De gemeenteraad vergadert regelmatig en in vereist getal, ingevolge de bijeenroeping door het college van burgemeester en schepenen.
De voorzitter opent de zitting op 24/04/2025 om 20:03.
De gemeenteraad, in zitting van 24/04/2025.
- Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 40 betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
- Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikels 326 tot en met 335 betreffende het bestuurlijke toezicht
- De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen
- Het Bestuursdecreet van 7 december 2018, hoofdstuk 3 – Toegang tot bestuursdocumenten, art. II.26 tot en met II.51
- verslag GR
Enig artikel: de notulen en het zittingsverslag van de vergadering van de gemeenteraad van 27/03/2025 goed te keuren.
De gemeenteraad in zitting van 24/04/2025.
- Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 40 betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
- Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikels 326 tot en met 335 betreffende het bestuurlijke toezicht
- De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen
- Het Bestuursdecreet van 7 december 2018, hoofdstuk 3 – Toegang tot bestuursdocumenten, art. II.26 tot en met II.51
- Boom+
Enig artikel: de gemeenteraad neemt kennis van:
- Mail Boom+
In de gemeenteraad van 27 februari 2025 werd Anita Ceulemans aangesteld als vertegenwoordiger van de gemeente in de algemene en buitengewone vergadering van ISVAG,
Schepen Tom Dewandelaere is aangeduid als haar vervanger.
Op 15 mei 2025 vindt er een algemene vergadering plaats van Isvag met volgende agenda:
- Samenstelling Bureau
- Goedkeuring verslag van de Bijzondere Algemene Vergadering van 27 maart 2025
- Verslag van de Raad van Bestuur aan de Algemene Vergadering
- Goedkeuring jaarverslag en jaarrekening 2024
- Kennisneming presentiegelden 2024
- Goedkeuring Code Goed Bestuur
- Kwijting aan bestuurders en commissaris bedrijfsrevisor
- Toelichting stand van zaken vergunningstraject en uitvoering
- Varia
De presentatie van de toelichting, gegeven tijdens de gemeenteraad, werd aan het punt toegevoegd
- Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 40 betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
- Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikels 326 tot en met 335 betreffende het bestuurlijke toezicht
- De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen
- Het Bestuursdecreet van 7 december 2018, hoofdstuk 3 – Toegang tot bestuursdocumenten, art. II.26 tot en met II.51
- Oproeping
- Bijhorende documenten
Art.1: De gemeenteraad keurt de agenda van de algemene Vergadering van ISVAG op 15 mei 2025 goed met volgende agendapunten:
- Samenstelling Bureau
- Goedkeuring verslag van de Bijzondere Algemene Vergadering van 27 maart 2025
- Verslag van de Raad van Bestuur aan de Algemene Vergadering
- Goedkeuring jaarverslag en jaarrekening 2024
- Kennisneming presentiegelden 2024
- Goedkeuring Code Goed Bestuur
- Kwijting aan bestuurders en commissaris bedrijfsrevisor
- Toelichting stand van zaken vergunningstraject en uitvoering
- Varia
Art.2: de afgevaardigde van de gemeente, Anita Ceulemans (of bij belet haar plaatsvervanger, schepen Tom Dewandelaere) te mandateren om op de algemene vergadering van Isvag van 15 mei 2025 (of op elke andere algemene vergadering in gewone en/of in buitengewone zitting met dezelfde agenda ingeval de eerste niet geldig zou kunnen beraadslagen) te handelen en te beslissen conform de beslissingen die door de gemeenteraad zijn genomen over de agendapunten van de buitengewone algemene vergadering van de opdrachthoudende vereniging ISVAG op 15 mei 2025.
Op de gemeenteraad van 30 januari 2025 werd tijdens een geheime stemming Vincente Pascual Termens verkozen als kandidaat-bestuurder van Woonkade. Hij neemt zijn mandaat niet op.
Ons intern reglement voorziet dat bij het vacant worden van een mandaat van bestuurder de overblijvende bestuurders het recht hebben om voorlopig in de vacature te voorzien. Tijdens de eerstvolgende algemene vergadering (3 juni 2025) wordt beslist over de definitieve benoeming.
In uitvoering van ons intern reglement dragen de gemeenten die in het werkingsgebied van de woonmaatschappij liggen en die aandeelhouder zijn van de vennootschap elk een gelijk aantal bestuurders voor waarvan minstens één van het andere geslacht. Aangezien de 2 andere bestuurders van de gemeente Boom mannen zijn verzoeken wij u om u binnen een termijn van 3 maanden te conformeren naar de gendervoorwaarde en bijgevolg een vrouw voor te dragen als nieuwe bestuurder.
1 kandidaat: Sakina El Haddachi Yaya
Geheime stemming: Met 17 stemmen voor, 2 stemmen tegen, 2 stemmen onthouden.
- Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 40 betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
- Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikels 326 tot en met 335 betreffende het bestuurlijke toezicht
- De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen
- Het Bestuursdecreet van 7 december 2018, hoofdstuk 3 – Toegang tot bestuursdocumenten, art. II.26 tot en met II.51
- Statuten
Met 17 stemmen voor, 2 stemmen tegen, 2 stemmen onthouden.
Enig artikel: De gemeenteraad duidt Sakina El Haddachi Yaya aan als kandidaat-bestuurder voor Woonkade Rupelstreek voor de duurtijd van 6 jaar.
Als aandeelhouder van Kempens woonkrediet dient de gemeenteraad een vertegenwoordiger en een plaatsvervanger aan te duiden.
Via geheime stemming:
Vertegenwoordiger AV: 1 kandidaat - Rik Röttger: Met 13 stemmen voor, 3 stemmen tegen, 5 stemmen onthouden.
Plaatsvervanger AV: 1 kandidaat - Andy Janssens: Met 14 stemmen voor, 1 stem tegen, 6 stemmen onthouden.
- Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 40 betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
- Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikels 326 tot en met 335 betreffende het bestuurlijke toezicht
- De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen
- Het Bestuursdecreet van 7 december 2018, hoofdstuk 3 – Toegang tot bestuursdocumenten, art. II.26 tot en met II.51
- Statuten
Met 13 stemmen voor, 3 stemmen tegen, 5 stemmen onthouden.
