Terug
Gepubliceerd op 24/02/2022

Notulen  Gemeenteraadscommissie openbare werken, patrimonium, groenonderhoud, mobiliteit

di 08/02/2022 - 19:00 Raadszaal
Aanwezig: Kim Van Kerckhoven, voorzitter
Ann De Smedt, Sven Cools, Abdel El-hajoutti, Anita Ceulemans, Heidi Verhoeven, leden
Sven Cuyt, Sally Scheerens, secretaris
Jeroen Baert, burgemeester
Tom Dewandelaere, schepenen
Yani Brems, raadsleden
Carla Herremans, schepenen
Pascale De Boeck, raadsleden
Inge De Ridder, schepenen
Peter De Ridder, Nourdine Elkaouakibi, Fatiha Haouat, Patrick Marnef, Tibo Roekaerts, raadsleden
Francisco Sanchez, schepenen
Martha Somers, Eddy Van Der Taelen, Hans Verreyt, Andy Janssens, Johan Van Limbergen, Jeanne Carron, raadsleden
Heidi Nuyts, secretaris
Verontschuldigd: Kris De Keninck, lid

De voorzitter opent de zitting op 08/02/2022 om 19:00.

Aanwezige raadsleden :

Carla Herremans, Tom Dewandelaere en Hans Verreyt.

    • Rooilijnprocedure – wijziging van de bestaande rooilijn & zaak der wegen Noeveren/Nielsestraat – Opname in openbaar domein in het kader van aanvraag tot omgevingsvergunning voor het bouwen van 20 sociale huurwooneenheden met ondergrondse parking aan de Nielsestraat (OMV_2021151568)

       

      Feiten en context

      Algemeen

      De sociale huisvestigingsmaatschappij Goed Wonen Rupelstreek diende een aanvraag tot omgevingsvergunning in voor het bouwen van 20 sociale huurwooneenheden met ondergrondse parking en omgevingsaanleg ter hoogte van Nielsestraat 27, en meer bepaald op de percelen ten kadaster gekend onder Boom, Afdeling 1, sectie A:

      • perceel 0587/00T004

      • perceel 0587/00F004

      • perceel 0587/00G004

      • perceel 0593/00K002

      • perceel 0605/00R000

      • perceel 0593/00L002

      De infrastructuurwerken met bijhorende omgevingsaanleg ter hoogte van de straat ‘Noeveren’ met de huisnummers 1 tot en met 17, inclusief het aangrenzende driehoekige pleintje, maken mee deel uit van de aanvraag tot omgevingsvergunning.

      Voorliggende aanvraag tot omgevingsvergunning omvat eveneens een rooilijnprocedure. Er wordt beoogd om het nieuwbouwproject maximaal te integreren in de bestaande omgeving. De percelen ten kadaster gekend onder afdeling 1, sectie A, nummers 593/K/2 en 587/T/4 zijn vandaag onbebouwd en bevinden zich in een minder goede staat van onderhoud. In dit opzicht kunnen zij beschouwd worden als onderbenutte restruimte. Opdat het project zich maximaal zou kunnen integreren in de bestaande omgeving, zouden deze beide percelen opgenomen worden binnen het projectgebied. Om het beoogde project te kunnen integreren in de omgeving is een wijziging tussen privaat en openbaar domein vereist. Daarom is een rooilijnprocedure opgenomen binnen de aanvraag tot omgevingsvergunning.   In bijlage kunnen de plannen van de bestaande toestand met de bestaande rooilijn enerzijds en de plannen van de nieuwe toestand en de nieuwe rooilijn worden geraadpleegd. Op het plan van de nieuwe toestand wordt ook aangegeven welke delen van de projectzone worden opgenomen in het openbaar domein.   Ook wordt er langs de berm parallel met de Broekweg een pad toegevoegd dat zich reeds op openbaar domein bevindt.

       

      Beschrijving van de plaats

      Het betrokken terrein is gelegen in het zuiden van de gemeente Boom, en meer bepaald ter hoogte van de industriezone en van de stationsomgeving. Het betrokken terrein is gelegen in het bouwblok Nielsestraat/Vrijheidsstraat/Broekweg/Noeveren. Het projectgebied is gelegen in Boom tussen de Nielsestraat en de Broekweg.

      Het betrokken bouwblok bestaat uit een residentiële bebouwing van eengezinswoningen en een kleinschalige meergezinswoning anderzijds, beiden in gesloten bebouwing. De nabije omgeving bestaat eveneens uit eengezinswoningen en zowel kleinschalige als een uitzonderlijk grootschalige meergezinswoning. De percelen worden hoofdzakelijke gekenmerkt door lange en diepe percelen met een gemiddelde diepte van circa 28meter en een breedte van gemiddeld 5meter.

