Terug
Gepubliceerd op 16/06/2022

Notulen  Gemeenteraadscommissie financiën, intergemeentelijke samenwerkingsverbanden en verzelfstandigde agentschappen

do 09/06/2022 - 19:00 Raadszaal
Aanwezig: Abdel El-hajoutti, voorzitter
Pascale De Boeck, Anita Ceulemans, leden
Dirk Cappaert, secretaris
Bart Smits, secretaris
Verontschuldigd: Johan Van Limbergen, Sven Cools, Hans Verreyt, leden

De voorzitter opent de zitting op 09/06/2022 om 19:00.

Aanwezige raadsleden : 

Jeroen Baert, burgemeester

Carla Herremans, Francisco Sanchez, schepenen

Andy Janssens, raadslid

Aanwezige externen:

Lieven Ex, IKA

Stefan Meys, Pidpa

Jo Bridts, Igean

  • Besluit

    • 19u00 IKA - ALGEMENE VERGADERING 29/06/2022

      De heer Lieven Ex geeft toelichting over de agendapunten van dealgemene vergadering van 29/06/2022.

      De vergadering neemt kennis van de toelichting.

      In bijlage bij het punt van deze commissie wordt het overzicht van de deelnemingen van de gemeente nog toegevoegd (ook te vinden op blz. 114 in de bundel van de jaarrekening 2021 van het lokale bestuur.

    • 19u30 PIDPA ALGEMENE VERGADERING 24 JUNI 2022

      De heer Stefan Meys geeft een toelichting over de agendapunten van de algemene vergadering van 24 juni 2022.

      De vergadering neemt kennis van de toelichting en vraagt verduidelijking over de 'Boomse' cijfers.

      In de toelichting van de jaarrekening van het Lokale Bestuur werden deze als volgt verduidelijkt.

        2020 2021  
      SANERINGSBIJDRAGE      
      OPBRENGST GEMEENTELIJKE SANERINGSBIJDRAGE 1.165.934 1.310.902  
      ADMINISTRATIEVE KOST VERWERKING SANERINGSBIJDRAGE 42.090 51.518  
      SALDO 1.123.844 1.259.384  
             
      HIDROGEM      
      EXPLOITATIE UITGAVEN      
      EXPLOITATIEKOST HIDROGEM 400.000,00 385.000  
             
      INVESTERINGEN       
      INVESTERINGSTUSSENKOMST 560.000,00 1.000.000 H. Verrieststraat en omgeving, Noeveren Fase D,F,G; L-projecten
             
      VERKOOP RIOLERING/TOETREDING TOT HIDROGEM      
      VOORLOPIGE INBRENGWAARDE (VOOR TOETREDING)   6.600.000  
      KAPITAAL (D-AANDELEN)   520  
      VOORSCHOT CASH (25%) uitbetaling in 2020   1.650.000  
      ACHTERGESTELDE LENING (75%)   4.949.480  
             
      DEFINITIEVE INBRENGWAARDE (NA TOETREDING)   6.802.143  
      KAPITAAL (D-AANDELEN)   520  
      VOORSCHOT CASH (25%) 50.536 EUR saldo ontvangen in 2022   1.700.536  
      ACHTERGESTELDE LENING (75%) verhoging met 151.607 EUR   5.101.087  
             
      BUITEN BUDGETTAIRE BOEKHOUDING (UITBOEKING UIT ACTIEF)      
      Voorschot cash betaling overname riolering 1.650.000,00    
      DEFINITIEVE INBRENGWAARDE RIOLERING PIDPA   6.802.143  
      BOEKWAARDE RIOLERING GEMEENTE   6.778.117  
      MEERWAARDE VERKOOP RIOLERING IN GEMEENTE   24.026  
             
      Finan. Tegemoetkoming aan bedeelde gemeenten-deelgenoten 2021 151.850,00 153.011  
    • 20u15 IGEAN –ALGEMENE VERGADERING 24 JUNI 2022

      IGEAN organiseerde een online infosessie op 16 mei a.s. de start is voorzien om 18u. gaande over het jaarverslag en de jaarrekening van 2021

      Alle  informatie en de mogelijkheid om u in te schrijven is verzameld op  www.igean.be/overleggemeenteraadsleden

      Ter zitting van de commissie geeft Jo Bridts toelichting.

