Terug
Gepubliceerd op 25/06/2024

Besluitenlijst  Gemeenteraad

do 20/06/2024 - 20:00 Raadszaal

De burgemeester brengt, ingevolge artikel 285§1 van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, ter kennis van het publiek dat de gemeenteraad onderstaande besluiten heeft genomen. Deze besluiten worden gepubliceerd op de website van de gemeente en conform artikel 330 van het decreet over het lokaal bestuur gerapporteerd aan de toezichthoudende overheid.

  • Openbaar

    • Secretariaat

      • DIENST SECRETARIAAT - GOEDKEURING NOTULEN EN ZITTINGSVERSLAG

        Goedgekeurd

        Goedkeuring notulen en zittingsverslag

      • DIENST SECRETARIAAT - INGEKOMEN STUKKEN/MEDEDELINGEN

        Goedgekeurd

        De gemeenteraad neemt kennis van de ingekomen stukken en mededelingen.

      • DIENST SECRETARIAAT - PIDPA - GOEDKEURING VAN DE AGENDA EN VASTSTELLING VAN HET MANDAAT VAN DE ALGEMENE VERGADERING

        Goedgekeurd

        De gemeenteraad keurt de agenda van de algemene vergadering van Pidpa op 28 juni 2024 goed en stelt het mandaat vast.

      • SPORTDIENST - AANDUIDING VAN EEN PLAATSVERVANGER VOOR DE INTERLOKALE VERENIGING SPORTREGIO RIVIERENLAND

        Goedgekeurd

        Aanduiding van een plaatsvervanger voor de interlokale vereniging sportregio Rivierenland.

      • DIENST SECRETARIAAT - GEMEENTELIJK HOLDING NV - KENNISNAME VAN DE AGENDA EN VASTELLEN VAN HET MANDAAT

        Goedgekeurd

        De gemeenteraad keurt de agenda van de algemene vergadering van de Gemeentelijke Holding NV in vereffening op 26/6/2024 en stelt het mandaat vast.

      • DIENST SECRETARIAAT - GOEDKEURING SAMENWERKINGSOVEREENKOMST RUPELKAZERNE

        Goedgekeurd

        De gemeenteraad beslist het ontwerp van samenwerkingsovereenkomst m.b.t. de Rupelkazerne goed te keuren.

      • DIENST SECRETARIAAT - VVOG - KENNISNAME STATUTAIRE ALGEMENE LEDENVERGADERING

        Ter kennis genomen

        De gemeenteraad  kennis van de agenda van de statutaire ledenvergadering van de Vereniging voor openbaar groen welke plaats vindt op 14 juni 2024.

      • ALGEMEEN BESTUUR - KENNISNAME JAARVERSLAG ORGANISATIEBEHEERSING 2023

        Ter kennis genomen

        De gemeenteraad neemt kennis van het jaarverslag organisatiebeheersing.

    • Grondgebiedzaken - Omgeving - Mobiliteit

      • DIENST KWALITEIT & REGELGEVING - AANPASSING DEEL C VAN DE UNIFORME CODEX VAN GEMEENTELIJKE POLITIEVERORDENINGEN - GOEDKEURING

        Goedgekeurd

        Naar aanleiding van de inwerkingtrede van de Wet van 11 december 2023 tot wijziging van de GAS-wet dient deel C van de uniforme codex van gemeentelijke politieverordeningen goedgekeurd te worden door de gemeenteraad. 

      • DIENST MOBILITEIT - GEMEENTELIJKE CODEX VAN POLITIEREGLEMENTEN - DEEL B – HOOFDSTUK V: DIVERSE BEPALINGEN - TITEL IV: BIJZONDERE BEPALINGEN NAAR AANLEIDING VAN HET EVENEMENT TOMORROWLAND - AANPASSINGEN N.A.V. EDITIE 2024

        Goedgekeurd

        De gemeenteraad hecht de goedkeuring aan het hoofdstuk 5.9 'Bijzondere bepalingen naar aanleiding van 'het evenement Tomorrowland' uit deel B van de gemeentelijke codex van politiereglementen.

