De OCMW-raad vergadert regelmatig en in vereist getal, ingevolge de bijeenroeping door het college van burgemeester en schepenen.
De voorzitter opent de zitting op 27/02/2025 om 21:01.
De OCMW-raad, in zitting van 27/02/2025
- Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 77 betreffende de bevoegdheden van de OCMW-raad.
- Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikels 326 tot en met 335 betreffende het bestuurlijke toezicht
- De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen
- Het Bestuursdecreet van 7 december 2018, hoofdstuk 3 – Toegang tot bestuursdocumenten, art. II.26 tot en met II.51
Enig artikel: de notulen en het zittingsverslag van de vergadering van de OCMW-raad van 30/01/2025 goed te keuren.
-
- Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 77 betreffende de bevoegdheden van de OCMW-raad.
- Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikels 326 tot en met 335 betreffende het bestuurlijke toezicht
- De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen
- Het Bestuursdecreet van 7 december 2018, hoofdstuk 3 – Toegang tot bestuursdocumenten, art. II.26 tot en met II.51
- Eedaflegging Kris Van Hoeck
Enig artikel: De OCMW-raad neemt kennis van:
- Eedaflegging Kris Van Hoeck
Het gemeenteraadslid dat wegens een handicap niet zelfstandig zijn mandaat kan vervullen, kan zich voor de uitoefening van dat mandaat laten bijstaan door een vertrouwenspersoon (zie artikel 16 van het decreet lokaal bestuur). De Vlaamse Regering bepaalt de criteria tot vaststelling van de hoedanigheid van een gemeenteraadslid met een handicap als vermeld in het eerste lid (zie artikel art. 51 en 52 van het Besluit van de Vlaamse Regering van 6 juli 2018).
Bij het verlenen van de bijstand krijgt de vertrouwenspersoon dezelfde middelen ter beschikking en heeft hij dezelfde verplichtingen als het gemeenteraadslid, maar hij is niet gehouden tot de eedaflegging. Hij heeft ook recht op presentiegeld onder dezelfde voorwaarden als het gemeenteraadslid.
Ali Manzo, raadslid voor Boom+, bezorgde een medisch attest waaruit blijkt dat hij ondersteuning nodig heeft bij het vervullen van zijn mandaat. Hij stelt twee vertrouwenspersonen voor:
Beiden bezorgden een verklaring op eer dat ze voldoen aan de voorwaarden.
- Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 77 betreffende de bevoegdheden van de OCMW-raad.
- Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikels 326 tot en met 335 betreffende het bestuurlijke toezicht
- De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen
- Het Bestuursdecreet van 7 december 2018, hoofdstuk 3 – Toegang tot bestuursdocumenten, art. II.26 tot en met II.51
Financiële weerslagen van toepassing: NEEN
Visum (financieel advies) van toepassing: NEEN
Art. 1 : kennis te nemen van de vraag van Ali Manzo tot bijstand door een vertrouwenspersoon omwille van medische redenen.
Art. 2 : kennis te nemen van de lijst van vertrouwenspersonen die hem bij zullen staan bij zijn werk als gemeenteraadslid en vast te stellen dat zij voldoen aan de voorwaarden opgelegd binnen het decreet.
Art. 3 : duidt Ilias El Hajjami en Joel Assoba aan als vertrouwenspersonen die Ali Manzo bij zullen staan bij zijn werk als gemeenteraadslid.
- Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 77 betreffende de bevoegdheden van de OCMW-raad.
- Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikels 326 tot en met 335 betreffende het bestuurlijke toezicht
- De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen
- Het Bestuursdecreet van 7 december 2018, hoofdstuk 3 – Toegang tot bestuursdocumenten, art. II.26 tot en met II.51
Bij geheime stemming:
Kandidaat voor vertegenwoordiger in de AV - Rik Röttger: Met 17 stemmen voor, 2 stemmen tegen, 5 stemmen onthouden.
- Uitnodiging en agenda
Bij geheime stemming:
Kandidaat voor vertegenwoordiger in de AV - Rik Röttger: Met 17 stemmen voor, 2 stemmen tegen, 5 stemmen onthouden.
Enig artikel: De OCMW-raad duidt Rik Röttger, aan als vertegenwoordiger voor de bijzondere algemene vergadering van de Vereniging van de mede-eigenaars van de residentie PLAZA.
Vlotter cv is een dienstverlenende vereniging. Bij de start van de nieuwe legislatuur moeten zowel voor gemeente als voor OCMW kandidaat-leden en een kandidaat-lid met raadgevende stem voor de raad van bestuur worden aangeduid.
- Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 77 betreffende de bevoegdheden van de OCMW-raad.
- Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikels 326 tot en met 335 betreffende het bestuurlijke toezicht
- De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen
- Het Bestuursdecreet van 7 december 2018, hoofdstuk 3 – Toegang tot bestuursdocumenten, art. II.26 tot en met II.51
Bij geheime stemming:
Kandidaat-lid voor in de RvB - Andy Janssens: Met 16 stemmen voor, 1 stem tegen, 7 stemmen onthouden.
- Statuten
Bij geheime stemming:
Kandidaat-lid voor in de RvB - Andy Janssens: Met 16 stemmen voor, 1 stem tegen, 7 stemmen onthouden.
Enig artikel : De OCMW-raad duidt Andy Janssens aan als kandidaat-lid voor de raad van bestuur van vlotter.
Voor de algemene vergaderingen van de dienstverlenende vereniging Cipal dv dient een vertegenwoordiger en een plaatsvervangend vertegenwoordiger vanuit het OCMW aangeduid te worden.
- Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 77 betreffende de bevoegdheden van de OCMW-raad.
- Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikels 326 tot en met 335 betreffende het bestuurlijke toezicht
- De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen
- Het Bestuursdecreet van 7 december 2018, hoofdstuk 3 – Toegang tot bestuursdocumenten, art. II.26 tot en met II.51
Het Decreet over het Lokaal Bestuur(“DLB”) van 22 december 2017, inzonderheid artikel 432 DLB dat de samenstelling en samenroeping van de algemene vergadering regelt.
De statuten van Cipal dv, inzonderheid artikel 32 van de statuten dat de samenstelling van de algemene vergadering bepaalt.
De algemene vergadering is samengesteld uit de vertegenwoordigers van de deelnemers (vennoten). Voor de gemeenten worden ze rechtstreeks aangewezen door de gemeenteraden uit hun leden, en voor de overige deelnemers door de organen die, krachtens de wettelijke, reglementaire of statutaire bepalingen, bevoegd zijn tot deelneming of toetreding te beslissen.
Het mandaat van vertegenwoordiger op de algemene vergadering is onverenigbaar met het mandaat van lid van één van de andere organen. De onverenigbaarheden, vermeld in artikel 436 DLB, zijn ook van toepassing op de vertegenwoordigers van de algemene vergadering.
Conform de decretale en statutaire bepalingen heeft elke deelnemer bij Cipal dv recht op één vertegenwoordiger op de algemene vergadering. Desgewenst kan het OCMW ook één of meer plaatsvervangers (met vermelding van hun onderlinge rangorde) aanduiden.
Bij geheime stemming:
Kandidaat voor vertegenwoordiger in de AV - Jeroen Baert: Met 18 stemmen voor, 0 stemmen tegen, 6 stemmen onthouden.
Kandidaat voor plaatsvervanger in de AV - Tibo Roekaerts: Met 18 stemmen voor, 1 stem tegen, 5 stemmen onthouden.
- Statuten
Bij geheime stemming:
Kandidaat voor vertegenwoordiger in de AV - Jeroen Baert: Met 18 stemmen voor, 0 stemmen tegen, 6 stemmen onthouden.
Kandidaat voor plaatsvervanger in de AV - Tibo Roekaerts: Met 18 stemmen voor, 1 stem tegen, 5 stemmen onthouden.
Art.1: De OCMW-raad duidt Jeroen Baert aan als effectieve vertegenwoordiger op de (Buitengewone) Algemene Vergaderingen van Cipal dv voor de periode van heden tot het einde van de huidige gemeentelijke legislatuur.
Art.2: De OCMW-raad duidt Tibo Roekaerts aan als plaatsvervangende vertegenwoordiger op de (Buitengewone) Algemene Vergaderingen van Cipal dv voor de periode van heden tot het einde van de huidige gemeentelijke legislatuur.
