Terug
Gepubliceerd op 04/10/2022

Notulen  Gemeenteraadscommissie veiligheid, preventie en brandweer

ma 19/09/2022 - 19:00 Raadszaal
Aanwezig: Ann De Smedt, voorzitter
Tibo Roekaerts, Abdel El-hajoutti, Sigrid Van De Velde, leden
Jeroen Baert, burgemeester
Kim Van Kerckhoven, voorzitter gemeenteraad
Inge De Ridder, Tom Dewandelaere, Francisco Sanchez, schepenen
Yani Brems, Anita Ceulemans, Pascale De Boeck, Nourdine Elkaouakibi, Andy Janssens, Carla Herremans, Johan Van Limbergen, Patrick Marnef, Martha Somers, Eddy Van Der Taelen, Hans Verreyt, Fatiha Haouat, Jeanne Carron, raadsleden
Debbie Nys, An Pues, Isabel De Deckker, secretaris
Ulrich Schlesser, secretaris
Verontschuldigd: Sven Cools, Heidi Verhoeven, leden
Kris De Keninck, raadsleden

De voorzitter opent de zitting op 19/09/2022 om 19:00.

Overige aanwezigen :

Jeroen Baert,burgemeester

Francisco Sanchez, schepen

Anita Ceulemans, Abdel El-Hajoutti, Andy Janssens, Patrick Marnef, raadsleden

Frank Maeremans, Goedwonen.Rupelstreek

Nick Noël, politiezone Rupel

    • OVERLASTPROBLEMATIEK OMGEVING KRUISKENSLEI

      Problematiek wordt besproken op de commissie.

      Frank Maeremans, Goedwonen.Rupelstreek:

      Problematiek van de Kruiskenslei. Ik denk dat ik niet moet situeren waar de wijk Kruiskenslei zich bevindt. Het is een sociale woonwijk met allerlei overlast. Rondhangjongeren, maar niet alleen jongeren. Jongeren hebben zich verplaatst juist buiten de sociale woonwijk. Nu worden we geconfronteerd met wat ouderen. Met “patser” auto’s die gevaarlijk rij gedrag vertonen op de parking van de uitbreidingstraat. Maar daar ook rondhangen. Wat op zich geen probleem is moesten ze niet sluikstorten of zwerfvuil achterlaten. Bewoners langs de Antwerpsestraat ondervinden last van geluidsoverlast aangezien ze tot laat lawaai maken. Slaapkamers liggen aan de kant van de parking. Dat is een korte inleiding van de problematiek. 

      Jeroen Baert, burgemeester:

      De problematiek in verband met de Kruiskenslei is geen nieuwe zaak. Ze heeft al een paar keer de gemeenteraad beroerd en terecht ook. Uiteindelijk hebben we via de preventiedienst en Ulrich Schlesser, onze nieuwe werknemer van de preventiedienst, een studie laten uitvoeren door Urban Senses. Om een aantal adviezen te verlenen om de samenlevingsproblematiek in de wijk op te lossen. Er zijn daar een aantal adviezen uitgekomen. Het dossier is ook op gemeenteraad gekomen omdat we op een bepaald moment hebben overwogen om een samenscholingsverbod en bij uitbreiding een plaats verbod uit te spreken in het kader van een bestuurlijke maatregel Burgemeester. Dat is op de laatste gemeenteraad waar het aan bod is geweest afgevoerd. Omwille dat ik als Burgemeester graag had gehad dat alle partijen boven de politieke grenzen heen hun akkoord daarmee hadden betuigd. De reden van afzetting was onder meer dat we geen actueel overzicht meer hadden over de klachten die er waren. Er moet toch een objectieve reden zijn om dergelijk samenscholingsverbod of plaats verbod in te voeren na verloop van tijd. Het staat nu opnieuw op de agenda van de gemeenteraad van 22 september. Vandaar dat het belangrijk is dat wij hier commissaris van de politie Nick Noël bij ons hebben. We hebben daar zaterdagvoormiddag nog uitgebreid over gesproken. Met de vraag om nog eens te schetsen wat het laatste actueel overzicht is van bijkomende klachten is geweest in de Kruiskenslei.

