De gemeenteraad vergadert regelmatig en in vereist getal, ingevolge de bijeenroeping door het college van burgemeester en schepenen.
De voorzitter opent de zitting op 27/03/2025 om 20:02.
De gemeenteraad, in zitting van 27/03/2025
- Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 40 betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
- Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikels 326 tot en met 335 betreffende het bestuurlijke toezicht
- De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen
- Het Bestuursdecreet van 7 december 2018, hoofdstuk 3 – Toegang tot bestuursdocumenten, art. II.26 tot en met II.51
- verslag GR
Enig artikel: de notulen en het zittingsverslag van de vergadering van de gemeenteraad van 27/02/2025 goed te keuren.
- Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 40 betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
- Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikels 326 tot en met 335 betreffende het bestuurlijke toezicht
- De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen
- Het Bestuursdecreet van 7 december 2018, hoofdstuk 3 – Toegang tot bestuursdocumenten, art. II.26 tot en met II.51
Enig artikel : er wordt kennis genomen van de toelichting van het schepencollege met betrekking tot de opmaak van de meerjarenplanning.
In het kader van de nieuwe legislatuurperiode 2025-2025 moeten voor de Raad van Bestuur van de Intergemeentelijke projectvereniging ERFGOED Rupelstreek nieuwe leden aangeduid te worden.
De Raad van Bestuur bestaat uit stemgerechtigde en raadgevende leden. Elke gemeenteraad vaardigt één stemgerechtigd lid af naar de Raad van Bestuur, zijnde een gemeenteraadslid verkozen op een lijst waarvan de verkozenen deel uitmaken van het College van Burgemeester en Schepenen of waarvan één van de verkozenen aangesteld is als voorzit(s)ter van het Bijzonder Comité voor de Sociale Dienst. Op de gemeenteraad van 30 januari 2025 werd Tibo Roekaerts hiervoor aangeduid, met Rik Röttger als plaatsvervanger.
Daarnaast duidt elke deelnemende gemeente één afgevaardigde aan als lid met een raadgevende stem. Deze afgevaardigden zijn steeds raadsleden in de deelnemende gemeenten en zijn verkozen op een lijst waarvan geen enkele verkozene deel uitmaakt van het College van Burgemeester en Schepenen of aangesteld is als voorzit(s)ter van het Bijzonder Comité voor de Sociale Dienst. Hiervoor werd tijdens de gemeenteraad van 30 januari 2025 nog geen kandidaat voor aangeduid.
Bij geheime stemming:
Kandidaat-lid met raadgevende stem - Steffen de Langhe: Met 5 stemmen voor, 1 stem tegen, 14 stemmen onthouden.
Bij geheime stemming:
Kandidaat-lid met raadgevende stem - Steffen de Langhe: Met 5 stemmen voor, 1 stem tegen, 14 stemmen onthouden.
- Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 40 betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
- Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikels 326 tot en met 335 betreffende het bestuurlijke toezicht
- De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen
- Het Bestuursdecreet van 7 december 2018, hoofdstuk 3 – Toegang tot bestuursdocumenten, art. II.26 tot en met II.51
- Statuten
Bij geheime stemming:
Kandidaat-lid met raadgevende stem - Steffen de Langhe: Met 5 stemmen voor, 1 stem tegen, 14 stemmen onthouden.
Enig artikel: De gemeenteraad duidt Steffen De Langhe aan als kandidaat-lid met raadgevende stem voor de Raad van Bestuur van de intergemeentelijke projectvereniging ‘Erfgoed Rupelstreek’.
Cipal is een dienstverlenende vereniging (“Cipal dv”). Tijdens de gemeenteraad van 27 februari 2025 werden reeds een vertegenwoordiger en een plaatsvervanger aangeduid voor de algemene vergadering.
Voor de Raad van Bestuur werd een gezamenlijke voordrachtlijst gemaakt na een uitgebreide consultatie- en overlegronde door de uittredende voorzitter van Cipal. Bij de opmaak van deze gezamenlijke voordrachtlijst werd o.m. rekening gehouden werd met de decretale en statutaire bepalingen, geografische verdeling, bevolkingscijfers (inwonersaantallen van de aangesloten gemeenten), politieke verdeling (systeem D’Hondt), genderratio, continuïteit/vernieuwing binnen de raad van bestuur.
Gezamenlijke voordrachtlijst van 15 kandidaat-bestuurders (*):
(*) Indien één van de namens CD&V voorgedragen kandidaten zijn mandaat niet zou kunnen opnemen, zal deze persoon vervangen worden door burgemeester Walter Horemans van Berlaar. Indien één van de namens N-VA voorgedragen kandidaten zijn mandaat niet zou kunnen opnemen, zal deze persoon vervangen worden door schepen Niels Vermeulen van Laakdal.
Bij geheime stemming:
Kandidaat-bestuurder voor de Raad van Bestuur: Wijckmans Dieter 14 stemmen voor, Brughmans Bart 0 stemmen voor, Iacopucci Pietro 0 stemmen voor, Mannaert Dieter 0 stemmen voor, Meynen Dymfna 0 stemmen voor, Nies Pieter 0 stemmen voor, Paredis Tine 0 stemmen voor, Pletincx Sven 0 stemmen voor, Sauwens Johan 0 stemmen voor, Slootmans Ronny 0 stemmen voor, Vancraeyenest Lawrence 0 stemmen voor, Vandeweerd Sofie 0 stemmen voor, Vandromme Jeroen 0 stemmen voor, Van Goubergen Inge 0 stemmen voor, Verheyen Kelly 0 stemmen voor, 5 stemmen tegen, 1 stem onthouden.
- Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 40 betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
- Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikels 326 tot en met 335 betreffende het bestuurlijke toezicht
- De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen
- Het Bestuursdecreet van 7 december 2018, hoofdstuk 3 – Toegang tot bestuursdocumenten, art. II.26 tot en met II.51
- Statuten
Bij geheime stemming:
Kandidaat-bestuurder voor de Raad van Bestuur: Wijckmans Dieter 14 stemmen voor, Brughmans Bart 0 stemmen voor, Iacopucci Pietro 0 stemmen voor, Mannaert Dieter 0 stemmen voor, Meynen Dymfna 0 stemmen voor, Nies Pieter 0 stemmen voor, Paredis Tine 0 stemmen voor, Pletincx Sven 0 stemmen voor, Sauwens Johan 0 stemmen voor, Slootmans Ronny 0 stemmen voor, Vancraeyenest Lawrence 0 stemmen voor, Vandeweerd Sofie 0 stemmen voor, Vandromme Jeroen 0 stemmen voor, Van Goubergen Inge 0 stemmen voor, Verheyen Kelly 0 stemmen voor, 5 stemmen tegen, 1 stem onthouden.
Art.1: De gemeenteraad keurt de voormelde gezamenlijke voordrachtlijst van 15 kandidaat-bestuurders (met inbegrip van de twee “reservekandidaten”) goed:
Art.2: De gemeenteraad duidt uit de lijst van 15 kandidaat-bestuurders volgende individuele vertegenwoordiger aan: Wijckmans Dieter
Op de buitengewone algemene vergadering van IGEAN cv van 8.11.2003 werd de oprichtingsakte van de opdrachthoudende vereniging IGEAN milieu & veiligheid verleden.
Op 19.12.2003 verscheen de publicatie van de oprichtingsakte en de statuten van IGEAN milieu & veiligheid in de bijlagen van het Belgisch Staatsblad.
Met de beslissing van de Vlaamse minister van Binnenlandse Aangelegenheden, Cultuur, Jeugd en Ambtenarenzaken van 1.04.2004 werd de oprichting en de statuten van IGEAN milieu & veiligheid goedgekeurd.
Op de buitengewone algemene vergadering van 15.06.2007 werd de statutenwijziging van IGEAN milieu & veiligheid goedgekeurd en gepubliceerd in de bijlagen van het Belgisch Staatsblad op 13.08.2007 onder nr. 07120366.
Op de buitengewone algemene vergadering van 18.12.2013 werd de statutenwijziging van IGEAN milieu & veiligheid goedgekeurd. Dit werd bevestigd bij het Ministerieel Besluit van 10.04.2014 van de Vlaamse minister van Bestuurszaken, Binnenlands bestuur, Inburgering, Toerisme en Vlaamse rand.
Op de buitengewone algemene vergadering van 17.06.2016 werd de statutenwijziging en verlenging van IGEAN milieu & veiligheid tot 21.06.2034 goedgekeurd. Dit werd bevestigd bij het Ministerieel Besluit van 3.10.2016 van de Vlaamse minister van Binnenlands Bestuur, Inburgering, Wonen, Gelijke Kansen en Armoedebestrijding.
Op de buitengewone algemene vergadering van 19.12.2018 werd de statutenwijziging van IGEAN milieu & veiligheid goedgekeurd, rekening houdend met het nieuwe decreet lokaal bestuur. Dit werd bevestigd bij het Ministerieel Besluit van 27.03.2019 van de Vlaamse minister van Binnenlands Bestuur, Inburgering, Wonen, Gelijke Kansen en Armoedebestrijding.
Op de algemene vergadering van 28.06.2019 werd de statutenwijziging van IGEAN milieu & veiligheid goedgekeurd, rekening houdend met het nieuwe decreet lokaal bestuur. Dit werd bevestigd bij het Ministerieel Besluit van 17.10.2019 van de Vlaamse minister van Binnenlands Bestuur, Bestuurszaken, Inburgering en Gelijke Kansen.
