Het aanbieden van het afval voor de huis-aan-huisinzameling zorgt op locaties met dichte bewoning soms voor hinder door het groot aantal afvalzakken die samen aangeboden worden.
Om die reden zullen op bepaalde adressen, aangeduid door de gemeente, ondergrondse containers geplaatst worden.
In samenspraak met de gemeente en afhankelijk van de locatie, kunnen ondergrondse containers voorzien worden voor één of meerdere van volgende fracties: huisvuil, gft, pmd en papier & karton.
Het gebruik van het afvalstraatje is verplicht voor de bewoners van door de gemeente aangeduide adressen. De inwoners van deze vastgelegde adressen kunnen dan geen afval aanbieden tijdens de huis-aan-huisinzameling.
De volumes van de vulopeningen van volgende ondergrondse containers zijn:
- huisvuil: 40 liter
- gft: 30 liter
- pmd: 40 liter
Per aanbieding en per fractie kan slechts één maal gebruik gemaakt worden van voormeld volume.
De inwoners bepalen zelf wanneer zij, tijdens de toegelaten uren, het afval in de ondergrondse container deponeren.
De inwoners maken hiervoor gebruik van een toegangskaart.
Per gezin wordt indien nodig één toegangskaart voorzien die gebruikt kan worden door alle gezinsleden.
De toegangskaarten worden bezorgd via de firma die door IGEAN werd aangeduid voor de nazorg van het diftarproject.
De houders van een toegangskaart kunnen met vragen terecht bij de infolijn.
Het onderhoud en de lediging van de containers, de verwerking van de afvalstoffen en de nazorg brengen kosten met zich mee.
Daarom wordt er een retributie aangerekend voor het gebruik van de ondergrondse containers.
De retributie is afhankelijk van het type afval en het maximum volume dat per keer aangeboden kan worden.
Deze retributie moet gelijkaardig zijn aan de retributie voor de huis-aan-huisinzameling. In zitting van 25.02.2021 werd het retritutiereglement voor het ophalen van afval in afvalzakken goedgekeurd.
De retributie voor het gebruik van de ondergrondse containers wordt betaald met voorschotten op een rekening van de gemeente.
Omwille van de financiële toestand van de gemeente is het noodzakelijk belastingen te heffen en retributies te vorderen ter recuperatie van gemaakte kosten.
IGEAN heeft een voorstel uitgewerkt in samenwerking met een projectgroep met afgevaardigden van 17 van de 27 gemeenten. Het voorstel werd toegelicht en besproken op het adviescomité milieu op 16.06.2025 en goedgekeurd door de raad van bestuur van IGEAN op 10.09.2025.
Bedoeling is om kosten/baten tot een correcte prijszetting te komen in analogie naar de ons omliggende lokale besturen van regio Zuid.
De gemeenteraad beslist om het retributiereglement voor het gebruik van ondergrondse containers gewijzigd te stemmen aanvang nemende op 01/01/2026 en eindigend op 31/12/2031.
De kosten voor de lediging van de ondergrondse containers, de verwerking van het afval en het beheer van de aansluitpunten wordt via de eindafrekening van IGEAN aan de gemeente aangerekend.
De gemeente int de retributies.
Huidig tarief:
Artikel 1
Met ingang van 20/06/024 wordt volgende retributie gevestigd op het aanbieden van afval in een ondergrondse container indien de inwoner hiervan verplicht gebruik maakt:
1. huisvuil: 1 euro per aanbieding van max. 40 liter
2. gft: 0,40 euro per aanbieding van max. 30 liter
3. pmd: 0,08 euro per aanbieding van max. 40 liter
4. papier en karton: gratis
Voor het gebruik van de ondergrondse containers via een toegangskaart wordt een gebruiksrecht gevestigd van 0,29 euro per maand voor elke inwoner die verplicht gebruik maakt van de ondergrondse containers, ongeacht het aantal keer dat het aansluitpunt afval aanbiedt. Voor de vervanging van een toegangskaart, wegens verlies, beschadiging of vernietiging, wordt een retributie aangerekend van 10,00 euro.
