De gemeenteraad vergadert regelmatig en in vereist getal, ingevolge de bijeenroeping door het college van burgemeester en schepenen.
De voorzitter opent de zitting op 16/11/2023 om 20:01.
De gemeenteraad, in zitting van 16 november 2023.
- Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 40 betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
- Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikels 326 tot en met 335 betreffende het bestuurlijke toezicht
- De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen
- Het Bestuursdecreet van 7 december 2018, hoofdstuk 3 – Toegang tot bestuursdocumenten, art. II.26 tot en met II.51
- verslag GR
Enig artikel: de notulen en het zittingsverslag van de vergadering van de gemeenteraad van 19 oktober 2023 goed te keuren.
Nihil.
Gelet op artikel 23 van het decreet lokaal bestuur dat bepaalt dat een punt dat niet op de agenda voorkomt, niet in bespreking mag worden gebracht, behalve in spoedeisende gevallen. Tot spoedbehandeling kan alleen worden besloten door ten minste twee derde van de aanwezige leden.
Op 14 december 2023 vindt er een bijzondere algemene vergadering plaats van Water-link.
De reguliere agenda was al opgemaakt en het was dus niet meer mogelijk dit punt aan de agenda te zetten, en aldus wordt verzocht dit bij hoogdringendheid aan de agenda van de gemeenteraad te zetten, aangezien de volgende gemeenteraad pas plaatsvindt na deze bijzondere algemene vergadering.
- Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 40 betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
- Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikels 326 tot en met 335 betreffende het bestuurlijke toezicht
- De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen
- Het Bestuursdecreet van 7 december 2018, hoofdstuk 3 – Toegang tot bestuursdocumenten, art. II.26 tot en met II.51
Enig artikel : volgend punt te verwijzen naar de agenda van de gemeenteraad van 16 november 2023:
DIENST SECRETARIAAT - GOEDKEURING VOORDRACHT BESTUURDER IN WATER-LINK (ADELTA) OP DE AV VAN 14/12/2023 - AANDUIDING PLAATSVERVANGER - STEMMING AANVAARDING
Op de gemeenteraad van 21 januari 2021 werd dhr. Abdel El Hajoutti raadslid, aangeduid als afgevaardigde voor de algemene vergaderingen van IGEAN M&V.
Dhr. Tom Dewandelaere, schepen ,werd gekozen als zijn plaatsvervanger.
Op de buitengewone algemene vergadering van IGEAN cv van 8.11.2003 werd de oprichtingsakte van de opdrachthoudende vereniging IGEAN milieu & veiligheid verleden.
Op 19.12.2003 verscheen de publicatie van de oprichtingsakte en de statuten van IGEAN milieu & veiligheid in de bijlagen van het Belgisch Staatsblad.
Met de beslissing van de Vlaamse minister van Binnenlandse Aangelegenheden, Cultuur, Jeugd en Ambtenarenzaken van 1.04.2004 werd de oprichting en de statuten van IGEAN milieu & veiligheid goedgekeurd.
Op de buitengewone algemene vergadering van 15.06.2007 werd de statutenwijziging van IGEAN
milieu & veiligheid goedgekeurd en gepubliceerd in de bijlagen van het Belgisch Staatsblad op 13.08.2007 onder nr. 07120366.
Op de buitengewone algemene vergadering van 18.12.2013 werd de statutenwijziging van IGEAN
milieu & veiligheid goedgekeurd. Dit werd bevestigd bij het Ministerieel Besluit van 10.04.2014 van de Vlaamse minister van Bestuurszaken, Binnenlands bestuur, Inburgering, Toerisme en Vlaamse rand.
Op de buitengewone algemene vergadering van 17.06.2016 werd de statutenwijziging en verlenging van IGEAN milieu & veiligheid tot 21.06.2034 goedgekeurd. Dit werd bevestigd bij het Ministerieel Besluit van 3.10.2016 van de Vlaamse minister van Binnenlands Bestuur, Inburgering, Wonen, Gelijke Kansen en Armoedebestrijding.
Op de buitengewone algemene vergadering van 19.12.2018 werd de statutenwijziging van IGEAN milieu & veiligheid goedgekeurd, rekening houdend met het nieuwe decreet lokaal bestuur. Dit werd bevestigd bij het Ministerieel Besluit van 27.03.2019 van de Vlaamse minister van Binnenlands Bestuur, Inburgering, Wonen, Gelijke Kansen en Armoedebestrijding.
Op de algemene vergadering van 28.06.2019 werd de statutenwijziging van IGEAN milieu & veiligheid goedgekeurd, rekening houdend met het nieuwe decreet lokaal bestuur. Dit werd bevestigd bij het Ministerieel Besluit van 17.10.2019 van de Vlaamse minister van Binnenlands Bestuur, Bestuurszaken, Inburgering en Gelijke Kansen.
Op de jaarvergadering van 25.06.2021 werd de statutenwijziging van IGEAN milieu & veiligheid goedgekeurd om digitale vergaderingen mogelijk te maken. Dit werd bevestigd bij het Ministerieel Besluit van de Vlaamse minister van Binnenlands Bestuur, Bestuurszaken, Inburgering en Gelijke Kansen getekend op 23.11.2021.
De gemeente is lid bij IGEAN milieu & veiligheid.
Nota te ontwikkelen activiteiten en begroting
Artikel 432 van het decreet lokaal bestuur en artikel 36 van de statuten bepalen dat er afgezien van de jaarvergadering nog minstens één buitengewone algemene vergadering moet worden georganiseerd in de loop van het laatste trimester van elk jaar.
Op deze buitengewone algemene vergadering worden de te ontwikkelen activiteiten en de te volgen strategie voor het volgende boekjaar besproken, alsook wordt een door de raad van bestuur opgestelde begroting voorgelegd.
De raad van bestuur van 18.10.2023 heeft haar goedkeuring gehecht aan nota met de te ontwikkelen activiteiten en de te volgen strategie voor 2024 evenals aan de begroting 2024. De buitengewone algemene vergadering keurt deze documenten goed.
Nota innovatiefonds – bepalen bijdrage
Artikel 14 van de statuten van IGEAN milieu & veiligheid bepaalt het principe om een innovatiefonds op te richten. Dit innovatiefonds moet de vereniging in staat stellen innovatieve activiteiten, taken en projecten voor de deelnemers te onderzoeken, voor te bereiden, uit te werken en op te starten.
Op voorstel van de raad van bestuur vraagt de algemene vergadering aan de deelnemers een bijdrage in het innovatiefonds.
Om de continuïteit van de innovatieve projecten te garanderen, wordt voorgesteld om in 2024 opnieuw een bijdrage te vragen aan alle deelnemers en deze net zoals in de voorgaande jaren te koppelen aan de omzet met een bijdrage van 0,5%.
Een korte nota over de activiteiten 2023 in het kader van het innovatiefonds is als bijlage gevoegd.
De buitengewone algemene vergadering keurt het voorstel van de raad van bestuur goed.
Benoemen bestuurder met raadgevende stem
Artikel 431 van het decreet lokaal bestuur bepaalt dat IGEAN milieu & veiligheid naast een algemene vergadering over een raad van bestuur beschikt. Artikel 434 van het decreet lokaal bestuur stelt dat het aantal leden van deze raad van bestuur maximaal 15 bedraagt.
Overeenkomstig artikel 440 van het decreet lokaal bestuur kunnen aan de vergaderingen van de raad van bestuur eveneens worden deelgenomen door rechtstreeks door verschillende gemeenten aangewezen afgevaardigden die lid zijn met raadgevende stem.