Op de algemene vergadering van 25.06.2021 werd een statutenwijziging van IGEAN milieu & veiligheid goedgekeurd in functie van het digitaal vergaderen. Dit werd bevestigd bij het Ministerieel Besluit van 23.11.2021 van de Vlaamse minister van Binnenlands Bestuur, Bestuurszaken, Inburgering en Gelijke Kansen.
De gemeente is lid bij IGEAN milieu & veiligheid.
In uitvoering van artikel 434 van het decreet lokaal bestuur en artikel 18 van de statuten dragen de deelnemers bij het begin van een nieuwe legislatuur kandidaat-bestuurders voor die door de algemene vergadering worden benoemd.
Raad van bestuur – bestuurders met stemrecht
Overeenkomstig artikel 431 van het decreet lokaal bestuur beschikt IGEAN milieu & veiligheid naast een algemene vergadering over een raad van bestuur. Artikel 434 van het decreet lokaal bestuur en artikel 16§1 van de statuten bepalen dat het aantal leden van deze raad van bestuur maximaal 15 bedraagt.
Iedere bestuurder met stemrecht heeft één stem.
De concrete voordrachtregeling is opgenomen in artikel 18 van de statuten van IGEAN milieu & veiligheid.
Een vergadering van de burgemeesters die door de deelnemende gemeenten worden voorgedragen na elke algehele vernieuwing van de gemeenteraden, werkt een consultatie- en formatieopdracht uit, waarbij formateurs de opdracht krijgen om in overleg met de deelnemers tot een lijst van 15 kandidaat-bestuurders te komen aan de hand van volgende bindende criteria:
1. Indeling in regio’s – 6 leden
De gemeenten worden onderverdeeld in de regio’s noord, midden en zuid en wel als volgt:
Per regio (noord, midden, zuid) worden er 2 leden aangeduid.
2. Indeling volgens inwonersaantal– 7 leden
Alle gemeenten worden onderverdeeld in categorieën volgens inwonersaantal en wel als volgt:
Voor categorie 1 en 2 worden er 2 leden aangeduid; voor categorie 3 worden er 3 leden aangeduid.
3. Indeling volgens geslacht
Maximaal twee derden (2/3) van de leden is van hetzelfde geslacht.
Op de ontbijtvergadering met de (nieuwe) burgemeesters die IGEAN op 18.12.2024 organiseerde, heeft de vergadering volgende beslissing genomen:
Besluit de vergadering
Art. 1: De vergadering onderschrijft de leidraad waarin de consultatie- en formatieopdracht vervat zit. Een exemplaar van deze leidraad zal aan het verslag gehecht worden.
Art. 2: De vergadering keurt het voorstel goed om volgende formateurs aan te stellen:
1. De heer Jurgen Callaerts
2. De heer Lukas Jacobs.
Art. 3: De vergadering vraagt aan de formateurs om maximaal rekening te houden met:
- De voorkeur te komen tot een identieke raad van bestuur voor IGEAN dienstverlening en IGEAN milieu & veiligheid.
- De oprichting van een algemeen comité bestaande uit de burgemeesters.
Art. 4: De formateurs zullen het resultaat van de consultatie- en formatieopdracht zo snel mogelijk aan IGEAN bezorgen.
Art. 5: De vergadering geeft IGEAN de opdracht het resultaat van de consultatie- en formatieopdracht te verwerken in een ontwerpbeslissing en deze tijdig aan alle deelnemers te bezorgen.
Art. 6: IGEAN bekijkt wat de mogelijkheden zijn om de timing van de eerste buitengewone algemene vergadering aan te passen en zal daar nog voor de kerstperiode duidelijkheid over geven.
Intussen hebben de formateurs het resultaat van de consultatie- en formatieopdracht aan IGEAN bezorgd. Op basis hiervan heeft IGEAN voorliggende ontwerpbeslissing voorbereid.
Aan alle deelnemers wordt het volgende gevraagd:
Belangrijke opmerking
Punt 2 is van cruciaal belang om te voldoen aan de voorwaarden die gelden in het kader van het “in house-principe” (artikel 30 van de wet van 17.06.2016 inzake overheidsopdrachten), op basis waarvan elke deelnemer de mogelijkheid heeft een welbepaalde opdracht of activiteit rechtstreeks toe te vertrouwen aan IGEAN (vb. in het kader van de zelfstandige groepering).
Zo is het o.m. noodzakelijk dat elke deelnemer toezicht uitoefent op IGEAN zoals op hun eigen diensten. Aan deze voorwaarde is voldaan als elk van de volgende voorwaarde vervuld is:
In het kader van een intergemeentelijke werking overeenkomstig het decreet lokaal bestuur worden alle belangrijke beslissingen genomen door de algemene vergadering en/of de raad van bestuur. De algemene vergadering vertegenwoordigt alle deelnemers. In de raad van bestuur kunnen evenwel maximum 15 bestuurders met stemrecht benoemd worden. Bijgevolg zijn in de raad van bestuur niet alle deelnemers vertegenwoordigd. Om ook in dit orgaan aan de toezichtsvereiste te voldoen, is het noodzakelijk dat élke deelnemer, die zelf geen bestuurder met stemrecht heeft in de raad van bestuur, één van de bestuurders aanduid als vertegenwoordiger.
De voordracht en/of vertegenwoordiging én het mandaat van de leden van de raad van bestuur met stemrecht gelden voor de volledige legislatuur.
Raad van bestuur – leden met raadgevende stem
Overeenkomstig artikel 440, 4de lid van het decreet lokaal bestuur kunnen aan de vergaderingen van de raad van bestuur worden deelgenomen door rechtstreeks door verschillende gemeenten aangewezen afgevaardigden die lid zijn met raadgevende stem. Deze afgevaardigden worden niet meegeteld in het maximum aantal leden van de raad van bestuur, vermeld in artikel 434§ 1 van het decreet lokaal bestuur.
De statuten vermelden de criteria die bepalend zijn voor de wijze van aanwijzing van die afgevaardigden, die altijd raadsleden zijn die in de betrokken gemeenten verkozen zijn op een lijst waarvan geen enkele verkozene deel uitmaakt van het college van burgemeester en schepenen.
Artikel 16§2 van de statuten van IGEAN milieu & veiligheid geeft concreet uitvoering aan voormelde bepaling van het decreet lokaal bestuur.
Per regio kan er maximaal 1 bestuurder met raadgevende stem benoemd worden.
Hiertoe worden alle gemeenten onderverdeeld in de regio, noord, midden en zuid en de stad Antwerpen en wel als volgt:
Elke gemeente kan bijgevolg één kandidaat-bestuurder met raadgevende stem voordragen (geen plaatsvervanger).
Indien binnen elke regio slechts één afgevaardigde wordt aangeduid, dan neemt de algemene vergadering akte van betrokken gemeenteraadsbeslissingen en wonen de aldus aangeduide leden met raadgevende stem vanaf dat ogenblik de zittingen van de raad van bestuur bij.
Indien binnen één of meerdere regio’s meerdere afgevaardigden worden aangeduid, dan neemt de algemene vergadering akte van de betrokken gemeenteraadsbeslissingen en wordt er per regio een rangorde gemaakt op basis van de volgende criteria in dalende volgorde:
De voordracht én het mandaat van de leden van de raad van bestuur met raadgevende stem gelden voor de volledige legislatuur.
Kandidaat-lid met raadgevende stem
De gemeenteraad duidde op 30 januari 2025 Heidi Verhoeven aan als kandidaat-lid met raadgevende stem van de gemeente in de Raad van Bestuur.
Bijeenkomst met de algemeen en financieel directeurs van de lokale besturen op 18.10.2024.
Mail van IGEAN van 25.10.2024 aan de algemeen en financieel directeurs met een verwijzing naar diverse documenten die vanaf dan beschikbaar zijn op het infonet van IGEAN (aparte tegel).
Bijeenkomst met de (nieuwe) burgemeesters op 18.12.2024 in het kader van de consultatie- en formatieopdracht i.f.v. de samenstelling van de raad van bestuur.
Mail van IGEAN van 19.12.2024 aan de burgemeesters en de algemeen directeurs met een aangepaste timing voor de eerste buitengewone algemene vergadering in de nieuwe legislatuur.
Bij geheime stemming:
Kandidaat-bestuurder voor de Raad van Bestuur: Ingrid Meulders 14 stemmen voor, Carl Geeraerts 0 stemmen voor, Hans Cops 0 stemmen voor, Karina Hans 0 stemmen voor, Sanne Descamps 0 stemmen voor, Maarten De Bock 0 stemmen voor, Koen Helsen 0 stemmen voor, Michiel Hubeau 0 stemmen voor, Kenneth Heylen 0 stemmen voor, Vera Goris 0 stemmen voor, Dirk Bauwens 0 stemmen voor, Maarten De Veuster 0 stemmen voor, Liesbeth Bardyn 0 stemmen voor, Frank Gys 0 stemmen voor, Luc Kennis 0 stemmen voor, 6 stemmen tegen, 1 stem onthouden.
- Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 40 betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
- Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikels 326 tot en met 335 betreffende het bestuurlijke toezicht
- De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen
- Het Bestuursdecreet van 7 december 2018, hoofdstuk 3 – Toegang tot bestuursdocumenten, art. II.26 tot en met II.51
Bij geheime stemming:
Kandidaat-bestuurder voor de Raad van Bestuur: Ingrid Meulders 14 stemmen voor, Carl Geeraerts 0 stemmen voor, Hans Cops 0 stemmen voor, Karina Hans 0 stemmen voor, Sanne Descamps 0 stemmen voor, Maarten De Bock 0 stemmen voor, Koen Helsen 0 stemmen voor, Michiel Hubeau 0 stemmen voor, Kenneth Heylen 0 stemmen voor, Vera Goris 0 stemmen voor, Dirk Bauwens 0 stemmen voor, Maarten De Veuster 0 stemmen voor, Liesbeth Bardyn 0 stemmen voor, Frank Gys 0 stemmen voor, Luc Kennis 0 stemmen voor, 6 stemmen tegen, 1 stem onthouden.
Art. 1: De gemeenteraad neemt kennis van de lijst met de 15 voorgestelde kandidaat-bestuurders met stemrecht voor de raad van bestuur van IGEAN milieu & veiligheid.
Gemeenten |
Grootte |
Regio |
Naam |
M/V |
Stad Antwerpen |
Groot |
A’pen |
Carl Geeraerts |
M |
Gemeente Aartselaar |
Middelgroot |
Zuid |
Hans Cops |
M |
Gemeente Brasschaat |
Groot |
Noord |
Karina Hans |
V |
Gemeente Edegem |
Groot |
Zuid |
Sanne Descamps |
V |
Gemeente Kalmthout |
Middelgroot |
Noord |
Maarten De Bock |
M |
Gemeente Kapellen |
Groot |
Noord |
Koen Helsen |
M |
Stad Mortsel |
Groot |
Midden |
Michiel Hubeau |
M |
Gemeente Niel |
Klein |
Zuid |
Ingrid Meulders |
V |
Gemeente Rumst |
Middelgroot |
Zuid |
Kenneth Heylen |
M |
Gemeente Schelle |
Klein |
Zuid |
Vera Goris |
V |
Gemeente Schilde |
Groot |
Midden |
Dirk Bauwens |
M |
Gemeente Schoten |
Groot |
Midden |
Maarten De Veuster |
M |
Gemeente Stabroek |
Middelgroot |
Noord |
Liesbeth Bardyn |
V |
Gemeente Wommelgem |
Middelgroot |
Midden |
Frank Gys |
M |
Gemeente Zoersel |
Groot |
Midden |
Luc Kennis |
M |
Art. 2: De gemeenteraad keurt deze lijst goed en duidt uit deze lijst volgende kandidaat-bestuurder voor de raad van bestuur van IGEAN milieu & veiligheid aan om de gemeente te vertegenwoordigen: Ingrid Meulders, gemeente Niel
In het kader van de nieuwe legislatuur (2025-2030) wordt een oproep gedaan om één vertegenwoordiger en één plaatsvervanger aan te duiden die namens de aandeelhouder mag optreden tijdens de vergadering.
Bij geheime stemming:
Kandidaat voor vertegenwoordiger in de AV - Tom Dewandelaere: Met 20 stemmen voor, 0 stemmen tegen, 1 stem onthouden.
Kandidaat voor plaatsvervanger in de AV - Tibo Roekaerts: Met 20 stemmen voor, 0 stemmen tegen, 1 stem onthouden.
- Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 40 betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
- Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikels 326 tot en met 335 betreffende het bestuurlijke toezicht
- De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen
- Het Bestuursdecreet van 7 december 2018, hoofdstuk 3 – Toegang tot bestuursdocumenten, art. II.26 tot en met II.51
Bij geheime stemming:
Kandidaat voor vertegenwoordiger in de AV - Tom Dewandelaere: Met 20 stemmen voor, 0 stemmen tegen, 1 stem onthouden.
Kandidaat voor plaatsvervanger in de AV - Tibo Roekaerts: Met 20 stemmen voor, 0 stemmen tegen, 1 stem onthouden.
Enig artikel: De gemeenteraad duidt Tom Dewandelaere aan als vertegenwoordiger en Tibo Roekaerts als plaatsvervanger voor de algemene vergadering van De Lijn voor de periode van heden tot het einde van de huidige gemeentelijke legislatuur.
Er wordt verwezen naar de uitnodigingsbrief van 20 december 2024 voor de buitengewone algemene vergadering van Pidpa op vrijdag 28 maart 2025. Hierin staat als punt 4 de benoeming van de nieuwe bestuurders van de raad van bestuur vermeld.
Aan de deelnemers wordt gevraagd om, overeenkomstig de statutair bepaalde criteria, één van volgende kandidaten voor te dragen als bestuurder binnen de raad van bestuur voor de legislatuur van 2025-2030:
Bij geheime stemming:
Kandidaat-bestuurder voor de Raad van Bestuur: Kris Verbeeck 15 stemmen voor, Danny Van de Velde 0 stemmen voor, David Geerts 0 stemmen voor, Guy Echelpoels 0 stemmen voor, Hans De Groof 0 stemmen voor, Inge Bruynooghe 0 stemmen voor, Ingrid Meulders 0 stemmen voor, Jeroen De Jonghe 0 stemmen voor, Kathleen Helsen 0 stemmen voor, Katrien Somers 0 stemmen voor, Kris Gebruers 0 stemmen voor, Lukas Jacobs 0 stemmen voor, Mieke Van den Brande 0 stemmen voor, Nathalie Obbers 0 stemmen voor, Peter Hannes 0 stemmen voor, 5 stemmen tegen, 1 stem onthouden.
- Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 40 betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
- Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikels 326 tot en met 335 betreffende het bestuurlijke toezicht
- De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen
- Het Bestuursdecreet van 7 december 2018, hoofdstuk 3 – Toegang tot bestuursdocumenten, art. II.26 tot en met II.51
- Statuten
Bij geheime stemming:
Kandidaat-bestuurder voor de Raad van Bestuur: Kris Verbeeck 15 stemmen voor, Danny Van de Velde 0 stemmen voor, David Geerts 0 stemmen voor, Guy Echelpoels 0 stemmen voor, Hans De Groof 0 stemmen voor, Inge Bruynooghe 0 stemmen voor, Ingrid Meulders 0 stemmen voor, Jeroen De Jonghe 0 stemmen voor, Kathleen Helsen 0 stemmen voor, Katrien Somers 0 stemmen voor, Kris Gebruers 0 stemmen voor, Lukas Jacobs 0 stemmen voor, Mieke Van den Brande 0 stemmen voor, Nathalie Obbers 0 stemmen voor, Peter Hannes 0 stemmen voor, 5 stemmen tegen, 1 stem onthouden.
Art.1: De gemeenteraad keurt de voormelde gezamenlijke voordrachtlijst van 15 kandidaat-bestuurders goed:
Art.2: De gemeenteraad duidt Kris Verbeeck aan als kandidaat-bestuurder voor de Raad van Bestuur van Pidpa.
In 2020 heeft de Vlaamse overheid beslist om Vlaanderen en Brussel op te splitsen in 60 eerstelijnszones. Een eerstelijnszone is een geografisch afgebakend gebied van een aantal gemeentes waarbinnen zorg- en hulpverleners en lokale overheden kennis en informatie met elkaar uitwisselen en hun werking op elkaar afstemmen. De eerstelijnszones zijn belangrijke samenwerkingsverbanden in het zorg- en welzijnslandschap. Eerstelijnszone RupeLaar bestaat uit zes lokale besturen, welzijnswerkers, zorgverleners en patiëntenvertegenwoordigers.
Elke eerstelijnszone heeft als doel de eerstelijns welzijns- en gezondheidszorg te organiseren en verbeteren door een effectieve en kwalitatieve eerste lijn te creëren waar de burger centraal staat, en die toegankelijk is voor iedereen. Eerstelijnszone RupeLaar is een netwerkorganisatie die organisaties, individuele hulpverleners, mantelzorgers en vrijwilligers samenbrengt.
Eerstelijnszones RupeLaar omvat 6 gemeentes: Aartselaar, Boom, Hemiksem, Niel, Rumst en Schelle.
Bij geheime stemming:
Vertegenwoordiger bestuursorgaan - Andy Janssens: Met 17 stemmen voor, 3 stemmen tegen, 1 stem onthouden.
- Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 40 betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
- Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikels 326 tot en met 335 betreffende het bestuurlijke toezicht
- De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen
- Het Bestuursdecreet van 7 december 2018, hoofdstuk 3 – Toegang tot bestuursdocumenten, art. II.26 tot en met II.51
- Het voorontwerp van decreet betreffende de organisatie van de eerstelijnszorg, de regionale zorgplatformen en de ondersteuning van de eerstelijns zorgaanbieders, goedgekeurd door de Vlaamse Regering op 4 februari 2019
Bij geheime stemming:
Vertegenwoordiger bestuursorgaan - Andy Janssens: Met 17 stemmen voor, 3 stemmen tegen, 1 stem onthouden.
Enig artikel : De gemeenteraad duidt Andy Janssens aan als vertegenwoordiger in het bestuursorgaan van eerstelijnszone Rupelaar voor de periode van heden tot het einde van de huidige gemeentelijke legislatuur.
