Terug
Gepubliceerd op 01/12/2025

Besluit  Gemeenteraad

do 27/11/2025 - 20:00

DIENST FINANCIËN - RET 20 - RETRIBUTIEREGLEMENT VOOR HET OPHALEN VAN AFVAL IN AFVALZAKKEN - 2026-2031 - HERNIEUWING EN WIJZIGING

Aanwezig: Anita Ceulemans, voorzitter
Jeroen Baert, burgemeester
Tom Dewandelaere, Linde Peeters, Andy Janssens, schepenen
Patrick Marnef, Hans Verreyt, Nourdine Elkaouakibi, Eddy Van Der Taelen, Ann De Smedt, Fatiha Haouat, Carla Herremans, Johan Van Limbergen, Ali Manzo, Maaike De Maeyer, Rudy Van Rompaey, Hans Heeman, Kimberly Van Assche, Steffen De Langhe, Annick Zaman, Vicente Pascual Termens, raadsleden
Peter De Ridder, schepen
Joel Assoba, Ilias El Hajjami, Vertrouwenspersoon
Lize Van Dijck, algemeen directeur
Verontschuldigd: Tibo Roekaerts, schepen
Christel De Coninck, Heidi Verhoeven, raadsleden
Voorgeschiedenis

In de gemeenteraadszitting van 19/12/2019 werd het retributiereglement voor het ophalen van afval in afvalzakken gestemd voor een periode aanvang nemend op 01/01/2020 en eindigend op 31/12/2026.

In de gemeenteraadszitting van 25/02/2021 werd het retributiereglement voor het ophalen van afval in afvalzakken gestemd voor een periode aanvang nemend op 01/03/2021 en eindigend op 31/12/2026.

Feiten en context

Omwille van de financiële toestand van de gemeente is het noodzakelijk belastingen te heffen en retributies te vorderen ter recuperatie van gemaakte kosten.

IGEAN heeft een voorstel uitgewerkt in samenwerking met een projectgroep met afgevaardigden van 17 van de 27 gemeenten. Het voorstel werd toegelicht en besproken op het adviescomité milieu op 16.06.2025 en goedgekeurd door de raad van bestuur van IGEAN op 10.09.2025.

Bedoeling is om kosten/baten tot een correcte prijszetting te komen in analogie naar de ons omliggende lokale besturen van regio Zuid.

 

 

 

Adviezen en argumenten

De gemeenteraad beslist om het retributiereglement voor het ophalen van afval in afvalzakken gewijzigd te stemmen aanvang nemende op 01/01/2026 en eindigend op 31/12/2031.

Huidig tarief:

- 0,70 EUR per kleine afvalzak bestemd voor restafval (25 x55 cm)

- 1,50 EUR per grote afvalzak bestemd voor restafval (60 x90 cm)

- 2,50 EUR per extra-grote afvalzak bestemd voor restafval (80 x120 cm)

 

- 0,40 EUR per kleine GFT-afvalzak (groenten-fruit-tuinafval)

- 0,80 EUR per grote GFT-afvalzak (groenten-fruit-tuinafval)

 

- 0,125 EUR per grote PMD-afvalzak van 60 liter (plastic en metalen verpakkingen en drankkartons)

- 0,0625 EUR per kleine PMD-afvalzak van 30 liter (plastic en metalen verpakkingen en drankkartons)

 

Voorgestelde wijzigingen:

- 1,15 EUR per kleine afvalzak bestemd voor restafval (30L)

- 1,75 EUR per grote afvalzak bestemd voor restafval (60L)

- 2,50 EUR per extra-grote afvalzak bestemd voor restafval (130-160L)

 

- 0,40 EUR per kleine GFT-afvalzak (groenten-fruit-tuinafval)

- 0,80 EUR per grote GFT-afvalzak (groenten-fruit-tuinafval)

 

- 0,15 EUR per grote PMD-afvalzak van 60 liter (plastic en metalen verpakkingen en drankkartons)

- 0,10 EUR per kleine PMD-afvalzak van 30 liter (plastic en metalen verpakkingen en drankkartons)

Financiële weerslag

Financiële weerslag van toepassing: NEEN

Visum van toepassing: NEEN

Juridische gronden

- Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 40 betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.

- Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikels 326 tot en met 335 betreffende het bestuurlijke toezicht

- De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen

- Het Bestuursdecreet van 7 december 2018, hoofdstuk 3 – Toegang tot bestuursdocumenten, art. II.26 tot en met II.51

Het decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen.

De omzendbrief KB/ABB 2019/2 van 15 februari 2019 over de gemeentefiscaliteit.

De algemene bestuurlijke politieverordening, meer bepaald de artikelen over het inzamelen van huishoudelijke afvalstoffen.

Het Lokaal Materialenplan 2023 - 2030 stelt het beleid in Vlaanderen vast rond de selectieve inzameling en verwerking van huishoudelijk afval en gelijkaardig bedrijfsafval.

Dit Materialenplan vormt het algemeen kader voor de selectieve inzameling van diverse fracties.

