Terug
Gepubliceerd op 25/04/2025

Notulen  OCMW-raad

do 27/03/2025 - 22:00 Raadszaal

De OCMW-raad vergadert regelmatig en in vereist getal, ingevolge de bijeenroeping door het college van burgemeester en schepenen.

Aanwezig: Anita Ceulemans, voorzitter
Jeroen Baert, burgemeester
Tom Dewandelaere, Rik Rottger, Tibo Roekaerts, Linde Peeters, Andy Janssens, schepenen
Hans Verreyt, Eddy Van Der Taelen, Christel De Coninck, Ann De Smedt, Yani Brems, Carla Herremans, Johan Van Limbergen, Heidi Verhoeven, Marleen De Ridder, Maaike De Maeyer, Rudy Van Rompaey, Hans Heeman, Kimberly Van Assche, Steffen De Langhe, raadsleden
Lize Van Dijck, algemeen directeur
Verontschuldigd: Patrick Marnef, Nourdine Elkaouakibi, Fatiha Haouat, Ali Manzo, raadsleden
Joel Assoba, Vertrouwenspersoon

De voorzitter opent de zitting op 27/03/2025 om 23:21.

  • Openbaar

    • Secretariaat

      • DIENST SECRETARIAAT - GOEDKEURING NOTULEN EN ZITTINGSVERSLAG VORIGE VERGADERING

        Aanwezig: Anita Ceulemans, voorzitter
        Jeroen Baert, burgemeester
        Tom Dewandelaere, Rik Rottger, Tibo Roekaerts, Linde Peeters, Andy Janssens, schepenen
        Hans Verreyt, Eddy Van Der Taelen, Christel De Coninck, Ann De Smedt, Yani Brems, Carla Herremans, Johan Van Limbergen, Heidi Verhoeven, Marleen De Ridder, Maaike De Maeyer, Rudy Van Rompaey, Hans Heeman, Kimberly Van Assche, Steffen De Langhe, raadsleden
        Lize Van Dijck, algemeen directeur
        Verontschuldigd: Patrick Marnef, Nourdine Elkaouakibi, Fatiha Haouat, Ali Manzo, raadsleden
        Joel Assoba, Vertrouwenspersoon
        Feiten en context

        De OCMW-raad, in zitting van 27/03/2025

        Besluit

        Enig artikel: de notulen en het zittingsverslag van de vergadering van de OCMW-raad van 27/02/2025 goed te keuren.

      • DIENST SECRETARIAAT - INGEKOMEN STUKKEN

        Aanwezig: Anita Ceulemans, voorzitter
        Jeroen Baert, burgemeester
        Tom Dewandelaere, Rik Rottger, Tibo Roekaerts, Linde Peeters, Andy Janssens, schepenen
        Hans Verreyt, Eddy Van Der Taelen, Christel De Coninck, Ann De Smedt, Yani Brems, Carla Herremans, Johan Van Limbergen, Heidi Verhoeven, Marleen De Ridder, Maaike De Maeyer, Rudy Van Rompaey, Hans Heeman, Kimberly Van Assche, Steffen De Langhe, raadsleden
        Lize Van Dijck, algemeen directeur
        Verontschuldigd: Patrick Marnef, Nourdine Elkaouakibi, Fatiha Haouat, Ali Manzo, raadsleden
        Joel Assoba, Vertrouwenspersoon
        Feiten en context

        Juridische gronden

        -        Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 77 betreffende de bevoegdheden van de OCMW-raad.

