De gemeenteraad vergadert regelmatig en in vereist getal, ingevolge de bijeenroeping door het college van burgemeester en schepenen.
De voorzitter opent de zitting op 06/11/2025 om 20:02.
Op 23/10/2025 heeft raadslid Yani Brems schriftelijk aan de voorzitter van de gemeenteraad en algemeen directeur meegedeeld tijdelijk verhinderd te zijn om haar mandaat uit te oefenen omwille van medische redenen.
Ingeval van een langdurige afwezigheid van een mandataris, is een vervangingsregeling uitgewerkt in het decreet over het lokaal bestuur (artikel 12, 1°):
De gemeenteraad neemt akte van de verhindering van de volgende personen:
1° het gemeenteraadslid dat om medische redenen, om studieredenen of wegens verblijf in het buitenland gedurende een minimale termijn van twaalf weken niet aanwezig kan zijn op de vergaderingen van de gemeenteraad en vervangen wil worden. Hij richt daarvoor een schriftelijk verzoek aan de voorzitter van de gemeenteraad. Bij het verzoek tot vervanging voor verhindering wegens medische redenen wordt een geneeskundig getuigschrift van maximaal vijftien dagen oud gevoegd, dat tevens de minimale termijn van afwezigheid om medische redenen aangeeft. Als het gemeenteraadslid dat om medische redenen afwezig blijft, niet in staat is om dat verzoek tot de voorzitter te richten, wordt hij van rechtswege als verhinderd beschouwd vanaf de derde opeenvolgende vergadering waarop hij afwezig is en zolang hij afwezig blijft. Bij het verzoek tot vervanging voor verhindering om studieredenen of verblijf in het buitenland wordt een attest van de onderwijsinstelling of opdrachtgever gevoegd.
Yani Brems bezorgde een medisch attest.
Overeenkomstig artikel 70 van het decreet over het lokaal bestuur, houdt de verhindering als gemeenteraadslid van rechtswege ook de verhindering als lid van de raad voor maatschappelijk welzijn in.
Het gemeenteraadslid dat als verhinderd wordt beschouwd wordt vervangen door zijn opvolger, die wordt aangewezen overeenkomstig artikel 169 van het lokaal en provinciaal kiesdecreet van 8 juli 2011.
Nathalie Van de Wouwer is het volgende opvolgend raadslid van de lijst nummer 5 - N-VA (verkiezingen van 13 oktober 2024). Zij heeft op 24/10/2025 schriftelijk laten weten dit tijdelijk mandaat niet op te nemen. Het volgende opvolgend raadslid is Annick Zaman. Zij komt in aanmerking voor de vervanging van raadslid Yani Brems en ze geeft aan deze vervanging te willen opnemen. De voorzitter van de gemeenteraad keurt haar geloofsbrieven goed.
De verkozen raadsleden van wie de geloofsbrieven werden goedgekeurd, leggen volgens artikel 14 in openbare vergadering de eed af in handen van de voorzitter. Artikel 6§3 van het decreet over het lokaal bestuur bevat eveneens de tekst van de voorgeschreven eedformule: "Ik zweer de verplichtingen van mijn mandaat trouw na te komen".
Overeenkomstig artikel 68 van het decreet over het lokaal bestuur, wordt Annick Zaman door haar aanstelling als gemeenteraadslid van rechtswege lid van de raad voor maatschappelijk welzijn.
- Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 40 betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
- Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikels 326 tot en met 335 betreffende het bestuurlijke toezicht
- De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen
- Het Bestuursdecreet van 7 december 2018, hoofdstuk 3 – Toegang tot bestuursdocumenten, art. II.26 tot en met II.51
- Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017, artikelen 12, 2° en 14
- Het lokaal en provinciaal kiesdecreet van 8 juli 2011
- schrijven Yani Brems 23/10/2025
- schrijven Nathalie Van de Wouwer
- schrijven Annick Zaman
- afwezigheidsattest
Art.1: de gemeenteraad neemt kennis van de verhindering van raadslid Yani Brems wegens medische redenen conform artikel 12, 1° decreet lokaal bestuur.
Art.2; de gemeenteraad keurt de geloofsbrieven van Annick Zaman goed.
Art.3: de gemeenteraad stelt vast dat Annick Zaman aan de door de wet vereiste voorwaarden tot verkiesbaarheid voldoet en zich niet bevindt in één van de gevallen van onverenigbaarheid. De gemeenteraad duidt Annick Zaman aan als vervanger voor de periode van verhindering van raadslid Yani Brems.
Art.4: de gemeenteraad neemt kennis van de eedaflegging van Annick Zaman in handen van de voorzitter van de gemeenteraad, ter zitting van 6 november 2025.
Op 23/10/2025 heeft raadslid Marleen De Ridder schriftelijk aan de voorzitter van de gemeenteraad en algemeen directeur meegedeeld tijdelijk verhinderd te zijn om haar mandaat uit te oefenen.
Ingeval van een langdurige afwezigheid van een mandataris is een vervangingsregeling uitgewerkt in het decreet over het lokaal bestuur (artikel 12). °3 is van toepassing in deze situatie:
De gemeenteraad neemt akte van de verhindering van de volgende personen:
3° het gemeenteraadslid dat door palliatief verlof of verlof voor bijstand of verzorging van een zwaar ziek familielid tot en met de tweede graad of van een zwaar ziek gezinslid gedurende minimaal twaalf weken niet aanwezig kan zijn op de vergaderingen van de gemeenteraad en vervangen wil worden. Hij richt daarvoor aan de voorzitter van de gemeenteraad een schriftelijk verzoek, waarbij een verklaring op erewoord gevoegd is waarin het raadslid zich bereid verklaart om bijstand of verzorging te verlenen. De naam van de patiënt hoeft niet te worden vermeld.
Marleen De Ridder geeft in haar schrijven aan de voorzitter aan dat ze medische bijstand zal verlenen aan een gezinslid.
Overeenkomstig artikel 70 van het decreet over het lokaal bestuur, houdt de verhindering als gemeenteraadslid van rechtswege ook de verhindering als lid van de raad voor maatschappelijk welzijn in.
Het gemeenteraadslid dat als verhinderd wordt beschouwd wordt vervangen door zijn opvolger, die wordt aangewezen overeenkomstig artikel 169 van het lokaal en provinciaal kiesdecreet van 8 juli 2011.
Peter De Ridder is het volgende opvolgend raadslid van de lijst nummer 1 - Vooruit (verkiezingen van 13 oktober 2024) maar geeft aan hier niet op in te willen gaan. Het volgende opvolgend raadslid is Anita Calluy. Ook zij geeft ook aan hier niet op in te willen gaan. De volgende op de lijst is Vicente Pascual Termens. Hij komt in aanmerking voor de vervanging en bevestigt op 29 oktober 2025 dat hij dit mandaat wil opnemen. De voorzitter van de gemeenteraad keurt zijn geloofsbrieven goed.
De verkozen raadsleden van wie de geloofsbrieven werden goedgekeurd, leggen volgens artikel 14 in openbare vergadering de eed af in handen van de voorzitter. Artikel 6§3 van het decreet over het lokaal bestuur bevat eveneens de tekst van de voorgeschreven eedformule: "Ik zweer de verplichtingen van mijn mandaat trouw na te komen".
Overeenkomstig artikel 68 van het decreet over het lokaal bestuur, wordt Vicente Pascual Termens door zijn aanstelling als gemeenteraadslid van rechtswege lid van de raad voor maatschappelijk welzijn.
Op basis van artikel 22, 1e lid WGP zal Vicente Pascual Termens als plaatsvervanger van Marleen De Ridder in de gemeenteraad ook in de politieraad tijdelijk zetelen.
- Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 40 betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
- Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikels 326 tot en met 335 betreffende het bestuurlijke toezicht
- De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen
- Het Bestuursdecreet van 7 december 2018, hoofdstuk 3 – Toegang tot bestuursdocumenten, art. II.26 tot en met II.51
- Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017, artikelen 12, 2° en 14
- Het lokaal en provinciaal kiesdecreet van 8 juli 2011
- schrijven Anita Calluy
- schrijven Peter De Ridder
- schrijven Marleen De Ridder
- schrijven Vicente Pascual Termens
Art.1: de gemeenteraad neemt kennis van de verhindering van raadslid Marleen De Ridder wegens afwezigheid conform artikel 12, 3° decreet lokaal bestuur tot en met 31 januari 2026.
Art.2: de gemeenteraad keurt de geloofsbrieven van Vicente Pascual Termens goed.
Art.3: de gemeenteraad stelt vast dat Vicente Pascual Termens aan de door de wet vereiste voorwaarden tot verkiesbaarheid voldoet en zich niet bevindt in één van de gevallen van onverenigbaarheid. De gemeenteraad duidt Vicente Pascual Termens aan als vervanger voor de periode van verhindering van raadslid Marleen De Ridder.
Art.4: de gemeenteraad neemt kennis van de eedaflegging van Vicente Pascual Termens in handen van de voorzitter van de gemeenteraad, ter zitting van 6 november 2025.
Art. 5: Vicente Pascual Termens zal als plaatsvervanger van Marleen De Ridder in de gemeenteraad ook tijdelijk in de politieraad zetelen.
Op 27/10/2025 heeft gemeenteraadslid Rik Röttger schriftelijk aan de voorzitter van de gemeenteraad en algemeen directeur meegedeeld tijdelijk verhinderd te zijn om zijn mandaat uit te oefenen omwille van medische redenen.
Ingeval van een langdurige afwezigheid van een mandataris, is een vervangingsregeling uitgewerkt in het decreet over het lokaal bestuur (artikel 12, 1°):
De gemeenteraad neemt akte van de verhindering van de volgende personen:
1° het gemeenteraadslid dat om medische redenen, om studieredenen of wegens verblijf in het buitenland gedurende een minimale termijn van twaalf weken niet aanwezig kan zijn op de vergaderingen van de gemeenteraad en vervangen wil worden. Hij richt daarvoor een schriftelijk verzoek aan de voorzitter van de gemeenteraad. Bij het verzoek tot vervanging voor verhindering wegens medische redenen wordt een geneeskundig getuigschrift van maximaal vijftien dagen oud gevoegd, dat tevens de minimale termijn van afwezigheid om medische redenen aangeeft. Als het gemeenteraadslid dat om medische redenen afwezig blijft, niet in staat is om dat verzoek tot de voorzitter te richten, wordt hij van rechtswege als verhinderd beschouwd vanaf de derde opeenvolgende vergadering waarop hij afwezig is en zolang hij afwezig blijft. Bij het verzoek tot vervanging voor verhindering om studieredenen of verblijf in het buitenland wordt een attest van de onderwijsinstelling of opdrachtgever gevoegd. (...)
