De gemeenteraad vergadert regelmatig en in vereist getal, ingevolge de bijeenroeping door het college van burgemeester en schepenen.
De voorzitter opent de zitting op 16/03/2023 om 20:35.
De gemeenteraad, in zitting van 16 maart 2023.
- Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 40 betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
- Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikels 326 tot en met 335 betreffende het bestuurlijke toezicht
- De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen
- Het Bestuursdecreet van 7 december 2018, hoofdstuk 3 – Toegang tot bestuursdocumenten, art. II.26 tot en met II.51
- verslag GR 16/2/2023
Enig artikel: de notulen en het zittingsverslag van de vergadering van de gemeenteraad van 16 februari 2023 goed te keuren.
De gemeenteraad in zitting van 16 maart 2023.
- Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 40 betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
- Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikels 326 tot en met 335 betreffende het bestuurlijke toezicht
- De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen
- Het Bestuursdecreet van 7 december 2018, hoofdstuk 3 – Toegang tot bestuursdocumenten, art. II.26 tot en met II.51
Enig artikel: de gemeenteraad neemt kennis van:
Op de gemeenteraad van 21 januari 2021 werd Abdel El Hajoutti aangeduid als vertegenwoordiger van de (buitengewone) algemene vergaderingen van Vlotter.
Op 31 maart 2023 vindt er een bijzondere algemene vergadering van Vlotter plaatst met volgende agenda:
1. Goedkeuring verslag van de Raad van Bestuur tot deelname van Vlotter cv aan Omni-Job vzw
- CBS 20/2/2023
- COM FIN 9/3/2023
- Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 40 betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
- Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikels 326 tot en met 335 betreffende het bestuurlijke toezicht
- De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen
- Het Bestuursdecreet van 7 december 2018, hoofdstuk 3 – Toegang tot bestuursdocumenten, art. II.26 tot en met II.51
- Uitnodiging + agenda
Art.1:De gemeenteraad keurt de agenda van de bijzondere algemene vergadering van Vlotter op 31 maart 2023 met volgende agendapunten goed:
1. Goedkeuring verslag van de Raad van Bestuur tot deelname van Vlotter cv aan Omni-Job vzw
Art.2: de afgevaardigde van de gemeente m.n. Abdel El Hajoutti, gemeenteraadslid, te mandateren om op de bijzondere algemene vergadering van VLOTTER op 31 maart 2023 (of op elke andere algemene vergadering in gewone en/of in buitengewone zitting met dezelfde agenda ingeval de eerste niet geldig zou kunnen beraadslagen) te handelen en te beslissen conform de beslissingen die door de gemeenteraad zijn genomen over de agendapunten van de bijzondere algemene vergadering van VLOTTER op 31 maart 2023.
Op de gemeenteraad van 21 april 2022 werd schepen Carla Herremans aangeduid als afgevaardigde voor de (bijzondere)algemene vergaderingen van Goed wonen.Rupelstreek.
Dhr.Abdel El Hajoutti werd aangeduid als haar plaatsvervanger.
Met schrijven van 15 februari 2023 meldt Goed Wonen.Rupelstreek dat er een bijzondere algemene vergadering plaatsvindt op 4 april 2023 met volgende agenda:
1. Vaststelling van de aanwezigheidslijst en samenstelling van het bureau.
2. Lezing van het Verslag van de raad van bestuur aan de Algemene Vergadering.
3. Lezing van het Verslag van de commissaris aan de Algemene Vergadering.
4. Goedkeuring van de Jaarrekening afgesloten per 31 december 2022.
5. Strijdigheid van belangen van vermogensrechtelijke aard.
6. Kwijting aan de bestuurders voor hun uitgeoefende mandaat.
7. Kwijting aan de commissaris voor zijn uitgeoefende mandaat.
8. Statutaire benoemingen.
9. Overname aandelen individuele aandeelhouders
10. Vorming nieuwe woonmaatschappij.
- CBS 6/3/2023
- Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 40 betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
- Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikels 326 tot en met 335 betreffende het bestuurlijke toezicht
- De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen
- Het Bestuursdecreet van 7 december 2018, hoofdstuk 3 – Toegang tot bestuursdocumenten, art. II.26 tot en met II.51
- jaarrekening
- agenda
Art.1:De gemeenteraad keurt de agenda van de BAV van Goed Wonen.Rupelstreek op 4 april 2023 goed.
Art.2: De vertegenwoordiger van de gemeente, schepen Carla Herremans (of haar vervanger dhr. Abdel El Hajoutti), te mandateren om op de bijzondere algemene vergadering van Goed Wonen.Rupelstreek op 4 april 2023(of op elke andere algemene vergadering in gewone en/of in buitengewone zitting met dezelfde agenda ingeval de eerste niet geldig zou kunnen beraadslagen) te handelen en te beslissen conform de beslissingen die door de gemeenteraad zijn genomen over de agendapunten van de bijzondere algemene vergadering van Goed Wonen.Rupelstreek op 4 april 2023.
De gemeenteraad heeft in besloten zitting van 16 maart 2023 beslist betrokkene aan te stellen als statutair Financieel Directeur.
Na aanstelling in de gemeenteraad van 16 maart 2023 van betrokkene als statutair Financieel Directeur, dient hij tijdens een openbare vergadering van de gemeenteraad de eed af te leggen in handen van de voorzitter van de gemeenteraad.
- Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 40 betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
- Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikels 326 tot en met 335 betreffende het bestuurlijke toezicht
- De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen
- Het Bestuursdecreet van 7 december 2018, hoofdstuk 3 – Toegang tot bestuursdocumenten, art. II.26 tot en met II.51
- De rechtspositieregeling van het gemeentepersoneel
Art. 1 : De gemeenteraad gaat over tot de procedure van eedaflegging, in openbare zitting, door mijnheer Dirk Cappaert als Financieel Directeur met ingang van 17 maart 2023, waarbij de volgende eed wordt afgelegd in handen van de voorzitter Kim Van Kerckhoven: "Ik zweer de verplichtingen van mijn ambt trouw na te komen".
Art. 2 : De gemeenteraad neemt kennis van de eedaflegging van de Financieel directeur Dirk Cappaert.
