De gemeenteraad vergadert regelmatig en in vereist getal, ingevolge de bijeenroeping door het college van burgemeester en schepenen.
De voorzitter opent de zitting op 29/02/2024 om 20:05.
De gemeenteraad, in zitting van 29 februari 2024.
- Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 40 betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
- Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikels 326 tot en met 335 betreffende het bestuurlijke toezicht
- De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen
- Het Bestuursdecreet van 7 december 2018, hoofdstuk 3 – Toegang tot bestuursdocumenten, art. II.26 tot en met II.51
- verslag GR
Enig artikel: de notulen en het zittingsverslag van de vergadering van de gemeenteraad van 18 januari 2024 goed te keuren.
De gemeenteraad in zitting van 29 januari 2024.
- Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 40 betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
- Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikels 326 tot en met 335 betreffende het bestuurlijke toezicht
- De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen
- Het Bestuursdecreet van 7 december 2018, hoofdstuk 3 – Toegang tot bestuursdocumenten, art. II.26 tot en met II.51
- Verslag RvB IP/IOED Erfgoed Rupelstreek d.d. 29 november 2023 + ontwerp begroting 2024
Enig artikel: de gemeenteraad neemt kennis van:
- Verslag RvB IP/IOED Erfgoed Rupelstreek d.d. 29 november 2023 + ontwerp begroting 2024
In zitting van 31 januari 2019 werd het huishoudelijk reglement 2019-2024 goedgekeurd. Op de gemeenteraad van juni 2023 werd een aangepaste versie goedgekeurd naar aanleiding van een advies van de gouverneur en de mogelijkheid om hybride te vergaderen.
Er wordt voorgesteld om de presentiegelden te indexeren, en aldus art. 37§2 van het huishoudelijk reglement aan te passen. Er wordt voorgesteld om de voorziene bedragen te wijzigen en vanaf 2025 jaarlijks te indexeren op basis van de spilindex:
| Vergadering | Huidig bedrag | Nieuw bedrag |
| Gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn | 165 euro | 200 euro |
| Commissievergadering (raadslid) | 125 euro | 150 euro |
| Commissievergadering (voorzitter) | 165 euro | 200 euro |
Wanneer de bedragen van de presentiegelden voor de leden van de gemeenteraad wijzigen, moeten ook de presentiegelden van het AGB en het bijzonder comité voor de sociale dienst bekeken worden.
De wijzigingen aan de presentiegelden van gemeenteraad, commissies, AGB en bijzonder comité voor de sociale dienst worden geraamd op een meerkost van 20.000 euro.
- Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 56 betreffende de bevoegdheden van het college van burgemeester en schepenen.
- Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikels 326 tot en met 335 betreffende het bestuurlijke toezicht
- De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen
- Het Bestuursdecreet van 7 december 2018, hoofdstuk 3 – Toegang tot bestuursdocumenten, art. II.26 tot en met II.51
HHR met aanpassingen in het fluo.
Enig artikel : de aanpassingen aan het huishoudelijk reglement goed te keuren.
De politieraad van de meer-gemeentezone Rupel is samengesteld uit negentien verkozen leden, en de vijf burgemeesters van rechtswege.
Op 3 januari 2019 werden voor de gemeente Boom de leden verkozen zijnde:
Op de gemeenteraad van 21 januari 2021 werd dhr. Abdel El Hajoutti voorgedragen als nieuw lid van de politieraad, dit ter vervanging van dhr. Tom Dewandelaere.
Gezien de gemeenteraadsbeslissing van 21 december 2024 houdende de kennisname van het ontslag van dhr. Abdel El Hajoutti, raadslid voor CD&V gaat men over tot voordracht van een nieuw lid van de politieraad ter vervanging van dhr. Abdel El Hajoutti.
De akte van voordracht van de kandidaat werd overhandigd aan de algemeen directeur op 19/02/2024.
De algemeen directeur heeft op 20/02/2024 een afschrift van de akte van voordracht aan de burgemeester bezorgd.
- De wet van 7 december 1998 tot organisatie van een geïntegreerde politiedienst, gestructureerd op twee niveaus.
- Koninklijk besluit van 20 december 2000 betreffende de verkiezing in elke gemeenteraad van de leden van de politieraad.
- De Ministeriële Omzendbrief van 12 november 2018 betreffende de verkiezing en de installatie van de politieraadsleden van een meergemeentezone
- De beslissing van de gemeenteraad van 3 januari 2019 tot installatie van de gemeenteraadsleden en vaststelling van hun rangorde
- akte van voordracht
Art. 1 : akte te nemen van de ontvankelijke akte van voordracht van de kandidaat voor de politieraad
Art. 2 : kennis te nemen dat dhr. Bart De Smet wordt afgevaardigd als nieuw lid in de politieraad.
Overwegende dat het decreet betreffende het deeltijds kunstonderwijs een academiereglement verplicht stelt voor elke academie.
Overwegende dat het academiereglement de betrekkingen tussen het schoolbestuur en de leerlingen en desgevallend de personen die het ouderlijk gezag uitoefenen of in rechte of in feite de minderjarige leerling onder hun bewaring hebben, regelt.
Overwegende dat het academiereglement een aantal verplichte elementen moet bevatten zoals bepaald in artikel 58 van het decreet betreffende het deeltijds kunstonderwijs.
Het huidige academiereglement deeltijds kunstonderwijs goedgekeurd door de gemeenteraad op datum van 16.03.2023 voldoet niet meer aan de huidige wettelijke bepalingen, waardoor een aantal aanpassingen en aanvullingen noodzakelijk waren.
Overwegende dat het voorliggende academiereglement is gebaseerd op het model van academiereglement van de Onderwijskoepel van Steden en Gemeenten.
Het academiereglement moet bekend gemaakt worden op de website van het gemeentebestuur en dit gedurende de geldigheid ervan.
Vermelding van het academiereglement in het register van bekendmakingen.
Het document ‘Toelichting evaluatie leerlingen’ werd aangepast.
De Gemeentelijke Academie voor Muziek en Woord Boom heeft het academiereglement aangepast en de wijzigingen werden aangeduid in rode kleur.
Gelet op het gunstig advies van de Raad van beheer d.d. 22.01.2024.
Het college besliste in zitting d.d. 05.02.2024 deze zaak ter goedkeuring te verzenden naar de gemeenteraad.
Financiële weerslagen van toepassing: NEEN
Visum (financieel advies) van toepassing: NEEN
- Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 40 betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
- Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikels 326 tot en met 335 betreffende het bestuurlijke toezicht
- De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen
- Het Bestuursdecreet van 7 december 2018, hoofdstuk 3 – Toegang tot bestuursdocumenten, art. II.26 tot en met II.51
- Gelet op het decreet van 09.03.2018 betreffende het deeltijds kunstonderwijs, artikels 3, 38, 58 en 60;
- Besluit van de Vlaamse Regering van 4 mei 2018 betreffende het opleidingsaanbod, de organisatie, de personeelsformatie, de inning van het inschrijvingsgeld en de certificering van het deeltijds kunstonderwijs (organisatiebesluit)
- Gelet op het academiereglement deeltijds kunstonderwijs, zoals goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 16.03.2023.
Academiereglement Gemeentelijke Academie voor Muziek en Woord
Toelichting evaluatie leerlingen.
Collegebeslissing d.d. 05.02.2024.
Art.1: Het bestaande academiereglement deeltijds kunstonderwijs goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 16.03.2023 wordt opgeheven bij de inwerktreding van dit academiereglement.
Art.2: De gemeenteraad keurt het ‘Academiereglement’ en document ‘Toelichting evaluatie leerlingen’ van de Gemeentelijke Academie voor Muziek en Woord – vestigingsplaatsen Boom, Puurs, Ruisbroek, Breendonk, Rumst – goed.
Art.3: Het academiereglement wordt bij elke inschrijving van een leerling en nadien bij elke wijziging, ter beschikking gesteld (op papier of via een elektronische drager) aan de meerderjarige leerling en de ouders van de minderjarige leerling. Door inschrijving verklaart de leerling/ouder zich akkoord met het academiereglement.
Art.4: Het academiereglement treedt in werking na goedkeuring door de gemeenteraad.
Art.5: Het academiereglement wordt bekend gemaakt op de website van het lokaal bestuur en dit gedurende de geldigheid ervan.
Art.6: Het academiereglement wordt vermeld in het register van bekendmakingen.
De gemeenteraad besliste in zitting d.d. 17.11.2022 het arbeidsreglement van de Gemeentelijke Academie voor Muziek en Woord – vestigingsplaatsen Boom, Puurs, Ruisbroek, Breendonk, Rumst(Reet) goed te keuren.