De statuten vermelden de criteria die bepalend zijn voor de wijze van aanwijzing van die afgevaardigden, die altijd raadsleden zijn die in de betrokken gemeenten verkozen zijn op een lijst waarvan geen enkele verkozene deel uitmaakt van het college van burgemeester en schepenen, en die in dalende volgorde de volgende zijn:
1. het geslacht dat het minst vertegenwoordigd is in de raad van bestuur
2. de eenparigheid van stemmen waarmee de betrokkene werd aangeduid door de gemeenteraad
3. de jongste kandidaat.
Alle door de gemeenten voorgedragen kandidaat-bestuurders met raadgevende stem worden op basis van voormelde criteria per regio gerangschikt. In uitvoering van artikel 16§2 van de statuten van IGEAN milieu & veiligheid heeft de buitengewone algemene vergadering van 20.03.2019 akte genomen van de per regio best gerangschikte kandidaat-bestuurder met raadgevende stem en deze effectief aangeduid, zoals aangepast door de algemene vergadering van 25.06.2021.
Met het overlijden van Guy Van den Broek, bestuurder met raadgevende stem regio noord, wordt de initiële rangschikking voor deze regio hernomen op basis waarvan Ludwig Anthonissen, gemeente Brecht, de best gerangschikte kandidaat-bestuurder met raadgevende stem is.
De raad van bestuur heeft in zitting van 13.09.2023 beslist de aanduiding van Ludwig Anthonissen, gemeente Brecht – regio noord, als lid van de raad van bestuur met raadgevende stem voor te leggen aan de buitengewone algemene vergadering van IGEAN milieu & veiligheid van 20.12.2023.
Aanvaarden toetreding IVEBICA
Met het besluit van de raad van bestuur van 6.09.2023 drukt IVEBICA de wens uit om toe te treden tot IGEAN dienstverlening.
In uitvoering van artikel 420 van het decreet lokaal bestuur en artikel 7 van de statuten van IGEAN wordt de vraag tot toetreding ter goedkeuring voorgelegd aan de algemene vergadering.
Art. 11 van de statuten van IGEAN stelt dat de algemene vergadering de bedragen bepaalt die moeten geplaatst worden door IVEBICA. De algemene vergadering bepaalt tenslotte het aantal maatschappelijke aandelen welke aan de deelnemers toegekend worden en bepaalt welk bedrag moet gestort worden.
Naar analogie met de andere “niet-gemeentelijke” deelnemers, worden er aan IVEBICA 5 aandelen toegekend, elk met een waarde van 12,50 euro of een totaal bedrag van 62,50 euro.
Dit bedrag moet volledig geplaatst en volstort worden
Benoemen van een lid van het adviescomité
Artikel 28 van de statuten van IGEAN milieu & veiligheid bepaalt dat er een adviescomité “milieu” en een adviescomité “veiligheid” opgericht wordt.
Een adviescomité wordt opgericht op grond van de meervoudige doelstellingen van de vereniging en blijft in aantal beperkt tot het aantal doelstellingen. Enkel de gemeenten die belang hebben bij de betrokken doelstelling zijn vertegenwoordigd in dit adviescomité, dat bestaat uit uitvoerende mandatarissen die bevoegd zijn voor de betrokken doelstelling.
Het adviescomité “milieu” bestaat uit de schepenen van leefmilieu van de betrokken deelnemers.
Het adviescomité “veiligheid” bestaat uit één (1) vertegenwoordiger van elke betrokken deelnemer als vertegenwoordigers van de werkgevers, evenals uit maximum zeven (7) vertegenwoordigers van de werknemers en de vertegenwoordigers van de arbeidsinspectie die van rechtswege deel uitmaken van dit comité.
Met de beslissing van 8.06.2023 stelt het OCMW Boom mevrouw Inge De Ridder voor als lid voor het adviescomité veiligheid.
Met de beslissing van 6.09.2023 stelt de raad van bestuur van IVEBICA de heer Eddy Soetwey voor als lid voor het adviescomité veiligheid.
De benoeming van deze leden wordt voorgelegd aan de buitengewone algemene vergadering.
Uitnodiging buitengewone algemene vergadering - dagorde
De raad van bestuur van 18.10.2023 heeft beslist om de buitengewone algemene vergadering digitaal te organiseren op woensdag 20.12.2023 om 19 u met volgende dagorde:
1. goedkeuren van de nota met de te ontwikkelen activiteiten en de te volgen strategie voor 2024
2. goedkeuren van de begroting 2024
3. innovatiefonds – bepalen bijdrage 2024
4. aanduiden bestuurder met raadgevende stem
5. toetreding aanvaarden van IVEBICA
6. benoemen leden adviescomités.
In diezelfde zitting heeft de raad van bestuur haar goedkeuring gehecht aan de bijhorende documenten.
Met het schrijven van IGEAN milieu & veiligheid van 20.10.2023 werd de uitnodiging en de dagorde voor de buitengewone algemene vergadering van 20.12.2023 aan alle deelnemers bezorgd.
Volgende documenten werden op dat ogenblik via het infonet ter beschikking gesteld van de deelnemers.
1. de cijfergegevens over de inwoners en het kapitaal
2. de uittreksels uit de beslissingen van de raad van bestuur van 18.10.2023
3. de nota met de te ontwikkelen activiteiten en de te volgen strategie met de begroting voor 2024
4. de nota over het innovatiefonds.
- Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 40 betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
- Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikels 326 tot en met 335 betreffende het bestuurlijke toezicht
- De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen
- Het Bestuursdecreet van 7 december 2018, hoofdstuk 3 – Toegang tot bestuursdocumenten, art. II.26 tot en met II.51
- Agenda
- bijhorende stukken
Art.1: zijn goedkeuring te hechten aan de agenda van de buitengewone algemene vergadering van IGEAN milieu & veiligheid die plaatsvindt op 20 december 2023 met volgende agenda:
1. goedkeuren van de nota met de te ontwikkelen activiteiten en de te volgen strategie voor 2024
2. goedkeuren van de begroting 2024
3. innovatiefonds – bepalen bijdrage 2024
4. aanduiden bestuurder met raadgevende stem
5. toetreding aanvaarden van IVEBICA
6. benoemen leden adviescomités.
Art.2: de afgevaardigde Abdel El Hajoutti, raadslid (of bij belet zijn vervanger Tom Dewandelaere, schepen) te mandateren om op de buitengewone algemene vergadering van IGEAN milieu & veiligheid op 20 december 2023 (of op elk andere algemene vergadering in gewone en-/of buitengewone zitting met dezelfde agenda ingeval de eerste niet geldig zou kunnen beraadslagen) te handelen en te beslissen conform de beslissingen die door de gemeenteraad zijn genomen over de agendapunten van de buitengewone algemene vergadering van IGEAN milieu & veiligheid op 20 december 2023.
Op de gemeenteraad van 21 februari 2019 werd mevr. Yani Brems raadslid, aangeduid als afgevaardigde voor de (buitengewone) algemene vergaderingen van IGEAN dienstverlening.
Dhr. Tibo Roekaerts, werd gekozen als haar plaatsvervanger.
Met het K.B. van 3.01.1969 werd overgegaan tot de oprichting van de coöperatieve vennootschap Intercommunale Grondbeleid en Expansie Antwerpen, verder IGEAN cv genoemd, gepubliceerd in de bijlagen van het Belgisch Staatsblad op 8.07.1969.
Op de buitengewone algemene vergadering van 8.11.2003 werd IGEAN cv omgevormd tot een dienstverlenende vereniging IGEAN dienstverlening, gepubliceerd in de bijlagen van het Belgisch Staatsblad op 19.12.2003.
Met de beslissing van de Vlaamse minister van Binnenlandse Aangelegenheden, Cultuur, Jeugd en Ambtenarenzaken van 1.04.2004 werden de wijzigingen van de statuten en de omvorming van IGEAN cv in een dienstverlenende vereniging goedgekeurd.
