Terug
Gepubliceerd op 05/09/2025

Besluit  Gemeenteraad

do 28/11/2024 - 20:00

DIENST FINANCIËN - RET 13 - RETRIBUTIEREGLEMENT EN HUISHOUDELIJK REGLEMENT VOOR DIENSTVERLENING INZAKE SPEELPLEINWERKING, SPORTKAMPEN EN BUITENSCHOOLSE KINDEROPVANG - 2024-2026 - WIJZIGING

Aanwezig: Ann De Smedt, waarnemend voorzitter
Jeroen Baert, burgemeester
Tom Dewandelaere, Francisco Sanchez, Sven Cools, Carla Herremans, schepenen
Anita Ceulemans, Patrick Marnef, Hans Verreyt, Andy Janssens, Michel Van Reeth, Eddy Van Der Taelen, Bart De Smet, Yani Brems, Tibo Roekaerts, Pascale De Boeck, Martha Somers, Jeanne Carron, Marleen De Ridder, raadsleden
Lize Van Dijck, algemeen directeur
Verontschuldigd: Johan Van Limbergen, voorzitter gemeenteraad
Inge De Ridder, schepen
Nourdine Elkaouakibi, Fatiha Haouat, Nathalie Van de Wouwer, François Addiers, raadsleden
Voorgeschiedenis

In de gemeenteraadszitting van 21/12/2023 werd een aangepast huishoudelijk reglement buitenschoolse kinderopvang en speelpleinwerking herstemd voor een periode aanvang nemend 21/12/2023 en eindigend op 31/12/2026.

In de gemeenteraadszitting van 19/01/2023 werd een gewijzigd retributiereglement voor dienstverlening inzake speelpleinwerking, sportkampen en buitenschoolse kinderopvang herstemd voor een periode aanvang nemend op 01/02/2023 en eindigend op 31/12/2026.

Feiten en context

Omwille van de financiële toestand van de gemeente is het noodzakelijk om belastingen te heffen en retributies te vorderen ter recuperatie van gemaakte kosten.

 Feiten en context huishoudelijk reglement 21/12/2023

Sinds september 2023 wordt er op alle Boomse scholen buitenschoolse kinderopvang georganiseerd door het lokaal bestuur. Na evaluatie van de eerste maanden blijken er enkele mogelijke verbeterpunten te zijn.

Oorspronkelijk werd er op basis van de aanwezigheidsregistraties beslist om de opvang te sluiten om 17.30u. Op de grote scholen geven echter veel ouders aan dat dit omwille van hun werkrooster zeer krap is. Op de kleinere scholen merken we daarentegen dat de meeste kinderen voor 17.30u opgehaald zijn. Er wordt voorgesteld om de openingsuren te verruimen op de grote basisscholen: het sluitingsuur wordt verlaat van 17.30u naar 17.45u

Ten tweede merken we dat er onbegrip is bij ouders over de hoge boete die aangerekend wordt wanneer ze te laat zijn om hun kind op te halen na de korte opvang. Er wordt daarom voorgesteld om de administratieve kost die aangerekend wordt wanneer een kind aanwezig is in de lange opvang zonder reservatie te verlagen van €50 naar €5.

Ten derde bleek er nood aan meer coördinatie op de scholen, en was het niet haalbaar voor de groepsverantwoordelijken om voldoende aanwezig te zijn op elke school. Daarom zijn er nu drie groepsverantwoordelijken in plaats van twee. In het huishoudelijk reglement werd dit ook aangepast.

 

Feiten en context huishoudelijk reglement 09/09/2024

Sinds september 2023 wordt er op alle Boomse scholen buitenschoolse kinderopvang georganiseerd door het lokaal bestuur. Na evaluatie van het eerste schooljaar blijken er op organisatorisch vlak nog enkele verbeterpunten te zijn. Zo is het systeem van korte en lange opvang te complex voor een groot deel van onze doelgroep, en bijkomend is het administratief niet zo eenvoudig om de kinderen correct te registeren. Ons voorstel is dan ook om de korte opvang in te korten tot de opvang na 8u, en voor 16u. Op woensdag is er geen korte opvang. Dit is voor ouders duidelijk, en voor onze administratie veel eenvoudiger. Het brengt voor de ouders verder geen nadelen met zich mee, noch organisatorisch, noch financieel. De tarieven voor de opvang blijven ongewijzigd.

Ten tweede merken we dat een aantal hardleerse ouders hun facturen niet betalen, zowel voor opvang op school als voor buitenschoolse activiteiten of vakantie-opvang. Dit vraagt een enorme inspanning van onze eigen medewerkers en de collega's van de boekhouding. Het voorstel is om het reservatiesysteem van gezinnen te belokkeren van zodra er minstens drie facturen (waarvan de vervaldatum verstreken is) niet betaald zijn. Van zodra deze drie facturen betaald worden, kan de administratie de blokkage opheffen. Op deze manier is het voor onze dienst eenvoudig om kort op de bal te spelen, zonder de collega's van de boekhouding verder te belasten.

 

Wijzigingen:

Huishoudelijk reglement Sportkampen en Buitenschoolse activiteiten

BLAUW – toevoegingen vanuit HHR Sport en Buitenschoolse activiteiten of retributiereglement

GEEL – interne wijziging

 

Beste ouders

Elk kind dat naar een basisschool gaat in de gemeente Boom moet officieel ingeschreven worden bij de buitenschoolse kinderopvang. Via het reservatiesysteem, kan je als ouder je kind ook inschrijven voor een gevarieerd aanbod aan buitenschoolse activiteiten.

Je kan de inschrijvingslink vinden op http://www.boom.be/inschrijven.

Wie niet met de computer kan werken of niet over een e-mailadres beschikt kan een afspraak maken bij de brugfiguur van de school waar je kind gaat of via onderstaande contactgegevens.

Opvang op school
bko@boom.be

0478 71 28 46

Speelplein (lagere schoolkinderen tijdens schoolvakanties)
speelplein@boom.be

0471 66 39 54

Buitenschoolse activiteiten of sportkampen
0475 78 20 47
BOA@boom.be

Je kind kan pas gebruik maken van het BOA-aanbod wanneer de volledige inschrijvingsprocedure is doorlopen.

Alvast bedankt voor het vertrouwen!

Met vriendelijke groet

Team BOA



1. Openingsuren en locaties
1.1. Openingsdagen en openingsuren

Op schooldagen start de opvang ‘s ochtends op school om 6u45. In Villa Kakelbont, ’t Krekeltje en De Hoeksteen is er opvang voorzien tot 17u30. In OLVI De Kade en De Reuzenboom en BS Boom Park is er opvang voorzien tot 17.45u.

Tijdens het schooljaar worden op alle scholen en op regelmatige tijdstippen activiteiten georganiseerd waar je je kind voor kan inschrijven. Info over tijdstippen en locaties worden tijdig gecommuniceerd via mail.

Tijdens elke vakantie (uitgezonderd de kerst- en zomersluiting) is er ook vakantieopvang (BKO of Speelplein). Er wordt dan opvang voorzien van 6.45u tot 17.45u.
Kinderen kunnen tijdens de vakantie een halve dag of een hele dag naar de opvang komen.
- Kinderen die een hele dag komen, dienen ten laatste om 9 uur aanwezig te zijn en kunnen vanaf 16u vertrekken.
- Kinderen die een voormiddag komen, dienen ten laatste om 9 uur aanwezig te zijn en kunnen tussen 12 en 13 uur vertrekken.
- Kinderen die ingeschreven zijn voor de namiddag moeten tussen 12 en 13u aanwezig zijn en kunnen vanaf 16u vertrekken. Voor de kleuteropvang kan hiervan (na overleg met de groepsverantwoordelijke) afgeweken worden.

Bij uitstappen kan hiervan afgeweken worden, dit wordt steeds op voorhand gecommuniceerd.

