Terug
Gepubliceerd op 25/10/2022

Notulen  Gemeenteraadscommissie openbare werken, patrimonium, groenonderhoud, mobiliteit

di 11/10/2022 - 19:00 Raadszaal

De voorzitter opent de zitting op 11/10/2022 om 19:00.

Aanwezige raadsleden :

Kris De Keninck, Francisco Sanchez, Carla Herremans, Hans Verreyt.

    • VERKEERSVEILIGE GEMEENTE - BESPREKING VOORGESTELDE MAATREGELEN

       Op 14 juni 2019 besliste het college de gemeente Boom kandidaat te stellen voor het project verkeersveilige gemeente provincie Antwerpen.

      Op  20 januari 2020 nam het college  kennis  van het feit dat de gemeente Boom op basis van de ongevallencijfers geselecteerd is om in 2022 te starten met het project Verkeersveilige Gemeenten.

       Op 17 januari 2022 vond er een startoverleg plaats.

       Door deelname aan het traject Verkeersveilige Gemeente onderschrijft Boom de missie om te streven naar nul verkeersslachtoffers in de provincie Antwerpen. Boom stelt onder begeleiding van de federale diensten van de gouverneur, de vzw Ouders van verongelukte Kinderen, de Vlaamse Stichting Verkeerskunde en de provincie Antwerpen een actieplan verkeersveiligheid op en voert dit uit.

      De ruggengraat van het actieplan bestaat uit de vijf pijlers van verkeersveiligheid, ook wel de vijf E’s genoemd:

      • beleid en organisatie (engagement)
      • educatie en communicatie (education)
      • infrastructuur (engineering)
      • handhaving (enforcement)
      • evaluatie en monitoring (evaluation)

       

      Verkeersveiligheid maakt een integraal deel uit van het beleid. Bij alle medewerkers en beleidsverantwoordelijken wil Boom een verkeersveiligheidsreflex ontwikkelen en versterken. Het is belangrijk dat de visie op alle niveaus en door alle medewerkers van Boom gedragen en uitgevoerd wordt.

       

      Bij de opmaak en uitvoering van het actieplan verkeersveiligheid staan volgende elementen centraal:

      • Proactieve aanpak
        • Ongevallenanalyse en -preventie zijn even belangrijk
      • Verkeersveilig voor iedereen
        • De inrichting van de openbare ruimte moet toegankelijk en leesbaar zijn voor zowel het 8-jarig meisje als haar 80-jarige grootvader
        • Rekening houden met álle weggebruikers
      • Zelfverklarende infrastructuur
        • De inrichting van de weg stuurt het gedrag van de weggebruiker.
      • Samenwerking: inzet van verschillende partners
        • Intern en extern samenwerken en communiceren zijn cruciaal: ze creëren duidelijkheid en draagvlak 

       

      Het college besliste op 31 januari 2022 om deel te nemen aan het traject verkeersveilige gemeente.

       Binnen dit traject Verkeersveilige gemeente dient iedere gemeente op bezoek te gaan bij minstens 2 andere deelnemende gemeenten en dient ze zelf ook 1 dag gastgemeente te zijn.

      Door Mint werd een heel programma opgemaakt van welke gemeente naar waar moet en wie wanneer gastgemeente is. Ook werd er een dagindeling opgemaakt die iedere gemeente moet volgen als ze gastgemeente is.

      Boom ging zo als peergemeente op bezoek bij  Grobbendonk op 12 april en Dessel op 19 mei 2022.

      Boom kreeg als gastgemeente  Duffel en Wommelgem op bezoek op vrijdag 13 mei 2022.

        

      Van het bezoek aan Boom werd een verslag opgemaakt door Mint waarin een aantal voorstellen worden gedaan om de situatie verkeersveiliger te maken.

      Met een aantal van de voorgestelde maatregelen wenst het college op korte termijn verder te gaan. 

       

       

       Suggestie bocht Molenstraat / Hollezijp

       Om de verkeersveiligheid van de actieve weggebruikers te verhogen dient eerst en vooral de wegbreedte ingesnoerd te worden . De aansluiting van het fietspad Molenstraat - Hollezijp kan veel ruimer ingericht worden dan op heden het geval is.