      Nick Noël, politiezone Rupel:

      Ik heb vandaag nog een mail gestuurd. Wij hebben dit weekend nog een controleactie gedaan op de Kruiskenslei. Meer bepaald op de N177 aan de Delhaize. Waarbij toch wel wat resultaten zijn geboekt. Het is dus niet dat we niet aanwezig zijn in de wijk. Het is een sociale woonwijk met veel overlast. Mensen hebben daar een laag veiligheidsgevoel en een hoog gevoel van onverdraagzaamheid. Het is zeer belangrijk dat de mensen de politie bellen op de moment wanneer ze de overlast ervaren. We stellen vast dat heel vaak de meldingen de politie niet bereiken. En nadien alles op mail wordt gezet. Dat uit zich dan in een bepaalde verwachting waar wij momenteel niet aan kunnen voldoen. Vorig jaar is het plaats verbod inderdaad ter sprake gekomen. Zo een plaats verbod/samenscholingsverbod moet natuurlijk gecontroleerd worden door de politie. Dus de vraag is of we die verwachtingen kunnen scheppen omdat je er steeds moet op handhaven en misschien een probleem gaat creëren dat er niet is. Ik zeg niet dat er geen probleem is maar er moet theoretisch over nagedacht worden. Urban senses heeft een mooie studie gedaan met mooie voorstellen. Dit heeft natuurlijk tijd en financiën nodig om dit te kunnen uitvoeren. Wat is er wel al gebeurd. De hagen zijn gesnoeid. Er is een verkeersdrempel aangebracht. Het petanque-huisje is weggenomen. Dit heeft voor ons al een hele verbetering te weeg gebracht. Dus we zijn een beetje verrast dat de Kruiskenslei geagendeerd staat qua timing. Ik heb de cijfers van 21 december 2021 tot nu getrokken. Ik zit voor de Uitbreidingstraat op 100 meldingen en voor de Kruiskenslei hetzelfde. Daar zit van alles tussen deurwaarders, intra familiaal geweld, een verdachte toestand die misschien niet verdacht is, melding van dealen wat geen dealen blijkt te zijn. Een groot probleem in de Kruiskenslei is de parking. Je mag met een auto op een parking staan. En toch zorgt het voor overlast. Dus dat is infrastructureel, een hierbij ben ik voorstander van de maatregelen voorgesteld door Urban Senses tegen het licht te houden van de gemeenteraad. En om positief te eindigen we patrouilleren er dagelijks. En aan elke oproep wordt gevolg gegeven. In het voorjaar van 2023 start ons overlastteam. Er zal in de toekomst bij meldingen van overlast een vaste week hier op gewerkt kunnen worden. En dan kunnen we na die week zeggen “ja het klopt en we hebben die resultaten” of “ja sorry we hebben niets gezien”. Het is vaak ook een probleem van perceptie. Een steekpartij heeft een hogere prioriteit dan een overlastfenomeen. Politie beloofd een partner te zijn als de infrastructurele maatregelen volgen.

      Jeroen Baert, burgemeester:

      bedankt voor het overzicht. We laten het niet los. De situatie in de Kruiskenslei heeft opvolging nodig. Er zijn al enkele maatregelen genomen. De parking is moeilijker bereikbaar gemaakt door het plaatsen van betonblokken. We hebben het groen gesnoeid en er zijn een 6 tal tijdelijke camera’s geplaatst. Maar ik blijf als Burgemeester die meldingen wel binnen krijgen. Via verschillende wegen en dan ik hier niet naast kijken. Het dossier zit in opvolging van de gemeenteraad. Om te voorkomen dat we de rol lossen moet we de volgende gemeenteraad opnieuw bekijken of we het samenscholing/plaats verbod instellen of niet.

      Ik merk wel op dat de overlastproblematiek wat verplaatst is naar de brug in de buurt van het café De Wandeling. Waar een bepaalde connectie is tussen mensen uit Boom en Niel. Er is sprake van overlast met bromfietsen. Niet reglementair, snel rijden, zonder helm of op één wiel. Ik heb van Mevr. Ceulemans de melding gekregen dat de buurtbewoners zeer onvriendelijk worden bejegend. De politie is na buurtonderzoek ook zeer goed op de hoogte van de problematiek. Ik zal niet zeggen dat er dit najaar niets zal gebeuren maar ik vestig vooral mijn hoop op het WOT (wijkondersteuningsteam) om het probleem aan te pakken.

