Terug
Gepubliceerd op 29/11/2024

Notulen  Gemeenteraad

do 19/09/2024 - 20:00 Raadszaal

De gemeenteraad vergadert regelmatig en in vereist getal, ingevolge de bijeenroeping door het college van burgemeester en schepenen.

Aanwezig: Johan Van Limbergen, voorzitter gemeenteraad
Jeroen Baert, burgemeester
Tom Dewandelaere, Francisco Sanchez, Sven Cools, Carla Herremans, Inge De Ridder, schepenen
Anita Ceulemans, Patrick Marnef, Hans Verreyt, Andy Janssens, Ann De Smedt, Michel Van Reeth, Eddy Van Der Taelen, Bart De Smet, Yani Brems, Tibo Roekaerts, Martha Somers, François Addiers, Jeanne Carron, Marleen De Ridder, raadsleden
Lize Van Dijck, algemeen directeur
Verontschuldigd: Nourdine Elkaouakibi, Fatiha Haouat, Pascale De Boeck, Nathalie Van de Wouwer, raadsleden

De voorzitter opent de zitting op 19/09/2024 om 20:00.

  • Openbaar

    • Secretariaat

      • DIENST SECRETARIAAT - GOEDKEURING NOTULEN EN ZITTINGSVERSLAG

        Aanwezig: Johan Van Limbergen, voorzitter gemeenteraad
        Jeroen Baert, burgemeester
        Tom Dewandelaere, Francisco Sanchez, Sven Cools, Carla Herremans, Inge De Ridder, schepenen
        Anita Ceulemans, Patrick Marnef, Hans Verreyt, Andy Janssens, Ann De Smedt, Michel Van Reeth, Eddy Van Der Taelen, Bart De Smet, Yani Brems, Tibo Roekaerts, Martha Somers, François Addiers, Jeanne Carron, Marleen De Ridder, raadsleden
        Lize Van Dijck, algemeen directeur
        Verontschuldigd: Nourdine Elkaouakibi, Fatiha Haouat, Pascale De Boeck, Nathalie Van de Wouwer, raadsleden
        Feiten en context

        De gemeenteraad, in zitting van 19/09/2024

        Juridische gronden

        - Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 40 betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
        - Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikels 326 tot en met 335 betreffende het bestuurlijke toezicht
        - De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen
        - Het Bestuursdecreet van 7 december 2018, hoofdstuk 3 – Toegang tot bestuursdocumenten, art. II.26 tot en met II.51

        Bijlagen

        - verslag GR

        Besluit

        Enig artikel: de notulen en het zittingsverslag van de vergadering van de gemeenteraad van 20/06/2024 goed te keuren.

      • DIENST SECRETARIAAT - INGEKOMEN STUKKEN/MEDEDELINGEN

        Aanwezig: Johan Van Limbergen, voorzitter gemeenteraad
        Jeroen Baert, burgemeester
        Tom Dewandelaere, Francisco Sanchez, Sven Cools, Carla Herremans, Inge De Ridder, schepenen
        Anita Ceulemans, Patrick Marnef, Hans Verreyt, Andy Janssens, Ann De Smedt, Michel Van Reeth, Eddy Van Der Taelen, Bart De Smet, Yani Brems, Tibo Roekaerts, Martha Somers, François Addiers, Jeanne Carron, Marleen De Ridder, raadsleden
        Lize Van Dijck, algemeen directeur
        Verontschuldigd: Nourdine Elkaouakibi, Fatiha Haouat, Pascale De Boeck, Nathalie Van de Wouwer, raadsleden
        Feiten en context

        De gemeenteraad in zitting van 19/09/2024

        Juridische gronden

        -        Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 40 betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.

        -        Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikels 326 tot en met 335 betreffende het bestuurlijke toezicht

        -        De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen

        -        Het Bestuursdecreet van 7 december 2018, hoofdstuk 3 – Toegang tot bestuursdocumenten, art. II.26 tot en met II.51

        Besluit

        Nihil

      • DIENST SECRETARIAAT - VLOTTER - GOEDKEURING VAN DE AGENDA EN VASTSTELLING VAN HET MANDAAT VAN DE ALGEMENE VERGADERING

        Aanwezig: Johan Van Limbergen, voorzitter gemeenteraad
        Jeroen Baert, burgemeester
        Tom Dewandelaere, Francisco Sanchez, Sven Cools, Carla Herremans, Inge De Ridder, schepenen
        Anita Ceulemans, Patrick Marnef, Hans Verreyt, Andy Janssens, Ann De Smedt, Michel Van Reeth, Eddy Van Der Taelen, Bart De Smet, Yani Brems, Tibo Roekaerts, Martha Somers, François Addiers, Jeanne Carron, Marleen De Ridder, raadsleden
        Lize Van Dijck, algemeen directeur
        Verontschuldigd: Nourdine Elkaouakibi, Fatiha Haouat, Pascale De Boeck, Nathalie Van de Wouwer, raadsleden
        Voorgeschiedenis

        Op de gemeenteraad van 21 december 2023 werd Tom Dewandelaere aangeduid als vertegenwoordiger van de (buitengewone) algemene vergaderingen van Vlotter.

        Feiten en context

        Op 20 september 2024 vindt er een algemene vergadering van Vlotter plaatst met volgende agenda:

        1. Verslag terugblik maatschappelijk jaar 2023

        2. Verslag van de commissaris-revisor over het maatschappelijk jaar 2023

        3. Jaarrekening 2023: goedkeuring resultaat

        4. Kwijting bestuurders en commissaris-revisor

        Adviezen en argumenten

        Er zijn drie kandidaten: 8 stemmen voor dhr. Janssens, 10 stemmen voor dhr. Sanchez en 3 stemmen voor dhr. Verreyt. 

        Juridische gronden

        -       Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 40 betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.

        -       Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikels 326 tot en met 335 betreffende het bestuurlijke toezicht

        -       De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen

        -       Het Bestuursdecreet van 7 december 2018, hoofdstuk 3 – Toegang tot bestuursdocumenten, art. II.26 tot en met II.51

        Bijlagen

        - Uitnodiging + agenda 

        Publieke stemming
        Aanwezig: Johan Van Limbergen, Jeroen Baert, Tom Dewandelaere, Francisco Sanchez, Sven Cools, Carla Herremans, Inge De Ridder, Anita Ceulemans, Patrick Marnef, Hans Verreyt, Andy Janssens, Ann De Smedt, Michel Van Reeth, Eddy Van Der Taelen, Bart De Smet, Yani Brems, Tibo Roekaerts, Martha Somers, François Addiers, Jeanne Carron, Marleen De Ridder, Lize Van Dijck
        Voorstanders: Johan Van Limbergen, Jeroen Baert, Tom Dewandelaere, Francisco Sanchez, Sven Cools, Carla Herremans, Inge De Ridder, Anita Ceulemans, Patrick Marnef, Hans Verreyt, Andy Janssens, Ann De Smedt, Michel Van Reeth, Eddy Van Der Taelen, Bart De Smet, Yani Brems, Tibo Roekaerts, Martha Somers, François Addiers, Jeanne Carron, Marleen De Ridder
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Art. 1: De gemeenteraad keurt de agenda van de algemene vergadering van Vlotter op 20 september 2024 goed.

        Art. 2: De gemeenteraad maakt voorbehoud bij het verslag van de revisor van het voorbije jaar en de voorbije jaren en geeft mee aan de afgevaardigde van de gemeente dat er in het belang van de dienstverlening naar de burger gehandeld moet worden. 

        Art. 3: de afgevaardigde van de gemeente m.n. dhr. Tom Dewandelaere en zijn plaatsvervanger mevr. Inge De Ridder kunnen niet aanwezig zijn op de AV van Vlotter. Bij geheime stemming wordt dhr. Francisco Sanchez gemandateerd om op de algemene vergadering van Vlotter op 20 september 2024 (of op elke andere algemene vergadering in gewone en/of in buitengewone zitting met dezelfde agenda ingeval de eerste niet geldig zou kunnen beraadslagen) te handelen en te beslissen conform de beslissingen die door de gemeenteraad zijn genomen over de agendapunten van de algemene vergadering van Vlotter op 20 september 2024. 

      • DIENST SECRETARIAAT - LOGO MECHELEN - VASTSTELLING MANDAAT BIJZONDERE ALGEMENE VERGADERING

        Aanwezig: Johan Van Limbergen, voorzitter gemeenteraad
        Jeroen Baert, burgemeester
        Tom Dewandelaere, Francisco Sanchez, Sven Cools, Carla Herremans, Inge De Ridder, schepenen
        Anita Ceulemans, Patrick Marnef, Hans Verreyt, Andy Janssens, Ann De Smedt, Michel Van Reeth, Eddy Van Der Taelen, Bart De Smet, Yani Brems, Tibo Roekaerts, Martha Somers, François Addiers, Jeanne Carron, Marleen De Ridder, raadsleden
        Lize Van Dijck, algemeen directeur
        Verontschuldigd: Nourdine Elkaouakibi, Fatiha Haouat, Pascale De Boeck, Nathalie Van de Wouwer, raadsleden
        Voorgeschiedenis

        Tijdens de raadszitting van 22/4/2022 werd schepen Carla Herremans afgevaardigd als politiek
        vertegenwoordiger voor de algemene vergaderingen van Logo Mechelen.

        Op de raadszitting van 18/4/2024 werd raadslid Michel Van Reeth aangeduid als haar plaatsvervanger.

        Feiten en context

        De rechtspersoon gemeentebestuur Boom is lid van de Algemene Vergadering van Logo Mechelen vzw tot het einde van de legislatuur.

        Vanaf 1 januari 2025 bundelen de 14 Logo's uit het Nederlandstalig gebied hun krachten en gaan ze verder als één organisatie. Ze mikken daarbij op efficiëntiewinst door een aantal processen gezamenlijk te organiseren en ze willen tegelijkertijd de regionale werking nog verder versterken. Als lokale en regionale partners behouden we dus zeker een aanspreekpunt in (het team van Logo) Mechelen.

         

        Op 27 november 2024 houdt Logo Mechelen een Bijzondere Algemene Vergadering om de fusie van de Vlaamse Logo's goed te keuren.

        Sommige gemeenten en/of OCMW's dienen expliciet mandaat te geven aan hun stemgerechtigd vertegenwoordiger(s) zodat deze de fusie van de Vlaamse Logo's mag goedkeuren.

        Voor Boom gaat het om volgende vaste vertegenwoordiger:

        Carla Herremans, Gemeente Boom

        Indien vaste vertegenwoordigers niet aanwezig kunnen zijn op de Bijzondere Algemene Vergadering, kan een plaatsvervangend vertegenwoordiger aangeduid worden of kan de vaste vertegenwoordiger een volmacht geven aan een ander effectief lid van de Algemene Vergadering van Logo Mechelen vzw.

        Adviezen en argumenten

        Advies of inbreng vereist van andere diensten: JA/NEEN (doorhalen wat niet past)

        Juridische gronden

        -       Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 40 betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.

