Terug
Gepubliceerd op 01/12/2025

Besluit  Gemeenteraad

do 27/11/2025 - 20:00

DIENST FINANCIËN - BEL 8 - BELASTINGREGLEMENT OP AANVRAGEN OM OMGEVINGSVERGUNNING, PLANOLOGISCH OF STEDENBOUWKUNDIG ATTEST - AANSLAGJAAR 2026-2031 - HERNIEUWING EN WIJZIGING

Aanwezig: Anita Ceulemans, voorzitter
Jeroen Baert, burgemeester
Tom Dewandelaere, Linde Peeters, Andy Janssens, schepenen
Patrick Marnef, Hans Verreyt, Nourdine Elkaouakibi, Eddy Van Der Taelen, Ann De Smedt, Fatiha Haouat, Carla Herremans, Johan Van Limbergen, Ali Manzo, Maaike De Maeyer, Rudy Van Rompaey, Hans Heeman, Kimberly Van Assche, Steffen De Langhe, Annick Zaman, Vicente Pascual Termens, raadsleden
Peter De Ridder, schepen
Joel Assoba, Ilias El Hajjami, Vertrouwenspersoon
Lize Van Dijck, algemeen directeur
Verontschuldigd: Tibo Roekaerts, schepen
Christel De Coninck, Heidi Verhoeven, raadsleden
Voorgeschiedenis

Door het omgevingsvergunningsdecreet ging vanaf 23/02/2017 de omgevingsvergunning van start. 

Artikel 5 van het Omgevingsdecreet bepaalt door verwijzing naar het decreet algemene bepalingen inzake milieubeleid (DABM) en de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) welke projecten vergunningsplichtig en meldingsplichtig zijn.

Het planologisch en stedenbouwkundig attest, vermeld in de artikelen 4.4.24 en 5.3.1 van de VCRO worden niet geïntegreerd in de omgevingsvergunning, maar als afzonderlijke instrumenten in het kader van de VCRO blijven bestaan en worden daarom nog apart mee vermeld.

De tarieven in dit belastingreglement werd billijk vastgesteld zodat er een redelijke correlatie is tussen het bedrag van de belasting en de door de gemeente gemaakte kosten, zonder dat de voorziene bedragen echter volledig kostendekkend zijn.

Algemene motivatie voor differentiatie in prijzen volgens de werklast:

Er is een verschil in werklast van dossiers, dossiers van een architect uitgebreider dan een dossier van een gewone burger en zal ook meer behandelingstijd vragen. Dossiers voor een aanvraag tot verschillende woongelegenheden bouwt in prijs wat af, omdat als dit gewoon exponentieel zou stijgen, het een overdreven effect zou hebben. (A.1.1.1 – A.1.1.4)

Ook een dossier van bijvoorbeeld een bedrijfsgebouw (A.1.2), andere gebouwen dan woningen (C.2) of grotere infrastructuurwerken (A.2.3) bevat meer info om te behandelen dan een ander dossier. Dossiers die toch analoog worden ingediend, vragen voor de gemeentelijke administratie veel meer werklast om gedigitaliseerd te geraken (afspraak met de burger omtrent de nodige gegevens/inscannen/opslaan/input in het omgevingsloket).

Een planologisch attest van een groter bedrijf ten opzicht van een kleiner bedrijf vraagt meer behandelingstijd. (artikel 4)

In de gemeenteraadszitting van 21/12/2017 werd het belastingreglement op aanvragen om omgevingsvergunning, planologisch of stedenbouwkundig attest gestemd en ingevoerd voor een periode aanvangnemend op 01/01/2018 en eindigend op 31/12/2019.

In de gemeenteraadszitting van 19/12/2019 werd het belastingreglement op aanvragen om omgevingsvergunning, planologisch of stedenbouwkundig attest gestemd en ingevoerd voor een periode aanvangnemend op 01/01/2020 en eindigend op 31/12/2026.

Feiten en context

Omwille van de financiële toestand van de gemeente is  het noodzakelijk om belastingen te heffen en retributies te vorderen ter recuperatie van gemaakte kosten.

Met het oog op de financiële toestand werd nagekeken welke tarieven op de dienst omgeving verhoogd kunnen worden.

We bekeken welke tarieven nog noodzakelijk zijn, welke nog een juiste weergave van werk/rechtstreekse kosten geven en welke te hoog of te laag worden aangerekend. Verder werden onze tarieven ook vergeleken met deze van andere gemeenten, om na te gaan in hoeverre de onze in dezelfde lijn zaten als deze van de andere gemeenten.

