Terug
Gepubliceerd op 23/09/2021

Notulen  Gemeenteraadscommissie financiën, intergemeentelijke samenwerkingsverbanden en verzelfstandigde agentschappen

ma 20/09/2021 - 19:00 Raadszaal
Aanwezig: Carla Herremans, voorzitter
Johan Van Limbergen, Hans Verreyt, Anita Ceulemans, leden
Dirk Cappaert, secretaris
Bart Smits, secretaris
Verontschuldigd: Pascale De Boeck, Sven Cools, leden

De voorzitter opent de zitting op 20/09/2021 om 19:00.

Aanwezige raadsleden en externen: 

Jeroen Baert, burgmeester

Francisco Sanche Abdel El-Hajoutti,  Tom Dewandelaere, schepenen

Patrick Marnef, raadslid

Camiel Vennekes - Luis F. Suarez - José M.Vinals - Tomas Suarez - Olea - Alvaro Roncal Garcia - Jacobo R.Ruiz - Danny Verschaeren - Walter Leys

  • Besluit

    • KRBFC – STAND VAN ZAKEN OVEREENKOMST RENTELOZE LENING

      Toelichting door een afvaardiging van KRBFC over de stand van zaken van de overeenkomst aangaande de renteloze lening van de gemeente.

      De vergadering heeft aan de voormalige Boomse bestuurders en een delegatie van de Spaanse investeerders vragen kunnen stellen omtrent de verdere uitvoering van de overeenkomst van de renteloze lening.

    • AGB BOOM PLUS – OPVOLGINGSRAPPORTERING EERSTE HELFT 2021

      Kennis te nemen van de opvolgingsrapportering 1° helft 2021 van AGB Boom Plus.

      De vergadering neemt kennis van de toelichting.

      Er werden vragen gesteld vanuit de vergadering, waarop direct een antwoord werd geformuleerd.

    • LOKAAL BESTUUR OPVOLGINGSRAPPORTERING EERSTE HELFT 2021

      Kennis te nemen van de opvolgingsrapportering 1° helft 2021 van het Lokale Bestuur Boom (gemeente en OCMW).

      De vergadering neemt kennis van de toelichting.

      Er werden vragen gesteld vanuit de vergadering, waarop direct een antwoord werd geformuleerd.

    • DIENST FINANCIEN - INTERGEMEENTELIJKE SAMENWERKING MET IGEAN DIENSTVERLENING DIE OPTREEDT ALS ZELFSTANDIGE GROEPERING TER ONDERSTEUNING VAN HET LOKAAL BESTUUR

      Rekening houdend met de reeds eerder genomen gemeenteraadsbeslissingen over de vermelde activiteiten, bevestigt de gemeenteraad de intergemeentelijke samenwerking met IGEAN dienstverlening, overeenkomstig de in artikel 2 bedoelde projectfiches:

      -        intergemeentelijke werking lokaal woonbeleid

      -        intergemeentelijke werking EnergieK huis (energie en klimaat)

      De vergadering neemt kennis van de topelichting.

      Er werden vragen gesteld vanuit de vergadering, waarop direct een antwoord werd geformuleerd.

    • DIENST FINANCIËN - BEL 2 - BELASTINGREGLEMENT OP HET NIET BESCHIKKEN OVER EEN GELDIG CONFORMITEITSATTEST - AANSLAGJAAR 2021 - 2026 WIJZIGING

      In het belastingreglement wordt aangepast:

      - de term “eigenaar/verhuurder” wordt vervangen door eigenaar en verhuurder

      - de term wooneenheid wordt vervangen door woning

      De vergadering neemt kennis van de toelichting.

      Met betrekking tot dit thema wordt gevraagd, de problematiek tot het al dan niet oneigenlijk gebruik / verhuur van kamers/woongelegenheden aan o.a. tijdelijke werkkrachten, de mogelijkheden te onderzoeken om hier al dan niet via een belasting tegen op te treden.

    • DIENST FINANCIËN - RET 21 RETRIBUTIEREGLEMENT OP DE UITLENING VAN GEMEENTELIJK MATERIAAL - 2020-2026 - WIJZIGING

      De Boomse bib stapt samen met de andere bibliotheken van Rupelbib (Rumst, IVEBICA) in samenwerkingsverband 1: een klant hoeft in de bibliotheken die samenwerken maar één keer lidgeld te betalen, maar moet wel inschrijven in elke bibliotheek apart.

      We uniformiseren daarom de tariefstructuur.

      De vergadering neemt kennis van de toelichting.

      Er werden vragen gesteld vanuit de vergadering, waarop direct een antwoord werd geformuleerd.

      Volgende vragen werden gesteld, waar nog een antwoord moet op worden gegeven:

      De heer Hans Verreyt vraagt naar de stand van zaken inzake de verhuring van het vergaderlokaal in de bibliotheek, zoals beloofd was bij de ingebruikname van de bibliotheek in de Windstraat.

      Het was inderdaad de bedoeling dat de vergaderzaal verhuurd kon worden; het was wel snel na de ingebruikname duidelijk dat hier praktische moeilijkheden bij kwamen kijken:

      -          Geen toilet in de vergaderzaal

      -          Geen mogelijkheid tot nemen van koffie, thee, water

      -          Geen vaste computer, beamer of scherm aanwezig

      -          Gebruikers van de vergaderzaal moeten dus toegang kunnen hebben tot de bib zelf voor toilet en drank

      Gebruik van vergaderzaal kan dus niet los van gebruik van de rest van de bibruimte: bibpersoneel moet dus ook aanwezig zijn voor openen en afsluiten bib + alarm opzetten.

      Vergaderzaal wordt momenteel zeer regelmatig voor bibwerking gebruikt tijdens kantooruren en openingsuren:

      -          Extra werkruimte voor verwerking boeken (werkruimte personeel is zeer beperkt)

      -          Overlegruimte voor intern overleg bibteam

      -          Computercursussen en wekelijks vragenuurtje

      -          Workshops met beperkt aantal deelnemers

      -          Taterkaai

      Een activiteit in de aanpalende jeugdzone (klasbezoek, Verhalenparade, …) kan altijd voor hinder zorgen tijdens de openingsuren van de bibliotheek

      Momenteel zou gebruik door derden enkel tijdens de kantooruren + openingsuren van de bib kunnen en als er geen ander gebruik gepland is (zie hierboven).

    • presentatie commissie financiën 20/09/2021

      presentatie van de commissie 

      presentatie van de commissie 

De voorzitter sluit de zitting op 20/09/2021 om 21:28.

Namens Gemeenteraadscommissie financiën, intergemeentelijke samenwerkingsverbanden en verzelfstandigde agentschappen,

Bart Smits
secretaris

Carla Herremans
voorzitter