Het verslag van de vorige vergadering wordt goedgekeurd.
Op woensdag 18 september 2024 werden er 3 rijbaankussens geïnstalleerd in het stuk Antwerpsestraat tussen Hoogstraat en Tuyaertsstraat.
Naast de rijbaankussen werden ook telkens paaltjes geplaatst.
Voorafgaand aan de plaatsing werden geen snelheidsmetingen uitgevoerd. Ook werd er nog geen aanvullend reglement opgemaakt.
Op donderdag 19 september vielen reeds meerdere marktbezoekers over de rijbaankussens.
De noodplanambtenaar heeft naar aanleiding hiervan advies gevraagd aan de politie.
Het advies zit in bijlage.
Omdat de rijbaankussen te dicht tegen elkaar werden aangebracht werd het middelste rijbaankussen reeds verwijderd.
De verplaatsing van de marktkramen ter hoogte van de rijbaankussens is mogelijk als de marktkramers mee willen.
Er zijn geen data van de Antwerpsestraat dat er te snel gereden wordt.
De commissie merkt op de dat rijbaankussen niet voldoen aan de wettelijke afmetingen en vraagt om enkel nog wettelijke rijbaankussens te plaatsen. De aansprakelijkheid is belangrijk.
De plaatsing van de rijbaankussen is goed bedoeld maar er zijn andere manieren. Er gaan nog mensen vallen.
De rijbaankussens zullen geëvalueerd worden.
Het is de bedoeling om de Antwerpsestraat her in te richten en dan zullen deze niet meer nodig zijn. Bij de herinrichting moeten ook de marktkramers betrokken worden.
Ook is het belangrijk om advies te vragen aan de politie alvorens ingrepen te doen in straten.
Ook in het mobiliteitsplan dat in opmaak is zitten goede zaken.
De eigenverworven buurtparking in de Nielsestraat, op grond van de Vlaamse Waterweg, werd ontoegankelijk gemaakt door het plaatsen van een fysieke belemmering.
De Nielsestraat is een openbare weg met een rijbaan van 6 m breed en twee richtingsverkeer.
Ter hoogte van huisnummer 276 is er in de richting van Niel een wegversmalling op de rijbaan .
De huidige parkeerregeling laat parkeren langs beide zijden van de rijbaan toe.
Het is wettelijk niet mogelijk om aan beide zijden tegelijk te parkeren (vlak over elkaar) omdat de vrije doorgang dan minder van 3 m wordt.
Er dient ook rekening gehouden te worden met het feit dat hier een reguliere buslijn door moet waardoor de breedte van de rijweg minimaal 4 m moet zijn .
Er werd advies gevraagd aan de politie.
Het advies zit in bijlage.
De commissie stelt voor om terug contact op te nemen met de Vlaamse Waterweg om tot een goede oplossing te komen.
Er wordt nu al geparkeerd op de rijbaan, maar er worden geregeld spiegels afgereden. De verkeerssituatie is zeer onveilig en parkeervakken gaan dit niet oplossen!
Au petit plaisir is een zaak die gevestigd is in Velodroomstraat 121.
Zij zouden graag een terras hebben op woensdag, donderdag en vrijdag van 10 u tot 21 u.
Zij hebben op 4 juni 2024 een aanvraag ingediend voor een terras met 1 tafel op het voetpad tijdens voormelde dagen en uren.
Daarnaast stelden zij ook de vraag voor een terras op de rijbaan.
De Velodroomstraat is een ontsluitingsweg met veel verkeer (bussen, vrachtwagens, auto's en fietsen) en een snelheidsregime van 50 km/u.
Er werd advies gevraagd aan de politie. Het advies zit in bijlage.
Au petit plaisir is een huiskamer restaurant. Een terras op straat is levensgevaarlijk. 's Morgens zijn het daar vrij chaotische verkeerssituaties.
Ook het voetpad is te smal.
Het is jammer voor de uitbater maar dit kan niet vergund worden, ongevallen moeten voorkomen worden.
Het definitieve ontwerp met bijhorende raming werd goedgekeurd door het college (dec 2023) en de bijhorende MJP in de gemeenteraad van januari 2024 (twv 3 998 114,45 €).