        -        Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikels 326 tot en met 335 betreffende het bestuurlijke toezicht

        -        De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen

        -        Het Bestuursdecreet van 7 december 2018, hoofdstuk 3 – Toegang tot bestuursdocumenten, art. II.26 tot en met II.51

      • DIENST SECRETARIAAT - CIPAL - AANDUIDING KANDIDAAT-BESTUURDER VOOR DE RAAD VAN BESTUUR

        Aanwezig: Anita Ceulemans, voorzitter
        Jeroen Baert, burgemeester
        Tom Dewandelaere, Rik Rottger, Tibo Roekaerts, Linde Peeters, Andy Janssens, schepenen
        Hans Verreyt, Eddy Van Der Taelen, Christel De Coninck, Ann De Smedt, Yani Brems, Carla Herremans, Johan Van Limbergen, Heidi Verhoeven, Marleen De Ridder, Maaike De Maeyer, Rudy Van Rompaey, Hans Heeman, Kimberly Van Assche, Steffen De Langhe, raadsleden
        Lize Van Dijck, algemeen directeur
        Verontschuldigd: Patrick Marnef, Nourdine Elkaouakibi, Fatiha Haouat, Ali Manzo, raadsleden
        Joel Assoba, Vertrouwenspersoon
        Feiten en context

        Cipal is een dienstverlenende vereniging (“Cipal dv”). Tijdens de raad voor maatschappelijk welzijn van 27 februari 2025 werden reeds een vertegenwoordiger en een plaatsvervanger aangeduid voor de algemene vergadering. 

        Voor de Raad van Bestuur werd een gezamenlijke voordrachtlijst gemaakt na een uitgebreide consultatie- en overlegronde door de uittredende voorzitter van Cipal. Bij de opmaak van deze gezamenlijke voordrachtlijst werd o.m. rekening gehouden werd met de decretale en statutaire bepalingen, geografische verdeling, bevolkingscijfers (inwonersaantallen van de aangesloten gemeenten), politieke verdeling (systeem D’Hondt), genderratio, continuïteit/vernieuwing binnen de raad van bestuur. 

        Gezamenlijke voordrachtlijst van 15 kandidaat-bestuurders (*): 

        • Brughmans Bart, schepen Brasschaat
        • Iacopucci Petro, schepen Waregem
        • Mannaert Dieter, schepen Dendermonde
        • Meynen Dymfna, schepen Hasselt
        • Nies Peter, wnd. burgemeester Kinrooi
        • Paredis Tine, schepen Vilvoorde
        • Pletincx Sven, schepen Halle
        • Sauwens Johan, gemeenteraadslid Bilzen-Hoeselt
        • Slootmans Ronny, burgemeester Sint-Katelijne-Waver
        • Vancraeyenest Lawrence, schepen Edegem
        • Vandeweerd Sofie, burgemeester Dilsen-Stokkem
        • Vandromme Jeroen, burgemeester Houthulst
        • Van Goubergen Inge, schepen Vosselaar
        • Verheyen Kelly, schepen Turnhout
        • Wijckmans Dieter, gemeenteraadslid Rumst

        (*) Indien één van de namens CD&V voorgedragen kandidaten zijn mandaat niet zou kunnen opnemen, zal deze persoon vervangen worden door burgemeester Walter Horemans van Berlaar. Indien één van de namens N-VA voorgedragen kandidaten zijn mandaat niet zou kunnen opnemen, zal deze persoon vervangen worden door schepen Niels Vermeulen van Laakdal.

        Juridische gronden

        -       Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 77 betreffende de bevoegdheden van de OCMW-raad.

        -       Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikels 326 tot en met 335 betreffende het bestuurlijke toezicht

        -       De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen

        -       Het Bestuursdecreet van 7 december 2018, hoofdstuk 3 – Toegang tot bestuursdocumenten, art. II.26 tot en met II.51

        Adviezen en argumenten

        Bij geheime stemming:

        Kandidaat-bestuurder voor de Raad van Bestuur: Wijckmans Dieter 14 stemmen voor, Verheyen Kelly 1 stem voor, Brughmans Bart 0 stemmen voor, Iacopucci Pietro 0 stemmen voor, Mannaert Dieter 0 stemmen voor, Meyen Dymfna 0 stemmen voor, Nies Peter 0 stemmen voor, Paredis Tine 0 stemmen voor, Pletincx Sven 0 stemmen voor, Sauwens Johan 0 stemmen voor, Slootmans Ronny 0 stemmen voor, Vancraeyenest Lawrence 0 stemmen voor, Vandeweerd Sofie 0 stemmen voor, Vandromme Jeroen 0 stemmen voor, Van Goubergen Inge 0 stemmen voor, 5 stemmen tegen, 1 stem onthouden.