Op de buitengewone algemene vergadering van 15.06.2007 werd de statutenwijziging van IGEAN dienstverlening goedgekeurd en gepubliceerd in de bijlagen van het Belgisch Staatsblad op 13.08.2007 onder nr. 07120366.
Op de buitengewone algemene vergadering van 18.12.2013 werd de statutenwijziging van IGEAN dienstverlening goedgekeurd. Dit werd bevestigd bij het Ministerieel Besluit van 10.04.2014 van de Vlaamse minister van Bestuurszaken, Binnenlands bestuur, Inburgering, Toerisme en Vlaamse rand.
Op de buitengewone algemene vergadering van 17.06.2016 werd de statutenwijziging en verlenging van IGEAN dienstverlening tot 21.06.2034 goedgekeurd. Dit werd bevestigd bij het Ministerieel Besluit van 3.10.2016 van de Vlaamse minister van Binnenlands Bestuur, Inburgering, Wonen, Gelijke Kansen en Armoedebestrijding.
Op de buitengewone algemene vergadering van 19.12.2018 werd de statutenwijziging van IGEAN dienstverlening goedgekeurd, rekening houdend met het nieuwe decreet lokaal bestuur. Dit werd bevestigd bij het Ministerieel Besluit van 19.03.2019 van de Vlaamse minister van Binnenlands Bestuur, Inburgering, Wonen, Gelijke Kansen en Armoedebestrijding.
Op de jaarvergadering van 28.06.2019 werd de statutenwijziging van IGEAN dienstverlening goedgekeurd, rekening houdend met het nieuwe decreet lokaal bestuur. Dit werd bevestigd bij het Ministerieel Besluit van de Vlaamse minister van Binnenlands Bestuur, Bestuurszaken, Inburgering en Gelijke Kansen.
Op de jaarvergadering van 19.06.2020 werd de statutenwijziging van IGEAN dienstverlening goedgekeurd, in het kader van de oprichting van een zelfstandige groepering. Dit werd bevestigd bij het Ministerieel Besluit van de Vlaamse minister van Binnenlands Bestuur, Bestuurszaken, Inburgering en Gelijke Kansen getekend op 25.01.2021.
Op de jaarvergadering van 25.06.2021 werd de statutenwijziging van IGEAN dienstverlening goedgekeurd om digitale vergaderingen mogelijk te maken. Dit werd bevestigd bij het Ministerieel Besluit van de Vlaamse minister van Binnenlands Bestuur, Bestuurszaken, Inburgering en Gelijke Kansen getekend op 23.11.2021.
De gemeente is lid bij IGEAN dienstverlening.
Nota te ontwikkelen activiteiten en begroting
Artikel 432 van het decreet lokaal bestuur en artikel 35 van de statuten bepalen dat er afgezien van de jaarvergadering nog minstens één buitengewone algemene vergadering moet worden georganiseerd in de loop van het laatste trimester van elk jaar.
Op deze buitengewone algemene vergadering worden de te ontwikkelen activiteiten en de te volgen strategie voor het volgende boekjaar besproken, alsook wordt een door de raad van bestuur opgestelde begroting voorgelegd.
De raad van bestuur van 18.10.2023 heeft haar goedkeuring gehecht aan nota met de te ontwikkelen activiteiten en de te volgen strategie voor 2024 evenals aan de begroting 2024. De buitengewone algemene vergadering keurt deze documenten goed.
Benoemen bestuurder - raad van bestuur
Artikel 431 van het decreet lokaal bestuur bepaalt dat IGEAN dienstverlening naast een algemene vergadering over een raad van bestuur beschikt. Artikel 434 van het decreet lokaal bestuur stelt dat het aantal leden van deze raad van bestuur maximaal 15 bedraagt.
Koen Volckaerts, burgemeester Hove, heeft ontslag genomen als schepen en als gemeenteraadslid waardoor hij ook geen lid meer is van de raad van bestuur.
De gemeenteraad van Hove heeft in zitting van 26.09.2023 Lenn De Cleene voorgedragen als kandidaat-bestuurder voor de raad van bestuur van IGEAN dienstverlening.
De benoeming van deze bestuurder wordt voorgelegd aan de buitengewone algemene vergadering van 20.12.2023.
Aanvaarden toetreding IVEBICA
Met het besluit van de raad van bestuur van 6.09.2023 drukt IVEBICA de wens uit om toe te treden tot IGEAN dienstverlening.
In uitvoering van artikel 420 van het decreet lokaal bestuur en artikel 7 van de statuten van IGEAN wordt de vraag tot toetreding ter goedkeuring voorgelegd aan de algemene vergadering.
Art. 11 van de statuten van IGEAN stelt dat de algemene vergadering de bedragen bepaalt die moeten geplaatst worden door IVEBICA. De algemene vergadering bepaalt tenslotte het aantal maatschappelijke aandelen welke aan de deelnemers toegekend worden en bepaalt welk bedrag moet gestort worden.
Naar analogie met de andere “niet-gemeentelijke” deelnemers, worden er aan IVEBICA 5 aandelen toegekend, elk met een waarde van 12,50 euro of een totaal bedrag van 62,50 euro.
Dit bedrag moet volledig geplaatst en volstort worden
Uitnodiging buitengewone algemene vergadering - dagorde
De raad van bestuur van 18.10.2023 heeft beslist om de buitengewone algemene vergadering digitaal te organiseren op woensdag 20.12.2023 om 19 u met volgende dagorde:
1. goedkeuren van de nota met de te ontwikkelen activiteiten en de te volgen strategie voor 2024
2. goedkeuren van de begroting 2024
3. benoemen bestuurder
4. aanvaarden van toetreding IVEBICA.
In diezelfde zitting heeft de raad van bestuur haar goedkeuring gehecht aan de bijhorende documenten.
Met het schrijven van IGEAN dienstverlening van 20.10.2023 werd de uitnodiging en de dagorde voor de buitengewone algemene vergadering van 20.12.2023 aan alle deelnemers bezorgd.
Volgende documenten werden op dat ogenblik via het infonet ter beschikking gesteld van de deelnemers.
1. de cijfergegevens over de inwoners en het kapitaal
2. de uittreksels uit de beslissingen van de raad van bestuur van 18.10.2023
3. de nota met de te ontwikkelen activiteiten en de te volgen strategie met de begroting voor 2024.
- Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 40 betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
- Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikels 326 tot en met 335 betreffende het bestuurlijke toezicht
- De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen
- Het Bestuursdecreet van 7 december 2018, hoofdstuk 3 – Toegang tot bestuursdocumenten, art. II.26 tot en met II.51
- Statuten van IGEAN dienstverlening
- Uitnodiging
- Bijhorende stukken
Art.1:zijn goedkeuring te hechten aan de agenda van de algemene vergadering van IGEAN dienstverlening die plaatsvindt op 20 december 2023:
1. goedkeuren van de nota met de te ontwikkelen activiteiten en de te volgen strategie voor 2024
2. goedkeuren van de begroting 2024
3. benoemen bestuurder
4. aanvaarden van toetreding IVEBICA.
Art.2:De afgevaardigde Yani Brems, raadslid (of bij belet haar vervanger Tibo Roekaerts, raadslid) te mandateren om op de buitengewone algemene vergadering van IGEAN dienstverlening op 20 december 2023(of op elk andere algemene vergadering in gewone en-/of buitengewone zitting met dezelfde agenda ingeval de eerste niet geldig zou kunnen beraadslagen) te handelen en te beslissen conform de beslissingen die door de gemeenteraad zijn genomen over de agendapunten van de buitengewone algemene vergadering van IGEAN dienstverlening op 20 december 2023.
De gemeente is deelnemer aan de opdrachthoudende vereniging Pidpa.