Rik Röttger voegde bij zijn verklaring aan de voorzitter een medisch attest toe tot 31 januari 2026.
Overeenkomstig artikel 70 van het decreet over het lokaal bestuur, houdt de verhindering als gemeenteraadslid van rechtswege ook de verhindering als lid van de raad voor maatschappelijk welzijn in.
Het gemeenteraadslid dat als verhinderd wordt beschouwd wordt vervangen door zijn opvolger, die wordt aangewezen overeenkomstig artikel 169 van het lokaal en provinciaal kiesdecreet van 8 juli 2011.
Peter De Ridder is het volgende opvolgend raadslid van de lijst nummer 1 - Vooruit (verkiezingen van 13 oktober 2024) en komt in aanmerking voor de vervanging van raadslid Rik Röttger en hij geeft aan deze vervanging te willen opnemen. De voorzitter van de gemeenteraad keurt zijn geloofsbrieven goed.
De verkozen raadsleden van wie de geloofsbrieven werden goedgekeurd, leggen volgens artikel 14 in openbare vergadering de eed af in handen van de voorzitter. Artikel 6§3 van het decreet over het lokaal bestuur bevat eveneens de tekst van de voorgeschreven eedformule: "Ik zweer de verplichtingen van mijn mandaat trouw na te komen".
Overeenkomstig artikel 68 van het decreet over het lokaal bestuur, wordt Peter De Ridder door zijn aanstelling als gemeenteraadslid van rechtswege lid van de raad voor maatschappelijk welzijn.
- Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 40 betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
- Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikels 326 tot en met 335 betreffende het bestuurlijke toezicht
- De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen
- Het Bestuursdecreet van 7 december 2018, hoofdstuk 3 – Toegang tot bestuursdocumenten, art. II.26 tot en met II.51
- Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017, artikelen 12, 2° en 14
- Het lokaal en provinciaal kiesdecreet van 8 juli 2011
- schrijven Rik Röttger
- schrijven Peter De Ridder
- nieuwe rangorde gemeenteraad
Art.1: de gemeenteraad neemt kennis van de verhindering van raadslid Rik Röttger wegens afwezigheid conform artikel 12, 1° decreet lokaal bestuur tot en met 31 januari 2026.
Art.2: de gemeenteraad keurt de geloofsbrieven van Peter De Ridder goed.
Art.3: de gemeenteraad stelt vast dat Peter De Ridder aan de door de wet vereiste voorwaarden tot verkiesbaarheid voldoet en zich niet bevindt in één van de gevallen van onverenigbaarheid. De gemeenteraad duidt Peter De Ridder aan als vervanger voor de periode van verhindering van raadslid Rik Röttger.
Art.4: de gemeenteraad neemt kennis van de eedaflegging van Peter De Ridder in handen van de voorzitter van de gemeenteraad, ter zitting van 6 november 2025.
Op 27 oktober 2025 heeft schepen Rik Röttger schriftelijk aan de burgemeester en de voorzitter van de gemeenteraad meegedeeld tijdelijk verhinderd te zijn om zijn ambt uit te oefenen.
De partij Vooruit, waartoe de schepen behoort, heeft daarop een voordrachtsakte ingediend waarin Peter De Ridder wordt voorgedragen om tijdelijk het ambt van schepen op te nemen voor de duur van de verhindering.
De voordrachtsakte werd op 27 oktober 2025 ingediend bij de algemeen directeur en voldoet aan de vormvereisten. Peter De Ridder heeft schriftelijk verklaard de voordracht te aanvaarden en voldoet aan de voorwaarden voor de uitoefening van het ambt.
De gemeenteraad neemt kennis van deze voordracht en keurt de aanduiding goed. Na de goedkeuring legt Peter De Ridder tijdens de zitting van de gemeenteraad de eed af in handen van de burgemeester.
Na de eedaflegging treedt Peter De Ridder officieel in functie als tijdelijk schepen en neemt hij de bevoegdheden waar van schepen Rik Röttger tot deze zijn ambt opnieuw opneemt.
- Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 40 betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
- Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikels 326 tot en met 335 betreffende het bestuurlijke toezicht
- De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen
- Het decreet van 26 maart 2004 betreffende de openbaarheid van bestuur
- Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikelen 42, 43, 44 en 49
- De omzendbrief KB / ABB 2018 / 3 van 26 oktober 2018 — Start van de lokale en provinciale bestuursperiode
- Voordrachtsakte
Art.1: De gemeenteraad keurt de voordrachtsakte goed waarbij Peter De Ridder, gemeenteraadslid van de lijst Vooruit, wordt aangeduid als tijdelijk schepen ter vervanging van schepen Rik Röttger.
Art.2: De eed wordt afgelegd in handen van de burgemeester tijdens de zitting van 06 november 2025, waarna Peter De Ridder officieel in functie treedt als tijdelijk schepen.
Art.3: De tijdelijk schepen neemt de bevoegdheden waar van schepen Rik Röttger tot deze zijn mandaat opnieuw opneemt.
De rangorde van de gemeenteraadsleden werd bepaald tijdens de installatievergadering op 3 december 2024. Naar aanleiding van de tijdelijke vervangingen van een aantal raadsleden, moet de rangorde van de gemeenteraadsleden opnieuw worden vastgesteld.
Volgens artikel 6 § 7 van het decreet lokaal bestuur nemen de opvolgers die na de installatievergadering als gemeenteraadslid worden geïnstalleerd, in volgorde van hun eedaflegging een rang in.
Enig artikel:
De rangorde van de gemeenteraadsleden is als volgt vastgesteld:
| Gemeenteraadslid |
Rang |
| Anita Ceulemans |
Eerste lid |
| Patrick Marnef |
Tweede lid |
| Jeroen Baert |
Derde lid |
| Hans Verreyt |
Vierde lid |
| Nourdine Elkaouakibi |
Vijfde lid |
| Andy Janssens |
Zesde lid |
| Eddy Van der Taelen |
Zevende lid |
| Christel De Coninck |
Achtste lid |
| Ann De Smedt |
Negende lid |
| Tom Dewandelaere |
Tiende lid |
| Fatiha Haouat |
Elfde lid |
| Tibo Roekaerts |
Twaalfde lid |
| Carla Herremans |
Dertiende lid |
| Johan Van Limbergen |
Veertiende lid |
| Heidi Verhoeven |
Vijftiende lid |
| Linde Peeters |
Zestiende lid |
| Ali Manzo |
Zeventiende lid |
| Maaike De Maeyer |
Achttiende lid |
| Rudy Van Rompaey |
Negentiende lid |
| Hans Heeman |
Twintigste lid |
| Kimberly Van Assche |
Eenentwintigste lid |
| Steffen De Langhe |
Tweeëntwintigste lid |
| Annick Zaman |
Drieëntwintigste lid |
| Vicente Pascual Termens |
Vierentwintigste lid |
| Peter De Ridder |
Vijfentwintigste lid |
De gemeenteraad, in zitting van 06/11/2025.
- Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 40 betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
- Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikels 326 tot en met 335 betreffende het bestuurlijke toezicht
- De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen
- Het Bestuursdecreet van 7 december 2018, hoofdstuk 3 – Toegang tot bestuursdocumenten, art. II.26 tot en met II.51
- verslag GR
Enig artikel: de notulen en het zittingsverslag van de vergadering van de gemeenteraad van 25/09/205 goed te keuren.
Nihil
Bij het begin van de legislatuur stelt de gemeenteraad een huishoudelijk reglement vast. Tot de nieuwe gemeenteraad een huishoudelijk reglement heeft vastgesteld, blijft het oude reglement van toepassing. Het huishoudelijk reglement werd door de gemeenteraad goedgekeurd op 30 januari 2025. Gezien er een wijziging moet gebeuren aan het luik van de presentiegelden, moet dit opnieuw geagendeerd worden op de gemeenteraad ter goedkeuring.
Het huishoudelijk reglement bevat aanvullende maatregelen over de werking van de gemeenteraad. Die maatregelen verzekeren een goede werking van de gemeenteraad. De gemeenteraad beschikt over een zekere autonomie om invulling te geven aan het huishoudelijk reglement. De voorwaarden opgenomen in het huishoudelijk reglement mogen echter geen afbreuk doen aan de redelijke uitoefening van de rechten van de raadsleden.
Het huishoudelijk reglement werd besproken tijdens een overleg met de fractieleiders. Op basis daarvan werden ook volgende aanpassingen gedaan aan dit reglement:
- Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 40 betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
- Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikels 326 tot en met 335 betreffende het bestuurlijke toezicht
- De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen
- Het Bestuursdecreet van 7 december 2018, hoofdstuk 3 – Toegang tot bestuursdocumenten, art. II.26 tot en met II.51
Huishoudelijk reglement met wijzigingen zichtbaar
Huishoudelijk reglement
Enig artikel : De gemeenteraad keurt het voorstel voor het nieuwe huishoudelijk reglement goed.
Jaarlijks wordt een lijst voorgelegd aan de raad met daarop voor elk lid van de fractie of elke via de fractie aangeduide vertegenwoordiger van de gemeente Boom, een overzicht van hun verkozen mandaten alsook van de publieke en private mandaten die rechtstreeks of onrechtstreeks voortvloeien uit hun mandaat of vertegenwoordiging vanuit de gemeente Boom of uit politieke mandaten die hen door een hogere overheid zijn toegewezen.
In bijlage is een overzicht te vinden met de verkregen info. Deze lijst is niet limitatief en zal eventueel nog worden aangevuld waar nodig.
- Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 40 betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
- Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikels 326 tot en met 335 betreffende het bestuurlijke toezicht
- De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen
- Het Bestuursdecreet van 7 december 2018, hoofdstuk 3 – Toegang tot bestuursdocumenten, art. II.26 tot en met II.51
- overzicht inkomsten mandatarissen 2024
Enig artikel: Kennis te nemen van de lijst met daarin een overzicht van de vergoedingen van 2024.
