Terug
Gepubliceerd op 22/09/2022

Notulen  OCMW-raad

do 16/06/2022 - 19:30 Raadszaal

De OCMW-raad vergadert regelmatig en in vereist getal, ingevolge de bijeenroeping door het college van burgemeester en schepenen.

Aanwezig: Kim Van Kerckhoven, voorzitter OCMW-raad
Jeroen Baert, burgemeester
Tom Dewandelaere, Francisco Sanchez, Sven Cools, Carla Herremans, schepenen
Anita Ceulemans, Patrick Marnef, Hans Verreyt, Andy Janssens, Abdel El-hajoutti, Ann De Smedt, Eddy Van Der Taelen, Tibo Roekaerts, Fatiha Haouat, Johan Van Limbergen, Pascale De Boeck, Jeanne Carron, Sigrid Van De Velde, Kris De Keninck, raadsleden
Lize Van Dijck, waarnemend algemeen directeur
Verontschuldigd: Inge De Ridder, schepenen
Nourdine Elkaouakibi, Yani Brems, Martha Somers, Heidi Verhoeven, raadsleden

De voorzitter opent de zitting op 16/06/2022 om 19:35.

  • Openbaar

    • Secretariaat

      • DIENST SECRETARIAAT - GOEDKEURING NOTULEN EN ZITTINGSVERSLAG VORIGE VERGADERING

        Aanwezig: Kim Van Kerckhoven, voorzitter OCMW-raad
        Jeroen Baert, burgemeester
        Tom Dewandelaere, Francisco Sanchez, Sven Cools, Carla Herremans, schepenen
        Anita Ceulemans, Andy Janssens, Abdel El-hajoutti, Ann De Smedt, Eddy Van Der Taelen, Tibo Roekaerts, Fatiha Haouat, Johan Van Limbergen, Pascale De Boeck, Jeanne Carron, Sigrid Van De Velde, Kris De Keninck, raadsleden
        Lize Van Dijck, waarnemend algemeen directeur
        Verontschuldigd: Inge De Ridder, schepenen
        Patrick Marnef, Nourdine Elkaouakibi, Hans Verreyt, Yani Brems, Martha Somers, Heidi Verhoeven, raadsleden
        Feiten en context

        De OCMW-raad, in zitting van 16 juni 2022.

        Bijlagen

        - verslag RMW

        Besluit

        Enig artikel: de notulen en het zittingsverslag van de vergadering van de OCMW-raad van 19 mei 2022 goed te keuren.

      • DIENST SECRETARIAAT - INGEKOMEN STUKKEN

        Aanwezig: Kim Van Kerckhoven, voorzitter OCMW-raad
        Jeroen Baert, burgemeester
        Tom Dewandelaere, Francisco Sanchez, Sven Cools, Carla Herremans, schepenen
        Anita Ceulemans, Andy Janssens, Abdel El-hajoutti, Ann De Smedt, Eddy Van Der Taelen, Tibo Roekaerts, Fatiha Haouat, Johan Van Limbergen, Pascale De Boeck, Jeanne Carron, Sigrid Van De Velde, Kris De Keninck, raadsleden
        Lize Van Dijck, waarnemend algemeen directeur
        Verontschuldigd: Inge De Ridder, schepenen
        Patrick Marnef, Nourdine Elkaouakibi, Hans Verreyt, Yani Brems, Martha Somers, Heidi Verhoeven, raadsleden
      • DIENST SECRETARIAAT - AANPASSING HUISHOUDELIJK REGLEMENT

        Aanwezig: Kim Van Kerckhoven, voorzitter OCMW-raad
        Jeroen Baert, burgemeester
        Tom Dewandelaere, Francisco Sanchez, Sven Cools, Carla Herremans, schepenen
        Anita Ceulemans, Andy Janssens, Abdel El-hajoutti, Ann De Smedt, Eddy Van Der Taelen, Tibo Roekaerts, Fatiha Haouat, Johan Van Limbergen, Pascale De Boeck, Jeanne Carron, Sigrid Van De Velde, Kris De Keninck, raadsleden
        Lize Van Dijck, waarnemend algemeen directeur
        Verontschuldigd: Inge De Ridder, schepenen
        Patrick Marnef, Nourdine Elkaouakibi, Hans Verreyt, Yani Brems, Martha Somers, Heidi Verhoeven, raadsleden
        Voorgeschiedenis

        In zitting van 31 januari 2019 werd het huishoudelijk reglement 2019-2024 goedgekeurd.

