Terug
Gepubliceerd op 26/01/2023

Notulen  Gemeenteraadscommissie openbare werken, patrimonium, groenonderhoud, mobiliteit

di 10/01/2023 - 19:00 Raadszaal
    • Goedkeuring verslag vorige vergadering

      Het verslag van de vorige vergadering wordt goedgekeurd.

    • J. B Corremansstraat – invoering zone 30

      Enkele bewoners van de J.B. Corremansstraat vragen de invoering van zone 30 in hun straat omdat er te snel wordt gereden.

      Indien er zone 30 wordt ingevoerd is het aangewezen niet enkel een bord te plaatsen, maar ook een versmalling in de straat te realiseren om het verkeer af te remmen.

      Daar in het eerste stuk J.B. Corremansstraat bussen rijden , kan deze versmalling best in het tweede stuk gerealiseerd worden.  

      Er wordt voorgesteld om naast de J.B Corremansstraat ook de Statiestraat en het stuk Vrijheidsstraat zone 30 te maken. zodat in heel die zone hetzelfde snelheidsregime geldt.

      Er dient bekeken te worden of er in het tweede gedeelte ergens halverwege nog een versmalling kan gerealiseerd worden. 

      De raad beslist heel het gebied zone 30 te maken. De versmalling in de JB Corremansstraat ter hoogte van de speeltuin kan op korte termijn gerealiseerd worden.

      Daarnaast zal gekeken worden waar er eventueel nog iets kan gebeuren om de snelheid af te remmen.

    • CC de Steiger – signalisatie vitrinekasten Kaai

      CC De Steiger wil graag  pijlen hangen aan de railing van de wandelesplanade ter hoogte van de trappen links en rechts van de vitrinekasten

      Het zijn grote dikke houten pijlen met het woord 'Expo' en het logo van CC De Steiger. De pijlen zijn 1 m lang en 6 cm dik.

      Momenteel hangen er gewone witte pijlen met het opschrift 'Expo'. 

      De pijlen zijn voor de wandelaars op de esplanade om deze te wijzen op een expo in de vitrinekasten onder de esplanade. Vanop de straat zit men de achterkant van de pijl.

      Er werd nog geen toestemming gevraagd aan de Vlaamse waterweg. 

      Foto's  pijlen in bijlage.

       

      De raad merkt op dat we enkele jaren geleden de signalisatie in het straatbeel aangepakt hebben. Naast de wettelijke signalisatieborden voor de voertuigen is er de uniforme signalisatie gekomen voor fietsers en voetgangers.  Al deze signalisatie is ook opgenomen in een goedgekeurd signalisatieplan.

      Deze eenheid moet bewaard blijven. Daar deze borden op de wandelsesplanade komen, kan de raad wel akkoord gaan met deze 3 wegwijzers.

      De raad vraagt om aandacht te hebben voor het straatbeeld en dus weer niet allemaal verschillende wegwijzers toe te laten. De raad gaat akkoord met de 3 wegwijzers die aan  de reling van de wandelesplanade worden gehangen.

    • Herinrichting omgeving H. Hartkerk

      Door sweco werden 2 ontwerpen opgemaakt voor de omgeving H. Hartkerk. Deze werden reeds besproken op de commissie d.d. 14/09/2021. 

      Er werd toen beslist dat deze ontwerpen moesten aangepast worden. Ze voldeden beide niet. Daar het studiebureau niet wist in welke zin ze moeten gewijzigd worden staan deze terug op de agenda.

      Ondertussen werd ook advies gevraagd aan de politie. Dit advies is terug te vinden in bijlage.

      Bedoeling is om na de vergadering aan het studiebureau te kunnen doorgeven hoe een bepaald voorstel moet aangepast worden.

       Er wordt voorgesteld om te werken met het echte rondpunt, maar dit rondpunt nog meer op te schuiven richting N177.

      De raad merkt op dat er dan moet bekeken worden dat dit geen problemen geeft op de N177.  Ook verdwijnen er hierdoor meer parkeerplaatsen.

      De H. Hartkerk is de hoofdkerk van Boom. Er dienen voldoende parkeerplaatsen te blijven aan de kerk voor mensen die slecht te been zijn.

      Aan AWV werd nog geen advies gevraagd.  

      Het is in die omgeving niet alleen  druk bij aanvang en bij het einde van schooldagen, maar ook bij activiteiten in de kerk.

      De raad beslist het voorstel te laten bespreken op de wijkraad.

