De gemeenteraad vergadert regelmatig en in vereist getal, ingevolge de bijeenroeping door het college van burgemeester en schepenen.
De voorzitter opent de zitting op 17/02/2022 om 20:02.
De gemeenteraad, in zitting van 17 februari 2022.
- Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 40 betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
- Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikels 326 tot en met 335 betreffende het bestuurlijke toezicht
- De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen
- Het Bestuursdecreet van 7 december 2018, hoofdstuk 3 – Toegang tot bestuursdocumenten, art. II.26 tot en met II.51
- verslag GR
Enig artikel: de notulen en het zittingsverslag van de vergadering van de gemeenteraad van 20 januari 2022 goed te keuren.
Nihil.
De gemeenteraad heeft in zitting van 27 mei 2010 beslist tot de toetreding tot het Sociaal Verhuurkantoor Optrek vzw.
De gemeenteraad heeft in zitting van 21 februari 2019 dhr. Abdel El Hajoutti, schepen en Katrien Cools, huisvestingsambtenaar aangeduid als vertegenwoordigers voor de algemene vergadering en de raad van bestuur van het Sociaal Verhuurkantoor Optrek vzw.
Gelet op de schepenwissel van 1 januari 2022 wordt dhr. Abdel El Hajoutti vervangen als afgevaardigde van SVK Optrek.
- Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 40 betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
- Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikels 326 tot en met 335 betreffende het bestuurlijke toezicht
- De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen
- Het Bestuursdecreet van 7 december 2018, hoofdstuk 3 – Toegang tot bestuursdocumenten, art. II.26 tot en met II.51
Art. 1: Schepen Carla Herremans aan te duiden als vertegenwoordiger voor de algemene vergadering en de raad van bestuur van het Sociaal Verhuurkantoor Optrek vzw en dit ter vervanging van dhr. Abdel El Hajoutti.
Art. 2: een afschrift van deze beslissing over te maken aan het Sociaal Verhuurkantoor Optrek vzw.
Gelet op het Europees Verdrag voor de Rechten van de Mens en de Fundamentele Vrijheden dd. 4 november 1950;
Gelet op het Verdrag van de Raad van Europa inzake het voorkomen en bestrijden van geweld tegen vrouwen en huislijk geweld (Verdrag van Istanbul) dd. 11 mei 2011;
Gelet op de Ratificatie van het Verdrag van Istanbul door België dd. 14 maart 2016;
Gelet op de oprichting van Task Force “Kwetsbare Groepen” naar aanleiding van de COVID-19 pandemie om maatregelen te kunnen nemen ten aanzien van de meest kwetsbare groepen in het kader van de pandemie;
Gelet op het Koninklijk Besluit dd. 27 oktober 2021 betreffende de toekenningsmodaliteiten van een subsidie voor gemeenten in het kader van Task Force “Kwetsbare Groepen” met als doel het ondersteunen van de gemeenten in de strijd tegen intrafamiliaal geweld.
De Lokale besturen Aartselaar, Boom, Hemiksem, Niel, Rumst en Schelle zijn zich uitermate bewust van de nood om binnen hun gemeenten op alle fronten in te zetten op de strijd tegen intrafamiliaal geweld;
De Lokale Besturen opteren voor een intergemeentelijke en gecoördineerde aanpak van intrafamiliaal geweld;
De Lokale Besturen menen dat de supralokale aanpak van deze problematiek enkel kan leiden tot een betere expertise en ondersteuning zowel wat betreft slachtoffers als daders;
Binnen de gemeenten die aangesloten zijn bij Politiezone Rupel reeds een casusregisseur intrafamiliaal geweld werkzaam is;
De Lokale besturen streven naar een sterke reductie van intrafamiliaal geweld binnen hun gemeenten met als ultieme doelstelling te komen tot een regio die vrij is van huiselijk geweld;
De projectoproep voor steden en gemeenten inzake de strijd tegen intrafamiliaal geweld geeft de gemeenten de mogelijkheid om extra in te zetten op deze problematiek op een supralokaal niveau;
- Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 40 betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
- Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikels 326 tot en met 335 betreffende het bestuurlijke toezicht
- De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen
- Het Bestuursdecreet van 7 december 2018, hoofdstuk 3 – Toegang tot bestuursdocumenten, art. II.26 tot en met II.51
- 56 en 57 van het decreet lokaal bestuur betreffende de voorbereidingen van de beraadslagingen en besluiten van de gemeenteraad;
- Artikel 41, 5° van het decreet lokaal bestuur betreffende het goedkeuren van beheersovereenkomsten en samenwerkingsovereenkomsten als vermeld in artikel 196, 234 en 247;
Art.1: De gemeenteraad neemt kennis van de oproep projectoproep van IBZ Veiligheid & Preventie voor steden en gemeenten inzake de strijd tegen intrafamiliaal geweld.
Art.2: De gemeenteraad keurt de samenwerkingsovereenkomst tussen Vlotter en het lokaal bestuur goed met het oog op de Projectoproep voor steden en gemeenten in de strijd tegen intrafamiliaal geweld. Er wordt naar 10% loonkost gestreefd in plaats van het maximum van 30%.
Heraanleg omgeving Vlierlaan 1-4
Op 29 mei 2020 werd een omgevingsaanvraag (OMV/202000001/OPR) vergund tot het heraanleggen van de infrastructuur rondom de gerenoveerde appartementsgebouwen en het vellen van bomen. De openbare infrastructuur rond de sociale huisvestingsappartementsblokken Vlierlaan 1-3 en 2-4 wordt heringericht in functie van de realisatie van een meer groenere woonomgeving waar ontmoeting en ontspanning centraal zullen staan. De aanvraag betreft de aanleg van een nieuwe infrastructuur van wegenis, riolering, nutsleidingen, een sorteerzone en een pleinaanleg voorzien van speelelementen die deel zullen uitmaken van het openbaar domein.
Op 8 september 2021 kwam een nieuwe omgevingsaanvraag binnen om een voorwaarde in de beslissing aan te passen. In het document "Bekendmaking beslissing omgevingsvergunning" werd met betrekking tot het advies milieu opgelegd dat 'De betonklinkers door kleiklinkers vervangen dienen te worden'. De aanvrager duidt hier op een fout in de formulering, het moest andersom zijn: kleiklinkers moeten vervangen worden door betonklinkers, aangezien er reeds kleiklinkers liggen.
Bij deze nieuwe omgevingsaanvraag voegde de aanvrager tevens een aanpassing van de rooilijn toe met onderstaande motivering:
De Vlaamse Maatschappij voor Sociaal Wonen, VMSW, Havenlaan 88 bus 94, 1000 Brussel, treedt voor rekening van het Vlaams Gewest op als aanbestedende overheid en is de opdrachtgever van de wegenis, riolerings- en omgevingswerken. De initiatiefnemer van het project is de sociale huisvestingsmaatschappij
Goed Wonen Rupelstreek, gevestigd op de Uitbreidingsstraat 39 te Boom.
De geplande infrastructuurwerken omvatten:
Daarbij dient er ook een zaak der wegen gevoerd te worden voor de rooilijnwijziging.
