De burgemeester brengt, ingevolge artikel 285§1 van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, ter kennis van het publiek dat het college van burgemeester en schepenen onderstaande besluiten heeft genomen. Deze besluiten worden gepubliceerd op de website van de gemeente en conform artikel 330 van het decreet over het lokaal bestuur gerapporteerd aan de toezichthoudende overheid.
Het college neemt kennis van de ingekomen stukken.
Het college keurt het verslag van de vorige zitting goed.
Bespreking opvolgpunten
Het college van burgemeester en schepenen kent de urnenveldconcessie nr. 1594 (KH 6871) toe aan betrokkenen. Gelegen urnenveld 5 nis 301 en dit voor een duur van 25 jaar ingaande op 10/02/2025.
Het college van burgemeester en schepenen kent de columbariumconcessie nr. 1593 (KH 6868) toe aan betrokkenen. Gelegen muur 1 nis 48 en dit voor een duur van 25 jaar ingaande op 10/02/2025.
Het college van burgemeester en schepenen kent de verlenging van de columbariumconcessie nr. 1032 toe aan betrokkenen. Gelegen muur 1 nis 37 en en dit voor een duur van 5 jaar ingaande op 12/01/2024.
De betrokkene wordt ambtshalve afgevoerd uit het vreemdelingenregister.
De betrokkenen worden ambtshalve afgevoerd uit het vreemdelingenregister.
De betrokkene wordt ambtshalve afgevoerd uit het vreemdelingenregister.
Verdaagd
De betrokkenen worden ambtshalve afgevoerd uit het vreemdelingenregister.
De betrokkene zal ambtshalve ingeschreven worden in het bevolkingsregister.
De betrokkene zal ambtshalve ingeschreven worden in het vreemdelingenregister.
Het kohier op leegstaande woningen en/of gebouwen aanslagjaar 2024 (gelegen in kernwinkelgebied), vast te stellen en uitvoerbaar te verklaren voor een bedrag van 10.000,00 EUR.
Inkomende facturen en andere uitgavenstukken 2025
Het college van burgemeester en schepenen keurt de te betalen facturen en andere uitgavenstukken goed en verrekent deze op het budget 2025.
Vastleggingen 2025
Het college van burgemeester en schepenen keurt de bestellingen goed en verrekent deze op het budget 2025.
Uitgaande facturen 2025
Het college van burgemeester en schepenen keurt de uitgaande facturen goed en verrekent deze op het budget 2025.
Bewoners kunnen subsidie verkrijgen van max. 100€ voor straat-en buurtfeesten.
Op 20 februari staat er een commissie in de agenda. Dit wil zeggen dat de agenda ten laatste op 12 februari buiten moet.
Volgende punten komen in aanmerking voor een commissievergadering:
Naar aanleiding van de start van een nieuwe legislatuur moeten er nieuwe vertegenwoordigers aangeduid worden in de raad van beheer van de gemeentelijke academie voor muziek en woord.
Het college verwijst de aanduiding van een vertegenwoordiger en plaatsvervangend vertegenwoordiger voor de (bijzondere) algemene vergadering van Cipal dv door naar de gemeenteraad.
aanduiding van 3 kandidaat-leden voor de raad van bestuur en een raadgevende stem van Vlotter.
Aanduiding van een vertegenwoordiger en plaatsvervanger voor de (bijzondere) algemene vergadering van Pontes.
Aanduiding van een vertegenwoordiger en plaatsvervanger voor de algemene vergadering van Ecoso.
aanduiding van een vertegenwoordiger en plaatsvervangend vertegenwoordiger voor de algemene vergadering van toerisme Scheldeland.
Het college verwijst de aanduiding van een kandidaat-lid voor het regionaal bestuurscomité van Fluvius Antwerpen door naar de volgende gemeenteraad.
Aanduiding van een vertegenwoordiger en plaatsvervanger voor de algemene vergadering en een kandidaat-lid van het bestuursorgaan van VVOG.
Aanduiding van een kandidaat-lid voor de raad van bestuur voor Igean dienstverlening.