      Daarnaast dient ook overleg te gebeuren met de school om te zien of zij niet met 1 ingang kunnen werken ipv met 2.

    • Fietspad langs spoor – vraag naar uniforme regelgeving

      Eind oktober werd door de politie gesignaleerd dat er een verschil is in signalisatie op het fietspad naast het spoor op grondgebied Boom en grondgebied Niel.

      Op het grondgebied Boom zijn op het fietspad bromfiesten en speedpedelec 's toegelaten.

      Op grondgebied Niel zijn enkel fietsers toegelaten.

      De politie vraagt om de signalisatie op elkaar af te stemmen. In de huidige situatie dienen bromfietsers / speed pedelecs op de gemeentegrens af te stappen en te voet verder te gaan.

      De gemeenteraad van Niel heeft in december 2022 een aanvullend verkeersreglement goedgekeurd zodat ook speed pedelecs en bromfietsen klasse A toegang krijgen tot het fietspad.

       

       

       

       

       De raad neemt kennis van het feit dat Niel de situatie heeft aangepast en dat nu op heel het fietspad speedpedelec 's, bromfietsen en fietsers zijn toegelaten.

    • Vlaamse concessie laadinfrastuctuur

      De Vlaamse overheid zet actief in op het verbeteren van de luchtkwaliteit, het inperken van de emissies van broeikasgassen en het beperken van de geluidshinder. Milieuvriendelijke wagens promoten is een belangrijk aspect van dit beleid. Daarbij gaat het over wagens die rijden op elektriciteit, waterstof of aardgas.
      De behoefte aan publiek toegankelijke oplaadpunten neemt daardoor toe. Steden en gemeenten spelen hierin een cruciale rol, zeker in stedelijke zones waar de bevolking is aangewezen op de publieke ruimte om een elektrische wagen te parkeren en op te laden. De Vlaamse overheid wil lokale overheden hierbij ondersteunen en begeleiden in het kader van haar actieplan Clean Power for Transport. 


      De distributienetbeheerders waren volgens het Energiebesluit verplicht om jaarlijks een aanbesteding te organiseren voor de installatie, het onderhoud en de exploitatie van publieke toegankelijke oplaadpunten voor elektrische voertuigen.
      Voor gans Vlaanderen moesten tegen 2020 5.000 oplaadpunten geïnstalleerd worden waarvan 500 in 2016, 1.000 in 2017, 1.000 in 2018, 1.000 in 2019 en 1.500 in 2020.

      In 2021 werd beslist dat het plaatsen van laadpalen niet langer behoorde tot het takenpakket van de distributiebeheerders. De Vlaamse overheid nam de taak over om een aanbesteding te organiseren. 

      De uitrol van publieke laadpunten gebeurt door middel van een concessie-opdracht. De Vlaamse Regering duidde laadpaaloperatoren aan die de komende twee jaar deze uitrol zullen verzorgen in de Vlaamse steden en gemeenten.

       

      Concessie voor het plaatsen van publiek toegankelijke laadinfrastructuur voor elektrische voertuigen op openbaar domein

       

      Op 1 september 2022 is de  concessie voor het plaatsen van publiek toegankelijke laadinfrastructuur voor elektrische voertuigen op openbaar domein in Vlaamse steden en gemeenten van start gegaan.
       
      De Vlaamse Regering heeft de concessie gegund aan  Engie en  Total Energies. Zij zullen verantwoordelijk zijn voor de uitrol van de laadpalen binnen de concessie. De regio’s zijn als volgt onder hen verdeeld:
      • VVR Limburg: Engie
      • VVR’s Leuven en Vlaamse Rand: Total Energies
      • VVR’s Antwerpen, Mechelen en Kempen: Engie
      • VVR’s Gent, Vlaamse Ardennen, Waasland en Aalst: Engie
      • VVR’s Oostende, Westhoek, Brugge, Midwest en Kortrijk: Total Energies

      De aangeduide exploitanten krijgen 2 jaar het recht om laadpalen te plaatsen en ze vervolgens maximaal 12 jaar uit te baten. De kosten voor de installatie van de laadpunten volgens een standaardaansluiting en de exploitatie worden gedragen door de aangeduide exploitanten. De standaard uitrol heeft dus geen financiële impact op de lokale besturen.


       Via het loket Paal volgt Wagen kunnen burgers publiek toegankelijke laadpalen aanvragen op maximaal 250 meter wandelafstand van hun woonst. Ook ondernemingen en taxi-/deelwagenbedrijven kunnen via deze weg aanvragen indienen.

