De gemeenteraad vergadert regelmatig en in vereist getal, ingevolge de bijeenroeping door het college van burgemeester en schepenen.
De voorzitter opent de zitting op 18/04/2024 om 20:00.
De gemeenteraad, in zitting van 18 april 2024.
- Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 40 betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
- Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikels 326 tot en met 335 betreffende het bestuurlijke toezicht
- De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen
- Het Bestuursdecreet van 7 december 2018, hoofdstuk 3 – Toegang tot bestuursdocumenten, art. II.26 tot en met II.51
- verslag GR
Enig artikel: de notulen en het zittingsverslag van de vergadering van de gemeenteraad van 28 maart 2024 goed te keuren.
De gemeenteraad in zitting van 18 april 2024.
- Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 40 betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
- Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikels 326 tot en met 335 betreffende het bestuurlijke toezicht
- De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen
- Het Bestuursdecreet van 7 december 2018, hoofdstuk 3 – Toegang tot bestuursdocumenten, art. II.26 tot en met II.51
Enig artikel: de gemeenteraad neemt kennis van:
- nihil
Sinds 1/1/2003 zijn het gemeentebestuur & het OCMW van Boom lid van vzw Logo Mechelen. De missie van Logo Mechelen is om meer gezondheidskansen en een gezonde leefomgeving voor iedereen te creëren. In dat kader bieden zij ondersteuning aan rond verschillende thema’s in de vorm van bijvoorbeeld vormingen en materiaal.
Tijdens de zitting van 17 december 2018 werd Lize Van Dijck afgevaardigd voor de algemene vergaderingen van Logo.
Tijdens de raadszitting van 22/4/2022 werd schepen Carla Herremans afgevaardigd als politiek vertegenwoordiger voor de algemene vergaderingen van Logo Mechelen.
Abdel El Hajoutti werd aangeduid als haar vervanger.
Gezien de nieuwe functie van mevr. Van Dijck is het aangewezen om een nieuw niet-stemgerechtigd lid voor de algemene vergadering te voorzien. In het verleden was dit steeds een ambtelijke vertegenwoordiging. Niet-effectieve leden zijn enkel aangesloten om te genieten van de activiteiten van de vzw. Ze hebben geen stemrecht op de algemene vergadering (artikel 5 van de statuten).
Gezien het ontslag van dhr. Abdel El Hajoutti moet er een nieuwe plaatsvervanger aangeduid worden voor mevr. Carla Herremans als effectief lid met stemrecht in de algemene vergadering.
Met geheime stemming:
- Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 40 betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
- Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikels 326 tot en met 335 betreffende het bestuurlijke toezicht
- De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen
- Het Bestuursdecreet van 7 december 2018, hoofdstuk 3 – Toegang tot bestuursdocumenten, art. II.26 tot en met II.51
- formulier wijziging afgevaardigde
- statuten LOGO
Met 18 stemmen voor, 2 stemmen tegen, 0 stemmen onthouden.
Art.1: De gemeenteraad duidt Sally Nauwelaerts aan als niet-stemgerechtigd lid voor de algemene vergaderingen van LOGO Mechelen VZW.
Met 17 stemmen voor, 3 stemmen tegen, 0 stemmen onthouden.
Art.2: De gemeenteraad duidt Michel Van Reeth aan als vervanger voor het stemgerechtigd lid voor de algemene vergaderingen van LOGO Mechelen VZW.
Met 18 stemmen voor, 2 stemmen tegen, 0 stemmen onthouden.
Op 30 april 2024 vindt er een algemene vergadering plaats van het Kempens Woonkrediet met volgende agenda:
1. proces-verbaal gewone algemene vergadering dd. 25-04-2023
2. woord van de voorzitter en verslag namens het bestuursorgaan over de werking in 2023
3. verslag van de bedrijfsrevisor
4. goedkeuring van de jaarrekening & bestemming van het resultaat
5. decharge aan de leden van het bestuursorgaan en de revisor
6. benoemingen
7. terbeschikkingstelling aandelen
8. toekomstperspectieven van de vennootschap
9. varia en afsluitende rondvraag.
