De gemeenteraad vergadert regelmatig en in vereist getal, ingevolge de bijeenroeping door het college van burgemeester en schepenen.
De voorzitter opent de zitting op 20/05/2021 om 20:00.
De gemeenteraad, in zitting van 20 mei 2021.
- Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 40 betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
- Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikels 326 tot en met 335 betreffende het bestuurlijke toezicht
- De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen
- Het Bestuursdecreet van 7 december 2018, hoofdstuk 3 – Toegang tot bestuursdocumenten, art. II.26 tot en met II.51
- verslag gemeenteraad 22 april 2021
Enig artikel: het verslag van de vergadering van de gemeenteraad van 22 april 2021 goed te keuren.
Nihil.
In de gemeenteraad van 21 februari 2019 werd dhr. Johan Van Limbergen aangeduid als vertegenwoordiger van de (buitengewone) algemene vergaderingen van Fluvius;
Dhr. Kim Van Kerckhoven werd aangeduid als zijn vervanger.
Gelet op het feit dat de gemeente Boom één of meerdere activiteiten aangesloten is bij de opdrachthoudende vereniging Fluvius Antwerpen;
Gelet op het feit dat de gemeente per aangetekend schrijven van 23 maart 2021 werd opgeroepen om deel te nemen aan de Algemene Vergadering tevens jaarvergadering van Fluvius Antwerpen die op 23 juni 2021 plaatsheeft in het ‘Kasteel van Brasschaat’, Hemelhoevedreef 1 te 2930 Brasschaat;
Gelet op het feit dat een dossier met documentatiestukken aan de gemeente per brief van 23 maart 2021 overgemaakt werd
Gelet op het artikel 432, alinea 3 van het decreet over het lokaal bestuur, waarbij bepaald wordt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient te worden herhaald voor elke Algemene Vergadering;
Gelet op het feit dat we heden geconfronteerd worden met het coronavirus COVID-19, waarbij het op heden niet vaststaat onder welke vorm deze Algemene Vergadering zal kunnen plaatsvinden;
Gelet op de huidige federale richtlijnen alsook de politiebesluiten van de gouverneurs en de informatie via het Agentschap Binnenlands Bestuur omtrent het coronavirus COVID-19 (en de mogelijke evolutie in en aanpassing van deze richtlijnen en informatie) en de impact hiervan op onderhavige bijeenkomst kan desgevallend overgegaan worden tot het houden van een digitale Algemene Vergadering indien dit noodzakelijk mocht blijken;
- Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 40 betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
- Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikels 326 tot en met 335 betreffende het bestuurlijke toezicht
- De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen
- Het Bestuursdecreet van 7 december 2018, hoofdstuk 3 – Toegang tot bestuursdocumenten, art. II.26 tot en met II.51
- agenda en bijlagen
Art.1: Zijn goedkeuring te hechten aan de agenda van de Algemene Vergadering tevens jaarvergadering van de opdrachthoudende vereniging Fluvius Antwerpen d.d. 23 juni 2021:
7.1 Actualisering van het register van de deelnemers
7.2 Definitieve creatie aandelen Apt n.a.v. kapitaalverhoging Publi-T.
Art.2: De vertegenwoordiger van de gemeente, dhr. Johan Van Limbergen (of zijn vervanger dhr. Kim Van Kerckhoven)die zal deelnemen aan de (fysieke of digitale) Algemene Vergadering tevens jaarvergadering van de opdrachthoudende vereniging Fluvius Antwerpen op 23 juni 2021 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden), op te dragen zijn stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad van heden inzake voormeld artikel 1 van onderhavige beslissing.
Art.3: Het college van burgemeester en schepenen te gelasten met de uitvoering van voormelde beslissingen en onder meer kennisgeving hiervan te verrichten aan de opdrachthoudende vereniging Fluvius Antwerpen, ter attentie van het secretariaat (in pdf-versie), uitsluitend op het e‑mailadres vennootschapssecretariaat@fluvius.be .
Op de gemeenteraad van 21 januari 2021 werd mevr. Carla Herremans, raadslid aangeduid als afgevaardigde voor de (buitengewone) algemene vergaderingen van IKA, dhr.
Tom Dewandelaere , schepen, werd aangeduid als haar vervanger.
Gelet op het feit dat de gemeente Boom aangesloten is bij het intergemeentelijk samenwerkingsverband IKA;
Gelet op het feit dat de gemeente Boom per aangetekend schrijven van 26 maart 2021 werd opgeroepen om deel te nemen aan de algemene vergadering tevens jaarvergadering van IKA die op 15 juni 2021 plaatsheeft in Den Eyck, Houtum 39 te 2460 Kasterlee;
Gelet op het feit dat een dossier met documentatiestukken aan de gemeente/stad per brief van 26 maart 2021 overgemaakt werd;
Gelet op het artikel 432, alinea 3 van het decreet over het lokaal bestuur, waarbij bepaald wordt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient te worden herhaald voor elke algemene vergadering;
Gelet op het feit dat we heden geconfronteerd worden met het coronavirus COVID-19, waarbij het op heden niet vaststaat onder welke vorm deze Algemene Vergadering zal kunnen plaatsvinden;
Gelet op de huidige federale richtlijnen alsook de politiebesluiten van de gouverneurs en de informatie via het Agentschap Binnenlands Bestuur omtrent het coronavirus COVID-19 (en de mogelijke evolutie in en aanpassing van deze richtlijnen en informatie) en de impact hiervan op onderhavige bijeenkomst kan desgevallend overgegaan worden tot het houden van een digitale Algemene Vergadering indien dit noodzakelijk mocht blijken;
Overwegende dat de Raad van Bestuur van IKA besloten heeft over te gaan tot een kapitaalverhoging ter dekking van de 100% van het kapitaal Storm Retie;
Overwegende dat de kapitaalverhogingen wordt georganiseerd om de namens de gemeenten aangehouden financieel vaste activa ook in de gemeentelijke boekhouding te kunnen opvolgen;
Overwegende dat deze kapitaalverhoging gefinancierd kan worden met middelen beschikbaar in de schoot van IKA;
Overwegende dat de gemeenteraad kennis neemt van het verslag van de raad van bestuur aan de algemene vergadering
Overwegende dat de gemeenteraad kennis neemt van de balans, resultatenrekening en winstverdeling;
- Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 40 betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
- Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikels 326 tot en met 335 betreffende het bestuurlijke toezicht
- De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen
- Het Bestuursdecreet van 7 december 2018, hoofdstuk 3 – Toegang tot bestuursdocumenten, art. II.26 tot en met II.51
- agenda en bijlagen
Art.1: Na onderzoek van de documenten die bij de oproeping zijn gevoegd, zijn goedkeuring te hechten aan de dagorde en de afzonderlijke punten van de dagorde van de algemene vergadering van IKA van 15 juni 2021:
Art.2: in te tekenen op de kapitaalverhoging aandelen kengetal 9d (STORM Retie) van IKA voor 14 aandelen met nominale waarde per aandeel van € 500,00 voor een totale waarde 7.000,00 EUR te volstorten met 7.000,00 EUR beschikbaar op rekening courant en 0 EUR uitkering van reserves IKA;
De gemeente stelt zich ten behoeve van deze operatie borg voor haar niet-volstort aandeel voor een bedrag van € 403.0000,00.
