De gemeenteraad vergadert regelmatig en in vereist getal, ingevolge de bijeenroeping door het college van burgemeester en schepenen.
De voorzitter opent de zitting op 18/11/2021 om 20:00.
De gemeenteraad, in zitting van 18 november 2021.
- Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 40 betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
- Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikels 326 tot en met 335 betreffende het bestuurlijke toezicht
- De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen
- Het Bestuursdecreet van 7 december 2018, hoofdstuk 3 – Toegang tot bestuursdocumenten, art. II.26 tot en met II.51
- verslag GR
Enig artikel: het verslag van de vergadering van de gemeenteraad van 21 oktober 2021 goed te keuren.
De gemeenteraad in zitting van 18 november 2021.
- Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 40 betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
- Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikels 326 tot en met 335 betreffende het bestuurlijke toezicht
- De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen
- Het Bestuursdecreet van 7 december 2018, hoofdstuk 3 – Toegang tot bestuursdocumenten, art. II.26 tot en met II.51
- schrijven raadslid
Enig artikel: de gemeenteraad neemt kennis van het schrijven in bijlage.
Op de gemeenteraad van 21 januari 2021 werd mevr. Carla Herremans, raadslid aangeduid als afgevaardigde voor de (buitengewone) algemene vergaderingen van IKA, dhr.
Tom Dewandelaere , schepen, werd aangeduid als haar vervanger.
De gemeente is aangesloten bij het intergemeentelijk samenwerkingsverband IKA.
De gemeente werd per aangetekend schrijven opgeroepen om deel te nemen aan de algemene vergadering van IKA die op 14 december 2021 plaats heeft.
Gezien het artikel 432, alinea 3 van het decreet over het lokaal bestuur, waarbij bepaald wordt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient te worden herhaald voor elke Algemene Vergadering.
Heden worden we geconfronteerd worden met het coronavirus COVID-19, waarbij het op heden niet vaststaat onder welke vorm deze Buitengewone Algemene Vergadering zal kunnen plaatsvinden.
Gezien de huidige federale richtlijnen,alsook de politiebesluiten van de gouverneurs en de informatie via het Agentschap Binnenlands Bestuur omtrent het coronavirus COVID-19 (en de mogelijke evolutie in en aanpassing van deze richtlijnen en informatie) en de impact hiervan op onderhavige bijeenkomst kan desgevallend overgegaan worden tot het houden van een digitale Buitengewone Algemene Vergadering indien dit noodzakelijk mocht blijken.
De agenda van de Buitengewone Algemene Vergadering van IKA van 14 december 2021 bevat volgende agendapunten :
Bespreking in het kader van artikel 432 van het decreet lokaal bestuur van de te ontwikkelen activiteiten en de te volgen strategie voor het boekjaar 2022 alsook van de door de raad van bestuur opgestelde begroting 2022.
Statutaire benoemingen.
Statutaire mededelingen.
- Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 40 betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
- Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikels 326 tot en met 335 betreffende het bestuurlijke toezicht
- De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen
- Het Bestuursdecreet van 7 december 2018, hoofdstuk 3 – Toegang tot bestuursdocumenten, art. II.26 tot en met II.51
- agenda en bijlagen
Art.1: de gemeenteraad keurt de agenda van de Buitengewone Algemene Vergadering van de dienstverlenende vereniging IKA d.d. 14 december 2021 goed:
Art.2: De vertegenwoordiger van de gemeente Boom, mevr. Carla Herremans (of haar vervanger dhr. Tom Dewandelaere) die zal deelnemen aan de (fysieke of digitale) Algemene Vergadering tevens jaarvergadering van de dienstverlenende vereniging IKA op 14 december 2021 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden), op te dragen zijn/haar stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad van heden inzake voormeld artikel 1 van onderhavige beslissing.
Art.3: Het College van Burgemeester en Schepenen te gelasten met de uitvoering van voormelde besluiten en onder meer kennisgeving hiervan te verrichten aan het secretariaat van intergemeentelijk samenwerkingsverband IKA, ter attentie van het secretariaat (in pdf-versie), uitsluitend op het e‑mailadres lieven.ex@fluvius.be
De gemeente is deelnemer aan de opdrachthoudende vereniging Pidpa.
Op de gemeenteraad van 21 februari 2019 werd Dhr.Francisco Sanchez aangeduid als afgevaardigde en mevr. Yani Brems als zijn plaatvervanger voor de (buitengewone ) algemene vergaderingen.
De gemeente is deelnemer aan de opdrachthoudende vereniging Pidpa.
Op vrijdag 17 december 2021 om 11.30 u organiseert Pidpa een buitengewone algemene vergadering op afstand.
De agenda ziet er als volgt uit:
a) Synergie Pidpa/water-link en samenwerking Pidpa/Aquafin – stand van zaken – toelichting
b) Vragen van vennoten
De voorgelegde documenten omvatten de verslaggeving omtrent de geplande activiteiten en de begroting voor 2022. Daarnaast worden nog volgende punten behandeld: toetredingen en/of uitbreidingen van de opdracht van Pidpa bij verschillende gemeenten en benoemingen.
- Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 40 betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
- Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikels 326 tot en met 335 betreffende het bestuurlijke toezicht
- De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen
- Het Bestuursdecreet van 7 december 2018, hoofdstuk 3 – Toegang tot bestuursdocumenten, art. II.26 tot en met II.51
- De statuten van de opdrachthoudende vereniging Pidpa
- Begroting 2022
- Toelichting toetredingen/uitbreidingen
- Toelichting benoemingen
- Toelichting code van goed bestuur
- Uitnodiging
Art.1: Goedkeuring te verlenen aan de door de raad van bestuur van Pidpa voorgelegde begroting 2022 en het toelichtend verslag.
Art.2: Goedkeuring te verlenen aan de toetreding/uitbreiding van opdracht.
Art.3: Goedkeuring te verlenen aan de benoemingen.
Art.4: Goedkeuring te verlenen aan de ‘Code van goed bestuur’.
Art.5: Er wordt kennis genomen van de agenda van de gewone algemene vergadering van de opdrachthoudende vereniging Pidpa van 17 december 2021, die er als volgt uit ziet:
a) Synergie Pidpa/water-link en samenwerking Pidpa/Aquafin – stand van zaken – toelichting
b) Vragen van vennoten
Art.6: Aan de vertegenwoordiger, dhr. Francisco Sanchez, schepen (of aan zijn plaatsvervanger mevr. Yani Brems, raadslid) wordt de opdracht gegeven om op de algemene vergadering van 17 december 2021, overeenkomstig deze beslissing te stemmen evenals op elke andere algemene vergadering die wordt samengeroepen ter behandeling van de agendapunten van deze algemene vergadering.
Op de gemeenteraad van 21 februari 2019 werd Francisco Sanchez, schepen aangeduid als afgevaardigde voor Pontes.
Tom Dewandelaere werd aangeduid als zijn vervanger.
De intergemeentelijke vereniging PONTES heeft een uitnodiging gestuurd voor een buitengewone algemene vergadering op 16 december 2021. Het betreft een buitengewone algemene vergadering waarop de strategische nota en de begroting voor het volgende jaar staan geagendeerd
Aangezien de gemeente aandeelhouder is in deze vereniging, moet een gemeentelijk vertegenwoordiger worden aangeduid en moet tevens het mandaat van deze vertegenwoordiger worden vastgesteld.
De agenda is als volgt samengesteld:
1. Algemene vergadering: verslag 24 juni 2021 - goedkeuring
2. Bestuur: wijziging samenstelling raad van bestuur - goedkeuring
3. Bestuur: aanstelling bedrijfsrevisor (verlenging opdracht) - goedkeuring
4. Beleid: beleidsnota 2022 - goedkeuring
5. Financiën: budget 2022 - goedkeuring
6. Algemeen: actuele dossiers - toelichting
7. Varia en rondvraag
- Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 40 betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
- Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikels 326 tot en met 335 betreffende het bestuurlijke toezicht
- De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen
- Het Bestuursdecreet van 7 december 2018, hoofdstuk 3 – Toegang tot bestuursdocumenten, art. II.26 tot en met II.51
Uitnodiging en agenda buitengewone algemene vergadering PONTES
Ontwerp van beleidsnota
Ontwerp van budget
Besluit stad Antwerpen vervanging rvb Pontes
Besluit Pontes AV 20181219 aanstelling bedrijfsrevisor
Art.1 : de agenda van de buitengewone algemene vergadering van de intergemeentelijke vereniging PONTES van 16 december 2021, die er als volgt uit ziet wordt goedgekeurd:
1. Algemene vergadering: verslag 24 juni 2021 - goedkeuring
2. Bestuur: wijziging samenstelling raad van bestuur - goedkeuring
3. Bestuur: aanstelling bedrijfsrevisor (verlenging opdracht) - goedkeuring
4. Beleid: beleidsnota 2022 - goedkeuring
5. Financiën: budget 2022 - goedkeuring
6. Algemeen: actuele dossiers - toelichting
7. Varia en rondvraag
Art.2 : de afgevaardigde, de heer Francisco Sanchez, schepen, te mandateren (of bij belet zijn vervanger Tom Dewandelaere, raadslid) voor de Algemene Vergadering van PONTES op 16 december 2021 (of op elke andere algemene vergadering in gewone en/of in buitengewone zitting met dezelfde agenda ingeval de eerste niet geldig zou kunnen beraadslagen) te handelen en te beslissen conform de beslissingen die door de gemeenteraad zijn genomen over de agendapunten van de Buitengewone Algemene Vergadering van PONTES op 16 december 2021.
