De gemeenteraad vergadert regelmatig en in vereist getal, ingevolge de bijeenroeping door het college van burgemeester en schepenen.
De voorzitter opent de zitting op 19/09/2024 om 20:00.
De gemeenteraad, in zitting van 19/09/2024
- Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 40 betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
- Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikels 326 tot en met 335 betreffende het bestuurlijke toezicht
- De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen
- Het Bestuursdecreet van 7 december 2018, hoofdstuk 3 – Toegang tot bestuursdocumenten, art. II.26 tot en met II.51
- verslag GR
Enig artikel: de notulen en het zittingsverslag van de vergadering van de gemeenteraad van 20/06/2024 goed te keuren.
De gemeenteraad in zitting van 19/09/2024
- Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 40 betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
- Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikels 326 tot en met 335 betreffende het bestuurlijke toezicht
- De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen
- Het Bestuursdecreet van 7 december 2018, hoofdstuk 3 – Toegang tot bestuursdocumenten, art. II.26 tot en met II.51
Nihil
Op de gemeenteraad van 21 december 2023 werd Tom Dewandelaere aangeduid als vertegenwoordiger van de (buitengewone) algemene vergaderingen van Vlotter.
Op 20 september 2024 vindt er een algemene vergadering van Vlotter plaatst met volgende agenda:
1. Verslag terugblik maatschappelijk jaar 2023
2. Verslag van de commissaris-revisor over het maatschappelijk jaar 2023
3. Jaarrekening 2023: goedkeuring resultaat
4. Kwijting bestuurders en commissaris-revisor
Er zijn drie kandidaten: 8 stemmen voor dhr. Janssens, 10 stemmen voor dhr. Sanchez en 3 stemmen voor dhr. Verreyt.
- Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 40 betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
- Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikels 326 tot en met 335 betreffende het bestuurlijke toezicht
- De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen
- Het Bestuursdecreet van 7 december 2018, hoofdstuk 3 – Toegang tot bestuursdocumenten, art. II.26 tot en met II.51
- Uitnodiging + agenda
Art. 1: De gemeenteraad keurt de agenda van de algemene vergadering van Vlotter op 20 september 2024 goed.
Art. 2: De gemeenteraad maakt voorbehoud bij het verslag van de revisor van het voorbije jaar en de voorbije jaren en geeft mee aan de afgevaardigde van de gemeente dat er in het belang van de dienstverlening naar de burger gehandeld moet worden.
Art. 3: de afgevaardigde van de gemeente m.n. dhr. Tom Dewandelaere en zijn plaatsvervanger mevr. Inge De Ridder kunnen niet aanwezig zijn op de AV van Vlotter. Bij geheime stemming wordt dhr. Francisco Sanchez gemandateerd om op de algemene vergadering van Vlotter op 20 september 2024 (of op elke andere algemene vergadering in gewone en/of in buitengewone zitting met dezelfde agenda ingeval de eerste niet geldig zou kunnen beraadslagen) te handelen en te beslissen conform de beslissingen die door de gemeenteraad zijn genomen over de agendapunten van de algemene vergadering van Vlotter op 20 september 2024.
Tijdens de raadszitting van 22/4/2022 werd schepen Carla Herremans afgevaardigd als politiek
vertegenwoordiger voor de algemene vergaderingen van Logo Mechelen.
Op de raadszitting van 18/4/2024 werd raadslid Michel Van Reeth aangeduid als haar plaatsvervanger.
De rechtspersoon gemeentebestuur Boom is lid van de Algemene Vergadering van Logo Mechelen vzw tot het einde van de legislatuur.
Vanaf 1 januari 2025 bundelen de 14 Logo's uit het Nederlandstalig gebied hun krachten en gaan ze verder als één organisatie. Ze mikken daarbij op efficiëntiewinst door een aantal processen gezamenlijk te organiseren en ze willen tegelijkertijd de regionale werking nog verder versterken. Als lokale en regionale partners behouden we dus zeker een aanspreekpunt in (het team van Logo) Mechelen.
Op 27 november 2024 houdt Logo Mechelen een Bijzondere Algemene Vergadering om de fusie van de Vlaamse Logo's goed te keuren.
Sommige gemeenten en/of OCMW's dienen expliciet mandaat te geven aan hun stemgerechtigd vertegenwoordiger(s) zodat deze de fusie van de Vlaamse Logo's mag goedkeuren.
Voor Boom gaat het om volgende vaste vertegenwoordiger:
Carla Herremans, Gemeente Boom
Indien vaste vertegenwoordigers niet aanwezig kunnen zijn op de Bijzondere Algemene Vergadering, kan een plaatsvervangend vertegenwoordiger aangeduid worden of kan de vaste vertegenwoordiger een volmacht geven aan een ander effectief lid van de Algemene Vergadering van Logo Mechelen vzw.
Advies of inbreng vereist van andere diensten: JA/NEEN (doorhalen wat niet past)
- Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 40 betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
- Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikels 326 tot en met 335 betreffende het bestuurlijke toezicht
- De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen
- Het Bestuursdecreet van 7 december 2018, hoofdstuk 3 – Toegang tot bestuursdocumenten, art. II.26 tot en met II.51
- Statuten van LOGO Mechelen vzw (in bijlage)
- Decreet betreffende het preventieve gezondheidsbeleid
- Besluit van de Vlaamse Regering betreffende de Logo's
- Context eenmaking Vlaamse Logo's
- Statuten
Art.1: De gemeenteraad geeft aan de vaste of plaatsvervangende vertegenwoordigers in de Algemene Vergadering van Logo Mechelen het uitdrukkelijke mandaat om de fusie van de Vlaamse Logo's goed te keuren op de Bijzondere Algemene Vergadering.
Art.2: De gemeenteraad neemt kennis van de context en argumentatie, met inbegrip van de opties om vertegenwoordiging naar de Bijzondere Algemene Vergadering te voorzien bij afwezigheid van de vaste vertegenwoordiger.
