Terug
Gepubliceerd op 05/04/2022

Notulen  Gemeenteraadscommissie veiligheid, preventie en brandweer

do 24/03/2022 - 19:00 Raadszaal
Aanwezig: Ann De Smedt, voorzitter
Tibo Roekaerts, Abdel El-hajoutti, Heidi Verhoeven, leden
Debbie Nys, Isabel De Deckker, secretaris
Jeroen Baert, burgemeester
Yani Brems, raadsleden
Inge De Ridder, schepenen
Anita Ceulemans, Pascale De Boeck, raadsleden
Kris De Keninck, leden
Nourdine Elkaouakibi, raadsleden
Tom Dewandelaere, schepenen
Carla Herremans, Andy Janssens, Johan Van Limbergen, Patrick Marnef, raadsleden
Francisco Sanchez, schepenen
Martha Somers, Eddy Van Der Taelen, raadsleden
Kim Van Kerckhoven, voorzitter gemeenteraad
Hans Verreyt, Fatiha Haouat, Jeanne Carron, raadsleden
An Pues, secretaris
Verontschuldigd: Sven Cools, Sigrid Van De Velde, leden

De voorzitter opent de zitting op 24/03/2022 om 19:00.

Andere aanwezigen :

Jeroen Baert, burgemeester

Francisco Sanchez, schepen

Hans Verreyt, Andy Janssens, raadsleden

Peter Muyshondt, korpschef

Audrey Bertels, noodplanning

Ulrich Schlesser, preventiedienst

    • Evaluatierapport strategisch plan 2021 – toelichting

      Jaarlijks wordt er een evaluatierapport opgesteld over de werking van de preventiedienst voor Binnenlandse Zaken. Dit rapport wordt kort toegelicht. 

      De evaluatie werd voorgesteld ter kennisname. Er werden twee verduidelijkingen gevraagd:

      -        Over hoeveel minderjarige GAS-bemiddelingen er vorig jaar zijn geweest? Het exacte aantal is niet geweten maar kan opgevraagd worden. Er werd kort ook toegelicht hoe dit in zijn werk gaat.

      -        Aan wie rapporteert de straathoekwerker? Dit is aan de dienst samenleven. Er werd ook gekaderd waarom die beslissing genomen is.

    • Toelichting korpschef jaarrapport PZ Rupel

      Het jaarverslag van de Politiezone Rupel 2021 zal toegelicht worden door de korpschef van de politiezone Rupel.


      De korpschef licht zijn jaarrapport toe. Hij legt hierbij niet alleen de nadruk op de cijfers maar verduidelijkt ook waarom bepaalde zaken zijn en wat politie nog allemaal doet. In de cijfers die voorgesteld zijn zit Tomorrowland niet bij.
      Er wordt gevraagd of er geen onderscheid kan gemaakt worden tussen ongevallen met auto’s, fietsers en bromfietsen. Dit gebeurt niet standaard maar kan door de burgemeester altijd opgevraagd worden.
      Men vraagt ook of het aantal feiten inzake drugs en alcohol anders is in deze zone dan in andere zones. Korpschef geeft aan dat dit gelijkaardig is.

      De raadsleden vinden het goed deze toelichting gekregen te hebben maar willen ook benadrukken dat veel burgers hun wijkagent niet meer kennen. Er wordt gevraagd om de communicatie hierover te doen toenemen. Vooral voor de oudere generatie is het belangrijker om de gezichten van de wijkagent meer bekend te maken. Korpschef wil dit wel meenemen en erover nadenken wat hij kan doen. Hij wil tegelijk de opmerking ook nuanceren, burgers zijn niet altijd geïnteresseerd in hun wijkagent tot ze hem/haar nodig hebben.

      Er wordt ook aangegeven dat het BIN heel passief gebruikt wordt. Er wordt weinig feedback terug gegeven. Men vraagt ook of er geen good practices zijn van andere BIN’s om toe te passen. Korpschef geeft aan dat veel ook afhangt van de activiteiten die de coördinator doet. Als er een BIN-event georganiseerd wordt kan er bijvoorbeeld ook de wijkagent uitgenodigd worden zodat die bekender wordt.

      Er wordt kort nog iets gezegd over het personeelstekort. Door de personeelsformatie is het deficiet nog groter geworden maar er is een positieve evolutie op dit moment.  

    • Toelichting vaste camera’s

      Het gemeentebestuur heeft in de zomer 2021 vijf tijdelijk vaste camera's in gebruik genomen, waardoor er in totaal zes tijdelijk vaste camera's in gebruik zijn. Hiervoor heeft de korpschef reeds positief advies gegeven.

      De camera's hebben een preventief en een repressief doel.  We merken dat er onder het waakzaam oog van een tijdelijk vaste camera zo goed als geen sluikstorten meer gebeuren, ook al waren het voorheen drukke hotspots.  Er zijn daardoor weinig sluikstorten vast te stellen op die bewaakte hotspots.