Op de gemeenteraad van 21 februari 2019 werd mevr. Yani Brems raadslid, aangeduid als afgevaardigde voor de (buitengewone) algemene vergaderingen van IGEAN dienstverlening.
Dhr. Tibo Roekaerts, werd gekozen als haar plaatsvervanger.
Op 22 december 2021 vindt er een buitengewone algemene vergadering plaatst met volgende agenda:
De raad van bestuur heeft in zitting van 13.10.2021 de dagorde vastgelegd als volgt:
1. goedkeuren van de nota met de te ontwikkelen activiteiten en de te volgen strategie voor 2022
2. goedkeuren van de begroting 2022
3. benoemen van een bestuurder.
De raad van bestuur van 13.10.2021 heeft eveneens de agendapunten goedgekeurd op basis waarvan
volgende documenten vanaf heden beschikbaar zijn:
1. de uittreksels uit de beslissingen van de raad van bestuur van 13.10.2021
2. de cljfergegevens over de inwoners en het kapltaal
3. de nota met de te ontwikkelen activiteiten en de te volgen strategie met de begroting voor 2022.
- Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 40 betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
- Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikels 326 tot en met 335 betreffende het bestuurlijke toezicht
- De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen
- Het Bestuursdecreet van 7 december 2018, hoofdstuk 3 – Toegang tot bestuursdocumenten, art. II.26 tot en met II.51
- Uitnodiging
- Bijlagen
Art.1:de gemeenteraad keurt de agenda van de buitengewone algemene vergadering van IGEAN dienstverlening die plaatsvindt op 22 december 2021 goed:
De raad van bestuur heeft in zitting van 13.10.2021 de dagorde vastgelegd als volgt:
1. goedkeuren van de nota met de te ontwikkelen activiteiten en de te volgen strategie voor 2022
2. goedkeuren van de begroting 2022
3. benoemen van een bestuurder.
De raad van bestuur van 13.10.2021 heeft eveneens de agendapunten goedgekeurd op basis waarvan
volgende documenten vanaf heden beschikbaar zijn:
1. de uittreksels uit de beslissingen van de raad van bestuur van 13.10.2021
2. de cljfergegevens over de inwoners en het kapltaal
3. de nota met de te ontwikkelen activiteiten en de te volgen strategie met de begroting voor 2022.
Art.2:De afgevaardigde Yani Brems, raadslid (of bij belet haar vervanger Tibo Roekaerts, raadslid) te mandateren om op de buitengewone algemene vergadering van IGEAN dienstverlening op 22 december 2021(of op elk andere algemene vergadering in gewone en-/of buitengewone zitting met dezelfde agenda ingeval de eerste niet geldig zou kunnen beraadslagen) te handelen en te beslissen conform de beslissingen die door de gemeenteraad zijn genomen over de agendapunten van de buitengewone algemene vergadering van IGEAN dienstverlening op 22 december 2021.
Op de gemeenteraad van 21 januari 2021 werd dhr. Abdel El Hajoutti raadslid, aangeduid als afgevaardigde voor de algemene vergaderingen van IGEAN M&V.
Dhr. Tom Dewandelaere, werd gekozen als zijn plaatsvervanger.
Op 22 december 2021 vindt er een buitengewone algemene vergadering plaats van IGEAN milieu en veiligheid met volgende agenda:
De raad van bestuur heeft in zitting van 20.10.2021 de dagorde vastgelegd als volgt:
1. goedkeuren van de nota met de te ontwikkelen activiteiten en de te volgen strategie voor 2022
2. goedkeuren van de begroting 2022
3. innovatiefonds - bepalen bijdrage
4. benoemen van een lid van het adviescomite.
De raad van bestuur van 20.10.2021 heeft eveneens de agendapunten goedgekeurd op basis waarvan
volgende documenten vanaf heden beschikbaar zijn:
1. de uittreksels uit de beslissingen van de raad van bestuur van 20.10.2021
2. de cijfergegevens over de inwoners en het kapitaal
3. de nota met de te ontwikkelen activiteiten en de te volgen strategie met de begroting voor 2022
4. de nota over het innovatiefonds.
- Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 40 betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
- Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikels 326 tot en met 335 betreffende het bestuurlijke toezicht
- De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen
- Het Bestuursdecreet van 7 december 2018, hoofdstuk 3 – Toegang tot bestuursdocumenten, art. II.26 tot en met II.51
- Uitnodigingen
- Bijlagen
Art.1: de gemeenteraad keurt de agenda van de buitengewone algemene vergadering van IGEAN milieu & veiligheid die plaatsvindt op 22 december 2021 met volgende agenda goed:
De raad van bestuur heeft in zitting van 20.10.2021 de dagorde vastgelegd als volgt:
1. goedkeuren van de nota met de te ontwikkelen activiteiten en de te volgen strategie voor 2022
2. goedkeuren van de begroting 2022
3. innovatiefonds - bepalen bijdrage
4. benoemen van een lid van het adviescomité.
De raad van bestuur van 20.10.2021 heeft eveneens de agendapunten goedgekeurd op basis waarvan
volgende documenten vanaf heden beschikbaar zijn:
1. de uittreksels uit de beslissingen van de raad van bestuur van 20.10.2021
2. de cijfergegevens over de inwoners en het kapitaal
3. de nota met de te ontwikkelen activiteiten en de te volgen strategie met de begroting voor 2022
4. de nota over het innovatiefonds.
Art.2: de afgevaardigde Abdel El Hajoutti, schepen (of bij belet zijn vervanger Tom Dewandelaere, schepen) te mandateren om op de buitengewone algemene vergadering van IGEAN milieu & veiligheid op 22 december 2021 (of op elk andere algemene vergadering in gewone en-/of buitengewone zitting met dezelfde agenda ingeval de eerste niet geldig zou kunnen beraadslagen) te handelen en te beslissen conform de beslissingen die door de gemeenteraad zijn genomen over de agendapunten van de buitengewone algemene vergadering van IGEAN milieu & veiligheid op 22 december 2021.
Op de gemeenteraad van 21 februari 2019 werd mevr. Carla Herremans aangeduid als vertegenwoordiger van de gemeente op de algemene vergaderingen van Cipal.
Dhr. Abdel El Hajoutti werd aangeduid als plaatsvervanger.
Op 16 december 2021 vindt er een algemene vergadering plaats van Cipal met volgende agendapunten:
- Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 40 betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
- Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikels 326 tot en met 335 betreffende het bestuurlijke toezicht
- De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen
- Het Bestuursdecreet van 7 december 2018, hoofdstuk 3 – Toegang tot bestuursdocumenten, art. II.26 tot en met II.51
Agenda en toelichtingen
Art.1: Op basis van de bekomen documenten en de toelichtende nota worden de agendapunten van de Algemene Vergadering van Cipal van 16 december 2021 goedgekeurd.
Art.2: De vertegenwoordiger van de gemeente, mevr. Carla Herremans, raadslid, of haar vervanger Dhr. Abdel El Hajoutti, schepen, wordt gemandateerd om op de Algemene Vergadering van Cipal van 16 december 2021 te handelen en te beslissen conform dit besluit. Indien deze Algemene Vergadering niet geldig zou kunnen beraadslagen of indien deze Algemene Vergadering om welke reden dan ook zou worden verdaagd, dan blijft de vertegenwoordiger van de gemeente gemachtigd om deel te nemen aan elke volgende vergadering met dezelfde agenda.
Art.3: Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de uitvoering van onderhavig besluit en in het bijzonder met het in kennis stellen daarvan aan Cipal.
