Terug
Gepubliceerd op 31/10/2023

Notulen  Gemeenteraadscommissie openbare werken, patrimonium, groenonderhoud, mobiliteit

di 17/10/2023 - 19:00 Raadszaal
    • Goedkeuring verslag vorige vergadering

      Het verslag van de vorige vergadering wordt goedgekeurd.

    • Parkeren Kerkhofstraat – deel tussen Oude Reetsebaan en ’s Herenbaan

      In de Kerkhofstraat wordt regelmatig te snel gereden. Om de snelheid af te remmen wordt voorgesteld om het parkeren in het stuk Kerkhofstraat tussen Oude Reetsebaan en 's Herenbaan te wijzigen. 

      Momenteel wordt er daar in dat stuk Kerkhofstraat enkel geparkeerd aan de zijde van de straat met de even huisnummers.

      Er wordt voorgesteld in dat stuk Kerkhofstraat het parkeren aan te passen om zo het verkeer af te remmen (een stuk aan de evenzijde en een stuk aan de onevenzijde ). 

      Zowel de even als de onevenzijde zijn ondertussen vol gebouwd.

      Aan de even zijde hebben we 22 woningen waarvan er 20 een oprit en garage hebben. Aan de onevenzijde zijn er 45 wooneenheden waarvan er 25 een garage hebben.  De woningen vanaf nr. 661 tot de grens  met Reet hebben ook een oprit. Verschillende ervan lopen echter naar beneden omdat de garage hier op niveau -1 zit.

      Een voorstel werd uitgewerkt.

      Momenteel parkeert men  aan de evenzijde tussen nrs 398 en 480. In het voorstel mag er geparkeerd worden tussen de nrs. 462 en 480 en aan de overzijde tussen de nrs. 631 en 577.

      Er werd ook gekeken of er fietssuggestiestroken kunnen aangebracht worden. 

      De Kerkhofstraat is 7 m breed. Een fietssuggestiestrook moet in de huidige tijd 1,70 m breed zijn (enkele rijrichting). Een parkeerstrook is 2 m breed.

       

      Het voorstel zal ook nog besproken worden met de bewoners. De asfalteringswerken zijn gepland voor maart 2024. De voetpaden worden wel nog dit jaar gedaan.

       

      De commissie gaat akkoord met het voorstel ivm het parkeren. Er wordt voorgesteld om aan beide zijde een smalle fietssuggestiestrook te schilderen (evenbreed als het fietspadstrookje).

      Het voorstel dient ook besproken te worden met de bewoners  

    • Laad- en loszone aan Grote Markt voor nieuwe zaak in Groene Hofstraat

      Ecoso opent in het voorjaar 2024 een tweedehandsboetiek op Grote Markt 10 te Boom

      In de winkel zal geen sortering of afname van goederen plaatsvinden. Wel worden er 2 tot 3 maal per week goederen aangeleverd of goederen opgehaald die niet verkocht zijn.

      Hiervoor vragen zij een plaats om te kunnen laden en lossen.

      De zone moet 9 m lang zijn en de levering gebeurd door een vrachtwagen met 7 ton laadvermogen met een laadklep.

      De goederen worden geleverd op vaste dagen (tussen 10 u en 17 u) .

      De laad- en loszone moet in de nabijheid van Grote Markt 10 zijn.

       

      Het is aangewezen de vrachtwagens van Ecoso niet door de Groene Hofstraat te laten wegrijden, maar wel via Grote Markt en Col. Silvertopstraat  terug richting N177

      De aangeduide laad- en loszones worden in Boom niet gebruikt zoals het hoort. Hier wordt overal gewoon op geparkeerd waardoor het misschien beter is om ervoor te zorgen dat er op parking Grote markt een plaats is waar gewoon gehalteerd kan worden.

      De parkeerplaatsen v aan Grote Markt 10 zijn voorbehouden voor de politie. 

      Er wordt voorgesteld de vrachtwagen voor de tweedehandszaak te laten halteren op parking Grote Markt ter hoogte van de fietsenrekken. De leveranciers van de apotheek doen dit ook.