Dhr. Abdel El Hajoutti werd op 21 februari 2019 door de gemeenteraad aangeduid als vertegenwoordiger voor de (bijzondere) algemene vergaderingen van het Kempens Woonkrediet. Sven Cools werd aangeduid als zijn vervanger. Gezien het ontslag van dhr. Abdel El Hajoutti, dient er een nieuwe vertegenwoordiger aangeduid te worden.
Bij geheime stemming: Michel Van Reeth: 18 ja, 2 nee
- Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 40 betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
- Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikels 326 tot en met 335 betreffende het bestuurlijke toezicht
- De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen
- Het Bestuursdecreet van 7 december 2018, hoofdstuk 3 – Toegang tot bestuursdocumenten, art. II.26 tot en met II.51
- Agenda en bijlagen
Met 18 stemmen voor, 2 stemmen tegen, 0 stemmen onthouden.
Art.1 : de gemeenteraad neemt kennis dat er een Algemene jaarvergadering van Kempens Woonkrediet plaatsvindt op 30 april 2024 en keurt volgende agenda goed:
1. proces-verbaal gewone algemene vergadering dd. 25-04-2023
2. woord van de voorzitter en verslag namens het bestuursorgaan over de werking in 2023
3. verslag van de bedrijfsrevisor
4. goedkeuring van de jaarrekening & bestemming van het resultaat
5. decharge aan de leden van het bestuursorgaan en de revisor
6. benoemingen
7. terbeschikkingstelling aandelen
8. toekomstperspectieven van de vennootschap
9. varia en afsluitende rondvraag
Art.2 : Michel Van Reeth wordt aangesteld als vertegenwoordiger van het Lokaal bestuur Boom op de (bijzondere) algemene vergaderingen van het Kempens Woonkrediet en dit tot het einde van de legislatuur.
Art.3 : Michel Van Reeth wordt gemandateerd om op de Algemene Vergaderingen van Kempens Woonkrediet van 30 april 2024 (of op elke andere algemene vergadering in gewone en/of in buitengewone zitting met dezelfde agenda ingeval de eerste niet geldig zou kunnen beraadslagen) te handelen en te beslissen conform de beslissingen die door de gemeenteraad zijn genomen over de agendapunten van de Algemene Vergadering van Kempens Woonkrediet.
In de raadszitting van 28 maart 2019 werd dhr. Francisco Sanchez aangesteld als vertegenwoordiger van de gemeente in de algemene en buitengewone vergadering van ISVAG, schepen Tom Dewandelaere is aangeduid als zijn vervanger.
Op 16 mei 2024 vindt er een algemene vergadering plaats van Isvag met volgende agenda:
1. Samenstelling bureau
2. Goedkeuring verslag buitengewone algemene vergadering 21/12/2023
3. Verslag van de Raad van bestuur aan de algemene vergadering
4. Goedkeuring jaarverslag en jaarrekening 2023
5. Kwijting aan bestuurders en bedrijfsrevisor
6. Kennisneming presentiegelden 2023
7. Vaststelling einde mandaat en benoeming bedrijfsrevisor
8. Toelichting stand van zaken vergunningstrajecten en uitvoering
9. Varia
- Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 40 betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
- Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikels 326 tot en met 335 betreffende het bestuurlijke toezicht
- De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen
- Het Bestuursdecreet van 7 december 2018, hoofdstuk 3 – Toegang tot bestuursdocumenten, art. II.26 tot en met II.51
- Notulen BAV 23/12/2023
- Financieel jaarverslag 2023 van de RVB aan de AV
- Jaarrekening 2023
- Overzicht presentiegelden 2023
Art.1: De gemeenteraad keurt de agenda van de algemene Vergadering van de opdrachthoudende vereniging ISVAG die plaatsvindt op 16 mei 2024 met volgende agendapunten goed:
1. Samenstelling bureau
2. Goedkeuring verslag buitengewone algemene vergadering 21/12/2023
3. Verslag van de Raad van bestuur aan de algemene vergadering
4. Goedkeuring jaarverslag en jaarrekening 2023
5. Kwijting aan bestuurders en bedrijfsrevisor
6. Kennisneming presentiegelden 2023
7. Vaststelling einde mandaat en benoeming bedrijfsrevisor
8. Toelichting stand van zaken vergunningstrajecten en uitvoering
9. Varia
Art.2: de afgevaardigde van de gemeente, Schepen Francisco Sanchez (of bij belet zijn plaatsvervanger, schepen Tom Dewandelaere) te mandateren om op de algemene vergadering van Isvag van 16 mei 2024 (of op elke andere algemene vergadering in gewone en/of in buitengewone zitting met dezelfde agenda ingeval de eerste niet geldig zou kunnen beraadslagen) te handelen en te beslissen conform de beslissingen die door de gemeenteraad zijn genomen over de agendapunten van de buitengewone algemene vergadering van de opdrachthoudende vereniging ISVAG op 16 mei 2024.
