De vergadering kiest uit haar leden een voorzitter.
De leden zijn zoals aangeduid door de gemeenteraad in zitting van 31/01/2025 :
Er werd via geheime stemming volgend resultaat behaald:
Johan Van Limbergen 6 stemmen voor, Steffen De Langhe 1 stem voor, Heidi Verhoeven 1 stem voor, Rudy Van Rompaey 1 stem voor, Yani Brems 0 stemmen voor, Patrick Marnef 0 stemmen voor, Marleen De Ridder 0 stemmen voor, Maaike De Maeyer 0 stemmen voor, Carla Herremans 0 stemmen voor, Ali Manzo 0 stemmen voor, 0 stemmen tegen, 0 stemmen onthouden.
Johan Van Limbergen wordt bijgevolg als verkozen verklaard.
Johan Van Limbergen werd verkozen tot voorzitter van de commissie Grondgebiedzaken.
Binnen het Lokaal Energie- en Klimaatpact moet een jaarlijkse inhoudelijke rapportering met betrekking tot de voorgang opgemaakt worden dat na voorleggen aan de gemeenteraad bij Agentschap Binnenlands Bestuur moet ingediend worden. Hierover wordt een toelichting gegeven.
De presentatie wordt als bijlage toegevoegd.
Niet alle doelstelling van het LEKP zijn realistisch in Boom. Er wordt geen onderscheid gemaakt tussen landelijke gemeenten en verstedelijkte gebieden. De doelstelling worden berekend op het inwonersaantal.
De commissie keurt de rapportering goed.
In Bomenstraat zijn 25 woningen. De Bomenstraat is een woonerf wat betekent dat er enkel geparkeerd mag worden op de aangeduide parkeervakken. Aan de ingang van Bomenstraat zijn 10 parkeerplaatsen waarvan 2 voor mindervaliden. Een 7 -tal bewoners van Bomenstraat beschikt over een wagen. In de Bomenstraat werd ook veelvuldig gewoon aan de woningen geparkeerd omdat de parkeerplaatsen in Bomenstraat ingenomen zijn door o.a. medewerkers van lokaal bestuur Boom of de tweede wagen van bewoners van Kerkhofstraat.
Om te zorgen dat de bewoners van de Bomenstraat reglementair kunnen parkeren in hun eigen straat wordt voorgesteld deze op te nemen in de blauwe zone. De bewoners kunnen dan een bewonerskaart aanvragen om in hun straat te parkeren. Daarnaast kunnen ze op korte afstand ook parkeren op de parkeerstrook voor Brandpunt in Kerkhofstraat.
Op vraag van de bewoners zullen de aanwezige mindervalide parkeerplaatsen ook iets verbreed worden. Hierbij moeten zoveel mogelijk parkeerplaatsen behouden worden.
De commissie keurt het voorstel goed om een blauwe zone in te voeren in Bomenstraat in combinatie met bewonersparkeren. De mindervalide parkeerplaatsen zullen iets verbreed worden.
Sinds eind december 2024 mag er door het personeel ook niet meer gerookt worden op de binnenplaats van het WZC Den Beuk omwille van de nieuwe wetgeving.
Er werd nu een rookruimte gemaakt op een mindervalide parkeerplaats. Deze moet nu terug in de rest van de parkeerstrook voorzien worden. Omdat een parkeerplaats voor een mindervalide breder is dan een gewone parkeerplaats dienen er aanpassingen aan de parkeervakken te komen.
De parkeerplaatsen van het WZC den Beuk die te bereiken zijn Via voetballersstraat worden door bewoners van de omliggende straten en bezoekers aan het frituur of een van de cafés misbruikt.
Er wordt voorgesteld om behalve de 2 parkeerplaatsen aan de laadpaal, de overige plaatsen in dat stuk voor te behouden voor mindervaliden. Een ontwerp werd getekend door de technische diesnt
Naast de afvalstaat van Brandpunt zijn er 4 parkeerplaatsen die voorbehouden zijn voor de voertuigen voor de warme maaltijden aan huis. De signalisatie van deze parkeerplaatsen is momenteel niet correct. Men mag op een openbare plaats geen parkeerplaatsen voorbehouden voor voertuigen door er de nummerplaat aan te hangen. Al de nummerplaten dienen hier verwijderd te worden en vervangen door een onderbord met opschrift 'voorbehouden dienstvoertuigen Vlotter'.