De wet van 8 april 1965 tot instelling van de arbeidsreglementen bepaalt dat het schoolbestuur voor haar personeel een arbeidsreglement moet opmaken met daarin een aantal verplichte vermeldingen. Het arbeidsreglement legt de relatie tussen het schoolbestuur en het personeel vast.
De steeds evoluerende wetgeving in het onderwijs en specifiek in het deeltijds kunstonderwijs zorgt ervoor dat het bestaande arbeidsreglement een update moet krijgen.
Het afsprakenkader ‘deconnectie voor personeelsleden’ besteedt aandacht aan de impact van (de)connectie op het pyschosociaal welzijn van personeelsleden. De Gemeentelijke Academie voor Muziek en Woord Boom onderschrijft het belang van deze afspraken met als doel het personeel, de leerlingen en ouders te ontlasten. De Gemeentelijke Academie voor Muziek en Woord sensibiliseert over het belang van deconnectie en streeft een gezonde academiecultuur na rond dit thema.
De regelgeving rond lesverplaatsingen op vraag van de leraar is versoepeld en administratief vereenvoudigd. Het schoolbestuur bepaalt voortaan om welke reden en hoe dit kan. Wel moet de continuïteit van het leerproces van de leerling en de gelijke behandeling van de personeelsleden worden verzekerd.
De Gemeentelijke Academie voor Muziek en Woord Boom heeft het arbeidsreglement aangepast en de wijzigingen werden aangeduid in rode kleur.
De Gemeentelijke Academie voor Muziek en Woord Boom heeft ook een document ‘Afspraken rond communicatie en deconnectie voor personeelsleden’ opgemaakt.
Gelet op de opmerkingen uit overleg Bijzonder Onderhandelingscomité.
Protocolakkoord d.d. 11.12.2023 van Bijzonder Onderhandelingscomité van de gemeentelijke academie voor muziek en woord.
Gelet op het gunstig advies van de Raad van beheer d.d. 22.01.2024.
Het college besliste in zitting d.d. 05.02.2024 deze zaak ter goedkeuring door te sturen naar de gemeenteraad.
In elke vestigingsplaats moet er een afschrift van het arbeidsreglement aanwezig zijn. De personeelsleden moeten het op elk ogenblik en zonder tussenpersoon kunnen inkijken. In de hoofdinstelling moet bovendien op een gemakkelijk toegankelijke plaats een bericht worden aangeplakt met de vermelding van de plaats waar het arbeidsreglement kan worden geraadpleegd.
Elk personeelslid dient bij zijn indiensttreding een kopie van het arbeidsreglement te ontvangen. Het personeelslid moet ook een kopie van iedere wijziging ontvangen.
De personeelsleden moeten ook op een gemakkelijk toegankelijke plaats inzage kunnen hebben in de teksten waar het arbeidsreglement naar verwijst.
Er moet binnen de acht dagen vanaf de datum van inwerktreding van het arbeidsreglement een afschrift worden bezorgd aan het regionaal bureau van de Inspectie van de sociale wetten.
De gemeenteraad beslist dat het opstellen van uurroosters wordt omschreven als dagelijks personeelsbeheer. De algemeen directeur wordt dan bevoegd en kan deze bevoegdheid delegeren naar de directeur.
Financiële weerslagen van toepassing: NEEN
Visum (financieel advies) van toepassing: NEEN
- Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 40 betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
- Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikels 326 tot en met 335 betreffende het bestuurlijke toezicht
- De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen
- Het Bestuursdecreet van 7 december 2018, hoofdstuk 3 – Toegang tot bestuursdocumenten, art. II.26 tot en met II.51
- Wet van 8 april 1965 tot instelling van de arbeidsreglementen;
- Wet van 19 december 1974 onderhandeling- en overlegprocedures voor het opstellen en wijzigen van arbeidsreglement;
- Decreet van 27 maart 1991 betreffende de rechtspositie van sommige personeelsleden van het gesubsidieerd onderwijs en de gesubsidieerde centra voor leerlingenbegeleiding en de latere wijzigingen;
- Wet van 18 december 2002 tot wijziging van de wet van 8 april 1965 tot instelling van de arbeidsreglementen;
- Besluit van de Vlaamse Regering betreffende ICT-coördinatie in het onderwijs van 5 december 2003 en de latere wijzigingen;
- Decreet van 09.03.2018 betreffende het deeltijds kunstonderwijs en de latere wijzigingen.
- Protocolakkoord d.d. 11.12.2023 van Bijzonder Onderhandelingscomité van de gemeentelijke academie voor muziek en woord.
- Collegebeslissing d.d. 05.02.2024.
- Ontwerp arbeidsreglement.
- Afspraken rond communicatie en deconnectie voor personeelsleden
Art.1: Het bestaande arbeidsreglement goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 17.11.2022 wordt opgeheven bij inwerktreding van dit arbeidsreglement.
Art.2: De gemeenteraad keurt het ‘Arbeidsreglement’ en ‘Afspraken rond communicatie en deconnectie voor personeelsleden van de Gemeentelijke Academie voor Muziek en woord – vestigingsplaatsen Boom, Puurs, Ruisbroek, Breendonk, Rumst (Reet) – goed.
Art.3: Een exemplaar van dit ‘Arbeidsreglement’ en document ‘Afspraken rond communicatie en deconnectie voor personeelsleden’ wordt ter kennisgeving aan alle personeelsleden van de Gemeentelijke Academie voor Muziek en Woord – vestigingsplaatsen Boom, Puurs, Ruisbroek, Breendonk, Rumst (Reet) – in dienst van het ministerie van de Vlaamse Gemeenschap – Departement Onderwijs en Vorming – Deeltijds Kunstonderwijs, bezorgd.
Art.4: Een bericht van dit besluit wordt ter kennisgeving overgemaakt aan het regionaal bureau van de Inspectie van de Sociale Wetten.
Art.5: Een bericht wordt in de hoofdvestigingsplaats van de Gemeentelijke Academie voor Muziek en Woord Boom aangeplakt, waarin aangegeven wordt waar het arbeidsreglement kan worden geraadpleegd.
Art.6: De gemeenteraad beslist dat het opstellen van uurroosters wordt omschreven als dagelijks personeelsbeheer. De algemeen directeur wordt dan bevoegd en kan deze bevoegdheid delegeren naar de directeur.
De Wijkraad Noeveren heeft, in functie van de 2-jaarlijkse Halloweentocht en de steeds toenemende onkosten hieraan verbonden, 18 werfhekwerken en 28 bijhorende blokken aangekocht. De Wijkraad Noeveren stuit echter op een probleem om de 18 werfhekwerken en 28 bijhorende blokken te stockeren.
De Wijkraad Noeveren wil de 18 werfhekwerken en 28 bijhorende blokken aan het Lokaal bestuur Boom schenken. Deze kunnen aan de uitleenservice van gemeentelijk materiaal worden toegevoegd zodat deze voor eigen of externe evenementen kunnen worden gebruikt.
De Wijkraad Noeveren vraagt enkel dat deze 2-jaarlijks, in de even jaren, voor de Halloweentocht worden gereserveerd.
Financiële weerslagen van toepassing: NEEN
Visum (financieel advies) van toepassing: NEEN
- Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 40 betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
- Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikels 326 tot en met 335 betreffende het bestuurlijke toezicht.
- De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
- Het Bestuursdecreet van 7 december 2018, hoofdstuk 3 – Toegang tot bestuursdocumenten, art. II.26 tot en met II.51.
E-mail van donderdag 11 januari 2024.
Foto blokken.
Foto werfhekwerken.
Art. 1: de schenking van 18 werfhekwerken en 28 bijhorende blokken door de Wijkraad Noeveren aan het Lokaal bestuur Boom te aanvaarden.
Art. 2: de 18 werfhekwerken en de 28 bijhorende blokken aan de uitleenservice van gemeentelijk materiaal toe te voegen.
In gemeenteraadszitting van 19/12/2019 werd een gewijzigd retributiereglement voor het gebruik van gemeentelijke accommodaties gestemd voor een periode aanvang nemend op 01/01/2020 en eindigend op 31/12/2026
In gemeenteraadszitting van 17/09/2020 werd een gewijzigd retributiereglement voor het gebruik van gemeentelijke accommodaties gestemd voor een periode aanvang nemend op 17/09/2020 en eindigend op 31/12/2026
Omwille van de financiële toestand van de gemeente is het noodzakelijk belastingen te heffen en retributies te vorderen ter recuperatie van gemaakte kosten.
Er werd een Foyer en een vergaderruimte geïnstalleerd in het aangekochte pand naast de schouwburg.
