Eind 2023 beslist de gemeenteraad om trajectcontrole in te voeren in Beukenlaan, Kapelstraat en Kerkhofstraat
Voor de trajectcontrole werden camera's geplaatst in de Beukenlaan, in het deel voorbij Van Leriuslaan tot grens met Reet.
Het aanvullend reglement waarin de wijzigingen in functie van de tractjectcontrole werden opgenomen werd goedgekerud door de gemeenteraad in zitting van 20 juni 2024.
Nu wil men met de ANPR camera's van de trajectcontrole ook gebruiken om de tonnagebeperking te handhaven die van kracht is in Beukenlaan maar genegeerd wordt door vrachtwagens en landbouwvoertuigen die aan grondverzet doen.
Enkel de bussen van De lijn mogen via Beukenlaan rijden.
Het voorliggend aanvullend reglement bevat de wijzigingen naar aanleiding van de handhaving van de tonnagebeperking.
Conform de richtlijn van de Vlaamse overheid wordt het aanvullend reglement voor de volledige straat opgemaakt.
De Beukenlaan is gelegen binnen de bebouwde kom en er geldt een snelheidsregime van 50 km/h in de hele straat.
Bij de verkeerslichten die nu in de straat aanwezig kunnen enkel nog gebruikt worden door voetgangers welke de rijbaan willen oversteken na activering van de drukknop.
Het snelheidsregime dient over het volledige traject van de trajectcontrole hetzelfde te zijn. De bebording van het kruispunt Beukenlaan/ Meiklokstraat en het kruispunt Beukenlaan / Van Leriuslaan werd vorig jaar aangepast , van verhoogde inrichting (F87) naar 'verhoogd kruispunt (A51 geplaats op 150 m van het kruispunt).
Financiële weerslag van toepassing: NEEN
Visum (financieel advies) van toepassing: NEEN
- Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 40 betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
- Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikels 326 tot en met 335 betreffende het bestuurlijke toezicht
- De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen
- Het Bestuursdecreet van 7 december 2018, hoofdstuk 3 – Toegang tot bestuursdocumenten, art. II.26 tot en met II.51
- de nieuwe gemeenteweg van 24 juni 1988
- de wet betreffende de politie over het wegverkeer van 16 maart 1968
- het Koninklijk besluit houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en het gebruik van de openbare weg van 1 december 1975
- het ministerieel besluit waarbij de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald van 11 oktober 1976
- het decreet betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens van 16 mei 2008
- het besluit van de Vlaamse Regering betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van verkeerstekens van 23 januari 2009
- de omzendbrief betreffende de gemeentelijke aanvullende reglementen op de politie van het wegverkeer van 4 april 2009
- plan Beukenlaan (in 5 delen)
Enig artikel: de goedkeuring te hechten aan het aanvullend reglement betreffende de politie over het wegverkeer - Beukenlaan
Aanvullend reglement betreffende de politie over het wegverkeer - Beukenlaan
Juridisch kader:
- de nieuwe gemeenteweg van 24 juni 1988
- het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017
- de wet betreffende de politie over het wegverkeer van 16 maart 1968
- het Koninklijk besluit houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en het gebruik van de openbare weg van 1 december 1975
- het ministerieel besluit waarbij de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald van 11 oktober 1976
- het decreet betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens van 16 mei 2008
- het besluit van de Vlaamse Regering betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van verkeerstekens van 23 januari 2009
- de omzendbrief betreffende de gemeentelijke aanvullende reglementen op de politie van het wegverkeer van 4 april 2009
Consideransen:
Eind 2023 beslist de gemeenteraad om trajectcontrole in te voeren in Beukenlaan, Kapelstraat en Kerkhofstraat
Voor de trajectcontrole worden camera's geplaatst in de Beukenlaan, in het deel voorbij Van Leriuslaan tot grens met Reet. De camera's komen te staan aan Beukenlaan 62 en aan Beukenlaan 174.
Het aanvullend reglement waarin de wijzigingen in functie van de tractjectcontrole werden opgenomen werd goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 20 juni 2024.
Nu wil men met de ANPR camera's van de trajectcontrole ook gebruiken om de tonnagebeperking te handhaven die van kracht is in Beukenlaan maar genegeerd wordt door vrachtwagens en landbouwvoertuigen die aan grondverzet doen.
Enkel de bussen van De Lijn mogen via Beukenlaan rijden.
Het voorliggend aanvullend reglement bevat de wijzigingen naar aanleiding van de handhaving van de tonnagebeperking.
Conform de richtlijn van de Vlaamse overheid wordt het aanvullend reglement voor de volledige straat opgemaakt.
Beukenlaan is een gemeenteweg.
De Beukenlaan is gelegen binnen de bebouwde kom en er geldt een snelheidsregime van 50 km/h.