In de gemeenteraad van 16 februari 2017 werd beslist dat er jaarlijks een lijst wordt voorgelegd aan de raad met daarop voor elk lid van de fractie of elke via de fractie aangeduide vertegenwoordiger van de gemeente Boom, een overzicht van hun verkozen mandaten alsook van de publieke en private mandaten die rechtstreeks of onrechtstreeks voortvloeien uit hun mandaat of vertegenwoordiging vanuit de gemeente Boom of uit politieke mandaten die hen door een hogere overheid zijn toegewezen.
In bijlage vindt u een overzicht met de verkregen info.
Deze lijst is niet limitatief en zal eventueel nog worden aangevuld waar nodig.
- Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 40 betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
- Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikels 326 tot en met 335 betreffende het bestuurlijke toezicht
- De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen
- Het Bestuursdecreet van 7 december 2018, hoofdstuk 3 – Toegang tot bestuursdocumenten, art. II.26 tot en met II.51
- overzicht inkomsten mandatarissen 2023
- uittreksel Gemeenteraad 16 februari 2017
Art.1: kennis te nemen van de lijst met daarin een overzicht van de vergoedingen van 2023.
Art.2: dit agendapunt te verzenden naar de gemeenteraad ter kennisname.
In toepassing van artikel 303 van het Decreet lokaal bestuur organiseren alle Vlaamse lokale besturen een eigen systeem van (eerstelijns)klachtenbehandeling. Indien de klachtindiener echter niet akkoord is met de beslissing van de eerstelijnsklachtenbehandeling moet de klachtindiener aanspraak kunnen doen op een ombudsdienst (in eigen beheer, in het kader van een intergemeentelijke samenwerking of via een overeenkomst met de Vlaamse Ombudsdienst.
Hoewel er in het verleden steeds werd doorverwezen naar de Vlaamse Ombudsdienst bij een antwoord op een klacht werd er tot op heden nooit een overeenkomst opgemaakt, waardoor deze verwijzing dus niet correct was. We wensen deze dienstverlening wel aan te bieden en dus ook een overeenkomst aan te gaan met de Vlaamse Ombudsdienst.
De samenwerkingsovereenkomst is opgenomen als bijlage. Deze samenwerkingsovereenkomst kost 5 eurocent per inwoner per jaar, wat neerkomt op ongeveer €950.
Advies of inbreng vereist van andere diensten: JA/NEEN (doorhalen wat niet past)
Goedkeuring CBS dd 2/9/2024
Financiële weerslag van toepassing: JA/NEEN (doorhalen wat niet past)
Visum (financieel advies) van toepassing: JA/NEEN (doorhalen wat niet past)
Budgetsleutel : SECRE -- MJP003669 -- lidmaatschap Vlaamse Ombudsdienst -
Dienst :
Transactiekrediet :
Beschikbaar krediet:
Benodigd krediet: €950
Budgethouder :
ARK :
Beleidsdomein :
Beleidsveld :
Beleidsitem :
- Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 40 betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
- Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikels 326 tot en met 335 betreffende het bestuurlijke toezicht
- De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen
- Het Bestuursdecreet van 7 december 2018, hoofdstuk 3 – Toegang tot bestuursdocumenten, art. II.26 tot en met II.51
- samenwerkingsovereenkomst Vlaamse Ombudsdienst
Enig artikel: De gemeenteraad gaat akkoord met de samenwerkingsovereenkomst met de Vlaamse Ombudsdienst.
Het schooljaar start op 1 september en eindigt op 31 augustus. Na die datum kan de academie geen leeractiviteiten meer organiseren die betrekking hebben op het voorbije schooljaar.
De academie is 40 weken per jaar administratief geopend. Het schoolbestuur bepaalt op welke weken en dagen de academie geopend is.
De Gemeentelijke Academie voor Muziek en Woord Boom – vestigingsplaatsen Puurs, Breendonk, Ruisbroek en Rumst – stelt volgende openingstijden voor:
→ van maandag 19 augustus 2024 tot en met vrijdag 4 juli 2025
Tijdens de herfstvakantie, kerstvakantie, krokusvakantie en paasvakantie is de academie gesloten.
Protocolakkoord d.d. 11.06.2024 van Bijzonder Onderhandelingscomité van de gemeentelijke academie voor muziek en woord.
Akkoord COC/Antwerpen
Geen reactie ontvangen vanuit ACOD.
De Raad van beheer nam kennis van dit voorstel d.d. 11.06.2024.
Het college besliste in zitting d.d. 19.08.2024 om akkoord te gaan met het voorstel om de openingstijden van de Gemeentelijke Academie voor Muziek en Woord Boom – Vestigingsplaatsen Puurs, Rumst, Breendonk en Ruisbroek – als volgt vast te leggen: van maandag 19 augustus 2024 tot en met vrijdag 4 juli 2025.
Tijdens de herfstvakantie, kerstvakantie, krokusvakantie en paasvakantie is de academie gesloten.
Het college besliste in zitting d.d. 19.08.2024 om dit voorstel door te verwijzen naar de gemeenteraad ter goedkeuring.
Financiële weerslagen van toepassing: NEEN
Visum (financieel advies) van toepassing: NEEN
- Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 40 betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
- Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikels 326 tot en met 335 betreffende het bestuurlijke toezicht
- De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen
- Het Bestuursdecreet van 7 december 2018, hoofdstuk 3 – Toegang tot bestuursdocumenten, art. II.26 tot en met II.51
- Besluit van de Vlaamse Regering van 4 mei 2018 betreffende het opleidingsaanbod, de organisatie, de personeelsformatie, de inning van het inschrijvingsgeld en de certificering van het deeltijds kunstonderwijs (organisatiebesluit)
- Decreet van 9 maart 2018 betreffende het deeltijds kunstonderwijs
- Protocolakkoord d.d. 11.06.2024 van Bijzonder Onderhandelingscomité van de gemeentelijke academie voor muziek en woord.