Gezien deze ruimtes deels beschikbaar zijn voor verhuur dienen hiervoor tarieven te worden vastgelegd .
De ruimtes in het feestpaleis zijn omwille van veiligheidsredenen niet meer beschikbaar voor verhuur, ook het overdekt zwembad is niet meer beschikbaar - de tarieven voor deze ruimtes dienen dan ook logischerwijs te worden verwijderd uit het reglement.
Het is aangewezen om een aantal tarieven aan te passen aan de huidige economische realiteit.
Om verenigingen, aangesloten bij een erkende Boomse adviesraad en Boomse scholen blijvend te ondersteunen worden de tarieven voor deze niet gewijzigd.
Het is dan ook wenselijk om het retributiereglement te wijzigen.
Het college besliste in zitting van 22/01/2024 om het retributiereglement naar de gemeenteraad te zenden met het voorstel om het huidige reglement op te heffen en een gewijzigd reglement te stemmen.
Voorgestelde wijziging van het reglement:
- verwijdering van de verhuurtarieven feestpaleis en aanverwant repetitielokaal in artikel 1
- verwijdering van de tarieven voor het overdekt zwembad in artikel 1
- opname van tarieven voor verhuur van foyer en vergaderzaal in de schouwburg CC De Steiger. in artikel 1:
Gelet op de talrijke tariefaanvullingen en tariefwijzigingen verwijzen we u graag voor een overzicht van de wijzigiingen naar het het document in bijlage.
Voor verenigingen, aangesloten bij een erkende Boomse adviesraad en Boomse scholen wijzigen de tarieven niet.
- Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 40 betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
- Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikels 326 tot en met 335 betreffende het bestuurlijke toezicht
- De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen
- Het Bestuursdecreet van 7 december 2018, hoofdstuk 3 – Toegang tot bestuursdocumenten, art. II.26 tot en met II.51
Art.1: het retributiereglement voor gemeentelijke accommodaties gestemd op 17/09/2022 wordt op 17/02/2024 opgeheven en er wordt een gewijzigd retributiereglement voor gemeentelijke accommodaties gestemd aanvang nemend op 22/02/2024 en eindigend op 31/12/2026.
De retributies als volgt vast te stellen:
BRAXHALL
| Basistarief verenigingen, aangesloten bij een erkende Boomse adviesraad en Boomse scholen (€ / uur) | ||
| Piek | Dal | |
| Gebruik van de volledige zaal | € 20,00 | € 10,00 |
| Gebruik van 2/3 van de zaal indien aansluitende terreinen | € 12,00 | € 6,00 |
| Gebruik van 1/3 van de zaal | € 8,00 | € 4,00 |
| Basistarief verenigingen, scholen en derden (€ / uur) | ||
| Gebruik van de volledige zaal | € 40,00 | € 20,00 |
| Gebruik van 2/3 van de zaal indien aansluitende terreinen | € 24,00 | € 12,00 |
| Gebruik van 1/3 van de zaal | € 16,00 | € 8,00 |
| Commercieel (€ / uur): bij verhuur meerdere dagen wordt een aparte overeenkomst met af te spreken tarieven opgemaakt | ||
| Gebruik van de volledige zaal | € 80,00 | € 40,00 |
| Gebruik van 2/3 van de zaal indien aansluitende terreinen | € 48,00 | € 24,00 |
| Gebruik van 1/3 van de zaal | € 32,00 | € 16,00 |
Dal : weekdagen van 8 u tot 1 7u met uitzondering van de woensdagnamiddag
Piek : weekdagen van 17 u tot 24 u, woensdag vanaf 12 u, weekend en vakantieperiode
Bij annulatie van het gebruik van de sporthal wordt volgende retributie aangerekend.
- annulatie minder dan 1 week voorafgaand aan de activiteit: 100 % van de vastgestelde retributie voor het gebruik
- annulatie meer dan 1 week voorafgaand aan de activiteit: 50 % van de vastgestelde retributie voor het gebruik
GEMEENTELIJK OPENLUCHTZWEMBAD
Verhuur gaat via zwemclub De IJsberen, deze staat in voor de redders en de controle van de waterkwaliteit.
| Huur zwembad door Boomse verenigingen 50 EUR/uur | Huur zwembad door niet-Boomse verenigingen 100 EUR/uur | Commerciële huur zwembad 200 EUR/uur |
GEMEENTELIJK KORBALTERREIN
Verhuur gaat via Korfbalclub.
| Huur korfbalterrein door Boomse verenigingen 50 EUR/uur | Huur korfbalterrein door niet-Boomse verenigingen 100 EUR/uur | Commerciële huur korfbalterrein 200 EUR/uur |
Onderverhuur dient doorgestort te worden aan de gemeente
GEMEENTELIJKE KUNSTGRASVELDEN
| Groot terrein | ||
| Basistarief verenigingen aangesloten bij een erkende adviesraad en Boomse scholen : | Piekuren | Daluren |
| per wedstrijd zonder verlichting | 25 EUR | 20 EUR |
| per wedstrijd met verlichting | 40 EUR | nvt |
| Basistarief verenigingen, scholen en derden | ||
| per wedstrijd zonder verlichting | 50 EUR | 40 EUR |
| per wedstrijd met verlichting | 80 EUR | nvt |
| Commerciële huur | ||
| per wedstrijd zonder verlichting | 100 EUR | 80 EUR |
| per wedstrijd met verlichting | 160 EUR | nvt |
| Klein terrein - (Duveltjesterrein) |
||
| Basistarief verenigingen aangesloten bij een erkende adviesraad en Boomse scholen : | Piekuren | Daluren |
| per wedstrijd zonder verlichting | 10 EUR | 7 EUR |
| per wedstrijd met verlichting | 20 EUR | nvt |
| Basistarief verenigingen, scholen en derden | ||
| per wedstrijd zonder verlichting | 20 EUR | 14 EUR |
| per wedstrijd met verlichting | 40 EUR | nvt |
| Commerciële huur | ||
| per wedstrijd zonder verlichting | 40 EUR | 28 EUR |
| per wedstrijd met verlichting | 80 EUR | nvt |
Dal : weekdagen van 8 u tot 17 u met uitzondering van woensdagnamiddag
Piek : weekdagen van 17 u tot 23u30 , woensdag vanaf 12 u, weekend en vakantieperiode
GEMEENTELIJKE VOETBALVELDEN
| Boomse scholen, sport-, recreatie- of jeugdverenigingen : | |
| per wedstrijd zonder verlichting | € 10,00 |
| per wedstrijd met verlichting | € 20,00 |
| gebruik kleedkamers | € 10,00 |
| Niet-Boomse scholen, sport-, recreatie- of jeugdverenigingen : | |
| per wedstrijd zonder verlichting | € 20,00 |
| per wedstrijd met verlichting | € 40,00 |
| gebruik kleedkamers | € 20,00 |
| Commerciële huur | |
| per wedstrijd zonder verlichting | € 40,00 |
| per wedstrijd met verlichting | € 80,00 |
| gebruik kleedkamers | € 40,00 |
Wedstrijd (= 1,5 u)
GEBRUIK GRASVELD GEMEENTELIJK PARK ACHTER GEBOUWEN AANPLANTINGSDIENST
| Boomse burgers, scholen, sport-, recreatie- of jeugdverenigingen per uur | |
| Gebruik zonder verlichting | gratis |
| Gebruik met verlichting | 2,5 EUR |
| waarborg bij afhalen sleutel | 10 EUR |
| forfaitair bedrag bij niet doven van lichten | 50 EUR |
| Niet-Boomse burgers, scholen, sport-, recreatie- of jeugdverenigingen per uur | |
| Gebruik zonder verlichting | gratis |
| Gebruik met verlichting | 5 EUR |
| waarborg bij afhalen sleutel | 20 EUR |
| forfaitair bedrag bij niet doven van lichten | 100 EUR |
| Commerciële huur per uur |
|
| Gebruik zonder verlichting | gratis |
| Gebruik met verlichting | 10 EUR |
| waarborg bij afhalen sleutel | 40 EUR |
| forfaitair bedrag bij niet doven van lichten | 200 EUR |
BOOMSE SCHOUWBURG
Gebruik van de schouwburg voor socio-culturele doelstellingen (voorstellingen van éénzelfde productie)
Boomse verengingen of instellingen:
- effectief gebruik van de zaal gedurende 9 uur per dag
| a) met voorstelling | |
| eerste dag | 275 EUR |
| vanaf de tweede dag | 165 EUR/dag |
| b) enkel repetities, decor op- en afbouw | 50 EUR/uur |
| bijkomend tarief indien meer dan 9 uur per dag | 10 EUR/uur |
Niet Boomse verengingen of instellingen:
- effectief gebruik van de zaal gedurende 9 uur per dag
| a) met voorstelling | |
| eerste dag | 550 EUR |
| vanaf de tweede dag | 330 EUR/dag |
| b) enkel repetities, decor op- en afbouw | 100 EUR/uur |
| bijkomend tarief indien meer dan 9 uur per dag | 20 EUR/uur |
Beroepsgezelschappen of beroepsactiviteiten :
- effectief gebruik van de zaal gedurende 9 uur per dag
| a) met voorstelling | |
| eerste dag | 750 EUR |
| vanaf de tweede dag | 650 EUR |
| b) enkel repetities, decor op- en afbouw | 200 EUR/uur |
| bijkomend tarief indien meer dan 9 uur per dag | 50 EUR/uur |
Commerciële doeleinden:
- effectief gebruik van de zaal gedurende 9 uur per dag
| a) met voorstelling | |
| eerste dag | 1100 EUR/dag |
| vanaf de tweede dag | 1000 EUR/dag |
| b) enkel repetities, decor op- en afbouw | 400 EUR/uur |
| bijkomend tarief indien meer dan 9 uur per dag | 100 EUR/uur |
Technische bijstand van een technieker
met een minimum van 4 uren (halve dag) en een maximum van 11 uren per dag , dit tussen 10.00 uur en 23.00 uur.
