Terug
Gepubliceerd op 22/11/2021

Notulen  Gemeenteraad

do 21/10/2021 - 20:00 Raadszaal

De gemeenteraad vergadert regelmatig en in vereist getal, ingevolge de bijeenroeping door het college van burgemeester en schepenen.

Aanwezig: Kim Van Kerckhoven, voorzitter gemeenteraad
Jeroen Baert, burgemeester
Tom Dewandelaere, Francisco Sanchez, Sven Cools, Abdel El-hajoutti, schepenen
Anita Ceulemans, Patrick Marnef, Hans Verreyt, Andy Janssens, Ann De Smedt, Eddy Van Der Taelen, Yani Brems, Tibo Roekaerts, Fatiha Haouat, Johan Van Limbergen, Carla Herremans, Martha Somers, Heidi Verhoeven, Jeanne Carron, Kris De Keninck, raadsleden
Christel Struyf, Sarah Boddaert, waarnemend algemeen directeur
Lize Van Dijck, waarnemend algemeen directeur
Verontschuldigd: Inge De Ridder, schepenen
Peter De Ridder, Nourdine Elkaouakibi, Pascale De Boeck, raadsleden

De voorzitter opent de zitting op 21/10/2021 om 20:00.

  • Openbaar

    • Secretariaat

      • DIENST SECRETARIAAT - GOEDKEURING VERSLAG

        Aanwezig: Kim Van Kerckhoven, voorzitter gemeenteraad
        Jeroen Baert, burgemeester
        Tom Dewandelaere, Francisco Sanchez, Sven Cools, Abdel El-hajoutti, schepenen
        Anita Ceulemans, Patrick Marnef, Hans Verreyt, Andy Janssens, Ann De Smedt, Eddy Van Der Taelen, Yani Brems, Tibo Roekaerts, Fatiha Haouat, Johan Van Limbergen, Carla Herremans, Martha Somers, Heidi Verhoeven, Jeanne Carron, Kris De Keninck, raadsleden
        Lize Van Dijck, waarnemend algemeen directeur
        Verontschuldigd: Inge De Ridder, schepenen
        Peter De Ridder, Nourdine Elkaouakibi, Pascale De Boeck, raadsleden
        Afwezig: Christel Struyf, Sarah Boddaert, waarnemend algemeen directeur
        Feiten en context

        De gemeenteraad, in zitting van 21 oktober 2021.

        Juridische gronden

        - Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 40 betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
        - Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikels 326 tot en met 335 betreffende het bestuurlijke toezicht
        - De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen
        - Het Bestuursdecreet van 7 december 2018, hoofdstuk 3 – Toegang tot bestuursdocumenten, art. II.26 tot en met II.51

        Bijlagen

        - verslag GR

        Besluit

        Enig artikel: het verslag van de vergadering van de gemeenteraad van 23 september 2021 goed te keuren.

      • DIENST SECRETARIAAT - INGEKOMEN STUKKEN/MEDEDELINGEN

        Aanwezig: Kim Van Kerckhoven, voorzitter gemeenteraad
        Jeroen Baert, burgemeester
        Tom Dewandelaere, Francisco Sanchez, Sven Cools, Abdel El-hajoutti, schepenen
        Anita Ceulemans, Patrick Marnef, Hans Verreyt, Andy Janssens, Ann De Smedt, Eddy Van Der Taelen, Yani Brems, Tibo Roekaerts, Fatiha Haouat, Johan Van Limbergen, Carla Herremans, Martha Somers, Heidi Verhoeven, Jeanne Carron, Kris De Keninck, raadsleden
        Lize Van Dijck, waarnemend algemeen directeur
        Verontschuldigd: Inge De Ridder, schepenen
        Peter De Ridder, Nourdine Elkaouakibi, Pascale De Boeck, raadsleden
        Afwezig: Christel Struyf, Sarah Boddaert, waarnemend algemeen directeur
        Feiten en context

        De gemeenteraad in zitting van 21 oktober 2021

        Juridische gronden

        -        Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 40 betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.

        -        Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikels 326 tot en met 335 betreffende het bestuurlijke toezicht

        -        De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen

        -        Het Bestuursdecreet van 7 december 2018, hoofdstuk 3 – Toegang tot bestuursdocumenten, art. II.26 tot en met II.51

        Besluit

        Enig artikel: de gemeenteraad neemt kennis van: nihil.

      • DIENST SECRETARIAAT - FLUVIUS - GOEDKEURING AGENDA EN VASTSTELLING VAN HET MANDAAT VAN DE BUITENGEWONE ALGEMENE VERGADERING 22 DECEMBER 2021

        Aanwezig: Kim Van Kerckhoven, voorzitter gemeenteraad
        Jeroen Baert, burgemeester
        Tom Dewandelaere, Francisco Sanchez, Sven Cools, Abdel El-hajoutti, schepenen
        Anita Ceulemans, Patrick Marnef, Hans Verreyt, Andy Janssens, Ann De Smedt, Eddy Van Der Taelen, Yani Brems, Tibo Roekaerts, Fatiha Haouat, Johan Van Limbergen, Carla Herremans, Martha Somers, Heidi Verhoeven, Jeanne Carron, Kris De Keninck, raadsleden
        Lize Van Dijck, waarnemend algemeen directeur
        Verontschuldigd: Inge De Ridder, schepenen
        Peter De Ridder, Nourdine Elkaouakibi, Pascale De Boeck, raadsleden
        Afwezig: Christel Struyf, Sarah Boddaert, waarnemend algemeen directeur
        Voorgeschiedenis

        In de gemeenteraad van 21 februari 2019 werd dhr. Johan Van Limbergen aangeduid als vertegenwoordiger van de (buitengewone) algemene vergaderingen van Fluvius;

        Dhr. Kim Van Kerckhoven werd aangeduid als zijn vervanger.

        Feiten en context

        Gelet op het feit dat de gemeente  Boom één of meerdere activiteiten aangesloten is bij de opdrachthoudende vereniging Fluvius Antwerpen;

        Gelet op het feit dat de gemeente per aangetekend schrijven van 23 september 2021 werd opgeroepen om deel te nemen aan de Algemene Vergadering tevens jaarvergadering van Fluvius Antwerpen die op 22 december 2021 plaatsheeft in het ‘Kasteel van Brasschaat’, Hemelhoevedreef 1 te 2930 Brasschaat;

        Gelet op het feit dat een dossier met documentatiestukken aan de gemeente per brief van 23 maart 2021 overgemaakt werd

        Gelet op het artikel 432, alinea 3 van het decreet over het lokaal bestuur, waarbij bepaald wordt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoor­diger dient te worden herhaald voor elke Algemene Vergadering;

        Gelet op het feit dat we heden geconfronteerd worden met het coronavirus COVID-19, waarbij het op heden niet vaststaat onder welke vorm deze Buitengewone Algemene Vergadering zal kunnen plaatsvinden;

        Gelet op de huidige federale richtlijnen alsook de politiebesluiten van de gouverneurs en de informatie via het Agentschap Binnenlands Bestuur omtrent het coronavirus COVID-19 (en de mogelijke evolutie in en aanpassing van deze richtlijnen en informatie) en de impact hiervan op onderhavige bijeenkomst kan desgevallend overgegaan worden tot het houden van een digitale Buitengewone Algemene Vergadering indien dit noodzakelijk mocht blijken;

        Juridische gronden

        -        Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 40 betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.