Het college heeft Tripod architecten in februari 2024 gevraagd te bekijken of in het definitieve ontwerp toch nog enige besparingen mogelijk zijn. Tripod heeft daartoe 2 scenario's uitgewerkt.
In scenario één wordt voorzien 100k à 150k te besparen.
minus 95k: foyer 2 onveranderd laten (is huidige vormingslokaal op 2de verdiep, deel boven de schouwburg)
minus 45k: verplichte uitbreiding N-2 evacuatie via Boom Tower (onderhandeling met Boom Tower nodig!)
minus 30k: reductie op technieken luchtkwaliteit en rendement
minus 30k: inboeten architecturale uitstraling (materiaalkeuze, capaciteit lift etc.)
In scenario twee waarbij verdere besparingen gevraagd worden, moeten de architecten terug naar de tekentafel en is nieuw overleg met de adviesorganen nodig (brandweer, RO, Hemelwater DIW etc.). De investering in de toekomst wordt dan eerder een uitgave ifv oplapwerk.
Volgende zaken vervallen: imago verbetering, duurzaamheid, verhuurmogelijkheden/inkomstenmodel, minder energiekosten.
Volgende zaken worden terug onzeker: advies brandveiligheid en toegankelijkheid, logistieke ontsluiting, invulling sanitair en artiestenlounge, subsidiestromen!
In deze context heeft het college besloten om voor scenario 1 te gaan waarbij foyer 2 onveranderd wordt gelaten. Het gedeelte dat boven de schouwburg gelegen is (vroegere Volkswelzijn) en waar burelen ingepland zijn, wordt slechts in optie voorzien.
Er worden 2 bestekken uitgeschreven, één voor relighting, en één voor de renovatie van de schouwburg. Beide bestekken worden wel opgevolgd door Tripod architecten.
VME appartementen boven schouwburg: goedkeuring ruilen van ingangen tussen de appartementen boven de schouwburg en de ingang van de schouwburg
De VME bijz. alg vergadering van 2 november 2023 heeft met 92% meerderheid de ruil van de ingangen goedgekeurd. Dit betekent dat we met het ontwerp verder kunnen waarbij de ingang van de appartementen de schouwburg niet meer in 2 splitst.
De werken starten ten vroegste maart 2025.
De architect geeft toelichting aan de commissie.
Kostenplaatje:
kostenraming bouwkosten : 2.708.107,51 euro (excl. BTW en erelonen)
kostenraming relighting: 385.127,00 euro excl. BTW - 466.003,67 euro BTW inbegrepen.
subsidies:
- Subsidie theaterverlichting: 293.005,48 euro
- Relance subsidie grote culturele infrastructuur op naam: 300.000 euro
- Subsidie toegankelijkheid: 209.084,52 euro
- sectorale investeringssubsidie: 408.440,98 euro
Bemerkingen tijdens de commissie:
- Er wordt een fietsenberging voorzien voor de VME maar waar komt de fietsenstalling voor de bezoekers van de schouwburg. De huidige fietsenstalling voor het vroegere Kleidal verdwijnt immers ook. Er is geen plaats voor een fietsenstalling binnen het project.
- Werd er gekeken naar een oplossing voor het huisvuil van de VME. Als het nu ophaling is liggen de zakken in bergen voor de schouwburg. Dit werd niet meegenomen.
Zowel het probleem van de fietsenstaling voor de bezoekers als voor het afval van de VME kunnen meegenomen worden bij de nieuwe vergunningsaanvraag van Boom Tower
- Er wordt gevraagd of de kelder droog is. Momenteel niet , maar hier wordt aan gewerkt.
- Er worden weer zalen voorzien die men wil verhuren. Werd er rekening mee gehouden dat deze kunnen afgeschermd worden van de andere functies? Worden deze bereikbaar samen met de toiletten zonder dat men in delen van de schouwburg kan komen. Er wordt toegangscontrole met QR-code voorzien.
- Er wordt meer uitleg gevraagd over het besparingsscenario. De besparingsronde is niet doorgevoerd.