Met het K.B. van 3.01.1969 werd overgegaan tot de oprichting van de coöperatieve vennootschap Intercommunale Grondbeleid en Expansie Antwerpen, verder IGEAN cv genoemd, gepubliceerd in de bijlagen van het Belgisch Staatsblad op 8.07.1969.
Op de buitengewone algemene vergadering van 8.11.2003 werd IGEAN cv omgevormd tot een dienstverlenende vereniging IGEAN dienstverlening, gepubliceerd in de bijlagen van het Belgisch Staatsblad op 19.12.2003.
Met de beslissing van de Vlaamse minister van Binnenlandse Aangelegenheden, Cultuur, Jeugd en Ambtenarenzaken van 1.04.2004 werden de wijzigingen van de statuten en de omvorming van IGEAN cv in een dienstverlenende vereniging goedgekeurd.
Op de buitengewone algemene vergadering van 15.06.2007 werd de statutenwijziging van IGEAN dienstverlening goedgekeurd en gepubliceerd in de bijlagen van het Belgisch Staatsblad op 13.08.2007 onder nr. 07120366.
Op de buitengewone algemene vergadering van 18.12.2013 werd de statutenwijziging van IGEAN dienstverlening goedgekeurd. Dit werd bevestigd bij het Ministerieel Besluit van 10.04.2014 van de Vlaamse minister van Bestuurszaken, Binnenlands bestuur, Inburgering, Toerisme en Vlaamse rand.
Op de buitengewone algemene vergadering van 17.06.2016 werd de statutenwijziging en verlenging van IGEAN dienstverlening tot 21.06.2034 goedgekeurd. Dit werd bevestigd bij het Ministerieel Besluit van 3.10.2016 van de Vlaamse minister van Binnenlands Bestuur, Inburgering, Wonen, Gelijke Kansen en Armoedebestrijding.
Op de buitengewone algemene vergadering van 19.12.2018 werd de statutenwijziging van IGEAN dienstverlening goedgekeurd, rekening houdend met het nieuwe decreet lokaal bestuur. Dit werd bevestigd bij het Ministerieel Besluit van 19.03.2019 van de Vlaamse minister van Binnenlands Bestuur, Inburgering, Wonen, Gelijke Kansen en Armoedebestrijding.
Op de algemene vergadering van 28.06.2019 werd de statutenwijziging van IGEAN dienstverlening goedgekeurd, rekening houdend met het nieuwe decreet lokaal bestuur. Dit werd bevestigd bij het Ministerieel Besluit van 23.10.2019 van de Vlaamse minister van Binnenlands Bestuur, Bestuurszaken, Inburgering en Gelijke Kansen.
Op de algemene vergadering van 19.06.2020 werd de statutenwijziging van IGEAN dienstverlening in het kader van de zelfstandige groepering goedgekeurd. Dit werd bevestigd bij het Ministerieel Besluit van 25.01.2021 van de Vlaamse minister van Binnenlands Bestuur, Bestuurszaken, Inburgering en Gelijke Kansen.
Op de algemene vergadering van 25.06.2021 werd een statutenwijziging van IGEAN dienstverlening goedgekeurd in functie van het digitaal vergaderen. Dit werd bevestigd bij het Ministerieel Besluit van 23.11.2021 van de Vlaamse minister van Binnenlands Bestuur, Bestuurszaken, Inburgering en Gelijke Kansen.
In uitvoering van artikel 434 van het decreet lokaal bestuur en artikel 17 van de statuten dragen de deelnemers bij het begin van een nieuwe legislatuur kandidaat-bestuurders voor die door de algemene vergadering worden benoemd.
Het OCMW is lid bij IGEAN dienstverlening.
Raad van bestuur – bestuurders met stemrecht
Overeenkomstig artikel 431 van het decreet lokaal bestuur beschikt IGEAN dienstverlening naast een algemene vergadering over een raad van bestuur. Artikel 434 van het decreet lokaal bestuur en artikel 15§1 van de statuten bepalen dat het aantal leden van deze raad van bestuur maximaal 15 bedraagt. Iedere bestuurder met stemrecht heeft één stem. De concrete voordracht regeling is opgenomen in artikel 17 van de statuten van IGEAN dienstverlening.
Een vergadering van de burgemeesters die door de deelnemende gemeenten worden voorgedragen na elke algehele vernieuwing van de gemeenteraden, werkt een consultatie- en formatieopdracht uit, waarbij formateurs de opdracht krijgen om in overleg met de deelnemers tot een lijst van 15 kandidaat-bestuurders te komen aan de hand van volgende bindende criteria:
1. Indeling in regio’s – 6 leden
De gemeenten worden onderverdeeld in de regio’s noord, midden en zuid en wel als volgt:
Regio noord: Brasschaat, Brecht, Essen, Kalmthout, Kapellen, Malle, Stabroek, Wuustwezel
Regio midden: Borsbeek, Mortsel, Ranst, Schilde, Schoten, Wijnegem, Wommelgem, Zandhoven, Zoersel
Regio zuid: Aartselaar, Boechout, Boom, Edegem, Hemiksem, Hove, Kontich, Lint, Niel, Rumst, Schelle, Zwijndrecht
Per regio (noord, midden, zuid) worden er 2 leden aangeduid.
2. Indeling volgens inwonersaantal– 7 leden
Alle gemeenten worden onderverdeeld in categorieën volgens inwonersaantal en wel als volgt:
Categorie 1 - klein: tot 13.000 inwoners
Categorie 2 - middelgroot: > 13.000 tot 20.000 inwoners
Categorie 3 - groot: > 20.000 inwoners
Voor categorie 1 en 2 worden er 2 leden aangeduid; voor categorie 3 worden er 3 leden aangeduid.
3. Indeling volgens geslacht
Maximaal twee derden (2/3) van de leden is van hetzelfde geslacht.
Op de ontbijtvergadering met de (nieuwe) burgemeesters die IGEAN op 18.12.2024 organiseerde, heeft de vergadering volgende beslissing genomen:
Besluit de vergadering
Art. 1: De vergadering onderschrijft de leidraad waarin de consultatie- en formatieopdracht vervat zit. Een exemplaar van deze leidraad zal aan het verslag gehecht worden.
Art. 2: De vergadering keurt het voorstel goed om volgende formateurs aan te stellen:
1. De heer Jurgen Callaerts
2. De heer Lukas Jacobs.
Art. 3: De vergadering vraagt aan de formateurs om maximaal rekening te houden met:
- De voorkeur te komen tot een identieke raad van bestuur voor IGEAN dienstverlening en IGEAN milieu & veiligheid.
- De oprichting van een algemeen comité bestaande uit de burgemeesters.
Art. 4: De formateurs zullen het resultaat van de consultatie- en formatieopdracht zo snel mogelijk aan IGEAN bezorgen.
Art. 5: De vergadering geeft IGEAN de opdracht het resultaat van de consultatie- en formatieopdracht te verwerken in een ontwerpbeslissing en deze tijdig aan alle deelnemers te bezorgen.
Art. 6: IGEAN bekijkt wat de mogelijkheden zijn om de timing van de eerste buitengewone algemene vergadering aan te passen en zal daar nog voor de kerstperiode duidelijkheid over geven.
Intussen hebben de formateurs het resultaat van de consultatie- en formatieopdracht aan IGEAN bezorgd. Op basis hiervan heeft IGEAN voorliggende ontwerpbeslissing voorbereid.
Aan alle deelnemers wordt het volgende gevraagd:
Belangrijke opmerking
Punt 2 is van cruciaal belang om te voldoen aan de voorwaarden die gelden in het kader van het “in house-principe” (artikel 30 wet overheidsopdrachten), op basis waarvan elke deelnemer de mogelijkheid heeft een welbepaalde opdracht of activiteit rechtstreeks toe te vertrouwen aan IGEAN (vb. in het kader van de zelfstandige groepering).
Zo is het o.m. noodzakelijk dat elke deelnemer toezicht uitoefent op IGEAN zoals op hun eigen diensten. Aan deze voorwaarde is voldaan als elk van de volgende voorwaarde vervuld is:
1. De besluitvormingsorganen van IGEAN zijn samengesteld uit vertegenwoordigers van alle deelnemers, waarbij individuele deelnemers meerdere of alle deelnemers kunnen vertegenwoordigen.