Met 14 stemmen voor, 1 stem tegen, 6 stemmen onthouden.
Art.1: De gemeenteraad duidt Rik Röttger aan als effectieve vertegenwoordiger op de (Buitengewone) Algemene Vergaderingen van Kempens woonkrediet voor de periode van heden tot het einde van de huidige gemeentelijke legislatuur.
Art.2: De gemeenteraad duidt Andy Janssens aan als plaatsvervangende vertegenwoordiger op de (Buitengewone) Algemene Vergaderingen van Kempens woonkrediet voor de periode van heden tot het einde van de huidige gemeentelijke legislatuur.
In de gemeenteraad van 30 januari 2025 werd dhr. Rik Röttger aangeduid als vertegenwoordiger van de (buitengewone) algemene vergaderingen van Vlotter.
Dhr. Jeroen Baert werd aangeduid als zijn plaatsvervanger.
Op 16 mei 2025 vindt er een buitengewone algemene vergadering van Vlotter plaatst met volgende agenda:
1. Stemming kandidaat-bestuurders gemeente Niel
2. Stemming kandidaat-bestuurder raadgevende stem gemeente Niel
3. Voorstelling en stemming leden algemeen comité (conform artikel 442 - 443 DLB)
- Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 40 betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
- Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikels 326 tot en met 335 betreffende het bestuurlijke toezicht
- De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen
- Het Bestuursdecreet van 7 december 2018, hoofdstuk 3 – Toegang tot bestuursdocumenten, art. II.26 tot en met II.51
- Uitnodiging
Art.1:De gemeenteraad keurt de agenda van de algemene vergadering van Vlotter op 16 mei 2025 goed met volgende agendapunten:
1. Stemming kandidaat-bestuurders gemeente Niel
2. Stemming kandidaat-bestuurder raadgevende stem gemeente Niel
3. Voorstelling en stemming leden algemeen comité (conform artikel 442 - 443 DLB)
Art.2: De afgevaardigde van de gemeente dhr. Rik Röttger, schepen, te mandateren om op de buitengewone algemene vergadering van Vlotter op 16 mei 2025 (of op elke andere algemene vergadering in gewone en/of in buitengewone zitting met dezelfde agenda ingeval de eerste niet geldig zou kunnen beraadslagen) te handelen en te beslissen conform de beslissingen die door de gemeenteraad zijn genomen over de agendapunten van de algemene vergadering van Vlotter op 16 mei 2025.
Op de gemeenteraad van 24 april 2025 werd Rik Röttger, aangeduid als afgevaardigde voor de algemene vergaderingen van Kempens woonkrediet.
Andy Janssens werd gekozen als zijn plaatsvervanger.
Op 29 april 2025 vindt er een algemene vergadering plaats van het Kempens Woonkrediet met volgende agenda:
1. Benoeming commissaris-revisor
2. proces-verbaal gewone algemene vergadering dd. 30-04-2024
3. woord van de voorzitter en verslag namens de raad van bestuur over de werking in 2024
4. verslag van de bedrijfsrevisor
5. goedkeuring van de jaarrekening & bestemming van het resultaat
6. decharge aan de leden van de raad van bestuur en de revisor
7. benoemingen
8. terbeschikkingstelling aandelen
9. toekomstperspectieven van de vennootschap
10. varia en afsluitende rondvraag.
- Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 40 betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
- Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikels 326 tot en met 335 betreffende het bestuurlijke toezicht
- De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen
- Het Bestuursdecreet van 7 december 2018, hoofdstuk 3 – Toegang tot bestuursdocumenten, art. II.26 tot en met II.51
- Agenda en bijlagen
- Herschikking agenda
Art.1 : De gemeenteraad keurt de agenda van de Algemene jaarvergadering van Kempens Woonkrediet op 29 april 2025 goed met volgende agenda:
1. Benoeming commissaris-revisor
2. proces-verbaal gewone algemene vergadering dd. 30-04-2024
3. woord van de voorzitter en verslag namens de raad van bestuur over de werking in 2024
4. verslag van de bedrijfsrevisor
5. goedkeuring van de jaarrekening & bestemming van het resultaat
6. decharge aan de leden van de raad van bestuur en de revisor
7. benoemingen
8. terbeschikkingstelling aandelen
9. toekomstperspectieven van de vennootschap
10. varia en afsluitende rondvraag.
Art.2 : De gemeenteraad draagt de aangeduide vertegenwoordiger/plaatsvervangend vertegenwoordiger op om namens het bestuur alle akten en bescheiden met betrekking tot de Algemene Vergadering van Kempens woonkrediet vastgesteld op
29/04/2025, te onderschrijven en zijn stemgedrag af te stemmen op het in de beslissing van de gemeenteraad van heden bepaalde standpunt met betrekking tot de agendapunten van voormelde Algemene Vergadering.
De bestaande deontologische code van het lokaal bestuur is onvoldoende geïntegreerd binnen de organisatie. Enerzijds ontbreken er initiatieven om de code actief en actueel te houden, anderzijds is de code te complex en weinig toegankelijk geformuleerd, waardoor de bereidheid om zich hierin te verdiepen beperkt blijft. Daarom is er een nieuwe deontologische code opgesteld. Aan de hand van de kernwaarden van de organisatie worden duidelijke gedragsregels geformuleerd waaraan wordt verwacht dat medewerkers zich houden. Er bestaan twee versies van de deontologische code: de volledige formele versie en de ingekorte geïllustreerde versie. Elke bestaande en nieuwe medewerker dient de formele versie te ondertekenen, maar de korte geïllustreerde versie zal in de praktijk de nodige handvatten bieden. Beide versies worden toegevoegd als bijlage.
De deontologische code maakt deel uit van het integriteitsbeleid. Deontologie gaat uit van het principe dat een handeling in lijn moet zijn met een regel (de code). Integriteit gaat over in verschillende situaties morele oordelen vellen en beslissingen maken. De deontologische code kan niet op elke situatie een pasklaar antwoord bieden, maar helpt wel om integer te handelen en beslissen. We willen onze medewerkers ondersteunen in het maken van morele beslissingen. Dit splitsen we op in een ondersteuningspunt en het aanbieden van trainingen. Er zal voor de dagelijkse ondersteuning een integriteitscomité opgestart worden. Het integriteitscomité helpt bij vragen, meldingen en advies over ethisch gedrag en professioneel handelen. Medewerkers kunnen er terecht voor zaken zoals het naleven van regels, het vermijden van belangenconflicten en het bevorderen van een eerlijke werksfeer. Er is voor dit comité een huishoudelijk reglement opgesteld (zie bijlage).