Voorgestelde wijziging:
Artikel 1
Met ingang van 01/01/2026 wordt volgende retributie gevestigd op het aanbieden van afval in een ondergrondse container indien de inwoner hiervan verplicht gebruik maakt:
1. huisvuil: 1,15 euro per aanbieding van max. 40 liter
2. gft: 0,40 euro per aanbieding van max. 30 liter
3. pmd: 0,10 euro per aanbieding van max. 40 liteR
4. pmd: 0,15 euro per aanbieding van max. 60 liter
5. papier en karton: gratis
Voor het gebruik van de ondergrondse containers via een toegangskaart wordt een gebruiksrecht gevestigd van 0,30 euro per maand voor elke inwoner die verplicht gebruik maakt van de ondergrondse containers, ongeacht het aantal keer dat het aansluitpunt afval aanbiedt. Voor de vervanging van een toegangskaart, wegens verlies, beschadiging of vernietiging, wordt een retributie aangerekend van 10,00 euro.
Financiële weerslag: NEEN
Visum van toepassing: NEEN
- Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 40 betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
- Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikels 326 tot en met 335 betreffende het bestuurlijke toezicht
- De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen
- Het Bestuursdecreet van 7 december 2018, hoofdstuk 3 – Toegang tot bestuursdocumenten, art. II.26 tot en met II.51
Het gemeentedecreet geeft de bevoegdheden van de gemeenteraad aan.
De gemeente Boom is lid van IGEAN milieu & veiligheid en heeft beheersoverdracht aan IGEAN milieu & veiligheid gedaan.
Het Lokaal Materialenplan 2023-2030 stelt het beleid in Vlaanderen vast rond de selectieve inzameling en verwerking van huishoudelijk afval en gelijkaardig bedrijfsafval.
Dit Materialenplan vormt het algemeen kader voor de selectieve inzameling van diverse fracties.
Het Materialendecreet implementeert de Europese kaderrichtlijn (EG) 2008/98 voor het beheer van afvalstoffen in Vlaanderen.
Gelet op artikel 26 van het Materialendecreet dat aan de gemeenten de opdracht geeft om huishoudelijke afvalstoffen zo veel mogelijk te voorkomen of te hergebruiken, op regelmatige tijdstippen op te halen of op een andere wijze in te zamelen.
Het Vlaams Reglement voor het duurzaam beheer van materialenkringlopen en afvalstoffen, VLAREMA, bevat o.a. voorschriften voor de selectieve inzameling van afvalstoffen.
Enig artikel: Het huidige retributiereglement gestemd op 20/06/2024 op te heffen en een retributiereglement voor het gebruik van ondergrondse containers gewijzigd te stemmen aanvang nemende op 01/01/2026 en eindigend op 31/12/2031.
Artikel 1
Met ingang van 01/01/2026 wordt volgende retributie gevestigd op het aanbieden van afval in een ondergrondse container indien de inwoner hiervan verplicht gebruik maakt:
1. huisvuil: 1,15 euro per aanbieding van max. 40 liter
2. gft: 0,40 euro per aanbieding van max. 30 liter
3. pmd: 0,10 euro per aanbieding van max. 40 liter
4. pmd: 0,15 euro per aanbieding van max. 60 liter
5. papier en karton: gratis
Voor het gebruik van de ondergrondse containers via een toegangskaart wordt een gebruiksrecht gevestigd van 0,30 euro per maand voor elke inwoner die verplicht gebruik maakt van de ondergrondse containers, ongeacht het aantal keer dat het aansluitpunt afval aanbiedt. Voor de vervanging van een toegangskaart, wegens verlies, beschadiging of vernietiging, wordt een retributie aangerekend van 10,00 euro.