Bij collegebeslissing dd. 24/02/2025 werd Cipal Schaubroeck / Remmicom aangeduid als informaticaleverancier om de koppeling tussen het digitale platform en onze huidige toepassingen te realiseren.
De Vlaamse Regering bekrachtigde via het decreet van 14 juli 2025 over het platform voor overlijdensadministratie, de digitalisering van de overlijdensadministratie vanaf 1 januari 2026. Dit decreet voorziet in de modaliteiten van het digitaal platform voor overlijdensadministratie. Dit platform heeft tot doel om administratieve processen en procedures in verband met het overlijden van een persoon en de daar bijhorende overlijdensadministratie te digitaliseren en de daarmee verbonden gegevens uit te wisselen en te ontsluiten tussen de verschillende betrokken actoren (waaronder gemeenten, uitvaartondernemers en artsen) als het overlijden plaatsvindt in Vlaanderen.
Athumi ontwikkelde het digitaal platform eLys. Dit digitaal uitwisselingsplatform digitaliseert de administratieve processen en procedures die gepaard gaan met het overlijden van een persoon en zorgt voor een efficiënte en veilige gegevensdeling tussen alle betrokken actoren.
De AVG-wetgeving (Algemene Verordening Gegevensbescherming) verplicht de gezamenlijke verwerkingsverantwoordelijken van het platform een toetredingsovereenkomst te ondertekenen. Die overeenkomst regelt de verdeling van de verantwoordelijkheden voor de verwerking van de persoonsgegevens. De werkgroep informatie & cyberveiligheid van VVSG die de DPO’s van de verschillende steden en gemeenten verenigt, keek dit document na en valideerde het.
Concreet moet elk lokaal bestuur een toetredingsovereenkomst afsluiten met Athumi – het Vlaams Datanutsbedrijf, een verzelfstandigd Vlaams agentschap dat optreedt als neutrale partner die instaat voor de bouw en het beheer van eLys. De toetredingsovereenkomst werd aan elk lokaal bestuur op 26 september verzonden via het Berichtencentrum van het Loket voor Lokale Besturen.
Het college van burgemeester en schepenen nam kennis van de toetredingsovereenkomst in zitting van 6/10/2025. De gemeenteraad dient de toetredingsovereenkomst goed te keuren. Na de goedkeuring volgt de ondertekening van de overeenkomst, zoals bepaald in de artikelen 279 t.e.m. 283 van het decreet over het lokaal bestuur. De ondertekende overeenkomst moet voor 1 november 2025 teruggestuurd worden.
Advies of inbreng vereist van andere diensten: NEEN
Financiële weerslag van toepassing: NEEN
Visum (financieel advies) van toepassing: NEEN
- Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 40 betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
- Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikels 326 tot en met 335 betreffende het bestuurlijke toezicht
- De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen
- Het Bestuursdecreet van 7 december 2018, hoofdstuk 3 – Toegang tot bestuursdocumenten, art. II.26 tot en met II.51
- Brief Agentschap Binnenlands Bestuur betreffende de digitale aangifte van overlijden
- Toetredingsovereenkomst voor de verwerking van persoonsgegevens in het kader van het platform voor overlijdensadministratie
Enig artikel: De gemeenteraad neemt kennis van de toetredingsovereenkomst met Athumi voor de opstart van de digitale aangifte overlijden via het eLys-platform en keurt deze toetredingsovereenkomst goed.
In 2002 werden de gemeentelijke politiediensten van de Rupelstreek samengevoegd tot de politiezone Rupel. In 2010 werd een eerste aanzet gegeven om te komen tot een Uniforme codex voor de 5 gemeenten van de politiezone Rupel en werd één hoofdstuk m.b.t. ‘Reinheid en milieuzorg’ door de vijf Rupelgemeenten goedgekeurd.
Op 8 januari 2024 trad de Wet van 11 december 2023 tot wijziging van de GAS-wet in werking. Ingevolge deze wetswijziging dienen deel A & C van de Uniforme Codex op een aantal artikels aangepast te worden. De aanvullingen, wijzigingen en schrapping zijn gebundeld in bijlage 3; Overzichtsnota revisie GAS-codex 2025.
Advies of inbreng vereist van andere diensten: NEEN
Financiële weerslag van toepassing: NEEN
Visum (financieel advies) van toepassing: NEEN
- Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 40 betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
- Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikels 326 tot en met 335 betreffende het bestuurlijke toezicht
- De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen
- Het Bestuursdecreet van 7 december 2018, hoofdstuk 3 – Toegang tot bestuursdocumenten, art. II.26 tot en met II.51
Bijlage 1; 20250924_Intergemeentelijke GAS-codex Rupel-deel-A
Bijlage 2; 20250924_intergemeentelijke GAS-codex Rupel-deel-C
Bijlage 3; Overzichtsnota revisie GAS-codex 2025
Art.1: De gemeenteraad neemt kennis van de aanpassingen in de Intergemeentelijke GAS Codex Deel A & C, door middel van de overzichtsnota revisie GAS-codex 2025.
Art.2: De gemeenteraad keurt de bijgevoegde herwerkte versies van 24 september 2025 van de Intergemeentelijke GAS Codex Deel A & C goed.
GECORO-zitting 21 januari 2020 en Gemeenteraadscommissie ‘Ruimtelijke ordening & Stadsontwikkeling’ van 4 februari 2020
Op de gemeenteraadscommissie ‘Ruimtelijke ordening & Stadsontwikkeling’ van 4 februari 2020 werd de afbakening van het kernwinkelgebied en kernondersteunend gebied principieel goedgekeurd (COM RO/2020/002). De GECORO gaf reeds een positief advies in de zitting van 21 januari 2020.
Het kernwinkelgebied strekt zich uit tussen de Hoogstraat en Blauwstraat. De ondersteunende zone strekt zich uit over de Leopoldstraat, Antwerpsestraat, Varkensmarkt-Grote Markt en de H.Spillemaeckersstraat. De zone van het kernwinkelgebied werd bewust kleinschalig bekeken zodat stimulerende maatregelen als subsidiëring en ondersteuning zouden kunnen worden ingezet. Daarnaast zouden ook handhavende maatregelen (vb. Belasting op leegstand in het centrum) kunnen worden ingezet.
Tijdens de gemeenteraadscommissie van 4 februari 2020 gaven de commissieleden de volgende reacties:
1) Het verschil tussen het kernwinkelgebied en de kernondersteunende zone wordt verduidelijkt. In de ondersteunende zone zijn uiteraard nog wel handelspanden mogelijk, maar het is de bedoeling dat de handelspanden waarin speciaalzaken zijn gevestigd wel bij voorkeur in de Blauwstraat en Hoogstraat worden gevestigd. De stimulerende maatregelen kunnen hierbij helpen.
2) Er zijn ook handelszaken die baat hebben bij de passage van klanten. Een goede mix van handelszaken wordt hierbij beoogd.
3) Wat functiewijzigingen op de gelijkvloerse verdieping van handelspanden betreft, en dan meer bepaald van handel naar wonen dient er rekening te worden gehouden met de periode dat het pand reeds leegstaat. Ook is het belangrijk om na te gaan of een functiewijziging van handel naar wonen wel mogelijk is in functie van woon- en leefkwaliteit; het kan ook niet de bedoeling zijn dat het etalageraam zou behouden blijven bij wonen. In de kernondersteunende zone voor handel dienen diensten wel de voorkeur boven wonen te krijgen; passage van mensen die mogelijk worden gemaakt door de aanwezigheid van handel en diensten zijn van belang voor economische leefbaarheid in de kernondersteunende zone. Opnieuw wordt gestreefd naar een bondige mix van verschillende functies in de kernondersteunende zone.
4) De controles op leegstand kunnen ook strikter worden opgevolgd.
Samenwerkingsovereenkomst met Provincie Antwerpen COach-OPeratie Detailhandel
Het college van burgemeester en schepenen keurde op 26 april 2021 (CBS 2021/626) een samenwerkingsovereenkomst goed tussen het lokaal bestuur Boom en de Provincie Antwerpen in het kader van het project coach-operatie detailhandel. Met het project COach-OPeratie Detailhandel (COOP-DH) willen POM Antwerpen en de provinciale Dienst Economie, Innovatie en Samenleven de gemeente Boom aansporen en ondersteunen om hun centrale handelsgebieden te versterken en dit - zo mogelijk – in samenwerking met de (buur)gemeenten binnen de provincie. Met het project COOP-DH wil POM Antwerpen in samenwerking met de provinciale Dienst Economie, Innovatie en Samenleven de gemeente Boom begeleiden om hun detailhandelsbeleid uit te werken en te implementeren
De gemeenteraad gaf in zitting van 15 december 2022 haar goedkeuring aan de afbakening van het kernwinkel(uitbreidings)gebied.
Het kernwinkelgebied strekt zich momenteel uit tussen de Grote Markt, Hoogstraat en Blauwstraat. Het kernwinkeluitbreidingsgebied strekt zich uit over de Leopoldstraat, Antwerpsestraat nr. 1 t.e.m. nr. 41 en de H.Spillemaeckersstraat.
Een nieuwe nauwere afbakening maakt het mogelijk om de beschikbare subsidies gerichter in te zetten. Uitbaters van handelszaken die zich nu buiten het kernwinkelgebied of in het kernwinkeluitbreidingsgebied bevinden, zullen ook gemotiveerd worden om zich te vestigen in het kernwinkelgebied. Op die manier kan de leegstand in het kernwinkelgebied ook verder ingedijkt worden.
Concreet voorstel is om het kernwinkelgebied in te perken tot Grote Markt, Hoogstraat en de Blauwstraat voor wat betreft huisnummers 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 10, 12 en 14. De overige huisnummers van de Blauwstraat behoren voortaan tot het kernwinkeluitbreidingsgebied. Daarnaast blijven ook de Antwerpsestraat nr. 1 t.e.m. nr. 41, Leopoldstraat en H.Spillemaeckersstraat deel uitmaken van het kernwinkeluitbreidingsgebied.