      Door het inrichten van een dubbelrichtingsfietspad wordt de breedte van de weg ingesnoerd en kan een snelheidsregime van 30 km/ u makkelijker worden nageleefd. De parkeerplaatsen voor de mindervaliden zouden moeten verhuizen naar de overkant van de straat

       

      Suggestie kruispunt Velodroomstraat / Hollezijp

      De 5m regel voor zebrapaden is niet gerespecteerd. Auto's parkeren binnen de 5 m voor het zebrapad. Het voorziene verdrijvingsvak is te klein. Achter het zebrapad is de situatie wel reglementair

       

      Suggestie  kruispunt Beukenlaan / Velodroomstraat

      Het oversteken van de fietsers kan duidelijker in beeld worden gebracht.

       

      Suggestie kruispunt Broekweg / Vrijheidsstraat

       -Voorzien van een veilige fietsoversteek van en naar het dubbelrichtingsfietspad in Vrijheidsstraat

      Ook hier kunnen fietssymbolen  of pijlen gebruikt worden om attentie verhogend te werken

      Voorzien een opstelruimte voor fietsers aan de overzijde

      Voorzie haaientanden voor de oversteek, ook ter hoogte van de betoncentrale

       

       

      De raad neemt kennis van de voorgestelde maatregelen. De raad hoopt dat de realisatie niet te lang op zich laat wachten.

      De raad vraagt om in Hollezijp de zone 30 nog extra te accentueren.

       

      De raad vraagt om  met de politie ook te kijken naar het kruispunt G. Gezellestraat / Velodroomstraat en het kruispnut Beukenlaan / A. Sniedersstraat.

      De raad vraagt om de plannen voor de omgeving H. Hartkerk opnieuw op de commissie te agenderen zodat nadien aan Sweco de juiste info kan doorgegeven worden.

    • VERKEERSSITUATIE KRUISPUNT HOSPITAALSTRAAT - GASSTRAAT

      Voor de heraanleg van Advokaatstraat is de verkeerssituatie gewijzigd in Gasstraat - Hospitaalstraat. Het kruispunt Gasstraat / Hospitaalstraat is een zeer gevaarlijk kruispunt geworden , vooral voor fietsers en voetgangers. Er gebeuren  regelmatig ongevallen  en dagelijks bijna ongevallen

      Hospitaalstraat is een smalle straat en de uitkom van Gasstraat op Hospitaalstraat is ook smal waardoor er geen uitwijkmogelijkheden zijn.

      De route Gasstraat - Hospitaalstraat -richting Antwerpsestraat wordt als sluiproute gebruikt door wagens die de lichten van de Brandstraat willen ontwijken.

      Er wordt voorgesteld om de Hospitaalstraat teug zoals vroeger in zijn geheel enkelrichting te maken, richting Advokaatstaat.

      De raad vraagt om dit verder te bekijken met de politie. Er mogen geen andere problemen gecreëerd worden. 

    • SIGNALISATIE KANTOOR TOERISME RUPELSTREEK

      Het kantoor van toerisme Rupelstreek bevindt zich momenteel in Hoogstraat.  

      Toen zij in De schorre gevestigd waren mochten zij conform de wetgeving niet gesignaleerd worden. In de Hoogstraat kan dit wel.

      Er kan signalisatie voor voertuigen geplaatst worden van aan E. Vanderveldestraat en aan rotonde Cop - richting parking Grote Markt.

      Daarnaast wordt voorgesteld  signalisatie voor voetgangers en fietsers te voorzien van aan Grote Markt en van aan het veer.

      De raad gaat akkoord met het voorstel in verband met de signalisatie. 

De voorzitter sluit de zitting op 11/10/2022 om 20:15.

Namens Gemeenteraadscommissie openbare werken, patrimonium, groenonderhoud, mobiliteit,

Heidi Nuyts
secretaris

Kim Van Kerckhoven
voorzitter