De gemeenteraad vergadert regelmatig en in vereist getal, ingevolge de bijeenroeping door het college van burgemeester en schepenen.
De voorzitter opent de zitting op 21/09/2023 om 19:33.
Met schrijven van 2023 bracht dhr. Kim Van Kerckhoven, raadslid voor N-VA, de algemeen directeur Lize Van Dijck op de hoogte dat hij ontslag neemt als zowel enerzijds gemeenteraadslid van de gemeente Boom en anderzijds als voorzitter van de gemeenteraad.
Voor N-VA is de eerste opvolger mevr. Nathalie Van de Wouwer. Haar geloofsbrieven zijn te vinden in bijlage. Hieruit blijkt dat zij voldoet aan alle gestelde vereisten van verkiesbaarheid en zich niet in één van de gevallen van onverenigbaarheid bevindt en niet verwant is in de verboden graad met andere leden van de gemeenteraad.
De rangorde van de gemeenteraadsleden wordt hierdoor gewijzigd:
| Rang |
Naam |
| 1 |
Anita Ceulemans |
| 2 |
Patrick Marnef |
| 3 |
Jeroen Baert |
| 4 |
Nourdine Elkaouakibi |
| 5 |
Hans Verreyt |
| 6 |
Andy Janssens |
| 7 |
Inge De Ridder |
| 8 |
Francisco Sanchez |
| 9 |
Abdel El-Hajoutti |
| 10 |
Ann De Smedt |
| 11 |
Edmond Van der Taelen |
| 12 |
Sven Cools |
| 13 |
Yani Brems |
| 14 |
Tibo Roekaerts |
| 15 |
Tom Dewandelaere |
| 16 |
Fatiha Haouat |
| 17 |
Johan Van Limbergen |
| 18 |
Pascale De Boeck |
| 19 |
Carla Herremans |
| 20 |
Martha Somers |
| 21 |
Kris De Keninck |
| 22 |
Heidi Verhoeven |
| 23 |
Jeanne Carron |
| 24 |
Marleen De Ridder |
| 25 |
Nathalie Van de Wouwer |
- Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 40 betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
- Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikels 326 tot en met 335 betreffende het bestuurlijke toezicht
- De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen
- Het Bestuursdecreet van 7 december 2018, hoofdstuk 3 – Toegang tot bestuursdocumenten, art. II.26 tot en met II.51
- Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikels 6, 7, 10, 11, 13, 14
- Ontslagbrief Kim van Kerckhoven
- Attest van woonst Nathalie Van de Wouwer
- Verklaring op eer i.v.m. onverenigbaarheden
Art. 1 : De gemeenteraad neemt akte van het ontslag van dhr. Kim Van Kerckhoven uit zijn functie van gemeenteraadslid en als voorzitter van gemeenteraad.
Art. 2 : De gemeenteraad keurt de geloofsbrieven van de eerste opvolger Nathalie Van de Wouwer goed.
Art. 3 : De gemeenteraad neemt akte van de eedaflegging en de voorzitter verklaart Nathalie Van de Wouwer aangesteld als gemeenteraadslid.
Art. 4 : De gemeenteraad stelt de rangorde van de gemeenteraadsleden vast.
De gemeenteraad neemt kennis van het verzoek van Mevr. Heidi Verhoeven om zich tijdelijk te laten vervangen zoals voorzien in het Decreet lokaal bestuur AFD. Art.12, Par.3 als raadslid voor het Vlaams Belang op 11 september 2023.
Voor het Vlaams belang is de eerste opvolger Pascale Schampaert. Pascale Schampaert woont echter niet meer in de gemeente Boom.
Tweede opvolger is dhr. François Addiers.
Zijn geloofsbrieven zijn te vinden in bijlage. Hieruit blijkt dat hij voldoet aan alle gestelde vereisten van verkiesbaarheid en zich niet in één van de gevallen van onverenigbaarheid bevindt en niet verwant is in de verboden graad met andere leden van de gemeenteraad.
De rangorde van de gemeenteraadsleden wordt hierdoor gewijzigd:
| Rang |
Naam |
| 1 |
Anita Ceulemans |
| 2 |
Patrick Marnef |
| 3 |
Jeroen Baert |
| 4 |
Nourdine Elkaouakibi |
| 5 |
Hans Verreyt |
| 6 |
Andy Janssens |
| 7 |
François Addiers |
| 8 |
Inge De Ridder |
| 9 |
Francisco Sanchez |
| 10 |
Abdel El-Hajoutti |
| 11 |
Ann De Smedt |
| 12 |
Edmond Van der Taelen |
| 13 |
Sven Cools |
| 14 |
Yani Brems |
| 15 |
Tibo Roekaerts |
| 16 |
Tom Dewandelaere |
| 17 |
Fatiha Haouat |
| 18 |
Johan Van Limbergen |
| 19 |
Pascale De Boeck |
| 20 |
Carla Herremans |
| 21 |
Martha Somers |
| 22 |
Kris De Keninck |
| 23 |
Jeanne Carron |
| 24 |
Marleen De Ridder |
| 25 |
Nathalie Van de Wouwer |
- Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 40 betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
- Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikels 326 tot en met 335 betreffende het bestuurlijke toezicht
- De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen
- Het Bestuursdecreet van 7 december 2018, hoofdstuk 3 – Toegang tot bestuursdocumenten, art. II.26 tot en met II.51
- Bewijs van woonst dhr. François Addiers
- Onverenigbaarheden dhr. François Addiers
- schrijven Mevr. Verhoeven
Art. 1 : De gemeenteraad neemt kennis van het verzoek van een raadslid om zich tijdelijk te laten vervangen als raadslid.
Art. 2 : De gemeenteraad neemt akte van de verhindering van Pascale Schampaert
Art. 3 : De gemeenteraad keurt de geloofsbrieven van de tweede opvolger François Addiers goed.
Art. 4 : De gemeenteraad neemt akte van de eedaflegging en de voorzitter verklaart François Addiers aangesteld als gemeenteraadslid.
Art. 5 : De gemeenteraad stelt de rangorde van de gemeenteraadsleden vast.
Een akte van voordracht van kandidaat-voorzitter op naam van Johan Van Limbergen werd overhandigd aan de algemeen directeur op 12/9/2023.
Er is vastgesteld dat de akte van voordracht van kandidaat-voorzitter werd ondertekend door meer dan de helft van de verkozenen op de lijsten die aan de verkiezingen deelnamen en door een meerderheid van de personen die op dezelfde lijst als de voorgedragen kandidaat werden verkozen en daarmee de ontvankelijkheid van de akte kan bevestigen.
Uit onderzoek van de geloofsbrieven blijkt dat de voorgedragen kandidaat voldoet aan de verkiesbaarheidsvoorwaarden.
De kandidaat-voorzitter heeft de voorgeschreven eed als gemeenteraadslid afgelegd en er dient geen specifieke eed als voorzitter van de gemeenteraad afgelegd te worden.
De akte van voordracht van kandidaat-voorzitter maakt geen melding van de einddatum van het mandaat.
- Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 40 betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
- Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikels 326 tot en met 335 betreffende het bestuurlijke toezicht
- De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen
- Het decreet van 26 maart 2004 betreffende de openbaarheid van bestuur
- Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, de artikelen 6 en 7
- Omzendbrief KB / ABB 2018 / 3 van 26 oktober 2018 — Start van de lokale en provinciale bestuursperiode
- akte van voordracht
Art. 1 : akte te nemen van de tijdige en ontvankelijke akte van voordracht van kandidaat-voorzitter.
Art. 2 : de voorgedragen kandidaat-voorzitter, Johan Van Limbergen, wordt verkozen verklaard als voorzitter van de gemeenteraad met ingang van 21 september 2023.
De gemeenteraad, in zitting van 21 september 2023.
- Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 40 betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
- Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikels 326 tot en met 335 betreffende het bestuurlijke toezicht
- De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen
- Het Bestuursdecreet van 7 december 2018, hoofdstuk 3 – Toegang tot bestuursdocumenten, art. II.26 tot en met II.51
- verslag GR
Enig artikel: de notulen en het zittingsverslag van de vergadering van de gemeenteraad van 29 juni 2023 goed te keuren.
Nihil.