De gemeenteraad heeft in zitting van 24 juni 2021 positief advies gegeven en principieel ingestemd met het gebruik op het grondgebied van de gemeente Boom van vijf tijdelijk vaste camera's, en dit voor een duurtijd lopende tot 31.12.2021 (einde legislatuur). In dezelfde zitting werd het bijhorende 'Reglement cameratoezicht op een niet-besloten plaats op het grondgebied van de gemeente Boom' goedgekeurd.
Na het positief advies en de instemming door de gemeenteraad van 24 juni 2021 heeft het gemeentebestuur van Boom vijf tijdelijk vaste camera's in dienst genomen.
Het college van burgemeester en schepenen heeft in zitting van 18 oktober 2021 besloten via de aankoopcentrale van CIPAL-Smartville (raamcontract) vijf bijkomende tijdelijk vaste camera's en reservebatterijen aan te kopen, die ingezet kunnen worden in de strijd tegen sluikstort en overlast in het kader van de GAS-wetgeving.
- Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 40 betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
- Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikels 326 tot en met 335 betreffende het bestuurlijke toezicht
- De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen
- Het Bestuursdecreet van 7 december 2018, hoofdstuk 3 – Toegang tot bestuursdocumenten, art. II.26 tot en met II.51
Art. 1: de plaatsing en het gebruik van vijf bijkomende tijdelijk vaste bewakingscamera's op niet-besloten plaatsen binnen de perimeter identiek aan het grondgebied van de gemeente Boom wordt positief geadviseerd voor een duurtijd lopende tot 31.12.2024 (einde legislatuur).
Art. 2: onderhavig besluit wordt aan de bevoegde verantwoordelijke voor de verwerking overgemaakt ter kennisname. Deze laatste zal instaan voor de aanmelding van de bewakingscamera's bij de bevoegde politiediensten. De verantwoordelijke voor de verwerking ziet er op toe dat de bij wet vereiste pictogrammen op het grondgebied van de gemeente worden geplaatst en houdt het bij wet voorziene register van de beeldverwerkingsactiviteiten bij.
Art. 3: dit besluit wordt bekendgemaakt overeenkomstig de bepalingen van het decreet lokaal bestuur, alsook de uitdrukkelijke verplichting in art. 25/4§4 wet politieambt.
Vandaag zijn de gemeentelijke cadeaucheques enkel aan de onthaalbalie op papier verkijgbaar in tranches van €5, €10, €20 en €50. Er zijn +/- 45 handelaars en een aantal marktkramers die de papieren cheques aanvaarden. De uitgifte wordt vandaag georganiseerd via het reglement Cadeaucheques goedgekeurd op de gemeenteraad van XX/XX/XXXX.
In 2020 zijn er ook kortingsbonnen van €10 bij aankopen van €20 verdeeld aan alle Boomse gezinnen om niet alleen de gezinnen een cadeau te doen maar ook om de lokale middenstand te ondersteunen onder het motto ‘koop lokaal, winkelhier’.
Bij de afhandeling van deze bonnen zijn er een aantal manuele administratieve handelingen uit te voeren. De uitgifte gebeurt aan het loket met de registratie van de aankoop, de bon moet eens afgeleverd bij een handelaar terug naar het gemeentebestuur komen om dan terug uitbetaald te worden aan de handelaar.
Vooral de beperkingen aan de aankoopzijde maken de papieren cadeaubon minder interessant. Je moet je fysiek al binnen de openingsuren begeven naar de onthaalbalie en daar de bonnen aankopen. Digitale bonnen, eenvoudig aan te kopen via een webwinkel gaan, door de gemakkelijke en de 24/24 - 7/7 bereikbaarheid, een boost geven aan de toepassing van gemeentelijke cadeaucheques en aan onze lokale economie.
De dienst lokale economie, de projectcoördinator handelskernversterking en de schepen lokale economie hebben een marktverkenning uitgevoerd van de bestaande digitale systemen.
Er is uiteindelijk gekozen om te gaan voor een éénvoudige digitale aanpak met een webwinkel die doorgelinkt wordt vanuit de website van de gemeente Boom. De drager van de waarde van het cadeau wordt een unieke qr-code en/of een unieke cijfercombinatie.
De afhandeling van de betaling gebeurt voor alle providers op een gelijke manier. De (financiële) beheerder kan periodiek (bvb 1- of 2-wekelijks) alle bij handelaars gespendeerde bonnen ophalen via een XML- of een SEPA-bestand dat eenvoudig in de gemeentelijke boekhouding kan worden geïmporteerd en de betaling kan dan geautomatiseerd worden doorgevoerd via de gemeente. Een vlotte betaling is belangrijk voor het draagvlak van de acceptatie bij de handelaars. De digitalisatie en de automatisatie beperkt ook sterk de afhandelings- en manipulatiekost zowel aan de kant van de gemeente als bij de handelaars.
Er zijn 4 aanbieders geraadpleegd ter marktverkenning zijnde Kivalo, Gift2Give, CCV en Unigift. Dit zijn allemaal aanbieders die bij verschillende vlaamse gemeenten en steden het plaatselijke cadeauchequeverhaal dragen.
De beste offerte is van KIVALO BV met een startkost van 2.699€ excl BTW, een jaarlijkse abonnementskost van 2.988€ excl BTW en de kosten per transactie van de betalingsprovider. In de eenmalige setup- en opstartkost is voorzien: het opzetten van het platform, de ondersteuning naar de communicatie met de handelaars, 1X opleiding voor de gemeente, 1X opleiding voor de handelaars, wekelijkse meeting in de opstartfase en een vaste contactpersoon. In de maandelijkse abonnementskost zijn de licentiekosten, onderhoud, update en ondersteuning voorzien. Bij eventuele problemen kan elke gebruiker binnen de gemeente en de deelnemende handelaars telefonisch contactnemen met het servicenummer
Er wordt voorgesteld om samen te werken met Mollie die vandaag voor een standaard bankcontacttransactie €0,39 aanrekent zonder rekening te houden met de volumekorting die Kivalo krijgt en die zal worden afgehouden van de standaardtransactiekost. De transactiekost wordt doorgerekend aan de aankoper van de bon.
Jaarlijks wordt de samenwerking met best geëvalueerd en al dan niet verlengd. Na 3X een stilzwijgende verlenging, mits positieve evaluatie, wordt er best een nieuwe marktraadpleging/gepaste mededinging georganiseerd
Er wordt voorzien in een overgangsperiode. Bestaande reeds uitgegeven of nog uit te geven cheques voor de effectieve opstart van het nieuwe #beleefboom-bon systeem blijven nog een halfjaar geldig. Tijdens deze periode kunnen de “oude bonnen” eventueel omgeruild worden voor een nieuwe #beleefboom-bon aan het onthaal van het gemeentehuis.
- Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 40 betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
- Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikels 326 tot en met 335 betreffende het bestuurlijke toezicht
- De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen
- Het Bestuursdecreet van 7 december 2018, hoofdstuk 3 – Toegang tot bestuursdocumenten, art. II.26 tot en met II.51
In bijlage 1 vindt U het verslag en de prijsvergelijking van de marktverkenning opgesteld door de projectcoördinator Handelskernversterking.
In bijlage 2 vindt U de voorstelling van het KIVALO-systeem.
In bijlage 3 vindt U het aangepaste reglement #beleefboom-bon
Art. 1: de uitgifte van digitale cadeaucheques, de #beleefboom-bonnen, wordt gegund aan Kivalo BV (0757.857.763) met een startkost van 2.699€ excl BTW, een jaarlijkse abonnementskost van 2.988€ excl BTW.
Art. 2: Het College van Burgemeester evalueert jaarlijks de samenwerking met KIVALO. De samenwerking wordt mogelijk 3X jaarlijks stilzwijgend verlengd tenzij er een negatieve evaluatie is. Na maximaal 4 jaar wordt er terug een gepaste mededingingsprocedure gevoerd.
Art. 3: het aangepaste reglement #beleefboom-bon wordt goedgekeurd.
Art. 4: Integratie van de #beleefboom-bon in de website van de gemeente
CO2 meters werden aangekocht door het gemeentebestuur die eveneens kunnen geleend worden door Boomse verenigingen en scholen.
Andy Janssens van Boom één stelt volgend amendement voor :
Het lokaal bestuur Boom stelt de CO2 meters kosteloos ter beschikking aan de scholen die deze nodig hebben.
- Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 40 betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
- Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikels 326 tot en met 335 betreffende het bestuurlijke toezicht
- De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen
- Het Bestuursdecreet van 7 december 2018, hoofdstuk 3 – Toegang tot bestuursdocumenten, art. II.26 tot en met II.51
Gebruiksreglement voor het ontlenen van CO2 meters door verenigingen en scholen
Enig artikel : GR keurt het gebruiksreglement voor het ontlenen van CO2 meters goed.