        -        Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikels 326 tot en met 335 betreffende het bestuurlijke toezicht

        -        De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen

        -        Het Bestuursdecreet van 7 december 2018, hoofdstuk 3 – Toegang tot bestuursdocumenten, art. II.26 tot en met II.51

        Bijlagen

        - agenda en bijlagen

        Publieke stemming
        Aanwezig: Kim Van Kerckhoven, Jeroen Baert, Tom Dewandelaere, Francisco Sanchez, Sven Cools, Abdel El-hajoutti, Anita Ceulemans, Patrick Marnef, Hans Verreyt, Andy Janssens, Ann De Smedt, Eddy Van Der Taelen, Yani Brems, Tibo Roekaerts, Fatiha Haouat, Johan Van Limbergen, Carla Herremans, Martha Somers, Heidi Verhoeven, Jeanne Carron, Kris De Keninck, Lize Van Dijck
        Voorstanders: Kim Van Kerckhoven, Jeroen Baert, Tom Dewandelaere, Francisco Sanchez, Sven Cools, Abdel El-hajoutti, Ann De Smedt, Yani Brems, Tibo Roekaerts, Johan Van Limbergen, Carla Herremans, Martha Somers, Kris De Keninck
        Tegenstanders: Anita Ceulemans, Patrick Marnef, Hans Verreyt, Andy Janssens, Eddy Van Der Taelen, Fatiha Haouat, Heidi Verhoeven, Jeanne Carron
        Resultaat: Met 13 stemmen voor, 8 stemmen tegen
        Besluit

        Art.1: Zijn goedkeuring te hechten aan de agenda van de Buitengewone Algemene Vergadering van de opdrachthoudende vereniging Fluvius Antwerpen d.d. 22 december 2021:

        1. Bespreking in het kader van artikel 432 van het Vlaams decreet lokaal bestuur van de te ontwikkelen activiteiten en de te volgen strategie voor het boekjaar 2022 alsook van de door de Raad van Bestuur opgestelde begroting 2022.
        2. Vaststelling van de uitkering overeenkomstig artikel 6:114 ev WVV.
        3. (Neven)activiteiten – Aanvaarding wijziging deelnemerschap.
        4. Statutaire benoemingen.
        5. Statutaire mededelingen.

        Art.2: De vertegenwoordiger van de gemeente, dhr. Johan Van Limbergen (of zijn vervanger dhr. Kim Van Kerckhoven)die zal deelnemen aan de (fysieke of digitale) Algemene Vergadering tevens jaarvergadering van de opdrachthoudende vereniging Fluvius Antwerpen op 22 december 2021 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden), op te dragen zijn stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad van heden inzake voormeld artikel 1 van onderhavige beslissing.

      • DIENST SECRETARIAAT - OPDRACHTHOUDENDE VERENIGING ISVAG - VASTSTELLING VAN HET MANDAAT VAN DE VERTEGENWOORDIGER VAN DE GEMEENTE M.B.T DE AGENDAPUNTEN VAN DE BUITENGEWONE ALGEMENE VERGADERING OP 16 DECEMBER 2021

        Aanwezig: Kim Van Kerckhoven, voorzitter gemeenteraad
        Jeroen Baert, burgemeester
        Tom Dewandelaere, Francisco Sanchez, Sven Cools, Abdel El-hajoutti, schepenen
        Anita Ceulemans, Patrick Marnef, Hans Verreyt, Andy Janssens, Ann De Smedt, Eddy Van Der Taelen, Yani Brems, Tibo Roekaerts, Fatiha Haouat, Johan Van Limbergen, Carla Herremans, Martha Somers, Heidi Verhoeven, Jeanne Carron, Kris De Keninck, raadsleden
        Lize Van Dijck, waarnemend algemeen directeur
        Verontschuldigd: Inge De Ridder, schepenen
        Peter De Ridder, Nourdine Elkaouakibi, Pascale De Boeck, raadsleden
        Afwezig: Christel Struyf, Sarah Boddaert, waarnemend algemeen directeur
        Voorgeschiedenis

        In de raadszitting van 28 maart 2019 werd dhr. Francisco Sanchez aangesteld als vertegenwoordiger van de gemeente  in de algemene en buitengewone vergadering van ISVAG,

        schepen Tom Dewandelaere is aangeduid als zijn vervanger.

        Feiten en context

        Met schrijven van 23/09/2021 meldt Isvag dat er een Buitengewone algemene vergadering is op 16 december  2021 om 17u00 in het administratief gebouw van Isvag, met de volgende agendapunten:

        1. Samenstelling bureau
        2. Goedkeuring verslag algemene vergadering 20 mei  2021
        3. Benoeming bedrijfsrevisor
        4. Goedkeuring begroting 2022
        5. Goedkeuring toekenning presentiegeld aan voorzitter ISVAG volgens decreet van 16 juli 2021
        6. Toelichting stand van zaken vergunningstrajecten en uitvoering

        Juridische gronden

        -       Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 40 betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.

        -       Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikels 326 tot en met 335 betreffende het bestuurlijke toezicht

        -       De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen

        -       Het Bestuursdecreet van 7 december 2018, hoofdstuk 3 – Toegang tot bestuursdocumenten, art. II.26 tot en met II.51

        Bijlagen

        1. Notulen algemene vergadering 20 mei 2021
        2. Begroting 2022
        3. Uittreksel van de beslissing raad van bestuur van 16 september 2021 houdende de toekenning van dubbel presentiegeld aan de voorzitter van ISVAG

        Publieke stemming
        Aanwezig: Kim Van Kerckhoven, Jeroen Baert, Tom Dewandelaere, Francisco Sanchez, Sven Cools, Abdel El-hajoutti, Anita Ceulemans, Patrick Marnef, Hans Verreyt, Andy Janssens, Ann De Smedt, Eddy Van Der Taelen, Yani Brems, Tibo Roekaerts, Fatiha Haouat, Johan Van Limbergen, Carla Herremans, Martha Somers, Heidi Verhoeven, Jeanne Carron, Kris De Keninck, Lize Van Dijck
        Voorstanders: Kim Van Kerckhoven, Jeroen Baert, Tom Dewandelaere, Francisco Sanchez, Sven Cools, Abdel El-hajoutti, Hans Verreyt, Ann De Smedt, Eddy Van Der Taelen, Yani Brems, Tibo Roekaerts, Johan Van Limbergen, Carla Herremans, Martha Somers, Heidi Verhoeven, Kris De Keninck
        Onthouders: Anita Ceulemans, Patrick Marnef, Andy Janssens, Fatiha Haouat, Jeanne Carron
        Resultaat: Met 16 stemmen voor, 5 onthoudingen
        Besluit

        Art.1:r de gemeenteraad keurt de agenda van de buitengewone algemene Vergadering van de opdrachthoudende vereniging ISVAG goed, die plaatsvindt op 16 december 2021 om 17.00 uur in het administratief gebouw van ISVAG, Boomsesteenweg 1000 te 2610 Wilrijk met volgende agendapunten:

        1. Samenstelling bureau
        2. Goedkeuring verslag algemene vergadering 20 mei  2021
        3. Benoeming bedrijfsrevisor
        4. Goedkeuring begroting 2022
        5. Goedkeuring toekenning presentiegeld aan voorzitter ISVAG volgens decreet van 16 juli 2021
        6. Toelichting stand van zaken vergunningstrajecten en uitvoering

        Art.2: de afgevaardigde van de gemeente, Schepen Francisco Sanchez (of bij belet zijn plaatsvervanger, schepen Tom Dewandelaere) te mandateren om op de buitengewone algemene vergadering van Isvag van 16 december 2021 (of op elke andere algemene vergadering in gewone en/of in buitengewone zitting met dezelfde agenda ingeval de eerste niet geldig zou kunnen beraadslagen) te handelen en te beslissen conform de beslissingen die door de gemeenteraad zijn genomen over de agendapunten van de buitengewone algemene vergadering van de opdrachthoudende vereniging ISVAG op 16 december 2021 om 17.00 uur in het administratief gebouw van ISVAG, Boomsesteenweg 1000 te 2610 Wilrijk.