      • DIENST MOBILITEIT - AANVULLEND REGLEMENT BETREFFENDE DE POLITIE OVER HET WEGVERKEER- GEBIEDSDEKKENDE MAATREGELEN TOMORROWLAND 2024

        Goedgekeurd

        De gemeenteraad hecht de goedkeuring aan het aanvullend reglement betreffende de politie op het wegverkeer - gebiedsdekkende maatregelen Tomorrowland 2024 .

      • DIENST MOBILITEIT - AANVULLEND REGLEMENT BETREFFENDE DE POLITIE OVER HET WEGVERKEER - VERKEERSMAATREGELEN TOMORROWLAND 2024

        Goedgekeurd

        De gemeenteraad hecht de goedkeuring aan het aanvullend reglement betreffende de politie op het wegverkeer - verkeersmaatregelen Tomorrowland 2024.

      • DIENST MOBILITEIT - AANVULLEND REGLEMENT BETREFFENDE DE POLITIE OVER HET WEGVERKEER - KAPELSTRAAT

        Goedgekeurd

        De gemeenteraad hecht de goedkeuring aan het 'aanvullend reglement betreffende de politie over het wegverkeer - Kapelstraat'.

      • DIENST MOBILITEIT - AANVULLEND REGLEMENT BETREFFENDE DE POLITIE OVER HET WEGVERKEER - KERKHOFSTRAAT

        Goedgekeurd

        De gemeenteraad hecht de goedkeuring aan  het 'aanvullend reglement betreffende de politie over het wegverkeer - Kerkhofstraat' . 

      • DIENST MOBILITEIT - AANVULLEND REGLEMENT BETREFFENDE DE POLITIE OVER HET WEGVERKEER - BEUKENLAAN

        Goedgekeurd

        De gemeenteraad hecht de goedkeuring aan  het 'aanvullend reglement betreffende de politie over het wegverkeer - Beukenlaan'.

      • DIENST FINANCIEN - CONCESSIE VOOR HET PARKEREN - ADDENDUM

        Goedgekeurd

        Addendum aan de overeenkomst van 31 juli 2017 met betrekking tot de concessie van een openbare dienst voor het betalend parkeren, het bewoners- en vergunningsparkeren en het parkeren met beperkte tijd op de openbare weg te Boom.

      • DIENST FINANCIËN - RET 5 - RETRIBUTIEREGLEMENT OP HET PARKEREN IN EEN BETALENDE ZONE - 2024 - 2026 - WIJZIGING

        Goedgekeurd

        Toevoegen van de tarieven voor de parking Pachterslei aan het retributiereglement voor betalend parkeren

    • Beleven - Cultuurcentrum

      • DIENST BELEVEN - JAARREKENING 2023 EN PROGRAMMATIE 2024 - 2025 CC DE STEIGER

        Goedgekeurd

        De gemeenteraad keurt de jaarrekening 2023 en de programmatie 2024-2025 van CC De Steiger goed.

    • Beleven - Evenementen

      • DIENST BELEVEN - RUPELROCK FESTIVAL OP ZATERDAG 6 JULI 2024 - POLITIEVERORDENING MET BETREKKING TOT DE AFBAKENING VAN DE PERIMETER WAARBINNEN HET TOEZICHT OP EN DE CONTROLE VAN PERSONEN MET HET OOG OP HET VERZEKEREN VAN DE VEILIGHEID DOOR PRIVATE BEWAKINGSAGENTEN KAN WORDEN UITGEOEFEND

        Goedgekeurd

        De bewakingsperimeter waarbinnen de door de organisator ingehuurde securityfirma zijn activiteiten kan uitoefenen in en rond het Rupelrock festival wordt vastgelegd als volgt: de Grote Markt en alle straten die erop uitkomen met name de Colonel Silvertopstraat, de Groene Hofstraat, de Henri Spillemaeckersstraat, de Hoogstraat, de Kerkstraat en de Windstraat.

