De gemeenteraad vergadert regelmatig en in vereist getal, ingevolge de bijeenroeping door het college van burgemeester en schepenen.
De voorzitter opent de zitting op 19/10/2023 om 20:10.
De gemeenteraad, in zitting van 19 oktober 2023.
- Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 40 betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
- Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikels 326 tot en met 335 betreffende het bestuurlijke toezicht
- De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen
- Het Bestuursdecreet van 7 december 2018, hoofdstuk 3 – Toegang tot bestuursdocumenten, art. II.26 tot en met II.51
- verslag GR
Enig artikel: de notulen en het zittingsverslag van de vergadering van de gemeenteraad van 21 september 2023 goed te keuren.
Nihil.
- Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 40 betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
- Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikels 326 tot en met 335 betreffende het bestuurlijke toezicht
- De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen
- Het Bestuursdecreet van 7 december 2018, hoofdstuk 3 – Toegang tot bestuursdocumenten, art. II.26 tot en met II.51
Enig artikel: de gemeenteraad neemt kennis van: nihil.
Op de gemeenteraad van 21 januari 2021 werd mevr. Carla Herremans, raadslid aangeduid als afgevaardigde voor de (buitengewone) algemene vergaderingen van IKA, dhr.
Tom Dewandelaere , schepen, werd aangeduid als haar vervanger.
De gemeente is aangesloten bij het intergemeentelijk samenwerkingsverband IKA.
De gemeente werd opgeroepen om deel te nemen aan de algemene vergadering van IKA die op 29 juni 2023 plaats vindt.
Gezien het artikel 432, alinea 3 van het decreet over het lokaal bestuur, waarbij bepaald wordt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient te worden herhaald voor elke Algemene Vergadering.
Luminus formuleert een voorstel tot deelname dat past in de strategische doelstellingen van IKA.
De agenda van de Buitengewone Algemene Vergadering van IKA van 21 november 2023 bevat volgende agendapunten :
- agenda en bijlagen
Art.1: De gemeenteraad, na onderzoek van de documenten die bij de oproeping zijn gevoegd, hecht zijn goedkeuring aan de dagorde en de afzonderlijke punten van de dagorde van de Buitengewone Algemene Vergadering van de dienstverlenende vereniging IKA d.d. 21 november 2023:
Art.2: De gemeenteraad wenst dat IKA een samenwerking met Luminus voor de realisatie van groenestroomprojecten opzet en verzoekt IKA tot een deelname in een samenwerkingsverband met Luminus zoals beschreven in de begeleidende nota. Het belang van IKA in deze samenwerking kan maximaal 19,9% bedragen. Dit verzoek houdt geen financieel engagement van de gemeente in.
Art.3:in te tekenen op de verhoging van de inbreng voor
9 aandelen kengetal 9f (Storm OLEN) van IKA met nominale waarde per aandeel van € 500,00 voor een totale waarde € 4.500,00 EUR;
25 aandelen kengetal 11 (Luminus) van IKA met nominale waarde per aandeel van € 500,00 voor een totale waarde € 12.500,00 EUR;
En deze te volstorten met €17.000,00 EUR uitkering van reserves IKA.
Art.4: zijn goedkeuring te hechten aan de voorgestelde statutenwijzigingen met inbegrip van de voorgestelde wijziging van het doel/voorwerp van de dienstverlenende vereniging IKA.
Art.5: De vertegenwoordiger van de gemeente, mevr. Carla Herremans, of haar plaatsvervanger, Tom Dewandelaere,die zal deelnemen aan de (fysieke of digitale) Buitengewone Algemene Vergadering van de dienstverlenende vereniging IKA op 21 november 2023 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden), op te dragen zijn/haar stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad van heden inzake voormeld artikel 1 van onderhavige beslissing.
