De vergadering kiest uit haar leden een voorzitter.
De leden zijn zoals aangeduid door de gemeenteraad in zitting van 31/01/2025 :
Bij geheime stemming wordt de voorzitter aangeduid: Hans Heeman 4 stemmen voor, Anita Ceulemans 2 stemmen voor, Hans Verreyt 1 stem voor, Ann De Smedt 0 stemmen voor, Christel De Coninck 0 stemmen voor, Marleen De Ridder 0 stemmen voor, Carla Herremans 0 stemmen voor, Kimberly Van Assche 0 stemmen voor, Nourdine Elkaouakibi 0 stemmen voor, Rudy Van Rompaey 0 stemmen voor, 0 stemmen tegen, 1 stem onthouden.
De heer Hans Heeman werd verkozen tot voorzitter van de commissie Financiën - Algemeen Bestuur.
Toelichting door Gert Buys van Vlotter over de agenda van de BAV van 14 maart 2025, in het bijzonder over de begroting 2025
1. benoeming bestuurders
2. benoeming bestuurders met raadgevende stem
3. goedkeuring begroting 2025
4. vaststelling einde mandaatstermijn bestuurders
5. vaststelling einde mandaatstermijn bestuurders met raadgevende stem
Volgende bijlages werden aan het punt toegevoegd:
De presentatie gegeven door Gert Buys wordt in bijlage aan dit punt toegevoegd.
Vanuit de vergadering werd tevens de vraag gesteld naar aanleding van de toelichting van de heer Buys welke activiteiten in 2024 door Vlotter CV werden stopgezet.
Dit zijn de volgende
De vergadering neemt kennis van de toelichting.
Op 28 maart 2025 vind de Bijzondere Algemene Vergadering van Pidpa met volgende agenda plaats:
1. Nazicht van de raadsbesluiten voor de afgevaardigden
2. Verlenging Pidpa (e-mail)
3. Statutenwijziging – goedkeuring (e-mail)
4. Benoeming nieuwe bestuurders
5. Bepaling rangorde voorgedragen bestuurders met raadgevende stem
Op volgende data werden infovergaderingen voor raadsleden gegeven:
- 16 januari 2025 om 17u te Mechelen – Vander Valk hotel;
- 22 januari 2025 om 17u te Brasschaat – Kasteel van Brasschaat;
- 27 januari 2025 om 17u te Turnhout – Jardin Chapelle.
Volgende bijlages zijn aan het punt toegevoegd:
Er wordt ter zitting toelichting gegeven door mevrouw Kirsten Caers, directeur Corporate Affairs & HRO en CEO Eddy Troosters van Pidpa.
De presentatie wordt in bijlage aan dit punt toegevoegd.
Volgende vragen werden zoals afgesproken nog gesteld, met telkens vermelding van de antwoorden:
* Beheerskosten Hidrogem blijven gelijk komende jaren? Of is er een evolutie op 18 jaar?
We gaan er van uit dat met beheerskosten, de kosten voor het klantenbeheer bedoeld worden. Deze kosten betreffen het debiteuren risico (onbetaalde facturen) alsook de kosten voor betalingsopvolging. Hiervoor wordt jaarlijks door VMM op basis van de input van de drinkwaterbedrijven een percentage vastgesteld.
In 2024 bedraagt het percentage 4,59% voor de gemeentelijke sanering, dit percentage wordt in elke gemeente in Vlaanderen gehanteerd.
* Tariefplan PIDPA komende jaren? Ligt vast, maar toch graag nog extra vergelijking van alle spelers?
Van alle drinkwatermaatschappijen die over een goedgekeurd tariefplan beschikken, hanteert Pidpa het laagste tarief. De goedgekeurde tariefplannen kan u terugvinden op de website van VMM.
* Verlies op de waterleiding? Investeringskost Boom hiervoor komende jaren? Evolutie van deze kosten?
Pidpa heeft een zeer laag niet-geregistreerd verbruik van 9%, waarvan lekverliezen een deel uitmaken. Dit percentage is naar Vlaamse en Europese normen laag te noemen. De gemeenten die vennoot zijn bij Pidpa dragen niet bij tot de kosten van het bedrijf. Integendeel ontvangen zij jaarlijks een vergoeding (incentive) van Pidpa. Alle investeringen en kosten worden gefinancierd via het deel drinkwater van de integrale waterfactuur (ca.38% van deze factuur). De kosten en investeringen maken deel uit van het tariefplan dat de drinkwaterprijzen voor de volgende 6 jaar vastlegt.