Bij de parkeerplaatsen naast WZC Den Beuk zijn er 3 parkeerplaatsen voor kort parkeren (max 15 min). Deze parkeerplaatsen dienen o.a. voor de voertuigen die rolstoelvervoer doen en die hier moeten parkeren wanneer ze iemand oppikken.
Bij de parkeerplaatsen ontbreekt echter het bord dat men zijn schijf moet leggen en dit om de parkeertijd te kunnen controleren.
De commissie gaat akkoord met het voorstel om de parkeerplaatsen aan te passen .
De 2 parkeerplaatsen voor geneesheren dienen voorzien te worden naast deze van de laadpaal en de parkeerplaatsen voor mindervalide mogen naast het rokersruimte starten zodat deze zo dicht mogelijk bij de ingang liggen.
Bij de parkeerplaatsen die voor behouden zijn voor de voertuigen voor maaltijden aan huis moeten alle nummerplaten verwijderd worden en het onderbord moet het opschrijft 'voorbehouden dienst voertuigen Vlotter ' krijgen. Personeel mag hier niet parkeren.
Bij de parkeerplaatsen voor kort parkeren aan de zijkant dient het bord E9b vervangen te worden door een bord E9a (een P-bord met parkeerschijf ) en eenonderbord met opschrift 'max. 30 min'
De commissie vraagt dat er ook gehandhaafd wordt.
Op het parcour van de wekelijkse markt (Grote Markt, Groene Hofstraat, Leopoldstraat en Antwerpsestraat) geldt er een parkeerverbod vanaf 6 u tot 14 u. De wekelijkse markt zelf vindt plaats van 8.30 u tot 12.30 u
De 1ste marktkramers (groenten/fruit, kippen en wafels) arriveren al tussen 5u en 5.30u en bellen misnoegd naar de politie als hun standplaats dan niet vrij is. Het parkeerverbod gaat in voege vanaf 6 u, dus voertuigen die er om 5.30 u nog staan zijn geen foutparkeerders.
Vanaf 3 april 2025 wordt d emarkt heringericht. De kramen komen dan nog enkel in Antwerpsestraat en Hoogstraat te staan. De marktkramers parkeren hun voertuigen in Leopoldstraat en op Grote Markt.
Er wordt voorgesteld om de rest van de Grote markt terug open te stellen als parking volgens het regulieren parkeerbeleid en dit vanaf 8 u . Het stuk voor de voertuigen van de marktkramers zal afgebakend worden met een tijdelijk parkeerverbod.
De commissie gaat akkoord met het voorstel om het parkeerverbod een uur vroeger te laten ingaan. Het wordt parkeerverbod van 5 u tot 14 u .
Vanaf 3 april 2025 wordt de wekelijkse markt herschikt en kan de Grote Markt na 8 u gebruikt worden door de marktbezoekers om te parkeren volgens het regulieren parkeerregime.
Door het CLB wordt een toelichting gegeven over de werking van het CMP van de voorbije jaren en de nieuwe projectaanvraag die binnenkort zal ingediend worden. De presentatie is te vinden in bijlage.
CLB zal op korte termijn een projectaanvraag indienen. Deze aanvraag zal door college en gemeenteraad behandeld worden. Er wordt aangegeven dat er een herwerking dient te komen van de werking en de financiering. Tegelijkertijd dient nagekeken te worden of er intergemeentelijk kan gewerkt worden (inclusief financiering).
Het fietspad Hollezijp werd in september 2024 aangelegd met subsidies (subsidie veilige schoolomgevingen). Er was al lang vraag naar dit fietspad. Uitvoering kon pas na goedkeuring van het subsidiedossier. Na goedkeuring van het dossier moest dit binnen de 6 maand gerealiseerd worden. De bussen van De Lijn stoppen niet meer in Hollezijp waardoor het er een pak veiliger geworden is.
Door het aanleggen van het fietspad werd de rijbaan versmald wat een gunstige invloed heeft op de snelheid van de voertuigen. De 6 mindervalideparkeerplaatsen die bij parking Hollezijp horen werden op straat behouden en liggen nu dichter bij de parking. Er is nog steeds voldoende parkeergelegenheid: parking Hollezijp, parking vredegerecht, parking brandpunt.
Voor de commissie werd een mail gestuurd met een aantal bemerkingen over dit agendapunt door iemadn die niet aanwezig is op de commissie. Op de meeste zaken is al antwoord gegeven tijdens de toelichting
Voor het vegen van het fietspad werden nylonborstels aangekocht voor het veegmachine zodat ook dit voortaan geveegd kan worden. De borstels die we hadden zijn niet geschikt om fietspaden en fietssuggestiestroken te vegen.