2. De deelnemers zijn in staat gezamenlijk beslissende invloed uit te oefenen op de strategische doelstellingen en belangrijke beslissingen van IGEAN.
3. IGEAN streeft geen belangen na die in strijd zijn met de belangen van de deelnemers.
In het kader van een intergemeentelijke werking overeenkomstig het decreet lokaal bestuur worden alle belangrijke beslissingen genomen door de algemene vergadering en/of de raad van bestuur. De algemene vergadering vertegenwoordigt alle deelnemers. In de raad van bestuur kunnen evenwel maximum 15 bestuurders met stemrecht benoemd worden. Bijgevolg zijn in de raad van bestuur niet alle deelnemers vertegenwoordigd. Om ook in dit orgaan aan de toezichtsvereiste te voldoen, is het noodzakelijk dat élke deelnemer, die zelf geen bestuurder met stemrecht heeft in de raad van bestuur, één van de bestuurders aanduid als vertegenwoordiger.
De aanduiding én het mandaat van de leden van de raad van bestuur met stemrecht gelden voor de volledige legislatuur.
Raad van bestuur – leden met raadgevende stem
Overeenkomstig artikel 440, 4de lid van het decreet lokaal bestuur kunnen aan de vergaderingen van de raad van bestuur worden deelgenomen door rechtstreeks door verschillende gemeenten aangewezen afgevaardigden die lid zijn met raadgevende stem. Deze afgevaardigden worden niet meegeteld in het maximum aantal leden van de raad van bestuur, vermeld in artikel 434§ 1 van het decreet lokaal bestuur.
De statuten vermelden de criteria die bepalend zijn voor de wijze van aanwijzing van die afgevaardigden, die altijd raadsleden zijn die in de betrokken gemeenten verkozen zijn op een lijst waarvan geen enkele verkozene deel uitmaakt van het college van burgemeester en schepenen.
Artikel 15§2 van de statuten van IGEAN dienstverlening geeft concreet uitvoering aan voormelde bepaling van het decreet lokaal bestuur. Per regio kan er maximaal 1 bestuurder met raadgevende stem benoemd worden.
Hiertoe worden alle gemeenten onderverdeeld in de regio, noord, midden en zuid en de stad Antwerpen en wel als volgt:
Regio noord: Brasschaat, Brecht, Essen, Kalmthout, Kapellen, Malle, Stabroek, Wuustwezel
Regio midden: Borsbeek, Mortsel, Ranst, Schilde, Schoten, Wijnegem, Wommelgem, Zandhoven, Zoersel
Regio zuid: Aartselaar, Boechout, Boom, Edegem, Hemiksem, Hove, Kontich, Lint, Niel, Rumst, Schelle, Zwijndrecht
Elke gemeente kan bijgevolg één kandidaat-bestuurder met raadgevende stem voordragen (geen plaatsvervanger).
Indien binnen elke regio slechts één afgevaardigde wordt aangeduid, dan neemt de algemene vergadering akte van betrokken gemeenteraadsbeslissingen en wonen de aldus aangeduide leden met raadgevende stem vanaf dat ogenblik de zittingen van de raad van bestuur bij.
Indien binnen één of meerdere regio’s meerdere afgevaardigden worden aangeduid, dan neemt de algemene vergadering akte van de betrokken gemeenteraadsbeslissingen en wordt er per regio een rangorde gemaakt op basis van de volgende criteria in dalende volgorde:
1. het geslacht dat het minst vertegenwoordigd is in de raad van bestuur
2. de eenparigheid van stemmen waarmee de betrokkene werd aangeduid door de gemeenteraad
3. de jongste kandidaat.
De aanstelling én het mandaat van de leden van de raad van bestuur met raadgevende stem gelden voor de volledige legislatuur.
- Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 77 betreffende de bevoegdheden van de OCMW-raad.
- Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikels 326 tot en met 335 betreffende het bestuurlijke toezicht
- De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen
- Het Bestuursdecreet van 7 december 2018, hoofdstuk 3 – Toegang tot bestuursdocumenten, art. II.26 tot en met II.51
Bijeenkomst met de algemeen en financieel directeurs van de lokale besturen op 18.10.2024.
Mail van IGEAN van 25.10.2024 aan de algemeen en financieel directeurs met een verwijzing naar diverse documenten die vanaf dan beschikbaar zijn op het infonet van IGEAN (aparte tegel).
Bijeenkomst met de (nieuwe) burgemeesters op 18.12.2024 in het kader van de consultatie- en formatieopdracht i.f.v. de samenstelling van de raad van bestuur.
Mail van IGEAN van 19.12.2024 aan de burgemeesters en de algemeen directeurs met een aangepaste timing voor de eerste buitengewone algemene vergadering in de nieuwe legislatuur.
Bij geheime stemming:
Kandidaat-bestuurder voor de RvB: Ingrid Meulders 12 stemmen voor, Sanne Descamps 4 stemmen voor, Carl Geeraerts 0 stemmen voor, Hnas Cops 0 stemmen voor, Karina Hans 0 stemmen voor, Maarten De Bock 0 stemmen voor, Koen Helsen 0 stemmen voor, Michiel Hubeau 0 stemmen voor, Kenneth Heylen 0 stemmen voor, Vera Goris 0 stemmen voor, Dirk Bauwens 0 stemmen voor, Maarten De Veuster 0 stemmen voor, Liesbeth Bardyn 0 stemmen voor, Frank Gys 0 stemmen voor, Luc Kennis 0 stemmen voor, 1 stem tegen, 7 stemmen onthouden.
Bij geheime stemming:
Kandidaat-bestuurder voor de RvB: Ingrid Meulders 12 stemmen voor, Sanne Descamps 4 stemmen voor, Carl Geeraerts 0 stemmen voor, Hnas Cops 0 stemmen voor, Karina Hans 0 stemmen voor, Maarten De Bock 0 stemmen voor, Koen Helsen 0 stemmen voor, Michiel Hubeau 0 stemmen voor, Kenneth Heylen 0 stemmen voor, Vera Goris 0 stemmen voor, Dirk Bauwens 0 stemmen voor, Maarten De Veuster 0 stemmen voor, Liesbeth Bardyn 0 stemmen voor, Frank Gys 0 stemmen voor, Luc Kennis 0 stemmen voor, 1 stem tegen, 7 stemmen onthouden.
Art. 1 : De OCMW-raad neemt kennis van de lijst met de 15 voorgestelde kandidaat-bestuurders voor de raad van bestuur van IGEAN dienstverlening.
Gemeenten |
Grootte |
Regio |
Naam |
M/V |
Stad Antwerpen |
Groot |
A’pen |
Carl Geeraerts |
M |
Gemeente Aartselaar |
Middelgroot |
Zuid |
Hans Cops |
M |
Gemeente Brasschaat |
Groot |
Noord |
Karina Hans |
V |
Gemeente Edegem |
Groot |
Zuid |
Sanne Descamps |
V |
Gemeente Kalmthout |
Middelgroot |
Noord |
Maarten De Bock |
M |
Gemeente Kapellen |
Groot |
Noord |
Koen Helsen |
M |
Stad Mortsel |
Groot |
Midden |
Michiel Hubeau |
M |
Gemeente Niel |
Klein |
Zuid |
Ingrid Meulders |
V |
Gemeente Rumst |
Middelgroot |
Zuid |
Kenneth Heylen |
M |
Gemeente Schelle |
Klein |
Zuid |
Vera Goris |
V |
Gemeente Schilde |
Groot |
Midden |
Dirk Bauwens |
M |
Gemeente Schoten |
Groot |
Midden |
Maarten De Veuster |
M |
Gemeente Stabroek |
Middelgroot |
Noord |
Liesbeth Bardyn |
V |
Gemeente Wommelgem |
Middelgroot |
Midden |
Frank Gys |
M |
Gemeente Zoersel |
Groot |
Midden |
Luc Kennis |
M |
Art. 2 : De OCMW-raad keurt deze lijst goed en duidt uit deze lijst volgende kandidaat-bestuurder voor de raad van bestuur van IGEAN dienstverlening aan om het OCMW te vertegenwoordigen: Ingrid Meulders gemeente Niel. Deze vertegenwoordiging geldt in principe voor de volledige legislatuur.
Op de buitengewone algemene vergadering van IGEAN cv van 8.11.2003 werd de oprichtingsakte van de opdrachthoudende vereniging IGEAN milieu & veiligheid verleden.