* Opvolging en begeleiding van de personen die met schulden waterfactuur zitten? Werkwijze Pidpa hierbij?
Er zijn klanten met sociaal tarief, zij krijgen een korting van 80% op de waterfactuur.
Voor klanten met betalingsmoeilijkheden, biedt Pidpa de mogelijkheid om met een afbetalingsplan te werken.
Onder bepaalde voorwaarden kan de klant dit zelf initiëren via de website van Pidpa (Het 'mijnPidpa-portaal').
Voor het overige gelden de bepalingen rond de LAC werking die Pidpa volledig onderschrijft.
* Wat zijn de financiële gevolgen voor onze gemeente in geval van een vereffening Pidpa?
In geval van vereffening zal de eigendom van zowel het drinkwater- als het rioleringsnet moeten overgenomen worden door de gemeente of een andere operator.
Dit gaat over een aanzienlijke financiële transactie.
* Afweging tussen de uitdagingen die Pidpa voorlegt en de kostprijs van het water?
De toekomstige uitdagingen werden in rekening gebracht in het tariefplan. Zoals reeds hierboven vermeld maken de kosten en investeringen deel uit van dit tariefplan dat de drinkwaterprijzen voor de volgende 6 jaar vastlegt.
* Pidpa-streekfonds: wat doet Pidpa met deze middelen en zijn er kansen/mogelijkheden voor Boom en de Rupelstreek?
Alle middelen voor het Pidpa streekfonds werden ondertussen toegewezen aan concrete projecten.
Ook in Boom werden enkele projecten weerhouden, o.a. in provinciaal Domein De Schorre en een bufferbekken langsheen de Bosbeek dat er voor zorgt dat de waterbeheersing op het grondgebied van Boom wordt verbeterd.
* Hans Heeman stelde de vraag over de risico's die de CEO ziet voor de komende jaren en verwijst hier naar de gebeurtenissen in de T. Van Rijswijcklaan.
Er wordt gewerkt aan een plan om het aantal watertorens te verminderen, omdat moderne technologie hun functie overbodig maakt. Hoewel watertorens historisch deel uitmaken van het landschap in België en Frankrijk, worden ze geleidelijk buiten dienst gesteld. Tegelijk wordt het drinkwaternet nauwgezet gemonitord via gedetailleerde kaarten die de staat en risico’s van leidingen aangeven, wat helpt bij het bepalen van investeringsprioriteiten. Ook voor riolering worden via AI en camera inspecties risico’s in kaart gebracht. Dit alles gebeurt volgens strikte beheers normen, met de mogelijke ambitie om een ISO-certificering te behalen.
Overzicht tariefplannen volgens info VMM:
Bij AGSO Knokke-Heist, Aquaduin en Farys heeft het laatst goedgekeurde tariefplan betrekking op de periode 2023-2028.
Bij De Watergroep en Pidpa heeft het laatst goedgekeurde tariefplan betrekking op de periode 2025-2030.
Water-link beschikt sinds 2023 niet meer over een goedgekeurd tariefplan; het diende ook geen tariefplan in bij de WaterRegulator. Water-link past sindsdien voorlopige tarieven toe.
2025 | Td (€/m3) | Geïndexeerde Td (€/m3) |
AGSO Knokke-Heist | 3,224 | 3,6886 |
Aquaduin | 2,7473 | 3,1432 |
De Watergroep | 3,1379 | 3,2174 |
Farys | 2,9202 | 3,341 |
Pidpa | 2,547 | 2,6115 |
Water-link | NVT | NVT |
De vergadering neemt kennis van de toelichting en de antwoorden op de vragen.
Er zijn geen varia punten.
De heer Hans Verreyt vraagt achter het bestuursakkoord, bij andere besturen kan je dat terugvinden op de website.
De heer Hans Verreyt vraagt om in overeenstemming met de overeenkomst van de renteloze lening, K. Rupel Boom FC ouit te nodigen voor een stand van zaken op de commissie.
De heer Nourdine El Kaouakibi vraag naar een overzicht van de eigendommen van AGB en lokaal bestuur, deze werden als bijlage aan dit punt toegevoegd.
De voorzitter sluit de zitting op 20/02/2025 om 22:00.
Namens Gemeenteraadscommissie Financiën en algemeen bestuur,
Dirk Cappaert
secretaris
Anita Ceulemans
lid