1)     DOSSIERSKOSTEN

Momenteel wordt er ook hier nog een verschil gemaakt tussen dossiers met of zonder medewerking van een architect. Op zich maakt dat qua werk voor de dienst niet echt het verschil, behalve bij echt grote dossiers met meer dan 6 à 7 wooneenheden.

Vaak is er voor onze dienst meer werk bij de dossiers zonder architect omdat vele mensen

1) de plannen niet goed maken en niet duidelijk uittekenen en

2) het niet lukt om zelf alles in te dienen in het omgevingsloket.

3) soms nog extra hulp nodig hebben bij het vervolledigen van een dossier om een nieuwe versie aan te maken.
Vóór een dossier wordt ingediend zijn er vaak al 2 soms tot 4 afspraken geweest, waarbij ook de plannen en andere gegevens aan de balie, of soms per mail worden nagekeken op volledigheid. Ook dit neemt tijd in beslag. Dan nog een afspraak om het samen in te dienen, wat bij eenvoudige dossiers, waarbij alles in orde is, ongeveer 30 minuten in beslag neemt. Enkel bij functiewijzigingen en/of milieudossiers neemt dat wat meer tijd (tot 60 minuten) in beslag.

 

Er wordt dus voorgesteld om ook hier geen verschil meer te maken tussen dossiers met en zonder de medewerking van een architect.

 

Verschillende gemeenten maken nu wel een verschil tussen omgevingsdossiers eenvoudige en normale (met openbaar onderzoek) procedure. Dit lijkt al logischer met de huidige werking van het omgevingsloket. Ook is het logischer om bij de dossiers waarbij onze dienst helpt bij het indienen en opmaken van het dossier, hier een meerkost te vragen, gezien het tijdsbeslag dat dit inneemt in onze werking.

 

Tarieven gelden momenteel alleen voor het oprichten, verbouwen, uitbreiden en herbouwen, maar ook voor het slopen van gebouwen is dit zeer belangrijk. Slopen moet dus aangevuld worden bij deze lijst.

 

Volgende tarieven worden nu voorgesteld. Hierbij wordt ook rekening gehouden wat in andere gemeenten geldt als tarieven, zoals in Rumst, Niel, Willebroek, Waasmunster. Hoewel er daar soms echt op een heel andere manier gerekend wordt, waardoor een vergelijking niet altijd gemakkelijk is. Zie bijgaande Excel-file voor de tarieven van andere gemeenten.

 

OMGEVINGSAANVRAAG

huidig tarief

Voorstel tarief

Wijziging in vet

Stedenbouw : Eenvoudige en gewone procedure 

SNELINVOER (kleine werken)

 

 

Vellen bomen tot max. 3

25

25

Wijziging voorgevel, reclame

25

25

Alle rest

25

50

Met hulp van dienst voor indienen en/of analoog

25

50

GEWONE INVOER

 

 

Functiewijziging 1 woning zonder werken

25

50

1 tot  9 woon- / funct. éénheden

120

120

10 tot 19 woon- / funct. éénheden

100

100

20 tot 39 woon- / funct. éénheden

80

80

Meer dan 40 woon- / funct. éénheden

60

60

 

 

 

Andere functie dan wonen kleiner dan 500m²

250

250

Andere functie dan wonen  groter dan 500m²

500

500

 

 

 

Technische werken oppervlakte <100m²

100

100

Technische werken oppervlakte vanaf 100m² tot 500m²

250

250

Technische werken oppervlakte > 500m²

500

500

 

 

 

Milieu:

 

 

Exploitatie of activiteit klasse 1

500

500

Exploitatie of activiteit klasse 2

250

250

Bijstelling, afwijking van milieuvoorwaarden

25/rubriek

50/rubriek

Overdracht vergunning voor ingedeeld inrichting of activiteit

25/rubriek

25/rubriek

 

 

 

MELDING

 

 

 

Stedenbouw, zorgwonen, OE

25

25             

Met hulp van dienst voor indienen en/of analoog

25

50

 

 

 

Milieu                                                                                            klasse 3

25/rubriek

50/rubriek

Melding tot omzetting van milieuvergunning naar omgevingsvergunning

250

250

 

 

 

VERKAVELINGEN

 

 

 

ZONDER wegenisaanleg

100/lot min. 250

100/lot min. 250

Bijstelling verkaveling

100/lot min. 250

100/lot min. 250

MET wegenisaanleg

500 + 100/lot

500 + 100/lot

Bijstelling verkaveling

500 + 100/lot

500 + 100/lot

 

 

 

EXTRA BELASTINGEN

 

 

 

Milieu: per bijkomende indelingsrubriek

25/rubriek

25/rubriek

Wijzigingslus : nieuwe versie op aanvraag van indiener

 

50

Publicatie in week- of dag- of staatblad

500

500

Aangetekende zending voor OO

8 /8.5 internat.

