Terug
Gepubliceerd op 19/05/2022

Notulen  Gemeenteraadscommissie veiligheid, preventie en brandweer

di 10/05/2022 - 20:00 Raadszaal
Aanwezig: Ann De Smedt, voorzitter
Tibo Roekaerts, Abdel El-hajoutti, Sigrid Van De Velde, Heidi Verhoeven, leden
An Pues, secretaris
Verontschuldigd: Sven Cools, lid

De voorzitter opent de zitting op 10/05/2022 om 20:00.

Aanwezigen :

Jeroen Baert,burgemeester

Francisco Sanchez,Carla Herremans, schepenen

 

Peter Muyshondt, korpschef Politiezone Rupel

Nick Noël, directeur operaties Politiezone Rupel

Marc Asselberghs, ICT

Kenzo van Wynsberghe, Scelta Mobility

Frederik Vervaecken (Scelta Mobility)

 

De voorzitter meldt de aanwezigen dat alles in 1 agendapunt besproken zal worden.


    • ANPR: toegangscontrole E Vanderveldestraat voor vrachtwagensluis en trajectcontrole Nielsestraat

      Voor verslag zie punt 2.

    • ANPR: signalisatie- en circulatieplan vrachtwagensluis

      Kenzo Van Wynsberge van Scelta Mobility licht toe (zie ppt in bijlage). Korpschef vult aan.

      Wat er gepresenteerd wordt is het resultaat van voorafgaand werk. De aanpak die voorgesteld wordt is goed. Deze is ondertussen geobjectiveerd op aansturen van de politie.
      De korpschef is voorstander van een informatiecampagne. Hij geeft alvast mee dat pv van waarschuwing niet gemakkelijk is. Hij is dan eerder voorstander van toezicht in persoon om vrachtwagenchauffeurs aan te spreken. Dit kan bekekenworden hoe dat aangepakt gaat worden.

      Nick Noël vult nog aan dat een dubbelpolig systeem best niet toegepast wordt omdat de GDPR dit niet toelaat.

      Vragen/opmerkingen:

      -        Hoe de white list samen stellen? Het ideale is dat dit voor de 5 gemeenten dezelfde lijst is. De politiezone zou graag de gemeente dit zelf laten opstellen maar de wet laat dit niet toe. Politie dient deze zelf te voeden.
      Belangrijk ook is een alternatieve weg te voorzien via plan B, de banaan is hiervoor perfect.

      -        Burgemeester: het technische gedeelte en de signalisatie is in orde. Enkel de communicatiecampagne dient nog uitgevoerd te worden. Het is belangrijk dat het systeem aan de man gebracht wordt en dat er voldoende communicatie naar de bedrijven gebeurt om hun gegevens door te geven.
      Burgemeester geeft nog mee dat er een proefopstelling voor trajectcontrole via ANPR in de Nielsestraat komt.

      -        Configuratie via enkelpolig of dubbelpolig systeem. Waarom wordt dubbelpolig niet weerhouden? GDPR laat dit niet toe. Van de 100 % gecontroleerde voertuigen worden er maar 20 % behouden. Dit is in strijd met de voorwaarden van minimale dataverwerking, met art. 28/1 en /3 van de persoonsgegevens. Waarom zou je eiken en meten als je toch niet voorbij mag rijden.

      -        Korpschef maakt nogmaals duidelijk dat de vaste camera bevoegdheid politie is en de tijdelijk vaste camera bevoegdheid gemeente. De wetgeving is hier belangrijk, in dit thema is dit een kluwen van 4 wetten.

      -        Er werd ook gekozen om niet te gaan voor een gasboete maar te kiezen voor een federale boete. Politie is geen voorstander van GAS 5. Nu gebeurt er een onmiddellijke inning waardoor er een terug inning kan gebeuren naar de gemeente. Voor de gemeente is dit belangrijk, zij vinden dit vaak oneerlijk omdat zij het camerasysteem betalen.

De voorzitter sluit de zitting op 10/05/2022 om 20:30.

Namens Gemeenteraadscommissie veiligheid, preventie en brandweer,

An Pues
secretaris

Ann De Smedt
voorzitter