Besluit:
Artikel 1: Alle voorgaande aanvullende verkeersreglementen betreffende Beukenlaan , behalve de gebiedsdekkende (afbakening bebouwde kom, snelheidsregime) worden opgeheven.
Artikel 2: Gevaarsborden
Er wordt aandacht gevraagd voor de verhoogde inrichting aan het kruispunt met ‘s Herenbaan
- Dit wordt ter kennis gebracht door het bord A14 met onderbord met opschrift ‘30 m’ hoogte van Beukenlaan 172/174
Er wordt aandacht gevraagd voor het verhoogd kruispunt Beukenlaan / Van Leriuslaan
- Dit wordt ter kennis gebracht met het bord A51 met onderbord 'verhoogd kruispunt' langs beide zijde van het kruispunt en het onderbord met opschrift ‘150 m’
Er wordt aandacht gevraagd voor het verhoogd kruispunt Beukenlaan / Meiklokstraat 150 m
- Dit wordt ter kennis gebracht met het bord A51 met onderbord 'verhoogd kruispunt' langs beide zijde van het kruispunt en het onderbord met opschrift ‘150 m’
Er wordt aandacht gevraagd voor de bocht in Beukenlaan.
- Dit wordt ter kennis gebracht met het bord A1a tegenover Beukenlaan nr 160
- Dit wordt ter kennis gebracht met het bord A1b op de scheiding tussen Beukenlaan nr 62 en het naastgelegen braakliggend perceel
Er wordt aandacht gevraagd voor de vele kinderen.
Dit wordt ter kennis gebracht door het bord 23
- tegenover Beukenlaan 46/48
- ter hoogte van Beukenlaan 44/1
- ter hoogte van de parking naast Beukenlaan nr 54
Artikel 3 Voorrangsregeling:
- De bestuurders die Beukenlaan rijden hebben voorrang op de bestuurders die van het doodlopend stuk Beukenlaan komen.
Deze regel wordt ter kennis gebracht door middel van het verkeersbord B1 ter hoogte van Beukenlaan 10
- De fietsers op het vrijliggend fietspad die de Beukenlaan willen dwarsen om over te steken naar een zijstraat dienen voorrang te verlenen
Deze regel wordt ter kennis gebracht door middel van het verkeersbord B1 ter hoogte van
- Velodroomstraat
- V. De Meyerestraat
- A. Rodenbachstraat
Artikel 4: Verbodsbepalingen
- In Beukenlaan geldt een tonnagebeperking van +3,5t komende van Antwerpsestraat (N177)
Deze regel wordt ter kennis gebracht door het verkeersbord C21 met onderbord het onderbord met de tekst 'uitgezonderd De lijn' vlak voor de ingang van het doodlopend stuk Beukenlaan.
- Er geldt een tonnagebeperking van 3,5 t in Beukenlaan komende van ‘s Herenbaan
Deze regel wordt ter kennis gebracht door het bord C21 en het onderbord met de tekst 'uitgezonderd De lijn'
- De tonnagebeperking van 3,5 t wordt in Beukenlaan ter kennis gebracht op volgende locaties:
- ter hoogte van Beukenlaan 46 door het bord C21 en het onderbord met de tekst 'uitgezonderd De Lijn' en het onderbord met de tekst '160 m'
- ter hoogte van Beukenlaan 50 door het bord C21 en het onderbord met de tekst 'uitgezonderd De lLjn' en het onderbord met de tekst '100 m'
- ter hoogte van Beukenlaan 62 door het bord C21 en het onderbord met de tekst 'uitgezonderd De Lijn'
De tonnagebeperking in Beukenlaan wordt aan gegeven in de zijstraten van Beukenlaan
- in Van Leriuslaan t.h.v het kruispunt met Karel Ledeganckstraat door het bord C21 met onderbord het onderbord met de tekst 'uitgezonderd De Lijn' en het onderbord met de tekst '90 m'
- in Mercatorstraat t.h.v. het kruispunt met Karel Ledeganckstraat door het bord C21 met onderbord met de tekst '100 m'
- in Van Arteveldenstraat t.h.v het kruispunt met Europastraat door het bord C21 met het onderbord met de tekst '100 m'
- in Meiklokstraat t.h.v. het kruispunt met Leliestraat oor het bord C21 met onderbord het onderbord met de tekst 'uitgezonderd De Lijn' en het onderbord met de tekst '90 m'
Artikel 5: Gebodsbepalingen
- Er geldt een verplicht fietspad in Beukenlaan, in het deel tussen N177 (Antwerpsestraat) en Van Leriuslaan
Deze regel wordt ter kennis gebracht met het verkeersbord D7
- aan het kruispunt met N177
- ter hoogte van Velodroomstraat
- ter hoogte van A. Rodenbachstraat
- ter hoogte van A. Sniedersstraat