- Uittreksel notulen college d.d. 19.08.2024
Enig artikel: Keurt het voorstel goed om de openingstijden van de Gemeentelijke Academie voor Muziek en Woord Boom – vestigingsplaatsen Puurs, Rumst, Breendonk en Ruisbroek – als volgt vast te leggen: van maandag 19 augustus 2024 tot en met vrijdag 4 juli 2025
Tijdens de herfstvakantie, kerstvakantie, krokusvakantie en paasvakantie is de academie gesloten.
De gemeenteraad besliste d.d. 19.10.2000 om het project ‘Buitengewoon kunstonderwijs – cursus muziektherapie’ op te starten.
De gemeenteraad besliste d.d. 27.06.2002 om vanaf cursusjaar 2002-2003 een jaarlijkse toelage van 200,00 euro te voorzien voor de leerlingen van het Buitengewoon MuziekAtelier. Om te kunnen genieten van de tussenkomst moet de cursist op de dag van zijn inschrijving voor deze cursus, gedomicilieerd zijn in de gemeente Boom.
De leerkracht van het Buitengewoon MuziekAtelier en de directeur van de Gemeentelijke Academie voor Muziek en Woord dienen een voorstel in om de naam van de cursus ‘Buitengewoon MuziekAtelier’ te wijzigen naar ‘Muziek op maat’.
Motivering: naamswijziging van ‘Buitengewoon MuziekAtelier’ naar ‘Muziek op maat’:
Gemeente Boom was één van de eersten die een Buitengewoon MuziekAtelier inrichtten en in de academie lieten plaatsvinden. Hierbij is de gemeente Boom absoluut trendsetter.
Intussen werd ‘Muziek op Maat’ ook gelanceerd in verschillende andere academies.
Naar aanleiding van het opfrissen van de promotiefolder over het ‘Buitengewoon MuziekAtelier’ van de academie in Boom, opperde de leerkracht dat het misschien een goed moment is om de naam uniform te maken met de cursusnaam die op dit moment in alle andere academies wordt gebruikt.
‘Muziek op Maat’ is ook de term die gebruikt wordt voor deze cursus binnen de Beroepsvereniging van Muziektherapeuten (BMT vzw).
Alle eerder gemaakte afspraken blijven behouden. Enkel de naam wordt gewijzigd.
De Raad van beheer nam kennis van dit voorstel d.d. 11.06.2024.
Het college besliste in zitting d.d. 19.08.2024 nam kennis van de naamswijziging van de cursus ‘Buitengewoon MuziekAtelier’ naar ‘Muziek op maat’ – en besliste om door te verwijzen naar de gemeenteraad ter goedkeuring.
Financiële weerslagen van toepassing: NEEN
Visum (financieel advies) van toepassing: NEEN
- Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 40 betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
- Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikels 326 tot en met 335 betreffende het bestuurlijke toezicht
- De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen
- Het Bestuursdecreet van 7 december 2018, hoofdstuk 3 – Toegang tot bestuursdocumenten, art. II.26 tot en met II.51
- Collegebeslissing d.d. 19.08.2024
Enig artikel: de gemeenteraad keurt de naamswijziging van de cursus ‘Buitengewoon MuziekAtelier’ naar ‘Muziek op maat’ goed.
Het schoolbestuur kan twee facultatieve vakantiedagen vastleggen voor de academie. Die dagen mogen niet opgesplitst worden in halve dagen.
In het deeltijds kunstonderwijs zijn er geen ‘brugdagen’ tussen een vakantiedag en een vakantieperiode.
De regelgeving voorziet evenmin een mogelijkheid om bijkomende vakantiedagen toe te kennen of om de geplande leeractiviteiten vroeger te beëindigen. De minister kan dus geen afwijking toestaan.
Academies die op de dag na Hemelvaartsdag of op 24 december de leeractiviteiten willen schorsen, moeten een facultatieve vakantiedag inplannen.
De Gemeentelijke Academie voor Muziek en Woord Boom – vestigingsplaatsen Puurs, Breendonk, Ruisbroek en Rumst – stelt voor om de facultatieve vakantiedagen voor schooljaar 2024-2025 in te plannen: dinsdag 4 en woensdag 5 februari 2025
Protocolakkoord d.d. 11.06.2024 van Bijzonder Onderhandelingscomité van de gemeentelijke academie voor muziek en woord.
Akkoord COC/Antwerpen
Geen reactie ontvangen vanuit ACOD.
De Raad van beheer nam kennis van dit voorstel d.d. 11.06.2024.
Het college besliste in zitting d.d. 19.08.2024 om akkoord te gaan met het voorstel om de facultatieve vakantiedagen schooljaar 2024-2025 van de Gemeentelijke Academie voor Muziek en Woord Boom – vestigingsplaatsen Puurs, Rumst, Breendonk en Ruisbroek – in te plannen op dinsdag 4 en woensdag 5 februari 2025 en door te verwijzen naar de gemeenteraad ter goedkeuring.
Financiële weerslagen van toepassing: NEEN
Visum (financieel advies) van toepassing: NEEN
- Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 40 betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
- Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikels 326 tot en met 335 betreffende het bestuurlijke toezicht
- De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen
- Het Bestuursdecreet van 7 december 2018, hoofdstuk 3 – Toegang tot bestuursdocumenten, art. II.26 tot en met II.51
- Besluit van de Vlaamse Regering van 4 mei 2018 betreffende het opleidingsaanbod, de organisatie, de personeelsformatie, de inning van het inschrijvingsgeld en de certificering van het deeltijds kunstonderwijs (organisatiebesluit)
- Decreet van 9 maart 2018 betreffende het deeltijds kunstonderwijs
- Protocolakkoord d.d. 11.06.2024 van Bijzonder Onderhandelingscomité van de gemeentelijke academie voor muziek en woord.
