Terug
Gepubliceerd op 17/02/2023

Notulen  Gemeenteraad

do 19/01/2023 - 20:00 Raadszaal

De gemeenteraad vergadert regelmatig en in vereist getal, ingevolge de bijeenroeping door het college van burgemeester en schepenen.

Aanwezig: Kim Van Kerckhoven, voorzitter gemeenteraad
Tom Dewandelaere, Francisco Sanchez, Sven Cools, Carla Herremans, Inge De Ridder, schepenen
Anita Ceulemans, Patrick Marnef, Hans Verreyt, Andy Janssens, Abdel El-hajoutti, Ann De Smedt, Eddy Van Der Taelen, Yani Brems, Tibo Roekaerts, Fatiha Haouat, Johan Van Limbergen, Pascale De Boeck, Martha Somers, Heidi Verhoeven, Jeanne Carron, Kris De Keninck, Sigrid Van De Velde, raadsleden
Lize Van Dijck, algemeen directeur
Verontschuldigd: Jeroen Baert, burgemeester
Nourdine Elkaouakibi, raadslid

De voorzitter opent de zitting op 19/01/2023 om 19:31.

  • Openbaar

    • Secretariaat

      • DIENST SECRETARIAAT - GOEDKEURING NOTULEN EN ZITTINGSVERSLAG

        Aanwezig: Kim Van Kerckhoven, voorzitter gemeenteraad
        Tom Dewandelaere, Francisco Sanchez, Sven Cools, Carla Herremans, Inge De Ridder, schepenen
        Anita Ceulemans, Patrick Marnef, Hans Verreyt, Andy Janssens, Abdel El-hajoutti, Ann De Smedt, Eddy Van Der Taelen, Yani Brems, Tibo Roekaerts, Fatiha Haouat, Pascale De Boeck, Martha Somers, Heidi Verhoeven, Jeanne Carron, Kris De Keninck, Sigrid Van De Velde, raadsleden
        Lize Van Dijck, algemeen directeur
        Verontschuldigd: Jeroen Baert, burgemeester
        Nourdine Elkaouakibi, Johan Van Limbergen, raadsleden
        Feiten en context

        De gemeenteraad, in zitting van 19 januari 2023

        Juridische gronden

        - Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 40 betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
        - Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikels 326 tot en met 335 betreffende het bestuurlijke toezicht
        - De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen
        - Het Bestuursdecreet van 7 december 2018, hoofdstuk 3 – Toegang tot bestuursdocumenten, art. II.26 tot en met II.51

        Bijlagen

        - verslag gemeenteraad 15/12/2022

        Besluit

        Enig artikel: de notulen en het zittingsverslag van de vergadering van de gemeenteraad van 15 december 2022 goed te keuren.

      • DIENST SECRETARIAAT - INGEKOMEN STUKKEN/MEDEDELINGEN

        Aanwezig: Kim Van Kerckhoven, voorzitter gemeenteraad
        Tom Dewandelaere, Francisco Sanchez, Sven Cools, Carla Herremans, Inge De Ridder, schepenen
        Anita Ceulemans, Patrick Marnef, Hans Verreyt, Andy Janssens, Abdel El-hajoutti, Ann De Smedt, Eddy Van Der Taelen, Yani Brems, Tibo Roekaerts, Fatiha Haouat, Pascale De Boeck, Martha Somers, Heidi Verhoeven, Jeanne Carron, Kris De Keninck, Sigrid Van De Velde, raadsleden
        Lize Van Dijck, algemeen directeur
        Verontschuldigd: Jeroen Baert, burgemeester
        Nourdine Elkaouakibi, Johan Van Limbergen, raadsleden
        Besluit

        Nihil.

    • Burgerzaken

      • DIENST BURGERZAKEN - AANKOOP WOCODO

        Aanwezig: Kim Van Kerckhoven, voorzitter gemeenteraad
        Tom Dewandelaere, Francisco Sanchez, Sven Cools, Carla Herremans, Inge De Ridder, schepenen
        Anita Ceulemans, Patrick Marnef, Hans Verreyt, Andy Janssens, Abdel El-hajoutti, Ann De Smedt, Eddy Van Der Taelen, Yani Brems, Tibo Roekaerts, Fatiha Haouat, Pascale De Boeck, Martha Somers, Heidi Verhoeven, Jeanne Carron, Kris De Keninck, Sigrid Van De Velde, raadsleden
        Lize Van Dijck, algemeen directeur
        Verontschuldigd: Jeroen Baert, burgemeester
        Nourdine Elkaouakibi, Johan Van Limbergen, raadsleden
        Voorgeschiedenis

        Op dit moment gebeurt de verwerking van de aangifte adreswijziging op papier. Nadat de burger zijn adreswijziging (al dan niet digitaal) heeft doorgegeven, wordt deze ingevoerd in het bevolkingspakket HERA. Daarna worden de documenten voor de woonstcontrole afgeprint en meegegeven met de wijkagent. Deze gaat langs bij de burger en bezorgt nadien het ondertekend woonstverslag aan de dienst burgerzaken terug. Het woonstonderzoek wordt nadien verder afgewerkt in de bevolkingstoepassing HERA.  

        Het spreekt voor zich dat de verwerking van de adreswijzigingen veel tijd in beslag neemt, mede door de administratieve verwerking en uitwisseling van documenten tussen politie en burgerzaken.

        Feiten en context

        Cipal Schaubroeck biedt een digitale module aan voor de verwerking van de adreswijzigingen, nl. de WOCODO-app. Van zodra de adreswijziging wordt ingevoerd in de bevolkingstoepassing kan deze digitaal naar de wijkwerking worden doorgestuurd.

        Recent kocht de politiezone Rupel de Focus-app aan. Met de app kan de politie informatie uit allerlei bronnen raadplegen. Deze app kan bovendien gekoppeld worden met de wocodo-app waardoor de wijkagent de woonstonderzoek ook digitaal kan terugsturen naar de dienst burgerzaken. 

        De bedoeling is dat alle gemeenten van de Rupel (Niel, Schelle, Hemiksem, Rumst en Boom) zullen werken met de digitale woonstcontrole zodat de uniformiteit binnen de Rupel kan gagarandeerd worden.

        Kostprijs (tarieven worden nog geïndexeerd in 2023) zonder BTW

        • implementatie en opleiding (éénmalig): € 420,33 463,83 EUR
        • gebruiksrecht à op basis van het aantal inwoners (berekend op 19.000 inwoners) (maandelijks): €228 247 EUR
        Financiële weerslag

        Koppeling Focus -WoCoDo

        Dienstjaar: 2023

        ARK: 6142000

        Ramingnummer MJP 002883

        BELEIDSDOMEIN: 02

        Bedrag raming : 3.587 EUR

        BELEIDSVELD: 0130

        Beschikbaar krediet : 3.587 EUR

        BELEIDSITEM: 00

         

         

        Aanpassing meerjarenplan noodzakelijk : neen

         

         

         

        Visum financieel beheerder: GUNSTIG/NIET GUNSTIG/NVT (*) 

        Datum : XX/XX/2023

        (*) Schrappen wat niet past

         

        implementatie opleiding

        Dienstjaar: 2023

        ARK: 6142000

        Ramingnummer MJP 002884

        BELEIDSDOMEIN: 02

        Bedrag raming :562,00 EUR

        BELEIDSVELD: 0130

        Beschikbaar krediet :562,00 EUR

        BELEIDSITEM: 00

         

         

        Aanpassing meerjarenplan noodzakelijk : neen

         

         

         

        Visum financieel beheerder: GUNSTIG/NIET GUNSTIG/NVT (*) 

        Datum : XX/XX/2023

        (*) Schrappen wat niet past

         
        Juridische gronden

        -        Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 40 betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.

        -        Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikels 326 tot en met 335 betreffende het bestuurlijke toezicht

        -        De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen

        -        Het Bestuursdecreet van 7 december 2018, hoofdstuk 3 – Toegang tot bestuursdocumenten, art. II.26 tot en met II.51

        Bijlagen

        niet geïndexeerde offerteOfferte

        aangepaste offerte dd. 18/01/2023

        Publieke stemming
        Aanwezig: Kim Van Kerckhoven, Tom Dewandelaere, Francisco Sanchez, Sven Cools, Carla Herremans, Inge De Ridder, Anita Ceulemans, Patrick Marnef, Hans Verreyt, Andy Janssens, Abdel El-hajoutti, Ann De Smedt, Eddy Van Der Taelen, Yani Brems, Tibo Roekaerts, Fatiha Haouat, Pascale De Boeck, Martha Somers, Heidi Verhoeven, Jeanne Carron, Kris De Keninck, Sigrid Van De Velde, Lize Van Dijck
        Voorstanders: Kim Van Kerckhoven, Tom Dewandelaere, Francisco Sanchez, Sven Cools, Carla Herremans, Inge De Ridder, Anita Ceulemans, Patrick Marnef, Hans Verreyt, Andy Janssens, Abdel El-hajoutti, Ann De Smedt, Eddy Van Der Taelen, Yani Brems, Tibo Roekaerts, Fatiha Haouat, Johan Van Limbergen, Pascale De Boeck, Martha Somers, Heidi Verhoeven, Jeanne Carron, Kris De Keninck, Sigrid Van De Velde
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Enig artikel:

        De gemeenteraad keurt de aankoop van de digitale module WOCODO goed als uitbereiding van het huidig bevolkingspakket HERA bij Cipal Schaubroeck voor een bedrag van 509,00 (incl.BTW) éénmalige implementatie en opleidingskost , te verrekenen op MJP002884 en de koppeling Focus - WoCoDo voor een jaarlijks bedrag van 3.587,00 EUR (incl.BTW).

    • Mobiliteit

      • DIENST MOBILITEIT - AANSTELLEN VAN EEN STUDIEBUREAU VOOR DE OPMAAK VAN EEN NIEUW GEMEENTELIJK MOBILITEITSPLAN

        Aanwezig: Kim Van Kerckhoven, voorzitter gemeenteraad
        Tom Dewandelaere, Francisco Sanchez, Sven Cools, Carla Herremans, Inge De Ridder, schepenen
        Anita Ceulemans, Patrick Marnef, Hans Verreyt, Andy Janssens, Abdel El-hajoutti, Ann De Smedt, Eddy Van Der Taelen, Yani Brems, Tibo Roekaerts, Fatiha Haouat, Johan Van Limbergen, Pascale De Boeck, Martha Somers, Heidi Verhoeven, Jeanne Carron, Kris De Keninck, Sigrid Van De Velde, raadsleden
        Lize Van Dijck, algemeen directeur
        Verontschuldigd: Jeroen Baert, burgemeester
        Nourdine Elkaouakibi, raadslid
        Feiten en context

        In 2008 werd een intergemeentelijk mobiliteitsplan opgemaakt voor de Rupelstreek en Aartselaar en ook een gemeentelijk mobiliteitsplan Boom.

        In 2011 werden beide mobiliteitsplannen conform verklaard door de Provinciale Auditcommissie (PAC).

        In 2016 werden de plannen herbevestigd door de intergemeentelijke begeleidingscommissie (iGBC) nadat de sneltoets werd uitgevoerd.

        Ondertussen werd er door de vervoerregio een nieuw regionaal mobiliteitsplan opgemaakt voor de hele vervoerregio. Daarnaast zijn er een aantal ontwikkelingen in uitvoering of gepland die een invloed hebben op de mobiliteit

        Het is aangewezen het regionaal mobiliteitsplan, route 2030,  te vertalen naar een nieuw gemeentelijk mobiliteitsplan.

