Het verslag van de vorige vergadering wordt goedgekeurd.
In de Kerkhofstraat wordt regelmatig te snel gereden. Om de snelheid af te remmen wordt voorgesteld om het parkeren in het stuk Kerkhofstraat tussen Oude Reetsebaan en 's Herenbaan te wijzigen.
Momenteel wordt er daar in dat stuk Kerkhofstraat enkel geparkeerd aan de zijde van de straat met de even huisnummers.
Er wordt voorgesteld in dat stuk Kerkhofstraat het parkeren aan te passen om zo het verkeer af te remmen (een stuk aan de evenzijde en een stuk aan de onevenzijde ).
Zowel de even als de onevenzijde zijn ondertussen vol gebouwd.
Aan de even zijde hebben we 22 woningen waarvan er 20 een oprit en garage hebben. Aan de onevenzijde zijn er 45 wooneenheden waarvan er 25 een garage hebben. De woningen vanaf nr. 661 tot de grens met Reet hebben ook een oprit. Verschillende ervan lopen echter naar beneden omdat de garage hier op niveau -1 zit.
Een voorstel werd uitgewerkt.
Momenteel parkeert men aan de evenzijde tussen nrs 398 en 480. In het voorstel mag er geparkeerd worden tussen de nrs. 462 en 480 en aan de overzijde tussen de nrs. 631 en 577.
Er werd ook gekeken of er fietssuggestiestroken kunnen aangebracht worden.
De Kerkhofstraat is 7 m breed. Een fietssuggestiestrook moet in de huidige tijd 1,70 m breed zijn (enkele rijrichting). Een parkeerstrook is 2 m breed.
Het voorstel zal ook nog besproken worden met de bewoners. De asfalteringswerken zijn gepland voor maart 2024. De voetpaden worden wel nog dit jaar gedaan.
De commissie gaat akkoord met het voorstel ivm het parkeren. Er wordt voorgesteld om aan beide zijde een smalle fietssuggestiestrook te schilderen (evenbreed als het fietspadstrookje).
Het voorstel dient ook besproken te worden met de bewoners
Ecoso opent in het voorjaar 2024 een tweedehandsboetiek op Grote Markt 10 te Boom
In de winkel zal geen sortering of afname van goederen plaatsvinden. Wel worden er 2 tot 3 maal per week goederen aangeleverd of goederen opgehaald die niet verkocht zijn.
Hiervoor vragen zij een plaats om te kunnen laden en lossen.
De zone moet 9 m lang zijn en de levering gebeurd door een vrachtwagen met 7 ton laadvermogen met een laadklep.
De goederen worden geleverd op vaste dagen (tussen 10 u en 17 u) .
De laad- en loszone moet in de nabijheid van Grote Markt 10 zijn.
Het is aangewezen de vrachtwagens van Ecoso niet door de Groene Hofstraat te laten wegrijden, maar wel via Grote Markt en Col. Silvertopstraat terug richting N177
De aangeduide laad- en loszones worden in Boom niet gebruikt zoals het hoort. Hier wordt overal gewoon op geparkeerd waardoor het misschien beter is om ervoor te zorgen dat er op parking Grote markt een plaats is waar gewoon gehalteerd kan worden.
De parkeerplaatsen v aan Grote Markt 10 zijn voorbehouden voor de politie.
Er wordt voorgesteld de vrachtwagen voor de tweedehandszaak te laten halteren op parking Grote Markt ter hoogte van de fietsenrekken. De leveranciers van de apotheek doen dit ook.
Naast het feit dat er een tweedehandsboetiek opent op Grote Markt 10, opent er ook een ijsjeszaak aan Grote Markt 8 in het voorjaar. Deze zaak wil ook graag een terras uitbaten. Er wordt vooropgesteld dat de ijsjeszaak zoals de andere zaken op Grote Markt zijn terras uitbaat op het voetpad (eventueel ook nog een stuk voor de voormalige cinema).
De commissie gaat akkoord met het voorstel om te laden en lossen op de Grote Markt. We gaan hiervoor geen parkeerplaatsen op offeren. Er moet alleen op gelet worden dat er genoeg doorgang blijft als men aan het laden en lossen is. De draaibeweging bij het wegrijden van de Grote Markt dient in het oog gehouden te worden.
Op een aantal plaatsen in Boom wordt er snel gereden door e-steps, fietsen en brommers.
Er wordt gevraagd om hier snelheidsremmende maatregelen te nemen. Hierbij wordt gedacht aan het aanbrengen van drempels of het plaatsen van omega's.