Art.6: Het College van Burgemeester en Schepenen te gelasten met de uitvoering van voormelde besluiten en onder meer kennisgeving hiervan te verrichten aan het secretariaat van intergemeentelijk samenwerkingsverband IKA, ter attentie van het secretariaat (in pdf-versie), uitsluitend op het e‑mailadres lieven.ex@fluvius.be
Op de gemeenteraad van 28 maart 2019 werd burgemeester Jeroen Baert aangeduid als afgevaardigde voor de (bijzondere)algemene vergaderingen van Poolstok en dit voor de hele legislatuur 2019-2024.
Dhr. Kim Van Kerckhoven werd aangeduid als zijn plaatsvervanger, gezien het ontslag als raadslid van de dhr. Kim Van Kerckhoven dient er een nieuwe plaatsvervanger worden aangeduid.
We ontvingen van Poolstok een uitnodiging voor de buitengewone algemene vergadering van 25 oktober 2023 met volgende agenda:
1. Samenstelling van het bureau van de vergadering
2. Samenstelling van de vergadering - aanwezigheidslijst
3. Kennisname van het verslag van het bestuursorgaan waarbij een omstandige verantwoording van de voorgestelde wijziging van het voorwerp, de doelen, de finaliteit of de waarden van de Vennootschap wordt gegeven, opgesteld in toepassing van artikel 6:86 van het Wetboek van vennootschappen en verenigingen.
4. Wijziging van het voorwerp, de doelen, de finaliteit of de waarden van de Vennootschap en vervanging van artikel 4 van de statuten.
5. Omvorming van de statutair onbeschikbare eigen vermogensrekening in een beschikbare eigen vermogensrekening.
6. Wijziging van de statuten op diverse punten teneinde de leesbaarheid te verhogen, een algehele inhoudelijke update door te voeren onder andere voor wat betreft de bepalingen inzake (i) de naam, (ii) aandelen, (iii) aandeelhouders (toetredingsvoorwaarden, uittreding en uitsluiting), (iv) de bevoegdheid en werking van
het bestuursorgaan en (v) de algemene vergadering (datum van de gewone algemene vergadering en stemmingsprocedure), en teneinde de statuten in overeenstemming te brengen met de genomen beslissingen en met het Wetboek van vennootschappen en verenigingen, en bijgevolg voorstel tot aanname van een volledig nieuwe tekst van statuten. De ontwerptekst van statuten (inclusief voorgestelde wijzigingen) werd als
bijlage bij de oproeping gevoegd.
7. Volmacht voor de coördinatie van statuten.
8. Machtiging aan het bestuursorgaan tot uitvoering van de te nemen beslissingen.
9. Volmacht voor de formaliteiten.
Geheime stemming voor plaatsvervanger:
Tibo Roekaerts: 16 stemmen voor, 5 stemmen tegen
Uitnodiging
Bijhorende documenten
Art.1: De gemeenteraad duidt Tibo Roekaerts aan als plaatsvervanger voor de (bijzondere) algemene vergadering van Poolstok.
Art. 2 : De gemeenteraad keurt de agenda van de buitengewone algemene vergadering vergadering van Poolstok op 25/10/2023 met volgende dagorde goed:
1. Samenstelling van het bureau van de vergadering
2. Samenstelling van de vergadering - aanwezigheidslijst
3. Kennisname van het verslag van het bestuursorgaan waarbij een omstandige verantwoording van de voorgestelde wijziging van het voorwerp, de doelen, de finaliteit of de waarden van de Vennootschap wordt gegeven, opgesteld in toepassing van artikel 6:86 van het Wetboek van vennootschappen en verenigingen.
4. Wijziging van het voorwerp, de doelen, de finaliteit of de waarden van de Vennootschap en vervanging van artikel 4 van de statuten.