        -       Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikels 326 tot en met 335 betreffende het bestuurlijke toezicht

        -       De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen

        -       Het Bestuursdecreet van 7 december 2018, hoofdstuk 3 – Toegang tot bestuursdocumenten, art. II.26 tot en met II.51

        -       Statuten van LOGO Mechelen vzw (in bijlage)

        -       Decreet betreffende het preventieve gezondheidsbeleid

        -       Besluit van de Vlaamse Regering betreffende de Logo's

        Bijlagen

        - Context eenmaking Vlaamse Logo's

        - Statuten

        Publieke stemming
        Aanwezig: Johan Van Limbergen, Jeroen Baert, Tom Dewandelaere, Francisco Sanchez, Sven Cools, Carla Herremans, Inge De Ridder, Anita Ceulemans, Patrick Marnef, Hans Verreyt, Andy Janssens, Ann De Smedt, Michel Van Reeth, Eddy Van Der Taelen, Bart De Smet, Yani Brems, Tibo Roekaerts, Martha Somers, François Addiers, Jeanne Carron, Marleen De Ridder, Lize Van Dijck
        Voorstanders: Johan Van Limbergen, Jeroen Baert, Tom Dewandelaere, Francisco Sanchez, Sven Cools, Carla Herremans, Inge De Ridder, Anita Ceulemans, Patrick Marnef, Hans Verreyt, Andy Janssens, Ann De Smedt, Michel Van Reeth, Eddy Van Der Taelen, Bart De Smet, Yani Brems, Tibo Roekaerts, Martha Somers, François Addiers, Jeanne Carron, Marleen De Ridder
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Art.1: De gemeenteraad geeft aan de vaste of plaatsvervangende vertegenwoordigers in de Algemene Vergadering van Logo Mechelen het uitdrukkelijke mandaat om de fusie van de Vlaamse Logo's goed te keuren op de Bijzondere Algemene Vergadering.

        Art.2: De gemeenteraad neemt kennis van de context en argumentatie, met inbegrip van de opties om vertegenwoordiging naar de Bijzondere Algemene Vergadering te voorzien bij afwezigheid van de vaste vertegenwoordiger.

      • DIENST SECRETARIAAT - OVERZICHT ONTVANGSTEN RAADSLEDEN 2023

        Aanwezig: Johan Van Limbergen, voorzitter gemeenteraad
        Jeroen Baert, burgemeester
        Tom Dewandelaere, Francisco Sanchez, Sven Cools, Carla Herremans, Inge De Ridder, schepenen
        Anita Ceulemans, Patrick Marnef, Hans Verreyt, Andy Janssens, Ann De Smedt, Michel Van Reeth, Eddy Van Der Taelen, Bart De Smet, Yani Brems, Tibo Roekaerts, Martha Somers, François Addiers, Jeanne Carron, Marleen De Ridder, raadsleden
        Lize Van Dijck, algemeen directeur
        Verontschuldigd: Nourdine Elkaouakibi, Fatiha Haouat, Pascale De Boeck, Nathalie Van de Wouwer, raadsleden
        Voorgeschiedenis

        In de gemeenteraad van 16 februari 2017 werd beslist dat er jaarlijks een lijst wordt voorgelegd aan de raad met daarop voor elk lid van de fractie of elke via de fractie aangeduide vertegenwoordiger van de gemeente Boom, een overzicht van hun verkozen mandaten alsook van de publieke en private mandaten die rechtstreeks of onrechtstreeks voortvloeien uit hun mandaat of vertegenwoordiging vanuit de gemeente Boom of uit politieke mandaten die hen door een hogere overheid zijn toegewezen.

        Feiten en context

        In bijlage vindt u een overzicht met de verkregen info. 

        Deze lijst is niet limitatief en zal eventueel nog worden aangevuld waar nodig.

        Juridische gronden

        -        Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 40 betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.

        -        Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikels 326 tot en met 335 betreffende het bestuurlijke toezicht

        -        De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen

        -        Het Bestuursdecreet van 7 december 2018, hoofdstuk 3 – Toegang tot bestuursdocumenten, art. II.26 tot en met II.51

        Bijlagen

        - overzicht inkomsten mandatarissen 2023

        - uittreksel Gemeenteraad 16 februari 2017

        Besluit

        Art.1: kennis te nemen van de lijst met daarin een overzicht van de vergoedingen van 2023.

        Art.2: dit agendapunt te verzenden naar de gemeenteraad ter kennisname.

      • DIENST ORGANISATIEBEHEERSING - SAMENWERKINGSOVEREENKOMST VLAAMSE OMBUDSDIENST

        Aanwezig: Johan Van Limbergen, voorzitter gemeenteraad
        Jeroen Baert, burgemeester
        Tom Dewandelaere, Francisco Sanchez, Sven Cools, Carla Herremans, Inge De Ridder, schepenen
        Anita Ceulemans, Patrick Marnef, Hans Verreyt, Andy Janssens, Ann De Smedt, Michel Van Reeth, Eddy Van Der Taelen, Bart De Smet, Yani Brems, Tibo Roekaerts, Martha Somers, François Addiers, Jeanne Carron, Marleen De Ridder, raadsleden
        Lize Van Dijck, algemeen directeur
        Verontschuldigd: Nourdine Elkaouakibi, Fatiha Haouat, Pascale De Boeck, Nathalie Van de Wouwer, raadsleden
        Feiten en context

        In toepassing van artikel 303 van het Decreet lokaal bestuur organiseren alle Vlaamse lokale besturen een eigen systeem van (eerstelijns)klachtenbehandeling. Indien de klachtindiener echter niet akkoord is met de beslissing van de eerstelijnsklachtenbehandeling moet de klachtindiener aanspraak kunnen doen op een ombudsdienst  (in eigen beheer, in het kader van een intergemeentelijke samenwerking of via een overeenkomst met de Vlaamse Ombudsdienst.

        Hoewel er in het verleden steeds werd doorverwezen naar de Vlaamse Ombudsdienst bij een antwoord op een klacht werd er tot op heden nooit een overeenkomst opgemaakt, waardoor deze verwijzing dus niet correct was. We wensen deze dienstverlening wel aan te bieden en dus ook een overeenkomst aan te gaan met de Vlaamse Ombudsdienst.

        De samenwerkingsovereenkomst is opgenomen als bijlage. Deze samenwerkingsovereenkomst kost 5 eurocent per inwoner per jaar, wat neerkomt op ongeveer €950.

        Adviezen en argumenten

        Advies of inbreng vereist van andere diensten: JA/NEEN (doorhalen wat niet past)


        Goedkeuring CBS dd 2/9/2024

        Financiële weerslag

        Financiële weerslag van toepassing: JA/NEEN (doorhalen wat niet past)

        Visum (financieel advies) van toepassing: JA/NEEN (doorhalen wat niet past)

        Budgetsleutel : SECRE -- MJP003669 -- lidmaatschap Vlaamse Ombudsdienst -
        Dienst :
        Transactiekrediet :
        Beschikbaar krediet:
        Benodigd krediet: €950
        Budgethouder :
        ARK :
        Beleidsdomein :
        Beleidsveld :
        Beleidsitem : 

        Juridische gronden

        -        Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 40 betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.

        -        Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikels 326 tot en met 335 betreffende het bestuurlijke toezicht

        -        De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen

        -        Het Bestuursdecreet van 7 december 2018, hoofdstuk 3 – Toegang tot bestuursdocumenten, art. II.26 tot en met II.51

        Bijlagen

        - samenwerkingsovereenkomst Vlaamse Ombudsdienst

        Publieke stemming
        Aanwezig: Johan Van Limbergen, Jeroen Baert, Tom Dewandelaere, Francisco Sanchez, Sven Cools, Carla Herremans, Inge De Ridder, Anita Ceulemans, Patrick Marnef, Hans Verreyt, Andy Janssens, Ann De Smedt, Michel Van Reeth, Eddy Van Der Taelen, Bart De Smet, Yani Brems, Tibo Roekaerts, Martha Somers, François Addiers, Jeanne Carron, Marleen De Ridder, Lize Van Dijck
        Voorstanders: Johan Van Limbergen, Jeroen Baert, Tom Dewandelaere, Francisco Sanchez, Sven Cools, Carla Herremans, Inge De Ridder, Anita Ceulemans, Patrick Marnef, Hans Verreyt, Andy Janssens, Ann De Smedt, Michel Van Reeth, Eddy Van Der Taelen, Bart De Smet, Yani Brems, Tibo Roekaerts, Martha Somers, François Addiers, Jeanne Carron, Marleen De Ridder
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Enig artikel: De gemeenteraad gaat akkoord met de samenwerkingsovereenkomst met de Vlaamse Ombudsdienst.

    • Academie

      • DIENST GEMEENTELIJKE ACADEMIE VOOR MUZIEK EN WOORD - OPENINGSTIJDEN ACADEMIE

        Aanwezig: Johan Van Limbergen, voorzitter gemeenteraad
        Jeroen Baert, burgemeester
        Tom Dewandelaere, Francisco Sanchez, Sven Cools, Carla Herremans, Inge De Ridder, schepenen
        Anita Ceulemans, Patrick Marnef, Hans Verreyt, Andy Janssens, Ann De Smedt, Michel Van Reeth, Eddy Van Der Taelen, Bart De Smet, Yani Brems, Tibo Roekaerts, Martha Somers, François Addiers, Jeanne Carron, Marleen De Ridder, raadsleden
        Lize Van Dijck, algemeen directeur
        Verontschuldigd: Nourdine Elkaouakibi, Fatiha Haouat, Pascale De Boeck, Nathalie Van de Wouwer, raadsleden
        Feiten en context

        Het schooljaar start op 1 september en eindigt op 31 augustus. Na die datum kan de academie geen leeractiviteiten meer organiseren die betrekking hebben op het voorbije schooljaar.

        De academie is 40 weken per jaar administratief geopend. Het schoolbestuur bepaalt op welke weken en dagen de academie geopend is.

         

        De Gemeentelijke Academie voor Muziek en Woord Boom – vestigingsplaatsen Puurs, Breendonk, Ruisbroek en Rumst – stelt volgende openingstijden voor:

        → van maandag 19 augustus 2024 tot en met vrijdag 4 juli 2025

        Tijdens de herfstvakantie, kerstvakantie, krokusvakantie en paasvakantie is de academie gesloten.

         

        Protocolakkoord d.d. 11.06.2024 van Bijzonder Onderhandelingscomité van de gemeentelijke academie voor muziek en woord.

        Akkoord COC/Antwerpen

        Geen reactie ontvangen vanuit ACOD.

         

        De Raad van beheer nam kennis van dit voorstel d.d. 11.06.2024.

        Het college besliste in zitting d.d. 19.08.2024 om akkoord te gaan met het voorstel om de openingstijden van de Gemeentelijke Academie voor Muziek en Woord Boom – Vestigingsplaatsen Puurs, Rumst, Breendonk en Ruisbroek – als volgt vast te leggen: van maandag 19 augustus 2024 tot en met vrijdag 4 juli 2025.

        Tijdens de herfstvakantie, kerstvakantie, krokusvakantie en paasvakantie is de academie gesloten.

         

        Het college besliste in zitting d.d. 19.08.2024 om dit voorstel door te verwijzen naar de gemeenteraad ter goedkeuring.

         

        Financiële weerslag

        Financiële weerslagen van toepassing: NEEN

        Visum (financieel advies) van toepassing: NEEN

        Juridische gronden

        -        Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 40 betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.

        -        Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikels 326 tot en met 335 betreffende het bestuurlijke toezicht

        -        De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen

        -        Het Bestuursdecreet van 7 december 2018, hoofdstuk 3 – Toegang tot bestuursdocumenten, art. II.26 tot en met II.51

        -      Besluit van de Vlaamse Regering van 4 mei 2018 betreffende het opleidingsaanbod, de organisatie, de personeelsformatie, de inning van het inschrijvingsgeld en de certificering van het deeltijds kunstonderwijs (organisatiebesluit)

        -      Decreet van 9 maart 2018 betreffende het deeltijds kunstonderwijs

        Bijlagen

        - Protocolakkoord d.d. 11.06.2024 van Bijzonder Onderhandelingscomité van de gemeentelijke academie voor muziek en woord.