Op de gemeenteraad van 21 februari 2019 werd mevr. Carla Herremans aangeduid als vertegenwoordiger van de gemeente op de algemene vergaderingen van Cipal.
Dhr. Abdel El Hajoutti werd aangeduid als plaatsvervanger.
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 (“DLB”) en in het bijzonder op art. 40 inzake de bevoegdheid van de gemeenteraad en inzake de intergemeentelijke samenwerking.
De gemeente deelnemer is deelnemer van de dienstverlenende vereniging Cipal (hierna kortweg “Cipal”).
Gezien de huidige statuten van Cipal.
Gezien het ontwerp van statutenwijziging van Cipal, goedgekeurd door de raad van bestuur in zitting van 13 juli 2023.
De statuten van Cipal dienen gewijzigd te worden om deze in overeenstemming te brengen met de bepalingen van het Wetboek van vennootschappen en verenigingen en met de bepalingen van het DLB.
Het voormeld ontwerp van statutenwijziging omvat ook het voorstel om (i) de maatschappelijke doelstellingen van Cipal te actualiseren als gevolg van de uitbreiding van de dienstverlening van Cipal en (ii) de zetel van de vereniging te verplaatsen.
Het voormeld ontwerp van statutenwijziging omvat tevens het voorstel om de statuten op diverse punten te wijzigen om in het bijzonder de leesbaarheid te verhogen.
Gelet op art. 427 van het DLB;
Gezien de toelichtende nota van Cipal betreffende voormeld ontwerp van statutenwijziging en betreffende de overige agendapunten van deze buitengewone algemene vergadering.
Gezien het voorstel van de raad van bestuur van Cipal, om voormeld ontwerp van statutenwijziging en de overige agendapunten van deze buitengewone algemene vergadering goed te keuren.
De gemeenteraad kan instemmen met voormeld ontwerp van statutenwijziging en met de overige agendapunten van deze buitengewone algemene vergadering.
CBS 28/8/2023
COM FIN:
- Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 40 betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
- Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikels 326 tot en met 335 betreffende het bestuurlijke toezicht
- De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen
- Het Bestuursdecreet van 7 december 2018, hoofdstuk 3 – Toegang tot bestuursdocumenten, art. II.26 tot en met II.51
- oproepingsbrief
- statuten met wijziging
- gecoördineerde statuten
- aangepaste statuten
- toelichtende nota
De gemeenteraad:
Art.1: Keurt de wijzingen aan artikel 4 van de statuten van Cipal (agendapunten 1 en 2 van de vergadering: wijziging maatschappelijke doelstellingen van Cipal) goed.
Art.2: Keurt de wijzigingen aan artikel 5 van de statuten van Cipal (agendapunt 3 van de vergadering: verplaatsing van de zetel van Cipal) goed.
Art.3: Keurt de overige wijzingen aan de statuten van Cipal overeenkomstig voormeld ontwerp van statutenwijziging (agendapunten 4 tot en met 61 van de vergadering: andere wijzigingen aan de statuten overeenkomstig het aan de deelnemers verstuurde ontwerp) goed.
Art.4: Keurt het voorstel tot wijziging aan het opschrift van de statuten van Cipal om deze in overeenstemming te brengen met de genomen besluiten (agendapunt 62 van de vergadering) goed.
Art.5: Keurt het voorstel tot het verlenen van machten tot uitvoering van de genomen besluiten (agendapunt 63 van de vergadering) goed.
Art.6: De vertegenwoordiger van de gemeente, mevr. Carla Herremans, schepen, of haar vervanger Dhr. Abdel El Hajoutti, raadslid, wordt gemandateerd om op de Buitengewone algemene Vergadering van Cipal van 12 oktober 2023 te handelen en te beslissen conform dit besluit. Indien deze Buitengewone Algemene Vergadering niet geldig zou kunnen beraadslagen of indien deze Buitengewone Algemene Vergadering om welke reden dan ook zou worden verdaagd, dan blijft de vertegenwoordiger van de gemeente gemachtigd om deel te nemen aan elke volgende vergadering met dezelfde agenda.
Art.7: Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de uitvoering van onderhavig besluit en in het bijzonder met het in kennis stellen daarvan aan Cipal.
Op de gemeenteraad van 21 januari 2021 werd Abdel El Hajoutti aangeduid als vertegenwoordiger van de (buitengewone) algemene vergaderingen van Vlotter.
Op 6 oktober 2023 vindt er een buitengewone algemene vergadering van Vlotter plaatst met volgende agenda:
1. Aanpassing van de statuten aan de wet vennootschappen en verenigingen
- Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 40 betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
- Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikels 326 tot en met 335 betreffende het bestuurlijke toezicht
- De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen
- Het Bestuursdecreet van 7 december 2018, hoofdstuk 3 – Toegang tot bestuursdocumenten, art. II.26 tot en met II.51
- Uitnodiging + agenda
Art.1:De gemeenteraad keurt de agenda van de buitengewone algemene vergadering van Vlotter op 6 oktober 2023 goed.
Art.2: de afgevaardigde van de gemeente m.n. Abdel El Hajoutti, gemeenteraadslid, te mandateren om op de buitengewone algemene vergadering van VLOTTER op 6 oktober 2023 (of op elke andere algemene vergadering in gewone en/of in buitengewone zitting met dezelfde agenda ingeval de eerste niet geldig zou kunnen beraadslagen) te handelen en te beslissen conform de beslissingen die door de gemeenteraad zijn genomen over de agendapunten van de algemene vergadering van VLOTTER op 6 oktober 2023.
Verdaagd.
Gezien het ontslag van dhr. Kim Van Kerckhoven als raadslid, en de eedaflegging van mevr. Nathalie Van de Wouwer als raadslid, wordt er een wijziging doorgevoerd in de samenstelling volgende gemeenteraadscommissies:
- COMMISSIE OPENBARE WERKEN, PATRIMONIUM, GROENONDERHOUD, MOBILITEIT
- COMMISSIE RUIMTELIJKE ORDENING EN STADSONTWIKKELING, LEEFMILIEU EN DUURZAME ONTWIKKELING
Gezien de vraag voor tijdelijke vervanging van mevr. Heidi Verhoeven en de eedaflegging van François Addiers wordt er een wijziging doorgevoerd in de samenstelling van volgende gemeenteraadscommissies
- COMMISSIE VEILIGHEID, PREVENTIE EN BRANDWEER
- COMMISSIE OPENBARE WERKEN, PATRIMONIUM, GROENONDERHOUD, MOBILITEIT
- Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 40 betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
- Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikels 326 tot en met 335 betreffende het bestuurlijke toezicht
- De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen
- Het Bestuursdecreet van 7 december 2018, hoofdstuk 3 – Toegang tot bestuursdocumenten, art. II.26 tot en met II.51
Art. 1: de gemeenteraad neemt akte van de wijziging van samentelling van onderstaande commissies.
- COMMISSIE OPENBARE WERKEN, PATRIMONIUM, GROENONDERHOUD, MOBILITEIT
- COMMISSIE RUIMTELIJKE ORDENING EN STADSONTWIKKELING, LEEFMILIEU EN DUURZAME ONTWIKKELING
- COMMISSIE VEILIGHEID, PREVENTIE EN BRANDWEER
Art. 2: de samenstelling zal er als volgt uitzien:
COMMISSIE OPENBARE WERKEN, PATRIMONIUM, GROENONDERHOUD, MOBILITEIT
Tibo Roeckaerts N-VA lid
Ann De Smedt N-VA lid
Sven Cools Groen lid
Abdel El Hajoutti CD&V lid
François Addiers Vlaams Belang lid
Anita Ceulemans BOOM één lid
COMMISSIE RUIMTELIJKE ORDENING EN STADSONTWIKKELING, LEEFMILIEU EN DUURZAME ONTWIKKELING
Kris De Keninck CD&V voorzitter
Nathalie Van de Wouwer N-VA lid
Yani Brems N-VA lid
Sven Cools Groen lid
Eddy Van der Taelen Vlaams Belang lid
Patrick Marnef BOOM één lid
COMMISSIE VEILIGHEID, PREVENTIE EN BRANDWEER
An De Smedt N-VA voorzitter
Tibo Roekaerts N-VA lid
Sven Cools Groen lid
Abdel El Hajoutti CD&V lid
François Addiers Vlaams Belang lid
Marleen De Ridder BOOM één lid
Artikel 39 van het decreet lokaal bestuur bepaalt dat de gemeenteraad een deontologische code dient aan te nemen. Door een wijziging van het decreet over het lokaal bestuur (hierna: DLB) moeten vanaf 2 maart 2023 alle lokale besturen die nog geen deontologische commissie hebben er een oprichten. De decreetwijziging houdt het volgende in:
- de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn moeten elk een deontologische commissie oprichten;
- de deontologische codes van zowel de gemeenteraad als de raad voor maatschappelijk welzijn moeten regels bevatten over de deontologische commissie, meer bepaald over de:
- de deontologische commissie van de gemeenteraad en die van de OCMW-raad bestaan beiden minstens uit één vertegenwoordiger per fractie in de gemeenteraad.
