Terug
Gepubliceerd op 24/05/2024

Notulen  Gemeenteraad

do 18/04/2024 - 20:00 Raadszaal

De gemeenteraad vergadert regelmatig en in vereist getal, ingevolge de bijeenroeping door het college van burgemeester en schepenen.

Aanwezig: Johan Van Limbergen, voorzitter gemeenteraad
Jeroen Baert, burgemeester
Tom Dewandelaere, Francisco Sanchez, Carla Herremans, schepenen
Anita Ceulemans, Patrick Marnef, Hans Verreyt, Ann De Smedt, Eddy Van Der Taelen, Bart De Smet, Yani Brems, Tibo Roekaerts, Fatiha Haouat, Pascale De Boeck, Nathalie Van de Wouwer, Martha Somers, François Addiers, Jeanne Carron, Marleen De Ridder, raadsleden
Lize Van Dijck, algemeen directeur
Verontschuldigd: Sven Cools, Inge De Ridder, schepenen
Nourdine Elkaouakibi, Andy Janssens, Michel Van Reeth, raadsleden

De voorzitter opent de zitting op 18/04/2024 om 20:00.

  • Openbaar

    • Secretariaat

      • DIENST SECRETARIAAT - GOEDKEURING NOTULEN EN ZITTINGSVERSLAG

        Aanwezig: Johan Van Limbergen, voorzitter gemeenteraad
        Jeroen Baert, burgemeester
        Tom Dewandelaere, Francisco Sanchez, Carla Herremans, schepenen
        Anita Ceulemans, Patrick Marnef, Hans Verreyt, Ann De Smedt, Eddy Van Der Taelen, Bart De Smet, Yani Brems, Tibo Roekaerts, Fatiha Haouat, Pascale De Boeck, Nathalie Van de Wouwer, Martha Somers, François Addiers, Jeanne Carron, Marleen De Ridder, raadsleden
        Lize Van Dijck, algemeen directeur
        Verontschuldigd: Sven Cools, Inge De Ridder, schepenen
        Nourdine Elkaouakibi, Andy Janssens, Michel Van Reeth, raadsleden
        Feiten en context

        De gemeenteraad, in zitting van 18 april 2024.

        Juridische gronden

        - Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 40 betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
        - Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikels 326 tot en met 335 betreffende het bestuurlijke toezicht
        - De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen
        - Het Bestuursdecreet van 7 december 2018, hoofdstuk 3 – Toegang tot bestuursdocumenten, art. II.26 tot en met II.51

        Bijlagen

        - verslag GR

        Besluit

        Enig artikel: de notulen en het zittingsverslag van de vergadering van de gemeenteraad van 28 maart 2024 goed te keuren.

      • DIENST SECRETARIAAT - INGEKOMEN STUKKEN/MEDEDELINGEN

        Aanwezig: Johan Van Limbergen, voorzitter gemeenteraad
        Jeroen Baert, burgemeester
        Tom Dewandelaere, Francisco Sanchez, Carla Herremans, schepenen
        Anita Ceulemans, Patrick Marnef, Hans Verreyt, Ann De Smedt, Eddy Van Der Taelen, Bart De Smet, Yani Brems, Tibo Roekaerts, Fatiha Haouat, Pascale De Boeck, Nathalie Van de Wouwer, Martha Somers, François Addiers, Jeanne Carron, Marleen De Ridder, raadsleden
        Lize Van Dijck, algemeen directeur
        Verontschuldigd: Sven Cools, Inge De Ridder, schepenen
        Nourdine Elkaouakibi, Andy Janssens, Michel Van Reeth, raadsleden
        Feiten en context

        De gemeenteraad in zitting van 18 april 2024.

        Juridische gronden

        -        Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 40 betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.

        -        Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikels 326 tot en met 335 betreffende het bestuurlijke toezicht

        -        De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen

        -        Het Bestuursdecreet van 7 december 2018, hoofdstuk 3 – Toegang tot bestuursdocumenten, art. II.26 tot en met II.51

        Besluit

        Enig artikel: de gemeenteraad neemt kennis van:

        - nihil

      • DIENST SECRETARIAAT - AANDUIDING AFGEVAARDIGDE LOGO MECHELEN VZW

        Aanwezig: Johan Van Limbergen, voorzitter gemeenteraad
        Jeroen Baert, burgemeester
        Tom Dewandelaere, Francisco Sanchez, Carla Herremans, schepenen
        Anita Ceulemans, Patrick Marnef, Hans Verreyt, Ann De Smedt, Eddy Van Der Taelen, Bart De Smet, Yani Brems, Tibo Roekaerts, Fatiha Haouat, Pascale De Boeck, Nathalie Van de Wouwer, Martha Somers, François Addiers, Jeanne Carron, Marleen De Ridder, raadsleden
        Lize Van Dijck, algemeen directeur
        Verontschuldigd: Sven Cools, Inge De Ridder, schepenen
        Nourdine Elkaouakibi, Andy Janssens, Michel Van Reeth, raadsleden
        Voorgeschiedenis

        Sinds 1/1/2003 zijn het gemeentebestuur & het OCMW van Boom lid van vzw Logo Mechelen. De missie van Logo Mechelen is om meer gezondheidskansen en een gezonde leefomgeving voor iedereen te creëren. In dat kader bieden zij ondersteuning aan rond verschillende thema’s in de vorm van bijvoorbeeld vormingen en materiaal.