        Bijlagen

        - Statuten

        Kandidaat-bestuurder voor de Raad van Bestuur
        Aanwezig: Anita Ceulemans, Jeroen Baert, Tom Dewandelaere, Rik Rottger, Tibo Roekaerts, Linde Peeters, Andy Janssens, Hans Verreyt, Eddy Van Der Taelen, Christel De Coninck, Ann De Smedt, Yani Brems, Carla Herremans, Johan Van Limbergen, Heidi Verhoeven, Marleen De Ridder, Maaike De Maeyer, Rudy Van Rompaey, Hans Heeman, Kimberly Van Assche, Steffen De Langhe, Lize Van Dijck
        Gestemd: Yani Brems, Hans Heeman, Ann De Smedt, Rik Rottger, Kimberly Van Assche, Carla Herremans, Maaike De Maeyer, Jeroen Baert, Rudy Van Rompaey, Tom Dewandelaere, Linde Peeters, Heidi Verhoeven, Anita Ceulemans, Christel De Coninck, Tibo Roekaerts, Andy Janssens, Eddy Van Der Taelen, Marleen De Ridder, Steffen De Langhe, Hans Verreyt, Johan Van Limbergen
        Resultaat:

        Bij geheime stemming:

        Kandidaat-bestuurder voor de Raad van Bestuur: Wijckmans Dieter 14 stemmen voor, Verheyen Kelly 1 stem voor, Brughmans Bart 0 stemmen voor, Iacopucci Pietro 0 stemmen voor, Mannaert Dieter 0 stemmen voor, Meyen Dymfna 0 stemmen voor, Nies Peter 0 stemmen voor, Paredis Tine 0 stemmen voor, Pletincx Sven 0 stemmen voor, Sauwens Johan 0 stemmen voor, Slootmans Ronny 0 stemmen voor, Vancraeyenest Lawrence 0 stemmen voor, Vandeweerd Sofie 0 stemmen voor, Vandromme Jeroen 0 stemmen voor, Van Goubergen Inge 0 stemmen voor, 5 stemmen tegen, 1 stem onthouden.

        Besluit

        Art.1: De raad voor maatschappelijk welzijn keurt de voormelde gezamenlijke voordrachtlijst van 15 kandidaat-bestuurders (met inbegrip van de twee “reservekandidaten”) goed:

        • Brughmans Bart, schepen Brasschaat
        • Iacopucci Pietro, schepen Waregem
        • Mannaert Dieter, schepen Dendermonde
        • Meynen Dymfna, schepen Hasselt
        • Nies Peter, wnd. burgemeester Kinrooi
        • Paredis Tine, schepen Vilvoorde
        • Pletincx Sven, schepen Halle
        • Sauwens Johan, gemeenteraadslid Bilzen-Hoeselt
        • Slootmans Ronny, burgemeester Sint-Katelijne-Waver
        • Vancraeyenest Lawrence, schepen Edegem
        • Vandeweerd Sofie, burgemeester Dilsen-Stokkem
        • Vandromme Jeroen, burgemeester Houthulst
        • Van Goubergen Inge, schepen Vosselaar
        • Verheyen Kelly, schepen Turnhout
        • Wijckmans Dieter, gemeenteraadslid Rumst

        Art.2: De raad voor maatschappelijk welzijn duidt uit de lijst van 15 kandidaat-bestuurders volgende individuele vertegenwoordiger aan: Wijckmans Dieter. 

