De gemeenteraad vergadert regelmatig en in vereist getal, ingevolge de bijeenroeping door het college van burgemeester en schepenen.
De voorzitter opent de zitting op 21/12/2023 om 19:36.
Met schrijven van 26 november 2023 bracht dhr. Kris De Keninck, raadslid voor CD&V, de voorzitter van de gemeenteraad Johan Van Limbergen en algemeen directeur Lize Van Dijck op de hoogte dat hij ontslag neemt als gemeenteraadslid van de gemeente Boom.
De eerste en tweede opvolger, zijnde mevr. Christel De Coninck en dhr. Gust Laureyssens doen afstand van hun mandaat.
De eerste volgende opvolger is dhr. Bart De Smet. De geloofsbrieven zijn te vinden in bijlage. Hieruit blijkt dat dhr. Bart De Smet voldoet aan alle gestelde vereisten van verkiesbaarheid en zich niet in één van de gevallen van onverenigbaarheid bevindt en niet verwant is in de verboden graad met andere leden van de gemeenteraad.
De rangorde van de gemeenteraadsleden wordt hierdoor gewijzigd:
| Rang |
Naam |
| 1 |
Anita Ceulemans |
| 2 |
Patrick Marnef |
| 3 |
Jeroen Baert |
| 4 |
Bart De Smet |
| 5 |
Nourdine Elkaouakibi |
| 6 |
Hans Verreyt |
| 7 |
Andy Janssens |
| 8 |
François Addiers |
| 9 |
Inge De Ridder |
| 10 |
Francisco Sanchez |
| 11 |
Abdel El-Hajoutti |
| 12 |
Ann De Smedt |
| 13 |
Edmond Van der Taelen |
| 14 |
Sven Cools |
| 15 |
Yani Brems |
| 16 |
Tibo Roekaerts |
| 17 |
Tom Dewandelaere |
| 18 |
Fatiha Haouat |
| 19 |
Johan Van Limbergen |
| 20 |
Pascale De Boeck |
| 21 |
Carla Herremans |
| 22 |
Martha Somers |
| 23 |
Jeanne Carron |
| 24 |
Marleen De Ridder |
| 25 |
Nathalie Van de Wouwer |
- Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 40 betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
- Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikels 326 tot en met 335 betreffende het bestuurlijke toezicht
- De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen
- Het Bestuursdecreet van 7 december 2018, hoofdstuk 3 – Toegang tot bestuursdocumenten, art. II.26 tot en met II.51
- Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikels 6, 7, 10, 11, 13, 14
- Ontslagbrief Kris De Keninck
- Attest
- Verklaring op eer i.v.m. onverenigbaarheden
- afstand mandaat mevr. Christel De Coninck
- afstand mandaat dhr. Gust Laureyssens
Art. 1 : De gemeenteraad neemt akte van het ontslag van dhr. Kris De Keninck uit zijn functie van gemeenteraadslid.
Art. 2 : De gemeenteraad keurt de geloofsbrieven van de eerste opvolger Bart De Smet goed.
Art. 3: De gemeenteraad stelt de rangorde van de gemeenteraadsleden vast.
| Rang |
Naam |
| 1 |
Anita Ceulemans |
| 2 |
Patrick Marnef |
| 3 |
Jeroen Baert |
| 4 |
Bart De Smet |
| 5 |
Nourdine Elkaouakibi |
| 6 |
Hans Verreyt |
| 7 |
Andy Janssens |
| 8 |
François Addiers |
| 9 |
Inge De Ridder |
| 10 |
Francisco Sanchez |
| 11 |
Abdel El-Hajoutti |
| 12 |
Ann De Smedt |
| 13 |
Edmond Van der Taelen |
| 14 |
Sven Cools |
| 15 |
Yani Brems |
| 16 |
Tibo Roekaerts |
| 17 |
Tom Dewandelaere |
| 18 |
Fatiha Haouat |
| 19 |
Johan Van Limbergen |
| 20 |
Pascale De Boeck |
| 21 |
Carla Herremans |
| 22 |
Martha Somers |
| 23 |
Jeanne Carron |
| 24 |
Marleen De Ridder |
| 25 |
Nathalie Van de Wouwer |
Met schrijven van 4 december 2023 bracht dhr. Abdel El Hajoutti , fractieleider en raadslid voor CD&V, de voorzitter van de gemeenteraad Johan Van Limbergen en de algemeen directeur Lize Van Dijck op de hoogte dat hij ontslag neemt als gemeenteraadslid van de gemeente Boom en dit met ingang vanaf 1 januari 2024.
De eerste en tweede opvolger, zijnde mevr. Christel De Coninck en dhr. Gust Laureyssens doen afstand van hun mandaat.
De eerste volgende opvolger is dhr. Michel Van Reeth. De geloofsbrieven zijn te vinden in bijlage. Hieruit blijkt dat dhr. Michel Van Reeth voldoet aan alle gestelde vereisten van verkiesbaarheid en zich niet in één van de gevallen van onverenigbaarheid bevindt en niet verwant is in de verboden graad met andere leden van de gemeenteraad.
De rangorde van de gemeenteraadsleden wordt hierdoor gewijzigd:
| Rang |
Naam |
| 1 |
Anita Ceulemans |
| 2 |
Patrick Marnef |
| 3 |
Jeroen Baert |
| 4 |
Bart De Smet |
| 5 |
Nourdine Elkaouakibi |
| 6 |
Hans Verreyt |
| 7 |
Andy Janssens |
| 8 |
François Addiers |
| 9 |
Inge De Ridder |
| 10 |
Francisco Sanchez |
| 11 |
Ann De Smedt |
| 12 |
Edmond Van der Taelen |
| 13 |
Sven Cools |
| 14 |
Yani Brems |
| 15 |
Tibo Roekaerts |
| 16 |
Tom Dewandelaere |
| 17 |
Fatiha Haouat |
| 18 |
Johan Van Limbergen |
| 19 |
Pascale De Boeck |
| 20 |
Carla Herremans |
| 21 |
Martha Somers |
| 22 |
Jeanne Carron |
| 23 |
Marleen De Ridder |
| 24 |
Nathalie Van de Wouwer |
| 25 |
Michel Van Reeth |
- Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 40 betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
- Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikels 326 tot en met 335 betreffende het bestuurlijke toezicht
- De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen
- Het Bestuursdecreet van 7 december 2018, hoofdstuk 3 – Toegang tot bestuursdocumenten, art. II.26 tot en met II.51
- Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikels 6, 7, 10, 11, 13, 14
- Ontslagbrief Abdel El Hajoutti
- Attest
- Verklaring op eer i.v.m. onverenigbaarheden
- afstand mandaat mevr. Christel De Coninck
- afstand mandaat dhr. Gust Laureyssens
Art. 1 : De gemeenteraad neemt akte van het ontslag van dhr. Abdel El Hajoutti uit zijn functie van gemeenteraadslid en dit vanaf 1 januari 2024.
Art. 2 : De gemeenteraad keurt de geloofsbrieven van de eerste opvolger Michel Van Reeth goed.
Art. 3: De gemeenteraad stelt de rangorde die in gaat vanaf 1 januari 2024 van de gemeenteraadsleden vast.
| Rang |
Naam |
| 1 |
Anita Ceulemans |
| 2 |
Patrick Marnef |
| 3 |
Jeroen Baert |
| 4 |
Bart De Smet |
| 5 |
Nourdine Elkaouakibi |
| 6 |
Hans Verreyt |
| 7 |
Andy Janssens |
| 8 |
François Addiers |
| 9 |
Inge De Ridder |
| 10 |
Francisco Sanchez |
| 11 |
Ann De Smedt |
| 12 |
Edmond Van der Taelen |
| 13 |
Sven Cools |
| 14 |
Yani Brems |
| 15 |
Tibo Roekaerts |
| 16 |
Tom Dewandelaere |
| 17 |
Fatiha Haouat |
| 18 |
Johan Van Limbergen |
| 19 |
Pascale De Boeck |
| 20 |
Carla Herremans |
| 21 |
Martha Somers |
| 22 |
Jeanne Carron |
| 23 |
Marleen De Ridder |
| 24 |
Nathalie Van de Wouwer |
| 25 |
Michel Van Reeth |
De gemeenteraad, in zitting van 21 december 2023.
- Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 40 betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
- Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikels 326 tot en met 335 betreffende het bestuurlijke toezicht
- De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen
- Het Bestuursdecreet van 7 december 2018, hoofdstuk 3 – Toegang tot bestuursdocumenten, art. II.26 tot en met II.51
- verslag GR
Enig artikel: de notulen en het zittingsverslag van de vergadering van de gemeenteraad van 16 november 2023 goed te keuren.
De gemeenteraad in zitting van 21 december 2023
- Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 40 betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
- Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikels 326 tot en met 335 betreffende het bestuurlijke toezicht
- De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen
- Het Bestuursdecreet van 7 december 2018, hoofdstuk 3 – Toegang tot bestuursdocumenten, art. II.26 tot en met II.51
- mededeling fusie Pidpa - Water-link
Enig artikel: de gemeenteraad neemt kennis van:
- mededeling fusie Pidpa - Water-link
Gezien de ontslagen van dhr. Kris De Keninck en dhr. Elhajoutti als raadsleden en de eedafleggingen van dhr. Bart De Smet en Michel Van Reeth als raadsleden, worden er enkele wijziging doorgevoerd in de samenstelling van volgende gemeenteraadscommissies:
- COMMISSIE RUIMTELIJKE ORDENING EN STADSONTWIKKELING, LEEFMILIEU EN DUURZAME ONTWIKKELING
- COMMISSIE LOKALE ECONOMIE, TEWERKSTELLING EN BURGER EN SAMENLEVING
- COMMISSIE WONEN EN ARMOEDEBELEID
- COMMISSIE FINANCIEN
- COMMISSIE VEILIGHEID
- COMMISSIE OPENBARE WERKEN
Dhr. De Smet wordt lid van de commissie ruimtelijke ordening, veiligheid en mobiliteit, en dhr. Van Reeth wordt lid van de commissies lokale economie, tewerkstelling en burger en samenleving, de commissie wonen en armoedebeleid en de commissie financiën.
Voor de commissies ruimtelijke ordening, financiën en lokale economie dient er een nieuwe voorzitter gekozen te worden.
Kandidaten voor voorzitterschap commissie ruimtelijke ordening: Bart De Smet, Patrick Marnef
Kandidaten voor voorzitterschap commissie financiën: Michel Van Reeth
Kandidaten voor voorzitterschap commissie lokale economie, tewerkstelling en burger en samenleving: Michel Van Reeth
- Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 40 betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
- Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikels 326 tot en met 335 betreffende het bestuurlijke toezicht
- De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen
- Het Bestuursdecreet van 7 december 2018, hoofdstuk 3 – Toegang tot bestuursdocumenten, art. II.26 tot en met II.51
Art. 1: de gemeenteraad neemt akte van de wijziging van samenstelling van onderstaande commissies.