Op de gemeenteraad van 29 juni 2023 werd de deontologische code aangepast aan de huidige wetgeving.
In artikel 35 van de deontologische code staat:
"De gemeenteraad richt een deontologische commissie op. De leden ontvangen geen presentiegeld. De deontologische commissie wordt samengesteld conform de regels voor de samenstelling van de gemeenteraadscommissies. Onafhankelijke raadsleden vormen geen fractie en zijn niet vertegenwoordigd in de deontologische commissie. Elke fractie wijst het mandaat in de commissie toe met een voordracht gericht aan de voorzitter van de gemeenteraad. Indien de raadsvoorzitter voordrachten ontvangt voor meer fractieleden als mandaten voor deze fractie, dan beslist de raad. Bij deze voordracht kunnen ook één of meer plaatsvervangers aangeduid worden die in opgesomde volgorde het commissielid vervangen bij afwezigheid of wanneer het commissielid betrokken partij is. Een plaatsvervanger is een raadslid voorgedragen door dezelfde fractie, tenzij de fractie maar één lid telt. In dat geval kan ook een raadslid van een andere fractie voorgesteld worden."
Volgende kandidaturen werden ingediend:
| Fractie | lid | Plaatsvervanger |
| N-VA | Johan Van Limbergen | Tibo roekaerts |
| N-VA | Ann De Smedt | Yani Brems |
| CD&V | Kris De Keninck | Abdel El Hajoutti |
| Groen | Sven Cools | - |
| BOOM één | Patrick Marnef | Andy Janssens |
| Vlaams Belang | Hans Verreyt | Eddy Van der Taelen |
De VVSG adviseert dat de gemeentelijke deontologische commissie en die van het OCMW samengesteld zijn uit dezelfde mensen en gelijkaardige bevoegdheden en werkingsregels hebben.
- Decreet lokaal bestuur, artikel 35
- Beslissing van de gemeenteraad van 29 juni 2023 met betrekking tot de nieuwe deontologische code naar aanleiding van de oprichting van een deontologische commissie
Deontologische code
Met 17 stemmen voor, 2 stemmen tegen, 2 stemmen onthouden.
Art.1: de gemeenteraad neemt kennis van de samenstelling van de deontologische commissie zijnde,
| Fractie | lid | Plaatsvervanger |
| N-VA | Johan Van Limbergen | Tibo roekaerts |
| N-VA | Ann De Smedt | Yani Brems |
| CD&V | Kris De Keninck | Abdel El Hajoutti |
| Groen | Sven Cools | - |
| BOOM één | Patrick Marnef | Andy Janssens |
| Vlaams Belang | Hans Verreyt | Eddy Van der Taelen |
Art.2: Johan Van Limbergen wordt aangeduid als voorzitter van de deontologische commissie
Met 17 stemmen voor, 2 stemmen tegen, 2 stemmen onthouden.
Het schoolbestuur kan twee facultatieve vakantiedagen vastleggen voor de academie. Die dagen mogen niet opgesplitst worden in halve dagen.
In het deeltijds kunstonderwijs zijn er geen ‘brugdagen’ tussen een vakantiedag en een vakantieperiode.
De regelgeving voorziet evenmin een mogelijkheid om bijkomende vakantiedagen toe te kennen of om de geplande leeractiviteiten vroeger te beëindigen. De minister kan dus geen afwijking toestaan.
Academies die op de dag na Hemelvaartsdag of op 24 december de leeractiviteiten willen schorsen, moeten een facultatieve vakantiedag inplannen.
De Gemeentelijke Academie voor Muziek en Woord Boom – vestigingsplaatsen Puurs, Breendonk, Ruisbroek en Rumst – stelt voor om de facultatieve vakantiedagen voor schooljaar 2023-2024 in te plannen na Hemelvaartsdag:
- Vrijdag 10 mei 2024
- Zaterdag 11 mei 2024
Akkoord COC/Antwerpen d.d. 06.06.2023.
Met het voorstel om de facultatieve vakantiedagen voor schooljaar 2023-2024 van de Gemeentelijke Academie voor Muziek en Woord in te plannen na Hemelvaartsdag:
- Vrijdag 10 mei 2024
- Zaterdag 11 mei 2024
Geen reactie ontvangen vanuit ACOD.
Het college besliste in zitting d.d. 26.06.2023 om akkoord te gaan met het voorstel om de facultatieve vakantiedagen schooljaar 2023-2023 van de Gemeentelijke Academie voor Muziek en Woord Boom – vestigingsplaatsen Puurs, Rumst, Breendonk en Ruisbroek – in te plannen na Hemelvaartsdag:
Vrijdag 10 mei 2024 en zaterdag 11 mei 2024 en door te verwijzen naar de gemeenteraad ter goedkeuring.
- Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 40 betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
- Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikels 326 tot en met 335 betreffende het bestuurlijke toezicht
- De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen
- Het Bestuursdecreet van 7 december 2018, hoofdstuk 3 – Toegang tot bestuursdocumenten, art. II.26 tot en met II.51
- Besluit van de Vlaamse Regering van 4 mei 2018 betreffende het opleidingsaanbod, de organisatie, de personeelsformatie, de inning van het inschrijvingsgeld en de certificering van het deeltijds kunstonderwijs (organisatiebesluit)
- Decreet van 9 maart 2018 betreffende het deeltijds kunstonderwijs
Akkoord COC/Antwerpen d.d. 06.06.2023.
Uittreksel notulen college d.d. 26.06.2023
Enig artikel: keurt het voorstel goed om de facultatieve vakantiedagen schooljaar 2023-2024 van de Gemeentelijke Academie voor Muziek en Woord Boom – vestigingsplaatsen Puurs, Rumst, Breendonk en Ruisbroek – in te plannen na Hemelvaartsdag:
Vrijdag 10 mei 2024 en zaterdag 11 mei 2024.
Het schooljaar start op 1 september en eindigt op 31 augustus. Na die datum kan de academie geen leeractiviteiten meer organiseren die betrekking hebben op het voorbije schooljaar.
De academie is 40 weken per jaar administratief geopend. Het schoolbestuur bepaalt op welke weken en dagen de academie geopend is.
De Gemeentelijke Academie voor Muziek en Woord Boom – vestigingsplaatsen Puurs, Breendonk, Ruisbroek en Rumst – stelt volgende openingstijden voor:
→ van maandag 21 augustus 2023 tot en met vrijdag 5 juli 2024
Tijdens de herfstvakantie, kerstvakantie, krokusvakantie en paasvakantie is de academie gesloten.
Akkoord COC/Antwerpen d.d. 06.06.2023.
Met het voorstel om de openingstijden van de Gemeentelijke Academie voor Muziek en Woord Boom – vestigingsplaatsen Puurs, Rumst, Breendonk en Ruisbroek – als volgt vast te leggen: van maandag 21 augustus 2023 tot en met vrijdag 5 juli 2024
Tijdens de herfstvakantie, kerstvakantie, krokusvakantie en paasvakantie is de academie gesloten.
Geen reactie ontvangen vanuit ACOD.
Het college besliste in zitting d.d. 26.06.2023 om akkoord te gaan met het voorstel om de openingstijden van de Gemeentelijke Academie voor Muziek en Woord Boom – Vestigingsplaatsen Puurs, Rumst, Breendonk en Ruisbroek – als volgt vast te leggen: van maandag 21 augustus 2023 tot en met vrijdag 5 juli 2024.
Tijdens de herfstvakantie, kerstvakantie, krokusvakantie en paasvakantie is de academie gesloten.