Tijdens de vakantieperiodes worden er sportkampen georganiseerd. De sportkampen zelf starten om 9u en eindigen om 16u. Voor- en na-opvang wordt voorzien vanaf 7.30u en tot 17u. Indien er afwijkingen zijn op dit uurschema zal dit duidelijk gecommuniceerd worden. Kinderen moeten dus ten laatste om 9u aanwezig zijn en ten laatste om 17u afgehaald worden.

Indien bovenstaande uren niet gerespecteerd worden kunnen er boetes aangerekend worden.


1.2. Opvanglocaties
Op schooldagen en op schoolvrije dagen (pedagogische studiedagen en facultatieve verlofdagen) gaat de opvang door op de school waar de kinderen schoollopen. Er wordt enkel opvang georganiseerd als er minstens 10 inschrijvingen zijn. Ook de buitenschoolse activiteiten worden zo veel mogelijk op de school zelf georganiseerd.

Tijdens de vakantie vindt de opvang van kleuters plaats op één van de Boomse basisscholen.
Kinderen van de lagere school worden tijdens de vakantie opgevangen bij het Speelplein. Deze vindt plaats in het Atheneum Boom:
Ingang via Edgar Tinelstraat 5
2850 Boom

De sportkampen vinden plaats op de volgende locatie :
Braxhall
Kapelstraat 145
2850 Boom

Indien de sporthal niet beschikbaar is of de activiteit er zich niet toe leent, kunnen sportkampen ook op andere locaties georganiseerd worden. Dit zal duidelijk gecommuniceerd worden.


2. Inschrijven en reserveren

2.1.1. Inschrijving

Elk kind dat naar een basisschool gaat in de gemeente Boom moet officieel ingeschreven zijn bij de Buitenschoolse kinderopvang. De opvang, activiteit of vakantiewerking kan niet doorgaan indien het administratief dossier van je kind niet in orde is gebracht.
Er zijn drie mogelijkheden om in te schrijven:

1. Via de inschrijvingslink op deze website http://www.boom.be/inschrijven kom je terecht op het digitaal loket (I-Active): je vult alle gezins- en kindgegevens in die nodig zijn voor je administratief dossier.

2. Je maakt een afspraak via onderstaande contactgegevens.

BKO
bko@boom.be

0478 71 28 46

Speelplein (lagere schoolkinderen tijdens schoolvakanties)
speelplein@boom.be

0471 66 39 54

Buitenschoolse activiteiten of sportkampen
0475 78 20 47
BOA@boom.be

3. Je maakt een afspraak met de brugfiguur van de school van je kind.

Wat moet je meebrengen:
a. Identiteitskaart en pincode van één van beide ouders;
b. Kids-ID (indien niet beschikbaar bezorg je ons het rijksregisternummer);
c. Alle rijksregisternummers van alle afhalers

Indien een ouder het kind niet mag afhalen wordt hiervan een bewijs (vonnis) gevraagd. Breng dit meteen mee tijdens de inschrijving.

Na de inschrijving controleert de opvang alle gegevens van je kind, je krijgt hierna bericht dat de inschrijving afgerond is.


2.1.2. Een plek reserveren in de opvang

Opvang op schooldagen

Wanneer je opvang nodig hebt voor 8u of na 16u moet je altijd reserveren. Tijdens de korte opvang (na 8u en voor 16u) is dit niet nodig.
Op woensdagnamiddag moet je altijd reserveren.

Een plek reserveren of annuleren kan tot vijf dagen op voorhand via het digitaal loket (I-Active).

Als je niet digitaal kan reserveren, kan je telefonisch contact opnemen met de buitenschoolse kinderopvang. Ook als er na deze reservatieperiode toch nog opvang nodig blijkt, kan er telefonisch of via mail contact opgenomen worden met de buitenschoolse kinderopvang. De groepsverantwoordelijken bekijken dan of er nog plaats is in de opvang.

Wanneer je kind op woensdagnamiddag, ’s morgens voor 8u of ’s avonds na 16u aanwezig is zonder reservatie, zal er een administratieve boete aangerekend worden bovenop de kostprijs van de opvang. Deze administratieve kost bedraagt € 5.

Opvang tijdens schoolvakanties

Voor vakantieperiodes is vooraf reserveren verplicht. Je krijgt zeven weken voor de start van de vakantie een e-mail of brief met de melding dat er kan ingeschreven worden via het digitaal loket (I-Active).

Je moet bij het reserveren het begin- en einduur van het opvangmoment doorgeven. Op die manier kunnen de plaatsen maximaal ingevuld worden. De reservaties worden twee weken na start van de inschrijfperiode om 9u afgesloten.

Elke ouder krijgt kort nadien bericht van toewijzing (digitaal of per brief). Wanneer er zich een capaciteitsprobleem voordoet, gelden voorrangsregels. De plaatsen worden dan toegekend in deze volgorde:
• kinderen van medewerkers van het lokaal bestuur Boom;
• kinderen die in Boom wonen en in Boom naar school gaan;
• kinderen die in Boom wonen;
• kinderen die buiten Boom wonen maar wel in Boom naar school gaan;
• kinderen die buiten Boom wonen en buiten Boom naar school gaan.

Indien er na het toepassen van de voorrangsregels nog steeds een overcapaciteit is, zullen de jongste kinderen voorrang krijgen. Na verwerking van de gegevens krijg je een bevestiging toegestuurd, via het digitaal loket of per brief.

Indien je kind omwille van het te laat reserveren of de toegekende voorrangsregels geen opvang heeft, wordt hij of zij automatisch op de wachtlijst geplaatst. Via het digitale loket krijg je automatisch een toewijzing van een opvangplaats indien een andere ouder een opvangplaats annuleert. Ouders die niet met het digitaal loket werken worden telefonisch op de hoogte gebracht.

Opvang tijdens schoolvrije dagen
Op schoolvrije dagen (pedagogische studiedagen en facultatieve verlofdagen van de school) is er opvang voorzien door BKO. Er wordt enkel opvang georganiseerd als er minstens 10 inschrijvingen zijn. Op schoolvrije dagen is het verplicht om een plek te reserveren in de opvang. Een plek reserveren kan tot vijf dagen op voorhand via het digitaal loket (I-Active).

Indien je na deze reservatieperiode toch nog opvang nodig hebt, kan je telefonisch of via mail contact opnemen met de opvang. De groepsverantwoordelijken bekijken wat er nog mogelijk is.

Buitenschoolse activiteiten en Sportkampen
Nadat het kinddossier is aangemaakt, wordt je via i-Active verwittigd wanneer de reservatieperiode start. Vanaf dan kan iedereen een plek reserveren voor de buitenschoolse activiteiten en/of sportkampen. Reserveren is verplicht. In i-Active kan je via de kalender steeds zien waarvoor jouw kind in aanmerking komt. Er zijn geen voorrangsregels.

De reservaties voor de sportkampen eindigen 14 dagen voor de start van het kamp. Je kan steeds contact opnemen met de Dienst Sport om te bekijken of er nog plaatsen beschikbaar zijn indien je laattijdig op zoek bent naar een activiteit. De verantwoordelijke bekijkt dan de mogelijkheden.

Voor een buitenschoolse activiteit en/of sportkamp kan je niet per dag reserveren, maar enkel voor de volledige periode (tenzij dit uitzonderlijk wordt aangeboden).

Een week voor de start van de buitenschoolse activiteit en/of sportkamp krijg je nog een bericht uit i-Active met praktische informatie.

2.1.3. Annuleren

Buitenschoolse opvang en vakantiewerking BKO en Speelplein
Je kan gereserveerde opvang (op school- en vakantiedagen) kosteloos annuleren ten laatste vijf kalenderdagen vóór de opvangdatum.

Buitenschoolse activiteiten en sportkampen
Je kan gereserveerde activiteit en/of sportkamp kosteloos annuleren ten laatste 14 kalenderdagen vóór de startdatum.