Brief van Pidpa van 20 december 2024 met agenda en bijlagen :
- Een indicatief model van raadsbesluit;
- Het verlengingsdossier;
- Het voorstel van statutenwijziging met artikelsgewijze toelichting;
- Het advies van de Vlaamse Regering op het ontwerp van statutenwijziging;
- V/A AV bestuursorganen
De gemeente is deelnemer aan de opdrachthoudende vereniging Pidpa.
Op vrijdag 28 maart 2025 om 11.30 u organiseert Pidpa een algemene vergadering.
De agenda van deze algemene vergadering is als volgt :
- Vragen van deelnemers
Overeenkomstig het decreet van 22 december 2017 over het Lokaal Bestuur (DLB), en meer bepaald artikel 423 hiervan, kan een opdrachthoudende vereniging na afloop van de statutair bepaalde duur opeenvolgende keren verlengd worden voor een termijn die telkens niet langer mag zijn dan achttien jaar.
Conform artikel 424 DLB kan er indien de termijn verstrijkt in een jaar waarin de verkiezingen voor een algehele vernieuwing van de gemeenteraden worden georganiseerd, pas over de verlenging beslist worden in het daaropvolgende jaar en wordt bijgevolg en de duur van Pidpa verlengd tot de eerste algemene vergadering in het jaar volgend op het verkiezingsjaar. Gezien de duurtijd van Pidpa verstrijkt op het tijdstip van de eerste algemene vergadering van 2025, dient onze gemeente uiterlijk tegen de buitengewone algemene vergadering van Pidpa van 28 maart 2025 een beslissing te nemen aangaande de verlenging van Pidpa.
Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld om:
- Kennis te nemen van en goedkeuring te hechten aan het verlengingsdossier – houdende de argumenten om de deelneming van onze gemeente in de opdrachthoudende vereniging Pidpa te verlengen;
- Te verzoeken om over te gaan tot verlenging van de opdrachthoudende vereniging Pidpa voor een termijn van 18 jaar;
- Te beslissen om over te gaan tot de verlenging van de opdrachthoudende vereniging Pidpa, voor een termijn van 18 jaar;
- Te beslissen om deelnemer te blijven van de opdrachthoudende vereniging Pidpa en de daarbij horende beheersoverdracht(en) te bevestigen;
Op deze algemene vergadering zal tevens een statutenwijziging voorgelegd worden om de statuten van Pidpa in overeenstemming te brengen met het Wetboek van vennootschappen en verenigingen. Daarnaast werd van de gelegenheid gebruikgemaakt om ook de leesbaarheid van de statuten te verhogen en aldus de rechtszekerheid voor de deelnemers te versterken.
Overeenkomstig de decretale bepalingen moet bij de algehele vernieuwing van de gemeenteraden, binnen de eerste drie maanden van het jaar volgend op dat van de verkiezingen, een algemene vergadering worden bijeengeroepen waarbij tot een algehele vervanging van de raad van bestuur wordt overgegaan. Ook dienen er eventuele voordrachten te worden gedaan betreffende de afgevaardigden op de algemene vergadering.
Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld om deze agendapunten goed te keuren.
Wat de Verlenging van Pidpa betreft
De gemeenteraad neemt kennis van de in het bijgevoegde verlengingsdossier uitgebreide toelichting en maakt zich deze eigen.
De gemeenteraad neemt kennis van het besluit van de Vlaamse Regering i.v.m. de saneringsplicht, waarbij de verantwoordelijkheid voor de sanering van het geleverde drinkwater duidelijker bij de drinkwaterproducent gelegd wordt.
De gemeenteraad houdt rekening met de voordelen om minstens voor deze periode en tot zolang onderzoek eventueel anders heeft uitgewezen, zowel de drinkwateropdracht als de rioleringsopdracht bij dezelfde partner te houden.
De gemeenteraad overweegt verder het volgende:
Oorspronkelijk opgericht met als doel de ‘droge’ gemeenten in de provincie Antwerpen te voorzien van een betrouwbare watervoorziening, levert Pidpa sindsdien elke dag zuiver, kwaliteitsvol drinkwater aan al haar klanten, 24/24, aan een betaalbare prijs. Vandaag betekent dit dat er dagelijks zo’n 175 miljoen liter drinkwater geleverd wordt aan de meer dan 1.500.000 gebruikers van de 64 gemeentelijke deelnemers. Meer dan 100 jaar ervaring maakt van Pidpa dé specialist op het gebied van grondwaterwinning, waterkwaliteit en waterdistributie.
Sinds 2005 zorgt Pidpa als integraal waterbedrijf voor drinkwater én voor de opvang en afvoer van het regen- en afvalwater van de gemeente. Al 46 gemeentelijke deelnemers kozen voor een rioleringsformule op maat van hun specifieke noden.
Deze integrale werking biedt synergievoordelen voor de deelnemers, voor de burgers en voor Pidpa. Met 20 jaar ervaring in regen- en afvalwaterbeheer mag Pidpa als een betrouwbare partner in integraal waterbeheer beschouwd worden.
Met circulair waterbeheer wordt de waterkringloop nu rondgemaakt. Stroomopwaarts zet Pidpa in op biodiversiteit, natuur- en bronbescherming. Centraal wordt gestreefd naar structureel hergebruik van regenwater. Stroomafwaarts staat het hergebruik van afvalwater en voedingsstoffen centraal. Doorheen de hele kringloop is er bijzondere aandacht voor energie-efficiëntie en voor het monitoren van pathogenen of vervuilende stoffen. Zo beschermt Pidpa het universele recht op water en sanitaire voorzieningen.
Pidpa is een financieel gezond bedrijf dat inspeelt op de huidige en toekomstige uitdagingen aan de hand van de onderstaande pijlers:
Voor onze gemeente en onze burgers vertaalt zich dat concreet in het feit dat:
- De leveringszekerheid door Pidpa gegarandeerd wordt, ook in langdurige periodes van droogte, zoals bijvoorbeeld tijdens de jaren 2020 en 2022;
- Er lekker, gezond en kwaliteitsvol drinkwater wordt aangeboden waarbij tijdens het zuiveringsproces geen chemicaliën gebruikt worden.
- Pidpa de kwaliteit van het drinkwater intensief monitort onder andere via een uitgebreid staalnameprogramma en haar gecertifieerd labo.
- Een doorgedreven en innovatief assetmanagement de nodige data en inzichten biedt voor een efficiënt investeringsmodel waarin de kosten worden geoptimaliseerd. Zo kunnen bv. drinkwaterleidingen precies op tijd worden vervangen, d.w.z. met een maximale levensduur maar vóór problemen zich voordoen.
- Door het professioneel assetmanagement blijven het aantal incidenten en de omvang van de schade die daaruit voortvloeit in onze [stad/gemeente] beperkt.
- Er door Pidpa sterk wordt geïnvesteerd in haar centrale infrastructuur, zoals onder andere haar waterproductiecentra, maar ook aangevuld wordt met decentrale infrastructuur die ingaan op de plaatselijke noden van onze burgers zoals collectieve regenwaterrecuperatie of thermische energie uit drinkwater.
- Met betrekking tot investeringsprojecten en (private) ontwikkelingsprojecten zorgt Pidpa voor een volledige ontzorging van onze [stad/gemeente] door middel van een doorgedreven begeleiding en opvolging van A tot Z via advisering, concept en exploitatie.
- In het kader van haar rioleringsopdracht heeft Pidpa een gedegen knowhow vergaard op het vlak van zowel collectieve als individuele sanering, wat zich op het terrein concreet vertaalt naar een efficiënt onderhoud van het rioleringsstelsel en een degelijke uitvoering van wegenis- en rioleringsprojecten afgestemd op de noden en timing van onze gemeente.
- Voor het volledig werkingsgebied (46 gemeenten) van Pidpa-Riolering de vooropgestelde reductiedoelen uit het stroomgebiedsbeheersplan generatie 3 zullen behaald zijn tegen 31 december 2027.
- Pidpa maximaal inzet op het reduceren van lekverliezen en hier bij de beste van de klas op Europees niveau behoort.
Voor onze gemeente en onze burgers vertaalt zich dat concreet in het feit dat:
- Door de nauwe samenwerking tussen Pidpa en de gemeente/het OCMW, betalingsproblemen vroegtijdig opgespoord kunnen worden en er samengewerkt worden kan aan oplossingen zoals flexibele betalingsplannen of budgetbeheer.
- Pidpa zeer veel belang hecht aan de bereikbaarheid voor haar klanten en dit enerzijds via het digitaal toegankelijk maken van de website en MijnPidpa, o.a. door contrast en leesbaarheid aan te passen. Anderzijds telefonisch via een gratis telefoonnummer. De wachtdiensten zijn zelfs 24/24 – 7/7 telefonisch bereikbaar.
- Voor de uitvoering van investeringsprojecten door Pidpa maximaal ingezet wordt op het bekomen van subsidies.
- Pidpa inzet op Business Project Management (BPM) en Project Management Office (PMO) met als doel om, door kansen voor vereenvoudiging, automatisering, uniformisering en toekomstgerichte verbeteringen te identificeren, een essentiële bijdrage aan efficiëntieverhoging in haar bedrijfsvoering, kwaliteitsverbetering en een hogere klantentevredenheid te bekomen.