Het college besliste in zitting d.d. 26.06.2023 om dit voorstel door te verwijzen naar de gemeenteraad ter goedkeuring.
- Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 40 betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
- Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikels 326 tot en met 335 betreffende het bestuurlijke toezicht
- De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen
- Het Bestuursdecreet van 7 december 2018, hoofdstuk 3 – Toegang tot bestuursdocumenten, art. II.26 tot en met II.51
- Besluit van de Vlaamse Regering van 4 mei 2018 betreffende het opleidingsaanbod, de organisatie, de personeelsformatie, de inning van het inschrijvingsgeld en de certificering van het deeltijds kunstonderwijs (organisatiebesluit)
- Decreet van 9 maart 2018 betreffende het deeltijds kunstonderwijs
Akkoord COC/Antwerpen d.d. 06.06.2023
Uittreksel notulen college d.d. 26.06.2023
Enig artikel: Keurt het voorstel goed om de openingstijden van de Gemeentelijke Academie voor Muziek en Woord Boom – vestigingsplaatsen Puurs, Rumst, Breendonk en Ruisbroek – als volgt vast te leggen: van maandag 21 augustus 2023 tot en met vrijdag 5 juli 2024
Tijdens de herfstvakantie, kerstvakantie, krokusvakantie en paasvakantie is de academie gesloten.
Het huidige gemeentelijk subsidiereglement ter verbetering van het klimaat werd goedgekeurde in de gemeenteraad van 15 juni 2017.
Ondertussen werd er een nieuw ontwerp reglement opgemaakt rekening houdende met de andere premieverleners.
De meeste premies van Fluvius en de premies van de Vlaamse overheid dienen sinds oktober 2022 aangevraagd te worden via 'Mijnverbouwpremie.be'
Er is 1 online loket gekomen voor de aanvraag van premies voor renovatie en energiebesparende investeringen. Dit loket moet de administratieve last voor de aanvragers verminderen.
Voor de gemeenten bestaat er de mogelijkheid om een protocol te ondertekenen om de gegevens te verkrijgen van de personen die een premie verkregen, om deze een aanvullende premie te verlenen. Het is de gemeente die zelf beslist voor welke zaken en aan wie een aanvullende premie wordt verleend.
Het voorstel voor Boom werd opgenomen in het ontwerp subsidiereglement (zie ander collegepunt)
Als we dit protocol ondertekenen krijgen we driemaandelijks de lijst van mensen die in aanmerking komen voor een aanvullende premie.
Gelet op het ontvangen protocol:
PROTOCOL VOOR DE ELEKTRONISCHE MEDEDELING VAN PERSOONSGEGEVENS VAN Wonen in Vlaanderen, VEKA en Fluvius NAAR GEMEENTE ......................................
in het kader van het elektronisch meedelen aan de Gemeenten van burgers die een premie hebben ontvangen voor investeringen in energie-efficiëntie en woningkwaliteit, met oog op hen te informeren over het bestaan van aanvullende Gemeentelijke woon- en energiepremies
Dit protocol wordt gesloten conform artikel 8, §1, van het decreet van 18 juli 2008 betreffende het elektronische bestuurlijke gegevensverkeer.
TUSSEN
VLAAMS GEWEST, vertegenwoordigd door de Vlaamse Regering, bij delegatie, in de persoon van de leidend ambtenaar van het intern verzelfstandigd agentschap zonder rechtspersoonlijkheid HET VLAAMS ENERGIE- EN KLIMAATAGENTSCHAP, dhr. Luc Peeters, administrateur-generaal;
Ingeschreven in het KBO met nummer 0316.380.841 waarvan de administratieve zetel zich bevindt te Koning Albert II laan 20, 1000 Brussel.
Hierna: “het VEKA”
EN
VLAAMS GEWEST, vertegenwoordigd door de Vlaamse Regering, bij delegatie, in de persoon van de leidend ambtenaar van het intern verzelfstandigd agentschap zonder rechtspersoonlijkheid WONEN IN VLAANDEREN, dhr. Helmer Rooze, administrateur-generaal;
Ingeschreven in het KBO met nummer 0316.380.841 waarvan de administratieve zetel zich bevindt te Havenlaan 88 bus 40A, 1000 Brussel.
Hierna: “Wonen in Vlaanderen”
EN
FLUVIUS SYSTEM OPERATOR CVBA, vertegenwoordigd door dhr. Tom Ceuppens;
Ingeschreven in het KBO met nummer 0477.445.084 waarvan de administratieve zetel zich bevindt te Brusselsesteenweg 199, 9090 Melle.
Hierna: “Fluvius”
hierna samen MVP genoemd;
EN
Gemeente ......................................, vertegenwoordigd door …………………………………….;
ingeschreven in het KBO met nummer …………. waarvan de administratieve zetel zich bevindt te .
hierna: “Gemeente ......................................”;
MVP en Gemeente ...................................... worden hieronder ook wel afzonderlijk aangeduid als een “partij” of gezamenlijk als de “partijen”;
NA TE HEBBEN UITEENGEZET
A. Wonen in Vlaanderen, Fluvius en VEKA zijn gezamenlijke verwerkingsverantwoordelijken (art. 26 AVG) en hebben een gezamenlijke verwerkingsovereenkomst afgesloten voor de verwerking van persoonsgegevens in kader van het unieke loket (MijnVerbouwPremie MVP).
Ter bevordering van de klantvriendelijkheid en transparantie van het premielandschap en de noodzakelijke verhoging van de renovatiegraad, worden de premies, die momenteel door Wonen in Vlaanderen en Fluvius voor energetische en renovatie-investeringen worden toegekend en uitbetaald, geïntegreerd zowel voor wat betreft de premievoorwaarden, premiebedragen als aanvraagprocedure, via een nieuw digitaal centraal loket.
Die eengemaakte premie voor renovatie en energiebesparende investeringen heet ‘Mijn VerbouwPremie’ en sinds 1 oktober 2022 aangevraagd worden.
In het kader van het unieke loket MijnVerbouwPremie worden persoonsgegevens verwerkt om de aanvraag dossier te kunnen afhandelen en uitbetalen.
B. De Gemeente ...................................... wenst bovenop de premie uitbetaald door MijnVerbouwPremie aanvullende premies toe te kennen aan de aanvragers die op haar grondgebied wonen. De toekenning van de aanvullende premie wordt geregeld in een door de Gemeente opgesteld reglement.
D. De partijen wensen overeenkomstig artikel 8, §1, van het decreet van 18 juli 2008 betreffende het elektronische bestuurlijke gegevensverkeer een protocol te sluiten met betrekking tot de elektronische mededeling van persoonsgegevens. Dat protocol wordt bekendgemaakt op de website van beide partijen.
F. De Data Protection Officers van Wonen in Vlaanderen, VEKA en Fluvius hebben op 18/11/2022 een gezamenlijk advies met betrekking tot een ontwerp van dit protocol gegeven.
G. De Data Protection Officer van Gemeente ...................................... heeft op …...................... advies met betrekking tot een ontwerp van dit protocol gegeven.
WORDT OVEREENGEKOMEN WAT VOLGT:
Artikel 1: Onderwerp
In dit protocol worden de voorwaarden en modaliteiten van de elektronische mededeling van de persoonsgegevens zoals omschreven in artikel 3 door MVP aan Gemeente ...................................... uiteengezet.
Artikel 2: Rechtvaardigingsgronden van zowel de mededeling als de inzameling van de persoonsgegevens
MVP heeft de opgevraagde gegevens oorspronkelijk verzameld voor het verstrekken van premies rond energie-efficiëntie en woonkwaliteit en dit op grond van het Besluit van de Vlaamse Regering tot wijziging van het Energiebesluit van 19 november 2010 en het besluit van de Vlaamse Regering van 4 februari 2022 tot oprichting van een uniek loket voor de aanvraag en behandeling van bepaalde woon- en energiepremies en tot wijziging van het Energiebesluit van 19 november 2010 en het Besluit Vlaamse Codex Wonen van 2021, wat betreft flexibiliteit en renovatie- en energiepremies.