Het rooilijnplan dient door de gemeenteraad na het openbaar onderzoek definitief te worden vastgesteld, zodat de eindbeslissing in de omgevingsvergunning door het college kan worden genomen.
Het rooilijnplan definitief vast te stellen zodat het college de eindbeslissing in de omgevingsvergunning kan nemen.
- Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 40 betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
- Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikels 326 tot en met 335 betreffende het bestuurlijke toezicht
- De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen
- Het Bestuursdecreet van 7 december 2018, hoofdstuk 3 – Toegang tot bestuursdocumenten, art. II.26 tot en met II.51
Zie bijlagen
Art.1:De gemeenteraad beslist het rooilijnplan definitief vast te stellen.
Art.2:De gemeenteraad beslist kennis te nemen van de kleine wijziging in materialisering, zijnde betonklinkers te voorzien.
Verdaagd.
Het Lokaal Bestuur Boom is al tientallen jaren verhuurder van de horecagelegenheden binnen het Gemeentelijk Voetbalstadion A aan de Koninklijke Rupel Boom Football Club.
De laatste en nu nog lopende huurovereenkomst werd afgesloten na beslissing van de gemeenteraad op 16 december 2010.
De gemeenteraad in zitting van 31 januari 2019 ging over tot het afsluiten van een intentieverklaring met de Koninklijke Rupel Boom Football Club waarin o.a. beslist werd een aangepast huurcontract uit te werken.
Het college van burgemeester in zitting van 7 februari 2022 besliste akkoord te gaan om een huurovereenkomst af te sluiten met de Koninklijke Rupel Boom Foorball Club voor:
- 3 cafetaria deel uitmakend van het Gemeentelijk Voetbalterrein A, gelegen te Boom Acacialaan 45+, kadastraal gejend Afdeling 2, Sectie C, nrs. 13a, 23h, 23l en 23m
- de gemeenteraad te verzoeken een mandaat te verlenen aan het college om de huurovereenkomst af te sluiten op basis van voorliggend voorstel
- dit dossier te verzenden naar de gemeenteraad voor goedkeuring.
Een nieuwe huurovereenkomst af te sluiten.
- Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 40 betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
- Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikels 326 tot en met 335 betreffende het bestuurlijke toezicht
- De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen
- Het Bestuursdecreet van 7 december 2018, hoofdstuk 3 – Toegang tot bestuursdocumenten, art. II.26 tot en met II.51
Gemeenteraadsbeslissing 31 januari 2019 - intentieverklaring
Ontwerp van huurovereenkomst vanaf 1 januari 2022.
Afsprakennota.
Art.1: akkoord te gaan een huurovereenkomst af te sluiten met de Koninklijke Rupel Boom Football Club voor
Het Lokaal Bestuur Boom is al tientallen jaren verhuurder van de horecagelegenheden binnen het complex "De Schomme" aan de Koninklijke Rupel Boom Footballclub.
De laatste, en nu nog lopende, huurovereenkomst werd afgesloten na beslissing van de gemeenteraad op 16 december 2010.
De gemeenteraad in zitting van 31 januari 2019 ging over tot het afsluiten van een intentieverklaring met de Koninklijke Rupel Boom Football Club waarin o.a. beslist werd een aangepast huurcontract uit te werken.
Het college van burgemeester in zitting van 7 februari 2022 besliste:
- een huurovereenkomst af te sluiten met de Koninklijke Rupel Boom Football Club voor een cafetaria deel uitmakend van het complex "De Schomme", gelegen te Boom, kadastraal gekend Afdeling 2, Sectie C, nrs. 339r en 339s en volgens tekst als bijlage
- de gemeenteraad te verzoeken een mandaat te verlenen aan het college om de huurovereenkomst af te sluiten op basis van voorliggend voorstel.
- dit dossier te verzenden naar de gemeenteraad voor goedkeuring.
Een nieuwe huurovereenkomst af te sluiten.
- Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 40 betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
- Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikels 326 tot en met 335 betreffende het bestuurlijke toezicht
- De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen
- Het Bestuursdecreet van 7 december 2018, hoofdstuk 3 – Toegang tot bestuursdocumenten, art. II.26 tot en met II.51
Intentieverklaring
Gemeenteraadsbeslissing 31 januari 2019 - intentieverklaring
Ontwerp van huurovereenkomst vanaf 01 januari 2022.
Art.1: akkoord te gaan om een huurovereenkomst af te sluiten met de Koninklijke Rupel Boom Football Club voor een cafetaria deel uitmakend van het complex "De Schomme", gelegen te Boom, kadastraal gekend Afdeling 2, Sectie C, nrs. 339r en 339s en volgens tekst als bijlage.
Art.2: het college van burgemeester en schepenen een mandaat te verlenen om de huurovereenkomst af te sluiten op basis van voorliggend voorstel.
Het Lokaal Bestuur Boom is al tientallen jaren verhuurder van de infrastructuur binnen het Voetbalstadion A aan de Koninklijke Rupel Boom Footballclub.
De laatste, en nu nog lopende, huurovereenkomst werd afgesloten na beslissing van de gemeenteraad op 20 oktober 2005.
De gemeenteraad in zitting van 31 januari 2019 ging over tot het afsluiten van een intentieverklaring met de Koninklijke Rupel Boom Football Club waarin o.a. beslist werd een aangepast huurcontract uit te werken.
Het college van burgemeester en schepenen in zitting van 7 februari 2022 besliste akkoord te gaan om een huurovereenkomst af te sluiten met de Koninklijke Rupel Boom Football Club voor de hierna volgende infrastructuur deel uitmakend van het Gemeentelijk Voetbalstadion A in het gemeentelijk park, kadastraal gekend Adeling 2, Sectie C, nrs. 13a, 23h, 23l en 23m:
Een nieuwe huurovereenkomst af te sluiten.
- Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 40 betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
- Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikels 326 tot en met 335 betreffende het bestuurlijke toezicht
- De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen
- Het Bestuursdecreet van 7 december 2018, hoofdstuk 3 – Toegang tot bestuursdocumenten, art. II.26 tot en met II.51
Afsprakennota
Gemeenteraadsbeslissing 31 januari 2019 - intentieverklaring
Ontwerp van huurovereenkomst vanaf 01 januari 2022.
Art.1: akkoord te gaan om een huurovereenkomst af te sluiten met de Koninklijke Rupel Boom Football Club voor de hierna volgende infrastructuur deel uitmakend van het Gemeentelijk Voetbalstadion A in het gemeentelijk park, kadastraal gekend Afdeling2, Sectie C, nrs. 13a, 23h, 23l en 23m:
En volgens de tekst als bijlage.
Art.2: het college van burgemeester en schepenen een mandaat te verlenen om de huurovereenkomst af te sluiten op basis van voorliggend voorstel.
Het Lokaal Bestuur Boom is al tientallen jaren verhuurder van de horecagelegenheden binnen het Voetbalstadion A aan de Koninklijke Rupel Boom Footballclub.
De laatste, en nu nog lopende, huurovereenkomst werd afgesloten na beslissing van de gemeenteraad op 7 juli 2005.