Vanaf het schooljaar 2019-2020 kunnen lokale samenwerkingsinitiatieven georganiseerd worden tussen academies en scholen voor basisonderwijs, secundair of hoger onderwijs.
Deze samenwerkingsinitiatieven realiseren volgende doelstellingen:
1° het cultureel bewustzijn en de culturele expressie van de betrokken leerlingen basisonderwijs of secundair onderwijs versterken;
2° een duurzaam delend netwerk tussen leerkrachten basisonderwijs, secundair onderwijs en deeltijds kunstonderwijs voor het organiseren van culturele leeractiviteiten tot stand te brengen;
3° het toeleiden van leerlingen basisonderwijs of secundair onderwijs die blijk geven van artistieke interesse en aanleg naar het deeltijds kunstonderwijs bevorderen, in het bijzonder leerlingen uit scholen met een meerderheid van leerlingen die beantwoorden aan de leerlingenkenmerken, vermeld in artikel 78, § 1, 1°, van het decreet basisonderwijs van 25 februari 1997 en de gelijkekansenindicatoren, vermeld in artikel 225, §1, van de Codex Secundair Onderwijs.
Om deze samenwerkingen te stimuleren via het project Kunstkuur is ondersteuning voorzien onder de vorm van extra uren voor het DKO en werkingsmiddelen.
Aan dergelijk lokaal samenwerkingsinitiatief moet ten minste één academie en één school voor basisonderwijs of secundair onderwijs of instelling voor hoger onderwijs deelnemen.
Overwegende dat het gemeentebestuur Boom vanaf het schooljaar 2023-2024 met haar academie ‘Gemeentelijke Academie voor Muziek en Woord’ een samenwerking voor drie jaar wil aangaan met de volgende onderwijsinstelling: Basisschool OLVI De Reuzenboom, Spoorweglaan 25, 2850 Boom, vertegenwoordigd door schoolbestuur Onze-lieve-Vrouwinstituut Boom vzw, Bassinstraat 15, 2850 Boom.
Principieel akkoord d.d. 13.01.2023 met het lokaal samenwerkingsinitiatief tussen volgende partijen:
- Basisschool OLVI De Reuzenboom (Spoorweglaan 25, 2850 Boom), vertegenwoordigd door
directeur Katleen Gielis;
- Gemeentelijke Academie voor Muziek en Woord (Hospitaalstraat 27, 2850 Boom) vertegenwoordigd door directeur Caroline Van Dyck.
Een ondersteuningsaanvraag moet online ingediend worden.
Deze ondersteuningsaanvraag zal worden beoordeeld door een beoordelingscommissie die haar advies voorlegt aan de minister van Onderwijs en Vorming.
Overwegende dat de schoolbesturen van alle betrokken instellingen een samenwerkingsovereenkomst moeten afsluiten.
Het college besliste in zitting d.d. 23.01.2023 om principieel akkoord te gaan met een lokaal samenwerkingsinitiatief (kunstkuur) vanaf schooljaar 2023-2024 tussen de ‘Gemeentelijke Academie voor Muziek en Woord’ (Hospitaalstraat 27, 2850 Boom) en de volgende onderwijsinstelling: ‘Basisschool OLVI De Reuzenboom’ (Spoorweglaan 25, 2850 Boom), vertegenwoordigd door schoolbestuur Onze-lieve-Vrouwinstituut Boom.
Het college gaf toestemming om een ondersteuningsaanvraag in te dienen.
Een ondersteuningsaanvraag werd online ingediend.
Deze ondersteuningsaanvraag zal worden beoordeeld door een beoordelingscommissie die haar advies voorlegt aan de minister van Onderwijs en Vorming.
Een samenwerkingsovereenkomst ‘Lokaal Samenwerkingsinitiatief Deeltijds Kunstonderwijs/Basisonderwijs’ tussen de schoolbesturen van alle betrokken instellingen wordt opgemaakt.
Deze samenwerkingsovereenkomst bevat volgende elementen:
1° de planning van de leeractiviteiten
2° de wederzijdse verantwoordelijkheden van de deelnemende school en academie voor de algemene coördinatie en het ter beschikking stellen van personeelsleden, schoolinfrastructuur, leermiddelen, materiaal en vervoer;
3° als samengewerkt wordt met andere externe partners, de manier waarop de samenwerking wordt vormgegeven.
Om samenwerkingen te stimuleren via het project Kunstkuur is ondersteuning voorzien onder de vorm van extra uren voor het DKO
Voor deze samenwerking betekent dit een maximum van 7 leraarsuren per week (35 punten) met salarisschaal 300, 301, 302, 384.
De bevoegde dienst van het departement Onderwijs en Vorming deelt uiterlijk op 15 mei de beslissing van de minister, mee aan de academies, de scholen, de instellingen voor hoger onderwijs en de externe partners in kwestie.
Overwegende dat de samenwerkingsovereenkomst slechts effectief uitwerking zal hebben vanaf 1 september 2023 als de ondersteuningsaanvraag wordt goedgekeurd.
Protocolakkoord d.d. 23.01.2023 van Bijzonder Onderhandelingscomité van de gemeentelijke academie voor muziek en woord.
De Raad van Beheer nam d.d. 23.01.2023 kennis van de aanvraag van het lokaal samenwerkingsinitiatief tussen de ‘Gemeentelijke Academie voor Muziek en Woord Boom’ en ‘Basisschool OLVI De Reuzenboom’.
Het college besliste d.d. 06.02.2023 deze zaak ter goedkeuring te verzenden naar de gemeenteraad.
- Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 40 betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
- Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikels 326 tot en met 335 betreffende het bestuurlijke toezicht
- De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen
- Het Bestuursdecreet van 7 december 2018, hoofdstuk 3 – Toegang tot bestuursdocumenten, art. II.26 tot en met II.51
- Het Gemeentedecreet van 15 juli 2005, en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 57, betreffende de bevoegdheden van het college van burgemeester en schepenen
- De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen
- Het decreet van 26 maart 2004 betreffende de openbaarheid van bestuur
- Het Gemeentedecreet van 15 juli 2005, en latere wijzigingen inzonderheid artikels 248 tot en met 264 betreffende het bestuurlijke toezicht
- Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, de artikelen 40 en 41;
- Het decreet van 9 maart 2018 betreffende het deeltijds kunstonderwijs, hoofdstuk 8;
- Het Besluit van de Vlaamse Regering van 4 mei 2018 betreffende de lokale samenwerkingsinitiatieven tussen scholen voor basis- en secundair onderwijs, instellingen voor hoger onderwijs en de academies voor deeltijds kunstonderwijs;
- Overeenkomst ‘Lokaal Samenwerkinginitiatief Deeltijds Kunstonderwijs / Basisonderwijs’
- Protocolakkoord d.d. 23.01.2023
- Collegebeslissing d.d. 23.01.2023
- Collegebeslissing d.d. 06.02.2023
Art.1 : Het lokaal bestuur Boom gaat een lokaal samenwerkingsinitiatief aan tussen haar Gemeentelijke Academie voor Muziek en Woord (Hospitaalstraat 27, 2850 Boom) en Basisschool OLVI De Reuzenboom (Spoorweglaan 25, 2850 Boom), vertegenwoordigd door schoolbestuur Onze-lieve-Vrouwinstituut Boom vzw.
Art.2 : Keurt het ontwerp van samenwerkingsovereenkomst goed dat als bijlage bij dit besluit is gevoegd. De samenwerkingsovereenkomst gaat enkel effectief in op 1 september 2023 als de ondersteuningsaanvraag wordt goedgekeurd (cf. art. 25 overeenkomst).
Het college besliste in zitting d.d. 19.05.2009 om vanaf 01.01.2010 in te stappen in de vernieuwde versie van Academiebank (software van de schooladministratie).
Een programma dat tot stand kwam in een nauwe samenwerking tussen OVSG en WISA.
In het schooljaar 2018-2019 bundelden SixBrothersMedia en Wisa-DKO hun krachten in ARTOSO.
DKO3 en mijnAcademie werden de toepassingen voor alle academies.
DKO3 is een compleet platform en marktleider voor de schooladministratie en –organisatie in een academie van het Vlaamse Deeltijds Kunstonderwijs.
Alle academies die nog werkten met Wisa Academiebank moesten overschakelen naar DKO3 voor 01.09.2021.
Sinds 01.01.2022 valt het gebruik van DKO3 niet meer onder contract bij OVSG, maar verloopt dit via ARTOSO.
De licentie dekt het gebruik van de software DKO3 en mijnAcademie door alle personeelsleden en leerlingen van de academie voor een periode van één jaar.
Communicatie naar de leerling per e-mail via de aangeboden mailproviders is inbegrepen volgens een fair use policy.
Het gebruik van sms-diensten, eigen mailproviders en transactiekosten voor online betalingen is niet inbegrepen. Dat zijn en blijven afzonderlijke overeenkomsten met de respectievelijke aanbieders.
De helpdesk van DKO3 is beschikbaar voor medewerkers van de academie.
De nieuwe prijs wordt toegepast op de eerste factuur na 31 december 2021.
De prijs wordt berekend op basis van het hoofdelijk aantal leerlingen van de meest recente telling van 1 februari voorafgaand op de factuurdatum.
De prijs wordt jaarlijks op 1 januari aangepast aan de index.
De prijsberekening van DKO3 gebeurt op basis van het aantal hoofdelijke leerlingen op 1 februari.
Op 01.02.2021 telde de academie 850 hoofdelijke leerlingen, wat neerkomt op 2507,50 euro + 21% btw = 3034,08 euro.
De jaarlijkse facturatie loopt van 1 januari tot en met 31 december.
Mail d.d. 22.12.2022 van Artoso:
- Overeenkomst software as a service: DKO3
- Vraag om bestelbon
Het college besliste in zitting d.d. 23.01.2023 de overeenkomst ‘software as a service: DKO3, dat als bijlage werd toegevoegd aan de notulen, goed te keuren en besliste de uitgave voor DKO3 2022 ter goedkeuring te verzenden naar de gemeenteraad.
De prijsberekening van DKO3 gebeurt op basis van het aantal hoofdelijke leerlingen op 1 februari 2021 en bedraagt voor 2022: 3034,08 euro.
Mail d.d. 24.01.2023 van Artoso.
Factuur voor 01.01.2023 tot en met 31.12.2023.
De tarieven zijn aangepast aan de index.
De prijsberekening voor DKO3 gebeurt op basis van het aantal hoofdelijke leerlingen op 1 februari.
Op 01.02.2022 telde de academie 815 hoofdelijke leerlingen.
De prijsberekening van DKO3 bedraagt voor 2023: 3214,85 euro (incl. btw)
Het college besliste in zitting d.d. 06.02.2023 de uitgave voor DKO3 2023 ter goedkeuring te verzenden naar de gemeenteraad.
De prijsberekening van DKO3 gebeurt op basis van het aantal hoofdelijke leerlingen op 1 februari 2022 en bedraagt voor 2023: 3214,85 euro.
| Dienstjaar: 2023 | ARK: 6142000 |
| Ramingnummer MJP : 002535 | BELEIDSDOMEIN: 05 |
| Bedrag raming : 3034,08 EUR en 3214,85 EUR | BELEIDSVELD: 0820 |
| Beschikbaar krediet : 9150 EUR | BELEIDSITEM: |
| Aanpassing meerjarenplan noodzakelijk : JA/NEEN (*) | |
| Visum financieel beheerder: GUNSTIG/NIET GUNSTIG/NVT (*) | Datum : |
(*) Schrappen wat niet past
- Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 40 betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
- Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikels 326 tot en met 335 betreffende het bestuurlijke toezicht
- De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen
- Het Bestuursdecreet van 7 december 2018, hoofdstuk 3 – Toegang tot bestuursdocumenten, art. II.26 tot en met II.51
Artoso overeenkomst software as a service: DKO3
Collegebeslissing d.d. 23.01.2023
Collegebeslissing d.d. 06.02.2023
Art.1: de overeenkomst software as a service: DKO3 goed te keuren en te ondertekenen.
Art.2: de prijsberekening van DKO3 gebeurt op basis van het aantal hoofdelijke leerlingen op 1 februari 2021 en bedraagt voor 2022: 3034,08 euro.
De uitgave voor DKO3 2022 wordt goedgekeurd.
Art.3: de prijsberekening van DKO3 gebeurt op basis van het aantal hoofdelijke leerlingen op 1 februari 2022 en bedraagt voor 2023: 3214,85 euro.