De rechtvaardigingsgrond voor de beoogde gegevensverwerking, met name het doorgeven van de gegevens van de aanvrager aan de Gemeente ......................................, berust op artikel 6.1, c) AVG: ‘de verwerking is noodzakelijk om te voldoen aan een wettelijke verplichting’. Deze wettelijke verplichtingen zit vervat in artikel 2.2 van de Vlaamse Codex Wonen van 2021, in combinatie met het toepasselijk Gemeentelijk reglement.
De Gemeente ...................................... zal de opgevraagde gegevens vervolgens verwerken met oog op het uitbetalen van de aanvullende Gemeentelijke premie zoals bepaald in het desbetreffende Gemeentelijk reglement:….....................
Het doeleinde van de verdere verwerking van deze persoonsgegevens door Gemeente ...................................... is verenigbaar met de doeleinden waarvoor MVP de gegevens oorspronkelijk heeft verzameld, gezien zowel MVP als Gemeente ...................................... de persoonsgegevens verwerken met oog op het uitbetalen van een premie in het kader van rationeel energieverbruik of verbetering van woningkwaliteit.
Artikel 3: De gevraagde persoonsgegevens en de categorieën en omvang van de gevraagde persoonsgegevens conform het proportionaliteitsbeginsel
In onderstaande tabel wordt een overzicht gegeven van de verschillende persoonsgegevens die worden meegedeeld, alsook de verantwoording van de proportionaliteit en de bewaartermijn van de gegevens.
Het betreft geen persoonsgegevens als vermeld in artikel 9 en/of 10 van de algemene verordening gegevensbescherming.
De gegevens worden meegedeeld op basis van het Rijksregisternummer.
| Gegeven 1 |
Contactgegevens begunstigde (naam, adres,…) |
| Verantwoording proportionaliteit |
Contactgegevens zijn nodig om het juiste dossier te identificeren. |
| Gegeven 2 |
Type premie, premiebedrag dat werd uitbetaald binnen MVP, de datum waarop en de premie-specifieke gegevens |
| Verantwoording proportionaliteit |
Noodzakelijk om te kunnen controleren of aan de premievoorwaarden is voldaan.
Inzage verkrijgen in het soort energetische of ecologische verbouwing van de premie-aanvragers |
| Gegeven 3 |
Financiële gegevens (rekeningnummer waarop het premiebedrag is gestort) |
| Verantwoording proportionaliteit |
Om de premie op het correcte rekeningnummer te kunnen uitbetalen. |
| Gegeven 4 |
Rijksregisternummer |
| Verantwoording proportionaliteit |
MVP is gemachtigd om de aanvrager op een unieke wijze te kunnen identificeren. Communicatie van deze identificatie is nodig om de eventuele aanvullende premie aan de juiste persoon te kunnen toekennen. [1] |
De meegedeelde gegevens zullen door Gemeente ...................................... bewaard worden voor een periode van ….............. Deze bewaartermijn kan worden verantwoord aangezien …..............................
In addendum aan dit protocol zal jaarlijks vanuit MVP navraag gedaan worden naar contactgegevens bij Gemeente………………….
In datzelfde addendum zal Gemeente …………………………ook aanduiden welke aanvullende premie ze willen toekennen bovenop de premie binnen MVP zoals ook beschreven in het desbetreffende Gemeentelijke reglement. Enkel de data van de dossiers van deze premietypes zullen worden gedeeld met Gemeente………………
Artikel 4: De categorieën van ontvangers en derden die mogelijks de gegevens eveneens verkrijgen
Gemeente ...................................... zal de meegedeelde persoonsgegevens in het kader van de in artikel 2 vooropgestelde finaliteiten kunnen meedelen aan volgende categorie(ën) van ontvangers:
- Volgende diensten van Gemeente ...................................... zullen toegang hebben tot de gevraagde persoonsgegevens:
Enkel personen die omwille van hun functieprofiel deze informatie nodig hebben voor de uitvoering van hun werk, krijgen toegang tot de informatie.
Elke eventuele mededeling van de persoonsgegevens door Gemeente ...................................... aan een derde moet voorafgaandelijk aan MVP worden gemeld en moet uiteraard in overeenstemming zijn met de relevante wet- en regelgeving inzake de bescherming van natuurlijke personen bij de verwerking van persoonsgegevens.
Artikel 5. Periodiciteit van de mededeling en de duur van de mededeling
De persoonsgegevens zullen per kwartaal worden bezorgd aan Gemeente ......................................
De mededeling van de persoonsgegevens gebeurt VOOR ONBEPAALDE DUUR omdat de mededeling van de persoonsgegevens zal plaatsvinden voor zolang er sprake is van een samenwerkingsovereenkomst tussen MVP en de Gemeente ...................................... en de Gemeente ...................................... beschikt over een Gemeentelijk reglement op basis waarvan de aanvullende premie zal worden toegekend.
Artikel 6: Beveiligingsmaatregelen
Volgende maatregelen worden getroffen ter beveiliging van de mededeling van de persoonsgegevens, vermeld in artikel 3:
- De dataoverdracht gebeurt op een beveiligde en adequate wijze overeenkomstig de informatieclassificatie van de Vlaamse Overheid. Vanaf het moment dat de dataoverdracht technisch mogelijk is, worden de beveiligingsmaatregelen schriftelijk beschreven en, na goedkeuring van de DPO’s van de partijen, als bijlage toegevoegd aan dit protocol. De dataoverdracht kan pas plaatsvinden na positief advies van de DPO’s van de partijen.
- De medewerkers van MVP en Gemeente ...................................... zijn gebonden door het beroepsgeheim voor de gegevens die hun ter kennis zijn gekomen op grond van hun functie.
- Partijen doen een behoorlijke logging van de gegevensstromen die toelaat om gegevens op te slaan inzake:
Gemeente ...................................... treft ten minste volgende organisatorische en technische beveiligingsmaatregelen ter beveiliging van de ontvangen persoonsgegevens bij verdere verwerking:
- antivirus software
- firewall
- back-ups
- veilige wachtwoorden
- beperking van toegang tot gegevens door autorisatie en authenticatie
- richtlijnen over het verwerken van persoonsgegevens
- privacy-bewustzijn.
Gemeente ...................................... moet kunnen aantonen dat de in dit artikel opgesomde maatregelen en in bijlage 1 werden getroffen. Op eenvoudig verzoek van MVP moet Gemeente ...................................... hiervan aan MVP het bewijs overmaken.
In het geval Gemeente ...................................... voor de verwerking van persoonsgegevens die het voorwerp zijn van voorliggend protocol, beroep doet op een verwerker (of meerdere verwerkers), doet de Gemeente ...................................... uitsluitend beroep op verwerkers die afdoende garanties met betrekking tot het toepassen van passende technische en organisatorische maatregelen bieden opdat de verwerking aan de vereisten van de algemene verordening gegevensbescherming voldoet en de bescherming van de rechten van de betrokkene is gewaarborgd. Gemeente ...................................... sluit in voorkomend geval met alle verwerkers een verwerkersovereenkomst in overeenstemming met artikel 28 van de algemene verordening gegevensbescherming. Partijen bezorgen elkaar een overzicht van de verwerkers die de gevraagde gegevens verwerken, en actualiseren dit overzicht zo nodig.
Artikel 7: Kwaliteit van de persoonsgegevens
MVP bezorgt Gemeente ...................................... de overeengekomen gegevens die beschikbaar zijn gesteld in de premie-aanvragen.
Zodra Gemeente ...................................... één of meerdere foutieve, onnauwkeurige, onvolledige, ontbrekende, verouderde of overtollige gegevens in de persoonsgegevens, vermeld in artikel 3, vaststelt (al dan niet op basis van een mededeling van de betrokkene, meldt zij dat onmiddellijk aan MVP die na onderzoek binnen redelijke termijn van de voornoemde vaststellingen de gepaste maatregelen binnen redelijke termijn treft en Gemeente ...................................... daarvan vervolgens op de hoogte brengt.
Artikel 8: Sanctie bij niet-naleving
Onverminderd haar recht om een schadevergoeding te vorderen en in afwijking van artikel 5, 2°, kan MVP dit protocol middels eenvoudige kennisgeving en zonder voorafgaandelijke ingebrekestelling eenzijdig beëindigen indien Gemeente ...................................... deze persoonsgegevens verwerkt in strijd met hetgeen bepaald is in dit protocol, met de algemene verordening gegevensbescherming of met andere relevante wet- of regelgeving inzake de bescherming van natuurlijke personen bij de verwerking van persoonsgegevens.