- Uittreksel notulen college d.d. 19.08.2024.
Enig artikel: keurt het voorstel goed om de facultatieve vakantiedagen schooljaar 2024-2025 van de Gemeentelijke Academie voor Muziek en Woord Boom – vestigingsplaatsen Puurs, Rumst, Breendonk en Ruisbroek – in te plannen: dinsdag 4 en woensdag 5 februari 2025
De directeur stelde een beleidsplan op, dat ter goedkeuring werd voorgelegd aan de stuurgroep, raad van beheer en het vakbondsoverleg.
In dit document worden de beleidsintenties van de Gemeentelijke Academie voor Muziek en Woord Boom voor schooljaren 2024-2025 en 2025-2026 beschreven. Er worden acties per schooljaar voorgesteld met de bijhorende doelen en financiële aspect.
Bij de doelen wordt er geregeld een verwijzing gemaakt naar het Referentiekader voor Onderwijskwaliteit (het OK) en de bijhorende kwaliteitsverwachtingen.
Aan het einde van het document volgt meer informatie over het vacant verklaren van betrekkingen.
De directeur van de Gemeentelijke Academie voor Muziek en Woord Boom – vestigingsplaatsen Puurs, Breendonk, Ruisbroek en Rumst – vraagt om het beleidsplan, als bijlage gehecht aan dit besluit, goed te keuren.
Protocolakkoord d.d. 11.06.2024 van Bijzonder Onderhandelingscomité van de gemeentelijke academie voor muziek en woord.
Akkoord COC/Antwerpen
Geen reactie ontvangen vanuit ACOD.
De Raad van beheer nam kennis van het beleidsplan van de gemeentelijke academie voor muziek en woord te Boom d.d. 11.06.2024.
Het college besliste in zitting d.d. 19.08.2024 nam kennis van het beleidsplan van de Gemeentelijke Academie voor Muziek en Woord te Boom – vestigingsplaatsen Puurs, Rumst, Breendonk en Ruisbroek – en besliste om door te verwijzen naar de gemeenteraad ter goedkeuring.
Financiële weerslagen van toepassing: NEEN
Visum (financieel advies) van toepassing: NEEN
- Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 40 betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
- Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikels 326 tot en met 335 betreffende het bestuurlijke toezicht
- De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen
- Het Bestuursdecreet van 7 december 2018, hoofdstuk 3 – Toegang tot bestuursdocumenten, art. II.26 tot en met II.51
- Decreet betreffende de rechtspositie van sommige personeelsleden van het gesubsidieerd onderwijs en de gesubsidieerde centra voor leerlingenbegeleiding van 27 maart 1991.
- Besluit van de Vlaamse Regering van 25 januari 1995 betreffende de mededeling van vaste benoeming aan het departement Onderwijs.
- Omzendbrief 13CC/VB/ML van 29 november 1999 (laatste wijziging 31.08.2023) – Vaste benoeming – Procedure, voorwaarden en mededeling aan het Ministerie van Onderwijs en Vorming.
- Het decreet van 9 maart 2018 betreffende het deeltijds kunstonderwijs.
- Beleidsplan
- Protocolakkoord d.d. 11.06.2024 van Bijzonder Onderhandelingscomité van de gemeentelijke academie voor muziek en woord.
- Uittreksel notulen college d.d. 19.08.2024.
Enig artikel: De gemeenteraad keurt het bijgevoegde ‘Beleidsplan’ van de Gemeentelijke Academie voor Muziek en woord Boom - met vestigingsplaatsen Puurs, Ruisbroek, Breendonk, Rumst – goed.
Sedert enkele jaren werd het binnen gebied van de Kruiskenslei en de parking aan de uitbreidingstraat getroffen door verscheidene overlastfenomenen. Enkele voorbeelden zijn sluikstorten, vandalisme, zwerfafval, hangjongeren, overdreven snelheid (zie straatraces), nachtlawaai van picknickende jongeren en luide brommertjes.
Dit zorgt bij de bewoners in de omgeving voor heel wat frustratie, maar ook tot een verhoging van de onveiligheidsgevoelens.
De wijk met heel wat sociale woningen is gekenmerkt door een grote anonimiteit, weinig sociale cohesie en een gebrek aan sociale controle.
Het is die visuele controle in het binnen gebied dat het lokaal bestuur en de politie zou willen opvangen met bewakingscamera's op 4 verschillende locaties.
Sinds 25 mei 2018 wordt het gebruik van camera’s door politiediensten niet langer via de camerawet van 21 maart 2007 geregeld. ¹ De Wet Politieambt legt het kader vast voor het gebruik van camera’s door de politiediensten in de uitvoering van hun opdrachten.
Artikel 25/3 Wet Politieambt voorziet dat de politie in het kader van hun opdrachten, verschillende types camera’s die in voorkomend geval intelligent zijn, op zichtbare wijze kan gebruiken op het grondgebied van de politiezone.
Artikel 25/4 Wet Politieambt bepaalt dat een politiedienst camera’s kan gebruiken op het grondgebied dat onder zijn bevoegdheid valt, na voorafgaande principiële toestemming van de gemeenteraad. Het is de korpschef die de toestemming vraagt aan de gemeenteraad. Deze toestemmingsaanvraag preciseert het type camera, de doeleinden waarvoor de camera’s zullen worden geïnstalleerd of gebruikt en de voorziene gebruiksmodaliteiten. De aanvraag houdt rekening met een impact- en risicoanalyse op het vlak van de bescherming van de persoonlijke levenssfeer en op operationeel niveau, met name wat de categorieën van verwerkte persoonsgegevens betreft, de proportionaliteit van de aangewende middelen, de te bereiken operationele doelstellingen en de bewaartermijn van de gegevens die nodig is om deze doelstellingen te bereiken.
