Terug
Gepubliceerd op 05/09/2025

Besluit  Gemeenteraad

do 22/05/2025 - 20:00

DIENST SECRETARIAAT - PONTES - GOEDKEURING VAN DE AGENDA EN VASTSTELLING VAN HET MANDAAT VAN DE BUITENGEWONE ALGEMENE VERGADERING

Aanwezig: Anita Ceulemans, voorzitter
Jeroen Baert, burgemeester
Tom Dewandelaere, Rik Rottger, Tibo Roekaerts, Linde Peeters, Andy Janssens, schepenen
Hans Verreyt, Nourdine Elkaouakibi, Eddy Van Der Taelen, Christel De Coninck, Ann De Smedt, Fatiha Haouat, Yani Brems, Carla Herremans, Johan Van Limbergen, Heidi Verhoeven, Marleen De Ridder, Ali Manzo, Maaike De Maeyer, Rudy Van Rompaey, Hans Heeman, Kimberly Van Assche, Steffen De Langhe, raadsleden
Ilias El Hajjami, Vertrouwenspersoon
Lize Van Dijck, algemeen directeur
Verontschuldigd: Patrick Marnef, raadslid
Voorgeschiedenis

Op de gemeenteraad van 27 februari 2025 werd Andy Janssens aangeduid als afgevaardigde voor Pontes.

Tom Dewandelaere werd aangeduid als zijn vervanger.

Feiten en context

De intergemeentelijke vereniging PONTES heeft een uitnodiging gestuurd voor een bijzondere algemene vergadering op 26 juni 2025. Het betreft een bijzondere algemene vergadering waarop naast de goedkeuring van de jaarrekening en het jaarverslag, ook een statutenwijziging staan geagendeerd.

Aangezien de gemeente aandeelhouder is in deze vereniging, moet een gemeentelijk vertegenwoordiger worden aangeduid en moet tevens het mandaat van deze vertegenwoordiger worden vastgesteld.

Adviezen en argumenten

PONTES heeft een uitnodiging gestuurd voor de algemene vergadering met opgave van de agenda. Tevens werden alle documenten toegevoegd die een toelichting bevatten bij de geagendeerde onderwerpen.

Juridische gronden

-       Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 40 betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.

-       Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikels 326 tot en met 335 betreffende het bestuurlijke toezicht

-       De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen

-       Het Bestuursdecreet van 7 december 2018, hoofdstuk 3 – Toegang tot bestuursdocumenten, art. II.26 tot en met II.51

Artikel 34, §2, 2°,  artikel 41, §2, 4° en 9° en artikel 432 van het decreet lokaal bestuur

De gemeenteraad is bevoegd voor de aangelegenheden inzake de deelname aan en de vertegenwoordiging in instellingen, verenigingen en ondernemingen, evenals voor de aangelegenheden die het decreet uitdrukkelijk aan de gemeenteraad voorbehoudt.

De gemeenteraden bepalen de afvaardiging en het mandaat van hun vertegenwoordigers in de algemene vergadering van de intergemeentelijke samenwerkingsverbanden.

Tijdens het tweede trimester van elk jaar wordt een algemene vergadering georganiseerd die minstens beraadslaagt over de jaarrekening en het jaarverslag van het afgelopen werkingsjaar.

Bijlagen

- Oproeping

- Bijhorende documenten

Publieke stemming
Aanwezig: Anita Ceulemans, Jeroen Baert, Tom Dewandelaere, Rik Rottger, Tibo Roekaerts, Linde Peeters, Andy Janssens, Hans Verreyt, Nourdine Elkaouakibi, Eddy Van Der Taelen, Christel De Coninck, Ann De Smedt, Fatiha Haouat, Yani Brems, Carla Herremans, Johan Van Limbergen, Heidi Verhoeven, Marleen De Ridder, Ali Manzo, Maaike De Maeyer, Rudy Van Rompaey, Hans Heeman, Kimberly Van Assche, Steffen De Langhe, Ilias El Hajjami, Lize Van Dijck
Voorstanders: Anita Ceulemans, Jeroen Baert, Tom Dewandelaere, Rik Rottger, Tibo Roekaerts, Linde Peeters, Andy Janssens, Hans Verreyt, Eddy Van Der Taelen, Christel De Coninck, Ann De Smedt, Yani Brems, Carla Herremans, Johan Van Limbergen, Heidi Verhoeven, Marleen De Ridder, Maaike De Maeyer, Rudy Van Rompaey, Hans Heeman, Kimberly Van Assche, Steffen De Langhe
Onthouders: Nourdine Elkaouakibi, Fatiha Haouat, Ali Manzo
Resultaat: Met 21 stemmen voor, 3 onthoudingen
Besluit

Art.1: De gemeenteraad keurt de agenda en de daarin opgenomen onderwerpen van de bijzondere algemene vergadering van de intergemeentelijke vereniging PONTES van 26  juni 2025 goed. Deze agenda ziet er als volgt uit:

1.        Algemene vergadering: verslag 26 maart 2025 - goedkeuring

2.        Financiën: balans, resultatenrekening en jaarverslag over het boekjaar 2024 - goedkeuring

3.        Financiën: verslag van de bedrijfsrevisor-commissaris over de jaarrekening 2024 - aktename

4.        Financiën: verdeling van het batig saldo van de resultatenrekening 2024 - goedkeuring

5.        Financiën: kwijting aan de raad van bestuur en aan de bedrijfsrevisor-commissaris – goedkeuring

6.        Bestuur: statutenwijziging 2025 - goedkeuring

7.        Varia en rondvraag

Art.2: De vertegenwoordiger van de gemeente die zal deelnemen aan de bijzondere algemene vergadering van PONTES op 26 juni 2025 wordt opgedragen zijn/haar stemgedrag af te stemmen op de besluiten van de gemeenteraad van heden inzake onderhavige aangelegenheid.