         



    • Milieu

      • GRONDGEBIEDZAKEN - DUURZAAMHEID - ENERGIE - HET LOKAAL ENERGIE EN KLIMAATPACT

        Aanwezig: Kim Van Kerckhoven, voorzitter gemeenteraad
        Jeroen Baert, burgemeester
        Tom Dewandelaere, Francisco Sanchez, Sven Cools, Abdel El-hajoutti, schepenen
        Anita Ceulemans, Patrick Marnef, Hans Verreyt, Andy Janssens, Ann De Smedt, Eddy Van Der Taelen, Yani Brems, Tibo Roekaerts, Fatiha Haouat, Johan Van Limbergen, Carla Herremans, Martha Somers, Heidi Verhoeven, Jeanne Carron, Kris De Keninck, raadsleden
        Lize Van Dijck, waarnemend algemeen directeur
        Verontschuldigd: Inge De Ridder, schepenen
        Peter De Ridder, Nourdine Elkaouakibi, Pascale De Boeck, raadsleden
        Afwezig: Christel Struyf, Sarah Boddaert, waarnemend algemeen directeur
        Feiten en context

        Vlaanderen en de lokale besturen slaan, d.m.v. het Lokaal Energie- en Klimaatpact de handen in elkaar om samen de nodige transitie in het energie- en klimaatbeleid waar te maken. Aan de hand van concrete en herkenbare werven (zie hieronder) wil men inzetten op krachtdadig beleid. Er wordt hierbij ingezet op een gelijktijdige bottom-up en top-down aanpak. Beide actoren, de Vlaamse overheid en de lokale besturen geven aan werk te maken van concrete engagementen zoals hieronder vermeld:

        Lokale besturen engageren zich om:
        • Het Burgemeestersconvenant 2030 te ondertekenen en uit te werken;
        • Een gemiddelde jaarlijkse primaire energiebesparing van minstens 2,09% te realiseren in hun eigen gebouwen (inclusief technische infrastructuur, exclusief onroerend erfgoed);
        • Een reductie van de CO2-uitstoot van hun eigen gebouwen en technische infrastructuur met 40% in 2030 ten opzichte van 2015 te realiseren;
        • Tegen ten laatste 2030 de openbare verlichting te verLEDden;
        • Het draagvlak voor hernieuwbare energie te verhogen, geen heffing op hernieuwbare energie installaties in te voeren en bestaande, zoals de heffing op pylonen van windmolens, af te bouwen tegen ten laatste 2025;
        • Lokale warmte- en sloopbeleidsplannen op te maken;
        • Burgers, bedrijven en verenigingen te stimuleren om samen met het lokaal bestuur de concrete en zichtbare streefdoelen uit de 4 werven van het Pact te behalen.

        De Vlaamse overheid engageert zich om:
        • Via het Netwerk Klimaat professionele ondersteuning te bieden aan de lokale besturen, zoals bepaald in het subsidiebesluit en de werkprogramma’s;
        • Via andere partners binnen de Vlaamse overheid (bv. VEB met het SURE2050-project voor het publiek patrimonium) lokale besturen projectmatige ondersteuning te bieden;
        • Samen met de lokale besturen actief mee te werken aan het elimineren van de mogelijke hindernissen die lokale besturen ondervinden in het realiseren van de ambities binnen dit Pact;
        • Haar eigen voorbeeldfunctie in te vullen en relevante actoren te overtuigen om het Pact te ondertekenen;
        • In samenspraak met het middenveld, onderzoeksinstellingen en de verschillende sectororganisaties de wederzijdse engagementen i.h.k.v. het Pact op te volgen en te stroomlijnen;

        • Aan lokale besturen (en/of andere actoren) de beleidsmaatregelen, voorzien door de Vlaamse, Federale en Europese begroting, actief en stelselmatig te promoten die nuttig kunnen zijn om mee de doelstellingen van het Pact te realiseren. Onder potentiële inbreng van de Vlaamse overheid in hoofdstuk 4 wordt dit waar mogelijk geconcretiseerd;
        • Ter bijkomende ondersteuning van de klimaatpactacties van de gemeenten die het Pact ondertekenen, in een extra jaarlijks budget van 10.000.000 euro, evenals een vast gedeelte van de vrij beschikbare middelen binnen het Vlaams klimaatfonds, te voorzien. Deze budgettaire engagementen kunnen aangepast worden in functie van het algemeen begrotingsbeleid.

         

        Door de ondertekening van het Lokaal Energie- en Klimaatpact geeft de gemeente aan actie te ondernemen om de doelstellingen vermeldt in de onderstaande werven waar te maken :
        1. Laten we een boom opzetten
        • Eén boom extra per Vlaming tegen 2030 (+6,6 miljoen bomen extra vanaf 2021 t.e.m. 2030)
        • 1/2de meter extra haag of geveltuinbeplanting per Vlaming tegen 2030 (+3.300 km extra vanaf 2021 t.e.m. 2030)
        • Eén extra natuurgroenperk per 1000 inwoners tegen 2030 (= 6.600 perken van 10 m² vanaf 2021 t.e.m. 2030)

        2. Verrijk je wijk
        • 50 collectief georganiseerde energiebesparende renovaties per 1.000 wooneenheden vanaf 2021 t.e.m. 2030;
        • 1 coöperatief/participatief hernieuwbaar energieproject per 500 inwoners tegen 2030 die samen voor een totaal geïnstalleerd vermogen zorgen van 216 MW vanaf 2021 t.e.m. 2030 (+12.000 projecten in 2030)

        3. Elke buurt deelt en is duurzaam bereikbaar
        • Per 1.000 inwoners 1 “toegangspunt” voor een (koolstofvrij) deelsysteem tegen 2030 (=6.600 toegangspunten);
        • Per 100 inwoners 1 laadpunt tegen 2030 (=66.000 laadpunten);
        • 1 m nieuw of structureel opgewaardeerd fietspad extra per inwoner vanaf 2021 t.e.m. 2030

        4. Water het nieuwe goud
        • 1m2 ontharding per inwoner vanaf 2021 t.e.m. 2030 (= 6,6 miljoen m2 ontharding);

        • Per inwoner 1m3 extra opvang van hemelwateropvang voor hergebruik, buffering en infiltratie voor regenwater vanaf 2021 t.e.m. 2030 (=6,6 miljoen m3 extra regenwater dat wordt opgevangen voor hergebruik of infiltratie)

         

         

        Gelet op de internationale conferentie inzake milieu en ontwikkeling gehouden in Rio de Janeiro in 1992 en het internationaal verdrag van Kyoto van 1997 met betrekking tot het nemen van maatregelen ter bescherming van het klimaat en ter vermindering van de uitstoot van broeikasgassen;

        Gelet op het ondertekenen van de duurzame ontwikkelingsdoelstellingen door de federale overheid in New York in 2015 aangaande het engagement om aan de Duurzame Ontwikkelingsdoelstellingen te werken;

        Gelet op het ondertekenen door de gemeente  van het Burgemeestersconvenant 2030, aangaande de duurzame ontwikkelingsdoelstellingen;

        Gelet op het Vlaams Energie- en Klimaatplan (VEKP) 2021-2030

        Gelet op het Regeerakkoord Vlaamse Regering 2019-2024
        Ook de Vlaamse en lokale overheden nemen hun verantwoordelijkheid en geven het goede voorbeeld. Net zoals de Vlaamse Overheid zullen gemeenten, steden, intercommunales, OCMW’s, provincies en autonome gemeentebedrijven worden gevraagd dat zij hun broeikasgassen met 40% reduceren in 2030 ten opzichte van 2015 en vanaf 2020 per jaar een energiebesparing van 2,09% realiseren op het energieverbruik van hun gebouwenpark (inclusief technische infrastructuur, exclusief onroerend erfgoed).


        Gelet op art. 2 van het Decreet Lokaal Bestuur: “De gemeenten zijn overeenkomstig artikel 41 van de Grondwet bevoegd voor de aangelegenheden van gemeentelijk belang. Voor de verwezenlijking daarvan kunnen ze alle initiatieven nemen. Ze beogen om bij te dragen aan de duurzame ontwikkeling van het gemeentelijk gebied.”

         

        Overwegende dat het wenselijk is dat de gemeente het Lokaal Energie- en Klimaatpact ondertekent en de gewenste en mogelijke acties uitvoert. Bijgevolg heeft de gemeente recht op financiële ondersteuning van de Vlaamse overheid d.m.v. trekkingsrecht.

