Terug
Gepubliceerd op 15/12/2022

Notulen  Gemeenteraad

do 01/12/2022 - 20:00 Raadszaal

De gemeenteraad vergadert regelmatig en in vereist getal, ingevolge de bijeenroeping door het college van burgemeester en schepenen.

Aanwezig: Kim Van Kerckhoven, voorzitter gemeenteraad
Tom Dewandelaere, Francisco Sanchez, Sven Cools, Carla Herremans, Inge De Ridder, schepenen
Anita Ceulemans, Hans Verreyt, Andy Janssens, Abdel El-hajoutti, Eddy Van Der Taelen, Yani Brems, Pascale De Boeck, Martha Somers, Jeanne Carron, Kris De Keninck, Sigrid Van De Velde, raadsleden
Lize Van Dijck, waarnemend algemeen directeur
Verontschuldigd: Jeroen Baert, burgemeester
Patrick Marnef, Nourdine Elkaouakibi, Ann De Smedt, Tibo Roekaerts, Fatiha Haouat, Johan Van Limbergen, Heidi Verhoeven, raadsleden

De voorzitter opent de zitting op 01/12/2022 om 20:00.

  • Openbaar

    • Secretariaat

      • DIENST SECRETARIAAT - GOEDKEURING NOTULEN EN ZITTINGSVERSLAG

        Aanwezig: Kim Van Kerckhoven, voorzitter gemeenteraad
        Tom Dewandelaere, Francisco Sanchez, Sven Cools, Carla Herremans, Inge De Ridder, schepenen
        Anita Ceulemans, Hans Verreyt, Andy Janssens, Abdel El-hajoutti, Eddy Van Der Taelen, Yani Brems, Pascale De Boeck, Martha Somers, Jeanne Carron, Kris De Keninck, Sigrid Van De Velde, raadsleden
        Lize Van Dijck, waarnemend algemeen directeur
        Verontschuldigd: Jeroen Baert, burgemeester
        Patrick Marnef, Nourdine Elkaouakibi, Ann De Smedt, Tibo Roekaerts, Fatiha Haouat, Johan Van Limbergen, Heidi Verhoeven, raadsleden
        Feiten en context

        De gemeenteraad, in zitting van 1 december 2022.

        Juridische gronden

        - Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 40 betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
        - Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikels 326 tot en met 335 betreffende het bestuurlijke toezicht
        - De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen
        - Het Bestuursdecreet van 7 december 2018, hoofdstuk 3 – Toegang tot bestuursdocumenten, art. II.26 tot en met II.51

        Bijlagen

        - verslag GR

        Besluit

        Enig artikel: de notulen en het zittingsverslag van de vergadering van de gemeenteraad van 17 november 2022 goed te keuren.

      • DIENST SECRETARIAAT - INGEKOMEN STUKKEN/MEDEDELINGEN

        Aanwezig: Kim Van Kerckhoven, voorzitter gemeenteraad
        Tom Dewandelaere, Francisco Sanchez, Sven Cools, Carla Herremans, Inge De Ridder, schepenen
        Anita Ceulemans, Hans Verreyt, Andy Janssens, Abdel El-hajoutti, Eddy Van Der Taelen, Yani Brems, Pascale De Boeck, Martha Somers, Jeanne Carron, Kris De Keninck, Sigrid Van De Velde, raadsleden
        Lize Van Dijck, waarnemend algemeen directeur
        Verontschuldigd: Jeroen Baert, burgemeester
        Patrick Marnef, Nourdine Elkaouakibi, Ann De Smedt, Tibo Roekaerts, Fatiha Haouat, Johan Van Limbergen, Heidi Verhoeven, raadsleden
        Besluit

        Nihil.

    • Milieu

      • GRONDGEBIEDZAKEN - DUURZAAMHEID - LOKAAL ENERGIE- EN KLIMAATPACT 2.0

        Aanwezig: Kim Van Kerckhoven, voorzitter gemeenteraad
        Tom Dewandelaere, Francisco Sanchez, Sven Cools, Carla Herremans, Inge De Ridder, schepenen
        Anita Ceulemans, Hans Verreyt, Andy Janssens, Abdel El-hajoutti, Eddy Van Der Taelen, Yani Brems, Pascale De Boeck, Martha Somers, Jeanne Carron, Kris De Keninck, Sigrid Van De Velde, raadsleden
        Lize Van Dijck, waarnemend algemeen directeur
        Verontschuldigd: Jeroen Baert, burgemeester
        Patrick Marnef, Nourdine Elkaouakibi, Ann De Smedt, Tibo Roekaerts, Fatiha Haouat, Johan Van Limbergen, Heidi Verhoeven, raadsleden
        Feiten en context