Het gebouw Advokaatstraat 53 werd door Igean dienstverlening in opdracht van het lokaal Bestuur bij akte van 22.05.2015 aangekocht. Het betrof het voormalig duivenlokaal "café De Goudbloem", dat achteraan uitkomt op de Kruisstraat. Het gebouw werd door Igean dienstverlening volledig afgebroken. Het Lokaal Bestuur realiseerde op het perceel een doorsteek voor voetgangers en fietsers en plaatste speeltuigen.
Het winkelpand Blauwstraat 35 werd door Igean dienstverlening in opdracht van de gemeente bij akte van 14.01.2016 aangekocht. Deze aankoop kaderde in de aanpak van de leegstand in het centrum en het is de bedoeling dit pand op termijn af te breken.
Het perceel grond Advokaatstraat 53 is kadastraal gekend sectie C nr. 0211/C5P0000 met een oppervlakte van 218 m².
Het pand Blauwstraat 35 is kadastraal gekend sectie B nr. 464L P0000 met een oppervlakte van 110 m².
Beide eigendommen dienen door het Lokaal Bestuur aangekocht te worden. De gezamenlijke aankoopprijs bedraagt 300.610,63 €.
Over te gaan tot de aankoop.
| Financiële weerslag | |
| Dienstjaar: 2021 | ARK: 2200000 en 2210000 |
| Ramingnummer MJP : 2021001881 en 2021001882 | BELEIDSDOMEIN: |
| Bedrag raming : 300.610,63 EUR | BELEIDSVELD: |
| Beschikbaar krediet : EUR | BELEIDSITEM: |
| Aanpassing meerjarenplan noodzakelijk : JA/NEEN (*) | |
| Visum financieel beheerder: GUNSTIG | Datum : 20/10/2021 |
- Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 40 betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
- Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikels 326 tot en met 335 betreffende het bestuurlijke toezicht
- De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen
- Het Bestuursdecreet van 7 december 2018, hoofdstuk 3 – Toegang tot bestuursdocumenten, art. II.26 tot en met II.51
Art.1: over te gaan tot de aankoop van het perceel grond Advokaatstraat 53 kadastraal gekend sectie C 0211/C5P0000 met een oppervlakte van 218 m² en het pand Blauwstraat 35 kadastraal gekend sectie B nr. 464L P0000 met een oppervlakte van 110 m² van Igean dienstverlening tegen de prijs van 300.610,63 €.
Art.2: beide op te nemen in het openbaar domein.
Art.3: de aankoop te verrekenen op MJP : 2021001881 en 2021001882 ARK: 2200000 en 2210000
Eerder besliste de gemeenteraad in zitting van 19.11.2020 dat de gronden, deel uitmakend van de wegenis, gelegen aan de Schommelei kosteloos zouden overgedragen worden van Igean aan het Lokaal Bestuur Boom om deze op te nemen in het openbaar domein.
Deze gronden staan aangeduid op het plan met referntienummer 11622/10208 als:
De gemeenteraad in zitting van 18.01.2018 besliste akkoord te gaan met de aanleg van het binnengebied achter de Kapelstraat/Kerkhofstraat (lot 1) volgens het pand van Igean d.d. 13.12.2017, de prefinanciering van deze werken door Igean te laten gebeuren en Igean de opdracht te geven om het gekozen voorstel uit te werken.
Lot 1 (ontwikkeld door Igean) kadastraal gekend C nr. 339S met een oppervlakte van 9.377 m² dient nog overgedragen te worden aan het Lokaal Bestuur om dit op te nemen in het openbaar domein.
Lot 2 kadastraal gekend C nr. 339S met een oppervlakte van 2.939 m² dient nog overgedragen te worden aan het Lokaal Bestuur om dit op te nemen in het privaat domein.
Beide loten dienen door het Lokaal Bestuur aangekocht te worden. De gezamenlijke aankoopprijs bedraagt 322.316,41 €.
Over te gaan tot de aankoop.
| Financiële weerslag | |
| Dienstjaar: 2021 | ARK: 2240000 |
| Ramingnummer MJP : 2021001883 | BELEIDSDOMEIN: |
| Bedrag raming : 322.316,41 EUR | BELEIDSVELD: |
| Beschikbaar krediet : 330.000,00EUR | BELEIDSITEM: |
| Aanpassing meerjarenplan noodzakelijk : JA - 7.683,59 € | |
| Visum financieel beheerder: GUNSTIG | Datum : 27/10/2021 |
- Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 40 betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
- Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikels 326 tot en met 335 betreffende het bestuurlijke toezicht
- De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen
- Het Bestuursdecreet van 7 december 2018, hoofdstuk 3 – Toegang tot bestuursdocumenten, art. II.26 tot en met II.51
Art.1: over te gaan tot de aankoop van de gronden van het binnengebied Kapelstraat - Kerkhofstraat kadastraal gekend C nr. 339S aangeduid op het plan met referentienummer 11622/10208 als:
Lot 1 (ontwikkeld door Igean) kadastraal gekend C nr. 339S met een oppervlakte van 9.377 m² dient nog overgedragen te worden aan het Lokaal Bestuur om dit op te nemen in het openbaar domein.
Lot 2 kadastraal gekend C nr. 339S met een oppervlakte van 2.939 m² dient nog overgedragen te worden aan het Lokaal Bestuur om dit op te nemen in het privaat domein.
De gezamenlijke aankoopprijs bedraagt 322.316,41 €.
Art.2: de aankoop te verrekenen MJP: 2021001883 ARK: 2240000
Goedwonen.Rupelstreek, Uitbreidingsstraat 39 - 2850 Boom realiseerde op hun perceel grond kadastraal gekend sectie C nr. 25 S P0001 tussen de Elzenstraat - Lindenstraat - Berkenstraat een bouwproject met 22 sociale woningen bestaande uit geclusterde patiowoningen en appartementen.
Nu dit project voltooid is dient het privatief gedeelte overgedragen te worden naar het Lokaal Bestuur Boom om op te nemen in het openbaar domein.
Dit gedeelte werd ondertussen kadastraal benoemd als sectie C nr. 25 K2 P0000 en heeft een oppervlakte van 1.003 m².
Het perceel kadastraal benoemd als sectie C nr. 25 K2 P0000 met een oppervlakte van 1.003 m² kosteloos te aanvaarden en op te nemen in het openbaar domein.
- Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 40 betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
- Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikels 326 tot en met 335 betreffende het bestuurlijke toezicht
- De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen
- Het Bestuursdecreet van 7 december 2018, hoofdstuk 3 – Toegang tot bestuursdocumenten, art. II.26 tot en met II.51
Art.1: zijn goedkeuring te hechten aan de kosteloze overdracht van het perceel kadastraal gekend sectie C nr. 25 K 2 P0000 met een oppervlakte van 1.003 m² van GoedWonen.Rupelstreek, Uitbreidingsstraat 39 - 2850 Boom aan het Lokaal Bestuur Boom
Art.2: het over te dragen perceel op te nemen in het openbaar domein van het Lokaal Bestuur Boom.
Heraanleg omgeving Vlierlaan 1-4
Op 29 mei 2020 werd een omgevingsaanvraag (OMV/202000001/OPR) vergund tot het heraanleggen van de infrastructuur rondom de gerenoveerde appartementsgebouwen en het vellen van bomen. De openbare infrastructuur rond de sociale huisvestingsappartementsblokken Vlierlaan 1-3 en 2-4 wordt heringericht in functie van de realisatie van een meer groenere woonomgeving waar ontmoeting en ontspanning centraal zullen staan. De aanvraag betreft de aanleg van een nieuwe infrastructuur van wegenis, riolering, nutsleidingen, een sorteerzone en een pleinaanleg voorzien van speelelementen die deel zullen uitmaken van het openbaar domein.
Op 8 september 2021 kwam een nieuwe omgevingsaanvraag binnen om een voorwaarde in de beslissing aan te passen. In het document "Bekendmaking beslissing omgevingsvergunning" werd met betrekking tot het advies milieu opgelegd dat 'De betonklinkers door kleiklinkers vervangen dienen te worden'. De aanvrager duidt hier op een fout in de formulering, het moest andersom zijn: kleiklinkers moeten vervangen worden door betonklinkers, aangezien er reeds kleiklinkers liggen.