        Deze perimeter geldt van zaterdag 6 juli 2024, 14.00u, tot en met zondag 7 juli 2024, 00.00u.

    • Beleven - Sport

      • DIENST SPORT - GOEDKEURING JAARREKENING 2023 EN JAARVERSLAG 2023 VAN DE ILV SPORTREGIO RIVIERENLAND

        Goedgekeurd

        Goedkeuring jaarrekening 2023 en jaarverslag 2023 van de ILV Sportregio Rivierenland

      • DIENST SPORT - HUUROVEREENKOMST LOKAAL BESTUUR - KC BOOMSE

        Goedgekeurd

        De gemeenteraad keurt de huurovereenkomst tussen het Lokaal Bestuur Boom en KC Boomse goed. Het College van Burgemeester en Schepenen, in zitting van 3 juni 2024, gaf hiervoor een gunstig advies.

    • ICT

      • DIENST ICT - TOETREDEN RAAMCONTRACT VITO

        Goedgekeurd

        Toetreding tot het raamcontract VITO (Vlaamse Instelling voor Technologisch Onderzoek) ICT Infrastructure 2023 voor de aankoop, huur of leasing van hard- en software (en gerelateerde diensten) binnen het domein van ICT infrastructuur.

    • Grondgebiedzaken - Patrimonium

      • DIENST GRONDGEBIEDZAKEN - PATRIMONIUM - AANGAAN VAN EEN HUUROVEREENKOMST VAN GEMEEN RECHT VOOR BLAUWSTRAAT 25-27 VOOR DE HUISVESTING VAN HET OVERKOP-HUIS

        Goedgekeurd

        In het strategisch actieplan kind- en jeugdvriendelijke gemeente werd de inrichting van een safe space voor jongeren goedgekeurd (gemeenteraad 21 december 2023).

        Er wordt een huurovereenkomst van gemeen recht afgesloten voor de inrichting van een Overkophuis in Boom.

      • DIENST GRONDGEBIEDZAKEN - PATRIMONIUM - SAMENWERKINGSOVEREENKOMST TUSSEN HET LOKAAL BESTUUR BOOM EN VLOTTER NAAR AANLEIDING VAN HET GEDEELD GEBRUIK VAN HET PAND BLAUWSTRAAT 25-27

        Goedgekeurd

        Er wordt een samenwerkingsovereenkomst afgesloten tussen het lokaal bestuur Boom en Vlotter voor het gedeeld gebruik van het pand Blauwstraat 25-27, Overkophuis met burelen. 

      • DIENST GRONDGEBIEDZAKEN - PATRIMONIUM - AANGAAN VAN EEN SAMENWERKINGSOVEREENKOMST MET DE PRIVATE STICHTING VICARIAAT ANTWERPEN INZAKE DE SITE HEILIG HART

        Goedgekeurd

        De raad keurt de samenwerkingsovereenkomst tussen het lokaal bestuur en de Private Stichting Vicariaat Antwerpen inzake de site Heilig Hart goed.

      • DIENST GRONDGEBIEDZAKEN - PATRIMONIUM – AFSLUITEN VAN EEN ENGAGEMENTSVERKLARING MET DE HUIDIGE GEBRUIKERS VAN DE SITE HEILIG HART

        Goedgekeurd

        De gemeenteraad hecht goedkeuring aan de engagementsverklaring van/met de huidige gebruikers van de site Heilig Hart, voortvloeiend uit de samenwerkingsovereenkomst tussen het bestuur en de Private Stichting Vicariaat Antwerpen.

    • Financiële dienst - aankoopdienst

      • DIENST HUISVESTING - GEMEENTELIJK REGLEMENT OP DE REGISTRATIE VAN LEEGSTAANDE WONINGEN EN/OF GEBOUWEN - WIJZIGING

        Goedgekeurd

        Voorstel om het aangepaste en geactualiseerde reglement op de registratie van leegstaande woningen en/of gebouwen goed te keuren.