      In de Kruiskenslei gaan de meldingen vooral over de parking. Laat op de avond bij goed weer komen daar mensen picknicken en sluikstorten. De vraag is gesteld aan Goed Wonen Rupelstreek om daar bijkomend wat maatregelen te nemen. Een van de pistes is dat de parking mogelijks voor een deel wordt onthard. Anticiperend op het feit dat er in de toekomst toch gebouwd zal worden. Dit om het picknickprobleem op te lossen.

      Frank Maeremans, Goedwonen.Rupelstreek:

      Parking is bouwgrond van Goed Wonen Rupelstreek. Twee gebouwen aan de Uitbreidingstraat worden afgebroken. Maar die kunnen enkel worden afgebroken als er voldoende plaats is voor de bewoners uit die gebouwen. Een van die nieuwe plaatsen wordt het nieuwbouwproject op de parking. We zitten nu in een fase met 5 ontwerpers. Daar zal 1 winnaar uitkomen en in de loop van November wordt deze aangesteld. Er zal na de zomer van 2025  gebouwd kunnen worden. Dit is een 2 jarig proces waarbij we stap voor stap bewoners zullen verhuizen. Dus mogelijks zal in tussentijd de parking onthard worden, maar dit moeten we goed afspreken met de gemeente. Hoe gaat dit perceel in tussentijd erbij liggen? De aantrek van de parking gaat wegvallen, want de meeste van de mensen die daar zitten komen met de auto. Het zijn dus geen bewoners van Goed Wonen Rupelstreek. Vroeger wel maar die hebben zich verplaatst.

      Kantekening is wel dat de school en de kantoren van Goed Wonen Rupelstreek bereikbaar moeten blijven. Structurele aanpassing worden besproken met gemeente om te verwezenlijken tegen de lente. Nu in de winter zal het rustiger zijn. Het doel is het verblijf bij de jongeren op de parking te ontraden.

      Andy Janssens, raadslid BOOM één:

      Bedankt voor de toelichting. Dus de problematiek verplaats zich naar de spoorwegbrug. Wat kan politie hier aan doen? Een tweede punt, ook al eerder eens aangegeven op een vorige commissie, de burgers komen met de melding dat ze de wijkagent niet meer kennen. Ze zien die niet genoeg meer in het straatbeeld. Indien dit beter zou zijn zouden volgens mij het aantal meldingen wel afnemen, want ze kunnen een keer de wijkagent aanspreken. Het geeft direct een ander gevoel. Niet alleen voor de wijkagent maar het zelfde met de gemeenschapswachten. Ze zijn te weinig in het straatbeeld. Kijkt nu naar de burgemeester. Terug op zoek naar een straathoekwerker om de jongeren aan te spreken. Zo inzetten op het preventieve luik bij de jongeren om ze toch wat verantwoordelijkheidszin bij te brengen. Zacht waar het kan hard waar het moet! Zij die zich niet gedragen in de gemeente moeten bestraft worden. Straatverbod is niet de directe oplossing, er zijn verschillende maatregelen mogelijk. Eerst verscherpt politietoezicht en aanwezigheid van wijkagent en gemeenschapswachten. Samenscholingsverbod als stok achter de deur. Infrastructurele oplossingen op de parking gericht voor het racegedrag te laten afnemen. De vraag wordt gesteld aan Goed Wonen Rupelstreek. Zorg voor betonnen bruggen in plaats van slalompaaltjes.

      Frank Maeremans, Goedwonen.Rupelstreek:

      Parking is onze eigendom. Maar waar gereden wordt is openbaar terrein. De weg naar ons kantoor of naar de school is openbaar terrein. Niet de volledige parking is eigendom van Goed Wonen Rupelstreek. Parking voorbehouden voor invaliden is ook openbaar terrein. De parkingmogelijkheden moeten blijven.

      Als we vaststellen dat er overlast gebeurd op het openbaar domein door kinderen of jongeren van bewoners van Goed Wonen Rupelstreek dan zullen onze maatschappelijk werkers van de sociale dienst optreden. We hebben er twee in dienst momenteel. De sociale dienst wordt verder uitgebouwd. Op dit moment voorzien we vijf medewerkers voor vijf gemeenten. Met die vijf kunnen we hopelijk de nodige sociale impulsen geven aan de wijk en aan de appartementsgebouwen. We proberen ook de verantwoordelijkheid bij de huurders te leggen. Door vrijwilligerswerking, door initiatieven door burgers. In samenwerking met politie, preventiedienst, ABC Rupelstreek, Vlotter etc. Dit ook in opvolging van het rapport van Urban Senses. Om de leefbaarheid in en rond onze gebouwen te verbeteren.