Bij deze nieuwe omgevingsaanvraag voegde de aanvrager tevens een aanpassing van de rooilijn toe met onderstaande motivering:
De Vlaamse Maatschappij voor Sociaal Wonen, VMSW, Havenlaan 88 bus 94, 1000 Brussel, treedt voor rekening van het Vlaams Gewest op als aanbestedende overheid en is de opdrachtgever van de wegenis, riolerings- en omgevingswerken. De initiatiefnemer van het project is de sociale huisvestingsmaatschappij
Goed Wonen Rupelstreek, gevestigd op de Uitbreidingsstraat 39 te Boom.
De geplande infrastructuurwerken omvatten:
Daarbij dient er ook een zaak der wegen gevoerd te worden voor de rooilijnwijziging.
De gemeenteraad moet het rooilijnplan voorlopig vaststellen om het openbaar onderzoek te kunnen opstarten en de nodige adviezen hiervoor te vragen.
Het rooilijnplan voorlopig vast te stellen om het openbaar onderzoek te kunnen voeren en de nodige adviezen te kunnen vragen.
- Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 40 betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
- Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikels 326 tot en met 335 betreffende het bestuurlijke toezicht
- De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen
- Het Bestuursdecreet van 7 december 2018, hoofdstuk 3 – Toegang tot bestuursdocumenten, art. II.26 tot en met II.51
Art.1:De gemeenteraad beslist het rooilijnplan voor te leggen en voorlopig te laten vast stellen, zodat de verdere procedure kan gevolgd worden.
Art.2:De gemeenteraad beslist kennis te nemen van de plannen tot heraanleg en de daarbij horende werken.
Het college van burgemeester en schepenen besliste samen met GoedWonen.Rupelstreek, de VMSW en de gemeente Boom een nieuwbouwproject met bijhorende wegenis- en rioleringswerken in de Isabellastraat te ontwikkelen.
Deze werken worden uitgevoerd in het gebied "Isabellastraat" en kregen dossiernummer BO4BD70A.
De werken worden geraamd op: 580.214,48 € BTW incl. verdeeld als volgt:
Er dient een samenwerkingsovereenkomst afgesloten te worden voor dit project.
Het college van burgemeester en schepenen besliste op 08.11.2021 deze samenwerkingsovereenkomst naar de gemeenteraad te verzenden.
- Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 40 betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
- Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikels 326 tot en met 335 betreffende het bestuurlijke toezicht
- De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen
- Het Bestuursdecreet van 7 december 2018, hoofdstuk 3 – Toegang tot bestuursdocumenten, art. II.26 tot en met II.51
Enig artikel: Zijn goedkeuring te hechten aan de samenwerkingsovereenkomst tussen GoedWonen.Rupelstreek, de VMSW en de gemeente Boom voor de oprichting van een nieuwbouwproject met bijhorende wegenis- en rioleringswerken in de Isabellastraat, met dossiernummer BO4BD70A.
Het gemeentebestuur werd op 17.03.2015 eigenaar van de leegstaande kapel gelegen in de Kapelstraat 96+ in Boom tegenover het PRC De Schorre. De gemeente wenste dit beeldbepalend gebouw dat opgenomen is in de inventaris van het Bouwkundig Erfgoed een nieuwe eigentijdse bestemming geven, meer te integreren in haar omgeving en beter bereikbaar maken.
Er werd op 06.05.2015 een architecturale ideeënwedstrijd uitgeschreven voor het opmaken van een (voor)ontwerp voor de benedenverdieping van de kapel als ruimte voor een jeugdhuis en het uitwerken van een polyvalente ruimte op de gelijkvloerse verdieping.
De gemeenteraad van 21.04.2016 besliste om met LzArchitect - interieur/architectenbureau, Atletenstraat 7 - 2020 Antwerpen vertegenwoordigd door Els Van Reeth (ondertussen gekend als Plek° Interieur- en Architectenbureau, Beekboshoek 32 - 2550 Kontich), een overeenkomst aan te gaan voor de realisatie van een jeugdhuis en de herbestemming van de voormalige kapel.
De gemeenteraad van 22.02.2018 besliste akkoord te gaan met de verlenging van deze architectenovereenkomst.
Fase I van de werken (casco en hellend dak) werd afgerond.
Plek° Interieur- en Architectenbureau bezorgde ons het bestek voor Fase II van de werken (technieken, afbouw, afwerking, vloer, schilderwerken, binnen schrijnwerk en lift).
Het college van burgemeester en schepenen in zitting van 18.10.2021 besliste kennis te nemen van het bestek van Plek° Interieur- en Architectenbureau voor Fase II van de werken (technieken, afbouw, afwerking, vloer, schilderwerken, binnen schrijnwerk en lift) van de kapel en het bestek goed te keuren.
Rekening houdende met de nog te verwachten kost van Fase I, extra budget te voorzien van 530.000,00 EUR. Raming inrichting is excl. ereloon, zijnde 10 % en dit dossier te verzenden naar de commissie Openbare Werken en de Gemeenteraad.
| Dienstjaar: 2021 | ARK: 2291007 |
| Ramingnummer MJP 2021000141 | BELEIDSDOMEIN: 05 |
| Bedrag raming : XXXX EUR | BELEIDSVELD: 0752 |
| Beschikbaar krediet : 542.679,78 EUR | BELEIDSITEM: renovatie jeugdhuis |
| Aanpassing meerjarenplan noodzakelijk : JA/NEEN (*) | |
| Visum financieel beheerder: GUNSTIG/NIET GUNSTIG/NVT (*) | Datum : 12/10/2021 |
(*) Schrappen wat niet past
Rekening houdende met de nog te verwachten kost van Fase I, dient er een extra budget voorzien te worden van 530.000,00 EUR.
Raming inrichting is excl. ereloon, zijnde 10 %.
- Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 40 betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
- Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikels 326 tot en met 335 betreffende het bestuurlijke toezicht
- De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen
- Het Bestuursdecreet van 7 december 2018, hoofdstuk 3 – Toegang tot bestuursdocumenten, art. II.26 tot en met II.51
bestek Fase II
Art.1: Het bestek van Plek° Interieur- en Architectenbureau Beekboshoek 32 - 2550 Kontich, voor Fase II van de renovatiewerken van de kapel (technieken, afbouw, afwerking, vloer, schilderwerken, binnen schrijnwerk en lift) en de wijze van gunnen goed te keuren.
Art.2: Rekening houdende met de nog te verwachten kost van Fase I, extra budget te voorzien van 530.000,00 EUR. Raming inrichting is excl. ereloon, zijnde 10 %.
In de gemeenteraad van 05/12/2013 werd het retributiereglement voor de uitlening van gemeentelijk materiaal gestemd voor een periode aanvang nemend op 01/01/2014 en eindigend op 31/12/2019.
In de gemeenteraad van 30/06/2014 werd een gewijzigd retributiereglement voor de uitlening van gemeentelijk materiaal gestemd voor een periode eindigend op 31/12/2019.
In de gemeenteraad van 16/03/2017 werd een gewijzigd retributiereglement voor de uitlening van gemeentelijk materiaal gestemd voor een periode eindigend op 31/12/2019.
In de gemeenteraad van 27/04/2017 werd een gewijzigd retributiereglement voor de uitlening van gemeentelijk materiaal gestemd voor een periode eindigend op 31/12/2019.
In de gemeenteraad van 28/03/2019 werd een gewijzigd retributiereglement voor de uitlening van gemeentelijk materiaal gestemd voor een periode eindigend op 31/12/2019.
In de gemeenteraad van 17/12/2019 werd een gewijzigd retributiereglement voor de uitlening van gemeentelijk materiaal gestemd voor een periode eindigend op 31/12/2026.
In de gemeenteraad van 23/09/2021 werd een gewijzigd retributiereglement voor de uitlening van gemeentelijk materiaal gestemd voor een periode eindigend op 31/12/2026.
Omwille van de financiële toestand van de gemeente is het noodzakelijk om belastingen te heffen en retributies te vorderen ter recuperatie van gemaakte kosten.
Noodzaak aan goede CO2-meting:
De meeste besmettingen van het Sars-CoV-2-virus gebeuren via langdurig nauw contact (op minder dan 1,5m van elkaar) in gesloten, slecht geventileerde ruimtes.
Door te ventileren en te verluchten beperk je het aantal microdruppels in de binnenlucht, waardoor de kans op besmetting afneemt.
De hoeveelheid CO2 in de binnenlucht is een maat voor de luchtverversing. Om de goede ventilatie van een lokaal of ruimte te controleren is een goede CO2-meter dan ook onontbeerlijk.
Het is wenselijk dat Boomse verenigingen die niet beschikken over een permanent lokaal of ruimte en/of die sporadisch iets organiseren in een binnenruimte toch tijdelijk kunnen beschikken over een CO2-meter.