5. Omvorming van de statutair onbeschikbare eigen vermogensrekening in een beschikbare eigen vermogensrekening.
6. Wijziging van de statuten op diverse punten teneinde de leesbaarheid te verhogen, een algehele inhoudelijke update door te voeren onder andere voor wat betreft de bepalingen inzake (i) de naam, (ii) aandelen, (iii) aandeelhouders (toetredingsvoorwaarden, uittreding en uitsluiting), (iv) de bevoegdheid en werking van
het bestuursorgaan en (v) de algemene vergadering (datum van de gewone algemene vergadering en stemmingsprocedure), en teneinde de statuten in overeenstemming te brengen met de genomen beslissingen en met het Wetboek van vennootschappen en verenigingen, en bijgevolg voorstel tot aanname van een volledig nieuwe tekst van statuten. De ontwerptekst van statuten (inclusief voorgestelde wijzigingen) werd als
bijlage bij de oproeping gevoegd.
7. Volmacht voor de coördinatie van statuten.
8. Machtiging aan het bestuursorgaan tot uitvoering van de te nemen beslissingen.
9. Volmacht voor de formaliteiten.
Art. 3 : De vertegenwoordiger van de gemeente, dhr. Jeroen Baert of zijn vervanger dhr. Tibo Roekaerts, die zal deelnemen aan de algemene vergadering van Poolstok op 25 oktober 2023 wordt opgedragen zijn stemgedrag af te stemmen op de besluiten van de gemeenteraad van heden inzake onderhavige aangelegenheid.
Op 24 oktober 2023 vindt er een buitengewone algemene vergadering plaats van het Kempens Woonkrediet met volgende agenda:
1. proces-verbaal gewone algemene vergadering dd. 26-04-2022
2. woord van de voorzitter en verslag namens het bestuursorgaan over de werking in 2022
3. verslag van de bedrijfsrevisor
4. goedkeuring van de jaarrekening & bestemming van het resultaat
5. decharge aan de leden van het bestuursorgaan en de revisor
6. benoemingen
7. terbeschikkingstelling aandelen
8. toekomstperspectieven van de vennootschap
9. varia en afsluitende rondvraag.
CBS 2/10/2023
- Agenda en bijlagen
Art.1 : de gemeenteraad neemt kennis dat er een Buitengewone Algemene jaarvergadering van Kempens Woonkrediet plaatsvindt op 24 oktober 2023 en keurt de agenda goed:
1. proces-verbaal gewone algemene vergadering dd. 26-04-2022
2. woord van de voorzitter en verslag namens het bestuursorgaan over de werking in 2022
3. verslag van de bedrijfsrevisor
4. goedkeuring van de jaarrekening & bestemming van het resultaat
5. decharge aan de leden van het bestuursorgaan en de revisor
6. benoemingen
7. terbeschikkingstelling aandelen
8. toekomstperspectieven van de vennootschap
9. varia en afsluitende rondvraag.
Art.2 : de afgevaardigde van de gemeente, dhr. Abdel El Hajoutti (of bij belet zijn/haar plaatsvervanger dhr. Sven Cools) te mandateren om op de Buitengewone Algemene Vergadering van Kempens Woonkrediet van 24 oktober 2023 (of op elke andere algemene vergadering in gewone en/of in buitengewone zitting met dezelfde agenda ingeval de eerste niet geldig zou kunnen beraadslagen) te handelen en te beslissen conform de beslissingen die door de gemeenteraad zijn genomen over de agendapunten van de Algemene Vergadering van Kempens Woonkrediet.
De Europese Unie is in de eerste plaats een unie van mensen en waarden, met een uniek democratisch bestel dat een aanvulling is op en een samenspel vormt met de nationale, regionale en lokale democratische systemen van de lidstaten, maar ook rechtstreeks samenwerkt met de burgers en het maatschappelijk middenveld. Iedereen die belang hecht aan de toekomst van Europa, heeft tot taak uit te leggen wat het betekent om deel uit te maken van de Unie en om de aandacht te vestigen op de voordelen of gevolgen van de beleidsmaatregelen en keuzes van de Unie.
