De OCMW-raad vergadert regelmatig en in vereist getal, ingevolge de bijeenroeping door het college van burgemeester en schepenen.
De voorzitter opent de zitting op 18/01/2024 om 19:31.
De OCMW-raad, in zitting van 18 januari 2024.
- verslag RMW
Enig artikel: de notulen en het zittingsverslag van de vergadering van de OCMW-raad van 21 december 2023 goed te keuren.
Nihil.
- Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 77 betreffende de bevoegdheden van de OCMW-raad.
- Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikels 326 tot en met 335 betreffende het bestuurlijke toezicht
- De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen
- Het Bestuursdecreet van 7 december 2018, hoofdstuk 3 – Toegang tot bestuursdocumenten, art. II.26 tot en met II.51
Het OCMW van Boom is lid van KINA, publiekrechtelijke vereniging voorheen volgens Titel 8 hoofdstuk I van het decreet van 19 december 2008 betreffende de organisatie van de Openbare Centra voor Maatschappelijk Welzijn, vanaf 2019 onderworpen aan deel 3, titel 4 hoofdstuk 2 van het decreet over het Lokaal Bestuur, welzijnsvereniging.
Gezien de gemeenteraadsbeslissing van 21 december 2023 houdende de kennisname van het ontslag van Dhr. Kris De Keninck gaat men over tot de vervanging van de afvaardiging voor de BAV van KINA.
- Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 77 betreffende de bevoegdheden van de OCMW-raad.
- Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikels 326 tot en met 335 betreffende het bestuurlijke toezicht
- De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen
- Het Bestuursdecreet van 7 december 2018, hoofdstuk 3 – Toegang tot bestuursdocumenten, art. II.26 tot en met II.51
- statuten
Met 18 stemmen voor, 0 stemmen tegen, 0 stemmen onthouden.
Art. 1 : Michel Van Reeth wordt verkozen als afgevaardigde van het OCMW Boom in de (buitengewone) Algemene vergaderingen van KINA p.v.
Met 18 stemmen voor, 0 stemmen tegen, 0 stemmen onthouden.
Art.2: Overeenkomstig artikel 330 paragraaf 1 van het decreet Lokaal Bestuur wordt deze beslissing via een vermelding op de lijst ter kennis gebracht aan de toezichthoudende overheid en overeenkomstig artikel 285 paragraaf 2 van het decreet Lokaal bestuur bekend gemaakt via de lokale webtoepassing
De OCMW raad van 19/10/2023 keurde het bestek met nummer 2023-OCMW-0001" Leveren bijvoedingen voor WZC Den Beuk" goed.
Na publicatie werden er binnen de voorziene tijd geen offertes ingediend.
De mogelijke leveranciers konden door de technische beschrijving van de artikelen, niet de juiste producten aanbieden.
Het huidig voorliggende bestek komt hieraan tegemoet.
In het kader van de opdracht " Leveren van bijvoedingen voor WZC Den Beuk" werd het bestek met nummer 2024-BOOM-0001 opgemaakt.
De voorziene looptijd van het contract is 4 jaar.
De uitgaven voor deze opdracht wordt geraamd op jaarlijks 6.000,00 euro, voor de totale looptijd van het dossier 24.000,00 euro incl. BTW.
De opdracht zal worden uitgeschreven en gegund met een Onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
De opdracht zal openbaar gepubliceerd worden via e-Procurement.
- Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 77 betreffende de bevoegdheden van de OCMW-raad.
- Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikels 326 tot en met 335 betreffende het bestuurlijke toezicht
- De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen
- Het Bestuursdecreet van 7 december 2018, hoofdstuk 3 – Toegang tot bestuursdocumenten, art. II.26 tot en met II.51
- Wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten en latere wijzigingen.
- Koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen.
- Koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
- Wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
- Het Algemeen Reglement voor de Arbeidsbescherming (ARAB), Welzijnswet en Codex over het welzijn op het werk.
- Wet van 11 februari 2013 tot vaststelling van sancties en maatregelen voor werkgevers van illegaal verblijvende onderdanen van derde landen.