       Het betrokken terrein is bebouwd met een eengezinswoning (huisnummer 27) met een achterliggende berging en een serie van garageboxen. De betrokken woning met berging heeft een bouwdiepte van 15meter89 en een bouwbreedte van circa 7meter90. De achterliggende garageboxen hebben een bouwdiepte van circa 22meter. De woning is ingeplant op de grens met het openbaar domein langsheen de voorgevel en rechterzijgevel en op circa 7meter90 van de perceelsgrens met de aanpalende bebouwing met huisnummer 23. De garageboxen bevinden zich quasi aanpalend aan de woning met achterliggende berging en bevinden zich op circa 6meter75 van de grens met het openbaar domein.


      Beschrijving van de aangevraagde stedenbouwkundige handelingen

      De bebouwing, zijnde de woning het huisnummer 27, de achterliggende berging en de berging, die vanuit bouwfysisch standpunt, één geheel vormen, worden integraal gesloopt. Een asbestinventaris/ destructieve maakt deel uit van voorliggende aanvraag tot omgevingsvergunning. Het college van burgemeester en schepenen leverde voor deze sloop reeds een omgevingsvergunning af op 31 mei 2021.

      De ambitie van het infrastructuurproject is de aanleg van de wegen-, riolering- en omgevingswerken in functie van 20 te realiseren sociale huurwoningen. De nadruk ligt op de ontwikkeling van het groene binnengebied - omsloten door de nieuwbouwwoningen, en de realisatie van ontsluitings- en parkeerinfrastructuur voor het bouwproject. Ook de wegenis en de parkeerplaatsen langsheen Noeveren (N177a) worden mee vernieuwd.

      Voor het nieuwbouwproject wordt een ondergrondse parking voorzien met toegang ten zuiden van het projectgebied, op het openbaar domein worden 15 parkeerplaatsen (in de bestaande toestand zijn er nu 10 afgebakende parkeerplaatsen aanwezig) voorzien. Het bestaande fietsroutenetwerk zal eveneens worden uitgebreid doorheen het projectgebied.

      De bestaande verharding in Noeveren wordt vervangen en de straat krijgt het statuut woonerf. De nadruk ligt in deze zone op verblijven en ontmoeten, niet op doorstroming van gemotoriseerd verkeer. Daarom wordt het gemotoriseerd verkeer zo snel mogelijk afgeleid naar de parkeerpocket.

      Voor de omgevingsaanleg wordt ingezet op een klimaatrobuust ontwerp door maximaal te vergroenen en het aandeel verharding te beperken. Door voornamelijk waterdoorlaatbare materialen te gebruiken en grote groenvlakken % infiltratie. In het buurtparkje wordt ingezet op buffering met vertraagde afvoer naar de beek aan de overkant van de berm (Broekweg).

       

      Sloop :

      Plaatselijk wordt een 900m² aan asfalt opengebroken. Een sloopopvolgingsplan maakt deel uit van de aanvraag tot omgevingsvergunning.

       

      Riolering

      Het bestaand gemengd stelsel in Noeveren wordt opengebroken en vervangen door een nieuw DWA-stelsel. Het bestaande stelsel ligt op maximaal 1m diep ten opzichte van het maaiveldniveau.

       

      Vellen van bestaande bomen

      Voor de aanleg van park worden enkele bomen gerooid.

       

      Wat betreft de wegenis worden de volgende werkzaamheden voorzien. 

      Woonerf Noeveren

      • Groot formaat betonklinkers omboord met een boordsteen

      • Betongrasdallen voor parkeerplaatsen en ontmoetingspleintjes omboord met een boordsteen.

       

      Fiets en wandelpaden

      • Ecologisch gebonden halfverharding omboord met een boordsteen. 

       

      Rioleringswerken en leidingen openbaar nut :

       DWA - vuilwater afvoer :

      • Afvoer met gres buizen diameter 250mm.

      • Aansluiting van de woningen met PP buis diam.160, kleur oranje.

       

      RWA - hemelwater afvoer :

      • Verharde wegen in groot formaat betonklinkers: afvoer van hemelwater openbaar domein door

      infiltratie rechtstreeks in berm/groenzones en naar wadi’s. Overtollig water via centrale

      afvoergoten.

      o Afvoer met betonbuizen diameter 400mm

      o afvoer van ondiepe straatkolken naar wadi d.m.v. PP buis diam.160, kleur grijs

       

      • Afvoer van overlopen hemelwaterputten privé domein

      o d.m.v. PP buis diam.160, kleur grijs

      o indien gekoppeld aangesloten op wadi d.m.v. PP buis diam.200, kleur grijs

       

      Inspectieputten :

      • DWA : Geprefabriceerde betonnen putten met stroomprofiel in uitvullingsbeton, inclusief inscriptie

      DWA.