       

      Naast het feit dat er een tweedehandsboetiek opent op Grote Markt 10, opent er ook een ijsjeszaak aan Grote Markt 8 in het voorjaar. Deze zaak wil ook graag een terras uitbaten.  Er wordt vooropgesteld dat de ijsjeszaak zoals de andere zaken op Grote Markt zijn terras uitbaat op het voetpad (eventueel ook nog een stuk voor de voormalige cinema).

       

       

       

       

       

      De commissie gaat akkoord met het voorstel om te laden en lossen op de Grote Markt. We gaan hiervoor geen parkeerplaatsen op offeren. Er moet alleen op gelet worden dat er genoeg doorgang blijft als men aan het laden en lossen is. De draaibeweging bij het wegrijden van de Grote Markt dient  in het oog gehouden te worden.

    • Snelheidsverlagende maatregelen voor fietsers, bromfietsen en speed pedelecs op verschillende plaatsen in de gemeente

      Op een aantal plaatsen in Boom wordt er snel gereden door e-steps, fietsen en brommers.

      Er wordt gevraagd om hier snelheidsremmende maatregelen te nemen. Hierbij wordt gedacht aan het aanbrengen van drempels of het plaatsen van omega's.

      Op volgende plaatsen worden er maatregelen gevraagd:

      • As Blauwstraat – Hoogstraat.  Nu crossen ze de Antwerpsestraat over en de Hoogstraat over naar de Grote Markt.  Daar moeten zo’n goten / heuveltjes gelegd worden, die langs de andere kant geen hinder mogen betekenen voor mensen met rolstoel of rollator.  Fietsers, bromfietsers, snorfietsers en steppers moeten wel zodanig gehinderd worden dat ze op bepaalde plaatsen enkel stapvoets kunnen rijden.
      • Kaai (wandelesplanade) (komende van Terhagen, mogen niet op het Kaaiplateau maar moeten langs onder.  Komende van Niel, mogen ze aan de brug ook niet langs het Kaaiplateau.    Geldt zowel voor fietsers als snorfietsen/bromfietsen en steppers.
      • In de Gendarmerielaan aansluiting Kruiskenslei ter hoogte van de spoorweg-voetgangersbrug.  Snelheid van bromfietsers moet beperkt worden door zo’n drempels en/of door omegabeugels.
      • Wijkmansveld: daar rijden fietsers en snorfietsen ook tegen hoge snelheid op de fietspaden doorheen de wijk.
      • Wegje langs moskee:beide zijden

       

      De Hoogstraat en de Blauwstraat zijn beide fietsstraten en ze behoren tot de handelsas.  De kasseien bezorgen al veel  last voor de voetgangers en fietsers. 

       

      Het fietspad naast het spoor dat dus evenwijdig met de Gendarmerielaan loopt is een fietsostrade. Het is de bedoeling dat fietsers hier kunnen doorrijden. Verkeer op de fietsostrade heeft voorrang. Voor de veiligheid worden er normaal enkel hekjes geplaatst waar men de fietsostrade kan verlaten of opkomen (vb aan Kruiskenslei). Hierbij moet er wel rekening gehouden worden met het feit dat ook bakfietsen en ander buitenmaatse fietsen moeten kunnen passeren.

       

      De comssissie vindt dit zeer gevaarlijk en heeft er bedenkingen bij. Dit dient deftig bekeken te worden naar toegankelijkheid en veiligheid.

      Op een fietsostrade mag niets geplaatst worden. Hier met men kunnen doorrijden. Ook op de fietspaden van de provincie mag niets gezet worden.

      Wat de gemeentelijke locaties betreft dient er advies gevraagd te worden aan de seniorenraad en de middenstand.  Ook dient dit met de politie bekeken te worden.

      Er wordt voorgesteld om aan de omega's aan de wandelesplanade een bord te hangen waar op staat dat men moet afstappen.

