De burgemeester brengt, ingevolge artikel 285§1 van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, ter kennis van het publiek dat de gemeenteraad onderstaande besluiten heeft genomen. Deze besluiten worden gepubliceerd op de website van de gemeente en conform artikel 330 van het decreet over het lokaal bestuur gerapporteerd aan de toezichthoudende overheid.
Goedkeuring notulen en zittingsverslag
Nihil
De gemeenteraad keurt de aanduiding van een tijdelijke vertegenwoordiger voor de vergaderingen van Vlotter goed, aangezien de huidige vertegenwoordiger Rik Röttger tijdelijk afwezig is.
De gemeenteraad keurt de aanduiding van een tijdelijke vertegenwoordiger voor de vergaderingen van Igean DV beleidsgroep energie goed, aangezien de huidige vertegenwoordiger Rik Röttger tijdelijk afwezig is.
De gemeenteraad keurt de aanduiding van een tijdelijke vertegenwoordiger voor de vergaderingen van Igean DV beleidsgroep energie goed, aangezien de huidige vertegenwoordiger Rik Röttger tijdelijk afwezig is.
De gemeenteraad keurt de agenda van de buitengewone algemene vergadering van Fluvius Antwerpen op 17 december 2025 goed en stelt het mandaat vast.
De gemeenteraad keurt de agenda van de buitengewone algemene vergadering van IKA op 11 december 2025 goed en stelt het mandaat vast.
De gemeenteraad keurt de agenda van de buitengewone algemene vergadering van Creat Services dv van 16 december 2025 goed en stelt het mandaat vast.
De gemeenteraad keurt de agenda van de buitengewone algemene vergadering van Pidpa op 19 december 2025 goed en stelt het mandaat vast.
De gemeenteraad keurt de agenda van de buitengewone algemene vergadering van Isvag op 18 december 2025 goed en stelt het mandaat vast.
De gemeenteraad keurt de agenda van de bijzondere algemene vergadering van Pontes op 18 december 2025 goed en stelt het mandaat vast.
De gemeenteraad keurt de agenda van de algemene vergadering van C-smart op 18 december 2025 goed en stelt het mandaat vast.
Naar aanleiding van het verlopen van de huidige samenwerkingsovereenkomst dient er een nieuwe overeenkomst opgemaakt te worden om de toeristische samenwerking verder te zetten.
Door een krachtenbundeling op alle niveaus willen we het gebied gevormd door de gemeenten Boom, Hemiksem, Niel, Rumst en Schelle verder uitbouwen tot een aantrekkelijk deelgebied van de toeristische regio Scheldeland en Nationaal Park Scheldevallei.
Goedkeuren van de verdeling van de uren lager secundair en hoger secundair voor het schooljaar 2025-2026 van de gemeentelijke academie voor muziek en woord.
Voor het onderwijzend personeel bedraagt voor schooljaar 2025-2026 het totaal aantal uren lager secundair 302 uren en het totaal aantal uren hoger secundair 143 uren.
(inclusief aanvangsbegeleiding, ondersteuning kerntaken leraar)
De gemeenteraad keurt de beleidsplannen van erfgoed Zuidrand-Rupelstreek goed.
De gemeenteraad verleent goedkeuring aan de vernieuwde huurovereenkomst tussen het Lokaal Bestuur Boom en Koninklijke Zwemclub Ijsberen Boom.
De gemeenteraad beslist om de opname van de verordening conformiteitsattesten in het gemeentelijk luik van de politiecodex (deel B) goed te keuren.
De gemeenteraad beslist om de actualisatie van de administratieve verordening kamerwonen goed te keuren.
Akkoord te gaan met het verlenen van een erfdienstbaarheid op de percelen, gemeente eigendom, Dirkputstraat kadastraal gekend sectie D nrs. 96/02 A (280 m²) en 94 E (795 m²) en de akte goed te keuren.
de concessieovereenkomst voor een perceel spoorweggrond eigendom van de NMBS, gelegen op de hoek van de Vrijheidsstraat/Statiestraat goed te keuren. De gemeente legde hier een parking aan ten behoeve van de buurtbewoners en de daar gevestigde firma's, te verlengen tot 01.02.2027 waarbij een bezettingsvergoeding zal betaald worden van 1.559,00 €.
De akte opgesteld door Igean betreffende de kosteloze overdracht van het perceel kadastraal gekend sectie C nr. 25 S P0001 tussen de Elzenstraat - Lindenstraat - Berkenlaan met een oppervlakte van 1.003 m² van Woonkade naar het Lokaal Bestuur Boom, goed te keuren.
Na kennisname van de projectfiche ‘intergemeentelijke werking grondgebiedszaken’ en bijhorende bijlage met het concrete aanbod van IGEAN dienstverlening in het kader van de zelfstandige groepering (bijlage 1 bij het inwendig reglement) beslist het college van burgemeester en schepenen beroep de willen doen op IGEAN dienstverlening die optreedt als zelfstandige groepering, voor de activiteit Intergemeentelijke werking grondgebiedszaken. De gemeente onderschrijft volgende ondersteuning:
De intergemeentelijke samenwerking met IGEAN dienstverlening -die optreedt als zelfstandige groepering- neemt een aanvang op 1.01.2026.
IGEAN dienstverlening zal de diensten jaarlijks afrekenen per project en per deelnemer.
Budgetwijziging nummer 2 2025 Onze Lieve Vrouw parochie.
De gemeenteraad beslist om het retributiereglement op het afhalen van grof vuil of snoeihout gewijzigd te stemmen aanvang nemende op 01/01/2026 en eindigend op 31/12/2031.
De gemeenteraad beslist om het retributiereglement voor het inzamelen en verwerken van afvalstoffen gewijzigd te stemmen aanvang nemende op 01/01/2026 en eindigend op 31/12/2031.
De gemeenteraad beslist om het retributiereglement voor het ophalen van afval in afvalzakken gewijzigd te stemmen aanvang nemende op 01/01/2026 en eindigend op 31/12/2031.
De gemeenteraad beslist om het retributiereglement voor het gebruik van ondergrondse containers gewijzigd te stemmen aanvang nemende op 01/01/2026 en eindigend op 31/12/2031.
De gemeenteraad beslist het bestaande belastingreglement op aanvragen om omgevingsvergunning, planologisch of stedenbouwkundig attest in te trekken en een gewijzigd reglement te stemmen aanvang nemende op 01/01/2026 en eindigend op 31/12/2031.
De gemeenteraad beslist om het retributiereglement voor het ter beschikking stellen van restanten en andere goederen gewijzigd te stemmen aanvang nemende op 01/01/2026 en eindigend op 31/12/2031.
De gemeenteraad beslist om het retributiereglement voor de verpakking bestemd voor de inzameling van asbestcement op de recyclageparken hernieuwd te stemmen aanvang nemende op 01/01/2026 en eindigend op 31/12/2031.
De huidige 'afsprakennota subsidies voor noodhulp' wordt gewijzigd in een subsidiereglement en voorgelegd aan de gemeenteraad ter goedkeuring.
Conform de bepalingen met betrekking tot de toegang tot bestuursdocumenten (openbaarheid van bestuur) in het Bestuursdecreet van 7 december 2018 kan er inzage gevraagd worden.
Conform artikel 287 en 332 van het decreet over het lokaal bestuur kan men tegen bovenstaande besluiten binnen de 30 dagen na deze bekendmaking beroep aantekenen bij de toezichthoudende overheid.
De Burgemeester,
Jeroen Baert