Op 19.12.2003 verscheen de publicatie van de oprichtingsakte en de statuten van IGEAN milieu & veiligheid in de bijlagen van het Belgisch Staatsblad.
Met de beslissing van de Vlaamse minister van Binnenlandse Aangelegenheden, Cultuur, Jeugd en Ambtenarenzaken van 1.04.2004 werd de oprichting en de statuten van IGEAN milieu & veiligheid goedgekeurd.
Op de buitengewone algemene vergadering van 15.06.2007 werd de statutenwijziging van IGEAN
milieu & veiligheid goedgekeurd en gepubliceerd in de bijlagen van het Belgisch Staatsblad op 13.08.2007 onder nr. 07120366.
Op de buitengewone algemene vergadering van 18.12.2013 werd de statutenwijziging van IGEAN
milieu & veiligheid goedgekeurd. Dit werd bevestigd bij het Ministerieel Besluit van 10.04.2014 van de Vlaamse minister van Bestuurszaken, Binnenlands bestuur, Inburgering, Toerisme en Vlaamse rand.
Op de buitengewone algemene vergadering van 17.06.2016 werd de statutenwijziging en verlenging van IGEAN milieu & veiligheid tot 21.06.2034 goedgekeurd. Dit werd bevestigd bij het Ministerieel Besluit van 3.10.2016 van de Vlaamse minister van Binnenlands Bestuur, Inburgering, Wonen, Gelijke Kansen en Armoedebestrijding.
Op de buitengewone algemene vergadering van 19.12.2018 werd de statutenwijziging van IGEAN milieu & veiligheid goedgekeurd, rekening houdend met het nieuwe decreet lokaal bestuur. Dit werd bevestigd bij het Ministerieel Besluit van 27.03.2019 van de Vlaamse minister van Binnenlands Bestuur, Inburgering, Wonen, Gelijke Kansen en Armoedebestrijding.
Op de algemene vergadering van 28.06.2019 werd de statutenwijziging van IGEAN milieu & veiligheid goedgekeurd, rekening houdend met het nieuwe decreet lokaal bestuur. Dit werd bevestigd bij het Ministerieel Besluit van 17.10.2019 van de Vlaamse minister van Binnenlands Bestuur, Bestuurszaken, Inburgering en Gelijke Kansen.
Op de algemene vergadering van 25.06.2021 werd een statutenwijziging van IGEAN milieu & veiligheid goedgekeurd in functie van het digitaal vergaderen. Dit werd bevestigd bij het Ministerieel Besluit van 23.11.2021 van de Vlaamse minister van Binnenlands Bestuur, Bestuurszaken, Inburgering en Gelijke Kansen.
Het OCMW is lid bij IGEAN milieu & veiligheid.
In uitvoering van artikel 434 van het decreet lokaal bestuur en artikel 18 van de statuten dragen de deelnemers bij het begin van een nieuwe legislatuur kandidaat-bestuurders voor die door de algemene vergadering worden benoemd.
Raad van bestuur – bestuurders met stemrecht
Overeenkomstig artikel 431 van het decreet lokaal bestuur beschikt IGEAN milieu & veiligheid naast een algemene vergadering over een raad van bestuur. Artikel 434 van het decreet lokaal bestuur en artikel 16§1 van de statuten bepalen dat het aantal leden van deze raad van bestuur maximaal 15 bedraagt.
Iedere bestuurder met stemrecht heeft één stem.
De concrete voordrachtregeling is opgenomen in artikel 18 van de statuten van IGEAN milieu & veiligheid.
Een vergadering van de burgemeesters die door de deelnemende gemeenten worden voorgedragen na elke algehele vernieuwing van de gemeenteraden, werkt een consultatie- en formatieopdracht uit, waarbij formateurs de opdracht krijgen om in overleg met de deelnemers tot een lijst van 15 kandidaat-bestuurders te komen aan de hand van volgende bindende criteria:
1. Indeling in regio’s – 6 leden
De gemeenten worden onderverdeeld in de regio’s noord, midden en zuid en wel als volgt:
Regio noord: Brasschaat, Brecht, Essen, Kalmthout, Kapellen, Malle, Stabroek, Wuustwezel
Regio midden: Borsbeek, Mortsel, Ranst, Schilde, Schoten, Wijnegem, Wommelgem, Zandhoven, Zoersel
Regio zuid: Aartselaar, Boechout, Boom, Edegem, Hemiksem, Hove, Kontich, Lint, Niel, Rumst, Schelle, Zwijndrecht
Per regio (noord, midden, zuid) worden er 2 leden aangeduid.
2. Indeling volgens inwonersaantal– 7 leden
Alle gemeenten worden onderverdeeld in categorieën volgens inwonersaantal en wel als volgt:
Categorie 1 - klein: tot 13.000 inwoners
Categorie 2 - middelgroot: > 13.000 tot 20.000 inwoners
Categorie 3 - groot: > 20.000 inwoners
Voor categorie 1 en 2 worden er 2 leden aangeduid; voor categorie 3 worden er 3 leden aangeduid.
3. Indeling volgens geslacht
Maximaal twee derden (2/3) van de leden is van hetzelfde geslacht.
Op de ontbijtvergadering met de (nieuwe) burgemeesters die IGEAN op 18.12.2024 organiseerde, heeft de vergadering volgende beslissing genomen:
Besluit de vergadering
Art. 1: De vergadering onderschrijft de leidraad waarin de consultatie- en formatieopdracht vervat zit. Een exemplaar van deze leidraad zal aan het verslag gehecht worden.
Art. 2: De vergadering keurt het voorstel goed om volgende formateurs aan te stellen:
1. De heer Jurgen Callaerts
2. De heer Lukas Jacobs.
Art. 3: De vergadering vraagt aan de formateurs om maximaal rekening te houden met:
- De voorkeur te komen tot een identieke raad van bestuur voor IGEAN dienstverlening en IGEAN milieu & veiligheid.
- De oprichting van een algemeen comité bestaande uit de burgemeesters.
Art. 4: De formateurs zullen het resultaat van de consultatie- en formatieopdracht zo snel mogelijk aan IGEAN bezorgen.
Art. 5: De vergadering geeft IGEAN de opdracht het resultaat van de consultatie- en formatieopdracht te verwerken in een ontwerpbeslissing en deze tijdig aan alle deelnemers te bezorgen.
Art. 6: IGEAN bekijkt wat de mogelijkheden zijn om de timing van de eerste buitengewone algemene vergadering aan te passen en zal daar nog voor de kerstperiode duidelijkheid over geven.
Intussen hebben de formateurs het resultaat van de consultatie- en formatieopdracht aan IGEAN bezorgd. Op basis hiervan heeft IGEAN voorliggende ontwerpbeslissing voorbereid.
Aan alle deelnemers wordt het volgende gevraagd:
Belangrijke opmerking
Punt 2 is van cruciaal belang om te voldoen aan de voorwaarden die gelden in het kader van het “in house-principe” (artikel 30 van de wet van 17.06.2016 inzake overheidsopdrachten), op basis waarvan elke deelnemer de mogelijkheid heeft een welbepaalde opdracht of activiteit rechtstreeks toe te vertrouwen aan IGEAN (vb. in het kader van de zelfstandige groepering).
Zo is het o.m. noodzakelijk dat elke deelnemer toezicht uitoefent op IGEAN zoals op hun eigen diensten. Aan deze voorwaarde is voldaan als elk van de volgende voorwaarde vervuld is:
1. De besluitvormingsorganen van IGEAN zijn samengesteld uit vertegenwoordigers van alle deelnemers, waarbij individuele deelnemers meerdere of alle deelnemers kunnen vertegenwoordigen.
2. De deelnemers zijn in staat gezamenlijk beslissende invloed uit te oefenen op de strategische doelstellingen en belangrijke beslissingen van IGEAN.
3. IGEAN streeft geen belangen na die in strijd zijn met de belangen van de deelnemers.
In het kader van een intergemeentelijke werking overeenkomstig het decreet lokaal bestuur worden alle belangrijke beslissingen genomen door de algemene vergadering en/of de raad van bestuur. De algemene vergadering vertegenwoordigt alle deelnemers. In de raad van bestuur kunnen evenwel maximum 15 bestuurders met stemrecht benoemd worden. Bijgevolg zijn in de raad van bestuur niet alle deelnemers vertegenwoordigd. Om ook in dit orgaan aan de toezichtsvereiste te voldoen, is het noodzakelijk dat élke deelnemer, die zelf geen bestuurder met stemrecht heeft in de raad van bestuur, één van de bestuurders aanduid als vertegenwoordiger.