        Tijdens de zitting van 17 december 2018 werd Lize Van Dijck afgevaardigd voor de algemene vergaderingen van Logo.

        Tijdens de raadszitting van 22/4/2022 werd schepen Carla Herremans afgevaardigd als politiek vertegenwoordiger voor de algemene vergaderingen van Logo Mechelen.

        Abdel El Hajoutti werd aangeduid als haar vervanger.

        Feiten en context

        Gezien de nieuwe functie van mevr. Van Dijck is het aangewezen om een nieuw niet-stemgerechtigd lid voor de algemene vergadering te voorzien. In het verleden was dit steeds een ambtelijke vertegenwoordiging. Niet-effectieve leden zijn enkel aangesloten om te genieten van de activiteiten van de vzw. Ze hebben geen stemrecht op de algemene vergadering (artikel 5 van de statuten).

        Gezien het ontslag van dhr. Abdel El Hajoutti moet er een nieuwe plaatsvervanger aangeduid worden voor mevr. Carla Herremans als effectief lid met stemrecht in de algemene vergadering.

        Adviezen en argumenten

        Met geheime stemming: 

        • Sally Nauwelaerts voor niet-stemgerechtigd lid: 17 ja, 3 nee
        • Michel Van Reeth voor stemgerechtigd lid: 18 ja, 2 nee
        Juridische gronden

        -        Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 40 betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.

        -        Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikels 326 tot en met 335 betreffende het bestuurlijke toezicht

        -        De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen

        -        Het Bestuursdecreet van 7 december 2018, hoofdstuk 3 – Toegang tot bestuursdocumenten, art. II.26 tot en met II.51

        Bijlagen

        - formulier wijziging afgevaardigde

        - statuten LOGO

        Plaatsvervanger
        Aanwezig: Johan Van Limbergen, Jeroen Baert, Tom Dewandelaere, Francisco Sanchez, Carla Herremans, Anita Ceulemans, Patrick Marnef, Hans Verreyt, Ann De Smedt, Eddy Van Der Taelen, Bart De Smet, Yani Brems, Tibo Roekaerts, Fatiha Haouat, Pascale De Boeck, Nathalie Van de Wouwer, Martha Somers, François Addiers, Jeanne Carron, Marleen De Ridder, Lize Van Dijck
        Gestemd: Francisco Sanchez, Marleen De Ridder, Yani Brems, Patrick Marnef, Ann De Smedt, Jeanne Carron, Fatiha Haouat, Johan Van Limbergen, Anita Ceulemans, Eddy Van Der Taelen, Tom Dewandelaere, Jeroen Baert, Pascale De Boeck, Martha Somers, Carla Herremans, Tibo Roekaerts, Nathalie Van de Wouwer, François Addiers, Hans Verreyt, Bart De Smet
        Stemmen voor: 18
        Stemmen tegen: 2
        Onthoudingen: 0
        Resultaat:

        Met 18 stemmen voor, 2 stemmen tegen, 0 stemmen onthouden.

        Besluit

        Art.1: De gemeenteraad duidt Sally Nauwelaerts aan als niet-stemgerechtigd lid voor de algemene vergaderingen van LOGO Mechelen VZW.

        Met 17 stemmen voor, 3 stemmen tegen, 0 stemmen onthouden.

        Art.2: De gemeenteraad duidt Michel Van Reeth aan als vervanger voor het stemgerechtigd lid voor de algemene vergaderingen van LOGO Mechelen VZW.

        Met 18 stemmen voor, 2 stemmen tegen, 0 stemmen onthouden.

      • DIENST SECRETARIAAT - KEMPENS WOONKREDIET - GOEDKEURING VAN DE AGENDA EN VASTSTELLING VAN HET MANDAAT VAN DE BUITENGEWONE ALGEMENE VERGADERING

        Aanwezig: Johan Van Limbergen, voorzitter gemeenteraad
        Jeroen Baert, burgemeester
        Tom Dewandelaere, Francisco Sanchez, Carla Herremans, schepenen
        Anita Ceulemans, Patrick Marnef, Hans Verreyt, Ann De Smedt, Eddy Van Der Taelen, Bart De Smet, Yani Brems, Tibo Roekaerts, Fatiha Haouat, Pascale De Boeck, Nathalie Van de Wouwer, Martha Somers, François Addiers, Jeanne Carron, Marleen De Ridder, raadsleden
        Lize Van Dijck, algemeen directeur
        Verontschuldigd: Sven Cools, Inge De Ridder, schepenen
        Nourdine Elkaouakibi, Andy Janssens, Michel Van Reeth, raadsleden
        Feiten en context

        Op 30 april 2024 vindt er een algemene vergadering plaats van het Kempens Woonkrediet met volgende agenda:

        1. proces-verbaal gewone algemene vergadering dd. 25-04-2023
        2. woord van de voorzitter en verslag namens het bestuursorgaan over de werking in 2023
        3. verslag van de bedrijfsrevisor
        4. goedkeuring van de jaarrekening & bestemming van het resultaat
        5. decharge aan de leden van het bestuursorgaan en de revisor
        6. benoemingen
        7. terbeschikkingstelling aandelen
        8. toekomstperspectieven van de vennootschap
        9. varia en afsluitende rondvraag.