De gemeente BOOM wenst bewakingscamera’s te plaatsen op VIER lokaties in de UITBREIDINGSSTRAAT (zie gevoegd plan).
Gelet op de talrijke meldingen van overlast adviseert politie POSITIEF en stelt onmiddellijk de vraag de camera’s te mogen gebruiken in het kader van haar wettelijke opdrachten zoals omschreven in de artikelen 14 en 15 van de Wet op het Politieambt.
De korpschef vraagt toestemming voor het gebruik van volgende camera’s (Zie plannetje in document in bijlage):
Financiële weerslag van toepassing: JA/NEEN
Visum (financieel advies) van toepassing: JA/NEEN
Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 40 betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
Regelgeving bevoegdheid:
Bijlage 1: Toestemmingsaanvraag uitbreiding bewakingscamera's Uitbreidingsstraat Aug 2024 GR Sep 2024
Art.1: De gemeenteraad beslist goedkeuring te verlenen aan de PZ RUPEL met het oog op het gebruik van de vaste camera’s die de gemeente Boom heeft geplaatst in het kader van de camerawet, gelet op het feit dat:
Art.2: Dit besluit wordt bekend gemaakt overeenkomstig de bepalingen van het decreet lokaal
bestuur, alsook de uitdrukkelijke verplichting in art. 25/4§4 wet politieambt.
Beslissing van het bevoegde orgaan van het lokaal bestuur om beroep te doen op de dienstverlenende vereniging Cipal (verder genoemd “Cipal dv”) als aankoopcentrale voor afname van de raamovereenkomst “Raamovereenkomst voor de verwerving van ict-infrastructuur en bijhorende dienstverlening” – Bestek nr. CSMRTINFRA23
Gelet op:
Overwegende hetgeen volgt:
Financiële weerslag van toepassing : JA/NEEN
Visum van toepassing : JA/NEEN
- Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 40 betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
- Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikels 326 tot en met 335 betreffende het bestuurlijke toezicht
- De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen
- Het Bestuursdecreet van 7 december 2018, hoofdstuk 3 – Toegang tot bestuursdocumenten, art. II.26 tot en met II.51
- Informatie C-smart Nieuwe raamovereenkomst ICT infrastructuur en diensten
- CSMRTINFRA23 vertrouwelijkheidsverklaring
Enig artikel: De gemeente doet een beroep op de aankoopcentrale van Cipal dv voor de aankoop van ICT- infrastructuur aangeboden via de raamovereenkomst “Raamovereenkomst voor de verwerving van ict-infrastructuur en bijhorende dienstverlening” (Bestek nr. CSMRTINFRA23).
De Vlaamse Regering heeft op 16 juni 2023 een positieve beslissing genomen betreffende Flanders Technology & Innovation: Verankering van de event-entertainmentsector in Vlaanderen gekoppeld aan een herontwikkeling van de Rupelregio (VR 2023 1606 DOC.0753/1) (‘ETproject’)
Er wordt aan lokaal bestuur Boom gevraagd om de intentie om samen te werken in een streven naar een gezamenlijke doelstelling van algemeen belang, met name de ontwikkeling van het Projectgebied Boom-Rumst in functie van het ET-Project zoals hierna gedefinieerd en aangeduid op plan in bijlage (Bijlage 2), binnen een operationeel kader voor de realisatie van een maatschappelijk-economische en ruimtelijke meerwaarde zowel op regionaal als op lokaal niveau, waarbij ook de private markt volop kansen krijgt, te bevestigen via een intentieverklaring.
De intentieverklaring moet goedgekeurd worden door de gemeenteraad. De eerstvolgende zitting van de gemeenteraad is op 19 september 2024.
Advies of inbreng vereist van andere diensten: JA/NEEN (doorhalen wat niet past)
Financiële weerslag van toepassing: JA/NEEN (doorhalen wat niet past)
Visum (financieel advies) van toepassing: JA/NEEN (doorhalen wat niet past)
- Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 40 betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
- Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikels 326 tot en met 335 betreffende het bestuurlijke toezicht
- De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen
- Het Bestuursdecreet van 7 december 2018, hoofdstuk 3 – Toegang tot bestuursdocumenten, art. II.26 tot en met II.51
Bijlage 1 VR 2023 1606 DOC.0753/1
Bijlage 2 Projectgebied Boom-Rumst
Bijlage 3 Intentieverklaing
Enig artikel : De gemeenteraad beslist om de intentieverklaring tot samenwerking in functie van de ontwikkeling van de Rupelregio in het kader van het entertaiment technology project aan de hand van de oprichting van een vastgoedontwikkelingsplatform ter goedkeuring te verwijzen naar de gemeenteraad van 19 september 2024.
Op 14.11.2016 werd een schattingsverslag opgesteld door Erik Ceulemans, Guido Gezellestraat 112 -2640 Mortsel waarin een waarde voor het perceel, Lot 3, zijnde Boom 1ste afdeling sectie A nr. 99/02 R met een oppervlakte van 1.381,20 m² werd geschat op 70.000,00 € of ca. 50,00 €/m².
Op 19.06.2017 werd een opmetingsplan opgesteld door BVBA Landmeter Van Herwegen, Leon Dumortierstraat 80 - 2540 Hove, houdende een verdeling:
Gezien er een nieuw schattingsverslag opgemaakt diende te worden, het oorspronkelijke schattingsverslag dateert van 2016, werd Igean hiervoor de opdracht gegeven. Het nieuwe schattingsverslag is echter 20% hoger.
Het lot van Woonkade oorspronkelijk geschat op 12.587,53 €, wordt nu geschat op 14.902,20 €.
Woonkade heeft per mail laten weten niet akkoord te kunnen gaan met het hogere bedrag, gezien door beide partijen werd beslist om het geheel aan te kopen en nadien te splitsen.