De voordracht en/of vertegenwoordiging én het mandaat van de leden van de raad van bestuur met stemrecht gelden voor de volledige legislatuur.
Raad van bestuur – leden met raadgevende stem
Overeenkomstig artikel 440, 4de lid van het decreet lokaal bestuur kunnen aan de vergaderingen van de raad van bestuur worden deelgenomen door rechtstreeks door verschillende gemeenten aangewezen afgevaardigden die lid zijn met raadgevende stem. Deze afgevaardigden worden niet meegeteld in het maximum aantal leden van de raad van bestuur, vermeld in artikel 434§ 1 van het decreet lokaal bestuur.
De statuten vermelden de criteria die bepalend zijn voor de wijze van aanwijzing van die afgevaardigden, die altijd raadsleden zijn die in de betrokken gemeenten verkozen zijn op een lijst waarvan geen enkele verkozene deel uitmaakt van het college van burgemeester en schepenen.
Artikel 16§2 van de statuten van IGEAN milieu & veiligheid geeft concreet uitvoering aan voormelde bepaling van het decreet lokaal bestuur.
Per regio kan er maximaal 1 bestuurder met raadgevende stem benoemd worden.
Hiertoe worden alle gemeenten onderverdeeld in de regio, noord, midden en zuid en de stad Antwerpen en wel als volgt:
Regio noord: Brasschaat, Brecht, Essen, Kalmthout, Kapellen, Malle, Stabroek, Wuustwezel
Regio midden: Borsbeek, Mortsel, Ranst, Schilde, Schoten, Wijnegem, Wommelgem, Zandhoven, Zoersel
Regio zuid: Aartselaar, Boechout, Boom, Edegem, Hemiksem, Hove, Kontich, Lint, Niel, Rumst, Schelle, Zwijndrecht
Elke gemeente kan bijgevolg één kandidaat-bestuurder met raadgevende stem voordragen (geen plaatsvervanger).
Indien binnen elke regio slechts één afgevaardigde wordt aangeduid, dan neemt de algemene vergadering akte van betrokken gemeenteraadsbeslissingen en wonen de aldus aangeduide leden met raadgevende stem vanaf dat ogenblik de zittingen van de raad van bestuur bij.
Indien binnen één of meerdere regio’s meerdere afgevaardigden worden aangeduid, dan neemt de algemene vergadering akte van de betrokken gemeenteraadsbeslissingen en wordt er per regio een rangorde gemaakt op basis van de volgende criteria in dalende volgorde:
1. het geslacht dat het minst vertegenwoordigd is in de raad van bestuur
2. de eenparigheid van stemmen waarmee de betrokkene werd aangeduid door de gemeenteraad
3. de jongste kandidaat.
De voordracht én het mandaat van de leden van de raad van bestuur met raadgevende stem gelden voor de volledige legislatuur.
- Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 77 betreffende de bevoegdheden van de OCMW-raad.
- Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikels 326 tot en met 335 betreffende het bestuurlijke toezicht
- De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen
- Het Bestuursdecreet van 7 december 2018, hoofdstuk 3 – Toegang tot bestuursdocumenten, art. II.26 tot en met II.51
Bijeenkomst met de algemeen en financieel directeurs van de lokale besturen op 18.10.2024.
Mail van IGEAN van 25.10.2024 aan de algemeen en financieel directeurs met een verwijzing naar diverse documenten die vanaf dan beschikbaar zijn op het infonet van IGEAN (aparte tegel).
Bijeenkomst met de (nieuwe) burgemeesters op 18.12.2024 in het kader van de consultatie- en formatieopdracht i.f.v. de samenstelling van de raad van bestuur.
Mail van IGEAN van 19.12.2024 aan de burgemeesters en de algemeen directeurs met een aangepaste timing voor de eerste buitengewone algemene vergadering in de nieuwe legislatuur.
Bij geheime stemming:
Kandidaat-bestuurder voor de Raad van Bestuur: Ingrid meulders 12 stemmen voor, Sanne Descamps 3 stemmen voor, Carl Geeraerts 1 stem voor, Hans Cops 0 stemmen voor, Karina Hans 0 stemmen voor, Maarten De Bock 0 stemmen voor, Koen Helsen 0 stemmen voor, Michiel Hubeau 0 stemmen voor, Kenneth Heylen 0 stemmen voor, Vera Goris 0 stemmen voor, Dirk Bauwens 0 stemmen voor, Maarten De Veuster 0 stemmen voor, Liesbeth Bardyn 0 stemmen voor, Frank Gys 0 stemmen voor, Luc Kennis 0 stemmen voor, 1 stem tegen, 7 stemmen onthouden.
Bij geheime stemming:
Kandidaat-bestuurder voor de Raad van Bestuur: Ingrid meulders 12 stemmen voor, Sanne Descamps 3 stemmen voor, Carl Geeraerts 1 stem voor, Hans Cops 0 stemmen voor, Karina Hans 0 stemmen voor, Maarten De Bock 0 stemmen voor, Koen Helsen 0 stemmen voor, Michiel Hubeau 0 stemmen voor, Kenneth Heylen 0 stemmen voor, Vera Goris 0 stemmen voor, Dirk Bauwens 0 stemmen voor, Maarten De Veuster 0 stemmen voor, Liesbeth Bardyn 0 stemmen voor, Frank Gys 0 stemmen voor, Luc Kennis 0 stemmen voor, 1 stem tegen, 7 stemmen onthouden.
Art. 1 : De OCMW-raad neemt kennis van de lijst met de 15 voorgestelde kandidaat-bestuurders voor de raad van bestuur van IGEAN milieu & veiligheid.
Gemeenten |
Grootte |
Regio |
Naam |
M/V |
Stad Antwerpen |
Groot |
A’pen |
Carl Geeraerts |
M |
Gemeente Aartselaar |
Middelgroot |
Zuid |
Hans Cops |
M |
Gemeente Brasschaat |
Groot |
Noord |
Karina Hans |
V |
Gemeente Edegem |
Groot |
Zuid |
Sanne Descamps |
V |
Gemeente Kalmthout |
Middelgroot |
Noord |
Maarten De Bock |
M |
Gemeente Kapellen |
Groot |
Noord |
Koen Helsen |
M |
Stad Mortsel |
Groot |
Midden |
Michiel Hubeau |
M |
Gemeente Niel |
Klein |
Zuid |
Ingrid Meulders |
V |
Gemeente Rumst |
Middelgroot |
Zuid |
Kenneth Heylen |
M |
Gemeente Schelle |
Klein |
Zuid |
Vera Goris |
V |
Gemeente Schilde |
Groot |
Midden |
Dirk Bauwens |
M |
Gemeente Schoten |
Groot |
Midden |
Maarten De Veuster |
M |
Gemeente Stabroek |
Middelgroot |
Noord |
Liesbeth Bardyn |
V |
Gemeente Wommelgem |
Middelgroot |
Midden |
Frank Gys |
M |
Gemeente Zoersel |
Groot |
Midden |
Luc Kennis |
M |
Art. 2 : De OCMW-raad keurt deze lijst goed en duidt uit deze lijst volgende kandidaat-bestuurder voor de raad van bestuur van IGEAN milieu & veiligheid aan om het OCMW te vertegenwoordigen: Ingrid Meulders gemeente Niel. Deze vertegenwoordiging geldt in principe voor de volledige legislatuur.
Op de OCMW-raad van 30 januari 2025 werd Tom Dewandelaere, schepen, aangeduid als vertegenwoordiger voor de (buitengewone) algemene vergaderingen van Creat Services dv. Rik Röttger, schepen, werd aangeduid als zijn plaatsvervanger.
Het lokaal bestuur Boom is aangesloten bij Creat services DV.
Op 25/03/2025 vindt er een buitengewone algemene vergadering van Creat services DV plaats met volgende agenda
1. Stand van zaken van bijlagen 1 en 2 aan de statuten
2. Ontslag en benoeming van de bestuurders in de Raad van Bestuur
3. Varia
- Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 77 betreffende de bevoegdheden van de OCMW-raad.
- Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikels 326 tot en met 335 betreffende het bestuurlijke toezicht
- De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen
- Het Bestuursdecreet van 7 december 2018, hoofdstuk 3 – Toegang tot bestuursdocumenten, art. II.26 tot en met II.51
- Agenda
- Bijhorende stukken
Art.1: De OCMW-raad keurt de agenda van algemene vergadering van Creat Services DV op 25/03/2025 goed met volgende dagorde:
1. Stand van zaken van bijlagen 1 en 2 aan de statuten
2. Ontslag en benoeming van de bestuurders in de Raad van Bestuur
3. Varia
Art.2: De OCMW-raad draagt de aangeduide vertegenwoordiger/plaatsvervangend vertegenwoordiger op om namens het bestuur alle akten en bescheiden met betrekking tot de Buitengewone Algemene Vergadering van Creat Services dv vastgesteld op 25/03/2025, te onderschrijven en zijn stemgedrag af te stemmen op het in de beslissing van de OCMW-raad van heden bepaalde standpunt met betrekking tot de agendapunten van voormelde Buitengewone Algemene Vergadering.
Op de OCMW-raad van 30 januari 2025 werd dhr. Jeroen Baert, burgemeester, aangeduid als afgevaardigde voor de algemene vergaderingen van IGEAN M&V. Dhr. Andy Janssens, schepen, werd gekozen als zijn plaatsvervanger.
De raad van bestuur heeft in zitting van 22. 01.2025 bepaald dat IGEAN milieu & veiligheid op woensdag 12. 03. 2025 om 19 u een buitengewone algemene vergadering zal houden in de burelen van IGEAN, Doornaardstraat 60 te 2160 Wommelgem.
- Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 77 betreffende de bevoegdheden van de OCMW-raad.
- Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikels 326 tot en met 335 betreffende het bestuurlijke toezicht
- De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen
- Het Bestuursdecreet van 7 december 2018, hoofdstuk 3 – Toegang tot bestuursdocumenten, art. II.26 tot en met II.51
- Agenda
- bijhorende stukken
Art.1: keurt de agenda van de BAV van Igean M&V van 12 maart 2025 goed.
Art.2: de afgevaardigde Jeroen Baert, burgemeester (of bij belet zijn vervanger Andy Janssens, schepen) wordt gemandateerd om op de algemene vergadering van IGEAN M&V op 12 maart 2025 (of op elk andere algemene vergadering in gewone en-/of buitengewone zitting met dezelfde agenda ingeval de eerste niet geldig zou kunnen beraadslagen) te handelen en te beslissen conform de beslissingen die door de raad voor maatschappelijk welzijn zijn genomen over de agendapunten van de buitengewone algemene vergadering van IGEAN M&V 12 maart 2025.
Op de OCMW-raad van 30 januari werd dhr. Jeroen Baert burgemeester, aangeduid als afgevaardigde voor de (buitengewone) algemene vergaderingen van IGEAN dienstverlening. Dhr. Andy Janssens schepen, werd gekozen als zijn plaatsvervanger.
De raad van bestuur heeft in zitting van 22. 01.2025 bepaald dat IGEAN milieu & veiligheid op woensdag 12. 03. 2025 om 19 u een buitengewone algemene vergadering zal houden in de burelen van IGEAN, Doornaardstraat 60 te 2160 Wommelgem.
- Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 77 betreffende de bevoegdheden van de OCMW-raad.
- Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikels 326 tot en met 335 betreffende het bestuurlijke toezicht
- De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen
- Het Bestuursdecreet van 7 december 2018, hoofdstuk 3 – Toegang tot bestuursdocumenten, art. II.26 tot en met II.51
- Statuten van IGEAN dienstverlening
- Uitnodiging
- Bijhorende stukken
Art.1: de agenda van de AV van Igean dienstverlening van 12 maart goed te keuren
Art.2: de afgevaardigde Jeroen Baert, burgemeester (of bij belet zijn vervanger Andy Janssens, schepen) te mandateren om op de algemene vergadering van IGEAN dienstverlening op 12 maart 2025 (of op elk andere algemene vergadering in gewone en-/of buitengewone zitting met dezelfde agenda ingeval de eerste niet geldig zou kunnen beraadslagen) te handelen en te beslissen conform de beslissingen die door de raad voor maatschappelijk welzijn zijn genomen over de agendapunten van de buitengewone algemene vergadering van IGEAN dienstverlening op 12 maart 2025.
Op 30 januari 2025 duidde de raad voor maatschappelijk welzijn Rik Röttger aan als vertegenwoordiger voor de algemene vergaderingen van Vlotter. Jeroen Baert werd tijdens dezelfde vergadering aangeduid als zijn plaatsvervanger.
Op 14 maart 2025 vindt er een buitengewone algemene vergadering van Vlotter plaatst met volgende agenda:
1. benoeming bestuurders
2. benoeming bestuurders met raadgevende stem
3. goedkeuring begroting 2025
4. vaststelling einde mandaatstermijn bestuurders
5. vaststelling einde mandaatstermijn bestuurders met raadgevende stem
- Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 77 betreffende de bevoegdheden van de OCMW-raad.
- Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikels 326 tot en met 335 betreffende het bestuurlijke toezicht
- De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen
- Het Bestuursdecreet van 7 december 2018, hoofdstuk 3 – Toegang tot bestuursdocumenten, art. II.26 tot en met II.51
- Uitnodiging
- Budget 2025
Art.1:De OCMW-raad keurt de agenda van de algemene vergadering van Vlotter op 14 maart 2025 goed met volgende agendapunten:
1. benoeming bestuurders
2. benoeming bestuurders met raadgevende stem
3. goedkeuring begroting 2025
4. vaststelling einde mandaatstermijn bestuurders
5. vaststelling einde mandaatstermijn bestuurders met raadgevende stem
Art.2: De afgevaardigde van de gemeente dhr. Rik Röttger, schepen, te mandateren om op de buitengewone algemene vergadering van Vlotter op 14 maart 2025 (of op elke andere algemene vergadering in gewone en/of in buitengewone zitting met dezelfde agenda ingeval de eerste niet geldig zou kunnen beraadslagen) te handelen en te beslissen conform de beslissingen die door de gemeenteraad zijn genomen over de agendapunten van de algemene vergadering van Vlotter op 14 maart 2025.
In de OCMW-raad van 27 februari 2025 werd Jeroen Baert aangeduid als vertegenwoordiger van de (buitengewone) algemene vergaderingen van Cipal dv.
Tibo Roekaerts werd aangeduid als zijn plaatsvervanger.
Het OCMW is deelnemer van de dienstverlenende vereniging Cipal.
Op 31 maart 2025 vindt er een bijzondere algemene vergadering plaats van Cipal met volgende agendapunten:
1. Benoeming van de leden van de raad van bestuur
2. Akteneming van de gemeenteraadsbeslissingen tot aanduiding van een lid van de raad van bestuur met raadgevende stem en bepaling van de rangorde
3. Goedkeuring van het verslag, staande de vergadering
- Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 77 betreffende de bevoegdheden van de OCMW-raad.
- Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikels 326 tot en met 335 betreffende het bestuurlijke toezicht
- De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen
- Het Bestuursdecreet van 7 december 2018, hoofdstuk 3 – Toegang tot bestuursdocumenten, art. II.26 tot en met II.51
Oproeping
Bijhorende documenten
Art.1: De OCMW-raad keurt de agenda van de bijzondere algemene vergadering van Cipal op 31 maart 2025 goed met volgende dagorde:
1. Benoeming van de leden van de raad van bestuur
2. Akteneming van de gemeenteraadsbeslissingen tot aanduiding van een lid van de raad van bestuur met raadgevende stem en bepaling van de rangorde
3. Goedkeuring van het verslag, staande de vergadering
Art.2: De vertegenwoordiger van de gemeente Jeroen Baert (of zijn vervanger Tibo Roekaerts) die zal deelnemen aan de bijzondere algemene vergadering van Cipal dv 31 maart 2025 wordt opgedragen zijn stemgedrag af te stemmen op de besluiten van de OCMW-raad van heden inzake onderhavige aangelegenheid.
Verdaagd
Verdaagd
Verdaagd
De huidige opnameovereenkomst en afsprakennota dateert van begin 2024. Deze werd toen aangepast naar de toen geldende wetgeving. In de loop van 2024 heeft het Departement Zorg een administratieve inspectie gedaan waarbij onze opnameovereenkomst en afsprakennota werden opgevraagd.
