De burgemeester brengt, ingevolge artikel 285§1 van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, ter kennis van het publiek dat de gemeenteraad onderstaande besluiten heeft genomen. Deze besluiten worden gepubliceerd op de website van de gemeente en conform artikel 330 van het decreet over het lokaal bestuur gerapporteerd aan de toezichthoudende overheid.
Goedkeuring notulen en zittingsverslag
De gemeenteraad neemt kennis van de ingekomen stukken en mededelingen.
De gemeenteraad keurt de agenda van de algemene vergadering van Pidpa op 28 juni 2024 goed en stelt het mandaat vast.
Aanduiding van een plaatsvervanger voor de interlokale vereniging sportregio Rivierenland.
De gemeenteraad keurt de agenda van de algemene vergadering van de Gemeentelijke Holding NV in vereffening op 26/6/2024 en stelt het mandaat vast.
De gemeenteraad beslist het ontwerp van samenwerkingsovereenkomst m.b.t. de Rupelkazerne goed te keuren.
De gemeenteraad kennis van de agenda van de statutaire ledenvergadering van de Vereniging voor openbaar groen welke plaats vindt op 14 juni 2024.
De gemeenteraad neemt kennis van het jaarverslag organisatiebeheersing.
Naar aanleiding van de inwerkingtrede van de Wet van 11 december 2023 tot wijziging van de GAS-wet dient deel C van de uniforme codex van gemeentelijke politieverordeningen goedgekeurd te worden door de gemeenteraad.
De gemeenteraad hecht de goedkeuring aan het hoofdstuk 5.9 'Bijzondere bepalingen naar aanleiding van 'het evenement Tomorrowland' uit deel B van de gemeentelijke codex van politiereglementen.
De gemeenteraad hecht de goedkeuring aan het aanvullend reglement betreffende de politie op het wegverkeer - gebiedsdekkende maatregelen Tomorrowland 2024 .
De gemeenteraad hecht de goedkeuring aan het aanvullend reglement betreffende de politie op het wegverkeer - verkeersmaatregelen Tomorrowland 2024.
De gemeenteraad hecht de goedkeuring aan het 'aanvullend reglement betreffende de politie over het wegverkeer - Kapelstraat'.
De gemeenteraad hecht de goedkeuring aan het 'aanvullend reglement betreffende de politie over het wegverkeer - Kerkhofstraat' .
De gemeenteraad hecht de goedkeuring aan het 'aanvullend reglement betreffende de politie over het wegverkeer - Beukenlaan'.
Addendum aan de overeenkomst van 31 juli 2017 met betrekking tot de concessie van een openbare dienst voor het betalend parkeren, het bewoners- en vergunningsparkeren en het parkeren met beperkte tijd op de openbare weg te Boom.
Toevoegen van de tarieven voor de parking Pachterslei aan het retributiereglement voor betalend parkeren
De gemeenteraad keurt de jaarrekening 2023 en de programmatie 2024-2025 van CC De Steiger goed.
De bewakingsperimeter waarbinnen de door de organisator ingehuurde securityfirma zijn activiteiten kan uitoefenen in en rond het Rupelrock festival wordt vastgelegd als volgt: de Grote Markt en alle straten die erop uitkomen met name de Colonel Silvertopstraat, de Groene Hofstraat, de Henri Spillemaeckersstraat, de Hoogstraat, de Kerkstraat en de Windstraat.
Deze perimeter geldt van zaterdag 6 juli 2024, 14.00u, tot en met zondag 7 juli 2024, 00.00u.
Goedkeuring jaarrekening 2023 en jaarverslag 2023 van de ILV Sportregio Rivierenland
De gemeenteraad keurt de huurovereenkomst tussen het Lokaal Bestuur Boom en KC Boomse goed. Het College van Burgemeester en Schepenen, in zitting van 3 juni 2024, gaf hiervoor een gunstig advies.
Toetreding tot het raamcontract VITO (Vlaamse Instelling voor Technologisch Onderzoek) ICT Infrastructure 2023 voor de aankoop, huur of leasing van hard- en software (en gerelateerde diensten) binnen het domein van ICT infrastructuur.
In het strategisch actieplan kind- en jeugdvriendelijke gemeente werd de inrichting van een safe space voor jongeren goedgekeurd (gemeenteraad 21 december 2023).
Er wordt een huurovereenkomst van gemeen recht afgesloten voor de inrichting van een Overkophuis in Boom.
Er wordt een samenwerkingsovereenkomst afgesloten tussen het lokaal bestuur Boom en Vlotter voor het gedeeld gebruik van het pand Blauwstraat 25-27, Overkophuis met burelen.
De raad keurt de samenwerkingsovereenkomst tussen het lokaal bestuur en de Private Stichting Vicariaat Antwerpen inzake de site Heilig Hart goed.
De gemeenteraad hecht goedkeuring aan de engagementsverklaring van/met de huidige gebruikers van de site Heilig Hart, voortvloeiend uit de samenwerkingsovereenkomst tussen het bestuur en de Private Stichting Vicariaat Antwerpen.