8 / 8.5 internat.

Zaak der wegen

 

150

Informatievergadering

250

250

Advies Inter en andere adviesinstanties met kosten voor gemeente

 

100

 

 

 

Projectvergadering

250

250

Stedenbouwkundig Attest

 

 

Kleine aanvragen met woonentiteiten kleiner dan max. 6

 

150

Grote projecten

 

300

Digitaliseren van analoge aanvragen/meldingen/verzoeken

X 2 van norm. belasting

X 2 van norm. Belasting

Opname in vergunningenregister

 

100

Artikel 5B: voor aanvragen om een stedenbouwkundige visie van een terrein te verkrijgen in functie van de ontwikkelingsmogelijkheden van een perceel met een zekere ruimtelijke impact. Dossiers waar meerdere vragen naar boven komen, woontypologie, mobiliteit, groen, verharden/ontharden,… Er wordt een bedrag van 200€ per aanvraag gevraagd.

Voorstel: artikel afschaffen.

Motivering:

De dienst omgeving vind het vandaag moeilijk om dit te vragen/factureren.

We verwachten een groot ongewenst effect, niemand gaat nog een ‘voortraject’ doen en de kwaliteit van de ingediende omgevingsaanvragen gaat nog meer achteruit dan vandaag al het geval is.

 

Meer inzetten op communicatie op een GOEDE website waarin we de aanpak van een voortraject in verschillende mogelijkheden voorstellen. Dit ook meer en meer aan burgers, architecten, ontwikkelaars communiceren om meer begrip en respect te krijgen op termijn.

Adviezen en argumenten

De gemeenteraad beslist het bestaande belastingreglement op aanvragen om omgevingsvergunning, planologisch of stedenbouwkundig attest in te trekken en een gewijzigd reglement te stemmen aanvang nemende op 01/01/2026 en eindigend op 31/12/2031.

Financiële weerslag

Financiële weerslag van toepassing: JA/NEEN

Visum van toepassing: JA/NEEN

Juridische gronden

-       Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 40 betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.

-       Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikels 326 tot en met 335 betreffende het bestuurlijke toezicht

-       De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen

-       Het Bestuursdecreet van 7 december 2018, hoofdstuk 3 – Toegang tot bestuursdocumenten, art. II.26 tot en met II.51

-       Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning (Omgevingsdecreet);

-       Het besluit van de Vlaamse regering van 27 november 2015 tot uitvoering van het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning (uitvoeringsbesluit)

-       Het uitvoeringsbesluit werd in het Belgisch Staatsblad gepubliceerd op 23 februari 2016, wat betekent dat het Omgevingsdecreet en het uitvoeringsbesluit in werking treden op 23 februari 2017 waardoor o.a. de regelgeving voor het afleveren van stedenbouwkundige, milieu- en verkavelingsvergunningen met elkaar wordt geïntegreerd en er vanaf die dag een omgevingsvergunning aangevraagd kan worden

-       Het decreet van het Vlaams Parlement van 24 mei 2017 waarin werd beslist om de streefdatum  van 1 juni 2017 op te schuiven naar 1 januari 2018.

-       Het gemeenteraad besluit van 05 december 2013 houdende "Belasting op de aanvraag van een stedenbouwkundige vergunning of verkavelingsvergunning - 2013-2018

-       Artikel 170, §4 Grondwet

-       Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening van 15 mei 2009

-       Omzendbrief ABB2019/2 van 15/02/2019 betreffende de coördinatie van de onderrichtingen over de gemeentefiscaliteit.