        Vlaanderen en de lokale besturen slaan, d.m.v. het Lokaal Energie- en Klimaatpact sinds 2021 de handen in elkaar om samen de nodige transitie in het energie- en klimaatbeleid waar te maken. Het Lokaal Energie- en Klimaatpact 2.0 (LEKP 2.0) geeft een vervolg aan het Lokaal Energie en Klimaatpact van 2021 en bevat een aanscherping van de klimaatambities die in LEKP 1.0 werden vooropgesteld. Dit in lijn met de verscherpte Europese klimaatdoelstellingen vermeld in het Fit for 55-pakket.

         

        Het LEKP 2.0 volgt dezelfde principes als het LEKP 1.0. Twee van de vier concrete en herkenbare werven werden uitgebreid (zie hieronder) naar aanleiding van de reeds vermelde aanscherping op Europees niveau. Er wordt hierbij verder ingezet op een gelijktijdige bottom-up en top-down aanpak. Beide actoren, de Vlaamse overheid en de lokale besturen geven aan om naast de reeds bestaande engagementen verder werk te maken van de aangescherpte engagementen zoals hieronder vermeld:

         

        Lokale besturen engageren zich om:

         

        • De doelstelling m.b.t. CO2-reductie voor eigen gebouwen en technische infrastructuur wordt verhoogd van -40% naar -55% CO2-emissies tegen 2030. De scope van deze doelstelling voor CO2-reductie wordt daarnaast uitgebreid naar eigen mobiliteit;
        • De primaire energiebesparingsdoelstelling wordt aangescherpt naar -3% per jaar vanaf 2023;
        • Geen principiële schepencollege- of gemeenteraadsbeslissing meer te nemen m.b.t. lokale heffingen op elektriciteitsmasten en sleuven van ELIA;
        • Aanpassingen in de streefdoelen onder de 4 werven:
          • Nieuwe uitdaging onder werf 2:
            • 25 fossielvrije renovaties onder de 50 collectieve renovaties per 1.000 wooneenheden tegen 2030.
            • De inwoners van 50 per 1.000 wooneenheden worden uitgenodigd voor een klimaattafel ter bespreking van een wijkgerichte aanpak voor einde 2024
          • Nieuwe uitdaging onder werf 3
            • 1,5 in plaats van 1 (semi-) publieke laadequivalenten per 100 inwoners (99.000 laadpunten (CPE)) tegen 2030.

         

        De Vlaamse overheid engageert zich tot:

        • Territoriaal coördinatorschap door Vlaanderen (VR 2022 2502) voor het Europese Burgemeestersconvenant om o.a. technische en strategische bijstand aan ondertekende gemeenten te verlenen voor de ontwikkeling, uitvoering en monitoring van hun actieplannen voor duurzame energie en klimaat (SECAPS);
        • Het faciliteren van praktijkoplossingen voor een kwalitatieve ruimtelijke implementatie van het LEKP, het benutten van de synergiën tussen de 4 werven en via een werkplatform met 2.0-ondertekenaars gedetecteerde drempels oppakken. De Vlaamse Regering engageert zich voor een frequente opvolging (minstens jaarlijks) per bevoegd beleidsdomein;
        • In plaats van een apart sloopbeleidsplan, kan de renovatiedoelstelling (residentieel en niet-residentieel) worden voorbereid door een geïntegreerde lange termijn lokale renovatiestrategie. Het Netwerk Klimaat van VVSG zal hier een ondersteunende start-analyse voor laten opmaken (timing: begin 2023);
        • Verder bouwend op de start-analyse van het Netwerk Klimaat wordt een ‘Wijkrenovatietool’ aangeboden aan lokale besturen en hun partners om collectieve renovatietrajecten data-gestuurd te concretiseren en op te volgen t.e.m. uitvoering. Deze tool kan een handig instrument zijn om de klimaattafels wijkgericht te organiseren;
        • Versterking van de basisfinanciering van energiehuizen;
        • De invoering van de ‘Mijn VerbouwPremie’ en de ‘Mijn VerbouwLening’  en de versterking van het noodkoopfonds. Zo wordt er gestreefd naar een evenwichtige mix van het activeren van privaat kapitaal door financieringsinstrumenten (premies (waaronder de EPC-labelpremie) en langlopende leningen met incentives voor diepgaande renovaties via het renteloze renovatiekrediet (via banken) of de energielening+ (via energiehuizen)), ontzorging (door energiehuizen en BENOvatiecoaches) en verplichtingen (zoals de niet-residentiële renovatieverplichting vanaf 1/1/22 en residentiële renovatieverplichting vanaf 1/1/23, publieke en overheidsgebouwen moeten een minimaal EPC-label behalen tegen 2028 en alle niet-residentiële gebouwen tegen 2030 );
        • Blijvend in te zetten op het ondersteunen van de lokale besturen bij het realiseren van state of the art fietsinfrastructuur;
        • De noodzaak voor een taxshift tussen de energievectoren (elektriciteitsfactuur verlichten door kosten door te schuiven naar fossiele energiedragers) heeft de Vlaamse Regering principieel ondersteund. Eerste stappen hiertoe zijn ondernomen (opkoop groene stroomcertificaten bij de netbeheerders, schrappen kost openbare verlichting, vergoeding REG-premies via de Vlaamse Veerkrachtmiddelen en de kost voor de minimale levering aardgas). Het blijft desalniettemin de expliciete ambitie van minister Zuhal Demir, en de voltallige Vlaamse Regering, om de inspanningen continu verder te zetten zodat er zoveel mogelijk bijkomende kosten uit de elektriciteitsfactuur worden gehaald. De Vlaamse Regering stelt voor om in samenwerking met de Federale overheid een samenwerkingsovereenkomst uit te werken om een sociaal rechtvaardige taksshift door te voeren van elektriciteit naar de verschillende fossiele energiedragers waarbij gemiddeld de energiekost van huishoudens en ondernemingen niet stijgt. Hierbij wordt gedacht aan oplossingen, zoals een uitzondering op de non bis in idem-wet. Een precedent hiervan vinden we terug in de gehanteerde methode voor de minerale olie. Hiervoor zal overleg worden opgestart met het federale beleidsniveau en rekening gehouden worden met Europese beleidsinitiatieven. VVSG zal frequent op de hoogte worden gehouden. Het is ook in dit kader dat aan de lokale besturen gevraagd wordt de heffing op de ELIA-elektriciteitsmasten af te bouwen, gezien hierdoor ook de elektriciteitsfactuur verlicht wordt met 11 miljoen euro per jaar;
        • Een eenmalige additionele budgettaire impuls voor LEKP 2.0 ondertekenaars van 22,5 miljoen euro voor de aangescherpte ambities van LEKP 2.0 te ondersteunen tijdens deze legislatuur. Deze middelen worden verdeeld als volgt: 8,75 miljoen euro voor 2022, 8,75 miljoen euro voor 2023 en 5 miljoen euro voor 2024. Deze engagementen kunnen binnen de perken van de daarvoor op de begroting van de Vlaamse Gemeenschap voorziene en beschikbare middelen en kunnen aangepast worden in functie van het algemeen begrotingsbeleid.

        Door de ondertekening van het Lokaal Energie- en Klimaatpact geeft de gemeente Boom aan actie te ondernemen om de doelstellingen zoals hierboven vermeldt in LEKP 1.0 met de wijzigingen met betrekking tot Werf 2 en Werf 3.

         

        Gelet op de internationale conferentie inzake milieu en ontwikkeling gehouden in Rio de Janeiro in 1992 en het internationaal verdrag van Kyoto van 1997 met betrekking tot het nemen van maatregelen ter bescherming van het klimaat en ter vermindering van de uitstoot van broeikasgassen;

        Gelet op het ondertekenen van de duurzame ontwikkelingsdoelstellingen door de federale overheid in New York in 2015 aangaande het engagement om aan de Duurzame Ontwikkelingsdoelstellingen te werken;

         Gelet op het ondertekenen door de gemeente Boom van het Burgemeestersconvenant 2030, aangaande de duurzame ontwikkelingsdoelstellingen;

         Gelet op het Vlaams Energie- en Klimaatplan (VEKP) 2021-2030.

         Gelet op het Regeerakkoord Vlaamse Regering 2019-2024.

        Ook de Vlaamse en lokale overheden nemen hun verantwoordelijkheid en geven het goede voorbeeld. Net zoals de Vlaamse Overheid zullen gemeenten, steden, intercommunales, OCMW’s, provincies en autonome gemeentebedrijven worden gevraagd dat zij hun broeikasgassen met 40% reduceren in 2030 ten opzichte van 2015 en vanaf 2020 per jaar een energiebesparing van 2,09% realiseren op het energieverbruik van hun gebouwenpark (inclusief technische infrastructuur, exclusief onroerend erfgoed).