      Andy Janssens, raadslid BOOM één: 

      Fijn om te horen dat er vanuit de maatschappij inspanning komen om samen met de buurt de sociale cohesie te verstevigen. Dit moeten we verhogen om de overlastproblematiek voor een stuk terug te dringen. Bewoners terug bewust maken van burgerschap en wijkgevoel. Bewoners terug trots maken om inwoner te zijn van de Kruiskenslei. Meer beleving in de wijk. Hier kan het lokaal bestuur ook zijn rol spelen. Voorstel van Mevr. Ceulemans over de petanque piste terug te voorzien. Dit zorgt voor meer beweging en een verhoging van de sociale controle. Vraag naar Burgemeester ; is er nog iets van werking over “Den uit”? Vroeger was er een jeugdwerking actief in de wijk.

      Jeroen Baert, burgemeester: 

      Wij hebben om de week een overleg met de preventiedienst en met de per thema betrokken actoren. De studie van Urban Senses is nog eens toegelicht met aanwezigheid van het hoofd van de wijkwerking politie alsook Goed Wonen Rupelstreek. Welke maatregelen zijn haalbaar en welke niet. De toekomstvisie over petanque in de buurt zit daar zeker bij. Maar we bekijken nog hoe het schuilhuis er best uit zal zien. Discussies over een open of gesloten structuur. Door de aanwezigheid van schepen van openbare werken heb ik begrepen dat de heraanleg van de Kruiskenslei in de maak is. Hier gaan we puur infrastructureel al een aantal zaken uit de studie door aanpakken. Er is vanalles in de maak maar je hebt natuurlijk visie op korte termijn, middellange en lange termijn. In eerste instantie moeten we werken op korte termijn om de overlastproblematiek terug te schroeven. En ik denk dat dit te maken heeft met maatregelen dat we ondertussen al hebben uitgevoerd, die we moeten verderzetten. Verscherpt politietoezicht ben ik voorstander van. We moeten rekening houden met capaciteit en prioriteit van politie. Maar ik voel wel dat ze een partner willen zijn in dit verhaal. Binnenkort volgt er een overleg met de wijkagent om de problematiek te bespreken en aan te pakken. Ik ben een man van concrete maatregelen, en draai niet graag rond de pot. Ik trek me de problemen wel aan en neem de klachten serieus. We mogen het niet laten escaleren. Ja, we moeten met iedereen goed samenwerken. Er is wekelijks een overleg, we monitoren het gegeven en kunnen niet zeggen dat er in tussentijd nog niets gebeurd is. Natuurlijk het voorval met brommer en doodgereden hond dat geseponeerd wordt door parket dat is een zeer spijtige zaak. Maar helaas kunnen wij hier als bestuurlijke overheid weinig aan veranderen. We volgen het wel op en volgende gemeenteraad staat het punt samenscholingsverbod terug op de agenda. Vanavond was het de bedoeling om eens zicht te krijgen op hoeveel klachten er geweest zijn. Dit na de laatste actuele versie. Geen idee of de klachten die mij terecht komen ook een reflectie zijn van de werkelijke klachten die bij politie binnenkomen. De mensen moeten naar politie bellen. Feiten goed plaatsen in tijd en ruimte wanneer je een melding doet aan politie. Politie komt zeker ter plaatse, ze patrouilleren door de wijk maar op heterdaad betrappen is zeer moeilijk. Wat de middellange en lange termijn betreft kijk ik naar Ulrich. Hebben we vanuit de begroting een akkoord om geld te steken in de plannen omtrent de studie van Urban Senses. Om maatregelen die op lange duur hun impact zullen hebben. Ik ben akkoord met Mevr. Ceulemans, en dat zit ook in het rapport, dat we moeten investeren in beleving in de wijk. Geldpompen in festiviteiten die daar moeten plaatsvinden. Dit gebeurd al in de Kunstlaan, ook ondersteund door de gemeente. Maar het is nodig om ook in de Kruiskenslei dergelijke festiviteiten te hebben en initiatieven van burgers te ondersteunen. Dit is een moeilijk probleem dat we moeten blijven opvolgen. Het resultaat toont zich niet meteen. Ik zeer benieuwd naar de heroprichting van het WOT om ook repressief een impact te hebben op de wijk. Het samenscholingsverbod is geen doel op zich maar een middel. Een ultiem middel, stok achter de deur. We weten ook dat dit gehandhaafd moet worden. De politie zal daar ook de nodige capaciteit tegenover moeten zetten. Ik heb niet de ambitie om spelende kinderen en oudjes te beboeten maar we moeten wel streng optreden.