Igean bezorgde ons op 2 september 2024 de ontwerpakte die nog formeel goedgekeurd dient te worden door de gemeenteraad.
Zijn goedkeuring te hechten.
Budgetair is het ontvangst bedrag van 12.587,53 € niet voorzien
- Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 40 betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
- Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikels 326 tot en met 335 betreffende het bestuurlijke toezicht
- De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen
- Het Bestuursdecreet van 7 december 2018, hoofdstuk 3 – Toegang tot bestuursdocumenten, art. II.26 tot en met II.51
ontwerpakte, gemeenteraad 19.09.2019, opmeting-splitsingsplan, schattingsverslag, aankoopakte 19.01.2020, goedkeuring Woonkade Rupelstreek BV, omgevingsvergunning
Art.1: De ontwerpakte van verkoop opgesteld door Igean voor Lot 2 van het perceel kadastraal gekend Boom, 1ste afdeling sectie A nr. 99/02 R (deel) met een oppervlakte 248,37 m², aan Woonkade Rupelstreek BV, goed te keuren.
Art.2: De algemeen directeur en de voorzitter van de gemeenteraad te machtigen om deze akte te verlijden.
De eigenaar van de woning Uitbreidingsstraat nr.2, wil graag overgaan tot de aankoop van een perceel grond, eigendom van de gemeente en behorend tot het openbaar domein (groen). Het perceel is gelegen naast zijn woning en is ongeveer 74 m² groot. Hij wil het graag integreren in zijn eigen tuin.
Het bedoelde perceel (zonder kadasternummer) wordt nu gebruikt als zijtuinstrook.
De verkoop van het perceel heeft geen invloed op de naastliggende gronden van de gemeente of op de buurt.
Het te verkopen deel behoort nu tot het openbaar domein van de gemeente Boom, alvorens te verkopen zal dit stuk moeten gedesaffecteerd worden van het openbaar naar het privaat domein van de gemeente.
Het college van 03.06.2024 besliste een schattingsverslag te vragen bij Igean.
Igean bezorgde ons op 18.07.2024 het schattingsverslag d.d. 11.07.2024 opgemaakt door de beëidigd landmeter, houdende een verkoopwaarde van het perceel van 10.000,- €.
het college van 29.07.2024 besliste:
De koper bezorgde ons op 18.08.2024 zijn akkoord om het perceel grond aan te kopen aan de voorgestelde prijs van 10.000,00 € excl. kosten.
Het perceel te verkopen aan de waarde van het schattingsverslag.
Financiële weerslag van toepassing: NEEN
Visum noodzakelijk: NEEN
- Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 40 betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
- Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikels 326 tot en met 335 betreffende het bestuurlijke toezicht
- De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen
- Het Bestuursdecreet van 7 december 2018, hoofdstuk 3 – Toegang tot bestuursdocumenten, art. II.26 tot en met II.51
foto's - plan - schattingsverslag - akkoord
Art.1: kennis te nemen van het akkoord van de koper, om het perceel aan te kopen aan 10.000,00 € excl. kosten.
Art.2: Igean te verzoeken een dossier voor desaffectatie en verkoop op te starten van een perceel gelegen langs de Uitbreidingsstraat naast nr.2, kadastraal gekend zonder nummer, deel uitmakend van het openbaar groen.
De Opdrachtencentrale, BE0524.818.005, Stationsweg 55A 9340 Lede, biedt een opportuniteit om diensten en goederen aan vooraf gekende voorwaarden te verwerven. Deze aanpak beperkt geenszins de autonomie. De klant stap immers in en uit op maat. Naast standaard diensten en goederen wordt ook maatwerk aangeboden. De samenwerking resulteert finaal in een aantoonbaar financieel voordeel via schaal- en volume effecten.
Tevens worden interne en externe kennis en knowhow gebundeld en ingezet. Dit betekent dat de eenheid slechts een fractie van de hiervoor noodzakelijke inspanningen en bijhorende kosten noodzakelijk zijn. Dit alles zonder in te leveren op kwaliteit en service.
De instap in de opdrachtencentrale is kosteloos.
Enkel leden kunnen bestellen op lopende opdrachten.
Bestellingen rechtstreeks via de leverancier - facturatie tussen Lokaal bestuur Boom en leverancier.
OCMW Boom is al lid van de opdrachtencentrale via vzw Kina.
Advies of inbreng vereist van andere diensten: JA/NEEN (doorhalen wat niet past)
Gelet op het feit dat instellingen die onderhevig zijn aan de wetgeving op overheidsopdrachten steeds worden geconfronteerd met complexere technisch-administratieve vraagstukken en dat er meer eisen worden gesteld op vlak van vakspecifieke kennis. Gelet op het feit dat een samenwerking op het vlak van overheidsopdrachten positieve schaaleffecten en synergiën kan genereren. Gelet op het feit dat de dienstverlening van de Opdrachtencentrale enkel kan aangeboden worden aan deelnemers van de Opdrachtencentrale, opteert de aankoopdienst om toe te treden tot de Opdrachtencentrale
Financiële weerslag van toepassing: JA/NEEN (doorhalen wat niet past)
Visum (financieel advies) van toepassing: JA/NEEN (doorhalen wat niet past)
- Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 40 betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
- Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikels 326 tot en met 335 betreffende het bestuurlijke toezicht
- De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen
- Het Bestuursdecreet van 7 december 2018, hoofdstuk 3 – Toegang tot bestuursdocumenten, art. II.26 tot en met II.51
- voorstelling opdrachtencentrale
Enig artikel: toe te treden tot de Opdrachtencentrale, BE0524.818.005, Stationsweg 55A 9340 Lede.
Op 01/08/2024 werd de gemeente Boom verzocht akte te nemen van de budgetwijziging 2024 van het Centraal Kerkbestuur Boom.