Financiële weerslagen van toepassing: NEEN
Visum (financieel advies) van toepassing: NEEN
AC000114 -- Overig beleid - centrale keuken -- KEU -- MJP000775 -- Voedingswaren (vlees, groenten, fruit, zuivel, dieetvoeding)/Overige algemene en ondersteunende dien -- € 530.000,00 -- € 530.000,00 -- 2024/6000100/02/0119/03 -- Tine Van De Sompel
Dienst : Centrale keuken
Transactiekrediet : € 530.000,00
Beschikbaar krediet: € 530.000,00
Benodigd krediet: € 6.000,00
Budgethouder : Tine Van De Sompel
ARK : 6000100 Voedingswaren
Beleidsdomein : 02 Algemeen Bestuur
Beleidsveld : 0119 Overige Algemene diensten
Beleidsitem : 03 Keuken
Het bestek goed te keuren en openbaar te publiceren op e-Tendering.
- Bestek "Levering bijvoedingen aan het WZC Den Beuk" met als nummer 2024-BOOM-0001.
Art.1 : de last- en gunningsvoorwaarden goed te keuren voor het bestek " Levering bijvoedingen WZC Den Beuk"
Art.2 : het bestek openbaar te publiceren via e-Tendering met de onderhandelingsprocedure
Na een overgangsperiode is de regelgeving in het Woonzorgdecreet met betrekking tot de inhoud van de opnameovereenkomst en de afsprakennota en de samenstelling van de dagprijs sinds 2023 van toepassing.
Zorginspectie gaf in het verleden reeds opmerkingen op het niet correct toepassen van de financiële voorwaarden bij opname in het woonzorgcentrum
Naar aanleiding van een verandering in regelgeving diende de afsprakennota en opnameovereenkomst voor het woonzorgcentrum aangepast te worden.
Er bestond sinds jaren een ongelijkheid in de opnamevoorwaarden voor inwoners van Boom die kozen voor een zelfbetalersregeling en in het bezit waren van een eigendom.
- Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 77 betreffende de bevoegdheden van de OCMW-raad.
- Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikels 326 tot en met 335 betreffende het bestuurlijke toezicht
- De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen
- Het Bestuursdecreet van 7 december 2018, hoofdstuk 3 – Toegang tot bestuursdocumenten, art. II.26 tot en met II.51
- Woonzorgdecreet van 6 februari 2019.
| Financiële weerslag van toepassing: NEEN |
| VISUM noodzakelijk: NEEN |
Een heel aantal aanpassingen zijn geen inhoudelijke veranderingen, maar punten zij dien verschoven van de opnameovereenkomst naar de afsprakennota of omgekeerd om te voldoen aan de nieuwe regelgeving rond inhoud en samenstelling van deze twee documenten.
Het taalgebruik en de gekozen formulering van beide documenten onderschrijven dat de werking van het woonzorgcentrum streeft naar de hoogst mogelijke persoonlijke vrijheid, inspraak en participatie van de residenten.
In de huidige opnameovereenkomst staat dat elke aanvraag tot opname in het woonzorgcentrum op het BCSD moet geagendeerd worden. In de praktijk gebeurde dit niet. Via de nieuwe opnameovereenkomst wordt dit geformaliseerd door aanvragen tot opname te laten behandelen door een opname comité en de gerealiseerde opnames maandelijks ter kennisname op het BCSD te agenderen.
De toepassing van de regelgeving rond dagprijs en financiële voorwaarden tot opname in het woonzorgcentrum was niet conform de nieuwe regelgeving. Ook bestond er een ongelijkheid tegenover inwoners van Boom die kozen voor een zelfbetalersregeling en in het bezit waren van een woning. Hen werd er een hypotheeklegging op hun eigendom gevraagd om opgenomen te kunnen worden in het woonzorgcentrum. Er kon door een beslissing van het BCSD van deze regel afgeweken worden via aan aangepaste regeling waarbij maandelijkse opleg X 5 jaar op een rekening werd gestort. Beide voorwaarden zijn niet conform de regelgeving. Voor kandidaat residenten die kozen voor een zelfbetalersregeling maar niet over een eigendom beschikten, werden er geen financiële voorwaarden opgelegd, evenals voor kandidaat-residenten afkomstig van andere gemeentes, omdat daar het OCMW van de afkomstige gemeente automatisch optrad als borgsteller. In de nieuwe opnameovereenkomst wordt aan de kandidaat resident of zijn/haar vertegenwoordiger een betalingsverbintenis gevraagd. Indien deze niet kan of wil gegeven worden, wordt gevraagd aan het OCMW (eigen of van afkomstige gemeente) om borg te staan. Het is dan het OCMW dat op zijn beurt kan overgaan tot een inkomensonderzoek en eventuele hypotheeklegging indien van toepassing.