        Het nieuwe gemeentelijk mobiliteitsplan zal onder begeleiding van de projectstuurgroep worden opgemaakt en dit met de nodige participatie.

        Rekening houdend met het nieuwe regionaal mobiliteitsplan zullen in het nieuwe gemeentelijk plan o.a. volgende zaken aanbod komen:

        - thema circulatie (voor alle vervoersmodi)

        - thema netwerken en knopen

        - thema parkeren 

        - thema combi-mobiliteit en duurzame deelmobiliteit

        -  thema verkeersveiligheid

        Door de dienst mobiliteit werd een bestek opgemaakt voor het aanstellen van een studiebureau voor de opmaak van een nieuw gemeentelijk mobiliteitsplan, inclusief bijhorend participatie traject.

        Op 9 mei 2022 besliste het college het bestek voor het aanstellen van een studiebureau voor de opmaak van een nieuw gemeentelijk mobiliteitsplan te verzenden naar de commissie en gemeenteraad.

         

         

        Financiële weerslag
        Dienstjaar: 2022 ARK: 2140000
        Ramingnummer MJP 002284 BELEIDSDOMEIN: 04
        Bedrag raming : 50.000  EUR BELEIDSVELD: 0290
        Beschikbaar krediet : 50.000EUR BELEIDSITEM: plannen 
           en studies
        Aanpassing meerjarenplan noodzakelijk : NEEN (*)   
           
        Visum financieel beheerder: GUNSTIG/NIET GUNSTIG/NVT (*)  Datum : 26/04/2022

        (*) Schrappen wat niet past

        Juridische gronden

        -       Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 40 betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.

        -       Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikels 326 tot en met 335 betreffende het bestuurlijke toezicht

        -       De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen

        -       Het Bestuursdecreet van 7 december 2018, hoofdstuk 3 – Toegang tot bestuursdocumenten, art. II.26 tot en met II.51

        Bijlagen

        - bestek 'MOB/2022/1' - aanstellen van een studiebureau voor de opmaak van een gemeentelijn mobiliteitsplan inclusief bijhorend participatietraject

        Publieke stemming
        Aanwezig: Kim Van Kerckhoven, Tom Dewandelaere, Francisco Sanchez, Sven Cools, Carla Herremans, Inge De Ridder, Anita Ceulemans, Patrick Marnef, Hans Verreyt, Andy Janssens, Abdel El-hajoutti, Ann De Smedt, Eddy Van Der Taelen, Yani Brems, Tibo Roekaerts, Fatiha Haouat, Johan Van Limbergen, Pascale De Boeck, Martha Somers, Heidi Verhoeven, Jeanne Carron, Kris De Keninck, Sigrid Van De Velde, Lize Van Dijck
        Voorstanders: Kim Van Kerckhoven, Tom Dewandelaere, Francisco Sanchez, Sven Cools, Carla Herremans, Inge De Ridder, Anita Ceulemans, Patrick Marnef, Hans Verreyt, Andy Janssens, Abdel El-hajoutti, Ann De Smedt, Eddy Van Der Taelen, Yani Brems, Tibo Roekaerts, Fatiha Haouat, Johan Van Limbergen, Pascale De Boeck, Martha Somers, Heidi Verhoeven, Jeanne Carron, Kris De Keninck, Sigrid Van De Velde
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Enig artikel: goedkeuring te hechten aan het bestek voor het aanstellen van een studiebureau voor de opmaak van een nieuw gemeentelijk mobiliteitsplan.

      • DIENST MOBILITEIT - DEELMOBILITEIT - AUTODELEN - BESTEK DEELWAGENS GEMEENTE NIEL

        Aanwezig: Kim Van Kerckhoven, voorzitter gemeenteraad
        Tom Dewandelaere, Francisco Sanchez, Sven Cools, Carla Herremans, Inge De Ridder, schepenen
        Anita Ceulemans, Patrick Marnef, Hans Verreyt, Andy Janssens, Abdel El-hajoutti, Ann De Smedt, Eddy Van Der Taelen, Yani Brems, Tibo Roekaerts, Fatiha Haouat, Johan Van Limbergen, Pascale De Boeck, Martha Somers, Heidi Verhoeven, Jeanne Carron, Kris De Keninck, Sigrid Van De Velde, raadsleden
        Lize Van Dijck, algemeen directeur
        Verontschuldigd: Jeroen Baert, burgemeester
        Nourdine Elkaouakibi, raadslid
        Voorgeschiedenis

         

        De gemeenteraad besliste in juni 2017 een autodeelsysteem op te starten in samenwerking met de vzw Autodelen.net  en de goedkeuring te hechten aan de overeenkomst met  autodelen.net 

        De gemeenteraad besliste in zitting van 26 april 2018 de goedkeuring te hechten aan de overeenkomst met betrekking tot de uitleen van de voertuigen.

        De gemeenteraad besliste in zitting van 26 april 2018 de goedkeuring te hechten aan het huishoudelijk reglement m.b.t. de uitleen van auto’s.

        Het autodeelsysteem werd in september 2018 opgestart met 3 voertuigen uit het gemeentelijk wagenpark.

        In totaal hebben we een 70-tal ontleningen gehad van september 2018 tot eind 2021. Hiervan was 64 %  door eenzelfde gezin en 20 % door een ander gezin. De overige ontleningen waren vooral  door personeel en ook 1 ontlening door een schepen. De voertuigen worden meestal op zaterdag ontleend en dan ineens voor een hele dag. De 2 gezinnen zijn ondertussen gestopt met autodelen

        Het delen  van de voertuigen kost de gemeente jaarlijks meer aan verzekering. Deze wagens zijn buiten de operationele lease moeten verzekerd worden voor autodelen. Ook de onderhoudskost van die wagens zit niet meer in de operationele lease.

         

        De meerkost aan verzekering op jaarbasis bedraagt:

        opel zafira: 1.033,62 euro

        open combo: 1.025,64 euro

        bestelwagen Iveco: 1.456,64 euro

         

        De inkomsten voor de periode van oktober 2018 tot en met eind 2021:

        opel zafira: 1.310,35 euro

        open combo: 1.100,9 euro

        bestelwagen Iveco: 354,60 euro

         Ondertussen is de Opel Combo naar het OCMW gegaan en uit het deelsysteem gehaald.

         

        Het huidige deelsysteem met de wagens van de gemeente kent weinig succes: oa. door volgende factoren :

        - vrij omslachtig: registratie en account aanvraag bij cozy car, betalen lidmaatschap bij cozy car, reserveren via cozycar en sleutel afhalen op gemeentehuis 

        - de beperkte periode waarbinnen de wagens maar kunnen ontleend worden. Niet mogelijk overdag op weekdagen.

         

        Sinds de corona- uitbraak dient men de deelwagens volledig te ontsmetten vooraleer deze mogen ontleend worden. Alle deelsystemen kenden een terugval.

         

         Binnen de vervoerregio wordt er werk gemaakt van een autodeelsysteem voor heel de vervoerregio. Er wordt met de de grote spelers met een eigen wagenpark gesproken om hun vloot ook verder uit te rollen naar de gemeenten zonder dat de gemeenten daar extra voor hoeven te betalen. De vervoerregio wil hier echter pas echt werk van maken van zodra het fietsdeelsysteem is uitgerold.

         

        Om te kunnen overstappen naar een echte  autodeelaanbieder werd prijs gevraagd aan Poppy en aan Cambio. 

        Poppy reageert niet, Cambio heeft een voorstel doorgestuurd.

        Ondertussen  werd ook een voorstel ingediend door Autopartners

         

        Cambio biedt haar gebruiker verschillende  formules aan afhankelijk van het soort wagen en het aantal km dat men rijdt.

        Iemand die gemiddeld slechts 1 à 2 keer per maand of gemiddeld 50 km per maand rijdt betaalt een eenmalige opstartkost van 35 euro, een abonnementsgeld van 4 euro per maand en dan voor het gebruik van voor een gewone standaard stadswagen 2 euro per uur en 0,37 €/km

         Iemand die gemiddeld 50 km tot 300 km per maand rijdt betaalt een eenmalige opstartkost van 35 euro, een abonnementsgeld van 8 euro per maand en dan voor het gebruik van een gewone standaard stadswagen 1,75 euro per uur en 0,28 €/km.

        Iemand die gemiddeld meer dan 300 km rijdt per maand betaalt een eenmalige opstartkost van 35 euro, een abonnementsgeld van 22 euro per maand en dan voor  het gebruik  van een gewone wagen 1,55 euro per uur en 0,25 €/km

         

         De opstart van cambio in een nieuwe stad of gemeente gaat eerst gepaard met een peiling naar interesse bij de inwoners . Dit gebeurt met een online bevraging.

         Voorstel mogelijk opstart cambio: 

         

        1. De eerste stap is polsen naar de interesse onder de bevolking. Deze peiling heeft vooral tot doel om na te gaan of en in welke mate er interesse is vanuit de bevolking en in hoeverre een eventuele opstart dus haalbaar/wenselijk is. Exacte wetenschap is dit niet, veeleer richtinggevend : bij significant hoge of significant lage respons is de beslissing relatief eenduidig (positief of negatief) – in de andere gevallen kan het toch een basis vormen om iets of wat de kans op slagen en dus ook de concrete consequenties aangaande de door de lokale overheid aangegane engagementen in te schatten. Als de peiling uitwijst dat er voldoende interesse aanwezig is, kunnen we een eventuele opstart verder in detail bekijken in een overleg.

        2. Een eventuele opstart gaat gepaard met een aantal engagementen van de lokale overheid. Dit betreft niet alleen het voorzien van de nodige communicatie en standplaats(en), maar oa ook een financieel engagement. Het is absoluut niet de bedoeling wagens ergens te zetten die niet gebruikt worden, maar om het risico op een tragere groei/mindere bezetting tov onze gemiddelde wagen af te dekken, vragen ze een tussenkomst. De cashback is vrij simpel. Hierdoor vermindert de bijdrage als er meer gereden wordt (want dan hebben wij inkomsten) en op 20.000km per jaar (voor conventionele wagen) valt die zelf helemaal weg, want dan is hun wagen break even. Onderaan vind je deze financiële ondersteuning concreter terug. Dit zowel voor conventioneel als voor elektrisch.

        Hoe succesvol het is hangt grotendeels af van communicatie en promotie, waarin Cambio een belangrijke rol opneemt, en waar zij ondersteunen (foto/tekstmateriaal etc…). Uiteraard via de gebruikelijke kanalen, maar het kan bijvoorbeeld zeer effectief zijn de eerste inschrijvers een gratis abo te geven (2-3 maand, of gratis instap,…), of een stuk investeren in social media-campagne, etc… Naast een eenmalige opstartkost van €2000  excl BTW  of 2.420,00  euro BTW inbegrepen  (onafhankelijk van het aantal wagens).  Hierin zitten opstartvergadering, infosessieter plaatse en 1000 euro communicatiebudget (in overleg toe te wijzen) in begrepen.

         

        Waarom is een opstart in kleinere steden/gemeenten moeilijker ?
        Het is een samenloop van verschillende zaken die de context minder geschikt maakt voor autodelen. Er zijn minder mensen zonder wagen (80% van onze gebruikers in de grote steden heeft geen eigen wagen), afstand tot wagen is groter voor veel mensen, ze worden een beetje richting wagen gepushed door ruimtelijke ordening en er is vaak een minder goed netwerk openbaar vervoer, een technieker naar jullie sturen voor check-up of kleine herstelling, minder business-gebruik (waardoor bezetting overdag tijdens de week niet zo hoog is) ….