Laattijdig de opvang annuleren:
Omwille van de volgende redenen mag je ook laattijdig de opvang annuleren:
• Indien je kind ziek is. In dat geval ben je verplicht een doktersattest (of een kopie ervan) binnen te brengen. Het attest moet in het bezit van de opvang zijn ten laatste elke derde kalenderdag van de maand volgend op de maand waarin de afwezigheid zich voordeed. Voor speelplein en sportkampen ten laatste 3 werkdagen na einde van het kamp.
• In geval van overmacht. De groepsverantwoordelijken zullen bepalen of een kosteloos annuleren wordt toegelaten.


Bij laattijdige annulering wordt een joker ingezet (BKO en Speelplein) of een boete toegekend (zie volgende pagina).

Annuleren kan op drie verschillende manieren:
• Via het digitaal loket (I-Active);
• Via e-mail;
• telefonisch.


2.2. Jokersysteem Buitenschoolse kinderopvang en Speelplein
Je beschikt per kind over vier jokers. De jokers worden automatisch ingezet bij de volgende situaties:
• Het laattijdig annuleren van een gereserveerd opvangmoment (Eén joker per dagdeel);
• Het te laat ophalen van een kind (met een maximum van vijftien minuten);
• Wanneer een kind aanwezig is tijdens de lange opvang en niet heeft gereserveerd;
• Voor de vakantieopvang: het te laat brengen van een kind (na 9 uur of 13 uur).


Voor buitenschoolse activiteiten en/of sportkampen is er geen jokersysteem van toepassing.

2.3. Boetes

Buitenschoolse opvang of Speelplein
Je krijgt een boete indien:
- Je kind niet aanwezig is geweest op een moment waarvoor gereserveerd werd.
- Wanneer de bovenstaande jokers zijn opgebruikt en één van deze situaties zich voordoet;
o Het laattijdig annuleren van een gereserveerd opvangmoment (je betaalt het opvangmoment);
o Het te laat ophalen van een kind (€ 15 per kwartier);
o Wanneer een kind aanwezig is tijdens de lange opvang en niet heeft gereserveerd (€ 5)
o Voor de vakantieopvang: het te laat brengen van een kind (na 9 uur of 13 uur) (€ 15 per kwartier)
- Je kind zonder reservatie en toelating afzetten in de opvang (€50 per dropping)

Buitenschoolse activiteiten en Sportkampen
Bij deze werkingen wordt er geen gebruik maakt van een jokersysteem.

Je krijgt een boete indien:
- Je kind niet tijdig wordt opgehaald. (15 euro)
- Je kind zonder reservatie of toelating wordt afgezet (50 euro)
- Je als ouder te laat annuleert (Indien een ouder laattijdig annuleert, wordt de aangevraagde periode doorgerekend).

 

2.4. Schorsing

De opvang kan onmiddellijk geschorst worden wanneer:
• Ouders zich niet houden aan de afspraken vastgelegd in het huishoudelijk reglement en er geen bemiddeling meer mogelijk is tussen ouders en/of kind(eren) en buitenschoolse kinderopvang.
• Kinderen fysiek geweld gebruiken of grensoverschrijdend gedrag vertonen in de opvang.
• Ouders die hun kind herhaaldelijk laattijdig afhalen.
• Ouders die hun facturen herhaaldelijk niet betalen. Wanneer er drie facturen onbetaald zijn zal het reservatiesysteem geblokkeerd worden.
• Ouders die hun kind langer laten blijven dan de opgegeven uren bij reservatie.
• Ouders die hun kind afzetten op de werking zonder een inschrijving.

Bij een tijdelijke schorsing wordt de ouder mondeling en schriftelijk verwittigd. Wanneer de schorsing definitief is, zal het College van Burgermeester en Schepenen beslissen op advies van het diensthoofd. Deze beslissing zal aangetekend verstuurd worden.

Wanneer de (medische) zorg voor een kind te groot is en een kwaliteitsvolle opvang hierdoor niet mogelijk is, kan de opvang geweigerd worden. Dit gebeurt steeds in onderling overleg met de ouders.


3. Praktische informatie
3.1. Veilig ophalen en brengen van de kinderen

De aanwezigheidsregistratie van de kinderen is van fundamenteel belang voor een correcte facturatie en het voeren van een actief veiligheidsbeleid. Door een sluitend registratiesysteem is er op ieder moment geweten welke kinderen er in de opvang aanwezig zijn.

Bij inschrijving van je kind kan je maximum vijf personen opgeven die je kind altijd mogen komen halen. Deze personen kunnen het kind enkel afhalen op vertoon van hun identiteitskaart. Indien de identiteitskaart (of het bewijs van verlies) niet wordt voorgelegd zal het kind niet worden meegegeven.

Indien door omstandigheden deze personen verhinderd zijn, kan je via mail of sms naar de opvanglocatie een andere persoon opgeven die het kind éénmalig mag komen ophalen. Hiervoor is
de volledige naam van de persoon in kwestie nodig. Indien er geen identiteitskaart getoond kan worden, zal je kind niet worden meegegeven!

Via het digitaal loket kan je aangeven of je kind(eren) alleen naar huis, muziekschool of sportclub mogen gaan. Ben je dit vergeten? Gelieve dan de verantwoordelijke hiervan schriftelijk te verwittigen. Dit kan op voorhand of bij de start van de activiteit.

3.2. Samenwerking externe partners

Voor het speelplein, de sportkampen en de buitenschoolse activiteiten werken we op regelmatige basis samen met jobstudenten en externe partners. De kwaliteit van de lesgevers vinden we zeer belangrijk. Is er volgens jou iets niet in orde of stel je problemen vast, aarzel dan niet contact op te nemen met de verantwoordelijke van het Lokaal bestuur.

3.3. Maaltijden

De opvang voorziet tijdens gereserveerde opvangmomenten in water en een tussendoortje. Eten en drinken gebeurt aan tafel of buiten. We vragen de ouders om geen snoep of fastfood mee te geven naar de opvang. Je mag je kind wel een gezonde snack meegeven voor tijdens de korte opvang. Water kan steeds aangevuld worden indien het kind een drinkbus meeneemt.

Bij de buitenschoolse activiteiten en sportkampen voorzien de kinderen zelf in eten en drinken. Water kan steeds aangevuld worden indien het kind een drinkbus meeneemt.

3.4. Allergie

Je moet via het digitaal loket (I-Active) meedelen of je kind allergieën voor bepaalde voedingstoffen of medicatie (ook zonnecrème) heeft. Gelieve alle wijzigingen onmiddellijk aan de opvang door te geven.

Wanneer je kind omwille van medische redenen bijzondere dieetproducten, voedingsalternatieven of verzorgingsproducten zoals zonnecrème nodig heeft, breng je die zelf mee naar de opvang. Je bezorgt de opvang ook de nodige informatie over het product.

3.5. Kledij

Voor je kleuter voorzie je reservekledij op naam van je kind.
Om te vermijden dat voorwerpen verloren gaan, vragen we om jassen, sjaals, mutsen, boekentassen en andere waardevolle voorwerpen sowieso te voorzien van een naam. Gelieve je kinderen speelkledij aan te trekken en reservekledij mee te brengen. Indien reservekledij van de opvang gebruikt wordt, moet deze steeds gewassen terugbezorgd worden.

3.6. Ziekte en medicatie

We vragen om alle medische problemen van je kind te melden.

Zieke kinderen worden niet tot de opvang of activiteiten toegelaten Bij onverwachte ziekte of een ongeval worden de ouders onmiddellijk verwittigd. De opvang voorziet de eerste hulp en brengt, indien nodig, je kind naar de spoedafdeling van het ziekenhuis. De ouders betalen alle kosten die de opvang voor de medische hulp maakt, tenzij het om een ongeval gaat (hiervoor zal de verzekering van de opvang aangesproken worden).