- goedkeuring door BOC dd. 19/03/2025
Financiële weerslag van toepassing: NEE
Visum (financieel advies) van toepassing: NEE
- Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 40 betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
- Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikels 326 tot en met 335 betreffende het bestuurlijke toezicht
- De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen
- Het Bestuursdecreet van 7 december 2018, hoofdstuk 3 – Toegang tot bestuursdocumenten, art. II.26 tot en met II.51
- Deontologische code formeel
- Deontologische code illustratie
- HHR integriteitscomité
Enig artikel : de gemeenteraad besluit om de nieuwe deontologische code voor medewerkers en het huishoudelijk reglement en de opstart van het integriteitscomité te verdagen naar de volgende vergadering.
Het huidige geluidssysteem is oud en versleten en is toe aan vervanging. Daartoe heeft het gemeentebestuur een geluidsysteem aangekocht dat dient opgehangen.
Het geluidssysteem en bekabeling dient opgehangen in de winkelstraten. De gemeentelijke codex beschrijft dit gegeven nogal vaag, daarom willen we overgaan tot een verduidelijking om deze ophanging mogelijk te maken.
De actuele bewoording in de codex gaat als volgt:
TITEL III : HET PLAATSEN VAN STRAATNAAMBORDEN EN VERKEERSTEKENS OP DE GEVELS VAN GEBOUWEN - NUMMERING VAN DE HUIZEN – ERFDIENSTBAARHEDEN VAN OPENBAAR NUT
Artikel 5.8.1
Ten bate van het openbaar nut en de openbare veiligheid is iedereen ertoe gehouden op de gevel van het gebouw waarvan hij eigenaar is, straatnaamborden, verkeersborden, geleidingen en houders ervan, aanduidingsborden van waterwinpunten en toebehoren van openbare verlichting en toestellen van openbaar nut te laten aanbrengen.
Om de ophanging verder mogelijk te maken, stellen we volgende toevoeging voor in artikel 5.8.1, nl.
Specifiek voor het kernwinkelgebied en kernwinkeluitbreidingsgebied is iedereen ertoe gehouden op de gevel van het gebouw waarvan hij eigenaar is, installaties en hun bevestigingssystemen te laten aanbrengen die bijdragen aan de beleving binnen het winkelgebied (bijvoorbeeld geluidsinstallatie, sfeerverlichting, etc..)
Het kernwinkelgebied omvat Grote markt, Hoogstraat en Blauwstraat. Het kernwinkeluitbreidingsgebied omvat Leopoldstraat, Antwerpsestraat en H. Spillemaeckersstraat.
Advies of inbreng vereist van andere diensten: JA
Indien ja, welke dienst:
- GRONDGEBIEDZAKEN: JA
Meester Beelen:
Je kan dit invoegen in art. 5.8.1 doch ik zou dan ook wel een definitie opnemen van het ‘kernwinkelgebied’ en ‘kernuitbreidingsgebied’.
Tegenstanders van deze bepaling zouden wel kunnen stellen dat het aanbrengen van geluidsinstallaties, sfeerverlichting e.d. niet noodzakelijk zijn voor de handhaving van de openbare orde (openbare rust, veiligheid en gezondheid), zodat de gemeente hiermee haar bevoegdheden die zij heeft op grond van art. 135 Nieuwe Gemeentewet te buiten gaat.
Dat is anders met straatnaamborden, openbare verlichting e.d. aangezien die een duidelijker nut hebben voor de openbare veiligheid.
Tevens is het zo dat de gemeente zich in haar politiereglement niet de bevoegdheid kan toemeten om private eigendommen te beschadigen. Indien bij de installatie van de apparatuur schade wordt berokkend aan private gebouwen zal de gemeente die dan ook dienen te vergoeden.
Financiële weerslag van toepassing: NEEN
Visum (financieel advies) van toepassing: NEEN
- Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 40 betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
- Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikels 326 tot en met 335 betreffende het bestuurlijke toezicht
- De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen
- Het Bestuursdecreet van 7 december 2018, hoofdstuk 3 – Toegang tot bestuursdocumenten, art. II.26 tot en met II.51
- Codex
Enig artikel: De gemeenteraad keurt de aanpassing goed in de codex over de ophanging van het nieuw aangekochte geluidssysteem voor het handelscentrum.
Volgende toevoeging wordt ingeschreven: Specifiek voor het kernwinkelgebied en kernwinkeluitbreidingsgebied is iedereen ertoe gehouden op de gevel van het gebouw waarvan hij eigenaar is, installaties en hun bevestigingssystemen te laten aanbrengen die bijdragen aan de beleving binnen het winkelgebied (bijvoorbeeld geluidsinstallatie, sfeerverlichting, etc..). Het kernwinkelgebied omvat Grote markt, Hoogstraat en Blauwstraat. Het kernwinkeluitbreidingsgebied omvat Leopoldstraat, Antwerpsestraat en H. Spillemaeckersstraat.
De gemeentelijke openbare bibliotheek heeft een adviesorgaan dat samengesteld is uit 7 afgevaardigden van de politieke fracties en 7 gebruikers van de bibliotheek. Het orgaan geeft advies over het bibliotheekbeleid en wordt hiervoor regelmatig op de hoogte gehouden over de dagelijkse werking.
