De gemeenteraad vergadert regelmatig en in vereist getal, ingevolge de bijeenroeping door het college van burgemeester en schepenen.
De voorzitter opent de zitting op 30/06/2022 om 20:00.
De gemeenteraad, in zitting van 30 juni 2022.
- Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 40 betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
- Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikels 326 tot en met 335 betreffende het bestuurlijke toezicht
- De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen
- Het Bestuursdecreet van 7 december 2018, hoofdstuk 3 – Toegang tot bestuursdocumenten, art. II.26 tot en met II.51
- verslag GR openbare zitting 16/6/2022
Enig artikel: de notulen en het zittingsverslag van de vergadering van de gemeenteraad van 16 juni 2022 goed te keuren.
12/1997 In het strategisch commercieel plan van het Mercuriusproject (12/1997) werden een aantal actuele en relevante krachtlijnen geformuleerd met betrekking tot de Kaai en de koppeling met de Grote Markt en het handelscentrum van Boom:
Om Boom een unieke identiteit te geven moet de Rupel bij het functioneren van het centrum worden betrokken. Boom wil de toeristisch-recreatieve uitbouw van de gemeente verder zetten.
2/2000 In het Mobiliteitsplan Rupelstreek (dd 24/2/2000) werd het accent eerder op waterrecreatie gelegd en werd de Rupel als verbindingsas tussen de aanpalende gemeenten onderling naar voor geschoven. In dit mobiliteitsplan werd er al rekening gehouden met een ‘knip’ van de kaai.
3/2001 Het Gemeentelijk Ruimtelijk Structuurplan (GRS) heeft de krachtlijnen van het Mercuriusproject grotendeels overgenomen. Men spreekt in de teksten over: “Ook de gemeentelijke feestzaal en administratieve burelen voor het O.C.M.W. en de intercommunale voor sociale dienstverlening IMSIR worden in één gebouw gelokaliseerd. Deze nieuwe realisatie geeft uit op de Kaai en op een aanvoerstraat van Grote Markt en kadert in de herwaardering van de Rupelkade. Het maaiveld is qua beleving niet interessant wegens de hoge kaaimuur. Dit niveau kan beter worden aangewend om het plaatselijk verkeer inclusief het parkeren te organiseren. Door parkeergarages onder het plein te voorzien kan een deel van de parkeerdruk op Grote Markt worden weggenomen. Ook de toegang naar de private parkeergarages bij de appartementen kan onder het plein worden geregeld. Het verhoogd plein steekt licht vooruit in de Rupel met vrij uitzicht op de rivier. Belangrijk is dat langs de Rupelkade een wand met voorkanten met als functies wonen en horeca wordt gecreëerd.” Verder wordt de Kaai in het GRS genoemd als een toeristische poort en als een knooppunt tussen traag en snel verkeer.
06/2006 Goedkeuring van het RUP Kaai in de gemeenteraad. In de toelichtingsnota werd er gesproken over een minder interessante beleving van het maaiveld wegens de hoge kaaimuur. Dit niveau kan beter worden aangewend om het plaatselijk verkeer inclusief het parkeren te organiseren. Ook werd in dit RUP voorzien om de parkeerplaatsen van de Grote Markt op te vangen binnen het RUP.
03/2014 sloop van het voormalige Café Windhoek waardoor de connectie tussen Kaai en Grote Markt werd verbeterd en tegelijk de Kaai als een sluipweg dwars door het centrum werd gepromoveerd.
9/2016 Voorstudie overkapping Kaai met diverse scenario’s
18/02/2019 Mandaat aan het AGB vanwege het CBS om het dossier Kaaiplateau te starten, te begelieden, de voortgang ervan te bewaken en het noodzakelijke juridisch advies hierover in te winnen.
22/10/2019 Beslissing RVB AGB Boom Plus om akkoord te gaan met de lancering van een occasionele gezamenlijke overheidsopdracht i.s.m. ROCADE BVBA, m.n. een onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking voor het aanstellen van een studiebureau. De opdracht heeft betrekking op 7 onderdelen: de voorstudie, het definitief ontwerp en de opmaak van de aanbestedingsdocumenten, de aanvraag van de omgevingsvergunning, de aanbestedingsfase, de uitvoeringsstudie, de werfopvolging en het einde der werken. De facturatie van de erelonen zou worden opgesplitst volgens de volgende verdeelsleutel: 75% AGB – 25% Rocade.