    • Installatie van inklapbare paaltjes op verschillende plaatsen in de gemeente

      Met de eventuele aankoop van verzinkbare signalisatiepaaltjes wil de technische dienst inspelen op de huidige problematiek van het plaatsen van dranghekken, die in de praktijk niet afdoende effect hebben. Bestuurders stoppen, zetten deze aan de kant en rijden gewoon door. Bijkomend gevolg is dat de weg dan open is voor andere bestuurders

      Voordelen

      • We proberen een definitieve oplossing voor te stellen die kan besparen op het zetten van dranghekken met verkeersborden en lichten op.
      • We kijken voor het vereenvoudigen van het circulatieplan (markt) door op bepaalde strategische punten de weg volledig af te sluiten door wegneembare paaltjes. Dit verhindert auto’s om op het marktplein te geraken.
      • Dit kan eventueel gezet worden door 1 personeelslid (i.p.v. 2 VTE’s), want minder overuren en minder zware arbeid vergt.
      • Deze paaltjes moeten niet meer door mensen van signalisatieploeg uitgeklapt worden, maar kan eventueel gebeuren door de gemeenschapswachten. Dit is een besparing van twee VTE’s die nu normaal al om 6:00 starten aan hun taak.
      • De problematiek van de ingang park is dat het paaltje regelmatig verdwijnt en telkens een andere paaltje geplaatst moet worden. Dit zal dan ook tot het verleden behoren.

      De inklapbare signalisatie bestaat uit een amsterdammertje dat in een dropbox in de grond zit (foto 's in bijlage).

      Locaties waar men amsterdammertjes zou willen plaatsen:

       - ingang park (zijde 's Herenbaan) (1 wegneembaar)

      - hoofdingang park zijde Acacialaan (2 vast en 1 wegneembaar)

      - Grote Markt aan Windstraat richting Groen Hofstraat (2 stuks) - (afsluiten tijdens de markt). 

      - Bassinstraat ter hoogte van Onze Lieve Vrouwstraat - 2 stuks (afsluiten tijdens de markt). 

      - Antwerpsestraat ter hoogte van kruispunt met Tuyaertsstraat - 3 stuks  (2 vast en 1 wegneembaar) (afsluiten tijdens de markt)

      In later fase ook 

      - Grote Markt, afrit aan Henri Spillemaeckersstraat (2 vast , 1 wegneembaar)

      - opritten van de dijk

      - andere ingangen park: aan hoek 's Herenbaan / Beukenlaan, aan Van Leriuslaan, Beukenlaan aan PTS (tunneleke), ingang aan sprotvelden, aan ecohuis, Acacialaan ingang zwembad

       

       

       

       

      De commissie gaat akkoord.

      De eerste fase zal bij wijze van proef worden geplaatst zodat we dit kunnen evalueren.

      De commissie merkt op dat er een sleutel aan de brandweer moet gegeven worden. Het gebeurt regelmatig dat er een ziekenwagen op het marktparcour moet zijn.

    • Parkeren door Kind en Gezin aan Brandpunt

      Wiegwijs is een consultatiebureau dat samenwerkt met Kind en gezin en die in Brandpunt gevestigd zijn.

      Verschillende van hun bezoekers hebben boetes gekregen omdat ze  te lang parkeren op de parkeerplaatsen voor kort parkeren aan Brandpunt.

      Zij vragen nu  om enkele parkeerplaatsen voor het consultatiebureau   te voorzien zodat moeders met kinderen, met een buggy of met een keizersnede die nog maar net genezen is niet te ver moeten lopen.

      Er zijn verschillende diensten voorzien in Brandpunt (troetelboom, VDAB, politie, RVA, serviceflats)

      Er is een betalende parking voor lang parkeren  die vlakbij geleden is en er is een parkeerstrook in Kerkhofstraat waar men met parkeerschijf kan parkeren.

      De parkeerplaatsen voor kortparkeren kunnen gebruikt worden om iemand af te zetten.

       

       

       

      We willen geen precedent scheppen.

      De commissie stelt voor het kort parkeren dat nu maximaal 15 minuten mag duren, aan te passen naar 30 minuten.

De voorzitter sluit de zitting op 17/10/2023 om 20:09.

Namens Gemeenteraadscommissie openbare werken, patrimonium, groenonderhoud, mobiliteit,

Heidi Nuyts
secretaris

Anita Ceulemans
lid