Terug
Gepubliceerd op 08/08/2024

Notulen  Gemeenteraadscommissie openbare werken, patrimonium, groenonderhoud, mobiliteit

do 13/06/2024 - 19:00 Raadszaal
    • Goedkeuring verslag vorige vergadering

      Het verslag van de vorige vergadering wordt goedgekeurd.

    • ACTIEPLAN TOEGANKELIJKE HALTES

      De gemeente dient tegen 2030 minstens de helft van haar bushalten toegankelijk te maken. Daarnaast dient de gemeente ook nog haar mobipunten (Hoppinpunten) te realiseren tegen 2030.

      De gemeente beschikt sinds 2019 over een samenwerkingsovereenkomst met Inter.

      Het college besliste in zitting van 5 september 2022 een kandidatuur in te dienen bij Inter voor het coachingtraject toegankelijke haltes.

      Op 2 maart 2023 vond de startvergadering plaats van het coachingtraject.

      Naar aanleiding van deze startvergadering dient de gemeente haar ambitie om toegankelijke haltes aan te leggen te bekrachtigen. 

      In de gemeente zijn er momenteel 69 haltes waarvan 11 van het Vlaams gewest. Na uitrol van fase 2 van basisbereikbaarheid verdwijnen er enkele haltes waardoor er nog maar 61 overblijven.  Er blijven dan 52 haltes over van de gemeente waarvan 50%  toegankelijk moet zijn tegen 2030.

      Dit betekent dat er minstens 26 haltes toegankelijk moeten gemaakt worden. (5 ervan maken al deel uit van de stationsomgeving, 4 haltes  zijn al toegankelijk). Het is de bedoeling om de haltes aan te pakken wanneer er de komende jaren werken in de buurt zijn (vb fietspad Beukenlaan, ineens de halten in Beukenlaan aan de zijde van het park)

       

      Op 24 april 2023 bekrachtigde het college haar ambitie om minimaal de helft van de haltes ltoegankelijk te maken tegen 2023.

      De haltes die mogelijks kunnen aangepakt worden werden bezocht worden door iemand van Inter.

      Op basis van die resultaten werd een actieplan opgemaakt.

      Het actieplan is als bijlage toegevoegd.

      Het actieplan wordt goedgekeurd. Er zal veel geld nodig zijn om dit te realiseren.

    • VISIE GEMEENTELIJK MOBILITEITSPLAN

      In 2008 werd een intergemeentelijk mobiliteitsplan opgemaakt voor de Rupelstreek en Aartselaar en ook een gemeentelijk mobiliteitsplan Boom.

      In 2011 werden beide mobiliteitsplannen conform verklaard door de Provinciale Auditcommissie (PAC).

      In 2016 werden de plannen herbevestigd door de intergemeentelijke begeleidingscommissie (iGBC) nadat de sneltoets werd uitgevoerd.

      Ondertussen werd er door de vervoerregio een nieuw regionaal mobiliteitsplan opgemaakt voor de hele vervoerregio. Daarnaast zijn er een aantal ontwikkelingen in uitvoering of gepland die een invloed hebben op de mobiliteit

      Het is aangewezen het regionaal mobiliteitsplan, route 2030,  te vertalen naar een nieuw gemeentelijk mobiliteitsplan.

      De opmaak van het nieuwe gemeentelijk mobiliteitsplan werd  op 8 mei 2023 gegund aan Vectris.

      Het nieuwe gemeentelijk mobiliteitsplan wordt opgemaakt met de nodige participatie (burgerpanels, klankbordgroep, PSG).

      Rekening houdend met het nieuwe regionaal mobiliteitsplan komen in het nieuwe gemeentelijk plan o.a. volgende zaken aanbod :

      - thema circulatie (voor alle vervoersmodi)

      - thema netwerken en knopen

      - thema parkeren 

      - thema combi-mobiliteit en duurzame deelmobiliteit

      -  thema verkeersveiligheid

       

      Tijdens de commissie wordt de visie van het nieuwe mobiliteitsplan toegelicht door Vectris.

      Vectris geeft toelichting over de fasering, de resultaten van het participatieproces (bewonersvergaderingen en klankbordgroepen) en het verdere verloop. Het proces is nog niet afgerond.

      Bemerkingen tijdens de vergadering:

      - De fietsers mogen niet als remmers gebruikt worden.

      - Het handelscentrum moet heropleven en de bezoekers aan het handelscentrum moeten er geraken.

      - Als de snelheid verlaagd wordt moet er ook gehandhaafd worden.

      - in verband met de voorgestelde onthardingen wordt opgemerkt dat er te weinig mensen zijn voor het onderhoud.

      - Alles realiseren gaat veel geld kosten.

    • AANVULLEND REGLEMENT BETREFFENDE DE POLITIE OVER HET WEGVERKEER- GEBIEDSDEKKENDE MAATREGELEN TOMORROWLAND 2024

      Door Scelta Mobility werd op 22 mei 2024 een mobiliteitsplan ingediend voor Tomorrowland 2024.

      Dit mobiliteitsplan dient vertaald te worden in aanvullende verkeersreglementen. Enerzijds een reglement met de gebiedsdekkende maatregelen. Daarnaast nog een reglement met de verkeersmaatregelen in een aantal straten.

      Rond de schorre en camping Dreamville wordt er een veiligheidsperimeter ingesteld.  Festivalverkeer en doorgaand verkeer worden geweerd in deze perimeter. In deze autoluwe zone wordt gestreefd naar een permanente controle. Enkel bewoners met een groene parkeerkaart, hulpdiensten, de Lijn  en mensen met een roos doorgangsbewijs krijgen toegang tot deze zone.

      In deze veiligheidszone mogen enkel de bewoners met een groene parkeerkaart parkeren op het openbaar domein.

      Deze zone omvat volgende straten: Bosstraat, Nachtegaalstraat, Dirkputstraat, Schoolstraat, Sint Kathelijnestraat, Pastorijstaat, Onderwijsstraat, Kapelstraat, Brouwerslei, Lamotlei, Colibrielei, Burtonlei, Hoek, Kleistraat, Gamsterstraat, Kleine Steylen, Vogelenzang, Driehoek, Elshage, Heike, Putteveld, Langeweide, Prawiel, Gauwberg, Wyckmansveld, Kortestraat, Steenbakkerijenstraat en  Schorrestraat 

      Aansluitende op de veligheidsperimeter is er nog een bewonerszone waar eveneens het festivalverkeer wordt geweerd om de hinder voor buurtbewoners te beperken. Alle bestemmingen binnen deze zone blijven voor iedereen bereikbaar. Lokaal verkeer wordt steeds toegelaten.  In deze zone kan op het openbaar domein enkel geparkeerd worden met een oranje parkeerkaart. 

       Deze zone omvat volgende straten: Acacialaan, Spoorweglaan, Wetenschapsstraat, Kunstlaan, Kerselaarlaan, Vlierlaan, ELzenstraat, Berkenstraat, Lindenstraat, Eikenstraat, Wilgenstraat,  Beukenlaan, Kerkhofstraat, Oude Reetsebaan, Irisstraat, Meiklokstraat, Viooltjesstraat, Begoniastraat, Anjerstraat,  Leliestraat, Europastraat, Unostraat, Vredestraat, Rode Kruisstraat, Van Arteveldenstraat, Bossen, Jozef Wautersplein, Karel ledeganckstraat, E. Verhaerenstraat, A. Gretrystraat, Van Leriuslaan, Th. Van Rijswijcklaan, V. De Meyerstraat, A. Sniedersstraat, A. Rodenbachstraat, Parkstraat, Van Dijckstraat, H. Verrieststraat,  Rubensstraat, H. Conscienceplein, J.F. Willemsstraat, P. Benoitstraat, J. B. Davidstraat, E. Tinelstraat, Gevaertlaan, G. Gezellestraat, Van Leriuslaan, Rest, Schriek, Herten Bruin, Schaarbos, Biezenbos, Bunder, Voske, Velodroomstraat, Voetballersstraat, Hollezijp,  Bomenstraat,  Molenstraat , Sint Janstraat, Veldstraat, Sint Pieterstraat, Kruisstraat, Esperantostraat, J. Van Cleemputplein, Advokaatstraat, Hospitaalstraat, Kloosterstraat, Gasstraat, Brandstraat, Blauwstraat, Varkensmarkt, Onze Lieve Vrouwstraat; Pachterslei, Antwerpsestraat (deel tussen Tuyaertsstraat en kruispunt met N177 ) en Tuyaertsstraat.

       

       

        

      Aanvullend reglement betreffende de politie over het wegverkeer- gebiedsdekkende maatregelen Tomorrowland 2024

       

      Juridisch kader:

      - de nieuwe gemeentewet van 24 juni 1988

      - het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017

      - de wet betreffende de politie over het wegverkeer van 16 maart 1968

      - Het Koninklijk besluit houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en het gebruik van de openbare weg van 1 december 1975

      - het ministerieel besluit waarbij minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden  van de verkeerstekens worden bepaald van 11 oktober 1976

      - het decreet betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens van 16 mei 2008

      - het besluit van de Vlaamse regering betreffende aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens van 23 januari 2009

      - de omzendbrief betreffende de gemeentelijke aanvullende reglementen op de politie van het wegverkeer van april 2009

       

      Consideransen:

      Het betreft  gemeentewegenis

      Dit aanvullend reglement regelt de gebiedsdekkende maatregelen op enkele gemeentewegen tijdens Tomorrowland 2023.

      Rond het festivalterrein  en camping Dreamville wordt er een veiligheidsperimeter ingesteld.  Festivalverkeer en doorgaand verkeer worden geweerd in deze perimeter. In deze autoluwe zone wordt gestreefd naar een permanente controle. Enkel bewoners met een groene parkeerkaart, hulpdiensten, de Lijn  en mensen met een roos doorgangsbewijs krijgen toegang tot deze zone.

      In deze veiligheidszone mogen enkel de bewoners met een groene parkeerkaart parkeren op het openbaar domein.

      Aansluitende op de veiligheidsperimeter is er nog een bewonerszone waar eveneens het festivalverkeer wordt geweerd om de hinder voor buurtbewoners te beperken. Alle bestemmingen binnen deze zone blijven voor iedereen bereikbaar. Lokaal verkeer wordt steeds toegelaten.  In deze zone kan op het openbaar domein enkel geparkeerd worden met een oranje parkeerkaart. 

      Zowel de groene als de oranje parkeerkaart en het roze doorgangsbewijs voldoen aan het Ministerieel besluit van 9 januari 2007. De kaarten worden als bijlage aan het reglement toegevoegd.