- Als [stad/gemeente] aangesloten bij Pidpa hebben wij het voordeel dat Pidpa door haar gespreide aanwezigheid in verschillende steden en gemeenten een gecoördineerde aanpak mogelijk maakt. Zo worden via Pidpa schaal- en synergievoordelen bekomen, onder andere op het vlak van de unieke veldkennis bij de exploitatie van het rioleringsstelsel (ruimen van grachten, reinigen van sifons en kolken, onderhoud van pompstations), maar ook wat betreft de aanleg en de exploitatie van het drinkwaterstelsel en het risico-gebaseerd assetmanagement.
- Door de samenwerking met verschillende partners er op diverse vlakken vele synergievoordelen kunnen gerealiseerd worden; onder andere op het vlak van:
Voor onze gemeente en onze burgers vertaalt zich dat concreet in het feit dat Pidpa:
- De carbon footprint van haar bedrijfsprocessen met 25% gereduceerd heeft sinds 2016, welk resultaat een positief effect heeft op onze leefomgeving;
- Volop inzet op energie-efficiëntie en hernieuwbare energie door te investeren in eigen duurzame energiebronnen maar ook door het beperken van de exploitatiekosten van onze infrastructuur door o.a. de waterdruk in het leidingnet slim af te stemmen op de noden en door het aantal watertorens te beperken tot wat strikt noodzakelijk is.
- Volop inzet op thermische energie uit drinkwater (TED) en riothermie waarbij in samenwerking met onder andere de streekontwikkelingsintercommunales en de gemeentelijke deelnemers projecten zullen opgezet worden.
- Haar reststromen uit zowel haar drinkwateractiviteiten als haar rioleringsactiviteiten voor een groot deel hergebruikt, onder andere als brandstof binnen de biovergisting;
- Inzet op een ethisch aankoopbeleid en het gebruik van duurzame materialen onder andere in de uitvoering van infrastructuurwerken;
- Zich als duurzame partner opstelt aangezien zij in 2023 het Unitar Charter Sustainable Development Goals (SDG) Champion ontving;
Voor onze gemeente en onze burgers vertaalt zich dat concreet in het feit dat Pidpa:
- een professionele bedrijfsvoering nastreeft waarbij onder andere ingezet wordt op heldere besluitvorming, een transparante rapportering, een formeel auditplan en de 3LoD structuur om maximaal risico’s te detecteren, te beheersen en te mitigeren;
- de rapporteringsverplichting aan de VMM overneemt van de gemeentelijke administratie, hetgeen een tijdrovende en arbeidsintensieve aangelegenheid is waarvoor een grondige kennis van het rioleringsbeheer nodig is.
- mede dankzij haar proactieve planning de werking en dienstverlening tijdens de Covid-19 pandemie kon blijven waarborgen;
- de focus legt op de beveiliging van haar bedrijfssystemen, hetgeen aansluit bij de implementatie van de NIS1- en de NIS2-wet, waarbij de drinkwater- en afvalwatersector zijn toegevoegd als essentiële dienstverlener;
- een sterk maatschappelijke engagement toont d.m.v.:
- Partnerschappen aangaat waar nodig om zichzelf te versterken en waarde te creëren zoals onder andere met:
- een belangrijke lokale werkgever is voor 760 medewerkers, waarvan het merendeel in de provincie Antwerpen woont;
- in hoge mate investeert in een veiligheidscultuur met het oog op het garanderen van een veilige werkomgeving en veilige werven.
Voor onze gemeente en onze burgers vertaalt zich dat concreet in het feit dat Pidpa:
- volop inzet op het verder uitrollen van de digitale watermeter, in samenwerking met andere waterbedrijven en Fluvius, dewelke het comfort van de klant en het duurzaam waterverbruik zal verhogen.
- haar geografisch informatiesysteem (GIS), waarin de leidingnetgegevens van het drinkwater- en rioleringsnet beheerd worden, al jaren ter beschikking stelt aan de gemeente. Via het GeoLink-platform hebben wij toegang tot de ligging en opbouw van de leidingnetten, de status van de toestellen en de geplande en uitgevoerde werken.
- met haar webservice ‘MijnPidpa’ ervoor zorgt dat de klanten op elk gewenst moment zelf hun betalingen kunnen afhandelen, verbruiksgegevens opvragen of contactgegevens wijzigen.
- een succesvolle transitie gemaakt heeft naar een nieuw SAP-platform dat de nieuwste technologie op - onder andere - het gebied van klantenbeheer bevat. Een volwaardig klantenbeheersysteem zorgt ervoor dat Pidpa’s contactcenter een volledig zicht heeft op alle klantgegevens en klanten snel en accuraat kunnen geholpen worden.
- afzonderlijke platforms ontwikkeld heeft op maat van de samenwerking met verschillende externe partners zoals onder andere een extranet voor de gemeentelijke deelnemers waarop alle beleidsinformatie en technische informatie terug te vinden is en een extranet ter ondersteuning van de werking van de lokale adviescommissies en OCMW’s.
- inzet op nieuwe technologieën zoals onder andere artificiële intelligentie met het oog op onder andere de verdere optimalisering van de interne werking en processen, op toekomstgericht assetbeheer, het creëren van klantoplossingen en het ontwikkelen van nieuwe waardevolle producten en diensten die bijdragen aan de evolutie van het waterbeheer.
Wat de statutenwijziging betreft
Pidpa is ertoe gehouden haar statuten aan te passen aan de bepalingen van het Wetboek van vennootschappen en verenigingen. Daarnaast werd van de gelegenheid gebruikgemaakt om ook de leesbaarheid van de statuten te verhogen en aldus de rechtszekerheid voor de deelnemers te versterken.
Gelet op het feit dat dergelijke wijziging noodzakelijk en nuttig is en gelet op het onvoorwaardelijke positieve advies van de Vlaamse Regering, stemt de raad in met de voorgenomen statutenwijziging.
Wat de benoeming van nieuwe bestuurders betreft
Bij de algehele vernieuwing van de gemeenteraden dienen er voor de intergemeentelijke samenwerkingsverbanden de nodige voordrachten gedaan te worden voor de vorming van een nieuwe raad van bestuur en de afgevaardigden op de algemene vergadering.
- Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 40 betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
- Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikels 326 tot en met 335 betreffende het bestuurlijke toezicht
- De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen
- Het Bestuursdecreet van 7 december 2018, hoofdstuk 3 – Toegang tot bestuursdocumenten, art. II.26 tot en met II.51
- De statuten van de opdrachthoudende vereniging Pidpa
- Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017.
- Agenda en bijlagen
Art.1: Kennis te nemen van en goedkeuring te hechten aan het verlengingsdossier van Pidpa houdende de argumenten om de opdrachthoudende vereniging te verlengen voor een termijn van 18 jaar.
Art.2: Te verzoeken om over te gaan tot verlenging van de opdrachthoudende vereniging Pidpa voor een termijn van 18 jaar, met ingang van de datum van de algemene vergadering van Pidpa die zal beslissen over de verlenging, en dus tot en met 28 maart 2043 indien die algemene vergadering plaatsvindt op 28 maart 2025.
Art.3: Akkoord te gaan met de verlenging van de opdrachthoudende vereniging Pidpa voor een termijn van 18 jaar vanaf de datum van de algemene vergadering van Pidpa die zal beslissen over de verlenging, deelnemer te blijven van de opdrachthoudende vereniging Pidpa voor de activiteit watervoorziening <en de rioleringsactiviteit (HidroRio – HidroGem – HidroSan)> en de daarbij horende beheersoverdracht te bevestigen.
Art.4: Goedkeuring te verlenen aan de door de raad van bestuur van Pidpa voorgelegde wijzigingen aan de statuten van Pidpa, met uitzondering van artikel 12 Beëindiging van de aansluiting bij de Vereniging.
Art.5: Kennis wordt genomen van het voorstel betreffende de samenstelling van de nieuwe raad van bestuur. Alle voorgestelde mandatarissen worden voorgedragen als kandidaat lid voor de raad van bestuur.
Art.6: Aan de vertegenwoordiger wordt de opdracht gegeven om op de algemene vergadering van 28 maart 2025, evenals op elke andere algemene vergadering ter behandeling van de agendapunten van deze algemene vergadering, overeenkomstig dit besluit te stemmen en de benoemingen van de bij dit besluit voorgedragen kandidaten goed te keuren.
De gemeente is lid van Kempens Landschap vzw.
Stichting Kempens Landschap wenst de afspraken met de deelnemende lokale besturen te herbevestigen via de bijgevoegde samenwerkingsovereenkomst.
In de samenwerkingsovereenkomst worden de voormalige werkingsprincipes van- en tussen de gemeente en Stichting Kempens Landschap hernomen, rekening houdende met de nieuwe rechtsvorm van Stichting Kempens Landschap als stichting van openbaar nut.
Stichting Kempens Landschap levert in het algemeen belang een wezenlijke bijdrage tot het bewaren en publiek toegankelijk maken van landschappen en erfgoed, en dit door middel van verwerving, opwaardering en advisering.
- Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 40 betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
- Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikels 326 tot en met 335 betreffende het bestuurlijke toezicht
- De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen
- Het Bestuursdecreet van 7 december 2018, hoofdstuk 3 – Toegang tot bestuursdocumenten, art. II.26 tot en met II.51
- samenwerkingsovereenkomst
- statuten
Enig artikel: De gemeenteraad verleent haar goedkeuring tot ondertekening van de bijgevoegde samenwerkingsovereenkomst met Stichting Kempens Landschap.
