De gemeenteraad vergadert regelmatig en in vereist getal, ingevolge de bijeenroeping door het college van burgemeester en schepenen.
De voorzitter opent de zitting op 01/12/2022 om 20:00.
De gemeenteraad, in zitting van 1 december 2022.
- Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 40 betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
- Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikels 326 tot en met 335 betreffende het bestuurlijke toezicht
- De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen
- Het Bestuursdecreet van 7 december 2018, hoofdstuk 3 – Toegang tot bestuursdocumenten, art. II.26 tot en met II.51
- verslag GR
Enig artikel: de notulen en het zittingsverslag van de vergadering van de gemeenteraad van 17 november 2022 goed te keuren.
Nihil.
Vlaanderen en de lokale besturen slaan, d.m.v. het Lokaal Energie- en Klimaatpact sinds 2021 de handen in elkaar om samen de nodige transitie in het energie- en klimaatbeleid waar te maken. Het Lokaal Energie- en Klimaatpact 2.0 (LEKP 2.0) geeft een vervolg aan het Lokaal Energie en Klimaatpact van 2021 en bevat een aanscherping van de klimaatambities die in LEKP 1.0 werden vooropgesteld. Dit in lijn met de verscherpte Europese klimaatdoelstellingen vermeld in het Fit for 55-pakket.
Het LEKP 2.0 volgt dezelfde principes als het LEKP 1.0. Twee van de vier concrete en herkenbare werven werden uitgebreid (zie hieronder) naar aanleiding van de reeds vermelde aanscherping op Europees niveau. Er wordt hierbij verder ingezet op een gelijktijdige bottom-up en top-down aanpak. Beide actoren, de Vlaamse overheid en de lokale besturen geven aan om naast de reeds bestaande engagementen verder werk te maken van de aangescherpte engagementen zoals hieronder vermeld:
Lokale besturen engageren zich om:
De Vlaamse overheid engageert zich tot:
Door de ondertekening van het Lokaal Energie- en Klimaatpact geeft de gemeente Boom aan actie te ondernemen om de doelstellingen zoals hierboven vermeldt in LEKP 1.0 met de wijzigingen met betrekking tot Werf 2 en Werf 3.
Gelet op de internationale conferentie inzake milieu en ontwikkeling gehouden in Rio de Janeiro in 1992 en het internationaal verdrag van Kyoto van 1997 met betrekking tot het nemen van maatregelen ter bescherming van het klimaat en ter vermindering van de uitstoot van broeikasgassen;
Gelet op het ondertekenen van de duurzame ontwikkelingsdoelstellingen door de federale overheid in New York in 2015 aangaande het engagement om aan de Duurzame Ontwikkelingsdoelstellingen te werken;
Gelet op het ondertekenen door de gemeente Boom van het Burgemeestersconvenant 2030, aangaande de duurzame ontwikkelingsdoelstellingen;
Gelet op het Vlaams Energie- en Klimaatplan (VEKP) 2021-2030.
Gelet op het Regeerakkoord Vlaamse Regering 2019-2024.
Ook de Vlaamse en lokale overheden nemen hun verantwoordelijkheid en geven het goede voorbeeld. Net zoals de Vlaamse Overheid zullen gemeenten, steden, intercommunales, OCMW’s, provincies en autonome gemeentebedrijven worden gevraagd dat zij hun broeikasgassen met 40% reduceren in 2030 ten opzichte van 2015 en vanaf 2020 per jaar een energiebesparing van 2,09% realiseren op het energieverbruik van hun gebouwenpark (inclusief technische infrastructuur, exclusief onroerend erfgoed).
Gelet op het Lokaal Energie- en Klimaatpact van de Vlaamse Regering en de Vlaamse steden en gemeenten van 4 juni 2021 aangaande het verbintenissen engagement inzake de algemenen engagementen en de vier werven behoudend 16 specifieke doelstellingen. Ter goedkeuring beslist op de gemeenteraad van 21 oktober 2021.
Gelet op het ‘FIT for 55’-pakket van de Europese Commissie waardoor Europese regelgeving in overeenstemming wordt gebracht met de doelstelling van de Europese Unie om in 2030 de netto-uitstoot van broeikasgassen met ten minste 55% te verminderen ten opzichte van 1990. Met als gevolg de visienota van de Vlaamse Regering van 5 november 2021 ‘Bijkomende maatregelen Klimaat’ met een extra pakket aan maatregelen voor een reductie van 40% broeikasgasuitstoot (ten opzichte van 2005) voor de sectoren transport, bouw, landbouw, afval en industrie.
Gelet op art. 2 van het Decreet Lokaal Bestuur: “De gemeenten zijn overeenkomstig artikel 41 van de Grondwet bevoegd voor de aangelegenheden van gemeentelijk belang. Voor de verwezenlijking daarvan kunnen ze alle initiatieven nemen. Ze beogen om bij te dragen aan de duurzame ontwikkeling van het gemeentelijk gebied.”
Overwegende dat de gemeente Boom het Lokaal Energie- en Klimaatpact 1.0 ondertekende op 21 oktober 2021.