        Het kan ook interessant zijn om (deels) over te schakelen op cambio voor dienstverplaatsingen. Dat bespaart/ontzorgt binnen het eigen wagenpark en zorgt ervoor dat de tussenkomst lager wordt (meer km op jaarbasis). Ook bestaat de mogelijkheid om een eigen wagen in te brengen in ons cambiosysteem. Op deze manier wordt deze wagen enkel door jullie gebruikt tijdens de kantooruren. Buiten de kantooruren, op feestdagen en in het weekend, kan deze wagen dan gereserveerd worden door cambioleden. Indien je hierover meer informatie wenst, mag je mij steeds contacteren.

        Elektrische aandrijving kan uiteraard, maar het is op dit moment nog geen evident verhaal. Zelf in onze grote centrumsteden rijden de e-wagens minder, en ze kosten nog steeds een heel pak meer, zeker nadat de premie van de Vlaamse overheid voor de aankoop van een elektrische wagen is weggevallen voor ons.
        Voorlopig hebben we enkel in de steden waar we personeel hebben e-wagens omdat er dit operationeel nog wat drempels heeft. Voorstel op dit moment is dus steeds conventioneel op te starten en als de operationele en maatschappelijke evoluties verder gaan in de goede richting, op het ideale moment om te schakelen naar een elektrische deelwagen. Ook hier is een gefaseerde aanpak natuurlijk mogelijk.
        Uiteraard is de keuze aan jullie. Wel vinden we het belangrijk dat jullie op de hoogte zijn dat hier extra drempels aan verbonden zijn.

         

        Financiële ondersteuning: Cashback


        • Conventioneel aangedreven wagen (prijzen excl btw) – type citroen C3 of vergelijkbaar

        km/jaar/wagen                      cashback/maand                           bijdrage/maand              effectieve bijdrage /jaar

        van 0-1.000km/jaar                € 0                                             € 450,00                          € 5.400,00
        vanaf 1.000km/jaar                € 22,50                                       € 427,50                          € 5.130,00                             
        vanaf 2.000km/jaar                € 45,00                                       € 405,00                          € 4.860,00                          
        vanaf 4.000km/jaar                € 90,00                                       € 360,00                          € 4.320,00                          
        vanaf 6.000km/jaar                € 135,00                                     € 315,00                          € 3.780,00                       
        vanaf 8.000km/jaar                € 180,00                                     € 270,00                          € 3.240,00                         
        vanaf 10.000km/jaar              € 225,00                                     € 225,00                          € 2.700,00                        
        vanaf 12.000km/jaar              € 270,00                                     € 180,00                          € 2.160,00                         
        vanaf 14.000km/jaar              € 315,00                                     € 135,000                         € 1.620,00                      
        vanaf 16.000km/jaar              € 360,00                                     € 90,00                            € 1.080,00                         
        vanaf 18.000km/jaar              € 405,00                                     € 45,00                            € 540,00                        
        vanaf 20.000km/jaar              € 450,00                                     €  0,00                             € 0,00                          

         


        • Elektrisch aangedreven wagen (prijzen excl btw) – type peugeot e208  of vergelijkbaar


        km/jaar/wagen                         cashback (maand)                      bijdrage (maand)                bijdrage (jaar)
        van 0-1.000km/jaar                   0                                              585,00                                7.020,00
        vanaf 1.000 km/jaar                   24,38                                       560,23                                6.727,50
        vanaf 2.000 km/jaar                   48,75                                       536,25                                6.435,00
        vanaf 4.000 km/jaar                   97,50                                       487,50                                5.850,00
        vanaf 6.000 km/jaar                   146,25                                     438,75                                5.265,00
        vanaf 8.000 km/jaar                   195,00                                     390,00                                4.680,00
        vanaf 10.000 km/jaar                 243,75                                     341,25                                4.095,00
        vanaf 12.000 km/jaar                 292,50                                     292,50                                3.510,00
        vanaf 14.000 km/jaar                 341,25                                     243,50                                2.925,00
        vanaf 16.000 km/jaar                 390,00                                     195,00                                2.340,00
        vanaf 18.000 km/jaar                 438,75                                     146,25                                1.755,00
        vanaf 20.000 km/jaar                 487,50                                     97,50                                  1.170,00
        vanaf 22.000 km/jaar                 536,25                                     48,75                                  585,00
        vanaf 24.000 km/jaar                 585,00                                      0                                        0

          

        Het kan ook interessant zijn om (deels) over te schakelen op cambio voor jullie dienstverplaatsingen. Dat bespaart/ontzorgt binnen het eigen wagenpark en zorgt ervoor dat de tussenkomst lager wordt , want er worden meer km op jaarbasis gereden.

         

        Om goede dienstverlening te kunnen garanderen starten we steeds op met minimaal 2 wagens (samen of op wandelafstand van elkaar).  

         

         Uit het overleg met Cambio is al gebleken dat er als wordt gestart in Boom er minstens  2 wagens moeten genomen worden. Daarnaast hebben ze ook al gemeld dat ze geen wagens op CNG overnemen. De gemeente kan haar CNG voertuigen dus niet in mindering brengen op de kosten.

         

        De online bevraging liep tot 15 juni. Wij hebben een beknopte samenvatting van het enquête-resultaat.

        Cambio vindt het resultaat van de bevraging niet slecht. Er hebben 100 mensen gereageerd, waarvan er toch 45 zijn die zeker of misschien van bij de start gebruik zouden maken van Cambio.

         

        De resultaten van de bevraging zijn gekend en worden toegelicht aan het college in zitting van 22 augustus 2022.

          

        Op 5 september 2022 werden de resultaten van de bevraging aan het college toegelicht door Cambio.

        Op 12 september 2022 werd toelichting gegeven door autopartners share.

        Er werd een vergelijking opgemaakt tussen de 2 autodeelaanbieders.

         

         Het college nam op 5 december 2022 kennis  van de vergelijking tussen de 2 autodeelaanbieders en besliste een overleg te organiseren met Niel en Rumst om eventueel een gezamenljk bestek op te maken

         

        Feiten en context

        Het college nam op 5 december 2022 kennis  van de vergelijking tussen de 2 autodeelaanbieders en besliste een overleg te organiseren met Niel en Rumst om eventueel een gezamenljk bestek op te maken.

         

        Na contactname met beide gemeente bleek dat Rumst reeds op het punt stond om te gunnnen en dat Niel haar bestek reeds zo goed als klaar heeft.

         

        De gemeente Niel gaat ook optreden als aanbestedende overheid voor de POM.

        Niel geeft ook aan Aartselaar, Boom en Rumst de kans om mee in te stappen in het bestek.

        Rumst heeft al laten weten niet mee in te stappen.

         

        Niel verwacht een antwoord van Aartselaar en Boom, uiterlijk 11/1/2023 en dit op onderstaande 3 vragen:

        • Raamcontract deelwagens: wensen jullie deel te nemen aan ons project deelwagens? Ja/ Nee
        • Bestek deelwagens: opmerkingen? Ja/Nee, welke.
        • Hoeveelheid: hoeveel wagens willen jullie initieel afnemen?

         

        Nadien zal het college het aangepaste bestek worden goedgekeurd door het college van Niel.

        Als het bestek door het college van Niel is goedgekeurd zal aan de deelnemende partners gevraagd worden om hun akkoord te geven d.m.v. een besluit om de opdracht door Niel te laten uitvoeren en het bestek goed te keuren.

        De definitieve prijsvraag zal dan begin februari gelanceerd worden. Begin maart 2023 kunnen de offertes dan beoordeeld worden.

         

        De gemeente Niel gaat in haar bestek ineens voor elektrische deelwagens.

        Niel neemt samen met de POM 3 elektrische deelwagens af. (2 voor Niel, 1 voor de POM).

         

        De looptijd van raamovereenkomst bedraagt 12 maanden.

         

        De gunningscriteria:

        1. Prijs - gewicht 60

              1.1 prijs opdrachtgever (gewicht 30)

              1.2 prijs gebruikers (gewicht 30)

        2. Plan van aanpak - gewicht 30

              2.1 kwaliteit van de dienstverlening (gewicht 20)

              2.2 communicatieplan en sensibilisatiestrategie (gewicht 10)

        3. Levertermijn - gewicht 10

         

         

              

         

         

         

         

         

        Financiële weerslag
        Dienstjaar: 2023 ARK: X6150100
        Ramingnummer MJP002316 BELEIDSDOMEIN: 04
        Bedrag raming : 14.040EUR voor de wagens + 2000 euro opstartkost BELEIDSVELD: 0290
        Beschikbaar krediet : 16.443,9EUR BELEIDSITEM: 
           huur elektrische bakfiets
        Aanpassing meerjarenplan noodzakelijk : JA/NEEN (*)   
           
        Visum financieel beheerder: GUNSTIG/NIET GUNSTIG/NVT (*)  Datum : XX/XX/2023

        (*) Schrappen wat niet past

        Juridische gronden

        -       Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 40 betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.

        -       Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikels 326 tot en met 335 betreffende het bestuurlijke toezicht

        -       De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen

        -       Het Bestuursdecreet van 7 december 2018, hoofdstuk 3 – Toegang tot bestuursdocumenten, art. II.26 tot en met II.51

        Bijlagen

        - bestek Niel

        - mail Niel

        Publieke stemming
        Aanwezig: Kim Van Kerckhoven, Tom Dewandelaere, Francisco Sanchez, Sven Cools, Carla Herremans, Inge De Ridder, Anita Ceulemans, Patrick Marnef, Hans Verreyt, Andy Janssens, Abdel El-hajoutti, Ann De Smedt, Eddy Van Der Taelen, Yani Brems, Tibo Roekaerts, Fatiha Haouat, Johan Van Limbergen, Pascale De Boeck, Martha Somers, Heidi Verhoeven, Jeanne Carron, Kris De Keninck, Sigrid Van De Velde, Lize Van Dijck
        Voorstanders: Kim Van Kerckhoven, Tom Dewandelaere, Francisco Sanchez, Sven Cools, Carla Herremans, Inge De Ridder, Abdel El-hajoutti, Ann De Smedt, Yani Brems, Tibo Roekaerts, Johan Van Limbergen, Pascale De Boeck, Martha Somers, Kris De Keninck
        Tegenstanders: Hans Verreyt, Eddy Van Der Taelen, Heidi Verhoeven
        Onthouders: Anita Ceulemans, Patrick Marnef, Andy Janssens, Fatiha Haouat, Jeanne Carron, Sigrid Van De Velde
        Resultaat: Met 14 stemmen voor, 3 stemmen tegen, 6 onthoudingen
        Besluit

        Art. 1: deel te nemen aan het bestek 'Raamovereenkomst voor het faciliteren van elektronische deelwagen in Niel'.  

        Art. 2: volgende opmerkingen ivm het bestek te formuleren: 

        - er dient een informatiesessie gegeven te worden in Boom bij de opstart voor de bewoners.

        - de gemeente dient het gebruik te kunnen opvolgen  met een maandelijks rapport (op dezelfde manier als Niel)

        Art. 3: 2 elektrische deelwagens voor Boom te laten opnemen in het bestek .