      Omtrent de problematiek van de brommers in de Kruiskenslei en de jongeren aan de voetgangersbrug bij de spoorweg, hebben we nu ondertussen al enkele nodige stappen ondernomen opdat de politie dat met daadkracht kan opvolgen.

      Anita Ceulemans, raadslid BOOM één:

      Ik ben als inwoner van de wijk Kruiskenslei zeer blij, dat er naar aanleiding van tussenkomst in de gemeenteraad vorig jaar, dat er de nodige aandacht is besteed aan de problematiek. We hebben inderdaad de adviezen van het rapport van Urban Senses gedeeltelijk kunnen waarnemen op de wijkraad. Maar ik zou graag heel het advies zoals het nu voorligt eens  bekijken. Nu ik ben geen officieel lid van commissie veiligheid maar ik denk niet dat dit tot nu toe al gebeurd is. Het zou nuttig zijn als we dit eens samen kunnen bekijken en zien hoe we daar verder met omgaan. De sociale woonmaatschappij moet ook hun verantwoordelijkheden hierin nemen. Wat uiteindelijk gaat het vaak over huurders. Heel blij dat Goed Wonen Rupelstreek een aantal maatregelen ondernomen heeft. Wat de parking betreft en dan kijk ik even naar onze schepen van openbare werken. De parking en de rijbaan waar geracet werd is al goed aangepakt. Er blijven mensen bijeen komen. Moesten die hun afval opruimen en geen lawaai maken dan kan je daar niets tegen hebben. Maar niks is minder waar. De bewoners van de Antwerpsestraat zijn de pineut. Jongeren reageren soms agressief op bewoners. Het gaat over kleine groepen die tot 4u ‘s nachts lawaai maken. Waarom kan politie niet anoniem/undercover eens komen kijken? Zonder sirenes en herkenbaarheid. Op dat moment gaan vaststellen wat het probleem is. Gebeurd dit al?

      Nick Noël, politiezone Rupel:

      Mevrouw ik deel uiteraard u bezorgdheid en heel de politie deelt uw bezorgdheid. Maar wij zijn gebonden aan regels. Wat we vaak horen is zoals u nu gezegd heeft. Ze stellen iets vast wat hun ergert maar het moet wel leiden tot een sanctie die wettelijk bepaald is. We hebben een bestuurlijk luik, daar kunnen we redelijk veel met doen inzake het GAS reglement. We kunnen mensen beboeten, maar pas vanaf 16 jaar. Vaak zijn de jongeren nog geen 16 jaar. Waar zijn de ouders? Wat doen ze buiten? Vaak een verhaal van armoede, intra familiaal geweld of problemen op school. Uiteraard werkt de politie in burger. Ik wil het niet banaliseren maar we zijn ook bezig met steekpartijen en andere prioriteiten. Zeer belangrijk is het bellen wanneer het feit plaatsvind. Capaciteit en middelen problemen zorgen er voor dat er weinig tijd en ruimte is om in burger rond te lopen. Nachtlawaai werd vroeger geseponeerd door de rechtbank. Nu is dat een GAS-boete dus daar kunnen we concreet tegen optreden. Waarom zitten die jongeren buiten? Het probleem ligt bij de thuissituatie. Jaag je ze weg dan krijg je een verplaatsing van het probleem. Al in verschillende wijken last gehad met dezelfde jongeren. Beste oplossing is duurzaam werken. Dat beloof ik het eerste trimester van 2023 met de komst van het WOT. Nu komt de interventiedienst en de wijkagent Stijn van den Eynde. Nieuw in de politiezone maar al overladen met werk. Politie heeft na corona nog geen rustpauze gekend, we doen wat we kunnen. Maar we hebben de perceptie tegen ons. Ik zou graag nog vragen om te bellen naar politie met concrete en juiste info. Ook klachten over het onthaal kaderen in tijd, dan kan dit onderzocht worden.