         

        - Uittreksel notulen college d.d. 19.08.2024

        Publieke stemming
        Aanwezig: Johan Van Limbergen, Jeroen Baert, Tom Dewandelaere, Francisco Sanchez, Sven Cools, Carla Herremans, Inge De Ridder, Anita Ceulemans, Patrick Marnef, Hans Verreyt, Andy Janssens, Ann De Smedt, Michel Van Reeth, Eddy Van Der Taelen, Bart De Smet, Yani Brems, Tibo Roekaerts, Martha Somers, François Addiers, Jeanne Carron, Marleen De Ridder, Lize Van Dijck
        Voorstanders: Johan Van Limbergen, Jeroen Baert, Tom Dewandelaere, Francisco Sanchez, Sven Cools, Carla Herremans, Inge De Ridder, Anita Ceulemans, Patrick Marnef, Hans Verreyt, Andy Janssens, Ann De Smedt, Michel Van Reeth, Eddy Van Der Taelen, Bart De Smet, Yani Brems, Tibo Roekaerts, Martha Somers, François Addiers, Jeanne Carron, Marleen De Ridder
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Enig artikel: Keurt het voorstel goed om de openingstijden van de Gemeentelijke Academie voor Muziek en Woord Boom – vestigingsplaatsen Puurs, Rumst, Breendonk en Ruisbroek – als volgt vast te leggen: van maandag 19 augustus 2024 tot en met vrijdag 4 juli 2025

        Tijdens de herfstvakantie, kerstvakantie, krokusvakantie en paasvakantie is de academie gesloten.

      • DIENST GEMEENTELIJKE ACADEMIE VOOR MUZIEK EN WOORD - NAAMSWIJZIGING BUITENGEWOON MUZIEKATELIER

        Aanwezig: Johan Van Limbergen, voorzitter gemeenteraad
        Jeroen Baert, burgemeester
        Tom Dewandelaere, Francisco Sanchez, Sven Cools, Carla Herremans, Inge De Ridder, schepenen
        Anita Ceulemans, Patrick Marnef, Hans Verreyt, Andy Janssens, Ann De Smedt, Michel Van Reeth, Eddy Van Der Taelen, Bart De Smet, Yani Brems, Tibo Roekaerts, Martha Somers, François Addiers, Jeanne Carron, Marleen De Ridder, raadsleden
        Lize Van Dijck, algemeen directeur
        Verontschuldigd: Nourdine Elkaouakibi, Fatiha Haouat, Pascale De Boeck, Nathalie Van de Wouwer, raadsleden
        Voorgeschiedenis

        De gemeenteraad besliste d.d. 19.10.2000 om het project ‘Buitengewoon kunstonderwijs – cursus muziektherapie’ op te starten.

        De gemeenteraad besliste d.d. 27.06.2002 om vanaf cursusjaar 2002-2003 een jaarlijkse toelage van 200,00 euro te voorzien voor de leerlingen van het Buitengewoon MuziekAtelier. Om te kunnen genieten van de tussenkomst moet de cursist op de dag van zijn inschrijving voor deze cursus, gedomicilieerd zijn in de gemeente Boom.

        Feiten en context

        De leerkracht van het Buitengewoon MuziekAtelier en de directeur van de Gemeentelijke Academie voor Muziek en Woord dienen een voorstel in om de naam van de cursus ‘Buitengewoon MuziekAtelier’ te wijzigen naar ‘Muziek op maat’.

         

        Motivering: naamswijziging van ‘Buitengewoon MuziekAtelier’ naar ‘Muziek op maat’:

        Gemeente Boom was één van de eersten die een Buitengewoon MuziekAtelier inrichtten en in de academie lieten plaatsvinden. Hierbij is de gemeente Boom absoluut trendsetter.

        Intussen werd ‘Muziek op Maat’ ook gelanceerd in verschillende andere academies.

        Naar aanleiding van het opfrissen van de promotiefolder over het ‘Buitengewoon MuziekAtelier’ van de academie in Boom, opperde de leerkracht dat het misschien een goed moment is om de naam uniform te maken met de cursusnaam die op dit moment in alle andere academies wordt gebruikt.

        ‘Muziek op Maat’ is ook de term die gebruikt wordt voor deze cursus binnen de Beroepsvereniging van Muziektherapeuten (BMT vzw).

         

        Alle eerder gemaakte afspraken blijven behouden. Enkel de naam wordt gewijzigd.

         

        De Raad van beheer nam kennis van dit voorstel d.d. 11.06.2024.

        Het college besliste in zitting d.d. 19.08.2024 nam kennis van de naamswijziging van de cursus ‘Buitengewoon MuziekAtelier’ naar ‘Muziek op maat’ – en besliste om door te verwijzen naar de gemeenteraad ter goedkeuring.

         

         

        Financiële weerslag

        Financiële weerslagen van toepassing: NEEN

        Visum (financieel advies) van toepassing: NEEN

        Juridische gronden

        -        Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 40 betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.

        -        Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikels 326 tot en met 335 betreffende het bestuurlijke toezicht

        -        De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen

        -        Het Bestuursdecreet van 7 december 2018, hoofdstuk 3 – Toegang tot bestuursdocumenten, art. II.26 tot en met II.51

        Bijlagen

        - Collegebeslissing d.d. 19.08.2024

        Publieke stemming
        Aanwezig: Johan Van Limbergen, Jeroen Baert, Tom Dewandelaere, Francisco Sanchez, Sven Cools, Carla Herremans, Inge De Ridder, Anita Ceulemans, Patrick Marnef, Hans Verreyt, Andy Janssens, Ann De Smedt, Michel Van Reeth, Eddy Van Der Taelen, Bart De Smet, Yani Brems, Tibo Roekaerts, Martha Somers, François Addiers, Jeanne Carron, Marleen De Ridder, Lize Van Dijck
        Voorstanders: Johan Van Limbergen, Jeroen Baert, Tom Dewandelaere, Francisco Sanchez, Sven Cools, Carla Herremans, Inge De Ridder, Anita Ceulemans, Patrick Marnef, Hans Verreyt, Andy Janssens, Ann De Smedt, Michel Van Reeth, Eddy Van Der Taelen, Bart De Smet, Yani Brems, Tibo Roekaerts, Martha Somers, François Addiers, Jeanne Carron, Marleen De Ridder
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Enig artikel: de gemeenteraad keurt de naamswijziging van de cursus ‘Buitengewoon MuziekAtelier’ naar ‘Muziek op maat’ goed.

      • DIENST GEMEENTELIJKE ACADEMIE VOOR MUZIEK EN WOORD - FACULTATIEVE VAKANTIEDAGEN

        Aanwezig: Johan Van Limbergen, voorzitter gemeenteraad
        Jeroen Baert, burgemeester
        Tom Dewandelaere, Francisco Sanchez, Sven Cools, Carla Herremans, Inge De Ridder, schepenen
        Anita Ceulemans, Patrick Marnef, Hans Verreyt, Andy Janssens, Ann De Smedt, Michel Van Reeth, Eddy Van Der Taelen, Bart De Smet, Yani Brems, Tibo Roekaerts, Martha Somers, François Addiers, Jeanne Carron, Marleen De Ridder, raadsleden
        Lize Van Dijck, algemeen directeur
        Verontschuldigd: Nourdine Elkaouakibi, Fatiha Haouat, Pascale De Boeck, Nathalie Van de Wouwer, raadsleden
        Feiten en context

        Het schoolbestuur kan twee facultatieve vakantiedagen vastleggen voor de academie. Die dagen mogen niet opgesplitst worden in halve dagen.

        In het deeltijds kunstonderwijs zijn er geen ‘brugdagen’ tussen een vakantiedag en een vakantieperiode.

        De regelgeving voorziet evenmin een mogelijkheid om bijkomende vakantiedagen toe te kennen of om de geplande leeractiviteiten vroeger te beëindigen. De minister kan dus geen afwijking toestaan.

        Academies die op de dag na Hemelvaartsdag of op 24 december de leeractiviteiten willen schorsen, moeten een facultatieve vakantiedag inplannen.

         

        De Gemeentelijke Academie voor Muziek en Woord Boom – vestigingsplaatsen Puurs, Breendonk, Ruisbroek en Rumst – stelt voor om de facultatieve vakantiedagen voor schooljaar 2024-2025 in te plannen: dinsdag 4 en woensdag 5 februari 2025

         

        Protocolakkoord d.d. 11.06.2024 van Bijzonder Onderhandelingscomité van de gemeentelijke academie voor muziek en woord.

        Akkoord COC/Antwerpen

        Geen reactie ontvangen vanuit ACOD.

         

        De Raad van beheer nam kennis van dit voorstel d.d. 11.06.2024.

        Het college besliste in zitting d.d. 19.08.2024 om akkoord te gaan met het voorstel om de facultatieve vakantiedagen schooljaar 2024-2025 van de Gemeentelijke Academie voor Muziek en Woord Boom – vestigingsplaatsen Puurs, Rumst, Breendonk en Ruisbroek – in te plannen op dinsdag 4 en woensdag 5 februari 2025 en door te verwijzen naar de gemeenteraad ter goedkeuring.

        Financiële weerslag

        Financiële weerslagen van toepassing: NEEN

        Visum (financieel advies) van toepassing: NEEN

        Juridische gronden

        -        Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 40 betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.

        -        Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikels 326 tot en met 335 betreffende het bestuurlijke toezicht

        -        De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen

        -        Het Bestuursdecreet van 7 december 2018, hoofdstuk 3 – Toegang tot bestuursdocumenten, art. II.26 tot en met II.51

        -      Besluit van de Vlaamse Regering van 4 mei 2018 betreffende het opleidingsaanbod, de organisatie, de personeelsformatie, de inning van het inschrijvingsgeld en de certificering van het deeltijds kunstonderwijs (organisatiebesluit)

        -      Decreet van 9 maart 2018 betreffende het deeltijds kunstonderwijs

         

        Bijlagen

        - Protocolakkoord d.d. 11.06.2024 van Bijzonder Onderhandelingscomité van de gemeentelijke academie voor muziek en woord.

         

        - Uittreksel notulen college d.d. 19.08.2024.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Johan Van Limbergen, Jeroen Baert, Tom Dewandelaere, Francisco Sanchez, Sven Cools, Carla Herremans, Inge De Ridder, Anita Ceulemans, Patrick Marnef, Hans Verreyt, Andy Janssens, Ann De Smedt, Michel Van Reeth, Eddy Van Der Taelen, Bart De Smet, Yani Brems, Tibo Roekaerts, Martha Somers, François Addiers, Jeanne Carron, Marleen De Ridder, Lize Van Dijck
        Voorstanders: Johan Van Limbergen, Jeroen Baert, Tom Dewandelaere, Francisco Sanchez, Sven Cools, Carla Herremans, Inge De Ridder, Anita Ceulemans, Patrick Marnef, Hans Verreyt, Andy Janssens, Ann De Smedt, Michel Van Reeth, Eddy Van Der Taelen, Bart De Smet, Yani Brems, Tibo Roekaerts, Martha Somers, François Addiers, Jeanne Carron, Marleen De Ridder
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Enig artikel: keurt het voorstel goed om de facultatieve vakantiedagen schooljaar 2024-2025 van de Gemeentelijke Academie voor Muziek en Woord Boom – vestigingsplaatsen Puurs, Rumst, Breendonk en Ruisbroek – in te plannen: dinsdag 4 en woensdag 5 februari 2025

      • DIENST GEMEENTELIJKE ACADEMIE VOOR MUZIEK EN WOORD - BELEIDSPLAN

        Aanwezig: Johan Van Limbergen, voorzitter gemeenteraad
        Jeroen Baert, burgemeester
        Tom Dewandelaere, Francisco Sanchez, Sven Cools, Carla Herremans, Inge De Ridder, schepenen
        Anita Ceulemans, Patrick Marnef, Hans Verreyt, Andy Janssens, Ann De Smedt, Michel Van Reeth, Eddy Van Der Taelen, Bart De Smet, Yani Brems, Tibo Roekaerts, Martha Somers, François Addiers, Jeanne Carron, Marleen De Ridder, raadsleden
        Lize Van Dijck, algemeen directeur
        Verontschuldigd: Nourdine Elkaouakibi, Fatiha Haouat, Pascale De Boeck, Nathalie Van de Wouwer, raadsleden
        Feiten en context

        De directeur stelde een beleidsplan op, dat ter goedkeuring werd voorgelegd aan de stuurgroep, raad van beheer en het vakbondsoverleg.