De gemeenteraad besliste in zitting van 27 februari 2025 voor te dragen als lid van het Regionaal Bestuurscomité van Fluvius Antwerpen
In zitting van 27 februari 2025 werd mevrouw Ann De Smedt, gemeenteraadslid, door de gemeenteraad voorgedragen als lid van het Regionaal Bestuurscomité Regio van Fluvius Antwerpen. Bij vergissing is mevrouw Ann De Smedt bij gemeenteraadsbesluit van 27 februari 2025 niet eveneens voorgedragen geworden als kandidaat-bestuurder.
Omdat er op 19 maart 2025 een buitengewone algemene vergadering van Fluvius Antwerpen plaatsvond waar de bestuurders van Fluvius Antwerpen werden benoemd, werd er wegens hoogdringendheid en omwille van het feit dat het een materiële fout betrof, door het college van burgemeester en schepenen op maandag 17 maart 2025 reeds een principiële voordracht van een kandidaat-bestuurder namens de gemeente Boom gedaan, onder voorbehoud van goedkeuring door de gemeenteraad.
Deze beslissing dient dus nog te worden bekrachtigd door de gemeenteraad.
- Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 40 betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
- Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikels 326 tot en met 335 betreffende het bestuurlijke toezicht
- De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen
- Het Bestuursdecreet van 7 december 2018, hoofdstuk 3 – Toegang tot bestuursdocumenten, art. II.26 tot en met II.51
Enig artikel: De gemeenteraad bekrachtigt de beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 17 maart 2025 met betrekking tot het aanduiden van Ann De Smedt, gemeenteraadslid, als kandidaat-bestuurder van Fluvius Antwerpen, voor de rest van de legislatuur.
De minister van Asiel en Migratie schrapte deze week de extra premie voor de lokale opvanginitiatieven (LOI's) van asielzoekers. Dat maakte ze maandag bekend in De Standaard. Dit volgt ook uit het federaal regeerakkoord dat werd gesloten met grotendeels dezelfde partijen als de lokale coalitie in Boom.
De regering plant een verdere afbouw van de asielopvang in LOI’s. Een trend die ook al langer werd ingezet door tal van Vlaamse gemeenten. Het aantal beschikbare opvangplaatsen voor asielzoekers in lokale opvanginitiatieven (LOI’s) is sinds 2021 met ruim 30 procent gedaald, bleek uit cijfers van Fedasil begin januari.
LOI's zijn woningen of appartementen en dat creëert een aanzuigeffect. Bovendien blijkt dat terugkeer vanuit een LOI veel moeilijker verloopt.
Hoewel de desastreuze toestand van de gemeentelijke financiën het Boomse gemeentebestuur ook dwingt in een zoektocht naar oplossingen, is dit niet enkel een noodzakelijke besparingsoefening. We creëren in de plaats deels noodwoningen voor Bomenaars in acute woningnood. Een nood die we momenteel vaak niet binnen onze gemeente kunnen lenigen.
Daarom legt het Vlaams Belang onderstaand voorstel van raadsbesluit ter stemming aan de gemeenteraad van Boom voor.
Het voorstel van besluit geagendeerd aan deze gemeenteraad luidde als volgt:
- de gemeenteraad van Boom beslist om de werking van het Lokaal Opvang Initiatief te stoppen op het grondgebied van Boom.
De stemming heeft volgend resultaat:
Met 5 stemmen voor: Hans Verreyt, Eddy Van Der Taelen, Heidi Verhoeven, Kimberly Van Assche, Steffen De Langhe
16 stemmen tegen: Anita Ceulemans, Jeroen Baert, Tom Dewandelaere, Rik Rottger, Tibo Roekaerts, Linde Peeters, Andy Janssens, Christel De Coninck, Ann De Smedt, Yani Brems, Carla Herremans, Johan Van Limbergen, Marleen De Ridder, Maaike De Maeyer, Rudy Van Rompaey, Hans Heeman
- Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 40 betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
- Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikels 326 tot en met 335 betreffende het bestuurlijke toezicht
- De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen
- Het Bestuursdecreet van 7 december 2018, hoofdstuk 3 – Toegang tot bestuursdocumenten, art. II.26 tot en met II.51
Enig artikel : het voorstel met betrekking tot het stopzetten van de werking van het lokaal opvanginitiatief niet goed te keuren.
Mevrouw Inge De Ridder werd aangesteld als schepen op 2 januari 2013 en heeft dit mandaat uitgeoefend tot het einde van de legislatuur van 2024.
Gemeenteraadslid Hans Verreyt wenst mevrouw Inge De Ridder voor te dragen als ere-schepen op basis van haar lange loopbaan.
Het huishoudelijk reglement, goedgekeurd op 16 mei 2019, zegt hierover het volgende:
"Een aftredend schepen die zijn ambt gedurende ten minste twaalf jaar in Boom heeft uitgeoefend en wiens gedrag onberispelijk is geweest, kan de gemeenteraad verzoeken hem de eretitel van zijn ambt te verlenen. Het verzoek kan met instemming van de betrokkene ook door een lid van de gemeenteraad worden ingediend."
Het verzoek kan met instemming van de betrokkene ook door een lid van de gemeenteraad worden ingediend.
Het voorstel van besluit geagendeerd aan deze gemeenteraad luidde als volgt:
- Mevrouw Inge De Ridder de eretitel toe te kennen van ere-schepen.
- Deze beslissing door te sturen naar de Vlaamse Overheid, agentschap Binnenlands Bestuur.
- Ruchtbaarheid te geven aan deze beslissing in het Blad en de lokale media.
Ter zitting wordt voorgesteld dit punt te verdagen, waarna wordt overgegaan tot stemming over de verdaging.
- Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 40 betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
- Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikels 326 tot en met 335 betreffende het bestuurlijke toezicht
- De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen
- Het Bestuursdecreet van 7 december 2018, hoofdstuk 3 – Toegang tot bestuursdocumenten, art. II.26 tot en met II.51
- Voorstel vraag Ere-schepen
- Reglement eretitels
Enig artikel : de gemeenteraad beslist met eenparigheid van stemmen om het voorstel met betrekking tot het toekennen van een eretitel aan Inge De Ridder te verdagen.
Bosgroepen?
De Bosgroepen zijn vzw’s die de (private) boseigenaars ondersteunen bij het beheer van hun bos. Elke boseigenaar kan gratis en vrijblijvend aansluiten bij de bosgroepen. Men krijgt er advies, informatie en hulp bij de bosadministratie. Daarnaast coördineren de Bosgroepen ook beheerwerken en organiseren ze opleidingen en excursies. Op die manier streven ze naar duurzaam bosbeheer in Vlaanderen met gezonde bossen, meer en betere natuur, recreatie en houtproductie.
De Bosgroepen zijn dé referentie voor bos in Vlaanderen en vertegenwoordigen meer dan 13.000 leden die samen 55.000 hectare eigen bos beheren. Twee derde van deze leden bezit een bos dat kleiner is dan 1 ha. Dat maakt van de Bosgroepen één van de belangrijkste spelers inzake bosbeheer in Vlaanderen.
Samenwerking Bosgroep en gemeenten
De gemeenten zijn een belangrijke bondgenoot van de Bosgroep. Als lid van de vereniging toont de gemeente dat ze de bosgroepwerking ondersteunt en de visie van de Bosgroep in het hart draagt. Gemeente en Bosgroep kunnen samen projecten op poten zetten zoals boscomplexen of werken rond toegankelijkheid in bos. Als Bosgroep ondersteunen we de gemeentes ook graag met beheer van eigen bos of creëren van nieuw bos.
Wat kan de Bosgroep betekenen voor de gemeente?
Concreet voor de gemeente Boom
De gemeente Boom is zelf boseigenaar van het gemeentelijk park. Voor dit park werd een bosbeheerplan opgesteld dat gefaseerd gevolgd moet worden. De start der werken was gepland in 2017. Er staan toch wel wat ingrijpende zaken op de planning van het beheerplan: bijvoorbeeld een gefaseerde kap, het bestrijden van exoten, aanleggen van ecologisch waardevolle stukken zoals een mantel-zoomvegetatie, ... Door - geheel gratis - adviserend lid te worden van een bosgroep kunnen er tegen betaling adviesvragen gesteld worden aan de Bosgroep omtrent dit bos. Ook schieten zij op het terrein te hulp indien daar nood aan is.
Bij geheime stemming:
Kandidaat voor vertegenwoordiger in de AV - Rik Röttger: Met 16 stemmen voor, 5 stemmen tegen, 0 stemmen onthouden.
Kandidaat voor plaatsvervanger in de AV - Tibo Roekaerts: Met 21 stemmen voor, 0 stemmen tegen, 0 stemmen onthouden.
Geen - gratis
- Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 40 betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
- Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikels 326 tot en met 335 betreffende het bestuurlijke toezicht
- De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen
- Het Bestuursdecreet van 7 december 2018, hoofdstuk 3 – Toegang tot bestuursdocumenten, art. II.26 tot en met II.51
- Brief afvaardiging gemeentes
- Kopie van Boom
Bij geheime stemming:
Kandidaat voor vertegenwoordiger in de AV - Rik Röttger: Met 16 stemmen voor, 5 stemmen tegen, 0 stemmen onthouden.
