Het verslag van de vorige vergadering wordt goedgekeurd.
In 2004 werd de speeltuin van het park volledig gerenoveerd.
In de voorbije 20 jaar werd deze speeltuin intensief gebruikt door onze jongste bezoekers met als resultaat dat de toestellen in zodanig slechte staat zijn dat een volledige vervanging zich opdringt. De meeste toestellen hun maximale verwachte levensduur is 20 jaar, zoals ook blijkt uit het inspectierapport. Er zijn al toestellen volledig afgebroken omdat deze niet meer te herstellen zijn en de meldingen van burgers of eigen vaststellingen gemeente tonen ook aan dat een vervanging geen overbodige luxe is.
Een bestek werd opgesteld in samenwerking van de jeugddienst en aankoopdienst.
Ter voorbereiding van het bestek waarbij we een ontwerpwedstrijd uitschrijven werden er in augustus en september 2023 participatiemomenten met kinderen gehouden (zomerschool, speelpleinwerking, infomoment, burgerplatform geef smaak).
De meest voorkomende vragen naar spelvormen en inrichting werden opgenomen in het bestek.
Planning:
Raming: 250.000 euro
Het ontwerp, de plaatsing en de omgevingswerken werden in 1 dossier gestoken. Het is ook goed dat er een onderhoudsperiode na plaatsing werd geïntegreerd.
De commissie stelt voor om advies te vragen aan vzw de Wombat. VZW De Wombat zet zich in om de leefwereld te verbeteren van kinderen met een ernstige ziekte of een handicap.
Bij de aanleg van het fietspad naast het spoor, werd het fietspad afgeleid naar het einde van de J.B. Corremansstraat ipv het station omwille van het dossier van de stationsomgeving.
Het fietspad wordt ook gebruikt door Speedpedelecs die dan met grote snelheid de JB Corremansstraat inrijden.
Aan het uiteinde van de J.B Corremansstraat is niet zichtbaar dat men een zone 30 binnenkomt als fietser / bromfietser.
Bewoners vragen om hieraan iets te doen. Aan het einde van de Corremansstraat spelen zeer regelmatig kinderen
Er wordt voorgesteld om aan het einde van de J.B. Corremansstraat 'zone 30' op de grond te schilderen en enkele nietjes te plaatsen.
De commissie wil tegemoetkomen aan de bewoners. Er moet nog gekeken worden waar de nietjes exact kunnen geplaatst worden.
De Molenstraat en de Hollezijp zijn zeer brede straten. In de bocht komt het fietspad uit dat leidt naar de ingang van Den Brandt. Wagens stoppen dan ook in die bocht om scholieren af te zetten.
De verkeerssituatie werd besproken binnen het traject verkeersveilige gemeente.
Een voorstel werd op plan uitgewerkt.
In het deel Hollezijp tussen Molenstraat en Voetballersstraat komt aan beide zijden een fietspad met een breedte van 2 m. Deze fietspaden lopen ook nog een klein stukje verder in Molenstraat om fietsoversteken te kunnen aanbrengen.
Door het aanleggen van de fietspaden versmald de baan in de bocht van 10 m naar 6 m. De Lijn kijkt na of dit een probleem geeft voor haar bussen.
De bushalte ter hoogte van Den Brandt verdwijnt. De Lijn kijkt nog na waar deze lijnbussen de scholieren dan oppikken.
De 6 parkeerplaatsen voor mindervalide wordt naar de overzijde van de straat gebracht (tussen de 2 zebrapaden). De parkeerplaatsen voor de gewone voertuigen verdwijnen op straat.
Er wordt geen kiss en ride voorzien. Men kan parkeren op parking Hollezijp of parking Brandpunt om scholieren af te zetten.
Het plan wordt ook nog voorgelegd aan de politie.
Ook de school zal nog verwittigd worden van de wijzigingen.
De werken zullen uitgevoerd worden met subsidies voor schoolomgevingen
De voorzitter sluit de zitting op 12/12/2023 om 19:28.
Namens Gemeenteraadscommissie openbare werken, patrimonium, groenonderhoud, mobiliteit,
Heidi Nuyts
secretaris
Tibo Roekaerts
voorzitter