      • RWA : Geprefabriceerde betonnen putten met stroomprofiel in uitvullingsbeton, inclusief inscriptie

      RWA.

       

      Huisaansluitputjes :

      • DWA : materiaal PP met stankafsluiter en vierkant deksel met DWA inscriptie in het deksel. Incl.

      betonnen draagvlak voor deksel

      • RWA : materiaal PP met stankafsluiter en rond deksel met RWA inscriptie in het deksel. Incl.

      betonnen draagvlak voor deksel

       

      Uitstroomconstructies :

      Wadi 1 voorziet in een vertraagde afvoer, met noodoverlaat naar de riolering d.m.v. een betonnen muur met knijpopening diam150mm of een wervelventiel en een noodoverlaat op niveau 6,60m TAW.

      Bij wadi 2 wordt 100% ingezet op infiltratie, er wordt een noodoverlaat voorzien dmv een straatkolk met drempelpeil 6,2 m TAW.

       

      Leidingen openbaar nut :

      Kabels en leidingen worden door de nutmaatschappijen aangelegd in een gemeenschappelijke sleuf met breedte van 1,5m. Deze sleuf wordt door de aannemer van de infrastructuurwerken gegraven en telkens weer laagsgewijs aangevuld en verdicht.

      Offerten voor aanleg van kabels en leidingen worden verkregen na aflevering van de omgevingsvergunning.

       

      Groenaanleg :

      In functie van biodiversiteit wordt een bloemrijk grasland voorzien waarbij volgend beheer wordt toegepast:

      -Extensief beheer wordt maximaal toegepast om biodiversiteit te bevorderen en voor een natuurlijk karakter:

      in het buurtparkje langs Noeveren

      in de wadi’s

      - Intensief beheer wordt toegepast in zones waar nodig:

      een strook tot 1m breed langs wegen en paden in functie van onderhoud

      In het binnengebied dat omsloten word door de nieuwe bebouwing, dit in functie van

      toegankelijkheid van de achtertuinen voor fietsers en wandelaars

       

      Hagen en struiken

      In de plantvakken waar niveauverschillen worden opgevangen voorzien we een inheemse haag van Veldesdoorn. Struiken in het project worden als groenbuffer geplant, hiervoor gebruiken we een groenblijvende soort.   In de boomspiegels en enkele plantvakken worden prairieborders met kruidachtigen voorzien.

       

      Meubilair

      Geïntegreerd in de vormgeving worden robuuste houten zitbanken met en zonder leuning voorzien. In het buurtparkje wordt een zone met een picknicktafel voorzien.

      Er wordt ook ingezet op fietsparkeren.  Aan de toegang langs de fiets- en wandelverbinding worden verschillende fietsbeugels voorzien.

      In en rond de wadi’s wordt een natuurlijke spelaanleiding in de vorm van enkele huppelpalissaden en een evenwichtsparcours in robiniahout voorzien.

       De fiets- en wandelverbinding langs de berm wordt afgesloten met enkele anti-parkeerpaaltjes. Deze kunnen met een sleutel verwijderd worden zodat bijvoorbeeld verhuisbewegingen mogelijk blijven langsheen de berm.

       

      Adviezen en argumenten

      Artikel 12, §2 van het Decreet houdende de Gemeentewegen d.d. 3 mei 2019, dat in werking trad vanaf 1 september 2019, stelt het volgende:
      In afwijking van artikel 11 kan de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg met overeenkomstige toepassing van artikel 31 van het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning opgenomen worden in een omgevingsvergunning voor stedenbouwkundige handelingen of een omgevingsvergunning voor het verkavelen van gronden, voor zover die wijziging past in het kader van de realisatie van de bestemming van de gronden. Die mogelijkheid geldt voor zover het aanvraagdossier een ontwerp van rooilijnplan bevat dat voldoet aan de bij en krachtens dit decreet gestelde eisen op het vlak van de vorm en inhoud van gemeentelijke rooilijnplannen of voor zover het een grafisch plan met aanduiding van de op te heffen rooilijn bevat.
      Als de beoogde wijziging, verplaatsing of opheffing betrekking heeft op een gemeentelijk rooilijnplan dat niet in een ruimtelijk uitvoeringsplan is opgenomen, neemt de gemeenteraad eerst een beslissing over het al dan niet wijzigen of opheffen van het gemeentelijk rooilijnplan, alvorens te beslissen over de goedkeuring, vermeld in artikel 31 van het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning.