      De vergadering neem kennis van de toelichting en volgende vragen werden gesteld, waar in het verslag een antwoord op wordt geformuleerd:

      EnergieK huis

      De intergemeentelijke werking van het EnergieK huis wordt in eerste instantie gefinancierd met de subsidie en vergoedingen die IGEAN ontvangt in het kader van het nieuwe BVR energie.

      Deze middelen zijn evenwel ontoereikend. In het kader van de zelfstandige groepering werd daarom afgesproken dat het saldo verdeeld wordt over alle deelnemende gemeente en wel als volgt:

      - 60% gelijk over alle deelnemende gemeenten,

      - 40% volgens het aantal huishoudens.

      Andere kosten voor het uitvoeren van extra acties (in bepaalde gemeenten) worden steeds apart verrekend met de betrokken gemeenten. Deze extra activiteiten worden voorgelegd aan de lokale besturen en zijn het resultaat van een beslissing van het college van burgemeester en schepenen. Als een gemeente ervoor opteert om niet deel te nemen aan de extra actie, dan is er geen aanrekening (en staat er

      “0”).

      De afrekening 2021 van de gemeente Boom omvat enkel het saldo van de intergemeentelijke werking zijnde 5.486,54 euro.

      De raming 2022 omvat volgende bedragen (zie tabel met detailcijfers onderaan):

      Kolom 1: saldo van de werking

      Kolom 2: kostprijs voor Energieke krant

      Kolom 3: kostprijs voor de opmaak van het klimaatplan in uitvoering van de Burgemeestersconvenant 2030 (= eenmalig bedrag)

      Kolom 4 t/m 7: kostprijs voor een aantal specifieke extra acties die IGEAN aangeboden heeft voor 2022 in het kader van het Lokaal Energie- en Klimaatpact LEKP.

      Kolom 8: de totale kostprijs voor de extra acties (optelsom van kolom 4+5+6+7)

      De kostprijs voor deze acties kan de gemeente verrekenen met de subsidies die het lokaal bestuur gekregen door het ondertekenen van het Lokaal Energie- en Klimaatpact.

      De gemeente rapporteert over de besteding van deze bedragen door ze in de jaarrekening te koppelen aan de code ABB-LEKP-2021.

      Kolom 9 geeft dan het totaal van alle kosten voor het EnergieK huis (optelsom van kolom 1+2+3+8).

       

       

       

       

      Lijn 11: lediging ondergrondse recipiënten: prijs  x 10: oorzaak?

      In deze afrekening van 2020 zijn de cijfers van gemeente Boom nog volgens het oude systeem samengesteld.

      Lijn (9) vermeldt dan enkel de lediging van ondergronds pmd (9.260,56 euro)

       

      Om het cijfer van 2020 vergelijkbaar te maken met 2021 moet het ondergronds gedeelte uit volgende lijnen gefilterd worden:

      Lijn (2) voor ondergronds huisvuil (26.982,33 euro)

      Lijn (5) voor ondergronds gft (12.265,80 euro)

      Lijn (7) voor ondergronds papier en karton (12.925,23 euro)

      Om het hele ondergrondse verhaal samen te brengen, hoort hier ook de vergoeding voor verwerking ondergronds papier en karton (-1.138,48 euro).

       

      Het vergelijkbaar getal op lijn 11 is dan 60.295,44 euro in 2020.

      De stijging tussen 60 295,44 euro in 2020 en 98 969,60 euro in 2021 is ongeveer gelijkmatig verspreid over alle fracties, maar is volledig te verklaren door het nieuwe contract wat inging op 1.01.2021. De kosten voor de lediging en transport zijn zeer sterk gestegen. Een algemene vaststelling de laatste jaren voor alles wat met transport te maken heeft …

      Het vorige contract voor lediging van de ondergrondse containers was voorheen wel zeer goedkoop, met dikwijls en zéér slechte dienstverlening tot gevolg. Dat is heden wel beter.

       

      Lijn 13: exploitatie RP: kan een uitsplitsing gemaakt worden in cijfers over de 5 kostprijselementen?

      We maken deze uitsplitsing elk jaar. We hebben ze gisterenavond op het adviescomité milieu gepresenteerd en bezorgd aan de schepenen van leefmilieu en milieuambtenaren. In bijlage van dit punt werd dit document toegevoegd. Je vindt de cijfers mbt het park van Boom op pagina 46.