De gemeenteraad in zitting van 31 januari 2019 ging over tot het afsluiten van een intentieverklaring met de Koninklijke Rupel Boom Football Club waarin o.a. beslist werd een aangepast huurcontract uit te werken.
Het college van burgemeester en schepenen in zitting van 7 februari 2022 besliste:
- een huurovereenkomst af te sluiten met de Koninklijke Rupel Boom Football Club voor de infrastructuur deel uitmakend van het voetbalcomplex " De Schomme", kadastraal gekend Afdeling 2, Sectie C, nrs. 339r en 339s.
En volgens de tekst als bijlage.
De gemeenteraad te verzoeken een mandaat te verlenen aan het college om de huurovereenkomst af te sluiten op basis van voorliggend voorstel.
Dit dossier te verzenden naar de gemeenteraad voor goedkeuring.
Een nieuwe huurovereenkomst af te sluiten.
- Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 40 betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
- Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikels 326 tot en met 335 betreffende het bestuurlijke toezicht
- De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen
- Het Bestuursdecreet van 7 december 2018, hoofdstuk 3 – Toegang tot bestuursdocumenten, art. II.26 tot en met II.51
Afsprakennota
Gemeenteraadsbeslissing 31 januari 2019 - intentieverklaring
Ontwerp van huurovereenkomst vanaf 01.01.2022
Art.1: akkoord te gaan om een huurovereenkomst af te sluiten met de Koninklijke Rupel Boom Football Club voor de infrastructuur deel uitmakend van het voetbalcomplex "De Schomme, kadastraal gekend Afdeling 2, Sectie C, nrs. 339r en 339s.
En volgens de tekst als bijlage.
Art.2: het college van burgemeester en schepenen een mandaat te verlenen om de huurovereenkomst af te sluiten op basis van voorliggend voorstel.
Vorig jaar werd een overeenkomst voor 1 jaar afgesloten voor de uitbating van de zomerbar.
Het college van burgemeester en schepenen in zitting van 17.01.2022 besliste de dienst patrimonium opdracht te geven om in samenspraak met de afdeling Beleving en de cultuurbeleidscel twee concessiedossiers op te stellen met als deadline de verzendingsdatum naar de gemeenteraad van februari 2022, waarbij de kandidaten een maand de tijd krijgen voor plaatsbezoeken, infomomenten en de uiteindelijke inschrijving.
Er werd een ontwerp van concessie opgesteld voor de uitbating van de Tuin van de Dekenij als zomerbar.
Het college van burgemeester en schepenen in zitting van 7 februari 2022 besliste:
- akkoord te gaan met het ontwerp van concessie voor de uitbating van "Tuin van de Dekenij" tussen de Antwerpsestraat en de Hoogstraat als zomerbar
- de gemeenteraad te verzoeken een mandaat te verlenen aan het college om een concessieovereenkomst af te sluiten op basis van voorliggend voorstel
- het dossier te verzenden naar de gemeenteraad voor goedkeuring.
- Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 40 betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
- Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikels 326 tot en met 335 betreffende het bestuurlijke toezicht
- De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen
- Het Bestuursdecreet van 7 december 2018, hoofdstuk 3 – Toegang tot bestuursdocumenten, art. II.26 tot en met II.51
ontwerp van concessie
Art.1: akkoord te gaan met het ontwerp van concessie voor de uitbating van "Tuin van de Dekenij" tussen de Antwerpsestraat en de Hoogstraat als zomerbar.
Art.2: het college van burgemeester en schepenen een mandaat te verlenen om een concessieovereenkomst af te sluiten op basis van voorliggend voorstel.
Vorig jaar werd een overeenkomst afgesloten met 2 verenigingen voor de uitbating van het Melkhuisje tijdens de zomerperiode.
Het college van burgemeester en schepenen in zitting van 17.01.2022 besliste de dienst patrimonium opdracht te geven om in samenspraak met de afdeling Beleving en de cultuurbeleidscel twee concessiedossiers op te stellen met als deadline de verzendingsdatum naar de gemeenteraad van februari 2022, waarbij de kandidaten een maand de tijd krijgen voor plaatsbezoeken infomomenten en de uiteindelijke inschrijving.
Er werd een ontwerp van concessie opgesteld voor de uitbating van het Melkhuisje.
het college van burgemeester en schepenen in zitting van 7 februari 2022 besliste:
- akkoord te gaan met het ontwerp van de concessie voor de uitbating van "Het Melkhuisje" in het gemeentelijk park als zomerbar
- de gemeenteraad te verzoeken een mandaat te verlenen aan het college om een concessieovereenkomst af te sluiten op basis van voorliggend voorstel
- het dossier te verzenden naar de gemeenteraad voor goedkeuring.
- Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 40 betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
- Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikels 326 tot en met 335 betreffende het bestuurlijke toezicht
- De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen
- Het Bestuursdecreet van 7 december 2018, hoofdstuk 3 – Toegang tot bestuursdocumenten, art. II.26 tot en met II.51
ontwerp van concessie
Art.1: akkoord te gaan met het ontwerp van de concessie voor de uitbating van "Het Melkhuisje" in het gemeentelijk park als zomerbar
Art.2: het college van burgemeester en schepenen een mandaat te verlenen om een concessieovereenkomst af te sluiten op basis van voorliggend voorstel
Het college van burgemeester en schepenen keurde in de zitting van 23 september 2019 het beoordelings- en gunningsverslag goed voor het aanstellen van een multidisciplinair begeleidingsteam voor de site 'De Klamp'. Deze overheidsopdracht werd bijgevolg gegund aan het multidisciplinair team 'BUUR'.
Tijdens het procesverloop werd er gewerkt in 4 fasen:
1. De verwerkingsfase
2. Ontwerpend onderzoek & participatietraject
3. Uitwerken voorkeursontwerp en deelprojecten
4. Eindrapport en beleidskader
Na elke fase wordt er een tussentijds rapport gevraagd in overleg met de contactpersonen. Dit komt op het college van Burgemeester en Schepenen ter goedkeuring.
Het eindrapport omvat :
1. De rol en roeping van de projectsite 'De Klamp' binnen Boom
2. Krijtlijnen van het masterplan
3. Evolutie van het masterplan
4. De deelgebieden
5. Beleidskader
Uit het eindrapport (cfr. bijlage) blijkt dat aan alle vereisten van het bestek d.d. 20 maart 2019 en de offerte d.d. 24 april 2019 werd voldaan.
- Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 40 betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
- Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikels 326 tot en met 335 betreffende het bestuurlijke toezicht
- De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen
- Het Bestuursdecreet van 7 december 2018, hoofdstuk 3 – Toegang tot bestuursdocumenten, art. II.26 tot en met II.51
Bijlage (in twee delen) : Eindrapport De Klamp
Enig artikel: De Gemeenteraad keurt het eindrapport 'BOOM - DE KLAMP' goed.
Aanleiding en context
Op 14/12/2021 werd een omgevingsaanvraag ingediend door de Vlaamse Maatschappij voor Sociaal Wonen voor de uitbreiding en heraanleg van de Isabellastraat, het driehoekig pleintje met de Diepestraat en van het binnengebied achter het nieuw appartementsgebouw Nielsestraat nrs. 6 en 8, de nieuwe blokken aan de Isabellastraat nrs. 4 tot en met 12 en de spoorweg en het klein perceeltje tussen het appartementsgebouw Nielsestraat 6 en de spoorweg.