        Feiten en context

        Naar aanleiding van een advies van de gouverneur en de mogelijkheid van hybride vergaderingen die tijdens de corona-periode werd aangeboden, werd het huishoudelijk reglement aangepast. De grootste wijzigingen worden hier opgesomd: 

        1) Naar aanleiding van een advies van de gouverneur over de audio-opnamen van de gemeenteraad werd aangevuld in het huishoudelijk reglement dat van een eventuele besloten zitting geen audio-opname wordt gemaakt of bijgehouden. 

        2) De mogelijkheid om digitaal of hybride te vergaderen wordt opgenomen in het huishoudelijk reglement. Ook de modaliteiten worden geconcretiseerd. 

        3) Bij geheime stemming wordt er via eNotulen gestemd. 

        4) Aanwezigheden worden via eNotulen geregistreerd. 

        In september zal er voor de OCMW- en gemeenteraad uitleg gegeven worden over 3) en 4). 

        Juridische gronden

        -        Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 77 betreffende de bevoegdheden van de OCMW-raad.

        -        Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikels 326 tot en met 335 betreffende het bestuurlijke toezicht

        -        De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen

        -        Het Bestuursdecreet van 7 december 2018, hoofdstuk 3 – Toegang tot bestuursdocumenten, art. II.26 tot en met II.51

        Bijlagen

        HHR 2019 - 2024 met zichtbare wijzigingen

        HHR 2019 - 2024 zonder zichtbare wijzigingen

        Publieke stemming
        Aanwezig: Kim Van Kerckhoven, Jeroen Baert, Tom Dewandelaere, Francisco Sanchez, Sven Cools, Carla Herremans, Anita Ceulemans, Andy Janssens, Abdel El-hajoutti, Ann De Smedt, Eddy Van Der Taelen, Tibo Roekaerts, Fatiha Haouat, Johan Van Limbergen, Pascale De Boeck, Jeanne Carron, Sigrid Van De Velde, Kris De Keninck, Lize Van Dijck
        Voorstanders: Kim Van Kerckhoven, Jeroen Baert, Tom Dewandelaere, Francisco Sanchez, Sven Cools, Carla Herremans, Abdel El-hajoutti, Ann De Smedt, Tibo Roekaerts, Johan Van Limbergen, Pascale De Boeck, Kris De Keninck
        Tegenstanders: Anita Ceulemans, Andy Janssens, Eddy Van Der Taelen, Fatiha Haouat, Jeanne Carron
        Resultaat: Met 12 stemmen voor, 5 stemmen tegen
        Besluit

        Enig artikel : de aanpassingen aan het huishoudelijk reglement 2019-2024 goed te keuren. 

      • DIENST SECRETARIAAT - CIPAL - GOEDKEURING VAN DE AGENDA EN VASTSTELLING VAN HET MANDAAT VAN DE ALGEMENE VERGADERING

        Aanwezig: Kim Van Kerckhoven, voorzitter OCMW-raad
        Jeroen Baert, burgemeester
        Tom Dewandelaere, Francisco Sanchez, Sven Cools, Carla Herremans, schepenen
        Anita Ceulemans, Andy Janssens, Abdel El-hajoutti, Ann De Smedt, Eddy Van Der Taelen, Tibo Roekaerts, Fatiha Haouat, Johan Van Limbergen, Pascale De Boeck, Jeanne Carron, Sigrid Van De Velde, Kris De Keninck, raadsleden
        Lize Van Dijck, waarnemend algemeen directeur
        Verontschuldigd: Inge De Ridder, schepenen
        Patrick Marnef, Nourdine Elkaouakibi, Hans Verreyt, Yani Brems, Martha Somers, Heidi Verhoeven, raadsleden
        Voorgeschiedenis

        Op de OCMW-raad van 21 februari 2019 werd dhr. Abdel El Hajoutti  aangeduid als vertegenwoordiger van de gemeente op de algemene vergaderingen van Cipal.

        mevr. Carla Herremans werd aangeduid als plaatsvervanger.