Art.3: De vertegenwoordiger van de gemeente Boom, mevr. Carla Herremans (of haar vervanger dhr. Tom Dewandelaere) die zal deelnemen aan de (fysieke of digitale) Algemene Vergadering tevens jaarvergadering van de dienstverlenende vereniging IKA op 15 juni 2021 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden), op te dragen zijn/haar stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad van heden inzake voormeld artikel 1 van onderhavige beslissing.
Art.4:Het College van Burgemeester en Schepenen te gelasten met de uitvoering van voormelde besluiten en onder meer kennisgeving hiervan te verrichten aan het secretariaat van het intergemeentelijk samenwerkingsverband IKA, ter attentie van het secretariaat (in pdf-versie), uitsluitend op het e‑mailadres lieven.ex@fluvius.be
De gemeente is deelnemer aan de opdrachthoudende vereniging Pidpa.
Op de gemeenteraad van 21 februari 2019 werd Dhr.Francisco Sanchez aangeduid als afgevaardigde en mevr. Yani Brems als zijn plaatvervanger voor de (buitengewone ) algemene vergaderingen.
Bij gemeenteraadsbesluit van 19 december 2019 werd besloten tot toetreding vanaf 1 juli 2020 tot de activiteit Pidpa-HidroGem ‘gemeentelijke collectieve watersanering’ van Pidpa.
Op vrijdag 18 juni 2021 om 11.30 u organiseert Pidpa een algemene vergadering op afstand.
De agenda van deze algemene vergadering is als volgt :
a) Synergie Pidpa/water-link en samenwerking Pidpa/Aquafin – stand van zaken – mondelinge toelichting ter vergadering
b) Vragen van vennoten
De voorgelegde documenten omvatten de verslaggeving omtrent de werking van Pidpa over het voorbije jaar 2020. Daarnaast worden nog volgende punten behandeld: toetredingen en/of uitbreidingen van de opdracht van Pidpa bij verschillende gemeenten en benoemingen.
Wat betreft het adviescomité-D:
• Pidpa heeft overeenkomstig met de decretale en statutaire bepalingen adviescomités opgericht voor de compartimenten ‘watervoorziening’ (het A-adviescomité ), het compartiment ‘afvalwater en hemelwater’ (het B-adviescomité of het adviescomité HidroRio) en het compartiment ‘gemeentelijke collectieve watersanering’ (het D-adviescomité of het adviescomité HidroGem).
• Als bevoegdheden van deze adviescomités voorzien de statuten in het geven van advies over :
o de begroting, de te ontwikkelen activiteiten en de te volgen strategie;
o de jaarrekeningen en de bestemming van het resultaat;
o het evaluatierapport over de werking van de vereniging, bedoeld in artikel 459 van het decreet lokaal bestuur;
o de specifieke dossiers of aangelegenheden waarover door de bestuursorganen advies wordt gevraagd;
• Het aantal leden van het D-adviescomité is bepaald op 1 per opdrachtgevende gemeente en de gemeenteraad mag hiervoor één afgevaardigde voordragen.
• Artikel 447 van het decreet lokaal bestuur wijst erop dat een mandaat van vertegenwoordiger op de algemene vergadering onverenigbaar is met het mandaat van lid van een van de andere organen.
- Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 40 betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
- Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikels 326 tot en met 335 betreffende het bestuurlijke toezicht
- De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen
- Het Bestuursdecreet van 7 december 2018, hoofdstuk 3 – Toegang tot bestuursdocumenten, art. II.26 tot en met II.51
- De statuten van de opdrachthoudende vereniging Pidpa
- verslag van de raad van bestuur over het jaar 2020 en het duurzaamheidsverslag 2020
- de jaarrekening over het boekjaar 2020
- het verslag van de commissaris over 2020
- Toelichting toetredingen/uitbreidingen
- Toelichting benoemingen
- Uitnodiging
- GR beslissing Rioleringsbeheer PIDPA
Art.1: Het verslag van de raad van bestuur over het jaar 2020, de jaarrekening over het boekjaar 2020 en het verslag van de commissaris worden goedgekeurd.
Art.2: Het verlenen van decharge aan de bestuurders en de commissaris over het boekjaar 2020, wordt goedgekeurd.
Art.3: Goedkeuring wordt verleend aan de toetredingen/uitbreidingen van opdracht.
Art.4: Goedkeuring wordt verleend aan de benoemingen.
Art.5: Als lid van het D-adviescomité wordt voorgedragen : Dhr. Sven Cools, schepen
Art.6: Aan de vertegenwoordiger, dhr. Francisco Sanchez, schepen (of aan zijn plaatsvervanger mevr. Yani Brems, raadslid) wordt de opdracht gegeven om op de algemene vergadering van 18 juni 2021, overeenkomstig deze beslissing te stemmen evenals op elke andere algemene vergadering die wordt samengeroepen ter behandeling van de agendapunten van deze algemene vergadering.
Art.7: Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de uitvoering van dit besluit en zal onverwijld een afschrift van deze beslissing bezorgen aan Pidpa, Desguinlei 246 te 2018 Antwerpen.
Artikel 180 van de rechtspositieregeling van het gemeentepersoneel aangaande de verbinding van de graden met de salarisschalen en de functionele loopbanen dient aangepast te worden naar analogie met de personeelsformatie.
Volgende functies worden toegevoegd :
Hoofd cultuurdienst B4 – B5 rang Bx
Diensthoofd communicatie en beleving A1a – A3a rang Av
Coördinator buitenschoolse activiteiten B1 – B3 rang Bv
Volgende functies worden verwijderd :
Coördinator erfgoed en archief A1a – A3a rang Av
Diensthoofd communicatie B4 – B5 rang Bx
Deskundige informatica B1 – B3 rang Bv
Stafmedewerker kwaliteitszorg C4 – C5 rang Cx
Tijdens het overleg met de syndicale organisatie d.d. 28.04.2021 werden de aanpassingen aan de rechtspositieregeling goedgekeurd.