Boomse verengingen of instellingen:
| - halve dag (max. 4 uur) | 100,00 EUR |
| - 2 halve dagdelen (hele dag is 8 uur) | 200,00 EUR |
| - lange dag (max. 11 uur) | 275,00 EUR |
Niet-Boomse verengingen of instellingen:
| - halve dag (max. 4 uur) | 125,00 EUR |
| - 2 halve dagdelen (hele dag is 8 uur) | 250,00 EUR |
| - lange dag (max. 11 uur) | 350,00 EUR |
Beroepsgezelschappen of beroepsactiviteiten:
| - halve dag (max. 4 uur) | 150,00 EUR |
| - 2 halve dagdelen (hele dag is 8 uur) | 300,00 EUR |
| - lange dag (max. 11 uur) | 425,00 EUR |
Gebruik van projector (beamer)
| Boomse verenigingen of instellingen | 50 EUR/dag |
| Niet-Boomse verenigingen of instellingen | 75 EUR/dag |
| Beroepsgezelschappen | 100 EUR/dag |
| Commerciële doeleinden | 125 EUR/dag |
Gebruik van de geluidsinstallatie ( enkel voor niet Boomse verenigingen)
2 micro’s, 2 monitors, geluidsversterking FOH is standaard inbegrepen.
Extra gebruik large: 6 micro’s:
| Boomse verenigingen | gratis |
| Niet-Boomse verenigingen | 100,00 EUR / dag |
| Beroepsgezelschappen of beroepsactiviteiten | 150,00 EUR / dag |
Vergoeding voor het opruimen van gebruiksmaterialen (papier, plastiek, karton, decor,glas ,…) die worden achter gelaten verbonden aan de voorstelling en/of het evenementen: 100 EUR.
VERGADERZAAL AAN DE FOYER:
huur:
| Boomse verenigingen/instellingen | per dagdeel | 10 EUR |
| Niet Boomse verenigingen/instellingen | per dagdeel | 20 EUR |
| Beroepsgezelschappen/Commerciële organisaties | per dagdeel | 50 EUR |
FOYER:
huur:
| Boomse verenigingen/instellingen | per dagdeel | 50 EUR |
| Niet Boomse verenigingen/instellingen | per dagdeel | 150 EUR |
| Beroepsgezelschappen/Commerciële organisaties | per dagdeel | 250 EUR |
Gemeentelijke instellingen, -diensten en -raden kunnen gratis gebruik maken van deze ruimtes.
dagdeel is:
Verbruik van dranken tijdens het gebruik van deze ruimtes wordt steeds door VZW De Steiger apart gefactureerd en dit aan de verkoopprijs van de drank.
GEBRUIK LOMBAERTSZAAL
| forfaitair bedrag van 55,00 EUR/dag |
GEBRUIK ECOHUIS ‘t Kleibrood
Gebruik volgens de bepalingen van het huishoudelijk reglement.
Per zaal wordt volgend onderscheid gemaakt tussen:
| Polyvalente ruimte | 1 dagdeel is |
| voormiddag (09.00 – 13.00 u) | |
| namiddag (13.30 – 17.30 u) | |
| avond (18.00 – 22.00 u) | |
| Gebruik door milieu- en natuurverenigingen (Koepelverenigingen) | 20,00 EUR per dagdeel |
| Gebruik door Boomse verenigingen of instellingen | 20,00 EUR per dagdeel |
| Gebruik door niet Boomse verenigingen of instellingen | 40,00 EUR per dagdeel |
| Gebruik door beroepsgezelschappen, artiesten of bedrijven | 80,00 EUR per dagdeel |
| Verenigingen met een sociaal-maatschappelijk doel in het kader van vrije tijdsparticipatie | Bovenvermelde tarieven worden verminderd met 50% |
| Auditorium | 1 dagdeel is |
| voormiddag (09.00 – 13.00 u) | |
| namiddag (13.30 – 17.30 u) | |
| avond (18.00 – 22.00 u) | |
| Gebruik door milieu- en natuurverenigingen (Koepelverenigingen) | 20,00 EUR per dagdeel |
| Gebruik door Boomse verenigingen of instellingen | 20,00 EUR per dagdeel |
| Gebruik door niet Boomse verenigingen of instellingen | 40,00 EUR per dagdeel |
| Gebruik door beroepsgezelschappen of artiesten | 80,00 EUR per dagdeel |
VRIJSTELLINGEN
- manifestaties van alle gemeentelijke adviesraden: gratis
- alle scholen gevestigd op het grondgebied van de gemeente hebben recht op één dag per jaar gratis gebruik van de diverse gemeentelijke sportaccommodaties in het kader van hun jaarlijkse schoolsportdag
- de leerlingen van de Boomse lagere scholen, hebben recht op het gratis bijwonen van twee podiumactiviteiten, die voor de scholen georganiseerd worden door het gemeentebestuur in de gemeentelijke infrastructuur, in het kader van het sport- en cultuurabonnement
TARIEFREDUCTIE
- zolang er door de hogere overheid ten gevolge van covid 19 beperkende veiligheidsmaatregelen worden opgelegd voor evenementen en culturele gebeurtenissen worden de tarieven voor het gebruik van de Boomse schouwburg en het feestpaleis in artikel 1 gehalveerd.
Art.2: de vastgestelde sommen dienen voorafgaandelijk betaald te worden tegen afgifte van een ticket, abonnementskaart of ontvangstbewijs dat op elk verzoek van het toezichthoudend personeel moet vertoond worden.
Art.3: deze verordening zal in toepassing van de regels over het bestuurlijk toezicht worden overgemaakt aan de hogere overheid en als definitief worden aanzien indien geen bezwaren worden ingediend gedurende het openbaar onderzoek.
In de gemeenteraadszitting van 29/06/2021 werd een gewijzigd retributiereglement voor dienstverlening inzake speelpleinwerking, sportkampen en buitenschoolse kinderopvang herstemd voor een periode aanvang nemend op 01/09/2021 en eindigend op 31/12/2026.
In de gemeenteraadszitting van 19/01/2023 werd een gewijzigd retributiereglement voor dienstverlening inzake speelpleinwerking, sportkampen en buitenschoolse kinderopvang herstemd voor een periode aanvang nemend op 01/02/2023 en eindigend op 31/12/2026.
Omwille van de financiële toestand van de gemeente is het noodzakelijk om belastingen te heffen en retributies te vorderen ter recuperatie van gemaakte kosten.
De dienst BKO geeft aan dat in de dagelijkse werking het boetesysteem tbv 50 EUR als hoog wordt ervaren bij een enkelvoudige of sporadische overtreding.
De dienst BKO stelt voor dat wanneer een kind wordt afgezet tijdens schoolvrije dagen zonder dat er een plaats gereserveerd en toegewezen is de boete (dropping) 50 EUR per keer bedraagt.
De dienst BKO stelt voor het voorheen vastgestelde boetebedrag te wijzigen van 50 EUR per overtreding naar naar 5 EUR per overtreding tijdens schoolweken (voor- en naschoolse opvang).
Per kind beschik je over 4 jokers. De jokers worden automatisch ingezet bij volgende situaties:
- Laattijdig annuleren van een gereserveerd opvangmoment.