      De mogelijkheid, vermeld in het eerste lid, geldt niet als de beoogde wijziging, verplaatsing of opheffing betrekking heeft op een gemeenteweg die in een plan van aanleg of ruimtelijk uitvoeringsplan bestemd is, of op een gemeentelijk rooilijnplan dat in een plan van aanleg of ruimtelijk uitvoeringsplan is opgenomen. In dat geval gelden de procedureregels voor het opstellen van een ruimtelijk uitvoeringsplan.

      In navolging van dit artikel zal het college van burgemeester en schepenen de beoogde rooilijn voorleggen aan de Gemeenteraad van 17 februari 2022. In artikel 17 van het Decreet houdende de Gemeentewegen d.d. 3 mei 2019, wordt immers gesteld dat de Gemeenteraad het ontwerp van gemeentelijk rooilijnplan vast stelt.

      Conform artikel 16, §2 van het Decreet houdende de Gemeentewegen d.d. 3 mei 2019, dat in werking trad vanaf 1 september 2019, bevat het beoogde gemeentelijk rooilijnplan minstens de volgende elementen:
      1° de actuele en toekomstige rooilijn van de gemeenteweg;
      2° de kadastrale vermelding van de sectie, de nummers en de oppervlakte van de getroffen kadastrale percelen en onroerende goederen;
      3° de naam van de eigenaars van de getroffen kadastrale percelen en onroerende goederen volgens kadastrale gegevens of andere gegevens die voor het gemeentebestuur beschikbaar zijn.

      In navolging van artikel 3 van voormeld decreet heeft de betrokken aanvraag tot omgevingsvergunning met de bijhorende rooilijnprocedure en de beoogde opname van de zone zoals aangeduid op het bijgevoegde plan tot doel om de structuur, de samenhang en de toegankelijkheid van de wegenis Noeveren te verbeteren, mede om aan de huidige en de toekomstige behoeften van (zachte) mobiliteit te voldoen.
      Uit de aanvraag tot omgevingsvergunning met betrekking tot de infrastructuur en de beoogde rooilijn, blijkt dat de deze ruimtelijke ingrepen ten dienste staan van het algemeen belang om de structuur, de samenhang en de toegankelijkheid van de wegenis Noeveren te verbeteren en op te waarderen. Deze ingrepen illustreren duidelijk dat rekening wordt gehouden met de actuele functie van deze gemeenteweg en de beoogde ingrepen de behoeften van de toekomstige generaties niet in het gedrang brengen.

       

      Bijlagen
      De plannen met betrekking tot de rooilijnprocedure en de zone die beoogd wordt opgenomen te worden in het openbaar domein, zijn in bijlage toegevoegd.

       

       

      De raad merkt op dat er daar in die buurt reeds parkeerproblemen zijn.  De parkeerverordening moet nageleefd worden om problemen te voorkomen.

      Er is besloten een mobiliteitsonderzoek te laten uitvoeren omwille van de parkeerdruk. Er moet een oplossing gezocht worden die rekening houdt met de lopende en geplande ontwikkelingen.

    • Verkeerstellingen Groene Hofstraat

      Naar aanleiding van de werken Col. Silvertopstraat - H. Spillemaeckersstraat  en de geplande werken aan Kaai vrezen bewoners van Groene Hofstraat dat al het verkeer dat nu via Kaai rijdt, in de toekomst via Groene Hofstraat zal rijden. 

      De vrees bestaat dat het doorgaande verkeer tussen N177 en Terhagen/ Rumst dat momenteel de Kaai gebruikt  als sluipweg, zich zal verplaatsen naar de straten rond de Grote Markt en vooral de Groene Hofstraat.

      De Groene Hofstraat is een smalle straat die niet geschikt is voor doorgaand verkeer. De verkeersdruk is nadelig voor het woonklimaat, wat leidt tot klachten van buurtbewoners.

      Er werd binnen het bestek 'verkeersadvies op afroep' een studie opgemaakt voor de Groene Hofstraat. 

      Het doel van de studie was om een overzicht te krijgen van mogelijke maatregelen met het oog op een verbetering van de verkeersveiligheid en verkeersleefbaarheid in het centrum zonder de bereikbaarheid van de handelszaken uit het oog te verliezen.

      Voor de opmaak van de studie vonden 2 terreinbezoeken plaats. Ook vonden er 2 overlegmomenten plaats met de bewoners.

      Dit heeft geleid tot een studie waarin 3 mogelijke circulatiescenario's zijn voorgesteld.

       Scenario 1: eenrichtingsverkeer in Col. Silvertopstaat vanaf Grote Markt in de richting E. Vanderveldestraat.