De gemeente Boom heeft dan ook ter ondersteuning van zijn verenigingen een aantal CO2 aangekocht die kunnen ontleent worden.
Het college besliste in zitting van 05/10/2021 om het reglement naar de gemeenteraad te zenden met het verzoek om het huidige reglement op 01/11/2021 op te heffen en een gewijzigd reglement te stemmen, met opname van de mogelijkheid tot ontlening van een CO2 meter, aanvang nemend op 18/11/2021.
Voorgestelde wijziging:
toevoeging in artikel 3
| Retributie voor gebruik CO2 meter
|
10,00 EUR / periode |
|||||||
- Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 40 betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
- Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikels 326 tot en met 335 betreffende het bestuurlijke toezicht
- De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen
- Het Bestuursdecreet van 7 december 2018, hoofdstuk 3 – Toegang tot bestuursdocumenten, art. II.26 tot en met II.51
Art. 1: het op 23/09/2021 gestemde retributiereglement voor de uitreiking van gemeentelijk materiaal wordt op 18/11/2021 opgeheven en voor een periode aanvang nemend op 18/11/2021 en eindigend op 31/12/2026 wordt volgende retributie gevestigd.
De aanvrager kan tegen betaling van een retributie gemeentelijk materiaal zoals stoelen, tafels, nadarafsluitingen, podiumstukken, tentoonstellingspanelen, vlaggenmasten met vlaggen, rubberen beschermmatten ter beschikking gesteld worden.
Aan de leerlingen van de gemeentelijke academie voor muziek en woord en aan Boomse muziekverenigingen kunnen tegen betaling van een retributie muziekinstrumenten ter beschikking gesteld worden.
Aan de aanvrager worden voor maximum twee dagen verkeersborden uitgeleend.
Aan de ingeschrevenen in de gemeentelijke bibliotheken worden werken of materiaal uitgeleend.
Aan de aanvrager wordt materiaal van de infotheek en van de JeugdOntleenService (Jos) met betrekking tot de jeugddienst ontleend.
Art. 2: de uitlening geschiedt onder de voorwaarden vermeld in de respectievelijke gebruiksreglementen.
Art. 3: voor deze dienstverlening zullen volgende bedragen per ontlening gevorderd worden:
| Retributie voor gebruik van materiaal : | Tarief: |
| Stoelen, per stuk | 0,50 EUR |
| tafels, per stuk | 2,00 EUR |
| podiumstukken, per stuk | 5,00 EUR |
| erepodium plaats 1-2-3 | 10,00 EUR |
| vlaggenmasten, per stuk | 5,00 EUR |
| vlaggen per stuk | 2,50 EUR |
| vlaggenbak, per stuk | 10,00 EUR |
| kapstok | 5,00 EUR |
| beschermmatten sporthal, per stuk | 0,30 EUR |
| sanitaire wagen (uitleenperiode per 4 opeenvolgende kalenderdagen) | 50,00 EUR/periode |
| transport sanitaire wagen heen en terug | 30,00 EUR |
| receptietafels/statafels per stuk | 4,00 EUR |
| rolcontainer Restafval 240l per stuk (ontlener dient zelf zakken te voorzien en lediging te organiseren) | 5,00 EUR |
| Tentoonstellingspanelen, per stuk | 5,00 EUR |
| spreekgestoelte per stuk | 10,00 EUR |
| voor vervoer maandag tot vrijdag (per rit heen en terug) | 30,00 EUR |
| zelf afhalen en terugbrengen (enkel op woensdag) | 0,00 EUR |
| werfhekwerk (gebruiksrecht per stuk, per week) | 5,00 EUR |
| nadarafsluitingen (gebruiksrecht per stuk, per week) | 0,50 EUR |
| CO2-meter (uitleenperiode per 4 opeenvolgende kalenderdagen, zelf afhalen en brengen) | 10,00 EUR/periode |
Voor Boomse verenigingen aangesloten bij een gemeentelijke adviesraad wordt een korting van 50% toegestaan op de retributie voor gebruik van materiaal.
| Retributie voor gebruik van muziekinstrumenten : | |
| gebruiksrecht afhankelijk van de aankoopwaarde van het instrument: | Tarief: |
| 0,00 tot 1000,99 EUR | 70,00 EUR |
| 1001,00 tot 2000,99 EUR | 120,00 EUR |
| 2001,00 of meer | 175,00 EUR |
| Retributie voor gebruik van bibliotheekmateriaal en diensten | Tarief: |
| Warme drank uit drankautomaat: | 1,00 EURO |
| Lidgelden: | |
| Minderjarigen, leerlingen, studenten, Bib aan huis, gemeente-OCMW personeel, bibliotheken, instellingen, klassen, leerkrachten, vrijwilligers: | gratis |
| Volwassenen in een van de bibliotheken van de samenwerkingsgroep | 5,00 EUR |
| Uit-Pas kansentarief Regio Rupel volwassenen: | 1,00 EUR |
| IBL-aanvraag bij openbare bibliotheek: bij afhalen of bij niet afhalen ibl-materiaal | 1,50 EUR |
| IBL-aanvraag bij wetenschappelijke bibliotheek: | prijs bepaald door leverende bibliotheek |
| Boetes: | |
| Minderjarigen, leerlingen, studenten en Uit-Pas kansentarief Regio Rupel volwassenen: | 0,10 EUR / stuk /week |
| Volwassenen: | 0,50 EUR/ stuk / week |
| Instellingen, klassen, Bib aan huis, bibliotheekpersoneel, bibliotheken: | gratis |
| diensten en diversen: | |
| Kopies/prints A4 | 0,10 EUR |
| Vervanging lenerpas (op jaarbasis) | 2,00 EUR |
| Gebruik van publieke pc’s voor niet leden | 1,0 EUR per 30 minuten |
| Kamishibai | ||||
| Verhuur | Huurperiode | Huurprijs | Verlengen | Prijs Verlengen |
| Kamishibai XL | 7 kalenderdagen | 75 EUR | 5 kalenderdagen | 37,5 EUR |
| Verhaal Kamishibai XL | 7 kalenderdagen | 25 EUR | 5 kalenderdagen | 12,5 EUR |
| Retributie voor gebruik van materiaal van de jeugddienst | Tarief: |
| Didactisch materiaal van de infotheek : heffing per dag achterstand na de uitleentermijn vermeerderd met de verzendingskosten van de aanmaningskaart | 0,50 EUR/stuk/dag |
| Uitrusting en materiaal van de JeugdOntleenService (JOS) : heffing per dag achterstand na de uitleentermijn vermeerderd met de verzendingskosten van de aanmaningskaart | 2,00 EUR/stuk/dag |
| Retributie voor Plaatsing en ophaling van verkeersborden door de gemeentediensten | Tarief: |
| Per plaatsing en ophaling | 50,00 EUR |
| Waarborgen voor gebruik van materialen en diensten | Tarief: |
| voor de vervoersklare plaatsing bij de afhaling voor tafels, stoelen, vlaggenmasten, podiumstukken, tentoonstellingspanelen of beschermmatten, CO2-meter | 100,00 EUR |
| sanitaire wagen | 250,00 EUR |
| muziekinstrument aankoopwaarde 0,00 tot 1000,99 EUR | 75,00 EUR |
| muziekinstrument aankoopwaarde 1001,00 tot 2000,99 EUR | 100,00 EUR |
| muziekinstrument aankoopwaarde 2001,00 of meer | 125,00 EUR |
| Bibliotheekmateriaal voor personen die in het buitenland wonen | 15,00 EUR |
| leveren en terugbrengen van materiaal door gemeentediensten per kwartier en per werkman voor de niet vervoersklare plaatsing van het materiaal bij de afhaling en/of, indien de werklieden dienen te wachten door toedoen van de ontlener | 8,00 EUR |
| bij niet-inlevering van één of meerdere ontleende materialen is de ontlener ertoe gehouden de nieuwe aankoopprijs van het materiaal of i.v.g. het verschil tussen de betaalde waarborg en de nieuwe aankoopprijs aan de gemeente te vergoeden |
Art. 4: de retributie wordt betaald bij het ondertekenen van het uitleenformulier. Bij niet-minnelijke regeling zal er geen materiaal of instrument meer worden uitgeleend aan de betrokken ontlener.
Art. 5: van de retributie op de uitlening van gemeentelijk materiaal zijn vrijgesteld :
- de gemeentelijke adviesraden voor eigen inrichtingen
- de openbare besturen, indien zijzelf organisator zijn van de manifestatie waarvoor het materiaal wordt aangevraagd en op basis van wederkerigheid.