De wijziging van de rechtspositieregeling werd eveneens goedgekeurd door het college van burgemeester en schepenen in zitting van 10.05.2021.
De wijziging van de rechtspositieregeling zoals in bijlage goed te keuren.
- Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 40 betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
- Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikels 326 tot en met 335 betreffende het bestuurlijke toezicht
- De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen
- Het Bestuursdecreet van 7 december 2018, hoofdstuk 3 – Toegang tot bestuursdocumenten, art. II.26 tot en met II.51
de wijziging van de rechtspositieregeling van het gemeentepersoneel
het verslag van het BOC van 28.04.2021
Enig artikel: Artikel 180 van de rechtspositieregeling van het gemeentepersoneel wordt gewijzigd zoals in bijlage.
Naar jaarlijkse gewoonte stelt de politie zijn jaarverslag samen en wordt dit aan de gemeenteraden van de 5 Rupelgemeenten voorgesteld.
Het jaarverslag werd toegelicht door de korpschef van de lokale politiezone Rupel op de commissie Veiligheid d.d. 3 mei 2021.
- Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 40 betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
- Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikels 326 tot en met 335 betreffende het bestuurlijke toezicht
- De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen
- Het Bestuursdecreet van 7 december 2018, hoofdstuk 3 – Toegang tot bestuursdocumenten, art. II.26 tot en met II.51
Enig artikel: Kennis te nemen van het toegelichte jaarverslag 2020 van de lokale politiezone Rupel door de korpschef van de zone.
Het is de uitdrukkelijke wens van het lokaal bestuur om meer beleving in het centrum te brengen.
Een van de mogelijkheden daartoe is het opzetten van een pop-up zomerbar.
De Tuin van de Dekenij, waar eerder al succesvolle zomervertellingen en dergelijke plaatsvonden, lijkt ons hiertoe een mooie en geschikte locatie.
Ter vergelijking: vorig jaar kende het initiatief van Bar Hasart, een parkbar in het gemeentelijke park een succes. Hier werd
het uitbatingsrecht aan twee vzw's gegeven die het in coronatijden bijzonder moeilijk hadden. De vzw's baatten deze parkbar uit met groot succes en maakten van de parkbar opnieuw een place to be, zelfs in moeilijke corona-omstandigheden.
Omdat de coronapandemie nog niet voorbij is en deels als beloning voor het mooie werk vorig jaar, geeft het college van burgemeester en schepenen nog één keer het uitbatingsrecht van de parkbar aan de vzw's Ubuntu Festival en Kaaimannen. Vanaf volgend jaar zal de uitbating definitief voorwerp uitmaken van een concessie. De vzw's engageren zich wel om maximaal andere verenigingen in te schakelen en de kans te geven hun clubkas te spijzen.
Voor wat betreft de toekenning van het uitbatingsrecht van de zomerbar in het centrum willen we iedereen, ook de bestaande lokale horeca, de kans geven om hier mee te dingen. We starten hiervoor een publieke procedure op die juridisch werd afgetoetst.
Door nu al 1 van de 2 pop-up bars via een publieke procedure toe te kennen, bieden we dus meteen ook alle kandidaten die een zomerbar willen inrichten in Boom een open kans. Deze publieke procedure wordt hierbij ook verzonden naar de gemeenteraad van donderdag 20 mei 2021.
- Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 56 betreffende de bevoegdheden van het college van burgemeester en schepenen.
- Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikels 326 tot en met 335 betreffende het bestuurlijke toezicht
- De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen
- Het Bestuursdecreet van 7 december 2018, hoofdstuk 3 – Toegang tot bestuursdocumenten, art. II.26 tot en met II.51
Voorstel concessie
Art. 1: het uitbatingsrecht van de parkbar – vorig jaar Bar Hasart – nog eenmalig zonder concessie toe te kennen aan de vzw's Ubuntu Festival en Kaaimannen als een vorm van coronasteun. De beide vzw's engageren zoveel mogelijk andere Boomse verenigingen bij deze uitbating, en dit ter ondersteuning van het verenigingsleven. Beide vzw's worden op de hoogte gebracht dat vanaf 2022 de parkbar voorwerp zal zijn van een publieke procedure of concessie, waarbij zij uiteraard opnieuw hun kandidatuur kunnen stellen.
Art. 2: het uitbatingsrecht van de centrum zomerbar te laten verlopen via de publieke procedure zoals voorgelegd aan de gemeenteraad van donderdag 20 mei 2021.
Heraanleg omgeving Kruiskenslei 86/88
Voorliggende aanvraag tot omgevingsvergunning project ‘Kruiskenslei’ heeft betrekking op de wegenis-, riolerings- en omgevingswerken, bij een reeds voltooid renovatieproject van 125 sociale wooneenheden (Kruiskenslei 86-88). Het dossier betreft de herinrichting van een bestaande infrastructuur die enerzijds ontsluiting geeft tot de drie appartementsgebouwen en anderzijds worden de trage verbindingen achter de gebouwen vernieuwd. De nadruk ligt hierbij op een groene inrichting en zoveel mogelijk te ontharden van het terrein.
Het ontwerp van de omgevingsaanleg is opgebouwd uit een publieke ‘park’zone met een speelplein, en rondom de gerenoveerde appartementsgebouwen de ontsluiting voor traag verkeer, toegang tot de garages, occasionele verhuisbewegingen en de brandweer.
De Vlaamse Maatschappij voor Sociaal Wonen, VMSW, Havenlaan 88 bus 94, 1000 Brussel, treedt voor rekening van het Vlaams Gewest op als aanbestedende overheid en is de opdrachtgever van de wegenis, riolerings- en omgevingswerken. De initiatiefnemer van het project is de sociale huisvestingsmaatschappij
Goed Wonen Rupelstreek, gevestigd op de Uitbreidingsstraat 39 te Boom.
De geplande infrastructuurwerken omvatten:
• alle grondwerken nodig tot het verwezenlijken van de voorgeschreven dwarsprofielen en ontwerppeilen;
• de opbraak van verhardingen, riolering en constructies;
• de aanleg van funderingen in steenslag, zand, zandcement, funderingssubstraten en schraal beton;
• het aanleggen van lijnvormige elementen (trottoirbanden);
• de aanleg van verhardingen in:
waterpasserende mega betontegels met brede voegen in basaltsplit (rijweg);
betonstraatstenen (voetpaden).