Op basis van dit principe heeft het Europees Parlement het project "Geef vorm aan Europa in de lokale politiek!" geïnitieerd. Het project richt zich op het opbouwen van een EU-netwerk met lokaal verkozen vertegenwoordigers binnen de lidstaten. Het doel is dat zij lokaal over de EU gaan communiceren.
Met het oog op de oprichting van het netwerk doet de Commissie een oproep tot het indienen van aanvragen voor lokale instanties (gemeentes, provinciën, departementen of regio's) die samen met de Commissie op willen trekken in de lokale communicatie over de EU door een lokaal verkozen vertegenwoordiger aan te stellen als lid van het netwerk "Geef vorm aan Europa in de lokale politiek!".
Een lokale instantie die een partnerschap wenst aan te gaan in de context van het project "Geef vorm aan Europa in de lokale politiek!" dient het online inschrijfformulier in te vullen. Het formulier wordt vergezeld door een ondertekende verklaring (zie bijlag), waarin de interesse en de betrokkenheid wordt uitgesproken om een partner te worden voor het lokaal communiceren over Europa door een lokaal verkozen vertegenwoordiger aan te stellen. Het partnerschap gaat van start zodra de Europese Commissie het aanmeldingsformulier aanvaardt.
De Europese Commissie bevestigt de deelname via een brief die per e-mail naar de partner wordt gestuurd. De lokale instantie krijgt daarnaast een metalen plaat opgestuurd om de samenwerking zichtbaar te maken.
De Europese Commissie moedigt deelname van vrouwen of van leden van ondervertegenwoordigde groepen aan.
Het partnerschap omvat geen financiële transacties van welke aard dan ook.
Meer informatie: Oproep tot het indienen van aanvragen (europa.eu) / Geef vorm aan Europa in de lokale politiek! / Veelgestelde vragen (FAQ's) (europa.eu).
Voorbeeld Schilde: Schilde | Pop up Europa
Geheime stemming voor lokaal verkozen tegenwoordiger:
- Abdel El-hajoutti: 15 stemmen voor, 6 stemmen tegen
Verklaring
Presentatie
Art. 1 : keurt deelname aan het project "Geef vorm aan Europa in de lokale politiek" goed.
Art. 2 : stelt Abdel El-hajoutti aan als lokaal verkozen vertegenwoordiger.
Op de gemeenteraad van 21 september 2023 werd de nieuwe samenstelling vastgelegd van de commissie openbare werken, patrimonium, groen onderhoud en mobiliteit.
Gezien het ontslag als raadslid van de huidige voorzitter van de commissie openbare werken, patrimonium, groen onderhoud en mobiliteit, dient er over gegaan te worden tot de verkiezing van een nieuwe voorzitter.
Geheime stemming voorzitter commissie:
- 12 stemmen voor Tibo Roekaerts
- 8 stemmen voor Anita Ceulemans
- 1 stem tegen
- Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 40 betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
- Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikels 326 tot en met 335 betreffende het bestuurlijke toezicht
- De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen
- Het Bestuursdecreet van 7 december 2018, hoofdstuk 3 – Toegang tot bestuursdocumenten, art. II.26 tot en met II.51
Art. 1: Tibo Roekaerts wordt verkozen als voorzitter van de commissie openbare werken, patrimonium, groenonderhoud en mobiliteit.
Art. 2: de samenstelling zal er als volgt uitzien:
COMMISSIE OPENBARE WERKEN, PATRIMONIUM, GROENONDERHOUD, MOBILITEIT
Tibo Roekaerts N-VA
Ann De Smedt N-VA
Sven Cools Groen
Abdel El Hajoutti CD&V
François Addiers Vlaams Belang
Anita Ceulemans BOOM één
Gezien de gemeenteraadsbeslissing van 21 september 2023 houdende de kennisname van het ontslag van Dhr. Kim Van Kerckhoven gaat men over tot de vervanging in de raad van bestuur van Vlotter.