Op aanraden van de Profploeg (consultants Vlaamse Overheid omtrent handelskernversterking) en Unizo worden ook de Antwerpsestraat, Leopoldstraat en H.Spillemaeckersstraat mee opgenomen als kernwinkeluitbreidingsgebied. Deze straten zijn aanloopstraten naar het kernwinkelgebied, en huisvesten historisch enkele diensten, winkels en horecazaken. De profploeg adviseert dan ook eerst te focussen op het kernwinkelgebied, maar eens deze kwalitatief ingevuld is, ook dit uitbreidinsgebied aan te pakken. Dit uitbreidingsgebied hoort nu eenmaal tot een levendige handelskern en verdient daarom de nodige investeringen, subsidies en aandacht.
Het onderscheid tussen een kernwinkelgebied en een kernwinkeluitbreidingsgebied maakt dat we tot een gefocuste en geperiodiseerde investering kunnen gaan, zonder stappen over te slaan.
Het kernwinkelgebied strekt zich momenteel uit tussen de Grote Markt, Hoogstraat en Blauwstraat. Het kernwinkeluitbreidingsgebied strekt zich uit over de Leopoldstraat, Antwerpsestraat nr 1 t.e.m. nr. 41 en de H.Spillemaeckersstraat.
Op aanraden van de Profploeg (consultants Vlaamse Overheid omtrent handelskernversterking) en Unizo werden ook de Antwerpsestraat nr. 1 t.e.m. nr. 41, Leopoldstraat en H.Spillemaeckersstraat mee opgenomen als kernwinkeluitbreidingsgebied. Deze straten zijn aanloopstraten naar het kernwinkelgebied, en huisvesten historisch enkele diensten, winkels en horecazaken. De profploeg adviseert dan ook eerst te focussen op het kernwinkelgebied, maar eens deze kwalitatief ingevuld is, ook dit uitbreidingsgebied aan te pakken. Dit uitbreidingsgebied hoort tot een levendige handelskern en verdient daarom de nodige investeringen, subsidies en aandacht.
In het najaar van 2024 is Karo Janssens gestart met haar opdracht centrummanagement voor de gemeente Boom. Op basis van haar analyse heeft ze een concreet actieplan uitgewerkt. Een van de concrete acties betreft een nauwere afbakening van het kernwinkelgebied. Deze nauwere afbakening maakt het mogelijk om de beschikbare subsidies gerichter in te zetten. Uitbaters van handelszaken die zich nu buiten het kernwinkelgebied of in het kernwinkeluitbreidingsgebied bevinden, zullen ook gemotiveerd worden om zich te vestigen in het kernwinkelgebied. Op die manier kan de leegstand in het kernwinkelgebied ook verder ingedijkt worden.
Concreet voorstel is om het kernwinkelgebied in te perken tot Grote Markt, Hoogstraat en de Blauwstraat voor wat betreft huisnummers 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 10, 12 en 14. De overige huisnummers van de Blauwstraat behoren voortaan tot het kernwinkeluitbreidingsgebied. Daarnaast blijven ook de Antwerpsestraat nr. 1 t.e.m. nr. 41, Leopoldstraat en H.Spillemaeckersstraat deel uitmaken van het kernwinkeluitbreidingsgebied.
In het kernwinkelgebied worden de toegestane functies 'winkel (retail)' en 'horeca' bestendigd voor de handelspanden. Wonen op het gelijkvloers is niet toegestaan.
In het kernwinkeluitbreidingsgebied worden voortaan de functies 'winkel (retail)', horeca en diensten toegestaan in de handelspanden, met uitzondering van de panden die deel uitmaken van RUP Pachterslei (enkel winkel en horeca). Wonen op het gelijkvloers is niet toegestaan.
Relatie met andere beleidsdocumenten
Binnen het Ruimtelijk Structuurplan Vlaanderen is Boom geselecteerd als 'kleinstedelijk gebied op provinciaal niveau' (1998, herzieningen in 2004 en 2011). Hierin wordt vermeld dat Boom één van de ruimtelijke uitdagingen erop gericht zou moeten zijn om de bestaande stedelijke morfologische structuur en het stedelijk functioneren opnieuw voldoende economische, sociale en ruimtelijke draagkracht te geven. Dit vraagt onder andere een kernversterkend beleid met het benutten van de stedelijke potenties.
In de herziening van het Ruimtelijk Structuurplan Provincie Antwerpen (2011) wordt Boom gecategoriseerd als kleinstedelijk gebied, maar voor de regio Boom-Rumst wordt een beleid voorgesteld dat zich richt op de stedelijke en dynamische rol van het gebied.
Op gemeentelijk schaalniveau heeft de gemeente de visie op de gewenste ruimtelijke ontwikkeling van Boom in het gemeentelijk ruimtelijk structuurplan (2001) samengevat. Daarin wordt gezegd dat Boom zich moet ontwikkelen tot een multifunctionele gemeente op verschillende niveaus en tot een stedelijke kern waar het goed is om te wonen.
In het decreet Integraal Handelsvestigingsbeleid (15/07/2016) worden krijtlijnen vastgelegd voor een meer duurzame organisatie van de detailhandel in Vlaanderen. Voor de toepassing van het decreet worden verschillende categorieën van kleinhandelsactiviteiten opgenomen: (1) Verkoop van voeding – (2) Verkoop van goederen voor persoonsuitrusting - Verkoop van planten, bloemen en goederen voor land- en tuinbouw – (4) Verkoop van andere producten.
Het handelsvestigingsbeleid is gericht op:
• Het creëren van duurzame vestigingsmogelijkheden voor kleinhandel, met inbegrip van het vermijden van ongewenste kleinhandelslinten.
• Het waarborgen van een toegankelijk aanbod voor consumenten.
• Het waarborgen en versterken van de leefbaarheid in het stedelijk milieu, met inbegrip van het versterken van kernwinkelgebieden
• Het bewerkstelligen van een duurzame mobiliteit
Met het oog op de verwezenlijking van de doelstellingen, vermeld in artikel 4 van het decreet, kunnen gemeentelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen en gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen voor Kernwinkelgebieden en winkelarme gebieden afbakenen.
In het ontwerp van Bouwmeesterscan (2020) wordt gesteld dat de centrumrol – zoals gesteld in de voormelde beleidsdocumenten - van Boom zich vooral toespitst op grootschalige voorzieningen buiten de kern van het centrum. Boom heeft inderdaad een regionale functie op het vlak van (recreatieve) voorzieningen, diensten en onderwijs. Haar rol als winkelcentrum op zowel regionaal als lokaal vlak is de afgelopen decennia er echter op achteruit gegaan. Het aantal winkels is in 10 jaar tijd met een derde afgenomen. Ook is er veel leegstand; de totale lege winkelvloeroppervlakte ligt bijna vier keer boven het Vlaams gemiddelde (Bouwmeesterscan Boom, 2020: 39). Daarom wordt binnen de Bouwmeesterscan gesteld dat het belangrijk is om in het centrum in te zetten op:
• Het stimuleren van meer winkels.
• In te zetten op functievermenging.
De provincie Antwerpen werkt aan een Beleidsplan Ruimte Antwerpen, als opvolger voor het huidige ruimtelijk structuurplan Antwerpen. In dit beleidsplan wordt de nieuwe provinciale ruimtelijke visie uitgewerkt om in te kunnen spelen op de wijzigende trends en maatschappelijke uitdagingen. De inhoud van het voorontwerp van dit beleidsplan omvat vier beleidskaders: (1) een strategische visie, (2) een kader ‘levendige kernen’, (3) een kader ‘verdichten en ontdichten van de ruimte’, (4) een kader ‘sterke netwerken: ruimte en mobiliteit’
In de strategische visie wordt Boom vooropgesteld als ‘de grootste kern met voorzieningen’ en heeft ‘een centrumrol voor onderwijs, diensten en voorzieningen’ (Strategische Visie, p.20). Hiermee bevestigt de Provincie Antwerpen de conclusie uit de Bouwmeesterscan Boom. Daarnaast wordt in deze strategische visie gesteld (p.20) de ‘rol van Boom als winkelcentrum voor de ruimere regio fel is verminderd door de nabijheid van de A12 als grootschalige recreatieve as waar winkels en ontspanningsmogelijkheden wekelijks duizenden recreanten aantrekken’. In het beleidskader ‘Levendige kernen’ wordt gesteld dat ‘op die manier detailhandel in de kern wordt uitgehold: detailhandelszaken vinden goedkopere plaatsen langs steenwegen of aan de rand van de kern. Deze verspreiding heeft tot gevolg dat er meer en meer leegstaande handelspanden in de kernen terug te vinden zijn’. In het beleidskader ‘Verdichten en ontdichten van de ruimte’ stelt de Provincie voorop op de detailhandel die oorspronkelijk vooral in de woonkernen aanwezig was, terug naar de kern te brengen. Het feit dat de laatste drie decennia er gefocust werkt op perifere (baan-) winkels en retailparken, heeft dit onder andere een negatieve invloed op de (economische) leefbaarheid van de detailhandel in de kern’ (pagina 45). Om de leegstand tegen te gaan, wenst de Provincie Antwerpen in te zetten op detailhandel te faciliteren en te stimuleren in de kern en ontwikkelingen buiten de kernen te beperken tot enkele welgekozen locaties.
De provincie stelt daarom een ‘winkelrijk perspectief’ (Beleidskader Verdichten en ontdichten van de ruimte’ (p.46) voor kernen. De volgende principes zijn daarbij van belang:
• De nabijheid van andere detailhandel
• Een geconcentreerde afzetmarkt
• Een goede multimodale bereikbaarheid
• Verwevenheid met andere functies zoals bijvoorbeeld wonen.
De afbakening van een kernwinkelgebied is hierbij van belang.
Het ruimtelijk uitvoeringsplan ‘Kaai’ (2006) vormt een juridisch kader om deze actiepunten te kunnen realiseren. In dit ruimtelijk uitvoeringsplan wordt immers gesteld dat dit RUP nu net tot doel heeft om de woonzone gelegen tussen het centrum en de Rupel een stedelijk waterfront te geven met een doorbraak naar het centrum aan de rand van het centrum staan bezoekers op amper 5 minuten wandelafstand van de handelskern van Boom. In dit kader is er reeds een omgevingsvergunning in oktober 2021 afgeleverd voor de aanleg van het Kaaiplateau (als verbinding met de Rupelrivier) met een ondergrondse parking, gecombineerd met een gemengd project van zowel wonen, handel en horeca. Dit project komt tegemoet aan de twee acties van (1) Het stimuleren van meer winkels en (2) In te zetten op functievermenging.