        Dhr. Abdel El Hajoutti werd op 21 februari 2019 door de gemeenteraad aangeduid als vertegenwoordiger voor de (bijzondere) algemene vergaderingen van het Kempens Woonkrediet. Sven Cools werd aangeduid als zijn vervanger. Gezien het ontslag van dhr. Abdel El Hajoutti, dient er een nieuwe vertegenwoordiger aangeduid te worden.

        Adviezen en argumenten

        Bij geheime stemming: Michel Van Reeth: 18 ja, 2 nee

        Juridische gronden

        -       Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 40 betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.

        -       Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikels 326 tot en met 335 betreffende het bestuurlijke toezicht

        -       De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen

        -       Het Bestuursdecreet van 7 december 2018, hoofdstuk 3 – Toegang tot bestuursdocumenten, art. II.26 tot en met II.51

        Bijlagen

        - Agenda en bijlagen

        Afvaardiging
        Aanwezig: Johan Van Limbergen, Jeroen Baert, Tom Dewandelaere, Francisco Sanchez, Carla Herremans, Anita Ceulemans, Patrick Marnef, Hans Verreyt, Ann De Smedt, Eddy Van Der Taelen, Bart De Smet, Yani Brems, Tibo Roekaerts, Fatiha Haouat, Pascale De Boeck, Nathalie Van de Wouwer, Martha Somers, François Addiers, Jeanne Carron, Marleen De Ridder, Lize Van Dijck
        Gestemd: Tom Dewandelaere, Tibo Roekaerts, Nathalie Van de Wouwer, Jeanne Carron, Fatiha Haouat, Martha Somers, Ann De Smedt, Bart De Smet, Jeroen Baert, Pascale De Boeck, Eddy Van Der Taelen, Hans Verreyt, François Addiers, Johan Van Limbergen, Yani Brems, Francisco Sanchez, Patrick Marnef, Carla Herremans, Marleen De Ridder, Anita Ceulemans
        Stemmen voor: 18
        Stemmen tegen: 2
        Onthoudingen: 0
        Resultaat:

        Met 18 stemmen voor, 2 stemmen tegen, 0 stemmen onthouden.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Johan Van Limbergen, Jeroen Baert, Tom Dewandelaere, Francisco Sanchez, Carla Herremans, Anita Ceulemans, Patrick Marnef, Hans Verreyt, Ann De Smedt, Eddy Van Der Taelen, Bart De Smet, Yani Brems, Tibo Roekaerts, Fatiha Haouat, Pascale De Boeck, Nathalie Van de Wouwer, Martha Somers, François Addiers, Jeanne Carron, Marleen De Ridder, Lize Van Dijck
        Voorstanders: Johan Van Limbergen, Jeroen Baert, Tom Dewandelaere, Francisco Sanchez, Carla Herremans, Anita Ceulemans, Patrick Marnef, Hans Verreyt, Ann De Smedt, Eddy Van Der Taelen, Bart De Smet, Yani Brems, Tibo Roekaerts, Fatiha Haouat, Pascale De Boeck, Nathalie Van de Wouwer, Martha Somers, François Addiers, Jeanne Carron, Marleen De Ridder
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Art.1 : de gemeenteraad neemt kennis dat er een Algemene jaarvergadering van Kempens Woonkrediet plaatsvindt op 30 april 2024 en keurt volgende agenda goed:

        1. proces-verbaal gewone algemene vergadering dd. 25-04-2023
        2. woord van de voorzitter en verslag namens het bestuursorgaan over de werking in 2023
        3. verslag van de bedrijfsrevisor
        4. goedkeuring van de jaarrekening & bestemming van het resultaat
        5. decharge aan de leden van het bestuursorgaan en de revisor
        6. benoemingen
        7. terbeschikkingstelling aandelen
        8. toekomstperspectieven van de vennootschap
        9. varia en afsluitende rondvraag

        Art.2 : Michel Van Reeth wordt aangesteld als vertegenwoordiger van het Lokaal bestuur Boom op de (bijzondere) algemene vergaderingen van het Kempens Woonkrediet en dit tot het einde van de legislatuur.

         

        Art.3 Michel Van Reeth wordt gemandateerd om op de  Algemene Vergaderingen van Kempens Woonkrediet van 30 april 2024 (of op elke andere algemene vergadering in gewone en/of in buitengewone zitting met dezelfde agenda ingeval de eerste niet geldig zou kunnen beraadslagen) te handelen en te beslissen conform de beslissingen die door de gemeenteraad zijn genomen over de agendapunten van de Algemene Vergadering van Kempens Woonkrediet.

      • DIENST SECRETARIAAT - OPDRACHTHOUDENDE VERENIGING ISVAG - GOEDKEURING VAN DE AGENDA EN VASTSTELLING VAN HET MANDAAT VAN DE BIJZONDERE ALGEMENE VERGADERING

        Aanwezig: Johan Van Limbergen, voorzitter gemeenteraad
        Jeroen Baert, burgemeester
        Tom Dewandelaere, Francisco Sanchez, Carla Herremans, schepenen
        Anita Ceulemans, Patrick Marnef, Hans Verreyt, Ann De Smedt, Eddy Van Der Taelen, Bart De Smet, Yani Brems, Tibo Roekaerts, Fatiha Haouat, Pascale De Boeck, Nathalie Van de Wouwer, Martha Somers, François Addiers, Jeanne Carron, Marleen De Ridder, raadsleden
        Lize Van Dijck, algemeen directeur
        Verontschuldigd: Sven Cools, Inge De Ridder, schepenen
        Nourdine Elkaouakibi, Andy Janssens, Michel Van Reeth, raadsleden
        Voorgeschiedenis

        In de raadszitting van 28 maart 2019 werd dhr. Francisco Sanchez aangesteld als vertegenwoordiger van de gemeente in de algemene en buitengewone vergadering van ISVAG, schepen Tom Dewandelaere is aangeduid als zijn vervanger.