De uitgave voor DKO3 2023 wordt goedgekeurd.
Overwegende dat het decreet betreffende het deeltijds kunstonderwijs een academiereglement verplicht stelt voor elke academie.
Overwegende dat het academiereglement de betrekkingen tussen het schoolbestuur en de leerlingen en desgevallend de personen die het ouderlijk gezag uitoefenen of in rechte of in feite de minderjarige leerling onder hun bewaring hebben, regelt.
Overwegende dat het academiereglement een aantal verplichte elementen moet bevatten zoals bepaald in artikel 58 van het decreet betreffende het deeltijds kunstonderwijs.
Het huidige academiereglement deeltijds kunstonderwijs goedgekeurd door de gemeenteraad op datum van 16.12.2021 voldoet niet meer aan de huidige wettelijke bepalingen, waardoor een aantal aanpassingen en aanvullingen noodzakelijk waren.
Overwegende dat het voorliggende academiereglement is gebaseerd op het model van academiereglement van de Onderwijskoepel van Steden en Gemeenten.
Het academiereglement moet bekend gemaakt worden op de website van het lokaal bestuur en dit gedurende de geldigheid ervan.
Vermelding van het academiereglement in het register van bekendmakingen.
Het college besliste in zitting d.d. 13.02.2023 deze zaak ter goedkeuring te verzenden naar de gemeenteraad.
- Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 40 betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
- Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikels 326 tot en met 335 betreffende het bestuurlijke toezicht
- De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen
- Het Bestuursdecreet van 7 december 2018, hoofdstuk 3 – Toegang tot bestuursdocumenten, art. II.26 tot en met II.51
- Decreet van 09.03.2018 betreffende het deeltijds kunstonderwijs, artikels 3, 38, 58 en 60;
- Besluit van de Vlaamse Regering van 4 mei 2018 betreffende het opleidingsaanbod, de organisatie, de personeelsformatie, de inning van het inschrijvingsgeld en de certificering van het deeltijds kunstonderwijs (organisatiebesluit)
- Academiereglement deeltijds kunstonderwijs, zoals goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 16.12.2021.
Academiereglement Gemeentelijke Academie voor Muziek en Woord.
Art.1:
Het bestaande academiereglement deeltijds kunstonderwijs goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 16.12.2021 wordt opgeheven bij de inwerktreding van dit academiereglement.
Art.2:
De gemeenteraad keurt het academiereglement van de Gemeentelijke Academie voor Muziek en Woord – vestigingsplaatsen Boom, Puurs, Ruisbroek, Breendonk, Rumst – goed.
Art.3:
Het academiereglement wordt bij elke inschrijving van een leerling en nadien bij elke wijziging, ter beschikking gesteld (op papier of via een elektronische drager) aan de meerderjarige leerling en de ouders van de minderjarige leerling. Door inschrijving verklaart de leerling/ouder zich akkoord met het academiereglement.
Art.4:
Het academiereglement treedt in werking na goedkeuring door de gemeenteraad.
Art.5:
Het academiereglement wordt bekend gemaakt op de website van het lokaal bestuur en dit gedurende de geldigheid ervan.
Art.6:
Het academiereglement wordt vermeld in het register van bekendmakingen.
De krijtlijnen van de herstructurering van de BKO en opstart opvang op school werden toegelicht op de commissie armoede dd. 5/12/2022 en goedgekeurd op het CBS dd. 5/12/2022 en GR dd. 15/12/2022.
De voorbije maanden werden met de verschillende schooldirecties gesprekken gevoerd i.v.m. de praktische afspraken omtrent de opvang op school.
Volgend voorstel voor compensatie voor het gebruik van de infrastructuur ligt voor:
- School stelt minimaal 2 lokalen + buitenruimte beschikbaar voor kwaliteitsvolle opvang + extra ruimte waarin een groep van minimaal 20 kinderen een activiteit kan georganiseerd worden: €250/maand. In maanden met vakantieperiodes krijgen de scholen slechts 75% (bij 1 vakantieweek), 50% (bij vakantie van 2 weken) of 0% (zomervakantie)
- Compensatie in natura: groenwerkzaamheden 2 halve dagen per jaar (bijvoorbeeld in vakantieperiodes)
- Aankoop rollen huisvuilzakken: 1 x rol van 100 l per school
- Scholen die tijdens een vakantieperiode hun infrastructuur openstellen voor BKO/Activiteiten krijgen hiervoor een vergoeding van €250 per week
- Scholen kunnen intekenen op een investeringsfonds. Per jaar kan elke school een project aanvragen (aankoop materialen) voor maximaal €1000. Deze projecten worden aan de hand van volgende criteria gewogen om een positieve of negatieve uitslag te bekomen:
Het reglement en aanvraagformulier worden als bijlage toegevoegd.
Samen met de scholen worden praktische en formele afspraken in een afsprakennota gegoten, op maat van elke school. Deze school specifieke aanvullingen werden reeds gemaakt voor OLVI De Kade, GO! Villa Kakelbont, GO! Hoeksteen en GO! ’t Krekeltje. Op 9/3 volgt een afspraak bij OLVI de Reuzenboom. Ook de afsprakennota met GO! Boom Park zal worden aangevuld. Deze school specifieke afsprakennota’s volgen op een volgende GR.
- De krijtlijnen van de herstructurering van de BKO en opstart opvang op school werden toegelicht op de commissie armoede dd. 5/12/2022 en goedgekeurd op het CBS dd. 5/12/2022 en GR dd. 15/12/2022.
- Op 30/01/2023 werd er tijdens het CBS een beslissing gemaakt omtrent de compensatieregeling naar de scholen toe.
- Op 27/02/2023 werden de afsprakennota en het reglement investeringsfonds besproken op het CBS
- Op 06/03/2023 werden bijkomende afsprakennota's besproken op het CBS
- Op 06/03/2023 werden de verschillende afspraken besproken op de commissie lokale economie
- Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 40 betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
- Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikels 326 tot en met 335 betreffende het bestuurlijke toezicht
- De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen
- Het Bestuursdecreet van 7 december 2018, hoofdstuk 3 – Toegang tot bestuursdocumenten, art. II.26 tot en met II.51
- Afsprakennota Opvang op school GO! Villa Kakelbont
- Pedagogisch project GO!