In principe wordt geen medicatie toegediend. Ouders worden verzocht af te spreken met hun arts om bij voorkeur medicatie voor te schrijven die ’s morgens en ’s avonds door de ouders zelf kan worden toegediend. Enkel bij voorlegging van een doktersattest (of het etiket van de apotheek) kan medicatie uitzonderlijk worden toegediend. Op de verpakking van de medicatie wordt duidelijk het volgende vermeld:
• naam van de inhoud;
• naam van dokter en apotheker;
• naam van het kind;
• datum van aflevering en vervaldatum;
• dosering en wijze van toediening;
• wijze van bewaring;
• duur van de behandeling.

3.7. Verzekering

De ingeschreven kinderen en de begeleiding worden verzekerd voor lichamelijke ongevallen en burgerlijke aansprakelijkheid. Aangifte van schade of ongevallen moet binnen de 24 uur na de feiten gebeuren aan de groepsverantwoordelijken. Zij brengen de verzekeringsinstelling op de hoogte. De verzekeringsinstelling is terug te vinden op de website www.boom.be.

De opvang kan niet aansprakelijk gesteld worden voor eventuele ongevallen wanneer je kind niet meer onder toezicht staat van de begeleiding. Dit geldt ook voor beschadiging of verlies van persoonlijke voorwerpen zoals kledij, brillen, horloges en fiets. Indien er vernieling of beschadiging met opzettelijk karakter wordt vastgesteld, worden de kosten verhaald op de ouders.


3.8. Naleving van de wet op bescherming van de persoonlijke levenssfeer

Bij de inschrijving en tijdens de opvang heeft de opvang informatie nodig over jou en jouw kind. Het gaat om administratieve gegevens van je kind, jezelf, je gezin, gegevens nodig voor de toewijzing van een plaats en relevante sociale of medische gegevens. Deze gegevens worden vernietigd zodra ze niet meer noodzakelijk zijn. Ouders hebben toegang tot deze info en kunnen vragen om wijzigingen. De organisator van de kinderopvang waarborgt de veiligheid en het vertrouwelijk karakter van deze info.

In de opvang worden regelmatig foto’s of video’s genomen van de kinderen. Bij de inschrijving vragen we de ouders om zich al dan niet akkoord te verklaren met het gebruik van deze foto’s voor de website, folders en ander promotiemateriaal.


4. Financiële bepalingen

4.1. Tarieven en betaling
De tarieven worden jaarlijks aangepast aan de index.
Wanneer de prijs wijzigt, los van de index, krijg je hierover een schriftelijke mededeling twee maanden vóór de aanpassing. Deze moet door beide ouders/voogd voor kennisname goedgekeurd worden of per aangetekende brief worden ingelicht.


Tarieven Buitenschoolse kinderopvang
• € 0,98 per begonnen half uur
• Woensdagnamiddag en schoolvrije dagen:
€ 5,67 voor een verblijf minder dan 3 uren
€ 8,37 voor een halve dag (verblijf tussen 3 en 6 uren)
€ 12,72 voor een hele dag (verblijf van meer dan 6 uren)

Tarieven Speelplein
Bij gelijktijdige deelname van kinderen uit hetzelfde gezin, wordt de ouderbijdrage met 25% verminderd.
• € 6,51 voor een halve dag (verblijf tussen 3 en 6 uren)
• € 10,65 voor een hele dag (verblijf van meer dan 6 uren)


Tarieven Buitenschoolse activiteiten, uitstappen en (externe) sportkampen
Het tarief is afhankelijk van het aanbod.

 

• Minimum tarieven per activiteit
€ 0,98 per begonnen half uur
€ 8,37 voor een halve dag (verblijf tussen 3 en 6 uren)
€ 12,72 voor een hele dag (verblijf van meer dan 6 uren)


Tarieven kleutersportkampen (door het lokaal bestuur georganiseerd).

€ 65 per week voor Bomenaars
€ 81,25 per week voor niet-Bomenaars

Facturatie
In het begin van de maand volgend op de geleverde prestaties krijgt elke ouder een detailfactuur en een overschrijvingsformulier dat binnen de 14 dagen betaald dient te worden. Wie een fout in de berekening vaststelt, meldt dit bij de verantwoordelijke.

Laattijdig betalen
Van zodra er drie onbetaalde facturen zijn waarvan de uiterste betaaltermijn is verstreken, zal het reservatiesysteem geblokkeerd worden. Er zal ook een aangetekend schrijven van de financiële dienst verstuurd worden, hiervoor worden er rappelkosten aangerekend. Wanneer er nog steeds niet betaald wordt, zal een gerechtelijke invordering ingezet worden.

4.2. Sociaal tarief

Aan sommige gezinnen kan een sociaal tarief voor Buitenschoolse opvang en Speelplein, vastgesteld op 50% van de opvangprijs, toegekend worden. Dit sociaal tarief kan op twee mogelijke manieren worden toegekend:
1. Dit sociaal tarief kan aangevraagd worden indien de ouder(s) een gemeenschappelijk belastbaar inkomen hebben dat lager ligt dan de standaard norm gehanteerd door de mutualiteit of hulpkas voor het berekenen van de verhoogde tegemoetkoming. Dit bedrag is jaarlijks onderworpen aan indexering. Je kan deze aanvraag doen bij de groepsverantwoordelijke. Je bezorgt hiervoor van alle inwonende volwassenen het aanslagbiljet met je belastbaar inkomen en je attest gezinssamenstelling. De verantwoordelijke zal je van de beslissing op de hoogte brengen. De toekenning van het sociaal tarief wordt jaarlijks herzien. Je dient hiervoor elk jaar een nieuw aanslagbiljet binnen te brengen. Indien de opvang dit niet ontvangt, wordt het sociaal tarief automatisch stopgezet.

2. Na een financieel en sociaal onderzoek uitgevoerd door de sociale dienst van het lokaal bestuur Boom, kan het bijzonder comité beslissen dat je in aanmerking komt voor een sociaal tarief. Indien dit het geval is, bezorgt de maatschappelijk assistente je een attest.


4.3. Verminderd tarief

Voor ouders die in Boom wonen en die omwille van financiële problemen het sociaal tarief of normaal tarief niet kunnen betalen, is er daarnaast ook een verminderd tarief voor Buitenschoolse opvang en Speelplein, vastgesteld op 20% van de opvangprijs.

Om van dit tarief te kunnen genieten, moet de ouder zich wenden tot de sociale dienst van het OCMW. Een maatschappelijk assistente voert een sociaal en financieel onderzoek uit. Het bijzonder comité van de sociale dienst beslist of een sociaal tarief toegekend wordt.

4.4. UiTPAS aan kansentarief
Kortingen voor Buitenschoolse activiteiten en sportkampen zijn enkel mogelijk met een UiTPAS aan kansentarief. Heb je een geldige UiTPAS met kansentarief, dan betaal je slechts 20% van de deelnameprijs.
Alle info over de UiTPAS : https://www.boom.be/uitpas of informeer bij de brugfiguur op school.

4.5. Fiscaal attest

De kosten van de kinderopvang zijn fiscaal aftrekbaar, volgens de wettelijke bepalingen. De gemeente bezorgt je in het tweede trimester een fiscaal attest van het afgelopen jaar. Dit attest kan enkel afgeleverd worden indien alle betalingen voldaan zijn.

4.6. Opzeggen van de opvang
Het lokaal bestuur Boom kan deze overeenkomst opzeggen en de opvang stopzetten onder bepaalde omstandigheden (zie hoofdstuk 2.4. Schorsing).

De opvang, activiteiten en sportkampen kan eenzijdig opgezegd worden in geval van overmacht (brand, overstroming…) waardoor een sluiting onafwendbaar is.


5. Naleving van het huishoudelijk reglement

Bij inschrijving verklaar je akkoord te zijn met dit huishoudelijk reglement met inlichtingen en afspraken. Zowel de BKO, het Speelplein, Buitenschoolse activiteiten en Sport, als de ouders verklaren bij inschrijving deze afspraken te kennen, te aanvaarden en na te leven. Het kan zijn dat de opvang om bepaalde redenen (wijzigingen in de reglementeringen, andere accenten in de werking,…) genoodzaakt is eenzijdig wijzigingen aan te brengen in deze bundel. Wanneer het om grote of belangrijke verschillen gaat, worden de ouders op de hoogte gebracht.