- Te laat ophalen van een kind (met een maximum van 15 min.).
- Wanneer een kind aanwezig is tijdens de lange opvang en niet heeft gereserveerd.
- Voor de vakantieopvang: het te laat brengen van een kind na 9u of 13u.
Daarom is het aangewezen dat het belastingsreglement in die zin wordt aangepast.
De dienst financiën stelt de gemeenteraad voor om het retributiereglement voor speelpleinwerking, sportkampen en buitenschoolse kinderopvang om het op 19/01/2023 gestemde retributiereglement op datum van 24/02/2024 op te heffen en een gewijzigd reglement te stemmen voor een periode aanvang nemend op datum van 24/02/2024 en eindigend op 31/12/2026.
Voorgestelde wijziging:
Artikel 5:
B. Dropping
Wanneer een kind zonder reservatie en toelating wordt afgezet tijdens schoolvrije dagen, wordt een boete toegepast van 50 EUR per keer.
Wanneer een kind zonder reservatie en toelating aanwezig is in de lange opvang tijdens schooldagen , wordt een boete toegepast van 5 EUR per keer.
Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 40 betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
- Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikels 326 tot en met 335 betreffende het bestuurlijke toezicht
- De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen
- Het Bestuursdecreet van 7 december 2018, hoofdstuk 3 – Toegang tot bestuursdocumenten, art. II.26 tot en met II.51
Enig artikel: Het regelement zoals onderstaand goed te keuren.
Artikel 1:
Het op 19/01/2023 gestemde retributiereglement voor speelpleinwerking, sportkampen en buitenschoolse kinderopvang op 22/02/2024 op te heffen en een retributiereglement voor speelpleinwerking, sportkampen en buitenschoolse kinderopvang te stemmen voor een periode aanvang nemend op 22/02/2024 en eindigend op 31/12/2026.
Artikel 2: Tarieven
A. BUITENSCHOOLSE KINDEROPVANG voor kleuters en kinderen van de lagere school.
Voor de opvangprestaties wordt een vast tarief aangerekend per half uur, per uur of per periode :
Gewone schooldagen:
- gewoon tarief : 0,98 EUR per begonnen half uur (geïndexeerd 2022)
Bij gelijktijdige opvang van kinderen uit hetzelfde gezin, wordt de ouderbijdrage met 25% verminderd.
Woensdagnamiddag en schoolvrije dagen en vakantiedagen:
- gewoon tarief : (geïndexeerd 2022)
Voor uitstappen tijdens de vakantie worden de toegangskosten bovenop de geldende opvangkosten aangerekend.
Maandelijks gebeurt een afrekening volgens de genoteerde aanwezigheden, rekening houdend met de eventuele toekenning van het sociaal tarief of verminderd tarief overeenkomstig de bepalingen van het huishoudelijk reglement.
De hierboven vermelde bedragen worden jaarlijks op 1 januari verhoogd met de procentuele stijging van de gezondheidsindex tussen 1 oktober van het vorige kalenderjaar en 1 oktober van het daaraan voorafgaande kalenderjaar, indien de gecumuleerde stijging resulteert in een verhoging van minstens 0,12 EUR op het minimale basisbedrag voor een volledige dag opvang.
B. SPEELPLEINWERKING voor kinderen van de lagere school
Deelnameprijs speelpleinwerking
Bij gelijktijdige deelname van kinderen uit hetzelfde gezin, wordt de ouderbijdrage met 25% verminderd.
Voor uitstappen worden de toegangskosten aangerekend. Voor workshops wordt het bedrag van de uitkoopsom (kost externe lesgever, huur materialen en locatie, vervoerskost, inkomgelden) gedeeld door het maximum aantal deelnemers aangerekend. Indien deze kosten goedkoper zijn dan de geldende dagprijs, wordt de dagprijs aangerekend.
Na elke vakantieperiode gebeurt een afrekening volgens de genoteerde aanwezigheden, rekening houdend met de eventuele toekenning van het sociaal tarief of verminderd tarief overeenkomstig de bepalingen van het huishoudelijk reglement. In de zomervakantie wordt na elke kalendermaand gefactureerd.
De hierboven vermelde bedragen worden jaarlijks op 1 januari verhoogd met de procentuele stijging van de gezondheidsindex tussen 1 oktober van het vorige kalenderjaar en 1 oktober van het daaraan voorafgaande kalenderjaar, indien de gecumuleerde stijging resulteert in een verhoging van minstens 0,12 EUR op het minimale basisbedrag voor een volledige dag opvang.
C. SPORTKAMPEN voor kleuters, kinderen lagere school en jongeren tot en met 16 jaar.
Overeenkomstig het aanbod worden volgende tarieven bepaald:
65,00 EUR per week voor Bomenaars
81,25 EUR per week voor niet-Bomenaars
D. BUITENSCHOOLSE ACTIVITEITEN voor kleuters, kinderen lagere school en jongeren tot en met 16 jaar
Het tarief is afhankelijk van het aanbod.
Het bedrag van de uitkoopsom (kost externe lesgever, huur materialen en locatie, vervoerskost, inkomgelden), gedeeld door het maximum aantal deelnemers, wordt aangerekend.
Minimum tarieven per activiteit:
- 0,89 EUR per begonnen half uur (maximum tot 3 uur)
- 8,37 EUR voor een halve dag (= tussen 3 en 6 uren)
- 12,72 EUR voor een volledige dag (= meer dan 6 uren)
De hierboven vermelde bedragen worden jaarlijks op 1 januari verhoogd met de procentuele stijging van de gezondheidsindex tussen 1 oktober van het vorige kalenderjaar en 1 oktober van het daaraan voorafgaande kalenderjaar, indien de gecumuleerde stijging resulteert in een verhoging van minstens 0,12 EUR op het minimale basisbedrag voor een volledige dag opvang.
E. INTERGEMEENTELIJKE TIENERWERKING ‘RUPELJOENG’ voor jongeren vanaf 12 tot en met 15 jaar.
Het tarief is afhankelijk van het aanbod.
Het bedrag van de uitkoopsom (kost externe lesgever, huur materialen en locatie, vervoerskost, inkomgelden) gedeeld door het maximum aantal deelnemers wordt aangerekend. Indien deze kosten goedkoper zijn dan de geldende dagprijs, wordt de dagprijs aangerekend.
Artikel 3: Toekenning van UiTPAS met kansentarief voor sportkampen en buitenschoolse activiteiten, sociaal en verminderd tarief voor buitenschoolse kinderopvang, speelpleinwerking.
A. UiTPAS met kansentarief
Voor sportkampen en buitenschoolse activiteiten zijn enkel kortingen mogelijk voor inwoners van Boom en Rumst die over een UiTPAS met kansentarief beschikken.
Als je recht hebt op verhoogde tegemoetkoming of als je in schuldbemiddeling bent, heb je recht op een UiTPAS met kansentarief. Die ziet er helemaal hetzelfde uit als een gewone UiTPAS. Het enige verschil is dat je automatisch 80% minder betaalt voor elke UiTPAS-activiteit.
Breng je identiteitskaart en één van volgende attesten mee naar het OCMW (Jozef Van Cleemputplein 1, Boom):
Als je recht hebt op een UiTPAS met kansentarief, heeft elk gezinslid dat op jouw adres gedomicilieerd is dat ook.
De korting die gegeven wordt aan de inwoners van Rumst wordt nadien via het lokaal bestuur van Rumst gerecupereerd.
B. Sociaal tarief voor buitenschoolse kinderopvang, speelpleinwerking
De dienst die de aanvraag voor een sociaal tarief binnenkrijgt, behandelt deze op de volgende wijze. Er wordt aan alle meerderjarige inwonenden van het adres van de aanvrager (aan te tonen met de gezinssamenstelling) gevraagd om hun inkomsten te bewijzen aan de hand van het laatste aanslagbiljet. Er wordt door de diensten onderzocht of hun belastbaar inkomen lager is dan de toegelaten norm. Hiervoor wordt de standaard norm gehanteerd van de verhoogde tegemoetkoming. Het sociaal tarief wordt dus toegekend op basis van het bruto belastbaar gezinsinkomen van het jaar voordien. Ieder jaar in juni worden deze personen aan een herziening onderworpen. De toekenning van dit sociaal tarief gebeurt per begunstigde. Het bedraagt 50% van de ouderbijdrage. Voor speelpleinwerking en buitenschoolse kinderopvang geldt het sociaal tarief zowel voor Bomenaars als voor niet-Bomenaars.