Het betreft dus deels openbaar domein met verder ook volgende kadastrale percelen: Sie A nrs. 99/2R, 99/2T en 97D3.
Heel het binnengebied achter het nieuw appartementsgebouw Nielsestraat nrs. 6 en 8, de nieuwe blokken aan de Isabellastraat nrs. 4 tot en met 12 en de spoorweg, dat ook opgenomen wordt in het openbaar domein. Hiervoor werd een rooilijnplan opgemaakt dd. 21/02/2017 door landmeter-expert Van Herwegen (LAN 04 0723), Leon Dumortierstraat 80 – 2540 Hove.
Verder wordt de verbindsstraat dwars tussen de Diepestraat en de Isabellastraat, langs de zijgevels van woningen isabellastraat 35 en Diepestraat 26, wordt verbreed en als evenwaardige weg aangelegd, terwijl het deel langs het pleintje en de spoorweg weggaat ten voordele van groen.
De aanvraag is volgens het gewestplan: Antwerpen, goedgekeurd op: 03/10/1979, gelegen in woongebieden.
De aanvraag is niet gelegen in een bijzonder plan van aanleg
De aanvraag is gesitueerd in het provinciaal ruimtelijk uitvoeringsplan (PRUP) 'afbakening kleinstedelijk gebied Boom-Rumst' goedgekeurd dd. BS 04/02/2019. De aanvraag is niet gelegen in een ander ruimtelijk uitvoeringsplan
Het perceel is niet gelegen binnen de grenzen van een behoorlijk vergunde en niet vervallen verkaveling.
Op 01/02/2022 werd het advies gevraagd van o.a.
- de brandweer Hulpverleningszone Rivierenland, Infrabel
- Pidpa riolering
- Pidpa drinkwater
- Agentschap Wegen en Verkeer
- Departement Mobiliteit en openbare werken
- Fluvius
- Infrabel
- Provincie Antwerpen dienst integraal waterbeleid
- Interne dienst Openbare werken
- Interne dienst mobiliteit
Er werden nog geen adviezen ontvangen, dit kan tot uiterlijk 22/03/2022.
Momenteel werd nog geen openbaar onderzoek opgestart, er wordt gewacht op de voorlopige vaststelling van het ontwerp van het gemeentelijk rooilijnplan door de gemeenteraad.
Beschrijving van de omgeving en de aanvraag
Beschrijving van de plaats
De aanvraag betreft de heraanleg van de Isabellastraat, het driehoekig pleintje met de Diepestraat en van het binnengebied achter het nieuw appartementsgebouw Nielsestraat nrs. 6 en 8, de nieuwe blokken aan de Isabellastraat nrs. 4 tot en met 12 en de spoorweg en het klein perceeltje tussen het appartementsgebouw Nielsestraat 6 en de spoorweg.
De omgevende bebouwing is gemengd van aard met één- en kleine en grotere meergezinswoningen in gesloten bebouwing, een garage, werkplaatsen, enz. Het betreft een smal woongebied geklemd tussen industriegebieden.
Het driehoekig pleintje (ongeveer 460m²) aan het kruispunt tussen de Isabellastraat en de Diepestraat is ingericht als openbaar pleintje met bomen (10) en struiken rondom rond en een grasveld in het midden met enkele speeltuigen. Ook de straat dwars op de Diepestraat en Isabellastraat wordt mee aangepakt, inclusief het deel aan de Diepestraat. Momenteel heeft deze een lengte van ongeveer 22m en een breedte van 2.74m (aangelegd in betonstraatstenen), met een voetpad van 1.23m aan zijde van de woningen en van ongeveer 0.50m aan de zijde van het parkje.
De Isabellastraat betreft een straat met een enkele richting vanuit de Nielsestraat naar de Diepestraat en een lengte van ongeveer 65m. De Isabellastraat is aangelegd in asfalt, heeft een breedte van 5.68m met aan de kant van de oneven huisnummers nog een voetpad van 1.28m breed. Momenteel is het rioleringsstelsel nog niet gescheiden in de straat. Het kruispunt met de Nielsestraat wordt eveneens mee aangepast.
Ook de Diepestraat heeft momenteel éénrichtingsverkeer naar de Nielsestraat.
Het binnengebied, zoals hierboven beschreven, maakt deel uit van een groter braakliggend terrein met een driehoekige vorm met een oppervlakte van 2137m², met een breedte van 80,20m aan de Isabellastraat op een diepte variërend van 0m tot max. 56,86m tot aan de spoorweg
Aan de Nielsestraat werd op 19/12/2016 een vergunning afgeleverd voor het bouwen van 18 sociale koopappartementen, het binnengebied grenst achteraan aan dit gebouw.
Op het binnengebied zelf werd op 19/03/2018 reeds een vergunning afgeleverd voor het bouwen van 8 sociale woningen met op het terrein vooraan ook 8 parkeerplaatsen. Er werd in dit dossier ook gesproken van kleine reliëfwijzigingen en het opnieuw aanleggen van de tuin. Er werd begonnen met de bouw van deze 8 sociale woningen. Op 04/06/2018 werd een vergunning afgeleverd voor het vellen van bomen en het bouwrijp maken van dit terrein.
Op 07/10/2019 werd de herlocatie van 8 parkeerplaatsen in open lucht langsheen de Isabellastraat (volgens vergunning dd. 19/03/2018) besproken en principieel goedgekeurd op het college van burgemeester en schepenen.
Door de reeds aanwezige bebouwing en de reeds aanwezige infrastructuur is de structuur van het gebied bekend.
Historiek
Vorig jaar werd een bijna identiek dossier ingediend op 15/03/2021. Dit werd reeds 1 maal behandeld op het college en op de GR voor de voorlopige vaststelling met de wijziging van het rooilijnplan. Er werd echter een ongunstig advies afgeleverd door de provincie Antwerpen dienst integraal waterbeleid. Het dossier werd ingetrokken om te kunnen aanpassen. Dit dossier is het aangepaste dossier dat besproken werd met de provincie Antwerpen en de dienst omgeving en openbare werken.
De wijzigingen zijn in functie van het waterbeleid: zo worden er meer wadi’s voorzien in de groene stroken rechts (zijde van de even huisnummers) van de Isabellestraat en de helling van de nieuwe straten zelf vermindert van 1% naar 0.5%, zoals gevraagd door de provincie Antwerpen dienst integraal waterbeleid.
Beschrijving van de aangevraagde stedenbouwkundige handelingen
De aanvraag omhelst de heraanleg van de Isabellastraat, het driehoekig pleintje met de Diepestraat en van het binnengebied achter het nieuw appartementsgebouw Nielsestraat nrs. 6 en 8, de nieuwe blokken aan de Isabellastraat nrs. 4 tot en met 12 en de spoorweg, dat ook opgenomen wordt in het openbaar domein. Hiervoor werd een rooilijnplan opgemaakt dd. 21/02/2017 door landmeter-expert Van Herwegen (LAN 04 0723), Leon Dumortierstraat 80 – 2540 Hove.