Op volgende plaatsen worden er maatregelen gevraagd:
De Hoogstraat en de Blauwstraat zijn beide fietsstraten en ze behoren tot de handelsas. De kasseien bezorgen al veel last voor de voetgangers en fietsers.
Het fietspad naast het spoor dat dus evenwijdig met de Gendarmerielaan loopt is een fietsostrade. Het is de bedoeling dat fietsers hier kunnen doorrijden. Verkeer op de fietsostrade heeft voorrang. Voor de veiligheid worden er normaal enkel hekjes geplaatst waar men de fietsostrade kan verlaten of opkomen (vb aan Kruiskenslei). Hierbij moet er wel rekening gehouden worden met het feit dat ook bakfietsen en ander buitenmaatse fietsen moeten kunnen passeren.
De comssissie vindt dit zeer gevaarlijk en heeft er bedenkingen bij. Dit dient deftig bekeken te worden naar toegankelijkheid en veiligheid.
Op een fietsostrade mag niets geplaatst worden. Hier met men kunnen doorrijden. Ook op de fietspaden van de provincie mag niets gezet worden.
Wat de gemeentelijke locaties betreft dient er advies gevraagd te worden aan de seniorenraad en de middenstand. Ook dient dit met de politie bekeken te worden.
Er wordt voorgesteld om aan de omega's aan de wandelesplanade een bord te hangen waar op staat dat men moet afstappen.
Met de eventuele aankoop van verzinkbare signalisatiepaaltjes wil de technische dienst inspelen op de huidige problematiek van het plaatsen van dranghekken, die in de praktijk niet afdoende effect hebben. Bestuurders stoppen, zetten deze aan de kant en rijden gewoon door. Bijkomend gevolg is dat de weg dan open is voor andere bestuurders
Voordelen
De inklapbare signalisatie bestaat uit een amsterdammertje dat in een dropbox in de grond zit (foto 's in bijlage).
Locaties waar men amsterdammertjes zou willen plaatsen:
- ingang park (zijde 's Herenbaan) (1 wegneembaar)
- hoofdingang park zijde Acacialaan (2 vast en 1 wegneembaar)
- Grote Markt aan Windstraat richting Groen Hofstraat (2 stuks) - (afsluiten tijdens de markt).
- Bassinstraat ter hoogte van Onze Lieve Vrouwstraat - 2 stuks (afsluiten tijdens de markt).
- Antwerpsestraat ter hoogte van kruispunt met Tuyaertsstraat - 3 stuks (2 vast en 1 wegneembaar) (afsluiten tijdens de markt)
In later fase ook
- Grote Markt, afrit aan Henri Spillemaeckersstraat (2 vast , 1 wegneembaar)
- opritten van de dijk
- andere ingangen park: aan hoek 's Herenbaan / Beukenlaan, aan Van Leriuslaan, Beukenlaan aan PTS (tunneleke), ingang aan sprotvelden, aan ecohuis, Acacialaan ingang zwembad
De commissie gaat akkoord.
De eerste fase zal bij wijze van proef worden geplaatst zodat we dit kunnen evalueren.
De commissie merkt op dat er een sleutel aan de brandweer moet gegeven worden. Het gebeurt regelmatig dat er een ziekenwagen op het marktparcour moet zijn.
Wiegwijs is een consultatiebureau dat samenwerkt met Kind en gezin en die in Brandpunt gevestigd zijn.
Verschillende van hun bezoekers hebben boetes gekregen omdat ze te lang parkeren op de parkeerplaatsen voor kort parkeren aan Brandpunt.
Zij vragen nu om enkele parkeerplaatsen voor het consultatiebureau te voorzien zodat moeders met kinderen, met een buggy of met een keizersnede die nog maar net genezen is niet te ver moeten lopen.
Er zijn verschillende diensten voorzien in Brandpunt (troetelboom, VDAB, politie, RVA, serviceflats)
Er is een betalende parking voor lang parkeren die vlakbij geleden is en er is een parkeerstrook in Kerkhofstraat waar men met parkeerschijf kan parkeren.
De parkeerplaatsen voor kortparkeren kunnen gebruikt worden om iemand af te zetten.
We willen geen precedent scheppen.
De commissie stelt voor het kort parkeren dat nu maximaal 15 minuten mag duren, aan te passen naar 30 minuten.
De voorzitter sluit de zitting op 17/10/2023 om 20:09.
Namens Gemeenteraadscommissie openbare werken, patrimonium, groenonderhoud, mobiliteit,
Heidi Nuyts
secretaris
Anita Ceulemans
lid