Op de gemeenteraad van 21 februari 2019 werd Dhr.Francisco Sanchez aangeduid als afgevaardigde en mevr. Yani Brems als zijn plaatvervanger voor de (buitengewone) algemene vergaderingen.
(a) Voorafgaandelijk
Pidpa en water-link zijn opdrachthoudende verenigingen in de zin van het Decreet van 22 december 2017 over het Lokaal Bestuur. Als opdrachthoudende verenigingen hebben zij beide van verschillende gemeenten uit de Provincie Antwerpen (met inbegrip van de [stad/gemeente] [NAAM STAD/GEMEENTE]) opdrachten gekregen inzake watervoorziening en watersanering op het grondgebied van de aangesloten gemeenten en voeren zij meer in het algemeen taken uit die kaderen in het integraal waterbeleid.
Op 16 juni 2023 resp. 5 september 2023 hebben de algemene vergaderingen van Pidpa resp. water-link hun principiële goedkeuring gegeven aan een Transactie bestaande uit de inkanteling van de watervoorzieningsactiviteit van Pidpa in het huidige water-link en de watersaneringsactiviteit van beide entiteiten in het huidige Pidpa. Daarnaast hebben zij de voor de Transactie vereiste besluiten, die behoren tot hun respectievelijke bevoegdheden, goedgekeurd. In het kader daarvan werd ook een nieuwe tekst van de statuten aangenomen.
Met het oog op de deelname aan deze algemene vergaderingen en de Transactie heeft ook de gemeenteraad de principes van de Transactie, met inbegrip van de verschillende afzonderlijke tussenstappen, goedgekeurd.
(b) Naamswijziging
In aanloop naar de definitieve inwerkingtreding van de fusie, stelt de raad van bestuur nog een beperkte wijziging aan de statuten van Pidpa voor.
Het gaat met name om de wijziging van de juridische benaming van “Pidpa” naar “Adelta.Rio”. De raad van bestuur van Pidpa heeft besloten om de juridische benaming meteen mee aan te passen aan de nieuwe commerciële benaming. Op die manier kan de rioleringstak van het nieuwe fusiebedrijf ook echt van start onder haar nieuwe identiteit.
De betrokken wijziging vereist een wijziging van de statuten van de vereniging, aangezien de juridische benaming een decretaal verplichte melding betreft.
(c) Beschikbaar maken van balansposten voor uitkering
Daarnaast wordt voorgesteld aan de algemene vergadering van Pidpa om nog bepaalde balansposten beschikbaar te maken voor uitkering.
In het kader van de voorgenomen transactie zal de inkanteling van de watervoorzieningsactiviteiten van Pidpa in water-link in eerste instantie door Pidpa zelf gebeuren. Pidpa zal aandelen in water-link ontvangen. Vervolgens zal Pidpa deze aandelen in natura uitkeren aan haar deelnemers, zodat zij rechtstreeks participeren in water-link.
De uitkering van deze aandelen veronderstelt dat de onderliggende eigenvermogensposten uitkeerbaar zijn. Bij de voorbereiding van deze transactiestappen werd vastgesteld dat bepaalde van de aan de watervoorzieningsactiviteit gerelateerde eigenvermogensposten op heden ‘onbeschikbaar’ zijn en aldus niet voor uitkering vatbaar zijn. Bijgevolg zullen nog een aantal posten van het eigen vermogen ‘beschikbaar’ moeten gemaakt voor uitkering om de uitkering van de aandelen water-link aan de Pidpa-deelnemers mogelijk te maken.
Meer concreet zullen aan de buitengewone algemene vergadering de volgende overboekingen ter goedkeuring worden voorgelegd:
- Overboeking van de in het verleden gedane inbrengen in kapitaal m.b.t. het compartiment watervoorziening ten belope van een bedrag van EUR 99.997,50 naar een beschikbare eigenvermogensrekening;
- Overboeking van de in het verleden aangelegde wettelijke reserves m.b.t. het compartiment watervoorziening ten belope van een bedrag van EUR 9.999,75 naar een beschikbare eigenvermogensrekening;
- Overboeking van de in het verleden aangelegde overige onbeschikbare reserves m.b.t. het compartiment watervoorziening ten belope van een bedrag van EUR 204.479.962,47 naar een beschikbare eigenvermogensrekening.
Elk van deze overboekingen heeft slechts betrekking op de eigenvermogensposten van de watervoorzieningsactiviteit en niet op die van de rioleringsactiviteit.
(d) Ontslag en benoeming van bestuurders
In de huidige vooropgestelde timing zouden de verschillende tussenstappen van de fusie Pidpa – water-link in de loop van 31 december 2023 in werking treden. Dat geldt ook voor de statutenwijzigingen waartoe de algemene vergaderingen van de beide verenigingen eerder hebben besloten, en in het bijzonder de bepalingen die de samenstelling van de raad van bestuur (incl. de bindende voordrachtrechten) regelen.
Als gevolg van de inwerkingtreding van de fusie Pidpa – water-link zullen de raden van bestuur van Pidpa en water-link niet meer zijn samengesteld conform de bepalingen van de nieuw goedgekeurde statuten.
Bijgevolg zal aan de respectievelijke algemene vergaderingen van beide verenigingen (de kennisname van) het ontslag van alle huidige bestuurders van de verenigingen worden voorgelegd. Tevens zullen de buitengewone algemene vergaderingen moeten overgaan tot benoeming van de nieuwe bestuurders conform de voordrachtregelingen voorzien in de op 16 juni 2023 resp. 5 september 2023 goedgekeurde statutenwijzigingen. Deze besluiten dienen in werking te treden onmiddellijk volgend op de inwerkingtreding van de fusie tussen Pidpa en water-link.
Met het oog op de benoeming van de nieuwe bestuurders zullen de gemeentelijke deelnemers die met ingang van de fusie zullen participeren in Pidpa/Adelta.Rio, voorafgaand aan de algemene vergadering de nodige voordrachten moeten doen overeenkomstig hetgeen voorzien in artikel 15 van de statuten van Pidpa/Adelta.Rio. [Indien als gevolg van de Transactie niet langer deelnemer van Pidpa/Adelta.Rio: Aangezien de [stad/gemeente] als gevolg van de Transactie niet langer deelnemer zal zijn van Pidpa/Adelta.Rio, kan zij geen voordracht doen voor de bestuursmandaten binnen Pidpa/Adelta.Rio. Zij kan wel nog meestemmen met het oog op de benoeming van de voorgedragen bestuurders.]
Ook het bestuursorgaan van water-link/Adelta dient als gevolg van de Transactie opnieuw te worden samengesteld. Daarbij dienen dezelfde principes te worden gehanteerd. Als [toekomstig] deelnemer van water-link/Adelta, is de [stad/gemeente] eveneens gerechtigd om een voordracht te doen voor een bestuursmandaat overeenkomstig hetgeen voorzien in de nieuwe statuten zoals goedgekeurd door de algemene vergadering van water-link.
(e) Begroting 2024
Overeenkomstig artikel 432, laatste lid van het Decreet Lokaal Bestuur dienen opdrachthoudende verenigingen ten minste één buitengewone algemene vergadering te beleggen. Een door de raad van bestuur opgestelde begroting staat op de agenda van die vergadering.
Naast de agendapunten die betrekking hebben op de fusie tussen Pidpa en water-link, zal eveneens de begroting voor 2024 van Pidpa worden besproken.