HERAANLEG ISABELLASTRAAT:
Het nieuwe wegprofiel van de Isabellastraat is aangepast aan een enkele richtingsstraat, dit met als doel de snelheid zoveel mogelijk te beperken. Volgende maatregelen werden hiervoor genomen:
− enkele as verspringingen;
− gebruik van kleinschalige verhardingsmaterialen;
− verharding van gevel tot gevel zonder verhoogde boordstenen om het gevoel van een erf zone te benadrukken.
Verder wordt het deel dat dwars op de Diepestraat staat, nu als nieuwe route aangenomen en het deel langs de spoorweg wordt gesublimeerd. Daarvoor verbreedt de rijweg tot 4.07m met aan de zijde van de huizen nog een parkeerstrook (2 wagens in langsrichting) en nog een voetpad van 1.32m breed.
Vertrekkend vanaf de Nielsestraat zijn er op de Isabellastraat eerst aan de rechterzijde 1 boom, dan 4 parkeerplaatsen, dan een groene zone die verbreedt tot op het nieuw binnengebied waar 4 bomen voorzien worden. Ter hoogte van de 2de boom (aan 2de woning van de sociale blok A) wordt het verkeer meer naar rechts gebracht en worden dan iets verder aan de linkerzijde 3 parkeerplaatsen voorzien (met ervoor en erachter 1 boom). Voor Blok B worden 3 bomen voorzien in een groene strook. Ter hoogte van de woningen nrs. 29 en 31 worden terug 2 bomen voorzien in een groene strook. Aan de overzijde worden er 3 parkeerplaatsen voorzien, bijna dwars op het binnengebied in grasbetontegels. Ook hier wordt nog een boom voorzien.
Het voetpad aan de rechterzijde loopt dan ook tot tegen de woningen van blok A, om dan langs de zijgevel van blok A te gaan tot of dieper het nieuw binnengebied in, ofwel langs de voorgevel van Blok B te lopen en terug tot aan de straat te leiden.
Op het nieuwe dwarse stuk wordt het voetpad voorzien aan de zijde van de woningen en loopt er ook een pad over het parkje.
De Isabellastraat zal worden heraangelegd in grijze waterpasserende betonstraatstenen, de langse parkeerplaatsen in zwarte waterdoorlatende, poreuze betonstraatstenen. De straat zal een helling kennen van 0.5% (t.o.v. 1% in het vorige dossier).
De parkeerplaatsen in de groenzone worden aangelegd in grasbetontegels. De doorgang van de brandweer wordt mogelijk gemaakt door op sommige plaatsen een grindgazon aan te leggen. Het deel van de rijweg van de Diepestraat waar werken gebeuren, zal daarna hersteld worden in asfaltbeton.
Het wandelpad doorheen het binnenplein wordt voorzien in volle grijze betonstraatstenen.
Ter hoogte van de groende stroken aan de rechterzijde van de Isabellastraat (zijde van de even huisnummers) worden smalle wadi’s voorzien:
- ter hoogte van de 4 bomen aan blok A (deels 2m breed, deels 1m breed, lengte ongeveer24m),
- ter hoogte van de 3 bomen voor blok B (breedte 2m op een lengte van ongeveer 18m),
- ter hoogte van de hoek van blok B (1m breed op ongeveer 2.80m lang),
- achter de 3 parkeerplaatsen tot op de hoek, (met 2m breed op een lengte van ongeveer 15m)
- in het driehoekig plein:
Al deze wadi zijn via een kolk aangesloten op de nieuwe openbare hemelwaterafvoerleiding.
Alle voorziene bomen aan de straatzijde zijn Prunus Laurocerasus 'Van Nes' (Laurierkers) in een kleine groene zone met lage beplanting: aan blok A en opzij van blok B (bij parkeerplaatsen) met symphoricarpos x doorenbosii 'White Hedge' (sneeuwbes) en voor Blok B met Hedera helix 'arborescens' (klimop).
Van de nieuwe werken wordt geprofiteerd om een gescheiden rioleringsstelsel te voorzien op de Isabellastraat (niet op het nieuwe dwarse deel). De bestaande gemengde rioleringsbuis wordt uitgebroken en er wordt een nieuwe (diameter 250-5mm/m in gres over een totale lengte van 130m) aangelegd, ongeveer ter hoogte van de bestaande. Onder 2 hoeken van 45° wordt deze ook in het nieuwe straatdeel voorzien en aangesloten op de bestaande gemengde afvoerbuis in de Diepestraat.
De nieuwe regenwaterafvoer (diameter 500-1.00mm/m –B totale lengte 180m) wordt via het binnengebied (onder de wadi's) tot op de hoek met de achtergevel van het groot appartementsgebouw aan de Nielsestraat en de spoorweg geleid naar een stuwput met vertraagde afvoer. Vanaf daar komt een nieuwe buis (diameter 400-1.0mm/m-B) tot aan het bestaand aansluitpunt op de Nielsestraat.
De sleuven voor de nutsmaatschappij aan de Isabellastraat wordt eveneens voorgesteld en een sleuf voor de verlichting in het groen deel achter de blokken.
HERAANLEG PARKJE aan Isabellastraat en Diepestraat:
Er worden geen nieuwe speeltuigen voorzien op dit klein parkje, omdat er in de buurt binnenkort andere voorzien worden in de nabijheid. Aan de zijde van de Diepestraat worden 13 parkeerplaatsen voorzien.
De bestaande 10 bomen (1 salix, 1 amberboom en 8 gewone essen) worden geveld. In de plaats worden er 8 nieuwe bomen aangeplant (en 2 aan de overkant van de straat ter hoogte van de huizen Diepestraat 26 en Isabellastraat 35). De nieuwe bomen zijn de volgende: Prunus Laurocerasus 'Van Nes' (Laurierkers) aan de parkeerplaatsen, 4 Acer Campestre (veldesdoorm) en 1 Tilia europaea 'Euchlora' (krimlinde).
Op dit plekje wordt een pad voorzien achter de parkeerplaatsen en aan de het nieuw gedeelte van de straat. Op 3 plaatsen is dit paadje iets verbreed om zitbanken te kunnen plaatsen en voor een hoek met 3 fietsleunhekken. Ervoor is een strook met gazon (voor intensief grasbeheer) voorzien van ongeveer 140m². De rest van het parkje wordt begroeid met lage beplanting, bestaande uit symphoricarpos x doorenbosii 'White Hedge' (sneeuwbes) en met Hedera helix 'arborescens' (klimop).
Tegen de spoorweg aan wordt er een strook van ongeveer 5m diep in bosgoed struweel voorzien: bestaande uit 125st Sambucus nigra (zwarte vlier), 125 st. Cornus sanguinuea (rode kornoelje), 125st. Cornus mas (gele kornoelje), 125st Viburnuum opulus (gelderse roos)en 125st Corylus avellana (gewone hazelaar). Dit om een afscherming naar de spoorweg te creëren.