Geheime stemming voor kandidaat lid voor de raad van bestuur van Vlotter
- Andy Janssens: 6 stemmen
- Lieve Van Dyck: 12 stemmen
- 3 stemmen tegen
- Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 40 betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
- Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikels 326 tot en met 335 betreffende het bestuurlijke toezicht
- Het artikel 432, alinea 3 van het decreet over het lokaal bestuur, waarbij bepaald wordt dat de deelnemende gemeenten hun vertegenwoordigers voor een algemene vergadering van een dienstverlenende vereniging bij gemeenteraadsbesluit dienen aan te wijzen uit de leden van de gemeenteraad en dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient te worden herhaald voor elke algemene vergadering
- De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen
- Het Bestuursdecreet van 7 december 2018, hoofdstuk 3 – Toegang tot bestuursdocumenten, art. II.26 tot en met II.51
- Statuten Vlotter, inzonderheid artikel 15 § 1.
- statuten
Enig artikel: Lieve Van Dyck aan te duiden als kandidaat lid van de raad van bestuur van Vlotter.
In de gemeenteraad van 16 februari 2017 werd beslist dat er jaarlijks een lijst wordt voorgelegd aan de raad met daarop voor elk lid van de fractie of elke via de fractie aangeduide vertegenwoordiger van de gemeente Boom, een overzicht van hun verkozen mandaten alsook van de publieke en private mandaten die rechtstreeks of onrechtstreeks voortvloeien uit hun mandaat of vertegenwoordiging vanuit de gemeente Boom of uit politieke mandaten die hen door een hogere overheid zijn toegewezen.
In bijlage vindt u een overzicht met de verkregen info.
Deze lijst is niet limitatief en zal eventueel nog worden aangevuld waar nodig.
CBS 4/9/2023
- Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 40 betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
- Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikels 326 tot en met 335 betreffende het bestuurlijke toezicht
- De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen
- Het Bestuursdecreet van 7 december 2018, hoofdstuk 3 – Toegang tot bestuursdocumenten, art. II.26 tot en met II.51
- overzicht inkomsten mandatarissen 2022
- uittreksel Gemeenteraad 16 februari 2017
Enig artikel: de gemeenteraad neemt kennis van de lijst met daarin een overzicht van de vergoedingen van 2022.
De voorliggende budgetwijziging van de kerkfabriek Onze-Lieve-Vrouwparochie bevat een aantal verhogingen van exploitatie uitgaven welke geen impact hebben op de voorziene dotatie van de gemeente van 16.000 EUR.
In de budgetwijziging 2023 van de kerkfabriek Heilig Hart is er wel een verlaging van de gemeentelijke dotatie van 47.763,63 EUR naar 22.270,37 EUR.
De exploitatiekosten dalen met 19.839,07 € en de exploitatieontvangsten stijgen met 5.654,19 € , is er dus een daling van de exploitatietoelage met 25.493,26 EUR
De belangrijkste oorzaak is dat de interesten en kapitaalaflossing van de van de zesmaandelijkse betaling van de lening van de dakrenovatie voor de tweede helft 2023 geboekt worden in januari 2024. Deze zorgen samen voor een kostendaling van 19.839,07 € ten opzichte van het oorspronkelijk geraamde bedrag.
- Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 56 betreffende de bevoegdheden van het college van burgemeester en schepenen.
- Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikels 326 tot en met 335 betreffende het bestuurlijke toezicht
- De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen
- Het Bestuursdecreet van 7 december 2018, hoofdstuk 3 – Toegang tot bestuursdocumenten, art. II.26 tot en met II.51
- Artikel 48 en 49 van het decreet van 7 mei 2004, gewijzigd 6 juli 2012, betreffende de materiële organisatie en de werking van de erkende erediensten; Artikel 39 - 44 van het besluit van 13 oktober 2006 van de Vlaamse Regering houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de erkende erediensten en van de centrale besturen van de erkende erediensten;
budgetwijziging 2023 kerkfabrieken Heilig Hart en Onze-Lieve-Vrouwparochie
Art.1: de budgetwijziging 2023 van de kerkfabriek Heilig Hart goed te keuren.