         

         

         

    • Beleven - Sport

      • DIENST SPORT CONVENANT LOKAAL BESTUUR -PETANQUECLUB BOOM

        Aanwezig: Kim Van Kerckhoven, voorzitter gemeenteraad
        Tom Dewandelaere, Francisco Sanchez, Sven Cools, Carla Herremans, Inge De Ridder, schepenen
        Anita Ceulemans, Patrick Marnef, Hans Verreyt, Andy Janssens, Abdel El-hajoutti, Ann De Smedt, Eddy Van Der Taelen, Yani Brems, Tibo Roekaerts, Fatiha Haouat, Johan Van Limbergen, Pascale De Boeck, Martha Somers, Heidi Verhoeven, Jeanne Carron, Kris De Keninck, Sigrid Van De Velde, raadsleden
        Lize Van Dijck, algemeen directeur
        Verontschuldigd: Jeroen Baert, burgemeester
        Nourdine Elkaouakibi, raadslid
        Besluit

        Verdaagd.

    • Grondgebiedzaken - openbare werken/ruimtelijke ordening

      • DIENST GRONDGEBIEDZAKEN - OMGEVING – ADVIES VOORLOPIGE VASTSTELLING 'PRUP - GROENGEBIED TERHAGEN - BOOM' – ADVIES GEMEENTERAAD AAN PROVINCIE ANTWERPEN

        Aanwezig: Kim Van Kerckhoven, voorzitter gemeenteraad
        Tom Dewandelaere, Francisco Sanchez, Sven Cools, Carla Herremans, Inge De Ridder, schepenen
        Anita Ceulemans, Patrick Marnef, Hans Verreyt, Andy Janssens, Abdel El-hajoutti, Ann De Smedt, Eddy Van Der Taelen, Yani Brems, Tibo Roekaerts, Fatiha Haouat, Johan Van Limbergen, Pascale De Boeck, Martha Somers, Heidi Verhoeven, Jeanne Carron, Kris De Keninck, Sigrid Van De Velde, raadsleden
        Lize Van Dijck, algemeen directeur
        Verontschuldigd: Jeroen Baert, burgemeester
        Nourdine Elkaouakibi, raadslid
        Voorgeschiedenis

        Op 9 augustus 2021 gaf de gemeente al een eerste advies op de startnota. Dit was een advies met enkele opmerkingen.

        Op 30 mei 2022 gaf de gemeente een volgend advies voor de plenaire vergadering. Ook dit was gunstig met enkele opmerkingen.

        Feiten en context

        Doelstelling
        Om ter hoogte van de kleiput Terhagen de huidige bestemming als golfterrein te wijzigen, is de opmaak van een Provinciaal Ruimtelijk Uitvoeringsplan of PRUP nodig. Met dit PRUP wordt tegemoet aan de oproep om het gebied groen en toegankelijk te houden. In dit PRUP wordt de mogelijkheid om een golfterrein aan te leggen geschrapt en wordt er uitdrukkelijk geen camping en geen grootschalige hoogdynamische recreatie toegelaten. Wat wel kan, is uitrusting in functie van wandelen, fietsen, spelen en natuurbeleving. Aan de Kapelstraat wordt een kleine zone voor lokale recreatie, bijvoorbeeld als nieuwe locatie voor de visclub of een jeugdvereniging voorzien. Die locatie is bewust gekozen omdat deze locatie kan worden bereikt zonder door het bos te moeten rijden.


        Het PRUP gaat niet over de noodzakelijke bodemsanering van de kleiputten. Het gaat over de bestemming en de functie van het gebied: waarvoor en op welke manier mag het gebruikt worden. De Provinciale Ontwikkelingsmaatschappij (POM) Antwerpen coördineert de bodemsanering. De processen van het PRUP en van het saneringsproject staan los van elkaar staan en de timing van het PRUP is niet afhankelijk is van het saneringsproject.

         

        Stand van zaken

        Het proces verloop van het voorliggend PRUP zit momenteel in de fase van voorlopige vaststelling. Het dossier ligt in openbaar onderzoek van 21/11/2022 t.e.m. 19/1/2023. Voorlopig zijn er nog geen bezwaren bij het Lokaal Bestuur Boom binnengekomen.


        Vervolgtraject
        Momenteel is het ontwerp-PRUP voorlopig vastgesteld door de provincieraad op 27/10/2022. Deze voorlopige vaststelling van het ontwerp-PRUP wordt terinzaging gelegd tijdens een openbaar onderzoek met termijn van 60 dagen en advriesvraag aan de PROCORO. Tenslot wordt een definitief PRUP vastgesteld door de provincieraad, met de voorschriften voor toekomstige omgevingsvergunningen te bepalen.

        Adviezen en argumenten

        1) Het blijft opportuun om mogelijk conflicten met de reservatiestrook en de eventuele aanleg van de wegenis te vermijden.

        2) De stedenbouwkundige voorschriften van het voorontwerp-PRUP voor de zone voor lokale recreatie worden positief beoordeeld, mits bij elke vorm van de toegelaten dagrecreatie het autoluwe karakter wordt gewaarborgd.

        Juridische gronden

        -        Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 40 betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.

        -        Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikels 326 tot en met 335 betreffende het bestuurlijke toezicht

        -        De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen

        -        Het Bestuursdecreet van 7 december 2018, hoofdstuk 3 – Toegang tot bestuursdocumenten, art. II.26 tot en met II.51

        Bijlagen

        Zie dossier voorlopige vaststelling via volgende link: https://www.provincieantwerpen.be/aanbod/drem/dienst-ruimtelijke-planning/groengebied-terhagen-boom.html

        Bijlage 1: advies voor plenaire van 30 mei 2022

        Bijlage 2: advies voor Proces- en startnota bij Publieke Raadpleging van 9 augustus 2021

        Publieke stemming
        Aanwezig: Kim Van Kerckhoven, Tom Dewandelaere, Francisco Sanchez, Sven Cools, Carla Herremans, Inge De Ridder, Anita Ceulemans, Patrick Marnef, Hans Verreyt, Andy Janssens, Abdel El-hajoutti, Ann De Smedt, Eddy Van Der Taelen, Yani Brems, Tibo Roekaerts, Fatiha Haouat, Johan Van Limbergen, Pascale De Boeck, Martha Somers, Heidi Verhoeven, Jeanne Carron, Kris De Keninck, Sigrid Van De Velde, Lize Van Dijck
        Voorstanders: Kim Van Kerckhoven, Tom Dewandelaere, Francisco Sanchez, Sven Cools, Carla Herremans, Inge De Ridder, Hans Verreyt, Abdel El-hajoutti, Ann De Smedt, Eddy Van Der Taelen, Yani Brems, Tibo Roekaerts, Johan Van Limbergen, Pascale De Boeck, Martha Somers, Heidi Verhoeven, Kris De Keninck
        Onthouders: Anita Ceulemans, Patrick Marnef, Andy Janssens, Fatiha Haouat, Jeanne Carron, Sigrid Van De Velde
        Resultaat: Met 17 stemmen voor, 6 onthoudingen
        Besluit

        Enig artikel

        De gemeenteraad geeft een voorwaardelijk gunstig advies:

        1) Het blijft opportuun om mogelijk conflicten met de reservatiestrook en de eventuele aanleg van de wegenis te vermijden.

        2) De stedenbouwkundige voorschriften van het voorontwerp-PRUP voor de zone voor lokale recreatie worden positief beoordeeld, mits bij elke vorm van de toegelaten dagrecreatie het autoluwe karakter wordt gewaarborgd.

    • Financiële dienst - aankoopdienst

      • DIENST FINANCIËN - DOTATIES POLITIEZONE RUPEL 2023

        Aanwezig: Kim Van Kerckhoven, voorzitter gemeenteraad
        Tom Dewandelaere, Francisco Sanchez, Sven Cools, Carla Herremans, Inge De Ridder, schepenen
        Anita Ceulemans, Patrick Marnef, Hans Verreyt, Andy Janssens, Abdel El-hajoutti, Ann De Smedt, Eddy Van Der Taelen, Yani Brems, Tibo Roekaerts, Fatiha Haouat, Johan Van Limbergen, Pascale De Boeck, Martha Somers, Heidi Verhoeven, Jeanne Carron, Kris De Keninck, Sigrid Van De Velde, raadsleden
        Lize Van Dijck, algemeen directeur
        Verontschuldigd: Jeroen Baert, burgemeester
        Nourdine Elkaouakibi, raadslid
        Voorgeschiedenis

        Op 30 november 2022 werden deze goedgekeurd door de politieraad van de politiezone Rupel.

        Feiten en context
          2022 2023
        dotatie 1.769.589,00 2.223.900,00
        investeringssubsidie 238.275,00 238.275,00
        lening Brandpunt 83.686,34 83.833,72
        Juridische gronden

        -        Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 40 betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.

        -        Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikels 326 tot en met 335 betreffende het bestuurlijke toezicht

        -        De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen

        -        Het Bestuursdecreet van 7 december 2018, hoofdstuk 3 – Toegang tot bestuursdocumenten, art. II.26 tot en met II.51

        Bijlagen

        - ontwerpbeslissing politieraad

        - begroting 2023 politiezone Rupel

        Publieke stemming
        Aanwezig: Kim Van Kerckhoven, Tom Dewandelaere, Francisco Sanchez, Sven Cools, Carla Herremans, Inge De Ridder, Anita Ceulemans, Patrick Marnef, Hans Verreyt, Andy Janssens, Abdel El-hajoutti, Ann De Smedt, Eddy Van Der Taelen, Yani Brems, Tibo Roekaerts, Fatiha Haouat, Johan Van Limbergen, Pascale De Boeck, Martha Somers, Heidi Verhoeven, Jeanne Carron, Kris De Keninck, Sigrid Van De Velde, Lize Van Dijck
        Voorstanders: Kim Van Kerckhoven, Tom Dewandelaere, Francisco Sanchez, Sven Cools, Carla Herremans, Inge De Ridder, Anita Ceulemans, Patrick Marnef, Hans Verreyt, Andy Janssens, Abdel El-hajoutti, Ann De Smedt, Eddy Van Der Taelen, Yani Brems, Tibo Roekaerts, Fatiha Haouat, Johan Van Limbergen, Pascale De Boeck, Martha Somers, Heidi Verhoeven, Jeanne Carron, Kris De Keninck, Sigrid Van De Velde
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Enig Artikel: goedkeuring te verlenen aan volgende dotaties voor de politiezone Rupel voor het dienstjaar 2023:

        Exploitatiedotatie: 2.223.900,00 EUR

        Terugbetaling doorgeeflening: 83.834,00 EUR

        Investeringsdotatie: 238.275,00 EUR

      • DIENST FINANCIEN - GOEDKEURING BESTELLINGEN

        Aanwezig: Kim Van Kerckhoven, voorzitter gemeenteraad
        Tom Dewandelaere, Francisco Sanchez, Sven Cools, Carla Herremans, Inge De Ridder, schepenen
        Anita Ceulemans, Patrick Marnef, Hans Verreyt, Andy Janssens, Abdel El-hajoutti, Ann De Smedt, Eddy Van Der Taelen, Yani Brems, Tibo Roekaerts, Fatiha Haouat, Johan Van Limbergen, Pascale De Boeck, Martha Somers, Heidi Verhoeven, Jeanne Carron, Kris De Keninck, Sigrid Van De Velde, raadsleden
        Lize Van Dijck, algemeen directeur
        Verontschuldigd: Jeroen Baert, burgemeester
        Nourdine Elkaouakibi, raadslid
        Feiten en context

        Momenteel zijn er geen uitvoerbare kredieten 2023.

        Overeenkomstig artikel 268 DLB kunnen verbintenissen aangegaan vóór het begin van het boekjaar uitgevoerd worden.