6. Tot slot

Dit huishoudelijk reglement werd goedgekeurd op de gemeenteraad van 28 november 2024. Dit reglement kent ingang op 01/11/2024. Alle regels over de kinderopvang vind je op www.kindengezin.be.

Heb je vragen of opmerkingen bij dit reglement of de werking, praat er dan over met de verantwoordelijken.



Adviezen en argumenten

De dienst financiën stelt het college van burgemeester en schepenen voor het huidige (aangepaste) huishoudelijk reglement buitenschoolse kinderopvang en speelpleinwerking (GR 21/12/2023) op te heffen.

De dienst financiën stelt het college voor om het retributiereglement voor speelpleinwerking, sportkampen en buitenschoolse kinderopvang naar de gemeenteraad te zenden met voorstel om het op 29/02/2024 gestemde retributiereglement op datum van zitting op te heffen en een gewijzigd reglement en huishoudelijk reglement te stemmen voor een periode aanvang nemend op 24/10/2024 en eindigend op 31/12/2026.

Financiële weerslag

Financiële weerslag van toepassing: NEEN

Visum (financieel advies) van toepassing: NEEN 

Juridische gronden

Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 40 betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.

-        Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikels 326 tot en met 335 betreffende het bestuurlijke toezicht

-        De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen

-        Het Bestuursdecreet van 7 december 2018, hoofdstuk 3 – Toegang tot bestuursdocumenten, art. II.26 tot en met II.51

Bijlagen

Huishoudelijk reglement Speelpleinwerking, Sportkampen en Buitenschoolse kinderopvang en Buitenschoolse activiteiten:

20241004 HHR_BKO_BKO ACTIVITEITEN_SPORTKAMPEN_SPEELPLEINWERKING

20241007 HHR BKO

Publieke stemming
Aanwezig: Ann De Smedt, Jeroen Baert, Tom Dewandelaere, Francisco Sanchez, Sven Cools, Carla Herremans, Anita Ceulemans, Patrick Marnef, Hans Verreyt, Andy Janssens, Michel Van Reeth, Eddy Van Der Taelen, Bart De Smet, Yani Brems, Tibo Roekaerts, Pascale De Boeck, Martha Somers, Jeanne Carron, Marleen De Ridder, Lize Van Dijck
Voorstanders: Jeroen Baert, Tom Dewandelaere, Francisco Sanchez, Sven Cools, Carla Herremans, Anita Ceulemans, Patrick Marnef, Hans Verreyt, Andy Janssens, Ann De Smedt, Michel Van Reeth, Eddy Van Der Taelen, Bart De Smet, Yani Brems, Tibo Roekaerts, Pascale De Boeck, Martha Somers, Jeanne Carron, Marleen De Ridder
Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
Besluit

Enig artikel: Het reglement zoals onderstaand goed te keuren.

 

Artikel 1:

Het huidige (aangepaste) huishoudelijk reglement buitenschoolse kinderopvang en speelpleinwerking (GR 21/12/2023) op te heffen.


Het op 29/02/2024 gestemde retributiereglement voor speelpleinwerking, sportkampen en buitenschoolse kinderopvang op te heffen en een retributiereglement en huishoudelijk reglement voor speelpleinwerking, sportkampen en buitenschoolse kinderopvang te stemmen voor een periode aanvang nemend op datum van zitting en eindigend op 31/12/2026.

Artikel 2

 

Huishoudelijk reglement

Inlichtingen en afspraken

 

Buitenschoolse opvang,

Speelplein, Sportkampen en Buitenschoolse activiteiten

Lokaal Bestuur Boom

 

November 2024

 

Beste ouder

 

Elk kind dat naar een basisschool gaat in de gemeente Boom moet officieel ingeschreven worden bij de buitenschoolse kinderopvang. Via het reservatiesysteem, kan je als ouder je kind ook inschrijven voor een gevarieerd aanbod aan buitenschoolse activiteiten.

 

Je kan de inschrijvingslink vinden op http://www.boom.be/inschrijven.  

 

Wie niet met de computer kan werken of niet over een e-mailadres beschikt kan een afspraak maken bij de brugfiguur van de school waar je kind gaat of via onderstaande contactgegevens.

 

Opvang op school
bko@boom.be
0478 71 28 46

Speelplein (lagere schoolkinderen tijdens schoolvakanties)
speelplein@boom.be
0471 66 39 54

Buitenschoolse activiteiten of sportkampen
0475 78 20 47
BOA@boom.be

 

Je kind kan pas gebruik maken van het BOA-aanbod wanneer de volledige inschrijvingsprocedure is doorlopen.

 

Alvast bedankt voor het vertrouwen!

 

Met vriendelijke groet

 

Team BOA

 

1.    Openingsuren en locaties

1.1. Openingsdagen en openingsuren

 

Op schooldagen start de opvang ‘s ochtends op school om 6u45. In Villa Kakelbont, ’t Krekeltje en De Hoeksteen is er opvang voorzien tot 17u30. In OLVI De Kade en De Reuzenboom en BS Boom Park is er opvang voorzien tot 17.45u.

 

Tijdens het schooljaar worden op alle scholen en op regelmatige tijdstippen activiteiten georganiseerd waar je je kind voor kan inschrijven. Info over tijdstippen en locaties worden tijdig gecommuniceerd via mail.

 

Tijdens elke vakantie (uitgezonderd de kerst- en zomersluiting) is er ook vakantieopvang (BKO of Speelplein). Er wordt dan opvang voorzien van 6.45u tot 17.45u.

Kinderen kunnen tijdens de vakantie een halve dag of een hele dag naar de opvang komen.

-        Kinderen die een hele dag komen, dienen ten laatste om 9 uur aanwezig te zijn en kunnen vanaf 16u vertrekken.

-        Kinderen die een voormiddag komen, dienen ten laatste om 9 uur aanwezig te zijn en kunnen tussen 12 en 13 uur vertrekken.

-        Kinderen die ingeschreven zijn voor de namiddag moeten tussen 12 en 13u aanwezig zijn en kunnen vanaf 16u vertrekken. Voor de kleuteropvang kan hiervan (na overleg met de groepsverantwoordelijke) afgeweken worden.

 

Bij uitstappen kan hiervan afgeweken worden, dit wordt steeds op voorhand gecommuniceerd.

 

Tijdens de vakantieperiodes worden er sportkampen georganiseerd. De sportkampen zelf starten om 9u en eindigen om 16u. Voor- en na-opvang wordt voorzien vanaf 7.30u en tot 17u. Indien er afwijkingen zijn op dit uurschema zal dit duidelijk gecommuniceerd worden. Kinderen moeten dus ten laatste om 9u aanwezig zijn en ten laatste om 17u afgehaald worden.

 

Indien bovenstaande uren niet gerespecteerd worden kunnen er boetes aangerekend worden.

 

1.2. Opvanglocaties

Op schooldagen en op schoolvrije dagen (pedagogische studiedagen en facultatieve verlofdagen) gaat de opvang door op de school waar de kinderen schoollopen.  Er wordt enkel opvang georganiseerd als er minstens 10 inschrijvingen zijn.  Ook de buitenschoolse activiteiten worden zo veel mogelijk op de school zelf georganiseerd.

 

Tijdens de vakantie vindt de opvang van kleuters plaats op één van de Boomse basisscholen.                 

Kinderen van de lagere school worden tijdens de vakantie opgevangen bij het Speelplein. Deze vindt plaats in het Atheneum Boom:

Ingang via Edgar Tinelstraat 5

2850 Boom                                   

 

De sportkampen vinden plaats op de volgende locatie :

Braxhall

Kapelstraat 145

2850 Boom

 

Indien de sporthal niet beschikbaar is of de activiteit er zich niet toe leent, kunnen sportkampen ook op andere locaties georganiseerd worden. Dit zal duidelijk gecommuniceerd worden.