Art. 2: de samenstelling zal er als volgt uitzien:
COMMISSIE RUIMTELIJKE ORDENING EN STADSONTWIKKELING, LEEFMILIEU EN DUURZAME ONTWIKKELING
Bart De Smet CV&V voorzitter
Nathalie Van de Wouwer N-VA lid
Yani Brems N-VA lid
Sven Cools Groen lid
Eddy Van der Taelen Vlaams Belang lid
Patrick Marnef BOOM één lid
COMMISSIE LOKALE ECONOMIE, TEWERKSTELLING EN BURGER EN SAMENLEVING
Michel Van Reeth CD&V voorzitter
Yani Brems N-VA lid
Johan Van Limbergen N-VA lid
Sven Cools Groen lid
Hans Verreyt Vlaams Belang lid
Fatiha Haouat BOOM één lid
COMMISSIE WONEN EN ARMOEDEBELEID
Johan Van Limbergen N-VA voorzitter
Martha Somers N-VA lid
Sven Cools Groen lid
Michel Van Reeth CD&V lid
Eddy Van der Taelen Vlaams Belang lid
Jeanne Carron BOOM één lid
COMMISSIE VEILIGHEID, PREVENTIE EN BRANDWEER
Ann De Smedt N-VA voorzitter
Tibo Roekaerts N-VA lid
Sven Cools Groen lid
Bart De Smet CD&V lid
Francois Addiers Vlaams Belang lid
Marleen De Ridder BOOM één lid
COMMISSIE FINANCIEN, INTERGEMEENTELIJKE SAMENWERKINGSVERBANDEN EN VERZELFSTANDIGDE AGENTSCHAPPEN
Michel Van Reeth CD&V voorzitter
Johan Van Limbergen N-VA lid
Pascale De Boeck N-VA lid
Sven Cools Groen lid
Hans Verreyt Vlaams Belang lid
Anita Ceulemans BOOM één lid
COMMISSIE OPENBARE WERKEN, PATRIMONIUM, GROENONDERHOUD, MOBILITEIT
Tibo Roekaerts N-VA voorzitter
Ann De Smedt N-VA lid
Sven Cools Groen lid
Bart De Smet CD&V lid
François Addiers Vlaams Belang lid
Anita Ceulemans BOOM één lid
In de raad van bestuur van Vlotter zetelen volgende mandatarissen:
Gezien de gemeenteraadsbeslissing van 21 december 2023 houdende de kennisname van het ontslag van Dhr. Kris De Keninck gaat men over tot de vervanging in de raad van bestuur van Vlotter.
Geheime stemming voor kandidaat lid voor de raad van bestuur van Vlotter:
Bart De Smet: 12 stemmen
Andy Janssens: 7 stemmen
Nee-stem: 3
- Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 40 betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
- Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikels 326 tot en met 335 betreffende het bestuurlijke toezicht
- Het artikel 432, alinea 3 van het decreet over het lokaal bestuur, waarbij bepaald wordt dat de deelnemende gemeenten hun vertegenwoordigers voor een algemene vergadering van een dienstverlenende vereniging bij gemeenteraadsbesluit dienen aan te wijzen uit de leden van de gemeenteraad en dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient te worden herhaald voor elke algemene vergadering
- De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen
- Het Bestuursdecreet van 7 december 2018, hoofdstuk 3 – Toegang tot bestuursdocumenten, art. II.26 tot en met II.51
- Statuten Vlotter, inzonderheid artikel 15 § 1.
- statuten
- Voordracht Kris De Keninck
Enig artikel: Bart De Smet aan te duiden als kandidaat lid van de raad van bestuur van Vlotter.
Op de gemeenteraad van 21 januari 2021 werd Abdel El Hajoutti aangeduid als vertegenwoordiger in de (buitengewone) algemene vergaderingen van Vlotter.
Gezien de gemeenteraadsbeslissing van 21 december 2023 houdende de kennisname van het ontslag van Dhr. Abdel El hajoutti gaat men over tot de vervanging van de afvaardiging voor de (B)AV van Vlotter
Bij geheime stemming:
Tom Dewandelaere: 15 ja stemmen, 5 nee stemmen en 2 onthoudingen
- Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 40 betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
- Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikels 326 tot en met 335 betreffende het bestuurlijke toezicht
- De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen
- Het Bestuursdecreet van 7 december 2018, hoofdstuk 3 – Toegang tot bestuursdocumenten, art. II.26 tot en met II.51
Enig artikel: Tom Dewandelaere wordt verkozen als afgevaardigde van het lokaal bestuur Boom in de (buitengewone) Algemene vergaderingen van Vlotter
De sociale huisvestingsmaatschappij/ de woonmaatschappij Woonkade vraagt om een effectieve en een plaatsvervangende vertegenwoordiger aan te duiden om deel uit te maken van de toewijzingsraad die de woonmaatschappij zal oprichten binnen het (deel)werkingsgebied de Rupelstreek (Boom, Hemiksem, Niel, Schelle & Rumst).
Om een aanpak op maat te realiseren bij de toewijzing van sociale huurwoningen nemen de woonmaatschappijen het initiatief om een toewijzingsraad op te richten. De sociale verhuurders, lokale besturen en relevante welzijnsactoren kunnen op die manier in dialoog gaan met elkaar en afspraken maken, om een geïntegreerd en gedragen toewijzingsbeleid te realiseren.
In het Besluit Vlaamse Codex Wonen van 2021 (BVCW) wordt ruimte gelaten om bij het vastleggen van de toewijzingsregels sociale huur regionale en lokale accenten te leggen. Deze bepalingen worden opgenomen in een toewijzingsreglement. Hierbij wordt een grote rol toebedeeld aan de toewijzingsraad. De toewijzingsraad kan onder bepaalde voorwaarden passende maatregelen uitwerken in een toewijzingsreglement voor het (deel)werkingsgebied van de woonmaatschappij, waarbij wordt afgeweken van de standaardtoewijzingsregels, als de regionale of lokale situatie hierom vraagt. Hierdoor kan maximaal rekening worden gehouden met de specifieke noden.
Het BVCW bepaalt dat het in twee gevallen verantwoord is passende maatregelen uit te werken in een toewijzingsreglement, waar men kan afwijken van de standaardtoewijzingsregels. Een eigen toewijzingsbeleid kan worden ontwikkeld als men rekening wil houden met de langdurige woonbinding van de kandidaat-huurders of met de woonbehoeftigheid van specifieke doelgroepen. De opmaak van een toewijzingsreglement dient tot stand te komen in nauw overleg met alle relevante lokale (huisvestings- en welzijns-)actoren. De toewijzingsraad van het (deel)werkingsgebied van de woonmaatschappij speelt hierin de trekkersrol en is verantwoordelijk voor de opmaak van een ontwerp van het toewijzingsreglement. Het BVCW biedt op die manier de kans om een dynamiek te scheppen waarin kan worden gestreefd naar een regionaal gedragen en geïntegreerd toewijzingsbeleid.
Alle gemeenten in het (deel)werkingsgebied zijn vertegenwoordigd in de toewijzingsraad. Relevante huisvestings- en welzijnsactoren kunnen zichzelf aanmelden om deel uit te maken van de toewijzingsraad als ze actief zijn in het (deel)werkingsgebied van de woonmaatschappij. Als er geen consensus is over de samenstelling van de toewijzingsraad, beslist de woonmaatschappij over de samenstelling, waarbij ze rekening houdt met een evenwichtige samenstelling van de toewijzingsraad. De toezichthouder kan optreden wanneer de toewijzingsraad onvoldoende evenwichtig wordt samengesteld.
De toewijzingsraad heeft een beleidsmatige opdracht en een operationele opdracht. Dit wordt geregeld in artikel 6.23 van het BVCW.
Beleidsmatige opdracht
De toewijzingsraad stelt een ontwerp van toewijzingsreglement op. Hierin kunnen bepalingen over de verstrenging van de langdurige woonbinding en bepalingen voor specifieke doelgroepen worden opgenomen. De leden van de toewijzingsraad streven hierbij naar consensus. Als er geen consensus is, kunnen de deelnemende gemeenten van de toewijzingsraad specifiek voor hun gemeenten over deze bepalingen beslissen.
Voor het opnemen van een bepaling over de langdurige woonbinding met het (deel)werkingsgebied is in ieder geval consensus tussen de gemeenten van het (deel)werkingsgebied vereist.
Operationele opdracht
De toewijzingsraad staat ook in voor de praktische uitvoering van de regels die betrekking hebben op de versnelde toewijzingen en de toewijzingen aan specifieke doelgroepen. De toewijzingsraad kan afspraken maken over de werkwijze met betrekking tot de aanmelding en begeleiding van kandidaat-huurders en huurders. Deze afspraken worden opgenomen in het huishoudelijk reglement van de toewijzingsraad.
Door het college van burgemeester en schepenen worden Carla Herremans en Hilde Rypens voorgedragen om de gemeente Boom te vertegenwoordigen in de toewijzingsraad. Inge De Ridder en Katrien Cools worden voorgedragen als plaatsvervangende vertegenwoordigers.
Geheime stemming:
Carla Herremans: 13 stemmen ja, 9 stemmen nee
Inge De Ridder: 14 stemmen ja, 8 stemmen nee
Hilde Rypens: 16 stemmen ja, 5 nee, 1 onthouding
Katrien Cools, 19 stemmen ja, 3 stemmen nee
Financiële weerslag van toepassing: NEEN
Visum van toepassing: NEEN
- Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 40 betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
- Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikels 326 tot en met 335 betreffende het bestuurlijke toezicht
- De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen
- Het Bestuursdecreet van 7 december 2018, hoofdstuk 3 – Toegang tot bestuursdocumenten, art. II.26 tot en met II.51
Art.1: Bij geheime stemming, worden aangeduid als effectieve vertegenwoordigers om de gemeente Boom te vertegenwoordigen in de toewijzingsraad van de woonmaatschappij binnen het (deel)werkingsgebied de Rupelstreek (Boom, Hemiksem, Niel, Schelle & Rumst).
Van uit de administratie: Hilde Rypens
Politieke afvaardiging: Carla Herremans
Art.2: Bij geheime stemming, worden aangeduid als plaatsvervangende vertegenwoordigers om de gemeente Boom te vertegenwoordigen in de toewijzingsraad van de woonmaatschappij binnen het (deel)werkingsgebied de Rupelstreek (Boom, Hemiksem, Niel, Schelle & Rumst).
Van uit de administratie: Katrien Cools
Politieke afvaardiging: Inge De Ridder
Het decreet Lokaal Bestuur definieert organisatiebeheersing als het geheel van maatregelen en procedures om een redelijke zekerheid te verschaffen dat de organisatie:
Samengevat komt een goede organisatiebeheersing neer op:
Ieder bestuur mag zelf kiezen hoe ze organisatiebeheersing invult, mits enkele wettelijke verplichtingen die omschreven staan in het Decreet Lokaal Bestuur (zie juridische gronden).
Elk lokaal bestuur is verplicht om te beschikken over een kader van het organisatiebeheersingssysteem dat wordt goedgekeurd door de Gemeente- en OCMW-raad. Het uitgewerkte kader ligt voor. In dit kader staat het volgende beschreven:
- akkoord CBS en VAB dd 4/12/2023
- toelichting commissie burger en samenleving december
- Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 40 betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
- Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikels 326 tot en met 335 betreffende het bestuurlijke toezicht
- De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen
- Het Bestuursdecreet van 7 december 2018, hoofdstuk 3 – Toegang tot bestuursdocumenten, art. II.26 tot en met II.51
- Het Decreet over het Lokaal bestuur:
- Kader organisatiebeheersing
Enig artikel: de gemeenteraad keurt het kader organisatiebeheersing goed.
Voor het onderwijzend personeel bedraagt voor schooljaar 2023-2024 het totaal aantal uren lager secundair 302 uren en het totaal aantal uren hoger secundair 144 uren.
(inclusief aanvangsbegeleiding, lestijd samen school maken, ondersteuning kerntaken leraar)
Specifiek voor ICT-coördinatie worden aan scholen, centra en academies: personeelsomkadering toegekend, die alleen voor ICT-coördinatie kan worden aangewend; deze personeelsomkadering wordt uitgedrukt in een puntenenveloppe.
Berekening omkadering schooljaar 2023-2024: punten ICT-coördinatie: 17 punten.
Overwegende dat de financieel directeur een gunstig visum uitbracht op 16.10.2023.
Akkoord COC – Antwerpen d.d. 16.10.2023.
ACOD-Antwerpen heeft zich verontschuldigd voor het overleg op 17.10.2023.
Beslissing van de Raad van Beheer d.d. 17.10.2023 om aan het College van Burgemeester en Schepenen voor te stellen de globale ambtsbevoegdheid goed te keuren.
Beslissing van de Raad van Beheer d.d. 17.10.2023 om aan het College van Burgemeester en Schepenen voor te stellen de tabel met overzicht van de verdeling uren hoger secundair en lager secundair voor het schooljaar 2023 – 2024 van de gemeentelijke academie voor muziek en woord goed te keuren en door te verwijzen naar de gemeenteraad.