        Feiten en context

        Het OCMW is deelnemer van de dienstverlenende vereniging Cipal.

        Op 23 juni 2022 vindt er een algemene vergadering plaats van Cipal met volgende agendapunten:

        1. Toetreding en aanvaarding van nieuwe deelnemer(s)
        2. Jaarverslag van de raad van bestuur en verslag van de commissaris over de enkelvoudige jaarrekening van Cipal over het boekjaar 2021
        3. Goedkeuring van de enkelvoudige jaarrekening van Cipal over het boekjaar 2021, afgesloten op 31 december 2021
        4. Jaarverslag van de raad van bestuur en verslag van de commissaris over de geconsolideerde jaarrekening van Cipal over het boekjaar 2021
        5. Goedkeuring van de geconsolideerde jaarrekening van Cipal over het boekjaar 2021, afgesloten op 31 december 2021
        6. Kwijting te verlenen afzonderlijk aan de bestuurders en aan de commissaris voor de uitoefening van hun mandaat tijdens het boekjaar 2021
        7. Benoeming commissaris en vaststelling vergoeding
        8. Vervanging bestuurder
        9. Goedkeuring van het verslag, staande de vergadering
        Juridische gronden

        -       Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 77 betreffende de bevoegdheden van de OCMW-raad.

        -       Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikels 326 tot en met 335 betreffende het bestuurlijke toezicht

        -       De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen

        -       Het Bestuursdecreet van 7 december 2018, hoofdstuk 3 – Toegang tot bestuursdocumenten, art. II.26 tot en met II.51

        Bijlagen

        Agenda

        Toelichtingen

        Publieke stemming
        Aanwezig: Kim Van Kerckhoven, Jeroen Baert, Tom Dewandelaere, Francisco Sanchez, Sven Cools, Carla Herremans, Anita Ceulemans, Andy Janssens, Abdel El-hajoutti, Ann De Smedt, Eddy Van Der Taelen, Tibo Roekaerts, Fatiha Haouat, Johan Van Limbergen, Pascale De Boeck, Jeanne Carron, Sigrid Van De Velde, Kris De Keninck, Lize Van Dijck
        Voorstanders: Kim Van Kerckhoven, Jeroen Baert, Tom Dewandelaere, Francisco Sanchez, Sven Cools, Carla Herremans, Abdel El-hajoutti, Ann De Smedt, Eddy Van Der Taelen, Tibo Roekaerts, Johan Van Limbergen, Pascale De Boeck, Kris De Keninck
        Onthouders: Anita Ceulemans, Andy Janssens, Fatiha Haouat, Jeanne Carron
        Resultaat: Met 13 stemmen voor, 4 onthoudingen
        Besluit

        Art.1: De OCMW-raad keurt de agendapunten op basis van de bekomen documenten en de toelichtende nota  van de algemene vergadering van Cipal van 23 juni 2022 goed.

        Art.2: De vertegenwoordiger van het OCMW, dhr. Abdel El Hajoutti, raadslid, of zijn vervanger mevr. Carla Herremans, schepen, wordt gemandateerd om op de Algemene Vergadering van Cipal van 23 juni 2022 te handelen en te beslissen conform dit besluit. Indien deze Algemene Vergadering niet geldig zou kunnen beraadslagen of indien deze Algemene Vergadering om welke reden dan ook zou worden verdaagd, dan blijft de vertegenwoordiger van het OCMW gemachtigd om deel te nemen aan elke volgende vergadering met dezelfde agenda.

        Art.3: Het vast bureau wordt gelast met de uitvoering van onderhavig besluit en in het bijzonder met het in kennis stellen daarvan aan Cipal.

