De OCMW-raad vergadert regelmatig en in vereist getal, ingevolge de bijeenroeping door het college van burgemeester en schepenen.
De voorzitter opent de zitting op 17/11/2022 om 19:34.
De OCMW-raad, in zitting van 17 november 2022
- Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 77 betreffende de bevoegdheden van de OCMW-raad.
- Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikels 326 tot en met 335 betreffende het bestuurlijke toezicht
- De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen
- Het Bestuursdecreet van 7 december 2018, hoofdstuk 3 – Toegang tot bestuursdocumenten, art. II.26 tot en met II.51
- verslag RMW
Enig artikel: de notulen en het zittingsverslag van de vergadering van de OCMW-raad van 22 september 2022 goed te keuren.
De OCMW-raad in zitting van 17 november 2022.
- Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 77 betreffende de bevoegdheden van de OCMW-raad.
- Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikels 326 tot en met 335 betreffende het bestuurlijke toezicht
- De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen
- Het Bestuursdecreet van 7 december 2018, hoofdstuk 3 – Toegang tot bestuursdocumenten, art. II.26 tot en met II.51
- Rapport opvolging aanbevelingen lokaal bestuur Boom
Enig artikel: de OCMW-raad neemt kennis van de ingekomen stukken.
Op de OCMW-raad van 21 februari 2019 werd dhr. Abdel El Hajoutti aangeduid als vertegenwoordiger van de gemeente op de algemene vergaderingen van Cipal.
mevr. Carla Herremans werd aangeduid als plaatsvervanger.
Het OCMW is deelnemer van de dienstverlenende vereniging Cipal.
Op 15 december 2022 vindt er een algemene vergadering plaats van Cipal met volgende agendapunten:
- Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 77 betreffende de bevoegdheden van de OCMW-raad.
- Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikels 326 tot en met 335 betreffende het bestuurlijke toezicht
- De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen
- Het Bestuursdecreet van 7 december 2018, hoofdstuk 3 – Toegang tot bestuursdocumenten, art. II.26 tot en met II.51
Oproeping
Toelichtende nota
Begrotingsdocument 2023
Art.1: De OCMW-raad keurt de agendapunten op basis van de bekomen documenten en de toelichtende nota van de algemene vergadering van Cipal van 23 juni 2022 goed.
Art.2: De vertegenwoordiger van het OCMW, dhr. Abdel El Hajoutti, raadslid, of zijn vervanger mevr. Carla Herremans, schepen, wordt gemandateerd om op de Algemene Vergadering van Cipal van 15 december 2022 te handelen en te beslissen conform dit besluit. Indien deze Algemene Vergadering niet geldig zou kunnen beraadslagen of indien deze Algemene Vergadering om welke reden dan ook zou worden verdaagd, dan blijft de vertegenwoordiger van het OCMW gemachtigd om deel te nemen aan elke volgende vergadering met dezelfde agenda.
Art.3: Het vast bureau wordt gelast met de uitvoering van onderhavig besluit en in het bijzonder met het in kennis stellen daarvan aan Cipal.
Overwegende dat het bestuur de pensioenkloof tussen haar statutair personeel en contractueel personeel wil verkleinen; dat het bijgevolg voorziet in een tweede pensioenpijler voor de totaliteit van haar contractueel personeel;
De raad voor maatschappelijk welzijn van 14 maart 2018 besliste om met ingang van 01.01.2018 een 2de pensioenpijler op te richten voor het contractueel personeel van het lokaal bestuur.
De pensioentoelage werd oorspronkelijk vastgesteld op 2% van het pensioenaangevend jaarloon en er werd beslist om dit percentage gradueel te verhogen in de toekomst.
Op 28 mei 2020 vaardigde de Vlaamse regering een omzendbrief uit over de toepassing van het sectoraal akkoord 2020 voor de lokale en provinciale besturen. Alle lokale en provinciale besturen die onder het toepassingsgebied van het sectoraal akkoord vallen, worden verplicht om het akkoord globaal uit te voeren. Een van de maatregelen die het lokaal bestuur Boom diende uit te voeren is verhoging van de minimale bijdragevoet van de 2de pensioenpijler tot 2,5 %.
Het college van burgemeester en schepenen heeft in zitting van 30.10.2020 de verhoging van de bijdragevoet voor de 2de pensioenpijler van 2 % naar 2,5 % goedgekeurd en het college besliste vervolgens in zitting van 15.11.2021 de bijdragevoet te verhogen van 2,5 % naar 3 % met ingang van 01.01.2021.