Gelet op de collegebeslissing d.d. 06.11.2023 deze zaak ter goedkeuring te verzenden naar de gemeenteraad.
Budgetsleutel : AC000122 -- Overig beleid - personeel -- PERS -- MJP000564 -- Wedden Academie/Deeltijds kunstonderwijs onderwijzend personeel tlv overheid bulo nietopgenomen -- € 1.022.664,28 -- € 1.022.664,28 -- 2023/6208000/05/0820/ -- Sarah Boddaert
Dienst : PERSONEEL
Budgethouder : Sarah Boddaert
Beschikbaar krediet : € 1.022.664,28
De reële uitgave wordt volledig gesubsidieerd door het ministerie van onderwijs.
ARK : 6208000 Bezoldigingen onderwijzend personeel ten laste van andere overheden
Beleidsdomein : 05 Samenleving cultuur en vrije tijd
Beleidsveld : 0820 Deeltijds kunstonderwijs
Beleidsitem :
- Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 40 betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
- Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikels 326 tot en met 335 betreffende het bestuurlijke toezicht
- De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen
- Het Bestuursdecreet van 7 december 2018, hoofdstuk 3 – Toegang tot bestuursdocumenten, art. II.26 tot en met II.51
- Decreet van 27.03.1991 betreffende de rechtspositie van sommige personeelsleden van het gesubsidieerd onderwijs en de gesubsidieerde psycho-medisch-sociale centra.
Akkoord COC d.d. 16.10.2023.
Art.1: het hieronder in tabel omschreven overzicht van de uren lager secundair en hoger secundair voor het schooljaar 2023-2024 van de gemeentelijke academie voor muziek en woord goed te keuren en deze tabel te verwijzen naar de gemeenteraad ter goedkeuring:
Voor het onderwijzend personeel bedraagt het totaal aantal uren lager secundair 302 uren en het totaal aantal uren hoger secundair 144 uren voor het schooljaar 2023-2024. (inclusief aanvangsbegeleiding, lestijd samen school maken, ondersteuning kerntaak leraar).
| VAKKEN |
LS |
HS |
||
| 1ste graad |
2de graad |
3de graad |
||
| BEGELEIDER |
|
|
2 |
14 |
| BEGELEIDINGSPRAKTIJK |
|
|
5 |
1 |
| COMPOSITIE: KLASSIEK |
|
|
|
1 |
| GROEPSMUSICEREN INSTRUMENTAAL: KLASSIEK |
|
|
11 |
19 |
| GROEPSMUSICEREN: INSTRUMENTAAL: JAZZ-POP-ROCK |
|
|
1 |
3 |
| GROEPSMUSICEREN |
|
|
1 |
2 |
| INSTRUMENT: KLASSIEK: ACCORDEON |
|
1 |
2 |
3 |
| INSTRUMENT: JAZZ-POP-ROCK: BASGITAAR |
|
2 |
2 |
1 |
| INSTRUMENT: KLASSIEK: BLOKFLUIT |
|
1 |
1 |
1 |
| INSTRUMENT: KLASSIEK: CELLO |
|
5 |
2 |
4 |
| INSTRUMENT: KLASSIEK: DWARSFLUIT |
|
3 |
1 |
2 |
| INSTRUMENT: JAZZ-POP-ROCK: ELEKTRISCHE en / of AKOESTISCHE GITAAR |
|
5 |
2 |
2 |
| INSTRUMENT: KLASSIEK: GITAAR |
|
17 |
6 |
6 |
| INSTRUMENT: KLASSIEK: HARP |
|
3 |
2 |
1 |
| INSTRUMENT: KLASSIEK: HOBO |
|
|
|
1 |
| INSTRUMENT: KLASSIEK: KLARINET |
|
1 |
|
1 |
| INSTRUMENT: KLASSIEK: TROMPET |
|
7 |
2 |
3 |
| INSTRUMENT: KLASSIEK: PIANO |
|
43 |
17 |
18 |
| INSTRUMENT: KLASSIEK: KLAVIERKLAS PIANO |
|
|
|
2 |
| INSTRUMENT: JAZZ-POP-ROCK: PIANO |
|
5 |
2 |
3 |
| INSTRUMENT: KLASSIEK: ALTSAXOFOON |
|
4 |
3 |
6 |
| INSTRUMENT: KLASSIEK: ORKESTSLAGWERK |
|
8 |
5 |
4 |
| INSTRUMENT: KLASSIEK: MELODISCH SLAGWERK |
|
|
|
1 |
| INSTRUMENT: KLASSIEK: RITMISCH SLAGWERK |
|
1 |
|
|
| INSTRUMENT: JAZZ-POP-ROCK: RITMISCH SLAGWERK |
|
|
1 |
1 |
| INSTRUMENT: KLASSIEK: VIOOL |
|
11 |
5 |
7 |
| INSTRUMENT: KLASSIEK: ZANG |
|
3 |
1 |
1 |
| INSTRUMENT: JAZZ-POP-ROCK: ZANG |
|
2 |
1 |
2 |
| MCV 2de graad |
|
43 |
|
|
| MCV 3de graad |
|
|
9 |
|
| MCV Jazz-Pop-Rock 3de graad |
|
|
3 |
|
| MUZIEKTHEORIE |
|
|
3 |
5 |
| MUZIEKGESCHIEDENIS |
|
|
|
1 |
|
|
|
|
|
|
| DOMEINOVERSCHRIJDENDE INITIATIE |
6 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
| WOORDATELIER |
|
12 |
|
|
| DRAMASTUDIO |
|
|
7 |
|
| SCHRIJVEN |
|
|
|
2 |
| WOORDSTUDIO |
|
|
9 |
|
| VERTELTHEATER EN STEMREGIE |
|
|
|
7 |
| DRAMALAB |
|
|
|
5 |
| PERFORMANCE |
|
|
|
1 |
|
|
|
|
|
|
| PEDAGOGISCHE COÖRDINATIE: CELLO |
|
|
|
1 |
| PEDAGOGISCHE COÖRDINATIE: ALTSAXOFOON |
|
1 |
|
|
| PEDAGOGISCHE COÖRDINATIE: PIANO |
|
|
|
4 |
| PEDAGOGISCHE COÖRDINATIE: BEGELEIDER |
|
1 |
|
|
| PEDAGOGISCHE COÖRDINATIE: WOORDSTUDIO |
|
|
3 |
|
| PEDAGOGISCH COÖRDINATIE: GITAAR |
|
|
|
1 |
| PEDAGOGISCHE COÖRDINATIE: KLARINET |
|
|
4 |
|
| PEDAGOGISCHE COÖRDINATIE: MUZIKALE EN CULTURELE VORMING |
|
2 |
|
|
| PEDAGOGISCHE COÖRDINATIE: GROEPSMUSICEREN: INSTRUMENT: KLASSIEK |
|
|
|
1 |
|
|
|
|
|
|
| Aanvangsbegeleiding |
|
|
|
3 |
|
|
|
|
|
|
| Lestijd samen school maken: KLARINET |
|
|
1 |
|
|
|
|
|
|
|
| Lestijden ondersteuning kerntaak: instrument: klassiek: piano |
|
|
|
1 |
| Lestijden ondersteuning kerntaak: Instrument: klassiek: cello |
|
|
|
1 |
| Lestijden ondersteuning kerntaak: Leraar: verteltheater-stemregie |
|
|
|
1 |
| Lestijden ondersteuning kerntaak: Instrument: klassiek: klarinet |
|
1 |
|
|
|
|
|
|
|
|
| Reserve uren voor schooljaar 2023-2024: |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
|
|
|
|
|
| kUNSTKUUR |
|
7 |
|
|
|
|
|
|
|
|
| ICT |
6u HSO 2u BA |
|||
|
|
|
|
|
|
| ADMINISTRATIEF MEDEWERKER
|
37u -5u tbsob Wedertewerkstelling: 5u ICT-coördinatie HSO |
|||
| DIRECTEUR |
20 |
|||
Art.2: beslist dat er geen financieel visum nodig is voor aanstellingen / vervangingen voor een periode van minder dan 1 schooljaar.
Door de jaren heen werd het uitbatingsreglement herhaaldelijk gewijzigd om tegemoet te komen aan de voortdurend wijzigende maatschappelijke en (lokaal) economische realiteit en de daarop noodzakelijke handhaving. Ook nu dringt een wijziging zich op om te kunnen voldoen aan nieuwe uitdagingen binnen deze sector.
De gemeenteraad keurde in zitting van 16.06.2022 de laatste herziening van dit reglement goed.
De laatste versie van de RAUVO kwam tot stand om gerichter te kunnen reageren op diverse nieuwe bedreigingen (fraude, witwaspraktijken...) e.a. criminele praktijken die zich aandienden en die het imago van het handelscentrum kunnen aantasten, zodat een hernieuwde aanpak nodig was om een handelskern versterkend beleid te kunnen voeren.
Uit de praktijk is gebleken dat het wenselijk is om de plaatsbeperkingen wat betreft uitbatingsvergunningen tot de zone GBO af te bakenen en het mogelijk te maken voor handelsuitbatingen buiten deze zone, die geen overtredingen op de codex GPV hebben begaan en waarmee zich ook geen andere problemen aandienden (o.m. in de criminele sfeer) de kans te bieden om zich naar het handelscentrum van Boom te verplaatsen om aldaar de handelsonderneming verder uit te baten.
Voor het overige dient het RAUVO-reglement in de codex GPV aangepast te worden aan een aantal wetswijzigingen of in overeenstemming te worden gebracht met rechtspraak, nl.:
- kansspelinrichting en wedkantoren dienen uit het RAUVO geschrapt te worden gelet op Arrest nr. 255.063 d.d. 21-11-2022 van de Raad van Staten, waaruit blijkt dat deze materie al Federaal geregeld wordt en dus geen gemeentelijke bevoegdheid uitmaakt en afhankelijk is van een vergunningsprocedure door de Kasspelcommissie, waarbij een advies van de burgemeester al procedureel reeds wordt opgevraagd;
- er is de vraag om CBD-shops te schrappen op vraag van het ARIEC Antwerpen, dat dit soort onderneming tevens uit haar modelreglement van codex heeft gehaald, o.w.v. het feit dat de problemen met dergelijke panden zich minder frequent voordoen en het onderscheid met medicinale cannabis-shops alsmaar moeilijker uit te maken is;
- seksinrichtingen worden eveneens aan de vestigingsvergunningen onderworpen die aan ondernemingen die het imago van het handelscentrum in het gedrang kunnen brengen extra voorwaarden, beperkingen en taksen oplegt.
- advies werd opgevraagd aan Mter. Beelen d.d. 15-10 en 5-12-2023.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen en latere wijzigingen;
- Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, in werking getreden op 1 januari 2019 en gewijzigd bij decreet van 21 december 2018;
- de N.G.W. , art. 135, inzonderheid §2, volgens hetwelk de gemeenten, ten behoeve van de inwoners moeten waken over de openbare orde, m.n. de openbare rust, openbare veiligheid, de openbare gezondheid, de openbare overlast en de zindelijkheid op de openbare wegen, plaatsen en in openbare gebouwen;
- art. 119 en 119 bis N.G.W., gewijzigd door de wet van 24 juni 2013 betreffende de gemeentelijke administratieve sancties ( GAS) dat de bevoegdheden van de Gemeenteraad bepaalt;
- de wet van 24 juni 2013 betreffende de GAS en haar uitvoeringsbesluiten, o.m. het KB van 9 maart 2014, gewijzigd bij KB van 19 juli 2018.
Art.1: in de codex van gemeentelijke politieverordeningen (codex GPV - Deel B) worden in TITEL IV “BEHOORLIJK GEBRUIK VAN PRIVATE GRONDEN EN GEBOUWEN” onder Afdeling 1.7: “Reglement Algemene Uitbatings- & Vestigingsvergunning Ondernemingen” (RAUVO) volgende aanpassingen gedaan:
- In Hoofdstuk 1. Toepassingingsgebied en begripsomschrijving, art. 1.7.2 - Begripsomschrijving (definities) worden kansspelinrichtingen en wedkantoren geschrapt in navolging Arrest 255.063 d.d. 21-11-2022 van de Raad van State, dat vaststelt dat het hier om een federale bevoegdheid en vergunningsprocedure gaat, zodat de Gemeenteraad ter zake geen eigen bevoegdheid heeft en de burgemeester in de vergunningsprocedure al om advies wordt gevraagd.