Op 19 januari 2024 ontving het Agentschap Binnenlands bestuur een klacht over het wijzigen van een straatnaam. De gemeenteraad neemt kennis van het schrijven van de gouverneur van Antwerpen van 20 maart 2024 hierover. Zij stelt dat op basis van het volledige dossier ze van oordeel is dat de procedure met betrekking tot de straatnaamwijziging correct verliep en dat er geen redenen zijn om op te treden tegen de gemeenteraadsbeslissing van 18 januari 2024.
Financiële weerslagen van toepassing: NEEN
Visum (financieel advies) van toepassing: NEEN
- Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 40 betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
- Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikels 326 tot en met 335 betreffende het bestuurlijke toezicht
- De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen
- Het Bestuursdecreet van 7 december 2018, hoofdstuk 3 – Toegang tot bestuursdocumenten, art. II.26 tot en met II.51
- Brief aan klager
- Brief aan bestuur
Enig artikel: De gemeenteraad neemt kennis van de beslissing van het Agentschap Binnenlands Bestuur van 20 maart 2024 door de gouverneur van Antwerpen, inzake de klacht over de klachtenbehandeling ingediend door een inwoner.
In zitting van 18 januari 2024 ging de gemeenteraad principieel akkoord om aan de wegenis kadastraal gekend afdeling 1, sectie A, nr. 593K2 en 587G4 en aan de bestaande woningen momenteel gekend als Noeveren 4 t/m 17 de nieuwe straatnaam “De Laas” toe te kennen.
Er werd een openbaar onderzoek gevoerd van 1 februari 2024 tot 1 maart 2024.
Er zijn geen bezwaarschriften ingekomen.
Aan de gemeenteraad wordt bijgevolg gevraagd over de straatbenaming "De Laas" definitief toe te kennen.
Financiële weerslagen van toepassing: NEEN
Visum (financieel advies) van toepassing: NEEN
- Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 40 betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
- Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikels 326 tot en met 335 betreffende het bestuurlijke toezicht
- De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen
- Het Bestuursdecreet van 7 december 2018, hoofdstuk 3 – Toegang tot bestuursdocumenten, art. II.26 tot en met II.51
- Decreet van 29 november 2002 houdende wijziging van het decreet van 28 januari 1977 en van 4 februari 1997 tot bescherming van de namen van openbare wegen en pleinen zoals gewijzigd bij decreet van 1 juli 1987, 4 februari 1997 en 29 november 2002
De gemeenteraad,
Gelet op de princiepsbeslissing dd. 18 januari 2024 houdende toekenning van de benaming “De Laas” aan de wegenis kadastraal gekend afdeling 1, sectie A, nr. 593K2 en 587G4 en aan het wegenis (woningen) momenteel gekend als Noeveren 4 t/m 17.
Overwegende dat er geen bezwaren zijn ingekomen naar aanleiding van het openbaar onderzoek dat geopend werd op 1 februari 2024 en liep tot 1 maart 2024.
BESLIST:
Enig artikel: de wegenis kadastraal gekend afdeling 1, sectie A, nr. 593K2 en 587G4 en de wegenis momenteel gekend als Noeveren 4 t/m 17 krijgt definitief de benaming “De Laas”.