• het plaatsen van meubilair (zitbanken);
• het plaatsen van speeltoestellen met valdempende ondergrond (boomschors);
• het realiseren van afvalstraatjes met ondergrondse afvalcontainers;
• het afkoppelen van gemengd afwateringsstelsel van de bestaande appartementsgebouwen door het aanleggen van een gescheiden afvalwaterafvoer (DWA) en regenwaterafvoer (RWA), huisaansluitingen met de nodige
• infiltratie- en buffervoorzieningen;
• het bouwen van ondergrondse infiltratiebekkens;
• het realiseren van de nodige nutsvoorzieningen;
• de groenaanleg (heesters, gazon, grindgazon) en het aanplanten van bomen met onderhoudsperiode;
• het vellen en ontstronken van bestaande hoogstammen en het rooien van beplanting / struweel.
Beschrijving van de plaats
De aanvraag betreft de heraanleg van de omgeving van de gebouwen Kruiskenslei 86/88. De gebouwen zijn gerenoveerd en de aanleg van de omgeving is sterk aan vernieuwing toe. Ook het gebouw 70/84 grenst aan deze terreinen en de school ‘tKrekeltje grenst helemaal aan deze terreinen van de heraanleg.
De bestaande voortuinen van Kruiskenslei 86/88 zijn momenteel voorzien van struiken, bomen en paden. Het binnengebied achter het gebouw bestaat uit veel verharding, gras en bomen. De bestaande verharding is in erbarmelijke staat. Er is een bestaande speeltuin aanwezig. Het terrein is momenteel al met kleine groene bermen aangelegd.
De omgevende bebouwing is gemengd van aard met hoofdzakelijk grotere meergezinswoningen (van GWR) in zowel gesloten bebouwing, als open bebouwing en de school waarrond de aanvraag zich mee bevind. Wat verder betreft het eengezinswoningen in gesloten bebouwing, ook van de bouwmaatschappij.
Het eigendom van de school zit nog raar in elkaar, want er zit nog een stukje eigendom dat uitloopt naar het zebrapad aan de Kruiskenslei toe. Vermits het mee wordt aangelegd en onderhoud ook naar de gemeente zal komen, is er overeengekomen dit stuk ook over te dragen naar de gemeente en het stukje onder het gebouw van Goed Wonen Rupelstreek zelf naar hen over te dragen. Dit wil zeggen dat voor de Gemeente er twee stukjes eigendom bij het openbaar domein zullen bijkomen. Hiervoor is er een rooilijnplan opgemaakt en is er dus een wijziging van rooilijn van toepassing. Zo wordt dit binnen het wegendecreet als een zaak der wegen beschouwd en behandeld. Dit zit mee geïntegreerd in de procedure van de omgevingsvergunning.
Door de reeds aanwezige bebouwing en de reeds aanwezige infrastructuur is de structuur van het gebied bekend.
Beschrijving van de aangevraagde stedenbouwkundige handelingen
De aanvraag is een logisch gevolg van de renovatie van de woonblokken en van een aanleg van groen en paden die al lang aan vernieuwing toe is. Het behelst het vellen van 13 bomen aan de Kruiskenslei zelf en twee bomen in het ‘binnengebied’, een beperkte reliëfwijziging voor het vergroenen, het opbreken van verharding en deels nieuwe aanleg en vooral het vergroenen van het terrein. Daarbij dient er ook een zaak der wegen gevoerd voor de rooilijnwijziging.
De gemeenteraad moet het rooilijnplan voorlopig vaststellen om het openbaar onderzoek te kunnen opstarten en de nodige adviezen hiervoor te vragen.
Het rooilijnplan voorlopig vast te stellen om het openbaar onderzoek te kunnen voeren en de nodige adviezen te kunnen vragen.
- Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 40 betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
- Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikels 326 tot en met 335 betreffende het bestuurlijke toezicht
- De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen
- Het Bestuursdecreet van 7 december 2018, hoofdstuk 3 – Toegang tot bestuursdocumenten, art. II.26 tot en met II.51
Enig artikel : De gemeenteraad beslist om het rooilijnplan voorlopig te laten vast stellen, zodat de verdere procedure kan gevolgd worden.
Op 15/03/2021 werd een omgevingsaanvraag ingediend door de Vlaamse Maatschappij voor Sociaal Wonen voor de uitbreiding en heraanleg van de Isabellastraat, het driehoekig pleintje met de Diepestraat en van het binnengebied achter het nieuw appartementsgebouw Nielsestraat nrs. 6 en 8, de nieuwe blokken aan de Isabellastraat nrs. 4 tot en met 12 en de spoorweg en het klein perceeltje tussen het appartementsgebouw Nielsestraat 6 en de spoorweg.
Het betreft dus deels openbaar domein met verder ook volgende kadastrale percelen: Sie A nrs. 99/2R, 99/2T en 97D3.
Heel het binnengebied achter het nieuw appartementsgebouw Nielsestraat nrs. 6 en 8, de nieuwe blokken aan de Isabellastraat nrs. 4 tot en met 12 en de spoorweg, dat ook opgenomen wordt in het openbaar domein. Hiervoor werd een rooilijnplan opgemaakt dd. 21/02/2017 door landmeter-expert Van Herwegen (LAN 04 0723), Leon Dumortierstraat 80 – 2540 Hove.
Verder wordt de verbindsstraat dwars tussen de Diepestraat en de Isabellastraat, langs de zijgevels van woningen isabellastraat 35 en Diepestraat 26, wordt verbreed en als evenwaardige weg aangelegd, terwijl het deel langs het pleintje en de spoorweg weggaat ten voordele van groen.
De aanvraag is volgens het gewestplan: Antwerpen, goedgekeurd op: 03/10/1979, gelegen in woongebieden.
De aanvraag is niet gelegen in een bijzonder plan van aanleg
De aanvraag is gesitueerd in het provinciaal ruimtelijk uitvoeringsplan (PRUP) 'afbakening kleinstedelijk gebied Boom-Rumst' goedgekeurd dd. BS 04/02/2019. De aanvraag is niet gelegen in een ander ruimtelijk uitvoeringsplan
Het perceel is niet gelegen binnen de grenzen van een behoorlijk vergunde en niet vervallen verkaveling.
Op 19/04/2021 werd het advies gevraagd van o.a.
- de brandweer Hulpverleningszone Rivierenland, nog geen advies ontvangen, dit kan tot uiterlijk 19/05/2021,
- Infrabel
- Pidpa riolering
- Interne dienst Openbare werken
Momenteel werd nog geen openbaar onderzoek opgestart, er wordt gewacht op de voorlopige vaststelling van het ontwerp van het gemeentelijk rooilijnplan door de gemeenteraad.