Buitengewone algemene vergadering
In dit verband heeft Pidpa een buitengewone algemene vergadering samengeroepen op 15 december 2023 te Desguinlei 246, 2018 Antwerpen met volgende agendapunten:
(i) Nazicht van de raadsbesluiten voor de afgevaardigden;
(ii) Algemene toelichting stand van zaken transactie;
(iii) Wijziging van de benaming naar “Adelta.Rio”;
(iv) Beschikbaar maken van de statutair onbeschikbare eigenvermogenspost die overeenstemt met het voormalige vaste gedeelte van het kapitaal verbonden aan de watervoorzieningsactiviteit ten belope van 99.997,50 euro;
(v) Beschikbaar maken van de statutair onbeschikbare reservepost die overeenstemt met de voormalige wettelijke reserve verbonden aan de watervoorzieningsactiviteit ten belope van 9.999,75 euro;
(vi) Beschikbaar maken van de onbeschikbare reserve die betrekking heeft op de watervoorzieningsactiviteit ten belope van 204.479.962,47 euro;
(vii) Kennisname van het ontslag van alle bestuurders met ingang van 1 januari 2024;
(viii) Benoeming van nieuwe bestuurders met ingang van 1 januari 2024;
(ix) Begroting 2024;
(x) Varia;
(xi) Goedkeuring van het verslag, staande de vergadering.
- Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 40 betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
- Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikels 326 tot en met 335 betreffende het bestuurlijke toezicht
- De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen
- Het Bestuursdecreet van 7 december 2018, hoofdstuk 3 – Toegang tot bestuursdocumenten, art. II.26 tot en met II.51
- De statuten van de opdrachthoudende vereniging Pidpa
Artikel 427 van het Decreet Lokaal Bestuur stelt dat de wijzigingen in de statuten en in de bijlagen artikelsgewijs aangebracht door de algemene vergadering met een drievierdemeerderheid, zowel voor het geheel van de geldig uitgebrachte stemmen, als voor de geldig uitgebrachte stemmen van de vertegenwoordigde gemeenten, en op voorwaarde dat de gewone meerderheid van het aantal deelnemende gemeenten haar instemming betuigt. Uiterlijk negentig dagen voor de algemene vergadering die de statutenwijzigingen moet beoordelen, wordt een door de raad van bestuur opgesteld ontwerp aan alle deelnemers voorgelegd.
Artikel 432, eerste lid van het Decreet Lokaal Bestuur stelt dat de algemene vergadering is samengesteld uit de vertegenwoordigers van de deelnemers. Deze worden voor de gemeenten rechtstreeks aangewezen door de gemeenteraden uit hun leden. De vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger wordt herhaald voor elke algemene vergadering.
Artikel 432, laatste lid van het Decreet Lokaal Bestuur stelt dat nog opdrachthoudende verenigingen nog minstens één buitengewone algemene vergadering dienen te beleggen in de loop van het laatste trimester van elk jaar, om de te ontwikkelen activiteiten en de te volgen strategie voor het volgende boekjaar te bespreken. Een door de raad van bestuur opgestelde begroting staat op de agenda van die vergadering.
Art.1: De gemeenteraad neemt kennis van de agendapunten van de algemene vergadering in buitengewone zitting van Pidpa op 15 december 2023 en de bijhorende stukken. De in deze stukken opgenomen motivering wordt bijgetreden.
Art.2: De gemeenteraad keurt de statutenwijziging van Pidpa zoals zij haar werd voorgelegd integraal goed.
Art.3: De gemeenteraad keurt alle overige handelingen en/of transacties nodig of nuttig in het kader van de voorgenomen Transactie goed.
Art.4: Dit besluit heeft geen financiële gevolgen.
Art.5: Aan de vertegenwoordiger, dhr. Francisco Sanchez, schepen (of aan zijn plaatsvervanger mevr. Yani Brems, raadslid) wordt de opdracht gegeven om op de algemene vergadering van 15 december 2023, overeenkomstig deze beslissing te stemmen evenals op elke andere algemene vergadering die wordt samengeroepen ter behandeling van de agendapunten van deze algemene vergadering.
Art.6: Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de uitvoering van dit besluit en zal onverwijld een afschrift van deze beslissing bezorgen aan Pidpa, Desguinlei 246 te 2018 Antwerpen.
In de gemeenteraad van 21 februari 2019 werd dhr. Johan Van Limbergen aangeduid als vertegenwoordiger van de (buitengewone) algemene vergaderingen van Fluvius.
Dhr. Kim Van Kerckhoven werd aangeduid als zijn vervanger.
De gemeente Boom is momenteel voor één of meerdere activiteiten aangesloten bij de Opdracht houdende vereniging Fluvius Antwerpen.
Artikel 432, alinea 3 van het decreet over het lokaal bestuur, bepaalt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient te worden herhaald voor elke Algemene Vergadering;
Gezien het ontslag van Kim Van Kerckhoven als raadslid in de zitting van 21/9/2023, dient men over te gaan tot de verkiezing van een nieuwe plaatsvervanger.
Geheime stemming:
14 JA
4 NEEN
- Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 40 betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
- Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikels 326 tot en met 335 betreffende het bestuurlijke toezicht
- De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen
- Het Bestuursdecreet van 7 december 2018, hoofdstuk 3 – Toegang tot bestuursdocumenten, art. II.26 tot en met II.51
- agenda en bijlagen
Art.1:Zijn goedkeuring te hechten aan de agenda van de Buitengewone Algemene Vergadering van de opdracht houdende vereniging Fluvius Antwerpen d.d. 13 december 2023:
Art.2: Mevrouw Ann De Smedt , raadslid, wordt aangeduid als plaatsvervangend vertegenwoordiger, in vervanging van de heer Kim Van Kerckhoven, op de (buitengewone) algemene vergaderingen voor de periode van heden tot het einde van de gemeentelijke legislatuur 2019-2024.
Art.3: De vertegenwoordiger van de gemeente, dhr. Johan Van Limbergen (of zijn vervanger Ann De Smedt. ) die zal deelnemen aan de Algemene Vergadering van de Opdracht houdende vereniging Fluvius Antwerpen op 13 december 2023(of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden), op te dragen zijn/haar stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad van heden inzake voormelde artikelen 1 t.e.m. 9 van onderhavige gemeenteraadsbeslissing.
Op de gemeenteraad van 21 februari 2019 werd Francisco Sanchez, schepen aangeduid als afgevaardigde voor Pontes.
Tom Dewandelaere werd aangeduid als zijn vervanger.
De intergemeentelijke vereniging PONTES heeft een uitnodiging gestuurd voor een buitengewone algemene vergadering op 14 december 2023. Het betreft een buitengewone algemene vergadering waarop de goedkeuring van de beleidsnota en het budget voor 2024 staan geagendeerd.
Aangezien de gemeente aandeelhouder is in deze vereniging, moet een gemeentelijk vertegenwoordiger worden aangeduid en moet tevens het mandaat van deze vertegenwoordiger worden vastgesteld.
PONTES heeft een uitnodiging gestuurd voor de buitengewone algemene vergadering met opgave van de agenda. Tevens werden alle documenten toegevoegd die een toelichting bevatten bij de geagendeerde onderwerpen.
Aangezien er geen bezwaren bestaan ten aanzien van de voorgestelde agenda en ontwerpbesluiten, kan de voorgestelde agenda worden goedgekeurd en het mandaat van de gemeentelijke vertegenwoordiger(s) dienovereenkomstig worden vastgesteld.
- Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 40 betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
- Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikels 326 tot en met 335 betreffende het bestuurlijke toezicht
- De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen
- Het Bestuursdecreet van 7 december 2018, hoofdstuk 3 – Toegang tot bestuursdocumenten, art. II.26 tot en met II.51
Artikel 34, §2, 2°, artikel 41, §2, 4° en 9° en artikel 432 van het decreet lokaal bestuur
De gemeenteraad is bevoegd voor de aangelegenheden inzake de deelname aan en de vertegenwoordiging in instellingen, verenigingen en ondernemingen, evenals voor de aangelegenheden die het decreet uitdrukkelijk aan de gemeenteraad voorbehoudt.