       

      Besluit:

      Artikel 1: afbakening veiligheidsperimeter (groene zone)

      Het begin van de veiligheidsperimeter (groen zone) wordt vastgesteld in:

      - Kapelstraat (grens met Terhagen)

      - Kapelstraat (zijde varkensmarkt)

      - Pachterslei (tussen nrs 2 en 8)

      - Pachterslei (tussen nrs. 38 en 44)

      - Brouwerslei

      - Hoek

      - 's Herenbaan (kruispunt met Kerkhofstraat)

      - Schommelei

       -  Wyckmansveld

      - Steenbakkerijenstraat

       

      Volgende verkeerstekens worden geplaatst:

      - Kapelstraat (grens met Terhagen), tegenover Kapelstraat nr 176: een nadar met daarop een C3 met onderbord  met de tekst 'Uitgezonderd De Lijn, hulpdiensten, bewoners met groene parkeerkaart en houders van een roos doorgangsbewijs'

      - Kapelstraat (zijde varkensmarkt) ter hoogte van Pachterslei : een nadar met daarop een C3 met onderbord met de tekst 'Uitgezonderd De Lijn, hulpdiensten, bewoners met groene parkeerkaart en houders van een roos doorgangsbewijs'

      - 's Herenbaan (kruispunt met Kerkhofstraat):  een nadar met daarop een C3 met onderbord met de tekst 'Uitgezonderd hulpdiensten, bewoners met groene parkeerkaart en houders van een roos doorgangsbewijs'

      - Hoek, ter hoogte van Kapelstraat, ter hoogte van Hoek nr 183:  een nadar met daarop een C3 met onderbord met de tekst 'Uitgezonderd  hulpdiensten, bewoners met groene parkeerkaart en houders van een roos doorgangsbewijs'

      - Hoek, ter hoogte van Kapelstraat, ter hoogte van hoek nr 120:  een nadar met daarop een C3 met onderbord met de tekst 'Uitgezonderd  hulpdiensten, bewoners met groene parkeerkaart en houders van een roos doorgangsbewijs'

      - Hoek, ter hoogte van Kapelstraat, ter hoogte van Hoek nr 76:  een nadar met daarop een C3 met onderbord met de tekst 'Uitgezonderd  hulpdiensten, bewoners met groene parkeerkaart en houders van een roos doorgangsbewijs'

      - Hoek, ter hoogte van Kapelstraat, vlak voor Kapelstraat 98:  een nadar met daarop een C3 met onderbord met de tekst 'Uitgezonderd  hulpdiensten, bewoners met groene parkeerkaart en houders van een roos doorgangsbewijs'

      - Hoek, naast Hoek 2: een nadar met daarop een C3 met onderbord met de tekst 'Uitgezonderd  hulpdiensten, bewoners met groene parkeerkaart en houders van een roos doorgangsbewijs'

      Pachterslei tussen nrs 38 en 44, ter hoogte van Pachterslei (stuk : een nadar met daarop een C3 met onderbord met de tekst 'Uitgezonderd  hulpdiensten, bewoners met groene parkeerkaart en houders van een roos doorgangsbewijs'

      - Pachterslei tussen nrs 2en 8, ter hoogte van Pachterslei (stuk : een nadar met daarop een C3 met onderbord met de tekst 'Uitgezonderd  hulpdiensten, bewoners met groene parkeerkaart en houders van een roos doorgangsbewijs'

      - Bosstraat, ter hoogte van Kapelstraat: een nadar met daarop een C3 met onderbord met de tekst 'Uitgezonderd  hulpdiensten, bewoners met groene parkeerkaart en houders van een roos doorgangsbewijs'

      - Brouwerslei, ter hoogte van Kapelstraat: een nadar met daarop een C3 met onderbord met de tekst 'Uitgezonderd  hulpdiensten, bewoners met groene parkeerkaart en houders van een roos doorgangsbewijs'

      - Brouwerslei , ter hoogte van Pachterslei :een nadar met daarop een C3 met onderbord met de tekst 'Uitgezonderd  hulpdiensten, bewoners met groene parkeerkaart en houders van een roos doorgangsbewijs'

      - Schommelei ter hoogte van de ovonde  Kerkhofstraat :  een nadar met daarop een C3 met onderbord met de tekst 'Uitgezonderd  hulpdiensten'

      - Schommelei ter hoogte van rotonde Kapelstraat:  een nadar met daarop een C3 met onderbord met de tekst 'Uitgezonderd  hulpdiensten'

      - Wyckmansveld, inrit tussen Kerkhofstraat  nr. 190 en nr 200: een nadar met daarop een C3 met onderbord met de tekst 'Uitgezonderd  hulpdiensten, bewoners met groene parkeerkaart en houders van een roos doorgangsbewijs'

      - Steenbakkerijenstraat, ter hoogte van Kerkhofstraat: een C3 met onderbord met de tekst 'Uitgezonderd  hulpdiensten, bewoners met groene parkeerkaart en houders van een roos doorgangsbewijs'

       

       

      Artikel 2: afbakening bewonerszone (oranje zone)

      Het begin van de bewonerszone (oranje zone) wordt vastgesteld in:

      - Acacialaan 

      - Spoorweglaan

      - Wilgenstraat

      - Eikenstraat

      - Kunstlaan

      - Kerselaarlaan

       - Beukenlaan 

      - Oude Reetsebaan

      - Kerkhofstraat

      - Molenstraat

      - Advokaatstraat

      - Tuyaertsstraat

      - Onze Lieve Vrouwstraat

      -Pachterslei

       

      Volgende verkeerstekens worden geplaatst: 

      - Acacialaan, tegenover nr 1:  een nadar met daarop een C3 met onderbord met de tekst 'Uitgezonderd  vergunninghouders'

      - Eikenstraat, ter hoogte van Antwerpsestraat: een nadar met daarop een C3 met onderbord met de tekst 'Uitgezonderd  vergunninghouders'

      - Antwerpsestraat, tussen nrs 330 en 332:  een nadar met daarop een C3 met onderbord met de tekst 'Uitgezonderd  vergunninghouders'

      - Spoorweglaan, ter hoogte van  nr 8: een nadar met daarop een C3 met onderbord met de tekst 'Uitgezonderd  vergunninghouders'

      - Kunstlaan, op kruispunt met Antwerpsestraat, naast Antwerpsestraat nr 418: een nadar met daarop een C3 met onderbord met de tekst 'Uitgezonderd  fietsers'

      - Kerselaarlaan, op kruispunt met Antwerpsestraat, naast Antwerpsestraat 476: een nadar met daarop een C3 met onderbord met de tekst 'Uitgezonderd  vergunninghouders'

      - Beukenlaan, tegenover nr 176: een nadar met daarop een C3 met onderbord met de tekst 'Uitgezonderd  vergunninghouders'

       - Beukenlaan, aan kruispunt met Antwerpsestraat: een nadar met daarop een C3 met onderbord met de tekst 'Uitgezonderd  vergunninghouders'

      - Oude Reetsebaan, ter hoogte van nr 115: een nadar met daarop een C3 met onderbord met de tekst 'Uitgezonderd  fietsers'

      - Kerkhofstraat, ter hoogte van kruispunt met 's Herenbaan: een nadar met daarop een C3 met onderbord met de tekst 'Uitgezonderd  De Lijn en fietsers'

      - Kortestraat, kruispunt Kerkhofstraat: een nadar met daarop een C3 met onderbord met de tekst 'Uitgezonderd  vergunninghouders'

      - Molenstraat, ter hoogte vankruispnut met Antwerpsestraat: een nadar met daarop een C3 met onderbord met de tekst 'Uitgezonderd  vergunninghouders'

      - Advokaatstraat, ter hoogte van kruispunt met Antwerpssestraat: een nadar met daarop een C3 met onderbord met de tekst 'Uitgezonderd  fietsers'

      - Tuyaertsstraat, ter hoogte van kruispunt met Antwerpsestraat: een nadar met daarop een C3 met onderbord met de tekst 'Uitgezonderd  vergunninghouders'

      - Antwerpsestraat , ter hoogte van kruispunt met N177, naast Antwerpsetraat 91: een nadar met daarop een C3 met onderbord met de tekst 'Uitgezonderd  vergunninghouders'

      - Onze Lieve Vrouwstraat, ter hoogte van kruispunt met Bassinstraat: een nadar met daarop een C3 met onderbord met de tekst 'Uitgezonderd  vergunninghouders'

      - Pachterslei, ter hoogte van Kapelstraat: een nadar met daarop een C3 met onderbord met de tekst 'Uitgezonderd  vergunninghouders'

      - Pachterslei ter hoogte van Hoek:  een nadar met daarop een C3 met onderbord met de tekst 'Uitgezonderd  vergunninghouders'

       

      Artikel 3:  afbakening parkeerbeleid in veiligheidperimeter (groen zone)

      Het begin en einde van  het parkeerbeleid in de veiligheidsperimeter (groen zone) wordt vastgesteld in:

      - Kapelstraat (grens met Terhagen), tegenover Kapelstraat nr 176

      - Kapelstraat (zijde varkensmarkt) ter hoogte van Kapelstraat 12 

      - Steenbakkerijenstraat, hoek met Kerkhofstraat

      - Bosstraat, aan kruispunt met Kapelstraat  

      - 's Herenbaan (kruispunt met Kerkhofstraat): 

      - Hoek, ter hoogte van Kapelstraat, ter hoogte van Hoek nr 183

      - Hoek, ter hoogte van Kapelstraat, ter hoogte van hoek nr 120  

      - Hoek, ter hoogte van Kapelstraat, ter hoogte van Hoek nr 76

      - Hoek, ter hoogte van Kapelstraat, vlak voor Kapelstraat 98  

      - Hoek ,naast Hoek nr 2 

      - Wyckmansveld, inrit tussen Kerkhofstraat nr 190 en nr 200

      - Pachterslei, tussen Pachterslei 2 en 8

      - Pachterslei, tussen Pachterslei 38 en 44

      - Brouwerslei, ter hoogte van Pachterslei

      - Brouwerslei, ter hoogte van Kapelstraat

       

      Volgende verkeerstekens worden geplaatst: 

      - elke toegang tot de zone: verkeersbord ZE9at met beperkend zwart opschrift "groene parkeerkaart" 

      - elke uitgang tot de zone: verkeersbord ZE9at/ met beperkend opschrift " groene parkeerkaart"

       