        Feiten en context

        Op 16 mei 2024 vindt er een algemene vergadering plaats van Isvag met volgende agenda:

        1. Samenstelling bureau
        2. Goedkeuring verslag buitengewone algemene vergadering 21/12/2023
        3. Verslag van de Raad van bestuur aan de algemene vergadering
        4. Goedkeuring jaarverslag en jaarrekening 2023
        5. Kwijting aan bestuurders en bedrijfsrevisor
        6. Kennisneming presentiegelden 2023
        7. Vaststelling einde mandaat en benoeming bedrijfsrevisor
        8. Toelichting stand van zaken vergunningstrajecten en uitvoering 
        9. Varia

        Juridische gronden

        -        Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 40 betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.

        -        Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikels 326 tot en met 335 betreffende het bestuurlijke toezicht

        -        De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen

        -        Het Bestuursdecreet van 7 december 2018, hoofdstuk 3 – Toegang tot bestuursdocumenten, art. II.26 tot en met II.51

        Bijlagen

        - Notulen BAV 23/12/2023

        - Financieel jaarverslag 2023 van de RVB aan de AV

        - Jaarrekening 2023

        - Overzicht presentiegelden 2023

        Publieke stemming
        Aanwezig: Johan Van Limbergen, Jeroen Baert, Tom Dewandelaere, Francisco Sanchez, Carla Herremans, Anita Ceulemans, Patrick Marnef, Hans Verreyt, Ann De Smedt, Eddy Van Der Taelen, Bart De Smet, Yani Brems, Tibo Roekaerts, Fatiha Haouat, Pascale De Boeck, Nathalie Van de Wouwer, Martha Somers, François Addiers, Jeanne Carron, Marleen De Ridder, Lize Van Dijck
        Voorstanders: Johan Van Limbergen, Jeroen Baert, Tom Dewandelaere, Francisco Sanchez, Carla Herremans, Anita Ceulemans, Patrick Marnef, Hans Verreyt, Ann De Smedt, Eddy Van Der Taelen, Bart De Smet, Yani Brems, Tibo Roekaerts, Fatiha Haouat, Pascale De Boeck, Nathalie Van de Wouwer, Martha Somers, François Addiers, Jeanne Carron, Marleen De Ridder
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Art.1: De gemeenteraad keurt de agenda van de algemene Vergadering van de opdrachthoudende vereniging ISVAG die plaatsvindt op 16 mei 2024 met volgende agendapunten goed:

        1. Samenstelling bureau
        2. Goedkeuring verslag buitengewone algemene vergadering 21/12/2023
        3. Verslag van de Raad van bestuur aan de algemene vergadering
        4. Goedkeuring jaarverslag en jaarrekening 2023
        5. Kwijting aan bestuurders en bedrijfsrevisor
        6. Kennisneming presentiegelden 2023
        7. Vaststelling einde mandaat en benoeming bedrijfsrevisor
        8. Toelichting stand van zaken vergunningstrajecten en uitvoering 
        9. Varia

        Art.2: de afgevaardigde van de gemeente, Schepen Francisco Sanchez (of bij belet zijn plaatsvervanger, schepen Tom Dewandelaere) te mandateren om op de algemene vergadering van Isvag van 16 mei 2024 (of op elke andere algemene vergadering in gewone en/of in buitengewone zitting met dezelfde agenda ingeval de eerste niet geldig zou kunnen beraadslagen) te handelen en te beslissen conform de beslissingen die door de gemeenteraad zijn genomen over de agendapunten van de buitengewone algemene vergadering van de opdrachthoudende vereniging ISVAG op 16 mei 2024.

         


      • DIENST SECRETARIAAT - ABB - KENNISGEVING SCHRIJVEN GOUVERNEUR NAAR AANLEIDING VAN EEN KLACHT

        Aanwezig: Johan Van Limbergen, voorzitter gemeenteraad
        Jeroen Baert, burgemeester
        Tom Dewandelaere, Francisco Sanchez, Carla Herremans, schepenen
        Anita Ceulemans, Patrick Marnef, Hans Verreyt, Ann De Smedt, Eddy Van Der Taelen, Bart De Smet, Yani Brems, Tibo Roekaerts, Fatiha Haouat, Pascale De Boeck, Nathalie Van de Wouwer, Martha Somers, François Addiers, Jeanne Carron, Marleen De Ridder, raadsleden
        Lize Van Dijck, algemeen directeur
        Verontschuldigd: Sven Cools, Inge De Ridder, schepenen
        Nourdine Elkaouakibi, Andy Janssens, Michel Van Reeth, raadsleden
        Feiten en context

        Op 19 januari 2024 ontving het Agentschap Binnenlands bestuur een klacht over het wijzigen van een straatnaam. De gemeenteraad neemt kennis van het schrijven van de gouverneur van Antwerpen van 20 maart 2024 hierover. Zij stelt dat op basis van het volledige dossier ze van oordeel is dat de procedure met betrekking tot de straatnaamwijziging correct verliep en dat er geen redenen zijn om op te treden tegen de gemeenteraadsbeslissing van 18 januari 2024.