         

        Het college besliste op 30 augustus 2021 het lokaal energie- en klimaatpact voor ondertekening  te verzenden naar de gemeenteraad van oktober 2021.

        Financiële weerslag

        Het trekkingsrecht dat de gemeente ontvangt als ze het lokaal energie en klimaatpact ondertekent, bedraagt 64.478 euro.

        Het Agentschap Binnenlands Bestuur betaalt uiterlijk op 30 april 2022 het subsidiebedrag uit.

        Om recht te hebben op de subsidie dient voor 29/10/2021 een gemeenteraadsbeslissing te worden overgemaakt aan de Vlaamse overheid. Door VVSG is een voorbeeld beslissing ter beschikking gesteld.

        Juridische gronden

        - Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 40 betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
        - Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikels 326 tot en met 335 betreffende het bestuurlijke toezicht
        - De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen
        - Het Bestuursdecreet van 7 december 2018, hoofdstuk 3 – Toegang tot bestuursdocumenten, art. II.26 tot en met II.51

        Bijlagen

        - het lokaal energie- en klimaatpact

        - overzichtsdocument financiële ondersteuning

        Publieke stemming
        Aanwezig: Kim Van Kerckhoven, Jeroen Baert, Tom Dewandelaere, Francisco Sanchez, Sven Cools, Abdel El-hajoutti, Anita Ceulemans, Patrick Marnef, Hans Verreyt, Andy Janssens, Ann De Smedt, Eddy Van Der Taelen, Yani Brems, Tibo Roekaerts, Fatiha Haouat, Johan Van Limbergen, Carla Herremans, Martha Somers, Heidi Verhoeven, Jeanne Carron, Kris De Keninck, Lize Van Dijck
        Voorstanders: Kim Van Kerckhoven, Jeroen Baert, Tom Dewandelaere, Francisco Sanchez, Sven Cools, Abdel El-hajoutti, Anita Ceulemans, Patrick Marnef, Andy Janssens, Ann De Smedt, Yani Brems, Tibo Roekaerts, Fatiha Haouat, Johan Van Limbergen, Carla Herremans, Martha Somers, Jeanne Carron, Kris De Keninck
        Onthouders: Hans Verreyt, Eddy Van Der Taelen, Heidi Verhoeven
        Resultaat: Met 18 stemmen voor, 3 onthoudingen
        Besluit

        Enig artikel:  het lokaal energie- en klimaatpact te ondertekenen.

    • Huisvesting

      • DIENST HUISVESTING - VORMING WOONMAATSCHAPPIJ - AFBAKENING WERKINGSGEBIED VOOR DE VORMING VAN DE TOEKOMSTIGE WOONMAATSCHAPPIJ RUPELSTREEK EN ZWIJNDRECHT

        Aanwezig: Kim Van Kerckhoven, voorzitter gemeenteraad
        Jeroen Baert, burgemeester
        Tom Dewandelaere, Francisco Sanchez, Sven Cools, Abdel El-hajoutti, schepenen
        Anita Ceulemans, Patrick Marnef, Hans Verreyt, Andy Janssens, Ann De Smedt, Eddy Van Der Taelen, Yani Brems, Tibo Roekaerts, Fatiha Haouat, Johan Van Limbergen, Carla Herremans, Martha Somers, Heidi Verhoeven, Jeanne Carron, Kris De Keninck, raadsleden
        Lize Van Dijck, waarnemend algemeen directeur
        Verontschuldigd: Inge De Ridder, schepenen
        Peter De Ridder, Nourdine Elkaouakibi, Pascale De Boeck, raadsleden
        Afwezig: Christel Struyf, Sarah Boddaert, waarnemend algemeen directeur
        Adviezen en argumenten

        Gelet op het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, zoals gewijzigd, in het bijzonder artikel 40 e.v. .

        Gelet op het decreet houdende wijzigingen van diverse decreten met betrekking tot wonen, zoals bekrachtigd en afgekondigd door de Vlaamse Regering op 9 juli 2021 (B.S. 10 september 2021), waarbij een regelgevend kader met betrekking tot de woonmaatschappijen wordt gecreëerd. 

        Gelet op het schrijven van de Vlaamse minister van Financiën en Begroting, Wonen en Onroerend Erfgoed van 23 oktober 2020 en 18 maart 2021 aan alle burgemeesters om een voorstel van werkingsgebied in te dienen tegen 31 oktober 2021.

        Gelet op de diverse besprekingen tussen lokale besturen van de Rupelstreek en Zwijndrecht onderling en tussen de lokale besturen en de woonactoren werkzaam in het afgebakende werkingsgebied.

        Gelet op de bespreking van het voorstel tot afbakening van het werkingsgebied voor de toekomstige woonmaatschappij in de Rupelstreek en Zwijndrecht tijdens het bovenlokaal woonoverleg van 16 september 2021.

        Op voorstel van het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 5 oktober 2021.

        Overwegende dat de Vlaamse Regering met de vorming van de woonmaatschappij de dienstverlening wenst te verhogen, de complementaire werking van het sociaal verhuurkantoor en de sociale huisvestingsmaatschappij wenst te verenigen, de transparantie wenst te verhogen en de regierol van het lokaal bestuur wenst te doen primeren en de lokale betrokkenheid en zeggenschap te waarborgen.

        Overwegende dat de gemeenten een integraal woonbeleid, met aandacht van alle aspecten van het duurzaam, lokaal sociaal woonbeleid nastreven.

        Overwegende dat Boom, Hemiksem, Niel, Rumst, Schelle en Zwijndrecht gezamenlijk een voorstel van werkingsgebied voor de woonmaatschappij formuleren, rekening houdend met de morfologie van hun gemeenten, de werking van de huidige woonactoren inclusief spreiding van hun patrimonium, en met de huidige intergemeentelijke samenwerking rond wonen.

        Overwegende dat met het voorliggend voorstel van afbakening een werkingsgebied ontstaat waarin 2.414 sociale huurwoningen van de sociale huisvestingsmaatschappijen gelegen zijn, en 133 woningen die op de private huurmarkt worden ingehuurd (SVK woningen) (data van 31 december 2020).

        Overwegende de opmerkingen en bedenkingen die bij dit voorstel van werkingsgebied geformuleerd werden door de woon-en welzijnsactoren in het bovenlokaal woonoverleg.

        Overwegende dat de regelgeving voorschrijft dat de gemeenten die samen het werkingsgebied vormen over minimaal 50% + 1 van de stemrechten beschikken, dat de overige stemrechten (= maximaal 50% - 1) worden verdeeld over de publieke (Vlaams Gewest, provincie) en private aandeelhouders én dat de gemeenten gevraagd worden om bij hun voorstel tot afbakening van het werkingsgebied van de toekomstige woonmaatschappij ook reeds in te gaan op de verdeling van de stemrechten tussen de lokale besturen en dit op basis van objectieve criteria in functie van het sociaal woonbeleid.

        Juridische gronden

         

        -        Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 40 betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.