      Anita Ceulemans, raadslid BOOM één:

      Ik heb heel veel hoop op het WOT. Ik denk nog altijd terug aan Gino van Reet oude wijkagent. Hij was een aanspreekpunt en had veel respect in zijn wijk. Zo’n figuur hebben we nodig in onze wijk. In de Kruiskenslei en zeker in het gebied van de sociale woningen dat is een uitdaging momenteel. We leven daar met veel culturen en generaties samen. Het is moeilijk om de vrede te bewaren maar het is zo een figuur zoals Gino die we daarvoor kunnen gebruiken.

      Een tweede punt waar ik wil naar refereren, is dat vroeger de rijkswacht/politie in de kruiskenslei zaten. Die hadden daar hun uitvalsbasis, vertrokken daar op patrouille. Dus er was veel passage door politie in de wijk. Politie komt nog steeds langs maar dat is in verhouding steeds minder.

      Die gemeenschap binnen de sociale woningen komen te weinig buiten. Wandelen naar het speeltuintje, kinderen naar school doen maar niet veel meer. Laten we op zoek gaan naar activiteiten en verenigingen die zich daar willen vestigen. Waar mensen van buiten de wijk ook naar toe komen, dan krijg je een heel andere sfeer in de wijk. Bewoners ondervinden angst om naar buiten te gaan ‘s avonds. Meer volk op straat om een groter samenlevingsgevoel te krijgen. Misschien zit dat in die studie maar ik weet het niet want heb het rapport nog niet gelezen.

      Jeroen Baert, burgemeester:

      (Vraagt aan Ulrich om rapport van Urban Senses door te sturen naar alle gemeenteraadsleden.) Wij hebben daar niks te verbergen, daar zitten een aantal tips in. Maar dat wil ook wel zeggen dat als we die willen realiseren dat we daar budget moeten tegenover zetten. Dit wordt nu bekeken onder meer met dienst samenleven wat al dan niet nuttig is. Maar zoals eerder gezegd zijn dit ook enkele infrastructurele maatregelen die mee zitten in de her aanleg van de Kruiskenslei. Dit wordt dus al deels opgevangen.

      Andy Janssens, raadslid BOOM één: 

      Is er al zicht is op een nieuwe straathoekwerker?

      Jeroen Baert, burgemeester:

      De vacature staat open geschreven. Maar er zijn veel problemen/vraag op de arbeidsmarkt. We zijn op zoek naar 2 gemeenschapswachten en 1 straathoekwerker en dan heb ik het nog niet over de andere diensten. Maar het is zeer moeilijk om mensen te vinden de dag van vandaag.

      Andy Janssens, raadslid BOOM één: 

      Suggestie om de hoge scholen waar Sociaal Werk wordt gedoceerd aan te schrijven. Een goede sociaal werker kan deugd doen. Hoe zit het momenteel met de werking van “den uit”?

      Jeroen Baert, burgemeester:

      Als ik me niet vergis is dit ook besproken geweest op het laatste preventieoverleg. Ik denk dat dit vrij vlug kan opgestart worden. Maar dan moet ik even naar Ulrich kijken.

      Ulrich Schlesser, preventiedienst:

      Dienst Samenleven is hiermee bezig. Er is iemand specifiek, ik denk Sally, met bezig om de werking van “den uit” terug op poten te zetten. En Vlotter was inderdaad wel geïnteresseerd om toekomstig samen te werken. Maar “den uit” zal dus terug opgestart worden en komt ook in de Kruiskenslei terecht. Die zal daar zijn basis hebben.

      Andy Janssens, raadslid BOOM één: 

      In blijde afwachting zou ik dan zeggen. Wat misschien ook nog moet besproken worden. Dit kan ook in een volgende commissie. Is de situatie met de kankerplek rond de toren? Uiteindelijk een wijk zoals de Kruiskenslei heeft heel veel charmes en heeft heel veel potentieel in zich. Maar er zit momenteel een grote kankerplek op en dat is die leegstaande toren. Alsook de parking die er naast ligt en waar eigenlijk niets meer gebeurd. Tenzij dingen die we eigenlijk liever niet zien gebeuren. Burgemeester dan kijk ik naar jou om naar een volgende commissie dit mee te nemen en eens te bekijken wat er hier nog mogelijk is om die buurt te saneren of dergelijke. Het is geen proper beeld voor de wijk. Sluikstort trekt sluikstort aan. En die plaats is gevoelig voor vandalisme en sluikstort.