        Financiële weerslag

        Financiële weerslagen van toepassing: NEEN

        Visum (financieel advies) van toepassing: NEEN

        Juridische gronden

        -        Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 40 betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.

        -        Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikels 326 tot en met 335 betreffende het bestuurlijke toezicht

        -        De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen

        -        Het Bestuursdecreet van 7 december 2018, hoofdstuk 3 – Toegang tot bestuursdocumenten, art. II.26 tot en met II.51

        Bijlagen

        - Brief aan klager

        - Brief aan bestuur

        Besluit

        Enig artikel: De gemeenteraad neemt kennis van de beslissing van het Agentschap Binnenlands Bestuur van 20 maart 2024 door de gouverneur van Antwerpen, inzake de klacht over de klachtenbehandeling ingediend door een inwoner.

    • Burgerzaken

      • DIENST BURGERZAKEN - DEFINITIEVE VASTSTELLING STRAATNAAM DE LAAS

        Aanwezig: Johan Van Limbergen, voorzitter gemeenteraad
        Jeroen Baert, burgemeester
        Tom Dewandelaere, Francisco Sanchez, Carla Herremans, schepenen
        Anita Ceulemans, Patrick Marnef, Hans Verreyt, Ann De Smedt, Eddy Van Der Taelen, Bart De Smet, Yani Brems, Tibo Roekaerts, Fatiha Haouat, Pascale De Boeck, Nathalie Van de Wouwer, Martha Somers, François Addiers, Jeanne Carron, Marleen De Ridder, raadsleden
        Lize Van Dijck, algemeen directeur
        Verontschuldigd: Sven Cools, Inge De Ridder, schepenen
        Nourdine Elkaouakibi, Andy Janssens, Michel Van Reeth, raadsleden
        Feiten en context

        In zitting van 18 januari 2024 ging de gemeenteraad principieel akkoord  om aan de wegenis kadastraal gekend afdeling 1, sectie A, nr. 593K2 en 587G4 en aan de bestaande woningen momenteel gekend als Noeveren 4 t/m 17 de nieuwe straatnaam “De Laas” toe te kennen.

        Er werd een openbaar onderzoek gevoerd van 1 februari 2024 tot 1 maart 2024.

        Er zijn geen bezwaarschriften ingekomen.

        Aan de gemeenteraad wordt bijgevolg gevraagd over de straatbenaming "De Laas" definitief toe te kennen.

        Financiële weerslag

        Financiële weerslagen van toepassing: NEEN

        Visum (financieel advies) van toepassing: NEEN

        Juridische gronden

        -        Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 40 betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.

        -        Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikels 326 tot en met 335 betreffende het bestuurlijke toezicht

        -        De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen

        -        Het Bestuursdecreet van 7 december 2018, hoofdstuk 3 – Toegang tot bestuursdocumenten, art. II.26 tot en met II.51

        - Decreet van 29 november 2002 houdende wijziging van het decreet van 28 januari 1977 en van 4 februari 1997 tot bescherming van de namen van openbare wegen en pleinen zoals gewijzigd bij decreet van 1 juli 1987, 4 februari 1997 en 29 november 2002

        Publieke stemming
        Aanwezig: Johan Van Limbergen, Jeroen Baert, Tom Dewandelaere, Francisco Sanchez, Carla Herremans, Anita Ceulemans, Patrick Marnef, Hans Verreyt, Ann De Smedt, Eddy Van Der Taelen, Bart De Smet, Yani Brems, Tibo Roekaerts, Fatiha Haouat, Pascale De Boeck, Nathalie Van de Wouwer, Martha Somers, François Addiers, Jeanne Carron, Marleen De Ridder, Lize Van Dijck
        Voorstanders: Johan Van Limbergen, Jeroen Baert, Tom Dewandelaere, Francisco Sanchez, Carla Herremans, Anita Ceulemans, Patrick Marnef, Hans Verreyt, Ann De Smedt, Eddy Van Der Taelen, Bart De Smet, Yani Brems, Tibo Roekaerts, Fatiha Haouat, Pascale De Boeck, Nathalie Van de Wouwer, Martha Somers, François Addiers, Jeanne Carron, Marleen De Ridder
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        De gemeenteraad,

        Gelet op de princiepsbeslissing dd. 18 januari 2024 houdende toekenning van de benaming “De Laas” aan de wegenis kadastraal gekend afdeling 1, sectie A, nr. 593K2 en 587G4 en aan het wegenis (woningen) momenteel gekend als Noeveren 4 t/m 17.

        Overwegende dat er geen bezwaren zijn ingekomen naar aanleiding van het openbaar onderzoek dat geopend werd op 1 februari 2024 en liep tot 1 maart 2024.

        BESLIST:

        Enig artikel:  de wegenis kadastraal gekend afdeling 1, sectie A, nr. 593K2 en 587G4 en de wegenis momenteel gekend als Noeveren 4 t/m 17 krijgt definitief de benaming “De Laas”.