Doelstelling
Het lokaal bestuur Boom wenst vanuit het detailhandelsbeleid vanuit Vlaams en provinciaal niveau de handelaars kansen en ruimte bieden om te ondernemen. Het gemeentebestuur wil via deze wijze optimale omgevingsfactoren creëren om handelszaken een zo een interessant mogelijk toekomstperspectief te bieden. Een uitgewerkt detailhandelsbeleid biedt hiervoor een richtinggevend kader. Eén van de belangrijkste speerpunten van een dergelijk beleid is het afbakenen van een kernwinkelgebied en een kernondersteunend gebied.
Dit heeft geen financiële impact op de leegstandsbelasting aangezien het verhoogd tarief leegstand geldt voor zowel het kernwinkelgebied als het kernwinkeluitbreidingsgebied.
De starterspremie geldt wel enkel voor het kernwinkelgebied dus deze premie zal op een kleiner gebied worden toegepast.
De renovatiepremie geldt voor zowel het kernwinkelgebied als het kernwinkeluitbreidingsgebied.
- Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 40 betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
- Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikels 326 tot en met 335 betreffende het bestuurlijke toezicht
- De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen
- Het Bestuursdecreet van 7 december 2018, hoofdstuk 3 – Toegang tot bestuursdocumenten, art. II.26 tot en met II.51
Art. 1: De gemeenteraad geeft goedkeuring aan de gewijzigde afbakening van het kernwinkel- en kernwinkeluitbreidingsgebied.
Art. 2: Het kernwinkelgebied strekt zich uit tussen Grote Markt, Hoogstraat en de Blauwstraat voor wat betreft huisnummers 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 10, 12 en 14. De overige huisnummers van de Blauwstraat behoren voortaan tot het kernwinkeluitbreidingsgebied. Daarnaast blijven ook de Antwerpsestraat nr 1 t.e.m. nr 41, Leopoldstraat en Henri Spillemaeckersstraat deel uitmaken van het kernwinkeluitbreidingsgebied.
In het kernwinkelgebied worden de toegestane functies 'detailhandel' en 'horeca' bestendigd voor de handelspanden op het gelijkvloers. Andere functies zoals kantoren, wonen of opslag op het gelijkvloers zijn enkel toegelaten indien:
In het kernwinkeluitbreidingsgebied worden voortaan de functies 'detailhandel', 'horeca' en 'diensten' toegestaan in de handelspanden, met uitzondering van de panden die deel uitmaken van RUP Pachterslei (enkel detailhandel en horeca).
De gemeenteraad van juni 2025 behandelt eveneens het gewijzigde reglement inzake de afbakening van het kernwinkelgebied.
Het gaat niet goed met de Boomse handelskern. Volgens een analyse van de Profploeg stonden er 53 panden leeg op een 100-tal handelspanden in de Boomse handelskern enkele jaren terug.
Daarom wensen we, net als in andere Vlaamse gemeenten waar men de zaken wil keren, enkele stimulansen te versterken en een algemeen kader te bieden aan de hand van een update van het Beleefboom reglement.
Het beleefboom reglement behandelt de procedure om een starterspremie te bekomen, de vrijstelling van leegstand alsook de renovatiepremie. Deze versie omvat enkele wijzigingen om de oudere versie te verbeteren;
Het nodige budget in de meerjarenplanning in te schrijven twv 20.000euro/jaar. (idem als vorige jaren)
- Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 40 betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
- Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikels 326 tot en met 335 betreffende het bestuurlijke toezicht
- De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen
- Het Bestuursdecreet van 7 december 2018, hoofdstuk 3 – Toegang tot bestuursdocumenten, art. II.26 tot en met II.51
reglement
Art. 1 : het BeleefBoom reglement omtrent de starterspremie, de renovatiepremie en de vrijstelling op leegstand goed te keuren.
Art. 2 : het nodige budget in de meerjarenplanning in te schrijven twv 20.000euro/jaar (idem als vorige jaren)
Het Lokaal bestuur Boom hanteert een reglement met betrekking tot de kerstmarkt. De laatste versie van dit reglement werd door de gemeenteraad in zitting van donderdag 17 november 2022 goedgekeurd.
Het Lokaal bestuur Boom hanteert een reglement met betrekking tot de kerstmarkt. De laatste versie van dit reglement werd door de gemeenteraad in zitting van donderdag 17 november 2022 goedgekeurd. Dit reglement werd aan de huidige normen, regelgevingen en wetgevingen aangepast.
Het college van burgemeester en schepenen heeft, in zitting van maandag 27 oktober 2025, beslist om dit reglement ter goedkeuring voor te leggen aan de gemeenteraad, in zitting van donderdag 6 november 2025.
- Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 40 betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
- Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikels 326 tot en met 335 betreffende het bestuurlijke toezicht.
- De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
- Het Bestuursdecreet van 7 december 2018, hoofdstuk 3 – Toegang tot bestuursdocumenten, art. II.26 tot en met II.51.
Reglement met betrekking tot de kerstmarkt.
Enig artikel: goedkeuring te verlenen aan het reglement met betrekking tot de kerstmarkt.
Van 12 december 2025 tot en met 4 januari 2026 organiseer het Lokaal bestuur een tweede editie van de Winterbar. Hiervoor dient een huishoudelijk reglement te worden opgemaakt. In dit reglement worden de afspraken met de uitbatende organisaties vastgelegd, zowel organisatorisch als financieel.
- Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 40 betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
- Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikels 326 tot en met 335 betreffende het bestuurlijke toezicht
- De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen
- Het Bestuursdecreet van 7 december 2018, hoofdstuk 3 – Toegang tot bestuursdocumenten, art. II.26 tot en met II.51
Voorstel huishoudelijk reglement Winterbar.
Enig artikel: goedkeuring te hechten aan het huishoudelijk reglement rond de uitbating van de Winterbar.
Op 22 augustus 2022 besliste het college in te stappen in de samenwerking van een Brownfieldconvenant voor de site Lauwers. In vorige en huidige legislatuur werd in meerdere werkgroepen met de Brownfieldcel en ook daarbuiten op geregelde basis overleg gevoerd over de site Lauwers.
De stand van zaken met betrekking tot de Brownfieldconvenant:
• Vandaag ligt de tekst voor om de bronwfieldconvenant te ondertekenen.
• Dit document is het engagement om een verdere samenwerking verder te zetten voor de komende jaren.
• In die jaren zal de verdere planologie bekeken en uitgewerkt worden en het voortraject voor omgevingsvergunningen worden uitgewerkt.
Voorstel en conclusie
• Het vlekkenplan geeft een indicatie van de totaalvisie die nog verder dient uitgewerkt tot een masterplan voor de site.
• In de gemeenteraad van september keurde men de tekst al goed, maar Vlaanderen had niet de allerlaatste versie gebruikt en bezorgd. Bij deze wordt dit rechtgezet.
- Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 40 betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
- Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikels 326 tot en met 335 betreffende het bestuurlijke toezicht
- De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen
- Het Bestuursdecreet van 7 december 2018, hoofdstuk 3 – Toegang tot bestuursdocumenten, art. II.26 tot en met II.51
- Definitieve tekst brownfieldconvenant, versie 7 oktober 2025
Enig artikel: De gemeenteraad beslist de tekst goedt te keuren; "Brownfieldconvenant Boom - Lauwers, voormalige steenbakkerij en aanhorigheden LAUWERS te Noeveren".
De kerkfabriek Heilig Hart legt een tweede budgetwijzing 2025 voor.
Doordat de exploitatieontvangsten stijgen met 758,- € en de exploitatiekosten stijgen met 286,- €, is er
dus een daling van de exploitatietoelage met 472,- €.en dient er door de gemeente geen bijkomende
toelage voorzien te worden.
De gemeentelijke dotatie is dan 52 959,74 EUR
Advies of inbreng vereist van andere diensten: NEEN
Financiële weerslag van toepassing: NEEN
Visum (financieel advies) van toepassing: NEEN
- Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 40 betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
- Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikels 326 tot en met 335 betreffende het bestuurlijke toezicht
- De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen
- Het Bestuursdecreet van 7 december 2018, hoofdstuk 3 – Toegang tot bestuursdocumenten, art. II.26 tot en met II.51
Budgetwijziging 2025 kerkfabriek Heilig Hart
toelichtende nota
Enig artikel: Neemt akte van de budgetwijziging 2025 van de kerkfabriek Heilig Hart.
De Onze Lieve Vrouw parochie legt haar budgetwijzing 2025 voor.
Er is geen impact op de gemeentelijke dotatie, deze blijft nihil.
Advies of inbreng vereist van andere diensten: NEEN
Financiële weerslag van toepassing: NEEN
Visum (financieel advies) van toepassing: NEEN
- Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 40 betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
- Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikels 326 tot en met 335 betreffende het bestuurlijke toezicht
- De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen
- Het Bestuursdecreet van 7 december 2018, hoofdstuk 3 – Toegang tot bestuursdocumenten, art. II.26 tot en met II.51
Budgetwijziging 2025 Onze Lieve Vrouw parochie
toelichtende nota
Enig artikel: neemt akte van de budgetwijziging 2025 van de Onze Lieve Vrouw parochie.
Bij invoering van het retributiereglement een tiental jaren geleden hebben de distributienetbeheerders binnen het statutair kader geopteerd voor een forfaitaire aanpak waardoor de retributieheffing niet zal resulteren in een verzwaring van de gemeentelijke administratie en deze van de distributienet-beheerders.
De Code voor Infrastructuur- en Nutwerken langs gemeentewegen werd opgemaakt door een overlegplatform bestaande uit een delegatie van nutsbedrijven en een delegatie van de gemeenten, de Vlaamse Administratie van Wegen en Verkeer en van Binnenlandse Aangelegenheden.
De gemeenteraad stemde op 06/02/2014 een retributiereglement met betrekking tot werken aan nutsvoorzieningen op gemeentelijk domein voor een periode aanvang nemende op 01/01/2014 en eindigend op 31/12/2016.
De gemeenteraad stemde op 17/11/2016 een gewijzigd retributiereglement met betrekking tot werken aan nutsvoorzieningen op gemeentelijk domein voor een periode aanvang nemende op 01/01/2017 en eindigend op 31/12/2019.
De gemeenteraad stemde op 19/12/2019 een gewijzigd retributiereglement met betrekking tot werken aan nutsvoorzieningen op gemeentelijk domein voor een periode aanvang nemende op 01/01/2020 en eindigend op 31/12/2022.