Kandidaat voor plaatsvervanger in de AV - Tibo Roekaerts: Met 21 stemmen voor, 0 stemmen tegen, 0 stemmen onthouden.
Art.1: bevestigt de aansluiting bij Bosgroep Antwerpse Gordel vzw door de gemeente als "adviserend lid".
Art.2: De gemeenteraad duidt Rik Rötter aan als vertegenwoordiger en Tibo Roekaerts als plaatsvervanger.
De gemeente Boom ondertekende het Lokaal Energie- en Klimaatpact 1.0 op 25/10/2021. De gemeente Boom ondertekende het Lokaal Energie- en Klimaatpact 2.0 op 01/12/2022.
Binnen het Lokaal Energie- en Klimaatpact moet er een jaarlijkse inhoudelijke rapportering met betrekking tot de voorgang opgemaakt worden dat, na voorleggen aan de gemeenteraad, bij Agentschap Binnenlands Bestuur moet ingediend worden. Deze rapportage is te vinden in bijlage. Hiervoor werd gebruik gemaakt van het Lokaal Klimaatpactportaal, waar de Vlaamse overheid de monitoring van de doelstellingen bijhoudt.
nvt
Financiële weerslag van toepassing: NEEN
Visum (financieel advies) van toepassing: NEEN
- Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 40 betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
- Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikels 326 tot en met 335 betreffende het bestuurlijke toezicht
- De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen
- Het Bestuursdecreet van 7 december 2018, hoofdstuk 3 – Toegang tot bestuursdocumenten, art. II.26 tot en met II.51
- het ondertekenen door de gemeente Boom van het Burgemeestersconvenant 2030 , aangaande de duurzame ontwikkelingsdoelstellingen;
- het Lokaal Energie- en Klimaatpact van de Vlaamse Regering en de Vlaamse steden en gemeenten van 4 juni 2021 aangaande het verbintenissen engagement inzake de algemenen engagementen en de vier werven behoudend 16 specifieke doelstellingen.
- art. 2 van het Decreet Lokaal Bestuur: “De gemeenten zijn overeenkomstig artikel 41 van de Grondwet bevoegd voor de aangelegenheden van gemeentelijk belang. Voor de verwezenlijking daarvan kunnen ze alle initiatieven nemen. Ze beogen om bij te dragen aan de duurzame ontwikkeling van het gemeentelijk gebied.”
- de rapportering 2024 van het Lokaal Energie -en Klimaatpact
Enig artikel: kennis te nemen van de rapportering 2024 van het Lokaal Energie- en Klimaatpact.
De Bomenstraat is een woonerf. Verschillende bewoners werden geverbaliseerd omdat ze voor hun woning geparkeerd stonden.
In Bomenstraat zijn 25 woningen. De Bomenstraat is een woonerf wat betekent dat er enkel geparkeerd mag worden op de aangeduide parkeervakken. Aan de ingang van Bomenstraat zijn 10 parkeerplaatsen waarvan 2 voor mindervaliden. Een 7 -tal bewoners van Bomenstraat beschikt over een wagen. In de Bomenstraat wordt veelvuldig aan de woningen geparkeerd omdat de parkeerplaatsen in Bomenstraat ingenomen zijn door buurtbewoners en medewerkers van het lokaal bestuur.
Om te zorgen dat de bewoners van de Bomenstraat reglementair kunnen parkeren in hun eigen straat wordt voorgesteld deze op te nemen in de blauwe zone.
De bewoners kunnen dan een bewonerskaart aanvragen om in hun straat te parkeren. Daarnaast kunnen ze op korte afstand ook parkeren op de parkeerstrook voor Brandpunt in Kerkhofstraat.
Dit punt werd besproken op de commissie van 13 juni 2023. Het college heeft op 10 maart 2025 het punt verzonden naar de gemeenteraad. Het punt werd besproken in de commissie grondgebiedzaken van 20 maart 2025.
nvt
- Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 40 betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
- Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikels 326 tot en met 335 betreffende het bestuurlijke toezicht
- De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen
- Het Bestuursdecreet van 7 december 2018, hoofdstuk 3 – Toegang tot bestuursdocumenten, art. II.26 tot en met II.51
- foto's Bomenstraat
Enig artikel: de goedkeuring te hechten aan de invoering van de blauwe zone in in de Bomenstraat.
Naar aanleiding van de start van de nieuwe legislatuur, moet de algemene vergadering en het bestuursorgaan hernieuwd worden.
In de statuten staat dat de vereniging bestaat uit minsten vijf leden en bestaat uit volgende stemgerechtigde leden, die de algemene vergadering vormen:
De vereniging wordt bestuurd door een bestuursorgaan, benoemd door de algemene vergadering voor een termijn van zes jaar.
Het bestuursorgaan bestaat uit minimum 9 en maximum 11 leden. Een eerste groep leden van het bestuursorgaan worden voorgedragen door de gemeenteraad van de gemeente Boom, in een aantal dat gelijk is aan het aantal fracties en overeenkomstig de criteria en de voorwaarden bepaald in het gemeentedecreet van 15 juli 2005 en haar latere wijzigingen. Deze leden hoeven geen gemeentelijke mandatarissen te zijn.
De schepen van de gemeente Boom, bevoegd voor cultuur, kan het bestuursorgaan steeds bijwonen, met raadgevende stem.
- Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 40 betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
- Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikels 326 tot en met 335 betreffende het bestuurlijke toezicht
- De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen
- Het Bestuursdecreet van 7 december 2018, hoofdstuk 3 – Toegang tot bestuursdocumenten, art. II.26 tot en met II.51
Art.1: Vanuit de politieke partijen onderstaande personen aan te duiden als lid van de algemene vergadering van EVA VZW CC De Steiger Boom:
Art.2: Vanuit de politieke partijen onderstaande personen aan te duiden als lid van de raad van bestuur van EVA VZW CC De Steiger Boom:
In de gemeente Boom werd er, net zoals in vele andere gemeentes, een sportraad opgericht met als benaming Gemeentelijke Sportraad van Boom. De leden van het dagelijks bestuur ("het bureau") worden rechtstreeks verkozen door de stemgerechtigde leden van de algemene vergadering. Hun aantal moet onpaar zijn, met een maximum van 9. Na hun verkiezing trekken deze leden zich terug en duiden in hun midden een voorzitter, twee ondervoorzitters en een secretaris aan. Dit voorstel wordt in globo aan de algemene vergadering ter goedkeuring voorgelegd. Zolang deze procedure loopt, worden de vergaderingen geleid door de uittredende voorzitter of één van de uittredende ondervoorzitters.
Samenstelling van de sportraad (uit het "Huishoudelijk reglement van de Gemeentelijk Sportraad")
De stemgerechtigde leden van het bestuur zijn :
a) de voorzitter en de twee ondervoorzitters;
b) en minimum twee en maximum zes leden. (secretaris inbegrepen)
De stemgerechtigde leden worden verkozen uit de stemgerechtigde effectieve leden van de algemene vergadering. Het mandaat van de leden van het bestuur duurt zes jaar en is gelijklopend met de legislatuur van de Gemeenteraad. Binnen de zes maanden na de installatie van de nieuwe verkozen Gemeenteraad wordt het bestuur samengesteld. De uittredende leden zijn herkiesbaar. Tussentijds vrijgekomen mandaten in het dagelijks bestuur worden door de algemene vergadering aangevuld.
De schepen, bevoegd voor sport, kan als waarnemer uitgenodigd worden op de vergadering.
Ter ondersteuning van de adviesraden wijst de gemeente een medewerker aan, bij voorkeur de sportfunctionaris, die aangeduid wordt door het College van Burgemeester en Schepenen. De medewerker is geen lid van de sportraad.
Voor de periode van 2025 - 2030 zijn volgende personen verkozen:
Advies of inbreng vereist van andere diensten: NEEN
Financiële weerslag van toepassing: NEEN
Visum (financieel advies) van toepassing: NEEN
- Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 56 betreffende de bevoegdheden van het college van burgemeester en schepenen.
- Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikels 326 tot en met 335 betreffende het bestuurlijke toezicht
- De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen
- Het Bestuursdecreet van 7 december 2018, hoofdstuk 3 – Toegang tot bestuursdocumenten, art. II.26 tot en met II.51
- Huishoudelijk reglement sportraad aangep 2006.pdf
- 20250218_Verslag_AV.pdf
Enig artikel: De gemeenteraad neemt kennis van de aanstelling van het bureau van de sportraad voor de periode van 2025 tot en met 2030.
De gemeenteraad van 19.12.2019 besliste een huurovereenkomst af te sluiten met Rocade BVBA, Leon Corthalsstraat 4 - 9140 Temse voor de lokalen gelegen op de gelijkvloerse verdieping van het pand Grote Markt 7, om daar o.a. de preventiedienst zijn intrek te laten nemen samen met een wijk- en overlastteam van de politie.
Het college van burgemeester en schepenen in zitting van 20.11.2023 besliste de lopende huurovereenkomst waarvan sprake op te zeggen met ingang van 31.12.2024. De opzeg werd betekend op 29.11.2023.
Het gemeenteraad van 28.10.2024 besliste in te stemmen met een verlenging van de huur van de gelijkvloerse verdieping van het gebouw Grote Markt 7 tot 31.03.2025 en de uitbreiding van de huurovereenkomst vanaf augustus 2024 met de kelder (zonder de garage), zonder verhoging van de huurprijs en verzond dit dossier naar de gemeenteraad.