De budgetwijziging betreft enkel een verschuiving van investeringsontvangsten en
investeringsuitgaven van 2023 naar 2024 bij de parochie Heilig Hart.
Het betreft een actualisatie van de investeringen.
Zowel de nog openstaande schulden als de nog niet ontvangen vorderingen hebben geen invloed op de toelage van de gemeente, maar betreffen enkel de gewestelijke toelage en de bijdrage van de parochie in de vernieuwing van het kerkdak.
Advies of inbreng vereist van andere diensten: JA/NEEN (doorhalen wat niet past)
Financiële weerslag van toepassing: JA/NEEN (doorhalen wat niet past)
Visum (financieel advies) van toepassing: JA/NEEN (doorhalen wat niet past)
- Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 40 betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
- Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikels 326 tot en met 335 betreffende het bestuurlijke toezicht
- De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen
- Het Bestuursdecreet van 7 december 2018, hoofdstuk 3 – Toegang tot bestuursdocumenten, art. II.26 tot en met II.51
- 01082024 CENTRAAL KERKBESTUUR Coördinatie_Budgetwijziging 2024
- 01082024 H.HART Budgetwijziging mei 2024 - Beleidsnota
- 01082024 H.HART Budgetwijziging_officieleversie
-
Enig artikel: neemt akte van de budgetwijziging 2024 van het Centraal Kerkbestuur Boom.
Op 01/08/2024 werd de gemeente Boom verzocht kennis te nemen van het budget 2025 van het Centraal Kerkbestuur Boom.
Advies of inbreng vereist van andere diensten: JA/NEEN (doorhalen wat niet past)
Financiële weerslag van toepassing: JA/NEEN (doorhalen wat niet past)
Visum (financieel advies) van toepassing: JA/NEEN (doorhalen wat niet past)
- Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 40 betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
- Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikels 326 tot en met 335 betreffende het bestuurlijke toezicht
- De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen
- Het Bestuursdecreet van 7 december 2018, hoofdstuk 3 – Toegang tot bestuursdocumenten, art. II.26 tot en met II.51
Enig artikel: akte te nemen van het budget 2025 van het Centraal Kerkbestuur Boom.
Artikel 263 van het decreet van het lokaal Bestuur bepaalt dat er minstens op het einde van het derde kwartaal een opvolgingsrapportering wordt voorgelegd.
- Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 40 betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
- Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikels 326 tot en met 335 betreffende het bestuurlijke toezicht
- De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen
- Het Bestuursdecreet van 7 december 2018, hoofdstuk 3 – Toegang tot bestuursdocumenten, art. II.26 tot en met II.51
schema's beleidsevaluatie, T1, J1, T2, T3, toelichting
Enig artikel: kennis te nemen van de opvolgingsrapportering eerste helft 2024 van het lokale Bestuur Gemeente/OCMW Boom
Artikel 263 van het decreet van het lokaal Bestuur bepaalt dat er minstens op het einde van het derde kwartaal een opvolgingsrapportering wordt voorgelegd.
- Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 40 betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
- Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikels 326 tot en met 335 betreffende het bestuurlijke toezicht
- De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen
- Het Bestuursdecreet van 7 december 2018, hoofdstuk 3 – Toegang tot bestuursdocumenten, art. II.26 tot en met II.51
schema's beleidsevaluatie, T1, J1, T2, T3, toelichting
Enig artikel: kennis te nemen van de opvolgingsrapportering eerste helft 2024 van het AGB Boom Plus
We ontvingen volgende vragen voor de rondvraag:
BOOM één:
Marleen De Ridder:
Nu de Rupelbrug onder handen wordt genomen, komen er veel fietsers met de overzet van en naar Boom.
Mijn vraag: signalisatie plaatsen dat er niet mag gefietst worden op de wandeldijk.
Er staan al signalisatieborden en hebben er nog extra bijgezet.
Anita Ceulemans:
Ik kreeg via ROK (red onze kleiputten) de vraag doorgestuurd om op de gemeenteraad VOOR de gemeenteraadsverkiezingen
de aandacht te vragen voor de PFAS- problematiek in onze gemeente en vooral ook de aandacht voor de sanering van het
asbeststort in de kleiputten van Boom en Terhagen. De organisatie Climaxi roept op om deze problematiek onder de aandacht te brengen.
- Wat zijn de huidige bevindingen rond PFAS in onze gemeente en wat zijn de maatregelen die het bestuur tot hiertoe heeft genomen.
- Hoe beschermt het bestuur de inwoners tegen de asbestvezels die rondzwerven op de kleiputten?
Brieven zijn rondgestuurd naar de burgers die wonen in de perimeters
Het document no regrets is nog steeds van toepassing.
Beschrijvend bodemonderzoek is aangevraagd maar hebben nog geen inschrijving mogen ontvangen om een beschrijvend bodemonderzoek te kunnen ondernemen.
- Wanneer zou een dringende sanering van het asbeststort kunnen plaatsvinden ?
Burgermeester leest nota voor met maatregelen die destijds al waren genomen.
Saneringsoverheid moet aangeven hoe het verder moet.
kunnen alleen maatregelen treffen want burgemeester heeft geen bevoegdheid om over te gaan tot sanering.
Vlaams belang:
Hans Verreyt:
1) De voorbije weken kwamen er van verschillende politieke fracties plots andere verklaringen hoe ze naar het betalend parkeren in Boom kijken. Sinds de invoering hiervan eind jaren '90 verzet Vlaams Belang tegen het ingewikkelde en dure parkeerbeleid in het Boomse (handels)centrum. Hiermee stonden we toen tegen diegenen die het invoerden (Vooruit en CD&V), het nadien duurder maakten (N-VA, CD&V en Open VLD) en nog uitbreiden (N-VA, Samen2850).
Maar er is natuurlijk meer vreugde in de hemel voor een zondaar die zich bekeert. Daarom, in het licht van de (recent) gewijzigde visies van verschillende partijen in deze gemeenteraad.