Tegen 2030 wil Vlaanderen de totale hoeveelheid restafval sterk verminderen.

Via het Materialenplan worden restafvaldoelstellingen voor elke gemeente vastgelegd.

Het Materialendecreet van 23 december 2011 implementeert de Europese kaderrichtlijn (EG) 2008/98 voor het beheer van afvalstoffen in Vlaanderen. 

  • Artikel 26 van het Materialendecreet geeft aan de gemeenten de opdracht om huishoudelijke afvalstoffen zo veel mogelijk te voorkomen of te hergebruiken, op regelmatige tijdstippen op te halen of op een andere wijze in te zamelen.
  • Artikel 10 van het Materialendecreet bepaalt dat de gemeenten de kosten van het beheer van huishoudelijk afval moeten verhalen op de afvalproducenten.

    Het Besluit van de Vlaamse Regering van 17 februari 2012 tot vaststelling van het Vlaams reglement betreffende het duurzaam beheer van materialenkringlopen en afvalstoffen, VLAREMA.
  • Artikel 5.1.1 van het VLAREMA bepaalt dat de gemeenten het principe “de vervuiler betaalt” toepassen bij de berekening van de bijdrage in de kosten die door de burger moeten worden betaald.
  • Bijlage 5.1.4 van het VLAREMA legt de minima en maxima tarieven vast voor de inzameling van een aantal afvalstoffen. Die tarieven worden jaarlijks op 1 januari aangepast op basis van de evolutie van de gezondheidsindex.


De gemeente Boom is lid van IGEAN milieu & veiligheid en heeft beheersoverdracht aan IGEAN milieu & veiligheid gedaan.

Bevoegdheid:

Artikelen 41, 162 en 170, §4, van de gecoördineerde Grondwet van 17 februari 1994.

Het decreet Lokaal Bestuur geeft de bevoegdheden van de gemeenteraad aan.

Publieke stemming
Aanwezig: Anita Ceulemans, Jeroen Baert, Tom Dewandelaere, Linde Peeters, Andy Janssens, Patrick Marnef, Hans Verreyt, Nourdine Elkaouakibi, Eddy Van Der Taelen, Ann De Smedt, Fatiha Haouat, Carla Herremans, Johan Van Limbergen, Ali Manzo, Maaike De Maeyer, Rudy Van Rompaey, Hans Heeman, Kimberly Van Assche, Steffen De Langhe, Annick Zaman, Vicente Pascual Termens, Peter De Ridder, Joel Assoba, Ilias El Hajjami, Lize Van Dijck
Voorstanders: Anita Ceulemans, Jeroen Baert, Tom Dewandelaere, Linde Peeters, Andy Janssens, Patrick Marnef, Ann De Smedt, Carla Herremans, Johan Van Limbergen, Maaike De Maeyer, Hans Heeman, Annick Zaman, Vicente Pascual Termens, Peter De Ridder
Tegenstanders: Hans Verreyt, Nourdine Elkaouakibi, Eddy Van Der Taelen, Fatiha Haouat, Ali Manzo, Rudy Van Rompaey, Kimberly Van Assche, Steffen De Langhe
Resultaat: Met 14 stemmen voor, 8 stemmen tegen
Besluit

Art.1: Het op 25/02/2021 gestemde retributiereglement voor het ophalen van afval in afvalzakken wordt opgeheven en voor een periode aanvang nemend op 01/01/2026 en eindigend op 31/12/2031 wordt een gewijzigd retributiereglement voor het ophalen van afval in afvalzakken gestemd.

De afvalophaling gebeurt overeenkomstig de politiecodex.

Art.2: De afvalzakken kunnen bekomen worden mits betaling van een ophaalrecht van:
 

- 1,15 EUR per kleine afvalzak bestemd voor restafval (30L)

- 1,75 EUR per grote afvalzak bestemd voor restafval (60L)

- 2,50 EUR per extra-grote afvalzak bestemd voor restafval (130-160L)
 

- 0,40 EUR per kleine GFT-afvalzak (groenten-fruit-tuinafval)

- 0,80 EUR per grote GFT-afvalzak (groenten-fruit-tuinafval)
 

- 0,15 EUR per grote PMD-afvalzak van 60 liter (plastic en metalen verpakkingen en drankkartons)

- 0,10 EUR per kleine PMD-afvalzak van 30 liter (plastic en metalen verpakkingen en drankkartons)

Art.3: De retributie is verschuldigd op het ogenblik van de afgifte van de afvalzakken door degene die ze aanvraagt.

Art.4: Deze verordening zal in toepassing van de regels over het bestuurlijk toezicht worden overgemaakt aan de hogere overheid en als definitief worden aanzien indien geen bezwaren worden ingediend gedurende het openbaar onderzoek. De bekendmaking van dit reglement gebeurt overeenkomstig artikel 286 van het decreet over het lokaal bestuur afdeling 2. Een afschrift van dit besluit wordt aan de toezichthoudende overheid bezorgd en aan IGEAN milieu & veiligheid, die instaat voor de verdere uitvoering hiervan gelet op de beheersoverdracht aan IGEAN milieu & veiligheid.