De OCMW-raad vergadert regelmatig en in vereist getal, ingevolge de bijeenroeping door het college van burgemeester en schepenen.
De voorzitter opent de zitting op 29/06/2023 om 19:36.
De OCMW-raad, in zitting van 29 juni 2023.
- Verslag
Enig artikel: de notulen en het zittingsverslag van de vergadering van de OCMW-raad van 30 mei en 8 juni 2023 goed te keuren.
Nihil.
Op de OCMW-raad van 21 januari 2021 werd Inge De Ridder aangeduid als vertegenwoordiger van de (buitengewone) algemene vergaderingen van Vlotter.
Op 30 juni 2023 vindt er een algemene vergadering van Vlotter plaatst met volgende agenda:
1. Verslag van de raad van bestuur over het maatschappelijk jaar 2022
2. Verslag van de commissaris-revisor over het maatschappelijk jaar 2022
3. Jaarrekening 2022; Toekenning winst/ontneming aan beschikbare reserves.Goedkeuring
4. Kwijting bestuurders en Commissaris-revisor
- Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 77 betreffende de bevoegdheden van de OCMW-raad.
- Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikels 326 tot en met 335 betreffende het bestuurlijke toezicht
- De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen
- Het Bestuursdecreet van 7 december 2018, hoofdstuk 3 – Toegang tot bestuursdocumenten, art. II.26 tot en met II.51
- Uitnodiging + agenda
- jaarverslag
Art.1:De OCMW-raad keurt de agenda van de algemene vergadering van Vlotter op 30 juni 2023 goed.
Art.2: de afgevaardigde van het OCMW m.n. Inge De Ridder, schepen, te mandateren om op de algemene vergadering van VLOTTER op 30 juni 2023(of op elke andere algemene vergadering in gewone en/of in buitengewone zitting met dezelfde agenda ingeval de eerste niet geldig zou kunnen beraadslagen) te handelen en te beslissen conform de beslissingen die door de OCMW-raad zijn genomen over de agendapunten van de algemene vergadering van VLOTTER op 30 juni 2023.
Op de OCMW-raad van 21 februari 2019 werd dhr. Abdel El Hajoutti aangeduid als vertegenwoordiger van het OCMW op de algemene vergaderingen van Cipal.
Mevr. Carla Herremans werd aangeduid als plaatsvervanger.
De gemeente is deelnemer van de dienstverlenende vereniging Cipal.
Op 22 juni 2023 vond er een algemene vergadering plaats van Cipal met volgende agendapunten:
- Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 77 betreffende de bevoegdheden van de OCMW-raad.
- Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikels 326 tot en met 335 betreffende het bestuurlijke toezicht
- De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen
- Het Bestuursdecreet van 7 december 2018, hoofdstuk 3 – Toegang tot bestuursdocumenten, art. II.26 tot en met II.51
- uitnodiging
- bijhorende stukken
Enig artikel: de OCMW-raad neemt akte van de agenda van AV van Cipal die plaatsvond op 22 juni 2023.
Op de OCMW-raad van 17 november 2022 werd schepen Francisco Sanchez aangeduid als afgevaardigde voor de (bijzondere) algemene vergaderingen van OFP Prolocus en dit voor de verdere legislatuur .
Mevr. Inge De Ridder werd aangeduid als zijn plaatsvervanger.
We ontvingen van OFP Prolocus een uitnodiging voor de algemene vergadering van 23 juni 2023 met volgende agenda:
1. Verwelkoming
2. Plenaire algemene vergadering
3. Toelichting jaarverslag
4. Jaarlijks verslag erkende commissaris
5. Algemene vergadering Afzonderlijk vermogen groep Provant
7. Algemene vergadering Afzonderlijk vermogen groep VVSG
8. Plenaire algemene vergadering
- Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 77 betreffende de bevoegdheden van de OCMW-raad.
- Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikels 326 tot en met 335 betreffende het bestuurlijke toezicht
- De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen
- Het Bestuursdecreet van 7 december 2018, hoofdstuk 3 – Toegang tot bestuursdocumenten, art. II.26 tot en met II.51
- bijhorende stukken
Enig artikel: de OCMW-raad neemt kennis van de algemene vergadering van OFP Prolocus.