        In dit document worden de beleidsintenties van de Gemeentelijke Academie voor Muziek en Woord Boom voor schooljaren 2024-2025 en 2025-2026 beschreven. Er worden acties per schooljaar voorgesteld met de bijhorende doelen en financiële aspect.

        Bij de doelen wordt er geregeld een verwijzing gemaakt naar het Referentiekader voor Onderwijskwaliteit (het OK) en de bijhorende kwaliteitsverwachtingen.

        Aan het einde van het document volgt meer informatie over het vacant verklaren van betrekkingen.

         

        De directeur van de Gemeentelijke Academie voor Muziek en Woord Boom – vestigingsplaatsen Puurs, Breendonk, Ruisbroek en Rumst – vraagt om het beleidsplan, als bijlage gehecht aan dit besluit, goed te keuren.

        Protocolakkoord d.d. 11.06.2024 van Bijzonder Onderhandelingscomité van de gemeentelijke academie voor muziek en woord.

        Akkoord COC/Antwerpen

        Geen reactie ontvangen vanuit ACOD.

         

        De Raad van beheer nam kennis van het beleidsplan van de gemeentelijke academie voor muziek en woord te Boom d.d. 11.06.2024.

        Het college besliste in zitting d.d. 19.08.2024 nam kennis van het beleidsplan van de Gemeentelijke Academie voor Muziek en Woord te Boom – vestigingsplaatsen Puurs, Rumst, Breendonk en Ruisbroek – en besliste om door te verwijzen naar de gemeenteraad ter goedkeuring.

        Financiële weerslag

        Financiële weerslagen van toepassing: NEEN

        Visum (financieel advies) van toepassing: NEEN

        Juridische gronden

        -        Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 40 betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.

        -        Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikels 326 tot en met 335 betreffende het bestuurlijke toezicht

        -        De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen

        -        Het Bestuursdecreet van 7 december 2018, hoofdstuk 3 – Toegang tot bestuursdocumenten, art. II.26 tot en met II.51

        -        Decreet betreffende de rechtspositie van sommige personeelsleden van het gesubsidieerd onderwijs en de gesubsidieerde centra voor leerlingenbegeleiding van 27 maart 1991.

        -        Besluit van de Vlaamse Regering van 25 januari 1995 betreffende de mededeling van vaste benoeming aan het departement Onderwijs.

        -        Omzendbrief 13CC/VB/ML van 29 november 1999 (laatste wijziging 31.08.2023) – Vaste benoeming – Procedure, voorwaarden en mededeling aan het Ministerie van Onderwijs en Vorming.

        -        Het decreet van 9 maart 2018 betreffende het deeltijds kunstonderwijs.

        Bijlagen

        - Beleidsplan

        - Protocolakkoord d.d. 11.06.2024 van Bijzonder Onderhandelingscomité van de gemeentelijke academie voor muziek en woord.

        - Uittreksel notulen college d.d. 19.08.2024.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Johan Van Limbergen, Jeroen Baert, Tom Dewandelaere, Francisco Sanchez, Sven Cools, Carla Herremans, Inge De Ridder, Anita Ceulemans, Patrick Marnef, Hans Verreyt, Andy Janssens, Ann De Smedt, Michel Van Reeth, Eddy Van Der Taelen, Bart De Smet, Yani Brems, Tibo Roekaerts, Martha Somers, François Addiers, Jeanne Carron, Marleen De Ridder, Lize Van Dijck
        Voorstanders: Johan Van Limbergen, Jeroen Baert, Tom Dewandelaere, Francisco Sanchez, Sven Cools, Carla Herremans, Inge De Ridder, Anita Ceulemans, Patrick Marnef, Hans Verreyt, Andy Janssens, Ann De Smedt, Michel Van Reeth, Eddy Van Der Taelen, Bart De Smet, Yani Brems, Tibo Roekaerts, Martha Somers, François Addiers, Jeanne Carron, Marleen De Ridder
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Enig artikel: De gemeenteraad keurt het bijgevoegde ‘Beleidsplan’ van de Gemeentelijke Academie voor Muziek en woord Boom - met vestigingsplaatsen Puurs, Ruisbroek, Breendonk, Rumst – goed.

    • Preventie

      • PREVENTIEDIENST - ADVIES CAMERA'S UITBREIDINGSTRAAT

        Aanwezig: Johan Van Limbergen, voorzitter gemeenteraad
        Jeroen Baert, burgemeester
        Tom Dewandelaere, Francisco Sanchez, Sven Cools, Carla Herremans, Inge De Ridder, schepenen
        Anita Ceulemans, Patrick Marnef, Hans Verreyt, Andy Janssens, Ann De Smedt, Michel Van Reeth, Eddy Van Der Taelen, Bart De Smet, Yani Brems, Tibo Roekaerts, Martha Somers, François Addiers, Jeanne Carron, Marleen De Ridder, raadsleden
        Lize Van Dijck, algemeen directeur
        Verontschuldigd: Nourdine Elkaouakibi, Fatiha Haouat, Pascale De Boeck, Nathalie Van de Wouwer, raadsleden
        Voorgeschiedenis

        Sedert enkele jaren werd het binnen gebied van de Kruiskenslei en de parking aan de uitbreidingstraat getroffen door verscheidene overlastfenomenen. Enkele voorbeelden zijn sluikstorten, vandalisme, zwerfafval, hangjongeren, overdreven snelheid (zie straatraces), nachtlawaai van picknickende jongeren en luide brommertjes.

        Dit zorgt bij de bewoners in de omgeving voor heel wat frustratie, maar ook tot een verhoging van de onveiligheidsgevoelens.

        De wijk met heel wat sociale woningen is gekenmerkt door een grote anonimiteit, weinig sociale cohesie en een gebrek aan sociale controle.

        Het is die visuele controle in het binnen gebied dat het lokaal bestuur en de politie zou willen opvangen met bewakingscamera's op 4 verschillende locaties. 

        Feiten en context

        Sinds 25 mei 2018 wordt het gebruik van camera’s door politiediensten niet langer via de camerawet van 21 maart 2007 geregeld. ¹ De Wet Politieambt legt het kader vast voor het gebruik van camera’s door de politiediensten in de uitvoering van hun opdrachten.

         

        Artikel 25/3 Wet Politieambt voorziet dat de politie in het kader van hun opdrachten, verschillende types camera’s die in voorkomend geval intelligent zijn, op zichtbare wijze kan gebruiken op het grondgebied van de politiezone.

         

        Artikel 25/4 Wet Politieambt bepaalt dat een politiedienst camera’s kan gebruiken op het grondgebied dat onder zijn bevoegdheid valt, na voorafgaande principiële toestemming van de gemeenteraad. Het is de korpschef die de toestemming vraagt aan de gemeenteraad. Deze toestemmingsaanvraag preciseert het type camera, de doeleinden waarvoor de camera’s zullen worden geïnstalleerd of gebruikt en de voorziene gebruiksmodaliteiten. De aanvraag houdt rekening met een impact- en risicoanalyse op het vlak van de bescherming van de persoonlijke levenssfeer en op operationeel niveau, met name wat de categorieën van verwerkte persoonsgegevens betreft, de proportionaliteit van de aangewende middelen, de te bereiken operationele doelstellingen en de bewaartermijn van de gegevens die nodig is om deze doelstellingen te bereiken.

        Adviezen en argumenten

        De gemeente BOOM wenst bewakingscamera’s te plaatsen op VIER lokaties in de UITBREIDINGSSTRAAT (zie gevoegd plan).

        Gelet op de talrijke meldingen van overlast adviseert politie POSITIEF en stelt onmiddellijk de vraag de camera’s te mogen gebruiken in het kader van haar wettelijke opdrachten zoals omschreven in de artikelen 14 en 15 van de Wet op het Politieambt.

        De korpschef vraagt toestemming voor het gebruik van volgende camera’s (Zie plannetje in document in bijlage):

        Financiële weerslag

        Financiële weerslag van toepassing: JA/NEEN 

        Visum (financieel advies) van toepassing: JA/NEEN 

        Juridische gronden
        • Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 40 betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.

        • Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikels 326 tot en met 335 betreffende het bestuurlijke toezicht
        • De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen
        • Het Bestuursdecreet van 7 december 2018, hoofdstuk 3 – Toegang tot bestuursdocumenten, art. II.26 tot en met II.51
        • Europees Verdrag ter bescherming van de Rechten van de Mens en fundamentele vrijheden;
        • Verord. (EU) nr. 2016/679, 27 april 2016 betreffende de bescherming van natuurlijke personen in verband met de verwerking van persoonsgegevens en betreffende het vrije verkeer van die gegevens en tot intrekking van Richtlijn 95/46/EG, hierna afgekort tot “AVG”;
        • Wet 5 augustus 1992 op het Politieambt, gewijzigd door de wet van 21 maart 2018, en latere wijzigingen;
        • Wet van 21 maart 2018 tot wijziging van de wet op het politieambt om het gebruik van camera’s door de politiediensten te regelen, tot wijziging van de wet van 21 maart 2007 tot regeling van de plaatsing en het gebruik van bewakingscamera’s, tot wijziging van de wet van 30 november 1998 houdende regeling van de inlichtingen- en veiligheidsdiensten en tot wijziging van de wet van 2 oktober 2017 tot regeling van de private en bijzondere veiligheid
        • Wet van 30 juli 2018 betreffende de bescherming van natuurlijke personen met betrekking tot de verwerking van persoonsgegevens.
        • Decreet Lokaal Bestuur met ingang van 1 januari 2019;
        • Koninklijk Besluit van 22 mei 2019 tot vaststelling van de wijze waarop het gebruik van vaste en tijdelijk vaste camera’s door de politiediensten wordt aangegeven.