        -        Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikels 326 tot en met 335 betreffende het bestuurlijke toezicht

        -        De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen

        -        Het Bestuursdecreet van 7 december 2018, hoofdstuk 3 – Toegang tot bestuursdocumenten, art. II.26 tot en met II.51

        Bijlagen

        - verslag lokaal woonoverleg 22/02/2021

        - verslag lokaal woonoverleg 14/06/2021

        - Advies bovenlokaal woonoverleg 16/09/2021

        - Advies van de individuele woonactoren: DIW, ARRO, GWR, SVK Optrek

        - Aanvraagformulier/ advies lokaal bestuur met betrekking tot het werkingsgebied van de woonmaatschappij

        - Afsprakenkader WM Rupelstreek en Zwijndrecht

        - Visienota: verwachtingen tav de woonmaatschappij Rupelstreek en Zwijndrecht 

        - Notulen college van burgemeester en schepenen 05/10/2021

        - Presentatie gemeenteraadscommissie wonen 19/10/2021

        Publieke stemming
        Aanwezig: Kim Van Kerckhoven, Jeroen Baert, Tom Dewandelaere, Francisco Sanchez, Sven Cools, Abdel El-hajoutti, Anita Ceulemans, Patrick Marnef, Hans Verreyt, Andy Janssens, Ann De Smedt, Eddy Van Der Taelen, Yani Brems, Tibo Roekaerts, Fatiha Haouat, Johan Van Limbergen, Carla Herremans, Martha Somers, Heidi Verhoeven, Jeanne Carron, Kris De Keninck, Lize Van Dijck
        Voorstanders: Kim Van Kerckhoven, Jeroen Baert, Tom Dewandelaere, Francisco Sanchez, Sven Cools, Abdel El-hajoutti, Anita Ceulemans, Patrick Marnef, Hans Verreyt, Andy Janssens, Ann De Smedt, Eddy Van Der Taelen, Yani Brems, Tibo Roekaerts, Fatiha Haouat, Johan Van Limbergen, Carla Herremans, Martha Somers, Heidi Verhoeven, Jeanne Carron, Kris De Keninck
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Art. 1: Met de gemeente Boom sluiten we aan bij het werkingsgebied van de toekomstige woonmaatschappij dat wordt gevormd samen met de volgende gemeenten: Hemiksem, Niel, Rumst, Schelle en Zwijndrecht 

        Art. 2: de gemeente Boom gaat ermee akkoord dat het aantal sociale huurwoningen en het aantal huishoudens per gemeente zullen worden gehanteerd als objectieve criteria voor de stemrechtverdeling tussen de betrokken gemeenten in de Algemene Vergadering. Over eventuele bijkomende criteria en de onderlinge verhouding tussen de gehanteerde criteria zullen de betrokken gemeenten in onderling overleg beslissen bij de eigenlijke vorming van de woonmaatschappij. De gemeente onderschrijft de afspraak om bij de start van en halfweg een legislatuur de stemrechtenverdeling tussen de betrokken lokale besturen te toetsen aan het actuele sociale woonaanbod en het actuele aantal huishoudens per gemeente en dit waar nodig bij te sturen.  De gemeente zal deze afspraken van stemrechtenverdeling -en actualisatie opnemen in het aanvraagformulier.

        Art.3: de gemeente Boom gaat ermee akkoord dat elke gemeente een gelijke vertegenwoordiging in het bestuursorgaan heeft en dat concreet elk betrokken lokaal bestuur maximaal twee bestuursmandaten in het collegiaal bestuursorgaan van de woonmaatschappij opneemt. Zo kunnen alle gemeenten betrokken zijn bij de strategische en operationele keuzes in de woonmaatschappij. De gemeente gaat er tevens mee akkoord dat de betrokken lokale besturen bij de vorming van de woonmaatschappij samen zullen bekijken of en zo ja, hoe de overige bestuursmandaten zullen worden ingevuld. 

        Art. 4: de gemeente maakt een afschrift van dit besluit over aan de VMWS via woonmaatschappij@vmsw.be 

        Art. 5: deze beslissing wordt eveneens ter kennis gebracht van de provinciegouverneur, zoals bepaald in artikel 330 e.v. van het decreet lokaal bestuur.

    • Grondgebiedzaken - stedenbouw

      • DIENST GRONDGEBIEDZAKEN - OMGEVING - DOSSIER OMV202100149 - ZAAK DER WEGEN, ROOILIJNPLAN - KRUISKENSLEI 86/88 - HERAANLEG OMGEVING, KLEINE ROOILIJNWIJZIGING - VOORLOPIGE VASTSTELLING

        Aanwezig: Kim Van Kerckhoven, voorzitter gemeenteraad
        Jeroen Baert, burgemeester
        Tom Dewandelaere, Francisco Sanchez, Sven Cools, Abdel El-hajoutti, schepenen
        Anita Ceulemans, Patrick Marnef, Hans Verreyt, Andy Janssens, Ann De Smedt, Eddy Van Der Taelen, Yani Brems, Tibo Roekaerts, Fatiha Haouat, Johan Van Limbergen, Carla Herremans, Martha Somers, Heidi Verhoeven, Jeanne Carron, Kris De Keninck, raadsleden
        Lize Van Dijck, waarnemend algemeen directeur
        Verontschuldigd: Inge De Ridder, schepenen
        Peter De Ridder, Nourdine Elkaouakibi, Pascale De Boeck, raadsleden
        Afwezig: Christel Struyf, Sarah Boddaert, waarnemend algemeen directeur
        Feiten en context

        Heraanleg omgeving Kruiskenslei 86/88
        Voorliggende aanvraag tot omgevingsvergunning project ‘Kruiskenslei’ heeft betrekking op de wegenis-, riolerings- en omgevingswerken, bij een reeds voltooid renovatieproject van 125 sociale wooneenheden (Kruiskenslei 86-88). Het dossier betreft de herinrichting van een bestaande infrastructuur die enerzijds ontsluiting geeft tot de drie appartementsgebouwen en anderzijds worden de trage verbindingen achter de gebouwen vernieuwd. De nadruk ligt hierbij op een groene inrichting en zoveel mogelijk te ontharden van het terrein.
        Het ontwerp van de omgevingsaanleg is opgebouwd uit een publieke ‘park’zone met een speelplein, en rondom de gerenoveerde appartementsgebouwen de ontsluiting voor traag verkeer, toegang tot de garages, occasionele verhuisbewegingen en de brandweer.
        De Vlaamse Maatschappij voor Sociaal Wonen, VMSW, Havenlaan 88 bus 94, 1000 Brussel, treedt voor rekening van het Vlaams Gewest op als aanbestedende overheid en is de opdrachtgever van de wegenis, riolerings- en omgevingswerken. De initiatiefnemer van het project is de sociale huisvestingsmaatschappij
        Goed Wonen Rupelstreek, gevestigd op de Uitbreidingsstraat 39 te Boom.
        De geplande infrastructuurwerken omvatten:
        • alle grondwerken nodig tot het verwezenlijken van de voorgeschreven dwarsprofielen en ontwerppeilen;
        • de opbraak van verhardingen, riolering en constructies;
        • de aanleg van funderingen in steenslag, zand, zandcement, funderingssubstraten en schraal beton;
        • het aanleggen van lijnvormige elementen (trottoirbanden);
        • de aanleg van verhardingen in:
        waterpasserende mega betontegels met brede voegen in basaltsplit (rijweg);
        betonstraatstenen (voetpaden).
        • het plaatsen van meubilair (zitbanken);
        • het plaatsen van speeltoestellen met valdempende ondergrond (boomschors);
        • het realiseren van afvalstraatjes met ondergrondse afvalcontainers;
        • het afkoppelen van gemengd afwateringsstelsel van de bestaande appartementsgebouwen door het aanleggen van een gescheiden afvalwaterafvoer (DWA) en regenwaterafvoer (RWA), huisaansluitingen met de nodige
        • infiltratie- en buffervoorzieningen;
        • het bouwen van ondergrondse infiltratiebekkens;
        • het realiseren van de nodige nutsvoorzieningen;
        • de groenaanleg (heesters, gazon, grindgazon) en het aanplanten van bomen met onderhoudsperiode;
        • het vellen en ontstronken van bestaande hoogstammen en het rooien van beplanting / struweel met de nodige heraanplant.