Beschrijving van de omgeving en de aanvraag
Beschrijving van de plaats
De aanvraag betreft de heraanleg van de Isabellastraat, het driehoekig pleintje met de Diepestraat en van het binnengebied achter het nieuw appartementsgebouw Nielsestraat nrs. 6 en 8, de nieuwe blokken aan de Isabellastraat nrs. 4 tot en met 12 en de spoorweg en het klein perceeltje tussen het appartementsgebouw Nielsestraat 6 en de spoorweg.
De omgevende bebouwing is gemengd van aard met één- en kleine en grotere meergezinswoningen in gesloten bebouwing, een garage, werkplaatsen, enz. Het betreft een smal woongebied geklemd tussen industriegebieden.
Het driehoekig pleintje (ongeveer 460m²) aan het kruispunt tussen de Isabellastraat en de Diepestraat is ingericht als openbaar pleintje met bomen (10) en struiken rondom rond en een grasveld in het midden met enkele speeltuigen. Ook de straat dwars op de Diepestraat en Isabellastraat wordt mee aangepakt, inclusief het deel aan de Diepestraat. Momenteel heeft deze een lengte van ongeveer 22m en een breedte van 2.74m (aangelegd in betonstraatstenen, met een voetpad aan beide zijde (1.23m) aan zijde van de woningen en van ongeveer 0.50m aan de zijde van het parkje.
De Isabellastraat betreft een straat met een enkele richting vanuit de Nielsestraat naar de Diepestraat en een lengte van ongeveer 65m. De Isabellastraat is aangelegd in asfalt, heeft een breedte van 5.68m met aan de kant van de oneven huisnummers nog een voetpad van 1.28m breed. Momenteel is het rioleringsstelsel nog niet gescheiden in de straat. Het kruispunt met de Nielsestraat wordt eveneens mee aangepast.
Het binnengebied, zoals hierboven beschreven, maakt deel uit van een groter braakliggend terrein met een driehoekige vorm met een oppervlakte van 2137m², met een breedte van 80,20m aan de Isabellastraat op een diepte variërend van 0m tot max. 56,86m tot aan de spoorweg
Aan de Nielsestraat werd op 19/12/2016 een vergunning afgeleverd voor het bouwen van 18 sociale koopappartementen, het binnengebied grenst achteraan aan dit gebouw.
Op het binnengebied zelf werd op 19/03/2018 reeds een vergunning afgeleverd voor het bouwen van 8 sociale
woningen met op het terrein vooraan ook 8 parkeerplaatsen. Er werd in dit dossier ook gesproken van kleine reliëfwijzigingen en het opnieuw aanleggen van de tuin. Er werd begonnen met de bouw van deze 8 sociale woningen. Op 04/06/2018 werd een vergunning afgeleverd voor het vellen van bomen en het bouwrijp maken van dit terrein.
Op 07/10/2019 werd de herlocatie van 8 parkeerplaatsen in open lucht langsheen de Isabellastraat (volgens vergunning dd. 19/03/2018) besproken en principieel goedgekeurd.
Door de reeds aanwezige bebouwing en de reeds aanwezige infrastructuur is de structuur van het gebied bekend.
Beschrijving van de aangevraagde stedenbouwkundige handelingen
De aanvraag omhelst de heraanleg van de Isabellastraat, het driehoekig pleintje met de Diepestraat en van het binnengebied achter het nieuw appartementsgebouw Nielsestraat nrs. 6 en 8, de nieuwe blokken aan de Isabellastraat nrs. 4 tot en met 12 en de spoorweg, dat ook opgenomen wordt in het openbaar domein. Hiervoor werd een rooilijnplan opgemaakt dd. 21/02/2017 door landmeter-expert Van Herwegen (LAN 04 0723), Leon Dumortierstraat 80 – 2540 Hove.
HERAANLEG ISABELLASTRAAT:
Het nieuwe wegprofiel van de Isabellastraat is aangepast aan een enkele richtingsstraat, dit met als doel de snelheid zoveel als mogelijk te beperken. Volgende maatregelen werden hiervoor genomen:
− enkele as verspringingen;
− gebruik van kleinschalige verhardingsmaterialen;
− verharding van gevel tot gevel zonder verhoogde boordstenen om het gevoel van een erf zone te benadrukken.
Verder wordt het deel dat dwars op de Diepestraat staat, nu als nieuwe route aangenomen en het deel langs de spoorweg wordt gesublimeerd. Daarvoor verbreedt de rijweg tot 4.07m met aan de zijde van de huizen nog een parkeerstrook (2 wagens in langsrichting) en nog een voetpad van 1.32m breed.
Vertrekkend vanaf de Nielsestraat zijn er eerst aan de rechterzijde 1 boom, dan 4 parkeerplaatsen, dan een groene zone die verbreed tot op het nieuwe binnengebied waar 4 bomen voorzien worden. Ter hoogte van de 2de boom (aan 2de woning van de sociale blok A) wordt het verkeer meer naar rechts gebracht en worden dan iets verder aan de linkerzijde 3 parkeerplaatsen voorzien (met ervoor en erachter 1 boom). Ter hoogte van de woningen nrs. 29 en 31 worden terug 2 bomen voorzien in een groen strook. Aan de overzijde worden er 3 parkeerplaatsen voorzien bijna dwars op het binnengebied, deze worden voorzien in grasbetontegels. Ook hier wordt nog een boom voorzien.
Het voetpad aan de rechterzijde loopt dan ook tot tegen de woningen van blok A, om dan langs de zijgevel van blok A te gaan tot of dieper het nieuw binnengebied in, ofwel langs de voorgevel van Blok B te lopen en terug tot aan de straat te leiden.
Op het nieuwe dwarse stuk wordt het voetpad voorzien aan de zijde van de woningen en loopt er ook een pad over het parkje.
De Isabellastraat zal worden heraangelegd in grijze waterpasserende betonstraatstenen, de langse parkeerplaatsen in zwarte waterdoorlatende, poreuze betonstraatstenen. De parkeerplaatsen in de groenzone worden aangelegd in grasbetontegels. De doorgang van de brandweer wordt mogelijk gemaakt door op sommige plaatsen een grindgazon aan te leggen. Het deel van de rijweg van de Diepestraat waar werken gebeuren, zal daarna hersteld worden in asfaltbeton.
Het wandelpad doorheen het binnenplein wordt voorzien in volle grijze betonstraatstenen.