- In Hoofdstuk 2. De vestigingsvergunning, art. 1.7.3 Onderworpen inrichtingen aan de vestigingsvergunning worden seksinrichtingen toegevoegd.
- In art. 1.7.4 Procedure vestigingsvergunning wordt in §1 Plaatsbeperkingen seksinrichtingen toegevoegd.
- In ditzelfde artikel wordt in §14 - Weigeringsgronden voor de vestigingsvergunning de term seksinrichtingen toegevoegd.
- In hoofdstuk 3. De uitbatingvergunning worden in art. 1.7.5 Onderworpen inrichtingen de kansspelinrichtingen en wedkantoren eveneens geschrapt om de hoger vermelde redenen (vergunningsprocedure is Federale bevoegdheid geen gemeentelijke)
- In art. 1.7.6 §1 Plaatsbeperkingen en §4 m.b.t. de aanvraag en toekenning van een uitbatingsvergunning worden tevens de bewoordingen kansspelinrichtingen en wedkantoren geschrapt om voormelde redenen. De lijst van straten in Boom waar de plaatsbeperkingen gelden wordt beperkt en beoordeeld op datum van inschrijving van de vergunningsaanvraag op de gemeente. De overige plaatsbeperkingen worden geschrapt.
- In hetzelfde artikel §4 ('De aanvraagprocedure') worden eveneens de bewoordingen kansspelinrichtingen en wedkantoren geschrapt om voormelde redenen;
- In §11punt 9 wordt de titel Nacht- en belwinkels verbeterd tot Nacht-, bel-/telecomwinkels (wegens het eerder gemaakte onderscheid);
Ook worden kansspelinrichtingen en wedkantoren weerom geschrapt in deze paragraaf onder punt 10 en 11.
- In art. 1.7.6 §20 wordt het puntje (°) “de ruimtelijke ligging dit niet toelaat: zie artikel 1.7.4§1 inzake de plaatsbeperkingen” geschrapt gelet op de tegenstrijdigheid met art.1.7.6 §1. In de opsomming onder dit punt worden in de laatste alinea m.b.t. het niet kunnen voor leggen van een vestigingsvergunning de seksinrichtingen toegevoegd.
- In art. 1.7.6 wordt een nieuwe § 22 ingevoegd, luidende als volgt:
“De burgemeester weigert de uitbatingsvergunning indien de ruimtelijke ligging dit niet toelaat overeenkomstig artikel 1.7.6 §1.
In afwijking daarvan en van art. 1.7.6 §1 kan de burgemeester een uitbatingsvergunning toestaan voor inrichtingen op een plaats waar de in art. 1.7.6 §1 bepaalde plaatsbeperking van toepassing is mits aan volgende voorwaarden is voldaan:
· De aanvrager baat reeds op reglementaire wijze een inrichting uit op het grondgebied van de gemeente Boom en dit al dan niet op een plaats waar de in art. 1.7.6 §1 bepaalde plaatsbeperking van toepassing is.
· De aanvraag heeft betrekking op een verhuis van de reeds bestaande inrichting naar een plaats waar de in art. 1.7.6 §1 bepaalde plaatsbeperking van toepassing is, waarbij de bestaande inrichting bijgevolg gesloten wordt;
· Er werden in een periode van 3 jaar voorafgaand aan de aanvraag geen vaststellingen gedaan m.b.t. de bestaande inrichting en/of m.b.t. de aanvrager waarbij overtredingen van onderhavig reglement en/of verstoringen van de openbare orde werden vastgesteld.”
- De oude §22 (de limitatief opgesomde vrijstellingen op de uitbatingsvergunning) wordt hernummerd in §23. In deze §23 wordt eveneens geschrapt de bewoording en definitie van 'Mobiele wedkantoren', gelet kansspelinrichtingen en wedkantoren een Federale bevoegdheid uitmaken.
- In hoofdstuk 5. Gemeenschappelijke bepalingen wordt in art. 1.7.9 Verbods- en gebodsbepalingen voor alle inrichtingen een alinea toegevoegd m.b.t. 'Basisonderhoud inrichtingen', dat een minimale vorm van basisonderhoud oplegt aan handelsondernemingen om te voorkomen dat handelsinrichtingen een gevaar dreigen te worden voor de handhaving van de openbare orde, in het kader van de openbare veiligheid, gezondheid en hygiëne door o.m. het aantrekken van ongedierte en vogels die in de winkelstraten kunnen rondzwerven en de panden betreden via keldergaten, openstaande ramen of deuren, gebroken ruiten, ontbrekende dakpannen enz. die een gevaar kunnen vormen voor voorbijgangers o.w.v. loshangende materialen en (onder)delen van het gebouwen om op die manier het imago van een proper en goed onderhouden handelscentrum hoog te houden.
Het aangepaste reglement (conform schrappingen en toevoegingen) zoals gestemd door de gemeenteraad wordt als bijlage bij dit gemeenteraadsbesluit gevoegd en maakt er integraal deel van uit.
Art.2: deze wijziging aan de codex van gemeentelijke politiereglementen en -verordeningen (deel B) wordt bekend gemaakt overeenkomstig art. 286 Decreet Lokaal Bestuur (DLB) en overeenkomstig artikel 15 van de wet van 24 juni betreffende de gemeentelijke administratieve sancties.
Art.3: een afschrift van de aanpassingen aan de codex van politiereglementen en -verordeningen wordt verzonden aan:
- Het Parket van de Procureur des Konings voor politiezaken;
- De Hoofdgriffier van het Politieparket;
- De Hoofdgriffier van de Rechtbank van Eerste aanleg te Antwerpen;
- de Sanctionerend ambtenaren bij Igean Milieu & Veiligheid te Wommelgem;
- De Korpschef van de Politiezone Rupel;
- De sectorcommandant van de Brandweerzone Rivierenland;
In het kader van het BOA-decreet werd de visie op de BKO herzien en wordt er gestreefd naar opvang op school in plaats van op centrale opvanglocaties. Op 15/12/2022 keurde de GR het HHR BKO/SPW goed. Dit was een tijdelijk HHR met einddatum 30/06/2023 in functie van de opstart van de opvang op een aantal scholen.
Op 29/06/2023 keurde de GR het definitieve huishoudelijk reglement goed en sinds september 2023 wordt er enkel nog opvang georganiseerd op school.
Sinds september 2023 wordt er op alle Boomse scholen buitenschoolse kinderopvang georganiseerd door het lokaal bestuur. Na evaluatie van de eerste maanden blijken er enkele mogelijke verbeterpunten te zijn.
Toelichting op commissie lokale economie op 13 december 2023.
Financiële weerslag van toepassing: NEEN
Visum (financieel advies) van toepassing: NEEN
- Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 56 betreffende de bevoegdheden van het college van burgemeester en schepenen.
- Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikels 326 tot en met 335 betreffende het bestuurlijke toezicht
- De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen
- Het Bestuursdecreet van 7 december 2018, hoofdstuk 3 – Toegang tot bestuursdocumenten, art. II.26 tot en met II.51
HHR BKO/SPW
Enig artikel: De gemeenteraad keurt het huishoudelijk reglement BKO/SPW goed.
De begroting 2024 werd goedgekeurd door het dagelijks bestuur van EVA vzw CC De Steiger, het college van burgemeester en schepenen en de Raad van Bestuur van de vzw. Na goedkeuring door de gemeenteraad wordt de begroting geagendeerd op de Algemene Vergadering van CC De Steiger.
- Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 40 betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
- Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikels 326 tot en met 335 betreffende het bestuurlijke toezicht
- De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen
- Het Bestuursdecreet van 7 december 2018, hoofdstuk 3 – Toegang tot bestuursdocumenten, art. II.26 tot en met II.51
Begroting 2024
Enig artikel: De gemeenteraad keurt de begroting 2024 van EVA vzw CC De Steiger goed.
Het retributiereglement Brik Boom wordt opgemaakt in de schoot van emabb vzw met vertegenwoordiging van de gemeente en Kempisch Landschap in emabb vzw.
Dit bouwt voort op de overeenkomst die door de gemeenteraad in juni 2023 werd goedgekeurd ter uitbating van de site Brik Boom.
- Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 40 betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
- Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikels 326 tot en met 335 betreffende het bestuurlijke toezicht
- De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen
- Het Bestuursdecreet van 7 december 2018, hoofdstuk 3 – Toegang tot bestuursdocumenten, art. II.26 tot en met II.51
retributiereglement
getekende uitbatingsovereenkomst
Enig artikel: De gemeenteraad neemt kennis van het retributiereglement BRIK Boom.
In Boom bestaat reeds een reglement rond eretitels voor mandatarissen en directeurs.
Hieraan wordt dan nog het reglement van ambassadeur van Boom toegevoegd, dat 2 jaar geldt en waarvoor de ambassadeur in natura beloond wordt (gratis uitleen en gratis huur gemeentelijk gebouw zoals vermeld in het retributiereglement).
De bedoeling is een organisatie of particulier in de bloemetjes te zetten door hem/haar 2 jaar de titel ambassadeur van Boom te laten dragen. Het lokaal bestuur ondersteunt daarbij promotioneel alsook in natura.
Dit ambassadeurschap is niet enkel cultureel, maar ook sportgerelateerd of sociaal maatschappelijk. Dit ambassadeurschap kan aangevraagd worden door een particulier of een organisatie/vereniging.
Het reglement rond het ambassadeurschap werd besproken op de raden cultuur, senioren, sport en jeugd, waarbij steeds een positief advies werd gegeven. Eventuele opmerkingen werden verwerkt in het reglement.
- Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 40 betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
- Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikels 326 tot en met 335 betreffende het bestuurlijke toezicht
- De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen
- Het Bestuursdecreet van 7 december 2018, hoofdstuk 3 – Toegang tot bestuursdocumenten, art. II.26 tot en met II.51
reglement
Enig artikel: de gemeenteraad keurt het reglement goed voor het ambassadeurschap van Boom.
Toerisme Rupelstreek VZW heeft tot doel, in overleg en in coördinatie met de gemeentebesturen, toeristische instanties en toeristische verenigingen, Toerisme Provincie Antwerpen VZW het toerisme en de recreatie te verdedigen, ontwikkelen, bevorderen, spreiden en ordenen in een werkgebied dat de volgende (deel)gemeenten bevat: Boom, Hemiksem, Niel, Rumst, Schelle en het buitengebied van Mechelen (Hombeeks Plateau= deelgemeenten Hombeek, Leest, Heffen, Walem en stadswijk Battel).
Tot de zomer van 2022 was de uitvalsbasis van Toerisme Rupelstreek het provinciaal Domein De Schorre tot het aflopen van de concessie van de brasserie. Het APB (autonoom Provinciebedrijf) had beslist tot sloop en vervanging van het brasseriegebouw en de voormalige kantoren van Toerisme Rupelstreek.
In samenspraak met de deelnemende gemeenten werd er door Toerisme Rupelstreek beslist om in te gaan op het voorstel van de Gemeente Boom om zich voorlopig te vestigen in het gerenoveerde pand Hoogstraat 27 te Boom in afwachting van de renovatie van het pand Noeveren 199.
AGB Boom Plus heeft de voormalige meesterwoning van Scheepsbouw Van Heygen, gebouwd in het tweede kwart van de 19de eeuw, verworven van de Vlaamse Waterweg op 26/10/2022 met de intentie deze te renoveren en door te verkopen aan Toerisme Rupelstreek VZW.