      Scenario 2: eenrichtingsverkeer in Col Silvertopstraat en (tijdelijk) auto vrijmaken van Groene Hofstraat

      Scenario 3: omdraaien rijrichting Antwerpsestraat, Leopoldstraat en Bassinstraat

       

      De studie van de Groene Hofstraat werd toegelicht aan het college.

      Het college wenst verder te werken aan scenario 1.  Om het effect van scenario 1 te kunnen bepalen wordt voorgesteld om eerst slangtellingen uit te voeren, vervolgens een proefperiode in te lassen en dan opnieuw te tellen.

       

      Op 14 juni 2021 besliste het college :

      Art.1: verder te werken met scenario 1 door een proefperiode in te voeren waarbij de Col. Silvertopstraat enkelrichting wordt.

      Art.2: voorafgaand aan de proefperiode slangtellingen te laten uitvoeren in Groene Hofstraat (voorbij  de inrit van parking Grote Markt).

      Art.3: slangtellingen gedurende 2 * 2 weken te laten uitvoeren in Groen Hofstraat door Signco, Jozef De Blockstraat 74 te 2830 Willebroek voor een bedrag van 1.750,00 euro excl BTW (150 euro korting inbegrepen)  of  2.117,50 euro BTW inbegrepen.

      Art.4: het nodige budget bij budgetwijziging te voorzien op raming MJP000955 - budgetsleutel 2021/6103510/04/0209

      Art.5: de uitgave te verrekenen op  MJP000955 - budgetsleutel 2021/6103510/04/0209.

      Art.6: de proefperiode in Col. Silvertopstraat  zeker 3 maand aan te houden.

       

       

      Een eerste periode van slangtellingen vond plaats in september 2021. De proefopstelling van Colonel Silvertopstraat werd ingevoerd direct na Boom jaarmarkt 2021. Een 2de periode van slangtellingen werd uitgevoerd in de 2de helft van november 2021.

       

      De invoering van de proefopstelling in Colonel Silvertopstraat leidt tot files in E. Vanderveldestraat en op Broekweg. Tijdens de spits staat men soms zelfs aan te schuiven van aan het industrieterrein.

      Er zijn klachten van bewoners van Noeveren die zich nog meer afgescheiden van het centrum voelen.

      Er zijn klachten van handelaars en klachten van bewoners van E. Vanderveldestraat.

       

       Resultaat verkeerstellingen Groene Hofstraat zonder fietsers en bromfietsen:

       Vergelijkende tabel van het gemiddeld aantal voertuigen per dag (24 u): 

       

      maandag

      dinsdag

      woensdag

      donderdag

      vrijdag 

      zaterdag

      zondag

      sep/21

      1413

      1420

      1447

      874

      1613

      1462

      1009

      nov/21

      1159

      1209

      1196

      701

      1411

      1307

      817

       

      Vergelijkende tabel van de gemiddelden

       

      weekdag

      weekenddag

      gemiddelde dag

      sep/21

      1357

      1236

      1324

      nov/21

      1135

      1062

      1114

       

      Uit de verkeerstellingen blijkt dat de verkeersintensiteit in Groene Hofstraat lichtjes daalt ten gevolge van de enkelrichting in Col Silvertopstraat. 

      De resultaten van november zullen wellicht ook iets lager liggen doordat men omwille van de coronamatregelen terug meer moet thuiswerken.

       

      Hett college besliste op 6 december 2021:

      Artikel 1: het college neemt kennis van de resultaten van de verkeerstellingen.

      artikel 2: het college verzendt de verkeerstellingen van de Groene Hofstraat, zoals eerder in de commissie afgesproken, naar de commissie openbare werken en mobiliteit 

      artikel 3: het college beslist het proefproject in Col Silvertopstraat stop te zetten omwille van het einde van de tweede meetperiode.

       

      Na het college werden de verkeerstellingen overgemaakt aan Scelta met de vraag om deze te bekijken. 

      Door Scelta werd  op 10 januari 2022 een rapport ingediend met de analyse van de tellingen.

      Bij het gemotoriseerd verkeer is het weekgemiddelde gedaald met 16%. De daling doet zich doorheen de hele dag voor maar is iets minder uitgesproken in de namiddag en avondspits.

      De schooluren lijken een beperkte impact te hebben op het volume gemotoriseerd verkeer in de Groene Hofstraat. De straat wordt in de namiddag (tussen 14 u en 18 u) op weekdagen en op zaterdag het meest intensief gebruikt.

      De pieken in het fietsverkeer vallen wel grotendeels samen met de begin- en einduren van de schooldag. Maar het fietsverkeer beperkt zich niet tot schoolverkeer. Ook tijdens de schooluren en op zaterdag werd er een aanzienlijk aantal fietsers geteld.