      • DIENST SECRETARIAAT - VME BRANDPUNT - AANDUIDING VERTEGENWOORDIGER

        Aanwezig: Anita Ceulemans, voorzitter
        Jeroen Baert, burgemeester
        Tom Dewandelaere, Rik Rottger, Tibo Roekaerts, Linde Peeters, Andy Janssens, schepenen
        Hans Verreyt, Eddy Van Der Taelen, Christel De Coninck, Ann De Smedt, Yani Brems, Carla Herremans, Johan Van Limbergen, Heidi Verhoeven, Marleen De Ridder, Maaike De Maeyer, Rudy Van Rompaey, Hans Heeman, Kimberly Van Assche, Steffen De Langhe, raadsleden
        Lize Van Dijck, algemeen directeur
        Verontschuldigd: Patrick Marnef, Nourdine Elkaouakibi, Fatiha Haouat, Ali Manzo, raadsleden
        Joel Assoba, Vertrouwenspersoon
        Feiten en context

        De politiezone Rupel en het OCMW zijn vertegenwoordigd in de vereniging van mede eigenaars -  Brandpunt.  De raad voor maatschappelijk welzijn moet naar aanleiding van de nieuwe legislatuur een nieuwe vertegenwoordiger aanduiden voor de algemene vergadering.

        Juridische gronden

        -        Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 77 betreffende de bevoegdheden van de OCMW-raad.

        -        Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikels 326 tot en met 335 betreffende het bestuurlijke toezicht

        -        De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen

        -        Het Bestuursdecreet van 7 december 2018, hoofdstuk 3 – Toegang tot bestuursdocumenten, art. II.26 tot en met II.51

        Adviezen en argumenten

        Bij geheime stemming:

        Kandidaat voor vertegenwoordiger in de AV - Rik Röttger: Met 16 stemmen voor, 3 stemmen tegen, 2 stemmen onthouden.

        Vertegenwoordiger AV: Rik Röttger
        Aanwezig: Anita Ceulemans, Jeroen Baert, Tom Dewandelaere, Rik Rottger, Tibo Roekaerts, Linde Peeters, Andy Janssens, Hans Verreyt, Eddy Van Der Taelen, Christel De Coninck, Ann De Smedt, Yani Brems, Carla Herremans, Johan Van Limbergen, Heidi Verhoeven, Marleen De Ridder, Maaike De Maeyer, Rudy Van Rompaey, Hans Heeman, Kimberly Van Assche, Steffen De Langhe, Lize Van Dijck
        Gestemd: Hans Heeman, Rik Rottger, Ann De Smedt, Kimberly Van Assche, Maaike De Maeyer, Carla Herremans, Jeroen Baert, Tom Dewandelaere, Rudy Van Rompaey, Heidi Verhoeven, Linde Peeters, Christel De Coninck, Steffen De Langhe, Anita Ceulemans, Tibo Roekaerts, Eddy Van Der Taelen, Marleen De Ridder, Andy Janssens, Hans Verreyt, Yani Brems, Johan Van Limbergen
        Stemmen voor: 16
        Stemmen tegen: 3
        Onthoudingen: 2
        Resultaat:

        Bij geheime stemming:

        Kandidaat voor vertegenwoordiger in de AV - Rik Röttger: Met 16 stemmen voor, 3 stemmen tegen, 2 stemmen onthouden.

        Besluit

        Enig artikel: De raad voor maatschappelijk welzijn duidt Rik Röttger aan als vertegenwoordiger voor de algemene vergadering van de vereniging mede eigenaars Brandpunt voor de periode van heden tot het einde van de huidige gemeentelijke legislatuur.