      Artikel 4:  afbakening parkeerbeleid in bewonerszone (oranje zone)

      Het begin en einde van  het parkeerbeleid in de bewonerszone (oranje zone) wordt vastgesteld in:

       - Acacialaan, kruispunt met 's Herenbaan  

      - beide parkings langs het park  in Acacialaan

      - parking Spoorweglaan (deel het dichts naar Acacialaan)

      - Spoorweglaan thv nr 8

      - Spoorweglaan (doodlopen stuk)

      - Lindenstraat

      - Kunstlaan

      - Kerselaarlaan

       - Beukenlaan 

      - Oude Reetsebaan

      - Kerkhofstraat

      - Molenstraat

      - Advokaatstraat

      - Tuyaertsstraat

      - Antwerpsestraat, t.h.v. nr 91

      - Onze Lieve Vrouwstraat

      - Wetenschapstraat

      - Varkensmarkt

      - Kortestraat, t.h.v. nr 3

      - Pachterslei

      - Eikenstraat

      - Wilgenstraat

       

      Volgende verkeerstekens worden geplaatst: 

      - elke toegang tot de zone: verkeersbord ZE9at met zwart opschrift "oranje parkeerkaart" 

      - elke uitgang tot de zone: verkeersbord ZE9at/ met beperkend opschrift "oranje parkeerkaart"

       

      Een herhalingsbord van het voormelde parkeerbeleid in de bewonerszone wordt geplaatst op alle zijstraten van Beukenlaan:

      - Meiklokstraat 

      - Van Arteveldenstraat

      - Mercatorstraat 

      - Van Leriuslaan

      - A. Sniedersstraat 

      - A. Rodenbachstraat

      - V. De Meyerestraat

      - Velodroomstraat

      - parking Victor De Meyerestraat

       

      Een herhalingsbord van het voormelde parkeerbeleid in de bewonerszone wordt geplaatst op alle zijstraten van Kerkhofstraat :

      - Oude Reetsebaan

      - Van Leruislaan

      - Velodroomstraat

      - Voetballersstraat

      - Steenbakkerijenstraat

      - parking Varkensmarkt

      - Kerkhofstraat, t.h.v. begraafplaats

      - Kerkhofstraat, t.h.v kruispunt met Oude Reetsebaan

      - Bomenstraat

      - Advokaatstraat

       

       

      Artikel  5 : Dit reglement geldt enkel  tijdens de  2 festivalweekends van Tomorrowland 2024.

       

      Artikel 6: Dit besluit en haar bijlagen worden ter goedkeuring overgemaakt via het digitale loket lokale besturen van de Vlaamse overheid.

      Het reglement wordt goedgekeurd.

      Ten opzichte van vorig jaar is er amper iets veranderd

    • AANVULLEND REGLEMENT BETREFFENDE DE POLITIE OVER HET WEGVERKEER - VERKEERSMAATREGELEN TOMORROWLAND 2024

      Door Scelta Mobility werd op 22  mei 2024 een mobiliteitsplan ingediend voor Tomorrowland 2024

      Dit mobiliteitsplan dient vertaald te worden in aanvullende verkeersreglementen. Enerzijds een reglement met de gebiedsdekkende maatregelen. Daarnaast nog een reglement met de tijdelijke verkeersmaatregelen in een aantal straten.

      Deze tijdelijke verkeersmaatregelen worden genomen omwille van volgende redenen:

      - een betere bereikbaarheid voor bezoekers, hulp- en festivaldiensten, medewerkers en artiesten

      - een veiligere festivalomgeving met ruimte voor voetgangers, fietsers en hulpdiensten

      - een kleinere ecologische voetafdruk vanwege het festival door meer duurzame verplaatsingen

      - minder hinder voor omwonenden, aandacht voor omliggende bestemmingen en regulier verkeer 

      - zorgen voor een optimale beleving voor de bezoekers, ook tijdens de verplaatsing naar en vanaf het festival

       

      Deze tijdelijke verkeersmaatregelen worden ingevoerd om de hinder voor omwonenden en het lokale verkeer te beperken en de omgeving van het festivalterrein autoluw te maken zodat er ruimte en veiligheid gecreëerd wordt voor voetgangers, fietsers en openbaar vervoer.

       

      Er wordt gebruik gemaakt van volgende parkings in Boom voor festivalgangers

      P1: Scheldeweg-Neteweg- Lange Lei

      P2: de Klamp  

      P3bis : Kerkhofstraat 84 

      P3 tres: grasveld OCMW Kerkhofstraat 151

      P20: site Casteleyn naast Broekweg

      Kleine Steylen : secret resto

       

      Er wordt bijkomende gebruik gemaakt van volgende parkings

      P3: hoofdparking De schorre: politie

      P4: Hoek 76 : staff

      P5: parking 3 van De Schorre: artiesten

      P6: parking 2 van De Schorre: pers

      P7: weilanden achter Kerkhofstraat: crew

      P15: Nachtegaalstraat: crew dreamville

      Media: bevepal - Kapelstraat 156

       

      Voor de bewoners van Lange lei en Glazenstraat wordt zoals andere jaren een doorgangskaart bezorgd zodat zij worden doorgelaten aan parking 1

       

       

       

      Tijdens de  2 festivalweekends  telkens van woensdag tot en met maandag een aantal tijdelijke verkeersmaatregelen.

      Woensdag
      Volgende straten zijn afgesloten voor het verkeer, uitgezonderd bewoners en lokaal verkeer (geen
      festivalbezoekers)
      - Nachtegaalstraat (van Dirkputstraat tot ’s Herenbaan)
      - ’s Herenbaan (van Molenstraat tot Nachtegaalstraat)


      In volgende straten geldt een parkeerverbod:
      Spoorweglaan: parkeerverbod parking kant park van Wilgenstraat tot Kunstlaan. Het parkeerverbod blijft van kracht  van woensdag 19 juli tot maandagochtend 31 juli om 4.00u.

      Donderdag
      Op donderdag zijn volgende verkeersmaatregelen van kracht:
      - Stationsplein: volledig parkeerverbod en  verboden stationeren en verkeersvrij (tussen het busstation en zijde N177) tot maandag 15.00u.
      - -Bosstraat: parkeerverbod  en stationeerverbod buiten de parkeervakken + enkel toegankelijk voor bewoners (bewonerskaart) tot maandag 16.00u.
      - Nachtegaalstraat:
           o Parkeerverbod  en stationeerverbod beide zijden vanaf Schoolstraat tot ’s Herenbaan
           o Geen doorgaand verkeer toegelaten tussen Dirkputstraat en ’s Herenbaan.
      - ’s Herenbaan van de Nachtegaalstraat tot de Kerkhofstraat:
           o Parkeerverbod en stationeerverbod tot maandag om 16.00u.

      • Eenrichtingsverkeer richting Kerremansstraat tijdens instroom

      - Dirkputstraat: parkeerverbod kant onevennummers  uitgezonderd parkeervakken op de bermen 
      - Kortestraat: parkeerverbod  en stationeerverbod hoek Dirkputstraat (draaicirkel pendelbussen)
      - Op de Schommelei is het niet meer mogelijk om vanaf de Kapelstraat naar de Kerkhofstraat te rijden vanaf 18u. In de andere rijrichting is wel nog verkeer mogelijk.


      Vrijdag, zaterdag en zondag

      - Kapelstraat:
           
           - Van rotonde Schommelei tot Bosstraat: parkeerverbod langs beide zijden
           - Vanaf 22.00u tot einde uitstroom: verboden voor alle verkeer tussen Hoek 76 en Pachterslei

            - Verkeerslicht voor lijnbussen ter hoogte van de Pachterslei wordt in werking gesteld zodat de lijnbussen richting Boom Markt via de Kapelstraat kunnen rijden.

      - Dirkputstraat: onderbroken t.h.v. doorsteek Kleine Steylen – De Schorre, geen doorgaand verkeer mogelijk.


      - Nachtegaalstraat:
           - onderbroken t.h.v. doorsteek camping – voetpad naar De Schorre

           -C3 uitgezonderd plaatselijk verkeer vanaf kruispunt Dirkputstraat tot inrit Dreamville en vanaf kruispunt 's Herenbaan tot inrit Dreamville

           - doodlopende weg vanaf kruispunt Dirkputstraat

      - Papensteenstraat & Klampsteenstraat:

      -volledig parkeer en stationeerverbod

      - parking voor  taxi's en voertuigen individueel bezoldigd personenvervoer 

      - Klinkaertstraat: volledig parkeer- en stationeerverbod

      - Parkeerverbod voor Kiss & Ride West:
           o Wilgenstraat aan beide zijden
           o Eikenstraat aan beide zijden
           o N177: parkeerplaatsen voor de kerk 
      - Hollezijp: Parkeerverbod  en stationeerverbod van Voetballersstraat tot Velodroomstraat aan beide zijden, vanaf 22.00 u tot einde uitstroom verboden voor alle verkeer tussen Voetballersstraat en Velodroomstraat

      - Voetballersstraat: Parkeerverbod en stationeerverbod langs beide zijden, vanaf 22.00 u tot einde uitstroom verboden voor alle verkeer

      - Inrit Den Beuk aan Voetballersstraat: : voorbehouden voor bezoekers woonzorgcentrum Den Beuk (met parkeerkaart bezoeker Den beuk)


      - Parking Brandpunt: parkeerverbod. Parkeren enkel toegelaten voor politiediensten en OCMW personeel  met parkeerkaart parking Brandpunt


      - Schommelei: Vanaf donderdag 18u tot maandag 2.00u: Enkel toegankelijk voor bestemmingsverkeer P3. Geen doorgaand verkeer mogelijk.


      - Kerkhofstraat:
           - Eenrichtingsverkeer van Oude Reetsebaan  tot ’s Herenbaan richting ’s Herenbaan, uitgezonderd De Lijn.
              - Eenrichtingsverkeer tussen de rotonde Bar Tabac en inrit voormailge garage Van Camp (Kerkhofstraat 88), richting Advokaatstraat
      - Velodroomstraat
           - Parkeerverbod langs beide zijden tussen Beukenlaan en Papensteenstraat
           - Parkeerverbod tusssen Hollezijp en rotonde Gevaertlaan kant onevennummers.
           - Verwijderen van de bloempotten op de rotonde met de Gevaertlaan

      - Brouwerslei:

            - parkeerverbod langs beide zijden

            - vanaf 22 u tot einde uitstroom: enkelrichting richting Pachterslei

      - Schorrestraat: parkeerverbod  kant De schorre tussen Wyckmansveld en Kortestraat

      - Molenstraat:

           o Verwijderen bloembakken tussen De Klamp en N177
           o Tijdelijk omkeren van de rijrichting tussen De Klamp en N177 tijdens uitstroom

           - eenrichtingsverkeer tussen inrit De klamp en Sint Janstraat, richting Sint Janstraat


      - N177 ter hoogte van kruispunt met Antwerpsestraat: middenberm wordt doorgetrokken.
      Linksafbeweging van N177 naar Antwerpsestraat is niet mogelijk. Ook linksafbeweging vanuit
      de Antwerpsestraat richting Willebroek is niet mogelijk.