De gemeenteraden bepalen de afvaardiging en het mandaat van hun vertegenwoordigers in de algemene vergadering van de intergemeentelijke samenwerkingsverbanden.
Tijdens het laatste trimester van elk jaar wordt een algemene vergadering georganiseerd die beraadslaagt over de strategie en de begroting voor het volgende werkingsjaar.
Uitnodiging en agenda gewone algemene vergadering PONTES
Ontwerp van beleidsnota
Ontwerp van budget
Toelichting t.b.v. gemeenteraden/raadscommissies
Art.1:zijn goedkeuring te hechten de agenda en de daarin opgenomen onderwerpen van de gewone algemene vergadering van de intergemeentelijke vereniging PONTES van 14 december 2023 goed. Deze agenda ziet er als volgt uit ziet:
1. Algemene vergadering: verslag 15 juni 2023 – goedkeuring
2. Beleid: beleidsnota 2024 – goedkeuring
3. Financiën: budget 2024 – goedkeuring
4. Algemeen: actuele dossiers – toelichting
5. Varia en rondvraag
Art.2: De vertegenwoordiger van de gemeente, dhr. Francisco Sanchez is verhinderd, zijn vervanger dhr. Tom Dewandelaere zal deelnemen aan de algemene vergadering van PONTES op 14 december 2023 en wordt opgedragen zijn stemgedrag af te stemmen op de besluiten van de gemeenteraad van heden inzake onderhavige aangelegenheid.
Op de gemeenteraad van 16 juni 2022 werd dhr. Abdel El Hajoutti door de gemeenteraad afgevaardigd voor de algemene vergaderingen van de Gemeentelijke Holding NV.
Op 13 november 2023 vindt er een buitengewone algemene vergadering plaatst van de Gemeentelijke Holding NV in vereffening met volgende agendapunten:
1. Aanname van een nieuwe tekst van statuten teneinde deze in overeenstemming te brengen
met het Wetboek van vennootschappen en verenigingen.
2. Volmacht voor de coördinatie van de statuten.
3. Volmacht aan de vereffenaars tot uitvoering van de genomen beslissingen.
4. Volmacht voor de formaliteiten.
- Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 56 betreffende de bevoegdheden van het college van burgemeester en schepenen.
- Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikels 326 tot en met 335 betreffende het bestuurlijke toezicht
- De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen
- Het Bestuursdecreet van 7 december 2018, hoofdstuk 3 – Toegang tot bestuursdocumenten, art. II.26 tot en met II.51
- Uitnodiging BAV
Enig artikel: de gemeenteraad neemt kennis van de agenda van de algemene vergadering van de Gemeentelijk Holding NV in vereffening van 13/11/2023.
Op de gemeenteraad van 21 februari 2019 werd mevr. Carla Herremans aangeduid als vertegenwoordiger van de gemeente op de algemene vergaderingen van Cipal.
Dhr. Abdel El Hajoutti werd aangeduid als plaatsvervanger.
De gemeente is deelnemer van de dienstverlenende vereniging Cipal.
Op 14 december 2023 vindt er een algemene vergadering plaats van Cipal met volgende agendapunten :
1. Toetreding en aanvaarding van nieuwe deelnemers
2. Bespreking en goedkeuring van de begroting voor het boekjaar 2024
3. Goedkeuring van het verslag, staande de vergadering
- Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 56 betreffende de bevoegdheden van het college van burgemeester en schepenen.
- Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikels 326 tot en met 335 betreffende het bestuurlijke toezicht
- De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen
- Het Bestuursdecreet van 7 december 2018, hoofdstuk 3 – Toegang tot bestuursdocumenten, art. II.26 tot en met II.51
Toelichtende nota
Oproeping
Begrotingsdocument 2024
Art.1: De gemeenteraad keurt de agenda van de algemene vergadering van Cipal op 14 december 2023 goed.
Art.2: De vertegenwoordiger van de gemeente, mevr. Carla Herremans, schepen, of haar vervanger Dhr. Abdel El Hajoutti, raadslid, wordt gemandateerd om op de Algemene Vergadering van Cipal van 14 december 2023 te handelen en te beslissen conform dit besluit. Indien deze Algemene Vergadering niet geldig zou kunnen beraadslagen of indien deze Algemene Vergadering om welke reden dan ook zou worden verdaagd, dan blijft de vertegenwoordiger van de gemeente gemachtigd om deel te nemen aan elke volgende vergadering met dezelfde agenda.
Art.3: Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de uitvoering van onderhavig besluit en in het bijzonder met het in kennis stellen daarvan aan Cipal.
In de raadszitting van 28 maart 2019 werd dhr. Francisco Sanchez aangesteld als vertegenwoordiger van de gemeente in de algemene en buitengewone vergadering van ISVAG,
schepen Tom Dewandelaere is aangeduid als zijn vervanger.
Met schrijven van 27/10/2023 meldt Isvag dat er een Buitengewone algemene vergadering is op 21 december 2023 om 17u00 in het administratief gebouw van Isvag, met de volgende agendapunten:
1. Samenstelling bureau
2. Goedkeuring verslag algemene vergadering 1 juni 2023
3. Goedkeuring begroting 2024
4. Goedkeuring indiening afwijkingsaanvraag Regiodecreet Puurs-Sint-Amands en praktische uitvoering afwijkingsaanvraag conform schrijven van OVAM dd. 3 oktober 2023
5. Toelichting stand van zaken vergunningstrajecten en uitvoering
- Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 56 betreffende de bevoegdheden van het college van burgemeester en schepenen.
- Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikels 326 tot en met 335 betreffende het bestuurlijke toezicht
- De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen
- Het Bestuursdecreet van 7 december 2018, hoofdstuk 3 – Toegang tot bestuursdocumenten, art. II.26 tot en met II.51
Uitnodiging + documenten BAV 21 december 2023
Art.1:De gemeenteraad keurt de agenda van de buitengewone algemene Vergadering van de opdrachthoudende vereniging ISVAG die plaatsvindt op 21 december 2023 om 17.00 uur in het administratief gebouw van ISVAG, Boomsesteenweg 1000 te 2610 Wilrijk met volgende agendapunten goed:
1. Samenstelling bureau
2. Goedkeuring verslag algemene vergadering 1 juni 2023
3. Goedkeuring begroting 2024
4. Goedkeuring indiening afwijkingsaanvraag Regiodecreet Puurs-Sint-Amands en praktische uitvoering afwijkingsaanvraag conform schrijven van OVAM dd. 3 oktober 2023
5. Toelichting stand van zaken vergunningstrajecten en uitvoering
Art.2: de afgevaardigde van de gemeente, Schepen Francisco Sanchez (of bij belet zijn plaatsvervanger, schepen Tom Dewandelaere) te mandateren om op de buitengewone algemene vergadering van Isvag van 21 december 2023 (of op elke andere algemene vergadering in gewone en/of in buitengewone zitting met dezelfde agenda ingeval de eerste niet geldig zou kunnen beraadslagen) te handelen en te beslissen conform de beslissingen die door de gemeenteraad zijn genomen over de agendapunten van de buitengewone algemene vergadering van de opdrachthoudende vereniging ISVAG op 21 december 2023 om 17.00 uur in het administratief gebouw van ISVAG, Boomsesteenweg 1000 te 2610 Wilrijk.
In de gemeenteraad van 8/6/2023 werd goedkeuring gehecht aan de Transactie tussen Pidpa en Water-link, inbegrepen de nieuwe statuten van Water-link/Adelta.
Op de algemene vergadering van Water-link/Adelta dd. 14 december 2023 staat in het kader van deze Transactie de wedersamenstelling van de raad van bestuur geagendeerd.