    • WZC

      • DIENST WZC - KWALITEITSHANDBOEK GAW

        Aanwezig: Anita Ceulemans, voorzitter
        Jeroen Baert, burgemeester
        Tom Dewandelaere, Rik Rottger, Tibo Roekaerts, Linde Peeters, Andy Janssens, schepenen
        Hans Verreyt, Eddy Van Der Taelen, Christel De Coninck, Ann De Smedt, Yani Brems, Carla Herremans, Johan Van Limbergen, Heidi Verhoeven, Marleen De Ridder, Maaike De Maeyer, Rudy Van Rompaey, Hans Heeman, Kimberly Van Assche, Steffen De Langhe, raadsleden
        Lize Van Dijck, algemeen directeur
        Verontschuldigd: Patrick Marnef, Nourdine Elkaouakibi, Fatiha Haouat, Ali Manzo, raadsleden
        Joel Assoba, Vertrouwenspersoon
        Feiten en context

        Het kwaliteitshandboek van de groepen van assistentiewoningen is een verplicht document. In het “Besluit van de Vlaamse Regering betreffende de programmatie, de erkenningsvoorwaarden en de subsidieregeling voor woonzorgvoorzieningen en verenigingen voor mantelzorgers en gebruikers”, bijlage 10 artikel 27 staan de verplichte procedures beschreven, die ook werden opgenomen in de inhoudsopgave van het kwaliteitshandboek (als bijlage). Naast die verplichting zorgt het kwaliteitshandboek voor een gestructureerde aanpak van kwaliteitszorg en omschrijft het de afspraken binnen de groepen van assistentiewoningen om de kwaliteit van de zorg en dienstverlening te waarborgen en te verbeteren. 

        In overeenstemming met de wettelijke verplichtingen zijn alle verplichte procedures uitgeschreven en als bijlage toegevoegd aan dit agendapunt. De functieomschrijvingen zijn op verzoek beschikbaar.

        Het volledige kwaliteitshandboek is digitaal toegankelijk voor alle medewerkers van het woonzorgcentrum via een link op het bureaublad of uitwisselingsmap. 

        Daarnaast kunnen bij bepaalde noden ook nog extra procedures worden opgemaakt, die niet verplicht zijn, maar wel nuttig kunnen zijn voor de organisatie.

        Juridische gronden

        -        Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 77 betreffende de bevoegdheden van de OCMW-raad.

        -        Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikels 326 tot en met 335 betreffende het bestuurlijke toezicht

        -        De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen

        -        Het Bestuursdecreet van 7 december 2018, hoofdstuk 3 – Toegang tot bestuursdocumenten, art. II.26 tot en met II.51

        - Besluit van de Vlaamse Regering betreffende de programmatie, de erkenningsvoorwaarden en de subsidieregeling voor woonzorgvoorzieningen en verenigingen voor mantelzorgers en gebruikers”, bijlage 10 artikel 27.

        Financiële weerslag

        Financiële weerslag van toepassing: NEEN 

        Visum (financieel advies) van toepassing: NEEN 

        Adviezen en argumenten

        Advies of inbreng vereist van andere diensten: NEEN 

        Bijlagen

        Het kwaliteitshandboek

        Publieke stemming
        Aanwezig: Anita Ceulemans, Jeroen Baert, Tom Dewandelaere, Rik Rottger, Tibo Roekaerts, Linde Peeters, Andy Janssens, Hans Verreyt, Eddy Van Der Taelen, Christel De Coninck, Ann De Smedt, Yani Brems, Carla Herremans, Johan Van Limbergen, Heidi Verhoeven, Marleen De Ridder, Maaike De Maeyer, Rudy Van Rompaey, Hans Heeman, Kimberly Van Assche, Steffen De Langhe, Lize Van Dijck
        Voorstanders: Anita Ceulemans, Jeroen Baert, Tom Dewandelaere, Rik Rottger, Tibo Roekaerts, Linde Peeters, Andy Janssens, Hans Verreyt, Eddy Van Der Taelen, Christel De Coninck, Ann De Smedt, Yani Brems, Carla Herremans, Johan Van Limbergen, Heidi Verhoeven, Marleen De Ridder, Maaike De Maeyer, Rudy Van Rompaey, Hans Heeman, Kimberly Van Assche, Steffen De Langhe
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Enig artikel: De raad voor maatschappelijk welzijn keurt het kwaliteitshandboek van de GAW goed.