      - N177 ter hoogte van E. Vanderveldestraat: middenberm wordt deels dorogetrokken van vrijag 8 u tot maandnag 3 u. enkel linksafbeweging va N177 komende uit de richting vna Willebroek naar E. vanderveldestraatblijft mogelijk

      - Oude Reetsebaan: afgesloten voor alle verkeer ter hoogte van 's Herenbaan

      - Advokaatstraat: afgesloten voor alle verkeer ter hoogte van Antwerpsestraat

      - Kunstlaan:

           - Afgesloten voor alle verkeer ter hoogte van N177 en dit tussen 3 u en 22 u

           - een richtingsverkeer tussen Antwerpsestraat en Spoorweglaan richting Spoorweglaan tussen 22 u en 3 u

      - Kerselaarlaan:

             - eenrichtingsverkeer tussen Vlierlaan en Antwerpsestraat, richting Antwerpsestraat

       

      Maandag
      - Nachtegaalstraat:
           • Parkeerverbod  en stationeerverbod beide zijden vanaf Schoolstraat tot ’s Herenbaan
           • Geen verkeer toegelaten tussen Dirkputstraat en ’s Herenbaan
      - ‘s Herenbaan van de Nachtegaalstraat tot de Kerkhofstraat:
           • Parkeerverbod langs beide zijden
           • Eenrichtingsverkeer richting Kerkhofstraat
      - Dirkputstraat: parkeerverbod kant onevennummer uitgezonderd parkervakken op de bermen tot 15.00 u
      - Kortestraat: parkeerverbod hoek Dirkputstraat (draaicirkel bussen)

       

      Aanvullend reglement betreffende de politie over het wegverkeer- verkeersmaatregelen Tomorrowland

      Juridisch kader:

      - de nieuwe gemeentewet van 24 juni 1988

      - het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017

      - de wet betreffende de politie over het wegverkeer van 16 maart 1968

      - Het Koninklijk besluit houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en het gebruik van de openbare weg van 1 december 1975

      - het ministerieel besluit waarbij minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden  van de verkeerstekens worden bepaald van 11 oktober 1976

      - het decreet betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens van 16 mei 2008

      - het besluit van de Vlaamse regering betreffende aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens van 23 januari 2009

      - de omzendbrief betreffende de gemeentelijke aanvullende reglementen op de politie van het wegverkeer van april 2009

       

      Consideransen:

      Het betreft  gemeentewegenis

      Dit aanvullend reglement regelt de verkeersmaatregelen op enkele gemeentewegen tijdens Tomorrowland 2024. De aanvullende reglementen die reeds geldig zijn in deze straten blijven eveneens van toepassing.

      Deze tijdelijke verkeersmaatregelen worden ingevoerd om de hinder voor omwonenden en het lokale verkeer te beperken en de omgeving van het festivalterrein autoluw te maken zodat er ruimte en veiligheid gecreëerd wordt voor voetgangers, fietsers en openbaar vervoer.

       

       Besluit

      Artikel 1 : volgende tijdelijke verkeersmaatregelen gelden op woensdag voor ieder festivalweekend

      Spoorweglaan: parkeerverbod parking kant park van Wilgenlaan tot Kunstlaan. Het parkeerverbod blijft van kracht tot maandagochtend 4.00u.

      Deze regel wordt ter kennis gebracht door het bord E1 in Spoorweglaan.

      In Nachtegaalstraat en 's Herenbaan beginnen ook de gebiedsdekkende maatregelen te gelden

       

      Artikel 2

      Op  de donderdag voor ieder festivalweekends zijn volgende verkeersmaatregelen van kracht:

      - parkeer- en stationeerverbod op

      -Stationsplein, 

      -in Bosstraat buiten de parkeervakken,

      - in Nachtegaalstraat vanaf Schoolstraat tot 's Herenbaan (beide zijden),

      - in 's Herenbaan,

      - in Dirkputstraat kant oneven nummer uitgezonderd parkeervakken in bermen

      - Kortestraat , enkel de hoek met Dirkputstraat

      - Statiestraat ter hoogte van nr 61

      - Kerkhofstraat ter hoogte van inrit P7

      Deze regel wordt ter kennis gebracht door het bord E3.

       

      - invoering enkelrichting

      - in 's Herenbaan richting Kerremansstraat tijdens instroom.

      - in Schommelei richting Kapelstraat vanaf 18 u

      Deze regel wordt ter kennis gebracht door de borden  C1 en F19

       

      - invoering doorgangsverbod:

      Nachtegaalstraat afgesloten tussen Dirkputstraat en 's Herenbaan.

      Deze regel wordt ter kennis gebracht met het bord C3

       

      Artikel 3: Volgende tijdelijke verkeersmaatregelen worden ingesteld  in onderstaande straten op vrijdag, zaterdag en zondag van ieder festivalweekend (aanvullend bij de gebiedsdekkende maatregelen.

      - parkeer- en stationeerverbod in volgende straten:

      - Kapelstraat , van rotonde Schommelei tot Bosstraat, parkeerverbod langs beide zijde

      - Kapelstraat van Pachterslei tot Schommelei

      - Papensteenstraat en Klampsteenstraat, langs beide zijden

      - Klinkaertstraat, langs beide zijden

      - Wilgenstraat, langs beide zijden

      - Eikenstraat, langs beide zijden

      - N177, parkeerplaatsen voor de kerk

      - Hollezijp, van Voetballersstraat tot Velodroomstraat, beide zijden

      - Voetballersstraat, beide zijden

      - Velodroomstraat, tussen Beukenlaan en Papensteenstraat, beide zijden

      - Velodroomstraat: tussen Hollezijp en Gevaertlaan, kant oneven nummers

      - Brouwerslei: langs beide zijden

      - Schorrestraat: kant De schorre, tussen Kortestraat en Wyckmansveld

            Deze regel wordt ter kennis gebracht door het bord E3.

       

      - inwerking stelling bussluis Kapelstraat

       - Kapelstraat, enkelrichting, richting rotonde  tussen Varkensmarkt en rotonde , uitgezonderd de Lijn

      Deze regel wordt ter kennis gebracht door de borden  C1 met onderbord uitgezonderd De Lijn en F19

       

      - invoering enkelrichting 

      - Kerkhofstraat, van Oude Reetsebaan tot 's Herenbaan richting 's Herenbaan, uitgezonder De Lijn

      Deze regel wordt ter kennis gebracht door de borden  C1 en F19 in Kerkhofstraat.

       

      - Kerkhofstraat, tussen ovonde en voormalige garage Van Camp (Kerkhofstraat 88), richting Advokaatstraat

      Deze regel wordt ter kennis gebracht door de borden  C1 en F19 in Kerkhofstraat.

      Daarnaast wordt ook een bord D1f geplaatst in Advokaatstraat tegenover nr 192 en een bord D1e in Bomenstraat voor kruispunt met Kerkhofstraat

               - Kunstlaan, tussen Antwerpsestraat en Spoorweglaan, richting Spoorweglaan

       Deze regel wordt ter kennis gebracht door de borden  C1 en F19 in Kunstlaan

               - Kerselaarlaan, eenrichtingsverkeer tussen Vlierlaan en Antwerpsestraat, richting Antwerpsestraat

      Deze regel wordt ter kennis gebracht door de borden  C1 en F19 in Kerselaarlaan

      Daarnaast wordt ook een bord D1f geplaatst in Vlierlaan, naast Kerselaarlaan 28

                - Molenstraat, enkelrichting tussen Molenstraat 2 en Sint Janstraat, richting Sint Janstraat

      Deze regel wordt ter kennis gebracht door de borden  C1 en F19 in Molenstraat

       

      - invoering doorgangsverbod in Schommelei

      Deze maatregel wordt ter kennis gebracht door het bord C3 met onderbord uitgezonderd vergunninghouders

       

      - invoering doorgangsverbod voor alle voertuigen van 22 u tot einde uitstroom:

      - Kapelstraat, tussen Pachterslei en Hoek 76 

      - Hollezijp, tussen Voetballersstraat en Velodroomstraat

      - Voetballersstraat

      Deze maatregel wordt ter kennis gebracht door het bord C3.

       

       - onderbroken straten - invoering doodlopende weg

      - Dirkputstraat, onderbroken t.h.v. doorsteek Kleine Steylen - De schorre

      - Nachtegaalstraat, onderbroken tussen Kerremansstraat en doorsteek camping - voetpad naar De schorre

       

      Deze maatregel wordt ter kennis gebracht door het bord F45 en dit op volgende locaties:

      - in Nachtegaalstraat thv kruispunt met Dirkputstraat

      - Dirkputstaat, tegenover huisnr 1

      - in Dirkputstraat, thv huisnummer 331

       

      - invoering parking voor  taxi's en voertuigen individueel bezoldigd personenvervoer Papensteenstraat - Klampsteenstraat

      Deze regel wordt ter kennis gebracht met het bord E9a met onderbord ' Taxi en individueel bezoldigd personenvervoer'

       

       - parking Brandput voorbehouden voor politiediensten en OCMW:  

      Deze regel wordt ter kennis gebracht door  een nadar en het bord ZE9at  met de tekst 'politiediensten en OCMW personeel'

       

      - parking den Beuk voorbehouden voor bezoekers den Beuk

      Deze regel wordt ter kennis gebracht door  een nadar het bord ZE9at  met de tekst ' bezoekers Den Beuk'

       

       Artikel 4: Volgende tijdelijke verkeersmaatregelen worden ingesteld op maandag na ieder festivalweekend

        - Parkeer- en stationeerverbod in volgende straten

           - Nachtegaalstraat,  beide zijden vanaf Schoolstraat tot ’s Herenbaan
           -  ‘s Herenbaan van de Nachtegaalstraat tot de Kerkhofstraat, langs beide zijden

           -  Kortestraat, hoek met Dirkputstraat (draaicikcel bussen)
           - Dirkputstraat: parkeerverbod kant onevennummer uitgezonderd parkeervakken op de bermen tot 15.00 u

           - Statiestraat thv nr 61

         Deze regel wordt ter kennis gebracht door het bord E3.