De meesterwoning is gelegen in de wijk Noeveren, in het beschermde stads- of dorpsgezicht en is ook vastgesteld als bouwkundig erfgoed. De nabijheid van Rupel, de drukke fiets- en wandelpaden, de oude steenfabrieken met ringovens, verlaten machinehallen, de oude volkswoningen en steegjes zijn een uitgelezen plek in het toeristische hart, centraal in de Rupelstreek.
De aankoop- en renovatiekosten worden in totaal geraamd op 401.394€ incl BTW, ontwerp- en studiekosten, pre-financiering en projectmanagement.
De vzw Toerisme Rupelstreek, gesteund door vijf Rupelgemeenten, zal het pand Noeveren 199 aankopen na de renovatie en bij ingebruikname. Het Autonoom Gemeentebedrijf Boom-Plus, de huidige eigenaar zal de renovatiewerken leiden en voorfinancieren in overleg met de VZW.
De financiering van de aankoop en renovatie wordt verdeeld volgens de bestaande verdeelsleutel van de convenantsbijdrage van Toerisme Rupelstreek. Er is gekozen voor een eenvoudige renovatie zonder grote investeringen in de nieuwste technieken en ingrijpende energiebesparende
maatregelen, zonder volumeuitbreidingen. De aankoop- en renovatiekosten worden in totaal geraamd op 401.394€ incl BTW, ontwerp- en studiekosten, pre-financiering en projectmanagement.
Toerisme Rupelstreek zal €35.000 uit haar huidige reserves toewijzen voor de kantoorinrichting en €50.000 voor de aankoopkosten. Jaarlijks wordt ook €3.000 gereserveerd voor toekomstig onderhoud, gericht op nodige investeringen in duurzame technologieën en energie-efficiëntie om te voldoen aan de wijzigende energieprestatieverplichtingen.
Daarnaast wordt de overgedragen winst en het resterende deel van de reserves aangewend voor het opbouwen van een sociaal passief, wat essentieel is voor de continuïteit van de werking van de vzw. Dit sociaal passief dient als buffer ter bescherming van de continuiteit van behoud van personeel in het kader van mogelijke toekomstige wijzigingen in het subsidielandschap. Het beleid van de vzw is erop gericht om een stabiele financiële basis te behouden, terwijl het ook investeert in haar toekomstige verplichtingen en projecten, inclusief de aankoop, de instandhouding en inrichting van Noeveren 199.
De verdeling van de geraamde kost per gemeente wordt:
Boom € 108.508- 30,88%
Rumst € 95.615 - 27,21 %
Niel € 55.816 - 15,88 %
Schelle € 45.380 -12,91 %
Hemiksem € 46.074 - 13,11 %
Totaal ten laste van de deelnemende gemeenten: € 351.394
Bij voorkeur wordt deze kost door elke gemeente apart voldaan ten aanzien van de VZW Toerisme Rupelstreek voor het verlijden van de akte. Indien niet dient er een marktbevraging te worden georganiseerd voor een termijnfinanciering. AGB Boom Plus biedt aan om de VZW hierin te begeleiden indien nodig.
Budgetsleutel : AC000102 -- Overig beleid - cultuur -- CULT -- MJP003435 -- Investeringssubsidie Toerisme Rupelstreek Noeveren 199 -- € 0,00 -- € 0,00 -- 2024/6640000/05/0521/
Dienst : CULTUUR
Budgethouder : Frank Rits
Benodigd krediet : 108.545,61 EUR (raming te voorzien in 2024)
ARK : 6640000 Toegestane investeringssubsidies
Beleidsdomein : 05 Samenleving cultuur en vrije tijd
Beleidsveld : 0521 Toerisme - Sectorondersteuning
Beleidsitem :
- Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 56 betreffende de bevoegdheden van het college van burgemeester en schepenen.
- Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikels 326 tot en met 335 betreffende het bestuurlijke toezicht
- De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen
- Het Bestuursdecreet van 7 december 2018, hoofdstuk 3 – Toegang tot bestuursdocumenten, art. II.26 tot en met II.51
Bijlage 1 Plannen toestand voor verbouwing 2000
Bijlage 2 Opmetingsplan
Bijlage 3 Raming renovatie en aankoopkost, verdeling per gemeente
Bijlage 4 Samenwerkingsvoorstel AGB Boom Plus – Toerisme Rupelstreek
Enig artikel: de overeenkomst met VZW Toerisme Rupelstreek en AGB Boom Plus met het doel om Toerisme Rupelstreek, na renovatie van het gebouw in de nabije toekomst te vestigen in de voormalige meesterwoning te Boom – Noeveren 199 goed te keuren en tevens het bedrag van 108.545,61 EUR als voorlopige bijdrage in de meerjarenplanning in 2024 te voorzien.
Er wordt voorgesteld om een trajectcontrole aan te leggen op volgende trajecten:
Financiële weerslag van toepassing: JA/NEEN
Visum (financieel advies) van toepassing: JA/NEEN
Budgetsleutel : AC000106 -- Invoeren van trajectcontrole -- TDA -- MJP002819 -- Uitbreiding cameranetwerk -- € 370.011,01 -- € 326.782,36 -- 2023/2250000/03/0490/00 -- Sven Cuyt
Dienst : TECHNISCHE DIENST ADMINISTRATIE
Budgethouder : Sven Cuyt
Beschikbaar 2023-2024 697.782,36 EUR
ARK : 2250000 Andere infrastructuur betreffende de wegen
Beleidsdomein : 03 Veiligheid
Beleidsveld : 0490 Overige elementen van openbare orde en veiligheid
Beleidsitem : 00 Algemeen
Budgetsleutel : AC000130 -- Overig beleid - technische dienst administratie -- TDA -- MJP001592 -- onderhoud en herstellingen van camera's (incl. onderhoudscontract) -- € 30.185,50 - -- 2024/6150500/03/0490/00
Dienst : TECHNISCHE DIENST ADMINISTRATIE
Budgethouder : Sven Cuyt
Transactiekrediet 2024: 30.185,50 EUR
Benodigd krediet 21.225,48 EUR
ARK : 6150500 Onderhoud cameranetwerk
Beleidsdomein : 03 Veiligheid
Beleidsveld : 0490 Overige elementen van openbare orde en veiligheid
Beleidsitem : 00 Algemeen
- Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 40 betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
- Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikels 326 tot en met 335 betreffende het bestuurlijke toezicht
- De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen
- Het Bestuursdecreet van 7 december 2018, hoofdstuk 3 – Toegang tot bestuursdocumenten, art. II.26 tot en met II.51
Art.1: gunt de opdracht overeenkomstig offerte CS020974 van Smartville, voor een bedrag van 447.981,75 EUR incl. BTW en deze uitgave te verrekenen op MJP002819.
Art.2: de jaarlijkse kost van het servicegedeelte 21.225,48 EUR incl. BTW. en deze uitgave te verrekenen op MJP001592
De Vlaamse regering heeft op 15/03/2022 een oproep geplaatst gericht aan steden en gemeenten tot indiening van projectvoorstellen met het oog op een duurzame bereikbaarheid van de kern. De maximale steun per gemeente is € 500.000.
Voor het luik investeringen bedraagt het steunpercentage 70%. Er was een totaalbudget van € 3,8 miljoen voor deze oproep voorzien.
Op 17 november 2022 heeft minister Jo Brouns een maximaal steunbedrag van 296.876 euro toegekend aan de gemeente Boom voor de uitvoering van het project met dossiernummer VNS.2022.0173 voor de heraanleg van de Antwerpsestraat, de aanleg van twee doorsteken in de Blauwstraat en de signalisatie van het kernwinkelgebied.
Op 17 november 2022 heeft minister Jo Brouns een maximaal steunbedrag van 203.124 euro toegekend aan de gemeente Boom voor de uitvoering van het project met dossiernummer VNS.2022.0193 met als doel de herontwikkeling van de Pachterslei-West.
Het AGB Boom Plus heeft via de beheersovereenkomst goedgekeurd in de gemeenteraad van 10/06/2014 de opdracht gekregen om:
Deze beheersovereenkomst is recent nog aangevuld en verduidelijkt voor wat betreft de inschakeling van het AGB in het gemeentelijk beleid inzake lokale economie, handelskernversterking en parkeren en dit in de zitting van de gemeenteraad van 20/04/2023.
De uitvoering van de doorsteken in de Blauwstraat en de herontwikkeling van de Pachterslei-West worden uitgevoerd door AGB Boom Plus.
Het autonoom gemeentebedrijf realiseert de ontwikkeling van de Pachterslei op haar eigendommen en realiseert de doorsteken Blauwstraat deels op haar eigendom, deels in het kader van de samenwerking met Woonkade Rupelstreek.
De voorschotschijf kan opgevraagd worden vanaf één maand na de startdatum van het project – i.c. de datum van ondertekening van het ministerieel besluit dat de subsidie toekent. Het voorschot bedraagt 60% van de toegekende subsidie, en dient om de betaalde voorschotten te dekken voor de uitvoering van werken of de levering van diensten. Hiertoe dienen een overeenkomst of aanvaarde offerte, de (voorschot)factuur en een betalingsbewijs opgeladen te worden.
Het AGB Boom Plus heeft reeds de eerste vorderingstaten ontvangen van het project Blauwstraat 50-62. In deze vorderingsstaten worden deels subsidiabele werken uitgevoerd voor beide toegekende subsidies. De aanleg van de tijdelijke werfwegenis inbegrepen in de herontwikkeling Pachterslei-West en de sloop van de gebouwen Blauwstraat 50-62 inbegrepen in de doorsteken Blauwstraat. De vorderingsstaat van de periode oktober wordt normaliter nog gefactureerd en betaald in het jaar 2023. Deze factuur is echter gericht aan AGB Boom Plus en niet de gemeente.
Om deze factuur in te brengen en de 60% voorschotten nog in 2023 te ontvangen (300.000€) dient er een samenwerkingsakkoord te worden afgesloten tussen het AGB Boom Plus en de gemeente Boom.
Het AGB Boom Plus beslist in haar Raad van Bestuur van 20/12/2023 om akkoord te gaan met de samenwerkingsovereenkomst ter uitvoering van de ontwikkeling Pachterslei-West en de realisatie van de doorsteken Blauwstraat. De kosten die AGB Boom Plus hiertoe maakt worden deels gedelgd door de doorgestorte Vlaio-subsidies.
Financiële weerslag van toepassing: JA/NEEN
Visum van toepassing: JA/NEEN
Het totale VLAIO-voorschot van 300.000 EUR wordt op rekening van de gemeente gestort na het voorleggen van de samenwerkingsovereenkomst, de vorderingstaten, facturen en betaalbewijzen.
Van deze 300.000 EUR moet er 172.950 EUR worden doorgestort naar het AGB Boom Plus.
Van het saldo van 200.000 EUR moet er 115.300 EUR worden doorgestort naar het AGB Boom Plus na het beëindigen van alle subsidiabele werken en dit voor 31/10/2026.
- Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 56 betreffende de bevoegdheden van het college van burgemeester en schepenen.
- Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikels 326 tot en met 335 betreffende het bestuurlijke toezicht
- De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen
- Het Bestuursdecreet van 7 december 2018, hoofdstuk 3 – Toegang tot bestuursdocumenten, art. II.26 tot en met II.51
Enig artikel: de gemeenteraad bevestigt de rol van en de samenwerking met AGB Boom Plus als uitvoerder en uiteindelijk begunstigde van een deel van de beide VLAIO subsidies “Duurzame Bereikbaarheid van de kern" zijnde de doorsteken Blauwstraat en de herontwikkeling Pachterslei-West.
De gemeenteraad stemde op 18 december 2014 een belasting op vertoningen en evenementen voor een periode aanvang nemende op 01 januari 2015 en eindigend op 31 december 2019.
In collegezitting van 05/12/2016 werd beslist om het belastingreglement op vertoningen en evenementen naar de gemeenteraad te zenden met het verzoek het huidige reglement op te heffen en een nieuw reglement met bijkomende tarieven en termijnen te stemmen voor een periode aanvang nemend op 01/01/2017 en eindigend op 31/12/2019.