Op 09/07/2024 ontvingen wij het verslag van deze inspectie, waarbij een paar kleine tekortkomingen gesignaleerd werden.
De opmerkingen uit de administratieve inspectie werden doorgevoerd om conform de regelgeving te zijn.
Er werden twee nieuwe alinea's toegevoegd om in regel te zijn met nieuwe wetgeving. Voor de huidige bewoners zullen deze toegevoegd worden via een addendum.
1. Opnameovereenkomst: Indexatie van de dagprijs:
Naar aanleiding van een besluit van de Vlaamse Regering op 21 juni 2024 werden aanpassingen aangebracht aan de regelgeving over de indexeringen van dagprijzen in woonzorgcentra, centra voor kortverblijf, centra voor dagverzorging en groepen van assistentiewoningen. De dagprijs is niet langer gekoppeld aan de consumptieprijsindex, maar aan het overschrijden van de spilindex van de afgevlakte gezondheidsindex. Concreet betekent dit dat de dagprijs een gelijklopende tijdslijn krijgt als het indexeren van de pensioenen. In het verleden kon de dagprijs maximaal één keer per jaar geïndexeerd worden, nu zal dit telkens wanneer de pensioenen geïndexeerd worden gebeuren. De indexatie kan ten vroegste doorgevoerd worden vanaf de eerste dag van de tweede maand volgend op de indexering.
Om deze regelgeving te kunnen toepassen, wordt in de opnameovereenkomst onder de titel “Aanpassingen en wijzigingen van de opnameovereenkomst” volgende paragraaf toegevoegd:
“Het indexeren van de dagprijs geeft geen aanleiding tot het aanpassen van de opnameovereenkomst.
De indexatie van de dagprijs is gekoppeld aan de overschrijding van de spilindex van de afgevlakte gezondheidsindex, tenzij anders beslist door de bevoegde overheid.
De toepassing van de indexatie zal doorgevoerd worden ten vroegste vanaf de eerste dag van de tweede maand volgend op de spilindexoverschrijding, nadat deze werd aangevraagd aan de bevoegde overheid en werd kenbaar gemaakt aan de bewoners en/of hun vertegenwoordigers.
2. Afsprakennota: Toepassing van het K.B. ADL
Het Koninklijk Besluit van 29 februari 2024 vult de regelgeving over het uitvoeren van Activiteiten van het Dagelijks Leven aan. Onder hulp bij ADL-activiteiten wordt verstaan hulp bij essentiële activiteiten van het dagelijks leven die de persoon, vanwege zijn leeftijd of een fysieke of mentale beperking, niet of niet meer zelf kan uitvoeren. Meer informatie over deze wetgeving kan u lezen via: Activiteiten van het Dagelijks Leven (ADL) | FOD Volksgezondheid.
In het verleden kon hulp bij ADL-activiteiten enkel worden gegeven door medewerkers met een zorgdiploma bijvoorbeeld verpleegkundigen, zorgkundigen en andere paramedici.
Deze nieuwe wetgeving maakt het mogelijk dat ook een niet-zorgprofessional deze activiteiten kan uitvoeren. Dit wil zeggen dat ook medewerkers zonder een diploma in de zorg en/of vrijwilligers bewoners kunnen helpen bij deze ADL-activiteiten. In onze voorziening wil dit concreet zeggen dat de logistiek medewerkers de bewoners zullen helpen bij eenvoudige hygiënische zorgen, verplaatsingen, toiletbezoek en maaltijdbegeleiding.
Het zorgplan van de bewoners en wie deze zorgen zal uitvoeren, wordt nog steeds multidisciplinair besproken, beslist en opgevolgd. De organisatie voorziet steeds in voldoende en adequaat geschoolde en opgeleide medewerkers.
Hoewel hier geen verplichting toe is, voorzien wij voor de medewerkers die deze ADL-hulp zullen bieden, de nodige interne opleiding en begeleiding.
Bewoners geven via het tekenen van de afsprakennota toestemming dat zij kunnen bijgestaan worden door een medewerker die geen kwalificatie als verpleegkundige of zorgkundige heeft.
Om deze wetgeving te kunnen toepassen, wordt volgende paragraaf toegevoegd onder de titel “persoonlijke verzorging” van de afsprakennota:
“De (medische) zorg gebeurt volledig binnen het wettelijk kader. Dit betekent dat gekwalificeerd personeel (verpleegkundigen, zorgkundigen en paramedici) wordt ingezet.
Daarnaast zijn er ook handelingen waarvoor, op basis van wetgeving, geen medische scholing vereist is. Voor handelingen die onder het statuut ‘Activiteiten Dagelijks Leven’ vallen, geeft de bewoner door het tekenen van deze overeenkomst expliciet toestemming dat dit kan gebeuren door medewerkers [of vrijwilligers] die geen kwalificatie als verpleegkundige of zorgkundige hebben. Het gaat o.a. over hygiënische zorgen, het helpen bij eten en drinken of de toediening van medicatie.”
De opnameovereenkomst en afsprakennota voor het CVK zijn volledig gelijklopend met diegene van het WZC, enkel de punten rond dagprijs en facturatie in de opnameovereenkomst zijn specifiek voor het CVK gezien deze anders zijn dan voor het WZC. Dit vertaalt zich eveneens in een aantal anders geformuleerde punten in de betreffende afsprakennota.
- Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 77 betreffende de bevoegdheden van de OCMW-raad.
- Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikels 326 tot en met 335 betreffende het bestuurlijke toezicht
- De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen
- Het Bestuursdecreet van 7 december 2018, hoofdstuk 3 – Toegang tot bestuursdocumenten, art. II.26 tot en met II.51
Financiële weerslag van toepassing: NEEN
Visum (financieel advies) van toepassing: NEEN
Advies of inbreng vereist van andere diensten:NEEN
Bijlage 1 opnameovereenkomst en afsprakennota WZC
Bijlage 2 opnameovereenkomst en afsprakennota CVK
Bijlage 3 Verslag Zorginspectie administratieve inspectie opnameovereenkomst en afsprakennota
Enig artikel : De opnameovereenkomst en afsprakennota voor het WZC-CVK goed te keuren.
Het Woonzorgdecreet bepaalt de samenstelling en inhoud van de opnameovereenkomst en afsprakennota van de GAW. De opnameovereenkomsten en afsprakennota's van zowel WZC/CVK, GAW als CVD bleken niet conform de huidige regelgeving.
Op de zitting van 18/01/2024 keurde de RWM de de aanpassingen in de opnameovereenkomst en afsprakennota voor het WZC-CVK goed. De opnameovereenkomst en afsprakennota GAW werden tot op heden nog niet aangepast.
De opnameovereenkomst en afsprakennota van de GAW werden aangepast conform de huidige wetgeving.
Inhoudelijk zijn er geen grote veranderingen, het gaat vooral om verschuivingen van punten van de opnameovereenkomst naar de afsprakennota en omgekeerd, conform de wettelijke vereisten. In tegenstelling tot de opnameovereenkomst van het WZC, werden er geen inhoudelijke aanpassingen gedaan op vlak van facturatie, deze was wel conform de regelgeving voor de GAW.
De formulering van een aantal punten werd aangepast zodat alle opnameovereenkomsten en afsprakennota's dezelfde taalgebruik hebben.
Naar aanleiding van de nieuwe regelgeving rond de indexatie van de dagprijzen, werd volgende alinea aan de opnameovereenkomst toegevoegd.
1. Indexatie van de dagprijs:
Naar aanleiding van een besluit van de Vlaamse Regering op 21 juni 2024 werden aanpassingen aangebracht aan de regelgeving over de indexeringen van dagprijzen in woonzorgcentra, centra voor kortverblijf, centra voor dagverzorging en groepen van assistentiewoningen. De dagprijs is niet langer gekoppeld aan de consumptieprijsindex, maar aan het overschrijden van de spilindex van de afgevlakte gezondheidsindex. Concreet betekent dit dat de dagprijs een gelijklopende tijdslijn krijgt als het indexeren van de pensioenen. In het verleden kon de dagprijs maximaal één keer per jaar geïndexeerd worden, nu zal dit telkens wanneer de pensioenen geïndexeerd worden gebeuren. De indexatie kan ten vroegste doorgevoerd worden vanaf de eerste dag van de tweede maand volgend op de indexering.