- ter hoogte van Van Leriuslaan
Artikel 6: bepalingen betreffende stilstaan en parkeren
- in het doodlopende stuk van de Beukenlaan is parkeren toegelaten voor personenwagens, auto’s voor dubbel gebruik, motorfietsen en minibussen
Dit wordt aangeduid met het bord E9b ter hoogte van het begin van het doodlopend gedeelte
Er zijn 2 parkeerplaatsen voor het opladen van elektrische en hybride voertuigen tegenover tegenover Beukenlaan 10 en 2 parkeerplaatsen voor het opladen van elektrische en hybride voertuigen tegenover Beukenlaan 106
Deze wordt aangeduid met het bord E9 a + onderbord van het type GVIId (elektrisch laden) + onderbord van het type VIIa parkeerschijf met opschrift 'alle dagen van 5 u tot 20u, max. 5 u'
Artikel 7: aanwijzingen
De bebouwde kom van Boom eindigt in Beukenlaan aan de zijde van ‘s Herenbaan
Dit wordt ter kennis gebracht door het bord F3 a ter hoogte van Beukenlaan 172
De bebouwde kom begint in Beukenlaan voor de mensen die van Reet
Dit wordt ter kennis gebracht door het bord F1a tegenover Beukenlaan 172
Er ligt een verhoogde inrichting ter hoogte van volgende kruispunten:
- Beukenlaan Velodroomstraat
- Beukenlaan / A. Rodenbachstraat
- Beukenlaan / ‘s Herenbaan
Deze worden ter kennis gebracht met het bord F87 ter hoogte van
- Beukenlaan 30
- Tegenover Beukenlaan 36
- Juist voorbij bushalte ‘afstaphalte PTS’
- Tegenover Beukenlaan 44/1, ter hoogte van ingang PTS
- Beukenlaan 174/176
Het stuk Beukenlaan 2-10 is doodlopend.
Dit wordt ter kennis gebracht met het bord F45 ter hoogte van de inrit van het doodlopende gedeelte
Artikel 8: oversteekplaatsen
- oversteekplaats voor fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen zijn getrokken
-aan het kruispunt met N177
- oversteekplaats voor voetgangers zijn getrokken
- Ter hoogte van het kruispunt met N177
- ter hoogte van Beukenlaan 16
- ter hoogte van Beukenlaan 36
- ter hoogte van Victor de Meyerestraat
- 12 m voor A. Rodenbachstraat
- 12 m na A. Rodenbachstraat
- ter hoogte van de trappeningang van het park tegenover PTS
- aan de doosteek door het park t.h.v. A. Sniedersstraat
- ter hoogte van Beukenlaan 46
- ter hoogte van de parking naast Beukenlaan 54
- ter hoogte van Beukenlaan 62
- ter hoogte van Beukenlaan 106
- ter hoogte van Beukenlaan 166/168
Artikel 9: verkeersgeleiders en verdrijvingsvakken
Verkeersgeleiders en verdrijvingsvakken zijn getrokken of geplaats
- aan het kruispunt met ’s Herenbaan van Beukenlaan 174/176 tot ’s Herenbaan
Artikel 10 ordening van het verkeer
De verhoogde inrichtingen en verhoogde kruispunten en verkeersdrempel zijn aangeduid met de arceringen overeenkomstig het KB.
Op navolgende plaatsen wordt de rijbaan verdeeld in twee rijstroken door witte strepen:
- Beukenlaan van kruispunt met N177 tot nr 24
- Beukenlaan, vanaf nr. 68 tot nr. 82;
- Beukenlaan, van Meiklokstraat tot aan nr 174;
Op navolgende wegen zal op de rijbaan en evenwijdig met het trottoir een parkeerzone van minstens 2 m breed afgebakend worden:
- Beukenlaan van nr 36 tot nr 44
- Beukenlaan 44/1 , tussen A. Rodenbachstraat en A. Sniedersstraat
De maatregel zal ter kennis gebracht worden door een brede witte doorlopende streep die de denkbeeldige rand van de rijbaan aanduidt overeenkomstig art. 75.2 van het KB.
Het is verboden te parkeren aan Beukenlaan 2-10
De maatregel wordt ter kennis gebracht door een gele onderbroken streep aangebracht op de op de trottoirband of op de boordsteen van een verhoogde berm.
Parkeerzones met afgebakende plaatsen door witte markeringen zijn ingericht:
- Tegenover Beukenlaan 2-10
- Beukenlaan, van nr. 78 tot nr. 146;
- Beukenlaan, gedeelte Meiklokstraat-’s Herenbaan, zijde park;
De maatregel zal ter kennis gebracht worden door schildering van de parkeervakken haaks naast de rijbaan
Artikel 11: dit besluit en haar bijlage wordt ter goedkeuring overgemaakt via het digitaal loket lokale besturen van de Vlaamse overheid