    • Grondgebiedzaken - Omgeving - Milieu - Duurzaamheid

      • DIENST GRONDGEBIEDZAKEN - OMGEVING - RAPPORTERING LOKAAL ENERGIE- EN KLIMAATPACT

        Aanwezig: Johan Van Limbergen, voorzitter gemeenteraad
        Jeroen Baert, burgemeester
        Tom Dewandelaere, Francisco Sanchez, Carla Herremans, schepenen
        Anita Ceulemans, Patrick Marnef, Hans Verreyt, Ann De Smedt, Eddy Van Der Taelen, Bart De Smet, Yani Brems, Tibo Roekaerts, Fatiha Haouat, Pascale De Boeck, Nathalie Van de Wouwer, Martha Somers, François Addiers, Jeanne Carron, Marleen De Ridder, raadsleden
        Lize Van Dijck, algemeen directeur
        Verontschuldigd: Sven Cools, Inge De Ridder, schepenen
        Nourdine Elkaouakibi, Andy Janssens, Michel Van Reeth, raadsleden
        Feiten en context

        De gemeente Boom ondertekende het Lokaal Energie- en Klimaatpact 1.0 op 25/10/2021. De gemeente Boom ondertekende het Lokaal Energie- en Klimaatpact 2.0 op 01/12/2022.

        Binnen het Lokaal Energie- en Klimaatpact moet een jaarlijkse inhoudelijke rapportering met betrekking tot de voorgang opgemaakt worden dat na voorleggen aan de gemeenteraad bij Agentschap Binnenlands Bestuur moet ingediend worden voor 1 mei. Hiervoor wordt gebruik gemaakt van het Lokaal Klimaatpactportaal, waar de Vlaamse overheid de monitoring van de doelstellingen bijhoudt.

        Financiële weerslag

        Financiële weerslag van toepassing: NEEN 

        Visum (financieel advies) van toepassing: NEEN 

         

        Juridische gronden

        - Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 40 betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
        - Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikels 326 tot en met 335 betreffende het bestuurlijke toezicht
        - De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen
        - Het Bestuursdecreet van 7 december 2018, hoofdstuk 3 – Toegang tot bestuursdocumenten, art. II.26 tot en met II.51

        - het ondertekenen door de gemeente Boom  van het Burgemeestersconvenant 2030 , aangaande de duurzame ontwikkelingsdoelstellingen;

         - het Lokaal Energie- en Klimaatpact van de Vlaamse Regering en de Vlaamse steden en gemeenten van 4 juni 2021 aangaande het verbintenissen engagement inzake de algemenen engagementen en de vier werven behoudend 16 specifieke doelstellingen.

        - art. 2 van het Decreet Lokaal Bestuur: “De gemeenten zijn overeenkomstig artikel 41 van de Grondwet bevoegd voor de aangelegenheden van gemeentelijk belang. Voor de verwezenlijking daarvan kunnen ze alle initiatieven nemen. Ze beogen om bij te dragen aan de duurzame ontwikkeling van het gemeentelijk gebied.”

        Bijlagen

        - de rapportering 2023 van het Lokaal Energie -en Klimaatpact

        Besluit

        Enig artikel:  De gemeenteraad neemt kennis van de rapportering 2023 in verband met het Lokaal Energie- en Klimaatpact.

    • Financiële dienst - aankoopdienst

      • DIENST FINANCIEN - JAARREKENING 2023 CENTRAAL KERKBESTUUR BOOM

        Aanwezig: Johan Van Limbergen, voorzitter gemeenteraad
        Jeroen Baert, burgemeester
        Tom Dewandelaere, Francisco Sanchez, Carla Herremans, schepenen
        Anita Ceulemans, Patrick Marnef, Hans Verreyt, Ann De Smedt, Eddy Van Der Taelen, Bart De Smet, Yani Brems, Tibo Roekaerts, Fatiha Haouat, Pascale De Boeck, Nathalie Van de Wouwer, Martha Somers, François Addiers, Jeanne Carron, Marleen De Ridder, raadsleden
        Lize Van Dijck, algemeen directeur
        Verontschuldigd: Sven Cools, Inge De Ridder, schepenen
        Nourdine Elkaouakibi, Andy Janssens, Michel Van Reeth, raadsleden
        Feiten en context

        Het bestuursorgaan van de eredienst stelt de jaarrekening vast en bezorgt het document vóór 1 maart volgend op het afgelopen boekjaar aan het centraal bestuur. Het centraal bestuur bezorgt de jaarrekening vóór 1 mei aan het gemeentebestuur (voor advies).

        Als er geen centraal bestuur is, is dat een taak voor het eredienstbestuur zelf.

        De gecoördineerde jaarrekening van het Centraal kerkbestuur Boom werd op 14/03/2024 voor advies overgemaakt aan het gemeentebestuur.

        De hierin vermelde dotaties 2023 voor de Onze Lieve Vrouw en Heilig Hart parochies stemmen overeen zoals verwerkt bij de gemeente.

        Heilig Hart: 22.270,37 EUR

        Onze Lieve Vrouw : 16.000 EUR 

        Financiële weerslag

        Financiële weerslag van toepassing: JA/NEEN (doorhalen wat niet past)

        Visum (financieel advies) van toepassing: JA/NEEN (doorhalen wat niet past)

        Juridische gronden

        -       Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 56 betreffende de bevoegdheden van het college van burgemeester en schepenen.