Publieke stemming
Aanwezig: Anita Ceulemans, Jeroen Baert, Tom Dewandelaere, Linde Peeters, Andy Janssens, Patrick Marnef, Hans Verreyt, Nourdine Elkaouakibi, Eddy Van Der Taelen, Ann De Smedt, Fatiha Haouat, Carla Herremans, Johan Van Limbergen, Ali Manzo, Maaike De Maeyer, Rudy Van Rompaey, Hans Heeman, Kimberly Van Assche, Steffen De Langhe, Annick Zaman, Vicente Pascual Termens, Peter De Ridder, Joel Assoba, Ilias El Hajjami, Lize Van Dijck
Voorstanders: Anita Ceulemans, Jeroen Baert, Tom Dewandelaere, Linde Peeters, Andy Janssens, Patrick Marnef, Ann De Smedt, Carla Herremans, Johan Van Limbergen, Maaike De Maeyer, Hans Heeman, Annick Zaman, Vicente Pascual Termens, Peter De Ridder
Onthouders: Hans Verreyt, Nourdine Elkaouakibi, Eddy Van Der Taelen, Fatiha Haouat, Ali Manzo, Rudy Van Rompaey, Kimberly Van Assche, Steffen De Langhe
Resultaat: Met 14 stemmen voor, 8 onthoudingen
Besluit

Art.1: Voor een periode aanvang nemend op 01/01/2026 en eindigend op 31/12/2031 wordt een belastingreglement gestemd op aanvragen om omgevingsvergunning, planologisch of stedenbouwkundig attest.

De belasting wordt geheven ten laste van diegene die een van de in de onderstaande tabel vermelde aanvragen voor een omgevingsvergunning of projectvergadering conform de bepaling van het Omgevingsdecreet en de daarbij horende uitvoeringsbesluiten indient.

Art.2: De belasting is verschuldigd ongeacht het bestuursniveau waar de aanvraag, melding, verzoek of mededeling wordt gedaan en ongeacht het bestuursniveau (Vlaams, Provinciaal of gemeentelijk) dat hierover dient te beslissen.

Art.3: Het bedrag wordt conform de onderstaande tabel vastgesteld:

 

 

nr.

type aanvraag omgevingvergunning (*)

belasting

A.

Aanvraag van een omgevingsvergunning voor stedenbouwkundige handelingen en/of de exploitatie van een ingedeelde inrichting.

 

A.1.

Stedenbouwkundige handelingen met verplichte medewerking van een architect

 

A.1.1.

Het met verplichte medewerking van een architect oprichten, verbouwen (**) en herbouwen van 1 woning / gebouw of delen daarvan met ‘wonen’ als overwegend aanwezige hoofdfunctie zonder werken

€ 50

A.1.1.1

Voor 1 t.e.m. 9 woongelegenheden/functionele eenheden

€ 120 per woongelegenheid / functionele eenheid

A.1.1.2

Voor 10 t.e.m. 19 woongelegenheden/functionele eenheden

€ 100 per woongelegenheid / functionele eenheid

A.1.1.3

Voor 20 t.e.m. 39 woongelegenheden/functionele eenheden

€ 80 per woongelegenheid / functionele eenheid

A.1.1.4

Voor +40 woongelegenheden/functionele eenheden

€ 60 per woongelegenheid / functionele eenheid

A.1.2.

Het met verplichte medewerking van een architect oprichten, verbouwen (**) en herbouwen van 1 of meerdere gebouwen of delen daarvan, met een andere functie dan ‘wonen’ als overwegend aanwezige hoofdfunctie en een bebouwde oppervlakte < 500 m²

€ 250

A.1.3.

Het met verplichte medewerking van een architect oprichten, verbouwen (**) en herbouwen van een gebouw of een gebouwencomplex of 1 of meerdere delen daarvan, met een andere functie dan ‘wonen’ als overwegend aanwezige hoofdfunctie en een bebouwde oppervlakte > 500 m²

€ 500

A.2.

Stedenbouwkundige handelingen zonder verplichte medewerking van een architect

 

A.2.1.

Het zonder verplichte medewerking van een architect oprichten, verbouwen (**) en herbouwen van constructies en/of 1 of meerdere gebouwen of delen daarvan en hoogstammige bomen vellen (tot max. 3), wijziging voorgevel, reclame.

€ 25

A.2.2.

Alle rest

€ 50

A.2.3.

Met hulp van dienst voor indienen en/of analoog

€ 50

A.2.2.