        Regelgeving bevoegdheid:

        • Artikel 25/3 Wet op het politieambt voorziet dat de politiediensten in het kader van hun opdrachten camera’s die in voorkomend geval intelligent zijn, op zichtbare wijze kunnen gebruiken op het grondgebied van de politiezone;
        • Artikel 25/4 Wet op het politieambt bepaalt dat de gemeenteraad voorafgaandelijk een principiële toestemming moet verlenen om de politiediensten camera’s te laten gebruiken overeenkomstig
          art. 25/3. De korpschef vraagt de toestemming aan de gemeenteraad.
        Bijlagen

        Bijlage 1: Toestemmingsaanvraag uitbreiding bewakingscamera's Uitbreidingsstraat Aug 2024 GR Sep 2024

        Publieke stemming
        Aanwezig: Johan Van Limbergen, Jeroen Baert, Tom Dewandelaere, Francisco Sanchez, Sven Cools, Carla Herremans, Inge De Ridder, Anita Ceulemans, Patrick Marnef, Hans Verreyt, Andy Janssens, Ann De Smedt, Michel Van Reeth, Eddy Van Der Taelen, Bart De Smet, Yani Brems, Tibo Roekaerts, Martha Somers, François Addiers, Jeanne Carron, Marleen De Ridder, Lize Van Dijck
        Voorstanders: Johan Van Limbergen, Jeroen Baert, Tom Dewandelaere, Francisco Sanchez, Sven Cools, Carla Herremans, Inge De Ridder, Anita Ceulemans, Patrick Marnef, Hans Verreyt, Andy Janssens, Ann De Smedt, Michel Van Reeth, Eddy Van Der Taelen, Bart De Smet, Yani Brems, Tibo Roekaerts, Martha Somers, François Addiers, Jeanne Carron, Marleen De Ridder
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Art.1: De gemeenteraad beslist goedkeuring te verlenen aan de PZ RUPEL met het oog op het gebruik van de vaste camera’s die de gemeente Boom heeft geplaatst in het kader van de camerawet, gelet op het feit dat:

        • het gebruik van camera’s kan het algemeen politietoezicht niet vervangen maar het zorgt er wel voor dat het toezicht efficiënter, sneller en kwaliteitsvoller wordt. Cameratoezicht draagt niet alleen bij tot het handhaven van de openbare orde en veiligheid, maar verhoogt de pakkans van daders, en verbetert derhalve de politionele heterdaadkracht. Dergelijke finaliteit bereiken door alleen maar verhoogd preventief en repressief toezicht te houden op het terrein, is materieel veel zwaarder en heeft waarschijnlijk minder gewenste resultaten. Fenomenen kunnen in de diepte onderzocht worden en zelfs mogelijk voorkomen worden. Evenementen met verhoogd risico kunnen doeltreffend opgevolgd worden;
        • camera's worden gebruikt om de doelstelling van de ondersteuning van de opdrachten van bestuurlijke en gerechtelijke politie omschreven in de artikelen 14 tem 25 WPA sneller en efficiënter te bereiken;
        • de wettelijke pictogrammen in de buurt worden aangebracht opdat de burger geïnformeerd is;
        • de camera's geplaatst en gebruikt worden conform de geldende regelgeving.

        Art.2: Dit besluit wordt bekend gemaakt overeenkomstig de bepalingen van het decreet lokaal

        bestuur, alsook de uitdrukkelijke verplichting in art. 25/4§4 wet politieambt.

    • ICT

      • DIENST ICT - RAAMOVEREENKOMST VOOR DE VERWERVING VAN ICT-INFRASTRUCTUUR EN BIJHORENDE DIENSTVERLENING

        Aanwezig: Johan Van Limbergen, voorzitter gemeenteraad
        Jeroen Baert, burgemeester
        Tom Dewandelaere, Francisco Sanchez, Sven Cools, Carla Herremans, Inge De Ridder, schepenen
        Anita Ceulemans, Patrick Marnef, Hans Verreyt, Andy Janssens, Ann De Smedt, Michel Van Reeth, Eddy Van Der Taelen, Bart De Smet, Yani Brems, Tibo Roekaerts, Martha Somers, François Addiers, Jeanne Carron, Marleen De Ridder, raadsleden
        Lize Van Dijck, algemeen directeur
        Verontschuldigd: Nourdine Elkaouakibi, Fatiha Haouat, Pascale De Boeck, Nathalie Van de Wouwer, raadsleden
        Feiten en context

        Beslissing van het bevoegde orgaan van het lokaal bestuur om beroep te doen op de dienstverlenende vereniging Cipal (verder genoemd “Cipal dv”) als aankoopcentrale voor afname van de raamovereenkomst “Raamovereenkomst voor de verwerving van ict-infrastructuur en bijhorende dienstverlening” – Bestek nr. CSMRTINFRA23

        Gelet op:

        • Gemeente artikel 41, tweede lid, 10° van het Decreet Lokaal Bestuur (of artikel 56, §3 of § 4 GD);
        • de wetgeving op de overheidsopdrachten, inzonderheid op de artikelen 2, 6°, 43, § 1, tweede lid en 47 van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten;
        • de principiële beslissing van de raad van bestuur van Cipal dv van 27 april 2023 tot gunning via een openbare procedure van de overheidsopdracht waarvan het voorwerp bestaat uit “Verwerving van ict-infrastructuur en bijhorende dienstverlening”.
        • de in uitvoering van deze beslissing door de raad van bestuur van Cipal dv goedgekeurde opdrachtdocumenten, inzonderheid:
          • het selectiedocument waar het stelt (punt 3.7): “Cipal dv zal in de zin van artikel 2, 6° van de Wet van 17 juni 2016 betreffende de overheidsopdrachten, in het kader van onderhavige opdracht kunnen optreden als aankoopcentrale voor alle deelnemers in de dienstverlenende vereniging Cipal. Deze besturen zullen zich, net als hun verenigingen en verzelfstandigde entiteiten, op de aankoopcentrale kunnen beroepen om een totaaloplossing in het kader van de te sluiten raamovereenkomst die het voorwerp uitmaakt van deze opdracht, af te nemen, zonder dat zij verplicht zijn af te nemen via deze raamovereenkomst.
            (…)
            Cipal dv zal in het kader van onderhavige opdracht tevens kunnen optreden als aankoopcentrale voor (zonder dat deze entiteiten verplicht zijn af te nemen via deze 
            raamovereenkomst) :
        • Alle andere Vlaamse gemeente- en OCMW-besturen, hun verenigingen en verzelfstandigde entiteiten;

         

        • het bestek waar het stelt (punt 4.8): “Cipal dv oefent de overkoepelende leiding van en het overkoepelende toezicht op de uitvoering van de raamovereenkomst uit, terwijl de afnemer de leiding van en het toezicht op de levering van de door de afnemer geplaatste bestelling uitoefent.”
        • Het bestek waar het stelt (punt 4.6): “Gezien de raamovereenkomst niet exclusief is, behoudt de opdrachtgever - net als elke andere afnemer - steeds de vrijheid om een bepaalde aankoop niet via het raamcontract maar volgens de gewone procedures, die de wet op de overheidsopdrachten toelaat, te voeren.”;

         

        • de beslissing van de raad van bestuur van Cipal dv van 20 juni 2024 waarbij voornoemde opdracht wordt gegund aan Dustin Belgium nv met maatschappelijke zetel te Wingepark 5B, 3110 Rotselaar.

         

         

        Overwegende hetgeen volgt:

        • De voornoemde opdracht van Cipal dv “Raamovereenkomst voor de verwerving van ict-infrastructuur en bijhorende dienstverlening” (Bestek nr. CSMRTINFRA23) is een raamovereenkomst met één leverancier en Cipal dv treedt hierbij op als aankoopcentrale in de zin van artikelen 2,6° en 47 van de wet van 17 juni 2016;
        • De gemeente kan van de mogelijkheid tot afname van de raamovereenkomst via de aankoopcentrale gebruik maken waardoor zij/het krachtens artikel 47, § 2 van de wet van 17 juni 2017 is vrijgesteld van de verplichting om zelf een gunningsprocedure te organiseren;
        • Het is aangewezen dat de gemeente gebruik maakt van de aankoopcentrale om volgende redenen:
          • de in de raamovereenkomst voorziene ICT-infrastructuur voldoen aan de behoefte van het bestuur;
          • het bestuur moet zelf geen gunningsprocedure voeren wat een besparing aan tijd en geld betekent;
          • Cipal dv beschikt over knowhow en technische expertise inzake de aankoop van ICT-infrastructuur door aanbestedende overheden;
        • De gemeente is niet verplicht tot enige afname van de raamovereenkomst (geen afnameverplichting);
        • De nodige budgetten zijn beschikbaar.
        Financiële weerslag

        Financiële weerslag van toepassing : JA/NEEN

        Visum van toepassing : JA/NEEN

        Juridische gronden

        -        Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 40 betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.

        -        Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikels 326 tot en met 335 betreffende het bestuurlijke toezicht

        -        De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen

        -        Het Bestuursdecreet van 7 december 2018, hoofdstuk 3 – Toegang tot bestuursdocumenten, art. II.26 tot en met II.51

        Bijlagen

        - Informatie C-smart Nieuwe raamovereenkomst ICT infrastructuur en diensten

        - CSMRTINFRA23 vertrouwelijkheidsverklaring

        Publieke stemming
        Aanwezig: Johan Van Limbergen, Jeroen Baert, Tom Dewandelaere, Francisco Sanchez, Sven Cools, Carla Herremans, Inge De Ridder, Anita Ceulemans, Patrick Marnef, Hans Verreyt, Andy Janssens, Ann De Smedt, Michel Van Reeth, Eddy Van Der Taelen, Bart De Smet, Yani Brems, Tibo Roekaerts, Martha Somers, François Addiers, Jeanne Carron, Marleen De Ridder, Lize Van Dijck
        Voorstanders: Johan Van Limbergen, Jeroen Baert, Tom Dewandelaere, Francisco Sanchez, Sven Cools, Carla Herremans, Inge De Ridder, Anita Ceulemans, Patrick Marnef, Hans Verreyt, Andy Janssens, Ann De Smedt, Michel Van Reeth, Eddy Van Der Taelen, Bart De Smet, Yani Brems, Tibo Roekaerts, Martha Somers, François Addiers, Jeanne Carron, Marleen De Ridder
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Enig artikel: De gemeente doet een beroep op de aankoopcentrale van Cipal dv voor de aankoop van ICT- infrastructuur aangeboden via de raamovereenkomst “Raamovereenkomst voor de verwerving van ict-infrastructuur en bijhorende dienstverlening” (Bestek nr. CSMRTINFRA23).

    • Grondgebiedzaken - Patrimonium

      • AGB - INTENTIEVERKLARING TOT SAMENWERKING IN FUNCTIE VAN DE ONTWIKKELING VAN DE RUPELREGIO IN FUNCTIE VAN HET ENTERTAINMENT TECHNOLOGY-PROJECT

        Aanwezig: Johan Van Limbergen, voorzitter gemeenteraad
        Jeroen Baert, burgemeester
        Tom Dewandelaere, Francisco Sanchez, Sven Cools, Carla Herremans, Inge De Ridder, schepenen
        Anita Ceulemans, Patrick Marnef, Hans Verreyt, Andy Janssens, Ann De Smedt, Michel Van Reeth, Eddy Van Der Taelen, Bart De Smet, Yani Brems, Tibo Roekaerts, Martha Somers, François Addiers, Jeanne Carron, Marleen De Ridder, raadsleden
        Lize Van Dijck, algemeen directeur
        Verontschuldigd: Nourdine Elkaouakibi, Fatiha Haouat, Pascale De Boeck, Nathalie Van de Wouwer, raadsleden
        Voorgeschiedenis

        De Vlaamse Regering heeft op 16 juni 2023 een positieve beslissing genomen betreffende Flanders Technology & Innovation: Verankering van de event-entertainmentsector in Vlaanderen gekoppeld aan een herontwikkeling van de Rupelregio (VR 2023 1606 DOC.0753/1) (‘ETproject’)

        Feiten en context

        Er wordt aan lokaal bestuur Boom gevraagd om de intentie om samen te werken in een streven naar een gezamenlijke doelstelling van algemeen belang, met name de ontwikkeling van het Projectgebied Boom-Rumst in functie van het ET-Project zoals hierna gedefinieerd en aangeduid op plan in bijlage (Bijlage 2), binnen een operationeel kader voor de realisatie van een maatschappelijk-economische en ruimtelijke meerwaarde zowel op regionaal als op lokaal niveau, waarbij ook de private markt volop kansen krijgt, te bevestigen via een intentieverklaring. 

        De intentieverklaring moet goedgekeurd worden door de gemeenteraad. De eerstvolgende zitting van de gemeenteraad is op 19 september 2024. 