De gemeenteraad stemde op 17/11/2022 een gewijzigd retributiereglement met betrekking tot werken aan nutsvoorzieningen op gemeentelijk domein voor een periode aanvang nemende op 01/01/2023 en eindigend op 31/12/2025.
Omwille van de financiële toestand van de gemeente is het noodzakelijk belastingen te heffen en retributies te vorderen ter recuperatie van gemaakte kosten.
De gemeente en de burgers worden voortdurend geconfronteerd met de plaatsing van en/of onderhoud aan verschillende nutsvoorzieningen op gemeentelijk grondgebied.
Deze nutsvoorzieningen vergen werkzaamheden langs de gemeentewegen en hebben aldus een impact op het openbaar domein.
Op het vlak van onderhoud en herstelling dienen er ook geregeld dringende werken te worden uitgevoerd die verband houden met de continuïteit van de dienstverlening en daarnaast zijn er een aantal werken zoals aansluitingswerken, herstellingen en andere kleine onderhoudswerken die omzeggens constant een impact hebben op het openbaar domein.
De goedkeuring door de gemeente van de Code voor Infrastructuur- en Nutswerken langs gemeentewegen heeft tot doel om een snelle en vlotte uitvoering van de werken te bevorderen, dit om de hinder en de duur van de werken tot een minimum te herleiden.
In brief van 25/09/2025 geeft Fluvius een geactualiseerd modelreglement met geïndexeerde tarieven voor de periode 01/01/2026-31/12/2028.
Het is aangewezen om een gewijzigd retributiereglement te stemmen voor de periode 2026-2028.
De gemeenteraad beslist om het retributiereglement met betrekking tot werken aan nutsvoorzieningen op gemeentelijk domein gewijzigd te stemmen voor een periode aanvang nemend op 01/01/2026 en eindigend op 31/12/2028.
PARAMETERS VOOR JAREN 2026 - 2027 - 2028
Hierbij worden de parameters weergegeven die van toepassing zijn voor de berekening
van de retributievergoeding voor de komende drie jaar.
RETRIBUTIE OP BASIS VAN SLEUFLENGTES
Aandeel sleuflengte n.a.v. van wegenwerken en op 29.33% vraag van gemeente
Bedrag basisretributie per m² Aardewegen € 0,36
Voetpaden € 0,60
Rijwegen € 0,78
Toeslag bij niet-coördinatie 25%
Aandeel sleuven niet in coördinatie 20%
Toeslag bij overschrijding tijd 50%
Toeslag bij overschrijding ingenomen oppervlakte en 50% tijd
Aandeel werken met overschrijding tijd 25%
Aandeel werken met overschrijding oppervlakte en tijd 25%
FORFAITAIRE RETRIBUTIE VOOR KLEINE WERKEN
Forfaitaire vergoeding per aansluiting op grondgebied € 1,0
gemeente
FORFAITAIRE VERGOEDING TER COMPENSATIE VAN DIVERSE HEFFINGEN EN
BELASTINGEN
Forfaitaire vergoeding per aansluiting op grondgebied € 0,5
gemeente
INDEX
Op de basisbedragen werd een indexatie toegepast, naar analogie met de door de VNR
goedgekeurde niet-periodieke tarieven, zoals jaarlijks gepubliceerd in augustus van:
- 9,94% voor 2023 t.o.v. 2022
- 4,09% voor 2024 t.o.v. 2023
- 2,86% voor 2025 t.o.v. 2024
- Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 40 betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
- Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikels 326 tot en met 335 betreffende het bestuurlijke toezicht
- De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen
- Het Bestuursdecreet van 7 december 2018, hoofdstuk 3 – Toegang tot bestuursdocumenten, art. II.26 tot en met II.51
26092025 brief FLUVIUS retributie 2026-2027-2028
verklarende nota
Enig artikel: De gemeenteraad beslist om het retributiereglement met betrekking tot werken aan nutsvoorzieningen op gemeentelijk domein gewijzigd te stemmen voor een periode aanvang nemend op 01/01/2026 en eindigend op 31/12/2028.
Artikel 1 - Algemeen:
Er wordt voor een periode aanvang nemend op 01/01/2026 en eindigend op 31/12/2028 een retributiereglement met betrekking tot werken aan nutsvoorzieningen op gemeentelijk domein gevestigd.
Aan de eigenaar van elke nutsvoorziening wordt een retributie aangerekend op de gemeentelijke dienstverlening en het gebruik van het gemeentelijk openbaar domein naar aanleiding van werken aan permanente nutsvoorzieningen op het gemeentelijk openbaar domein, in uitvoering en met toepassing van de Code voor Infrastructuur- en Nutswerken langs gemeentewegen.
Permanente nutsvoorzieningen zijn :
- alle installaties (zoals kabels, leidingen, buizen,…), inclusief hun aanhorigheden (zoals kabel-, verdeel-, aansluit-, e.a. kasten , palen, masten, toezichts-, verbindings-, e.a. putten…) dienstig voor het transport van elektriciteit, gas, gasachtige producten, stoom, drink-, hemel- en afvalwater, warm water, brandstof,
- telecommunicatie,
- radiodistributie en kabeltelevisie,
- de transmissie van enigerlei data,
ongeacht of een privé-gebruiker al dan niet op die installaties kan aangesloten worden,
- alle trein- en tramsporen die zich bevinden op de openbare weg worden eveneens aanzien als nutsvoorzieningen.
De retributie is niet verschuldigd indien de werken worden uitgevoerd samen met of onmiddellijk voorafgaand aan wegen- of rioleringswerken uitgevoerd door de gemeente of indien het werken zijn die uitgevoerd worden op verzoek van de gemeente.
Deze retributie sluit elke andere heffing, semi-heffing, of waarborgstelling in het kader van werken aan permanente nutsvoorzieningen door de gemeente uit zowel in hoofde van de distributienetbeheerder als van haar werkmaatschappij en ongeacht of voorgenoemden deze werken uitvoeren in eigen naam, dan wel laten uitvoeren door derden in naam en voor rekening van de distributienetbeheerder of de werkmaatschappij.
Artikel 2 - Retributie naar aanleiding van sleufwerken
De retributie naar aanleiding van sleufwerken is verschuldigd per dag en per lopende meter openliggende sleuflengte voor alle sleufwerken. Zij bedraagt per meter sleuflengte voor werken in rijwegen 10,24 EUR, voor werken in voetpaden 7,88 EUR en voor werken in aardewegen 4,73 EUR.
Een begonnen dag geldt voor een volledige dag.
Elk deel van een lopende meter wordt als een volledige lopende meter in rekening gebracht.
Op deze basisbedragen wordt een indexatie toegepast, naar analogie met de door de VNR (VREG) goedgekeurde niet-periodieke tarieven, zoals jaarlijks gepubliceerd in augustus.
Indexatie gebeurt aan het begin van een nieuwe cyclus van 3 jaar.
Artikel 3 - Retributie voor dringende werken, aansluitingswerken, herstellingen, kleine onderhoudswerken en ter compensatie van diverse heffingen en belastingen
Voor de hinder veroorzaakt door de dringende werken, aansluitingswerken, herstellingen en kleine onderhoudswerken met een sleufoppervlakte van maximum 3 m², wordt per kalenderjaar een retributie geheven van 1,00 EUR per op het grondgebied van de gemeente aanwezig aansluitingspunt.
Ter compensatie van diverse heffingen en belastingen in hoofde van zowel de distributienetbeheerder als haar werkmaatschappij wordt een retributie voorzien van 0,50 EUR per aanwezig aansluitingspunt op het grondgebied van de gemeente.
Op deze basisbedragen wordt een indexatie toegepast naar analogie met de door de VNR (VREG) goedgekeurde niet-periodieke tarieven, zoals jaarlijks gepubliceerd in augustus.
Indexatie gebeurt aan het begin van een nieuwe cyclus van 3 jaar.
Deze retributies zijn verschuldigd vóór het einde van ieder jaar. In dit kader doet iedere nutsmaatschappij vóór 15 december van ieder jaar opgave van het aantal aansluitingspunten op het grondgebied van de gemeente.
Artikel 4 – Inning
De retributie dient te worden betaald binnen de 30 kalenderdagen na toezending van de facturen.
Artikel 5 – Definitief karakter
Dit retributiereglement wordt toegezonden aan de toezichthoudende overheid. Het retributiereglement wordt overeenkomstig artikel 286 van het Decreet Lokaal Bestuur afgekondigd en bekendgemaakt.
Deze verordening zal in toepassing van de regels over het bestuurlijk toezicht worden overgemaakt aan de hogere overheid en als definitief worden aanzien indien geen bezwaren worden ingediend gedurende het openbaar onderzoek.
Op 6 oktober 2025 werden deze goedgekeurd door de politieraad van de politiezone Rupel.
Dotatie gewone dienst= 2.501.884,50 EUR
Buitengewone dienst= 119.137,50 EUR
Financiering gebouw= 123.539,82 EUR
- Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 40 betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
- Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikels 326 tot en met 335 betreffende het bestuurlijke toezicht
- De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen
- Het Bestuursdecreet van 7 december 2018, hoofdstuk 3 – Toegang tot bestuursdocumenten, art. II.26 tot en met II.51
de begroting 2026
overzichtstabel gewone dienst
overzichtstabel buitengewone dienst
Enig artikel : goedkeuring te verlenen aan volgende dotaties voor de politiezone Rupel voor het dienstjaar 2026:
Dotatie gewone dienst= 2.501.884,50 EUR
Buitengewone dienst= 119.137,50 EUR
Financiering gebouw= 123.539,82 EUR
Tijdens de eindejaarsperiode wordt traditioneel een kerstsfeer gecreëerd door het plaatsen van een kerststal, kerstverlichting en een aantal kerstbomen.
De gemeenteraad stemde in zitting van 21/09/ 2017 een retributie op de verhuur van chalets, tenten of inname van een kermisinstelling gedurende de periode van Boom Wintersfeer en dit voor een periode eindigend op 31/12/2019.
In het toepasselijk huishoudelijk reglement staat dat de periode van Boom Wintersfeer wordt bepaald door het college van Burgemeester en Schepenen.