Langsheen de nieuwe straat is er een strook voorzien in grindgazon (en nieuw ook een wadi, zie boven reeds vermeld), als verbreding voor de brandweer, daarachter wordt de strook met 2 bomen aangelegd met Ilex x meserveae 'Blue Prince' (blauwe hulst).
De paden worden aangelegd in grijze betonstraatstenen.
Ter hoogte van dit parkje en de nieuwe verbrede verbindingsstraat (vanaf woningen huisnummer 35 tot en met 57) zal de Diepestraat tweerichtingsverkeer krijgen. De rest (vanaf huisnummers 1 tot en met 33 en Nielsestraat 18) van de Diepestraat blijft éénrichtingsverkeer.
AANLEG BINNENGEBIED:
Heel het binnengebied zal, op de gebouwen na, worden ingelijfd bij het openbaar domein.
Ter hoogte van de inplanting van de nieuwe woonblokken zijn er bredere groenzones voorzien om een buffer te creëren tussen de woonvolumes en de rijweg. De groenzones rondom en achter de nieuwe woningen zijn enkel toegankelijk voor voetgangers of fietsverkeer.
Het deel voor de blokken werd reeds beschreven bij de aanleg van de Isabellastraat.
Het pad in het binnengebied van de Isabellastraat tot aan de Nielsestraat vormt een trage verbinding met de nadruk op groene ruimte en rust en wordt voorzien in volle grijze betonstraatstenen. Ook hier worden 2 verbredingen (3.50m op 1m) voorzien om een zitbank te plaatsen. Het pad loopt langs de zijgevel van blok A, tot op ongeveer 4m van de spoorweg, waarlangs hij naast de wadi's loopt en dan naar de hoek van het appartementsgebouw aan de Nielsestraat naar het reeds voorziene pad in betonstraatstenen. Langsheen dat pad wordt aan de zijde van de spoorweg het voorstel gedaan om een sleuf voor de leidingen van de openbare verlichting aan te leggen.
In deze ruimte zijn eveneens twee wadi’s voorzien die dienstdoen als buffering.
Voor de berekening van de wadi's werd rekening gehouden met: de totale verharde oppervlakte ongeveer 0.1853 ha, de bestaande woningen sluiten voor 50 % aan = 711 m² , Blok A = 216 m² , Blok B = 216 m² en het appartementsgebouw = 710 m² (compleet groendak).
Voor de bestaande woningen wordt 80 m² ingerekend (14 x 80 m² = 1120 m²), voor blok A en B wordt per wooneenheid telkens 80 m² ingerekend (8 x 80 m² = 640 m²). Zowel de werkelijke dakoppervlakte van blok A en B (216 m² + 216 m² = 432 m²) en van de appartementen (710 m²) wordt in rekening gebracht. Dit omdat deze over geen eigen infiltratievoorziening beschikken. Voor het appartementsgebouw wordt slechts de helft van het dak ingerekend, gezien het een groendak betreft. De totale oppervlakte bedraagt zo 0.2547 ha. Rekening houdend met de buffervoorwaarde van 250 m³/ha en de infiltratievoorwaarde van 4 m²/100m² is er 72 m³ (0.2547 ha * 250 m³/ha) buffering en 128 m² (0.2547 ha * 4 m²/100 m²) infiltratieoppervlakte nodig.
Alle verhardde oppervlaktes worden waterdoorlatend voorzien, met een helling van 0.5%. Voor het grootste aandeel van de verharding worden daarbij ook nog wadi’s voorzien in de groenzones om het water dat toch nog zou afstromen op te vangen en ter plaatse te infiltreren. Daarna is ook een noodoverlaat voorzien naar de riolering voor zeer zware buien. Voor 320 m² van de waterdoorlatende verharding, is geen groenzone voorzien. Hierbij wordt het regenwater afgevoerd naar een goot met kolken. Deze oppervlakte is wel ingerekend in de buffering.
In de leidingen en putten kan 37.94 m³ gebufferd worden. In wadi 1 kan er 29.41 m³ gebufferd worden en in wadi 2 kan er 21.54 m³ gebufferd worden. De totale nuttige buffering bedraagt 88.89 m³ en is meer dan de noodzakelijke buffering van 63 m³.
De leidingen hebben geen infiltratieoppervlakte. Wadi 1 beschikt over 70.66 m² infiltratieoppervlakte, wadi 2 beschikt over 57.23 m² infiltratieoppervlakte. De totale infiltratieoppervlakte bedraagt 128 m² , wat dus voldoende is.
De wadi’s worden mee geïntegreerd in de beplantingszones en langs het wandelpad. Langs ditzelfde pad zijn enkele zitmogelijkheden voorzien.
Langs het pad wordt ter hoogte van de wadi tot aan de hoek van het appartementsgebouw een grasvlakte voorzien van ongeveer 20m diep en 12m breed. Aan weerszijden zijn er nog stroken met bloemenweiden voorzien met telkens weer 2 bomen, 2 Prunus avium 'Plena' (dubbele sierkers) aan de achterzijde van blok A en 2 Acer rubrum (rode esdoorn) achter het appartementsgebouw aan de Nielsestraat.
Naar het appartementsgebouw toe wordt een verhoogde berm (van max. +1m) voorzien, zodat de keldermuur minder zichtbaar is en de afstand tot het gebouw meer bewaard blijft. Verder wordt er ook een strook hoge beplanting voorzien met Ilex x meserveae 'Blue Prince' (blauwe hulst), om de privacy te bewaren. En voor deze hoge beplanting komt nog een strook lagere beplanting met Ilex crenata 'Conveca' (stekeloze hulst als haagplant) en Prunus Laurocerasus 'Van Nes' (Laurierkers). Aan de zijgevel van blok B worden 2 bomen voorzien Acer Campestre (veldesdoorm) in een zone met Symphoricarpos x doorenbosii 'White Hedge' (sneeuwbes).
Ter afscherming van de spoorlijn is er respectievelijk hogere beplanting met Ilex x meserveae 'Blue Prince' (blauwe hulst).en bosgoed/struweel voorzien met Sambucus nigra (zwarte vlier), Cornus sanguinuea (rode kornoelje), Cornus mas (gele kornoelje), Viburnuum opulus (gelderse roos) en Corylus avellana (gewone hazelaar).
Algemeen:
Het betreft (omgevings)werken op publiek en toekomstig publiek domein. De toegankelijkheid van de diverse onderdelen voor minder-validen, minder-mobielen, slechtzienden en blinden voldoet geheel aan de richtlijnen ter zake.
De maximale helling van de buitenaanleg is 5% en vrij van verticale hindernissen. De doorgangsbreedten (1.50m en 1.80m) voldoen ruimschoots aan de bouwverordening voetpaden (min. 1.50m).
Er werd een sloopopvolgingsplan gevoegd aan het dossier alsook een archeologienota. Van deze archeologienota werd reeds aktegenomen door de provincie op 23/01/2020 onder de code: 2019/99 – bureau-onderzoek.
Er werd een nieuw rooilijnplan opgesteld en ingetekend volgens het opmetingsplan voor het kadastrale percelen 99/02R en 99/02T, opgemaakt dd. 21/02/2017 door landmeter-expert Van Herwegen (LAN 04 0723), Leon Dumortierstraat 80 - B 2540 Hove.