- Er wordt opgemerkt dat men de bestekken voor dergelijke grote investeringen nog wil laten goedkeuren binnen de oude coalitie, terwijl dergelijke investering toch iets is dat moet bekeken worden met de nieuwe bestuursploeg. De werken kunnen ook niet gefaseerd uitgevoerd worden.
- De commissie wil het volledig financieel plan zien voor dit in de gemeenteraad komt.
In Esperantostraat zijn parkeerstroken aangelegd. De parkeerstrook is niet opgedeeld in vakken
De voortuinstrook van Esperantostraat 1 is volledig verhard en wordt door de bewoner gebruikt als oprit waardoor er burenruzie ontstaat wanneer iemand in de parkeerstrook parkeert thv Esperantostraat 1.
De verharding van de voortuinstrook is ook op de streetviewbeelden van 2009 al te zien.
Er werd advies gevraagd aan de politie.
Het advies is terug te vinden in bijlage.
De commissie beslist om de parkeervakken aan te duiden met hoekjes in Esperantostraat naar analogie met Advokaatstraat zodat het voor iedereen duidelijk is waar men mag parkeren op het openbaar domein.
Kapelstraat 80 is een woning met een garagepoort van 1,80 m breed. Er is ook een boordsteen van 14 cm waaruit duidelijk kan afgeleid worden dat er zich achter de poort geen autostaanplaats bevindt.
Op de poort hangt geen nummerplaat.
Voor de woning loopt een parkeerstrook die momenteel niet onderbroken wordt t.h.v. de poort en die parkeren voor die poort dus toelaat.
Er werd advies gevraagd aan de politie. het advies zit in bijlage.
Achter de poort zit geen garage maar een berging. De woning beschikt niet over een garage. Het is vergund als ene berging.
Er wordt voorgesteld dat de eigenaar wordt aangesproken door de wijkagent zodat de papieren van de poort verwijderd worden en men er gewoon kan parkeren.
Omwonenden van Brouwerslei melden dat er te snel wordt gereden in Brouwerslei.
Er werden preventieve snelheidsmetingen uitgevoerd in Brouwerslei.
Van 2024-06-14 tot en met 2024-06-20 werd er een preventieve snelheidsmeting uitgevoerd te Boom, Brouwerslei, in de richting van Kaai. Onderstaand treft u de resultaten van deze meting :
Besluit op het vlak van infrastructuur :
Er dienen geen bijkomende maatregelen genomen te worden op het vlak van infrastructuur.
Besluit op het vlak van handhaving :
Er dienen geen bijkomende maatregelen genomen te worden op het vlak van handhaving.
Er werd advies gevraagd aan de politie ivm met de Brouwerslei en de omliggende straten van de nieuwe verkaveling en dit zowel ivm de snelheid als ivm parkeren. Nu wordt immers nog overal geparkeerd en het de bedoeling is dat men ofwel in zijn garage / carport parkeert of anders op de aangeduide parkeerplaatsen.
De bebording ivm parkeren dient er geregeld te zijn voor Jumbo opent.
De Brouwerslei is een verbindingsweg. De straat is niet ingericht als zone 30 en de vrachtwagens van Jumbo moeten er doorkunnen. Bij de snelheidsmetingen reed slecht 0,45 % te snel.
De commissie vraagt om ook eens snelheidsmetingen uit te voeren met de vuilbak omdat men de remorque ziet staan. Uit ervaring weet men dat de snelheidsmetingen met de remorque betrouwbaar zijn.
De commissie kan zich vinden in het advies van de politie om de zijstraten zone 30 te maken en de snelheid in Brouwerslei op 50 km/u te houden. Op de Brouwerslei moeten anders bijkomende infrastructurele maatregelen getroffen worden. In verband met het parkeren wordt het principe gevolgd dat in een woonerf gehanteerd wordt (enkel op de aangeduide vakken parkeren)
De voorzitter sluit de zitting op 15/10/2024 om 21:20.
Namens Gemeenteraadscommissie openbare werken, patrimonium, groenonderhoud, mobiliteit,
Heidi Nuyts
secretaris
Anita Ceulemans
lid