Alle voorziene bomen aan de straatzijde zijn Prunus Laurocerasus 'Van Nes' (Laurierkers) in een kleine groene zone met lage beplanting: aan blok A en opzij van blok B (bij parkeerplaatsen) met symphoricarpos x doorenbosii 'White Hedge' (sneeuwbes) en voor Blok B met Hedera helix 'arborescens' (klimop)
Van de nieuwe werken wordt geprofiteerd om een gescheiden rioleringsstelsel te voorzien op de Isabellastraat (niet op het nieuwe dwarse deel). De bestaande gemengde rioleringsbuis wordt uitgebroken en er wordt een nieuwe (diameter 250-5mm/m in gres over een totale lengte van 130m) aangelegd, ongeveer ter hoogte van de bestaande. Onder 2 hoeken van 45° wordt deze ook in het nieuwe straatdeel voorzien en aangesloten op de bestaande gemengde afvoerbuis inde Diepestraat.
De nieuwe regenwaterafvoer (diameter 500-1.00mm/m –B totale lengte 180m) wordt via het binnengebied (onder de wadi's) tot op de hoek met de achtergevel van het groot appartementsgebouw aan de Nielsestraat en de spoorweg geleid naar een stuwput met vertraagde afvoer. Vanaf daar komt een nieuwe buis (diameter 400-1.0mm/m-B) tot aan het bestaand aansluitpunt op de Nielsestraat.
HERAANLEG PARKJE aan Isabellastraat en Diepestraat:
Er worden geen nieuwe speeltuigen voorzien op dit klein parkje, omdat er in de buurt binnenkort andere voorzien worden. Aan de zijde van de Diepestraat worden 13 parkeerplaatsen voorzien.
De bestaande 10 bomen (1 salix, 1 amberboom en 8 gewone essen) worden geveld. In de plaats worden er 8 nieuwe bomen aangeplant (en 2 aan de overkant van de straat ter hoogte van de huizen Diepestraat 26 en Isabellastraat 35). De nieuwe bomen zijn de volgende: Prunus Laurocerasus 'Van Nes' (Laurierkers) aan de parkeerplaatsen, 4 Acer Campestre (veldesdoorm) en 1 Tilia europaea 'Euchlora' (krimlinde).
Op dit plekje wordt een pad voorzien achter de parkeerplaatsen en aan de het nieuw gedeelte van de straat. Op 3 plaatsen is dit padje iets verbreed om zitbanken te kunnen plaatsen en voor een hoek met 3 fietsleunhekken. Ervoor is een strook met gazon (voor intensief grasbeheer) voorzien van ongeveer 140m². De rest van het parkje wordt begroeid met lage beplanting, bestaande uit symphoricarpos x doorenbosii 'White Hedge' (sneeuwbes) en met Hedera helix 'arborescens' (klimop).
Tegen de spoorweg aan wordt er een strook van ongeveer 5m diep in bosgoed struweel voorzien: bestaande uit 125st Sambucus nigra (zwarte vlier), 125 st. Cornus sanguinuea (rode kornoelje), 125st. Cornus mas (gele kornoelje), 125st Viburnuum opulus (gelderse roos)en 125st Corylus avellana (gewone hazelaar). Dit om een afscherming naar de spoorweg te creëren.
Langsheen de nieuwe straat is er een strook voorzien in grindgazon, als verbreding voor de brandweer, daarachter wordt de strook met 2 bomen aangelegd met Ilex x meserveae 'Blue Prince' (blauwe hulst).
De paden worden aangelegd in grijze betonstraatstenen.
AANLEG BINNENGEBIED:
Heel het binnengebied zal, op de gebouwen na, worden ingelijfd bij het openbaar domein.
Ter hoogte van de inplanting van de nieuwe woonblokken zijn er bredere groenzones voorzien om een buffer te creëren tussen de woonvolumes en de rijweg. De groenzones rondom en achter de nieuwe woningen zijn enkel toegankelijk voor voetgangers of fietsverkeer.
Het deel voor de blokken werd reeds beschreven bij de aanleg van de Isabellastraat.
Het pad in het binnengebied van de Isabellastraat tot aan de Nielstraat vormt een trager verbinding met de nadruk op groene ruimte en rust en wordt voorzien in volle grijze betonstraatstenen. Ook hier worden 2 verbredingen (3.50m op 1m) voorzien om een zitbank te plaatsen. Het pad loopt langs de zijgevel van blok A, tot op ongeveer 4m van de spoorweg, waarlangs hij naast de wadi's loopt en dan naar de hoek van het appartementsgebouw aan de Nielsestraat loopt naar het reeds voorziene pad in betonstraatstenen. Langsheen dat pad wordt aan de zijde van de spoorweg het voorstel gedaan om een sleuf voor de leidingen van de openbare verlichting aan te leggen.
In deze ruimte zijn eveneens twee wadi’s voor in totaal voorzien die dienstdoen als buffering.
Volgens het hemelwaterformulier moest er infiltratie van 102m² voorzien worden.
Voor de berekening van de wadi's werd rekening gehouden met: de totale verharde oppervlakte ongeveer 0.1853 ha, de bestaande woningen sluiten voor 50 % aan = 711 m² , Blok A = 216 m² , Blok B = 216 m² en het appartementsgebouw = 710 m² (compleet groendak).
Voor de bestaande woningen wordt 80 m² ingerekend (14*80 m² = 1120 m²), voor blok A en B wordt per wooneenheid telkens 80 m² ingerekend (8*80 m² = 640 m²). Zowel de werkelijke dakoppervlakte van blok A en B (216 m² + 216 m² = 432 m²) en van de appartementen (710 m²) wordt in rekening gebracht. Dit omdat deze over geen eigen infiltratievoorziening beschikken. Voor het appartementsgebouw wordt slechts de helft van het dak ingerekend gezien het een groendak betreft. De totale oppervlakte bedraagt zo 0.2547 ha. Rekening houdend met de buffervoorwaarde van 250 m³/ha en de infiltratievoorwaarde van 4 m²/100m² is er 63 m³ (0.2547 ha * 250 m³/ha) buffering en 102 m² (0.2547 ha * 4 m²/100 m²) infiltratieoppervlakte nodig. In de leidingen en putten kan 37.94 m³ gebufferd worden. In wadi 1 kan er 29.41 m³ gebufferd worden en in wadi 2 kan er 21.54 m³ gebufferd worden. De totale nuttige buffering bedraagt 88.89 m³ en is meer dan de noodzakelijke buffering van 63 m³.
De leidingen hebben geen infiltratieoppervlakte. Wadi 1 beschikt over 70.66 m² infiltratieoppervlakte, wadi 2 beschikt over 57.23 m² infiltratieoppervlakte. De totale infiltratieoppervlakte bedraagt 128 m² en is groter dan de noodzakelijke infiltratieoppervlakte van 102 m².
De wadi’s worden mee geïntegreerd in de beplantingszones en langs het wandelpad. Langs ditzelfde pad zijn enkele zitmogelijkheden voorzien.