Het zonder verplichte medewerking van een architect uitvoeren van technische werken (infrastructuren en constructies zoals verhardingen, bruggen, masten, torens, …) en/of terreinaanlegwerken (ontbossen, reliëf van de bodem aanmerkelijk wijzigen, recreatieve terreinen aanleggen of wijzigen, …) met een grondoppervlakte < 100 m²

€ 100

A.2.3.

Het zonder verplichte medewerking van een architect uitvoeren van technische werken (infrastructuren en constructies zoals verhardingen, bruggen, masten, torens, …) en/of terreinaanlegwerken (ontbossen, hoogstammige bomen vellen, reliëf van de bodem aanmerkelijk wijzigen, recreatieve terreinen aanleggen of wijzigen, …) met een grondoppervlakte tussen 100m² en 500 m²

€ 250

A.2.4.

Het zonder verplichte medewerking van een architect uitvoeren van technische werken (infrastructuren en constructies zoals verhardingen, bruggen, masten, torens, …) en/of terreinaanlegwerken (ontbossen, reliëf van de bodem aanmerkelijk wijzigen, recreatieve terreinen aanleggen of wijzigen, …) met een grondoppervlakte > 500 m²

€ 500

A.3.

Exploitatie van een ingedeelde inrichting of activiteit klasse 1 (1 inbegrepen indelingsrubriek ***)

€ 500

A.4.

Exploitatie van een ingedeelde inrichting of activiteit klasse 2 (1 inbegrepen indelingsrubriek ***)

€ 250

B.

Aanvraag van een omgevingsvergunning voor het verkavelen van gronden.

 

B.1.

Aanvraag van een omgevingsvergunning voor het verkavelen van gronden zonder wegenisaanleg

€ 100 per lot, minimum € 250

B.1.1.

Bijstelling verkaveling

€ 100 per lot, minimum € 250

B.2.

Aanvraag van een omgevingsvergunning voor het verkavelen van gronden met wegenisaanleg

€ 500 + 100 per lot

B.2.1.

Bijstelling verkaveling

€ 500 + 100 pze lot

C.

Melding van stedenbouwkundige handelingen en/of de exploitatie van een ingedeelde inrichting of activiteiten.

 

C.1.

Melding van stedenbouwkundige werken en handelingen met betrekking tot een woongebouw / zorgwonen, OE

€ 25

C1.1.

Met hulp van dienst voor indienen en/of analoog

€ 50

C.2.

Melding van stedenbouwkundige werken en handelingen met betrekking tot andere gebouwen en constructies

€ 150

C.3.

Melding van de exploitatie van een ingedeelde inrichting of activiteiten klasse 3 (1 inbegrepen indelingsrubriek ***)

€ 50

D.

Verzoek bijstelling of afwijking van de milieuvoorwaarden.

€ 50 per afwijking of bijstelling

E.

Aanvraag tot bijstelling van de verkaveling.

€ 120 per lot

F.

Melding van de overdracht van een vergunning voor een ingedeelde inrichting of activiteit.

€ 25

G.

Mededeling met vraag tot omzetting van een milieuvergunning naar een omgevingsvergunning van onbepaalde duur.

€ 250

H.

Extra belastingen

 

H.1.

Milieu: bijkomende indelingsrubrieken bij aanvragen of meldingen van een ingedeelde inrichting of activiteit

€ 25 per bijkomende indelingsrubriek

H.1.2.

Wijzigingslus: nieuwe versie op aanvraag van indiener

€ 50 per bijkomende rubriek

H.2.

Projectvergadering

€ 250

H.3.

Digitaliseren van analoge aanvragen, meldingen, verzoeken of mededelingen

verdubbeling van de belasting

H.4.

Informatievergadering

€ 250

H.5.

Publicatie in een week- of dagblad

€ 500

H.6.

Individuele kennisgeving per beveiligde zending in het kader van een openbaar onderzoek

Ook voor dossiers ingediend bij de hogere overheden, waar het lokaal bestuur een openbaar onderzoek voor moet voeren.

€ 8 per beveiligde zending / € 8,50 internationaal

H.6.1.

Zaak der wegen

€ 150

H.7.

Toepassen van de administratieve lus naar aanleiding van adviezen of opmerkingen en/of bezwaren geformuleerd tijdens het openbaar onderzoek - Advies Inter en andere adviesinstanties met kosten voor gemeente.

€ 100

H.8.

Stedenboukundig attest kleine aanvragen met woonentiteiten kleiner dan max. 6

€ 150

H.9.

Stedenbouwkundig attest grote projecten

€ 300

H.10.