De commissie vraagt of er kan gekeken worden of de rijbaanversmalling misschien nog iets beter kan aangegeven worden.
De commissie meldt ook dat commissievergaderingen niet per mail plaatsvinden. Discussies dienen op de vergadering gevoerd te worden.
De Hugo Verrriesstraat is een enkelrichtingsstraat. Ook na de weg- en rioleringswerken is dit een enkelrichtingsstraat gebleven. De enkelrichting geldt niet enkel voor het gemotoriseerd verkeer. Deze geldt ook voor de fietsers, speed pedelecs en bromfietsen. Wanneer de scholen uit zijn zien we echter veel scholieren in tegenrichting door de H. Verrriesstraat wegrijden. De voertuigen staan aan in parkeerstroken zowel aan de rechter- als de linkerzijde in H. Verriesstraat geparkeerd, op het einde zijn er ook insteekparkings.
Er bestaat een ministerieel rondschrijven d.d. 30/10/1998 betreffende de toepassing van het beperkt éénrichtingsverkeer. De vooropgestelde aanbevolen breedte van 3,50 meter wordt meestal als strikte norm gehanteerd. De straat is 4,40 m breed en dus voldoende breed om fietsers in tegenrichting toe te laten.
In de zijstraten van H. Verriesstraat, Rubensstraat en Van Dyckstraat, geldt momenteel enkelrichtingsverkeer voor fietsers .
De commissie gaat akkoord met het voorstel om de fietsers in 2 rijrichtingen toe te laten in H. Verrieststraat. Als de Rubensstraat en de Van Dyckstraat voldoende breed zijn, mogen ook in deze straten de fietsers in beide rijrichtingen toegelaten worden.
Uit snelheidsmetingen van de politie blijkt dat er vaak te snel wordt gereden in Meiklokstraat. Het is aangewezen hier verkeersremmende maatregelen te nemen.
Van 2024-03-15 tot en met 2024-03-21 werd er een preventieve snelheidsmeting uitgevoerd te Boom, Meiklokstraat, in de richting van Beukenlaan. Resultaten van deze meting :
Besluit op het vlak van infrastructuur :
Er dienen bijkomende maatregelen genomen te worden op het vlak van infrastructuur zodat de inrichting van de straat het bestaande snelheidsregime beter ondersteunt én afdwingt.
Besluit op het vlak van handhaving :
De locatie zal opgenomen blijven/worden in het handhavingsschema.
Tijdens de commissie van oktober 2024 werd voorgesteld rijbaankussen te plaatsen. De exacte locatie moest nog bepaald worden.
Er werd ter plaatse met de politie afgesproken ivm de snelheidsmaatregel.
Er werd een advies opgemaakt door de politie.
De straat is 5,60 m breed.
De straat is dus te smal om 2 rijbaankusens reglementair naast elkaar te kunnen leggen.
Als de rijbaan te smal is voor rijbaankussenstelt de politie voor om de boomspiegel ter hoogte van Meiklokstraat 7 te vergroten en een stuk op de rijbaan te laten komen. Aangezien de boom in een betonnen buis werden aangeplant is dit niet snel mogelijk. Het is makkelijker om er een bloembak te plaatsen en zo de rijbaan even te versmallen.
De commissie beslist een bloembak op de straat te plaatsen ter hoogte van de boom aan Meiklokstraat 7.
Binnen het kader van het gemeentelijk mobiliteitsplan kan gekeken worden of de Meiklokstraat kan geknipt worden.
Het gemeentebestuur ontving klachten over het feit dat de schoolbussen van De Reuzenboom bijna op het fietspad in Spoorweglaan parkeren. De bussen parkeerden in overtreding achter de kerk op een stuk waar de rijbaan in stroken gedeeld is en aar de fietsers van het fietspad Spoorweglaan komen.
Samen met de politie werd er ter plaatse naar een oplossing gezocht om de bus reglementair kinderen te kunnen laten oppikken en afzetten.
Het advies werd opgemaakt door de politie.
De bus kan halteren ter hoogte van de arcering in eikenstraat. Om zeker 5 m van het zebrapad te blijven worden nog 2 parkeervakken bijkomend gearceerd. op de arcering zullen 2 bloembakken geplaatst worden om te voorkomen dat men hierop gaat parkeren.
De commissie volgt het advies van de politie.
De voorzitter sluit de zitting op 20/03/2025 om 21:44.
Namens Gemeenteraadscommissie Grondgebiedzaken,
Heidi Nuyts
secretaris
Johan Van Limbergen
voorzitter