        Adviezen en argumenten

        Advies of inbreng vereist van andere diensten: JA/NEEN (doorhalen wat niet past)

        Financiële weerslag

        Financiële weerslag van toepassing: JA/NEEN (doorhalen wat niet past)

        Visum (financieel advies) van toepassing: JA/NEEN (doorhalen wat niet past)

        Juridische gronden

        -        Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 40 betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.

        -        Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikels 326 tot en met 335 betreffende het bestuurlijke toezicht

        -        De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen

        -        Het Bestuursdecreet van 7 december 2018, hoofdstuk 3 – Toegang tot bestuursdocumenten, art. II.26 tot en met II.51

        Bijlagen

        Bijlage 1 VR 2023 1606 DOC.0753/1

        Bijlage 2 Projectgebied Boom-Rumst

        Bijlage 3 Intentieverklaing 

        Publieke stemming
        Aanwezig: Johan Van Limbergen, Jeroen Baert, Tom Dewandelaere, Francisco Sanchez, Sven Cools, Carla Herremans, Inge De Ridder, Anita Ceulemans, Patrick Marnef, Hans Verreyt, Andy Janssens, Ann De Smedt, Michel Van Reeth, Eddy Van Der Taelen, Bart De Smet, Yani Brems, Tibo Roekaerts, Martha Somers, François Addiers, Jeanne Carron, Marleen De Ridder, Lize Van Dijck
        Voorstanders: Johan Van Limbergen, Jeroen Baert, Tom Dewandelaere, Francisco Sanchez, Sven Cools, Carla Herremans, Inge De Ridder, Anita Ceulemans, Patrick Marnef, Hans Verreyt, Andy Janssens, Ann De Smedt, Michel Van Reeth, Eddy Van Der Taelen, Bart De Smet, Yani Brems, Tibo Roekaerts, Martha Somers, François Addiers, Jeanne Carron, Marleen De Ridder
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Enig artikel : De gemeenteraad beslist om de intentieverklaring tot samenwerking in functie van de ontwikkeling van de Rupelregio in het kader van het entertaiment technology project aan de hand van de oprichting van een vastgoedontwikkelingsplatform ter goedkeuring te verwijzen naar de gemeenteraad van 19 september 2024. 

      • DIENST GRONDGEBIEDZAKEN - PATRIMONIUM - VERKOOP GRONDEN ISABELLASTRAAT

        Aanwezig: Johan Van Limbergen, voorzitter gemeenteraad
        Jeroen Baert, burgemeester
        Tom Dewandelaere, Francisco Sanchez, Sven Cools, Carla Herremans, Inge De Ridder, schepenen
        Anita Ceulemans, Patrick Marnef, Hans Verreyt, Andy Janssens, Ann De Smedt, Michel Van Reeth, Eddy Van Der Taelen, Bart De Smet, Yani Brems, Tibo Roekaerts, Martha Somers, François Addiers, Jeanne Carron, Marleen De Ridder, raadsleden
        Lize Van Dijck, algemeen directeur
        Verontschuldigd: Nourdine Elkaouakibi, Fatiha Haouat, Pascale De Boeck, Nathalie Van de Wouwer, raadsleden
        Voorgeschiedenis

        Op 14.11.2016 werd een schattingsverslag opgesteld door Erik Ceulemans, Guido Gezellestraat 112 -2640 Mortsel waarin een waarde voor het perceel, Lot 3, zijnde Boom 1ste afdeling sectie A nr. 99/02 R met een oppervlakte van 1.381,20 m² werd geschat op 70.000,00 € of ca. 50,00 €/m².

        Op 19.06.2017 werd een opmetingsplan opgesteld door BVBA Landmeter Van Herwegen, Leon Dumortierstraat 80 - 2540 Hove, houdende een verdeling:

        • Lot 1 zijnde Boom, 1ste afdeling sectie A nr. 99/02 R (deel) oppervlakte 1.132,83 m²
        • Lot 2 zijnde Boom, 1ste afdeling sectie A nr. 99/02 R (deel) oppervlakte 248,37 m².
        Aan Woonkade Rupelstreek BV werd door het college van burgemeester en schepenen op 19 maart 2018 met referentie DBA_2017042021 een stedenbouwkundige vergunning verleend tot het bouwen van 8 sociale huurwoningen met parkeergelegenheden in de Isabellastraat ZN te Boom, kadastraal gekend sectie A, percelen 99/02 R en 99/02 T.
         
        De gemeenteraad van 19.09.2019 besliste dat de gemeente Boom zou overgaan tot de aankoop van het volledige perceel kadastraal gekend sectie A nr 99/02 R met een oppervlakte van 1.381,20 m² aan de prijs van 70.000,00 € waarna de uiteindelijke splitsing van het perceel in Lot 1 (behouden door de gemeente Boom) en Lot 2 (verkoop aan Woonkade Rupelstreek BV) kan gebeuren.
         
        De aankoopakte van het volledige perceel werd verleden op 19.01.2020.
         
        Feiten en context

        Gezien er een nieuw schattingsverslag opgemaakt diende te worden, het oorspronkelijke schattingsverslag dateert van 2016, werd Igean hiervoor de opdracht gegeven. Het nieuwe schattingsverslag is echter 20% hoger.

        Het lot van Woonkade oorspronkelijk geschat op 12.587,53 €, wordt nu geschat op 14.902,20 €. 

        Woonkade heeft per mail laten weten niet akkoord te kunnen gaan met het hogere bedrag, gezien door beide partijen werd beslist om het geheel aan te kopen en nadien te splitsen.    

        Igean bezorgde ons op 2 september 2024 de ontwerpakte die nog formeel goedgekeurd dient te worden door de gemeenteraad.

        Adviezen en argumenten

        Zijn goedkeuring te hechten.

        Financiële weerslag

        Budgetair is het ontvangst bedrag van 12.587,53 € niet voorzien

        Juridische gronden

        -        Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 40 betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.

        -        Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikels 326 tot en met 335 betreffende het bestuurlijke toezicht

        -        De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen

        -        Het Bestuursdecreet van 7 december 2018, hoofdstuk 3 – Toegang tot bestuursdocumenten, art. II.26 tot en met II.51

        Bijlagen

        ontwerpakte, gemeenteraad 19.09.2019, opmeting-splitsingsplan, schattingsverslag, aankoopakte 19.01.2020, goedkeuring Woonkade Rupelstreek BV,  omgevingsvergunning

        Publieke stemming
        Aanwezig: Johan Van Limbergen, Jeroen Baert, Tom Dewandelaere, Francisco Sanchez, Sven Cools, Carla Herremans, Inge De Ridder, Anita Ceulemans, Patrick Marnef, Hans Verreyt, Andy Janssens, Ann De Smedt, Michel Van Reeth, Eddy Van Der Taelen, Bart De Smet, Yani Brems, Tibo Roekaerts, Martha Somers, François Addiers, Jeanne Carron, Marleen De Ridder, Lize Van Dijck
        Voorstanders: Johan Van Limbergen, Jeroen Baert, Tom Dewandelaere, Francisco Sanchez, Sven Cools, Carla Herremans, Inge De Ridder, Anita Ceulemans, Patrick Marnef, Hans Verreyt, Andy Janssens, Ann De Smedt, Michel Van Reeth, Eddy Van Der Taelen, Bart De Smet, Yani Brems, Tibo Roekaerts, Martha Somers, François Addiers, Jeanne Carron, Marleen De Ridder
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Art.1: De ontwerpakte van verkoop opgesteld door Igean voor  Lot 2 van het perceel kadastraal gekend Boom, 1ste afdeling sectie A nr. 99/02 R (deel) met een oppervlakte 248,37 m², aan Woonkade Rupelstreek BV, goed te keuren.

        Art.2: De algemeen directeur en de voorzitter van de gemeenteraad te machtigen om deze akte te verlijden.

         

         

      • DIENST GRONDGEBIEDZAKEN - PATRIMONIUM - VERKOOP GROND UITBREIDINGSSTRAAT 2

        Aanwezig: Johan Van Limbergen, voorzitter gemeenteraad
        Jeroen Baert, burgemeester
        Tom Dewandelaere, Francisco Sanchez, Sven Cools, Carla Herremans, Inge De Ridder, schepenen
        Anita Ceulemans, Patrick Marnef, Hans Verreyt, Andy Janssens, Ann De Smedt, Michel Van Reeth, Eddy Van Der Taelen, Bart De Smet, Yani Brems, Tibo Roekaerts, Martha Somers, François Addiers, Jeanne Carron, Marleen De Ridder, raadsleden
        Lize Van Dijck, algemeen directeur
        Verontschuldigd: Nourdine Elkaouakibi, Fatiha Haouat, Pascale De Boeck, Nathalie Van de Wouwer, raadsleden
        Voorgeschiedenis

        De eigenaar van de woning Uitbreidingsstraat nr.2, wil graag overgaan tot de aankoop van een perceel grond, eigendom van de gemeente en behorend tot het openbaar domein (groen). Het perceel is gelegen naast zijn woning en is ongeveer 74 m² groot. Hij wil het graag integreren in zijn eigen tuin.

        Het bedoelde perceel (zonder kadasternummer) wordt nu gebruikt als zijtuinstrook.

        De verkoop van het perceel heeft geen invloed op de naastliggende gronden van de gemeente of op de buurt.

        Het te verkopen deel behoort nu tot het openbaar domein van de gemeente Boom, alvorens te verkopen zal dit stuk moeten gedesaffecteerd worden van het openbaar naar het privaat domein van de gemeente.

        Het college van 03.06.2024 besliste een schattingsverslag te vragen bij Igean.

        Igean bezorgde ons op 18.07.2024 het schattingsverslag d.d. 11.07.2024 opgemaakt door de beëidigd landmeter, houdende een verkoopwaarde van het perceel van 10.000,- €.

        het college van 29.07.2024 besliste:

        •  kennis te nemen van het schattingsverslag van 11.07.2024 van de beëdigd landmeter, houdende voor het perceel een verkoopwaarde van 10.000,00 €.
        •  in te stemmen met desaffectatie en de verkoop van het aangeduide perceel aan de koper, aan de prijs van het schattingsverslag, verhoogd met alle administratiekosten
        •  de kandidaat over deze beslissing in te lichten en indien hij akkoord gaat met de gestelde voorwaarden, dit dossier te verzenden naar de gemeenteraad.
        Feiten en context

        De koper bezorgde ons op 18.08.2024 zijn akkoord om het perceel grond aan te kopen aan de voorgestelde prijs van 10.000,00 € excl. kosten.

        Adviezen en argumenten

        Het perceel te verkopen aan de waarde van het schattingsverslag.

        Financiële weerslag

        Financiële weerslag van toepassing: NEEN

        Visum noodzakelijk: NEEN

        Juridische gronden

        -        Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 40 betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.

        -        Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikels 326 tot en met 335 betreffende het bestuurlijke toezicht

        -        De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen

        -        Het Bestuursdecreet van 7 december 2018, hoofdstuk 3 – Toegang tot bestuursdocumenten, art. II.26 tot en met II.51

        Bijlagen

        foto's - plan - schattingsverslag - akkoord

        Publieke stemming
        Aanwezig: Johan Van Limbergen, Jeroen Baert, Tom Dewandelaere, Francisco Sanchez, Sven Cools, Carla Herremans, Inge De Ridder, Anita Ceulemans, Patrick Marnef, Hans Verreyt, Andy Janssens, Ann De Smedt, Michel Van Reeth, Eddy Van Der Taelen, Bart De Smet, Yani Brems, Tibo Roekaerts, Martha Somers, François Addiers, Jeanne Carron, Marleen De Ridder, Lize Van Dijck
        Voorstanders: Johan Van Limbergen, Jeroen Baert, Tom Dewandelaere, Francisco Sanchez, Sven Cools, Carla Herremans, Inge De Ridder, Anita Ceulemans, Patrick Marnef, Hans Verreyt, Andy Janssens, Ann De Smedt, Michel Van Reeth, Eddy Van Der Taelen, Bart De Smet, Yani Brems, Tibo Roekaerts, Martha Somers, François Addiers, Jeanne Carron, Marleen De Ridder
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Art.1: kennis te nemen van het akkoord van de koper, om het perceel aan te kopen aan 10.000,00 € excl. kosten.