      De raad merkt op dat het op basis van de resultaten van de verkeerstellingen niet gerechtvaardigd is om de enkelrichting in Col. Silvertopstraat te behouden. de situatie blijft voorlopig zoals ze is.

      Er wordt voorgesteld om contact op te nemen met de GPS operatoren die het verkeer door woonstraten  sturen met autonavigatie.

    • Parkeerplaats voor schoolbus in Bassinstraat

      In de gemeente Boom is er aan 4 basisscholen een parkeerplaats voorzien voor hun schoolbus. 

      Er is een parkeerplaats voor de schoolbus voor Boom Park voorzien in Van Leriuslaan

      Er is een parkeerplaats voor de schoolbus voor OLVI De Kade voorzien in Bassinstraat

      Er is een parkeerplaats voorzien voor de schoolbus voor de Hoeksteen op Varkensmarkt 

      en er is een parkeerplaats voorzien voor  de schoolbus voor Villa Kakelbont in Pastorijstraat

       

      De plaatsen van de schoolbus zijn enkel voorbehouden voor het parkeren van de schoolbus tijdens de schooluren op de schooldagen (van 08.00 u tot 17.00 u). 

      Dit werd zo in het verleden vastgelegd  in het aanvullend reglement zodat de bewoners 's avonds en in het weekend deze plaatsen kunnen gebruiken. 

       

      De parkeerplaats van de schoolbus van De Hoeksteen en de parkeerplaats voor de schoolbus voor OLVI De Kade liggen in  de betalende zone en vallen dus ook onder het betalend parkeerbeleid.

      Varkensmarkt - gele zone - lang parkeren toegelaten

      Bassinstraat - rode Zone - enkel kort parkeren toegelaten.

       

      Een bewoner van de Kaai is chauffeur voor een van de busjes van Groenlaar. Hij parkeert het busje van Groenlaar op de plaats voor de schoolbus van OLVI De Kade en dit zowel overdag als 's avonds en in het weekend.

      Deze bewoner vraagt nu om de uren van het parkeren van de schoolbus aan te passen naar 18.00 u zodat  hij  ook altijd zeker 's avond  kan staan en dat de parkeerplaats dan nog niet is ingenomen door bewoners van Bassinstraat.

      Tot op heden heeft de chauffeur van de schoolbus van Groenlaar nog nooit betaald hoewel de rode zone midden 2021 is ingevoerd.  Doordat het parkeerbedrijf niet altijd optreedt zoals zou moeten, werd er ook nog geen retributie uitgeschreven.

       

      In de gemeente Boom zijn  er naast in Bassinsstraat meerdere schoolbussen van Groenlaar te vinden (aan Colruyt, in Hollezijp of aan Vredegerecht , in Molenstraat en 1 in Nachtegaalstraat). 

      Er is een gratis bussenparking op de schorre.

      Er wordt beslist het eind uur voor de parkeerplaats voor de schoolbus in Bassinstraat te verlaten van 17 u naar 18 u. De chauffeur van het busje van Groenlaer dient wel het parkeerbeleid na te leven en dus te betalen conform het daar geldende regime (rode zone).

    • Binnen gebied tussen Kapelstraat en Kerkhofstraat – verbod voor vrachtwagens en aanhangwagens

      Het binnengebied tussen Kapelstraat en Kerkhofstraat werd aangelegd zodat er op een deftige manier kan geparkeerd worden. 

      Ondertussen blijkt dat in het binnengebied ook wordt geparkeerd door vrachtwagens, bestelwagen en bussen. Veel mensen komen er ook hun aanhangwagens plaatsen.

      Het binnengebied is in december 2021 overgedragen aan de gemeente.

      De wegenis die is aangelegd in het binnengebied wordt stuk gereden door vrachtwagens. 

      Er wordt dan ook voorgesteld om een verbod op vrachtwagens en aanhangwagens te plaatsen.

      Daarnaast willen we wel toestemming geven voor een depannagevoertuig dat er moet staan wanneer die bewoner vna wacht is

      Om dit wettelijk in orde te krijgen werd advies gevraag aan de politie (zie bijlage)

       

      Wetgeving:

      De raad merkt op dat er op veel plaatsen in Boom aanhangwagens geparkerd staan. officiëel mogen deze maar max 24 u op een plaats op het openbaar domein staan. Deze aanhangwagens nemen parkeerplaatsen in, in zones waar al een schaarste aan plaatsen is.

      De commissie volgt het advies van de politie en gaat akkoord met het voorstel om het voorgesteld bord te plaatsen dat alleen nog mogelijk maakt dat er wagens parkeren en het depannagevoertuig (al het van wacht is).

    • Evaluatie fietsdeelsysteem

      Op 17 december 2018 heeft het college de opdracht 'Leveren van een fietsdeelsysteem' gegund aan Cloudbike. 