Langs het pad wordt ter hoogte van de wadi tot aan de hoek van het appartementsgebouw een grasvlakte voorzien van ongeveer 20m diep en 12m breed. Aan weerszijden zijn er nog stroken met bloemenweiden voorzien met telkens weer 2 bomen, 2 Prunus avium 'Plena' (dubbele sierkers) aan de achterzijde van blok A en 2 Acer rubrum (rode esdoorn) achter het appartementsgebouw aan de Nielsestraat.
Naar het appartementsgebouw toe wordt een verhoogde berm (van max. +1m) voorzien, zodat de keldermuur minder zichtbaar is en de afstand tot het gebouw meer bewaard blijft. Verder wordt er ook een strook hoge beplanting voorzien met Ilex x meserveae 'Blue Prince' (blauwe hulst), om de privacy te bewaren. En voor deze hoge beplanting komt nog een strook lagere beplanting met Ilex crenata 'Conveca' (stekeloze hulst als haagplant) en Prunus Laurocerasus 'Van Nes' (Laurierkers). Aan de zijgevel van blok B worden 2 bomen voorzien Acer Campestre (veldesdoorm) in een zone met Symphoricarpos x doorenbosii 'White Hedge' (sneeuwbes).
Ter afscherming van de spoorlijn is er respectievelijk hogere beplanting met Ilex x meserveae 'Blue Prince' (blauwe hulst).en bosgoed/struweel voorzien met Sambucus nigra (zwarte vlier), Cornus sanguinuea (rode kornoelje), Cornus mas (gele kornoelje), Viburnuum opulus (gelderse roos) en Corylus avellana (gewone hazelaar).
Algemeen:
Het betreft (omgevings)werken op publiek en toekomstig publiek domein. De toegankelijkheid van de diverse onderdelen voor minder-validen, minder-mobielen, slechtzienden en blinden voldoet geheel aan de richtlijnen ter zake.
De maximale helling van de buitenaanleg is 5% en vrij van verticale hindernissen. De doorgangsbreedten (1.50m en 1.80m) voldoen ruimschoots aan de bouwverordening voetpaden (min. 1.50m).
Er werd een sloopopvolgingsplan gevoegd aan het dossier alsook een archeologienota. Van deze archeologienota werd reeds aktegenomen door de provincie op 23/01/2020 onder de code: 2019/99 – bureau-onderzoek.
Er werd een nieuw rooilijnplan toegevoegd aan het dossier.
Regelgeving: bevoegdheid
Artikel 42, §2 van het gemeentedecreet : De gemeenteraad bepaalt het beleid van de gemeente en
kan daartoe algemene regels vaststellen.
Regelgeving: bevoegdheid (bijzonder)
Artikel 2 van het gemeentedecreet
Artikel 4.2.25 Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening
- Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 40 betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
- Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikels 326 tot en met 335 betreffende het bestuurlijke toezicht
- De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen
- Het Bestuursdecreet van 7 december 2018, hoofdstuk 3 – Toegang tot bestuursdocumenten, art. II.26 tot en met II.51
Enig artikel : De gemeenteraad neemt kennis van het ontwerp van dit gemeentelijk rooilijnplan en stelt dit voorlopig vast.
2021-GEM-0003
De overheidsopdracht wordt uitgeschreven door Lokaal Bestuur Boom, verder ook aangeduid als de aanbesteder.
Het betreft een overheidsopdracht voor diensten zoals verder bepaald in dit opdrachtdocument en heeft tot doel de aanstelling van een opdrachtnemer, ook ondernemer genoemd.
Lokaal bestuur wenst dat een externe partner een of meerdere medewerkers deeltijds ter beschikking stelt voor ICT ondersteuning en helpdesk.
De overheidsopdracht wordt uitgeschreven door Lokaal Bestuur Boom, verder ook aangeduid als de aanbesteder.
Het betreft een overheidsopdracht voor diensten zoals verder bepaald in dit opdrachtdocument en heeft tot doel de aanstelling van een opdrachtnemer, ook ondernemer genoemd.
Lokaal bestuur wenst dat een externe partner een of meerdere medewerkers deeltijds ter beschikking stelt voor ICT ondersteuning en helpdesk.
Het bestek, de Last- en Gunningsvoorwaarden goed te keuren van het bestek met als onderwerp ondersteuning ICT en helpdesk.
| Dienstjaar: 2021-2022-2023-2024 |
ARK: 6131002 |
| Ramingnummer MJP : 002075 |
BELEIDSDOMEIN: 02 |
| Bedrag raming : 135.762,00 EUR incl BTW |
BELEIDSVELD: 0119 |
| Beschikbaar krediet : -27.255,25 EUR |
BELEIDSITEM: 02 |
| Aanpassing meerjarenplan noodzakelijk : JA/NEEN (*) |
|
- Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 40 betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
- Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikels 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijke toezicht
- De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen
- Het Bestuursdecreet van 7 december 2018, hoofdstuk 3 – Toegang tot bestuursdocumenten, art. II.26 tot en met II.51
- Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, inzonderheid artikels 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad;
- De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen;
- De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, inzonderheid artikel 36 en artikel 57 en artikel 43
- Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen;
Bestek : 2021-GEM-0003
Art.1: Goedkeuring wordt verleend aan het bestek met nr. 2021-GEM-0003 en de raming voor de opdracht “Ondersteuning ICT en helpdesk”, opgesteld door het Lokaal bestuur Boom. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten. De raming bedraagt ongeveer 112.000,00 euro op jaarbasis.
Art.2: Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de onderhandelingsprocedure.
Art.3: De aankondiging van de opdracht wordt ingevuld en bekendgemaakt op nationaal niveau.
Art.4: De uitgave voor deze opdracht is voorzien op MJP002075
De volledige rondvraag kan beluisterd worden via de website www.boom.be
We ontvingen volgende mondelinge vragen:
Van mevr. Anita Ceulemans, raadslid BOOM één:
1.Oprichting van een milieuraad voor Boom:
In bijna elke gemeente in Vlaanderen laat het bestuur zich adviseren over milieu-en natuuraangelegenheden door een gemeentelijke milieu-adviesraad.
In Boom en de Rupelstreek beweegt er heel wat rond milieu , natuur en de bescherming van de gezonde leefbaarheid voor de burgers. Door en sterk stijgende bevolkingsgroei, wegens de ontelbare bouwprojecten en
door de studiesyndicaten die worden opgericht om onze grote groene longen te hertekenen en /of te herbestemmen, is er dringend nood aan een overleg- en advies orgaan rond milieu, natuur en duurzaamheid.