In gemeenteraadszitting van 22/12/2016 werd het lopende belastingreglement op vertoningen en evenementen opgeheven en werd er een nieuw reglement met bijkomende tarieven en termijnen gestemd voor een periode aanvang nemend op 01/01/2017 en eindigend op 31/12/2019.
In Gemeenteraadszitting van 19/12/2019 werd beslist om het belastingreglement op vertoningen en evenementen gewijzigd te stemmen voor een periode aanvang nemend op 01/01/2020 en eindigend op 31/12/2026. De belasting op grote evenementen die plaatsvinden gedurende meer dan 7 aaneensluitende dagen of evenementen verspreidt over meerdere weekends, werd hierbij verlaagd van 3,50 naar 3,00 euro.
Omwille van de financiële toestand van de gemeente is het noodzakelijk belastingen te heffen en retributies te vorderen ter recuperatie van gemaakte kosten.
Grote evenementen, vertoningen en of vermakelijkheden zorgen voor een maatschappelijke overlast in hun directe en grotere omgeving, dit door hun omvang en bezoekersaantallen.
Bovendien vinden deze meestal plaats tijdens rustdagen en/of bij avond en/of bij nacht waarbij de rust van de omwonenden ernstig wordt verstoord.
De bestrijding van deze overlast situeert zich op het gebied van handhaving van de openbare rust, de verkeersveiligheid en de openbare reinheid.
Door het heffen van een belasting op evenementen en vertoningen kan een doordacht lokaal beleid worden gevoerd met de nodige middelen en aandacht voor flankerende maatregelen.
Gelet op de ernstig gestegen inflatie en de hieruit voortvloeiende financiële meerkosten voor gemeentebesturen, is het wenselijk om de in 2019 doorgevoerde belastingverlaging van 3,50 naar 3,00 euro terug te draaien, voor grote evenementen >= 50.000 deelnemer/bezoekers die plaatsvinden gedurende meer dan 7 aaneensluitende dagen of evenementen verspreidt over meerdere weekends. Verder is de opneming van een vaste jaarlijkse indexatie wenselijk.
Het is dan ook aangewezen om het lopende belastingreglement op te heffen en een gewijzigd reglement met aangepast tarief te stemmen.
Het college besliste in zitting van 04/12/2023 om het belastingreglement op vertoningen en evenementen naar de gemeenteraad te zenden met het verzoek om het lopende reglement op te heffen en een nieuw reglement met gewijzigd tarief te stemmen voor een periode aanvang nemend op 01/01/2024 en eindigend op 31/12/2026.
Voorgestelde wijziging:
Art.2:
- evenementen die plaatsvinden gedurende meer dan 7 aaneensluitende dagen of evenementen verspreidt over meerdere weekends;
| Aantal deelnemers /toeschouwers/dag |
Tarief/dag/deelnemer |
||
|
|
|||
| >= 50.000 |
van 3,00 naar 3,50 EUR |
per deelnemer/toeschouwer |
|
Bijkomend:
Art.2:
Bovenstaande bedragen in dit artikel worden jaarlijks gecumuleerd aangepast door middel van een index met een vaste coëfficiënt van 1,5%.
- Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 40 betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
- Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikels 326 tot en met 335 betreffende het bestuurlijke toezicht
- De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen
- Het Bestuursdecreet van 7 december 2018, hoofdstuk 3 – Toegang tot bestuursdocumenten, art. II.26 tot en met II.51
- Artikel 1.0.8 en 1.0.9. van de intergemeentelijke codex van politiereglementen en –verordeningen – deel B, gestemd in de gemeenteraad van 27 november 2014.
- Omzendbrief ABB2019/2 van 15/02/2019 betreffende de coördinatie van de onderrichtingen over de gemeentefiscaliteit.
Art.1: het op 19/12/2019 gestemde belastingreglement op vertoningen, evenementen en vermakelijkheden wordt met ingang van 01/01/2024 opgeheven en met ingang van 01/01/2024 en eindigend op 31/12/2026 wordt een belasting geheven op vertoningen, evenementen en vermakelijkheden op het volledige grondgebied van de gemeente Boom met een geconcentreerde publiekstoeloop van minimaal 5000 deelnemers/toeschouwers per dag.
Art.2: de belasting wordt als volgt vastgesteld:
- evenementen die plaatsvinden gedurende minder dan 7 aaneensluitende dagen;
| Aantal deelnemers /toeschouwers/dag |
Tarief/dag/deelnemer |
||
| >= 5.000 |
< 10.000 |
0,25 EUR |
per deelnemer/toeschouwer |
| >= 10.000 |
< 30.000 |
0,50 EUR |
per deelnemer/toeschouwer |
| >= 30.000 |
< 50.000 |
1,00 EUR |
per deelnemer/toeschouwer |
| >= 50.000 |
2,00 EUR |
per deelnemer/toeschouwer |
|
- evenementen die plaatsvinden gedurende meer dan 7 aaneensluitende dagen of evenementen verspreidt over meerdere weekends;
| Aantal deelnemers /toeschouwers/dag |
Tarief/dag/deelnemer |
||
| >= 5.000 |
< 10.000 |
0,50 EUR |
per deelnemer/toeschouwer |
| >= 10.000 |
< 3.0000 |
1,0 EUR |
per deelnemer/toeschouwer |
| >= 30.000 |
< 50.000 |
2,00 EUR |
per deelnemer/toeschouwer |
| >= 50.000 |
3,50 EUR |
per deelnemer/toeschouwer |
|
Bovenstaande bedragen in dit artikel worden jaarlijks gecumuleerd aangepast door middel van een index met een vaste coëfficiënt van 1,5%.
Elke begonnen dag wordt aangerekend als een volledige dag.
Wanneer het evenement of de manifestatie niet doorgaat, dient dit ten laatste drie kalenderdagen voor de geplande activiteit te worden doorgegeven aan het evenementenloket waar de aanvraag werd ingediend.
Art.3: de organisator van het evenement is de belastingplichtige.
De belastingplichtige dient, overeenkomstig de bepalingen van de intergemeentelijke codex van politiereglementen en –verordeningen – deel B, 4 maanden voor het evenement toelating te vragen, en aangifte te doen bij het bestuur van het verwachte aantal deelnemers/toeschouwers.
Uiterlijk twee weken na ieder evenement dient de belastingplichtige het exacte aantal deelnemers/toeschouwers per dag aan het bestuur over te maken via een aangifteformulier.
Het model van aangifteformulier zal door het college van burgemeester en schepenen worden vastgesteld.
teneinde de nodige vaststellingen te kunnen doen, moet de belastingplichtige de ambtenaren, die door het college met het toezicht zijn belast en van een aanstellingsbewijs zijn voorzien, op hun evenement toelaten.
Art.4: de belasting, alsmede de eventuele belastingverhoging zal ingevorderd worden door middel van een kohier.
Art.5: de vestiging en invordering van de belasting evenals de regeling van de geschillen ter zake gebeurt volgende de modaliteiten vervat in het gelijknamig decreet van 30 mei 2008 en haar aanpassingen.
Art.6: bij gebreke van een aangifte of bij onvolledige, onjuiste of onnauwkeurige aangifte binnen de gestelde termijnen, wordt de belastingplichtige ambtshalve belast volgens de gegevens waarover het gemeentebestuur beschikt, onverminderd het recht van bezwaar.
Vooraleer over te gaan tot de ambtshalve vaststelling van de belasting, betekent het College van Burgemeester en Schepenen aan de belastingplichtige, per aangetekend schrijven de motieven om gebruik te maken van deze procedure, de elementen waarop de aanslag is gebaseerd, evenals de wijze van bepaling van deze elementen en het bedrag van de belasting.
De belastingplichtige beschikt over een termijn van dertig kalenderdagen vanaf de derde werkdag volgend op de verzending van de betekening om zijn opmerkingen schriftelijk voor te dragen.
De ambtshalve ingekohierde belasting wordt verhoogd met:
- 10 % bij een eerste overtreding,
- 100 %, 200 % bij respectievelijk een tweede en derde overtreding, met dien verstande dat een correcte aangifte gedurende twee opeenvolgende jaren de goede trouw in hoofde van de belastingplichtige volledig herstelt.
Het bedrag van deze verhoging wordt ingekohierd.
Ingeval van weigering om een fiscale controle te laten uitvoeren of weigering om boeken of bescheiden voor te leggen : een bijkomende administratieve geldboete van 100,00 EUR op te leggen.
Art.7: zijn vrijgesteld :
- de evenementen georganiseerd door verenigingen die zijn aangesloten bij een Boomse gemeentelijke adviesraad;
- de evenementen uitsluitend ten voordele van een erkend goed doel of benefiet;
- een door de gemeente betoelaagde of gefinancierde vereniging;
- de evenementen georganiseerd door de provincie of het autonoom provinciebedrijf op haar eigen recreatiedomein “De Schorre”
Art.8: indien geen bezwaren worden ingediend gedurende het openbaar onderzoek, dan zal deze belastingverordening als definitief aanzien, aan de hogere overheid worden toegezonden in toepassing van de regels over het bestuurlijk toezicht.
in 2004 werd de speeltuin van het park volledig gerenoveerd.
In de voorbije 20 jaar werd deze speeltuin intensief gebruikt door onze jongste bezoekers met als resultaat dat de toestellen in zodanig slechte staat zijn dat een volledige vervanging zich opdringt. De meeste toestellen hun maximale verwachte levensduur is 20 jaar, zoals ook blijkt uit het inspectierapport. Er zijn al toestellen volledig afgebroken omdat deze niet meer te herstellen zijn en de meldingen van burgers of eigen vaststellingen gemeente tonen ook aan dat een vervanging geen overbodige luxe is.
Een bestek werd opgesteld in samenwerking van de jeugddienst en aankoopdienst.
Ter voorbereiding van het bestek waarbij we een ontwerpwedstrijd uitschrijven werden er in augustus en september 2023 participatiemomenten met kinderen gehouden (zomerschool, speelpleinwerking, infomoment, burgerplatform geef smaak).
De meest voorkomende vragen naar spelvormen en inrichting werden opgenomen in het bestek.
Geraamd bedrag van de opdracht is 250.000 EUR.
Bestek
Enige artikel : de last en gunningsvoorwaarden van het bestek met nummer 2023 - GEM - 0006 voor de opdracht "HERAANLEG SPEELPLEINTERREIN gemeentelijk park BOOM" goed te keuren.
Het meerjarenplan 2020-2025 van het AGB BOOM PLUS wordt voorgelegd.
- Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 40 betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
- Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikels 326 tot en met 335 betreffende het bestuurlijke toezicht
- De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen
- Het Bestuursdecreet van 7 december 2018, hoofdstuk 3 – Toegang tot bestuursdocumenten, art. II.26 tot en met II.51
Meerjarenplan 2020-2026 AGB BOOM PLUS.
Enig artikel : De aanpassing meerjarenplan 2020-2025 van het AGB BOOM PLUS, met inbegrip van de vaststelling van de kredieten 2024, goed te keuren.
Het meerjarenplan 2020-2026 wordt voorgelegd.
- Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 77 betreffende de bevoegdheden van de OCMW-raad.
- Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikels 326 tot en met 335 betreffende het bestuurlijke toezicht
- De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen
- Het Bestuursdecreet van 7 december 2018, hoofdstuk 3 – Toegang tot bestuursdocumenten, art. II.26 tot en met II.51
Meerjarenplan 2020-2026 Lokaal Bestuur
Enig artikel : De aanpassing meerjarenplan 2020-2025 van het Lokale Bestuur gemeente en OCMW BOOM, met inbegrip van de vaststelling van de kredieten 2024, goed te keuren.
Op 22 november 2021 ging het lokaal bestuur in zee met Bataljong vzw om het traject kind- en jeugdvriendelijke gemeente op te starten.
Op 14 maart 2022 werd het strategisch platform samengesteld dat de dienst samenleven-jeugd hierin ondersteunde.
Na dit traject doorlopen te hebben, zijn we tot een gezamenlijke organisatiebrede visie en een strategisch actieplan gekomen dat nog verwerkt zal worden in een portfolio en dat we in april 2024 dienen voor te brengen voor de Vlaamse jury kindvriendelijke steden en gemeenten.