        -       Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikels 326 tot en met 335 betreffende het bestuurlijke toezicht

        -       De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen

        -       Het Bestuursdecreet van 7 december 2018, hoofdstuk 3 – Toegang tot bestuursdocumenten, art. II.26 tot en met II.51

        Bijlagen

        Coördinatie jaarrekening 2023 Centraal Kerkbestuur

        Jaarrekening 2023 OLV Parochie

        Jaarrekening 2023 H.Hart Parochie

        Publieke stemming
        Aanwezig: Johan Van Limbergen, Jeroen Baert, Tom Dewandelaere, Francisco Sanchez, Carla Herremans, Anita Ceulemans, Patrick Marnef, Hans Verreyt, Ann De Smedt, Eddy Van Der Taelen, Bart De Smet, Yani Brems, Tibo Roekaerts, Fatiha Haouat, Pascale De Boeck, Nathalie Van de Wouwer, Martha Somers, François Addiers, Jeanne Carron, Marleen De Ridder, Lize Van Dijck
        Voorstanders: Johan Van Limbergen, Jeroen Baert, Tom Dewandelaere, Francisco Sanchez, Carla Herremans, Hans Verreyt, Ann De Smedt, Eddy Van Der Taelen, Bart De Smet, Yani Brems, Tibo Roekaerts, Pascale De Boeck, Nathalie Van de Wouwer, Martha Somers, François Addiers
        Onthouders: Anita Ceulemans, Patrick Marnef, Fatiha Haouat, Jeanne Carron, Marleen De Ridder
        Resultaat: Met 15 stemmen voor, 5 onthoudingen
        Besluit

        Enig artikel: verleent gunstig advies m.b.t. de jaarrekening 2023 van het centraal kerkbestuur Boom.

    • Rondvraag

      • RONDVRAAG

        Aanwezig: Johan Van Limbergen, voorzitter gemeenteraad
        Jeroen Baert, burgemeester
        Tom Dewandelaere, Francisco Sanchez, Carla Herremans, schepenen
        Anita Ceulemans, Patrick Marnef, Hans Verreyt, Ann De Smedt, Eddy Van Der Taelen, Bart De Smet, Yani Brems, Tibo Roekaerts, Fatiha Haouat, Pascale De Boeck, Nathalie Van de Wouwer, Martha Somers, François Addiers, Jeanne Carron, Marleen De Ridder, raadsleden
        Lize Van Dijck, algemeen directeur
        Verontschuldigd: Sven Cools, Inge De Ridder, schepenen
        Nourdine Elkaouakibi, Andy Janssens, Michel Van Reeth, raadsleden
        Feiten en context

        We ontvingen volgende mondelinge vragen:

        Anita Ceulemans, BOOM één:

        • De bewoners van de Van Dijkstraat, Rubensstraat en Hugo Verrieststraat doen regelmatig hun boodschappen in de Colruyt. Ze nemen dan het weggetje naast de ‘parking’ in de Velodroomstraat om zo te voet te gaan winkelen. Onderweg staat er een grote container vol afval. Het afval wordt uit de container getrokken en zo ligt heel de omgeving vol.  Zo ontstaat een rattenkwekerij. Het is een waar stort. (zie bijlagen) Waar een stort is wordt het stort snel groter.

                   Vraag: Is dit openbaar domein of privéterrein? Wie dient het stort op te ruimen en hoe gaan we dit voorkomen in de toekomst ?

        Deze container was niet vergund, alles is opgeruimd ondertussen. Aan de preventiedienst is opdracht gegeven om uit te zoeken van waar deze komt.

         

        • Bewoners van de Bomenstraat beklagen zich over een parkeerprobleem dat zich maar niet oplost. De Bomenstraat is een woonerf dat bejaarden en veelal slecht mobiele personen huisvest in servicehuisjes. Dit is meestal, voor velen een halte voor het bejaardenhuis. Gelukkig wonen er een aantal personen (9) die nog in het bezit zijn van een eigen wagen om hun boodschappen zelf te kunnen doen. Sommigen beschikken over een gehandicapten  parkeerkaart, anderen nog niet. Vroeger mocht men voor de woning parkeren, maar blijkbaar mag men in een woonerf enkel parkeren tussen lijnen. Dus men mag niet meer parkeren voor de woning. Er werden dan ook al GAS-sancties uitgeschreven. Al meer dan een jaar vragen deze  mensen om te mogen parkeren, met voorrang,  aan de inkom van het woonerf.  Hier bevinden zich een 10 tal parkeerplaatsen, die momenteel openbaar zijn. En bijna nooit beschikbaar voor de bewoners. De aangeduide mindervalideplaats is te smal en overgroeid met groen, zodat ook die bijna nooit kan worden gebruikt. De bewoners lieten dan ook geen enkele gelegenheid voorbijgaan om dit probleem aan te kaarten. Maar zonder gevolg. Hoe is dit mogelijk? Er kan perfect aan de inkom enkele parkeerplaatsen worden bij voorzien. Ook het binnengebied kan bekeken worden om enkele parkeerplaatsen bij te leggen. Er kan een aanduiding worden aangebracht : ‘enkel voor bewoners’ OF ‘enkel voor vergunninghouders’. Er kan gewerkt worden met parkingbeugels, ….. Kortom er zijn mogelijkheden genoeg om de terechte vraag van deze mensen tegemoet te komen.

                  Vraag :Waarom krijgt deze terechte vraag van bejaarde mensen, die op leeftijd minder mobiel worden, geen gehoor?
                  Gezien de hoogdringendheid. 
        Binnen welke termijn kan hier een oplossing worden voorzien ?

         Kortelings vindt er een overleg plaats tussen de bewoners en de bevoegde schepen. Daar wordt een voorlopig plan van aanpak voorgesteld.
         