      • CEL KWALITEITSZORG - KENNISNAME JAARVERSLAG ORGANISATIEBEHEERSING 2021

        Aanwezig: Kim Van Kerckhoven, voorzitter OCMW-raad
        Jeroen Baert, burgemeester
        Tom Dewandelaere, Francisco Sanchez, Sven Cools, Carla Herremans, schepenen
        Anita Ceulemans, Andy Janssens, Abdel El-hajoutti, Ann De Smedt, Eddy Van Der Taelen, Tibo Roekaerts, Fatiha Haouat, Johan Van Limbergen, Pascale De Boeck, Jeanne Carron, Sigrid Van De Velde, Kris De Keninck, raadsleden
        Lize Van Dijck, waarnemend algemeen directeur
        Verontschuldigd: Inge De Ridder, schepenen
        Patrick Marnef, Nourdine Elkaouakibi, Hans Verreyt, Yani Brems, Martha Somers, Heidi Verhoeven, raadsleden
        Voorgeschiedenis

        Elk jaar moet er uiterlijk op 30 juni over organisatiebeheersing gerapporteerd worden aan het politieke niveau. Zo is het management transparant over de wijze waarop de organisatie omgaat met de risico's die het behalen van de doelstellingen kunnen bedreigen. 

        Feiten en context

        Het jaarverslag 2021 werd opgesteld door de waarnemend algemeen directeur. 

        Juridische gronden

        -        Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 77 betreffende de bevoegdheden van de OCMW-raad.

        -        Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikels 326 tot en met 335 betreffende het bestuurlijke toezicht

        -        De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen

        -        Het Bestuursdecreet van 7 december 2018, hoofdstuk 3 – Toegang tot bestuursdocumenten, art. II.26 tot en met II.51

        Bijlagen

        Jaarverslag organisatiebeheersing 2020

        Besluit

        Enig artikel : kennis te nemen van het jaarverslag organisatiebeheersing 2020. 

    • Personeel

      • DIENST PERSONEEL - DELEGATIE BEVOEGDHEDEN PERSONEELSZAKEN

        Aanwezig: Kim Van Kerckhoven, voorzitter OCMW-raad
        Jeroen Baert, burgemeester
        Tom Dewandelaere, Francisco Sanchez, Sven Cools, Carla Herremans, schepenen
        Anita Ceulemans, Andy Janssens, Abdel El-hajoutti, Ann De Smedt, Eddy Van Der Taelen, Tibo Roekaerts, Fatiha Haouat, Johan Van Limbergen, Pascale De Boeck, Jeanne Carron, Sigrid Van De Velde, Kris De Keninck, raadsleden
        Lize Van Dijck, waarnemend algemeen directeur
        Verontschuldigd: Inge De Ridder, schepenen
        Patrick Marnef, Nourdine Elkaouakibi, Hans Verreyt, Yani Brems, Martha Somers, Heidi Verhoeven, raadsleden
        Voorgeschiedenis

        Het Decreet Lokaal Bestuur maakt het mogelijk om bepaalde bevoegdheden inzake personeelsbeheer aan het vast bureau te delegeren.  Deze delegatie draagt bij tot efficiëntere besluitvormingsprocessen en realiseert aldus efficiëntiewinsten.

        De personeelsformatie wordt in het Decreet Lokaal Bestuur niet meer opgelegd als een verplicht instrument. 

        Feiten en context

        In 2009 werd zowel op de gemeente (24 september 2009)- als op de ocmw (29 april 2009)-raad het begrip ‘dagelijks personeelsbeheer’ omschreven.  Bepaalde bevoegdheden inzake dagelijks personeelsbeheer werden in diezelfde OCMW-raad van 2009 aan de secretaris van het OCMW gedelegeerd.  In 2018 werd door het college (19 februari 2018) eenzelfde delegatie aan de secretaris van de gemeente voorzien.

        Juridische gronden

        -        Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 77 betreffende de bevoegdheden van de OCMW-raad.

        -        Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikels 326 tot en met 335 betreffende het bestuurlijke toezicht

        -        De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen

        -        Het Bestuursdecreet van 7 december 2018, hoofdstuk 3 – Toegang tot bestuursdocumenten, art. II.26 tot en met II.51

        -        Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 78, tweede lid, 2° en artikel 85 tweede lid (rechtspositieregeling)

        -        Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 78, tweede lid, 2° en artikel 85 eerste en derde lid (organogram)

        -        Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 78, eerste lid, en artikel 85 eerste lid (personeelsformatie)

        Adviezen en argumenten

        Gelet op deze delegatiemogelijkheden en het feit dat volgende zaken zich eerder situeren op het operationele niveau, wordt voorgesteld om volgende zaken te delegeren van de ocmw-raad naar het vast bureau:

        -        Reglementen inzake personeelsaangelegenheden (rechtspositieregeling, arbeidsreglement, diverse personeelspolicies, ...)

