De OCMW-raad vergadert regelmatig en in vereist getal, ingevolge de bijeenroeping door het college van burgemeester en schepenen.
De voorzitter opent de zitting op 27/03/2025 om 23:21.
De OCMW-raad, in zitting van 27/03/2025
Enig artikel: de notulen en het zittingsverslag van de vergadering van de OCMW-raad van 27/02/2025 goed te keuren.
-
- Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 77 betreffende de bevoegdheden van de OCMW-raad.
- Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikels 326 tot en met 335 betreffende het bestuurlijke toezicht
- De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen
- Het Bestuursdecreet van 7 december 2018, hoofdstuk 3 – Toegang tot bestuursdocumenten, art. II.26 tot en met II.51
Cipal is een dienstverlenende vereniging (“Cipal dv”). Tijdens de raad voor maatschappelijk welzijn van 27 februari 2025 werden reeds een vertegenwoordiger en een plaatsvervanger aangeduid voor de algemene vergadering.
Voor de Raad van Bestuur werd een gezamenlijke voordrachtlijst gemaakt na een uitgebreide consultatie- en overlegronde door de uittredende voorzitter van Cipal. Bij de opmaak van deze gezamenlijke voordrachtlijst werd o.m. rekening gehouden werd met de decretale en statutaire bepalingen, geografische verdeling, bevolkingscijfers (inwonersaantallen van de aangesloten gemeenten), politieke verdeling (systeem D’Hondt), genderratio, continuïteit/vernieuwing binnen de raad van bestuur.
Gezamenlijke voordrachtlijst van 15 kandidaat-bestuurders (*):
(*) Indien één van de namens CD&V voorgedragen kandidaten zijn mandaat niet zou kunnen opnemen, zal deze persoon vervangen worden door burgemeester Walter Horemans van Berlaar. Indien één van de namens N-VA voorgedragen kandidaten zijn mandaat niet zou kunnen opnemen, zal deze persoon vervangen worden door schepen Niels Vermeulen van Laakdal.
- Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 77 betreffende de bevoegdheden van de OCMW-raad.
- Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikels 326 tot en met 335 betreffende het bestuurlijke toezicht
- De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen
- Het Bestuursdecreet van 7 december 2018, hoofdstuk 3 – Toegang tot bestuursdocumenten, art. II.26 tot en met II.51
Bij geheime stemming:
Kandidaat-bestuurder voor de Raad van Bestuur: Wijckmans Dieter 14 stemmen voor, Verheyen Kelly 1 stem voor, Brughmans Bart 0 stemmen voor, Iacopucci Pietro 0 stemmen voor, Mannaert Dieter 0 stemmen voor, Meyen Dymfna 0 stemmen voor, Nies Peter 0 stemmen voor, Paredis Tine 0 stemmen voor, Pletincx Sven 0 stemmen voor, Sauwens Johan 0 stemmen voor, Slootmans Ronny 0 stemmen voor, Vancraeyenest Lawrence 0 stemmen voor, Vandeweerd Sofie 0 stemmen voor, Vandromme Jeroen 0 stemmen voor, Van Goubergen Inge 0 stemmen voor, 5 stemmen tegen, 1 stem onthouden.
- Statuten
Bij geheime stemming:
Kandidaat-bestuurder voor de Raad van Bestuur: Wijckmans Dieter 14 stemmen voor, Verheyen Kelly 1 stem voor, Brughmans Bart 0 stemmen voor, Iacopucci Pietro 0 stemmen voor, Mannaert Dieter 0 stemmen voor, Meyen Dymfna 0 stemmen voor, Nies Peter 0 stemmen voor, Paredis Tine 0 stemmen voor, Pletincx Sven 0 stemmen voor, Sauwens Johan 0 stemmen voor, Slootmans Ronny 0 stemmen voor, Vancraeyenest Lawrence 0 stemmen voor, Vandeweerd Sofie 0 stemmen voor, Vandromme Jeroen 0 stemmen voor, Van Goubergen Inge 0 stemmen voor, 5 stemmen tegen, 1 stem onthouden.
Art.1: De raad voor maatschappelijk welzijn keurt de voormelde gezamenlijke voordrachtlijst van 15 kandidaat-bestuurders (met inbegrip van de twee “reservekandidaten”) goed:
Art.2: De raad voor maatschappelijk welzijn duidt uit de lijst van 15 kandidaat-bestuurders volgende individuele vertegenwoordiger aan: Wijckmans Dieter.
De politiezone Rupel en het OCMW zijn vertegenwoordigd in de vereniging van mede eigenaars - Brandpunt. De raad voor maatschappelijk welzijn moet naar aanleiding van de nieuwe legislatuur een nieuwe vertegenwoordiger aanduiden voor de algemene vergadering.
- Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 77 betreffende de bevoegdheden van de OCMW-raad.
- Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikels 326 tot en met 335 betreffende het bestuurlijke toezicht
- De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen
- Het Bestuursdecreet van 7 december 2018, hoofdstuk 3 – Toegang tot bestuursdocumenten, art. II.26 tot en met II.51
Bij geheime stemming:
Kandidaat voor vertegenwoordiger in de AV - Rik Röttger: Met 16 stemmen voor, 3 stemmen tegen, 2 stemmen onthouden.
Bij geheime stemming:
Kandidaat voor vertegenwoordiger in de AV - Rik Röttger: Met 16 stemmen voor, 3 stemmen tegen, 2 stemmen onthouden.
Enig artikel: De raad voor maatschappelijk welzijn duidt Rik Röttger aan als vertegenwoordiger voor de algemene vergadering van de vereniging mede eigenaars Brandpunt voor de periode van heden tot het einde van de huidige gemeentelijke legislatuur.
Het kwaliteitshandboek van de groepen van assistentiewoningen is een verplicht document. In het “Besluit van de Vlaamse Regering betreffende de programmatie, de erkenningsvoorwaarden en de subsidieregeling voor woonzorgvoorzieningen en verenigingen voor mantelzorgers en gebruikers”, bijlage 10 artikel 27 staan de verplichte procedures beschreven, die ook werden opgenomen in de inhoudsopgave van het kwaliteitshandboek (als bijlage). Naast die verplichting zorgt het kwaliteitshandboek voor een gestructureerde aanpak van kwaliteitszorg en omschrijft het de afspraken binnen de groepen van assistentiewoningen om de kwaliteit van de zorg en dienstverlening te waarborgen en te verbeteren.
In overeenstemming met de wettelijke verplichtingen zijn alle verplichte procedures uitgeschreven en als bijlage toegevoegd aan dit agendapunt. De functieomschrijvingen zijn op verzoek beschikbaar.
Het volledige kwaliteitshandboek is digitaal toegankelijk voor alle medewerkers van het woonzorgcentrum via een link op het bureaublad of uitwisselingsmap.
Daarnaast kunnen bij bepaalde noden ook nog extra procedures worden opgemaakt, die niet verplicht zijn, maar wel nuttig kunnen zijn voor de organisatie.
- Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 77 betreffende de bevoegdheden van de OCMW-raad.
- Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikels 326 tot en met 335 betreffende het bestuurlijke toezicht
- De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen
- Het Bestuursdecreet van 7 december 2018, hoofdstuk 3 – Toegang tot bestuursdocumenten, art. II.26 tot en met II.51
- Besluit van de Vlaamse Regering betreffende de programmatie, de erkenningsvoorwaarden en de subsidieregeling voor woonzorgvoorzieningen en verenigingen voor mantelzorgers en gebruikers”, bijlage 10 artikel 27.
Financiële weerslag van toepassing: NEEN
Visum (financieel advies) van toepassing: NEEN
Advies of inbreng vereist van andere diensten: NEEN
Het kwaliteitshandboek
Enig artikel: De raad voor maatschappelijk welzijn keurt het kwaliteitshandboek van de GAW goed.
Het kwaliteitshandboek van het Centrum voor Dagverzorging is een verplicht document. In het “Besluit van de Vlaamse Regering betreffende de programmatie, de erkenningsvoorwaarden en de subsidieregeling voor woonzorgvoorzieningen en verenigingen voor mantelzorgers en gebruikers”, bijlage 7 artikel 19 staan de verplichte procedures beschreven, die ook werden opgenomen in de inhoudsopgave van het kwaliteitshandboek (als bijlage). Naast die verplichting zorgt het kwaliteitshandboek voor een gestructureerde aanpak van kwaliteitszorg en omschrijft het de afspraken binnen het Centrum voor Dagverzorging om de kwaliteit van de zorg en dienstverlening te waarborgen en te verbeteren.
In overeenstemming met de wettelijke verplichtingen zijn alle verplichte procedures uitgeschreven en als bijlage toegevoegd aan dit agendapunt. De functieomschrijvingen zijn op verzoek beschikbaar.
Het volledige kwaliteitshandboek is digitaal toegankelijk voor alle medewerkers van het woonzorgcentrum via een link op het bureaublad of uitwisselingsmap.
Daarnaast kunnen bij bepaalde noden ook nog extra procedures worden opgemaakt, die niet verplicht zijn, maar wel nuttig kunnen zijn voor de organisatie.
- Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 77 betreffende de bevoegdheden van de OCMW-raad.
- Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikels 326 tot en met 335 betreffende het bestuurlijke toezicht
- De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen
- Het Bestuursdecreet van 7 december 2018, hoofdstuk 3 – Toegang tot bestuursdocumenten, art. II.26 tot en met II.51
- Besluit van de Vlaamse Regering betreffende de programmatie, de erkenningsvoorwaarden en de subsidieregeling voor woonzorgvoorzieningen en verenigingen voor mantelzorgers en gebruikers”, bijlage 7 artikel 19.