        Beschrijving van de plaats
        De aanvraag betreft de heraanleg van de omgeving van de gebouwen Kruiskenslei 86/88. De gebouwen zijn gerenoveerd en de aanleg van de omgeving is sterk aan vernieuwing toe. Ook het gebouw 70/84 grenst aan deze terreinen en de school ‘tKrekeltje grenst helemaal aan deze terreinen van de heraanleg.
        De bestaande voortuinen van Kruiskenslei 86/88 zijn momenteel voorzien van struiken, bomen en paden. Het binnengebied achter het gebouw bestaat uit veel verharding, gras en bomen. De bestaande verharding is in erbarmelijke staat. Er is een bestaande speeltuin aanwezig. Het terrein is momenteel al met kleine groene bermen aangelegd.
        De omgevende bebouwing is gemengd van aard met hoofdzakelijk grotere meergezinswoningen (van GWR) in zowel gesloten bebouwing, als open bebouwing en de school waarrond de aanvraag zich mee bevind. Wat verder betreft het eengezinswoningen in gesloten bebouwing, ook van de bouwmaatschappij.
        Het eigendom van de school zit nog raar in elkaar, want er zit nog een stukje eigendom dat uitloopt naar het zebrapad aan de Kruiskenslei toe. Vermits het mee wordt aangelegd en onderhoud ook naar de gemeente zal komen, is er overeengekomen dit stuk ook over te dragen naar de gemeente en het stukje onder het gebouw van Goed Wonen Rupelstreek zelf naar hen over te dragen. Dit wil zeggen dat voor de Gemeente er twee stukjes eigendom bij het openbaar domein zullen bijkomen. Hiervoor is er een rooilijnplan opgemaakt en is er dus een wijziging van rooilijn van toepassing. Zo wordt dit binnen het wegendecreet als een zaak der wegen beschouwd en behandeld. Dit zit mee geïntegreerd in de procedure van de omgevingsvergunning.
        Door de reeds aanwezige bebouwing en de reeds aanwezige infrastructuur is de structuur van het gebied bekend.

        Beschrijving van de aangevraagde stedenbouwkundige handelingen
        De aanvraag is een logisch gevolg van de renovatie van de woonblokken en van een aanleg van groen en paden die al lang aan vernieuwing toe is. Het behelst het vellen van 13 bomen aan de Kruiskenslei zelf en twee bomen in het ‘binnengebied’, een beperkte reliëfwijziging voor het vergroenen, het opbreken van verharding en deels nieuwe aanleg en vooral het vergroenen van het terrein. Daarbij dient er ook een zaak der wegen gevoerd voor de rooilijnwijziging.

        De gemeenteraad moet het rooilijnplan voorlopig vaststellen om het openbaar onderzoek te kunnen opstarten en de nodige adviezen hiervoor te vragen.
        Dit dossier is een nieuwe aanvraag met een aanvulling over de heraanplant van de bomen op het openbaar domein (in overleg met de groendienst) en een boom in het binnen gebied dat in vorig dossier gekapt zou worden zonder degelijke reden wordt in deze aanvraag behouden.

        Adviezen en argumenten

        Het rooilijnplan voorlopig vast te stellen om het openbaar onderzoek te kunnen voeren en de nodige adviezen te kunnen vragen.

        Juridische gronden

        - Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 40 betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
        - Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikels 326 tot en met 335 betreffende het bestuurlijke toezicht
        - De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen
        - Het Bestuursdecreet van 7 december 2018, hoofdstuk 3 – Toegang tot bestuursdocumenten, art. II.26 tot en met II.51

        Bijlagen

        Het gehele aanvraagdossier wordt toegevoegd in bijlage.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Kim Van Kerckhoven, Jeroen Baert, Tom Dewandelaere, Francisco Sanchez, Sven Cools, Abdel El-hajoutti, Anita Ceulemans, Patrick Marnef, Hans Verreyt, Andy Janssens, Ann De Smedt, Eddy Van Der Taelen, Yani Brems, Tibo Roekaerts, Fatiha Haouat, Johan Van Limbergen, Carla Herremans, Martha Somers, Heidi Verhoeven, Jeanne Carron, Kris De Keninck, Lize Van Dijck
        Voorstanders: Kim Van Kerckhoven, Jeroen Baert, Tom Dewandelaere, Francisco Sanchez, Sven Cools, Abdel El-hajoutti, Anita Ceulemans, Patrick Marnef, Hans Verreyt, Andy Janssens, Ann De Smedt, Eddy Van Der Taelen, Yani Brems, Tibo Roekaerts, Fatiha Haouat, Johan Van Limbergen, Carla Herremans, Martha Somers, Heidi Verhoeven, Jeanne Carron, Kris De Keninck
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Art.1:De gemeenteraad beslist het rooilijnplan voor te leggen en voorlopig te laten vast stellen, zodat de verdere procedure kan gevolgd worden.
        Art.2:De gemeenteraad beslist kennis te nemen van de plannen tot heraanleg en de daarbij horende werken.

    • Financiële dienst - aankoopdienst

      • AANKOOPDIENST - GOEDKEURING VAN LAST- EN GUNNINGSVOORWAARDEN BESTEK GLASWAS

        Aanwezig: Kim Van Kerckhoven, voorzitter gemeenteraad
        Jeroen Baert, burgemeester
        Tom Dewandelaere, Francisco Sanchez, Sven Cools, Abdel El-hajoutti, schepenen
        Anita Ceulemans, Patrick Marnef, Hans Verreyt, Andy Janssens, Ann De Smedt, Eddy Van Der Taelen, Yani Brems, Tibo Roekaerts, Fatiha Haouat, Johan Van Limbergen, Carla Herremans, Martha Somers, Heidi Verhoeven, Jeanne Carron, Kris De Keninck, raadsleden
        Lize Van Dijck, waarnemend algemeen directeur
        Verontschuldigd: Inge De Ridder, schepenen
        Peter De Ridder, Nourdine Elkaouakibi, Pascale De Boeck, raadsleden
        Afwezig: Christel Struyf, Sarah Boddaert, waarnemend algemeen directeur
        Voorgeschiedenis

        Het huidige raamcontract voor het uitvoeren van de glaswas op verschillende locaties van ons bestuur liep af in juni 2021.

        Feiten en context

        Deze opdracht heeft tot doel : het reinigen van de ramen en raamconstructie in de opgesomde locaties en gebouwen.

        De opdracht dient te worden uitgevoerd met eigen personeel en eigen middelen zoals : hoogtewerker (max 1meter breedte), ladders, emmer, spons, aftrekker, droogdoeken, water, reinigingsmiddel, (materiaal en uitrusting die nodig is om de taken te kunnen uitvoeren)

        De ramen zullen op 3 verschillende tijdstippen worden gereinigd in de loop van het jaar.

        Het Lokaal Bestuur Boom wenst het periodiek reinigen van het glaswerk in de verschillende gebouwen, op verschillende locaties binnen de gemeente uit te besteden.

        Dit bestek legt de nadruk op een goede kwaliteit van de uitvoering, het aanwezig zijn van een Nederlandstalige ploegbaas zal zeker een sleutelfiguur zijn in deze opdracht.  Dit is belangrijk om een betere communicatie en overlegomenten te hebben met de gebouwverantwoordelijken en verantwoordelijken van de facilitaire dienst.

         

         

        Financiële weerslag

        Uitgaven zijn voorzien in het goedgekeurd budget onder:

         

        Financiële weerslag

         

        Dienstjaar: 2021-2022-2023-2024

        ARK: 6103010

        Ramingnummer MJP : MJP000633 en MJP000528

        BELEIDSDOMEIN: 02

        Bedrag raming : 16.000,00 EUR incl BTW

        BELEIDSVELD: 0119

        Beschikbaar krediet : 14.000,00 EUR

        BELEIDSITEM: 04

        Aanpassing meerjarenplan noodzakelijk : JA/NEEN (*)

         

         

        Raming: MJP000633 (gemeente)

        Raming: MJP000528 (OCMW)



        Juridische gronden
        • De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, en latere wijzigingen, en meer in het bijzonder art. 42, ? 1, 1?, a) De goed te keuren uitgave excl. btw ligt onder de vastgestelde drempel.
        • De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies.
        • Het koninklijk besluit van 18 april 2017 plaatsing overheidsopdrachten in de klassieke sectoren, en latere wijzigingen.
        • Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten en van de concessies voor openbare werken, en latere wijzigingen.
        • Er werd gekozen voor een onderhandelingsprocedure.
        • Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 40 betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.

        • Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikels 326 tot en met 335 betreffende het bestuurlijke toezicht
        • De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen
        • Het Bestuursdecreet van 7 december 2018, hoofdstuk 3 – Toegang tot bestuursdocumenten, art. II.26 tot en met II.51

         

         

        Bijlagen

        Bestek 2021-GEM-0004 

        Publieke stemming
        Aanwezig: Kim Van Kerckhoven, Jeroen Baert, Tom Dewandelaere, Francisco Sanchez, Sven Cools, Abdel El-hajoutti, Anita Ceulemans, Patrick Marnef, Hans Verreyt, Andy Janssens, Ann De Smedt, Eddy Van Der Taelen, Yani Brems, Tibo Roekaerts, Fatiha Haouat, Johan Van Limbergen, Carla Herremans, Martha Somers, Heidi Verhoeven, Jeanne Carron, Kris De Keninck, Lize Van Dijck
        Voorstanders: Kim Van Kerckhoven, Jeroen Baert, Tom Dewandelaere, Francisco Sanchez, Sven Cools, Abdel El-hajoutti, Anita Ceulemans, Patrick Marnef, Hans Verreyt, Andy Janssens, Ann De Smedt, Eddy Van Der Taelen, Yani Brems, Tibo Roekaerts, Fatiha Haouat, Johan Van Limbergen, Carla Herremans, Martha Somers, Heidi Verhoeven, Jeanne Carron, Kris De Keninck
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Art.1: de goedkeuring te verlenen aan de Last- en Gunningsvoorwaarden volgens het bestek Bestek 2021-GEM-0004 zoals in bijlage "Glaswas" toegevoegd aan deze beslissing.

        Art.2: de goedkeuring te verlenen dat het bestek zal gepubliceerd worden met onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.

    • Personeelsaangelegenheden

      • DIENST PERSONEELSAANGELEGENHEDEN - OPENVERKLARING VAN EEN FUNCTIE VAN ALGEMEEN DIRECTEUR BIJ WIJZE VAN AANWERVING EN VASTSTELLING VAN DE AANWERVINGSVOORWAARDEN, DE SELECTIEPROCEDURE, HET FUNCTIEPROFIEL EN DE SALARISSCHAAL

        Aanwezig: Kim Van Kerckhoven, voorzitter gemeenteraad
        Jeroen Baert, burgemeester
        Tom Dewandelaere, Francisco Sanchez, Sven Cools, Abdel El-hajoutti, schepenen
        Anita Ceulemans, Patrick Marnef, Hans Verreyt, Andy Janssens, Ann De Smedt, Eddy Van Der Taelen, Yani Brems, Tibo Roekaerts, Fatiha Haouat, Johan Van Limbergen, Carla Herremans, Martha Somers, Heidi Verhoeven, Jeanne Carron, Kris De Keninck, raadsleden
        Sarah Boddaert, waarnemend algemeen directeur
        Verontschuldigd: Inge De Ridder, schepenen
        Peter De Ridder, Nourdine Elkaouakibi, Pascale De Boeck, raadsleden
        Afwezig: Christel Struyf, waarnemend algemeen directeur
        Lize Van Dijck, waarnemend algemeen directeur
        Publieke stemming
        Aanwezig: Kim Van Kerckhoven, Jeroen Baert, Tom Dewandelaere, Francisco Sanchez, Sven Cools, Abdel El-hajoutti, Anita Ceulemans, Patrick Marnef, Hans Verreyt, Andy Janssens, Ann De Smedt, Eddy Van Der Taelen, Yani Brems, Tibo Roekaerts, Fatiha Haouat, Johan Van Limbergen, Carla Herremans, Martha Somers, Heidi Verhoeven, Jeanne Carron, Kris De Keninck, Sarah Boddaert
        Resultaat: Met 21 niet gestemd
        Besluit

        Verdaagd.

    • Rondvraag

      • RONDVRAAG

        Aanwezig: Kim Van Kerckhoven, voorzitter gemeenteraad
        Jeroen Baert, burgemeester
        Tom Dewandelaere, Francisco Sanchez, Sven Cools, Abdel El-hajoutti, schepenen
        Anita Ceulemans, Patrick Marnef, Hans Verreyt, Andy Janssens, Ann De Smedt, Eddy Van Der Taelen, Yani Brems, Tibo Roekaerts, Fatiha Haouat, Johan Van Limbergen, Carla Herremans, Martha Somers, Heidi Verhoeven, Jeanne Carron, Kris De Keninck, raadsleden
        Christel Struyf, waarnemend algemeen directeur
        Verontschuldigd: Inge De Ridder, schepenen
        Peter De Ridder, Nourdine Elkaouakibi, Pascale De Boeck, raadsleden
        Afwezig: Sarah Boddaert, waarnemend algemeen directeur
        Lize Van Dijck, waarnemend algemeen directeur
        Feiten en context

        We ontvingen volgende vragen:

        Andy Janssens, BOOM één:

        Het college heeft recentelijk beslist om de circulatie in het centrum aan te passen. De rijrichting van de Silvertopstraat werd beperkt tot uitrijden van centrum. De afgelopen dagen hebben we de nodige verkeersopstoppingen daardoor kunnen vaststellen, zowel in de Silvertopstraat, als vanuit de Nielsestraat en in de Emile Van der Veldstraat. Ik wil dan ook aan het college vragen of ze zullen vasthouden aan deze proefopstelling tot in januari met de nodige verkeersopstoppingen of zal deze opstelling toch nu al stopgezet worden om de centrumbewoners te besparen van de uitlaatgassen van aanschuivende wagens? 

        Proefopstelling is gestart omdat er van de bewoners van de Groenhofstraat opmerkingen  kwamen van sluipverkeer door hun straat.

        Gemeente is zich bewust van de ongemakken die er momenteel zijn, maar zouden moeten worden opgelost door samen met AWV de lichtenregeling op het kruispunt van de Frans De Schutterlaan aan te passen.

         

        Anita Ceulemans, BOOM één:

        Vraag tot bevraging van de bevolking over de jaarmarkt :Jaarmarkt op maandag, zaterdag of zondag jQuery15208029573540770183_1634543411230

        Er Is een bevraging lopende voor de middenstand rond de jaarmarkt. Dit is zeker een goede zaak. En ik kijk uit naar het resultaat. Onze jaarmarkt was super tof : het vuurwerk, de kermis, de Boombar, ..Spijtig van de kramen die niet tijdig ter plaatse geraakten op de jaarmarkt. Hierdoor waren er veel onbemande plaatsen en waren de hiaten nogal groot. Maar iedereen was blij en goedgezind omdat we eindelijk terug buiten mochten. Bij momenten  waren er  gewoon te weinig cafés om de mensen te ontvangen. Volgend bij het initiatief van de lokale middenstand, stel ik voor om ook een bevraging te doen bij de bevolking. Zou het niet beter zijn om de jaarmarkt op een zaterdag of zondag te laten doorgaan ?Allemaal samen ervoor gaan : cafés, winkels, en alle Bomenaren !Dan hoeven de werkende mensen hiervoor geen verlofdag te nemen, en kunnen alle schoolgaande kinderen genieten van de jaarmarkt. Zo zou onze  jaarmarkt voor iedereen  NOG  toegankelijker worden.

        Er is reeds een bevraging gedaan bij onze middenstand, de reacties die voorlopig zijn binnengekomen geven wel aan dat er voorkeur blijft voor maandag. Nog niet alle cijfers zijn bekend, maar voorlopig lijkt het er op dat mensen graag vasthouden aan tradities.

        Via het online platvorm 'Geef mee smaak aan Boom' kunnen mensen voorstellen doorgeven om de jaarmarkt nog aantrekkelijker te maken.(Voor mensen zonder digitale middelen wordt er een oplossing gezocht)


        Hans Verreyt, Vlaams Belang:

        Rupel-Boom

        Dat onze voetbalploeg Rupel-Boom in onstuimig vaarwater zit, is wellicht een understatement. Na de overname deze zomer door een Spaans vennootschap komt het schip maar niet op koers, daar allerhande afspraken niet of veel te laat worden nagekomen. Daar er, in ruil voor een renteloze lening, tussen de gemeente en de club een specifieke overeenkomst werd gesloten met financiele maar ook sportieve afspraken, had ik graag de laatste stand van zaken gekend.