In de nieuwe opnameovereenkomst wordt, conform de regelgeving, gekozen om te werken met een voorschotfactuur. De maandelijkse factuur zal telkens bestaan uit de dagprijs van de komende maand met de afrekening van afgelopen maand. In tegenstelling tot een waarborg, die op een geblokkeerde rekening moet staan en pas na afloop van de overeenkomst vrij kan worden gemaakt-mits bepaalde voorwaarden, heeft men de gelden van een voorschotfactuur als organisatie onmiddellijk ter beschikking. In de huidige opnameovereenkomst is er, met uitzondering van de hypotheeklegging waarvan bovenstaand sprake, geen veiligheidsmechanisme i.f.v. correcte betaling door residenten voorzien.
In de huidige opnameovereenkomst is een vaste korting van 6,26€ voorzien per dag dat een resident afwezig is, met uitzondering van afwezigheid voor ziekenhuisopname. Dit is niet conform de regelgeving. De korting wordt aangepast naar 10% van de dagprijs omwille van het niet gebruiken van goederen en diensten, dit voor alle afwezigheden.
De nieuwe opnameovereenkomst is van toepassing, na goedkeuring door de RMW voor alle nieuwe kandidaat residenten.
De nieuwe afsprakennota is van toepassing na goedkeuring door de RMW en vanaf 30 dagen na informeren van de residenten, voor zowel alle huidige als nieuwe residenten.
Bijlage 1: afsprakennota
Bijlage 2: opnameovereenkomst
Enig artikel: De Raad voor Maatschappelijk Welzijn geeft zijn goedkeuring voor de opnameovereenkomst en afsprakennota voor het woonzorgcentrum.
De laatste indexatie van de dagprijs van het WZC Den Beuk en Centrum voor Kortverblijf Den Beuk dateert van 1 december 2022.
Een ouderenvoorziening mag jaarlijks de prijzen indexeren, deze verhoging beperkt zich tot een percentage dat overeenkomt met lineaire aanpassing van de prijzen aan het indexcijfer van de consumptieprijzen over een periode van maximum zesendertig maanden voorafgaand aan de maand waarin de kennisgeving wordt ontvangen. Deze periode van drie jaar wordt echter beperkt door de laatste beslissing van de minister over een aanvraag tot prijsverhoging of door een laatste mededeling van prijsindexering.
Het verhogingspercentage dat zal worden toegepast bedraagt 1,2%.
Voor een indexering van de dagprijs is geen goedkeuring van het Departement nodig. Het Departement Zorg en heeft, na indiening van een dossier, 30 dagen tijd om een indexatie te weigeren. Na deze periode kan de bekendmaking van de geïndexeerde dagprijs aan de bewoners gebeuren. De nieuw geïndexeerde prijzen mogen pas 30 dagen na de bekendmaking aan de bewoners en de overheid worden toegepast.
- Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 77 betreffende de bevoegdheden van de OCMW-raad.
- Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikels 326 tot en met 335 betreffende het bestuurlijke toezicht
- De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen
- Het Bestuursdecreet van 7 december 2018, hoofdstuk 3 – Toegang tot bestuursdocumenten, art. II.26 tot en met II.51
- Besluit van de Vlaamse Regering van 9 januari 2015 tot wijziging van diverse bepaling van het Ministerieel Besluit van 12 augustus 2005 houdende bijzondere bepalingen inzake prijzen voor de sector van de instellingen voor bejaardenopvang;
- Woonzorgdecreet van 6 februari 2019.
Financiële weerslag van toepassing: NEEN
VISUM noodzakelijk: NEEN
Voor het woonzorgcentrum (vast verblijf en centrum voor kortverblijf) een indexering van de dagprijs van 1,2% (nieuwe dagprijs: €76,42€) met ingang van 1 april 2024 aan te vragen aan het Departement Zorg. Bij afwezigheid van de bewoner wordt een korting voor het niet gebruiken van goederen en diensten van 7,64€ per dag voorzien.
Omwille van het feit dat de operationele kosten (voeding, nutsvoorzieningen, medische materialen, ...) evenals de uitkeringen ook aan dit indexatiemechanisme onderhevig zijn, is het aangewezen in te gaan op de jaarlijkse mogelijkheid tot indexatie van de dagprijs.