Voorstel om het aangepaste en geactualiseerde reglement op de registratie van leegstaande woningen en/of gebouwen goed te keuren.
Het belastingreglement op de leegstaande woningen en/of gebouwen gewijzigd te stemmen voor een periode aanvang nemend op 20/06/2024 en eindigend op 31/12/2026.
Voorgestelde wijzigingen:
Artikel 3 – Bevoegd personeelslid
(toevoeging artikel)
Het college van burgemeester en schepenen duidt een personeelslid van de gemeente aan dat wordt belast met de uitvoering van dit belastingreglement.
Artikel 7 – Vrijstellingen
(toevoeging alinea omtrent mogelijkheid tot ambtshalve toekenning vrijstelling)
§1. Een vrijstelling van de belasting kan aangevraagd worden bij de administratie via het daartoe bestemde aanvraagformulier. De aanvraag voor een vrijstelling van de belasting moet worden ingediend via beveiligde zending voor de verjaardag van de toepasselijke registratiedatum, aangezien anders de eventuele vrijstelling pas kan ingaan na de registratiedatum. De houder van het zakelijk recht die gebruik wenst te maken van een vrijstelling zoals hieronder beschreven, dient zelf hiervoor de nodige bewijsstukken voor te leggen aan de administratie.
§2 Onverminderd §1 kan de administratie vrijstellingen ambtshalve verlenen, maar enkel voor zover de administratie in bezit is van afdoende bewijskrachtige gegevens. De administratie brengt de houder van het zakelijk recht op de hoogte van haar beslissing met een beveiligde zending.
Artikel 8 - Beroep tegen beslissing tot weigering vrijstelling
(toevoeging beroepsmogelijkheid tegen weigering vrijstelling bij college van burgemeester en schepenen)
§1 Er kan beroep worden ingesteld tegen de weigering van een aanvraag tot vrijstelling.
§2 Dit beroep kan ingesteld worden bij het college van burgemeester en schepenen binnen een termijn 30 dagen na ontvangst van de beslissing waartegen men beroep wil instellen. Een beroep wordt per beveiligde zending overgemaakt en bevat minimaal de volgende gegevens:
§3 Als het beroep ingediend wordt door een persoon die optreedt namens de zakelijk gerechtigde, voegt hij bij het dossier een schriftelijke machtiging tot vertegenwoordiging, tenzij hij optreedt als raadsman die ingeschreven is aan de balie als advocaat of advocaat-stagiair.
§4 De indiener voegt bij het beroep de overtuigingsstukken die hij nodig acht.
§5 Zolang de indieningstermijn van dertig dagen niet verstreken is, kan een vervangend beroep ingediend worden, waarbij het eerdere beroep als ingetrokken wordt beschouwd.
§6 Het college van burgemeester en schepenen registreert elk inkomend beroep in het leegstandsregister en meldt de ontvangst ervan aan de indiener van het beroep. Het college van burgemeester en schepenen heeft 90 dagen tijd om het beroep te behandelen. Het college van burgemeester en schepenen toetst de ontvankelijkheid van het beroep. Het beroep is enkel onontvankelijk in één van de volgende gevallen:
§7 Als het college van burgemeester en schepenen vaststelt dat het beroep onontvankelijk is, deelt ze dat aan de indiener mee met de vermelding dat de procedure als afgehandeld beschouwd wordt.
§8 Het college van burgemeester en schepenen onderzoekt de gegrondheid van de ontvankelijke beroepen op stukken als de feiten vatbaar zijn voor directe eenvoudige vaststelling of met een feitenonderzoek, dat uitgevoerd wordt door het bevoegd personeelslid. Het beroep wordt geacht ongegrond te zijn als de toegang tot een pand geweigerd of verhinderd wordt voor het feitenonderzoek.
Voorstel om het aangepaste en geactualiseerde reglement op de registratie van verwaarloosde woningen en/of gebouwen goed te keuren.
Het belastingreglement belasting op verwaarloosde woningen en/of gebouwen gewijzigd te stemmen voor een periode aanvang nemend op 20/06/2024 en eindigend op 31/12/2026.
Het belasingreglement belasting op ongeschikte en/of onbewoonbare woningen en/of gebouwen gewijzigd te stemmen voor een periode aanvang nemend op 20/06/2024 en eindigend op 31/12/2026.
Igean stuurt een nieuw retributiereglement voor de regenwatertonnen door, hierdoor dient het retributiereglement RET 1 - Retributiereglement voor het ter beschikking stellen van restanten en andere goederen aangepast te worden
Goedkeuring reglement ondergrondse containers
Jaarrekening 2023 AGB BOOM PLUS
Jaarrekening 2023 Lokaal Bestuur Boom
Conform de bepalingen met betrekking tot de toegang tot bestuursdocumenten (openbaarheid van bestuur) in het Bestuursdecreet van 7 december 2018 kan er inzage gevraagd worden.
Conform artikel 287 en 332 van het decreet over het lokaal bestuur kan men tegen bovenstaande besluiten binnen de 30 dagen na deze bekendmaking beroep aantekenen bij de toezichthoudende overheid.
De Burgemeester,
Jeroen Baert