Het sociaal tarief kan worden toegekend door het Bijzonder Comité van de Sociale dienst van OCMW Boom. Indien personen niet in aanmerking komen voor een sociaal tarief op basis van hun belastbaar inkomen, kan het bijzonder comité na een sociaal en financieel onderzoek van de sociale dienst beslissen om een korting van 50% toe te kennen voor de periode van 1 jaar. Jaarlijks worden deze begunstigden onderworpen aan een herziening uitgevoerd door het OCMW.
C. Verminderd tarief voor buitenschoolse kinderopvang, speelpleinwerking
Het verminderd tarief kan worden toegekend door het Bijzonder Comité van de Sociale dienst van OCMW Boom. Na een sociaal en financieel onderzoek uitgevoerd door de sociale dienst van het OCMW kan het Bijzonder Comité beslissen om een korting van 80% toe te kennen voor de periode van 1 jaar. Jaarlijks worden deze begunstigden onderworpen aan een herziening.
D. Korting Intergemeentelijke tienerwerking ‘Rupeljoeng’
Korting van 5,00 EUR per activiteit voor Bomenaars
Artikel 4: Jokersysteem voor buitenschoolse kinderopvang en speelpleinwerking
Je beschikt per kind over vier jokers. De jokers worden automatisch ingezet bij de volgende situaties:
- Het laattijdig annuleren van een gereserveerd opvangmoment.
- Het te laat ophalen van een kind (met een maximum van vijftien minuten).
- Wanneer een kind aanwezig is tijdens de lange opvang en niet heeft gereserveerd.
- Voor de vakantieopvang: het te laat brengen van een kind (na 9 uur of 13 uur).
Artikel 5: Boetesysteem buitenschoolse kinderopvang, speelpleinwerking en sportkampen
A. Laattijdig brengen en ophalen
Wanneer een kind niet tijdig wordt gebracht of afgehaald door de wettelijke vertegenwoordiger, wordt een boete toegekend van 5 EUR per keer.
B. Dropping
Wanneer een kind zonder reservatie en toelating wordt afgezet, wordt een boete toegepast van 50 EUR per keer.
Wanneer een kind zonder reservatie en toelating aanwezig is in de lange opvang tijdens schooldagen , wordt een boete toegepast van 5 EUR per keer.
C. Laattijdig annuleren
Indien een ouder laattijdig annuleert, wordt de aangevraagde periode doorgerekend als boete van 5 EUR per keer.
Artikel 6:
Deze verordening zal in toepassing van de regels over het bestuurlijk toezicht worden overgemaakt aan de hogere overheid en als definitief worden aanzien indien geen bezwaren worden ingediend gedurende het openbaar onderzoek.
Het AGB Boom Plus heeft een bestek uitgeschreven met als volgende opdracht:
- De financiering van de door de aanbestedende overheid gekozen investering(en) met betrekking tot de hierna vermelde bouwprojecten “Nieuwbouw muziekacademie - cultuurcentrum + omgevingsaanleg” en “Renovatie Hoogstraat 7 winkel en pakhuis”, aan de hand van de terbeschikkingstelling van een kredietopening ten beloop van het hieronder vermelde maximale bedrag(en), ter financiering van investeringsuitgaven
- Financiële bijstand en administratieve dienstverlening.
- Een administratieve, financiële en technische begeleiding ten behoeve van de aanbestedende overheid tijdens de volledige duurtijd van de beide projecten, hierna technisch-financiële projectbegeleiding genoemd.
De opdracht werd, na bekrachtiging in de Raad van Bestuur van het AGB van 15/02/2022, gegund aan Belfius Bank NV .
- Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 40 betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
- Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikels 326 tot en met 335 betreffende het bestuurlijke toezicht
- De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen
- Het Bestuursdecreet van 7 december 2018, hoofdstuk 3 – Toegang tot bestuursdocumenten, art. II.26 tot en met II.51
addendum aan de offerte van 26/01/2022
Enig artikel: zich borg stelt volgens volgende voorwaarden:
Verklaart zich onvoorwaardelijk en onherroepelijk hoofdelijk borg te stellen voor de terugbetaling van alle bedragen die door de kredietnemer verschuldigd zouden zijn ten gevolge van het krediet wat betreft zowel het kapitaal als de intresten ( verwijlinteresten inbegrepen ), de reserveringscommissie, de onkosten en de bijhorigheden.
Machtigt Belfius Bank op het debet van haar rekening-courant, met waarde van hun vervaldag, om het even welke bedragen te boeken, verschuldigd door de kredietnemer in het kader van dit krediet en die nog mochten onbetaald blijven na een tijdsverloop van 30 dagen, berekend vanaf de vervaldag. Het waarborggevend bestuur zal hiervan op de hoogte gehouden worden door middel van een afschrift van de correspondentie aan de kredietnemer.
De gemeente Boom verbindt zich, tot de eindvervaldatum van dit krediet en haar eigen leningen bij Belfius Bank alle nodige maatregelen te nemen om de storting te verzekeren op haar rekening geopend bij deze maatschappij, van al de sommen die er op dit ogenblik gecentraliseerd worden, hetzij uit hoofde van de wet (o.a. haar aandeel in het gemeentefonds en in elk ander fonds dat dit zou vervangen of aanvullen, de opbrengst van de gemeentelijke opcentiemen op de rijks-, geswest- en provinciebelastingen, alsmede de opbrengst van gemeentebelastingen geïnd door de Staat of het gewest), hetzij uit hoofde van een overeenkomst, en dit niettegenstaande elke eventuele wijziging in de manier van de inning van deze inkomsten.
Machtigt Belfius Bank ertoe deze inkomsten aan te wenden tot dekking van de bedragen die door de kredietnemer, uit welke hoofde ook, mochten verschuldigd zijn en die aan de gemeente</> stad aangerekend worden.
Deze door de gemeenteraad gegeven machtiging geldt als onherroepelijke delegatie in het voordeel van Belfius Bank.
De gemeente Boom kan zich niet beroepen noch op de bepalingen van eventuele overeenkomsten tussen zichzelf en de kredietnemer, noch op om het even welke beschikking om haar verplichtingen uit hoofde van deze borgstelling niet uit te voeren.
De gemeente Boom ziet af van het voorrecht van uitwinning en van elke indeplaatsstelling in de rechten van Belfius Bank en van elk verhaal tegen de kredietnemer, tegen elke medeschuldenaar of medeborg, zolang Belfius Bank niet volledig is terugbetaald in kapitaal, interesten, kosten en bijhorigheden.
De gemeente Boom staat aan Belfius Bank het recht toe om aan de kredietnemer alle uitstel, voordelen en schikkingen toe te kennen die Belfius Bank geschikt acht.
De gemeente Boom verklaart uitdrukkelijk dat de borgtocht gehandhaafd blijft, tot beloop van de hierboven vermelde bedragen, wijzigingen Belfius Bank en/of de kredietnemer ook mogen aanbrengen aan de bedragen en/of modaliteiten van het aan de kredietnemer toegekende krediet. Belfius Bank wordt uitdrukkelijk ontslagen van de verplichting de gemeente</> stad kennis te geven van de wijzigingen waarvan hierboven sprake.
Er wordt ten overvloede bepaald dat de gemeente Boom eveneens verzaakt aan het voordeel van artikel 2037 van het Belgisch Burgerlijk Wetboek, volgens hetwelk de borg ontslagen is wanneer door toedoen van de schuldeiser, de indeplaatsstelling ten gunste van de borg niet meer tot stand kan komen.
Aangezien de kredietnemer zich verbonden heeft, o.m. in geval van liquidatie, onmiddellijk het totaal bedrag van zijn schuld, zowel wat kapitaal als intresten, reserveringscommissie, onkosten en bijhorigheden betreft, aan Belfius Bank terug te betalen, bevestigt de gemeenteraad de hierboven aangegane verbintenissen, in verband met de betaling van de bedragen, die door Belfius Bank uit dien hoofde zullen gevorderd worden.
Mochten voormelde ontvangsten ontoereikend zijn voor de betaling van de verschuldigde bedragen die aan de gemeente</> stad zullen aangerekend worden dan gaat ze de verbintenis aan, bij Belfius Bank het bedrag te storten nodig om de vervallen schuld volledig af te betalen.
Bij gehele of gedeeltelijke laattijdige betaling van de verschuldigde bedragen, zijn de interesten voor laattijdige betaling en de vergoeding voor invorderingskosten van rechtswege en zonder ingebrekestelling verschuldigd, berekend volgens de wettelijke rentevoet die van toepassing is bij betalingsachterstand bij handelstransacties.
De borg verklaart kennis te hebben genomen van bovenvermelde kredietbrief en het bijhorende Reglement voor Kredieten aan Ondernemingen - November 2022, en er de bepalingen van te aanvaarden.