Aanduiding van een kandidaat-lid voor de raad van bestuur voor Igean milieu en veiligheid.
Aanduiding van een vertegenwoordiger en plaatsvervanger voor de algemene vergadering en een kandidaat-lid in de raad van bestuur van ISVAG.
Het college neemt kennis van de agenda van de Algemene vergadering van Isvag op 27 maart 2025 en zendt deze naar de gemeenteraad ter goedkeuring.
Het college keurt de agenda van de buitengewone algemene vergadering van IGEAN M&V op 12 maart 2025 goed verzendt deze ter kennisname naar de gemeenteraad.
Het college keurt de agenda van de algemene vergadering van IGEAN dienstverlening op 12 maart 2025 goed en verzendt deze ter kennisname naar de gemeenteraad.
Het college neemt kennis van de agenda van de buitengewone algemene vergadering van Creat Services dv van 25 maart 2025 en zendt dit punt naar de gemeenteraad.
Het college neemt kennis van de agenda van de algemene vergadering van Fluvius op 19 maart 2025 en zendt deze naar de gemeenteraad ter goedkeuring.
Het college neemt kennis van de agenda van de algemene vergadering van Woonkade Rupelstreek op 25/02/2025 en verwijst dit door naar de gemeenteraad.
Het college neemt kennis van de agenda van de algemene vergadering van IKA en verzendt dit naar de gemeenteraad.
Het college neemt kennis van de agenda van de BAV van Pontes op 26 maart 2025 en verwijst dit punt door naar de gemeenteraad ter goedkeuring.
Het college neemt kennis van de agenda van de buitengewone algemene vergadering van Vlotter op 14 maart 2025 en verzendt dit agendapunt naar de gemeenteraad ter goedkeuring.
Het college neemt kennis van de agenda van de algemene vergadering van Cipal op 27 maart 2025 en verzendt deze naar de gemeenteraad ter goedkeuring.
Aanvraag van een 'afwezigheid voor verminderde prestaties' voor een opdracht van 38 uren.
Tijdelijke aanstelling van administratief medewerkers en toezicht via persoonlijk werkingsbudget voor de periode van 07.04.2025 tot en met 31.08.2025.
Tijdelijke aanstellingen in vervangingsopdrachten voor de periode van 07.04.2025 tot en met 31.08.2025.
De communicatiedienst stelt wekelijks een overzicht voor van de persitems die in de week volgend op de desbetreffende zitting kunnen worden verspreid.
Het college van burgemeester en schepenen beslist welke aanvragen met betrekking tot ambulante handel tijdens de carnavalsstoet op zaterdag 9 maart 2025 worden weerhouden.
Verdaagd
Ubuntu Festival organiseert dit jaar haar tiende editie en bestaat twaalf jaar. Naar aanleiding hiervan hebben ze in een schrijven van 19 januari een aantal vragen gesteld rond de datum (4 en 5 juli), gebruik van materialen en gebouwen, de subsidie voor 2025 en de vraag om de subsidie te herbekijken voor de volgende jaren.
Het college van burgemeester en schepenen beslist om het beroep tegen de weigering vrijstelling ontvankelijk en gegrond te verklaren.
Het college van burgemeester en schepenen neemt kennis van het ingediende dossier en verzoekt de gemeenteraad het rooilijnplan d.d. 30/09/2024 opgemaakt door een landmeter-expert handelend voor ADM Group, Veldkant 29, 2550 Kontich, zoals toegevoegd in bijlage, voor een strook grond gelegen aan Noeveren, kadastraal gekend onder Boom, Afdeling 1, sectie A, nrs. 458Z/deel en met een oppervlakte van 6,7m², goed te keuren, mits voldaan wordt aan volgende voorwaarden:
- Opmerkingen adviesinstanties: de voorwaarden opgenomen in de uitgebrachte adviezen van Fluvius, Onroerend erfgoed, Pidpa, Proximus en Wyre dienen strikt te worden nageleefd.