 

2.    Inschrijven en reserveren

 

2.1.1.     Inschrijving

 

Elk kind dat naar een basisschool gaat in de gemeente Boom moet officieel ingeschreven zijn bij de Buitenschoolse kinderopvang. De opvang, activiteit of vakantiewerking kan niet doorgaan indien het administratief dossier van je kind niet in orde is gebracht.

Er zijn drie mogelijkheden om in te schrijven:

 

  1. Via de inschrijvingslink op deze website http://www.boom.be/inschrijven kom je terecht op het  digitaal loket (I-Active): je vult alle gezins- en kindgegevens in die nodig zijn voor je administratief dossier.
  2. Je maakt een afspraak via onderstaande contactgegevens.

 

BKO
bko@boom.be

0478 71 28 46

Speelplein (lagere schoolkinderen tijdens schoolvakanties)
speelplein@boom.be

0471 66 39 54

Buitenschoolse activiteiten of sportkampen
0475 78 20 47
BOA@boom.be

 

Buitenschoolse activiteiten of sportkampen

0475 78 20 47

BOA@boom.be

 

  1. Je maakt een afspraak met de brugfiguur van de school van je kind.

 

Wat moet je meebrengen:

  1. Identiteitskaart en pincode van één van beide ouders;
  2. Kids-ID (indien niet beschikbaar bezorg je ons het rijksregisternummer);
  3. Alle rijksregisternummers van alle afhalers

                                           

Indien een ouder het kind niet mag afhalen wordt hiervan een bewijs (vonnis) gevraagd. Breng dit meteen mee tijdens de inschrijving.

 

Na de inschrijving controleert de opvang alle gegevens van je kind, je krijgt hierna bericht dat de inschrijving afgerond is.

 

2.1.2.     Een plek reserveren in de opvang

 

Opvang op schooldagen

 

Wanneer je opvang nodig hebt voor 8u of na 16u moet je altijd reserveren. Tijdens de korte opvang (na 8u en voor 16u) is dit niet nodig. Op woensdagnamiddag moet je altijd reserveren.

 

Een plek reserveren of annuleren kan tot vijf dagen op voorhand via het digitaal loket (I-Active).

 

Als je niet digitaal kan reserveren, kan je telefonisch contact opnemen met de buitenschoolse kinderopvang. Ook als er na deze reservatieperiode toch nog opvang nodig blijkt, kan er telefonisch of via mail contact opgenomen worden met de buitenschoolse kinderopvang. De groepsverantwoordelijken bekijken dan of er nog plaats is in de opvang.

 

Wanneer je kind op woensdagnamiddag, ’s morgens voor 8u of ’s avonds na 16u aanwezig is zonder reservatie, zal er een administratieve boete aangerekend worden bovenop de kostprijs van de opvang. Deze administratieve kost bedraagt € 5.

 

Opvang tijdens schoolvakanties

 

Voor vakantieperiodes is vooraf reserveren verplicht. Je krijgt zeven weken voor de start van de vakantie een e-mail of brief met de melding dat er kan ingeschreven worden via het digitaal loket (I-Active).

 

Je moet bij het reserveren het begin- en einduur van het opvangmoment doorgeven. Op die manier kunnen de plaatsen maximaal ingevuld worden. De reservaties worden twee weken na start van de inschrijfperiode om 9u afgesloten.  

 

Elke ouder krijgt kort nadien bericht van toewijzing (digitaal of per brief). Wanneer er zich een capaciteitsprobleem voordoet, gelden voorrangsregels. De plaatsen worden dan toegekend in deze volgorde: 

  • kinderen van medewerkers van het lokaal bestuur Boom;
  • kinderen die in Boom wonen en in Boom naar school gaan;
  • kinderen die in Boom wonen;
  • kinderen die buiten Boom wonen maar wel in Boom naar school gaan;
  • kinderen die buiten Boom wonen en buiten Boom naar school gaan.

 

Indien er na het toepassen van de voorrangsregels nog steeds een overcapaciteit is, zullen de jongste kinderen voorrang krijgen. Na verwerking van de gegevens krijg je een bevestiging toegestuurd, via het digitaal loket of per brief.

 

Indien je kind omwille van het te laat reserveren of de toegekende voorrangsregels geen opvang heeft, wordt hij of zij automatisch op de wachtlijst geplaatst. Via het digitale loket krijg je automatisch een toewijzing van een opvangplaats indien een andere ouder een opvangplaats annuleert. Ouders die niet met het digitaal loket werken worden telefonisch op de hoogte gebracht.

 

Opvang tijdens schoolvrije dagen

Op schoolvrije dagen (pedagogische studiedagen en facultatieve verlofdagen van de school) is er opvang voorzien door BKO. Er wordt enkel opvang georganiseerd als er minstens 10 inschrijvingen zijn. Op schoolvrije dagen is het verplicht om een plek te reserveren in de opvang. Een plek reserveren kan tot vijf dagen op voorhand via het digitaal loket (I-Active).

 

Indien je na deze reservatieperiode toch nog opvang nodig hebt, kan je telefonisch of via mail contact opnemen met de opvang. De groepsverantwoordelijken bekijken wat er nog mogelijk is.

 

Buitenschoolse activiteiten en Sportkampen

Nadat het kinddossier is aangemaakt, wordt je via i-Active verwittigd wanneer de reservatieperiode start. Vanaf dan kan iedereen een plek reserveren voor de buitenschoolse activiteiten en/of sportkampen. Reserveren is verplicht. In i-Active kan je via de kalender steeds zien waarvoor jouw kind in aanmerking komt. Er zijn geen voorrangsregels.

 

De reservaties voor de sportkampen eindigen 14 dagen voor de start van het kamp. Je kan steeds contact opnemen met de Dienst Sport om te bekijken of er nog plaatsen beschikbaar zijn indien je laattijdig op zoek bent naar een activiteit. De verantwoordelijke bekijkt dan de mogelijkheden.

 

Voor een buitenschoolse activiteit en/of sportkamp kan je niet per dag reserveren, maar enkel voor de volledige periode (tenzij dit uitzonderlijk wordt aangeboden).

 

Een week voor de start van de buitenschoolse activiteit en/of sportkamp krijg je nog een bericht uit i-Active met praktische informatie.

 

2.1.3.     Annuleren

 

Buitenschoolse opvang en vakantiewerking BKO en Speelplein

Je kan gereserveerde opvang (op school- en vakantiedagen) kosteloos annuleren ten laatste vijf kalenderdagen vóór de opvangdatum.

 

Buitenschoolse activiteiten en sportkampen

Je kan gereserveerde activiteit en/of sportkamp kosteloos annuleren ten laatste 14 kalenderdagen vóór de startdatum.

 

Laattijdig annuleren:

Omwille van de volgende redenen mag je ook laattijdig de opvang annuleren:

  • Indien je kind ziek is. In dat geval ben je verplicht een doktersattest (of een kopie ervan) binnen te brengen. Het attest moet in het bezit van de opvang zijn ten laatste elke derde kalenderdag van de maand volgend op de maand waarin de afwezigheid zich voordeed. Voor speelplein en sportkampen ten laatste 3 werkdagen na einde van het kamp.
  • In geval van overmacht. De groepsverantwoordelijken zullen bepalen of een kosteloos annuleren wordt toegelaten.

 

Bij laattijdige annulering wordt een joker ingezet (BKO en Speelplein) of een boete toegekend (zie volgende pagina). .

 

Annuleren kan op drie verschillende manieren:

  • Via het digitaal loket (I-Active);
  • Via e-mail;
  • telefonisch.