Er is immers een vermindering op de responsabiliseringsbijdrage voorzien die 50% bedraagt van de pensioenpremies van de tweede pijler op voorwaarde dat het pensioenplan aan bepaalde criteria voldoet. De voorwaarden m.b.t. de conformiteit van het pensioenstelsel zijn bepaald in het 6e en 8e lid van artikel 20 van de wet van 24 oktober 2011 :
“Indien het een pensioentoezegging betreft van het type vaste bijdragen, voorziet het in de storting op de individuele rekening van een bijdrage op jaarbasis voor de opbouw van een rustpensioenprestatie ten belope van minstens 2 % vanaf 1 januari 2020 en 3 % vanaf 1 januari 2021 van de verloning die in aanmerking genomen wordt voor de berekening van de sociale zekerheidsbijdragen voor het beschouwde jaar;”
Overwegende dat sinds 01.01.2018 en tot op heden het bestuur was aangesloten bij Integrale, dat omwille van het niet meer behalen van de solvabiliteitsmarge werd overgenomen door Monument Insurance Belgium, met als consequentie dat er enkel nog het gewaarborgd rendement is en geen extra winstdeelname. Het gewaarborgd rendement is op dit moment 0%, maar de wet op de aanvullende pensioenen legt echter op dat we een rendement van 1,75 % moeten geven, dat zodoende ten onze laste komt te liggen. Er is dus sprake van een onderfinanciering van het groepsverzekeringsplan.
Naast de onderfinanciering werd ook vastgesteld dat de contacten met Monument eerder stroef verlopen waardoor het noodzakelijk werd om uit te kijken naar een ander verzekeringsplan.
Een alternatief werd gevonden bij OFP (Organisme voor de Financiering van Pensioenen) 'Prolocus' (voorheen OFP Provant - omgevormd in samenwerking met de VVSG), waartoe inmiddels al meer dan 600 Vlaamse lokale besturen zijn toegetreden, wat hen de grootste speler maakt op het vlak van de tweede pensioenpijler in de Vlaamse publieke sector.
Overwegende dat het bestuur voor het voorzien in een tweede pensioenpijler de keuze heeft tussen enerzijds een overheidsopdracht voor een groepsverzekering bij een verzekeraar en anderzijds het aansluiten bij een instelling voor bedrijfspensioen-voorziening (pensioenfonds);
Overwegende dat, na onderhandelingen met de VVSG, OFP PROVANT werd omgevormd tot OFP PROLOCUS (een instelling voor bedrijfspensioenvoorziening met ondernemingsnummer 0809.537 155), een pensioenfonds waarbij alle lokale besturen van het Vlaamse Gewest kunnen toetreden;
Overwegende dat men door de toetreding bij een IBP meer betrokken is bij het beheer van zijn pensioenfinanciering; dat in tegenstelling tot een groepsverzekering het bestuur een vertegenwoordiger in de algemene vergadering van OFP PROLOCUS afvaardigt en naast controlebevoegdheid ook de mogelijkheid heeft om – indien nodig - punten op de agenda van de algemene vergadering te zetten. Overwegende dat in tegenstelling tot een groepsverzekering een IBP geen winsten ten voordele van de organisatie zelf nastreeft;
Overwegende dat een IBP ruime beleggingsmogelijkheden heeft, zodat een ruimer rendement mogelijk is dan in een tak 21 verzekering, zonder dat dit enige garantie inhoudt;
Overwegende dat het bestuur kan toetreden tot OFP PROLOCUS zonder overheidsopdracht vermits aan de voorwaarden van een in house opdracht voldaan zijn; dat het bestuur immers ten eerste via de algemene vergadering waar ze lid van wordt, toezicht uitoefent op OFP PROLOCUS zoals op haar eigen diensten; dat ten tweede meer dan 80% van de activiteiten van de OFP PROLOCUS de uitvoering van taken behelst die hem zijn toegewezen door de controlerende overheden, nl. het voorzien in aanvullende pensioenen voor lokale en provinciale besturen; dat er ten derde geen directe participatie van privékapitaal is in de OFP PROLOCUS en dat ten vierde OFP PROLOCUS zelf onderworpen is aan de wetgeving op de overheidsopdrachten.
Overwegende dat OFP PROLOCUS, in het verlengde van de duurzame ontwikkelingsdoelstellingen, zwaar zal inzetten op het duurzaam karakter van zijn beleggingen;
Overwegende dat het aanbod van OFP PROLOCUS, voorziet in een overlijdensdekking en een kapitaalsuitkering;
Overwegende dat er drie soorten pensioenplannen bestaan (defined benefit of vaste prestaties, cash balance en defined contribution of vaste bijdragen); dat de voorgestelde formule een vastebijdragenplan is; dat in dit plan de werkgever belooft een bepaalde bijdrage (een bijdrage uitgedrukt als een percentage van het aan de RSZ onderworpen brutoloon) te betalen zonder vastgesteld rendement; dat de behaalde rendementen worden toegekend conform het kaderreglement.