18/02/2020 RVB Kennisname van de haalbaarheidsstudie en opdracht aan SWECO om fase 1 en 2 van de studie af te ronden zijnde afwerken voorontwerp + vergunning
24/04/2020 Nota Rasschaert Advocaten met volgende stellingen: “knippen” van de wegenis Kaai is bevoegdheid CBS, verkoop/overdracht van ondergrondse inname “openbaar domein” aan AGB is bevoegdheid GR, verleggen van het openbaar domein naar een plateau 1m90 hoger is een bevoegdheid CBS, er dient GEEN retributiereglement te worden opgemaakt voor een “publieke” ondergrondse parking, AGB kan een overeenkomst maken met de concessiehouder publiek parkeren (of een ander parkeerbedrijf) om de exploitatie van de parking te voeren. (Bijlage 06)
05/10/2020 Visie i.v.m. Terrassen Kaaiplateau (Bijlage 05)
18/10/2021 Omgevingsvergunning Kaaiplateau fase 1 + Rocade deelproject 1
24/11/2021 engagement van AGB Boom Plus aan eigenaar van perceel B156/03/T, gelegen aan de rechterzijde van deelproject 1, dat alle nodige maatregelen worden genomen om ervoor te zorgen dat de toegang tot het hogervermeld perceel wel degelijk verzekerd blijft. (Bijlage 04)
Ten einde de ambities en de doelstellingen die reeds meer dan 25 jaar geleden werden vooropgesteld ten volle te kunnen realiseren wenst het gemeentebestuur verdere concrete stap te zetten in de realisatie ervan. In de afgelopen decennia, tijdens de verschillende evaluatiemomenten van deze beleidsdoelstellingen, maar ook door het vooruitschrijdend inzicht is er telkens opnieuw gebleken dat de Rupel een belangrijke motor voor de gemeente Boom is en nog meer zal worden. Het rivierfront aangenamer maken en door trekken naar de Grote Markt zal ook dit deel van het centrum een nieuw elan kunnen geven.
Deze samenwerkingsovereenkomst is nog maar een eerste concrete stap van een lange weg die nog moet worden afgelegd. Na de goedkeuring ervan kunnen de uitvoeringsplannen worden opgemaakt voor fase 1, wordt er samen naar een geschikte en voordelige aannemer gezocht zodat de werken, alvast op de private kant, kunnen starten mogelijk nog eind 2022, nadat er nog deelakkoorden worden gemaakt met enkele aanpalende eigenaars die rechtstreeks betrokken zijn.
De nutsvoorzieningen die in de weg zitten, voornamelijk een persleiding van de riolering (PIDPA), op het publieke deel moeten worden verlegd zodat in 2023 mogelijk 2024 de werken aan de parkeerbak effectief kunnen starten.
Ook zal er worden verder gewerkt aan de ontwerpen van de diverse deelprojecten zodat er ook een omgevingsvergunning voor fase 2 kan worden aangevraagd en zodra deze bekomen is kunnen de werken aan de parkeerbak, bij voorkeur, toch in 1 beweging worden opgericht zodat de kaai volledig functioneel is en naar behoren afgewerkt kan worden.
- Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 40 betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
- Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikels 326 tot en met 335 betreffende het bestuurlijke toezicht
- De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen
- Het Bestuursdecreet van 7 december 2018, hoofdstuk 3 – Toegang tot bestuursdocumenten, art. II.26 tot en met II.51
Bijlage 1 SOK
Bijlage 2 fasering plan
Bijlage 3 doorsnede
Bijlage 4 engagementsverklaring Lammens
Bijlage 5 Beslissing CBS ivm Horeca
Bijlage 6 Memo Rasschaert
Art. 1: Goedkeuring van het Samenwerkingsakkoord volgens bijlage 01, 33 blz
Art. 2: Opdracht aan het CBS om al het nodige te doen voor het verleggen van de nutsvoorzieningen en de afwerking van het openbaar domein boven het plateau.
Art. 3: Principiële goedkeuring voor de ondergrondse inname door AGB Boom Plus ten behoeve van de oprichting van een publieke ondergrondse parking.
Gelet op de Wet van 2 oktober 2017 tot regeling van de private en bijzondere veiligheid waarin wordt voorzien in een ‘evenementenbewaking’.
In de marge van deze wet werd in het voorjaar van 2018 een omzendbrief gepubliceerd over private bewaking bij evenementen en festivals.
Bij evenementen en festivals kan men gebruik maken van drie vormen van private bewaking.
De meest gekende vorm is het inzetten van bewakingsagenten uit een professionele bewakingsonderneming.
Een andere mogelijkheid is private bewaking door een vergunde interne bewakingsdienst. De wet private veiligheid voorziet een aantal voorwaarden voor het verkrijgen van dergelijke vergunning.
Daarnaast kan een organisator gebruik maken van een niet-vergunde interne bewakingsdienst. Voor de laatste vorm voorziet de wet een uitzondering wanneer de organisator vrijwilligers of eigen medewerkers inzet. Zo mag de vereniging geen winstoogmerk hebben en moeten de medewerkers effectieve leden van de vereniging zijn of dienen deze op zijn minst een aanwijsbare band met de vereniging te hebben. Het is de taak van de burgemeester om na te gaan of aan deze voorwaarden voldaan is. De lokale politie dient na te gaan of de medewerkers voldoen aan deze voorwaarden.