Aangezien de Gemeente per 1 januari 2024 deelnemer wordt in Adelta, evenzeer ten gevolge van de Transactie, heeft zij van Water-link/Adelta per brief van 9 november de uitnodiging ontvangen om een bestuurder voor te dragen om per 1 januari 2024 te zetelen in de raad van bestuur van Adelta. Daarnaast wordt de Gemeente uitgenodigd om een waarnemer te laten deelnemen aan de algemene vergadering van 14 december a.s.
Het goed te keuren artikel 15 van de statuten van Adelta voorziet in dat verband het volgende:
“De Raad van Bestuur bestaat uit vijftien (15) leden, waarvan maximum twee derden (2/3) van hetzelfde geslacht is. De samenstelling ervan is als volgt:
- 7 bestuurders worden benoemd op voordracht van de Stad Antwerpen;
- 3 bestuurders worden benoemd op voordracht van de gemeentelijke deelnemers wiens ambtsgebied valt in het arrondissement Antwerpen (uitgezonderd de Stad Antwerpen);
- 2 bestuurders worden benoemd op voordracht van de gemeentelijke deelnemers wiens ambtsgebied valt in het arrondissement Mechelen;
- 3 bestuurders worden benoemd op voordracht van de gemeentelijke deelnemers wiens ambtsgebied valt in het arrondissement Turnhout.
Minstens één bestuurder wordt benoemd op voordracht van één of meerdere gemeenten behorende tot de helft van de gemeentelijke deelnemers met het laagste bevolkingsaantal.
In de Raad van Bestuur zetelen geen onafhankelijke bestuurders.”
Hierbij gelden de volgende regels:
- maximum twee derden (2/3) van de leden van de raad van bestuur mag van hetzelfde geslacht zijn (art. 434, §1 Decreet Lokaal Bestuur); en
- minstens één bestuurder moet worden benoemd op voordracht van één of meerdere gemeenten behorende tot de helft van de gemeentelijke deelnemers met het laagste bevolkingsaantal (artikel 15 statuten Adelta). Hiermee worden de deelnemende gemeenten per 1 januari 2024 bedoeld, dus m.i.v. de Gemeente.
De Stad Antwerpen kan 7 bestuurders voordragen. Alle andere steden en gemeenten kunnen ervoor kiezen zelf één of meerdere individuele voordrachten te doen, of afstemmen met andere deelnemers om een gezamenlijke voordracht te doen voor het arrondissement waartoe ze behoren.
Indien de Gemeente geen voordracht doet, wordt zij geacht zich aan te sluiten bij de voordrachten gedaan door de andere steden en gemeenten van het arrondissement waartoe de Gemeente behoort.
Geheime stemming
15 JA
4 NEEN
- Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 40 betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
- Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikels 326 tot en met 335 betreffende het bestuurlijke toezicht
- De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen
- Het Bestuursdecreet van 7 december 2018, hoofdstuk 3 – Toegang tot bestuursdocumenten, art. II.26 tot en met II.51
- agenda + bijhorende stukken
Art.1 : De gemeenteraad draagt dhr. Francis Sanchez voor als bestuurder in Water-link (Adelta), met ingang van 1 januari 2024.
Art.2 : Het college wordt gelast met de uitvoering van deze beslissing en brengt deze onverwijld ter kennis aan Water-link, Mechelsesteenweg 66, 2018 Antwerpen.
De algemene vergadering van vzw de steiger (22dec2020) heeft de nieuwe statuten reeds goedgekeurd. Deze statuten dienden gewijzigd obv de nieuwe vzw wetgeving.
wetgeving zie https://www.scwitch.be/kennisbank/nieuwe-vzw-wetgeving-statuten-aanpassen-tegen-1-jan-2024/
Het lokaal bestuur en de vzw hebben tijd tot het einde van 2023 om de statuten neer te leggen en te laten publiceren in het staatsblad.
- Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 40 betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
- Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikels 326 tot en met 335 betreffende het bestuurlijke toezicht
- De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen
- Het Bestuursdecreet van 7 december 2018, hoofdstuk 3 – Toegang tot bestuursdocumenten, art. II.26 tot en met II.51
statuten aanpassing
verslag beslissing AV eva vzw de steiger
Enig artikel: De gemeenteraad keurt de nieuwe statuten goed van vzw de steiger o.b.v. de nieuwe vzw wetgeving.
De Gemeenteraad stemde op 05/12/2013 een retributiereglement voor een standplaats op de wekelijkse markt of gelegenheidsmarkt en voor het gebruik van de elektriciteitskasten die zich op de openbare weg bevinden voor een periode aanvang nemend op 1 januari 2014 en eindigend op 31/12/2019.
De Gemeenteraad stemde op 18/02/2016 een gewijzigd retributiereglement voor een standplaats op de wekelijkse markt of gelegenheidsmarkt en voor het gebruik van de elektriciteitskasten die zich op de openbare weg bevinden voor een periode aanvang nemend op 18/02/2016 en eindigend op 31/12/2019.
De Gemeenteraad stemde op 28/03/2019 een gewijzigd retributiereglement voor een standplaats op de wekelijkse markt of gelegenheidsmarkt en voor het gebruik van de elektriciteitskasten die zich op de openbare weg bevinden met opname van een standgeld voor een standplaats op een Boomse Braderie, voor een periode aanvang nemend op 28/03/2019.
De Gemeenteraad herstemde op 19/12/2019 het retributiereglement voor een standplaats op de wekelijkse markt of gelegenheidsmarkt en voor het gebruik van de elektriciteitskasten die zich op de openbare weg bevinden voor een periode aanvang nemend op 01/01/2020 en eindigend op 31/12/2026.
De Gemeenteraad herstemde op 15/12/2022 het retributiereglement voor een standplaats op de wekelijkse markt of gelegenheidsmarkt en voor het gebruik van de elektriciteitskasten die zich op de openbare weg bevinden voor een periode aanvang nemend op 01/01/2023 en eindigend op 31/12/2026.
Omwille van de financiële toestand van de gemeente is het noodzakelijk om belastingen te heffen en retributies te vorderen.
Om handelaars die op het parcours voor hun eigen zaak willen participeren aan een braderie niet extra te belasten is het wenselijk om deze vrij te stellen van de retributie.
Om niet ingevulde plaatsen tijdens een braderie te voorkomen is het anderzijds wel aangewezen om de vrijgestelde handelaars alsnog de retributie te laten betalen indien zij hun gereserveerde plaats niet innemen tijdens de braderie.
De marktcommissie stelt in haar zitting van 05/10/2023 voor om het tarief voor het gebruik van de elektriciteitskasten te verlagen naar 3,00 euro.
Gelet op de reële daling van de elektriciteitsprijzen en om de dalende trend van aanwezige marktkramers te keren is het wenselijk om het tarief voor het gebruik van de elektriciteitskasten die zich op de openbare weg bevinden te verlagen.
Het is dan ook aangewezen om het retributiereglement aan te passen.
Het college besliste in zitting van 06/11/2023 om het retributiereglement voor een standplaats op de wekelijkse markt of gelegenheidsmarkt en voor het gebruik van de elektriciteitskasten die zich op de openbare weg bevinden naar de gemeenteraad te zenden met voorstel om het lopende reglement op datum van zitting op te heffen en op datum van zitting een gewijzigd reglement te stemmen.
voorgestelde wijziging:
Art.4:
De retributie voor het gebruik van een elektriciteitskast van 10,00 EUR naar 3,00 EUR per dag, per gebruiker te brengen
- Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 40 betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
- Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikels 326 tot en met 335 betreffende het bestuurlijke toezicht
- De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen
- Het Bestuursdecreet van 7 december 2018, hoofdstuk 3 – Toegang tot bestuursdocumenten, art. II.26 tot en met II.51
Art.1:
Het lopende retributiereglement op datum van 16/11/2023 op te heffen en voor een periode aanvang nemend vanaf 16/11/2023 en eindigend op 31/12/2026 een retributiereglement voor een standplaats o/d wekelijkse markt en gelegenheidsmarkt - braderie en gebruik van elektriciteit te stemmen waarbij een standrecht geëist wordt voor het innemen van het openbaar domein (openbare weg) door wagens en kramen op de wekelijkse markt, een gelegenheidsmarkt of een braderie.