Art.2: de budgetwijziging 2023 van de kerkfabriek Onze-Lieve-Vrouwparochie goed te keuren.
Het budget 2024 van de kerkfabriek Onze-Lieve-Vrouwparochie blijft de voorziene 16.000 EUR overeenkomstig het merjarenplan.
Het budget 2024 van de kerkfabriek Heilig Hart:
Begin 2023 werd voor de vernieuwing van het kerkdak een definitieve lening afgesloten voor een bedrag van 500.000,- € met een looptijd van
25 jaar.
De intrestvoet is ondertussen gestegen van 2,779 % naar 4,153 %.
In het budget stijgen de intresten van 13.772,75 EUR (voorzien in het meerjarenplan) naar 20.402,06 EUR.
Dus een stijging met 6.629,31 EUR.
De impact op de voorziene gemeentelijke dotatie voor Heilig Hart is een stijging van 39.250,95 EUR naar 42.835,27 EUR ( 3.584,32 EUR)
- Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 56 betreffende de bevoegdheden van het college van burgemeester en schepenen.
- Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikels 326 tot en met 335 betreffende het bestuurlijke toezicht
- De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen
- Het Bestuursdecreet van 7 december 2018, hoofdstuk 3 – Toegang tot bestuursdocumenten, art. II.26 tot en met II.51
- Artikel 48 en 49 van het decreet van 7 mei 2004, gewijzigd 6 juli 2012, betreffende de materiële organisatie en de werking van de erkende erediensten; Artikel 39 - 44 van het besluit van 13 oktober 2006 van de Vlaamse Regering houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de erkende erediensten en van de centrale besturen van de erkende erediensten;
budgetten 2024 kerkfabrieken Heilig Hart en Onze-Lieve-Vrouwparochie
Art.1: het budget 2024 van de kerkfabriek Heilig Hart goed te keuren.
Art.2: het budget 2024 van de kerkfabriek Onze-Lieve-Vrouwparochie goed te keuren.
Lokaal bestuur Boom bedeelt al enkele jaren een gemeentelijk infoblad aan zijn inwoners. Het huidige contract loopt dit jaar af.
Vermits het contract voor een gemeentelijk informatieblad ' Het Blad' afloopt, wil de communicatiedienst een nieuwe overeenkomst sluiten voor 3 jaar (2024-2025-2026)
Hiervoor werd een nieuw bestek opgemaakt.
Het bestek door te zenden naar de GR ter goedkeuring van het bestek
- Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 56 betreffende de bevoegdheden van het college van burgemeester en schepenen.
- Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikels 326 tot en met 335 betreffende het bestuurlijke toezicht
- De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen
- Het Bestuursdecreet van 7 december 2018, hoofdstuk 3 – Toegang tot bestuursdocumenten, art. II.26 tot en met II.51
- bestek 2023-GEM-0006 GEMEENTELIJK INFOBLAD “HET BLAD
Enig artikel: het bestek 2023-GEM-0006 GEMEENTELIJK INFOBLAD “HET BLAD goed te keuren.
Volgende vragen werden ontvangen
Anita Ceulemans, BOOM één :
In onze gemeente worden laadpalen geplaatst, volgens een plan van de gemeente.Er werd in juni gemeld dat er in de Noeverselaan een laadpaal was ingeplant vlak voor een deur van een woning.
Hierdoor kunnen de bewoners niet meer binnen met hun kinderwagen, moet de bejaarde dame van enkele huizen verder rondgaan op de rijweg met haar loophulp en loopt een blinde dame met witte stok zich steeds vast op de hindernis.
Schepen Sanchez kwam ter plaatse om de aansluiting van de laadpaal te verhinderen, waarvoor dank !