- Afsprakennota Opvang op school OLVI De Kade
- Gebruikersovereenkomst OLVI De Kade
- Huishoudelijk reglement OLVI De Kade
- Afsprakennota Opvang op school GO! 't Krekeltje
- Afsprakennota Opvang op school GO! De Hoeksteen
- Reglement en aanvraagformulier investeringsfonds
Art.1: de afsprakennota’s ‘Opvang op school’ van GO! Villa Kakelbont, OLVI De Kade, GO! Hoeksteen en GO! 't Krekeltje worden goedgekeurd.
Art. 2: de compensatieregeling voor het gebruik van de infrastructuur van de school wordt goedgekeurd.
Art.3: het reglement investeringsbudget wordt goedgekeurd.
Verdaagd.
Gelet op het Lokaal Energie- en Klimaatpact van de Vlaamse Regering en de Vlaamse steden en gemeenten van 4 juni 2021 aangaande het verbintenissen engagement inzake de algemene engagementen en de vier werven behoudend 16 specifieke doelstellingen.
De gemeente ondertekende op 25 oktober 2021 het Lokaal Energie -en Klimaatpact.
Binnen het Lokaal Energie- en Klimaatpact moet een jaarlijkse inhoudelijke rapportering met betrekking tot de voorgang opgemaakt worden dat na voorleggen aan de gemeenteraad bij Agentschap Binnenlands Bestuur moet ingediend worden;
Hiervoor wordt gebruik gemaakt van het Lokaal Klimaatpactportaal, waar de Vlaamse overheid de monitoring van de doelstellingen bijhoudt.
De rapportering 2022 werd toegevoegd als bijlage.
De rapportering over het LEKP werd toegelicht aan de commissie op 7 februari 2023.
- Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 40 betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
- Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikels 326 tot en met 335 betreffende het bestuurlijke toezicht
- De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen
- Het Bestuursdecreet van 7 december 2018, hoofdstuk 3 – Toegang tot bestuursdocumenten, art. II.26 tot en met II.51
- art. 2 van het Decreet Lokaal Bestuur: “De gemeenten zijn overeenkomstig artikel 41 van de Grondwet bevoegd voor de aangelegenheden van gemeentelijk belang. Voor de verwezenlijking daarvan kunnen ze alle initiatieven nemen. Ze beogen om bij te dragen aan de duurzame ontwikkeling van het gemeentelijk gebied.”
- De rapportering 2022 van het LEKP
- verslag van de commissie
Enig artikel :de goedkeuring te hechten aan de rapportering 2022 van het Lokaal Energie -en Klimaatpact .
Petanqueclub Boom is al vele jaren een Boomse club met veel leden uit Boom.
Petanqueclub Boom vestigde zich in de lokalen aan de Go-Fit op Noeveren te Boom. Na een aantal jaren moest de club daar verdwijnen omdat de lokalen afgebroken werden.
In Boom was geen plaats en de club week uit naar Niel, doch enkele jaren later moesten ze ook daar vertrekken omdat de naburige school ging uitbreiden.
Verschillende zaken werden onderzocht in Boom, een hal achter de Braxhall bouwen, het Feestpaleis, de hal achter De Koophandel op Noeveren. Doch geen van de opties is tot op heden in orde gekomen.
Voor het 2de seizoen op rij spelen ze hun thuiswedstrijden en trainen ze ook in Aartselaar.
Als niet- Aartselaarse club dienen ze hier vrij veel te betalen. Ze hebben enkel uitgaven en geen inkomsten.
Momenteel heeft de petanqueclub de mogelijkheid om de lokalen van de oude garage Van Camp te huren in de Kerkhofstraat te Boom en deze om te bouwen tot petanquelokaal.
Voorstel om een convenant op te maken tussen het lokaal bestuur en de Boomse petanqueclub.
Gelet op het positief advies van de sportraad van 21 februari 2023.
- Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 40 betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
- Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikels 326 tot en met 335 betreffende het bestuurlijke toezicht
- De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen
- Het Bestuursdecreet van 7 december 2018, hoofdstuk 3 – Toegang tot bestuursdocumenten, art. II.26 tot en met II.51
Convenant tussen Lokaal Bestuur Boom en petanqueclub Boom.
Verslag van de sportraad van 21 februari 2023.
Enig artikel: de gemeenteraad stemt in met de convenant zoals onder beschreven
Convenant tussen lokaal bestuur Boom en Petanqueclub Boom
Tussen de ondergetekenden :
en
Momenteel is er vanuit het lokaal bestuur Boom geen accommodatie voor petanque voorzien in Boom.
Petanque is een zeer laagdrempelige sport en kan door iedereen beoefend worden.
Petanqueclub Boom is aangewezen om zelf te voorzien in een accommodatie.
Artikel 1 : doel van de overeenkomst
Sportverenigingen, verenigingen van de seniorenadviesraad, sportdienst en scholen zijn vaak op zoek naar een accommodatie om petanque te spelen. Momenteel kunnen zij in Boom niet terecht.
Artikel 2 : duur van de overeenkomst
De convenant gaat in op 1 februari 2023 voor een periode van 3 jaar.
Indien het lokaal bestuur Boom voor deze datum een nieuwe accommodatie ter beschikking heeft zal de convenant onmiddellijk eindigen.
Artikel 3 : financiën
Petanqueclub Boom zal alle kosten dragen voor de inrichting, water, verwarming, elektriciteit en verzekeringen.
Het lokaal bestuur Boom voorziet in een maandelijkse bedrag van 200 euro voorzien als tegemoetkoming voor het gebruik van de locatie door derden.
Artikel 4: onderhoud en herstellingen
Petanqueclub Boom is zelf verantwoordelijk voor het onderhoud en herstellingen van de gebruikte site. Zij kan daarbij geen beroep doen op lokaal bestuur Boom.
Opgemaakt in twee exemplaren te Boom op ………. waarvan iedere partij verklaart één exemplaar te hebben ontvangen.
Vorig jaar werd een overeenkomst afgesloten voor de uitbating van het Melkhuisje tijdens de zomerperiode.