        -        Personeelsformatie of personeelsplan

        -        Vaststellen van het organogram (dit houdt ondermeer in beslissen wie in het managementteam zetelt, binnen de grenzen van artikel 179 van het decreet lokaal bestuur)

        -        Het vaststellen van de inhoud van het begrip dagelijks personeelsbeheer

        -        Het afsluiten van dadingen met personeelsleden inzake de beëindiging van het dienstverband

        Publieke stemming
        Aanwezig: Kim Van Kerckhoven, Jeroen Baert, Tom Dewandelaere, Francisco Sanchez, Sven Cools, Carla Herremans, Anita Ceulemans, Andy Janssens, Abdel El-hajoutti, Ann De Smedt, Eddy Van Der Taelen, Tibo Roekaerts, Fatiha Haouat, Johan Van Limbergen, Pascale De Boeck, Jeanne Carron, Sigrid Van De Velde, Kris De Keninck, Lize Van Dijck
        Voorstanders: Kim Van Kerckhoven, Jeroen Baert, Tom Dewandelaere, Francisco Sanchez, Sven Cools, Carla Herremans, Abdel El-hajoutti, Ann De Smedt, Eddy Van Der Taelen, Tibo Roekaerts, Johan Van Limbergen, Pascale De Boeck, Kris De Keninck
        Tegenstanders: Anita Ceulemans, Andy Janssens, Fatiha Haouat, Jeanne Carron
        Resultaat: Met 13 stemmen voor, 4 stemmen tegen
        Besluit

        Enig artikel : Het vast bureau wordt met ingang van 1 juli 2022 bevoegd voor:

        -        Reglementen inzake personeelsaangelegenheden (rechtspositieregeling, arbeidsreglement, diverse personeelspolicies, ...)

        -        Personeelsformatie of personeelsplan

        -        Het vaststellen van het organogram (dit houdt ondermeer in beslissen wie in het managementteam zetelt, binnen de grenzen van artikel 179 van het decreet lokaal bestuur)

        -        Het vaststellen van de inhoud van het begrip dagelijks personeelsbeheer

        -        Het afsluiten van dadingen met personeelsleden inzake de beëindiging van het dienstverband

        Het vast bureau rapporteert hierover jaarlijks aan de ocmw-raad.

    • Financiën

      • DIENST FINANCIEN - JAARREKENING 2021 LOKAAL BESTUUR BOOM - DEEL OCMW

        Aanwezig: Kim Van Kerckhoven, voorzitter OCMW-raad
        Jeroen Baert, burgemeester
        Tom Dewandelaere, Francisco Sanchez, Sven Cools, Carla Herremans, schepenen
        Anita Ceulemans, Patrick Marnef, Andy Janssens, Abdel El-hajoutti, Ann De Smedt, Eddy Van Der Taelen, Tibo Roekaerts, Fatiha Haouat, Johan Van Limbergen, Pascale De Boeck, Jeanne Carron, Sigrid Van De Velde, Kris De Keninck, raadsleden
        Lize Van Dijck, waarnemend algemeen directeur
        Verontschuldigd: Inge De Ridder, schepenen
        Nourdine Elkaouakibi, Hans Verreyt, Yani Brems, Martha Somers, Heidi Verhoeven, raadsleden
        Feiten en context

        Een ontwerp gezamenlijke jaarrekening 2021 Lokaal Bestuur en OCMW Boom worden voorgelegd.

        Het Bestuur bezorgt het ontwerp van de jaarrekening met bijbehorende documentatie minstens 14 dagen voor de raadszitting aan ieder lid van de raad.

        Het Vast bureau heeft in zitting d.d. 30/05/2022 dit punt verzonden naar de OCMW raad.

        Juridische gronden

        -        Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 77 betreffende de bevoegdheden van de OCMW-raad.