      • DIENST FINANCÏEN - BEL 15(1) - BELASTINGREGLEMENT OP LEEGSTAANDE WONINGEN EN/OF GEBOUWEN - AANSLAGJAAR 2024 - 2026 - WIJZIGING

        Goedgekeurd

        Het belastingreglement op de leegstaande woningen en/of gebouwen gewijzigd te stemmen voor een periode aanvang nemend op 20/06/2024 en eindigend op 31/12/2026.

        Voorgestelde wijzigingen:

         

        Artikel 3 – Bevoegd personeelslid

        (toevoeging artikel)

         

        Het college van  burgemeester en schepenen duidt een personeelslid van de gemeente aan dat wordt belast met de uitvoering van dit belastingreglement.

         

        Artikel 7 – Vrijstellingen

        (toevoeging alinea omtrent mogelijkheid tot ambtshalve toekenning vrijstelling)

         

        §1. Een vrijstelling van de belasting kan aangevraagd worden bij de administratie via het daartoe bestemde aanvraagformulier. De aanvraag voor een vrijstelling van de belasting moet worden ingediend via beveiligde zending voor de verjaardag van de toepasselijke registratiedatum, aangezien anders de eventuele vrijstelling pas kan ingaan na de registratiedatum. De houder van het zakelijk recht die gebruik wenst te maken van een vrijstelling zoals hieronder beschreven, dient zelf hiervoor de nodige bewijsstukken voor te leggen aan de administratie.

         

        §2 Onverminderd §1 kan de administratie vrijstellingen ambtshalve verlenen, maar enkel voor zover de administratie in bezit is van afdoende bewijskrachtige gegevens. De administratie brengt de houder van het zakelijk recht op de hoogte van haar beslissing met een beveiligde zending.

         

        Artikel 8 - Beroep tegen beslissing tot weigering vrijstelling

        (toevoeging beroepsmogelijkheid tegen weigering vrijstelling bij college van burgemeester en schepenen)

         

        §1 Er kan beroep worden ingesteld tegen de weigering van een aanvraag tot vrijstelling.

         

        §2 Dit beroep kan ingesteld worden bij het college van burgemeester en schepenen binnen een termijn 30 dagen na ontvangst van de beslissing waartegen men beroep wil instellen. Een beroep wordt per beveiligde zending overgemaakt en bevat minimaal de volgende gegevens:

        • de identiteit en het adres van de indiener;
        • de aanwijzing van de administratieve akte en van het gebouw of de woning waarop het beroep betrekking heeft;
        • een of meer bewijsstukken die de grond van het beroep staven.


        §3 Als het beroep ingediend wordt door een persoon die optreedt namens de zakelijk gerechtigde, voegt hij bij het dossier een schriftelijke machtiging tot vertegenwoordiging, tenzij hij optreedt als raadsman die ingeschreven is aan de balie als advocaat of advocaat-stagiair.

         

        §4 De indiener voegt bij het beroep de overtuigingsstukken die hij nodig acht.

         

        §5 Zolang de indieningstermijn van dertig dagen niet verstreken is, kan een vervangend beroep ingediend worden, waarbij het eerdere beroep als ingetrokken wordt beschouwd.

         

        §6 Het college van burgemeester en schepenen registreert elk inkomend beroep in het leegstandsregister en meldt de ontvangst ervan aan de indiener van het beroep. Het college van burgemeester en schepenen heeft 90 dagen tijd om het beroep te behandelen. Het college van burgemeester en schepenen toetst de ontvankelijkheid van het beroep. Het beroep is enkel onontvankelijk in één van de volgende gevallen:

        • het beroep is te laat ingediend;
        • het beroep gaat niet uit van de houder van het zakelijk recht, of van een persoon zoals vermeld in artikel 8 § 3 van dit reglement;
        • het beroep is niet ondertekend;
        • het beroep is niet per beveiligde zending ingediend.