Daar een 2de verlenging, besliste het college van burgemeester en schepenen in zitting van 24.02.2025, met instemming van de verhuurder, om de huurovereenkomst nogmaals te verlengen tot 30.06.2025 aan dezelfde voorwaarden en voor dezelfde ruimten als opgenomen in de hoofdhuurovereenkomst en addendum 1 - de kantoren op het gelijkvloers en de kelderruimte met uitzondering van de garage van het pand Grote Markt 7 te Boom en dit te verzenden naar de gemeenteraad.
Een verlengd verblijf voor politie en preventie op deze locatie, tot 30 juni 2025 dringt zich op.
Met de verhuurder werd overeengekomen dat de huurovereenkomst nogmaals kan verlengd worden tot 30 juni 2025 aan dezelfde voorwaarden en voor dezelfde ruimten als opgenomen in de hoofdhuurovereenkomst en addendum 1 - de kantoren op het gelijkvloers en de kelderruimte met uitzondering van de garage van het pand Grote Markt 7 te Boom.
- Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 40 betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
- Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikels 326 tot en met 335 betreffende het bestuurlijke toezicht
- De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen
- Het Bestuursdecreet van 7 december 2018, hoofdstuk 3 – Toegang tot bestuursdocumenten, art. II.26 tot en met II.51
- addendum 1 en 2
- huurovereenkomst
Enig artikel: In te stemmen met een tweede verlenging van de huur van de gelijkvloerse verdieping van het gebouw Grote Markt 7 tot 30.06.2025, voor dezelfde ruimten als opgenomen in de hoofdhuurovereenkomst en addendum 1 - de kantoren op het gelijkvloers en de kelderruimte met uitzondering van de garage en aan dezelfde voorwaarden.
De heer Moseka M'buze, wonende Velodroomstraat 255 te 2850 Boom verzocht met een e-mail van 12.01.2025 en achteruitgang te mogen maken, vanuit zijn tuin naar de verharde weg tussen de Velodroomstraat en Herten Bruin, om langs daar een gemakkelijke toegang te krijgen o.a. voor het binnenzetten van fietsen.
Het college van burgemeester en schepenen in zitting van 27.01.2025 verzond dit punt naar de gemeenteraad.
- Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 40 betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
- Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikels 326 tot en met 335 betreffende het bestuurlijke toezicht
- De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen
- Het Bestuursdecreet van 7 december 2018, hoofdstuk 3 – Toegang tot bestuursdocumenten, art. II.26 tot en met II.51
- Gebruiksovereenkomst
Enig artikel: de gebruiksovereenkomst tussen de gemeente Boom en de heer Moseka M'buze, Velodroomstraat 255 te 2850 Boom die kosteloos gebruik toestaat van de verharde weg tussen de Velodroomstraat en Herten Bruin, als uitweg via de achterkant van de tuin van zijn woning, goed te keuren.
Bij publieke stemming:
Met 14 stemmen voor (Anita Ceulemans, Jeroen Baert, Tom Dewandelaere, Rik Rottger, Tibo Roekaerts, Linde Peeters, Andy Janssens, Christel De Coninck, Ann De Smedt, Carla Herremans, Johan Van Limbergen, Marleen De Ridder, Maaike De Maeyer, Hans Heeman),
6 stemmen tegen (Hans Verreyt, Eddy Van Der Taelen, Heidi Verhoeven, Rudy Van Rompaey, Kimberly Van Assche, Steffen De Langhe),
1 niet gestemd (Yani Brems)
Financiële weerslag van toepassing: NEEN
Visum (financieel advies) van toepassing: NEEN
- Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 40 betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
- Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikels 326 tot en met 335 betreffende het bestuurlijke toezicht
- De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen
- Het Bestuursdecreet van 7 december 2018, hoofdstuk 3 – Toegang tot bestuursdocumenten, art. II.26 tot en met II.51
• het decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017;- Beslissing gemeenteraad 21/12/2017
- Beslissing gemeenteraad 19/12/2019
- saneringsbijdrage vergelijking oud - nieuw
Enig artikel: Vanaf 1 januari 2025 wordt de gemeentelijke saneringsbijdrage en –vergoeding het decretaal maximum toegelaten tarief, zijnde 1,15 keer de bovengemeentelijke saneringsbijdrage van het betreffende jaar.
Het tarief van de bijdrage (BIS) en vergoeding (VIS) voor individuele sanering op gemeentelijk vlak wordt vanaf 1 januari 2025 vastgelegd op de som van het [bedrag van de gemeentelijke saneringsbijdrage verhoogd met het bedrag van de bovengemeentelijke saneringsbijdrage]
We ontvingen volgende vragen voor de rondvraag:
Vlaams belang:
Hans Verreyt:
1) Toekomst/herschikking van de Boomse markt.
De kramen op de Grote Markt verhuizen vooral naar de Antwerpse straat. Hierdoor komt er op marktdagen meer ruimte vrij op de Grote Markt, waar parkeren opnieuw mogelijk wordt, weliswaar met een aangepast parkeerverbod vanaf 5 uur (voorheen 6 uur). Deze herschikking gaat in vanaf 3 april.
Bijkomende vraag Hans Verreyt: Kan er een uitzondering worden gemaakt zodat niet de hele Grote Markt, maar slechts een gedeelte, tussen 5 en 8 uur 's ochtends beschikbaar blijft voor buurtbewoners?
Men erkent de bezorgdheid over het parkeerverbod op de Grote Markt en overweegt oplossingen zoals tijdelijke parkeerborden. Er wordt echter bewust gekozen om voorlopig een ruimer parkeerverbod toe te passen, om opstartproblemen te vermijden en voldoende ruimte te voorzien voor marktkramers. De situatie zal geëvalueerd worden, zeker ook met het oog op mogelijke aanpassingen in de toekomst.
2) Nog enkele vragen over de sanering van de Kleiputten na het verrassende nieuws van woe 26/03/2025.
Het schepencollege volgt het saneringsdossier rond het asbest- en huisvuilstort al sinds 2015. Recent is er een nieuwe wending gekomen door gewijzigde VLAREM-wetgeving, waardoor een alternatieve saneringsmethode mogelijk werd. Deze wijziging kwam aan het licht na bijkomende boringen en staalnames in het kader van PFOS- en PFAS-vervuiling.
Het huisvuilstort ligt op Rumsts grondgebied en is aan de oost- en westzijde goed afgeschermd met kleidammen, maar aan de noord- en zuidzijde is er nog een beperkte sanering nodig. De asbeststort, dat op Booms grondgebied ligt, krijgt voorrang in de uitvoering. Voor Boom betekent dit concreet dat men in de Bosstraat het stort veilig zal afdekken met een folie en een beperkte aardlaag, waarop nadien begroeiing (struiken, bomen) mogelijk is.
Op termijn zal voor beide storten één gezamenlijk bodemsaneringsproject (BSP) opgemaakt worden, maar de uitvoering zal apart gebeuren. Er is ook een nieuw milieueffectenrapport vereist. Gezien de complexiteit van het dossier wordt voorgesteld om Gert Vangenachten uit te nodigen op de commissie voor verdere toelichting.
Het dossier kende sinds 2015 al veel klachten, inspecties en voorlopige maatregelen, en wordt binnenkort correctioneel behandeld. Men hoopt nu stilaan de eindfase te bereiken.
Tijdens de zitting werd nog door dhr. Van Rompaey de volgende vragen gesteld:
1) Kan het bestuur in overleg gaan met de bewoners van de Pachterslei over de GAS-boetes die ze massaal ontvangen
2) Kunnen we die gasboetes niet intrekken en met die mensen in gesprek gaan?
De situatie rond foutparkeren in de betrokken wijk wordt binnenkort uitgebreider besproken in de commissie Grondgebiedszaken. Er is veel verwarring en ongenoegen bij bewoners over GAS-boetes, vooral omdat de communicatie en handhaving als onduidelijk of oneerlijk worden ervaren. Dewandelaere benadrukt dat foutparkeren (zoals op het voetpad) effectief aangepakt moet worden, omdat het andere bewoners belemmert in het gebruik van hun garage, inrit of carport.
Hoewel eerder werd aangekondigd dat verkeersborden zouden geplaatst worden en er pas later zou worden gehandhaafd, blijven er klachten binnenkomen. Mogelijke oplossingen zoals een bewonerszone brengen weer nieuwe uitdagingen met zich mee, zoals de parkeerplek voor bezoekers of extra voertuigen. Daarom pleit hij voor een goed doordacht plan vóór er een bewonersvergadering georganiseerd wordt.
Wat de GAS-boetes betreft: die volgen een wettelijke procedure. Boetes worden vastgesteld door bevoegde personen en beoordeeld door een sanctionerend ambtenaar. Wie een boete onterecht vindt, wordt aangemoedigd bezwaar in te dienen. Een gesprek met de buurtbewoners en duidelijke communicatie kunnen volgens hem bijdragen aan meer begrip en gedragen oplossingen.
De voorzitter sluit de zitting op 27/03/2025 om 23:15.
Aldus gedaan in zitting datum voormeld.
Goedgekeurd door de gemeenteraad.
Namens Gemeenteraad,
Lize Van Dijck
algemeen directeur
Anita Ceulemans
voorzitter