- Welke (juridische) mogelijkheden zijn er om het huidige contract open te breken?
Bij overmacht worden beide partijen tijdelijk vrijgesteld van hun verplichtingen. De getroffen partij moet de andere direct informeren en proberen de situatie snel op te lossen.
Als de Concessionaris zijn diensten niet of onvoldoende levert, mag de opdrachtgever, na een waarschuwing, zelf de nodige maatregelen treffen, waaronder het overnemen van de exploitatie en het gebruik van de middelen van de Concessionaris.
De overeenkomst vervalt bij ontbinding, faillissement of gerechtelijk akkoord. Bij bedrog of afwijkende tarieven kan de opdrachtgever direct beëindigen. Na 14 dagen ingebrekestelling of 30 dagen voor andere wanprestatie kan ook beëindigd worden. De opdrachtgever kan altijd schadevergoeding eisen en zonder reden van algemeen belang beëindigen.
- Hoeveel bedragen de inkomsten voor Boom van het betalend parkeren in 2023?
De inkomsten bedragen 118.091,52 EUR
- Hoeveel ging er naar het parkeerbedrijf?
Vaste vergoeding 32.935,39 EUR
- Hoeveel retributies werden er uitgeschreven in 2023?
Er werden 8615 retributies uitgeschreven.
2) De aanpassingen van de Boomse buitenschoolse kinderopvang werden niet altijd overal op gejuich onthaald. Eerst was er de discussie rond de ingekrompen openingsuren waardoor het minder toegankelijk werd voor werkende ouders. Dit werd na protest van ouders en o.a. onze fractie bijgestuurd.
Vlak voor de zomervakantie kwam daar ook nog een andere zaak bij. De geschiktheid van de gebruikte locaties.
- Zijn alle locaties geschikt voor Buitenschoolse kinderopvang met haar specifieke eisen rond toezicht van binnen- en buitenlopende ouders en kinderen?
- Wat is de procedure wanneer een kind zoekt raakt?
- Werden deze procedures steeds gevolgd bij incidenten?
- Hoe verloopt de nazorg bij incidenten?
- Klopt het dat het veiligheidsprobleem in de Reuzenboom al minstens 6 maanden (bij de BKO) tot een jaar (bij de school) bekend is?
- Welke initiatieven nam de gemeente hierin als organisator van de BKO?
Er is geen acuut veiligheidsprobleem in De Reuzenboom. De poort openen bij binnen spelen is moeilijk; buiten spelen is geen probleem. Aanvraag voor betere toegangscontrole loopt. Ouders moeten kinderen binnen afzetten; sommigen deden dit op de speelplaats. Actiekaarten voor incidenten zijn aanwezig op elke locatie.
3) Ontbrekende vuilbak 'tijdelijke' bushalte & zwerfvuil en hondendrollen speelpleintje De Schomme
Sinds de start van de werken aan de brug over de Rupel werd de bushalte verplaatst naar de E. Van de Veldestraat aan het rondpunt van Cop. Deze halte wordt intensief gebruikt. Dit vertaalt zich ook in een permanente aanwezigheid van zwerfvuil. Toen het Vlaams Belang onlangs een zwerfvuilactie hield in het Boomse handelscentrum was dit ook duidelijk een hotspot. Het is dan ook onbegrijpelijk dat daar geen (tijdelijke) vuilbak te vinden is.
- Waarom worden bij het (langdurig) verplaatsen van bushaltes ook geen vuilbakken voorzien?
- Kan er voor de rest van de werken alsnog een vuilbak voorzien worden?
Ook rondom het speelpleintje van de Schomme zijn veel klachten over zwerfvuil en hondendrollen. Kinderen die aan het spelen zijn en daarbij trappen of grijpen in honderdrollen is alles behalve aangenaam.
- Kan er daar opnieuw een preventieve dan wel repressieve actie ondernomen worden?
Vuilbakken zijn geplaatst en borden besteld om de netheid te verbeteren. Camera's zijn niet effectief voor toezicht, maar gemeenschapswachten kunnen extra toezicht houden. Er wordt nagedacht over positieve gedragsbeïnvloeding om mensen aan te moedigen het speelplein schoon te houden, mogelijk als testcase voor andere locaties.
4) Veiligheid in Boom
Slecht 32 % voelt zich veilig in onze gemeente. Desondanks heeft het gemeentebestuur de jaarlijkse dotatie voor de politie flink teruggeschroefd dit jaar.
Maar niet enkel geld bepaalt de inzet van de politie in Boom. Dat heeft ook te maken met communicatie en sturing. Als gemeenteraad van Boom hebben we enkel onze raadsleden die zetelen in de politieraad en in het politiecollege. Dit zijn de formele overlegmomenten waarbij we ook onze Boomse bezorgdheden en aandachtspunten kunnen aanhalen. Op het einde van de legislatuur is het daarom nuttig om daarover enkele vragen te stellen. Zeker ook omdat hierover, door leden van het college, verontrustende opmerkingen worden gemaakt in de kranten.
- Hoe vaak waren de Boomse leden van de politieraad aanwezig/afwezig de voorbije jaren (vanaf 2019 tot nu)?
- Hoe vaak was de Boomse burgemeester, vertegenwoordiger in het politiecollege, aanwezig/afwezig de voorbije jaren (vanaf 2019 tot nu)?
De burgemeester geeft een toelichting over zijn aanwezigheden bij de politieraad
De rondvraag is te bekijken via https://web-boom.streamovations.be/
De voorzitter sluit de zitting op 19/09/2024 om 22:50.
Aldus gedaan in zitting datum voormeld.
Goedgekeurd door de gemeenteraad.
Namens Gemeenteraad,
Lize Van Dijck
algemeen directeur
Johan Van Limbergen
voorzitter gemeenteraad