 

2.2. Jokersysteem Buitenschoolse kinderopvang en Speelplein

Je beschikt per kind over vier jokers. De jokers worden automatisch ingezet bij de volgende situaties:

  • Het laattijdig annuleren van  een gereserveerd opvangmoment (Eén joker per dagdeel);
  • Het te laat ophalen van een kind (met een maximum van vijftien minuten);
  • Wanneer een kind aanwezig is tijdens de lange opvang en niet heeft gereserveerd;
  • Voor de vakantieopvang: het te laat brengen van een kind (na 9 uur of 13 uur).

 

Voor buitenschoolse activiteiten en/of sportkampen is er geen jokersysteem van toepassing.

 

2.3. Boetes

 

Buitenschoolse opvang of Speelplein

Je krijgt een boete indien:

-        Je kind niet aanwezig is geweest op een moment waarvoor gereserveerd werd.

-        Wanneer de bovenstaande jokers zijn opgebruikt en één van deze situaties zich voordoet;

  • Het laattijdig annuleren van  een gereserveerd opvangmoment (je betaalt het opvangmoment);
  • Het te laat ophalen van een kind (€ 15 per kwartier);
  • Wanneer een kind aanwezig is tijdens de lange opvang en niet heeft gereserveerd (€ 5)
  • Voor de vakantieopvang: het te laat brengen van een kind (na 9 uur of 13 uur) (€ 15)

-        Je kind zonder reservatie en toelating afzetten in de opvang (€50 per dropping)

 

Buitenschoolse activiteiten en Sportkampen

Bij deze werkingen wordt er geen gebruik maakt van een jokersysteem.

 

Je krijgt een boete indien:

-        Je kind niet tijdig wordt opgehaald. (15 euro)

-        Je kind zonder reservatie of toelating wordt afgezet (50 euro)

-        Je als ouder te laat annuleert (Indien een ouder laattijdig annuleert, wordt de aangevraagde periode doorgerekend).

 

2.4. Schorsing

 

De opvang kan onmiddellijk geschorst worden wanneer:

  • Ouders zich niet houden aan de afspraken vastgelegd in het huishoudelijk reglement en er geen bemiddeling meer mogelijk is tussen ouders en/of kind(eren) en buitenschoolse kinderopvang.
  • Kinderen fysiek geweld gebruiken of grensoverschrijdend gedrag vertonen in de opvang.
  • Ouders die hun kind herhaaldelijk laattijdig afhalen.
  • Ouders die hun facturen herhaaldelijk niet betalen. Wanneer er drie facturen onbetaald zijn zal het reservatiesysteem geblokkeerd worden.
  • Ouders die hun kind langer laten blijven dan de opgegeven uren bij reservatie.
  • Ouders die hun kind afzetten op de werking zonder een inschrijving.

 

Bij een tijdelijke schorsing wordt de ouder mondeling en schriftelijk verwittigd. Wanneer de schorsing definitief is, zal het College van Burgermeester en Schepenen beslissen op advies van het diensthoofd. Deze beslissing zal aangetekend verstuurd worden.

 

Wanneer de (medische) zorg voor een kind te groot is en een kwaliteitsvolle opvang hierdoor niet mogelijk is, kan de opvang geweigerd worden. Dit gebeurt steeds in onderling overleg met de ouders.

 

3.     Praktische informatie

3.1. Veilig ophalen en brengen van de kinderen 

 

De aanwezigheidsregistratie van de kinderen is van fundamenteel belang voor een correcte facturatie en het voeren van een actief veiligheidsbeleid. Door een sluitend registratiesysteem is er op ieder moment geweten welke kinderen er in de opvang aanwezig zijn.

 

Bij inschrijving van je kind kan je maximum vijf personen opgeven die je kind altijd mogen komen halen. Deze personen kunnen het kind enkel afhalen op vertoon van hun identiteitskaart. Indien de identiteitskaart (of het bewijs van verlies) niet wordt voorgelegd zal het kind niet worden meegegeven.

 

Indien door omstandigheden deze personen verhinderd zijn, kan je via mail of sms naar de opvanglocatie een andere persoon opgeven die het kind éénmalig mag komen ophalen. Hiervoor is

de volledige naam van de persoon in kwestie nodig. Indien er geen identiteitskaart getoond kan worden, zal je kind niet worden meegegeven!

 

Via het digitaal loket kan je aangeven of je kind(eren) alleen naar huis, muziekschool of sportclub mogen gaan. Ben je dit vergeten? Gelieve dan de verantwoordelijke hiervan schriftelijk te verwittigen. Dit kan op voorhand of bij de start van de activiteit.

 

3.2. Samenwerking externe partners

 

Voor het speelplein, de sportkampen en de buitenschoolse activiteiten werken we op regelmatige basis samen met jobstudenten en externe partners. De kwaliteit van de lesgevers vinden we zeer belangrijk. Is er volgens jou iets niet in orde of stel je problemen vast, aarzel dan niet contact op te nemen met de verantwoordelijke van het Lokaal bestuur.

 

3.3. Maaltijden

 

De opvang voorziet tijdens gereserveerde opvangmomenten in water en een tussendoortje. Eten en drinken gebeurt aan tafel of buiten. We vragen de ouders om  geen snoep of fastfood mee te geven naar de opvang. Je mag je kind wel een gezonde snack meegeven voor tijdens de korte opvang. Water kan steeds aangevuld worden indien het kind een drinkbus meeneemt.

 

Bij de buitenschoolse activiteiten en sportkampen voorzien de kinderen zelf in eten en drinken. Water kan steeds aangevuld worden indien het kind een drinkbus meeneemt.

 

3.4. Allergie

 

Je moet via het digitaal loket (I-Active) meedelen of  je kind allergieën voor bepaalde voedingstoffen of medicatie (ook zonnecrème) heeft. Gelieve alle wijzigingen onmiddellijk aan de opvang door te geven.

 

Wanneer je kind omwille van medische redenen bijzondere dieetproducten, voedingsalternatieven of verzorgingsproducten zoals zonnecrème nodig heeft, breng je die zelf mee naar de opvang. Je bezorgt de opvang ook de nodige informatie over het product.

 

3.5. Kledij

 

Voor je kleuter voorzie je reservekledij op naam van je kind.

Om te vermijden dat voorwerpen verloren gaan, vragen we om jassen, sjaals, mutsen, boekentassen en andere waardevolle voorwerpen sowieso te voorzien van een naam. Gelieve je kinderen speelkledij aan te trekken en reservekledij mee te brengen. Indien reservekledij van de opvang gebruikt wordt, moet deze  steeds gewassen terugbezorgd worden.

 

3.6. Ziekte en medicatie

 

We vragen om alle medische problemen van je kind te melden.

 

Zieke kinderen worden niet tot de opvang of activiteiten toegelaten Bij onverwachte ziekte of een ongeval worden de ouders onmiddellijk verwittigd. De opvang voorziet de eerste hulp en brengt, indien nodig, je kind naar de spoedafdeling van het ziekenhuis. De ouders betalen alle kosten die de opvang voor de medische hulp maakt, tenzij het om een ongeval gaat (hiervoor zal de verzekering van de opvang aangesproken worden).

 

In principe wordt geen medicatie toegediend. Ouders worden verzocht af te spreken met hun arts om bij voorkeur medicatie voor te schrijven die ’s morgens en ’s avonds door de ouders zelf kan worden toegediend. Enkel bij voorlegging van een doktersattest (of het etiket van de apotheek) kan medicatie uitzonderlijk worden toegediend. Op de verpakking van de medicatie wordt duidelijk het volgende vermeld:

  • naam van de inhoud;
  • naam van dokter en apotheker;
  • naam van het kind;
  • datum van aflevering en vervaldatum;
  • dosering en wijze van toediening;
  • wijze van bewaring;
  • duur van de behandeling.