        -        Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikels 326 tot en met 335 betreffende het bestuurlijke toezicht

        -        De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen

        -        Het Bestuursdecreet van 7 december 2018, hoofdstuk 3 – Toegang tot bestuursdocumenten, art. II.26 tot en met II.51

        Bijlagen

        Jaarrekening 2021 Lokaal Bestuur gemeente en OCMW.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Kim Van Kerckhoven, Jeroen Baert, Tom Dewandelaere, Francisco Sanchez, Sven Cools, Carla Herremans, Anita Ceulemans, Patrick Marnef, Andy Janssens, Abdel El-hajoutti, Ann De Smedt, Eddy Van Der Taelen, Tibo Roekaerts, Fatiha Haouat, Johan Van Limbergen, Pascale De Boeck, Jeanne Carron, Sigrid Van De Velde, Kris De Keninck, Lize Van Dijck
        Voorstanders: Kim Van Kerckhoven, Jeroen Baert, Tom Dewandelaere, Francisco Sanchez, Sven Cools, Carla Herremans, Abdel El-hajoutti, Ann De Smedt, Tibo Roekaerts, Johan Van Limbergen, Pascale De Boeck, Kris De Keninck
        Onthouders: Anita Ceulemans, Patrick Marnef, Andy Janssens, Eddy Van Der Taelen, Fatiha Haouat, Jeanne Carron
        Resultaat: Met 12 stemmen voor, 6 onthoudingen
        Besluit

        Enig artikel : De OCMW raad stelt haar deel van de jaarrekening 2021 vast.

      • AANKOOPDIENST - GOEDKEURING BESTEK AANSTELLING TECHNISCH BEHEERDER KEUKEN OCMW BOOM

        Aanwezig: Kim Van Kerckhoven, voorzitter OCMW-raad
        Jeroen Baert, burgemeester
        Tom Dewandelaere, Francisco Sanchez, Sven Cools, Carla Herremans, schepenen
        Anita Ceulemans, Patrick Marnef, Hans Verreyt, Andy Janssens, Abdel El-hajoutti, Ann De Smedt, Eddy Van Der Taelen, Tibo Roekaerts, Fatiha Haouat, Johan Van Limbergen, Pascale De Boeck, Jeanne Carron, Sigrid Van De Velde, Kris De Keninck, raadsleden
        Lize Van Dijck, waarnemend algemeen directeur
        Verontschuldigd: Inge De Ridder, schepenen
        Nourdine Elkaouakibi, Yani Brems, Martha Somers, Heidi Verhoeven, raadsleden
        Voorgeschiedenis

        De vorige opdracht "Technische beheerder keuken OCMW" werd verlengd tot en met 15 januari 2023.

        Feiten en context

        Het bestek " Technische ondersteuning keuken OCMW - WZC Boom", werd in samenspraak met het WZC opgemaakt met een vereenvoudigde onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking. 

        Het betreft een overheidsopdracht voor diensten met als doel de aanstelling van een opdrachtnemer voor het leveren van een voltijds equivalent technisch keukenbeheerder.

        Deze is verantwoordelijk voor het organiseren van het maaltijd gebeuren binnen de keuken van het Lokaal Bestuur Boom.  Hier worden dagelijks de maaltijden voor het WZC De Beuk en de warme maaltijden aan huis verzorgd.

        De opdracht werd opgemaakt met de openbare procedure, publicatie gebeurt via e-procurement.

        De opdracht zal gegund worden voor een periode van 4 jaar.

         

        Juridische gronden

        -        Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 77 betreffende de bevoegdheden van de OCMW-raad.

        -        Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikels 326 tot en met 335 betreffende het bestuurlijke toezicht

        -        De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen

        -        Het Bestuursdecreet van 7 december 2018, hoofdstuk 3 – Toegang tot bestuursdocumenten, art. II.26 tot en met II.51

        Adviezen en argumenten

        De last- en gunningsvoorwaarden goed te keuren.