Regelgeving: bevoegdheid
Artikel 42, §2 van het gemeentedecreet : De gemeenteraad bepaalt het beleid van de gemeente en
kan daartoe algemene regels vaststellen.
Regelgeving: bevoegdheid (bijzonder)
Artikel 2 van het gemeentedecreet
Artikel 4.2.25 Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening
- Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 40 betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
- Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikels 326 tot en met 335 betreffende het bestuurlijke toezicht
- De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen
- Het Bestuursdecreet van 7 december 2018, hoofdstuk 3 – Toegang tot bestuursdocumenten, art. II.26 tot en met II.51
het hele aanvraagdossier
Enig artikel: De gemeenteraad neemt kennis van het ontwerp van dit gemeentelijk rooilijnplan en stelt dit voorlopig vast.
Verdaagd.
Een samenwerking tussen GoedWonen.Rupelstreek, de VMSW en de gemeente Boom resulteerde in de oprichting van een nieuwbouwproject met bijhorende infrastructuurwerken in de Nielsestraat.
Deze werken kregen dossiernummer 43F8E361.
De werken worden (op 22.12.2021) geraamd op: 430.470,71 € BTW excl. of 520.869,56 € BTW incl. verdeeld als volgt:
- Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 40 betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
- Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikels 326 tot en met 335 betreffende het bestuurlijke toezicht
- De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen
- Het Bestuursdecreet van 7 december 2018, hoofdstuk 3 – Toegang tot bestuursdocumenten, art. II.26 tot en met II.51
Art.1: Zijn goedkeuring te hechten aan de samenwerkingsovereenkomst tussen GoedWonen.Rupelstreek, de VMSW en de gemeente Boom voor de oprichting van een nieuwbouwproject met bijhorende wegenis- en rioleringswerken met dossiernummer 43F8E361, in de Nielsestraat.
Art.2: Kennis te nemen van de kostprijs van dit project en het gemeentelijk aandeel.
Het is noodzakelijk om jaarlijks wegmarkeringen aan te brengen op het grondgebied van de gemeente Boom.
Er werd een bestek voor de overheidsopdracht het "Aanbrengen van wegschilderingen kalenderjaren 2022 - 2023" opgemaakt door de dienst Grondgebiedzaken met als referentie 2022-TECHN-01.
De indieningsdatum zal worden weergegeven bij publicatie.
Het werk zal gegund worden via open aanbesteding.
De raming bedraagt 40.415,30 € exclusief BTW.
Het bestek werd goedgekeurd in het college van burgmeester en schepenen in zitting van 7 februari 2022 en verzonden naar de gemeenteraad.
| Financiële weerslag |
|
| Dienstjaar: 2022 - 2023 |
ARK: 224007 |
| Ramingnummer MJP: 2022000129 |
BELEIDSDOMEIN: 04 |
| Bedrag raming : 48.000,00 EUR |
BELEIDSVELD: 0200 |
| Beschikbaar krediet : 305.000,00 EUR |
BELEIDSITEM: wegenwerken algemeen |
|
|
|
| Aanpassing meerjarenplan noodzakelijk : JA/NEEN (*) |
|
|
|
|
| Visum financieel beheerder: GUNSTIG/NIET GUNSTIG/NVT (*) |
Datum : 08/02/2022 |
- Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 40 betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
- Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikels 326 tot en met 335 betreffende het bestuurlijke toezicht
- De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen
- Het Bestuursdecreet van 7 december 2018, hoofdstuk 3 – Toegang tot bestuursdocumenten, art. II.26 tot en met II.51
bestek
raming
Art.1: het bestek en de raming voor de overheidsopdracht het "Aanbrengen van wegschilderingen kalenderjaren 2022 - 2023" opgemaakt door de dienst Grondgebiedzaken met als referentie 2022-TECHN-01 goed te keuren.
Art.2: het college van burgemeester en schepenen een mandaat te verlenen om deze overheidsopdracht uit te voeren.
Er werd een bestek voor de overheidsopdracht het "Maaien van bermen dienstjaren 2022 - 2023 - 2024" opgemaakt door de dienst Grondgebiedzaken met als referentie 2022-SC-02.
De indieningsdatum zal worden weergegeven worden bij publicatie.
Het werk zal gegund worden via open aanbesteding.
De kosten voor dit werk worden geraamd op 55.000,00 €.
Het bestek werd goedgekeurd door het college van burgemeester en schepenen in zitting van 7 februari 2022 en verzonden naar de gemeenteraad.
| Financiële weerslag |
|
| Dienstjaar: 2022 - 2023 - 2024 |
ARK: 6103011 |
| Ramingnummer MJP: 2022001044 |
BELEIDSDOMEIN: 04 |
| Bedrag raming : 55.000,00 EUR |
BELEIDSVELD: 0680 |
| Beschikbaar krediet : 79.928,00 EUR |
BELEIDSITEM: Maaien bermen |
|
|
|
| Aanpassing meerjarenplan noodzakelijk : JA/NEEN (*) |
|
|
|
|
| Visum financieel beheerder: GUNSTIG/NIET GUNSTIG/NVT (*) |
Datum : 08/02/2022 |
- Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 40 betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
- Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikels 326 tot en met 335 betreffende het bestuurlijke toezicht
- De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen
- Het Bestuursdecreet van 7 december 2018, hoofdstuk 3 – Toegang tot bestuursdocumenten, art. II.26 tot en met II.51
bestek
Art.1: het bestek en de raming voor de overheidsopdracht het "maaien van bermen kalenderjaren 2022 - 2023 -2024" opgemaakt door de dienst Grondgebiedzaken met als referentie 2022-SC-02 goed te keuren.
Art.2: het college van burgemeester en schepenen een mandaat te verlenen om deze overheidsopdracht uit te voeren.
In het meerjarenplan 2020-2025 werd opgenomen om te werken aan "samenleven in Boom" d.m.v participatieprojecten maar ook door het versterken van de sociale cohesie in de wijken. Zeker door de covid19-pandemie hebben buurtwerkingen nauwelijks initiatieven kunnen nemen in 2020 en 2021. Voordien werden door buurten en straten regelmatig aanvragen ingediend voor de organisatie van een straatfeest, buurt BBQ, speelstraat, themafeesten allerhande,....
Er is tot op heden geen officiële ondersteuning voor straat- en buurtfeesten. Enkel indien ze via de wijkraadvoorzitter een aanvraag indienden bij dienst evenementen, konden zij gratis uitleenmateriaal zoals tafels en stoelen verkrijgen. Sinds 1/1/2022 dienen alle aanvragen van evenementen via het evenementenloket aangevraagd te worden ten minste 1 maand op voorhand.
Er werd bekeken welk type reglementen in andere gemeenten in de omgeving bestaan en rekening houdend met de Boomse situatie en na overleg met de dienst Beleving werd een voorstel voor Boom uitgewerkt.
Vaak is er een financiële drempel om iets extra te voorzien op zo'n straat-buurtfeest en om dit alles te stimuleren willen we met dit reglement buurtbewoners aanmoedigen om meer samen te komen door informele, kleinschalige activiteiten te organiseren. Er wordt voorgesteld om 100€ premie te geven als stimulans. Hiervoor werd een reglement opgemaakt voor de uitbetaling ervan met opname van de voorwaarden, aanvraagprocedure, controle,...