Het college van burgemeester en schepenen besliste in zitting van 20 februari 2023 de dienst patrimonium opdracht te geven om in samenspraak met de afdeling Beleving en de cultuurbeleidscel een concessiedossier op te stellen, waarbij de kandidaten een maand de tijd krijgen voor plaatsbezoeken infomomenten en de uiteindelijke inschrijving.
Er werd een ontwerp van concessie opgesteld voor de uitbating van het Melkhuisje.
- Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 40 betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
- Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikels 326 tot en met 335 betreffende het bestuurlijke toezicht
- De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen
- Het Bestuursdecreet van 7 december 2018, hoofdstuk 3 – Toegang tot bestuursdocumenten, art. II.26 tot en met II.51
ontwerp van concessie
Er worden twee amendementen toegevoegd door Andy Janssens:
- bij 34.10: aanvulling: de toiletten moeten tijdens de openingsuren gratis aangeboden worden aan de bezoekers van het park en/of de speeltuin.
Dit amendement wordt unaniem goedgekeurd.
- bij 34.19: schrappen dat het melkhuisje gesloten moet zijn tijdens Ubuntu. Er mogen tijdens deze periode geen extra activiteiten georganiseerd worden of geen activiteiten met versterkte muziek.
Dit amendement wordt niet goedgekeurd met 13 stemmen tegen (Jeroen Baert, Francisco Sanchez, Inge De Ridder, Ann De Smedt, Yani Brems, Tibo Roekaerts, Johan Van Limbergen, Pascale De Boeck, Martha Somers, Tom Dewandelaere, Carla Herremans, Abdel El-Hajoutti, Kris De Keninck) en 6 stemmen voor (Anita Ceulemans, Andy Janssens, Jeanne Carron, Fatiha Haouat, Hans Verreyt Eddy Van Der Taelen).
Art.1: akkoord te gaan met het ontwerp van de concessie voor de uitbating van "Het Melkhuisje" in het gemeentelijk park als zomerbar. In art. 34.10 wordt aangevuld dat de toiletten tijdens de openingsuren gratis aangeboden moeten worden aan de bezoekers van het park en/of de speeltuin.
Art.2: de gemeenteraad te verzoeken een mandaat te verlenen aan het college om een concessieovereenkomst af te sluiten op basis van voorliggend voorstel.
Het meerjarenplan 2020-2025 van het AGB BOOM PLUS wordt voorgelegd.
- Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 40 betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
- Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikels 326 tot en met 335 betreffende het bestuurlijke toezicht
- De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen
- Het Bestuursdecreet van 7 december 2018, hoofdstuk 3 – Toegang tot bestuursdocumenten, art. II.26 tot en met II.51
Meerjarenplan 2020-2025 AGB BOOM PLUS.
Enig artikel : De aanpassing meerjarenplan 2020-2025 van het AGB BOOM PLUS, met inbegrip van de vaststelling van de kredieten 2023, goed te keuren.
Het meerjarenplan 2020-2025 wordt voorgelegd.
- Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 77 betreffende de bevoegdheden van de OCMW-raad.
- Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikels 326 tot en met 335 betreffende het bestuurlijke toezicht
- De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen
- Het Bestuursdecreet van 7 december 2018, hoofdstuk 3 – Toegang tot bestuursdocumenten, art. II.26 tot en met II.51
Meerjarenplan 2020-2025
Enig artikel : De aanpassing meerjarenplan 2020-2025 van het Lokale Bestuur gemeente en OCMW BOOM, met inbegrip van de vaststelling van de kredieten 2023, goed te keuren.
Op 15 juni 2017 keurde de gemeenteraad een eerste convenant goed die voorzag in de subsidiëring van vzw Jeugd Boom voor de uitbouw van een jeugdhuiswerking. In het convenant werd naast de jaarlijkse basistoelage van € 3.000 een bijkomende jaarlijkse toelage van € 1.500 voorzien op basis van een afsprakennota waarin de te ondernemen doelstellingen en acties voor dat werkjaar staan opgesomd.
Het eerste convenant gold voor de periode 2017-2019. Er was voorzien dat Jeugd Boom zou gesubsidieerd worden in een nieuw subsidiekader voor jeugdhuizen dat vanaf september 2020 zou ingaan en gelijkloopt met de subsidiëring van de andere jeugdverenigingen. Voor de periode januari 2020 tot augustus 2020 werd als overgangsregeling beslist het convenant te verlengen tot augustus 2020. Hiervoor werd een bedrag voorzien van € 3.000. De doelstellingen uit de afsprakennota werden waar relevant overgenomen in het convenant. In 2021 werden dezelfde budgetten uitgekeerd dan in 2020.
Als steunmaatregel werden in het voorjaar de subsidies voor de jeugdverenigingen reeds toegekend op basis van de bedragen van 2019. De geplande herziening van het reglement ifv de subsidiëring van de jeugdhuizen werd ook uitgesteld.
In 2022 diende de convenant opnieuw verlengd te worden in functie van de verhuis naar de nieuwe locatie in het nieuwe jeugdhuis Kapelstraat, maar omdat deze werken niet tijdig klaar geraken, wordt de lopende convenant verlengd tot en met 2024 in de hoop dat er tegen dan kan verhuisd worden naar de nieuwe locatie.
Om de ondersteuning van de jeugdhuiswerking verder te zetten, is het wenselijk het huidige convenant te verlengen voor de periode 2022-2024. Hierin wordt dan een zoals voorheen bedrag voorzien van € 4.500.
Wanneer de nieuwe locatie van het jeugdhuis in de Kapelstraat klaar zal zijn, wordt de convenant herbekeken.
Het college van burgemeester en schepenen verwees dit punt door in zitting van 21 november 2022 naar de gemeenteraad.
De jeugdraad gaf hierop positief advies op 21 december 2022 (Advies 2022/3) en jeugdhuis bracht een werkingsverslag over de werking 2022 binnen.
| Dienstjaar: 2022 | ARK: 6493000 |
| Ramingnummer MJP : MJP000837 | BELEIDSDOMEIN: 05 |
| Bedrag raming : 4.500 EUR | BELEIDSVELD: 0750 |
| Beschikbaar krediet : 7.500 EUR | BELEIDSITEM: |
| Aanpassing meerjarenplan noodzakelijk : JA/NEEN (*) | |
| Visum financieel beheerder: GUNSTIG/NIET GUNSTIG/NVT (*) | Datum : 4/11/2022 |
(*) Schrappen wat niet past
- Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 40 betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
- Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikels 326 tot en met 335 betreffende het bestuurlijke toezicht
- De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen
- Het Bestuursdecreet van 7 december 2018, hoofdstuk 3 – Toegang tot bestuursdocumenten, art. II.26 tot en met II.51
Art.1: De gemeenteraad verklaart zich akkoord met het toekennen van een jaarlijkse toelage van € 4.500 aan Jeugd Boom vzw voor de periode 2022-2024.