Financiële weerslag van toepassing: NEEN
Visum (financieel advies) van toepassing: NEEN
Advies of inbreng vereist van andere diensten: NEEN
Het kwaliteitshandboek
Enig artikel: De raad voor maatschappelijk welzijn keurt het kwaliteitshandboek van het centrum voor dagverzorging goed.
Het kwaliteitshandboek van het woonzorgcentrum is een verplicht document. In het “Besluit van de Vlaamse Regering betreffende de programmatie, de erkenningsvoorwaarden en de subsidieregeling voor woonzorgvoorzieningen en verenigingen voor mantelzorgers en gebruikers”, bijlage 11 artikel 25 staan de verplichte procedures beschreven, die ook werden opgenomen in de inhoudsopgave van het kwaliteitshandboek (als bijlage). Naast die verplichting zorgt het kwaliteitshandboek voor een gestructureerde aanpak van kwaliteitszorg en omschrijft het de afspraken binnen het woonzorgcentrum om de kwaliteit van de zorg en dienstverlening te waarborgen en te verbeteren.
In de voorbije maanden werd het verouderde kwaliteitshandboek onder de loep genomen en volledig vernieuwd.
In overeenstemming met de wettelijke verplichtingen zijn alle verplichte procedures uitgeschreven en als bijlage toegevoegd aan dit agendapunt. Wat betreft de beleidsprioriteiten werden niet alle documenten als bijlage bij dit agendapunt toegevoegd: een beleidsprioriteit betreft specifieke aandachtspunten of doelstellingen binnen het beleid die bijdragen aan de lange termijnvisie van de organisatie. Voor deze prioriteiten zijn diverse werkgroepen actief, die bezig zijn met het ontwikkelen van een missie en een gedetailleerd plan van aanpak. Omdat deze beleidsprioriteiten voortdurend in ontwikkeling zijn, is het gebruik van werkmappen geschikter dan een vaste procedure. De beleidsprioriteit ‘ethisch verantwoorde zorgverlening’, bevindt zich momenteel nog in een ontwikkelingsfase. Deze wordt verder uitgewerkt in het kader van het organisatiebrede traject rond deontologie en integriteit.
Naast de verplichte procedures zijn enkele spoedeisende procedures opgesteld. Hoewel deze documenten geen verplicht onderdeel van het kwaliteitshandboek zijn, werden deze opgemaakt om een uniforme manier van werken bij noodsituaties te garanderen. Deze spoedeisende procedures zijn op verzoek beschikbaar, net als de functieomschrijvingen en documenten voor kwaliteitsplanning. Voor volgende situaties werden er spoedeisende procedures opgemaakt: brand, hitteplan, technische storing binnen en buiten kantooruren, vermiste resident, verdachte of onbekende bezoeker, wondzorg, vochtletsels, skin tear, prikaccident.
Het volledige kwaliteitshandboek is digitaal toegankelijk voor alle medewerkers van het woonzorgcentrum via een link op het bureaublad of uitwisselingsmap. In samenwerking met de werkgroep kwaliteit zijn enkele spoedeisende procedures ook fysiek afgedrukt en beschikbaar gesteld in de noodmappen van de afdelingen, zodat deze snel inzetbaar zijn in urgente situaties.
Daarnaast kunnen bij bepaalde noden ook nog extra procedures worden opgemaakt, die niet verplicht zijn, maar wel nuttig kunnen zijn voor de organisatie.
- Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 77 betreffende de bevoegdheden van de OCMW-raad.
- Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikels 326 tot en met 335 betreffende het bestuurlijke toezicht
- De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen
- Het Bestuursdecreet van 7 december 2018, hoofdstuk 3 – Toegang tot bestuursdocumenten, art. II.26 tot en met II.51
- Besluit van de Vlaamse Regering betreffende de programmatie, de erkenningsvoorwaarden en de subsidieregeling voor woonzorgvoorzieningen en verenigingen voor mantelzorgers en gebruikers”, bijlage 11 artikel 25
Financiële weerslag van toepassing: NEEN
Visum (financieel advies) van toepassing: NEEN
Advies of inbreng vereist van andere diensten: NEEN
Enig artikel: De raad voor maatschappelijk welzijn keurt het kwaliteitshandboek van het woonzorgcentrum goed.
De voorzitter sluit de zitting op 27/03/2025 om 23:26.
Aldus gedaan in zitting datum voormeld.
Goedgekeurd door de gemeenteraad.
Namens OCMW-raad,
Lize Van Dijck
algemeen directeur
Anita Ceulemans
voorzitter