NU, MIDDEN OKTOBER, was Fluvius enkele dagen geleden, terug ter plaatse om dezelfde laadpaal op dezelfde plaats, voor een 2e maal aan te sluiten.
De bewoners hebben dit kunnen tegenhouden en hebben mij en het gemeentebestuur terug gecontacteerd.
Er zouden in de gemeente nog zulke dingen plaatsgevonden hebben,..
Mijn vraag : wie bepaalt de inplanting van die laadpalen ? Waarom moet er bij een fout zoveel tijd overgaan, vooraleer men overgaat tot actie ? Wanneer gaat die bewuste laadpaal nu verplaatst worden ?
Dit zijn laadpalen die burgers zelf aanvragen bij Engie. Gemeente is op de hoogte van dit probleem, stelt zich niet enkel op deze locatie.
Lokaal bestuur blijft druk zetten bij Fluvius om dit probleem zo snel mogelijk op te lossen.
Anita Ceulemans, BOOM één :
Er werd in het college beslist om een aantal onderhoudswerkzaamheden van ons groenpatrimonium uit te besteden aan een privéfirma. Hiervoor was er geen geld voorzien in de begroting, maar toch werd er een firma aangesteld.
Ik vernam langs alle kanten klachten i.v.m. deze werkzaamheden.
Nielsestraat : hagen die werden ‘stukgetrokken’ i.p.v. geschoren. Restanten van de snoeiwerken die bij de mensen bleven liggen. Beschadiging van de afboording van een tuin. Een auto waar een schram werd opgezet, enz.
Mijn vraag : wat zijn de bevindingen van het college bij de uitbesteding? Wordt het budget bij begrotingswijziging voorzien ?
Krijgen de mensen die schade opliepen een vergoeding ? En van wie ?
De voorbije jaren werden de hagen van de desbetreffende woningen onterecht gesnoeid door de gemeente diensten. Tot de gronden worden overgedragen aan de gemeente worden deze hagen niet meer gesnoeid door onze werknemers. Er werd een externe firma aangesteld.
Schade die werd aangericht door de externe firma werd allemaal vergoed. Er werd nooit melding van gemaakt via de reguliere wijze, wij hebben dit bericht opgepikt op Facebook.
Anita Ceulemans, BOOM één:
In 2019 maakte ik melding van de onveilige verkeerssituatie aan de bocht van de Molenstraat, aan de school Den Brand. Eenieder in de gemeenteraad beaamde de onveilige situatie. Ik ging zelfs, samen met schepen Abdel, ter plaatse tijdens het ochtendverkeer. Ook in de commissie openbare werken/ verkeer kwam dit punt terug aan bod. Ik had verwacht dat tegen 2023 de nodige signalisatie en belijning zouden aangebracht worden, maar nee, er is niets gebeurd.
Nochtans zou er met KLEINE maatregelen de aandacht van de , soms veel te hard rijdende wagens, kunnen gevestigd worden dat hier veel schoolgaande fietsers zijn.
Mijn vraag : we werken nu, op het einde van de legislatuur aan een nieuw mobiliteitsplan. Beter laat dan nooit !
Hopelijk is dit geen verkiezingsstunt en zal er vooraleer het plan af is in 2024 !! toch nog enkele ingrijpende maatregelen kunnen genomen worden om onze schoolgaande fietsers te beveiligen?
Het lokaal bestuur is er zich bewust van dat er aanpassingen dienen te gebeuren. Dit wordt mee opgenomen in het nieuwe mobiliteitsplan.
Anita Ceulemans, BOOM één :
Bij de inzage van de begroting en het meerjarenplan van de Brandweer zie ik dat er heel wat financiële bijsturingen zijn gebeurd. De inkomsten moesten omhoog en de uitgaven drastisch omlaag. Hierdoor zou de dotatie van de gemeenten niet mogen stijgen. De oefening die men hier heeft gemaakt lijkt mij redelijk onrealistisch. Ik verneem ook dat er nu al problemen zijn met de aanrijtijden de bemanning van de wagens enz.