        Wijziging van die verbintenissen en het aangaan van nieuwe verbintenissen, vanaf 1 januari van het boekjaar waarvoor men niet over uitvoerbare kredieten beschikt, is mogelijk mits toepassing van artikel 265 DLB: het moet gaan om verbintenissen die behoren tot de exploitatie en die verband houden met de courante werking en de bestaande dienstverlening en die goedgekeurd worden door de gemeenteraad.

        Juridische gronden

        Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 40 betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.

        -        Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikels 326 tot en met 335 betreffende het bestuurlijke toezicht

        -        De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen

        -        Het Bestuursdecreet van 7 december 2018, hoofdstuk 3 – Toegang tot bestuursdocumenten, art. II.26 tot en met II.51

        Bijlagen

        lijst goed te keuren bestellingen

        Publieke stemming
        Aanwezig: Kim Van Kerckhoven, Tom Dewandelaere, Francisco Sanchez, Sven Cools, Carla Herremans, Inge De Ridder, Anita Ceulemans, Patrick Marnef, Hans Verreyt, Andy Janssens, Abdel El-hajoutti, Ann De Smedt, Eddy Van Der Taelen, Yani Brems, Tibo Roekaerts, Fatiha Haouat, Johan Van Limbergen, Pascale De Boeck, Martha Somers, Heidi Verhoeven, Jeanne Carron, Kris De Keninck, Sigrid Van De Velde, Lize Van Dijck
        Voorstanders: Kim Van Kerckhoven, Tom Dewandelaere, Francisco Sanchez, Sven Cools, Carla Herremans, Inge De Ridder, Hans Verreyt, Abdel El-hajoutti, Ann De Smedt, Eddy Van Der Taelen, Yani Brems, Tibo Roekaerts, Johan Van Limbergen, Pascale De Boeck, Martha Somers, Heidi Verhoeven, Kris De Keninck
        Onthouders: Anita Ceulemans, Patrick Marnef, Andy Janssens, Fatiha Haouat, Jeanne Carron, Sigrid Van De Velde
        Resultaat: Met 17 stemmen voor, 6 onthoudingen
        Besluit

        Enig artikel : de gemeenteraad keurt de lijst van bestelbons in bijlage goed.

      • DIENST FINANCIËN - RET 13 - RETRIBUTIEREGLEMENT VOOR DIENSTVERLENING INZAKE SPEELPLEINWERKING, SPORTKAMPEN EN BUITENSCHOOLSE KINDEROPVANG - 2021-2026 - WIJZIGING

        Aanwezig: Kim Van Kerckhoven, voorzitter gemeenteraad
        Tom Dewandelaere, Francisco Sanchez, Sven Cools, Carla Herremans, Inge De Ridder, schepenen
        Anita Ceulemans, Patrick Marnef, Hans Verreyt, Andy Janssens, Abdel El-hajoutti, Ann De Smedt, Eddy Van Der Taelen, Yani Brems, Tibo Roekaerts, Fatiha Haouat, Johan Van Limbergen, Pascale De Boeck, Martha Somers, Heidi Verhoeven, Jeanne Carron, Kris De Keninck, Sigrid Van De Velde, raadsleden
        Lize Van Dijck, algemeen directeur
        Verontschuldigd: Jeroen Baert, burgemeester
        Nourdine Elkaouakibi, raadslid
        Voorgeschiedenis

         

        In de gemeenteraadszitting van 29/06/2021 werd een gewijzigd retributiereglement voor dienstverlening inzake speelpleinwerking, sportkampen en buitenschoolse kinderopvang herstemd voor een periode aanvang nemend op 01/09/2021 en eindigend op 31/12/2026.

         

        Feiten en context

        Omwille van de financiële toestand van de gemeente is het noodzakelijk om belastingen te heffen en retributies te vorderen ter recuperatie van gemaakte kosten.

        Met deze wijzing wordt een verdere uniformering van het jeugdbeleid doorgevoerd.

        Tarieven worden geüniformiseerd.

        Tienerwerking zit vervat in de intergemeentelijke tienerwerking 'Rupeljoeng'

        Toevoeging van het begrip buitenschoolse activiteiten, zijnde alle activiteiten die we organiseren buiten de schooluren.

        Uniformisering jokersysteem.

         

        Artikel 2Tarieven

        A. BUITENSCHOOLSE KINDEROPVANG voor kleuters en kinderen van de lagere school.

        Voor de opvangprestaties wordt een vast tarief aangerekend per half uur, per uur of per periode :

        Gewone schooldagen:

        -       gewoon tarief : 0,98 0,79 EUR per begonnen half uur (geïndexeerd 2022)

        Bij gelijktijdige opvang van kinderen uit hetzelfde gezin, wordt de ouderbijdrage met 25% verminderd. 

        Woensdagnamiddag en schoolvrije dagen en vakantiedagen:

        -        gewoon tarief : (geïndexeerd 2022 2016)

        • 5,67 4,55 EUR voor een verblijf van minder dan drie uren
        • 8,37 6,72 EUR voor een halve dag (= tussen 3 en 6 uren)
        • 12,72 10,80 EUR voor een volledige dag (= meer dan 6 uren)
        • Bij gelijktijdige opvang van kinderen uit hetzelfde gezin, wordt de ouderbijdrage met 25% verminderd.

        Voor uitstappen tijdens de vakantie worden de toegangskosten bovenop de geldende opvangkosten aangerekend.

        Maandelijks gebeurt een afrekening volgens de genoteerde aanwezigheden, rekening houdend met de eventuele toekenning van het sociaal tarief of verminderd tarief overeenkomstig de bepalingen van het huishoudelijk reglement.

        De hierboven vermelde bedragen worden jaarlijks op 1 januari verhoogd met de procentuele stijging van de gezondheidsindex tussen 1 oktober van het vorige kalenderjaar en 1 oktober van het daaraan voorafgaande kalenderjaar, indien de gecumuleerde stijging resulteert in een verhoging van minstens 0,12 EUR op het minimale basisbedrag voor een volledige dag opvang.

        B. SPEELPLEINWERKING voor kinderen van de lagere school

        Deelnameprijs speelplein- en tiener werking

        • 8,37 EUR voor een halve dag (= tussen 3 en 6 uren)
        • 12,72 EUR voor een volledige dag (= meer dan 6 uren)

        - gewoon tarief:

        -     6,00 EUR per dag/per kind/inwoner

        -     10,00 EUR per dag/per kind/niet-inwoner

        -     4,00 EUR per halve dag/per kind/inwoner

        -     6,00 EUR per halve dag/per kind/niet-inwoner

         

         Voor- of nabewaking:

        - gewoon tarief:

        -     1,50 EUR per opvangmoment, per kind/inwoner

        -     2,50 EUR per opvangmoment, per kind/niet-inwoner

        Bij gelijktijdige deelname van kinderen uit hetzelfde gezin, wordt de ouderbijdrage met 25% verminderd.

        Voor uitstappen worden de toegangskosten aangerekend. Voor workshops wordt het bedrag van de uitkoopsom (kost externe lesgever, huur materialen en locatie, vervoerskost, inkomgelden) gedeeld door het maximum aantal deelnemers aangerekend. Indien deze kosten goedkoper zijn dan de geldende dagprijs, wordt de dagprijs aangerekend. Afhankelijk van vertrek- en aankomstuur worden voor uitstappen en workshops eveneens voor- en nabewaking aangerekend.

        Na elke vakantieperiode gebeurt een afrekening volgens de genoteerde aanwezigheden, rekening houdend met de eventuele toekenning van het sociaal tarief of verminderd tarief overeenkomstig de bepalingen van het huishoudelijk reglement. In de zomervakantie wordt na elke kalendermaand gefactureerd.

        De hierboven vermelde bedragen worden jaarlijks op 1 januari verhoogd met de procentuele stijging van de gezondheidsindex tussen 1 oktober van het vorige kalenderjaar en 1 oktober van het daaraan voorafgaande kalenderjaar, indien de gecumuleerde stijging resulteert in een verhoging van minstens 0,12 EUR op het minimale basisbedrag voor een volledige dag opvang.

        C. SPORTKAMPEN voor kleuters, kinderen lagere school en jongeren tot en met 16 jaar.

        Overeenkomstig het aanbod worden volgende tarieven bepaald:

        1. Eigen organisaties:

        65,00 EUR per week voor Bomenaars

        81,25 EUR per week voor niet-Bomenaars

        1. Sportkampen met andere organisaties (bvb. Sportregio Rivierenland):

          tarief afhankelijk van het aanbod, het bedrag van de uitkoopsom (kost externe lesgever, huur materialen en locatie, vervoerskost, inkomgelden) gedeeld door het maximum aantal deelnemers wordt aangerekend. Indien deze kosten goedkoper zijn dan de geldende weekprijs, wordt de weekprijs aangerekend.

         

         

         

        De tarieven gelden enkel voor sportkampen die georganiseerd worden door de gemeente Boom en de sportregio Rivierenland. 

        Omnisport / Omni-Creakampen

        10 EUR / dag

         

         

         

         

        Bomenaars

        Niet-Bomenaars

        UiTPAS MIA Boom

        UiTPAS MIA Rumst

        5 dagen

        50 EUR 

        62,50 EUR

        10 EUR

        12,50 EUR

        4 dagen

        40 EUR

        50 EUR

        8 EUR

        10 EUR

        3 dagen

        30 EUR

        37,50 EUR

        6 EUR 

        7,50 EUR

        Sport & Spel

        1,00 EUR / dag

         

         

         

         

        Bomenaars

        Niet-Bomenaars

        UiTPAS MIA Boom

        UiTPAS MIA Rumst

        5 dagen

        10 EUR

        12,50 EUR

        2 EUR

        2,50 EUR

        4 dagen

        8 EUR

        10 EUR

        1,60 EUR

        2,00 EUR

        3 dagen

        6 EUR 

        7,50 EUR

        1,20 EUR

        1,50 EUR


        Sportkampen met andere partners kunnen andere tarieven hebben, afhankelijk van het aanbod.  De kortingen worden ook op deze tarieven berekend. 

        SPORT NA SCHOOL



        Normaal tarief

        UiTPAS Rupel MIA

         

        (inwoners Boom & Rumst)

        8,00 EUR

        1,60 EUR 


        Buurtsport 

        Gratis. Enkel voor de uitstappen vragen we een tussenkomst afhankelijk van de kostprijs van de uitstap.

        Externe sportkampen waarbij de gemeente enkel maar ondersteuning verleent maar ze niet organiseert vallen dus niet onder deze tarieven.

        D. BUITENSCHOOLSE ACTIVITEITEN voor kleuters, kinderen lagere school en jongeren tot en met 16 jaar

        Het tarief is afhankelijk van het aanbod.

        Het bedrag van de uitkoopsom (kost externe lesgever, huur materialen en locatie, vervoerskost, inkomgelden), gedeeld door het maximum aantal deelnemers, wordt aangerekend.

        Minimum tarieven per activiteit:

        -       0,98 EUR per begonnen half uur (maximum tot 3 uur)

        -       8,37 EUR voor een halve dag (= tussen 3 en 6 uren)

        -       12,72 EUR voor een volledige dag (= meer dan 6 uren)

         

        De hierboven vermelde bedragen worden jaarlijks op 1 januari verhoogd met de procentuele stijging van de gezondheidsindex tussen 1 oktober van het vorige kalenderjaar en 1 oktober van het daaraan voorafgaande kalenderjaar, indien de gecumuleerde stijging resulteert in een verhoging van minstens 0,12 EUR op het minimale basisbedrag voor een volledige dag opvang.

         

        E. INTERGEMEENTELIJKE TIENERWERKING ‘RUPELJOENG’ voor jongeren vanaf 12 tot en met 15 jaar.

        Het tarief is afhankelijk van het aanbod.