Opname in vergunningenregister

€ 100

I.

Aandachtspunten inzake het gebruik van deze tabel

 

*

Indien een aanvraag meerdere types van aanvragen om omgevingsvergunning omvat dan is de belasting voor die aanvraag gelijk aan de som van de afzonderlijke belastingen

 

**

Het  geheel of gedeeltelijk wijzigen van de hoofdfunctie van 1 of meerdere gebouwen of delen daarvan en/of het wijzigen van het aantal woongelegenheden wordt in het kader van dit belastingreglement beschouwd als een verbouwing, ongeacht of hier al dan niet effectieve verbouwingswerken mee gepaard gaan.

 

***

Iedere aanvraag met betrekking tot een exploitatie van een ingedeelde inrichting omvat minstens 1 indelingsrubriek. Per bijkomende indelingsrubriek wordt er een bijkomende belasting geheven die bij het basisbedrag opgeteld moet worden.

 

 

Art.4: Voor aanvragen van een planologisch attest, volgens de VCRO worden de volgende bedragen vastgesteld:

- € 250 voor aanvragen met een perceeloppervlakte < 500 m²,

- € 500 voor aanvragen met een perceeloppervlakte > 500 m²,

 

Art.5: Voor alle aanvragen, meldingen, verzoeken of mededelingen die gedeeltelijk op grondgebied van de gemeente gelegen zijn, zal de belasting zoals voorzien hiervoor in artikel 3 geëind worden in verhouding met de oppervlakte van het/de in de gemeente gelegen perceel/percelen ten opzichte van de gehele oppervlakte.

 

Art.6: Van deze belasting wordt vrijstelling verleend voor:

- het lozen van normaal huisafvalwater in de openbare riolering, afkomstig van onroerende goederen die hoofdzakelijk als woongelegenheid worden gebruikt,

- opslagplaatsen voor samengeperste, vloeibaar gemaakte of in oplossing gehouden gassen in vaste gasreservoirs, indien deze behoren bij de woonfunctie van een onroerend goed dat hoofdzakelijk als woongelegenheid wordt gebruikt,

- opslagplaatsen voor ontvlambare vloeistoffen bestemd voor de verwarming indien deze behoren bij de woonfunctie van een onroerend goed dat  hoofdzakelijk als woongelegenheid wordt gebruikt.

- de inrichtingen door het Vlarem gerangschikt in eerste, tweede of derde klasse indien het gaat om milieuvriendelijke technieken en investeringen voor particuliere woningen (met de ontwikkeling van nieuwe technieken kan deze lijst aangevuld worden). Dit geldt ook voor stedenbouwkundige werken, verkavelingsaanvragen en natuurvergunning waarin dit van toepassing is:

            - Geothermische warmtepompen: warmtepompten: warmtepompen die de grond of water als warmtebron gebruiken

            - Kleine waterkracht: installaties waarbij potentiële energie, aanwezig in een waterloop, wordt omgezet naar mechanische energie bij een netto vermogen minder dan 1MW

            - Windturbine

            - Warmtekoppeling (WKK) voor gebouwen

            - microwarmtekrachtkoppeling

            - Zonne-energie

            - Energie verkregen uit biomassa, vergisting, vergassing,…

 

Art.7: Van deze belasting wordt vrijstelling verleend aan de Staat, de Gemeenschappen, de Gewesten, de provincies, de gemeenten, de Verenigingen van gemeenten en de intercommunale verenigingen waarvan de gemeente Boom deel uitmaakt, alle aan de gemeenten ondergeschikte besturen (zoals verzelfstandigde agentschappen, autonome gemeentebedrijven, huisvestings-maatschappijen, kerkfabrieken en het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn en zijn verzelfstandigde agentschappen) en de beschutte werkplaatsen.


Art.8: De belasting is verschuldigd door diegene die de vergunning aanvraagt. De belasting wordt contant ingevorderd bij de aanvraag. Bij gebreke aan contante betaling wordt de belasting ingekohierd.


Art.9: De vestiging en invordering van de belasting evenals de regeling van de geschillen terzake gebeurt volgende de modaliteiten vervat in het gelijknamig decreet van 30/05/2008 en haar aanpassingen.


Art.10: Indien geen bezwaren worden ingediend gedurende het openbaar onderzoek zal deze verordening als definitief aanzien, aan de hogere overheid worden toegezonden in toepassing van het gemeentedecreet.