 

3.7. Verzekering

 

De ingeschreven kinderen en de begeleiding worden verzekerd voor lichamelijke ongevallen en burgerlijke aansprakelijkheid. Aangifte van schade of ongevallen moet binnen de 24 uur na de feiten gebeuren aan de groepsverantwoordelijken. Zij brengen de verzekeringsinstelling op de hoogte. De verzekeringsinstelling is terug te vinden op de website www.boom.be

 

De opvang kan niet aansprakelijk gesteld worden voor eventuele ongevallen wanneer je kind niet meer onder toezicht staat van de begeleiding. Dit geldt ook voor beschadiging of verlies van persoonlijke voorwerpen zoals kledij, brillen, horloges en fiets. Indien er vernieling of beschadiging met opzettelijk karakter wordt vastgesteld, worden de kosten verhaald op de ouders.

 

3.8. Naleving van de wet op bescherming van de persoonlijke levenssfeer

 

Bij de inschrijving en tijdens de opvang heeft de opvang informatie nodig over jou en jouw kind. Het gaat om administratieve gegevens van je kind, jezelf, je gezin, gegevens nodig voor de toewijzing van een plaats en relevante sociale of medische gegevens. Deze gegevens worden vernietigd zodra ze niet meer noodzakelijk zijn. Ouders hebben toegang tot deze info en kunnen vragen om wijzigingen. De organisator van de kinderopvang waarborgt de veiligheid en het vertrouwelijk karakter van deze info.

 

In de opvang worden regelmatig foto’s of video’s genomen van de kinderen. Bij de inschrijving vragen we de ouders om zich al dan niet akkoord te verklaren met het gebruik van deze foto’s voor de website, folders en ander promotiemateriaal. 

 

4.    Financiële bepalingen

 

4.1. Tarieven en betaling

De tarieven worden jaarlijks aangepast aan de index.

Wanneer de prijs wijzigt, los van de index, krijg je hierover een schriftelijke mededeling twee maanden vóór de aanpassing. Deze moet door beide ouders/voogd  voor kennisname goedgekeurd worden of per aangetekende brief worden ingelicht.

 

Tarieven Buitenschoolse kinderopvang

  • € 0,98 per begonnen half uur
  • Woensdagnamiddag en schoolvrije dagen:
     € 5,67 voor een verblijf minder dan 3 uren
     € 8,37 voor een halve dag (verblijf tussen 3 en 6 uren)
     € 12,72 voor een hele dag (verblijf van meer dan 6 uren)

 

Tarieven Speelplein

Bij gelijktijdige deelname van kinderen uit hetzelfde gezin, wordt de ouderbijdrage met 25% verminderd.

  • € 6,51 voor een halve dag (verblijf tussen 3 en 6 uren)
  • € 10,65 voor een hele dag (verblijf van meer dan 6 uren)

 

Tarieven Buitenschoolse activiteiten, uitstappen en (externe) sportkampen

Het tarief is afhankelijk van het aanbod.

 

  • Minimum tarieven per activiteit

       € 0,98 per begonnen half uur
       € 8,37 voor een halve dag (verblijf tussen 3 en 6 uren)
       € 12,72 voor een hele dag (verblijf van meer dan 6 uren)

 

Tarieven kleutersportkampen (door het lokaal bestuur georganiseerd).

 

€ 65 per week voor Bomenaars

€ 81,25 per week voor niet-Bomenaars

 

Facturatie

In het begin van de maand volgend op de geleverde prestaties krijgt elke ouder een detailfactuur en een overschrijvingsformulier dat binnen de 14 dagen betaald dient te worden. Wie een fout in de berekening vaststelt, meldt dit bij de verantwoordelijke.

 

Laattijdig betalen

Van zodra er drie onbetaalde facturen zijn waarvan de uiterste betaaltermijn is verstreken, zal het reservatiesysteem geblokkeerd worden. Er zal ook een aangetekend schrijven van de financiële dienst verstuurd worden, hiervoor worden er rappelkosten aangerekend. Wanneer er nog steeds niet betaald wordt, zal een gerechtelijke invordering ingezet worden.

 

4.2. Sociaal tarief

 

Aan sommige gezinnen kan een sociaal tarief voor Buitenschoolse opvang en Speelplein, vastgesteld op 50% van de opvangprijs, toegekend worden. Dit sociaal tarief kan op twee mogelijke manieren worden toegekend:

  1. Dit sociaal tarief kan aangevraagd worden indien de ouder(s) een gemeenschappelijk belastbaar inkomen hebben dat lager ligt dan de standaard norm gehanteerd door de mutualiteit of hulpkas voor het berekenen van de verhoogde tegemoetkoming. Dit bedrag is jaarlijks onderworpen aan indexering. Je kan deze aanvraag doen bij de groepsverantwoordelijke. Je bezorgt hiervoor van alle inwonende volwassenen het aanslagbiljet met je belastbaar inkomen en je attest gezinssamenstelling. De verantwoordelijke zal je van de beslissing op de hoogte brengen. De toekenning van het sociaal tarief wordt jaarlijks herzien. Je dient hiervoor elk jaar een nieuw aanslagbiljet binnen te brengen. Indien de opvang dit niet ontvangt, wordt het sociaal tarief automatisch stopgezet.

  2. Na een financieel en sociaal onderzoek uitgevoerd door de sociale dienst van het lokaal bestuur Boom, kan het bijzonder comité beslissen dat je in aanmerking komt voor een sociaal tarief. Indien dit het geval is, bezorgt de maatschappelijk assistente je een attest.

 

4.3. Verminderd tarief

 

Voor ouders die in Boom wonen en die omwille van financiële problemen het sociaal tarief of normaal tarief niet kunnen betalen, is er daarnaast ook een verminderd tarief voor Buitenschoolse opvang en Speelplein, vastgesteld op 20% van de opvangprijs.

 

Om van dit tarief te kunnen genieten, moet de ouder zich wenden tot de sociale dienst van het OCMW. Een maatschappelijk assistente voert een sociaal en financieel onderzoek uit. Het bijzonder comité van de sociale dienst beslist of een sociaal tarief toegekend wordt.

 

4.4. UiTPAS aan kansentarief

 

Kortingen voor Buitenschoolse activiteiten en sportkampen zijn enkel mogelijk met een UiTPAS aan kansentarief. Heb je een geldige UiTPAS met kansentarief, dan betaal je slechts 20% van de deelnameprijs.

Alle info over de UiTPAS : https://www.boom.be/uitpas of informeer bij de brugfiguur op school.

 

4.5. Fiscaal attest

 

De kosten van de kinderopvang zijn fiscaal aftrekbaar, volgens de wettelijke bepalingen. De gemeente bezorgt je in het tweede trimester een fiscaal attest van het afgelopen jaar. Dit attest kan enkel afgeleverd worden  indien alle betalingen voldaan zijn.

 

4.6. Opzeggen van de opvang

 

Het lokaal bestuur Boom kan deze overeenkomst opzeggen en de opvang stopzetten onder bepaalde omstandigheden (zie hoofdstuk 2.4. Schorsing).

 

De opvang, activiteiten en sportkampen kan eenzijdig opgezegd worden in geval van overmacht (brand, overstroming…) waardoor een sluiting onafwendbaar is.

 

5.    Naleving van het huishoudelijk reglement

 

Bij inschrijving verklaar je akkoord te zijn met dit huishoudelijk reglement met inlichtingen en afspraken. Zowel de BKO, het Speelplein, Buitenschoolse activiteiten en Sport, als de ouders verklaren bij inschrijving deze afspraken te kennen, te aanvaarden en na te leven. Het kan zijn dat de opvang om bepaalde redenen (wijzigingen in de reglementeringen, andere accenten in de werking,…) genoodzaakt is eenzijdig wijzigingen aan te brengen in deze bundel. Wanneer het om grote of belangrijke verschillen gaat, worden de ouders op de hoogte gebracht.

 

6.    Tot slot

 

Dit huishoudelijk reglement werd goedgekeurd op de gemeenteraad van 28 november 2024. Dit reglement kent ingang op 01/12/2024. Alle regels over de kinderopvang vind je op www.kindengezin.be.

Heb je vragen of opmerkingen bij dit reglement of de werking, praat er dan over met de verantwoordelijken.