Op de commissie d.d. 27/01/2022 werden enkele voorstellen tot aanpassing besproken o.a. opname van kosten voor drank en voeding wel toelaten, gratis gemeentelijk materiaal duidelijker vermelden.
Er werd in de budgetten €3000 voorzien voor wijkwerking/subsidielijn MJP000220.
Het reglement ter ondersteuning van straat- en buurtfeesten wordt als bijlage toegevoegd.
- bespreking en aanpassing na overleg met dienst Beleving/evenementen
- bespreking en aanpassing na commissie d.d. 27/01/2022
| Dienstjaar: 2022 | ARK: 6490000 |
| Ramingnummer MJP000220 | BELEIDSDOMEIN: 02 |
| Bedrag raming : 3000 EUR | BELEIDSVELD: 0171 |
| Beschikbaar krediet : 3000 EUR | BELEIDSITEM: XX |
| Aanpassing meerjarenplan noodzakelijk : JA/NEEN (*) | |
| Visum financieel beheerder: GUNSTIG/NIET GUNSTIG/NVT (*) | Datum : 18/01/2022 |
(*) Schrappen wat niet past
- Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 40 betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
- Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikels 326 tot en met 335 betreffende het bestuurlijke toezicht
- De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen
- Het Bestuursdecreet van 7 december 2018, hoofdstuk 3 – Toegang tot bestuursdocumenten, art. II.26 tot en met II.51
- voorstel reglement
Enig artikel : het voorstel "reglement ter ondersteuning van straat- en buurtfeesten" goed te keuren.
Op 19 juli 2018 werd door de gemeenteraad een algemeen directeur aangesteld overeenkomstig de overgangsbepaling, zoals opgenomen in artikel 582,§ 1, van het decreet lokaal Bestuur van 22 december 2017.Hierbij deed zich in concreto de situatie voor zoals bedoeld in artikel 582, § 1, DLB, m.n. zowel de secretaris van gemeente als de secretaris van het OCMW hun kandidatuur hadden gesteld om de functie van algemeen directeur uit te oefenen.
Op 6 juli 2021 heeft de Raad van State uitspraak gedaan over het vernietigingscontentieux m.b.t. de aanstelling van de gemeentesecretaris als algemeen directeur.
De Raad van State oordeelde dat de aanstelling van de gemeentesecretaris tot algemeen directeur wordt vernietigd. Dit betekent dat deze beslissing met terugwerkende kracht ongedaan wordt gemaakt.
Intussen zijn er ook dadingen gesloten met de voormalige gemeentesecretaris en met de adjunct algemeen directeur.
In elke gemeente moeten er voortaan een algemeen directeur en een financieel directeur aangesteld worden, die zowel bevoegd zijn voor de gemeente als voor het OCMW.
Door het vernietigingsarrest van de Raad van State tot aanstelling van de gemeentesecretaris tot algemeen directeur, is de functie van algemeen directeur opnieuw vacant en dient een aanwervingsprocedure opgestart te worden.
De gemeenteraad stelt de voorwaarden vast waaraan de kandidaten moeten voldoen en bepaalt hoe de selectie zal gebeuren.
De gemeenteraad stelt de functiebeschrijving vast (cf. art. 23 BVR RPR en art. 588. §3 DLB).
De gemeenteraad stelt de bijhorende salarisschaal van algemeen directeur vast op het ogenblik van de aanwerving binnen de reglementaire grenzen.
Om toegelaten te worden tot de procedure moeten de kandidaten voldoen aan de voorwaarden gesteld in de rechtspositieregeling.
Daarnaast kunnen, op basis van artikel 589 van het decreet lokaal bestuur, de secretarissen van andere lokale besturen die in hun eigen bestuur niet werden aangesteld als algemeen directeur, zich beroepen op de overgangsregeling waarbij zij als geschikt worden gezien voor de functie van algemeen directeur. Als er dergelijke kandidaturen zijn, dan zijn zij vrijgesteld van de reguliere selectieprocedure. Na afloop, zullen zij dan –samen met de eerst gerangschikte kandidaat uit de reguliere selectieprocedure onderworpen worden aan een bijkomende proef op basis waarvan een rapport met een vergelijking van titels en verdiensten zal worden opgemaakt.
De reguliere selectieprocedure, alsook desgevallend de bijkomende proef, conform artikel 30 van de rechtpositieregeling, dient uitbesteed te worden aan een extern selectiebureau of Poolstok.
De openverklaring van de functie van algemeen directeur in statutair verband open te verklaren
Het functieprofiel van algemeen directeur goed te keuren
Na vergelijk ifv prijs en ervaring, Motmans & partners aan te stellen als selectiekantoor
- Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 40 betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad
- Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikels 326 tot en met 335 betreffende het bestuurlijke toezicht
- Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikels 588 en 589
- De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen
- Het bestuursdecreet van 7 december 2018, hoofdstuk 3 – Toegang tot bestuursdocumenten, art. II.26 tot en met II.51
- De goedgekeurde rechtspositieregeling voor het gemeentepersoneel
functieprofiel
tarieven selectiekantoren
referenties selectiekantoren
Art. 1 : de functie van algemeen directeur (M/V) open te verklaren, in statutair verband, bij wijze van aanwerving.
Art. 2 : de secretarissen van het huidig en andere lokale besturen die in hun eigen bestuur niet werden aangesteld als algemeen directeur, kunnen zich beroepen op de overgangsregeling waarbij zij als geschikt worden gezien voor de functie van algemeen directeur. Als er dergelijke kandidaturen zijn, dan zijn zij vrijgesteld van de reguliere selectieprocedure. Na afloop, zullen zij dan –samen met de eerst gerangschikte kandidaat uit de reguliere selectieprocedure- onderworpen worden aan een bijkomende proef op basis waarvan een rapport met een vergelijking van titels en verdiensten zal worden opgemaakt. De invulling van de functie zal gebeuren na een vergelijkende selectieprocedure, waarbij de kandidaten in volgorde van de rangschikking aan de gemeenteraad worden voorgesteld.
Art. 3 : de selectie voor de aanwerving van de functie van algemeen directeur wordt uitbesteed aan een extern selectiekantoor. Hiervoor wordt een beroep gedaan op de raamovereenkomst via Poolstok.
Art. 4 : de aanstelling van het extern selectiekantoor Motmans & partners wordt goedgekeurd.
Art. 5 : het functieprofiel van algemeen directeur wordt goedgekeurd.
Art. 6 : de salarisschaal voor algemeen directeur zal, binnen de wettelijke en reglementaire grenzen worden vastgelegd op het ogenblik van aanwerving
De voorzitter sluit de zitting op 17/02/2022 om 21:45.
Aldus gedaan in zitting datum voormeld.
Goedgekeurd door de gemeenteraad.
Namens Gemeenteraad,
Lize Van Dijck
waarnemend algemeen directeur
Kim Van Kerckhoven
voorzitter gemeenteraad