           - Eenrichtingsverkeer in 's Herenbaan richting Kerkhofstraat

          Deze regel wordt ter kennis gebracht door de borden  C1 en F19

       In Nachtegaalstraat en 's Herenbaan gelden ook de gebiedsdekkende maatregelen nog.

       

      Artikel  5 : Dit reglement geldt enkel  tijdens de  2 festivalweekends van Tomorrowland 2024.

      Artikel 6: Dit besluit en haar bijlagen worden ter goedkeuring overgemaakt via het digitale loket lokale besturen van de Vlaamse overheid.

      Artikel 7: er worden parkeerkaarten aangemaakt voor parking Brandpunt (voor de politie en het OCMW-personeel) en voor parking Den Beuk (voor bezoekers Den Beuk).

      Artikel 8: er worden doorgangskaarten voor doorgang  door parking Krekelenberg naar Lange lei en Glazenstraat aangemaakt voor de bewoners van voormelde straten.

      Het reglement wordt goedgekeurd.

      De bussen die vorig jaar nog stopten in Brouwerslei zullen dit jaar hun mensen afzetten op terrein 4 van de voetbalvelden. Er worden rijplaten op het veld gelegd en dit voetbalveld zal na Tomorrowland heraangelegd worden.

    • AANVULLEND REGLEMENT BETREFFENDE DE POLITIE OVER HET WEGVERKEER – KAPELSTRAAT

      Eind 2023 beslist de gemeenteraad om trajectcontrole in te voeren in Beukenlaan, Kapelstraat en Kerkhofstraat

      Voor de trajectcontrole worden camera's geplaatst in de Kapelstraat, in het deel voorbij Schommelei tot grens met Terhagen.

      Het voorliggend aanvullend reglement bevat de wijzigingen naar aanleiding van de plaatsing van de trajectcontrole.

      Conform de richtlijn van de Vlaamse overheid wordt het aanvullend reglement voor de volledige straat opgemaakt.

      De Kapelstraat is gelegen binnen de bebouwde kom en er geldt een snelheidsregime van 50 km/h in de hele straat.

       

       

      Aanvullend reglement betreffende de politie over het wegverkeer - Kapelstraat

      Juridisch kader:

      - de nieuwe gemeenteweg van 24 juni 1988

      - het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017

      - de wet betreffende de politie over het wegverkeer van 16 maart 1968

      - het Koninklijk besluit houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en het gebruik van de openbare weg van 1 december 1975

      - het ministerieel besluit waarbij de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald van 11 oktober 1976

      - het decreet betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens van 16 mei 2008

      - het besluit van de Vlaamse Regering betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van verkeerstekens van 23 januari 2009

      - de omzendbrief betreffende de gemeentelijke aanvullende reglementen op de politie van het wegverkeer van 4 april  2009

       

      Consideransen: 

      Eind 2023 beslist de gemeenteraad om trajectcontrole in te voeren in Beukenlaan, Kapelstraat en Kerkhofstraat

      Voor de trajectcontrole worden camera's geplaatst in de Kapelstraat, in het deel voorbij Schommelei tot grens met Terhagen. De camera's komen te staan in de middenberm  komende van de rotonde,  20 m voor de eerste zijstraat, de andere camera's ter hoogte van Hoek 183

      Het voorliggend aanvullend reglement bevat de wijzigingen naar aanleiding van de plaatsing van de trajectcontrole

      Conform de richtlijn van de Vlaamse overheid wordt het aanvullend reglement voor de volledige straat opgemaakt.

      Kapelstraat is een gemeenteweg.

      De Kapelstraat is gelegen binnen  de bebouwde kom en er geldt een snelheidsregime van 50 km/h.

       

      BESLUIT:

      Artikel 1: Alle voorgaande aanvullende verkeersreglementen betreffende Kapelstraat, behalve de gebiedsdekkende (afbakening bebouwde kom, snelheidsregime)  worden opgeheven.

       

      Artikel 2: Gevaarsborden

      E wordt aandacht gevraagd voor de overstekende fietser 

      - Dit wordt ter kennis gebracht door het bord A25 en het onderbord Ia met opschrift '50m'  50 m voor het kruispunt van Kapelstaat met Hoek 183.

      - Dit wordt ter kennis gebracht door het bord A25 en het onderbord M9 voor het kruispunt met Hoek voor Kapelstraat 98

       

      Artikel 3 Voorrangsregeling: 

      - De bestuurders die in Kapelstraat rijden  hebben voorrang  op de bestuurders op de wegen die eropuit komen.

      Deze regel wordt ter kennis gebracht door middel van het verkeersbord B15f

      - ter hoogte van Brouwerslei

      - vlak voor inrit Hoek 76

      Deze regel wordt ter kennis gebracht door middel van het verkeersbord B15a

      - op de scheiding tussen nrs 203 en 201

       - voor de inrit van parking 3 van de schorre

      - voorbij de inrit naar Kapelstraat  129 -135

      - ter hoogte van nr 120

      - ter hoogte van nr 3

      Deze regel wordt ter kennis gebracht door middel van het verkeersbord B15c

      - tegenover Kapelstraat 102

      - Het verkeer op de rotonde heeft voorrang op het verkeer uit de straten die er op toekomen

      Deze regel wordt ter kennis gebracht door het bord B1 op alle straten die toekomen op de rotonde

      - De fietsers op de fietsoversteken rond de rotonde dienen voorrang te verlenen aan het gemotoriseerd verkeer

      Deze regel wordt ter kennis gebracht door het bord B1 aan iedere oversteek aan de rotonde

       

        

      Artikel 4: Verbodsbepalingen

      - In Kapelstraat , deel tussen het Varkensmarkt en Schommelei geldt een enkelrichting, rijrichting richting Terhagen

      Deze regel wordt ter kennis gebracht door het verkeersbord  C1 met onderbord M3 en onderbord van het type GIV met opschrift 'uitgezonderd De Lijn'  ter hoogte van Kapelstraat 71 en het hoogte van Kapelstraat 31

       

        

      Artikel 5: Gebodsbepalingen

      - Er geldt een verplicht fietspad aan de fietsoversteken aan  rotonde met Schommelei  en Brouwerslei .

      Deze regel wordt ter kennis gebracht met het verkeersbord D7 vlak voor Brouwerslei en aan Schommelei

      - Er geldt een verplicht fietspad van de rotonde richting Terhagen

      Deze regel wordt ter  kennis gebracht door het bord D7 ter hoogte van Kapelstraat 92

      - Er geldt een verplicht fietspad in Kapelstraat voor inrit  Kapelstraat 129-135.

      Deze regel wordt ter kennis gebracht met het verkeersbord D7 vlak voor inrit

      - Er geldt een verplicht fietspad  vanaf Kapelstraat 129 richting Schommelei

      Dit wordt ter kennis gebracht met het verkeersbord D7 en onderbord M7

      - Erg geldt een verplicht voet- / fietspad vanaf de grens met Terhagen tot aan Kapelstraat 129.

      dit wordt ter kennis gebracht met het bord D10 en onderbord M7 ter hoogte van de grens met Terhagen en voorbij Bosstraat 

      - Er geldt een verplicht fietspad tussen Kapelstraat 29 en Kapelstraat 1

      Dit wordt ter kennis gebracht met het verkeersbord D7 ter hoogte van Kapelstraat 27/29

      - er ligt een rotonde op de kruising Kapelstraat - Schommelei - Brouwerlei

      Dit wordt ter kennis gebracht door het bord D5 op de rotonde 

       

      Artikel 6: bepalingen betreffende stilstaan en parkeren

      - In Kapelstraat, deel tussen Varkensmarkt en rotonde Schommelei  geldt dat men enkel mag parkeren met parkeerschijf

      Deze wordt aangeduid met het zonebord ZE9aT met de tekst 'uitgezonderd bewoners' ter hoogte van nr. 8

      - In Kapelstraat, deel tussen Varkensmarkt en rotonde Schommelei is een  parkeerstrook afgebakend tussen nr. 54 en nr. 84 

      Deze wordt aangeduid met het bord ZE9aT met de tekst '-3,5 t max'  en onderbord GVIIb aan het begin van de strook en het bord ZE9aT/ met de tekst '-3,5 t max  en onderbord GVIIb aan het einde van de strook.

      - Er geldt een parkeerverbod op de verhoogde berm tussen Kapelstraat 40 en Kapelstraat 50.

      Dit verbod wordt ter kennis gebracht door het bord E1 en het onderbord Xa ter hoogte van Kapelstraat 40 en ter hoogte van Kapelstraat 44

      - Er geldt een parkeerverbod van Kapelstraat 71 tot Kapelstraat 1

       Dit verbod wordt ter kennis gebracht door het bord E1 en het onderbord Xa  ter hoogte van Kapelstraat 71 en het bord E1 met het onderbord Xd ter hoogte van de perceelsgrens Kapelstraat 25/27.

       

        

      Artikel 7: aanwijzingen

      Het deel Kapelstraat 129 - 135 loopt dood 

       Dit wordt ter kennis gebracht met het verkeersbord F45 ter hoogte van Kapelstraat 129

       

      Het deel Kapelstraat van Varkensmarkt tot Schommelei is enkelrichting , richting Schommelei.

      Dit wordt ter kennis gebracht door het bord F19  met onderbord M3 en onderbord van het type GIV met opschrift 'uitgezonderd De Lijn' ter hoogte van Kapelstraat 10-12.

       

      De bebouwde kom van Boom eindigt in Kapelstraat, ter hoogte van Kapelstraat 156 /158

      Dit wordt ter kennis gebracht door het bord F3 a ter hoogte van Kapelstraat 156

      De bebouwde kom begint voor de mensen die van Terhagen komen ter hoogte van Kapelstraat 156/158.