Artikel 39 van het decreet lokaal bestuur bepaalt dat de gemeenteraad een deontologische code dient aan te nemen. Door een wijziging van het decreet over het lokaal bestuur (hierna: DLB) moeten vanaf 2 maart 2023 alle lokale besturen die nog geen deontologische commissie hebben er een oprichten. De decreetwijziging houdt het volgende in:
- de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn moeten elk een deontologische commissie oprichten;
- de deontologische codes van zowel de gemeenteraad als de raad voor maatschappelijk welzijn moeten regels bevatten over de deontologische commissie, meer bepaald over de:
- de deontologische commissie van de gemeenteraad en die van de OCMW-raad bestaan beiden minstens uit één vertegenwoordiger per fractie in de gemeenteraad.
De VVSG raadt aan om de deontologische code voor de gemeente- en OCMW-raad maximaal op elkaar af te stemmen. Het komt de duidelijkheid, de expertise van de leden en de praktische werking ten goede als de gemeentelijke deontologische commissie en die van het OCMW samengesteld zijn uit dezelfde mensen en gelijkaardige bevoegdheden en werkingsregels hebben.
Naar aanleiding van de wijziging aan het decreet werd de huidige deontologische code herbekeken. Het format van de VVSG biedt op een heel aantal domeinen meer duidelijkheid dan onze huidige deontologisch code. Er wordt dan ook voorgesteld om van de gelegenheid gebruik te maken om de volledige deontologische code te herzien.
- Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 37 betreffende de commissies
- Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 39 betreffende de deontologische code en de deontologische commissie
- Beslissing van de OCMW-raad van 16 mei 2019 ter goedkeuring van de deontologische code
Geen financiële weerslag.
Overleg fractievoorzitters op 21 juni 2023.
Huidige deontologische code
Voorstel nieuwe deontologische code + addendum
Enig artikel : de nieuwe deontologische code voor mandatarissen goed te keuren.
In het verleden werden reeds verschillende eretitels toegekend aan schepenen en gemeenteraadsleden (overzicht in bijlage). Dit kon volgens het huishoudelijk reglement van de gemeente- en OCMW-raad (waarvan de laatste versie werd goedgekeurd op 16 juni 2022). Dit werd echter zeer beknopt omschreven, zodat de noodzaak er is om een reglement hiervoor op te stellen.
In het huishoudelijk reglement staat het volgende:
"Een aftredend schepen die zijn ambt gedurende ten minste twaalf jaar in Boom heeft uitgeoefend en wiens gedrag onberispelijk is geweest, kan de gemeenteraad verzoeken hem de eretitel van zijn ambt te verlenen. Het verzoek kan met instemming van de betrokkene ook door een lid van de gemeenteraad worden ingediend. Een aftredend gemeenteraadslid, dat gedurende ten minste twaalf jaar in de gemeenteraad van Boom zitting heeft gehad en wiens gedrag onberispelijk is geweest, kan de gemeenteraad verzoeken hem de eretitel van zijn ambt te verlenen.
Het verzoek kan met instemming van de betrokkene ook door een lid van de gemeenteraad worden ingediend. De eretitel van het ambt van schepen of gemeenteraadslid mag niet worden gevoerd: 1° gedurende de tijd dat een van deze mandaten werkelijk wordt uitgeoefend; 2° door lid te zijn van de gemeenteraad; 3° door een door een gemeente bezoldigd persoon."
Personen met een eretitel worden momenteel toegevoegd aan de lijst "kop en staart". Er bestaat ook het reglement voor het erepark (zie bijlage).
Het huidig reglement is zeer beknopt omschreven en er is geen/weinig info in te vinden over bijvoorbeeld aanvraagprocedure, voorwaarden en invulling. Daarnaast was er nergens de mogelijkheid voorzien om eretitels toe te kennen aan directeurs. Daarom werden twee reglement uitgeschreven: één specifiek voor mandatarissen en één voor directeurs (algemeen directeur, financieel directeur en directeur van de GAMW).
Reglement eretitels mandatarissen
Reglement eretitels directeurs
Overzicht eretitels
Reglement erepark
Enig artikel : de reglementen door te verwijzen naar de gemeenteraad van 29 juni 2023.
Elk jaar moet er uiterlijk op 30 juni over organisatiebeheersing gerapporteerd worden aan het politieke niveau. Zo is het management transparant over de wijze waarop de organisatie omgaat met de risico's die het behalen van de doelstellingen kunnen bedreigen.
Het jaarverslag is te vinden in bijlage.
Toelichting op de commissie lokale economie, burger en samenleving op 27 juni 2023.