Op 4 december 2023 keurde het schepencollege de visie en het strategisch actieplan goed om dit te verzenden naar de gemeenteraad van 21 december 2023 om ook daar goedgekeurd te worden zodat we het kunnen indienen bij de jury kind- en jeugdvriendelijke gemeente en zo kans maken op het label, maar wat vooral van belang is, om vanaf 2024 de komende 6 jaar te starten met de uitvoering van deze strategische nota die organisatiebreed de leidraad zal zijn om beleidsmatige beslissingen te nemen.
Doorheen het hele traject doorliepen we verschillende fases:
Fase 1: Omgevingsanalyse
Fase 2: Belevingsonderzoek (904 kinderen en jongeren bevraagd)
Fase 3: Opmaak strategisch actieplan
Kindvriendelijk beleid verhoogt de leefbaarheid van steden en gemeenten niet alleen voor kinderen en jongeren, maar voor iedereen.
De visie op kind- en jeugdvriendelijke gemeente Boom is voor onze gemeente (samengevat):
Een kind moet kind kunnen zijn en jongeren moeten jong kunnen zijn, dit klinkt logisch maar is het zeker niet altijd. Daarom kiezen wij er resoluut voor om in onze gemeente kinderen en jongeren te ondersteunen in dit kind- en jong-zijn. Samen met hen zorgen we voor een zorgzame maatschappij met opvangnetten, een veilige thuisomgeving, een openbare ruimte waar iedereen zichzelf kan zijn en voldoende ontspanningsmogelijkheden op maat van elkeen en dit afgestemd op de noden en behoeften die ze zelf aangeven. Dat we dit alles met, voor en door hen (laten) doen staat buiten kijf, participatie en co-creatie maakt dat we van Boom ONS Boom maken.
3 prioriteiten waaraan we zullen werken leiden dan ook tot volgende strategische doelstellingen:
Strategische doelstellingen:
Prioriteit 3: ik woon, leef, beweeg en speel in een veilige, gezonde en groene omgeving
Het strategisch actieplan is de leidraad voor de komende 6 jaar in onze gemeente en ook de leidraad voor ons portfolio dat de jury in april 2024 zal beoordelen voor het al dan niet behalen van het label "kind- en jeugdvriendelijke gemeente"
- toelichting Boomat 7 november 2023
- Kindergemeenteraad 28 november 2023
- Jeugdraad 29 november 2023
Financiële weerslag van toepassing: NEEN
Visum (financieel advies) van toepassing: NEEN
- rapport Boom Kindvriendelijkheid (omgevingsanalyse - belevingsonderzoek - aanbevelingen)
- strategisch actieplan KVSG Boom
- toelichting bij het portfolio
- advies jeugdraad 2023/03 - 2023/04
Art. 1: Kennis te nemen van het afgelopen traject kind- en jeugdvriendelijke gemeente Boom .
Art. 2: De visie en het strategisch actieplan gekoppeld aan dit traject voor de komende 6 jaar principieel goed te keuren en de dienst samenleven-jeugd in samenwerking met het strategisch platform het mandaat te geven dit verder organisatiebreed uit te werken.
Gelet op artikel 23 van het decreet lokaal bestuur dat bepaalt dat een punt dat niet op de agenda voorkomt, niet in bespreking mag worden gebracht, behalve in spoedeisende gevallen. Tot spoedbehandeling kan alleen worden besloten door ten minste twee derde van de aanwezige leden.
Door omstandigheden is dit dossier door de mazen van het net geslopen en niet op de gemeenteraad geraakt, terwijl het wel op het college van 4/12/2023 en de commissie RO is toegelicht.
Dit moet beslist worden voor januari 2024.
- Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 40 betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
- Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikels 326 tot en met 335 betreffende het bestuurlijke toezicht
- De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen
- Het Bestuursdecreet van 7 december 2018, hoofdstuk 3 – Toegang tot bestuursdocumenten, art. II.26 tot en met II.51
Enig artikel : volgend punt te verwijzen naar de agenda van de gemeenteraad van 21 december 2023:
DIENST GRONDGEBIEDZAKEN - OMGEVING - AANSLUITING VASTGOEDINFORMATIEPLATFORM EN VERNIEUWING RETRIBUTIEREGLEMENT VASTGOEDINFORMATIE - GOEDKEURING VOOR DOORSTUREN NAAR GR
In oktober 2022 startte Vlaanderen samen met de lokale besturen, de VVSG, de Confederatie van Immobiliën Beroepen Vlaanderen, de Koninklijke Federatie van het Belgisch Notariaat om één Vastgoedinformatieplatform op te starten.
Het Vastgoedinformatieplatform is een generiek gegevensdelingsplatform dat de uitwisseling van vastgoedinformatie mogelijk maakt. De verschillende aanvragers kunnen vastgoedinformatie verkrijgen via één eenvoudige weg in het kader van een verkoop of langdurige verhuur. Het platform verzamelt data uit de aangesloten, centrale bronnen waarna de bevoegde gemeente het dossier verrijkt via het platform en na een kwaliteitscontrole het dossier aflevert aan de aanvrager.
Vanaf 1 januari 2024 zullen aanvragen (verplicht) voor elk perceel in Vlaanderen via het platform verlopen. Vanaf dan zullen ook burgers en andere aanvragers terecht kunnen op het platform.
Vermits wij reeds met Geo-it werkten voor de verwerking van onze notarisinlichtingen is het ook de meest logische
stap om met hen als leverancier hierin verder te gaan. Hiervoor is een eenmalige uitbreidingskost nodig en een
eenmalige aanpassing van het GRB van 4960 € BTW excl. De huidige onderhoudskost loopt gewoon door.
Er is ook een tegemoetkoming voorzien van Vlaanderen uit, die automatisch zal worden uitbetaald,
voor een bedrag van 1266,64€ BTW incl.
Hiervoor is reeds door het college een beslissing genomen op 28 augustus 2023.
- Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 40 betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
- Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikels 326 tot en met 335 betreffende het bestuurlijke toezicht
- De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen
- Het Bestuursdecreet van 7 december 2018, hoofdstuk 3 – Toegang tot bestuursdocumenten, art. II.26 tot en met II.51
Gelet artikel 173, van de Grondwet;
Gelet op de artikelen 5.2.1, 5.2.5, 5.2.6 en 5.2.7 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening van 15 mei 2009;
Gelet op de financiële toestand van de gemeente en de noodzaak om het budget in evenwicht te houden;
Overwegende dat notarissen en vastgoedmakelaars informatie over onroerende goederen bij de gemeente kunnen aanvragen;
Overwegende dat de gemeente het belangrijk vindt dat potentiële kopers met kennis van zaken een beslissing kunnen nemen over een onroerend goed;
Overwegende dat gemeenten op zoek zijn naar mogelijkheden om informatie over onroerende goederen efficiënter en veiliger te delen;
Overwegende dat er een Besluit van de Vlaamse regering in de maak is om de rechten en plichten in het kader van de verwerking van vastgoedinformatie over te dragen vanuit Digitaal Vlaanderen naar het Vlaams Datanutsbedrijf (athumi).
Overwegende dat gemeenten samenwerken met Digitaal Vlaanderen/athumi[1] om een Vastgoedinformatieplatform te ontwikkelen en om in een testfase te onderzoeken hoe informatie over onroerende goederen op een efficiënte wijze kan worden ter beschikking gesteld;
Overwegende dat het Vastgoedinformatieplatform een elektronisch informatiesysteem is voor de ontsluiting, samenvoeging en veilige gegevensdeling van vastgoedinformatie tussen bronhouders en aanvragers, zoals in eerste instantie notarissen en vastgoedmakelaars;
Overwegende dat de gemeente via het Vastgoedinformatieplatform de door aanvragers, zoals in eerste instantie notarissen en vastgoedmakelaars, aangevraagde vastgoedinformatie kan verzamelen en het product kan ontsluiten;
Overwegende dat het verzamelen en ontsluiten, via het Vastgoedinformatieplatform, van vastgoedinformatie op verzoek van aanvragers, zoals in eerste instantie notarissen en vastgoedmakelaars, voor de gemeente een administratieve last en bijhorende kost met zich meebrengt;
Overwegende dat de gemeente BOOM de kost voor het verzamelen van vastgoedinformatie en het ontsluiten van vastgoedinformatie op de aanvrager ervan wenst te verhalen;
[1] Rechten en plichten in het kader van het Vastgoedinformatieplatform worden overgedragen van Digitaal Vlaanderen naar het Vlaams Datanutsbedrijf bij een Besluit van de Vlaamse regering in de periode waarin deze overeenkomst ondertekend wordt. De verwerkingsovereenkomst wordt ondertekend door (i) DV als het besluit nog niet is gepubliceerd (ii) Vlaams Datanutsbedrijf zodra het BVR gepubliceerd is.
Het financiële luik is reeds beslist in het college van 28 augustus 2023.
- Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 56 betreffende de bevoegdheden van het college van burgemeester en schepenen.
- Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikels 326 tot en met 335 betreffende het bestuurlijke toezicht
- De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen
- Het Bestuursdecreet van 7 december 2018, hoofdstuk 3 – Toegang tot bestuursdocumenten, art. II.26 tot en met II.51
- Laatste mail VVSG, vierde wijziging van de aanpak en documenten.
- Toetredingsovereenkomst na decreet.
Art. 1:
Definities
Voor de toepassing van dit reglement wordt verstaan onder:
1° vastgoedinformatie: gebouw-, grond- of omgevingsgebonden gegevens inzake een onroerend goed, inclusief informatie met betrekking tot het juridische, administratieve of fysieke statuut van dit onroerend goed;
2° lokale gegevensbron: vastgoedinformatie die een gemeente of de rechtspersonen die ervan afhangen, beheert;
3° centrale gegevensbron: vastgoedinformatie die een Vlaamse instantie of een externe overheid beheert;
4° Vastgoedinformatieplatform of VIP: elektronisch informatiesysteem voor de ontsluiting, samenvoeging en veilige gegevensdeling van vastgoedinformatie tussen aanleverende entiteiten en aanvragers;
5° product: een welbepaalde combinatie van vastgoedinformatie over één perceel, of een onderdeel ervan, die vooraf door het Vlaams Datanutsbedrijf is vastgelegd, die op aanvraag wordt ontsloten door de aanleverende entiteiten, die wordt samengevoegd via het VIP, en die ter beschikking wordt gesteld aan de aanvrager via het VIP;
6° externe overheid: overheidsinstanties, vermeld in artikel I.3, 8° van het Bestuursdecreet van 7 december 2018;
7° Vlaamse instantie: elk van de volgende overheidsinstanties:
a) de instanties van de Vlaamse overheid, vermeld in artikel I.3, 1°, van het Bestuursdecreet van 7 december 2018;
b) de instellingen met een publieke taak, vermeld in artikel I.3, 6°, van het Bestuursdecreet van 7 december 2018, voor zover ze afhangen van de Vlaamse overheid of van een of meer andere instellingen met een publieke taak die afhangen van de Vlaamse overheid;
c) de instanties van de Vlaamse overheid, vermeld in artikel I.3, 7°, van het Bestuursdecreet van 7 december 2018;
8° aanvrager: de notaris of vastgoedmakelaar die in het kader van zijn beroepsactiviteiten of taken van algemeen belang die bij of krachtens een supranationale of wetskrachtige norm bepaalde vastgoedinformatie nodig heeft en daartoe een aanvraag via het VIP doet;
9° algemene verordening gegevensbescherming: Verordening (EU) 2016/679 van het Europees Parlement en de Raad van 27 april 2016 betreffende de bescherming van natuurlijke personen in verband met de verwerking van persoonsgegevens en betreffende het vrije verkeer van die gegevens en tot intrekking van Richtlijn 95/46/EG;
10° persoonsgegevens: de gegevens, vermeld in artikel 4, 1), van de algemene verordening gegevensbescherming;
11° verwerking: een verwerking als vermeld in artikel 4, 2), van de algemene verordening gegevensbescherming;
12° verwerkingsverantwoordelijke: een verwerkingsverantwoordelijke als vermeld in artikel 4, 7), van de algemene verordening gegevensbescherming;
13° betrokkene: een betrokkene als vermeld in artikel 4, 1), van de algemene verordening gegevensbescherming.