Dit besluit is onderworpen aan de toezichthoudende overheid zoals voorzien in de toepasselijke decreten en besluiten.
Deze borgstelling vervangt en vernietigt de borgstelling van 17 maart 2022 ten belope van 12 410 000 EUR.
Overwegende dat er momenteel in Boom 12 huisartsen zijn voor 18.000 inwoners.
Overwegende dat er in onze gemeente een huisarts met pensioen gaat met dadelijk intrede.
Overwegende dat deze huisarts een klantenbestand heeft van 2.500 mensen.
Overwegende dat er in de komende jaren nog huisartsen de pensioenleeftijd benaderen.
Wetende dat er in onze gemeente Boom en ook in de omliggende gemeenten een patiëntenstop werd ingevoerd.
Wetende dat er heel wat mensen in paniek zijn, gezien ze in de omgeving bij geen arts kunnen aansluiten.
Ook de Spoedafdeling van het ziekenhuis Rivierenland blijkt geen oplossing te zijn, gezien ook daar de werkdruk al super hoog is.
Er is lokale sturing en afstemming nodig.
De gemeenten kunnen een belangrijke rol spelen in de preventieve gezondheidszorg en zo de toegang tot de eerstelijnszorg helpen verbeteren.
Het gaat dan vooral over het informeren en sensibiliseren van burgers EN het probleem op het overleg met de burgemeesters en de zorgraad brengen OF het probleem in een
gecoördineerd overleg bespreken met de huisartsen.
De VVSG is reeds betrokken bij heel wat Vlaamse projecten zoals de brede eerstelijnsprojecten en zorgstroomcoaches.
Misschien moeten we ook eens nadenken om onderdak te verlenen aan een gezondheidscentrum. Gezien jonge artsen hoge vestigingskosten hebben.
- Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 40 betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
- Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikels 326 tot en met 335 betreffende het bestuurlijke toezicht
- De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen
- Het Bestuursdecreet van 7 december 2018, hoofdstuk 3 – Toegang tot bestuursdocumenten, art. II.26 tot en met II.51
Art.1: Het bestuur neemt een actieve rol op om voornoemd probleem te onderzoeken
Art.2: Het bestuur zal een stand van zaken voorleggen aan de gemeenteraad.
Onderstaande vragen werden ontvangen:
Andy Janssens, BOOM één:
De Aziatische Hoornaar is bezig met een opmars in onze regio. Zoals jullie weten heeft deze Aziatische Hoornaar een impact op de lokale insectenpopulatie, oa de bijen. Imkers uiten dan ook hun bezorgdheid over deze evolutie. Daarnaast kunnen deze insecten ook zeer agressief uit de hoek komen naar mensen, wanneer deze te dicht bij de nesten komen. Welke stappen onderneemt het Bestuur in de bestrijding van deze Aziatische Hoornaar. Op welke manier(en) wordt onze Boomse burger rond dit probleem geïnformeerd en ondersteund?
Bevestiging dat de Aziatische Hoornaar inderdaad een serieuze bedreiging vormt voor het insectenbestand en ook gevaarlijk kan zijn voor mensen. Wat context: In de provincie Antwerpen werden vorig jaar 669 nesten verwijderd, waarvan minstens 30 in de regio Boom en omgeving. Er zijn subsidies beschikbaar voor de bestrijding van wespenverdeling, maar het ontbreekt aan concrete gegevens over het gebruik ervan voor Aziatische Hoornaars. Momenteel is er een stappenplan voor meldingen, maar er is behoefte aan een meer gestructureerd en gecoördineerd actieplan. De provincie Antwerpen organiseert infosessies om een dergelijk plan op te stellen en lokale besturen te ondersteunen. De coördinatie en input vanuit de provincie zullen helpen bij een effectievere bestrijding en ondersteuning van de inwoners.
Marleen De Ridder, BOOM één:
Mogelijkheid tot plaatsen van een verkeersspiegel op de middenberm van de N177 Fr. De Schutterlaan ter hoogte van in/uitrit parkeergarage Gebo-gebouw (Obelisk) zicht richting Brussel
De N177 is een gewestweg. Het wordt niet toegestaan om een verkeersspiegel op een middenberm te plaatsen. Een verkeersspiegel geeft vaak een vertekend beeld. Indien er iets gebeurd is de wegbeheerder verantwoordelijk.
Indien de GEBO een verkeersspiegel wil plaatsen dienen ze deze op hun eigen eigendom te plaatsen (in de garage-uitrit)
Rioolputten na werken Fiber-klaar!
Dit gaat over het reinigen van de kolken na de werken van Fiberklaar.
De kolken worden 2 maal per jaar geruimd. We gaan geen extra ruimingen voorzien.
Plaatsen anti-parkeerpalen t.h.v. Antwerpsestraat 91
Voetpad voor het gebouw?
Het stuk voetpad tussen het gebouw Antwerpsestraat 91 en het groenperceel dat ervoor ligt behoren allemaal tot de eigendom van Antwerpsestraat 91. De VME kan hier maatregelen nemen tegen voertuigen die hier parkeren.
De gemeente plaatst geen anti-parkeerpalen op privaat eigendom.
Aan de uitrit van de garage?
De gemeente kan niet aan iedere garage bloembakken en/of paaltjes plaatsen om de zichtbaarheid te verhogen wanneer men uit zijn garage komt. Er zijn parkeerstroken getekend waarbinnen men moet parkeren. Er is veel vraag naar bijkomende parkeerplaatsen. De parkeerddruk in het centrum is groot. Iedereen dient voorzichtig uit zijn garage te komen
Parkeerverbod (zware) vrachtwagens +3t1/2 langs N177
Anita Ceulemans, BOOM één:
Bespreking van de stand van zaken i.v.m. de nieuwe muziekacademie in Boom.
Overwegende dat : Het bestuur, in samenwerking met het AGB besliste om over te gaan tot de bouw van een nieuwe, eigentijdse muziekacademie , die Boom op de kaart moet zetten. De gebouwen waar de huidige muziekschool is ondergebracht zijn ondertussen al verkocht aan een projectontwikkelaar. Tegen 2025 zou de academie in gebruik genomen kunnen worden. De nodige financiering zou in de meerjarenplanning voorzien zijn. Toch duiken er nu berichten van bezorgdheid op i.v.m. de financiering van het gebouw en de voorziene uitvoering.
Wetende dat :Boom in een slechte financiële toestand verkeert. Er een zeer hoge schuldenlast is. Er is nu vraag vanuit het bestuur om minder lokalen te voorzien, waardoor er een verdiep kan geschrapt worden; maar de efficiënte invulling op de helling komt te staan. Er wordt onderzocht om de verplicht te bouwen ondergrondse parking te schrappen, extra lokalen te gaan huren in OLVI, enz…
Vraag :Wat is hier aan de hand ? Heeft men onvoldoende middelen ingeschreven om het ontworpen gebouw te realiseren? Heeft men niet te vroeg het bestaande gebouw verkocht, waardoor de timing van verhuis in het gedrang komt? Kunnen de gebruikers worden gerustgesteld in een open communicatie, zodat de lessen hun doorgang kunnen blijven vinden?
De verkoop van de site Hospitaalstraat is doorgegaan op 15/03/2021.
In de bijzondere verkoopsvoorwaarden is er een ‘terbeschikkingsovereenkomst ten voordele van de gemeente voor een periode van maximum 5 schooljaren te rekenen vanaf de aktedatum voorzien.
Eind 2023 werd ook het schetsontwerp van de ganse site goedgekeurd doch met de intentie om nog bijkomende besparingsoefeningen te doen.
Wat de besparingsoefeningen betreft werd er voorgesteld om een samenwerking met OLVI te onderzoeken om lokalen te delen.
In eerste instantie (11/2023) werd er gevraagd of OLVI lokalen van de academie zou kunnen gebruiken mits een cofinanciering ervan door OLVI maar dat bleek onmogelijk zowel vanuit financieel als organisatorisch oogpunt dixit OLVI.
Dan (1/2024) werd er voorgesteld om het omgekeerde te onderzoeken dus dat de muziekacademie lokalen van OLVI zou gebruiken, wat het schrappen van lokalen in het programma van de nieuwbouw van de academie zou inhouden. Dit werd voorgelegd aan de academie die deze piste als niet haalbaar zag. Deze besparingspiste is ondertussen afgesloten.
Een andere besparingsoefening is het schrappen van de ondergrondse parking. Deze oefening is recent gestart en wij brengen U op de hoogte zodra deze als haalbaar wordt geacht.