        Het bedrag van de uitkoopsom (kost externe lesgever, huur materialen en locatie, vervoerskost, inkomgelden) gedeeld door het maximum aantal deelnemers wordt aangerekend. Indien deze kosten goedkoper zijn dan de geldende dagprijs, wordt de dagprijs aangerekend.

         

        Artikel 3: Toekenning van UiTPAS met kansentarief voor sportkampen en buitenschoolse activiteiten, sociaal en verminderd tarief voor buitenschoolse kinderopvang, speelplein- en tiener werking.

        A. UiTPAS met kansentarief

        Voor sportkampen en buitenschoolse activiteiten zijn enkel kortingen mogelijk voor inwoners van Boom en Rumst die over een UiTPAS met kansentarief beschikken. 

        Als je recht hebt op verhoogde tegemoetkoming of als je in schuldbemiddeling bent, heb je recht op een UiTPAS met kansentarief. Die ziet er helemaal hetzelfde uit als een gewone UiTPAS. Het enige verschil is dat je automatisch 80% minder betaalt voor elke UiTPAS-activiteit.

        Breng je identiteitskaart en één van volgende attesten mee naar het OCMW (Jozef Van Cleemputplein 1, Boom):

        • attest van verhoogde tegemoetkoming van het ziekenfonds
        • attest van schuldbemiddeling, budgetbegeleiding of budgetbeheer
        • attest van leefloon (het attest mag niet ouder zijn dan 3 maanden)

        Als je recht hebt op een UiTPAS met kansentarief, heeft elk gezinslid dat op jouw adres gedomicilieerd is dat ook.

        De korting die gegeven wordt aan de inwoners van Rumst wordt nadien via het lokaal bestuur van Rumst gerecupereerd.

        B. Sociaal tarief voor buitenschoolse kinderopvang, speelplein- en tiener werking

        De dienst die de aanvraag voor een sociaal tarief binnenkrijgt, behandelt deze op de volgende wijze. Er wordt aan alle meerderjarige inwonenden van het adres van de aanvrager (aan te tonen met de gezinssamenstelling) gevraagd om hun inkomsten te bewijzen aan de hand van het laatste aanslagbiljet. Er wordt door de diensten onderzocht of hun belastbaar inkomen lager is dan de toegelaten norm. Hiervoor wordt de standaard norm gehanteerd van de verhoogde tegemoetkoming. Het sociaal tarief wordt dus toegekend op basis van het bruto belastbaar gezinsinkomen van het jaar voordien. Ieder jaar in juni worden deze personen aan een herziening onderworpen. De toekenning van dit sociaal tarief gebeurt per begunstigde. Het bedraagt 50% van de ouderbijdrage. Voor speelplein- en tiener werking en buitenschoolse kinderopvang geldt het sociaal tarief zowel voor Bomenaars als voor niet-Bomenaars. Voor de sportkampen geldt het sociaal tarief enkel voor Bomenaars.

        Het sociaal tarief kan worden toegekend door het Bijzonder Comité van de Sociale dienst van OCMW Boom. Indien personen niet in aanmerking komen voor een sociaal tarief op basis van hun belastbaar inkomen, kan het bijzonder comité na een sociaal en financieel onderzoek van de sociale dienst beslissen om een korting van 50% toe te kennen voor de periode van 1 jaar. Jaarlijks worden deze begunstigden onderworpen aan een herziening uitgevoerd door het OCMW.

        C. Verminderd tarief voor buitenschoolse kinderopvang, speelplein- en tiener werking

        Het verminderd tarief kan worden toegekend door het Bijzonder Comité van de Sociale dienst van OCMW Boom. Na een sociaal en financieel onderzoek uitgevoerd door de sociale dienst van het OCMW kan het Bijzonder Comité beslissen om een korting van 80% toe te kennen voor de periode van 1 jaar. Jaarlijks worden deze begunstigden onderworpen aan een herziening.

        D. Korting Intergemeentelijke tienerwerking ‘Rupeljoeng’

        Korting van 5,00 EUR per activiteit voor Bomenaars

         

        Artikel 4: Jokersysteem voor buitenschoolse kinderopvang en speelpleinwerking

        Je beschikt per kind over vier jokers. De jokers worden automatisch ingezet bij de volgende situaties:

        - Het laattijdig annuleren van een gereserveerd opvangmoment.

        - Het te laat ophalen van een kind (met een maximum van vijftien minuten).

        - Wanneer een kind aanwezig is tijdens de lange opvang en niet heeft gereserveerd.

        - Voor de vakantieopvang: het te laat brengen van een kind (na 9 uur of 13 uur).

         

        Artikel 4 5: Boetesysteem buitenschoolse kinderopvang, speelplein- en tiener werking en sportkampen

        A. Laattijdig brengen en ophalen

        Wanneer een kind niet tijdig wordt gebracht of afgehaald door de wettelijke vertegenwoordiger, wordt een boete toegekend van 15 EUR per keer.

        B. Dropping

        Wanneer een kind zonder reservatie en toelating wordt afgezet, wordt een boete toegepast van 50 EUR per keer.

        C. Laattijdig annuleren

        Indien een ouder laattijdig annuleert, wordt de aangevraagde periode doorgerekend als boete.

        Artikel 5: Jokersysteem

        A. Jokersysteem buitenschoolse kinderopvang

        Iedere ouder beschikt per kind over een aantal jokers. Deze jokers worden per kalenderjaar toegekend a rato van het aantal kwartalen, één per kwartaal. Het maximaal aantal jokers per kind betreft vier. De jokers worden ingezet voor de volgende missingen:

        - Om één opvangmoment laattijdig te annuleren. Per opvangmoment is er één joker nodig

        - Voor de eerste vijftien minuten dat het kind te laat wordt opgehaald.

         

        B. jokersysteem speelplein- en tiener werking

        Iedere ouder beschikt per kind en per kalenderjaar over vier jokers. Deze jokers worden toegekend op het moment van de eerste inschrijving en worden vervolgens aan het begin van elk kalenderjaar opnieuw toegekend. De jokers worden ingezet voor de volgende missingen:

        -       Om één gereserveerde dag laattijdig te annuleren. Per gereserveerde dag is er één joker nodig.

        -       Voor de eerste vijftien minuten dat het kind te laat wordt opgehaald.

         

        In navolging van de commissie financiën van 12/01/2023 wordt er voorgesteld om de tarieven voor de speelpleinwerking te bepalen overeenkomstig het geïndexeerd tarief t.o.v. de laatste wijziging hiervan  (01/01/2019):

        • 6,51 EUR i.p.v. 8,37 EUR voor een halve dag (= tussen 3 en 6 uren)
        • 10,65 EUR I.p.v. 12,72 EUR voor een volledige dag (= meer dan 6 uren)







        Adviezen en argumenten

        Het college stelt de gemeenteraad voor om het retributiereglement voor speelpleinwerking, sportkampen en buitenschoolse kinderopvang t op 01/02/2023 op te heffen en een gewijzigd reglement te stemmen voor een periode aanvang nemend op 01/02/2023 en eindigend op 31/12/2026.

         


         

         


           


        Juridische gronden

        Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 40 betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.

        -        Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikels 326 tot en met 335 betreffende het bestuurlijke toezicht

        -        De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen

        -        Het Bestuursdecreet van 7 december 2018, hoofdstuk 3 – Toegang tot bestuursdocumenten, art. II.26 tot en met II.51

        Bijlagen
        • huishoudelijk reglement GR 15/12/2022 
        • reglement met wijzigingen en toevoegingen in kleur
        • indexeringsevolutie speelplein en sportkampen
        Publieke stemming
        Aanwezig: Kim Van Kerckhoven, Tom Dewandelaere, Francisco Sanchez, Sven Cools, Carla Herremans, Inge De Ridder, Anita Ceulemans, Patrick Marnef, Hans Verreyt, Andy Janssens, Abdel El-hajoutti, Ann De Smedt, Eddy Van Der Taelen, Yani Brems, Tibo Roekaerts, Fatiha Haouat, Johan Van Limbergen, Pascale De Boeck, Martha Somers, Heidi Verhoeven, Jeanne Carron, Kris De Keninck, Sigrid Van De Velde, Lize Van Dijck
        Voorstanders: Kim Van Kerckhoven, Tom Dewandelaere, Francisco Sanchez, Sven Cools, Carla Herremans, Inge De Ridder, Anita Ceulemans, Patrick Marnef, Hans Verreyt, Andy Janssens, Abdel El-hajoutti, Ann De Smedt, Eddy Van Der Taelen, Yani Brems, Tibo Roekaerts, Fatiha Haouat, Johan Van Limbergen, Pascale De Boeck, Martha Somers, Heidi Verhoeven, Jeanne Carron, Kris De Keninck, Sigrid Van De Velde
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Enig artikel: Het reglement zoals onderstaand goed te keuren.

        Artikel 1: het op 29/06/2021 gestemde retributiereglement voor speelpleinwerking, sportkampen en buitenschoolse kinderopvang op 01/02/2023 op te heffen en een retributiereglement voor speelpleinwerking, sportkampen en buitenschoolse kinderopvang te stemmen voor een periode aanvang nemend op 01/02/2023 en eindigend op 31/12/2026 

        Artikel 2: Tarieven

        A. BUITENSCHOOLSE KINDEROPVANG voor kleuters en kinderen van de lagere school.

        Voor de opvangprestaties wordt een vast tarief aangerekend per half uur, per uur of per periode :

        Gewone schooldagen:

        -       gewoon tarief : 0,98 EUR per begonnen half uur (geïndexeerd 2022)

        Bij gelijktijdige opvang van kinderen uit hetzelfde gezin, wordt de ouderbijdrage met 25% verminderd. 

        Woensdagnamiddag en schoolvrije dagen en vakantiedagen:

        -        gewoon tarief : (geïndexeerd 2022)

        • 5,67 EUR voor een verblijf van minder dan drie uren
        • 8,37 EUR voor een halve dag (= tussen 3 en 6 uren)
        • 12,72 EUR voor een volledige dag (= meer dan 6 uren)
        • Bij gelijktijdige opvang van kinderen uit hetzelfde gezin, wordt de ouderbijdrage met 25% verminderd.

        Voor uitstappen tijdens de vakantie worden de toegangskosten bovenop de geldende opvangkosten aangerekend.

        Maandelijks gebeurt een afrekening volgens de genoteerde aanwezigheden, rekening houdend met de eventuele toekenning van het sociaal tarief of verminderd tarief overeenkomstig de bepalingen van het huishoudelijk reglement.

        De hierboven vermelde bedragen worden jaarlijks op 1 januari verhoogd met de procentuele stijging van de gezondheidsindex tussen 1 oktober van het vorige kalenderjaar en 1 oktober van het daaraan voorafgaande kalenderjaar, indien de gecumuleerde stijging resulteert in een verhoging van minstens 0,12 EUR op het minimale basisbedrag voor een volledige dag opvang.

        B. SPEELPLEINWERKING voor kinderen van de lagere school

        Deelnameprijs speelpleinwerking

        • 6,51 EUR voor een halve dag (= tussen 3 en 6 uren)
        • 10,65 EUR voor een volledige dag (= meer dan 6 uren)

        Bij gelijktijdige deelname van kinderen uit hetzelfde gezin, wordt de ouderbijdrage met 25% verminderd.