      Tijdens de commissie van 26 juni 2019 is het fietsdeelsysteem toegelicht.

      Het fietsdeelsysteem is uiteindelijk van start gegaan op 15 september 2019.

      Gedurende het eerste jaar hadden we een overeenkomst voor 100 fietsen verspreid over 20 dropzones. Het koste de gemeente jaarlijks 36.300 euro.

      Na het eerste jaar zijn we gezakt naar 80 fietsen. We betalen hiervoor nu 32.670,00 euro per jaar

       

      Er werd een overeenkomst aangegaan met de POM, waarbij de POM 6 deelfietsen gebruikt voor een jaar. Van deze fietsen staan er 3 aan waterfront en 3 aan het station in Niel.

      De POM betaalt de gemeente hiervoor jaarlijks 2.178 euro. (sinds 01/06/2020). Het gebruik van deze fietsen zit mee in de cijfers van Boom vervat.

      Sinds 15 april 2021 staan er ook fietsen op de parking van de schorre en aan de Musette.

      Het doel van het fietsdeel systeem is om de mensen van de gratis randparkings naar het centrum van Boom te brengen en om de bewoners uit de wijken naar het centrum van Boom te brengen.

       

      Gelet op de gebruik  cijfers van de Cloudbike fietsen :

      Sept ‘19: 39 ritten in de 2de helft van september (2/dag)
      okt ‘19: 94 ritten 
      nov ‘19: 111 ritten 
      dec ‘19: 106 ritten, 22 unieke gebruikers
      jan ‘20: 108 ritten, 25 unieke gebruikers
      feb ‘20: 66 ritten, 20 unieke gebruikers
      maart ’20: 57 ritten , 23 unieke gebruikers
      april ‘20: 69 ritten, 24 unieke gebruikers
      mei ‘20: 85 ritten, 32 unieke gebruikers
      juni ‘20: 105 ritten, 29 unieke gebruikers
      juli ’20: 53 ritten, 25 unieke gebruikers

      aug '20: 46 ritten, 19 unieke gebruikers

      sep/20:  53 ritten ,  21 unieke gebruikers
      okt/20:  80 ritten, 24 unieke gebruikers
      nov/20: 54 ritten, 17 unieke gebruikers
      dec/20:  28 ritten,  12 unieke gebruikers
      jan/21: 15 ritten, 6 unieke gebruikers
      feb/21:  29 ritten,  11 unieke gebruikers
      mrt/21: 23 ritten,  11 unieke gebruikers
      apr/21: 41 ritten, 26 unieke gebruikers
      mei/21: 25 ritten,  13 unieke gebruikers
      jun/21: 38 ritten,  17 unieke gebruikers
      jul/21:  38 ritten ,  23 unieke gebruikers
      aug/21:  66 ritten , 22 unieke gebruikers
      sep/21:  62 ritten,  23 unieke gebruikers
      okt/21:  46 ritten,  17 unieke gebruikers
      nov/21: 24 ritten , 13 unieke gebruikers
      dec/21:  28 ritten,  15 unieke gebruikers

       

       

       

       

      De meest gebruik dropzones zijn het station, het gemeentehuis, Velodroomstraat en Grote Markt.  De dropzone van de Musette is in de zomer gebruikt. De dropzone op parking De schorre wordt weinig gebruikt en dit is de dropzone waar zeer veel vandalisme gebeurt. Meerdere fietsen zijn hier al onherstelbaar beschadigd.

       

      Het huidig contract met Cloudbike eindigt op 15 september 2022.

       

      Ondertussen werd er ook een aanbesteding gedaan voor de uitrol van een fietsdeelsysteem voor de vervoerregio. De aanbesteding werd gedaan door Lantis. De aanbesteding voor het fietsdeelsysteem voor vervoerregio Antwerpen en vervoerregio Waasland werd gegund aan Donkey Republic. Ook de gemeente die grenzen aan deze vervoerregio 's kunnen mits betaling mee instappen in het systeem. (Willebroek, Puurs - Sint Amands, Bornem, Duffel).

      De vervoerregio zorgt voor de uitrol van een  elektrisch fietsdeelsysteem over heel de regio en dit voor de komende 10 jaar, met de mogelijkheid om nadien nog 5 jaar te verlengen.

      Het basisnetwerk bestaat uit 1.650 elektrische deelfietsen die verspreid worden over de hele vervoerregio Antwerpen. Van die 1.650 e-fietsen komen er 16 aan het station in Boom te staan. Voor dit basisnetwerk moet de gemeente niets betalen. De kosten worden gedragen door de vervoerregio.