Jaarverslag organisatiebeheersing 2022 + bijlagen.
Presentatie commissie lokale economie 27 juni 2023.
Enig artikel : kennis te nemen van het jaarverslag organisatiebeheersing 2022.
Een ontwerp gezamenlijke jaarrekening 2022 Lokaal Bestuur en OCMW Boom worden voorgelegd.
Het Bestuur bezorgt het ontwerp van de jaarrekening met bijbehorende documentatie minstens 14 dagen voor de raadszitting aan ieder lid van de raad.
Het Vast bureau heeft in zitting d.d. 12/06/2023 dit punt verzonden naar de OCMW raad.
- Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 77 betreffende de bevoegdheden van de OCMW-raad.
- Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikels 326 tot en met 335 betreffende het bestuurlijke toezicht
- De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen
- Het Bestuursdecreet van 7 december 2018, hoofdstuk 3 – Toegang tot bestuursdocumenten, art. II.26 tot en met II.51
Jaarrekening 2022 Lokaal Bestuur gemeente en OCMW.
Art.1 : De OCMW raad stelt haar deel van de jaarrekening 2022 vast.
Art.2: de aangepaste waarderingsregels goed te keuren
Op 16 maart 2023 keurde de OCMW raad (haar deel) en gevolgd door de gemeenteraad op 16 maart 2023 de aanpassing meerjarenplan 2020-2025 en vaststellen kredieten 2023 , goed.
Het nazicht door de diensten van het Toezicht van het beleidsrapport - aanpassing meerjarenplan 2020-2025 en vaststellen kredieten 2023 van het Lokale Bestuur - heeft niet geleid tot formele opmerkingen, maar wel tot technische opmerkingen.
Het aangepast overzicht van de kredieten (schema M3) van GO Boom stemt niet overeen met de wedersamenstelling op basis van de digitale rapportering.
U dient het correcte schema M3 ter vaststelling voor te leggen aan de gemeente- en OCMW-raad in de eerstvolgende raad.
Cijfermatig stellen we vast dat de digitale rapportering correct is.
Enkel het schema M3 in het document houdt al rekening met de overdracht van de investering saldo’s van 2022 naar 2023 doordat deze overdracht uitgevoerd was voor de definitieve vaststelling van de kredieten 2023.
- Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 77 betreffende de bevoegdheden van de OCMW-raad.
- Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikels 326 tot en met 335 betreffende het bestuurlijke toezicht
- De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen
- Het Bestuursdecreet van 7 december 2018, hoofdstuk 3 – Toegang tot bestuursdocumenten, art. II.26 tot en met II.51
aangepast schema M3
Enig artikel: keurt het aangepast schema M3 van het beleidsdocument aanpassing meerjarenplan 2020-2025 - vaststellen krediet 2023 van het Lokale Bestuur goed.
CREAT biedt een opportuniteit om diensten en goederen aan vooraf gekende voorwaarden te verwerven. Deze aanpak beperkt geenszins de autonomie. De klant stapt immers in en uit op maat.
Naast standaard diensten en goederen wordt ook maatwerk aangeboden. Telkens mogelijk wordt aan de basislevering of – dienst een meerwaarde gekoppeld.
De samenwerking resulteert finaal in een aantoonbaar financieel voordeel via schaal- en volume-effecten.
Er kan ook een capaciteitsvoordeel gerealiseerd worden. Samenwerken laat immers, zodra een kritische schaal bereikt wordt, toe de prestaties geïntegreerd aan te pakken. Dit vereist duidelijk minder capaciteitsinzet dan nodig is indien alle actoren zelf individueel blijven optreden. Deze ‘winst’ nemen, genereert een substantieel extra voordeel.
Tevens worden interne en externe kennis en knowhow gebundeld en ingezet. Dit betekent dat per eenheid slechts een fractie van de hiervoor noodzakelijke inspanningen en bijhorende kosten noodzakelijk zijn.
Dit alles zonder in te leveren op kwaliteit en service, integendeel. ‘meer service voor minder geld’ zodat samenwerken een terecht doel is.
De deelname als TMVS-deelnemer concretiseert zich middels een kapitaalsinbreng, waartegenover aandelen staan.
Voor gemeenten en steden wordt er gevraagd om 1 aandeel aan te kopen per volledig 5000 inwoners.
De waarde van 1 aandeel is € 1000 en dient voor ¼ volstort te worden.