Enig artikel : de indexering van de dagprijs van het woonzorgcentrum Den Beuk (vast verblijf en centrum voor kortverblijf) van 1,2% (nieuwe dagprijs: 76,42€; korting bij afwezigheid van 7,64€ per dag) met ingang van 1 april 2024 goed te keuren.
De laatste indexatie van de dagprijs van het CVK dateert van 1 december 2022.
Een ouderenvoorziening mag jaarlijks de prijzen indexeren, deze verhoging beperkt zich tot een percentage dat overeenkomt met lineaire aanpassing van de prijzen aan het indexcijfer van de consumptieprijzen over een periode van maximum zesendertig maanden voorafgaand aan de maand waarin de kennisgeving wordt ontvangen. Deze periode van drie jaar wordt echter beperkt door de laatste beslissing van de minister over een aanvraag tot prijsverhoging of door een laatste mededeling van prijsindexering.
De indexatie die toegepast zal worden bedraagt 1,2% .
Voor een indexering van de dagprijs is geen goedkeuring van het Departement Zorg nodig. Het Departement Zorg heeft, na indiening van een dossier, 30 dagen tijd om een indexatie te weigeren. Na deze periode kan de bekendmaking van de geïndexeerde dagprijs aan de bewoners gebeuren. De nieuw geïndexeerde prijzen mogen pas 30 dagen na de bekendmaking aan de gebruikers en de overheid worden toegepast.
- Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 77 betreffende de bevoegdheden van de OCMW-raad.
- Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikels 326 tot en met 335 betreffende het bestuurlijke toezicht
- De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen
- Het Bestuursdecreet van 7 december 2018, hoofdstuk 3 – Toegang tot bestuursdocumenten, art. II.26 tot en met II.51
- Besluit van de Vlaamse Regering van 9 januari 2015 tot wijziging van diverse bepaling van het Ministerieel Besluit van 12 augustus 2005 houdende bijzondere bepalingen inzake prijzen voor de sector van de instellingen voor bejaardenopvang;
- Woonzorgdecreet van 6 februari 2019.
| Financiële weerslag van toepassing: NEEN |
| VISUM noodzakelijk: NEEN |
Advies om voor het Centrum Voor Kortverblijf een indexering van de dagprijs van 1,2 % (nieuwe dagprijs: 21,76€) met ingang van 1 april 2024 aan te vragen aan het Departement Zorg.
Gezien de operationele kosten (voeding, nutsvoorzieningen, medisch materiaal, ...) en de uitkeringen aan hetzelfde indexatiemechanisme onderhevig zijn, is het aangewezen in gebruik te maken van de jaarlijkse mogelijkheid tot indexatie van de dagprijs.
Enig artikel: de indexering van de dagprijs van het Centrum Voor Dagverzorging Den Beuk van 1,2%, met als nieuwe prijs 21,76€ met ingang van 1 april 2024 goed te keuren.
De laatste indexatie van de dagprijzen GAW dateert van 1 december 2022.
Een ouderenvoorziening mag jaarlijks de prijzen indexeren, deze verhoging beperkt zich tot een percentage dat overeenkomt met lineaire aanpassing van de prijzen aan het indexcijfer van de consumptieprijzen over een periode van maximum zesendertig maanden voorafgaand aan de maand waarin de kennisgeving wordt ontvangen. Deze periode van drie jaar wordt echter beperkt door de laatste beslissing van de minister over een aanvraag tot prijsverhoging of door een laatste mededeling van prijsindexering.
De indexatie die toegepast zal worden bedraagt 1,2% .
Voor een indexering van de dagprijs is geen goedkeuring van het Departement Zorg nodig. Het Departement Zorg heeft, na indiening van een dossier, 30 dagen tijd om een indexatie te weigeren. Na deze periode kan de bekendmaking van de geïndexeerde dagprijs aan de residenten gebeuren. De nieuw geïndexeerde prijzen mogen pas 30 dagen na de bekendmaking aan de residenten en de overheid worden toegepast.
- Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 77 betreffende de bevoegdheden van de OCMW-raad.
- Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikels 326 tot en met 335 betreffende het bestuurlijke toezicht
- De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen
- Het Bestuursdecreet van 7 december 2018, hoofdstuk 3 – Toegang tot bestuursdocumenten, art. II.26 tot en met II.51
- Besluit van de Vlaamse Regering van 9 januari 2015 tot wijziging van diverse bepaling van het Ministerieel Besluit van 12 augustus 2005 houdende bijzondere bepalingen inzake prijzen voor de sector van de instellingen voor bejaardenopvang;
- Woonzorgdecreet van 6 februari 2019.
| Financiële weerslag van toepassing: NEEN |
| VISUM noodzakelijk: NEEN |
Voor de GAW Bomenstraat en Brandpunt een indexering van de dagprijs van 1,2 % met ingang van 1 april aan te vragen aan het Departement Zorg. De nieuwe prijs is afhankelijk van het type flat.
| Type flat |
capaciteit |
Nieuwe dagprijs |
| Bomenstraat |
25 |
18 euro |
| Brandpunt type 1 |
4 |
19,95 euro |
| Brandpunt type 2 |
2 |
21,98 euro |
| Brandpunt type 3 |
9 |
24,01 euro |
| Brandpunt type 4 |
12 |
26,06 euro |
| Brandpunt type 5 |
20 |
28,08 euro |
| Brandpunt type 6 |
6 |
30,13 euro |
| Brandpunt type 7 |
2 |
32,15 euro |
| Brandpunt type 8 |
8 |
32,15 euro |
Gezien de operationele kosten (nutsvoorzieningen, technisch materiaal, ...) en de uitkeringen aan hetzelfde indexatiemechanisme onderhevig zijn, is het aangewezen in gebruik te maken van de jaarlijkse mogelijkheid tot indexatie van de dagprijs.
Enig artikel : de indexering van de dagprijs van de GAW Bomenstraat en Brandpunt met 1,2% met ingang van 1 april 2024 goed te keuren.
| Type flat |
capaciteit |
Nieuwe dagprijs |
| Bomenstraat |
25 |
18 euro |
| Brandpunt type 1 |
4 |
19,95 euro |
| Brandpunt type 2 |
2 |
21,98 euro |
| Brandpunt type 3 |
9 |
24,01 euro |
| Brandpunt type 4 |
12 |
26,06 euro |
| Brandpunt type 5 |
20 |
28,08 euro |
| Brandpunt type 6 |
6 |
30,13 euro |
| Brandpunt type 7 |
2 |
32,15 euro |
| Brandpunt type 8 |
8 |
32,15 euro |
In het seniorenrestaurant kunnen Boomse senioren vanaf 65 jaar terecht voor een lekkere en gezonde maaltijd tegen een democratische prijs. Ook medewerkers en bezoekers kunnen van dit aanbod genieten. Na een lange pauze omwille van COVID-maatregelen, herstartte het seniorenrestaurant begin dit jaar zijn reguliere werking.
De heropstart van het seniorenrestaurant is succesvol verlopen. Op vraag van gebruikers (senioren, medewerkers en een aantal naburige partners zoals VDAB, politie, ...) wordt het menu uitgebreid met een aantal extra gerechten of componenten.
- Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 77 betreffende de bevoegdheden van de OCMW-raad.
- Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikels 326 tot en met 335 betreffende het bestuurlijke toezicht
- De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen
- Het Bestuursdecreet van 7 december 2018, hoofdstuk 3 – Toegang tot bestuursdocumenten, art. II.26 tot en met II.51
| Financiële weerslag van toepassing: NEEN |
| VISUM noodzakelijk: NEEN |
De uitbreiding van het aanbod is gebaseerd op vragen van gebruikers.
Een democratische prijs voor een maaltijd blijft het uitgangspunt. De prijzen voor het nieuwe aanbod liggen in lijn met het bestaande aanbod, rekening houdend met de kosten voor de voedingscomponent die aangerekend wordt door Sodexo en de personeelsinzet die hiertegenover staat.
Medewerkers kunnen een warme maaltijd verkrijgen aan een lagere prijs dan een externe bezoeker, we hebben dit principe aangehouden.
Bijlage: uitbreiding aanbod taverne met prijzen
Enig artikel: Het aangepaste aanbod en bijhorende prijzen goed te keuren.
De voorzitter sluit de zitting op 18/01/2024 om 19:50.
Aldus gedaan in zitting datum voormeld.
Goedgekeurd door de gemeenteraad.
Namens OCMW-raad,
Lize Van Dijck
algemeen directeur
Johan Van Limbergen
voorzitter OCMW-raad