De voorzitter opent de zitting op 17/06/2021 om 19:00.
Aanwezige raadsleden :
Kris De Keninck, Sven Cools, Andy Janssens, Inge De Ridder, Anita Ceulemans, Carla Herremans, Hans Verreyt, Pascale De Boeck
Presentatie werd toegevoegd aan het punt van de commissie.
De vergadering neemt hier kennis van.
Er werden diverse vragen gesteld vanuit de vergadering, waarop direct een antwoord werd geformuleerd.
De heer Hans Verreyt uit zijn bekommernis dat er een stijgende overheadkost is en de waardering van een aantal onroerende goederen fiscaal dient bekeken te worden.
Presentatie werd toegevoegd aan het punt van de commissie.
De vergadering neemt hier kennis van.
Er werden diverse vragen gesteld vanuit de vergadering, waarop direct een antwoord werd geformuleerd.
Volgende vragen werden gesteld, waar nog een antwoord moet op worden gegeven, of een document moet worden aangeleverd:
Andy Janssens vraagt :
Werd er in 2019 meer uitgegeven aan personeel dan in 2020?
Door corona was het niet altijd evident om medewerkers bij afwezigheid onmiddellijk te vervangen.
Personeelsbezetting:
1/1/2019: 5 MA sociale dienst, 1 maatschappelijk bemiddelaar, 1 woonbegeleider, 1 coördinator LOI, 0,5 woonassistent, 1 coördinator tewerkstelling
31/12/2020: 6 MA sociale dienst, 3,5 medewerkers dienst ACTO
Aantal koppen is hetzelfde gebleven, dienst is wel hervormd.
Waarom werd er minder uitgegeven dan begroot?
In december 2019 hadden we 78 leefloondossiers en in december 2020 95. Dit is een stijging van 21%.
Doch in de ‘ de budgetwijziging’ werd reeds rekening gehouden met een verhoging zowel aan inkomsten- als aan uitgavenkant.
Welke acties voerden we specifiek in het kader van corona uit?
De sociale dienst bleef tijdens de volledige corona-periode actief, ook tijdens de eerste lock-down werd er een permanentie opgestart zodat alle hulpvragen, weliswaar op een veilige manier rekening houdend met de maatregelen, beantwoord konden worden. De sociale dienst heeft enorm hard gewerkt om alle hulpvragen te beantwoorden, en nam daarnaast ook extra acties op zoals de opstart van een zorgtelefoon ter ondersteuning van de collega’s in het woonzorgcentrum.
-> overzicht wordt later overgemaakt
Mevrouw Ceulemans vraagt naar het detail van de investeringstussenkomst van het bestuur ten bedrage van 560.000 EUR kost die in 2020 aan Pidpa werd betaald?
| Hugo Verrieststraat |
472.671 |
| Kleppen uitstroom Rupel |
88.550 |
|
|
|
|
|
561.221 |
De gemeente Boom is recent toegetreden tot de UiTPAS.
Mensen die een UiTPAS aankopen, kunnen bij vrijetijdsactiviteiten (cultuur, sport, …) punten sparen. Gespaarde punten kunnen nadien omgeruild worden in voordelen.
Voor mensen in armoede (MIA) wordt een korting van 80% automatisch verrekend voor inkomstgelden voor activiteiten, waaronder ook de sportactiviteiten georganiseerd door het lokaal bestuur.
Zowel inwoners van Boom als Rumst kunnen genieten van het kortingstarief. De korting die gegeven wordt aan de inwoners van Rumst wordt nadien via het lokaal bestuur van Rumst gerecupereerd.
door de toetreding tot de UitPas en de daaraan gekoppelde korting van 80% voor MIA is er geen sociaal- of verminderd tarief meer mogelijk voor sportactiviteiten georganiseerd door het lokaal bestuur Boom.
In de lijn met wat de omliggende gemeenten vragen voor niet-inwoners is het aangewezen om de tarieven voor niet-inwoners op te trekken naar 25 % extra (was tot op heden 10 %).
Het college stelt de gemeenteraad voor om het lopende reglement op 01/09/2021 op te heffen en een gewijzigd reglement te stemmen met integratie van de modaliteiten van de UitPAS en een gewijzigd tarief voor deelname aan sportactiviteiten voor niet-inwoners.
De vergadering neemt hier kennis van.
Samenvatting
Een onroerende verhuurovereenkomst af te sluiten tussen het AGB Boom en het Lokaal Bestuur Boom betreffende de Braxhall en dit volgens de modaliteiten van onderhavige overeenkomst.
De vergadering neemt hier kennis van.
Samenvatting
In het kader van het einde van de onroerende leasing en de verdere exploitatie door de gemeente Boom wenst het AGB Boom de kaai-onthaal accommodatie aan de gemeente Boom te verhuren en dit overeenkomstig de modaliteiten van onderhavige overeenkomst.
De vergadering neemt hier kennis van.
De voorzitter sluit de zitting op 17/06/2021 om 21:50.
Namens Gemeenteraadscommissie financiën, intergemeentelijke samenwerkingsverbanden en verzelfstandigde agentschappen,
Bart Smits
secretaris
Carla Herremans
voorzitter