Afgevaardigden uit de politieke fracties werden berekend volgens het Liso-stelsel: stelsel met voorafname waarbij elke politieke fractie minstens 1 afgevaardigde heeft. De resterende zetels worden in dit stelsel volgens evenredigheid verder verdeeld. (Berekening: #zetels (na aftrek van voorafname) X #nog te verdelen mandaten / #zetels gemeenteraad (na aftrek van reeds verdeelde mandaten). Het resultaat wordt afgerond naar een geheel getal – grootste rest = extra mandaat)
Fractie |
aantal zetels gemeenteraad |
voorafname |
proportioneel: berekening |
extra mandaat |
NVA |
6 |
1 |
0,26 |
1 |
Vooruit |
5 |
1 |
0,21 |
0 |
Samen 2850 |
5 |
1 |
0,21 |
0 |
Boom+ |
3 |
1 |
0,11 |
0 |
PVDA |
1 |
1 |
0,00 |
0 |
Vlaams Belang |
5 |
1 |
0,21 |
0 |
|
25 |
6 |
|
|
Afgevaardigden van de gebruikers werden via open oproep gezocht. Via de communicatiekanalen van de gemeente (Het Blad) werden de gebruikers gevraagd zich kandidaat te stellen voor het adviesorgaan van de bib. Gebruikers uit de vorige legislatuur werden rechtstreeks aangeschreven met uitnodiging om zich opnieuw kandidaat te stellen.
Er stelden zich meer dan 7 gebruikers kandidaat om te zetelen in het adviesorgaan. In het verleden gebeurde het al meermaals dat er extra deskundigen aan het adviesorgaan werden toegevoegd. Om het engagement van de Boomse burgers te steunen, is het aan te raden dat de extra kandidaten ook deze keer als deskundigen aan het adviesorgaan worden toegevoegd.
Advies of inbreng vereist van andere diensten: NEEN
Financiële weerslag van toepassing: NEEN
Visum (financieel advies) van toepassing: NEEN
- Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 40 betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
- Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikels 326 tot en met 335 betreffende het bestuurlijke toezicht
- De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen
- Het Bestuursdecreet van 7 december 2018, hoofdstuk 3 – Toegang tot bestuursdocumenten, art. II.26 tot en met II.51
Art.1: De gemeenteraad te verzoeken: als afgevaardigde van de politieke fracties in het adviesorgaan aan te stellen:
Art. 2: De gemeenteraad te verzoeken: als afgevaardigde van de gebruikers in het adviesorgaan aan te stellen:
Art. 3: De gemeenteraad te verzoeken: als deskundigen uit de groep van gebruikers aan het adviesorgaan toe te voegen:
Art. 4: Het mandaat is zonder enige vergoeding
Naar aanleiding van de start van de nieuwe legislatuur, moet de algemene vergadering en het bestuursorgaan hernieuwd worden.
In de statuten staat dat de vereniging bestaat uit minsten vijf leden en bestaat uit volgende stemgerechtigde leden, die de algemene vergadering vormen:
Bij geheime stemming.
1 kandidaat - Tibo Roekaerts: Met 17 stemmen voor, 0 stemmen tegen, 4 stemmen onthouden.
- Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 40 betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
- Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikels 326 tot en met 335 betreffende het bestuurlijke toezicht
- De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen
- Het Bestuursdecreet van 7 december 2018, hoofdstuk 3 – Toegang tot bestuursdocumenten, art. II.26 tot en met II.51
Met 17 stemmen voor, 0 stemmen tegen, 4 stemmen onthouden.
Enig artikel: Tibo Roekaerts wordt aangeduid als vertegenwoordiger voor de algemene vergadering binnen categorie A.
De eigenaar van de woning Uitbreidingsstraat nr.2, wil graag overgaan tot de aankoop van een perceel grond, eigendom van de gemeente en behorend tot het openbaar domein (groen). Het perceel is gelegen naast zijn woning en is ongeveer 75 m² groot. Hij wil het graag integreren in zijn eigen tuin.
Het bedoelde perceel (zonder kadasternummer) wordt nu gebruikt als zijtuinstrook.
De verkoop van het perceel heeft geen invloed op de naastliggende gronden van de gemeente of op de buurt.
Het te verkopen deel behoort nu tot het openbaar domein van de gemeente Boom, alvorens te verkopen zal dit stuk moeten gedesaffecteerd worden van het openbaar naar het privaat domein van de gemeente.
Igean bezorgde ons op 18.07.2024 het schattingsverslag d.d. 11.07.2024 opgemaakt door de beëidigd landmeter, houdende een verkoopwaarde van het perceel van 10.000,- €.
De gemeenteraad van 19.09.2024 besliste:
Het college van 07.04.2025 keurde de ontwerpakte voor desaffectatie en verkoop goed en verzond deze naar de gemeenteraad voor goedkeuring.
De ontwerpakte goed te keuren.
Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 40 betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
Het Decreet van het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, onderheid artikels 326 tot en met 335 betreffende het bestuurlijke toezicht.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
Het Bestuursdecreet van 7 december 2018, hoofdstuk 3 - Toegang tot bestuursdocumenten, art. II.26 tot en met II.51.
- Foto's
- Plan
- Schattingsverslag
- Akkoord
- Ontwerpakte
Art.1: De door Igean opgestelde ontwerptekst van de akte, voor de desaffectatie en de verkoop van een deel van een perceel grond gelegen naast de woning Uitbreidingsstraat nr.2, behorende tot het openbaar domein en eigendom van de gemeente Boom, met een grootte van 75 m², goed te keuren.
Art.2: De algemeen directeur en de voorzitter van de gemeenteraad te machtigen om deze akte te verlijden.
Kennisname gunning aannemer schouwburg:
BESLUIT / ADVIES TRIPOD ARCHITECTEN:
Op basis van het gevoerde nazicht kan worden besloten dat de best gerangschikte offerte (BREBUILD) regelmatig en
marktconform is. De beperkte afwijking ten opzichte van het ramingsbedrag 2.709.580,09 euro (raming d.d. 18 november
2024) geeft aan dat de offerte ook economisch haalbaar is.
Tripod stelt dan ook voor, rekening houdende met voorgaande, om de werken te gunnen aan
BREBUILD ALGEMEEN BOUWBEDRIJF NV voor het bestelbedrag van 2.776.255,90 euro exclusief btw.
De gemeenteraad van 28/11/2024 keurde de aanbesteding van het relighting bestek goed.
Er was slechts 1 inschrijving voor de relighting schouwburg:
Bestek relighting Schouwburg:
Het studiebureau Herelixka heeft de offerteprijzen bekeken en stelt vast dat o.a. de theaterverlichting en de lichtmengtafel (toestellen die gewoon aangekocht en geleverd worden) >40% hoger uitkomen dan de ramingsprijzen. Wellicht waren er in de afgelopen periode prijsstijgingen op dergelijke toestellen, maar niet van deze grootteorde.