Besparingsoefeningen en kostenbeperkingen zijn een zaak van goed bestuur doch moeten steeds goed onderzocht worden. Publiek communiceren hierover kan pas als het onderzoek heeft plaatsgevonden.
In verschillende straten en ook in de Europastraat werden mooie nieuwe voetpaden gelegd. Tegenwoordig worden er lage boordstenen gelegd die gemakkelijk overrijdbaar zijn. Hierdoor is de buffer van de voetpaden weg en voelt de wandelaar zich onveiliger. Ik maakte op de commissie OW reeds de opmerking dat dit geen goede keuze is. Hoe gaat het bestuur hiermee om ? Ik denk dat een gepaste communicatie in de straten, zoals Europastraat, Kerkhofstraat, enz. is aangewezen. Een ‘RODE KAART ‘ tussen de ruitenwisser kan al een eerste actie zijn.
De keuze is gemaakt om het makkelijker te maken voor mensen met een oprit, voor kinderwagens en mensen met rollators. Er zijn altijd voor-en tegenstanders. Er worden gas-boetes uitgeschreven aan foutparkeerders die zich half op de borduur parkeren.
Burgers doen klachten over de laadpalen die onzorgvuldig worden ingeplant. De laadpaal van de Berkenstraat werd ongeveer dezelfde periode ingeplant als de laadpaal in de Noeverselaan. Na een persartikel werd de laadpaal in de Noeverselaan snel verwijderd. Hoe komt het dat de laadpaal in de Berkenstraat nog niet werd verplaatst? Er werden reeds beloften over gemaakt, .. Is er ondertussen al een controle gebeurd door onze diensten om na te kijken of elke laadpaal verstandig is ingeplant ?
De laadpaal van Berkenstraat werd 2 maand later geplaatst dan deze van Noeverselaan.
De laadpalen worden zoveel mogelijk ingepland volgens het laadpalenplan dat goedgekeurd werd door de gemeenteraad. Op veel plaatsen in Boom zitten we met smalle voetpaden ( ook zelfs in de buurt van schoolomgevingen).
De laadpalen van Berkenstraat is een laadpaal die aangevraagd is via paal volgt wagen. De laadpaal moet op max. 250 m van de aanvrager geplaatst worden. In die omgeving is het voetpad overal maar even breed.
De Berkenstraat werd aangewezen door de gemeente als locatie voor een aanvraag van iemand op N177. Daar kan men immers geen laadpaal plaatsen omwille van het aanwezige fietspad.
De laadpaal werd in een doodlopende straat geplaatst waar het voetpad volledig doorloopt in heel de straat (ook achteraan in de keerlus). Het is geen straat met veel passage.
De laadpaal is actief en wordt gebruikt. De laadpaal verplaatsen kost 5.850 euro excl. BTW – 7.078,50 euro BTW inbegrepen.
De laadpaal in Noeverselaan werd gratis verplaatst omdat deze effectief vlak voor een voordeur stond.
Hans Verreyt, Vlaams Belang:
Wateroverlast achterkant Antwerpsestraat (De Klamp/Colruytsite)
De laatste maanden kampen de huizen aan de Antwerpsestraat, gelegen aan de doorsteek De Klamp-Park, met regelmatige wateroverlast. Sinds het wegnemen van een pompinstallatie op De Klamp en de permanente waterwerken in het park en aan de duiker onder de A12 is het met de regelmaat van de klok prijs. Iedere keer het water in de vijvers hoog staat, loopt het bij hen binnen. Sinds november stonden sommige garages en kelders al een tiental keer onder water.
- Wat deed het gemeentebestuur intussen om deze problematiek op te lossen?
- Wanneer wordt de pomp op de Klamp opnieuw geplaatst?
- Waarom is deze pomp tout court weggenomen zonder directe vervanging?
- Zorgt de verkoop van onze riolering in deze voor vertraging?
- Volgens buurtbewoners zorgt ook het leegpompen van het regenwaterbekken onder het plein voor wateroverlast bij hen. Klop dat? Zo ja, wat wordt er aangepast?
Kan het plaatsen van een terugslagklep een oplossing bieden? Zo ja, wanneer wordt deze geplaatst?
Het Bestuur heeft onmiddellijk actie genomen bij de ontstane problematiek.
De pomp is momenteel in uitvoering
Aquafin heeft deze pomp een aantal jaar geleden verwijderd, omdat deze een zeer beperkte werking had (1 x om de 4à5 jaar)
Er is absoluut geen vertraging door de samenwerking met Pidpa. Integendeel Pidpa heeft onmiddellijk actie ondernomen, teneinde de problematiek en de oorzaak in kaart te brengen. Bij dit onderzoek is al snel gebleken dat terugslagklep niet meer functioneerde door opstapeling van vuil en vetten komende van bepaalde panden. Er si ook een traject gestart om regelmatige reiniging te eisen van de lozers.
Tevens is ook de actie genomen om alle horeca zaken in de gemeente te sensibiliseren.
Het regenwaterbekken heeft hier geen invloed op gezien niet hierop aangesloten.
GAS-boetes parkeren aan de Schomme
Deze zomer, tijdens de TML-weekeindes, werd eerst op een ondoordachte wijze wijzigingen aangebracht aan het parkeerregime in de wijk De Schomme. Na het terechte verzet van de buurtbewoners werd dit aangepast. Maar de grensgebieden van de verschillende zones zorgen iedere keer voor discussies. In die buurt zijn er bv. een reeks huizen, vooral in de Kerkhofstraat, waarvan de voordeur in oranje zone ligt, maar hun garage een uitgang heeft in de groene zone. In het verleden werd dit vaak pragmatisch opgelost. Dit jaar besloot men veel strenger op te treden tegen deze bewoners die met een oranje kaart voor hun eigen garage parkeerden in de groene zone. Voor het tweede weekeinde kregen de betrokken bewoners alsnog een groene kaart, waardoor dit probleem werd opgelost. Maar niet voor de afhandeling van de uitgeschreven GAS-boetes.
- Hoeveel GAS-boetes werden uitgeschreven in deze zone voor deze problematiek?
Zou het niet logischer zijn deze kwijt te schelden, daar het gemeentebestuur nadien impliciet toegaf fout te zijn door het alsnog verdelen van groene parkeerkaarten?
In wijk De Schomme werd in het begin de regeling aangepast van oranje terug naar groen. Na het eerste weekend zijn daar geen extra groene kaarten uitgereikt. Dit is wel gebeurt in het binnengebied achter de Kerkhofstraat. Dit werd beslist door het buurthuis.
Boetes kwijt schelden dient niet door ons te gebeuren. Burgers dienen zich tot Igean te richten. De buurtbewoners waren duidelijk op de hoogte dat ze er niet mochten staan, zij hebben het risico toch genomen. Hierdoor hebben ze toch een boete gekregen, de vaststeller in kwestie heeft zijn taak juist uitgevoerd.
De reden dat er nu meer boetes uitgeschreven worden zijn is omdat we dit jaar als gemeente in de groene zone gaan schrijven zijn, ander jaren was dit voor politie en zij kwamen er dan niet toe waardoor dit niet beboet werd. Vanaf heden zal er even zwaar in de groene zone als oranje zone opgetreden worden.
Belangrijk is dat dit gebied naar volgend jaar toe goed bekeken wordt om te zien hoe de inkleuring dient te gebeuren en welke kaarten de bewoners gaan krijgen.
Servicedienst Ouderenzorg Boom vzw
In het najaar van 2020 na het uitvoeren van een audit door Audit Vlaanderen en de vastgestelde problemen binnen het OCMW en de vzw Servicedienst Ouderenzorg Boom werden er allerlei aanpassingen voorgesteld. Zo werd Kim Van Kerckhoven aangesteld als voorzitter. Ook werd gevraagd aan de vzw om zelf stappen te ondernemen om de problemen, aangeduid door de audit, aan te pakken. Ook ging men de statuten herbekijken.
- Welke stappen werden genomen?
- Wie is nu voorzitter van de Algemene Vergadering en van de Raad van Bestuur?
- Welke statutenwijziging werd er doorgevoerd?
- Werden alle wettelijke stappen genomen om dit ook te verwerken in het KBO en het Staatsblad?
- Werd er (juridisch) gevolg gegeven aan de problemen die bovenkwamen met de audit?
- Welke controles werden ingebouwd om herhaling te voorkomen?
Deze vraag werd behandeld in besloten zitting
De voorzitter sluit de zitting op 29/02/2024 om 22:51.
Aldus gedaan in zitting datum voormeld.
Goedgekeurd door de gemeenteraad.
Namens Gemeenteraad,
Lize Van Dijck
algemeen directeur
Johan Van Limbergen
voorzitter gemeenteraad