Overwegende dat het bestuur de vastgestelde bijdrage minimum moet betalen; dat wanneer het wettelijk minimumrendement niet behaald wordt, het bestuur bijkomende bijdragen zal moeten betalen; dat in elk geval voor de aangeslotenen het wettelijk minimum rendement (momenteel 1,75% voor actieve aangeslotenen, 0% voor passieve aangeslotenen moet behaald worden. (Een actieve aangeslotene is een aangeslotene in dienst van het bestuur en een passief aangeslotene is een aangeslotene die het bestuur heeft verlaten en zijn pensioenreserves in OFP Prolocus heeft laten staan.)
Overwegende dat het bestuur als bijkomende veiligheid de eerste vijf jaar, bovenop de middelen nodig voor de pensioentoezegging, voorziet in een extra prefinanciering van 5 % om zo de kans op het betalen van bijkomende bijdragen te verkleinen; deze prefinanciering blijft ter beschikking van het bestuur ter financiering van latere bijdragen;
Overwegende dat het bestuur met andere rechtspersonen waarmee ze nauwe banden heeft (AGB’s, OCMW) een MIPS-Groep kan vormen; dat binnen een MIPS-groep interne mobiliteit is voor het personeel zonder dat dit gevolgen heeft voor de pensioentoezegging van het personeelslid; dat er binnen een MIPS-groep een onderlinge solidariteit speelt;
Overwegende dat de kosten voor de werking van OFP PROLOCUS voor 2022 forfaitair werden vastgelegd op 1000 euro per jaar per werkgever en 10 euro per jaar per aangeslotene en dat deze bedragen jaarlijks worden geïndexeerd tot en met 2024; overwegende dat nadien een meer stabiel systeem van kostenvergoeding zal worden uitgebouwd, gebaseerd op de werkelijke kosten enerzijds en het werkelijke aantal aangesloten besturen en medewerkers anderzijds;
Gelet op de statuten, de beheersovereenkomst, het financieringsplan (algemeen luik en specifiek luik VVSG), de Verklaring inzake Beleggingsbeginselen (algemeen luik en specifiek luik VVSG), het Kaderreglement en het bijzonder pensioenreglement, de toetredingsakte;
Gelet op het protocol van het onderhandelingscomité C1;
Overwegende dat in de nodige kredieten voorzien werden in de meerjarenplanning;
Overwegende het voorstel van het vast bureau van 07.11.2022 om met ingang van 1 januari 2023 toe te treden tot OFP PROLOCUS en de eraan gekoppelde modaliteiten qua pensioentoezegging;
Overwegende dat verder de intentie geuit werd om met volgende entiteiten een MIPS-groep te vormen: gemeente Boom en AGB Boom Plus, om de interne mobiliteit van het personeel tussen beiden entiteiten te bevorderen;
Overwegende dat de op basis van het financieringsplan verschuldigde bijdragen en de kosten voor het functioneren van OFP PROLOCUS zullen ingehouden worden door de RSZ en daarna doorgestort worden aan OFP PROLOCUS;
Overwegende dat voormelde intentieverklaring van het college en voormelde documenten in het bijzonder onderhandelingscomité van 26.10.2022 besproken werden; dat deze bespreking leidde tot volgend niet bindend advies: positief.
Overwegende dat er een vertegenwoordiger moet aangeduid worden om het bestuur te vertegenwoordigen in de algemene vergadering van OFP PROLOCUS;
Overwegende dat na de beslissing tot toetreding, dit aan OFP PROLOCUS moet meegedeeld worden en dat de algemene vergadering van OFP PROLOCUS de kandidatuur moet goedkeuren;
- Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 40 betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
- Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikels 326 tot en met 335 betreffende het bestuurlijke toezicht
- De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen
- Het Bestuursdecreet van 7 december 2018, hoofdstuk 3 – Toegang tot bestuursdocumenten, art. II.26 tot en met II.51
Positief advies BOC 26.10.2022.
Stemming afvaardiging dhr. Francisco Sanchez : met 16 stemmen voor, 0 stemmen tegen, 4 stemmen onthouden.
Stemming vervanging afvaardiging mevr. Inge De Ridder : met 16 stemmen voor, 1 stem tegen, 3 stemmen onthouden.
- stappenplan aangeleverd door Prolocus
- protocol vakbondsoverleg (in opmaak)
- ontwerp raadsbeslissing aangeleverd door Prolocus
- ontwerp toetredingsakte aangeleverd door Prolocus
- statuten van Prolocus
- beheersovereenkomst met Prolocus af te sluiten
- kaderreglement en bijzonder pensioenreglement
- financieringsplan
- verklaring inzake beleggingsbeginselen
- folder voor personeel
Stemming afvaardiging dhr. Francisco Sanchez : met 16 stemmen voor, 0 stemmen tegen, 4 stemmen onthouden.