        Bijlagen

        - brief verlenging Sodexo

        - bestek 

        Publieke stemming
        Aanwezig: Kim Van Kerckhoven, Jeroen Baert, Tom Dewandelaere, Francisco Sanchez, Sven Cools, Carla Herremans, Anita Ceulemans, Patrick Marnef, Hans Verreyt, Andy Janssens, Abdel El-hajoutti, Ann De Smedt, Eddy Van Der Taelen, Tibo Roekaerts, Fatiha Haouat, Johan Van Limbergen, Pascale De Boeck, Jeanne Carron, Sigrid Van De Velde, Kris De Keninck, Lize Van Dijck
        Voorstanders: Kim Van Kerckhoven, Jeroen Baert, Tom Dewandelaere, Francisco Sanchez, Sven Cools, Carla Herremans, Anita Ceulemans, Patrick Marnef, Hans Verreyt, Andy Janssens, Abdel El-hajoutti, Ann De Smedt, Eddy Van Der Taelen, Tibo Roekaerts, Fatiha Haouat, Johan Van Limbergen, Pascale De Boeck, Jeanne Carron, Kris De Keninck
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Art.1: de last- en gunningsvoorwaarden van het bestek goed te keuren en te publiceren via e-precurement.

        Art.2: een extern jurylid aan te stellen voor de beoordeling van de offertes, met name JVH - WZV Sleutelzorg Temse.

      • AANKOOPDIENST - GOEDKEURING BESTEK RAAMOVEREENKOMST VOOR KOFFIE EN TOEBEHOREN

        Aanwezig: Kim Van Kerckhoven, voorzitter OCMW-raad
        Jeroen Baert, burgemeester
        Tom Dewandelaere, Francisco Sanchez, Sven Cools, Carla Herremans, schepenen
        Anita Ceulemans, Patrick Marnef, Hans Verreyt, Andy Janssens, Abdel El-hajoutti, Ann De Smedt, Eddy Van Der Taelen, Tibo Roekaerts, Fatiha Haouat, Johan Van Limbergen, Pascale De Boeck, Jeanne Carron, Sigrid Van De Velde, Kris De Keninck, raadsleden
        Lize Van Dijck, waarnemend algemeen directeur
        Verontschuldigd: Inge De Ridder, schepenen
        Nourdine Elkaouakibi, Yani Brems, Martha Somers, Heidi Verhoeven, raadsleden
        Voorgeschiedenis

        Door corona hebben we onze vorige opdracht kunnen verlengen.  Echter dienen we nu wel een nieuwe opdracht uit te schrijven voor de bruikleen van nieuwe koffietoestellen.

        Onze huidige opdracht loopt ten einde eind 2022.

        Feiten en context

        Voor de koffie van het personeel alsook de koffie voor onze bewoners dienen we een nieuw contract aan te gaan. Het huidige contract verloopt einde 2022. De opdracht is uitgeschreven voor de bruikleen van de toestellen en de leveringen van de toebehoren, zoals koffie, thee, melkpoeder, chocoladepoeder, ... Op vraag van de facilitaire dienst werden in de opdracht toestellen gevraagd die zowel een tas als een thermos warme drank kunnen geven. Het huidige systeem, waar we telkens een koffiekan van 2 liter maken,  zou teveel verspilling met zich mee brengen. De vraag werd gesteld aan het BOOMAT en deze laatste gingen hiermee akkoord.

         

        In de opdracht werd de volgende vraag gesteld:

        -      bruikleen van toestellen, die zowel een tas koffie als kleine thermossen warme dranken kunnen bieden.

        -      bruikleen van de nodige thermossen van 1 liter

        -      aankoop van koffie, volgens het eerlijke handel principe namelijk Faire Trade koffie. (voor het behoud van ons label in de gemeente)

        -      aankoop van melkpoeder, cacaopoeder, suiker, om de toestellen te vullen.

        -      de koffie dient voor 80% uit Arabicakoffie te bestaan.

         

        De toestellen zullen op de volgende locaties geplaatst worden :

        -          De afdelingen binnen het WZC

        -          Administratie OCMW

        -          Keuken WZC

        -          Antwerpsestraat – Gemeentehuis: Refter gelijkvloers - keuken eerste verdiep - collegezaal - Gang raadzaal

        -          Technische dienst Dijleweg

        -          Ecohuis

        -          Kinderdagverblijf

        -          BKO Beukennootje

        -          BKO Kersenpitje

        -          Academie voor muziek en woord

        -          Bibliotheek

        -          HIER huis

         

        Het bestek werd zo opgemaakt dat de inschrijvers de mogelijkheid hebben om drie prijzen in te dienen.