Het college van burgemeester en schepenen verzoekt de gemeenteraad om akkoord te gaan met de bepaling van de min- en meerwaarde zoals opgenomen in het schattingsverslag d.d. 26/09/2024, opgemaakt door een real estate advisor en een landmeter-expert.
Het college van burgemeester en schepenen verzoekt de gemeenteraad om akkoord te gaan om de hiernavolgende lasten op te leggen aan de houder(s) van de omgevingsvergunning voor verkavelen, bij afgifte van de omgevingsvergunning:
- De houder van de omgevingsvergunning staat op eigen kosten in voor het (laten) aanleggen van nieuwe en/of het (laten) aanpassen van bestaande nutsvoorzieningen naar en in het nieuwe openbaar domein. De houder van de omgevingsvergunning contacteert hiervoor zelf de betrokken nutsmaatschappijen.
- De op het rooilijnplan aangeduide zone dient kosteloos aan de gemeente te worden afgestaan, en dit voorafgaand aan de vraag tot het afleveren van een verkoopbaarheidsattest.
- De historische trage verbinding die aanwezig was tussen de steenbakkerijen gelegen langs beide zijden van de weg Noeveren dient, rekening houdend met de ambities en doelstellingen uitgewerkt in het Erfgoedbeheersplan “Beschermd dorpsgezicht Noeveren-Boom”, te worden hersteld. Ter hoogte van garageboxen 1 en/of 2 (kavel 1 en 2 op plan basisakte) dient daartoe een doorgang van Lot C naar het achterliggende perceel 497R gecreëerd te worden. Voorafgaand aan het afleveren van het verkoopbaarheidsattest dienen de nodige garanties geboden te worden tot realisatie van de doorgang.
Verdaagd
Verdaagd
Akkoord te gaan met de heropening van het feestpaleis enkel als opslagruimte, door de sluiting van de schouwburg in maart 2025 wegens gebrekkige ketel (ACV) en aankomende renovatie.
Deze uitgave te verrekenen op Budgetsleutel: AC000130 -- Overig beleid - technische dienst administratie -- TDA -- MJP003748 -- gebouw feestpaleis -- 2024/2291000/05/0701/
Het college neemt er kennis van dat geen enkele boomse firma een offerte heeft ingediend.
Het college gunt de afbraakwerken aan Algemene Roofingwerken (Wommelgem): Offerte ingediend voor € 26.200,- BTW verlegd.
De kosten te verrekenen op Budgetsleutel: AC000130 -- Overig beleid - technische dienst administratie -- TDA -- MJP001620 -- verwarming/brandmeldcentrale/ledverlichting gemeentemagazijn -- 2024/2210000/02/0119/62
Kennis te nemen van vorderingsstaat 05 d.d. 27.01.2025 houdende voor het Lokaal bestuur Boom een bedrag van 360,48 € BTW verlegd en deze betaalbaar te stellen op Budgetsleutel: AC000130 -- Overig beleid - technische dienst administratie -- TDA --MJP003433 -- weg- en rioleringswerken Kerremansstraat Aanleg bypass Molenbeek NR.A.6.05-- 2024/2240000/04/0200.
Verlengen van financiële huur voor de voertuigen Iveco Strails (met haakarmsysteem) en Iveco vrachtwagen op CNG+ kipper voor de technische dienst.
BTW scan Lokaal Bestuur.
Ontheffing te verlenen aan de heer en mevrouw A.K. en F.M. voor de belasting op ongeschikt en/of onbewoonbare woningen en gebouwen aanslagjaar 2024 met kohierartikelen 240001288 en 240001289 (ogm nummers 381540136365 en 381540136466) ten bedrage van in totaal 1.500 EUR.
Conform de bepalingen met betrekking tot de toegang tot bestuursdocumenten (openbaarheid van bestuur) in het Bestuursdecreet van 7 december 2018 kan er inzage gevraagd worden.
Conform artikel 287 en 332 van het decreet over het lokaal bestuur kan men tegen bovenstaande besluiten binnen de 30 dagen na deze bekendmaking beroep aantekenen bij de toezichthoudende overheid.
De Burgemeester,
Jeroen Baert