        Voor uitstappen worden de toegangskosten aangerekend. Voor workshops wordt het bedrag van de uitkoopsom (kost externe lesgever, huur materialen en locatie, vervoerskost, inkomgelden) gedeeld door het maximum aantal deelnemers aangerekend. Indien deze kosten goedkoper zijn dan de geldende dagprijs, wordt de dagprijs aangerekend.

        Na elke vakantieperiode gebeurt een afrekening volgens de genoteerde aanwezigheden, rekening houdend met de eventuele toekenning van het sociaal tarief of verminderd tarief overeenkomstig de bepalingen van het huishoudelijk reglement. In de zomervakantie wordt na elke kalendermaand gefactureerd.

        De hierboven vermelde bedragen worden jaarlijks op 1 januari verhoogd met de procentuele stijging van de gezondheidsindex tussen 1 oktober van het vorige kalenderjaar en 1 oktober van het daaraan voorafgaande kalenderjaar, indien de gecumuleerde stijging resulteert in een verhoging van minstens 0,12 EUR op het minimale basisbedrag voor een volledige dag opvang.

        C. SPORTKAMPEN voor kleuters, kinderen lagere school en jongeren tot en met 16 jaar.

        Overeenkomstig het aanbod worden volgende tarieven bepaald:

        1. Eigen organisaties:

        65,00 EUR per week voor Bomenaars

        81,25 EUR per week voor niet-Bomenaars

        1. Sportkampen met andere organisaties (bvb. Sportregio Rivierenland):

          tarief afhankelijk van het aanbod, het bedrag van de uitkoopsom (kost externe lesgever, huur materialen en locatie, vervoerskost, inkomgelden) gedeeld door het maximum aantal deelnemers wordt aangerekend. Indien deze kosten goedkoper zijn dan de geldende weekprijs, wordt de weekprijs aangerekend.

        D. BUITENSCHOOLSE ACTIVITEITEN voor kleuters, kinderen lagere school en jongeren tot en met 16 jaar

        Het tarief is afhankelijk van het aanbod.

        Het bedrag van de uitkoopsom (kost externe lesgever, huur materialen en locatie, vervoerskost, inkomgelden), gedeeld door het maximum aantal deelnemers, wordt aangerekend.

        Minimum tarieven per activiteit:

        -       0,89 EUR per begonnen half uur (maximum tot 3 uur)

        -       8,37 EUR voor een halve dag (= tussen 3 en 6 uren)

        -       12,72 EUR voor een volledige dag (= meer dan 6 uren)

         

        De hierboven vermelde bedragen worden jaarlijks op 1 januari verhoogd met de procentuele stijging van de gezondheidsindex tussen 1 oktober van het vorige kalenderjaar en 1 oktober van het daaraan voorafgaande kalenderjaar, indien de gecumuleerde stijging resulteert in een verhoging van minstens 0,12 EUR op het minimale basisbedrag voor een volledige dag opvang.

         

        E. INTERGEMEENTELIJKE TIENERWERKING ‘RUPELJOENG’ voor jongeren vanaf 12 tot en met 15 jaar.

        Het tarief is afhankelijk van het aanbod.

        Het bedrag van de uitkoopsom (kost externe lesgever, huur materialen en locatie, vervoerskost, inkomgelden) gedeeld door het maximum aantal deelnemers wordt aangerekend. Indien deze kosten goedkoper zijn dan de geldende dagprijs, wordt de dagprijs aangerekend.

         

        Artikel 3: Toekenning van UiTPAS met kansentarief voor sportkampen en buitenschoolse activiteiten, sociaal en verminderd tarief voor buitenschoolse kinderopvang, speelpleinwerking.

        A. UiTPAS met kansentarief

        Voor sportkampen en buitenschoolse activiteiten zijn enkel kortingen mogelijk voor inwoners van Boom en Rumst die over een UiTPAS met kansentarief beschikken. 

        Als je recht hebt op verhoogde tegemoetkoming of als je in schuldbemiddeling bent, heb je recht op een UiTPAS met kansentarief. Die ziet er helemaal hetzelfde uit als een gewone UiTPAS. Het enige verschil is dat je automatisch 80% minder betaalt voor elke UiTPAS-activiteit.

        Breng je identiteitskaart en één van volgende attesten mee naar het OCMW (Jozef Van Cleemputplein 1, Boom):

        • attest van verhoogde tegemoetkoming van het ziekenfonds
        • attest van schuldbemiddeling, budgetbegeleiding of budgetbeheer
        • attest van leefloon (het attest mag niet ouder zijn dan 3 maanden)

        Als je recht hebt op een UiTPAS met kansentarief, heeft elk gezinslid dat op jouw adres gedomicilieerd is dat ook.

        De korting die gegeven wordt aan de inwoners van Rumst wordt nadien via het lokaal bestuur van Rumst gerecupereerd.

        B. Sociaal tarief voor buitenschoolse kinderopvang, speelpleinwerking

        De dienst die de aanvraag voor een sociaal tarief binnenkrijgt, behandelt deze op de volgende wijze. Er wordt aan alle meerderjarige inwonenden van het adres van de aanvrager (aan te tonen met de gezinssamenstelling) gevraagd om hun inkomsten te bewijzen aan de hand van het laatste aanslagbiljet. Er wordt door de diensten onderzocht of hun belastbaar inkomen lager is dan de toegelaten norm. Hiervoor wordt de standaard norm gehanteerd van de verhoogde tegemoetkoming. Het sociaal tarief wordt dus toegekend op basis van het bruto belastbaar gezinsinkomen van het jaar voordien. Ieder jaar in juni worden deze personen aan een herziening onderworpen. De toekenning van dit sociaal tarief gebeurt per begunstigde. Het bedraagt 50% van de ouderbijdrage. Voor speelpleinwerking en buitenschoolse kinderopvang geldt het sociaal tarief zowel voor Bomenaars als voor niet-Bomenaars.

        Het sociaal tarief kan worden toegekend door het Bijzonder Comité van de Sociale dienst van OCMW Boom. Indien personen niet in aanmerking komen voor een sociaal tarief op basis van hun belastbaar inkomen, kan het bijzonder comité na een sociaal en financieel onderzoek van de sociale dienst beslissen om een korting van 50% toe te kennen voor de periode van 1 jaar. Jaarlijks worden deze begunstigden onderworpen aan een herziening uitgevoerd door het OCMW.

        C. Verminderd tarief voor buitenschoolse kinderopvang, speelpleinwerking

        Het verminderd tarief kan worden toegekend door het Bijzonder Comité van de Sociale dienst van OCMW Boom. Na een sociaal en financieel onderzoek uitgevoerd door de sociale dienst van het OCMW kan het Bijzonder Comité beslissen om een korting van 80% toe te kennen voor de periode van 1 jaar. Jaarlijks worden deze begunstigden onderworpen aan een herziening.

        D. Korting Intergemeentelijke tienerwerking ‘Rupeljoeng’

        Korting van 5,00 EUR per activiteit voor Bomenaars

         

        Artikel 4: Jokersysteem voor buitenschoolse kinderopvang en speelpleinwerking

        Je beschikt per kind over vier jokers. De jokers worden automatisch ingezet bij de volgende situaties:

        - Het laattijdig annuleren van een gereserveerd opvangmoment.

        - Het te laat ophalen van een kind (met een maximum van vijftien minuten).

        - Wanneer een kind aanwezig is tijdens de lange opvang en niet heeft gereserveerd.

        - Voor de vakantieopvang: het te laat brengen van een kind (na 9 uur of 13 uur).

         

        Artikel 5: Boetesysteem buitenschoolse kinderopvang, speelpleinwerking en sportkampen

        A. Laattijdig brengen en ophalen

        Wanneer een kind niet tijdig wordt gebracht of afgehaald door de wettelijke vertegenwoordiger, wordt een boete toegekend van 15 EUR per keer.

        B. Dropping

        Wanneer een kind zonder reservatie en toelating wordt afgezet, wordt een boete toegepast van 50 EUR per keer.

        C. Laattijdig annuleren

        Indien een ouder laattijdig annuleert, wordt de aangevraagde periode doorgerekend als boete.

        Artikel 6: deze verordening zal in toepassing van de regels over het bestuurlijk toezicht worden overgemaakt aan de hogere overheid en als definitief worden aanzien indien geen bezwaren worden ingediend gedurende het openbaar onderzoek.

         

    • Bijkomende punten

      • PUNT BIJ HOOGDRINGENDHEID - DIENST GRONDGEBIEDZAKEN - OMGEVING - ONROEREND ERFGOED - GEZAMENLIJKE INITIATIEF VOOR OPROEP AANVRAAG HOOGDRINGENDHEID BIJ ONROERENDERFGOED 2023 - STEMMING AANVAARDING

        Aanwezig: Kim Van Kerckhoven, voorzitter gemeenteraad
        Tom Dewandelaere, Francisco Sanchez, Sven Cools, Carla Herremans, Inge De Ridder, schepenen
        Anita Ceulemans, Patrick Marnef, Hans Verreyt, Andy Janssens, Abdel El-hajoutti, Ann De Smedt, Eddy Van Der Taelen, Yani Brems, Tibo Roekaerts, Fatiha Haouat, Johan Van Limbergen, Pascale De Boeck, Martha Somers, Heidi Verhoeven, Jeanne Carron, Kris De Keninck, Sigrid Van De Velde, raadsleden
        Lize Van Dijck, algemeen directeur
        Verontschuldigd: Jeroen Baert, burgemeester
        Nourdine Elkaouakibi, raadslid
        Feiten en context

        Gelet op artikel 23 van het decreet lokaal bestuur dat bepaalt dat een punt dat niet op de agenda voorkomt, niet in bespreking mag worden gebracht, behalve in spoedeisende gevallen. Tot spoedbehandeling kan alleen worden besloten door ten minste twee derde van de aanwezige leden. 

        Gezien het Lokaal Bestuur Boom eigenaar is van deze tunnel, zullen wij steeds actie moeten ondernemen.

        Erfgoed heeft recent laten weten dat deze tunnel dringend aangepakt dient te worden, anders zal inspectie stappen ondernemen en zullen premiemogelijkheden wegvallen.

        Indiening van dit dossier in de oproep 2023 voor dringende werken is dan ook een mogelijkheid om het dossier snel behandeld te krijgen.

        De reguliere agenda was al opgemaakt en het was dus niet meer mogelijk dit punt aan de agenda te zetten, en aldus wordt verzocht dit bij hoogdringendheid aan de agenda van de gemeenteraad te zetten

        Juridische gronden

        -        Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 40 betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.