Art.2: Hiervoor wordt volgend convenant afgesloten met vzw Jeugd Boom ter verlenging van de lopende convenanten.
CONVENANT TUSSEN VZW JEUGD BOOM
EN HET LOKAAL BESTUUR VAN BOOM
Dit convenant regelt de subsidiëring van Jeugd Boom vzw, Groene Hofstraat 25 – 2850 Boom door het lokaal bestuur van Boom in het kader van de ondersteuning van een jeugdhuiswerking.
Dit convenant wordt afgesloten tussen:
- enerzijds het lokaal bestuur van Boom, vertegenwoordigd door de heer Jeroen Baert, burgemeester en mevrouw Lize Van Dijck, algemeen directeur, hierna genoemd ‘het lokaal bestuur’
- anderzijds VZW Jeugd Boom, vertegenwoordigd door de heer Floris Bosteels, bestuurder-voorzitter en mevrouw Roxanne Van den Heuvel, bestuurder, hierna genoemd ‘Jeugd Boom’
Het lokaal bestuur stelt deze middelen ter beschikking aan Jeugd Boom voor het uitbouwen van een jeugdhuiswerking.
Dit convenant wordt afgesloten voor de periode 2022-2024.
Ter uitvoering van dit convenant stelt het lokaal bestuur een nominatieve subsidie van 4.500 EUR ter beschikking aan Jeugd Boom op basis van de operationele doelstellingen in het convenant. De uitbetaling van de subsidie zal gesplitst worden in een voorschot (90 % van het subsidiebedrag) en een saldo van 10 %. Het saldo van 10% wordt pas uitbetaald nadat het College van Burgemeester en Schepenen kennis genomen heeft van het werkingsverslag en oordeelt dat de werking van de voorbije periode voldoet aan de voorwaarden uit het convenant.
Voor het ontvangen van de subsidie moet Jeugd Boom beschikken over een apart rekeningnummer op naam van de vereniging.
Jeugd Boom richt zich met haar activiteiten tot jongeren vanaf de leeftijd van 14 jaar.
Volgende algemene doelstellingen zijn opgenomen in de statuten van de V.Z.W. en worden als dusdanig door dit convenant ondersteund :
- Jongeren een ruimte geven die stimuleert tot experimenteren;.
- Via het vormen van netwerken, waarin groepswerk en jongerencultuur centraal staan, zorgen voor verbondenheid tussen jongeren;
- Vanuit een vertrouwen in jongeren, jongeren groeikansen geven door hen te stimuleren engagementen op te nemen.
- Opkomen voor een open, solidaire en sociale samenleving waarbij het gemeenschappelijk belang boven het belang van het individu staat en waarbij de zelfredzaamheid van de jongeren bevorderd wordt.
In de periode waarvoor dit convenant geldt, worden deze doelstellingen nagestreefd:
- De vzw voorziet een instuifwerking op een vaste locatie en richt deze in.
- De vzw voorziet op regelmatige basis activiteiten voor de doelgroep. Deze activiteiten kunnen recreatief, vormend, cultureel, sociaal en/of sportief van aard zijn.
- De vzw maakt haar activiteiten en werking bekend bij de doelgroep.
- De vzw bouwt een vrijwilligerswerking uit, ondersteunt haar vrijwilligers en zorgt voor doorstroming naar het bestuur en/of de dagelijkse werking.
- De vzw betrekt jongeren bij de werking en biedt hen de kans om activiteiten te organiseren.
- De vzw bouwt een netwerk uit, onder andere door de vergaderingen van de jeugdraad bij te wonen en samen te werken met andere organisaties of verenigingen.
- De vzw heeft in haar werking bijzondere aandacht voor jeugdcultuur.
Activiteiten die via dit convenant bekostigd worden zijn niet subsidieerbaar via het ‘Subsidiereglement voor plaatselijke jeugdwerkinitiatieven’.
Jeugd Boom dient ten laatste voor 31 december van het lopende werkingsjaar een werkingsverslag in ter verantwoording van de middelen die ze heeft ontvangen. Hierin beschrijft ze op welke manier ze de operationele doelstellingen verwezenlijkt heeft. Uit het werkingsverslag moet tevens blijken waaraan de middelen die voorzien zijn in dit convenant werden besteed. In geval van twijfel over de correcte aanwending van de toegekende subsidies, kunnen bijkomende toelichtingen of documenten opgevraagd worden.
Indien blijkt dat de middelen niet werden aangewend voor de activiteiten die in dit convenant beschreven staan, moet Jeugd Boom het volledige (of een gedeelte van) het subsidiebedrag terugbetalen aan de gemeente Boom. Indien Jeugd Boom geen werkingsverslag indient, moet ze het volledige bedrag terugbetalen aan de gemeente Boom.
Indien Jeugd Boom haar werking stopzet voor het einde van de looptijd van het convenant, dient zij een werkingsverslag in voor de lopende periode volgens de modaliteiten vermeld in artikel 10. Zij dient dit ten laatste een maand na het stopzetten van de activiteiten in (en dus niet voor 1 oktober). Het saldo kan dan nog worden toegekend overeenkomstig de modaliteiten in artikel 4. Indien blijkt dat de middelen niet werden aangewend voor de activiteiten die in dit convenant beschreven staan, moet Jeugd Boom het volledige (of een gedeelte van) het subsidiebedrag terugbetalen aan de gemeente Boom. Indien Jeugd Boom geen werkingsverslag indient, moet zij het volledige bedrag terugbetalen aan de gemeente Boom.
Alle geschillen zullen beslecht worden door het College van Burgemeester en Schepenen.