         Gelet op het Lokaal Energie- en Klimaatpact van de Vlaamse Regering en de Vlaamse steden en gemeenten van 4 juni 2021 aangaande het verbintenissen engagement inzake de algemenen engagementen en de vier werven behoudend 16 specifieke doelstellingen. Ter goedkeuring beslist op de gemeenteraad van 21 oktober 2021.

          

        Gelet op het ‘FIT for 55’-pakket van de Europese Commissie waardoor Europese regelgeving in overeenstemming wordt gebracht met de doelstelling van de Europese Unie om in 2030 de netto-uitstoot van broeikasgassen met ten minste 55% te verminderen ten opzichte van 1990. Met als gevolg de visienota van de Vlaamse Regering van 5 november 2021 ‘Bijkomende maatregelen Klimaat’ met een extra pakket aan maatregelen voor een reductie van 40% broeikasgasuitstoot (ten opzichte van 2005) voor de sectoren transport, bouw, landbouw, afval en industrie.

        Gelet op art. 2 van het Decreet Lokaal Bestuur: “De gemeenten zijn overeenkomstig artikel 41 van de Grondwet bevoegd voor de aangelegenheden van gemeentelijk belang. Voor de verwezenlijking daarvan kunnen ze alle initiatieven nemen. Ze beogen om bij te dragen aan de duurzame ontwikkeling van het gemeentelijk gebied.”

         

        Overwegende dat de gemeente Boom het Lokaal Energie- en Klimaatpact 1.0 ondertekende op 21 oktober 2021.

         Overwegende dat het wenselijk is dat de gemeente het Lokaal Energie- en Klimaatpact 2.0 ondertekent en de gewenste en mogelijke acties uitvoert. Bijgevolg heeft de gemeente recht op financiële ondersteuning van de Vlaamse overheid d.m.v. trekkingsrecht. 

         

        Het college besliste op 21 november 2022 het lokaal energie- en klimaatpact 2.0 voor ondertekening te verzenden naar de gemeenteraad.

        Juridische gronden

        -       Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 40 betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.

        -       Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikels 326 tot en met 335 betreffende het bestuurlijke toezicht

        -       De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen

        -       Het Bestuursdecreet van 7 december 2018, hoofdstuk 3 – Toegang tot bestuursdocumenten, art. II.26 tot en met II.51

        Bijlagen

        - het lokaal energie- en, klimaatpact 

        - overzichtsdocument financiële ondersteuning

        - gemeenteraadsbeslissing d.d. 21/10/2021

        Publieke stemming
        Aanwezig: Kim Van Kerckhoven, Tom Dewandelaere, Francisco Sanchez, Sven Cools, Carla Herremans, Inge De Ridder, Anita Ceulemans, Hans Verreyt, Andy Janssens, Abdel El-hajoutti, Eddy Van Der Taelen, Yani Brems, Pascale De Boeck, Martha Somers, Jeanne Carron, Kris De Keninck, Sigrid Van De Velde, Lize Van Dijck
        Voorstanders: Kim Van Kerckhoven, Tom Dewandelaere, Francisco Sanchez, Sven Cools, Carla Herremans, Inge De Ridder, Anita Ceulemans, Andy Janssens, Abdel El-hajoutti, Yani Brems, Pascale De Boeck, Martha Somers, Jeanne Carron, Kris De Keninck, Sigrid Van De Velde
        Onthouders: Hans Verreyt, Eddy Van Der Taelen
        Resultaat: Met 15 stemmen voor, 2 onthoudingen
        Besluit

        Enig artikel: het Lokaal Energie- en Klimaatpact 2.0 te ondertekenen.

    • Rondvraag

      • RONDVRAAG

        Aanwezig: Kim Van Kerckhoven, voorzitter gemeenteraad
        Tom Dewandelaere, Francisco Sanchez, Sven Cools, Carla Herremans, Inge De Ridder, schepenen
        Anita Ceulemans, Hans Verreyt, Andy Janssens, Abdel El-hajoutti, Eddy Van Der Taelen, Yani Brems, Pascale De Boeck, Martha Somers, Jeanne Carron, Kris De Keninck, Sigrid Van De Velde, raadsleden
        Lize Van Dijck, waarnemend algemeen directeur
        Verontschuldigd: Jeroen Baert, burgemeester
        Patrick Marnef, Nourdine Elkaouakibi, Ann De Smedt, Tibo Roekaerts, Fatiha Haouat, Johan Van Limbergen, Heidi Verhoeven, raadsleden
        Feiten en context