De gemeente Boom ondertekende het Lokaal Energie- en Klimaatpact 1.0 op 25/10/2021. De gemeente Boom ondertekende het Lokaal Energie- en Klimaatpact 2.0 op 01/12/2022.
Binnen het Lokaal Energie- en Klimaatpact moet een jaarlijkse inhoudelijke rapportering met betrekking tot de voorgang opgemaakt worden dat na voorleggen aan de gemeenteraad bij Agentschap Binnenlands Bestuur moet ingediend worden voor 1 mei. Hiervoor wordt gebruik gemaakt van het Lokaal Klimaatpactportaal, waar de Vlaamse overheid de monitoring van de doelstellingen bijhoudt.
Financiële weerslag van toepassing: NEEN
Visum (financieel advies) van toepassing: NEEN
- Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 40 betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
- Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikels 326 tot en met 335 betreffende het bestuurlijke toezicht
- De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen
- Het Bestuursdecreet van 7 december 2018, hoofdstuk 3 – Toegang tot bestuursdocumenten, art. II.26 tot en met II.51
- het ondertekenen door de gemeente Boom van het Burgemeestersconvenant 2030 , aangaande de duurzame ontwikkelingsdoelstellingen;
- het Lokaal Energie- en Klimaatpact van de Vlaamse Regering en de Vlaamse steden en gemeenten van 4 juni 2021 aangaande het verbintenissen engagement inzake de algemenen engagementen en de vier werven behoudend 16 specifieke doelstellingen.
- art. 2 van het Decreet Lokaal Bestuur: “De gemeenten zijn overeenkomstig artikel 41 van de Grondwet bevoegd voor de aangelegenheden van gemeentelijk belang. Voor de verwezenlijking daarvan kunnen ze alle initiatieven nemen. Ze beogen om bij te dragen aan de duurzame ontwikkeling van het gemeentelijk gebied.”
- de rapportering 2023 van het Lokaal Energie -en Klimaatpact
Enig artikel: De gemeenteraad neemt kennis van de rapportering 2023 in verband met het Lokaal Energie- en Klimaatpact.
Het bestuursorgaan van de eredienst stelt de jaarrekening vast en bezorgt het document vóór 1 maart volgend op het afgelopen boekjaar aan het centraal bestuur. Het centraal bestuur bezorgt de jaarrekening vóór 1 mei aan het gemeentebestuur (voor advies).
Als er geen centraal bestuur is, is dat een taak voor het eredienstbestuur zelf.
De gecoördineerde jaarrekening van het Centraal kerkbestuur Boom werd op 14/03/2024 voor advies overgemaakt aan het gemeentebestuur.
De hierin vermelde dotaties 2023 voor de Onze Lieve Vrouw en Heilig Hart parochies stemmen overeen zoals verwerkt bij de gemeente.
Heilig Hart: 22.270,37 EUR
Onze Lieve Vrouw : 16.000 EUR
Financiële weerslag van toepassing: JA/NEEN (doorhalen wat niet past)
Visum (financieel advies) van toepassing: JA/NEEN (doorhalen wat niet past)
- Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 56 betreffende de bevoegdheden van het college van burgemeester en schepenen.
- Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikels 326 tot en met 335 betreffende het bestuurlijke toezicht
- De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen
- Het Bestuursdecreet van 7 december 2018, hoofdstuk 3 – Toegang tot bestuursdocumenten, art. II.26 tot en met II.51
Coördinatie jaarrekening 2023 Centraal Kerkbestuur
Jaarrekening 2023 OLV Parochie
Jaarrekening 2023 H.Hart Parochie
Enig artikel: verleent gunstig advies m.b.t. de jaarrekening 2023 van het centraal kerkbestuur Boom.
We ontvingen volgende mondelinge vragen:
Anita Ceulemans, BOOM één:
Vraag: Is dit openbaar domein of privéterrein? Wie dient het stort op te ruimen en hoe gaan we dit voorkomen in de toekomst ?