      Dit wordt ter kennis gebracht door het bord F1a tegenover Kapelstraat 158

       

      De fietsoversteken worden aangeduid met het bord F50 

      - ter hoogte van Hoek 100 , aan beide zijden van de straat

      - ter hoogte van het kruispunt met de Bosstraat, tegenover de Bosstraat  en ter hoogte van Kapelstraat 197

       

      De voetgangersoversteken worden aangeduid met het bord F49

      - ter hoogte van de voetgangersoversteek voor Kapelstraat 129 en aan de overzijde

       - ter hoogte van het kruispunt met de Bosstraat, tegenover de Bosstraat  en ter hoogte van Kapelstraat 197

       

        

      Artikel 8: oversteekplaatsen

      - oversteekplaats voor fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen zijn getrokken

      -aan de rotonde

      - aan Kapelstraat 100

      - voor het kruispunt met Hoek thv Hoek 183

      - juist voorbij de Bosstraat

       

      - oversteekplaats voor voetgangers zijn getrokken 

      - ter hoogte van Kapelstraat 6

      - ter hoogte van Kapelstraat 12

      - voorbij het kruispunt met Hoek en Kapelstraat 129-135

      voor het kruispunt met Hoek thv Hoek 183

      - juist voorbij de Bosstraat

       

       

      Artikel 8: verkeersgeleiders en verdrijvingsvakken

      Verkeersgeleiders en verdrijvingsvakken zijn getrokken of geplaats

      - aan de rotonde met Schommelei en Brouwerlsei

      - aan de fietsoversteek thv Kapelstraat 100

       

      Artikel 9 ordening van het verkeer

      - de rijbaan wordt verdeeld in 2 rijstroken door een witte strepen  van Schommelei tot grens met Terhagen. Aan beide zijde van de straat is ook de denkbeeldige rand van de rijbaan getrokken met een witte lijn van aan Kapelstraat 102 tot aan de grens met Terhagen.

       

      - op de grond wordt een fietspad afgebakend overeenkomstig art. 74 van het KB en dit in Kapelstraat, aan zijde pare nummers van nr 100 tot de grens met Terhagen 

       

      Het reglement wordt goedgekeurd.

    • AANVULLEND REGLEMENT BETREFFENDE DE POLITIE OVER HET WEGVERKEER – KERKHOFSTRAAT

      Eind 2023 beslist de gemeenteraad om trajectcontrole in te voeren in Beukenlaan, Kapelstraat en Kerkhofstraat

      Voor de trajectcontrole worden camera's geplaatst in de Kerkhofstraat, in het deel voorbij Van Leriuslaan tot grens met Reet.

      Het voorliggend aanvullend reglement bevat de wijzigingen naar aanleiding van de plaatsing van de trajectcontrole.

      Conform de richtlijn van de Vlaamse overheid wordt het aanvullend reglement voor de volledige straat opgemaakt.

      De Kerkhofstraat is gelegen binnen de bebouwde kom en er geldt een snelheidsregime van 50 km/h in de hele straat.

      Bij de verkeerslichten die nu in de straat aanwezig zijn om op rood te springen als men te snel rijdt, zal de 'rode rem' gedeactiveerd worden. De verkeerslichten kunnen dan enkel nog gebruikt worden door voetgangers welke de rijbaan willen oversteken na activering van de drukknop.

      Het snelheidsregime dient over het volledige traject van de trajectcontrole hetzelfde te zijn. De bebording van de kruispunten Kerkhofstraat  / Van Leriuslaan en het kruispunt Kerkhofstraat / Oude Reetsebaan dient aangepast te worden van Verhoogde inrichting (F87) naar 'verhoogd kruispunt (A51 geplaats op 150 m van het kruispunt)

       

      Aanvullend reglement betreffende de politie over het wegverkeer - Kerkhofstraat

      Juridisch kader:

      - de nieuwe gemeenteweg van 24 juni 1988

      - het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017

      - de wet betreffende de politie over het wegverkeer van 16 maart 1968

      - het Koninklijk besluit houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en het gebruik van de openbare weg van 1 december 1975

      - het ministerieel besluit waarbij de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald van 11 oktober 1976

      - het decreet betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens van 16 mei 2008

      - het besluit van de Vlaamse Regering betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van verkeerstekens van 23 januari 2009

      - de omzendbrief betreffende de gemeentelijke aanvullende reglementen op de politie van het wegverkeer van 4 april  2009

       

      Consideransen: 

      Eind 2023 beslist de gemeenteraad om trajectcontrole in te voeren in Beukenlaan, Kapelstraat en Kerkhofstraat

      Voor de trajectcontrole worden camera's geplaatst in de Kerkhofstraat, in het deel voorbij Van Leriuslaan tot grens met Reet. De camera's komen te staan aan Kerkhofstraat 320 en aan Kerkhofstraat 476/478

      Het voorliggend aanvullend reglement bevat de wijzigingen naar aanleiding van de plaatsing van de trajectcontrole

      Conform de richtlijn van de Vlaamse overheid wordt het aanvullend reglement voor de volledige straat opgemaakt.

      Kerkhofstraat is een gemeenteweg.

      De Kerkhofstraat is gelegen binnen  de bebouwde kom en er geldt een snelheidsregime van 50 km/h.

       

      BESLUIT:

      Artikel 1: Alle voorgaande aanvullende verkeersreglementen betreffende Kapelstraat, behalve de gebiedsdekkende (afbakening bebouwde kom, snelheidsregime)  worden opgeheven.

       

      Artikel 2: Gevaarsborden

      E wordt aandacht gevraagd voor de verhoogde inrichting 

      - Dit wordt ter kennis gebracht door het bord A14 ter hoogte van Kerkhofstraat 160, ter hoogte van Kerkhofstraat 247 en ter hoogte van Kerkhofstraat 468 

       

      Er wordt aandacht gevraagd voor het verhoogd kruispunt  Kerkhofstraat / Van Leriuslaan  en Kerkhofstraat / Oude Reetsebaan 150 m voor het kruispunt. 

      - Dit wordt ter kennis gebracht met het bord A51 met onderbord 'verhoogd kruispunt' langs beide zijde van het kruispunt

       

      - Er wordt aandacht gevraag voor de rijbaanversmalling 

      Dit wordt ter kennis gebracht met het bord A7a ter hoogte van Kerkhofstraat 378 

       

      - Er wordt aandacht gevraagd voor de overstekende fietser juist na de rotonde voor het verkeer richting Varkensmarkt.

      Dit wordt ter kennis gebracht met het bord A25

       

      Artikel 3 Voorrangsregeling: 

      - De bestuurders die in Kerkhofstraat rijden  hebben voorrang  op de bestuurders op de wegen die eropuit komen.

      Deze regel wordt ter kennis gebracht door middel van het verkeersbord B15a

      - ter hoogte Kerkhofstraat 91

      - Kerkhofstraat tegenover uitrit politie, voor Bomenstraat

      - ter hoogte van Kerkhofstraat 254

      - Ter hoogte van Kerkhofstraat 575/577

      - ter hoogte van Kerkhofstraat 478

       

      Deze regel wordt ter kennis gebracht door middel van het verkeersbord B15f

      -ter hoogte van Kerkhofstraat 178

       - ter hoogte van Kerkhofstraat 361

       

      - Het verkeer op de rotonde heeft voorrang op het verkeer uit de straten die er op toekomen

      Deze regel wordt ter kennis gebracht door het bord B1 op alle straten die toekomen op de rotonde

       

        

      Artikel 4: Verbodsbepalingen

      - In Kerkhofstraat , deel tussen het Advokaatstraat en Varkensmarkt geldt een enkelrichting, rijrichting richting Vatkensmarkt

      Deze regel wordt ter kennis gebracht door het verkeersbord  C1 met onderbord M3   tegenover Kerkhofstraat nr 5 en ter hoogte van Kerkhofstraat 64

       - Er geldt een verbod om vanuit Kerkhofstraat de Van Leriuslaan in te slaan

      Deze regel wordt ter kennis gebracht met het bord C31 a en het onderbord met de tekst '+3,5 t  uitgezonderd laden en lossen, uitgezonderd de Lijn'  ter hoogte van Kerkhofstraat 266

      Deze regel wordt ter kennis gebracht met het bord C31 b en het onderbord met de tekst '+3,5 t  uitgezonderd laden en lossen, uitgezonderd de Lijn'  ter hoogte van Kerkhofstraat 371

      - Er geldt een verbod om vanuit Kerkhofstraat de Oude Reetsebaan in te slaan

      Deze regel wordt ter kennis gebracht met het bord C31 a en het onderbord met de tekst '+3,5 t  uitgezonderd laden en lossen, de Lijn'  ter hoogte van Kerkhofstraat 378

      Deze regel wordt ter kennis gebracht door het bord C31b en het onderbord met de tekst '+3,5 t  uitgezonderd laden en lossen'  ter hoogte van Kerkhofstraat 575/577

      - ER geldt en verbod om vanuit de rotonde de Velodroomstraat in te slaan

      Deze regel wordt ter kennis gebracht door het bord C31 a ter hoogte van Kerkhofstraat 128

      - Er geldt een tonnagebeperking van 3,5 t in het stuk Kerkhofstraat tussen rotonde en Varkensmarkt

      Deze regel wordt ter kennis gebracht door het bord C21 en het onderbord met de tekst  uitgezonderd laden en lossen, uitgezonderd De lijn'

       

       

      Artikel 5: Gebodsbepalingen

      - Er geldt een verplicht fietspad in Kerkhofstraat 

      Deze regel wordt ter kennis gebracht met het verkeersbord D7

      - ter hoogte van Kapelstraat 1

      - ter hoogte van kerkhofstraat 64

      - ter hoogte van Kerkhofstraat 74

      - er ligt een rotonde op de kruising Kerkhofstraat- Schommelei - Voetballersstraat

      Dit wordt ter kennis gebracht door het bord D5 op de rotonde 

       

      Artikel 6: bepalingen betreffende stilstaan en parkeren

      - In Kerkhofstraat, deel tussen rotonde en Varkensmarkt geldt dat men enkel mag parkeren met parkeerschijf

      Deze wordt aangeduid met het zonebord ZE9aT met de tekst 'uitgezonderd bewoners' juist voorbij de middenberm als men van de rotonde komt

      en her hoogte van Kerkhofstraat 74 en met het zonebord ZE9aT/ ter hoogte van nr 13.