Belfius heeft haar legal service laten onderzoeken wat de mogelijkheden zijn (zie adviezen en argumenten): de enige correcte oplossing lijkt om het bestek relighting stop te zetten omdat de prijzen niet marktconform zijn, om vervolgens weer aan te besteden zodat de marktconcurrentie beter kan spelen.
ONDERZOEK TOTALE OFFERTEBEDRAGEN
Totaal ramingsbedrag: 385.127,00 €, excl. BTW
Totaal offertebedrag Kobre: 529.184,66 €, excl. BTW
-> 37,41% boven totaal ramingsbedrag.
ONDERZOEK NAAR EENHEIDSPRIJZEN
Er dient opgemerkt dat het totale offertebedrag van Kobre 37,41% (afgerond) hoger ligt dan het ramingsbedrag.
Overwegende dat de enige inschrijver heeft ingeschreven voor een zeer hoog bedrag, respectievelijk 137,41% boven de raming;
Overwegende dat na nazicht niets erop duidt dat de geraamde prijzen voor deze onderdelen een onrealistische karakter hebben;
Overwegende dat de aanbesteder voor de financiering van het project afhankelijk is van onder andere vooraf gedefinieerde subsidies;
Overwegende dat huidige prijszetting voor bovenvermelde onderdelen voor aanbesteder financieel niet haalbaar zijn en deze budgettaire beperkingen de gunning in de weg staan;
BESLUIT / ADVIES TRIPOD-HERELIXKA
Gezien Kobre bv, Franseweg 23 te 2920 Kalmthout, de enigste bieder is en ingeschreven heeft voor een zeer hoog bedrag, offertebedrag van € 529.185,71 (btw niet inbegrepen), adviseren wij af te zien van de gunning betreft dossier Relighting en een nieuwe opdracht te plaatsen.
Het bestek relighting in bijlage toegevoegd is het hetzelfde relighting bestek dat de gemeenteraad van 28/11/2024 goedkeurde.
Subsidies relighting:
Het lokaal bestuur Boom heeft verscheidene subsidielijnen toegekend gekregen van de Vlaamse Overheid ter renovatie van de schouwburg te Boom. Eén van deze subsidielijnen betreft de relighting van verlichting en theaterverlichting (Dossier: 37542 - Investeringssubsidie Culturele infrastructuur), met een toegekend subsidiebedrag van € 293.005,48. De subsidie deadline voor het relighting dossier valt dit jaar nog (dd. 26/09/2025).
Door deze heraanbesteding zullen we deze deadline hoogstwaarschijnlijk niet halen, en daarom wordt er uitstel gevraagd aan de Vlaamse Overheid. (zie bijlage vraag tot uitstel)
Advies of inbreng vereist van andere diensten: NEEN
Advies Belfius legal services over relighting bestek:
We ontvingen zonet nog een bijkomend bericht van onze jurist en we vatten alles samen in punt 1 en 2 hieronder.
Punt 3 is ander alternatief.
Of de aanzienlijke overschrijding van het budget een voldoende motief is, ligt moeilijker. Het ramingsbedrag werd nooit vermeld en de inschrijvers konden dit bedrag niet raadplegen. Ze hadden hiervan dus geen kennis. Bijgevolg is het moeilijk om een onaanvaardbare prijs te motiveren.
Ter info rechtspraak van de Raad van State: “In de mate dat de verwerende partij het zogenoemd onaanvaardbaar karakter van de totale offerteprijs afleidt uit een overschrijding van het beschikbare budget valt overigens op te merken dat dit budget nergens in de opdrachtdocumenten lijkt te zijn vermeld noch lijkt het dat dit kon worden geraadpleegd en de inschrijvers aldus hiervan kennis hadden of konden hebben bij de indiening van hun offertes.”
Indien jullie bestuur alsnog van oordeel is dat er voldoende redenen zijn om op basis van het budget de procedure stop te zetten, kan een MPMO op basis van art. art. 38, § 1, 2° WOO.
Als dat voldoende gemotiveerd is, kan je conform dit artikel een onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking (OPZB) opstarten.
Om de beslissing tot stopzetten te motiveren, zou het best zijn de vereisten inzake subsidies te verduidelijken – geldigheidsduur, datum werken...
Het voornoemde artikel luidt als volgt:
‘…voor zover dit strikt noodzakelijk is, de termijnen voor de openbare of niet-openbare procedure of de mededingingsprocedure met onderhandeling wegens dwingende spoed voortvloeiend uit onvoorzienbare gebeurtenissen voor de aanbestedende overheid, niet in acht kunnen worden genomen. De ter rechtvaardiging van de dwingende spoed ingeroepen omstandigheden mogen in geen geval aan de aanbestedende overheid te wijten zijn.’
De vragen hierbij zijn volgens mij:
We gaan hier geen eenduidig antwoord op krijgen. Volgens ons is het toepassen van dit artikel dus risicovol.
Er dient nagevraagd of er uitstel mogelijk is.
Financiële weerslag van toepassing: NEEN
Visum (financieel advies) van toepassing: NEEN
- Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 40 betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
- Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikels 326 tot en met 335 betreffende het bestuurlijke toezicht
- De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen
- Het Bestuursdecreet van 7 december 2018, hoofdstuk 3 – Toegang tot bestuursdocumenten, art. II.26 tot en met II.51
- Verslag van nazicht
- Bestek
- Brief aanvraag uitstel subsidies
Enig artikel: De gemeenteraad keurt goed om het aannemersbestek relighting schouwburg opnieuw aan te besteden.
Het bestuursorgaan van de eredienst stelt de jaarrekening vast en bezorgt het document vóór 1 maart volgend op het afgelopen boekjaar aan het centraal bestuur. Het centraal bestuur bezorgt de jaarrekening vóór 1 mei aan het gemeentebestuur (voor advies).
Als er geen centraal bestuur is, is dat een taak voor het eredienstbestuur zelf.
De jaarrekening van de Onze Lieve Vrouw parochie werd op 25/03/2025 voor advies overgemaakt aan het gemeentebestuur.