Als er rechtstreekse facturatie gewenst is voor OCMW en/of AGB, dan kan dit uiteraard ook, maar enkel met een afzonderlijke toetreding van deze entiteiten.
Voor OCMW’s en/of AGB’s geldt een vast aantal van 5 aandelen per entiteit. Ook hier is de nominale waarde van 1 aandeel € 1000 en voor ¼ te volstorten.
- Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 77 betreffende de bevoegdheden van de OCMW-raad.
- Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikels 326 tot en met 335 betreffende het bestuurlijke toezicht
- De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen
- Het Bestuursdecreet van 7 december 2018, hoofdstuk 3 – Toegang tot bestuursdocumenten, art. II.26 tot en met II.51
Gelet op het feit dat instellingen die onderhevig zijn aan de wetgeving op overheidsopdrachten steeds worden geconfronteerd met complexere technisch-administratieve vraagstukken en dat er meer en meer eisen worden gesteld op vlak van vakspecifieke kennis;
Gelet op het feit dat samenwerking op het vlak van overheidsopdrachten en/of aanbieden van facilitaire diensten positieve schaaleffecten en synergiën kan genereren;
Gelet op het aanbod van TMVS, een dienstverlenende intergemeentelijke vereniging opgericht in 2017 en waarvan het toetredingsdossier in bijlage wordt toegevoegd;
Gelet op het feit dat de dienstverlening van TMVS enkel kan aangeboden worden aan deelnemers van TMVS;
Gelet dat uit voornoemd dossier voldoende blijkt dat de autonomie van de deelnemende partners ten volle wordt gerespecteerd;
Gelet op de kapitaalsinbreng én de voorgeschreven betalingsmodaliteiten zoals beschreven in het toetredingsdossier;
In de toetredingsdocumenten zijn de modaliteiten van een toetreding als TMVS-deelnemer te vinden.
Als gemeente treden we toe als TMVS-deelnemer.
De deelname als TMVS-deelnemer concretiseert zich middels een kapitaalsinbreng, waartegenover aandelen staan.
Voor gemeenten en steden wordt er gevraagd 1 aandeel aan te kopen per volledig 5000 inwoners.
De waarde van 1 aandeel is 1.000,00 EUR en dient voor ¼ volstort te worden.
Voor de gemeente Boom betekent dit dan drie aandelen (totaal 3.000,00 EUR, waarvan 750,00 EUR te volstorten)
Aangezien we een rechtsreekse facturatie willen voor het OCMW, gelet op de hoegrootheid van ons Woonzorgcentrum, dienen we apart tot te treden als OCMW.
Voor het OCMW geldt een vast aantal van 5 aandelen per entiteit. Ook hier is de nominale waarde van 1 aandeel 1.000,00 EUR en voor ¼ te volstorten (totaal 5.000,00 EUR, waarvan 1.250,00 EUR te volstorten).
statuten
toetredingsdossier
Met 14 stemmen voor, 1 stem tegen, 2 stemmen onthouden.
Met 13 stemmen voor, 1 stem tegen, 3 stemmen onthouden.
Art.1: met ingang van 1 juli 2023 toe te treden tot TMVS (Tussengemeentelijke Maatschappij voor Services, Botermarkt 1 te 9000 0692.624.441), volgens de modaliteiten vastgelegd in de statuten van TMVS en volgens het toetredingsdossier dat als bijlage aan onderhavig besluit wordt toegevoegd door voor het OCMW middels een kapitaalsinbreng van 5 aandelen, ter waarde van 1.000,00 EUR per aandeel waarvan 1/4 te volstorten.
Art.2: Johan Van Limbergen voor te dragen als lid voor de Algemene vergadering van TMVS en Tibo Roekaerts als zijn vervanger.
Afvaardiging Johan Van Limbergen:
Met 14 stemmen voor, 1 stem tegen, 2 stemmen onthouden.
Plaatsvervanger Tibo Roeckaerts:
Met 13 stemmen voor, 1 stem tegen, 3 stemmen onthouden.
Art.3: onderhavige beslissing aan TMVS mee te delen.
De voorzitter sluit de zitting op 29/06/2023 om 19:57.
Aldus gedaan in zitting datum voormeld.
Goedgekeurd door de gemeenteraad.
Namens OCMW-raad,
Lize Van Dijck
algemeen directeur
Kim Van Kerckhoven
voorzitter OCMW-raad