       

      - op volgende plaatsen is het parkeren verboden

      van Kerkhofstraat 78 tot 126. Dit wordt aangeduid met het bord E1 met onderbord Xa aan het begin en het bord e1 met onderbord Xb juist voorbij het einde

       van Kerkhofstraat 158 tot 212: dit wordt aangeduid met het bord E1 met onderbord Xa aan Kerkhofstraat 158 en het bord E1 met onderbord Xb ter hoogte van 206

       

      van Kerkhofstraat 685 tot  175:

      Dit wordt aangeduid met het bord E1 en onderbord Xa ter hoogte van

      - Kerkhofstraat 543

      - Kerkhofstraat 685

      en aangeduid met het bord E1 en onderbord Xd ter hoogte van 

      - Kerkhofstraat 191

      - Kerkhofstraat 223/225

      - Kerkhofstraat 249

      - Kerkhofstraat  261 

      - Kerkhofstraat  413

      - Kerkhofstraat 503

      - Kerkhofstraat 643/645

       

      Er is een parkeerplaats voor laden en lossen ter hoogte van Kerkhofstraat 226

      Dit wordt aangeduid met het bord E1 en onderbord met de tekst 'uitgezonderd laden en lossen en het onderbord Xa ter hoogte van Kerkhofstraat 226 en het bord E1 en onderbord met de tekst 'uitgezonderd laden en lossen en het onderbord Xa ter hoogte van Kerkhofstraat 226a

       

      Er is een mindervalideparkeerplaats aan de ingang van de begraafplaats

      Deze wordt aangeduid met het bord E9 a + onderbord van het type GVIId (mindervalide) + onderbord Xc '6m'

       

      Er zijn 2 parkeerplaatsen voor het opladen van elektrische en hybride voertuigen tegenover Kerkhofstraat 509

      Deze wordt aangeduid met het bord E9 a + onderbord van het type GVIId (elektrisch laden) + onderbord van het type VIIa parkeerschijf met opschrift 'alle dagen van   5 u tot 20u, max. 5 u' + onderbord Xc '12 m'

       

       

      - op volgende plaatsen is het parkeren verboden voor +3,5 t : van  juist voorbij Kerkhofstraat 326 tot Kerkhofstraat 382

      Dit wordt aangeduid met het bord E1 met onderbord met de tekst +3,5 t van maandag tot zaterdag van 8 u tot 18 u, en het onderbord Xa aan het begin.  Dit bord wordt herhaald voorbij de inrit van de begraafplaats met het onderbord met dezelfde tekst en het onderbord Xd en ook nog eens tegenover de ingang van Bos N,

      Aan het einde (thv Kerkhofstraat 382) wordt dit aangeduid met het bord E1 met onderbord met de tekst +3,5 t van maandag tot zaterdag van 8 u tot 18 u, en het onderbord Xb

       

        

      Artikel 7: aanwijzingen

      Het deel Kerkhofstraat van Advokaatstraat tot Varkensmarkt is enkelrichting , richting Varkensmarkt.

      Dit wordt ter kennis gebracht door het bord F19  met onderbord M3  ter hoogte van Kerkhofstraat 79

      De bebouwde kom van Boom eindigt in Kerkhofstraat , ter hoogte van nr nr 478

      Dit wordt ter kennis gebracht door het bord F3 a ter hoogte van Kerkhofstraat 478

      De bebouwde kom begint voor de mensen die van Reet komen ter hoogte van Kerkhofstraat 1

      Dit wordt ter kennis gebracht door het bord F1a ter hoogte van Kerkhofstraat 685 

       

      De voetgangersoversteken worden aangeduid met het bord F49

      - ter hoogte van de voetgangersoversteek  naar Velodroomstraat aan Kerkhofstraat 132 en 173

      - ter hoogte van Aldi, de oversteek naar het weggetje naast 326

      - ter hoogte van de voetgangersoversteken aan de rotonde

       

      De fietsoversteek voor de inrit naar Brandpunt wordt aangeduid met het bord F50 vlak ter hoogte van Den Beuk

       

      Er ligt een verkeersdrempel ter hoogte van de fiets-  en voetgangersdoorsteek tussen de Heypleck en de schomme

      Deze wordt ter kennis gebracht met het bord F87  aan beide zijde voor de drempel

       

       

      Er ligt een verhoogde inricht ter hoogte van het kruispunt met Wijckmansveld  en ter hoogte van het kruispunt met Advokaatstraat

      Deze worden ter kennis gebracht met het bord  F87 ter hoogte van de verhoogde inrichting

       

       

        

      Artikel 8: oversteekplaatsen

      - oversteekplaats voor fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen zijn getrokken

      -voor de verkeersplateau tussen de schomme en de heypleck

      - voor de inrit naar Brandpunt als men van de rotonde komt en richting Varkensmarkt rijdt

       

       

      - oversteekplaats voor voetgangers zijn getrokken 

      - ter hoogte van Kerkhofstraat 5

      - ter hoogte van Kerkhofstraat 66

      - ter hoogte van Kerkhofstraat 74

      - juist voor inrit Brandpunt

      - juist voor de rotonde

      - ter hoogte van Kerkhofstraat 134

      - op de verkeersplateau tussen De schomme en de Heypleck

      - vlak voor inrit Wijckmansveld

      - aan Kerkhofstraat 290

      - aan Kerkhofstraat 302

      - ajuist voorbij Kerkhofstraat 326

      - ter hoogte van de ingang Bos N

      - ter hoogte van Kerkhofstraat 388

      - Ter hoogte van café 't Nieuw park (nr 569)

       

       

       

       

       

      Artikel 9: verkeersgeleiders en verdrijvingsvakken

      Verkeersgeleiders en verdrijvingsvakken zijn getrokken of geplaats

      - aan de rotonde met Schommelei en Voetpballersstraat

      - op Kerkhofstraat t.h.v. Velodroomstraat

       

      Artikel 10 ordening van het verkeer

       

      Op navolgende wegen zal op de rijbaan en evenwijdig met het trottoir een parkeerzone van minstens 2 m breed afgebakend worden:

      -    Kerkhofstraat  van nr. 148 tot nr . 158      

      - Kerkhofstraat, van nr. 210 tot nr. 384;

      -De maatregel zal ter kennis gebracht worden door een brede witte doorlopende streep die de denkbeeldige rand van de rijbaan aanduidt overeenkomstig art. 75.2 van het KB.

       

      - op de grond wordt een fietspad afgebakend overeenkomstig art. 74 van het KB en dit in Kerkhofstraat

      - aan zijde pare nummers van juist voorbij het kruispunt met Bomenstraat tot en met  Kerkhofstraat 400 en dan terug van Kerkhofstraat 478 tot aan het ' s Herenbaan

      - aan de onpare zijde van  juist voorbij de inrit naar Brandpunt (aan fietsoversteek) tot nr 581   en van Kerkhofstraat 685 tot 's Herenbaan

       

      - er wordt een opstelstrook voor fietsers aangeduid op de rijbaan, deze is zo'n 4 m lang voor de buslichten ter hoogte van Kerkhofstraat 5 

       

       - de verhoogde inrichtingen, verhoogde kruispunten en verkeersdrempel zijn aangeduid met de arceringen overeenkomstig jet KB.

      Het reglement wordt goedgekeurd.

      Er wordt gevraagd of de fietsers in het laatste stuk Kerkhofstraat niet achter de huizen via de trage weg kunnen fietsen. Dit is echter niet mogelijk.  

    • AANVULLEND REGLEMENT BETREFFENDE DE POLITIE OVER HET WEGVERKEER – BEUKENLAAN

      Eind 2023 beslist de gemeenteraad om trajectcontrole in te voeren in Beukenlaan, Kapelstraat en Kerkhofstraat

      Voor de trajectcontrole worden camera's geplaatst in de Beukenlaan, in het deel voorbij Van Leriuslaan tot grens met Reet.

      Het voorliggend aanvullend reglement bevat de wijzigingen naar aanleiding van de plaatsing van de trajectcontrole.

      Conform de richtlijn van de Vlaamse overheid wordt het aanvullend reglement voor de volledige straat opgemaakt.

      De Beukenlaan is gelegen binnen de bebouwde kom en er geldt een snelheidsregime van 50 km/h in de hele straat.

      Bij de verkeerslichten die nu in de straat aanwezig zijn om op rood te springen als men te snel rijdt, zal de 'rode rem ' gedeactiveerd worden. De verkeerslichten kunnen dan enkel nog gebruikt worden door voetgangers welke de rijbaan willen oversteken na activering van de drukknop.

      Het snelheidsregime dient over het volledige traject van de trajectcontrole hetzelfde te zijn. De bebording van het kruispunt Beukenlaan/ Meiklokstraat  en het kruispunt Beukenlaan / Van Leriuslaan dient aangepast te worden, van verhoogde inrichting (F87) naar 'verhoogd kruispunt (A51 geplaatst op 150 m van het kruispunt)

       


      Aanvullend reglement betreffende de politie over het wegverkeer - Beukenlaan

      Juridisch kader:

      - de nieuwe gemeenteweg van 24 juni 1988

      - het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017

      - de wet betreffende de politie over het wegverkeer van 16 maart 1968

      - het Koninklijk besluit houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en het gebruik van de openbare weg van 1 december 1975

      - het ministerieel besluit waarbij de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald van 11 oktober 1976

      - het decreet betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens van 16 mei 2008

      - het besluit van de Vlaamse Regering betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van verkeerstekens van 23 januari 2009

      - de omzendbrief betreffende de gemeentelijke aanvullende reglementen op de politie van het wegverkeer van 4 april  2009

       

      Consideransen: 

      Eind 2023 beslist de gemeenteraad om trajectcontrole in te voeren in Beukenlaan, Kapelstraat en Kerkhofstraat

      Voor de trajectcontrole worden camera's geplaatst in de Beukenlaan, in het deel voorbij Van Leriuslaan tot grens met Reet. De camera's komen te staan aan Beukenlaan 62 en aan Beukenlaan 174.

      Het voorliggend aanvullend reglement bevat de wijzigingen naar aanleiding van de plaatsing van de trajectcontrole

      Conform de richtlijn van de Vlaamse overheid wordt het aanvullend reglement voor de volledige straat opgemaakt.

      Beukenlaan is een gemeenteweg.

      De Beukenlaan is gelegen binnen  de bebouwde kom en er geldt een snelheidsregime van 50 km/h.

       

      Besluit:

       Artikel 1: Alle voorgaande aanvullende verkeersreglementen betreffende Beukenlaan , behalve de gebiedsdekkende (afbakening bebouwde kom, snelheidsregime)  worden opgeheven.