De hierin verwerkte dotatie 2024 voor de Onze Lieve Vrouw parochie stemt overeen zoals verwerkt bij de gemeente.
Onze Lieve Vrouw : 16.000 EUR
Financiële weerslag van toepassing: NEEN
Visum (financieel advies) van toepassing: NEEN
- Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 40 betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
- Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikels 326 tot en met 335 betreffende het bestuurlijke toezicht
- De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen
- Het Bestuursdecreet van 7 december 2018, hoofdstuk 3 – Toegang tot bestuursdocumenten, art. II.26 tot en met II.51
- Jaarrekening 2024 OLV Parochie
- Toelichting
Enig artikel: gunstig advies te verlenen m.b.t. de jaarrekening 2024 van de Onze Lieve Vrouw parochie.
Het bestuursorgaan van de eredienst stelt de jaarrekening vast en bezorgt het document vóór 1 maart volgend op het afgelopen boekjaar aan het centraal bestuur. Het centraal bestuur bezorgt de jaarrekening vóór 1 mei aan het gemeentebestuur (voor advies).
Als er geen centraal bestuur is, is dat een taak voor het eredienstbestuur zelf.
De jaarrekening van de Heilig Hart parochie werd op 28/03/2025 voor advies overgemaakt aan het gemeentebestuur.
De hierin verwerkte dotatie 2024 stemt overeen zoals verwerkt bij de gemeente.
Heilig Hart: 38 636,73 EUR
Financiële weerslag van toepassing: NEEN
Visum (financieel advies) van toepassing: NEEN
- Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 40 betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
- Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikels 326 tot en met 335 betreffende het bestuurlijke toezicht
- De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen
- Het Bestuursdecreet van 7 december 2018, hoofdstuk 3 – Toegang tot bestuursdocumenten, art. II.26 tot en met II.51
- Jaarrekening 2024 H.Hart Parochie
- Aanvullende nota Heilig Hart parochie
Enig artikel: gunstig advies te verlenen m.b.t. de jaarrekening 2024 van de Heilig Hart parochie.
We ontvingen volgende vragen voor de rondvraag:
Vlaams belang:
Hans Verreyt:
Dat de ‘besparingsoefening’ van de gemeente ernstige vragen oproept, mag duidelijk zijn. Vooral omdat een globaal overzicht met kosten en baten ontbreekt. Daarom alvast enkele specifieke vragen.
Hoeveel bespaart het ontslaan van 40 medewerkers aan personeelskosten?
Het is belangrijk om de besparing die we voor ogen hebben niet te verengen tot het ontslag van 40 medewerkers. Ik wil benadrukken dat het ontslaan van medewerkers nooit een doel op zich geweest is, maar altijd een resultaat van het zoeken naar efficiëntiewinsten.
Een antwoord op jouw vraag geven is niet evident. In de eerste plaats heeft niet elke besparingsmaatregel een impact op het aantal personeelsleden. Er zijn ook maatregelen die geen impact hebben op ons personeelsbestand. De maatregelen die wel een impact hebben op het personeel hebben niet altijd tot gevolg dat deze volledige personeelskost bespaard wordt. Op sommige diensten blijft er wel personeel in dienst, in andere diensten hebben we een al dan niet gedeeltelijke uitbesteding gepland waardoor er ook een uitgave tegenover staat. Ten slotte is het zo dat het bedrag per personeelslid afhangt van de persoonlijke situatie (bvb anciënniteit) waardoor het niet mogelijk is om daar een bedrag op te plakken.
Hoeveel bedraagt de geraamde kostprijs aan externe firma’s voor het uitvoeren van hun taken? Groendienst, keuken, Technische Dienst en Kuisploeg?
Groendienst: de lopende contracten voor maaien en hagen worden verder uitgebreid om de extra werklast te ondervangen.
Voor de keuken hebben we een pro forma offerte voor een andere werkwijze bij dezelfde leverancier binnen het huidige contract dat nog loopt tot einde 2026. Dit zal al dit jaar zijn uitvoering kennen en een besparing opleveren.
Technische dienst: dit gaat om verschillende taken. De exacte bedragen zijn nog niet gekend.
Kuisploeg: gesprekken zijn lopende.
Hoeveel subsidies worden ontvangen voor de brugfiguren voor het jaar 2025 en 2026? Wat is de kostprijs hiervoor om deze aan te houden zonder eventuele subsidies?
In het verleden hadden we eerst 2,5 en daarna 2 brugfiguren op onze payroll staan zonder dat we hiervoor subsidies ontvingen. Met de subsidies via plan samenleven werd een derde brugfiguur aangeworven. We zitten ondertussen in het laatste projectjaar van plan samenleven en we kregen hiervoor jaarlijks een bedrag van € 54.340. Plan Samenleven loopt af in 2025 en er is nog geen zekerheid over de inhoud van eventuele verdere subsidiëring. De loonkost van de drie brugfiguren samen bedraagt € 184.000.
Voor welke andere functies ontvingen we in het verleden (personeels)subsidies, maar betalen we nu verder met Booms belastingsgeld? Over hoeveel VTE’s gaat dit?
Dit is ook een vraag die moeilijk te beantwoorden is. In het verleden hebben we personeel aangeworven met sectorale subsidies (bvb diversiteit, jeugd en kinderarmoede). In 2016 zijn deze sectorale subsidies in het gemeentefonds geïntegreerd maar deze middelen zijn dus niet stopgezet.
Een korte oplijsting van projectsubsidies die ondertussen werden stopgezet maar waarop personeel werd aangeworven:
- Boempetat! – opgestart met subsidies, wordt dit jaar stopgezet
- Miriam – verder zetting onder voorbehoud van verdere subsidiëring
- De tuin van de kleine chef: opgestart met subsidies, wordt dit jaar stopgezet
- Derde brugfiguur: zie boven
- Halftijdse sport: zit mee in de besparingsoefening van de volledige afdeling beleven
Welk budget is er voorzien voor 2025 voor de betaling van personeelsleden met dienstvrijstelling? Over hoeveel VTE’s gaat dit?
Werd in besloten zitting behandeld.
Welk budget is er voorzien voor de betaling van consultants binnen de gemeente, OCMW en AGB? Over hoeveel dagen, uitgedrukt in VTE’s gaat dit?