Artikel 9: Meldingsplichten
Partijen engageren zich in het licht van artikel 33 van de algemene verordening gegevensbescherming om elkaar (via contactgegevens in bijlage 2) zonder onredelijke vertraging op de hoogte te stellen van elk gegevenslek dat zich voordoet betreffende de meegedeelde gegevens met impact op beide partijen en in voorkomend geval onmiddellijk gezamenlijk te overleggen teneinde alle maatregelen te nemen om de gevolgen van het gegevenslek te beperken en te herstellen. De partijen verschaffen elkaar alle informatie die ze nuttig of nodig achten om de beveiligingsmaatregelen te optimaliseren.
Gemeente ...................................... brengt MVP onmiddellijk op de hoogte van wijzigingen van wetgeving met impact op voorliggend protocol, zoals de finaliteit, proportionaliteit, frequentie, duurtijd enz. en in voorkomend geval van wijzigingen omtrent de verwerkers.
Artikel 10: Toepasselijk recht en geschillenbeslechting
Voor het toepasselijk recht en de regeling omtrent de beslechting van geschillen kan worden verwezen naar de bepalingen die hieromtrent werden opgenomen in de samenwerkingsovereenkomst tussen MVP en de Gemeente ......................................
Artikel 11: Inwerkingtreding en opzegging
Dit protocol treedt in werking vanaf het ogenblik dat de uitwisseling technisch mogelijk wordt en ten vroegste vanaf datum van ondertekening van het protocol.
Aanvullingen en wijzigingen op dit protocol dienen schriftelijk te gebeuren door middel van een addendum dat als bijlage aan dit protocol zal worden gehecht.
Partijen kunnen dit protocol schriftelijk opzeggen door middel van een aangetekende brief mits inachtneming van een opzegtermijn van 2 maanden.
Het protocol eindigt van rechtswege na afloop van de in artikel 5 van dit protocol bedoelde termijn van mededeling. Het protocol eindigt tevens van rechtswege wanneer er geen rechtsgrond meer bestaat voor de gevraagde doorgifte van persoonsgegevens.
Opgemaakt te Brussel, op …......., in evenveel exemplaren als dat er partijen zijn.
___________________________ ___________________________
Namens VEKA/Wonen in Vlaanderen/Fluvius : Namens Gemeente:
[1] Artikel 4, lid 5 Decreet van 19 november 2021 tot wijziging van het Energiedecreet van 8 mei 2009 en de Vlaamse Codex Wonen van 2021.
Het college besliste op 5 juni 2023 het protocol voor de elektronische mededeling van persoonsgegevens Van £Wonen in Vlaanderen, VEKA , Fluvius naar gemeente Boom voor goedkeuring te verzenden naar de gemeenteraad.
- Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 40 betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
- Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikels 326 tot en met 335 betreffende het bestuurlijke toezicht
- De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen
- Het Bestuursdecreet van 7 december 2018, hoofdstuk 3 – Toegang tot bestuursdocumenten, art. II.26 tot en met II.51
Enig artikel: de goedkeuring te hechten aan het protocol voor de elektronische mededeling van persoonsgegevens Van £Wonen in Vlaanderen, VEKA , Fluvius naar gemeente Boom.
Het huidige subsidiereglement 'Subsidiereglement ter verbetering van het klimaat: hernieuwbare Energie en Rationeel Energie Gebruik, Groendaken en hemelwatergebruik' is reeds in voege van 01/07/2017.
Het huidige subsidiereglement dient aangepast te worden aan de huidige regelgeving en de andere premie verleners.
De gemeente heeft ondertussen ook het burgemeestersconvenant en het lokaal energie- en klimaatpact ondertekent.
Er werd een nieuw ontwerp opgemaakt:
Gemeente Boom – Subsidiereglement ter verbetering van het klimaat: Rationeel Energie Gebruik, Groendaken en hemelwatergebruik
Artikel 1: Definities
Gebouw: elk bouwwerk, dat een voor mensen toegankelijke, overdekte, geheel of gedeeltelijk met wanden of doorgaande muren omsloten ruimte vormt.
Bestaand gebouw: een gebouw waarvoor een geldige bouw- of stedenbouwkundige vergunning werd afgeleverd voor 1 januari 2014
Regenwaterton: een regenwaterton is een ton die regenwater opvangt afkomstig van een regenpijp en bovengronds geïnstalleerd is
Groendak: een groendak is een daksysteem waarbij minstens een draineerlaag, een substraatlaag en een vegetatielaag aanwezig zijn.
Mulchmaaier: een mulchmaaier is een grasmaaitoestel waarbij het gras zeer fijn wordt vermalen, en niet wordt opgevangen, zodat het zonder problemen opnieuw op het gazon kan terecht komen.
Beschermde afnemer: zoals gedefinieerd in het Vlaams Energiebesluit
REG maatregelen: de in dit reglement opgesomde maatregelen die worden uitgevoerd om een woning energiezuiniger te maken en die voldoen aan de voorwaarden zoals opgenomen in dit reglement
Artikel 2: Te betoelagen werken:
Binnen de daartoe op de goedgekeurde begroting voorziene kredieten zal het gemeentebestuur een subsidie verlenen voor de uitvoering van de hiernavolgende klimaatverbeterende maatregelen.
De klimaatverbeterende maatregelen dienen uitgevoerd te zijn in voor bewoning geschikte gebouwen gelegen op het grondgebied van Boom, waarvoor een geldige bouw- of stedenbouwkundige vergunning werd afgeleverd voor 1 januari 2014.
De plaatsing van een regenwaterton dient te gebeuren op het grondgebied van de gemeente. De aankoop van een mulchmaaier dient te gebeuren door een gezin woonachtig in de gemeente Boom
Indien meerdere aanvraagdossiers hangende zijn die aan de voorwaarden voor uitbetaling voldoen en het krediet van het desbetreffende werkjaar onvoldoende is om allen uit te betalen, bepaalt de datum van indiening van het volledige dossier wie bij voorrang een subsidie zal worden uitbetaald (vroegste datum eerst).
Enkele werken zijn soms vergunningsplichtig. Deze werken kunnen enkel betoelaagd worden op voorwaarde dat hiervoor de nodige stedenbouwkundige vergunning werd bekomen.
Een subsidie van 200 EUR per gebouw
Er wordt enkel een premie verleend voor het aanleggen van een groendak op een woning op het grondgebied van de gemeente Boom voor zover dit niet verplicht wordt door bestaande wettelijke of reglementaire bepalingen.
Onder groendak wordt in dit reglement verstaan een extensief groendak (vetplanten-, mos-, gras- en/of kruidendak). Het betreft een daksysteem waarbij minstens een draineerlaag, een substraatlaag en een vegetatielaag aanwezig zijn. Indien het dak hellend is, is een draineerlaag niet noodzakelijk.
Mislukte aanplantingen of werken dienen hersteld te worden. Gebeurt dit niet, dan zullen de subsidies teruggevorderd worden. De aanvrager engageert zich om minimum 10 jaar lang het groendak in goede staat te behouden.
Enkel werken die ten vroegste zes maanden voor indiening van de aanvraag werden uitgevoerd komen in aanmerking. De factuurdatum dient als bewijs.
Een subsidie van 200 EUR per gebouw
De minimale inhoud van de hemelwaterput dient in overeenstemming te zijn met de aangesloten dakoppervlakte, met een minimum van 3000 l, zoals aangegeven in onderstaande tabel.
| horizontale dakoppervlakte |
minimale tankinhoud |
| 50 tot 60 m2 |
3000 l |
| 61 tot 80 m2 |
4000 l |
| 81 tot 100 m2 |
5000 l |
| 101 tot 120 m2 |
6000 l |
| 121 tot 140 m2 |
7000 l |
| 141 tot 160 m2 |
8000 l |
| 161 tot 180 m2 |
9000 l |
| 181 tot 200 m2 |
10000 l |
| > 200 m2 |
5000 l per 100 m2 |
De volledige dakoppervlakte is aangesloten op de hemelwaterput. Een subsidie bij een onvolledig aangesloten dakoppervlakte is slechts toegestaan mits grondige motivering.