      Voor een goed begrip: Voor de verrekening van de kosten tussen de gemeenten houden we rekening met het intergemeentelijk gebruik van het recyclagepark. Zo wordt de reële kostprijs van elk recyclagepark verdeeld over het aantal bezoekers en krijgt elke gemeente zijn aandeel in deze kostprijs aangerekend volgens het reëel aantal bezoekers.

    • Minnelijke schikking

      Toelichting door de Burgemeester.

      Ik heb inmiddels bericht ontvangen van de raadsman van de tegenpartij.

      Zij kunnen niet regelen voor 105.000 euro zoals gevraagd .

      zij stellen het volgende als laatse voorstel voor , op voorwaarde dat betaling binnen spoedig ( binnen de 3 weken ) zal plaatshebben :

      Het bedrag ad EUR 105.000 is evident een hoofdsom zonder interesten.

      Het minimumbedrag waar eisende partij aanspraak op maakt is:

      EUR 71.600 + EUR 33.831 = EUR 105.431 in hoofdsom.

      De interesten tussen juni 2012 en heden bedragen EUR 24.000.

      De rechtsplegingsvergoeding bedraagt EUR 7.000.

      Dit geeft EUR 136.000 indien dit binnen de maand wordt betaald.

       Intussen wordt de opdracht gegeven aan de deskundige om zijn werkzaamheden verder te zetten en het voorverslag af te werken ( hetgeen eveneens bijkomende kosten met zich meebrengt ) .

       

      De vergadering neemt kennis van het aangepast voorstel.

    • Jaarrekening 2021 - AGB Boom plus

      Jaarrekening 2021 AGB Boom Plus, toelichting door Dirk Cappaert.

      De vergadering neemt kennis van de toelichting.

      Over het NBB deel werd nog gevraagd detail toe te voegen in het verslag van de Schulden met betrekking tot belastingen, bezoldigingen en sociale lasten.

      (deze is ook te vinden op blz. 102 van de jaarrekening 2021 van het AGB)

       

    • Jaarrekening 2021 - Lokaal bestuur

      jaarrekening 2021 Lokaal Bestuur, toelichting door Dirk Cappaert.

      De vergadering neemt kennis van de toelichting.

       

      Reeds eerder werd gevraagd naar de audit van de keuken.

      In vergadering werd geantwoord dat , op het moment dat het bestek voor de technische ondersteuning van de keuken aan de agenda van de OCMW raad staat, terug zoals eerder in deze commissie een stand van zaken gegeven zal worden.

      Echter, het bestek staat nu reeds geagendeerd aan de gemeenteraad van 16/06/2022.

      Het is belangrijk dat de procedure reeds nu kan gestart worden omdat deze toch vrij omvangrijk is. Uiteraard zal in de volgende commissie van financiën toelichting gegeven worden zowel over de cijfers als de werking.

       

      Op energieduurzaamheid te worden ingezet.

       

      Overzicht van de externe ondersteuning:

       

        EXTERNE ONDERSTEUNING 2021
          GEM OCMW TOT 
      ALGEMEEN Rik De Wulf/organisatiebreed 10.744,80 0,00 10.744,80
      BURGERZAKEN SERVANTES (Burgerzaken) 10.381,80 0,00 10.381,80
      ICT SCALA (Marc Asselbergh) 52.453,50 0,00 52.453,50
      ICT SHORTCUT (Stef Liemons) 0,00 39.234,25 39.234,25
      ICT Appsys 0,00 105.073,69 105.073,69
      KEUKEN SODEXO (alleen keukenmanager) 0,00 113.909,75 113.909,75
      MILIEU MONDEA (dienst milieu begeleiding) 19.710,91 0,00 19.710,91
      OMGEVING SERVANTES (omgeving) 23.516,35 0,00 23.516,35
      OMGEVING MONDEA (dienst omgeving begeleiding) 91.380,73 0,00 91.380,73
      OMGEVING MONDEA (dienst omgeving analyse) 33.268,97 0,00 33.268,97
      PERSONEEL Nele Vermeire (Vlaams Selectiecentrum) 121.919,60 0,00 121.919,60
      WZC Guido Verschaeren WZC a.i. 0,00 40.656,00 40.656,00
          363.376,66 298.873,69 662.250,35

       

De voorzitter sluit de zitting op 09/06/2022 om 23:05.

Namens Gemeenteraadscommissie financiën, intergemeentelijke samenwerkingsverbanden en verzelfstandigde agentschappen,

Bart Smits
secretaris

Abdel El-hajoutti
voorzitter