Gemeente: 722.000 euro (4,5 VTE op omgeving , 1 VTE bewaking (stopgezet ondertussen), 0,2 VTE detailhandelcoach, 1 VTE diensthoofd technische dienst + projectgebonden ICT en DPO)
OCMW: 234.000 euro (1 VTE keukenmanager en tijdelijke vervangingen op sociale dienst, HR en WZC)
AGB: 235.000 euro (1 VTE)
Welke besparingen legt het college zichzelf op in zijn werking? Hoe groot bedraagt deze besparing?
Onze wedden liggen vast, het college heeft geen apart bedrag voor hun werking.
PVDA:
Rudy Van Romapey:
De bedoeling was om een korte toelichting te geven naar aanleiding van de vorige gemeenteraad, waar het meerjarenplan en de financiële toestand van de gemeente Boom werden toegelicht. Ik heb dit punt verder doorgenomen en wou hierover graag enkele bevindingen of bedenkingen delen.
Vragen werden niet beantwoord wegens het niet tijdig indienen.
BOOM+:
Nourdine Elkaouakibi:
1) Op de vorige gemeenteraad werd er een toelichting gegeven over de meerjarenplanning. Ik wil hierbij mijn grote bezorgdheid uitspreken over de manier waarop dit is verlopen.
De gemeenteraadsleden waren inhoudelijk totaal niet voorbereid op wat er gepresenteerd werd. De PowerPointpresentatie die tijdens de zitting door het college werd getoond, werd bovendien niet spontaan nadien gedeeld met de gemeenteraadsleden.
Pas nadat er expliciet via de administratie naar werd gevraagd , werd deze op eNotulen geüpload. Dit getuigt van weinig respect voor het mandaat van gemeenteraadslid en kan moeilijk anders worden geïnterpreteerd dan als een vorm van misprijzen. Jullie zien nog steeds alles vanuit de bril van het CBS die alles voorgeschoteld krijgt en niet met de bril op van een gemeenteraadslid die steeds zelf achter informatie moet zoeken en vragen.
Wat de inhoud betreft zullen we op een later moment uitgebreider reageren op de presentatie. Maar we wensen vandaag alvast enkele belangrijke vragen te stellen.
In jullie presentatie en betoog werd herhaaldelijk verwezen naar een kerntakendebat, naar participatie en naar transparantie. Maar tot op heden is het ons totaal niet duidelijk wanneer en op welke manier wij de gemeenteraadsleden – zowel meerderheid als oppositie – hierin betrokken zullen worden. Of is dit debat enkel voorbehouden aan het college en het managementteam en tussen jullie beide?
Tot op vandaag weten wij als gemeenteraadsleden nog steeds niet:
Wij willen al deze voorstellen graag ontvangen, zodat hierover een écht debat kan plaatsvinden in deze raad. Kan het CBS ons op basis van artikel 32 en 186 van het Decreet Lokaal Bestuur deze informatie en dus deze voorstellen bezorgen aub?
Wij willen ook kunnen bevragen en uitdagen of de voorgestelde besparingen wel degelijk realistisch zijn, welke impact ze hebben op de dienstverlening, en of er rekening is gehouden met alle relevante factoren.
Daarnaast zouden we graag een concrete tijdslijn ontvangen voor elke fase tot aan de goedkeuring van de aangepaste meerjarenplanning 2026- 2030.
Voorzitter, u hebt meermaals aangegeven dat u de betrokkenheid van alle gemeenteraadsleden wil bevorderen. Helaas zien wij tot op heden weinig concrete initiatieven die dat engagement waarmaken.
2) Op de vorige gemeenteraad werd de saneringsbijdrage vastgesteld en goedgekeurd.
Ondertussen hebben de meeste Bomenaars hun verhoogde waterfactuur ontvangen. Voor velen is die waterfactuur een extra belastingsbrief geworden.
Enkele inwoners spraken mij hierover aan: zij merkten dat hun voorschot werd verhoogd, wat op jaarbasis neerkomt op een meerkost tot wel 130 euro voor een gemiddeld gezin. 130 euro! Dat bedrag doet bij velen meteen een belletje rinkelen.
Wij betreuren het ten zeerste dat het CBS géén bijkomende sociale toelage heeft voorzien voor gezinnen met een laag inkomen die niet in aanmerking komen voor de bestaande ondersteuning. Water is een basisvoorziening en mag geen luxeproduct worden dat voor sommige mensen onbetaalbaar dreigt te worden.
Zal het CBS alsnog werk maken van zo’n extra toelage? Een voorstel dat collega Anita Ceulemans trouwens in het verleden november ‘22 – toen nog in de oppositie – ook al heeft gedaan, maar dat tot op vandaag volgens mij nog steeds niet is ingevoerd, nu deel uitmakend van de meerderheid.
Anderzijds zijn er ook verenigingen en sportclubs in onze gemeente die de impact van de hogere waterprijzen voelen. Heeft het CBS deze gevolgen ingecalculeerd? Weten we hoeveel de stijging op jaarbasis betekent voor:
Hoe is het gebruik van water geregeld voor verenigingen en clubs die gebruikmaken van gemeentelijke infrastructuur? En hoeveel wordt hen daarvoor aangerekend?
En ten slotte: komt er een compensatiemaatregel voor de duurdere waterfactuur van verenigingen en sportclubs?
3) In november 2022 nam de burgemeester het initiatief om de Iraanse bevolking te ondersteunen. De gemeenteraad van Boom ondertekende toen unaniem een motie ten voordele van vrouw, leven, vrijheid en ter ondersteuning van vrouwenrechten in Iran.
Graag zouden we een overzicht ontvangen van de initiatieven die het lokaal bestuur sindsdien heeft genomen om deze motie kracht bij te zetten en bij te dragen aan meer aandacht voor vrouwenrechten in Iran.
Sinds december 2022 hangt, naar aanleiding van een actiemoment aan het gemeentehuis waarbij ook een Vlaams parlementslid van N-VA aanwezig was, een symbolische solidariteits- of verzetsvlag aan het gemeentehuis. Die hangt er nog steeds.