       

      Artikel 2: Gevaarsborden

       

      Er wordt aandacht gevraagd voor de verhoogde inrichting aan het kruispunt met ‘s Herenbaan 

      - Dit wordt ter kennis gebracht door het bord A14  met onderbord met opschrift  ‘30 m’ hoogte van Beukenlaan 172/174

       

      Er wordt aandacht gevraagd voor het verhoogd kruispunt  Beukenlaan / Van Leriuslaan 

      - Dit wordt ter kennis gebracht met het bord A51 met onderbord 'verhoogd kruispunt' langs beide zijde van het kruispunt en het onderbord met opschrift ‘150 m’

       

      Er wordt aandacht gevraagd voor het verhoogd kruispunt  Beukenlaan / Meiklokstraat 150 m 

      - Dit wordt ter kennis gebracht met het bord A51 met onderbord 'verhoogd kruispunt' langs beide zijde van het kruispunt en het onderbord met opschrift ‘150 m’

       

       

      Er wordt aandacht gevraagd voor de bocht in Beukenlaan.

      - Dit wordt ter kennis gebracht met het bord A1a tegenover Beukenlaan nr 106

      - Dit wordt ter kennis gebracht met het bord A1b op de scheiding tussen Beukenlaan nr 62 en het naastgelegen  braakliggend perceel

       

       

      Er wordt aandacht gevraagd voor de vele kinderen.

      Dit wordt ter kennis gebracht door het bord A23

      -        tegenover Beukenlaan 46/48

      -       ter hoogte van Beukenlaan  44/1

      -       ter hoogte van de parking naast Beukenlaan nr 54

       

       

      Artikel 3 Voorrangsregeling: 

      - De bestuurders die Beukenlaan rijden  hebben voorrang  op de bestuurders die van het doodlopend stuk Beukenlaan komen.

      Deze regel wordt ter kennis gebracht door middel van het verkeersbord B1 ter hoogte van Beukenlaan 10

       

      -      De fietsers op het vrijliggend fietspad die de Beukenlaan willen dwarsen om over te steken naar een zijstraat dienen voorrang te verlenen

       

      Deze regel wordt ter kennis gebracht door middel van het verkeersbord B1 ter hoogte van

      -      Velodroomstraat

      -      V. De Meyerestraat

      -      A. Rodenbachstraat

            

         

      Artikel 4: Verbodsbepalingen

       

      - In Beukenlaan geldt een verbod voor vrachtwagens +3,5t

      Deze regel wordt ter kennis gebracht door het verkeersbord  C23 met onderbord van het type VIIa   met opschrift +3,5t vlak voor de ingang van het doodlopend stuk Beukenlaan.

       

      - Er geldt een tonnagebeperking van 3,5 t in Beukenlaan komende van ‘s Herenbaan

      Deze regel wordt ter kennis gebracht door het bord C21 en het onderbord met de tekst  uitgezonderd laden en lossen, uitgezonderd De lijn'

       

       

      Artikel 5: Gebodsbepalingen

      - Er geldt een verplicht fietspad in Beukenlaan, in het  deel tussen N177 (Antwerpsestraat) en Van Leriuslaan

      Deze regel wordt ter kennis gebracht met het verkeersbord D7

      - aan het kruispunt met N177

      -  ter hoogte van Velodroomstraat

      - ter hoogte van A. Rodenbachstraat

      - ter hoogte van A. Sniedersstraat

      - ter hoogte van Van Leriuslaan

       

       

      Artikel 6: bepalingen betreffende stilstaan en parkeren

       

      - in het doodlopende stuk van de Beukenlaan is parkeren toegelaten voor personenwagens, auto’s voor dubbel gebruik, motorfietsen en minibussen

      Dit wordt aangeduid met het bord  E9b ter hoogte van het begin van het doodlopend gedeelte

       

       

      Er zijn 2 parkeerplaatsen voor het opladen van elektrische en hybride voertuigen tegenover tegenover Beukenlaan 10 en 2 parkeerplaatsen voor het opladen van  elektrische en hybride voertuigen tegenover Beukenlaan 106

      Deze wordt aangeduid met het bord E9 a + onderbord van het type GVIId (elektrisch laden) + onderbord van het type VIIa parkeerschijf met opschrift 'alle dagen van   5 u tot 20u, max. 5 u'

       

         

      Artikel 7: aanwijzingen

       

      De bebouwde kom van Boom eindigt in Beukenlaan aan de zijde van ‘s Herenbaan

      Dit wordt ter kennis gebracht door het bord F3 a ter hoogte van Beukenlaan 172

      De bebouwde kom begint in Beukenlaan voor de mensen die van Reet

      Dit wordt ter kennis gebracht door het bord F1a tegenover Beukenlaan 172

       

       

      Er ligt een verhoogde inrichting ter hoogte van volgende kruispunten:

      -      Beukenlaan Velodroomstraat

      -      Beukenlaan / A. Rodenbachstraat

      -      Beukenlaan / ‘s Herenbaan

       

      Deze worden ter kennis gebracht met het bord  F87 ter hoogte van

      -      Beukenlaan 30

      -      Tegenover Beukenlaan 36

      -      Juist voorbij bushalte ‘afstaphalte PTS’

      -      Tegenover Beukenlaan 44/1, ter hoogte van ingang PTS

      -      Beukenlaan 174/176

       

      Het stuk Beukenlaan 2-10 is doodlopend.

      Dit wordt ter kennis gebracht met het bord F45 ter hoogte van de inrit van het doodlopende gedeelte

       

       

        

      Artikel 8: oversteekplaatsen

      - oversteekplaats voor fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen zijn getrokken

      -aan het kruispunt met N177

       

      - oversteekplaats voor voetgangers zijn getrokken 

       - Ter hoogte van het kruispunt met N177

      - ter hoogte van Beukenlaan 16

      - ter hoogte van Beukenlaan 36

      - ter hoogte van Victor de Meyerestraat

      - 12 m voor A. Rodenbachstraat

      - 12 m na A. Rodenbachstraat

      - ter hoogte van de trappeningang van het park tegenover PTS

      - aan de doosteek door het park t.h.v. A. Sniedersstraat

      - ter hoogte van Beukenlaan 46

      - ter hoogte van  de parking naast Beukenlaan 54

      - ter hoogte van Beukenlaan 62

      - ter hoogte van Beukenlaan 106

      - ter hoogte van Beukenlaan 166/168

       

        

       

       

      Artikel 9: verkeersgeleiders en verdrijvingsvakken

      Verkeersgeleiders en verdrijvingsvakken zijn getrokken of geplaats

      - aan het kruispunt met ’s Herenbaan van Beukenlaan 174/176 tot  ’s Herenbaan

       

      Artikel 10 ordening van het verkeer

       

       De verhoogde inrichtingen en verhoogde kruispunten en verkeersdrempel zijn aangeduid met de arceringen overeenkomstig het KB.

       

      Op navolgende plaatsen wordt de rijbaan verdeeld in twee rijstroken door witte strepen:

      -      Beukenlaan van kruispunt met N177 tot nr 24

      -      Beukenlaan, vanaf nr. 68  tot nr. 82;

      -      Beukenlaan, van Meiklokstraat tot aan nr 174;

       

       

       

      Op navolgende wegen zal op de rijbaan en evenwijdig met het trottoir een parkeerzone van minstens 2 m breed afgebakend worden:

      -    Beukenlaan van nr 36 tot nr 44      

      - Beukenlaan 44/1 , tussen A. Rodenbachstraat en A. Sniedersstraat

      De maatregel zal ter kennis gebracht worden door een brede witte doorlopende streep die de denkbeeldige rand van de rijbaan aanduidt overeenkomstig art. 75.2 van het KB.

       

       Het is verboden te parkeren aan Beukenlaan 2-10

      De maatregel wordt ter kennis gebracht door een gele onderbroken streep aangebracht op de op de trottoirband of op de boordsteen van een verhoogde berm.

       

      Parkeerzones met afgebakende plaatsen door witte markeringen  zijn  ingericht:

      -          Tegenover Beukenlaan 2-10

      -          Beukenlaan, van nr. 78 tot nr. 146;

      -          Beukenlaan, gedeelte Meiklokstraat-’s Herenbaan, zijde park;

      De maatregel zal ter kennis gebracht worden door schildering van de parkeervakken haaks naast de rijbaan

      Het reglement wordt goedgekeurd.

    • VERKEERSREMMERS MEIKLOKSTRAAT

      Uit snelheidsmetingen van de politie blijkt dat er vaak te snel wordt gereden in Meiklokstraat. Het is aangewezen hier verkeersremmende maatregelen te nemen. 

       

      Van 2024-03-15 tot en met 2024-03-21 werd er een preventieve snelheidsmeting uitgevoerd te Boom, Meiklokstraat, in de richting van Beukenlaan.  Resultaten van deze meting :

      • snelheidsregime : zone 30
      • aantal gecontroleerde voertuigen : 15499
      • gemiddelde snelheid : 29 km/uur
      • mediaan van de snelheid : 30 km/uur
      • snelheid welke 15% van de voertuigen niet overschreed (V15) : 20 km/uur
      • snelheid welke 85% van de voertuigen niet overschreed (V85) : 38 km/uur
      • overtredingspercentage na wettelijke correctie- en tolerantiemarge(s) : 6,16 %

      Besluit op het vlak van infrastructuur :
      Er dienen bijkomende maatregelen genomen te worden op het vlak van infrastructuur zodat de inrichting van de straat het bestaande snelheidsregime beter ondersteunt én afdwingt.

      Besluit op het vlak van handhaving :
      De locatie zal opgenomen blijven/worden in het handhavingsschema.

       

      Er wordt voorgesteld een rijbaan kussen te plaatsen. De exacte locatie moet nog bepaald worden.

      De raad gaat akkoord met het voorstel.

      Er wordt opgemerkt dat rijbaankussens schadegevoelig zijn.

    • FIETSENBERGING GAUWBERG

       

      De fietsenberging van de appartementenblokken van Gauwberg is te klein. Zij hebben zelf nog een stukje eigendom waarop men eerst een fietsenstalling wilde plaatsen.

      De VME heeft dit echter niet goedgekeurd.

      Een van de bewoonsters vraagt nu een afgesloten fietsenberging voor haar alleen op het openbaar domein.

       

      Het voorstel aan de raad is om een fietsenberging zoals aan Victor de  Meyerestraat / Parkstraat  te plaatsen waarin de omwonenden dan een fietsenberging kunnen huren. Er moet nog gekeken worden waar dergelijke fietsenberging dan exact kan komen. Zo'n grote fietsenberging neemt immers zeker 3 parkeerplaatsen in . Ook moet er voor dergelijke fietsenberging een  omgevingsvergunning aangevraagd worden.  

       

       

De voorzitter sluit de zitting op 13/06/2024 om 21:26.

Namens Gemeenteraadscommissie openbare werken, patrimonium, groenonderhoud, mobiliteit,

Heidi Nuyts
secretaris

Bart De Smet
lid