De gemeenteraad stemde in zitting van 13/09/2018 een gewijzigd retributiereglement op de verhuur van chalets of inname van een kermisinstelling gedurende de periode van Boom Wintersfeer aanvang nemend op 13/09/2018 en eindigend op 31/12/2019.
De gemeenteraad stemde in zitting van 19/12/20198 een gewijzigd retributiereglement op de verhuur van chalets of inname van een kermisinstelling gedurende de periode van Boom Wintersfeer aanvang nemend op 13/09/2020 en eindigend op 31/12/2026.
Doordat er een huishoudelijk reglement wordt gestemd met inbegrip van de verschillende tariefstellingen tijdens de periode van Boom Wintersfeer dient het retributiereglement op de verhuur van chalets en inname van een kermisinstelling gedurende periode van Boom Wintersfeer opgeheven te worden.
Financiële weerslag van toepassing: NEEN
Visum van toepassing: NEEN
Enig artikel: het retributiereglement op de verhuur van chalets en inname van een kermisinstelling gedurende periode van Boom Wintersfeer op te heffen.
Op 15 juni 2017 keurde de gemeenteraad een eerste convenant goed die voorzag in de subsidiëring van vzw Jeugd Boom voor de uitbouw van een jeugdhuiswerking. In het convenant werd naast de jaarlijkse basistoelage van € 3.000 een bijkomende jaarlijkse toelage van € 1.500 voorzien op basis van een afsprakennota waarin de te ondernemen doelstellingen en acties voor dat werkjaar staan opgesomd.
Het eerste convenant gold voor de periode 2017-2019. Er was voorzien dat Jeugd Boom zou gesubsidieerd worden in een nieuw subsidiekader voor jeugdhuizen dat vanaf september 2020 zou ingaan en gelijkloopt met de subsidiëring van de andere jeugdverenigingen. Voor de periode januari 2020 tot augustus 2020 werd als overgangsregeling beslist het convenant te verlengen tot augustus 2020. Hiervoor werd een bedrag voorzien van € 3.000. De doelstellingen uit de afsprakennota werden waar relevant overgenomen in het convenant. In 2021 werden dezelfde budgetten uitgekeerd dan in 2020.
Als steunmaatregel werden in het voorjaar de subsidies voor de jeugdverenigingen reeds toegekend op basis van de bedragen van 2019. De geplande herziening van het reglement ifv de subsidiëring van de jeugdhuizen werd ook uitgesteld.
In 2022 diende de convenant opnieuw verlengd te worden in functie van de verhuis naar de nieuwe locatie in het nieuwe jeugdhuis Kapelstraat, maar omdat deze werken niet tijdig klaar geraken, wordt de lopende convenant verlengd tot en met 2024 in de hoop dat er tegen dan kan verhuisd worden naar de nieuwe locatie.
In 2025 zouden de subsidiereglementen in het algemeen herbekeken worden, maar dit zal eerder voor 2026 zijn. In tussentijd wordt de werking van het jeugdhuis verder gezet en dient de convenant voor 2025 dus nog verlengd te worden. Ook de geplande verhuis van de jeugdhuiswerking is nog geen feit.
Om de ondersteuning van de jeugdhuiswerking verder te zetten, is het wenselijk het huidige convenant te verlengen voor de periode 2025. Hierin wordt dan een zoals voorheen bedrag voorzien van € 4.500.
Wanneer de nieuwe locatie van het jeugdhuis opnieuw bespreekbaar is en de subsidiereglementen/convenanten herbekeken worden, zal er opnieuw overlegd worden over een mogelijke verlenging vanaf 2026.
Het college van burgemeester en schepenen verwees dit punt door in zitting van 27 oktober 2025 naar de gemeenteraad.
Het jeugdhuis bracht een positief werkingsverslag over hun werking 2024 binnen.
| Dienstjaar: 2026 | ARK: 6493000 |
| Ramingnummer MJP : MJP000837 | BELEIDSDOMEIN: 05 |
| Bedrag raming : 4.500 EUR | BELEIDSVELD: 0750 |
| Beschikbaar krediet : 0 EUR | BELEIDSITEM: |
| Aanpassing meerjarenplan noodzakelijk : JA/NEEN (*) | |
| Visum financieel beheerder: GUNSTIG/NIET GUNSTIG/NVT (*) | Datum : |
(*) Schrappen wat niet past
Subsidies 2024 werden uitbetaald in 2025 na binnen brengen werkingsverslag 2024.
- Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 40 betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
- Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikels 326 tot en met 335 betreffende het bestuurlijke toezicht
- De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen
- Het Bestuursdecreet van 7 december 2018, hoofdstuk 3 – Toegang tot bestuursdocumenten, art. II.26 tot en met II.51
Art.1: De gemeenteraad verklaart zich akkoord met het toekennen van een jaarlijkse toelage van € 4.500 aan Jeugd Boom vzw voor de periode 2025.
Art.2: Hiervoor wordt volgend convenant afgesloten met vzw Jeugd Boom ter verlenging van de lopende convenanten.
CONVENANT TUSSEN VZW JEUGD BOOM
EN HET LOKAAL BESTUUR VAN BOOM
Dit convenant regelt de subsidiëring van Jeugd Boom vzw, Groene Hofstraat 25 – 2850 Boom door het lokaal bestuur van Boom in het kader van de ondersteuning van een jeugdhuiswerking.
Dit convenant wordt afgesloten tussen:
- enerzijds het lokaal bestuur van Boom, vertegenwoordigd door de heer Jeroen Baert, burgemeester en mevrouw Lize Van Dijck, algemeen directeur, hierna genoemd ‘het lokaal bestuur’
- anderzijds VZW Jeugd Boom, vertegenwoordigd door de heer Floris Bosteels, bestuurder-voorzitter en mevrouw Roxanne Van den Heuvel, bestuurder, hierna genoemd ‘Jeugd Boom’
Het lokaal bestuur stelt deze middelen ter beschikking aan Jeugd Boom voor het uitbouwen van een jeugdhuiswerking.
Dit convenant wordt afgesloten voor de periode 2025. Alle subsidiereglementen worden in 2026 tegen het licht gehouden, indien een nieuwe convenant zich opdringt zal dit opnieuw verlengd worden volgens de nieuwe modaliteiten.
Ter uitvoering van dit convenant stelt het lokaal bestuur een nominatieve subsidie van 4.500 EUR ter beschikking aan Jeugd Boom op basis van de operationele doelstellingen in het convenant. De uitbetaling van de subsidie zal gesplitst worden in een voorschot (90 % van het subsidiebedrag) en een saldo van 10 %. Het saldo van 10% wordt pas uitbetaald nadat het College van Burgemeester en Schepenen kennis genomen heeft van het werkingsverslag en oordeelt dat de werking van de voorbije periode voldoet aan de voorwaarden uit het convenant.
Voor het ontvangen van de subsidie moet Jeugd Boom beschikken over een apart rekeningnummer op naam van de vereniging.
Jeugd Boom richt zich met haar activiteiten tot jongeren vanaf de leeftijd van 14 jaar.
Volgende algemene doelstellingen zijn opgenomen in de statuten van de V.Z.W. en worden als dusdanig door dit convenant ondersteund :
- Jongeren een ruimte geven die stimuleert tot experimenteren;.
- Via het vormen van netwerken, waarin groepswerk en jongerencultuur centraal staan, zorgen voor verbondenheid tussen jongeren;
- Vanuit een vertrouwen in jongeren, jongeren groeikansen geven door hen te stimuleren engagementen op te nemen.
- Opkomen voor een open, solidaire en sociale samenleving waarbij het gemeenschappelijk belang boven het belang van het individu staat en waarbij de zelfredzaamheid van de jongeren bevorderd wordt.
In de periode waarvoor dit convenant geldt, worden deze doelstellingen nagestreefd:
- De vzw voorziet een instuifwerking op een vaste locatie en richt deze in.
- De vzw voorziet op regelmatige basis activiteiten voor de doelgroep. Deze activiteiten kunnen recreatief, vormend, cultureel, sociaal en/of sportief van aard zijn.
- De vzw maakt haar activiteiten en werking bekend bij de doelgroep.
- De vzw bouwt een vrijwilligerswerking uit, ondersteunt haar vrijwilligers en zorgt voor doorstroming naar het bestuur en/of de dagelijkse werking.
- De vzw betrekt jongeren bij de werking en biedt hen de kans om activiteiten te organiseren.
- De vzw bouwt een netwerk uit, onder andere door de vergaderingen van de jeugdraad bij te wonen en samen te werken met andere organisaties of verenigingen.
- De vzw heeft in haar werking bijzondere aandacht voor jeugdcultuur.
Activiteiten die via dit convenant bekostigd worden zijn niet subsidieerbaar via het ‘Subsidiereglement voor plaatselijke jeugdwerkinitiatieven’.
Jeugd Boom dient ten laatste voor 31 december van het lopende werkingsjaar een werkingsverslag in ter verantwoording van de middelen die ze heeft ontvangen. Hierin beschrijft ze op welke manier ze de operationele doelstellingen verwezenlijkt heeft. Uit het werkingsverslag moet tevens blijken waaraan de middelen die voorzien zijn in dit convenant werden besteed. In geval van twijfel over de correcte aanwending van de toegekende subsidies, kunnen bijkomende toelichtingen of documenten opgevraagd worden.
Indien blijkt dat de middelen niet werden aangewend voor de activiteiten die in dit convenant beschreven staan, moet Jeugd Boom het volledige (of een gedeelte van) het subsidiebedrag terugbetalen aan de gemeente Boom. Indien Jeugd Boom geen werkingsverslag indient, moet ze het volledige bedrag terugbetalen aan de gemeente Boom.
Indien Jeugd Boom haar werking stopzet voor het einde van de looptijd van het convenant, dient zij een werkingsverslag in voor de lopende periode volgens de modaliteiten vermeld in artikel 10. Zij dient dit ten laatste een maand na het stopzetten van de activiteiten in (en dus niet voor 31 december 2025). Het saldo kan dan nog worden toegekend overeenkomstig de modaliteiten in artikel 4. Indien blijkt dat de middelen niet werden aangewend voor de activiteiten die in dit convenant beschreven staan, moet Jeugd Boom het volledige (of een gedeelte van) het subsidiebedrag terugbetalen aan de gemeente Boom. Indien Jeugd Boom geen werkingsverslag indient, moet zij het volledige bedrag terugbetalen aan de gemeente Boom.
