Het verslag van de vorige vergadering wordt goedgekeurd.
Frank Maeremans van Goed Wonen Rupelstreek geeft een toelichting over de vorming van de woonmaatschappij Rupelstreek.
Kennis te nemen van een huidige stand van zaken over de vorming van de woonmaatschappij in de Rupelstreek.
Het centraal meldpunt (CMP) werd in september 2019 opgestart. Het meldpunt fungeert sindsdien als gemeenschappelijk aanspreekpunt en expertisecentrum voor alle CLB’s van de regio die op zoek zijn naar een externe partner (in zijn ruime betekenis) om een verstoorde relatie van de jongere met de school te helpen herstellen, zodat (dreigende) schooluitval en ongekwalificeerde uitstroom voorkomen wordt. Indien schooluitval onvermijdelijk is kan het ook gaan om een externe partner die het leerrecht helpt te garanderen. In dat geval is er sprake van een ernstige breuk (perspectief op herstel op kortere termijn ontbreekt) in de verbinding of de relatie school – jongere. De doelstelling van het meldpunt is om gekwalificeerde uitstroom te verhogen. Sinds 2019 wordt er elk jaar een convenant afgesloten met CLB GO! Rivierenland om dit CMP te organiseren. CLB GO! Rivierenland diende een nieuw voorstel in op basis waarvan een nieuwe convenant werd opgesteld. Tijdens de commissie wordt er hierover een toelichting gegeven (presentatie zie bijlage).
De voorbije maanden werd werk gemaakt van de opstart van een nieuwe adviesraad: de Samenlevingsraad. Ook de subsidiereglementen voor verenigingen die onder deze sector vielen (Noord-zuid beleid, diversiteitsbeleid, welzijn) waren aan vernieuwing toe. De nieuwe subsidiereglementen kwamen tot stand in overleg met de Samenlevingsraad.
De lokale besturen van Aartselaar, Boom, Hemiksem, Niel, Rumst en Schelle en welzijnsorganisatie Vlotter bundelen de krachten tegen Intra-familiaal geweld. Bedoeling is om een netwerk uit te bouwen om sneller en efficiënter delicten te detecteren en zowel slachtoffers als geweldplegers de juiste hulp te bieden. Belinda Mestiaen van Vlotter geeft een toelichting aan de hand van een infomap. Deze is te vinden in bijlage.
Om activiteiten te organiseren, is het wenselijk dat de 5 wijkraden kunnen beroep doen op een werkingsbudget zodat ze niet persoonlijk financiële input moeten doen om bv animatie te boeken, kleine aankopen te doen, enz. Dit gebeurde tot nu soms wel, vooral bij de wijkraden die niet al 20 jaar de traditie hebben om terug te vallen op jaarlijkse grotere activiteiten.
Er wordt voorgesteld om jaarlijks 500€ per wijkraad te voorzien en hiervoor werd een reglement opgemaakt. Er wordt hierin niet uitgegaan van een subsidie die zowiezo gegeven wordt, wel van het principe van 'voorafname' : ze doen een aanvraag bij de dienst Samenleven voor een bepaald bedrag zodat dit via het college zo snel mogelijk kan overgemaakt worden om de nodige betalingen zelf te kunnen doen. Op die manier kan er tot maximum 500€ per jaar aangevraagd worden. Als ze niets organiseren, wordt er dus niets aangevraagd en uitbetaald.
Namens Gemeenteraadscommissie wonen en armoedebeleid,
Lize Van Dijck
secretaris
Johan Van Limbergen
voorzitter