      Naast het basisnetwerk wil  men ook een aanvullend netwerk uitrollen. Hierin ziet men als   ideaal scenario dat er nog 2.100 extra deelfietsen bijkomen over heel de vervoerregio. Voor het aanvullen net dient wel betaald te worden door de aanvrager. De aanvrager kunnen bedrijven zijn, gemeenten, bedrijfsterreinen, etc.

       

      Bij de aanbesteding heeft men een aanbesteding gedaan voor zowel elektrische als gewone fietsen. De elektrische fietsen van het basisnetwerk komen vanaf  mei 2022. 

      Voor het aanvullend net werd gekeken naar de buurtknooppunten uit het routeplan. Er werd voorgesteld om fietsen te plaatsen op volgende locaties:

      • Krekelenberg (Industrieweg)
      • Conscienceplein
      • Kaai (thv het veer)
      • Pastorijstraat
      • De Klamp
      • Grote Markt x N177
      • Parking Brandpunt
      • Kapelstraat (parking De schorre)
      • AZ Rivierenland

      Voor wat betreft de parking van De schorre is doorverwezen naar de provincie. Voor AZ Rivierenland is doorverwezen naar het ziekenhuis en Rumst.

       

      Dit betekent dat er dus 7 locaties overblijven waarvoor men naar de gemeente kijkt. 

      Per locatie verwacht men dat er altijd minstens 6 fietsen worden geplaatst. Die 6 fietsen per locatie mogen allemaal elektrische, allemaal gewone of een mengeling van beide zijn.

      De overeenkomst die een aanvrager afsluit is altijd voor 5 jaar en kan dan nadien verlengd worden tot de einddatum van de overeenkomst van het basisnetwerk.

       

      kostprijs Donkey:

      Prijs gewone fiets: 660 euro  per jaar excl BTW of  798,60 euro  per jaar BTW inbegrepen

      Prijs elektrische fiets: 1.020 euro per jaar excl. BTW of 1.234,20 euro per jaar BTW inbegrepen

       

       

      Ook het college heeft kennisgenomen van  de evaluatie van het gebruik van de Cloudbike fietsen en van het fietsdeelsysteem van de vervoerregio.

      Op basis hiervan het het college dan ook beslist om af te wachten en dus voorlopig al zeker geen fietsen voor het aanvullend net te bestellen.

      De commissie vindt dat het college de juiste beslissing heeft genomen.

      De dropzone op de parking van de schorre mag verwijderd worden omwille van het vandalisme.

      Er wordt gevraagd om ervoor te zorgen dat de mensen geen geldt verspelen. Alle abonnementen moeten affectief 14 september 2022 gestopt zijn. 

      De raad vraagt om na te vragen hoeveel geld er nog op de wallet van de gebruikers staat. Mensen moeten al hun geld terug krijgen als er nog geld op de wallet staat na 14 september 2022.

       

    • Werken Niel

      Er werd door Sweco een ontwerpplan opgemaakt voor de Nielsestraat.

      Met dit ontwerpplan werd aan de gemeente Niel gevraagd om aanpassingen te doen aan het kuispunt Tunnelweg / Boomsestraat zodat het dorogaand verkeer naar het industrieterrein wordt geleid en niet meer door de Nielsestraat rijdt. 

      De herinrichtingswerken van het kruispunt en de Boomsestraat tot aan de voetbal starten in mei 2022. Vanaf maart start Pidpa echter al met de voorbereidende werken. Zij dienen hier hun waterleiding te vernieuwen. Vanaf maart zal er dus tijdelijk  enkelrichting (rijrichting Niel), in de Boomsestraat worden ingevoerd.

       

      De werken aan de Matenstraat samen met Aartselaar zullen waarschijnlijk pas aanvangen begin 2023. De omgevingsvergunning voor deze werken is nog niet verkregen.

       

      De gemeente Niel heeft het routeplan 2030 al vertaalt in een plan voor gemeente Niel. Hierbij gaat er aandacht naar de verkeersveiligheid, combi-mobiliteit en duurzame deelmobiliteit, parkeren en de circulatie van de vrachtwagens. Bij de herinrichting van de straten gaat er nu veel aandacht naar de fietsinfrastructuur en veiligheid.

      De raad neemt kennis van de werken.

    • Powerpoint presentatie d.d. 8 februari 2022

      In bijlage de powerpoint welke wordt getoond tijdens de vergadering

      De powerpoint die tijdens de vergadering werd getoond

De voorzitter sluit de zitting op 08/02/2022 om 20:25.

Namens Gemeenteraadscommissie openbare werken, patrimonium, groenonderhoud, mobiliteit,

Heidi Nuyts
secretaris

Kim Van Kerckhoven
voorzitter