      Jeroen Baert, burgemeester:

      Ik heb samengezeten met de curator. Ik snap dat er problemen zijn met het curateren van dergelijk faillissement.  Brandweer doet geen interventie meer in het gebouw. Administratief is het gebouw afgesloten. Er gaan nog mensen binnen. Vraag bij de raadsman om het gebouw te sluiten. Maar geen bevoegdheid om werkelijk te sluiten. Ik kan het gebouw administratief afsluiten maar niet letterlijk het slot vastleggen. Curator zou briefen. Wij zijn van de veronderstelling dat er een bod is van een derde partij. Wordt het bod aanvaard dan kan er verkocht worden en is het probleem voor een groot deel opgelost. De onderhandeling is nog hangende.  Ik zal blijvend druk op de ketel zetten. Politioneel is er een actie geweest. We houden het gebied in het oog. Geen gerechtelijke communicatie. Nick wat kan je er over zeggen?

      Nick Noël, politiezone Rupel:

      Kan er niet veel over zeggen. Het gebied is verloederd. Verwijzing naar de “Broken window theorie”, de wijk moet wat opgefleurd worden. Actie met verschillende partners. Straathoekwerker vind ik zelf een heel goed idee. Men kijkt snel naar politie, we doen wat we kunnen met de middelen die we hebben maar verwacht van ons geen mirakels.

      Frank Maeremans, Goedwonen.Rupelstreek:

      GoedWonen.Rupelstreek zou hun maatschappelijke zetel van de woonmaatschappij ook in Boom onderbrengen. Maar kantoor is niet groot genoeg voor alle medewerkers. Lokaal naast de strijkerij, dat momenteel gehuurd wordt door de gemeente, zou nieuwe locatie voor sociale dienst worden. Er is dan ook genoeg plaats om “sociale hub” of “flex plekken” voor brugfiguur van school, maatschappelijk werkers OCMW, of preventiedienst te plaatsen. Aanwezigheid in de wijk om daar actief te zijn. Wij stellen “flex plekken” ter beschikking voor gemeentediensten en eventueel politie.

      Nick Noël, politiezone Rupel:

      Wij zijn vragende partij voor een wijkkantoor in de Kruiskenslei Burgemeester.

      Andy Janssens, raadslid BOOM één: 

      Vinger aan de pols houden vanuit commissie en gemeenteraad. Einde van het jaar kijken naar de evoluties. Welke maatregelen zijn verder nog in het verschiet.

      Anita Ceulemans, raadslid BOOM één: 

      De Kruiskenslei is een grote en belangrijke wijk maar alle wijken hebben hun belang. De problematieken van het centrum bijvoorbeeld mogen ook wel eens aan bod komen in een vergadering zoals deze.

      Jeroen Baert, burgemeester:

      Volgende punt heeft er met te maken. Overlastproblematiek parking windstraat. Wat men vaststelt is als men op een bepaalde site werkt men een verplaatsingseffect krijgt. Soms lijkt het dweilen met de kraan open. Maar we moeten volhouden aan het lik op stuk beleid. We zijn beperkt qua politiezone. 70000 inwoners in Boom en we hebben getracht meer politiemensen in dienst te nemen. Het probleem legt zich niet budgetten maar eerder het vinden van kandidaten voor politie. Korpschef heeft al van alles geprobeerd. Er zijn middelen om de politiezone naar de kul-norm te brengen, want we zitten daar nog altijd onder. We willen daar over gaan, naar een 115 tal politiemensen. Mensen aan trekken is een groot probleem voor politiezone Rupel. Antwerpen en MEWI hebben geen probleem. Ik verwacht heel veel van het komend wetsvoorstel/ontwerp in verband met de bestuurlijke macht van de burgemeesters. Burgemeester hoopt om meer macht om op te treden.

    • OVERLASTPROBLEMATIEK PARKING WINDSTRAAT

      Problematiek wordt besproken op de commissie.