- Als handelskern versterkende maatregel, handelszaken in het handelscentrum voor de uitlening ter gelegenheid van de braderie, Boom wintersfeer en de jaarmarkt.
Onder handelscentrum wordt verstaan: de Antwerpsestraat, de Blauwstraat, de Colonel Silvertopstraat, de Grote Markt, de Henri Spillemaeckersstraat, de Hoogstraat, de Kerkstraat en de Leopoldstraat.
Art. 6: deze verordening zal in toepassing van de regels over het bestuurlijk toezicht worden overgemaakt aan de hogere overheid en als definitief worden aanzien indien geen bezwaren worden ingediend gedurende het openbaar onderzoek.
Het meerjarenplan voorziet in een financiering ten bedrage van 5.600.000,00 EUR. Er werd een wijziging aan het meerjarenplan aangebracht welke de voorziene terugbetaling van een lening van het OCMW ten bedrage van 1.400.000,00 EUR schrapte. Hierdoor werd een extra budgettaire marge verkregen.
Daarom wordt niet het ganse voorziene financieringsbedrag aanbesteed maar slechts 5.000.000,00 EUR.
In het lopende meerjarenplan werd een lening voorzien van 5.600.000,00 EUR teneinde het budgettaire evenwicht te vrijwaren.
De huidige budgettaire toestand lijkt een lening van kleinere omvang toe te staan. Om eventuele financiële tegenvallers te kunnen opvangen wordt geopteerd voor een opdracht met het recht voor om, tijdens een periode van 2 jaar volgend op de datum van het sluiten van de overeenkomst, bijkomende kredieten te vragen met hetzelfde voorwerp.
Het initiële contract wordt aangegaan voor 5.000.000,00 EUR.
Ook de voorziene leningen in het meerjarenplan voor 2022 en 2023 kunnen met dit contract worden gefinancierd.
De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten sluit de opdrachten voor het aangaan van leningen uit van de toepassing van de wet (artikel 28, §1, 6°).
Dit neemt niet weg dat een marktraadpleging conform de beginselen van behoorlijk bestuur is aangewezen.
- Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 40 betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
- Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikels 326 tot en met 335 betreffende het bestuurlijke toezicht
- De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen
- Het Bestuursdecreet van 7 december 2018, hoofdstuk 3 – Toegang tot bestuursdocumenten, art. II.26 tot en met II.51
Bestek 2021/1
Art.1: de voorwaarden van het leningenbestek 2021/1 - voor een bedrag van 5.000.000,00 EUR met het recht op bijkomende kredieten gedurende de twee erop volgende jaren,
Art.2: de aanstelling van dhr. Bart Smits, financieel directeur tot leidend ambtenaar
Art.3: er zullen drie Belgische grootbanken worden aangeschreven
De leden van de Boomse gemeenteraad vernamen, net als veel buurtbewoners, met verbazing de komst van een nieuw asielcentrum in Boom. Fedasil, een overheidsdienst van de federale regering, heeft immers beslist om in het voormalige gebouw van de belastingen aan het Van Cleemputplein 164 asielzoekers op te vangen. Wij verzetten ons tegen de komst van dit asielcentrum. Boom kent immers als verstedelijkte gemeente heel wat problemen die samenhangen met de sterke vervreemding. Een nieuw asielcentrum daarbovenop, trekt onze gemeente nog verder de dieperik in. De gevolgen op het vlak van veiligheid, fragiele sociale structuur, onderwijsniveau en vastgoedwaarde zijn niet te overzien.
Voor ons is de geplande opening van een asielcentrum in een dichtbevolkte buurt met twee scholen een onbegrijpelijke en zorgelijke zaak. Het is zonneklaar dat de opvang van 164 asielzoekers de draagkracht van de buurt overstijgt. Bovendien komt hier wellicht een risicovolle mix van Afghanen, Syriërs, Eritreeërs en Irakezen. In het recente verleden liepen de interetnische spanningen in de Belgische asielcentra al hoog op. Bovendien leert de ervaring dat het inplanten van een asielcentrum in een dichtbevolkte buurt voor problemen zorgt.
Bovendien is de manier waarop deze beslissing door de strot van de Bomenaars werd geduwd, onaanvaardbaar. Op geen enkele manier is de mening van de lokale bevolking of de Boomse gemeenteraad gevraagd. Het buurtprotest spreekt trouwens voor zich.
Onze gemeente torst al een zeer zware sociale last. Steeds meer Bomenaars kunnen de eindjes niet meer aan elkaar knopen. De wachtlijsten voor een sociale woning staan op een recordhoogte. We hebben een zeer hoog percentage kinderkansarmoede en moeten het doen met een van de laagste gemiddelde inkomens van het Vlaamse land.
We roepen de Boomse gemeenteraad op om er alles aan doen om zowel staatssecretaris Mahdi als Fedasil onder druk te zetten dit asielcentrum niet in onze gemeente te vestigen!
Johan Van Limbergen stelt volgend amendement voor :
Op 29 oktober vernam het college, na een telefoon van Staatssecretaris voor Asiel & Migratie Sammy Madhi, dat Fedasil beslist heeft een asielcentrum te openen in het voormalige financiëngebouw aan het Van Cleemputplein in Boom. Het centrum dat uitgebaat zal worden door Rode Kruis Vlaanderen zou plaats bieden aan 164 asielzoekers, waaronder 20 niet-begeleide minderjarigen.
We zijn er ons als Lokaal Bestuur van bewust dat een humane opvang voor asielzoekers in afwachting van hun procedure noodzakelijk is. Om die reden heeft het bestuur in het verleden al het aantal plaatsen in het Lokaal Opvanginitiatief in onze gemeente uitgebreid.
Het vestigen van een asielcentrum met 164 plaatsen roept echter heel wat bezorgdheden en bedenkingen op. De gemeenteraad is van mening dat de vestigingsplaats van een nieuw asielcentrum meer rekening dient gehouden te worden met de lokale situatie en de specifieke omgeving. Het is duidelijk dat bij de keuze voor deze locatie – in een zeer dichtbevolkt gebied en in de onmiddellijke nabijheid van een woonzorgcentrum en twee scholen – hier geen rekening mee werd gehouden.
Boom wordt als kleine en zeer sterk verstedelijkte gemeente al geconfronteerd met grote sociale uitdagingen. Zo heeft de gemeente de hoogste kinderkans-armoedecijfers van Vlaanderen en kent het Vlaanderens laagste gemiddelde inkomen. Bovendien is de enorme dichte bevolking in de gemeente en meer specifiek in de buurt aan het Van Cleemputplein een bijkomende zorg. Een asielcentrum bovenop al deze elementen overstijgt de draagkracht van de gemeente.
Gelet op bovenstaande elementen keurt de gemeenteraad volgende punten goed;
Art. 1: De gemeenteraad van Boom beseft de nood aan een humane opvang voor vluchtelingen in ons land, maar vraagt de Federale Overheid, het Rode Kruis Vlaanderen en Fedasil rekening te houden met de lokale realiteit en de moeilijke omstandigheden waarin het lokale OCMW en bestuur nu reeds moet werken te erkennen. De komst van een asielcentrum overstijgt de draagkracht van de gemeente.
Art. 2: De gemeenteraad van Boom spreekt zich uit tegen de komst van een asielcentrum in Boom. Gelet op de grote sociale uitdagingen die de gemeente nu reeds heeft.
Art.3: De gemeenteraad machtigt het college en vraagt tevens aan het autonoom gemeentebedrijf om met alle actoren de nodige besprekingen aan te vatten, acties te ondernemen en alle legale middelen te gebruiken om de komst van een asielcentrum tegen te houden.
Art. 4: De gemeenteraad laat kennis geven van deze motie aan de Federale Overheid, het Rode Kruis Vlaanderen, Fedasil en alle betrokken partijen om de beslissing van de gemeenteraad duidelijk te maken."
Andy Janssens stelt volgend subamendement voor :
Wij wensen bij artikel 1 volgende tekst toe te voegen. De gemeenteraad van Boom verzoekt aan de hogere overheid om de capaciteit van de gemeentelijke LOI's terug op te schalen, zodoende een gezonde spreiding te kunnen garanderen en alle gemeenten voor hun verantwoordelijkheid te plaatsen.
- Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 40 betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
- Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikels 326 tot en met 335 betreffende het bestuurlijke toezicht
- De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen
- Het Bestuursdecreet van 7 december 2018, hoofdstuk 3 – Toegang tot bestuursdocumenten, art. II.26 tot en met II.51
Art. 1: De gemeenteraad van Boom beseft de nood aan een humane opvang voor vluchtelingen in ons land, maar vraagt de Federale Overheid, het Rode Kruis Vlaanderen en Fedasil rekening te houden met de lokale realiteit en de moeilijke omstandigheden waarin het lokale OCMW en bestuur nu reeds moet werken te erkennen. De komst van een asielcentrum overstijgt de draagkracht van de gemeente. De gemeenteraad van Boom verzoekt aan de hogere overheid om de capaciteit van de gemeentelijke LOI's terug op te schalen, zodoende een gezonde spreiding te kunnen garanderen en alle gemeenten voor hun verantwoordelijkheid te plaatsen.
Art. 2: De gemeenteraad van Boom spreekt zich uit tegen de komst van een asielcentrum in Boom. Gelet op de grote sociale uitdagingen die de gemeente nu reeds heeft.
Art.3: De gemeenteraad machtigt het college en vraagt tevens aan het autonoom gemeentebedrijf om met alle actoren de nodige besprekingen aan te vatten, acties te ondernemen en alle legale middelen te gebruiken om de komst van een asielcentrum tegen te houden.
Art. 4: De gemeenteraad laat kennis geven van deze motie aan de Federale Overheid, het Rode Kruis Vlaanderen, Fedasil en alle betrokken partijen om de beslissing van de gemeenteraad duidelijk te maken."
De afgelopen weken hebben de Gemeenteraadsleden in publicaties en pers mogen vernemen dat er een tijdelijk asielcentrum zou komen in de gebouwen van het voormalig financieel centrum naast het Vredegerecht. Tot op heden werd de Gemeenteraad nog niet in kennis gesteld door het College van Burgemeester en Schepenen over deze beslissing van de Hogere Overheid.
Gelet op de veelheid aan vragen die raadsleden ontvangen m.b.t. dit dossier is het aangewezen dat de raadsleden beschikken over de correcte informatie, informatie welke het Bestuur tot op heden mocht ontvangen m.b.t. dit dossier.
Dit punt werd geagendeerd om de Raadsleden correcte informatie te verschaffen, de mogelijkheid te geven debat te voeren/vragen te stellen en kennis te nemen van een mogelijk actieplan vanuit het College van Burgemeester en Schepenen.
- Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 40 betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
- Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikels 326 tot en met 335 betreffende het bestuurlijke toezicht
- De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen
- Het Bestuursdecreet van 7 december 2018, hoofdstuk 3 – Toegang tot bestuursdocumenten, art. II.26 tot en met II.51
Art.1: De Gemeenteraad neemt kennis van de toelichting van het College van Burgemeester en Schepenen ivm de inrichting van een tijdelijk asielcentrum in de voormalige gebouwen van de FOD Financiën
Art.2: De Gemeenteraad neemt kennis van het actieplan vanuit het College van Burgemeester en Schepenen
We ontvingen van mevr. Anita Ceulemans, BOOM één onderstaande vragen:
van onze gesneuvelden zijn gevallen. Gezien dat het monument in zijn totaliteit
alle respect verdient , is het dringend noodzakelijk dat de namen op de graven
terug in ere worden hersteld.
De bevoegde diensten zijn op de hoogte gebracht en dit wordt zo snel mogelijk hersteld.
Tijdens het weekend staan er grote opliggers en vrachtwagens geparkeerd.
Dit is zeer onaangenaam voor de bewoners , gezien hun uitzicht volledig wordt geblokeerd.
Aan de overzijde bevindt zich één van de mooie zaken (cafee-restaurant) die Boom
nog rest. Ook hier wordt de parkeerstrook volledig ingenomen door vrachtwagens.
Dit is zeker niet bevorderlijk voor de toegankelijkheid en uitstraling van de zaak.
Vrachtwagens horen niet thuis in de bebouwde kom als langparkeerders.
Graag dringende maatregelen en overleg met hogere instanties om dit probleem te verhelpen, aub.
Dit is eveneens een doorn in het oog van het college. Dit is al ettelijke malen besproken geweest. Er waren plannen om gezamenlijk met de gemeente Niel een vrachtwagenparking te voorzien op Krekelenberg 2 te Niel, maar deze plannen zijn onlangs afgeketst.
De gemeente kan onmogelijk investeren in een parking op het grondgebied Niel. In onze gemeente is er momenteel geen ruimte voor.
Zolang er geen alternatief is kunnen wij geen verbod tot parkeren vragen omdat het risico dat bestaat dat het parkeerprobleem zich verlegt naar woonwijken wat onveilige situaties kan veroorzaken.
Mevr. Ceulemans wil dat er naar een oplossing wordt gezocht.
We ontvingen van dhr. Hans Verreyt, Vlaams belang volgende vragen
Omgeving Toren van Braem
De toren van Braem of de Immo Flash Tower en de directe omgeving is al langer een doorn in het oog van de buurt. Niet enkel is de toren zelf een gevaar voor de bewoners, ook de omgeving trekt alles aan wat de buurt niet aangenaam maakt.
1. Welke rol speelt het college in het oplossen van de het probleem van de Toren van Braem?
2. Sinds enige tijd is er een burgemeestersbevel tot ontruiming van de toren wegens stabiliteitsproblemen, toch wordt er nog bewoning vastgesteld. Hoe kan dat?
3. De omgeving trekt heel wat sluikstort aan, de ratten lopen daar vrolijk rond. Kan het college niet ingrijpen, zodat het ten minste voor de buren terug aangenamer wordt?
Er wordt opdracht gegeven aan de preventiedienst om een verslag op te maken van de huidige situatie.
Als daaruit blijkt dat de volksgezondheid in het gedrang is kan de burgemeester optreden.
De VME zal net zoals in het verleden in gebreke gesteld worden om dit gebouw op te ruimen.
Er wordt aan de politie gevraagd om te controleren of er nog aanwezigen zijn.
Wandelpaden Park
Het voorbije jaar is letterlijk iedereen 'op wandel' gegaan. Een deel van de bevolking heeft hiervan een nieuwe hobby gemaakt. Onze gemeente telt niet zo heel veel groen, waardoor het aanwezige groen intensief gebruikt wordt. Zeker sinds de renovatie van de Franse vijvers is het park opnieuw een aantrekkingspool. Maar in deze periode en wellicht ook de komende maanden is het op veel wandelpaden van het park geen pretje. Je zakt op sommige plaatsen tot aan uw enkels in het slijk. Ons park is nog steeds een park en geen offroadcrossterrein voor mountainbikes.
1. Wat kan er gedaan worden om de wandelpaden van ons park opnieuw bewandelbaar te maken?
2. Wanneer worden deze werken uitgevoerd?
Er wordt gezorgd dat deze paden de komende weken worden aangepakt.
Er is een plan opgemaakt om in verschillende fases de wegen aan te pakken.
Afvalverwerking Kunstlaan
Vorige gemeenteraad kwam het al even ter sprake. Maar het antwoord in de marge van mijn vragen tijdens de gemeenteraad van oktober was voor de bewoners onvoldoende. Daarom deze specifieke vragen. Vroeger werd de afvalkost van de gemeenschappelijke vuilschuif gedeeld door het aantal appartementen. Nu is er een badgesysteem waardoor een correctere verdeling zou kunnen gebeuren volgens het principe 'de vervuiler betaalt'. Vragen van buurtbewoners hierover aan de sociale woonmaatschappij blijven echter onbeantwoord. De onzekerheid zorgt voor argwaan waardoor een deel van de gebruikers hun afval liever naast de container dan in de container plaatst.
1. Wordt de afrekening van de afvalverwerking in de toekomst gedaan volgens gebruik? Zo ja op welke basis?
2. Welke communicatie werd/wordt hierover gevoerd?
Er wordt momenteel door de gemeente en Goed Wonen Rupelstreek uitgezocht op welke manier het nieuwe systeem kan worden doorgerekend aan de huurders. Dus m.a.w. wat de kostprijs zal zijn.
Er werd wel afgesproken het huidige systeem van aanrekenen aan te houden tot het einde van het jaar. De bewoners werden daarvan op de hoogte gesteld.
Eens het tarief en bijhorende retributiereglement op punt staan zal dit via de gekende kanalen gecommuniceerd worden.
De ganse rondvraag kan u beluisteren via de website www.boom.be
De voorzitter sluit de zitting op 19/11/2021 om 00:05.
Aldus gedaan in zitting datum voormeld.
Goedgekeurd door de gemeenteraad.
Namens Gemeenteraad,
Lize Van Dijck
waarnemend algemeen directeur
Kim Van Kerckhoven
voorzitter gemeenteraad