Terug
Gepubliceerd op 04/09/2025

Besluit  Gemeenteraad

do 22/05/2025 - 20:00

DIENST FINANCIËN - RET 13 - RETRIBUTIEREGLEMENT EN HUISHOUDELIJK REGLEMENT VOOR DIENSTVERLENING INZAKE SPEELPLEINWERKING, SPORTKAMPEN EN BUITENSCHOOLSE KINDEROPVANG - 2025-2031 - WIJZIGING

Aanwezig: Anita Ceulemans, voorzitter
Jeroen Baert, burgemeester
Tom Dewandelaere, Rik Rottger, Tibo Roekaerts, Linde Peeters, Andy Janssens, schepenen
Hans Verreyt, Nourdine Elkaouakibi, Eddy Van Der Taelen, Christel De Coninck, Ann De Smedt, Fatiha Haouat, Yani Brems, Carla Herremans, Johan Van Limbergen, Heidi Verhoeven, Marleen De Ridder, Ali Manzo, Maaike De Maeyer, Rudy Van Rompaey, Hans Heeman, Kimberly Van Assche, Steffen De Langhe, raadsleden
Ilias El Hajjami, Vertrouwenspersoon
Lize Van Dijck, algemeen directeur
Verontschuldigd: Patrick Marnef, raadslid
Voorgeschiedenis

In de gemeenteraadszitting van 21/12/2023 werd een aangepast huishoudelijk reglement buitenschoolse kinderopvang en speelpleinwerking herstemd voor een periode aanvang nemend 21/12/2023 en eindigend op 31/12/2026.

In de gemeenteraadszitting van 19/01/2023 werd een gewijzigd retributiereglement voor dienstverlening inzake speelpleinwerking, sportkampen en buitenschoolse kinderopvang herstemd voor een periode aanvang nemend op 01/02/2023 en eindigend op 31/12/2026.

In de gemeenteraadszitting van 29/02/2024 werd een gewijzigd retributiereglement en huishoudelijk reglement voor dienstverlening inzake speelpleinwerking, sportkampen en buitenschoolse kinderopvang gewijzigd herstemd voor een periode aanvang nemend op 22/02/2024 en eindigend op 31/12/2026.

In de gemeenteraadszitting van 28/11/2024 werd een gewijzigd retributiereglement en huishoudelijk reglement voor dienstverlening inzake speelpleinwerking, sportkampen en buitenschoolse kinderopvang gewijzigd herstemd voor een periode aanvang nemend op 28/11/2024 en eindigend op 31/12/2026.

Feiten en context
inhoud

Op de volgende gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn staan de goedkeuring van de aangepaste reglementen van de buitenschoolse kinderopvang en het kinderdagverblijf op de agenda. 


Kinderdagverblijf

Het kinderdagverblijf voorziet sinds de opstart in 2013 verzorgingsproducten en andere benodigdheden voor de kinderen die opgevangen worden. De meeste van deze producten worden besteld via de interne apotheek. De facturen werden betaald door het woonzorgcentrum. In het kader van de besparingsmaatregelen werd beslist dat de facturen naar het kinderdagverblijf moesten komen en dat de effectieve kostprijs doorgerekend moet worden aan de gezinnen. De verzorgingsdoekjes, zakdoekjes, handschoenen,... worden besteld via het economaat. Ook deze worden mee opgenomen in de berekening van de forfaitaire kost. We stellen voor om € 0.35 voor een volledige en €0.20 voor een halve dag aan te rekenen.

Wanneer een kind ziek is, kan er eenmalig een koortswerend middel toegediend worden. Dit wordt enkel toegediend na telefonische toestemming van de ouder. We stellen voor om deze medicatie niet mee op te nemen in de forfaitaire kost maar deze per dosis aan te rekenen via de maandelijkse factuur (per dosis €0.50).

Na overleg met de boekhouding wordt ook voorgesteld om geen waarborg meer aan te rekenen. Dit vraagt namelijk veel werk voor de collega's van de boekhouding en de positieve impact is beperkt.

Verder werden er enkele aanpassingen gedaan zodat alle info actueel is (bv. contactgegevens van Opgroeien, wijziging van de regelgeving rond voorrangsgroepen,...), maar deze hebben geen impact op de werking.


Buitenschoolse kinderopvang

Ook het huishoudelijk reglement van de buitenschoolse kinderopvang wordt aangepast. 