        §7 Als het college van burgemeester en schepenen vaststelt dat het beroep onontvankelijk is, deelt ze dat aan de indiener mee met de vermelding dat de procedure als afgehandeld beschouwd wordt.

         

        §8 Het college van burgemeester en schepenen onderzoekt de gegrondheid van de ontvankelijke beroepen op stukken als de feiten vatbaar zijn voor directe eenvoudige vaststelling of met een feitenonderzoek, dat uitgevoerd wordt door het bevoegd personeelslid. Het beroep wordt geacht ongegrond te zijn als de toegang tot een pand geweigerd of verhinderd wordt voor het feitenonderzoek.

      • DIENST HUISVESTING - GEMEENTELIJK REGLEMENT OP DE REGISTRATIE VAN VERWAARLOOSDE WONINGEN EN/OF GEBOUWEN - WIJZIGING

        Goedgekeurd

        Voorstel om het aangepaste en geactualiseerde reglement op de registratie van verwaarloosde woningen en/of gebouwen goed te keuren.

      • DIENST FINANCIËN - BEL 15(2) - BELASTINGREGLEMENT OP VERWAARLOOSDE WONINGEN EN/OF GEBOUWEN - AANSLAGJAAR 2024-2026 - WIJZIGING

        Goedgekeurd

        Het belastingreglement belasting op verwaarloosde woningen en/of gebouwen gewijzigd te stemmen voor een periode aanvang nemend op 20/06/2024 en eindigend op 31/12/2026.

      • DIENST FINANCIËN - BEL 15(3) - BELASTINGREGLEMENT OP ONGESCHIKTE EN/OF ONBEWOONBARE WONINGEN EN GEBOUWEN - AANSLAGJAAR 2024 - 2026 - WIJZIGING

        Goedgekeurd

        Het belasingreglement belasting op ongeschikte en/of onbewoonbare woningen en/of gebouwen gewijzigd te stemmen voor een periode aanvang nemend op 20/06/2024 en eindigend op 31/12/2026.

      • DIENST FINANCIËN - RET 1 - RETRIBUTIEREGLEMENT VOOR HET TER BESCHIKKING STELLEN VAN RESTANTEN EN ANDERE GOEDEREN 2024 - 2026 - WIJZIGING

        Goedgekeurd

        Igean stuurt een nieuw retributiereglement voor de regenwatertonnen door, hierdoor dient het retributiereglement RET 1 - Retributiereglement voor het ter beschikking stellen van restanten en andere goederen aangepast te worden

      • DIENST GRONDGEBIEDZAKEN - OMGEVING - MILIEU - ONDERGRONDSE CONTAINERS

        Goedgekeurd

        Goedkeuring reglement ondergrondse containers

      • DIENST FINANCIEN - RETRIBUTIEREGLEMENT VOOR GEBRUIK VAN ONDERGRONDSE CONTAINERS

        Goedgekeurd
      • DIENST FINANCIEN -JAARREKENING 2023 AGB BOOM PLUS

        Goedgekeurd

        Jaarrekening 2023 AGB BOOM PLUS

      • DIENST FINANCIEN - JAARREKENING 2023 LOKAAL BESTUUR BOOM

        Goedgekeurd

        Jaarrekening 2023 Lokaal Bestuur Boom

    • Rondvraag

      • RONDVRAAG

        Goedgekeurd

Conform de bepalingen met betrekking tot de toegang tot bestuursdocumenten (openbaarheid van bestuur) in het Bestuursdecreet van 7 december 2018 kan er inzage gevraagd worden.

Conform artikel 287 en 332 van het decreet over het lokaal bestuur kan men tegen bovenstaande besluiten binnen de 30 dagen na deze bekendmaking beroep aantekenen bij de toezichthoudende overheid. 

 

De Burgemeester,

 

Jeroen Baert