Het hergebruik van het in de hemelwaterput gecapteerde water is verplicht door middel van een aangesloten pompinstallatie met een minimale aansluiting van 1 WC of wasmachine. Een pompinstallatie is niet verplicht indien de verschillende aftappunten gravitair gevoed kunnen worden.
Er mag geen directe verbinding gecreëerd worden tussen het drinkwaternet en het leidingennet aangesloten op de hemelwaterput. Hiertoe dient de hemelwaterput met drinkwater bijgevuld te worden door middel van een bijvulsysteem met onderbreking overeenkomstig de code van goede praktijk, ofwel dient een afzonderlijk leidingencircuit voorzien te worden voor hemelwater en drinkwater.
Enkel werken die ten vroegste zes maanden voor indiening van de aanvraag werden uitgevoerd komen in aanmerking. De factuurdatum dient als bewijs.
De premie bedraagt 50´% van de kostprijs met een maximum van 20 euro.
Voorwaarden:
- De regenwaterton dient aangesloten te worden op een dakoppervlakte van minimum 5 m²
- De inhoud van de regenwaterton dient minimum 200 liter te bevatten.
- De ton dient geplaatst te worden op het grondgebied van de gemeente Boom. Er kan slechts éénmaal gebruik gemaakt worden per adres van deze premie
- De regenwaterton dient voorzien te zijn van een aftapkraantje
- Een aankoopbewijs en recente foto wordt bij de aanvraag toegevoegd. Het aankoop bewijs mag maximaal 6 maanden oud zijn
De premie voor de aankoop van een mulchmaaier bedraagt 20% van de aankoopprijs met een maximum van 100 euro
Voorwaarden:
- De mulchmaaier voldoet aan volgende voorwaarde: · CE-markering (veiligheid)
- De aanvrager is een particulier
- De aanvrager is woonachtig in de gemeente Boom
- De aanvrager verklaart dat de aankoop dient voor persoonlijk gebruik binnen het eigen gezin
- Er kan slechts éénmaal gebruik gemaakt worden per gezin van deze premie
- Het aankoopbewijs mag maximaal 6 maanden oud zijn.
Een aanvullende premie voor diegenen die de overeenstemmende premie van de Vlaamse overheid hebben bekomen, voor de hieronder vermelde REG-maatregelen bij bestaande , wettelijk vergunde woningen of appartementen op het grondgebied van de gemeente Boom:
- Dak- of zoldervloerisolatie
- Buitenmuurisolatie
- Beglazing
- Condensatieketel (enkel voor beschermde afnemer)
De premie kan slechts eenmaal per adres en per REG-maatregel bekomen worden. De premie voor voormelde REG-maatregelen bedraagt 200 euro per maatregel (400 euro voor beschermde klanten).
Tijdens de aanvraagprocedure via Mijnverbouwpremie.be zal de Vlaamse overheid toestemming vragen aan de aanvrager voor de overdracht van de gegevens aan de gemeente in het kader van het toekennen en uitbetalen van de aanvullende premie.
De Vlaamse overheid zal om de 3 maand een lijst overmaken met de gegevens van de begunstigden van een aanvullende REG-premie.
De gemeente heeft hiervoor een protocol ondertekent met De Vlaamse overheid (VEKA, Wonen Vlaanderen en Fluvius) .
Voor de aanvullende REG-premie dient dus geen aanvraag bij de gemeente te worden ingediend.
Artikel 3: Voorwaarden
De gesubsidieerde werken moeten worden uitgevoerd door een gespecialiseerde firma, De werken dienen uitgevoerd te worden conform de geldende wetten, reglementeringen en regels van goed vakmanschap.
De premie kan per gebouw maar eenmaal per installatie of per uitgevoerd werk uitgekeerd worden.
Artikel 4: Aanvraag
De aanvraag tot het bekomen van een subsidie dient op het daartoe voorziene en volledig ingevuld aanvraagformulier te worden overgemaakt aan gemeentebestuur Boom.
De subsidie moet worden aangevraagd door de eigenaar of huurder van het gebouw. Indien de huurder een aanvraag verricht moet hierbij een schriftelijke toestemming van de eigenaar worden toegevoegd.
De aanvrager wordt binnen de 60 dagen na het indienen van de aanvraag schriftelijk in kennis gesteld van de beslissing met betrekking tot de aanvraag.
De subsidie wordt pas uitbetaald na uitvoering van de goedgekeurde werken, voorlegging van facturen. Deze factuur of een ondertekende verklaring van de aannemer dient het bewijs te omvatten dat voldaan werd aan de technische voorwaarden.
Bestelbons, leveringsbons worden niet als aankoopbewijs aanvaard.
De gemeentediensten kunnen steeds een controle ter plaatse uitvoeren.
Indien blijkt dat niet aan de voorwaarden van dit reglement wordt voldaan, zal er geen subsidie worden uitbetaald.
Het is de aanvrager op alle momenten toegestaan om de nodige aanpassingen uit te voeren om alsnog voor de subsidie in aanmerking te komen.
De aanvrager geeft de toelating aan de gemeentediensten om de toepassing van dit reglement ter plaatse te komen controleren .
Artikel 5
Het college van burgemeester en schepenen wordt belast met de uitvoeringsmodaliteiten van onderhavig reglement.
Artikel 6
Dit reglement treedt in werking met ingang vanaf 01/07/2023.
Het college besliste op 12 juni 2023 het nieuwe subsidiereglement ter verbetering van het klimaat te verzenden naar de commissie, de milieuraad en de gemeenteraad.
| Dienstjaar: 2023 | ARK: 6491000 |
| Ramingnummer MJP 2023000963 (+deel van MJP001420) | BELEIDSDOMEIN: 04 |
| Bedrag raming : 40.000 euro op jaarbasis | BELEIDSVELD: 0329 |
| Beschikbaar krediet : 7.125,00 EUR | BELEIDSITEM: subsidies |
| Aanpassing meerjarenplan noodzakelijk : JA/(*) | |
| Visum financieel beheerder: GUNSTIG/NIET GUNSTIG/NVT (*) | Datum : XX/XX/2023 |
- Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 40 betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
- Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikels 326 tot en met 335 betreffende het bestuurlijke toezicht
- De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen
- Het Bestuursdecreet van 7 december 2018, hoofdstuk 3 – Toegang tot bestuursdocumenten, art. II.26 tot en met II.51
- ontwerpreglement 2023
- huidig subsidiereglement
Art. 1: het huidige subsidiereglement d.d. 2017 ter verbetering van het klimaat stop te zetten.
Art. 2: goedkeuring te hechten aan het nieuwe subsidiereglement ter verbetering van het klimaat: Rationeel Energie Gebruik, Groendaken en hemelwatergebruik
Art.3: bij budgetwijziging de nodige kredieten te voorzien op MJP000963 (verschuiving van budget van MJP001420 (subsidies huisvesting) + budget van MJP002074 (OEPC-traject).
Met de gemeenteraadsbeslissing van 27.06.2002 werd met Astrid NV, Regentlaan 54 - 1000 Brussel een huurovereenkomst afgesloten om op het dak van Dijleweg 5 - 2850 Boom, een zend- en ontvangststation voor mobiele telecommunicatie "het basisstation" genoemd, te installeren, exploiteren en te onderhouden.
De jaarlijkse huurprijs bedroeg bij aanvang van de overeenkomst 2.000 €/jaar, dit bedrag werd jaarlijks geïndexeerd op 01.01.
Bij de laatste afrekening betaalden ze 795,62 € huur per kwartaal.
De overeenkomst werd afgesloten voor een periode van 15 jaar, met de mogelijkheid een eerste keer te verlengen met een periode van 6 jaar en daarna de mogelijkheid een tweede keer te verlengen met een periode van 6 jaar.
De eerste verlenging loopt nu ten einde.
Het college van burgemeester en schepenen in zitting van 26.06.2023 verzond dit dossier naar de gemeenteraad.
Astrid NV, Regentlaan 54 - 1000 Brussel, vraagt om de huurovereenkomst zoals overeengekomen in de gemeenteraadsbeslissing van 27.06.2002 voor de plaatsing van een zend- en ontvangstation, op het dak van het gemeente gebouw Dijleweg 5 - 2850 Boom een tweede keer te verlengen, tot 2029.
- Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 40 betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
- Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikels 326 tot en met 335 betreffende het bestuurlijke toezicht
- De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen
- Het Bestuursdecreet van 7 december 2018, hoofdstuk 3 – Toegang tot bestuursdocumenten, art. II.26 tot en met II.51
Enig artikel: Akkoord te gaan met een tweede verlenging van de huurovereenkomst, zoals overeengekomen in de gemeenteraad van 27.06.2002, voor de plaatsing van een zend- en ontvangststation op het dak van het gemeentegebouw Dijleweg 5 - 2850 Boom met Astrid NV, Regentlaan 54 - 1000 Brussel.
Het college van burgemeester en schepenen in zitting van 14.11.2022 gaf aan Fiberklaar zijn goedkeuring voor het plaatsen van 4 POP's.
POP 1 : Nachtegaalstraat (zie bijlage)
POP 2 : Jozef Van Cleemputplein (zie bijlage, thv fietsenstalling)
POP 3 : Jozef Van Cleemputplein (zie bijlage, thv parking Voetballersstraat)
POP 4 : Uitbreidingsstraat (zie bijlage, thv bosje tegenover Woonkade Rupelstreek)
Het college van burgemeester en schepenen in zitting van 12.12.2022 besliste
Het college van burgemeester en schepenen nam in zitting van 28.08.2023 kennis van de ontwerpen van de akten van erfpachtrecht (4) voor de inplanting van de POP's, duidde het kantoor Tobback, Wellekens en Rooms aan om de akte voor het Lokaal Bestuur Boom te verlijden en verzond dit dossier naar de gemeenteraad.
Het college van burgemeester en schepenen verzoekt de gemeenteraad akkoord te gaan met het afsluiten van een erfpachtrecht met Fiberklaar BV, Raymonde de Larochelaan 12 bus 2 te 9051 Gent voor de inplanting van 4 POP's in onze gemeente op de volgende locaties:
- Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 40 betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
- Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikels 326 tot en met 335 betreffende het bestuurlijke toezicht
- De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen
- Het Bestuursdecreet van 7 december 2018, hoofdstuk 3 – Toegang tot bestuursdocumenten, art. II.26 tot en met II.51
ontwerp van erfpachtrecht (4)
Enig artikel: akkoord te gaan met het afsluiten van een erfpachtrecht met Fiberklaar BV, Raymonde de Larochelaan 12 bus 2 te 9051 Gent voor de inplanting van 4 POP's in onze gemeente op de volgende locaties:
Artikel 263 van het decreet van het lokaal Bestuur bepaalt dat er minstens op het einde van het derde kwartaal een opvolgingsrapportering wordt voorgelegd.
- Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 40 betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
- Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikels 326 tot en met 335 betreffende het bestuurlijke toezicht
- De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen
- Het Bestuursdecreet van 7 december 2018, hoofdstuk 3 – Toegang tot bestuursdocumenten, art. II.26 tot en met II.51
schema's beleidsevaluatie, T1, J1, T2, T3, toelichting
Enig artikel: kennis te nemen van de opvolgingsrapportering eerste helft 2023 van het lokale Bestuur Gemeente/OCMW Boom
Artikel 263 van het decreet van het lokaal Bestuur bepaalt dat er minstens op het einde van het derde kwartaal een opvolgingsrapportering wordt voorgelegd.
- Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 40 betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
- Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikels 326 tot en met 335 betreffende het bestuurlijke toezicht
- De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen
- Het Bestuursdecreet van 7 december 2018, hoofdstuk 3 – Toegang tot bestuursdocumenten, art. II.26 tot en met II.51
schema's beleidsevaluatie, T1, J1, T2, T3, toelichting
Enig artikel: kennis te nemen van de opvolgingsrapportering eerste helft 2023 van het AGB Boom Plus
Op 20 februari 2020 keurde de gemeenteraad het reglement van de kindergemeenteraad goed.
In de schooljaren 2020-21, 2021-22 en 2022-23 werd telkens volgens het reglement een kindergemeenteraad samengesteld en een Burgemeester en kinderschepen verkozen. Ook kozen zij telkens enkele thema's uit waar rond ze in de loop van het schooljaar acties rond uitvoerden.
Eind juni werd in een overleg tussen de lagere scholen en verschillende gemeentelijke diensten, o.a. de werking van de kindergemeenteraad besproken.
Uit deze evaluatie bleek dat de uitvoering van de acties, die plaatsvinden tussen januari en mei, heel kort op elkaar volgen. De Kindergemeenteraad is wel voor een schooljaar volgens het reglement, ze wordt pas tegen december echt samengesteld aangezien er eerst in de school zelf een interne verkiezing moet plaatsvinden. Daardoor kunnen acties pas vanaf januari ingepland worden en wordt het daardoor druk voor de scholen en begeleiders in de periode januari- mei om alles goed te ondersteunen. Ook voor de kinderen is het hierdoor maar een korte ervaring.
Er werden daarom 2 voorstellen gedaan aan alle schooldirecties om het reglement aan te passen:
Optie 1:
Optie 2:
De voorkeur van de lagere scholen ging naar optie 2.
Er wordt voorgesteld om het reglement in die zin te wijzigen:
"REGLEMENT KINDERGEMEENTERAAD BOOM
.....
Artikel 4 Samenstelling
§1
A. Stemgerechtigde leden
Alleen kinderen en jongeren die school lopen in de gemeente Boom kunnen lid worden van de kindergemeenteraad.
Een mandaat duurt maximum twee schooljaren één jaar. Deze periode gaat in op de datum van installatie van een nieuw verkozen kindergemeenteraad.
De kindergemeenteraad komt minimum vier maal per jaar bijeen.
In de in Boom gevestigde basisscholen verkiest elke leerlingenraad telkens 2 leerlingen voor de kindergemeenteraad uit het 5de en/of 6de leerjaar. Al deze leerlingen zetelen ook in de leerlingenraad van hun school.
Kinderen van het 5de leerjaar die in de kindergemeenteraad zetelden blijven automatisch het daaropvolgende jaar (gedurende het 6de leerjaar) kindergemeenteraadslid.
Uit al deze kindergemeenteraadsleden wordt bij het begin van elke installatievergadering door middel van geheime stemming een kinderburgemeester en een 1ste kinderschepen verkozen. Bij afwezigheid of verhindering van de kinderburgemeester wordt zijn/haar functie waargenomen door de 1ste kinderschepen.
..... "
- Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 40 betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
- Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikels 326 tot en met 335 betreffende het bestuurlijke toezicht
- De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen
- Het Bestuursdecreet van 7 december 2018, hoofdstuk 3 – Toegang tot bestuursdocumenten, art. II.26 tot en met II.51
Enig artikel: het voorstel tot wijziging van het Reglement Kindergemeenteraad Boom wordt goedgekeurd als volgt :
"REGLEMENT KINDERGEMEENTERAAD BOOM
....
Artikel 4 Samenstelling
§1
A. Stemgerechtigde leden
Alleen kinderen en jongeren die school lopen in de gemeente Boom kunnen lid worden van de kindergemeenteraad.
Een mandaat duurt maximum twee schooljaren één jaar. Deze periode gaat in op de datum van installatie van een nieuw verkozen kindergemeenteraad.
De kindergemeenteraad komt minimum vier maal per jaar bijeen.
In de in Boom gevestigde basisscholen verkiest elke leerlingenraad telkens 2 leerlingen voor de kindergemeenteraad uit het 5de en/of 6de leerjaar. Al deze leerlingen zetelen ook in de leerlingenraad van hun school.
Kinderen van het 5de leerjaar die in de kindergemeenteraad zetelden blijven automatisch het daaropvolgende jaar (gedurende het 6de leerjaar) kindergemeenteraadslid.
Uit al deze kindergemeenteraadsleden wordt bij het begin van elke installatievergadering door middel van geheime stemming een kinderburgemeester en een 1ste kinderschepen verkozen. Bij afwezigheid of verhindering van de kinderburgemeester wordt zijn/haar functie waargenomen door de 1ste kinderschepen.
..... "
De voorzitter sluit de zitting op 21/09/2023 om 21:07.
Aldus gedaan in zitting datum voormeld.
Goedgekeurd door de gemeenteraad.
Namens Gemeenteraad,
Lize Van Dijck
algemeen directeur
Johan Van Limbergen
voorzitter