        We ontvingen volgende vragen van de fractie van BOOM één :

        1)boa-decreet en lokale uitwerking: we vernemen uit verschillende bronnen dat dit nieuwe decreet ook zijn effecten zal hebben in Boom: In Boom zijn er 2 bko-vestigingen waarvoor het lokaal bestuur subsidies ontvangt: het Kersenpitje en het Beukennootje. Deze 2 vestigingen dreigen nu gesloten te worden door het bestuur omdat ze van de hogere overheid ( CD&v minister Crevits, de gezinspartij ! ) minder subsidie zouden krijgen, ingevolge het BOA-decreet.

        Het gemeentebestuur in Boom zit in zware financiële problemen en besparingen zullen dus doorgevoerd moeten worden. En we begrijpen dat er bespaard moet worden, maar besparingen op kinderopvang lijken ons een foute keuze!

        Blijkbaar wil het gemeentebestuur enkel nog investeren in het personeel? Onze Boomse kinderen moeten dan maar opgevangen worden in de scholen. De visie, dat kinderen al lang genoeg op school verblijventijdens de lesuren, wordt hier volledig

        met de voeten getreden. Een ‘buitenschoolse kinderopvang’ (het woord zegt het zelf) werd juist ingericht om de kinderen een tweede, warme thuis te bieden en dus weg van de scholen.

        - In de toekomst zullen de kinderen dus ook tijdens de schoolvakanties en woensdagnamiddagen opgevangen worden in de scholen?

        - Er is overleg geweest met de scholen?

        - Zijn de plannen van bestuur praktisch haalbaar voor de scholen?

        - Zijn er afspraken gemaakt waar de school, de leerkrachten, het BKO-personeel en de ouders kunnen achterstaan?

        - stappen we af van de 1 per 14 norm die vroeger gehanteerd werd

        - standpunt LOK?

        Het kan toch niet de taak van de scholen om het deficit van de gemeente op te lossen, wetende dat ook die scholen het financieel zeer moeilijk hebben.

        Andere gemeenten gaan juist verder investeren in nieuwe , warme lokalen voor buitenschoolse kinderopvang om zo de kinderen in de beste omstandigheden te kunnen opvangen .

        In deze (financieel) moeilijke tijden moet de gemeente juist investeren in mensen, in het welzijn van

        kinderen en het ondersteunen van werkende ouders.

        Onze BOOM één / Vooruit- fractie pleit voor:

        • de maximale ondersteuning voor werkende ouders en hun kinderen.

        • het behoud van de vestigingen van de BKO’s en dus voor de huiselijke opvang van de kinderen van onze gemeente wanneer de scholen gesloten zijn.

        Graag een duidelijk standpunt van het College waaruit kan blijken dat we kwalitatieve opvang prioritair stellen!

        Mevr. Carla Herremans : dit punt zal verder besproken en toegelicht worden op de commissie lokale economie van maandag 5 december 2022.

        Dhr. Andy Janssens vraagt om een delegatie van de scholen ook uit te nodigen voor die commissie.

        Mevr. Carla Herremans : er is al ruim overleg geweest met de scholen, zie zijn op de hoogte van de gemaakte afspraken. Maar ik heb er geen probleem mee dat ze uitgenodigd worden.

         

        2) ontwikkelingen site Mampaey: voor deze site was er door een ontwikkelaar een vergunning aangevraagd welke door de gemeente werd geweigerd. Intussen is deze ontwikkelaar in beroep gegaan en zou de deputatie in beroep dan toch een vergunning afgeleverd hebben: Graag een stand van zaken. Welke stappen heeft het college genomen?

        Dhr. Tom Dewandelaere : er werd inmiddels actie ondernomen en we wachten nu op de verdere beslissing.

         

        3) rattenproblematiek Noeveren: stand van zaken

        Dhr. Sven Cools : wij wachten op het verslag van de inspectie. Er worden ondertussen ook wel vaststellingen gedaan en boetes opgelegd die ook betaald worden. Ook via onze advocaat is een dossier lopende. 

De voorzitter sluit de zitting op 01/12/2022 om 20:26.

Aldus gedaan in zitting datum voormeld.

 

Goedgekeurd door de gemeenteraad.

Namens Gemeenteraad,

Lize Van Dijck
waarnemend algemeen directeur

Kim Van Kerckhoven
voorzitter gemeenteraad