14° gemeentelijke bronretributie : de retributie die de aanvrager verschuldigd is aan een lokaal bestuur voor het ontsluiten van vastgoedinformatie;
Art. 2:
Algemeen
De gemeente BOOM verzamelt de opgevraagde vastgoedinformatie uit lokale gegevensbronnen. De gemeente BOOM doet een beroep op het VIP om vastgoedinformatie uit centrale gegevensbronnen op te halen en samen te voegen in het product. De gemeente BOOM stelt het product via het Vastgoedinformatieplatform aan de aanvrager ter beschikking.
In de mate dat persoonsgegevens zouden worden verwerkt in het kader van het product, verwerkt de gemeente die gegevens met als doeleinde om aanvragers samengevoegde vastgoedinformatie uit centrale en lokale gegevensbronnen ter beschikking te stellen in het kader van hun beroepsactiviteiten of in het kader van taken van algemeen belang die bij of krachtens een supranationale of wetskrachtige norm zijn bepaald.
Met ingang van 11 januari 2024 wordt ten voordele van gemeente BOOM een gemeentelijke bronretributie geheven op aanvragen, gedaan via het Vastgoedinformatieplatform, tot het verkrijgen van het product.
Art. 3:
Verschuldigde
De retributie is verschuldigd door de aanvrager.
Deze instanties worden vrijgesteld van de betaling van retributie:
a) externe overheden; een overheidsinstantie als vermeld in artikel I.3, 8°, van het Bestuursdecreet van 7 december 2018;
b) Vlaamse instanties, als vermeld in artikel 2, 14°, van het decreet van 2 december 2022.;
c) lokale overheden, als vermeld in artikel I.3, 5°, van het Bestuursdecreet van 7 december 2018;;
d) gerechtelijke overheden;
e) hulpverleningszones als vermeld in het koninklijk besluit van 2 februari 2009 tot vaststelling van de territoriale afbakening van de hulpverleningszones;
f) politiezones als vermeld in artikel 9 van de wet van 7 december 1998 tot organisatie van een geïntegreerde politiedienst, gestructureerd op twee niveaus.
Art. 4:
Bedrag
Het bedrag van de gemeentelijke bronretributie wordt vastgelegd als volgt:
| Voorwerp aanvraag |
Retributiebedrag |
| Het product “Vastgoedinlichtingen (voor overdracht)” |
120 EUR per kadastraal perceel |
De aflevertermijn voor het product bedraagt maximum 30 dagen.
Art. 5:
Invorderingswijze
De onbetwiste en opeisbare retributie wordt bij niet-betaling ingevorderd conform artikel 177, tweede lid, van het Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur.
De betwiste en opeisbare retributie wordt bij niet-betaling burgerrechtelijk ingevorderd.
Art. 6:
Verwerking van persoonsgegevens
§1. In de mate dat persoonsgegevens zouden worden verwerkt in het kader van het product, treedt de gemeente BOOM voor de doeleinden omschreven in artikel 2 op als verwerkingsverantwoordelijke.
§2. De gemeente verwerkt voor de doeleinden omschreven in artikel 2 persoonsgegevens met betrekking tot de volgende categorieën van betrokkenen:
§3. De gemeente verwerkt voor de doeleinden omschreven in artikel 2 volgende categorieën van persoonsgegevens:
§4. De gemeente BOOM bewaart de persoonsgegevens die het verwerkt, niet langer dan noodzakelijk is om de doeleinden, vermeld in artikel 2, te bereiken en conform artikel III.87, §1 van het Bestuursdecreet van 7 december 2018, of tot de betrokkene vraagt om de persoonsgegevens die gemeente BOOM verwerkt, te verwijderen, conform de voorwaarden, vermeld in de algemene verordening gegevensbescherming. De archiveringstermijn van de persoonsgegevens bij de gemeente BOOM bedraagt 3 jaar overeenkomstig de bepalingen van de Selectielijst voor Vlaamse gemeentearchieven.
§5. De gemeente BOOM doet een beroep op Digitaal Vlaanderen/athumi[1] voor de doeleinden omschreven in artikel 2. Digitaal Vlaanderen/athumi treedt in dit kader op als verwerker van de gemeente BOOM, die de verwerkingsverantwoordelijke is. De modaliteiten van de verwerking zijn geregeld in de verwerkingsovereenkomst die te vinden is in Bijlage 1.
Art. 7:
Ondertekening
Het product dat de gemeente BOOM via het Vastgoedinformatieplatform ter beschikking stelt, worden niet ondertekend aangezien he een louter informatief document betreft dat geen beleidsmatige stellingname inhoudt en niet kwalificeert als stuk of briefwisseling in de zin van artikel 279 van het Decreet lokaal bestuur.
Art. 8:
Vervanging voorgaande reglementering
Dit reglement vervangt vanaf 11/01/2024 alle retributiereglementen die betrekking hebben op het product (Vastgoedinlichtingen/stedenbouwkundige uittreksel), dat vanaf de bekendmaking van dit reglement kunnen worden aangevraagd via het Vastgoedinformatieplatform.
Art. 9:
Bekendmaking
Dit reglement wordt bekendgemaakt overeenkomstig artikel 286 en 287 van het Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur.
[1] Rechten en plichten in het kader van het Vastgoedinformatieplatform worden overgedragen van Digitaal Vlaanderen naar het Vlaams Datanutsbedrijf bij een Besluit van de Vlaamse regering in de periode waarin deze overeenkomst ondertekend wordt. De verwerkingsovereenkomst wordt ondertekend door (i) DV als het besluit nog niet is gepubliceerd (ii) Vlaams Datanutsbedrijf zodra het BVR gepubliceerd is.
We ontvingen van Hans Verreyt, fractieleider van het Vlaams Belang, volgende mondelinge vragen:
Bescherm onze mobiliteit, behoud de halte Kerselaarlaan
Een onrechtvaardige beslissing dreigt de wijk Kadrie te treffen. De Lijn, de levensader van ons openbaar busvervoer, heeft aangekondigd dat ze enkele bushaltes wil schrappen in onze drukbevolkte sociale woonwijk. Dit is een aanval op onze mobiliteit en toegankelijkheid. En dat in een tijd waarin duurzame mobiliteit een steeds belangrijkere rol krijgt. We kunnen en mogen dit niet laten gebeuren!
Onze buurten verdienen beter dan halteverlies. De haltes zijn niet zomaar betonnen en glazen constructies. Ze zijn verbindingspunten met het Boomse centrum, de vele winkels langs de A12 en de steden Antwerpen en Mechelen. Ze zijn de plaatsen waar buren elkaar ontmoeten, waar studenten en scholieren vertrekken om naar school te gaan, waar senioren veilig in- en uitstappen om boodschappen te doen.
- Wat zal er gebeuren met de mensen die afhankelijk zijn van het openbaar vervoer om naar het werk te gaan, om hun kinderen naar school te brengen, om medische afspraken te maken?
- Welke initiatieven nam het gemeentebestuur om dit tegen te houden?
- Hoe kunnen we samen ervoor zorgen dat de Lijn deze beslissing terugschroeft?
Het lokaal bestuur richtte een schrijven aan De Lijn en de minister van mobiliteit maar mocht nog geen antwoord ontvangen. Dit wordt strikt opgevolgd, want ook het college is hier zeer bezorgd over.
De lijn garandeerde dat de bushalte aan de Kerselaarlaan, in tegenstelling tot de berichtgeving op hun website, wel bediend blijft worden.
Sint voor ieder kind? Niet in Boom!
Er is iets magisch aan de komst van Sinterklaas. Niet alleen voor iets oudere kinderen, maar juist vooral ook voor de allerkleinsten. Waarom zouden we deze magie onthouden aan de peuters en kleuters van Boom? De Sint brengt niet alleen geschenken, maar ook een gevoel van verwondering en vreugde dat geen leeftijdsgrens kent. Vlaams Belang betreurt dat dit jaar gekozen is voor een Sintbezoek met leeftijdsgrenzen. Niet enkel de traditionele aankomst met de boot werd geschrapt. Er werd ook een leeftijdsgrens getrokken van minimum 4 jaar voor het Sintbezoek in de bib.
Juist voor de allerkleinsten, zij die net beginnen de wereld om zich heen te ontdekken, is de komst van Sinterklaas een fantastische ervaring. Het draagt bij aan de ontwikkeling van hun verbeeldingskracht, stimuleert hun sociale interactie en zorgt voor een onvergetelijk moment van vreugde en verwondering. We willen dat ook onze jongste inwoners de kans krijgen om de Sint te ontmoeten en deel te nemen aan dit feestelijke ritueel.
Laten we niet vergeten dat de Sint niet alleen voor cadeautjes komt, maar ook om de kinderen het belang van goed gedrag en vriendelijkheid bij te brengen. Door de Sint toegankelijk te maken voor de allerkleinsten, kunnen zij al op jonge leeftijd de positieve waarden en tradities van dit feest omarmen.
- Waarom werd deze beslissing genomen, om het Sintbezoek te beperken tot +4 jarigen?
- Hoe evalueert het gemeentebestuur deze beslissing?
- Wat deed het college met de teleurgestelde reacties?
- Kunnen we volgend jaar opnieuw de Sint verwelkomen in Boom voor de kleinste peuter tot de prille tiener?
Sinds enkele jaren wordt er geen intrede meer voorzien , maar wordt er gekozen voor een voorstelling waarin de Sint een actievere rol speelt. Dit kan steeds rekenen op een grote opkomst.
De voorstelling van dit jaar was inderdaad geschikt voor de leeftijd vanaf 4 jaar.
Het lokaal bestuur houdt rekening met de gegeven feedback naar de volgende jaren toe.
Bewonersparkeren in de rode zone
Het Vlaams Belang is nooit voorstander geweest van het betalend parkeren in Boom. We jagen letterlijk de bewoners en klanten uit ons handelscentrum. Dit parkeerbeleid werd ingevoerd onder socialistisch burgemeester Marnef en nadien verdergezet onder het bestuur van N-VA, CD&V en Groen. De enige toegift die er kwam voor de bewoners van de centrumstraten in de rode parkeerzone was de halvering van de tarieven.
Hoewel het parkeerreglement duidelijk is en zegt dat bewoners met hun bewonerskaart kunnen parkeren aan halve prijs in deze rode zone, is dit niet zo in de praktijk. Wie betaalt met klein geld heeft deze mogelijkheid nog wel. Maar al wie de aangeraden parkeerapp gebruikt, is eraan voor de moeite. Ook elektronisch betalen is, hoewel sinds 2022 verplicht, onmogelijk. Laat staan met toepassing van het juiste kortingstarief.
- Werd het parkeerbedrijf reeds aangesproken op deze flagrante overtreding van het parkeerreglement?
- Welke stappen werden genomen om het parkeerbedrijf te dwingen om ons Booms reglement na te leven?
- Welke sancties werden voorzien in de concessie?
- Overweegt het gemeentebestuur deze concessie op te schorten in afwachting van naleving van ons parkeerreglement?
Het klopt dat men in de betalende zone enkel tegen gereduceerd tarief kan parkeren als men gebruikt maakt van de parkeerautomaat. De parkeerautomaten zijn voorzien van een aparte knop hiervoor.
Er wordt binnenkort samengezeten met de firma om tot een oplossing te komen.
U kan de volledige rondvraag bekijken via https://web-boom.streamovations.be/
De voorzitter sluit de zitting op 22/12/2023 om 00:00.
Aldus gedaan in zitting datum voormeld.
Goedgekeurd door de gemeenteraad.
Namens Gemeenteraad,
Lize Van Dijck
algemeen directeur
Johan Van Limbergen
voorzitter gemeenteraad