      • DIENST WZC - KWALITEITSHANDBOEK CVD

        Aanwezig: Anita Ceulemans, voorzitter
        Jeroen Baert, burgemeester
        Tom Dewandelaere, Rik Rottger, Tibo Roekaerts, Linde Peeters, Andy Janssens, schepenen
        Hans Verreyt, Eddy Van Der Taelen, Christel De Coninck, Ann De Smedt, Yani Brems, Carla Herremans, Johan Van Limbergen, Heidi Verhoeven, Marleen De Ridder, Maaike De Maeyer, Rudy Van Rompaey, Hans Heeman, Kimberly Van Assche, Steffen De Langhe, raadsleden
        Lize Van Dijck, algemeen directeur
        Verontschuldigd: Patrick Marnef, Nourdine Elkaouakibi, Fatiha Haouat, Ali Manzo, raadsleden
        Joel Assoba, Vertrouwenspersoon
        Feiten en context

        Het kwaliteitshandboek van het Centrum voor Dagverzorging is een verplicht document. In het “Besluit van de Vlaamse Regering betreffende de programmatie, de erkenningsvoorwaarden en de subsidieregeling voor woonzorgvoorzieningen en verenigingen voor mantelzorgers en gebruikers”, bijlage 7 artikel 19 staan de verplichte procedures beschreven, die ook werden opgenomen in de inhoudsopgave van het kwaliteitshandboek (als bijlage). Naast die verplichting zorgt het kwaliteitshandboek voor een gestructureerde aanpak van kwaliteitszorg en omschrijft het de afspraken binnen het Centrum voor Dagverzorging om de kwaliteit van de zorg en dienstverlening te waarborgen en te verbeteren. 

        In overeenstemming met de wettelijke verplichtingen zijn alle verplichte procedures uitgeschreven en als bijlage toegevoegd aan dit agendapunt. De functieomschrijvingen zijn op verzoek beschikbaar.  

        Het volledige kwaliteitshandboek is digitaal toegankelijk voor alle medewerkers van het woonzorgcentrum via een link op het bureaublad of uitwisselingsmap. 

        Daarnaast kunnen bij bepaalde noden ook nog extra procedures worden opgemaakt, die niet verplicht zijn, maar wel nuttig kunnen zijn voor de organisatie.

        Juridische gronden

        -        Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 77 betreffende de bevoegdheden van de OCMW-raad.

        -        Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikels 326 tot en met 335 betreffende het bestuurlijke toezicht

        -        De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen

        -        Het Bestuursdecreet van 7 december 2018, hoofdstuk 3 – Toegang tot bestuursdocumenten, art. II.26 tot en met II.51

        - Besluit van de Vlaamse Regering betreffende de programmatie, de erkenningsvoorwaarden en de subsidieregeling voor woonzorgvoorzieningen en verenigingen voor mantelzorgers en gebruikers”, bijlage 7 artikel 19.

        Financiële weerslag

        Financiële weerslag van toepassing: NEEN 

        Visum (financieel advies) van toepassing: NEEN 

        Adviezen en argumenten

        Advies of inbreng vereist van andere diensten: NEEN 

        Bijlagen

        Het kwaliteitshandboek

        Publieke stemming
        Aanwezig: Anita Ceulemans, Jeroen Baert, Tom Dewandelaere, Rik Rottger, Tibo Roekaerts, Linde Peeters, Andy Janssens, Hans Verreyt, Eddy Van Der Taelen, Christel De Coninck, Ann De Smedt, Yani Brems, Carla Herremans, Johan Van Limbergen, Heidi Verhoeven, Marleen De Ridder, Maaike De Maeyer, Rudy Van Rompaey, Hans Heeman, Kimberly Van Assche, Steffen De Langhe, Lize Van Dijck
        Voorstanders: Anita Ceulemans, Jeroen Baert, Tom Dewandelaere, Rik Rottger, Tibo Roekaerts, Linde Peeters, Andy Janssens, Hans Verreyt, Eddy Van Der Taelen, Christel De Coninck, Ann De Smedt, Yani Brems, Carla Herremans, Johan Van Limbergen, Heidi Verhoeven, Marleen De Ridder, Maaike De Maeyer, Rudy Van Rompaey, Hans Heeman, Kimberly Van Assche, Steffen De Langhe
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Enig artikel: De raad voor maatschappelijk welzijn keurt het kwaliteitshandboek van het centrum voor dagverzorging goed.