      Jeroen Baert, burgemeester:

      Ik geef een korte toelichting. Er is naast de oude winkel van “Van Nero” een publieke toilet in brand gestoken. Er heeft iemand een steen in de raam gegooid van de winkel Nero. Houten leuning aan de kaai is afgebroken. Achter de leuning ligt een hoop zwerfvuil. Pizzadozen achter het feestpaleis. Ondertussen zijn er twee tijdelijke camera’s geplaatst, dit zal tijdig het probleem oplossen. Klachten over jongeren in parking van Indigo onder blok van Bibliotheek. Vorige week is er met een aantal bewoners en de uitbater van de parking samengezeten. Dit is een probleem dat voornamelijk infrastructureel opgelost moet worden. Vanuit de gemeente is de vraag gesteld om de rol toe te doen en enkel de poort te openen om een wagen binnen te laten. Toegankelijkheid van de parking voor jongeren zonder auto beperken. In het verleden is hier al op gewerkt door ex-schepen Abdel El-Hajoutti. Maar het is een probleem dat regelmatig terug opduikt. Mensen komen in de garage, die staan op beeld van bewakingscamera’s van Indigo. Er is gevraagd om deze camera’s ter beschikking te stellen van de politie. De uitbater zoekt een middel om de poort te sluiten. Men urineert in de gang. Speelt met de poort. Wat is er ondernomen? Overleg met bewoners en Indigo. Geert Schoofs van het autonoom gemeentebedrijf volgt dit mee op. Hij staat in rechtstreeks contact met Indigo. Er zijn tijdelijke vaste camera’s geplaats en verscherpt toezicht door politie. We hopen op die manier het probleem op te lossen. Er is een vermoeden van dealen en druggebruik door jongeren. Situatie ook politioneel opvolgen.

      Ann De Smedt, voorzitter commissie veiligheid, NV-A:

      Jammer dat het zo is, maar het zal altijd zo blijven denk ik. Zijn daar nog opmerkingen over?

      Nick Noël, politiezone Rupel:

      De bewoners moeten onmiddellijk naar politie bellen als ze in de garage aanwezig zijn. Is het in een privé garage dan spreken we van woonschennis.

      Anita Ceulemans, raadslid BOOM één:

      Er zijn toch ook een aantal openbare parkings?

      Jeroen Baert, burgemeester:

      Geen openbaar domein, maar openbare plaats. Privé eigendom maar toegankelijk. Dit verschilt qua wetgeving. Een misdrijf in een openbare plaats blijft een misdrijf. Toegankelijk voor het doel waarvoor het gebruikt moet worden. Parkeren! Niet urineren en drughandel. Maatregelen ook infrastructureel aanpakken. Ticketautomaat staat binnen. Enkel poort open gaan als er een auto voor staat. Ze zijn bereid om infrastructurele maatregelen uit te voeren.

      Francisco Sanchez, schepen:

      Al vaak gezegd. De meldingen gebeuren niet via Facebook, wij volgen geen Facebook. De burgers moeten via de officiële wegen melden. Meldingsysteem van de gemeente en politie bellen.

      Het is onze taak omdat aan de burgers te vertellen.

      Anita Ceulemans, raadslid BOOM één:

      Groot gelijk schepen men kan rekening houden met wat verschijnt op Facebook maar het is geen officieel forum.

      Francisco Sanchez, schepen:

      Via de officiële weg krijgen de burgers steeds een antwoord. Zo gebeurt het ook met mijn meldingen.

      Andy Janssens, raadslid BOOM één:

      U heeft gelijk, meldingen horen via de meldingsapplicatie te gaan. Maar we worden ook aangesproken als raadsleden. En maken er vervolgens een punt van op de gemeenteraad. Bedankt voor het constructief gesprek en de acties die zijn ondernomen. Er slapen ook mensen in de parking. Een probleem op vlak van het sociaal luik. Boom heeft een problematiek van 1 of 2 zwervers. Is het sluikstort of achtergelaten door zwervers? Voorbeeld van maandverband. Diensten van het sociaal huis betrekken voor dit probleem. De toegang beperken door de poort te sluiten kan al het probleem oplossen.

      Jeroen Baert, burgemeester:

      Ze moeten ook geholpen willen worden. Er is al hulp geboden, maar als de mensen volharden in de boosheid om te zeggen dat ze niet willen. Het laatste redmiddel is een plaats verbod. Dat is erg, dat is een antisociale maatregel. Maar er is wel een overlastproblematiek. Zeer moeilijk probleem, want bestuurlijke maatregel moet proportioneel zijn. Overweging tussen belang van individu en de overlastproblematiek dat hij of zij veroorzaakt.

De voorzitter sluit de zitting op 19/09/2022 om 20:32.

Namens Gemeenteraadscommissie veiligheid, preventie en brandweer,

Ulrich Schlesser
secretaris

Ann De Smedt
voorzitter