Alle geschillen zullen beslecht worden door het College van Burgemeester en Schepenen.
Voor Jeugd Boom Voor het lokaal bestuur
Floris BOSTEELS Roxanne VAN DEN HEUVEL Lize VAN DIJCK Jeroen BAERT
bestuurder-voorzitter bestuurder algemeen directeur burgemeester
Binnen het lokaal bestuur Boom bestaat de jeugdraad al heel veel jaren. De gemeenteraad moet deze bestaande jeugdraad erkennen om overleg en inspraak te organiseren over alles wat met jeugdbeleid te maken heeft.
Ook binnen het kader van kind- en jeugdvriendelijke gemeente - wat we sinds 24 juni 2024 zijn - en het bijbehorende strategische actieplan kind- en jeugdvriendelijke gemeente Boom (unaniem goedgekeurd in de gemeenteraad van 21 december 2023) staat inspraak en participatie van alle kinderen en jongeren hoog op de agenda.
Decreet over het Jeugd- en Kinderrechtenbeleid en de Ondersteuning van het Jeugdwerk bepaalt dat de gemeenteraad een jeugdraad moet oprichten of een bestaande jeugdraad moet erkennen.
Uit het decreet over het jeugd- en kinderrechtenbeleid en de ondersteuning van het jeugdraad:
Letterlijk uit het decreet: "Om het overleg en de inspraak bij de voorbereiding en de uitvoering van het jeugdbeleid voor te bereiden, inzonderheid in het kader van het meerjarenplan, richt de gemeenteraad een jeugdraad op of erkent de gemeenteraad een al bestaande jeugdraad." (Artikel 48, §1)
De gemeenteraad moet dus een jeugdraad oprichten of een bestaande erkennen om overleg en inspraak te organiseren over alles wat met jeugdbeleid te maken heeft.
Letterlijk uit het decreet
"Het college van burgemeester en schepenen toont aan dat het advies vraagt aan de jeugdraad, ten minste bij de opmaak van het meerjarenplan en over andere aangelegenheden die betrekking hebben op het jeugdbeleid." (Artikel 48 §3)
De jeugdraad geeft dus advies over alles wat de leefwereld van kinderen en jongeren raakt. Dit kan op vraag van het bestuur zijn of op eigen initiatief. Het advies van de jeugdraad is echter nooit bindend. Het college van burgemeester en schepenen moet wel motiveren waarom ze bij beslissingen het advies van de jeugdraad niet of maar gedeeltelijk volgt.
Letterlijk uit het decreet
"De volgende personen zijn lid van de gemeentelijke jeugdraad:
1° geïnteresseerde kinderen en jongeren uit de gemeente, gecoöpteerd door de jeugdraad;
2° de afgevaardigden van de geïnteresseerde plaatselijke jeugdwerkinitiatieven die een actieve werking of rekrutering kunnen aantonen ten aanzien van kinderen en jongeren uit de gemeente.
Het lidmaatschap van de jeugdraad is onverenigbaar met:
1° een mandaat in de gemeenteraad en districtsraad;
2° het ambt van minister, staatssecretaris, burgemeester, schepen, districtsburgemeester, districtsschepen en hun kabinetsleden;
3° het statuut van personeelslid van de gemeente, een autonoom gemeentebedrijf en een intergemeentelijk samenwerkingsverband.
Het lidmaatschap van de jeugdraad kan niet als voorwaarde voor lokale subsidiëring worden gesteld."
(Artikel 48, §2)
Gecoöpteerd/coöpteren door de jeugdraad wil zeggen dat de jeugdraad die individuele jongeren aanduidt, dat ze beslist of die jongeren lid kunnen zijn van de jeugdraad.
Een schepen van Jeugd of lid van de gemeenteraad kan aanwezig zijn op de jeugdraadvergadering, maar kan geen vast lid zijn of een stem uitbrengen.
Een jeugdvereniging die niet naar de jeugdraad komt geen subsidies geven, dat mag niet. Je mag hen wel belonen voor hun aanwezigheid, maar niet straffen voor hun afwezigheid.
Het Decreet Lokaal Bestuur stelt dat alleen de gemeenteraad adviesraden kan oprichten. En dat ze zelf kan beslissen welke adviesraden en overlegstructuren er worden opgericht. Zo kan de gemeenteraad zelf eigen accenten leggen, maar ze moet wel rekening houden met andere bestaande regelgeving. De jeugdraad blijft decretaal verplicht via het Jeugddecreet.
- Strategisch actieplan kind- en jeugdvriendelijke gemeente Boom
- Huishoudelijk reglement jeugdraad
Enig artikel: de gemeenteraad erkent de bestaande jeugdraad
De reglementen samenaankoop EHBO-materiaal en kampvervoer hebben de eindmeet van de besparingsbesprekingen niet gehaald. Het gaat over een besparing van om en bij de:
- 1600 euro voor jeugd - EHBO
- 3900 euro voor sport - EHBO
- 3400 euro voor jeugd - kampvervoer
De getroffen verenigingen werden ingelicht via respectievelijk de sportraad en de jeugdraad over deze maatregelen.
De verenigingen die getroffen werden, werden ingelicht via de sportraad en de jeugdraad dat in 2025 deze reglementen voor het laatst te gebruiken zouden zijn.
- advies jeugdraad 1 oktober 2025
- Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 40 betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
- Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikels 326 tot en met 335 betreffende het bestuurlijke toezicht
- De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen
- Het Bestuursdecreet van 7 december 2018, hoofdstuk 3 – Toegang tot bestuursdocumenten, art. II.26 tot en met II.51
- reglement kampvervoer
- reglement samenaankoop EBHO-materiaal
Enig artikel: de reglementen "tussenkomst kampvervoer" en "samenaankoop EHBO-materiaal" te schrappen.
We ontvingen volgende vragen voor de rondvraag:
PVDA
Rudy Van Rompaey:
Slechte staat van het basketbalpleintje in de speeltuin van het Boom Park
De ondergrond is duidelijk verslechterd. De tegels liggen niet meer gelijk, sommige steken omhoog of zijn verzakt.
Kan er op korte termijn een herstelling of nivellering van de ondergrond gebeuren, zodat het pleintje opnieuw aangenaam gebruikt kan worden?
Er zullen op dit moment geen ingrepen plaatsvinden.
Boom+
Nourdine Elkaouakibi:
Kaaiplateau / Las Ramblas in Boom
1. Zijn de ontwikkelingen aan de Kaai en de geplande overkapping van de Kaai conform het geldende RUP? Kunnen we hier een gemotiveerd advies en toelichting op een GECORO en/of commissie GGZ krijgen?
Het Kaaiplateau, de toekomstige parkeerbak dus, ligt niet in het RUP. Het bouwblok van Rocade wel en voor de vergunning zijn er indertijd afwijkingen gevoerd in de procedure en vergund geweest. Een GECORO of commissie kan op termijn als het nieuwe aanvraagdossier voor de parkeerbak concreet genoeg is. Er wordt een nieuwe GECORO opgeroepen en hopelijk in het voorjaar 2026 samengesteld. De vergunning verlenende overheid zal voor het nieuwe dossier, zoals u allicht al in de pers vernomen heeft, de Provincie zijn en niet de gemeente. Dat wil zeggen dat zij de PROCORO kunnen bevragen en niet de GECORO.
2. Wat is de totale kostenraming van het project voor de overkapping van de Kaai en werd dit nu wel in de begroting opgenomen?
De gemaakte kosten tot op heden zijn 244.081,28 euro (en dat is inclusief BTW). Langs de kant van de gemeente is er voorlopig 700.000 euro voorzien voor de bovenbouw van het plateau en langs de kant van het AGB is er iets meer dan 2,5 miljoen euro voorzien voor de bouw van de parkeerbak zelf. Aan een actuelere raming, rekening houdend met recente ontwikkelingen, wordt momenteel volop gewerkt naar aanloop van de nieuwe Meerjarenplanning.
3. Door de realisatie van de overkapping zal er geen verkeersdoorstroming meer mogelijk zijn. Is er een mobiliteitsstudie uitgevoerd in het kader van dit project?
De knip aan de Kaai werd al in 2010 opgenomen in het Mobiliteitsplan om doorgaand verkeer langs de Kaai te weren. Ook in ons nieuwe Mobiliteitsplan, dat in opmaak is, vinden wij dat een goed idee en blijft die knip behouden. Het studiebureau onderzoekt natuurlijk wel de impact hiervan en ik hoop en vermoed dat ze met uw bemerkingen ook rekening houden. Op het moment dat er een omgevingsvergunning wordt aangevraagd voor de bak, zal er sowieso een mobilteitstoets gebeuren die dit tegen het licht houdt.
4. Slotvraag en oproep:
Kan het college (of het directiecomité van het AGB ) juridisch advies inwinnen over de mogelijkheid om van dit project af te zien?
Eventueel kan onderzocht worden of er een alternatief plan mogelijk is met een lagere financiële en mobiliteitsimpact voor onze gemeente en de Boomse belastingbetaler.
De vergunning van het project in fase 1 van Rocade werd al jaren geleden verleend, en de bouw is nu volop bezig. Deze vergunning is afgeleverd rekening houdende met een verhoogd maaiveld, in dit geval dus een Kaaiplateau. Als de parkeerbak er niet zou komen, zou dit betekenen dat deze appartementen niet toegankelijk zijn.
Los van de praktische bezwaren, omdat ik natuurlijk besef dat dit ook een politieke vraag is, wil ik benadrukken dat ik en bij uitbreiding het hele college, volledig achter deze samenwerking tussen Rocade en de gemeente staan. We blijven uiteraard kritisch en beseffen dat het geen makkelijke oefening zal zijn, maar ik ben ervan overtuigd dat dit een project is waar we achteraf blij van zullen zijn dat we hebben doorgezet. De intentie om van dit project af te zien is er dus niet, de intentie om een aangename omgeving te creëren voor huidige en toekomstige Bomenaars die tegelijkertijd ook een antwoord biedt op de parkeerproblematiek is er wel.
De voorzitter sluit de zitting op 06/11/2025 om 21:35.
Aldus gedaan in zitting datum voormeld.
Goedgekeurd door de gemeenteraad.
Namens Gemeenteraad,
Lize Van Dijck
algemeen directeur
Anita Ceulemans
voorzitter