In België bestaat er op federaal niveau een vlaggenetiquette met richtlijnen voor het uithangen van onder meer de Belgische, Vlaamse en Europese vlag. Onze vraag is dan ook:
Bestaat er binnen het lokaal bestuur van Boom een protocol, reglement of interne richtlijn die bepaalt wanneer en hoe lang vlaggen aan het gemeentehuis mogen of moeten worden uitgehangen?
Indien ja, zouden we graag een toelichting krijgen over deze richtlijnen.
Indien neen, willen we het volgende voorstel doen:
Aangezien vlaggen vaak een symbolische en politieke betekenis hebben, stellen sommige steden een intern vlaggenreglement of protocol op waarin ze zelf vastleggen:
Is het niet wenselijk dat ook het lokaal bestuur van Boom een dergelijk reglement uitwerkt? Dit zou:
Tot slot:
Er woeden momenteel jammer genoeg meerdere oorlogen in de wereld. Zonder afbreuk te willen doen aan alle andere bestaande conflicten, wensen we het college te vragen of het bereid is om – in samenspraak met de Samenlevingsraad – te bekijken of er meer solidariteitsacties kunnen komen ten voordele van het Oekraïense én het Palestijnse volk?
Zou het bestuur, binnen een duidelijk vlaggenprotocol, bereid zijn om op korte termijn ook de Oekraïense en Palestijnse vlag aan het gemeentehuis te hangen, als teken van solidariteit met de vele slachtoffers?
4) In Boom woont een aanzienlijke groep religieuze mensen, gelovigen. Daarnaast zien we een groei van gelovige nieuwkomers. Voor veel van hen wordt het steeds moeilijker om hun geloof op een waardige manier te praktiseren, en vooral om geschikte infrastructuur te vinden voor gezamenlijke gebeden en feestmomenten.
Vooral verschillende evangelische kerken, met voornamelijk Bomenaars met roots in Afrika en Zuid-Amerika – zoals de Angolese, Congolese , Eritrese gemeenschap, ... – ervaren obstakels bij het organiseren van gezamenlijke gebedsmomenten en religieuze feesten. Ook onze moslimgemeenschap, die talrijk aanwezig is in Boom, ervaart obstakels wanneer ze hun infrastructuur willen uitbreiden of nieuwe initiatieven willen opstarten.
Helaas heeft het lokaal bestuur de afgelopen jaren en legislaturen nagelaten de dialoog met deze gelovige Bomenaars en de verschillende religieuze instellingen aan te gaan.
Zij voelen zich onvoldoende erkend als volwaardige burgers van Boom. Sommigen durven zelfs te zeggen dat ze zich benadeeld/gediscrimineerd voelen en als tweederangsburgers worden beschouwd.
In de voorbije legislaturen zijn verschillende reglementen goedgekeurd waarbij religieus geïnspireerde initiatieven expliciet worden uitgesloten van toelagen of het gebruik van infrastructuur – denk aan werkingssubsidies, het burgerbudget,….
Steeds opnieuw wordt ‘de scheiding tussen Kerk en Staat’ als argument naar voren geschoven maar ontstaat er uitsluiting van gelovige burgers. Samen met Boom + onderschrijven zij uiteraard ook het principe van die scheiding, maar niet zoals die hier lokaal wordt geïnterpreteerd.
Voor ons betekent die scheiding:
Dus dat een koning, minister of burgemeester zich niet mengt in de organisatie van kerken, moskeeën of synagogen, en omgekeerd dat imams, rabbijnen of priesters of de paus geen politieke richtlijnen uitvaardigen. (In dat kader wens ik ook mijn oprechte deelneming te betuigen aan alle christenen in Boom en wereldwijd bij het overlijden van paus Franciscus, een paus die ik vooral herinner als een jezuïet die opkwam voor armen, vluchtelingen en onderdrukten.)
Daarom deze concrete vragen aan het CBS:
De meerderheid bestaat uit drie partijen, waaronder Samen2850. Samen2850 is een beweging wat ook bestaat uit CD&V dat voortkomt uit een christelijk geïnspireerde volkspartij . Zowel de burgemeester als de voorzitter van de gemeenteraad hebben zich in het verleden bij enkele gelegenheden openlijk zich als gelovigen uitgesproken. Ook ikzelf en andere gemeenteraadsleden zijn gelovig.
Als politici bekommeren we ons in principe over alle Bomenaars – ongeacht hun leeftijd, afkomst, overtuiging of levensbeschouwing. Waarom dan toch die terughoudendheid om tegemoet te komen aan de noden en behoeften van gelovigen en religieus geïnspireerde instellingen?
Tijdens verkiezingscampagnes zien we politici van uiteenlopende partijen plots hunkeren naar de stem van gelovige inwoners. Ze delen flyers uit aan de deuren van een religieuze instelling, vragen gesprekken aan met hun bestuurders, en nemen standpunten in die aantrekkelijk moeten overkomen. Er worden filmpjes opgenomen, beloftes gedaan en boodschappen verspreid om hun engagement extra in de verf te zetten. En nu na de verkiezingen?
Laten we nuchter en pragmatisch oplossingen voorstellen, en vooral: laten we alle inwoners ook de gelovigen van Boom het gevoel geven dat zij écht meetellen en werkelijk laten ervaren dat zij écht ook meetellen.
Vragen werden niet beantwoord wegens het niet tijdig indienen.
Tijdens de zitting werd nog door dhr. Hans Verreyt de volgende vraag gesteld:
Op de voorpagina van het laatste nieuws is te zien hoe racende inwoners door de straten van Boom gevaarlijke toestanden veroorzaken door hun rijgedrag en blijkt het ook een zelfstandige uit Boom te zijn.
De burgemeester heeft onmiddellijk na het zien van het artikel contact opgenomen met de korpschef. Er is een onderzoek gestart, en tevens is nagegaan of het bestuurlijk mogelijk is om beslag te leggen op het voertuig. Indien dit juridisch haalbaar blijkt, zal er daadwerkelijk tot beslaglegging worden overgegaan.
De voorzitter sluit de zitting op 24/04/2025 om 22:05.
Aldus gedaan in zitting datum voormeld.
Goedgekeurd door de gemeenteraad.
Namens Gemeenteraad,
Lize Van Dijck
algemeen directeur
Anita Ceulemans
voorzitter