      • DIENST WZC - KWALITEITSHANDBOEK WZC

        Aanwezig: Anita Ceulemans, voorzitter
        Jeroen Baert, burgemeester
        Tom Dewandelaere, Rik Rottger, Tibo Roekaerts, Linde Peeters, Andy Janssens, schepenen
        Hans Verreyt, Eddy Van Der Taelen, Christel De Coninck, Ann De Smedt, Yani Brems, Carla Herremans, Johan Van Limbergen, Heidi Verhoeven, Marleen De Ridder, Maaike De Maeyer, Rudy Van Rompaey, Hans Heeman, Kimberly Van Assche, Steffen De Langhe, raadsleden
        Lize Van Dijck, algemeen directeur
        Verontschuldigd: Patrick Marnef, Nourdine Elkaouakibi, Fatiha Haouat, Ali Manzo, raadsleden
        Joel Assoba, Vertrouwenspersoon
        Feiten en context

        Het kwaliteitshandboek van het woonzorgcentrum is een verplicht document. In het “Besluit van de Vlaamse Regering betreffende de programmatie, de erkenningsvoorwaarden en de subsidieregeling voor woonzorgvoorzieningen en verenigingen voor mantelzorgers en gebruikers”, bijlage 11 artikel 25 staan de verplichte procedures beschreven, die ook werden opgenomen in de inhoudsopgave van het kwaliteitshandboek (als bijlage). Naast die verplichting zorgt het kwaliteitshandboek voor een gestructureerde aanpak van kwaliteitszorg en omschrijft het de afspraken binnen het woonzorgcentrum om de kwaliteit van de zorg en dienstverlening te waarborgen en te verbeteren. 

        In de voorbije maanden werd het verouderde kwaliteitshandboek onder de loep genomen en volledig vernieuwd.

        In overeenstemming met de wettelijke verplichtingen zijn alle verplichte procedures uitgeschreven en als bijlage toegevoegd aan dit agendapunt. Wat betreft de beleidsprioriteiten werden niet alle documenten als bijlage bij dit agendapunt toegevoegd: een beleidsprioriteit betreft specifieke aandachtspunten of doelstellingen binnen het beleid die bijdragen aan de lange termijnvisie van de organisatie. Voor deze prioriteiten zijn diverse werkgroepen actief, die bezig zijn met het ontwikkelen van een missie en een gedetailleerd plan van aanpak. Omdat deze beleidsprioriteiten voortdurend in ontwikkeling zijn, is het gebruik van werkmappen geschikter dan een vaste procedure. De beleidsprioriteit ‘ethisch verantwoorde zorgverlening’, bevindt zich momenteel nog in een ontwikkelingsfase. Deze wordt verder uitgewerkt in het kader van het organisatiebrede traject rond deontologie en integriteit.

        Naast de verplichte procedures zijn enkele spoedeisende procedures opgesteld. Hoewel deze documenten geen verplicht onderdeel van het kwaliteitshandboek zijn, werden deze opgemaakt om een uniforme manier van werken bij noodsituaties te garanderen. Deze spoedeisende procedures zijn op verzoek beschikbaar, net als de functieomschrijvingen en documenten voor  kwaliteitsplanning. Voor volgende situaties werden er spoedeisende procedures opgemaakt: brand, hitteplan, technische storing binnen en buiten kantooruren, vermiste resident, verdachte of onbekende bezoeker, wondzorg, vochtletsels, skin tear, prikaccident. 