      Het loket strategische plaatsing is beschikbaar voor lokale besturen om suggesties voor laadlocaties te bezorgen.

      Daarnaast zullen er automatisch publieke laadpunten worden bijgeplaatst wanneer bestaande laadpalen zeer frequent worden gebruikt.

      De gemeente Boom zal een plan opmaken met de strategische plaatsen voor  Boom. Met dit plan wordt rekening gehouden als er een aanvraag komt via paal volgt wagen. 

      Dit plan zal op een volgende commissie besproken worden

      Er zal een plan met strategische plaatsen worden opgemaakt dat later wordt besproken. Daarnaast dient er ook gekeken te worden naar de kabels die over het voetpad liggen.

      Hoe gaan we hiermee omgaan. Volgens de codex is dit niet toegelaten. Ook hier moet naar een oplossing gezocht worden.

    • Aanstellen van een studiebureau voor het gemeentelijk mobiliteitsplan

      In 2008 werd een intergemeentelijk mobiliteitsplan opgemaakt voor de Rupelstreek en Aartselaar en ook een gemeentelijk mobiliteitsplan Boom.

      In 2011 werden beide mobiliteitsplannen conform verklaard door de Provinciale Auditcommissie (PAC).

      In 2016 werden de plannen herbevestigd door de intergemeentelijke begeleidingscommissie (iGBC) nadat de sneltoets werd uitgevoerd.

      Ondertussen werd er door de vervoerregio een nieuw regionaal mobiliteitsplan opgemaakt voor de hele vervoerregio. Daarnaast zijn er een aantal ontwikkelingen in uitvoering of gepland die een invloed hebben op de mobiliteit

      Het is aangewezen het regionaal mobiliteitsplan, route 2030,  te vertalen naar een nieuw gemeentelijk mobiliteitsplan.

      Het nieuwe gemeentelijk mobiliteitsplan zal onder begeleiding van de projectstuurgroep worden opgemaakt en dit met de nodige participatie.

      Rekening houdend met het nieuwe regionaal mobiliteitsplan zullen in het nieuwe gemeentelijk plan o.a. volgende zaken aanbod komen:

      - thema circulatie (voor alle vervoersmodi)

      - thema netwerken en knopen

      - thema parkeren 

      - thema combi-mobiliteit en duurzame deelmobiliteit

      -  thema verkeersveiligheid

      Door de dienst mobiliteit werd een bestek opgemaakt voor het aanstellen van een studiebureau voor de opmaak van een nieuw gemeentelijk mobiliteitsplan, inclusief bijhorend participatie traject.

       

      De opmaak van het plan zal zo 'n kleine 2 jaar in beslag nemen. Er wordt regelmatig teruggekoppeld naar de commissie.

      De raad keurt het bestek goed en wil regelmatig betrokken worden bij de opmaak van het nieuwe mobiliteitsplan.

    • Parkeerproblematiek Pachterslei

      In Pachterlei en omgeving geldt nog geen parkeerregime. Deze bewoners hebben dus geen bewonerskaart en kunnen ook geen abonnement aankopen.
      Er zijn maar een beperkt aantal parkeerplaatsen in deze omgeving.
      Als de wijk volgebouwd is, zal er een overvloed aan wagens zijn (veel jonge gezinnen met 2 wagens).
       
      De parkeerplaatsen binnen de verkaveling zijn nog niet gerealiseerd. Binnen de verkaveling hebben enkel de woningen van Pachterslei zelf een oprit. Alle woningen hebben wel een garage.  
       
      De aannemer zit al 157 dagen achter met zijn werken.
       
      De straten zijn nog niet overgedragen.
       
      De tijdelijke parking Pachterslei wordt ook steeds kleiner door de grondopslag. Bovendien is deze ook zeer modderig. Deze parking wordt gebruikt door de bouwwerf ernaast.
       
      Het is niet mogelijk om op korte termijn iets te doen. Het probleem van een tweede en derde wagen binnen eenzelfde gezin kan de gemeente niet oplossen.
       
       

      Er wordt beslist om tegen volgende vergadering te bekijken of we iets kunnen doen.

    • Presentatie

      In bijlage de presentatie wel getoond wordt tijdens de vergadering

De voorzitter sluit de zitting op 10/01/2023 om 20:36.

Namens Gemeenteraadscommissie openbare werken, patrimonium, groenonderhoud, mobiliteit,

Heidi Nuyts
secretaris

Anita Ceulemans
lid