Om deze regelgeving te kunnen toepassen, wordt in de opnameovereenkomst onder de titel “Aanpassingen en wijzigingen van de opnameovereenkomst” volgende paragraaf toegevoegd:
“Het indexeren van de dagprijs geeft geen aanleiding tot het aanpassen van de opnameovereenkomst.
De indexatie van de dagprijs is gekoppeld aan de overschrijding van de spilindex van de afgevlakte gezondheidsindex, tenzij anders beslist door de bevoegde overheid.
De toepassing van de indexatie zal doorgevoerd worden ten vroegste vanaf de eerste dag van de tweede maand volgend op de spilindexoverschrijding, nadat deze werd aangevraagd aan de bevoegde overheid en werd kenbaar gemaakt aan de bewoners en/of hun vertegenwoordigers.
- Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 77 betreffende de bevoegdheden van de OCMW-raad.
- Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikels 326 tot en met 335 betreffende het bestuurlijke toezicht
- De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen
- Het Bestuursdecreet van 7 december 2018, hoofdstuk 3 – Toegang tot bestuursdocumenten, art. II.26 tot en met II.51
Financiële weerslag van toepassing: NEEN
Visum (financieel advies) van toepassing: NEEN
Advies of inbreng vereist van andere diensten:NEEN
Bijlage 1 opnameovereenkomst en afsprakennota GAW
Enig artikel : De opnameovereenkomst en afsprakennota voor de GAW voor goed te keuren.
Het Woonzorgdecreet bepaalt de samenstelling en inhoud van de opnameovereenkomst en afsprakennota van het CVD. De opnameovereenkomsten en afsprakennota's van zowel WZC/CVK, GAW als CVD bleken niet conform de huidige regelgeving.
Op de zitting van 18/01/2024 keurde de RWM de de aanpassingen in de opnameovereenkomst en afsprakennota voor het WZC-CVK goed. De opnameovereenkomst en afsprakennota CVD werden tot op heden nog niet aangepast.
De opnameovereenkomst en afsprakennota van het CVB werden aangepast conform de huidige wetgeving.
Inhoudelijk zijn er geen grote veranderingen, het gaat vooral om verschuivingen van punten van de opnameovereenkomst naar de afsprakennota en omgekeerd, conform de wettelijke vereisten. In tegenstelling tot de opnameovereenkomst van het WZC, werden er geen inhoudelijke aanpassingen gedaan op vlak van facturatie, deze was wel conform de regelgeving voor de CVD.
De formulering van een aantal punten werd aangepast zodat alle opnameovereenkomsten en afsprakennota's dezelfde taalgebruik hebben.
Er werden twee nieuwe alinea's toegevoegd om in regel te zijn met nieuwe wetgeving. Voor de huidige gebrukers zullen deze toegevoegd worden via een addendum.
1. Opnameovereenkomst: Indexatie van de dagprijs:
Naar aanleiding van een besluit van de Vlaamse Regering op 21 juni 2024 werden aanpassingen aangebracht aan de regelgeving over de indexeringen van dagprijzen in woonzorgcentra, centra voor kortverblijf, centra voor dagverzorging en groepen van assistentiewoningen. De dagprijs is niet langer gekoppeld aan de consumptieprijsindex, maar aan het overschrijden van de spilindex van de afgevlakte gezondheidsindex. Concreet betekent dit dat de dagprijs een gelijklopende tijdslijn krijgt als het indexeren van de pensioenen. In het verleden kon de dagprijs maximaal één keer per jaar geïndexeerd worden, nu zal dit telkens wanneer de pensioenen geïndexeerd worden gebeuren. De indexatie kan ten vroegste doorgevoerd worden vanaf de eerste dag van de tweede maand volgend op de indexering.
Om deze regelgeving te kunnen toepassen, wordt in de opnameovereenkomst onder de titel “Aanpassingen en wijzigingen van de opnameovereenkomst” volgende paragraaf toegevoegd:
“Het indexeren van de dagprijs geeft geen aanleiding tot het aanpassen van de opnameovereenkomst.
De indexatie van de dagprijs is gekoppeld aan de overschrijding van de spilindex van de afgevlakte gezondheidsindex, tenzij anders beslist door de bevoegde overheid.
De toepassing van de indexatie zal doorgevoerd worden ten vroegste vanaf de eerste dag van de tweede maand volgend op de spilindexoverschrijding, nadat deze werd aangevraagd aan de bevoegde overheid en werd kenbaar gemaakt aan de bewoners en/of hun vertegenwoordigers.
2. Afsprakennota: Toepassing van het K.B. ADL
Het Koninklijk Besluit van 29 februari 2024 vult de regelgeving over het uitvoeren van Activiteiten van het Dagelijks Leven aan. Onder hulp bij ADL-activiteiten wordt verstaan hulp bij essentiële activiteiten van het dagelijks leven die de persoon, vanwege zijn leeftijd of een fysieke of mentale beperking, niet of niet meer zelf kan uitvoeren. Meer informatie over deze wetgeving kan u lezen via: Activiteiten van het Dagelijks Leven (ADL) | FOD Volksgezondheid.
In het verleden kon hulp bij ADL-activiteiten enkel worden gegeven door medewerkers met een zorgdiploma bijvoorbeeld verpleegkundigen, zorgkundigen en andere paramedici.
Deze nieuwe wetgeving maakt het mogelijk dat ook een niet-zorgprofessional deze activiteiten kan uitvoeren. Dit wil zeggen dat ook medewerkers zonder een diploma in de zorg en/of vrijwilligers bewoners kunnen helpen bij deze ADL-activiteiten. In onze voorziening wil dit concreet zeggen dat de logistiek medewerkers de gebruikers zullen helpen bij eenvoudige hygiënische zorgen, verplaatsingen, toiletbezoek en maaltijdbegeleiding.
Het zorgplan van de gebruikers en wie deze zorgen zal uitvoeren, wordt nog steeds multidisciplinair besproken, beslist en opgevolgd. De organisatie voorziet steeds in voldoende en adequaat geschoolde en opgeleide medewerkers.
Hoewel hier geen verplichting toe is, voorzien wij voor de medewerkers die deze ADL-hulp zullen bieden, de nodige interne opleiding en begeleiding.
Gebruikers geven via het tekenen van de afsprakennota toestemming dat zij kunnen bijgestaan worden door een medewerker die geen kwalificatie als verpleegkundige of zorgkundige heeft.
Om deze wetgeving te kunnen toepassen, wordt volgende paragraaf toegevoegd onder de titel “persoonlijke verzorging” van de afsprakennota:
“De (medische) zorg gebeurt volledig binnen het wettelijk kader. Dit betekent dat gekwalificeerd personeel (verpleegkundigen, zorgkundigen en paramedici) wordt ingezet.
Daarnaast zijn er ook handelingen waarvoor, op basis van wetgeving, geen medische scholing vereist is. Voor handelingen die onder het statuut ‘Activiteiten Dagelijks Leven’ vallen, geeft de bewoner door het tekenen van deze overeenkomst expliciet toestemming dat dit kan gebeuren door medewerkers [of vrijwilligers] die geen kwalificatie als verpleegkundige of zorgkundige hebben. Het gaat o.a. over hygiënische zorgen, het helpen bij eten en drinken of de toediening van medicatie.”
- Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 77 betreffende de bevoegdheden van de OCMW-raad.
- Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikels 326 tot en met 335 betreffende het bestuurlijke toezicht
- De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen
- Het Bestuursdecreet van 7 december 2018, hoofdstuk 3 – Toegang tot bestuursdocumenten, art. II.26 tot en met II.51
Financiële weerslag van toepassing: NEEN
Visum (financieel advies) van toepassing: NEEN
Advies of inbreng vereist van andere diensten:NEEN
Bijlage 1 opnameovereenkomst en afsprakennota CVD
Enig artikel : De opnameovereenkomst en afsprakennota voor het CVD voor goed te keuren.
De voorzitter sluit de zitting op 27/02/2025 om 22:04.
Aldus gedaan in zitting datum voormeld.
Goedgekeurd door de gemeenteraad.
Namens OCMW-raad,
Lize Van Dijck
algemeen directeur
Anita Ceulemans
voorzitter