Overwegende dat het wenselijk is dat de gemeente het Lokaal Energie- en Klimaatpact 2.0 ondertekent en de gewenste en mogelijke acties uitvoert. Bijgevolg heeft de gemeente recht op financiële ondersteuning van de Vlaamse overheid d.m.v. trekkingsrecht.
Het college besliste op 21 november 2022 het lokaal energie- en klimaatpact 2.0 voor ondertekening te verzenden naar de gemeenteraad.
- Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 40 betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
- Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikels 326 tot en met 335 betreffende het bestuurlijke toezicht
- De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen
- Het Bestuursdecreet van 7 december 2018, hoofdstuk 3 – Toegang tot bestuursdocumenten, art. II.26 tot en met II.51
- het lokaal energie- en, klimaatpact
- overzichtsdocument financiële ondersteuning
- gemeenteraadsbeslissing d.d. 21/10/2021
Enig artikel: het Lokaal Energie- en Klimaatpact 2.0 te ondertekenen.
We ontvingen volgende vragen van de fractie van BOOM één :
1)boa-decreet en lokale uitwerking: we vernemen uit verschillende bronnen dat dit nieuwe decreet ook zijn effecten zal hebben in Boom: In Boom zijn er 2 bko-vestigingen waarvoor het lokaal bestuur subsidies ontvangt: het Kersenpitje en het Beukennootje. Deze 2 vestigingen dreigen nu gesloten te worden door het bestuur omdat ze van de hogere overheid ( CD&v minister Crevits, de gezinspartij ! ) minder subsidie zouden krijgen, ingevolge het BOA-decreet.
Het gemeentebestuur in Boom zit in zware financiële problemen en besparingen zullen dus doorgevoerd moeten worden. En we begrijpen dat er bespaard moet worden, maar besparingen op kinderopvang lijken ons een foute keuze!
Blijkbaar wil het gemeentebestuur enkel nog investeren in het personeel? Onze Boomse kinderen moeten dan maar opgevangen worden in de scholen. De visie, dat kinderen al lang genoeg op school verblijventijdens de lesuren, wordt hier volledig
met de voeten getreden. Een ‘buitenschoolse kinderopvang’ (het woord zegt het zelf) werd juist ingericht om de kinderen een tweede, warme thuis te bieden en dus weg van de scholen.
- In de toekomst zullen de kinderen dus ook tijdens de schoolvakanties en woensdagnamiddagen opgevangen worden in de scholen?
- Er is overleg geweest met de scholen?
- Zijn de plannen van bestuur praktisch haalbaar voor de scholen?
- Zijn er afspraken gemaakt waar de school, de leerkrachten, het BKO-personeel en de ouders kunnen achterstaan?
- stappen we af van de 1 per 14 norm die vroeger gehanteerd werd
- standpunt LOK?
Het kan toch niet de taak van de scholen om het deficit van de gemeente op te lossen, wetende dat ook die scholen het financieel zeer moeilijk hebben.
Andere gemeenten gaan juist verder investeren in nieuwe , warme lokalen voor buitenschoolse kinderopvang om zo de kinderen in de beste omstandigheden te kunnen opvangen .
In deze (financieel) moeilijke tijden moet de gemeente juist investeren in mensen, in het welzijn van
kinderen en het ondersteunen van werkende ouders.
Onze BOOM één / Vooruit- fractie pleit voor:
de maximale ondersteuning voor werkende ouders en hun kinderen.
het behoud van de vestigingen van de BKO’s en dus voor de huiselijke opvang van de kinderen van onze gemeente wanneer de scholen gesloten zijn.
Graag een duidelijk standpunt van het College waaruit kan blijken dat we kwalitatieve opvang prioritair stellen!
Mevr. Carla Herremans : dit punt zal verder besproken en toegelicht worden op de commissie lokale economie van maandag 5 december 2022.
Dhr. Andy Janssens vraagt om een delegatie van de scholen ook uit te nodigen voor die commissie.
Mevr. Carla Herremans : er is al ruim overleg geweest met de scholen, zie zijn op de hoogte van de gemaakte afspraken. Maar ik heb er geen probleem mee dat ze uitgenodigd worden.
2) ontwikkelingen site Mampaey: voor deze site was er door een ontwikkelaar een vergunning aangevraagd welke door de gemeente werd geweigerd. Intussen is deze ontwikkelaar in beroep gegaan en zou de deputatie in beroep dan toch een vergunning afgeleverd hebben: Graag een stand van zaken. Welke stappen heeft het college genomen?
Dhr. Tom Dewandelaere : er werd inmiddels actie ondernomen en we wachten nu op de verdere beslissing.
3) rattenproblematiek Noeveren: stand van zaken
Dhr. Sven Cools : wij wachten op het verslag van de inspectie. Er worden ondertussen ook wel vaststellingen gedaan en boetes opgelegd die ook betaald worden. Ook via onze advocaat is een dossier lopende.
De voorzitter sluit de zitting op 01/12/2022 om 20:26.
Aldus gedaan in zitting datum voormeld.
Goedgekeurd door de gemeenteraad.
Namens Gemeenteraad,
Lize Van Dijck
waarnemend algemeen directeur
Kim Van Kerckhoven
voorzitter gemeenteraad