        Het volledige kwaliteitshandboek is digitaal toegankelijk voor alle medewerkers van het woonzorgcentrum via een link op het bureaublad of uitwisselingsmap. In samenwerking met de werkgroep kwaliteit zijn enkele spoedeisende procedures ook fysiek afgedrukt en beschikbaar gesteld in de noodmappen van de afdelingen, zodat deze snel inzetbaar zijn in urgente situaties.

        Daarnaast kunnen bij bepaalde noden ook nog extra procedures worden opgemaakt, die niet verplicht zijn, maar wel nuttig kunnen zijn voor de organisatie.

        Juridische gronden

        -        Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 77 betreffende de bevoegdheden van de OCMW-raad.

        -        Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikels 326 tot en met 335 betreffende het bestuurlijke toezicht

        -        De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen

        -        Het Bestuursdecreet van 7 december 2018, hoofdstuk 3 – Toegang tot bestuursdocumenten, art. II.26 tot en met II.51

        - Besluit van de Vlaamse Regering betreffende de programmatie, de erkenningsvoorwaarden en de subsidieregeling voor woonzorgvoorzieningen en verenigingen voor mantelzorgers en gebruikers”, bijlage 11 artikel 25

        Financiële weerslag

        Financiële weerslag van toepassing: NEEN 

        Visum (financieel advies) van toepassing: NEEN 

        Adviezen en argumenten

        Advies of inbreng vereist van andere diensten: NEEN 

        Publieke stemming
        Aanwezig: Anita Ceulemans, Jeroen Baert, Tom Dewandelaere, Rik Rottger, Tibo Roekaerts, Linde Peeters, Andy Janssens, Hans Verreyt, Eddy Van Der Taelen, Christel De Coninck, Ann De Smedt, Yani Brems, Carla Herremans, Johan Van Limbergen, Heidi Verhoeven, Marleen De Ridder, Maaike De Maeyer, Rudy Van Rompaey, Hans Heeman, Kimberly Van Assche, Steffen De Langhe, Lize Van Dijck
        Voorstanders: Anita Ceulemans, Jeroen Baert, Tom Dewandelaere, Rik Rottger, Tibo Roekaerts, Linde Peeters, Andy Janssens, Hans Verreyt, Eddy Van Der Taelen, Christel De Coninck, Ann De Smedt, Yani Brems, Carla Herremans, Johan Van Limbergen, Heidi Verhoeven, Marleen De Ridder, Maaike De Maeyer, Rudy Van Rompaey, Hans Heeman, Kimberly Van Assche, Steffen De Langhe
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Enig artikel: De raad voor maatschappelijk welzijn keurt het kwaliteitshandboek van het woonzorgcentrum goed.

    • Rondvraag

      • RONDVRAAG

        Aanwezig: Anita Ceulemans, voorzitter
        Jeroen Baert, burgemeester
        Tom Dewandelaere, Rik Rottger, Tibo Roekaerts, Linde Peeters, Andy Janssens, schepenen
        Hans Verreyt, Eddy Van Der Taelen, Christel De Coninck, Ann De Smedt, Yani Brems, Carla Herremans, Johan Van Limbergen, Heidi Verhoeven, Marleen De Ridder, Maaike De Maeyer, Rudy Van Rompaey, Hans Heeman, Kimberly Van Assche, Steffen De Langhe, raadsleden
        Lize Van Dijck, algemeen directeur
        Verontschuldigd: Patrick Marnef, Nourdine Elkaouakibi, Fatiha Haouat, Ali Manzo, raadsleden
        Joel Assoba, Vertrouwenspersoon

De voorzitter sluit de zitting op 27/03/2025 om 23:26.

Aldus gedaan in zitting datum voormeld.

 

Goedgekeurd door de gemeenteraad.

Namens OCMW-raad,

Lize Van Dijck
algemeen directeur

Anita Ceulemans
voorzitter