        -          De eerste inventaris / prijsvraag is op de manier zoals we in het verleden hebben gewerkt. De toestellen in bruikleen, de toebehoren zoals koffie, thee, ed… aan te kopen na het doorsturen van een bestelbon door het lokaal bestuur.

        -          In de tweede inventaris / prijsvraag werd als variante gevraagd om de toestellen te huren en de toebehoren aan te kopen zoals koffie, thee, ed..  Vaak word er door de inschrijvers een hogere prijs berekend voor de aankoop van de koffie omdat de toestellen in bruikleen worden gegeven.

        -          Als derde inventaris / prijsvraag werd als variante gevraagd om een All-in prijs te voorzien, deze dient de huur van de toestellen als de levering van de toebehoren te omvatten.

         

        Na het indienen van de offertes wordt de vergelijking gemaakt en het voordeligste voorstel genomen.

        Juridische gronden

        -        Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 77 betreffende de bevoegdheden van de OCMW-raad.

        -        Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikels 326 tot en met 335 betreffende het bestuurlijke toezicht

        -        De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen

        -        Het Bestuursdecreet van 7 december 2018, hoofdstuk 3 – Toegang tot bestuursdocumenten, art. II.26 tot en met II.51

        Adviezen en argumenten

        De last en gunningsvoorwaarden goed te keuren.

        Bijlagen

        Bestek 

        Publieke stemming
        Aanwezig: Kim Van Kerckhoven, Jeroen Baert, Tom Dewandelaere, Francisco Sanchez, Sven Cools, Carla Herremans, Anita Ceulemans, Patrick Marnef, Hans Verreyt, Andy Janssens, Abdel El-hajoutti, Ann De Smedt, Eddy Van Der Taelen, Tibo Roekaerts, Fatiha Haouat, Johan Van Limbergen, Pascale De Boeck, Jeanne Carron, Sigrid Van De Velde, Kris De Keninck, Lize Van Dijck
        Voorstanders: Kim Van Kerckhoven, Jeroen Baert, Tom Dewandelaere, Francisco Sanchez, Sven Cools, Carla Herremans, Anita Ceulemans, Patrick Marnef, Hans Verreyt, Andy Janssens, Abdel El-hajoutti, Ann De Smedt, Eddy Van Der Taelen, Tibo Roekaerts, Fatiha Haouat, Johan Van Limbergen, Pascale De Boeck, Jeanne Carron, Kris De Keninck
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Art.1: de lastvoorwaarden en gunningswijze goed te keuren van de opdracht “Koffievoorziening 2023-2026”.  De opdracht wordt gegund wij wijze van Open Offerteaanvraag.

         

        Art.2: het bestek voor de opdracht “Koffievoorziening 2023-2026”goed , waarbij een contract wordt aangegaan van 4 jaar.

         

    • Rondvraag

      • RONDVRAAG

        Aanwezig: Kim Van Kerckhoven, voorzitter OCMW-raad
        Jeroen Baert, burgemeester
        Tom Dewandelaere, Francisco Sanchez, Sven Cools, Carla Herremans, schepenen
        Anita Ceulemans, Patrick Marnef, Hans Verreyt, Andy Janssens, Abdel El-hajoutti, Ann De Smedt, Eddy Van Der Taelen, Tibo Roekaerts, Fatiha Haouat, Johan Van Limbergen, Pascale De Boeck, Jeanne Carron, Sigrid Van De Velde, Kris De Keninck, raadsleden
        Lize Van Dijck, waarnemend algemeen directeur
        Verontschuldigd: Inge De Ridder, schepenen
        Nourdine Elkaouakibi, Yani Brems, Martha Somers, Heidi Verhoeven, raadsleden

De voorzitter sluit de zitting op 16/06/2022 om 19:59.

Aldus gedaan in zitting datum voormeld.

 

Goedgekeurd door de gemeenteraad.

Namens OCMW-raad,

Lize Van Dijck
waarnemend algemeen directeur

Kim Van Kerckhoven
voorzitter OCMW-raad