        - Werden de financiële afspraken intussen nagekomen door de overnemers?

        - Werden er, waterdichte, afspraken gemaakt over de (vervroegd?) aflossing van de lening van de club aan de gemeente?

        - Welke opvolging is er gekomen na de gesprekken begin september tussen college en clubbestuur?

        - Hoe ziet het college die toekomst van de (jeugdafdeling van de) club?

        De beloofde gelden zijn overgemaakt. De afspraken omtrent de renteloze lening: die overeenkomst blijft gelden ,de twee afspraken die vasthangen aan die renteloze lening zijn nog eens benadrukt tijdens gesprekken met de overnemers. De afspraken die gemaakt zijn waterdicht en juridisch bindend. 

        Er wordt voorzichtig naar de toekomst gekeken, de ambitie is er alvast.

          

        Sociale woningen Kunstlaan

        De laatste tijd krijgen we regelmatig reclamaties over de leefkwaliteit van de sociale woonblokken aan de Kunstlaan. Deze zou snel achteruit gaan door de instroom van nieuwe bewoners die zich van niets iets aantrekken. Ook blijven voor een deel van de woningen de kelders ook niet of beperkt bruikbaar door de blijvende vochtproblemen. Aangezien de gemeente Boom een belangrijke aandeelhouder is van Goed Wonen.Rupelstreek, graag antwoord op volgende vragen.

        - Welke maatregelen worden genomen om de leefkwaliteit te verhogen in de woonblokken aan de Kunstlaan?

        - Welke maatregelen neemt men tegen onmogelijke bewoners die veel overlast veroorzaken?

        - Hoeveel kelders zijn er nog steeds onbruikbaar door vocht- of andere problemen?

        - Welke acties neemt men voor deze bewoners?

        Er wordt bewijslast verzameld zodat de nodige stappen kunnen worden ondernomen tegen de bewoners die voor overlast zorgen. Bewoners moeten STEEDS overlast melden bij de politie voor de dossieropbouw.

        Problematiek in de appartementen met verstopte leidingen  ligt meestal aan de bewoners zelf, door het doorspoelen van etenswaren etc.

        De kelders werden in 2016 afgesloten omdat deze niet meer waterdicht te krijgen zijn. Door de plaatsing van dompelpompen en ventilatiesystemen is het vochtprobleem in de gebouwen onder controle.(niet in de kelders)

        Voor meer info wordt er verwezen naar GWR.


        Vervoersplan De Lijn 2022

        Al enige tijd is De Lijn bezig met een grondige hertekening voor haar buslijnen. Vaak zullen er trajecten met heel wat overstappen uit volgen. Daarnaast zal het aantal bestaande bushaltes afnemen. Aangezien openbaar vervoer veel mensen aanbelangt, is het interessant om van de bevoegde schepen te horen wat de toestand voor Boom zal worden. 

        - Hoeveel haltes voor openbaar vervoer zullen in onze gemeente verdwijnen?

        3 haltes verdwijnen: Vrijheidsstraat - Boom Beek - Van Leriuslaan.

        Halte Plantsoenstraat en Nielsestraat worden samengevoegd tot halte Rupelweg.

        In de 's Herenbaan komt er een halte bij ter hoogte van het ziekenhuis voor lijn 295.

        - Hoeveel en welke buslijnen zullen in onze gemeente verdwijnen?

        Buslijnen Boom -Dendermonde 252 -253-254

        - Welke alternatieven zijn voorzien voor de gebruikers van deze haltes en lijnen?

        Hier wordt de trein als alternatief voorgesteld.

        - Welke concrete stappen heeft het college ondernomen om de impact van de hervorming op het openbaar vervoer in onze gemeente te minimaliseren?

        Al onze bezorgdheden zijn overgemaakt tijdens de algemene vergadering en de overlegmomenten.


        De ganse rondvraag kan u beluisteren via de website www.boom.be

         

         


         

         

    • Bijkomende punten

      • DIENST SECRETARIAAT - VERHOGING VAN DE RETRIBUTIE MBT WERKEN AAN NUTSVOORZIENINGEN OP HET GEMEENTELIJK DOMEIN VANAF 2022 TOT 2024

        Aanwezig: Kim Van Kerckhoven, voorzitter gemeenteraad
        Jeroen Baert, burgemeester
        Tom Dewandelaere, Francisco Sanchez, Sven Cools, Abdel El-hajoutti, schepenen
        Anita Ceulemans, Patrick Marnef, Hans Verreyt, Andy Janssens, Ann De Smedt, Eddy Van Der Taelen, Yani Brems, Tibo Roekaerts, Fatiha Haouat, Johan Van Limbergen, Carla Herremans, Martha Somers, Heidi Verhoeven, Jeanne Carron, Kris De Keninck, raadsleden
        Lize Van Dijck, waarnemend algemeen directeur
        Verontschuldigd: Inge De Ridder, schepenen
        Peter De Ridder, Nourdine Elkaouakibi, Pascale De Boeck, raadsleden
        Afwezig: Christel Struyf, Sarah Boddaert, waarnemend algemeen directeur
        Publieke stemming
        Aanwezig: Kim Van Kerckhoven, Jeroen Baert, Tom Dewandelaere, Francisco Sanchez, Sven Cools, Abdel El-hajoutti, Anita Ceulemans, Patrick Marnef, Hans Verreyt, Andy Janssens, Ann De Smedt, Eddy Van Der Taelen, Yani Brems, Tibo Roekaerts, Fatiha Haouat, Johan Van Limbergen, Carla Herremans, Martha Somers, Heidi Verhoeven, Jeanne Carron, Kris De Keninck, Lize Van Dijck
        Resultaat: Met 21 niet gestemd
        Besluit

        Verdaagd.

      • DIENST SECRETARIAAT - AANLEG VERKEERSDREMPELS PARKING UITBREIDINGSSTRAAT

        Aanwezig: Kim Van Kerckhoven, voorzitter gemeenteraad
        Jeroen Baert, burgemeester
        Tom Dewandelaere, Francisco Sanchez, Sven Cools, Abdel El-hajoutti, schepenen
        Anita Ceulemans, Patrick Marnef, Hans Verreyt, Andy Janssens, Ann De Smedt, Eddy Van Der Taelen, Yani Brems, Tibo Roekaerts, Fatiha Haouat, Johan Van Limbergen, Carla Herremans, Martha Somers, Heidi Verhoeven, Jeanne Carron, Kris De Keninck, raadsleden
        Lize Van Dijck, waarnemend algemeen directeur
        Verontschuldigd: Inge De Ridder, schepenen
        Peter De Ridder, Nourdine Elkaouakibi, Pascale De Boeck, raadsleden
        Afwezig: Christel Struyf, Sarah Boddaert, waarnemend algemeen directeur
        Publieke stemming
        Aanwezig: Kim Van Kerckhoven, Jeroen Baert, Tom Dewandelaere, Francisco Sanchez, Sven Cools, Abdel El-hajoutti, Anita Ceulemans, Patrick Marnef, Hans Verreyt, Andy Janssens, Ann De Smedt, Eddy Van Der Taelen, Yani Brems, Tibo Roekaerts, Fatiha Haouat, Johan Van Limbergen, Carla Herremans, Martha Somers, Heidi Verhoeven, Jeanne Carron, Kris De Keninck, Lize Van Dijck
        Resultaat: Met 21 niet gestemd
        Besluit

        Verdaagd.

De voorzitter sluit de zitting op 21/10/2021 om 22:50.

Aldus gedaan in zitting datum voormeld.

 

Goedgekeurd door de gemeenteraad.

Namens Gemeenteraad,

Lize Van Dijck
waarnemend algemeen directeur

Kim Van Kerckhoven
voorzitter gemeenteraad