         
        • Aan het  A-stadion, in de Acacialaan, ligt een grote parking langs het park. Deze parking wordt terecht gebruikt, onder begeleiding, tijdens de voetbalwedstrijden. Als er geen wedstrijden zijn zou deze parking voor het openbaar parkeren kunnen gebruikt worden. De bewoners of parkbezoekers gebruiken ze dan ook. Toch is dit met enige schroom, omdat ze geen overtreding willen maken. Want aan de inrit van de parking staat een bord ‘ verboden te parkeren’.

                   Vraag: Kan de onduidelijkheid worden weggenomen en eventueel met een onderbord worden gewerkt, zodat niemand zich ongemakkelijk moet voelen tijdens de week als men daar parkeert ? Deze  opmerking werd al lang doorgegeven, maar geraakt maar niet opgelost, …

        De afspraak is gemaakt met Rupel Boom dat zij na de match een plakkaat over dit bord zouden hangen zodat iedereen, als er geen match is, daar gewoon kan parkeren. De avond voor de match zouden zij de plakkaat verwijderen zodat het bord met "verboden te parkeren" weer zichtbaar wordt en er geen wagens parkeren tijdens de match. Rupel Boom zal hier aan herinnerd worden.

         

        • Vooruit en niet in het minst ikzelf, krijgen tegenwoordig heel veel klachten binnen over Woonkade. Door de fusie staat het bestuur en de administratie een stuk verder van de huurders en dit brengt ongenoegen teweeg. Mensen beklagen zich over de lange wachttijden aan de telefoon of het niet opnemen van de telefoon tijdens de openingsuren. Tijdens de spreekuren zou men de klachten of vragen noteren, maar er komt  verder niets van. ‘we geven het door’,…. Herstellingswerken duren maanden voor ze worden uitgevoerd. Verstoppingen in toiletten die dan dagen niet kunnen doorgetrokken worden, Defecten bij de verwarming die de mensen dagen in de kou zet, … In de golven zijn er terrassen die niet te onderhouden vallen,.. Conflicten tussen de bewoners en de technische dienst i.v.m. facturaties, Gehuurde garages die binnen de week moeten leeggemaakt worden, voor werkzaamheden? zonder enig overleg of compensatie, .. integendeel ! als wij het moeten doen krijg je de rekening,…. Ik heb sterk de indruk dat Woonkade en de huurders de goede dialoog en samenwerking verloren heeft. Ik begrijp dat fusies de nodige beslommeringen teweeg brengen , maar dat mag de dienstverlening niet ondermijnen.

                  Vraag: Kan er worden nagekeken of er binnen Woonkade wel voldoende personeel aanwezig is, gezien de bedienden en arbeiders zeker van goede wil zijn en hun uiterste best doen. Kan er in samenspraak              met het gemeentebestuur een halfjaarlijkse vergadering  worden belegd per appartementsgebouw ? Zoals u weet hebben privéappartementen via hun syndicus ook een regelmatig overleg en op het eind                  van het jaar een algemene vergadering met de eigenaars. Dit is goed voor het goede nabuurschap in zo’n appartement enerzijds en de dialoog tussen de huurders en het bestuur anderzijds. Dit lijkt mij                    een noodzakelijke stap om de goede verstandhouding te optimaliseren.  Eens goed luisteren naar de mensen kan nooit kwaad !! Ook een gezamenlijk  verwelkomingsmoment, waar rechten en plichten                      worden uitgelegd, voor de nieuwe huurders lijkt mij zeker aangewezen.

        Woonkade is hier verbaasd over, alle telefonische oproepen worden geregistreerd en geen enkele oproep bleef de laatste weken onbeantwoord.

        De woonmaatschappij telt op dit ogenblik 38 VTE.  Door de overnames van patrimonium in Hemiksem, Niel en Schelle zijn de uitdagingen groot. Mede daardoor is de werkdruk nog altijd hoog. We gaan er van uit dat de werkdruk de komende maanden ietwat zal normaliseren. 

        Indien een huurder niet tevreden is over de werking van Woonkade kan deze een klacht indienen bij onze klachtenbehandelaar via Woonkade Rupelstreek, T.a.v. de klachtenbehandelaar, Uitbreidingsstraat 39 te 2850 Boom of via klachten@woonkade.be.  Onze klachtenbehandelaar stelt dan een onderzoek in en antwoordt gemotiveerd op elke klacht.

        Het is de bedoeling om op termijn periodieke infovergaderingen te organiseren voor de huurders.  Halfjaarlijks lijkt ons wel te veel van het goede.  Bovendien moeten we vaststellen dat onze huurders weinig of niet aanwezig zijn op zulke infovergaderingen.  Zelfs op infovergaderingen in het kader van renovatieprojecten is de opkomst minimaal. Recent hebben de goedbedoelde initiatieven van de preventiedienst van de gemeente ook weinig succes gehad. En op de wijkraden zijn er niet veel huurders van Woonkade aanwezig. Daarom rekenen we vooral op onze huurbegeleiders die vaak in onze appartementsgebouwen aanwezig zijn en daardoor veel contacten hebben met onze huurders.  Bij de ondertekening van de huurvereenkomst worden de huurders ruim geïnformeerd over hun rechten en plichten.


De voorzitter sluit de zitting op 18/04/2024 om 21:16.

Aldus gedaan in zitting datum voormeld.

 

Goedgekeurd door de gemeenteraad.

Namens Gemeenteraad,

Lize Van Dijck
algemeen directeur

Johan Van Limbergen
voorzitter gemeenteraad