Artikel 2
De retributie is hoofdelijk verschuldigd door volgende personen of instanties die deel uitmaken van een aansluitpunt:
- de referentiepersoon van elk gezin als zodanig ingeschreven in het bevolkingsregister of in het vreemdelingenregister,
- de referentiepersoon van elk gezin die op het grondgebied van de gemeente om het even welke woning of woongelegenheid in gebruik heeft, hetzij tijdelijk, hetzij als tweede verblijf of zich het gebruik ervan voorbehoudt zonder nochtans ingeschreven te zijn in het bevolkingsregister of in het vreemdelingenregister en die beroep doet op de dienstverlening,
- iedere natuurlijke persoon of rechtspersoon die als hoofd- en of bijkomende activiteit op het grondgebied van de gemeente een commerciële, industriële, landbouw- of dienstverlenende activiteit uitoefent en die beroep doet op de dienstverlening,
- verenigingen, gemeenschapshuizen, openbare en semi-openbare instellingen, enz. die beroep doet op de dienstverlening,
Artikel 3
Voorschot
De retributie wordt betaald met voorschotten. In opdracht van de gemeente wordt er een uitnodiging tot betaling van een voorschot verstuurd.
Elk betaald voorschot blijft verbonden aan het betrokken aansluitpunt dat beroep wenst te doen op de dienstverlening. Telkens een aansluitpunt gebruik maakt van de ondergrondse containers, wordt het daarmee samenhangend retributiebedrag van het voorschot afgehouden.
Het voorschot bedraagt 50 euro.
Drempelbedrag
Wanneer het voorschot daalt onder het drempelbedrag, ontvangt het aansluitpunt een nieuwe uitnodiging tot betaling van een voorschot. Dit voorschot kan afwijken van het initiële voorschot en wordt berekend op het geraamde gebruik van de dienstverlening voor het volgende jaar. Het geraamde verbruik is gebaseerd op reële verbruik van het aansluitpunt van de afgelopen periode die minstens uit 3 maanden bestaat.
Het drempelbedrag is 12 euro.
Minimum bedrag
Als het voorschot onder het minimum bedrag daalt, zal er geen toegang tot de ondergrondse containers meer zijn totdat er opnieuw een voldoende voorschot betaald werd. Het minimumbedrag is 3 euro voor de ondergrondse containers.
Artikel 4
Bij het beëindigen van de dienstverlening ontvangt het aansluitpunt een eindafrekening en wordt het eventueel overblijvend saldo van het voorschot terugbetaald.
Artikel 5
Bij niet-minnelijke regeling zal de inning bij burgerlijke rechtsvordering gebeuren.
Artikel 6
De retributies, vermeld in artikel 1, m.u.v. de retributie voor het aanbieden van pmd en voor de vervanging van de toegangskaart, worden jaarlijks op 1 januari aangepast op basis van de evolutie van de afgevlakte gezondheidsindex en wel als volgt: elk bedrag wordt vermenigvuldigd met een factor met in de teller de afgevlakte gezondheidsindex die van toepassing was op 1 november van het jaar dat voorafgaat aan het jaar waarin het bedrag wordt gewijzigd, en met in de noemer de afgevlakte gezondheidsindex die van toepassing was op 1 november van het jaar dat voorafgaat aan de vaststelling van het vigerende bedrag. Het zo verkregen getal wordt naar boven afgerond op vier decimalen.
Artikel 7
Deze verordening zal in toepassing van de regels over het bestuurlijk toezicht worden overgemaakt aan de hogere overheid en als definitief worden aanzien indien geen bezwaren worden ingediend gedurende het openbaar onderzoek. De bekendmaking van dit reglement gebeurt overeenkomstig artikel 286 van het decreet over het lokaal bestuur afdeling 2. Een afschrift van dit besluit wordt aan de toezichthoudende overheid bezorgd en aan IGEAN milieu & veiligheid, die instaat voor de verdere uitvoering hiervan gelet op de beheersoverdracht aan IGEAN milieu & veiligheid.