Tevens wordt een retributie geëist voor de afname van elektriciteit uit de elektriciteitskasten die zich op de openbare weg bevinden en waarvoor de gebruiker een toelating van het gemeentebestuur moet bekomen.
Art.2:
De retributie voor een standplaats op de wekelijkse markt of gelegenheidsmarkt wordt vastgesteld op 1,60 EUR per lopende meter en per dag met een maximum diepte van2,5 metereenvormig voor elke plaats inneming, doch met een minimum van 4,80 EUR voor elke instelling.
Art.3:
De retributie voor een standplaats op een braderie wordt vastgesteld op 5,00 EUR per lopende meter en per dag met een maximum diepte van 2,5 metereenvormig voor elke plaats inneming, doch met een minimum van 15,00 EUR voor elke instelling.
Art.4:
De retributie voor het gebruik van een elektriciteitskast bedraagt 3,00 EUR per dag, per gebruiker
Volgende evenementen maken gratis gebruik van de elektriciteitskasten:
- Kerstboomverbranding
- Kerstmarkt centrum
- feestmarkt centrum
- braderie
- wijkraadevenementen
Art.5:
De vaststelling van het gebruik van de elektriciteitskast en de opmeting der ingenomen oppervlakte geschiedt door de zorgen van het gemeentebestuur. (de uiterste punten van het kraam of de instelling begrenzen de in aanmerking komende oppervlakte voor berekening van het plaatsrecht).
De betaling van de retributie gebeurt door de aanvrager en volgens de modaliteiten van het huishoudelijk reglement.
Art.6:
Personen of instellingen die een plaats innemen op het openbaar domein zonder dat er een commerciële activiteit plaatsvindt, genieten vrijstelling voor wat betreft het plaatsrecht.
Personen of instellingen die ten voordele van een erkend goed doel een plaats innemen op het openbaar domein genieten eveneens vrijstelling voor wat betreft het plaatsrecht.
Handelaars gevestigd in de handelsas Hoogstraat-Blauwstraat of Antwerpsestraat die tijdens een braderie op het parcours van een braderie een standplaats reserveren en effectief innemen zijn vrijgesteld van deze retributie. Bij niet inname van de gereserveerde plaats dienen zij alsnog de geldende retributie voor de gereserveerde plaats te betalen.
Art.7:
Deze verordening zal in toepassing van de regels over het bestuurlijk toezicht worden overgemaakt aan de hogere overheid en als definitief worden aanzien indien geen bezwaren worden ingediend gedurende het openbaar onderzoek.
Na de positieve evaluatie door de betrokkenen van het project "Boost!" in samenwerking met het CAW Mechelen Boom Lier is er behoefte tot verlenging van dit project tot 31 december 2024.
Zowel het aanbod in de scholen (permanenties of op afspraak JAC-medewerker) als het outreachende aanobd (vrijetijdscircuit) zal gecontinueerd en verder uitgebouwd worden.
Mentaal welzijn bij jongeren staat momenteel hoog op de agenda, want de signalen dat het met jongeren steeds moeilijker gaat op mentaal vlak bereiken de hulpverleningsinstanties steeds meer en meer. Door in te zetten op hulpverlening naar deze doelgroep en op de plaatsen waar jongeren aanwezig zijn, kunnen we vroegtijdig ingrijpen bij mentale problemen.
Hiervoor verlengen we het project "Boost!" in samenwerking met het CAW Mechelen Boom Lier voor een bedrag van 68.800,00 euro voor de aanwerving van 0,8 VTE voor dit project. De overeenkomst voorziet in een voorschot van 80% dat op 15 januari 2024 wordt overgemaakt. Het CAW maakt hiervoor een factuur over aan het lokaal bestuur. Het saldo van 20% wordt na afloop van de overeenkomst overgemaakt. Het CAW maakt hiervoor ten laatste op 31 december 2024 een factuur over. Het CAW maakt alle verantwoordingsstukken voor de financiële overeenkomst over aan het lokaal bestuur.
Het college van burgemeester en schepenen verzond dit punt in zitting van 30 oktober 2024 naar gemeenteraad voor goedkeuring.
| Dienstjaar: 2023 | ARK: 6159999 |
| Ramingnummer MJP 000833 | BELEIDSDOMEIN: 05 |
| Bedrag raming : 47.758,35 EUR (deel voorschot) | BELEIDSVELD: 0751 |
| Beschikbaar krediet : 47.758,35 EUR | BELEIDSITEM: |
| Aanpassing meerjarenplan noodzakelijk : JA/NEEN (*) | |
| Visum financieel beheerder: GUNSTIG/NIET GUNSTIG/NVT (*) | Datum : XX/XX/2021 |
(*) Schrappen wat niet past
| Dienstjaar: 2024 |
ARK: 6159999 |
| Ramingnummer MJP 000833 | BELEIDSDOMEIN: 05 |
| Bedrag raming : 7281,65EUR (deel voorschot) | BELEIDSVELD: 0751 |
| Beschikbaar krediet : 60.000 EUR | BELEIDSITEM: |
| Aanpassing meerjarenplan noodzakelijk : JA/NEEN (*) | |
| Visum financieel beheerder: GUNSTIG/NIET GUNSTIG/NVT (*) | Datum : XX/XX/2021 |
(*) Schrappen wat niet past
| Dienstjaar: 2024 | ARK: 6159999 |
| Ramingnummer MJP 000833 | BELEIDSDOMEIN: 05 |
| Bedrag raming : 13.760,00 EUR (saldo) | BELEIDSVELD: 0751 |
| Beschikbaar krediet : 52.718,35 EUR | BELEIDSITEM: |
| Aanpassing meerjarenplan noodzakelijk : JA/NEEN (*) | |
| Visum financieel beheerder: GUNSTIG/NIET GUNSTIG/NVT (*) | Datum : XX/XX/2021 |
(*) Schrappen wat niet past
- Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 40 betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
- Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikels 326 tot en met 335 betreffende het bestuurlijke toezicht
- De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen
- GR 24/6/2021 samenwerkingsovereenkomst lokaal bestuur Boom - CAW Mechelen Boom Lier
- GR 2022 verlenging samenwerkingsovereenkomst lokaal bestuur Boom - CAW Mechelen Boom Lier
- Evaluatie door scholen
- ontwerpovereenkomst verlenging 2024
- CBS 30 oktober 2023
Art.1: te voorzien in een verlenging van de samenwerkingsovereenkomst lokaal bestuur Boom - CAW Mechelen Boom Lier in het kader van het project mentaal welzijn voor jongeren - Boost!, voor de periode van 1 januari 2024 tot en met 31 december 2024.
Art.2: de budgetten te voorzien zoals afgesproken in de samenwerkingsovereenkomst: 80% van het budget (55.040,00 euro) in boekjaar 2023 (47.758,35 euro) en in boekjaar 2024 (7.281,65 euro) en 20% van het budget (13.760,00 euro) in het boekjaar 2024 en dit via MJP 000833.
De voorzitter sluit de zitting op 16/11/2023 om 21:13.
Aldus gedaan in zitting datum voormeld.
Goedgekeurd door de gemeenteraad.
Namens Gemeenteraad,
Lize Van Dijck
algemeen directeur
Johan Van Limbergen
voorzitter gemeenteraad