Annuleren

Er wordt onderscheid gemaakt tussen schoolweken en schoolvakanties. Voor de opvang voor- en na school of op schoolvrije dagen kan je tot vijf werkdagen op voorhand kosteloos annuleren . Met een ziekte-attest van een inwonend gezinslid, bewezen technische werkloosheid of in een bewezen overmachtssituatie kan je kosteloos annuleren tot de dag zelf.

Tijdens vakanties kan je enkel nog kosteloos annuleren tot 4 dagen na de moment van toewijzing (5 weken op voorhand). Nadien zal er 20% van de kostprijs aangerekend worden. Annuleer je later dan 5 werkdagen op voorhand, wordt de effectieve kostprijs aangerekend. Enkel een ziekte-attest van het kind zelf of een bewezen overmachtssituatie zijn dan nog redenen om kosteloos te annuleren. Op deze manier kunnen de verantwoordelijken beter inschatten hoeveel kinderen er aanwezig zijn, en kunnen de kindbegeleiders zo efficiënt mogelijk ingezet worden. Als ouders tijdig annuleren, kunnen ook gezinnen die op de wachtlijst staan nog tijdig een toewijzing krijgen.

Tarifiëring

Het tarief van Speelplein wordt gelijk getrokken met dat van de BKO. De verminderde tarieven van 80% worden geschrapt.


Tussendoortjes en maaltijden

Er worden geen gratis tussendoortjes meer gegeven tijdens de opvang. Als een kind tussen 12 en 13u aanwezig is in de opvang en geen lunch bijheeft, wordt er iets voorzien door de BKO. Deze maaltijd zal wel aangerekend worden via de maandelijkse factuur.


Luiers

Als ouders geen luiers bijhebben voor hun kleuter die nog niet zinnelijk is, kopen wij luiers aan. deze worden aangerekend aan 1 euro per stuk via het maandelijkse factuur.

Beide reglementen werden aan dit punt toegevoegd.

Adviezen en argumenten

Het college van burgemeester en schepenen stelt de gemeenteraad voor om het retributiereglement en huishoudelijk reglement voor dienstverlening inzake speelpleinwerking, sportkampen en buitenschoolse kinderopvang gewijzigd te stemmen aanvang nemende op 01/09/2025 en eindigend op 31/12/2031.

Financiële weerslag

Financiële weerslag van toepassing: JA/NEEN

Visum (financieel advies) van toepassing: JA/NEEN 

Juridische gronden

Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 40 betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.

-        Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikels 326 tot en met 335 betreffende het bestuurlijke toezicht

-        De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen

-        Het Bestuursdecreet van 7 december 2018, hoofdstuk 3 – Toegang tot bestuursdocumenten, art. II.26 tot en met II.51

Bijlagen

Huishoudelijk reglement Speelpleinwerking, Sportkampen en Buitenschoolse kinderopvang en Buitenschoolse activiteiten:

20250428 CBS-2025-708 - HHR_BKO SPEELPLEIN KLEUTERS LAGERE SCHOOL 3-12 J.

Publieke stemming
Aanwezig: Anita Ceulemans, Jeroen Baert, Tom Dewandelaere, Rik Rottger, Tibo Roekaerts, Linde Peeters, Andy Janssens, Hans Verreyt, Nourdine Elkaouakibi, Eddy Van Der Taelen, Christel De Coninck, Ann De Smedt, Fatiha Haouat, Yani Brems, Carla Herremans, Johan Van Limbergen, Heidi Verhoeven, Marleen De Ridder, Ali Manzo, Maaike De Maeyer, Rudy Van Rompaey, Hans Heeman, Kimberly Van Assche, Steffen De Langhe, Ilias El Hajjami, Lize Van Dijck
Voorstanders: Anita Ceulemans, Jeroen Baert, Tom Dewandelaere, Rik Rottger, Tibo Roekaerts, Linde Peeters, Andy Janssens, Hans Verreyt, Eddy Van Der Taelen, Christel De Coninck, Ann De Smedt, Yani Brems, Carla Herremans, Johan Van Limbergen, Heidi Verhoeven, Marleen De Ridder, Maaike De Maeyer, Hans Heeman, Kimberly Van Assche, Steffen De Langhe
Onthouders: Nourdine Elkaouakibi, Fatiha Haouat, Ali Manzo, Rudy Van Rompaey
Resultaat: Met 20 stemmen voor, 4 onthoudingen
Besluit

Enig artikel: keurt het retributiereglement en huishoudelijk reglement voor dienstverlening inzake speelpleinwerking, sportkampen en buitenschoolse kinderopvang gewijzigd goed, voor een periode aanvang nemend op 01/09/2025 en eindigend op 31/12/2031.