Voor Jeugd Boom Voor het lokaal bestuur
Floris BOSTEELS Roxanne VAN DEN HEUVEL Lize VAN DIJCK Jeroen BAERT
bestuurder-voorzitter bestuurder algemeen directeur burgemeester
De Vlaamse regering besliste om het plan samenleven van start te laten gaan. Dit betekent dat lokale besturen ondersteund kunnen worden bij projecten die het samenleven in diversiteit bevorderen. Het plan samenleven is gericht op 7 doelstellingen en definieert 24 acties waarop kan worden ingezet. Voor 19 acties kunnen lokale besturen een 50 % cofinanciering krijgen van de Vlaamse overheid.
Het plan samenleven biedt kansen tot verdiepende samenwerking. Het lokaal bestuur kan beroep doen op een vaste ondersteuner van het Agentschap Integratie en Inburgering die helpt bij vragen, bij de opmaak van het dossier en bij de verdere planning en uitvoering van de acties. De vaste ondersteuner komt de lokale besturen versterken voor de volledige periode van uitvoering van het plan. Ook voor inhoudelijke ondersteuning tijdens de uitvoering van de acties, kan voor tien van de 24 acties beroep gedaan worden op het Agentschap zonder financiële tegemoetkoming.
Het aanvraagdossier werd ingediend door het lokaal bestuur Boom in samenwerking met Rumst, Niel, Hemiksem, Aartselaar aangezien geen van de gemeentes in aanmerking kwam om het alleen in te dienen.
Er werd gekozen om in te zetten op volgende acties :
In oktober werd meegedeeld dat het dossier voldeed aan de voorwaarden en de gevraagde subsidies voor een bedrag van 227.700€ worden toegekend; deze zijn 2x verlengbaar mits voldaan wordt aan de te behalen KPI's.
Het College van burgemeester en schepenen d.d. 19 december 2022 nam kennis van de toegekende subsidie en besliste over de verdeling van de toegekende middelen aan de verschillende middelen aangezien een eerste schijf van 80% van 227.700€ reeds werd overgemaakt aan Boom als penhouder in het dossier.
De modaliteiten voor de samenwerking tussen het Agentschap Integratie en Inburgering worden opgenomen in een samenwerkingsovereenkomst die ingaat op 1 oktober 2022 en loopt tot 1 oktober 2023 met mogelijkheid tot verlenging.
Het College van burgemeester en schepenen d.d. 30 januari 2023 besliste de goedkeuring van deze samenwerkingsovereenkomst te verzenden naar de gemeenteraad.
Op de commissie wonen en armoedebeleid d.d. 2 februari 2023 werd het Plan Samenleven en de samenwerkingsovereenkomst met het Agentschap Integratie en Inburgering toegelicht door een medewerker van het Agentschap.
- Goedkeuring indiening plan samenleven CBS 27/6/22
- Goedkeuring samenwerkingsovereenkomst AGII CBS 30/1/23
- Toelichting samenwerkingsovereenkomst AGII commissie armoede 2/2/23
- Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 40 betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
- Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikels 326 tot en met 335 betreffende het bestuurlijke toezicht
- De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen
- Het Bestuursdecreet van 7 december 2018, hoofdstuk 3 – Toegang tot bestuursdocumenten, art. II.26 tot en met II.51
- cbs 27/06/2022 indienen plan Samenleven
- samenwerkingsovereenkomst AGII
Enig artikel: de samenwerkingsovereenkomst tussen het Lokaal Bestuur Boom en het Agentschap Integratie en Inburgering wordt goedgekeurd.
Het Decreet Lokaal Bestuur, artikel 304, dat handelt over inspraak , voorstellen van burgers en verzoekschriften aan organen van het lokaal bestuur, meldt in §5 dat de gemeenteraad en de OCMW-raad bij reglement de wijze bepaalt waarop concreet vorm wordt gegeven aan de inspraak voor de gemeente en haar organen.
Het lokaal bestuur heeft reeds een lange traditie van wijk-en adviesraden, alsook worden regelmatig bewonersvergaderingen georganiseerd. Alle bestaande inspraakorganen en nieuwe, verfrissende manieren en werkwijzen dienen in een globaal inspraakreglement gebundeld te worden zodat het duidelijk is dat het beleid in Boom wil streven naar een zo groot mogelijke participatiegraad van alle inwoners. Om dit te realiseren werd een inspraak-en participatiereglement opgemaakt.
In de gemeenteraad d.d. 19 november werd dit reglement goedgekeurd met ingang van 1 januari 2021. In het goedgekeurde inspraakreglement "Geef mee smaak aan Boom" werd in artikel 15 opgenomen dat het lokaal bestuur zich engageert om innovatieve en/of digitale toepassingen van burgerparticipatie te onderzoeken en te implementeren.
In de gemeenteraad d.d. 25 maart 2021 werd een overeenkomst afgesloten met CitizenLab voor 2 jaar (april 2021 - april 2023).
In het beleidsplan 2020-2025 van het lokaal bestuur Boom, werden actiepunten opgenomen rond inspraak en participatie van de inwoners:
| Dienstjaar: 2023 | ARK: 6159999 |
| Ramingnummer MJP000238 | BELEIDSDOMEIN: 02 |
| Bedrag raming : 19.541 EUR | BELEIDSVELD: 0171 |
| Beschikbaar krediet : 10.000 EUR | BELEIDSITEM: XX |
| Aanpassing meerjarenplan noodzakelijk : NEEN (*) spreiden over 2 jaar | |
| Visum financieel beheerder: NVT (*) | Datum : XX/XX/2023 |
- Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 40 betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
- Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikels 326 tot en met 335 betreffende het bestuurlijke toezicht
- De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen
- Het Bestuursdecreet van 7 december 2018, hoofdstuk 3 – Toegang tot bestuursdocumenten, art. II.26 tot en met II.51
Enig artikel de overeenkomst/licentie 'Standaard' met CitizenLab nv, voor het digitaal participatieplatform Geef smaak", te verlengen voor 2 jaar (van 29/04/2023 tot 28/04/2025)
De voorzitter sluit de zitting op 16/03/2023 om 22:47.
Aldus gedaan in zitting datum voormeld.
Goedgekeurd door de gemeenteraad.
Namens Gemeenteraad,
Lize Van Dijck
algemeen directeur
Johan Van Limbergen
waarnemend voorzitter