        -        Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikels 326 tot en met 335 betreffende het bestuurlijke toezicht

        -        De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen

        -        Het Bestuursdecreet van 7 december 2018, hoofdstuk 3 – Toegang tot bestuursdocumenten, art. II.26 tot en met II.51

        Publieke stemming
        Aanwezig: Kim Van Kerckhoven, Tom Dewandelaere, Francisco Sanchez, Sven Cools, Carla Herremans, Inge De Ridder, Anita Ceulemans, Patrick Marnef, Hans Verreyt, Andy Janssens, Abdel El-hajoutti, Ann De Smedt, Eddy Van Der Taelen, Yani Brems, Tibo Roekaerts, Fatiha Haouat, Johan Van Limbergen, Pascale De Boeck, Martha Somers, Heidi Verhoeven, Jeanne Carron, Kris De Keninck, Sigrid Van De Velde, Lize Van Dijck
        Voorstanders: Kim Van Kerckhoven, Tom Dewandelaere, Francisco Sanchez, Sven Cools, Carla Herremans, Inge De Ridder, Anita Ceulemans, Patrick Marnef, Hans Verreyt, Andy Janssens, Abdel El-hajoutti, Ann De Smedt, Eddy Van Der Taelen, Yani Brems, Tibo Roekaerts, Fatiha Haouat, Johan Van Limbergen, Pascale De Boeck, Martha Somers, Heidi Verhoeven, Jeanne Carron, Kris De Keninck, Sigrid Van De Velde
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Enig artikel : volgend punt te verwijzen naar de agenda van de gemeenteraad van 19 januari 2023:

        DIENST GRONDGEBIEDZAKEN - OMGEVING - ONROEREND ERFGOED - GEZAMENLIJKE INITIATIEF VOOR OPROEP AANVRAAG HOOGDRINGENDHEID BIJ ONROERENDERFGOED 2023

      • PUNT BIJ HOOGDRINGENDHEID - DIENST GRONDGEBIEDZAKEN - OMGEVING - ONROEREND ERFGOED - GEZAMENLIJKE INITIATIEF VOOR OPROEP AANVRAAG HOOGDRINGENDHEID BIJ ONROERENDERFGOED 2023

        Aanwezig: Kim Van Kerckhoven, voorzitter gemeenteraad
        Tom Dewandelaere, Francisco Sanchez, Sven Cools, Carla Herremans, Inge De Ridder, schepenen
        Anita Ceulemans, Patrick Marnef, Hans Verreyt, Andy Janssens, Abdel El-hajoutti, Ann De Smedt, Eddy Van Der Taelen, Yani Brems, Tibo Roekaerts, Fatiha Haouat, Johan Van Limbergen, Pascale De Boeck, Martha Somers, Heidi Verhoeven, Jeanne Carron, Kris De Keninck, Sigrid Van De Velde, raadsleden
        Lize Van Dijck, algemeen directeur
        Verontschuldigd: Jeroen Baert, burgemeester
        Nourdine Elkaouakibi, raadslid
        Voorgeschiedenis

        De erfgoedcoördinator IOED bij Erfgoed Rupelstreek stelde op 21/12/2022 de vraag naar mogelijkheden om een gezamenlijke aanvraag in te dienen voor hoogdringende dossiers 2023 bij het Departement Onroerend Erfgoed.

        Zie iets meer uitleg op: https://www.onroerenderfgoed.be/hoogdringende-dossiers-2023 

        Feiten en context

        Vraagstelling:

        In 2023 doet het agentschap OE zoals je weet opnieuw een oproep voor hoogdringende dossiers (zie bijlage).

         

        Vanuit het Regionaal Landschap Rivierenland, de provincie Antwerpen en de IOED Erfgoed Rupelstreek zijn we momenteel aan het bekijken of we tegen eind januari een dossier kunnen indienen voor de stabiliteitswerken aan de Frateurtunnel. De focus ligt deze keer immers op projecten die vanwege de staat van het beschermde erfgoed hoogdringend zijn. Meer specifiek: "stabiliteit en op gebreken die de openbare veiligheid in het gedrang brengen, vb. tijdig ingrijpen zodat oplossingen bedacht kunnen worden voor instabiliteitsproblemen."

         

        Waarom de Frateurtunnel?

        • Het is een beschermd monument + opgenomen in een beheerplan
        • Door Monumentenwacht werden gebreken aan draagstructuur en overspanning vastgesteld in 2020, destijds geadviseerd deze binnen het jaar op te lossen.
        • De bovenzijde wordt binnen het PDPO- project Rupelstreek aan de bak aangepakt, dus logischerwijs zouden we ook moeten kijken naar de stabiliteit van de tunnel.
        • We moeten denken aan de veiligheid voor passerend verkeer dat elke dag over de tunnel heen rijdt.
        • Voorkomen dat het nieuwe gerestaureerde metselwerk van de tunnelmuurtjes terug beschadigd geraakt door instabiliteit.
        • Kadert binnen het groter geheel van de Frateursite, Steenbakkerijmuseum 't Geleeg, .
        • Mogelijke kans tot opwaardering, potentieel in combinatie met een wandelroute, toerisme etc. (nog te bekijken).

         

        Voorwaarden?

        • Voor werken tussen 250.000 euro, exclusief btw en 750.000 euro, exclusief btw.
        • 40% basispremie is mogelijk.
        • 60% premie totaal voor goederen in eigendom van een lokale overheid.
        • 70% premie totaal indien ingediend door stichtingen en verenigingen met als doel het herstel en beheer van beschermde goederen en erfgoedlandschappen (vb. Kempens Landschap).

         

        Termijnen:

        • Preselectie indienen tot 1 februari 2023
        • Beslissing preselectie op 1 juni 2023 (jury met bepaalde criteria)
        • Definitief indienen op 1 februari 2024
        • Beslissing selectie op 1 juni 2024
        • De maximale uitvoeringstermijn van het project is drie jaar. Dus van 2024-2027.

         

        Concrete vraag:

         

        Alvorens alle opties te bekijken, willen we graag weten of ook de gemeente Boom hier partner in wil/kan zijn en in de begroting hier ruimte voor kan voorzien. Eigen inbreng van de gemeente zal toch gaan over bedragen tussen 75.000 euro (beste geval) en 150.000 euro. Mogelijks meer, afhankelijk van een effectieve kostenraming (momenteel gebaseerd op 250.000 euro).

        Eventuele optie: kijken of er gewerkt kan worden met crowdfunding.

        Adviezen en argumenten

        Gezien het Lokaal Bestuur Boom eigenaar is van deze tunnel, zullen wij steeds actie moeten ondernemen.

        Erfgoed heeft recent laten weten dat deze tunnel dringend aangepakt dient te worden, anders zal inspectie stappen ondernemen en zullen premiemogelijkheden wegvallen.

        Indiening van dit dossier in de oproep 2023 voor dringende werken is dan ook een mogelijkheid om het dossier snel behandeld te krijgen.

        De premie wordt berekend op basis van het ingediende preselectiedossier.

        De eigen inbreng van het Lokaal Bestuur wordt geraamd tussen minimaal 75.000,- (bij 70% subsidie) en 150.000,- excl. btw (mogelijk hoger) voor de werken zelf. (periode 2024 - 2027)

        Indien het dossier wordt goedgekeurd in juni 2023, dient er een studiebureau aangesteld te worden voor opmaak aanvraagdossier bij Erfgoed (stabiliteitsstudie, aanbestedingsdossier en opvolging werken). Raming hiervoor is 30.000,- excl. btw (dit budget dient voorzien te worden in 2023) 

         

        Financiële weerslag

        250.000,- incl. btw in de meerjarenplanning vanaf 2024 in te schrijven.

        40.000,- incl. btw te voorzien in 2023.

        Juridische gronden

        - Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 40 betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
        - Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikels 326 tot en met 335 betreffende het bestuurlijke toezicht
        - De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen
        - Het Bestuursdecreet van 7 december 2018, hoofdstuk 3 – Toegang tot bestuursdocumenten, art. II.26 tot en met II.51

         

        Bijlagen

        conceptnota van Regionaal Landschap

        mail vraag IOED

        oproep

        Publieke stemming
        Aanwezig: Kim Van Kerckhoven, Tom Dewandelaere, Francisco Sanchez, Sven Cools, Carla Herremans, Inge De Ridder, Anita Ceulemans, Patrick Marnef, Hans Verreyt, Andy Janssens, Abdel El-hajoutti, Ann De Smedt, Eddy Van Der Taelen, Yani Brems, Tibo Roekaerts, Fatiha Haouat, Johan Van Limbergen, Pascale De Boeck, Martha Somers, Heidi Verhoeven, Jeanne Carron, Kris De Keninck, Sigrid Van De Velde, Lize Van Dijck
        Voorstanders: Kim Van Kerckhoven, Tom Dewandelaere, Francisco Sanchez, Sven Cools, Carla Herremans, Inge De Ridder, Anita Ceulemans, Patrick Marnef, Hans Verreyt, Andy Janssens, Abdel El-hajoutti, Ann De Smedt, Eddy Van Der Taelen, Yani Brems, Tibo Roekaerts, Fatiha Haouat, Johan Van Limbergen, Pascale De Boeck, Martha Somers, Heidi Verhoeven, Jeanne Carron, Kris De Keninck, Sigrid Van De Velde
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Enig artikel: akkoord te gaan om het dossier in te dienen en hiervoor de nodige budgetten vrij te maken.

    • Rondvraag

      • RONDVRAAG

        Aanwezig: Kim Van Kerckhoven, voorzitter gemeenteraad
        Tom Dewandelaere, Francisco Sanchez, Sven Cools, Carla Herremans, Inge De Ridder, schepenen
        Anita Ceulemans, Patrick Marnef, Hans Verreyt, Andy Janssens, Abdel El-hajoutti, Ann De Smedt, Eddy Van Der Taelen, Yani Brems, Tibo Roekaerts, Fatiha Haouat, Johan Van Limbergen, Pascale De Boeck, Martha Somers, Heidi Verhoeven, Jeanne Carron, Kris De Keninck, Sigrid Van De Velde, raadsleden
        Lize Van Dijck, algemeen directeur
        Verontschuldigd: Jeroen Baert, burgemeester
        Nourdine Elkaouakibi, raadslid
        Feiten en context

        We ontvingen volgende vraag van raadslid Anita Ceulemans, BOOM één:

        Ik verneem dat er heel wat verwarring en teleurstelling  is ontstaan rond de tickets voor Tomorrowland voor de inwoners van Boom en Rumst.
        Er zouden voor het 2e weekend geen garantietickets meer zijn, zoals vorige jaren ?  De prijzen zij ook fors gestegen,.. Is er nog een buurtfeest ?
        Is er i.v.m. de nieuwe werkwijze rond prijs en voordelen voor de inwoners van Boom een overleg geweest met de organisatoren?

        Er waren inderdaad problemen bij de ticketverkoop, de organisatie van Tomorrowland heeft hier vrij snel op ingespeeld en de situatie rechtgetrokken.

        De prijzen van de tickets zijn inderdaad aangepast aan de huidige economische situatie.

        We ontvingen volgende vragen van raadslid Andy Janssens, BOOM één:

        ‘s Herenbaan: op voorgaande gemeenteraden hebben we reeds vragen gesteld met betrekking tot de staat van de wegenis. De bevoegde schepen gaf toen aan dat een hernieuwing van de straat een project zal zijn voor de komende legislatuur. De afgelopen weken hebben we mogen merken dat de straat bij hevig regenweer volledig blank komt te staan en een gevaar is voor de weggebruiker. Kunnen er in afwachting van de definitieve heraanleg enkele tijdelijke ingrepen plaatsvinden?

        Het probleem wordt erkend. De kolken waren verstopt. Pidpa is ter plaatste gekomen om het probleem op te lossen. Er wordt nog gezocht naar de oorzaak. En naar een definitieve oplossing.


        Boom beschikt over een zeer gevarieerd verenigingsleven. Vele van deze verenigingen hebben het momenteel financieel enorm moeilijk door de hoge energiekosten. Heeft het college in deze al nagedacht over mogelijke ondersteuning bij dit probleem? 

        Financieel is er momenteel geen ruimte om verenigingen te ondersteunen, maar we helpen deze graag met raad over leningen, subsidies, maatregelen.

         

        De volledige rondvraag kan u beluisteren via onze website www.boom.be

De voorzitter sluit de zitting op 19/01/2023 om 21:23.

Aldus gedaan in zitting datum voormeld.

 

Goedgekeurd door de gemeenteraad.

Namens Gemeenteraad,

Lize Van Dijck
algemeen directeur

Kim Van Kerckhoven
voorzitter gemeenteraad