Deze raad adviseert het bestuur in gemeentelijke en intergemeentelijke aangelegenheden over leefmilieu, de natuur en duurzame ontwikkelingen.
Een milieuraad staat open voor alle inwoners of een afgevaardigde van een private en publieke organisatie, vereniging of instelling,
Die een actieve werking over een milieuthema kan aantonen.
Onze fractie vraagt met aandrang aan het college om dringend zo’n adviesraad op te richten, in navolging van zovele andere gemeenten,
Die een open en duurzaam milieubeleid, samen met hun burgers willen voeren.
Er is een overleg geweest daaruit is voortgekomen dat we het lidmaatschap van de milieuraad aantrekkelijker willen maken door bv. workshops of seminaries .
Er zijn al 2 activiteiten geweest. Momenteel ligt dit stil, omdat we een nieuwe milieuambtenaar dienen aan te stellen en uiteraard omwille van corona. We hopen dit najaar opnieuw op te starten.
De statuten moeten eveneens worden herbekeken om de aantrekkingskracht van de milieuraad te vergroten.
2.Werken aan de N 177
Door de werken aan de N 177 is het verkeer in de wijk K3 heel sterk toegenomen.
Er gebeurde al verschillende ongevallen. (aanrijding, aanrijding komende uit garage met doorgaand verkeer, omverrijden van paaltje, ..)
De wagens die door de straat vliegen zijn ontelbaar. De spelende kinderen in de Kruiskenslei zijn dit niet gewend.
Zij wonen normaal in een relatief autoluwe straat, .. Ballen vliegen dan ook geregeld onder de auto’s tijdens hun spel , ..
Is het niet mogelijk om voor de periode van de werken een zone 30 in te voeren OF een snelheidsbeperking (‘traag rijden, aub!’) op te leggen ?
Er werd reeds een snelheidsmeter opgesteld, waardoor wel de nodige boetes zullen uitgeschreven worden,
Maar dat geeft geen garantie op veiligheid aan onze bewoners en kinderen.
En, mijn buren zeggen dat dit louter informatie is ivm hoe hard je rijdt,.. meer niet.
De politie heeft reeds controles gehouden, daar zijn geen overtredingen vastgesteld.
Ondertussen is er voorzien dat er extra signalisatie wordt gezet om bestuurders aan te manen hun snelheden aan te passen.
Van Dhr. Andy Janssens, raadlid BOOM één:
Mogelijke organisatie van Tomorrowland: stand van zaken
Van Dhr. Hans Verreyt, raadslid Vlaams Belang:
Het valt niet te ontkennen dat er in Boom, bij een deel van de bevolking, heel wat onrust is over de komst van Tomorrowland eind augustus, begin september. We begrijpen de beweegredenen van TML maar vragen tegelijkertijd ook begrip en zeer veel aandacht voor de Bomenaar die angst heeft of toch minstens bezorgd is. TML heeft een zeer grote (financiële) impact in onze gemeente en ruime regio, maar dat mag niet het enige zijn! Tegelijkertijd valt het op dat juist onze gemeente aan de staart van de vaccinaties bengelt. Op moment van dit schrijven (maandag 17/5, 11u.) zijn er slechts 14 Vlaamse gemeenten en steden die een lagere vaccinatiegraad (algemene bevolking) hebben dan onze gemeente. Uit eigen ervaring kan ik zeggen dat dit zeker niet ligt aan de organisatie van het vaccinatiecentrum.
Er wordt momenteel informatie en argumenten verzameld en op basis daarvan wordt een gezamelijke beslissing genomen met Rumst of TML am dan niet zal kunnen doorgaan. Wij worden daar in bijgestaan door onze jurist.
Er wordt met de handelaars samengezeten om te bekijken wat de mogelijkheden zijn om de braderij ,moest het nodig zijn, te verplaatsen.
Eveneens is er met de sportverenigingen een nauw contact, ook daar worden er naar alternatieven gezocht.
Er is geen structureel probleem in de vaccinatiecampagne. Vaccinatiecentrum bepaalt ook niet wie er aan bod komt.
Er wordt voorgesteld een plaats bezoek te organiseren in het vaccinatiecentrum.
2.Rattenproblematiek Noeveren: stand van zaken
Bevel burgmeester is uitgevaardigd. Er is een verdelgingsdienst aangesteld door de gemeente.
Gemeente volgt alles strikt op.
3.'s Herenbaan:
- Putten in asfalt : deze weg wordt veel door fietsers benut. Nogmaals de vraag om met een tijdelijke oplossing gevaarlijke situatie aan te pakken
Dit is doorgegeven aan de technische dienst, schepen Sanchez volgt dit op.
- Stand van zaken gesprekken met Rumst
Rumst gaat akkoord de straat te vernieuwen. Dit zal niet meer plaatsvinden in deze legislatuur.
De gesprekken gaan ondertussen gewoon verder omdat er nog andere problematieken zijn. Eens die afgerond zijn wordt er door de twee raadsmannen van de gemeenten een samenwerkingsovereenkomst opgesteld.
Van Dhr.Hans Verreyt, raadslid Vlaams belang:
1.Boom kent een hoge parkeerdruk. Zeker in het centrum van onze gemeente is het soms moeilijk een plaatsje te vinden. Het is daarom betreurenswaardig dat het gemeentebestuur jaar na jaar parkerenplaatsen opoffert voor andere doelen. Even betreurenswaardig is het wanneer anderen openbare plaatsen privatiseren.
De parking van OLVI zijn gelegen op privégrond van OLVI zelf. Er wordt aan de dienst grondgebiedzaken gevraagd om na te gaan of dit effectief geldt voor het ganse stuk parking.
2.De voorbije maanden was het misbruik van subsidies door oprichtster van Lets Go Urban, Sihame El Kaouakibi, niet uit de mediabelangstelling weg te denken. De voorbije weken kwam ook meer en meer de nadruk op de 'Boomse connectie' te liggen. Afgelopen weekeinde vestigden meerdere kranten nog te aandacht op enkele subsidiedossiers van de Boomse verenigingen Nour en Intisaar waarvan Nourdine El Kaouakibi oprichter en voorzitter/bestuurder is. "Nourdine zou als politicus een subsidiedossier hebben laten goedkeuren in verband met verbouwingen voor zijn vzw." schreef een krant.
De voorzitter sluit de zitting op 20/05/2021 om 23:30.
Aldus gedaan in zitting datum voormeld.
Goedgekeurd door de gemeenteraad.
Namens Gemeenteraad,
Frank Rits
waarnemend algemeen directeur
Kim Van Kerckhoven
voorzitter gemeenteraad