      Sinds de ingebruikname van de nieuwe tijdelijke camera's werden er (algemeen) 634 meldingen van zwerfvuil en sluikstort teruggevonden in ons meldingssysteem.  Deze sluikstorten doen zich o.a. voor op een dertigtal gekende plaatsen, voldoende om een tiental camera's te laten roteren.

      In de herfst van 2021 werden er nog eens vijf tijdelijk vaste camera's aangekocht. 

      De tijdelijk vaste camera's worden vooral ingezet voor het aanpakken van de sluikstortproblematiek, maar ook - in mindere mate - voor andere soorten van overlast.

      De preventiecoördinator geeft een presentatie over de inzet van deze camera's.

      Deze toelichting ging over de tijdelijke vaste camera’s. Er werd kort ook voorgesteld welke zaken er nog extra onderzocht worden om de duur van de batterij te verlengen en het gebruik van de camera te vergemakkelijken.

      Er wordt gevraagd of het geen idee zou zijn om meer dummies te plaatsen gezien het preventieve effect. Er werd verduidelijkt waarom dit geen goed idee lijkt.

      Er wordt gevraagd om op volgende commissie het punt over de vaste camera’s en het ANPR terug te agenderen.

    • Adviesrapport Urban Senses leefbaar Kruiskenslei-Driehoek – toelichting

      Naar aanleiding van de aanhoudende overlast in de wijk Kruiskenslei werd op de wekelijkse vergadering met burgemeester - Goed Wonen - preventie een plan van aanpak besproken. Dit plan van aanpak had als doel de overlast in de wijk in te dijken. In dit overleg werd besproken om een firma aan te stellen gespecialiseerd in positieve gedragsbeïnvloeding. In het college van 29 november 2021 werd de offerte van de firma Urban Senses goedgekeurd. Het plan van aanpak van deze firma werd al voorgesteld op de commissie van december. Er werd toen gezegd dat in maart 2022 werd vooropgesteld om het adviesrapport klaar te hebben. Het adviesrapport is ondertussen ontvangen en zal worden toegelicht. 

      De grote lijnen uit het adviesrapport werden voorgesteld, zie presentatie. Hierop gaven verschillende raadsleden enkele voorbeelden aan van zaken die in deze omgeving konden gebeuren, bijv. sociale kruidenier, ruilwinkel, speelpleinwerking.

      De verdere stappen zijn nu om te zien wat we gaan weerhouden van wat er in het rapport stond. Hier dienen budgetten tegenover gezet te worden. Daarna zal de wijk nog regelmatig gemonitord worden.

      Schepen Sanchez haalt nog aan dat de Kruiskenslei + Hasaertsplaats volledig aangelegd zal worden in de toekomst.

    • ALGEMEEN NOOD- EN INTERVENTIEPLAN

      Elke gemeente moet volgens het KB van 16 februari 2006 beschikken over nood- en interventieplannen. Door het provinciebestuur van Antwerpen werd hiervoor een sjabloon aangereikt. 

      De intergemeentelijke veiligheidscel keurde de ANIP’s (algemeen nood- en interventieplan) goed op 17-12-2021. Er gebeurden sindsdien nog enkele aanpassingen zoals gevraagd tijdens de vergadering:

      • De leden intergemeentelijke veiligheidscel en LNAP konden feedback geven op de risisco-analyse (Fiche 12)
      • Een toevoeging in het ANIP omtrent operationele coördinatie (GANIP 2.0)
      • Een verduidelijking bij de opvanglocaties (Fiche I3)

      Het GANIP heeft een algemeen deel (GANIP 2.0)  en actie/informatie fiches (Fiche). Deze documenten zijn te vinden in bijlage.

      De wetgeving vraagt een goedkeuring door het CBS en een kennisname door de gemeenteraad. Het ANIP van de gemeente Boom moet daarna verzonden worden naar de Federale Diensten van de Gouverneur ter goedkeuring.

      Dit plan wordt kort toegelicht. Het doel van de plan is om duidelijk te maken wat er dient te gebeuren bij een bepaalde ramp. Dit voor de omgeving: Aartselaar, Rupelstreek en Bodukap. Het document is er nu en zal regelmatig nagekeken worden zoals bijvoorbeeld nadat er een ramp plaatsgevonden heeft. Er wordt geleerd uit incidenten en de aanpassingen worden meegenomen.

      Er wordt gevraagd hoe de mensen gesensibiliseerd worden. Ofwel via BE-alert wie er ingeschreven is. Er kan ook gewerkt worden via sms als het nodig is, dan krijgt iedereen die onder die straal van de zendmast valt een oproep.

De voorzitter sluit de zitting op 24/03/2022 om 22:00.

Namens Gemeenteraadscommissie veiligheid, preventie en brandweer,

An Pues
secretaris

Ann De Smedt
voorzitter