Deze container was niet vergund, alles is opgeruimd ondertussen. Aan de preventiedienst is opdracht gegeven om uit te zoeken van waar deze komt.
Vraag :Waarom krijgt deze terechte vraag van bejaarde mensen, die op leeftijd minder mobiel worden, geen gehoor?
Gezien de hoogdringendheid. Binnen welke termijn kan hier een oplossing worden voorzien ?
Vraag: Kan de onduidelijkheid worden weggenomen en eventueel met een onderbord worden gewerkt, zodat niemand zich ongemakkelijk moet voelen tijdens de week als men daar parkeert ? Deze opmerking werd al lang doorgegeven, maar geraakt maar niet opgelost, …
De afspraak is gemaakt met Rupel Boom dat zij na de match een plakkaat over dit bord zouden hangen zodat iedereen, als er geen match is, daar gewoon kan parkeren. De avond voor de match zouden zij de plakkaat verwijderen zodat het bord met "verboden te parkeren" weer zichtbaar wordt en er geen wagens parkeren tijdens de match. Rupel Boom zal hier aan herinnerd worden.
Vraag: Kan er worden nagekeken of er binnen Woonkade wel voldoende personeel aanwezig is, gezien de bedienden en arbeiders zeker van goede wil zijn en hun uiterste best doen. Kan er in samenspraak met het gemeentebestuur een halfjaarlijkse vergadering worden belegd per appartementsgebouw ? Zoals u weet hebben privéappartementen via hun syndicus ook een regelmatig overleg en op het eind van het jaar een algemene vergadering met de eigenaars. Dit is goed voor het goede nabuurschap in zo’n appartement enerzijds en de dialoog tussen de huurders en het bestuur anderzijds. Dit lijkt mij een noodzakelijke stap om de goede verstandhouding te optimaliseren. Eens goed luisteren naar de mensen kan nooit kwaad !! Ook een gezamenlijk verwelkomingsmoment, waar rechten en plichten worden uitgelegd, voor de nieuwe huurders lijkt mij zeker aangewezen.
Woonkade is hier verbaasd over, alle telefonische oproepen worden geregistreerd en geen enkele oproep bleef de laatste weken onbeantwoord.
De woonmaatschappij telt op dit ogenblik 38 VTE. Door de overnames van patrimonium in Hemiksem, Niel en Schelle zijn de uitdagingen groot. Mede daardoor is de werkdruk nog altijd hoog. We gaan er van uit dat de werkdruk de komende maanden ietwat zal normaliseren.
Indien een huurder niet tevreden is over de werking van Woonkade kan deze een klacht indienen bij onze klachtenbehandelaar via Woonkade Rupelstreek, T.a.v. de klachtenbehandelaar, Uitbreidingsstraat 39 te 2850 Boom of via klachten@woonkade.be. Onze klachtenbehandelaar stelt dan een onderzoek in en antwoordt gemotiveerd op elke klacht.
Het is de bedoeling om op termijn periodieke infovergaderingen te organiseren voor de huurders. Halfjaarlijks lijkt ons wel te veel van het goede. Bovendien moeten we vaststellen dat onze huurders weinig of niet aanwezig zijn op zulke infovergaderingen. Zelfs op infovergaderingen in het kader van renovatieprojecten is de opkomst minimaal. Recent hebben de goedbedoelde initiatieven van de preventiedienst van de gemeente ook weinig succes gehad. En op de wijkraden zijn er niet veel huurders van Woonkade aanwezig. Daarom rekenen we vooral op onze huurbegeleiders die vaak in onze appartementsgebouwen aanwezig zijn en daardoor veel contacten hebben met onze huurders. Bij de ondertekening van de huurvereenkomst worden de huurders ruim geïnformeerd over hun rechten en plichten.
De voorzitter sluit de zitting op 18/04/2024 om 21:16.
Aldus gedaan in zitting datum voormeld.
Goedgekeurd door de gemeenteraad.
Namens Gemeenteraad,
Lize Van Dijck
algemeen directeur
Johan Van Limbergen
voorzitter gemeenteraad