Mijn vraag : Kan de begroting zo snel mogelijk worden besproken in de commissie financiën ? Zodat er later geen lijken uit de kast kunnen vallen.
Er wordt een commissie samengeroepen om dit te bespreken
Andy Janssens, BOOM één :
Onlangs werden we aangesproken door een burger over sluipverkeer van vrachtwagens door de Nielsestraat (gedeelte vanaf Broekweg richting spoor) - vrachtwagens zoeken blijkbaar (nog) hun weg richting Lange Lei via deze route en rijden zich vast aan de Isabellastraat. Dikwijls komt dit door verouderde info op gps. Kan er eventueel extra signalisatie aangebracht worden? Andere oplossingen?
Het verbodsbord is wel degelijk aanwezig. Eens de vrachtwagensluis actief is, is dit probleem hopelijk verholpen.
Andy Janssens, BOOM één :
zelfde buurt, in de omgeving spoortunneltje: overlastproblemen, rondracegedrag, vermoeden drugsdealen, … Heeft het Bestuur hieromtrent ook al meldingen gekregen? Kan er meer toezicht voorzien worden (stadswacht/straathoekwerker/politie) en/of tijdelijke camera geplaatst worden?
Probleem situeert zich vooral in de Statiestraat.
Volgens bewoners is het al wat beter, maar de problemen zijn er soms nog. Er nog duchtig gedeald, vooral ’s nachts, zodat ’s avonds minder last ondervonden wordt.
Het WOT heeft van midden januari tot einde maart een heel aantal geregistreerde toezichten gedaan op de stationsomgeving. Hiervan werd bestuurlijk verslag aan de burgemeester opgesteld met beschrijving van de problematiek, uitgevoerde toezichten, eindresultaat, conclusie en aanbevelingen. Deze aanbevelingen situeren zich, gelet het gebrek aan gerechtelijke feiten, vooral op het vlak van bestuurlijke handhaving en infrastructurele aanpassingen. Initiatieven die door het WOT gesuggereerd werden zijn :
Nazicht in de module meldingen/interventiefiches voor de periode 01-07-2023 tot 19-10-2023 volgend resultaat qua geciteerde problematieken :
Dit is een vaste patrouille locatie van het WOT. Om er intensief op te kunnen werken, wordt er op de opvolging van de aanbevelingen gewacht. In tussentijd blijft het zeker een hotspot en zijn passages WOT voorzien.
Marleen De Ridder, BOOM één :
Verhuis handelszaak naar centrum
Het RAUVO reglement, dat werd goedgekeurd door gemeenteraad, werd hier toegepast. Er is toen geen rekeningen gehouden met de situatie die zich nu voordoet. Dit geeft het lokaal bestuur ook toe.
Er kan hier geen uitzondering voor gemaakt worden, het reglement dient hiervoor aangepast te worden.
Er is juridisch advies gevraagd om dit op een correcte manier te doen.
Termijn inkorten verlenen vergunningen aan handelszaken.
Als de ondernemers tijdig alle documenten kunnen voorleggen bv. brandverzekering, contract afvalophaling, uittreksel K.B.O enz.. wordt dit vrij snel in orde gebracht door onze diensten.
Vaststelling is dat er dikwijls eerst geopend wordt en nadien pas de nodige documenten worden aangevraagd en in orde gebracht.
U vindt het volledige videoverslag via volgende link: https://web-boom.streamovations.be
De voorzitter sluit de zitting op 19/10/2023 om 21:39.
Aldus gedaan in zitting datum voormeld.
Goedgekeurd door de gemeenteraad.
Namens Gemeenteraad,
Lize Van Dijck
algemeen directeur
Johan Van Limbergen
voorzitter gemeenteraad