        Art.2: Igean te verzoeken een dossier voor desaffectatie en verkoop  op te starten van een perceel gelegen langs de Uitbreidingsstraat naast nr.2, kadastraal gekend zonder nummer, deel uitmakend van het openbaar groen.

    • Financiële dienst - aankoopdienst

      • AANKOOPDIENST - TOETREDING OPDRACHTENCENTRALE

        Aanwezig: Johan Van Limbergen, voorzitter gemeenteraad
        Jeroen Baert, burgemeester
        Tom Dewandelaere, Francisco Sanchez, Sven Cools, Carla Herremans, Inge De Ridder, schepenen
        Anita Ceulemans, Patrick Marnef, Hans Verreyt, Andy Janssens, Ann De Smedt, Michel Van Reeth, Eddy Van Der Taelen, Bart De Smet, Yani Brems, Tibo Roekaerts, Martha Somers, François Addiers, Jeanne Carron, Marleen De Ridder, raadsleden
        Lize Van Dijck, algemeen directeur
        Verontschuldigd: Nourdine Elkaouakibi, Fatiha Haouat, Pascale De Boeck, Nathalie Van de Wouwer, raadsleden
        Feiten en context

        De Opdrachtencentrale, BE0524.818.005, Stationsweg 55A 9340 Lede, biedt een opportuniteit om diensten en goederen aan vooraf gekende voorwaarden te verwerven. Deze aanpak beperkt geenszins de autonomie. De klant stap immers in en uit op maat. Naast standaard diensten en goederen wordt ook maatwerk aangeboden. De samenwerking resulteert finaal in een aantoonbaar financieel voordeel via schaal- en volume effecten.

        Tevens worden interne en externe kennis en knowhow gebundeld en ingezet. Dit betekent dat de eenheid slechts een fractie van de hiervoor noodzakelijke inspanningen en bijhorende kosten noodzakelijk zijn.  Dit alles zonder in te leveren op kwaliteit en service.

        De instap in de opdrachtencentrale is kosteloos.

        Enkel leden kunnen bestellen op lopende opdrachten.

        Bestellingen rechtstreeks via de leverancier - facturatie tussen Lokaal bestuur Boom en leverancier.

        OCMW Boom is al lid van de opdrachtencentrale via vzw Kina.

        Adviezen en argumenten

        Advies of inbreng vereist van andere diensten: JA/NEEN (doorhalen wat niet past)

        Gelet op het feit dat instellingen die onderhevig zijn aan de wetgeving op overheidsopdrachten steeds worden geconfronteerd met complexere technisch-administratieve vraagstukken en dat er meer eisen worden gesteld op vlak van vakspecifieke kennis. Gelet op het feit dat een samenwerking op het vlak van overheidsopdrachten positieve schaaleffecten en synergiën kan genereren. Gelet op het feit dat de dienstverlening van de Opdrachtencentrale  enkel kan aangeboden worden aan deelnemers van de Opdrachtencentrale, opteert de aankoopdienst om toe te treden tot de Opdrachtencentrale

        Financiële weerslag

        Financiële weerslag van toepassing: JA/NEEN (doorhalen wat niet past)

        Visum (financieel advies) van toepassing: JA/NEEN (doorhalen wat niet past)

        Juridische gronden

        - Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 40 betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.

        - Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikels 326 tot en met 335 betreffende het bestuurlijke toezicht

        - De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen

        - Het Bestuursdecreet van 7 december 2018, hoofdstuk 3 – Toegang tot bestuursdocumenten, art. II.26 tot en met II.51

        Bijlagen

        - voorstelling opdrachtencentrale

        Publieke stemming
        Aanwezig: Johan Van Limbergen, Jeroen Baert, Tom Dewandelaere, Francisco Sanchez, Sven Cools, Carla Herremans, Inge De Ridder, Anita Ceulemans, Patrick Marnef, Hans Verreyt, Andy Janssens, Ann De Smedt, Michel Van Reeth, Eddy Van Der Taelen, Bart De Smet, Yani Brems, Tibo Roekaerts, Martha Somers, François Addiers, Jeanne Carron, Marleen De Ridder, Lize Van Dijck
        Voorstanders: Johan Van Limbergen, Jeroen Baert, Tom Dewandelaere, Francisco Sanchez, Sven Cools, Carla Herremans, Inge De Ridder, Anita Ceulemans, Patrick Marnef, Hans Verreyt, Andy Janssens, Ann De Smedt, Michel Van Reeth, Eddy Van Der Taelen, Bart De Smet, Yani Brems, Tibo Roekaerts, Martha Somers, François Addiers, Jeanne Carron, Marleen De Ridder
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Enig artikel:  toe te treden tot de Opdrachtencentrale, BE0524.818.005, Stationsweg 55A 9340 Lede.

      • DIENST FINANCIEN - CENTRAAL KERKBESTUUR BOOM BUDGETWIJZIGING 2024

        Aanwezig: Johan Van Limbergen, voorzitter gemeenteraad
        Jeroen Baert, burgemeester
        Tom Dewandelaere, Francisco Sanchez, Sven Cools, Carla Herremans, Inge De Ridder, schepenen
        Anita Ceulemans, Patrick Marnef, Hans Verreyt, Andy Janssens, Ann De Smedt, Michel Van Reeth, Eddy Van Der Taelen, Bart De Smet, Yani Brems, Tibo Roekaerts, Martha Somers, François Addiers, Jeanne Carron, Marleen De Ridder, raadsleden
        Lize Van Dijck, algemeen directeur
        Verontschuldigd: Nourdine Elkaouakibi, Fatiha Haouat, Pascale De Boeck, Nathalie Van de Wouwer, raadsleden
        Voorgeschiedenis

        Op 01/08/2024 werd de gemeente Boom verzocht akte te nemen van de budgetwijziging 2024 van het Centraal Kerkbestuur Boom.

        Feiten en context

        De budgetwijziging betreft enkel een verschuiving van investeringsontvangsten en
        investeringsuitgaven van 2023 naar 2024 bij de parochie Heilig Hart.

        Het betreft een actualisatie van de investeringen.
        Zowel de nog openstaande schulden als de nog niet ontvangen vorderingen hebben geen invloed op de toelage van de gemeente, maar betreffen enkel de gewestelijke toelage en de bijdrage van de parochie in de vernieuwing van het kerkdak.

        Adviezen en argumenten

        Advies of inbreng vereist van andere diensten: JA/NEEN (doorhalen wat niet past)

        Financiële weerslag

        Financiële weerslag van toepassing: JA/NEEN (doorhalen wat niet past)

        Visum (financieel advies) van toepassing: JA/NEEN (doorhalen wat niet past)

        Juridische gronden

        - Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 40 betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.

        - Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikels 326 tot en met 335 betreffende het bestuurlijke toezicht

        - De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen

        - Het Bestuursdecreet van 7 december 2018, hoofdstuk 3 – Toegang tot bestuursdocumenten, art. II.26 tot en met II.51

        Bijlagen

        - 01082024 CENTRAAL KERKBESTUUR Coördinatie_Budgetwijziging 2024

        - 01082024 H.HART Budgetwijziging mei 2024 - Beleidsnota

        - 01082024 H.HART Budgetwijziging_officieleversie

        Besluit

        Enig artikel: neemt akte van de budgetwijziging 2024 van het Centraal Kerkbestuur Boom.

      • DIENST FINANCIEN - CENTRAAL KERKBESTUUR BOOM BUDGET 2025

        Aanwezig: Johan Van Limbergen, voorzitter gemeenteraad
        Jeroen Baert, burgemeester
        Tom Dewandelaere, Francisco Sanchez, Sven Cools, Carla Herremans, Inge De Ridder, schepenen
        Anita Ceulemans, Patrick Marnef, Hans Verreyt, Andy Janssens, Ann De Smedt, Michel Van Reeth, Eddy Van Der Taelen, Bart De Smet, Yani Brems, Tibo Roekaerts, Martha Somers, François Addiers, Jeanne Carron, Marleen De Ridder, raadsleden
        Lize Van Dijck, algemeen directeur
        Verontschuldigd: Nourdine Elkaouakibi, Fatiha Haouat, Pascale De Boeck, Nathalie Van de Wouwer, raadsleden
        Voorgeschiedenis

        Op 01/08/2024 werd de gemeente Boom verzocht kennis te nemen van het budget 2025 van het Centraal Kerkbestuur Boom.

        Feiten en context
        De gecoördineerde versie van het budget 2025 van het Centraal kerkbestuur Boom werd op 01/08/2024 voor aktename overgemaakt aan het gemeentebestuur.
         
        De hierin verwerkte dotaties 2025 zijn als volgt:
         
        Heilig Hart: 37.263,02 EUR
         
        Onze Lieve Vrouw : 16.000 EUR 
         
        In de meerjarenplanning van het lokale bestuur is de dotatie voor Heilig Hart 43.353,98 EUR voor 2025 voorzien.
        Aangezien de uiteindelijke gevraagde dotatie voor 2025 lager is dan het bedrag voorzien in de meerjarenplanning, kan er akte genomen worden van het budget 2025 van het Centraal Kerkbestuur Boom.
        Adviezen en argumenten

        Advies of inbreng vereist van andere diensten: JA/NEEN (doorhalen wat niet past)

        Financiële weerslag

        Financiële weerslag van toepassing: JA/NEEN (doorhalen wat niet past)

        Visum (financieel advies) van toepassing: JA/NEEN (doorhalen wat niet past)

        Juridische gronden

        - Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 40 betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.

        - Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikels 326 tot en met 335 betreffende het bestuurlijke toezicht

        - De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen

        - Het Bestuursdecreet van 7 december 2018, hoofdstuk 3 – Toegang tot bestuursdocumenten, art. II.26 tot en met II.51

        Bijlagen
        • 01082024 CENTRAAL KERKBESTUUR Coördinatie_Budget 2025
        • 01082024 OL VROUW Budget 2025-toelichting
        • 01082024 OL VROUW Budget 2025_officieleversie
        • 01082024 H.HART Budget 2025 - Beleidsnota
        • 01082024 H.HART Budget 2025_officieleversie
        Besluit

        Enig artikel: akte te nemen van het budget 2025 van het Centraal Kerkbestuur Boom.

      • DIENST FINANCIEN - OPVOLGINGSRAPPORTERING EERSTE SEMESTER 2024 LOKAAL BESTUUR GEMEENTE/OCMW

        Aanwezig: Johan Van Limbergen, voorzitter gemeenteraad
        Jeroen Baert, burgemeester
        Tom Dewandelaere, Francisco Sanchez, Sven Cools, Carla Herremans, Inge De Ridder, schepenen
        Anita Ceulemans, Patrick Marnef, Hans Verreyt, Andy Janssens, Ann De Smedt, Michel Van Reeth, Eddy Van Der Taelen, Bart De Smet, Yani Brems, Tibo Roekaerts, Martha Somers, François Addiers, Jeanne Carron, Marleen De Ridder, raadsleden
        Lize Van Dijck, algemeen directeur
        Verontschuldigd: Nourdine Elkaouakibi, Fatiha Haouat, Pascale De Boeck, Nathalie Van de Wouwer, raadsleden
        Juridische gronden

        Artikel 263 van het decreet van het lokaal Bestuur bepaalt dat er minstens op het einde van het derde kwartaal een opvolgingsrapportering wordt voorgelegd.

        - Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 40 betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
        - Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikels 326 tot en met 335 betreffende het bestuurlijke toezicht
        - De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen
        - Het Bestuursdecreet van 7 december 2018, hoofdstuk 3 – Toegang tot bestuursdocumenten, art. II.26 tot en met II.51

        Bijlagen

        schema's beleidsevaluatie, T1, J1,  T2, T3, toelichting

        Besluit

        Enig artikel: kennis te nemen van de opvolgingsrapportering eerste helft 2024 van het lokale Bestuur Gemeente/OCMW Boom

      • DIENST FINANCIEN - OPVOLGINGSRAPPORTERING EERSTE SEMESTER 2024 AGB BOOM PLUS

        Aanwezig: Johan Van Limbergen, voorzitter gemeenteraad
        Jeroen Baert, burgemeester
        Tom Dewandelaere, Francisco Sanchez, Sven Cools, Carla Herremans, Inge De Ridder, schepenen
        Anita Ceulemans, Patrick Marnef, Hans Verreyt, Andy Janssens, Ann De Smedt, Michel Van Reeth, Eddy Van Der Taelen, Bart De Smet, Yani Brems, Tibo Roekaerts, Martha Somers, François Addiers, Jeanne Carron, Marleen De Ridder, raadsleden
        Lize Van Dijck, algemeen directeur
        Verontschuldigd: Nourdine Elkaouakibi, Fatiha Haouat, Pascale De Boeck, Nathalie Van de Wouwer, raadsleden
        Juridische gronden

        Artikel 263 van het decreet van het lokaal Bestuur bepaalt dat er minstens op het einde van het derde kwartaal een opvolgingsrapportering wordt voorgelegd.

        - Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 40 betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
        - Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikels 326 tot en met 335 betreffende het bestuurlijke toezicht
        - De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen
        - Het Bestuursdecreet van 7 december 2018, hoofdstuk 3 – Toegang tot bestuursdocumenten, art. II.26 tot en met II.51

        Bijlagen

        schema's beleidsevaluatie, T1, J1,  T2, T3, toelichting

        Besluit

        Enig artikel: kennis te nemen van de opvolgingsrapportering eerste helft 2024 van het AGB Boom Plus

    • Rondvraag

      • RONDVRAAG

        Aanwezig: Johan Van Limbergen, voorzitter gemeenteraad
        Jeroen Baert, burgemeester
        Tom Dewandelaere, Francisco Sanchez, Sven Cools, Carla Herremans, Inge De Ridder, schepenen
        Anita Ceulemans, Patrick Marnef, Hans Verreyt, Andy Janssens, Ann De Smedt, Michel Van Reeth, Eddy Van Der Taelen, Bart De Smet, Yani Brems, Tibo Roekaerts, Martha Somers, François Addiers, Jeanne Carron, Marleen De Ridder, raadsleden
        Lize Van Dijck, algemeen directeur
        Verontschuldigd: Nourdine Elkaouakibi, Fatiha Haouat, Pascale De Boeck, Nathalie Van de Wouwer, raadsleden
        Feiten en context

        We ontvingen volgende vragen voor de rondvraag:

        BOOM één:

        Marleen De Ridder:

        Nu de Rupelbrug onder handen wordt genomen, komen er veel fietsers met de overzet van en naar Boom.

        Mijn vraag: signalisatie plaatsen dat er niet mag gefietst worden op de wandeldijk. 

        Er staan al signalisatieborden en hebben er nog extra bijgezet.

         

        Anita Ceulemans:

        Ik kreeg via ROK (red onze kleiputten) de vraag doorgestuurd om op de gemeenteraad VOOR  de gemeenteraadsverkiezingen

        de  aandacht te vragen voor de PFAS- problematiek in onze gemeente en vooral ook de aandacht voor de sanering van het

        asbeststort in de kleiputten van Boom en Terhagen. De organisatie Climaxi roept op om  deze problematiek onder de aandacht te brengen.

         

        - Wat zijn de huidige bevindingen rond PFAS in onze gemeente en wat zijn de maatregelen die het bestuur tot hiertoe heeft genomen.

        - Hoe beschermt het bestuur de inwoners tegen de asbestvezels die rondzwerven op de kleiputten?

        Brieven zijn rondgestuurd naar de burgers die wonen in de perimeters
        Het document no regrets is nog steeds van toepassing.
        Beschrijvend bodemonderzoek is aangevraagd maar hebben nog geen inschrijving mogen ontvangen om een beschrijvend bodemonderzoek te kunnen ondernemen.

        - Wanneer zou een  dringende sanering van het asbeststort kunnen plaatsvinden ? 

        Burgermeester leest nota voor met maatregelen die destijds al waren genomen.
        Saneringsoverheid moet aangeven hoe het verder moet.
        kunnen alleen maatregelen treffen want burgemeester heeft geen bevoegdheid om over te gaan tot sanering.

         

        Vlaams belang:  

        Hans Verreyt: 

        1) De voorbije weken kwamen er van verschillende politieke fracties plots andere verklaringen hoe ze naar het betalend parkeren in Boom kijken. Sinds de invoering hiervan eind jaren '90 verzet Vlaams Belang tegen het ingewikkelde en dure parkeerbeleid in het Boomse (handels)centrum. Hiermee stonden we toen tegen diegenen die het invoerden (Vooruit en CD&V), het nadien duurder maakten (N-VA, CD&V en Open VLD) en nog uitbreiden (N-VA, Samen2850).

        Maar er is natuurlijk meer vreugde in de hemel voor een zondaar die zich bekeert. Daarom, in het licht van de (recent) gewijzigde visies van verschillende partijen in deze gemeenteraad.

         

        - Welke (juridische) mogelijkheden zijn er om het huidige contract open te breken?

        Bij overmacht worden beide partijen tijdelijk vrijgesteld van hun verplichtingen. De getroffen partij moet de andere direct informeren en proberen de situatie snel op te lossen.
        Als de Concessionaris zijn diensten niet of onvoldoende levert, mag de opdrachtgever, na een waarschuwing, zelf de nodige maatregelen treffen, waaronder het overnemen van de exploitatie en het gebruik van de middelen van de Concessionaris.
        De overeenkomst vervalt bij ontbinding, faillissement of gerechtelijk akkoord. Bij bedrog of afwijkende tarieven kan de opdrachtgever direct beëindigen. Na 14 dagen ingebrekestelling of 30 dagen voor andere wanprestatie kan ook beëindigd worden. De opdrachtgever kan altijd schadevergoeding eisen en zonder reden van algemeen belang beëindigen.

        - Hoeveel bedragen de inkomsten voor Boom van het betalend parkeren in 2023?

          De inkomsten bedragen  118.091,52 EUR

        - Hoeveel ging er naar het parkeerbedrijf?

        Vaste vergoeding 32.935,39 EUR

        - Hoeveel retributies werden er uitgeschreven in 2023?

        Er werden 8615 retributies uitgeschreven.


        2) De aanpassingen van de Boomse buitenschoolse kinderopvang werden niet altijd overal op gejuich onthaald. Eerst was er de discussie rond de ingekrompen openingsuren waardoor het minder toegankelijk werd voor werkende ouders. Dit werd na protest van ouders en o.a. onze fractie bijgestuurd.
        Vlak voor de zomervakantie kwam daar ook nog een andere zaak bij. De geschiktheid van de gebruikte locaties.

         - Zijn alle locaties geschikt voor Buitenschoolse kinderopvang met haar specifieke eisen rond toezicht van binnen- en buitenlopende ouders en kinderen?

        - Wat is de procedure wanneer een kind zoekt raakt?

        - Werden deze procedures steeds gevolgd bij incidenten?

        - Hoe verloopt de nazorg bij incidenten?

        - Klopt het dat het veiligheidsprobleem in de Reuzenboom al minstens 6 maanden (bij de BKO) tot een jaar (bij de school) bekend is?

        - Welke initiatieven nam de gemeente hierin als organisator van de BKO?

        Er is geen acuut veiligheidsprobleem in De Reuzenboom. De poort openen bij binnen spelen is moeilijk; buiten spelen is geen probleem. Aanvraag voor betere toegangscontrole loopt. Ouders moeten kinderen binnen afzetten; sommigen deden dit op de speelplaats. Actiekaarten voor incidenten zijn aanwezig op elke locatie.

         

        3) Ontbrekende vuilbak 'tijdelijke' bushalte & zwerfvuil en hondendrollen speelpleintje De Schomme

        Sinds de start van de werken aan de brug over de Rupel werd de bushalte verplaatst naar de E. Van de Veldestraat aan het rondpunt van Cop. Deze halte wordt intensief gebruikt. Dit vertaalt zich ook in een permanente aanwezigheid van zwerfvuil. Toen het Vlaams Belang onlangs een zwerfvuilactie hield in het Boomse handelscentrum was dit ook duidelijk een hotspot. Het is dan ook onbegrijpelijk dat daar geen (tijdelijke) vuilbak te vinden is.

        - Waarom worden bij het (langdurig) verplaatsen van bushaltes ook geen vuilbakken voorzien?

        - Kan er voor de rest van de werken alsnog een vuilbak voorzien worden?

        Ook rondom het speelpleintje van de Schomme zijn veel klachten over zwerfvuil en hondendrollen. Kinderen die aan het spelen zijn en daarbij trappen of grijpen in honderdrollen is alles behalve aangenaam.

        - Kan er daar opnieuw een preventieve dan wel repressieve actie ondernomen worden?

        Vuilbakken zijn geplaatst en borden besteld om de netheid te verbeteren. Camera's zijn niet effectief voor toezicht, maar gemeenschapswachten kunnen extra toezicht houden. Er wordt nagedacht over positieve gedragsbeïnvloeding om mensen aan te moedigen het speelplein schoon te houden, mogelijk als testcase voor andere locaties.

         

        4)  Veiligheid in Boom

        Slecht 32 % voelt zich veilig in onze gemeente. Desondanks heeft het gemeentebestuur de jaarlijkse dotatie voor de politie flink teruggeschroefd dit jaar.

        Maar niet enkel geld bepaalt de inzet van de politie in Boom. Dat heeft ook te maken met communicatie en sturing. Als gemeenteraad van Boom hebben we enkel onze raadsleden die zetelen in de politieraad en in het politiecollege. Dit zijn de formele overlegmomenten waarbij we ook onze Boomse bezorgdheden en aandachtspunten kunnen aanhalen. Op het einde van de legislatuur is het daarom nuttig om daarover enkele vragen te stellen. Zeker ook omdat hierover, door leden van het college, verontrustende opmerkingen worden gemaakt in de kranten.

        - Hoe vaak waren de Boomse leden van de politieraad aanwezig/afwezig de voorbije jaren (vanaf 2019 tot nu)?

        - Hoe vaak was de Boomse burgemeester, vertegenwoordiger in het politiecollege, aanwezig/afwezig de voorbije jaren (vanaf 2019 tot nu)?

         

        De burgemeester geeft een toelichting over zijn aanwezigheden bij de politieraad


        De rondvraag is te bekijken via https://web-boom.streamovations.be/


De voorzitter sluit de zitting op 19/09/2024 om 22:50.

Aldus gedaan in zitting datum voormeld.

 

Goedgekeurd door de gemeenteraad.

Namens Gemeenteraad,

Lize Van Dijck
algemeen directeur

Johan Van Limbergen
voorzitter gemeenteraad