Organisatoren worden niet verplicht om voor één regime te kiezen.
Evenementenbewaking is mogelijk:
- wanneer de bestuurlijke overheden niet beschikken over aanwijzingen dat de openbare orde zal worden verstoord;
- indien een politiereglement de afbakening van de zone of perimeter waar de activiteiten zullen worden uitgeoefend, de duur of de periodiciteit bepaalt;
- en voor zover het begin en het einde van de zone waar de activiteiten plaatsvinden zichtbaar zijn aangeduid.
Gelet dat op 2 juli 2022 het evenement ‘Rupelrock’ plaatsvindt georganiseerd door het Lokaal Bestuur Boom - Antwerpsestraat 44 te 2850 Boom.
Het evenement vindt plaats op de Grote Markt en er werd door de organisator gekozen voor de inzet van een securityfirma, met name Team Service Security BV, Jan Sanderslaan 57, 2620 Hemiksem, met vergunningsnummer FOD BZ: 16.1207.01.
Overwegende dat het aan de gemeenteraad toekomt om in een politiereglement de afbakening van de zone (perimeter) en de duur (periode) van de bewaking vast te leggen.
De voorgestelde zon betreft de Grote Markt en alle straten die erop uitkomen; Groene Hofstraat, Windstraat, Henri Spillemaeckersstraat, Colonel Silvertopstraat, Kerkstraat en Hoogstraat en de duur van de bewakingsopdracht loopt van zaterdag 2 juli 2022 12.00 uur tot en met zondag 3 juli 03.00 uur.
- Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 40 betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
- Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikels 326 tot en met 335 betreffende het bestuurlijke toezicht
- De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen
- Het Bestuursdecreet van 7 december 2018, hoofdstuk 3 – Toegang tot bestuursdocumenten, art. II.26 tot en met II.51
Enig artikel: de bewakingsperimeter waarbinnen de door de organisator ingehuurde securityfirma zijn activiteiten kan uitoefenen in en rond het festival Rupelrock wordt vastgelegd als volgt: Grote Markt en alle straten die erop uitkomen namelijk Groene Hofstraat, Windstraat, Henri Spillemaeckersstraat, Colonel Silvertopstraat, Kerkstraat en Hoogstraat te 2850 Boom.
Deze perimeter geldt op zaterdag 2 juli 2022 van 12.00 uur tot zondag 3 juli 2022 tot 03.00 uur.
We ontvingen van Hans Verreyt, Vlaams Belang volgende vraag:
Recent werden de activiteiten van Cloudbike stopgezet in Boom. Er waren toch een deel gebruikers, niet veel, maar er waren er toch. Zij hebben nog een tegoed staan op hun digitale wallet.
Wat gebeurt er met deze tegoeden?
Worden ze teruggestort? Geschonken aan een goed doel?
Schepen Carla Herremans:
Antwoord zaakvoerder Cloudbike d.d. 23/06/2022 (i.v.m. de gebruikers):
Inzake de wallet van gebruikers, dit is inderdaad niet veel, maar wij hebben geen toegang meer tot accounts of rekeningen of dergelijke dus zelf kunnen zij niets doen.
Alles is in handen van de curator en hij zal mensen informeren over de te nemen stappen.
Voor wat de gemeente betreft:
In september 2021 is er betaald voor het volledige jaar (tot 14 /09/2022) - 32.670 euro incl BTW .
Het betaalde geld gaat de gemeente proberen terug te vorderen voor de periode dat we geen fietsdeelsysteem hebben - een bedrag van 8.167,50 euro .
De gemeente gaat de waarborg die vaststaat bij de deposito - en consignatiekas naar de gemeente laten komen (4.500,00 euro) Het restbedrag wordt gevorderd aan Cloudbike - 3.667,50 euro.
Mevr. Anita Ceulemans, BOOM één:
De inwoners van BOOM ontvingen allemaal reclame voor FIBERKLAAR, is de gemeente hier van op de hoogte en heeft zij reeds toestemming gegeven voor de werken.
Schepen Francisco Sanchez:
De gemeente was van deze toch wel agressieve reclamecampagne niet op de hoogte. Er werden eveneens 2 reclamewagens verwijderd van het grondgebied Boom.
Binnenkort wordt er samengezeten met de firma, maar zonder de nodige toelichtingen vergunningen worden er geen werken uitgevoerd.
- Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 40 betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
- Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikels 326 tot en met 335 betreffende het bestuurlijke toezicht
- De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen
- Het Bestuursdecreet van 7 december 2018, hoofdstuk 3 – Toegang tot bestuursdocumenten, art. II.26 tot en met II.51
De voorzitter sluit de zitting op 30/06/2022 om 21:26.
Aldus gedaan in zitting datum voormeld.
Goedgekeurd door de gemeenteraad.
Namens Gemeenteraad,
Sven Cuyt
waarnemend algemeen directeur
Kim Van Kerckhoven
voorzitter gemeenteraad