Stemming vervanging afvaardiging mevr. Inge De Ridder : met 16 stemmen voor, 1 stem tegen, 3 stemmen onthouden.
Art.1 : Kennis genomen wordt van en ingestemd wordt met
Kennis wordt genomen van de verklaring inzake beleggingsbeginselen (SIP) (algemeen luik en luik VVSG) en de statuten.
Art.2 : Beslist wordt om met ingang van 1 januari 2023 toe te treden tot OFP PROLOCUS (Afzonderlijk vermogen VVSG), en hiertoe onverwijld een verzoek tot aanvaarding als lid van de Algemene Vergadering te richten tot OFP PROCOLUS.
Art.3 : Ingestemd wordt met het feit dat de door het financieringsplan verschuldigde bijdragen en de kosten voor het functioneren van OFP PROLOCUS zullen worden geïnd door de RSZ in naam en voor rekening van OFP PROLOCUS.
Art.4 : De pensioentoezegging bedraagt 3% van het pensioengevend loon.
Art.5 : Het bestuur vormt samen met het OCMW Boom en het AGB Boom Plus een zogenaamde MIPS-groep.
Art.6 : De heer Francisco Sanchez, schepen, wordt afgevaardigd als vertegenwoordiger in de algemene vergadering van OFP Prolocus. Mevrouw Inge De Ridder wordt aangeduid als vervanger van voorgaande indien hij niet aanwezig kan zijn.
Art.7 : De voorzitter van de raad en de algemene directeur worden gemachtigd om de noodzakelijke vervolgstappen te nemen voor de uitvoering van voormelde beslissingen.
Momenteel heeft Lokaal Bestuur Boom een raamcontract lopen met WM Supplies tot 31/12/2022. Er dient dus een nieuwe opdracht uitgeschreven te worden voor incontinentiemateriaal. De directeur van ons woonzorgcentrum gaf aan dat we nog konden toetreden tot deze opdracht.
Het Zorgbedrijf Klein-Brabant heeft een samenaankoop uitgeschreven voor de aankoop van incontinentiemateriaal. Het zorgbedrijf Klein-Brabant is de aanbestedende overheid en zal instaan als aankoopcentrale. Verschillende besturen zijn reeds mee ingestapt in deze aankoopcentrale voor deze opdracht. Andere openbare besturen zoals zorginstellingen, ziekenhuizen, gemeenten en OCMW's kunnen toetreden tot de aankoopcentrale. Hiertoe dient zowel een formele beslissing van de aankoopcentrale als een raadsbeslissing of delegatiebesluit van de betrokken instantie aan zorgbedrijf Klein-Brabant overgemaakt te worden. De raamovereenkomst loopt van de gunning door het zorgbedrijf Klein-Brabant tot 31 december 2023 en kan dan maximaal 3 keer verlengd worden voor een periode van telkens 1 jaar.
- Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 77 betreffende de bevoegdheden van de OCMW-raad.
- Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikels 326 tot en met 335 betreffende het bestuurlijke toezicht
- De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen
- Het Bestuursdecreet van 7 december 2018, hoofdstuk 3 – Toegang tot bestuursdocumenten, art. II.26 tot en met II.51
| Dienstjaar: 2022 | ARK: 600300 |
| Ramingnummer MJP : 2022000889 | BELEIDSDOMEIN: 07 |
| Bedrag raming : XXXX EUR | BELEIDSVELD: 0953 |
| Beschikbaar krediet : 14.042,12EUR | BELEIDSITEM: 00 |
| Aanpassing meerjarenplan noodzakelijk : JA/NEEN (*) | |
| Visum financieel beheerder: GUNSTIG/NIET GUNSTIG/NVT (*) | Datum : XX/XX/2021 |
(*) schrappen wat niet past
Het advies van de aankoopdienst is om toe te treden tot deze samenaankoop. De inhoud van de gevraagde inventaris is ongeveer hetzelfde als we het lokaal bestuur ook in zijn opdracht heeft.
Bestek opgemaakt door zorgbedrijf Klein-Brabant
Enig artikel: De OCMW-Raad verzoeken te verzoeken toe te treden tot de raamovereenkomst incontinentiemateriaal uitgeschreven door het zorgbedrijf Klein-Brabant
De voorzitter sluit de zitting op 17/11/2022 om 19:47.
Aldus gedaan in zitting datum voormeld.
Goedgekeurd door de gemeenteraad.
Namens OCMW-raad,
Lize Van Dijck
waarnemend algemeen directeur
Kim Van Kerckhoven
voorzitter OCMW-raad